GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

Cool. Uur lang Russische militaire parade

hupruslandhup.jpg Voor wie even een uurtje de tijd heeft: de jaarlijkse 9 mei-viering op het Rode Plein in Moskou. Oldskool communistische pracht en praalpropaganda met veel rode banieren en alle militaire porno die je op de Dag van de Overwinning mag verwachten. ВИДЕО! (p.s. aanrader om heel hard door de spiekers te luisteren: 80.000 man die tijdens Rusland - Duitsland dat heersende volkslied brullen)

Reaguursels

COOL!! Een communistische parade om 9 mei te vieren?

{biezen pakken en naar Brussel racen doet}

ZKH EénOog | 09-05-12 | 17:17

Er staan nog heel wat oude krijgers bij die naar Berlijn opstoomden. Hoewel het Stalinistische regime dat ze dienden absoluut verwerpelijk was, verdienen zij louter respect.

hatovimletayis | 09-05-12 | 17:17

Kewl, alle Russen zien er trouwens uit als die sniper van Enemy at the Gates. Mooie koppen.

Bart_Bart | 09-05-12 | 17:18

Europadag, kameradski!

dosis | 09-05-12 | 17:19

De overwinnaar schrijft de geschiedenisboeken

Idontgiveafunk | 09-05-12 | 17:21

Bah, nationalisme, trots zijn op je land, dat moeten we niet willen met z'n allen.
Leve de EUSSR!

kapotte_stofzuiger | 09-05-12 | 17:21

Je kan over de Russen vanalles roepen maar het volkslied kennen ze uit hun hoofd. Daarnaast hebben ze een fatsoenlijker volkslied dan dat wij hebben.

M@rk | 09-05-12 | 17:21

Hoorde ik die rus nu Krasje Bullshit zeggen op 14 seceonden?

oom Teun | 09-05-12 | 17:22

Ontwaakt verworpenen der aarde!

He pik | 09-05-12 | 17:25

Fantastisch, Russen houden hun tradities in stand, Inglatera y España doen dat ook, hebben tenminste geld. Hier is alles wegbezuinigd of afgeschaft om bepaalde bevolkingsgroepen tevreden te stellen.

behangtafel | 09-05-12 | 17:26

De Russen FTW! Want ze hebben Mammoth Tanks.


www.youtube.com...

Bart_Bart | 09-05-12 | 17:26

...en reken maar dat het FJN daar geen poot aan de grond krijgt, laat staan een vliegtuigje in de lucht.
Of ze moeten Mathias Rust inhuren...

Zure Sigaar | 09-05-12 | 17:27

Prachtig!

pjisonline | 09-05-12 | 17:27

Stalin was erger dan Pol Pot, vraag het maar aan Roemer. Oh wacht, dat is een Mao-kenner...

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 17:28

Die met die baard was boordschutter van de pantserkruiser Potemkin!

eerstneukendanpraten | 09-05-12 | 17:28

Ik wilde eigenlijk schrijven wie is er als eerste om "grappen" te maken over Emile/SP

Maar uiteraard is het gewoon Geenstijl zelf, hulde hiervoor!

T. Grimbek | 09-05-12 | 17:29

LOL, alleen al het gewicht van die medailles op de borst zorgt er voor dat de rug recht moet blijven.

Zure Sigaar | 09-05-12 | 17:30

Ik wil ook een mausoleum, van zwart marmer dat glimt als een spiegel. Dat wil ik.

bello | 09-05-12 | 17:33

-weggejorist-

Moondance | 09-05-12 | 17:33

Vroeger was het toch maar simpel, de vijand heet Ivan en hij kwam uit het Oosten en Sam was onze vriend en kwam uit de Verenigde Staten, en als een van de twee met zijn ogen knipperde bliezen ze de hele wereld naar de klote met zo'n 25.000 kernbommen die klaar stonden.

Ranja Drinker | 09-05-12 | 17:33

Waar blijft de VRIJMIBO? 'Tis al ver over vijfen.

Hanxie | 09-05-12 | 17:33

Ah, dus zo gaan we er allemaal uit zien als Roemer aan de macht komt?

Pasta-saus | 09-05-12 | 17:34

@Hanxie | 09-05-12 | 17:33
Maar nog lang geen vrijdag.

Pasta-saus | 09-05-12 | 17:34

Nou dat mogen ze hier in Nederland ook maar weer eens gaan doen. Beetje nationale trots is helemaal niet verkeerd.

nickstert | 09-05-12 | 17:36

Die ouwe baas (met baard) was bij de Baltische vloot,Hij heeft de rode sovjet ster,zo`n beetje de hoogste onderscheiding die je kan ontvangen,vergelijkbaar met de congregational medal of honor.

spooked | 09-05-12 | 17:37

nickstert | 09-05-12 | 17:36
It vind de Britten het beter doen, met de Trooping of the Colour voor de verjaardag van de Queen. Dat is altijd kijken.

Moondance | 09-05-12 | 17:37

Waarom verheelrijken we hier de CCCP
We zijn toch niet links geworden?
Of is links het nieuwe rechts voor GS ?

Dr Hak | 09-05-12 | 17:38

Moondance | 09-05-12 | 17:33

Beetje jammer. Dat is de oude versie.

Krokodil Gena | 09-05-12 | 17:38

Hebben jullie allemaal meegekregen dat de Russen dreigen met een preventieve aanval op het Navo verdedigingsschild?
We kunnen zomaar de 3e wereldoorlog in blunderen.


www.huffingtonpost.com...

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 17:39

nickstert | 09-05-12 | 17:36
De begrafenis van de Queen Mum was ook niet mis qua doedelzakkers en 'pomp & circumstance'.
Maar ja, daar hebben we dan ook zo'n dikke eeuw op moeten wachten.

Zure Sigaar | 09-05-12 | 17:40

Krokodil Gena | 09-05-12 | 17:38
Was ook de bedoeling voor onze Kameraad Vladimir.

Moondance | 09-05-12 | 17:40

Russen zijn raar. Stalin, de Georgiër, heeft nog steeds een aanzienlijke populariteit onder ze. Waarschijnlijk is het onderwijs belabberd want hoe kunnen ze nou sympathie hebben voor iemand die 29.000.000 mensen, waarvan een groot deel Russisch, over de kling heeft gejaagd?
Gelukkig dat de Britten en de Yanks ook nog iets tegen de moffen hebben gedaan anders hadden we nu Russisch geluld hier.

Willem VanDer Decken | 09-05-12 | 17:43

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 17:39
Jongen, dit speelt al jaren. Als je er nu pas voor het eerst over leest...

Moondance | 09-05-12 | 17:43

ZwarteKater | 09-05-12 | 17:34 | + 0 -

Wil je dat nooit meer doen aub?

bello | 09-05-12 | 17:45

Ben ik nu de enige die dat eeuwige links/rechts/links/rechts/links/rechts in, maar dan ook echt in en in triest vind? Wat een godsgruwelijk kortzichtig kut gedrag.


zo, dat moest er ff uit, excuus.

de reaguurbuur | 09-05-12 | 17:45

Moondance | 09-05-12 | 17:43

Ja, en de Navo gaat maar door met het poken van de beer...

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 17:46

Ben ik per ongeluk op een communistische site beland? *ogen uitwrijft*

Kapitein Stijlvol | 09-05-12 | 17:49

kan iemand hier ff subs onder gooien. ik versta er werkelijk geen rukskie van.

dezeookalbezet | 09-05-12 | 17:49

hatovimletayis | 09-05-12 | 17:17


Daar zullen de vrouwen die zij onderweg en ter plaatse verkrachtten anders over denken.

DANNY3960 | 09-05-12 | 17:50

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 17:46
Gezien het schild een mogelijke Iraanse bom zou kunnen tegenhouden ben ik er helemaal voor. Rusland is gewoon geïrriteerd dat ze niet meer het leukste speeltje zullen hebben als het op kernwapens aankomt.

Moondance | 09-05-12 | 17:50

bello | 09-05-12 | 17:45
U heeft een probleem met echte muziek ?
www.youtube.com...

ZwarteKater | 09-05-12 | 17:51

Landen die hun macht via militaire parades kenbaar willen maken, blijken tijdens oorlogsomstandigheden niet echt het verschil te kunnen maken. So to speak: het leger van Rusland stelt geen ene moer meer voor.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 17:53

Moondance | 09-05-12 | 17:50
Rusland heeft het heel simpel gesteld: het land wat een raketschild opstelt loopt het risico in geval van een conflict om aangevallen te worden om het schild buiten werking te stellen. Eerlijk en open.

ZwarteKater | 09-05-12 | 17:54

Gezien het schild een mogelijke Iraanse bom zou kunnen tegenhouden ben ik er helemaal voor.
Moondance | 09-05-12 | 17:50

Je denkt toch zeker niet dat dat schild bedoeld is om Iraanse bommen tegen te houden hè? Hoe zou trouwens de reactie van de VS/Navo zijn als Rusland zo'n schild zou bouwen op Cuba?

Krokodil Gena | 09-05-12 | 17:54

@Kapitein Stijlvol | 09-05-12 | 17:49
Nee, kameraad.

rara | 09-05-12 | 17:54

Wat kunnen Russen toch mooi tragisch uit hun ogen kijken.

pendajo | 09-05-12 | 17:55

So to speak: het leger van Rusland stelt geen ene moer meer voor.
Graaf van Egmont | 09-05-12 | 17:53
Yep, kan Georgie over meepraten...

ZwarteKater | 09-05-12 | 17:56

Kom op mensen, niet zo zuur over de Russen!
Tienduizenden hebben hier wekenlang op geoefend, liters Brasso zijn vergoten om de blikken op te poetsen en zelfs bij Poetin kon er een lachje af.
Wees blij dat dit soort entertainment blijft bestaan. Tenslotte gaat Kim Jong-Il niet elke maand een keer dood en sinds het verscheiden van de Ceaucescu's is het in Roemenië ook een stuk minder geworden.

Zure Sigaar | 09-05-12 | 17:56

En ondertussen houdt Putins leger de omliggende straten en steegjes bezet, zodat er niemand kan vluchten. Op niet meezingen staat een enkele reis Novosibirsk.

Biff Eagleburger | 09-05-12 | 17:57

Moondance | 09-05-12 | 17:43
Inderdaad, het speelt al jaren. Het is echter pas sinds kort dat de taal (veel) dreigender wordt.

En Iraanse bommen is wel het laatste waar wij ons zorgen over hoeven te maken.

koolteer | 09-05-12 | 17:59

Is het leninmausoleum nu afgeschermd?

Kingeef1975 | 09-05-12 | 18:02

Krokodil Gena | 09-05-12 | 17:54
Ik denk dat het bedoeld is om alle kernwapens tegen te houden, en gezien de steeds groter wordende dreiging van Iran zou ik daar maar niet al te badinerend over doen.
.
Daarnaast is het wapen defensief in aard. Het is niet zoals de Cubacrisis waar offensieve wapens op Cuba werden geplaatst.

Moondance | 09-05-12 | 18:02

Bekijk het eens zo: als u morgen een hoog hek met 10.000V langs uw tuin zet en uw buren vertelt dat het is om de kat van de overburen weg te houden, denkt u dat zij dit geloven?

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:04

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 17:53
So to speak: weleens het defensie budget van USA en Rusland vergeleken?.
Echter defensie specialisten stellen dat Rusland toch een grotere "bang for the buck" hebben.Het is kortzichtig om Rusland in dit opzicht af te schrijven.

spooked | 09-05-12 | 18:06

Echter defensie specialisten stellen dat Rusland toch een grotere "bang for the buck" hebben.Het is kortzichtig om Rusland in dit opzicht af te schrijven.
spooked | 09-05-12 | 18:06
Amerika geeft ongeveer 12 keer zoveel uit aan defensie als Rusland.... U speelt te veel Call of Duty. Leesvoer:
online.wsj.com...

Moondance | 09-05-12 | 18:11

Ga in Rusland maar eens vragen om Duitse soldaten te herdenken. Dan lopen ze zo met zo een parade over je heen.

Moonwarrior | 09-05-12 | 18:11

Ina Brouwer, Elsbeth Etty & Ella Vogelaar zijn vandaag uit nostalgische overwegingen nog minder te genieten. Ja dames, het had zo mooi kunnen zijn indien & als, hè?

Ayatollah Oink-Oink | 09-05-12 | 18:14

Moondance | 09-05-12 | 17:50

Wanneer Rusland vindt dat de eigen nucleaire capaciteit wordt ondermijnd door het Navo verdedigingsschild, zal Rusland toeslaan - preventief - èn nucleair. Daar zit ook wel wat in,
want anders zou Rusland weerloos zijn tegen een eventuele nucleaire aanval van de Navo.

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 18:14

Moonwarrior | 09-05-12 | 18:11
In 2010 was Merkel wel aanwezig daar.
nos.nl...

spooked | 09-05-12 | 18:16

Kijk eens aan het eind van de parade naar de Katyusha, Iskander-M en Topol-M, dat zijn de betere vuurpijlen. Bovendien volledig mobiel.

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:16

spooked | 09-05-12 | 18:06
Dat mag zo lijken vanuit de folders. India gaat daarom Westers shoppen na hun SU-30 avontuur bijvoorbeeld.

Moonwarrior | 09-05-12 | 18:20

Mooi

henkojenko | 09-05-12 | 18:20

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 18:14
Dan moet je natuurlijk zo paranoïde zijn dat je denkt dat het enige wat de NAVO wilt doen is Rusland van de kaart vegen. En Rusland dient ook rekening te houden met onze legitieme wensen om ons te verdedigen vis-a-vis Iran en (mogelijk) andere Islamitische brulapen.

Moondance | 09-05-12 | 18:20

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:16
Zeker!,en een lancering van de Topol-M is niet of nauwelijks door amerikaanse satelieten zien,daar balen ze nogal van.

spooked | 09-05-12 | 18:21

Moondance | 09-05-12 | 18:20
Lees eens goed het manifest van de NAVO waarvoor ze zijn opgericht.

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:23

Moondance | 09-05-12 | 18:20

Zo paranoïde hoef je helemaal niet te zijn, dat de navo Rusland zou willen vernietigen (hoewel ik het niet uitsluit).
Rusland kan een ondermijning van zijn nucleaire afschrikking niet ongemoeid laten. Daar gaat het om.
Ja, ik begrijp dat het schild tegen Iran is bedoeld, maar eh... ondertussen wordt ook Rusland wel even omcirkeld.
Nee, ik vertrouw de Navo evenmin als Rusland of Iran.

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 18:26

Dat van Noord Korea is pas indrukwekkend .

Eurotokkie | 09-05-12 | 18:26

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:23
Het NAVO verdrag ken ik. Hier zijn wat mooie woorden:
"The Parties to this Treaty reaffirm their faith in the purposes and principles of the Charter of the United Nations and their desire to live in peace with all peoples and all governments.
They are determined to safeguard the freedom, common heritage and civilisation of their peoples, founded on the principles of democracy, individual liberty and the rule of law. They seek to promote stability and well-being in the North Atlantic area.
They are resolved to unite their efforts for collective defence and for the preservation of peace and security. They therefore agree to this North Atlantic Treaty"

Moondance | 09-05-12 | 18:27

Moonwarrior | 09-05-12 | 18:11 | + 1 -

En toch zijn die russen nog steeds bang voor Duitland.

Eurotokkie | 09-05-12 | 18:29

schijnt toch aardig wat op losgeslagen te worden op dit moment...

Cable | 09-05-12 | 18:29

Moondance | 09-05-12 | 18:27
En geeft u nu eens een reden waarom Rusland werd geweigerd toen zij aansluiting bij dit pact vroeg ?

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:31

@moondance

Of het nu paranoïde is of niet, toch is de dreigende taal uit Moskau verontrustend.

Van Duyvenbode | 09-05-12 | 18:34

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:31
Omdat Rusland destijds een actieve verspreider van het communisme was, en de NAVO landen altijd als basis hebben gehad dat zij democratische vrije markteconomieën waren, en dat zij gezamenlijk deze principes wouden verdedigen. Lijkt me dan nogal dom om de Sovjet-Unie uit te nodigen in jouw democratische clubje. Een beetje alsof Amerika in zijn onafhankelijkheidsoorlog Koning George de 3de had verdreven, om hem vervolgens tot President uit te roepen.

Moondance | 09-05-12 | 18:35

Goede choreografie en muziek. Beetje veel uitrustingsstukken, dat wel.

Wobbelplatte | 09-05-12 | 18:36

Moondance | 09-05-12 | 18:35
Ik heb het niet over de Soviet-Unie die al 20 jaar geleden is opgehouden te bestaan. Ik heb het over Rusland.

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:41

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:41
Nu haal je de geschiedenis door elkaar. De Sovjet-Unie heeft in 1954 aangeboden om lid de worden van de NAVO, en werd destijds geweigerd. Rusland post-1991 heeft zich nooit aangemeld bij de NAVO, en heeft zich altijd verzet tegen de uitbreiding van de NAVO naar Oost-Europese landen.

Moondance | 09-05-12 | 18:45

Moondance | 09-05-12 | 18:45
Integendeel, onder Medvedev heeft Rusland opnieuw aangeboden om samen te werken met de NAVO aan het raketschild en naar een lidmaatschap toe te werken.
Dit is door de NAVO afgewezen.
Geeft u daar maar een goede verklaring voor anders dan dat de NAVO bestaat om Rusland af te schermen.

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:47

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:47
De NAVO is er natuurlijk voor bedoeld om deelnemende landen af te schermen van alle dreigingen. En Rusland, ondanks aanbieden om mee te doen aan het schild, heeft zeker niet gezegd dat ze NAVO-lidmaatschap wouden aangaan. Ergo, dan doe je ook niet mee aan het NAVO schild.
.
Rusland moet zich niet zo aanstellen.

Moondance | 09-05-12 | 18:53

Wat telt is dat de USSR het Warschau-pact heeft opgericht als tegenhanger voor de Navo. Dus nadat de navo al bestond, als tegengewicht voor de communistische expansie. Na het verdwijnen van de USSR als zodanig werd ook het Warschaupact opgedoekt. De NAVO is echter blijven bestaan. En ik zou niet weten waarom eigenlijk. Ik vertrouw dat hele Navo-zoodje dus voor geen meter.

Graaf van Egmont | 09-05-12 | 18:55

Rusland moet zich niet zo aanstellen.
Moondance | 09-05-12 | 18:5
Rusland stelt zich niet aan. Geeft alleen aan dat zij graag meewerken aan iets wat niet tegen hun gericht is, maar dat geen wat wel tegen hun is gericht mogelijk zullen vernietigen.
Aan de landen de keus wat ze willen.

ZwarteKater | 09-05-12 | 18:56

Is Von Ribbentrop nog gesignaleerd ?

Jimmy Mc Clure | 09-05-12 | 18:56

Is Von Ribbentrop nog gesignaleerd ?
Jimmy Mc Clure | 09-05-12 | 18:56
Die zal samen met Molotov een cocktain te drinken in Brest.

ZwarteKater | 09-05-12 | 19:03

De Russische militaire kapel is nog groter dan al onze strijdkrachten bij elkaar...

BJ81 | 09-05-12 | 19:09

Jammer dat het ondergesneeuwd is geraakt door de Koude Oorlog, de misdaden van Stalin enco en de algemene drang naar relativering van de 2e Wereldoorlog hier in Nederland, maar we mogen nooit vergeten dat zonder de Russische offers Europa en Nederland er op dit moment heel anders hadden uitgezien. Daarom eeuwig respect voor de (gesneuvelde) sovjet-strijders.

H.Stiglitz | 09-05-12 | 19:14

H.Stiglitz | 09-05-12 | 19:14
Uw naam lijkt dan ook op die van een Russische spion...

ZwarteKater | 09-05-12 | 19:15

H.Stiglitz | 09-05-12 | 19:14 |

Laten we ook vooral niet vergeten dat de Sovjet Unie een van de grootste misdadige regimes uit de geschiedenis is.

Mannenbrein | 09-05-12 | 19:32

Ik wist het.Sinterklaas is geen Spanjaard of Turk, het is een Rus. (En is het nu onze Greet die achteraan in het midden op de pica staat?)

H.A. Ram | 09-05-12 | 19:35

Mannenbrein | 09-05-12 | 19:32
En laten we vooral niet vergeten dat dit regime is ontstaan met financiering van Engeland en Frankrijk om het Tsarenregime van invloed te ontdoen.

ZwarteKater | 09-05-12 | 19:41

actie op 4 dagen 17 uur en 15 sec?

Joffri | 09-05-12 | 20:23

@ Willem VanDer Decken |
De populariteit van Stalin is voor een groot deel op angst gebaseerd. Zelfs binnen zijn oude partij was hij niet extreem geliefd, wel extreem gevreesd.. Lenin zelf had ook ernstige twijfels of Stalin wel de geschikte man was als zijn opvolger. Als Trotski zich niet zo arrogant had op gesteld (ondanks dat hij superieur was op praktisch elk gebied t.o.v. Stalin) was er sowieso een ander verloop ontstaan.

Overigens slaat uw laatste opmerking weinig hout. Als GB en USA zich afzijdig hadden gehouden waren wij arisch van aard geweest, niet russisch. Zonder twee fronten was operatie barbarossa immers geslaagd. Misschien had Hitler de immense omvang van de USSR niet volledig kunnen regeren, maar het zou nooit zo machtig zijn geworden.

AphexLuv | 09-05-12 | 20:44

Mijn over groot vader ( mijn moeder's kant ) is ook 2de wereld oorlog veteraan ( marine ), ging helemaal tot aan Berlijn. Is helaas inmiddels al paar jaar overleden, maar zijn onderscheidingen blijven eeuwig in de familie.

The Russian | 09-05-12 | 21:04

AphexLuv | 09-05-12 | 20:44 | + 0 -
Operatie barbarossa was ook niet geslaagd met één front.
Er stonden in de oostfront 5 keer zoveel man als in de westfront. Als je toch zo gaat redeneren hadden de Russen ook veel veteranen uit Siberie in kunnen zetten

jutkut | 09-05-12 | 21:11

The Russian | 09-05-12 | 21:04 | + 0 -
Jup mijn opa zijn 4 broers zijn ook verdwenen toen ze naar Kursk en Stalingrad werden gestuurd.

jutkut | 09-05-12 | 21:14

In Siberië zaten deserteurs en andere afvalligen, kleine kans dat die met ziel en zaligheid voor Stalin zouden vechten. Bovendien zouden die in schril contrast staan tegenover een extra divisie van het op dat moment beste leger ter wereld. De enige capitale fout die Hitler maakte was zich teveel focussen om de industrieën in Oekraïne. Als hij had doorgestoten naar Moskou en de Oeral (daar waar Stalin zijn fabrieken opnieuw had opgebouwd) had de rode beer nooit zijn productiefaciliteiten kunnen uitbouwen en zou dat desastreuze idee van '2 soldaten 1 geweer' snel het einde hebben betekend.

AphexLuv | 09-05-12 | 21:29

AphexLuv | 09-05-12 | 21:29 | + 0 -
Als je ff nog een keer je bronnen doorleest zie je dat hij dat ook met man en macht deed, alleen liep het niet goed af. De Russen hadden gewoon teveel mankracht.

jutkut | 09-05-12 | 21:33

AphexLuv | 09-05-12 | 21:29 | + 0 -
Dit soort 'als' vragen hebben natuurlijk geen zin he. Er zaten veel veteranen in Siberie omdat Japan ook een bedreiging vormde. Dus niet alleen afvalligen..

jutkut | 09-05-12 | 21:39

AphexLuv | 09-05-12 | 21:29 | + 0 -
Overigens was Kiev overnemen van grote belang. Dan zouden de Duitsers al het olievoorraad bemachtigen.

jutkut | 09-05-12 | 21:43

Ik vraag me af welke bronnen jij kent die noemen dat hij met man en macht probeerde door te stoten naar Moskou?
Het is alom bekend dat hij prioriteit gaf aan de economische doelen in de Oekraïne. Dat bracht hem, niet beseffend dat de industrieën naar de Oeral geëvacueerd zouden worden, tot het bevel in september eerst de saillant van Kiev af te snijden, terwijl een onmiddellijke opmars naar het oosten Moskou nog voor de herfstregens zou hebben doen laten vallen.

AphexLuv | 09-05-12 | 21:45

Ik zie toch liever strenge marcherende vrouwen in mantelpakjes, de petten mogen ook wel wat groter.

websenior | 09-05-12 | 21:55

Van wie hebben de Russen het marcheren geleerd? Hebben ze na de oorlog een aantal Pruisische drilmajoors achtergehouden?

Casvli | 09-05-12 | 22:05

AphexLuv | 09-05-12 | 21:45 | + 0 -
En? Als Moskou was gevallen, dan hadden de Sovjets vanuit Kuybyshev doorgevochten. Een aanzienlijk deel van het Sovjet-bestuur was al naar deze stad geëvacueerd. Bovendien hadden de Duitsers, als ze Kiev hadden ontzien ten koste van Moskou, nooit het hele Russische Zuidwest-front bij Kiev kunnen omsingelen. Nu kon dit wel en werden 600.000 Sovjets krijgsgevangen gemaakt. Als dit niet was gebeurd, dan zouden de lange Duitse aanvoerlijnen (van Berlijn tot aan Moskou) door de Sovjets continu aangevallen worden, wat mogelijk zou kunnen resulteren in een Duitse ingesloten positie in Moskou.

Maargoed, als, als.. Wat jij zegt zou net zo goed kunnen als wat ik er tegenover stel. Als Hitler op een goede morgen in 1933 met z'n andere been uit bed was gestapt en een prachtig schilderij had gemaakt, dan had-ie nu misschien wel in de Hermitage gehangen.

Zhukov | 09-05-12 | 22:13

80.000 Russen die het volkslied zingen helpen niks als je de wedstrijd verliest met 1-0 van Duitsland. Sukkels.

Hansaplast26 | 09-05-12 | 22:43

Zhukov | 09-05-12 | 22:13 | + 0
Amen.
Nodezeloze what if's disccusies, doch mooi filosofiemateriaal. For now, let's call it a day.

AphexLuv | 09-05-12 | 22:43

Lach maar om de Russen maar tot nu toe is het nog niemand gelukt om een oorlog van ze te winnen.

Bigi Bana Boy | 09-05-12 | 23:31

@Bigi Bana Boy
Klopt niet wat je zegt!
Tijdens de Pools-Russische oorlog heeft Polen gewonnen. Ze hebben toen zelfs Moskou ingenomen.

cunningcobra12 | 10-05-12 | 00:12

En dat is één van de dingen die de Russen wel hebben en de Nederlanders niet: volkstrots en patriottisme!
Niet dat ik het Wilhelmus zo'n heldhaftige hymne vind, maar tussen die 80k Russen zitten er ook vast veel die dat niet van hun volkslied vinden. Maar dat maakt op zo'n moment niet uit. Ze zingen allemaal mee uit volle borst, vormen daarmee in ieder geval psychologisch al één front en pakken het initiatief.
Hulde aan die Russen voor wat dat betreft. In Nederland kan het Wilhelmus beter vervangen worden door het Calimerolied, ingezongen in braille voor een stomme film. Dan corrigeren we de theorie tenminste nog naar de werkelijkheid, waarbij geen hond de tekst kent en de voetballers hun lippen stijf op elkaar houden of uit fatsoen nog net een beetje lipbewegend mee murmelen zodra de camera hun tronie passeert.

Chiant | 10-05-12 | 00:45

sodeju, een aantal van die oude bazen tillen zich een hernia aan al die onderscheidingen.

wijsvinger | 10-05-12 | 02:02

Bigi Bana Boy | 09-05-12 | 23:31
Vergeet de Japans-Russische oorlog niet.
nl.wikipedia.org...

websenior | 10-05-12 | 06:47

Bigi Bana Boy | 09-05-12 | 23:31 | + -1 -
U vergeet de koude oorlog met als slotstuk de val van de ussr

zeefert | 10-05-12 | 07:02

Bigi Bana Boy | 09-05-12 | 23:31 | + -1 -
En wat dacht je van Duitsland tijdens de eerste wereldoorlog. Nam 30% van de graanvelden en 70% van de olie/kolenvelden in. Duitsland vertrok omdat ze verloren hadden aan het westfront.

zeefert | 10-05-12 | 07:04

Bigi Bana Boy | 09-05-12 | 23:31 | + -1 -
Had iemand al Afghanistan genoemd?

zeefert | 10-05-12 | 07:05

Nou, fock dat zure gedoe. Het was gisteren een erg gezellige dag. Kunnen ze met dat flauwe poppromootfestivaldagje dat ze bevrijdingsdag noemen in NL een puntje aan zuigen. Sinds die oude rokkenjagende overloopDuitser met zijn pijp en olifantjes kassiewijle is, is er geen fluit meer aan in Nederland.
Shownieuws e.d. besteden nog meer aandacht aan in helikopters tourende idols dan het nieuws aan gevallen en levende helden. Het enige waar men nog over lult is rechtszaken en vals sentiment.

De sjeu is er af. Je mag zelfs Bernhard niet meer herdenken die zelf in zijn Spitfire stapte en met een bombrun meevloog naar der Heimat. Is immers ook een duitser.

Waar is de Gigapica van bejaarde Nederlandse helden met lintjes op 5 mei?

Sacha_A | 10-05-12 | 09:06

Wat is dat voor een ding op 55:56?
Nog 5 minuten te gaan ....

Hompiekurkie | 10-05-12 | 09:12

Nog meer dan yankees houden ze hun traditie in ere en verloochenen hun afkomst niet. Verfrissend om naar te kijken. Eindbazen, die Russen.

kaskoeskielewan | 10-05-12 | 09:16

Ik zie wel erg veel van die, volgens Hillen en Co, militair achterhaalde / overbodige tanks..........

Roerdompje | 10-05-12 | 13:07

Godskolere wat zijn dat voor dingen op 55:45?? We gaan er allemaal aan!
*schuilkelder bouwen doet*

kudtjoch | 10-05-12 | 14:21

Op 1:20 zie ik toch de damschreeuwer......

MyCatIsDoingThis | 10-05-12 | 14:26
Tip de Redactie