GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

Ontwikkelingshulp: gewoon niet meer doen

dezeshitisfoktop.jpgNederland gaat 1 miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp. Zodat we volgend jaar nog slechts het pauperige bedrag van zo'n 3,5 miljard euro overmaken naar de rekening van dictators, corrupte regeringen en directeuren van NGO's. Heeft opperfilantroop Bill Gates dus voor niks namens Novib gebeld met Nederland. Die claimde dat voor elke duizend euro bezuiniging op ontwikkelingshulp er een kindje sterft in Armoedistan. Sheila Sitalsing schoot er meteen vol van. Hoewel zij aangeeft dat het probleem in dit soort landen veroorzaakt wordt door een 'kleptocratische politieke elites die geen belang hebben bij het verheffen van de onderklasse', zegt ook zij dat we er toch geld in moeten blijven pompen. Want anders 5,8 miljoen dode Afrikaantjes. Superzielig, natuurlijk. Even buiten het feit dat het armoedige deel van de wereldbevolking steeds meer afneemt de laatste jaren. Dat is goed nieuws, want we kunnen als aardkloot al die miljarden veelvraten die barsten van de armoede niet echt goed onderhouden. Als we de aarde en de mensheid wil behouden van de ondergang, dan maken we juist zo min mogelijk ontwikkelingspecunia over. Dat miljard bezuinigen is te weinig. Hup, naar de nul. Hoe minder van ons, hoe beter voor de mensheid. Ontwikkelingshulp is slecht voor het wereldvoedselprobleem. Ontwikkelingshulp is slecht voor het milieu. Ontwikkelingshulp is allesbehalve duurzame investering. Ontmoedigen dat overleven, op grote schaal. Laat de Derde Wereld het zelf uitzoeken, dat is waarschijnlijk nog de beste ontwikkelingshulp ook. Dit soort lekkages uit het Catshuis, die vooral bedoeld zijn om de PVV binnen te houden en het CDA langzaam een morele dood (joehoe, nep-dissidenten Koppejan & Ferrier, we horen jullie niet!) te laten sterven, geven de wereld in ieder geval hoop qua misschien komt het allemaal dan toch goed. Gelukkig kunnen ze er in Afrika ook nog om lachen.

Reaguursels

Is maar een kleine € 220,- per inwoner in ons kikkerlandje. Dus nog geen € 900,- voor het gezin van ENDP.

eerstneukendanpraten | 30-03-12 | 09:02

We bezuinigen 3,5 miljard te weinig!

ZDEV | 30-03-12 | 09:02

Mooi. Snel door, geld verdienen!

Den Meester | 30-03-12 | 09:03

De enige zinvolle ontwikkelingshulp is anticonceptie.

vetkleppert | 30-03-12 | 09:03

Goed plan! Dicht die kraan en grenzen!

gekkemeneer | 30-03-12 | 09:03

Al dat ontwikkelingshulpgeld verdwijnt standaard in zakken van corrupte functionarissen/dictators/ander gespuis en komt nooit waar het hoort te zien.
Prima post om op te bezuinigen

Ordentelijk | 30-03-12 | 09:03

vetkleppert | 30-03-12 | 09:03 | + 0 -

In sommige landen waar ze het geloof van de pedoprofeet aanhangen worden de dames zelfs dichtgenaaid om sex te voorkomen...

eerstneukendanpraten | 30-03-12 | 09:04

Laat mij na drie generaties gezeur over kinderekinderekindere in de arremelandeeeeeh nou eindelijk eens ontwikkeling zien.
Afgezien van nog meer kindere die nog meer kindere krijgen, dan.

vetkleppert | 30-03-12 | 09:06

Wat een zielige verwende meninkjes hier. Dat geld gaat voor een groot deel naar nuttige en belangrijke projecten. Zo aso om met je dikke buik van achter je dure computer te roepen dat de allerarmsten wel met wat minder kunnen. Bah

menu | 30-03-12 | 09:07

-weggejorist-

der Wunderhund | 30-03-12 | 09:07

Prima. Maar komt het geld dat bezuinigd wordt dan regelrecht terecht bij ouderen van dagen/onderwijs/misdaad bestrijding?

Sorry voor mijn negativiteit.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:07

Goede zaak ! Toch nog iets goed uit deze crisis! Laat iedereen zelf uitmaken wat ze willen geven! Niet van mijn belastingcentjes!!!

Kalaforni | 30-03-12 | 09:08

@menu | 30-03-12 | 09:07
Leg mij eerst eens uit hoe die allerarmsten op het hufterige idee komen om nageslacht te produceren terwijl ze niet eens voor zichzelf kunnen of willen zorgen.

vetkleppert | 30-03-12 | 09:08

Niet meer dan logisch. Maar ik hoor Samsom al weer: Dit is een schande!

3,5 miljard is nog te veel van het goede.

Boerenhoofd | 30-03-12 | 09:09

Next: de binnenlandse ontwikkelingshulp.
Optiefen met al die subsidies.
Gaat er weer gewerkt worden.
Kunnen de belastingen omlaag.
Kunnen de bruto lonen dus omlaag.
Worden we dus concurrerender.
Verdienen we weer meer geld.
Worden we allemaal beter van.

ZDEV | 30-03-12 | 09:09

Owjee, dat is toch al gauw 20.000 nieuwe terreinwagens minder per jaar...arme filantroopjes!

Aktivist | 30-03-12 | 09:10

menu | 30-03-12 | 09:07
Gedeeltelijk eens. Zelf vind ik het geen probleem dat er geld naar de minder bedeelden op deze aarde gaat. Het grote probleem is alleen dat de OS structuur compleet verrot is. Waarom deze zieke sector met sloten geld in stand houden? Als je ziet hoeveel geld er op verkeerde plekken terecht komt, dan vind ik ook wel dat er dan wel minder geld aan uit kan worden gegeven.

Het grote probleem van deze bezuinigingen is echter dat de problemen niet verholpen worden, maar dat er juist nóg minder geld terecht komt op de plekken waar het nodig is.

Absoluut niet waar | 30-03-12 | 09:10

@menu
"Dat geld gaat voor een groot deel naar nuttige en belangrijke projecten."
Voor een deel? Prima toch? Het andere deel snijden we weg. En zo slecht leven de mensen niet in die arme landen hoor. Als ze te vreten hebben, hebben ze meestal meer dan genoeg om gelukkig te zijn.

Merkava | 30-03-12 | 09:10

Ik vind dat Geert ook hulp nodig heeft..en ja dat kan ook ontwikkelingshulp zijn...faalhaas eerste klas en Pasen is nog niet begonnen.

Man-Bijt-Hond | 30-03-12 | 09:10

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:07
Nee, daar worden banken en corrupte landen mee overeind gehouden.

Absoluut niet waar | 30-03-12 | 09:11

We hebben het geld immers nodig om het pensioen van 52 jarige Griekse ambtenaren te betalen....

Die nare vent | 30-03-12 | 09:11

Eigenlijk is "ontwikkelingshulp" (het overmaken van centen teneinde je schuld af te kopen) juist een reden dat er nauwelijks ontwikkeling is.
Ik noem even een Zimbabwe. Ooit de graanschuur van Afrika. De boeren die daar zaten wisten hoe ze voedsel moesten produceren. En Zimbabwe aan geld konden helpen, want er was een vreselijk overschot.
Tevens heeft Zimbabwe een enorme lading diamant.
Maar...daar zit een geflipte dictator met bloksnor, die zonodig alle blanke boeren van hun land wilde hebben, en dat aan de eigen bevolking wilde geven. Dat is gelukt. En ineens stort de graanschuur in. Ze wisten niet eens hoe ze alles moesten verbouwen.
En door slavernij en andere rotzooi, zit Zimbabwe met een hele bult diamant onder de grond, waar ze niks mee kunnen wegens Zwarte Lijst: we drijven geen handel met Mugabe.

Je ziet dus wel waar het om gaat. Leer de bevolking hoe ze landbouw kunnen bedrijven, waterputten kunnen slaan, kleinschalig om het zo te zeggen, zodat je zeker weet dat jouw investering zich ook uit kan betalen. Met het overmaken van miljoenen naar rekeningen help je de bevolking niet. Alleen maar het corrupte regime.

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:12

Vanuit de liberale grondgedachte dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen geluk, lijkt het me logisch dat ze dan en masse dat geluk hier komen zoeken....

Sir EnemA | 30-03-12 | 09:12

Absoluut niet waar | 30-03-12 | 09:11
Wou net zeggen.

Ontwikkelingshulp is een wassen neus op alle vlakken. Dat geld komt nooit terecht op plekken waar het terecht moet komen.

Je kan nog beter nep goud via een tell-sell reclame kopen. Dan weet je 100% zeker dat iemand er lol aan beleefd.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:12

Geef domrechts een miljard uit de mond van de armste mensen op aarde, en voor de rest maakt het ze niets meer uit. Dan zijn ze gelukkig.

Rob van Roos | 30-03-12 | 09:12

@Rob van Roos | 30-03-12 | 09:12
Inderdaad. Ik steek mijn geld nog liever in de fik dan dat ik er nog meer overbevolking mee sponsor.

vetkleppert | 30-03-12 | 09:14

Wat vetklepert zegt, de enige oplossing is stoppen met fokken.
Al de rest is pleisters voor het bloeden en dweilen met de kraan open.


Steek al dat geld in het ontwikkelen van een verplichte chemische sterilisatie, die ongedaan gemaakt kan worden door een vergunning aan te vragen. Maximaal 3 per gezin, is nog heel redelijk.
Dit lijkt science fiction, en een hoop mensen zullen nu denken dat Cuya een klap van de molen heeft gehad, maar dit is echt de toekomst.

Cuyahoga | 30-03-12 | 09:15

@ Rob van Roos | 30-03-12 | 09:12
Nigga please, kom onder je steen vandaan.
Als er een miljard uit de monden van arme negertjes gehaald wordt op deze manier, ben ik Mohammed Ali.

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:15

"Ontwikkelingshulp" is gewoon kapitaalvernietiging.

Als CDA-,PvdA-, D66-, of SP- stemmers zo nodig geld willen overmaken naar corrupte regimes, dan doen ze dat maar uit hun eigen portemonnee en niet van onze belastingopbrengst.

neutron | 30-03-12 | 09:16

vetkleppert | 30-03-12 | 09:14 |
Wat ik zeg, die andere 13 miljard die ze gaan bezuinigen maakt je dan ook niets meer uit.

Rob van Roos | 30-03-12 | 09:17

Ik denk dat het trouwens vrij zinloos is om over ontwikkelingshulp te klagen.

Niemand luistert naar 'ons'. Begin gewoon bij jezelf en doneer niet meer. Het is simpel maar het werkt wel.

Geef alleen geld aan locale goede doelen. Maar maak geen geld over aan grote organisaties (Pink Ribbon, Warchild etc).

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:17

*boterham in envelop doet, armoedistan erop schrijft, in grote oranje brievenbus doet*
komt altijd bij de mensen terecht want dictators vreten geen droog brood ;)

verboden stoelgang | 30-03-12 | 09:17

Het enige wat nog ontwikkeld wordt van "ontwikkelingshulp" is de bonussen van de directie, de overhead en wat overblijft vloeit naadloos de bankrekeningen van de grootste dictators in die er lekker op gaan zitten. Helemaal afschaffen dus en wel meteen.

Bovendien heeft de bevolking van die landen zelf ook vaak een kutmentaliteit waar je U tegen zegt en ze steken zelf ook geen klauw uit er nog wat van te maken. De hulp die wel aankomt wordt uiteraard gewaardeerd maar zodra die weg zijn gaan ze zelf ook weer op hun reedt zitten voor lalahulp. En die hulp is al schaars. En vooral eerst de blanke boeren op brute wijze vermoorden die tenminste nog voor wat te eten zorgden, er zelf vervolgens een klerezooi van maken want iets met geen zin en niet weten hoe en daarna opeens weer zielig naar ons gaan zitten kijken met een gironummer eronder.

Phil Mycavity | 30-03-12 | 09:17

Nu die restmiljarden nog even en dan zijn we al een eind op weg. Het is geloven in Utopia als je denkt met een vrachtschip vol geld een continent wat aan elkaar hangt van oorlogen, dictaturen en sectarisch geweld te kunnen redden. Ontwikkelingshulp op deze manier is 'feelgoodpolitiek'.

Pugna Pro Patria | 30-03-12 | 09:17

Er is een -minkukel in de panelen zodra ome Geert onwelvallig wordt bejegend.Anyway ontwikkelingshulp is gewoon pure business niet meer dan dat,kan een heel kort topic worden hoor..pfff

Man-Bijt-Hond | 30-03-12 | 09:18

Rob van Roos | 30-03-12 | 09:12 |
Geef domlinks een miljard voor de mond van de armste mensen op aarde en de wapenindustrie is gelukkig.

Schaamharing | 30-03-12 | 09:19

Bill Gates kan best een miljard meer in ontwikkelingshulp stoppen. Waarschijnlijk komt die ook beter terecht en niet in de zakken van een paar linkse graaiers.

knight03 | 30-03-12 | 09:19

-weggejorist-

(c)ZWITSUL | 30-03-12 | 09:19

Schaamharing | 30-03-12 | 09:19
Nee hoor, dat er gerestructureerd moet worden is iedereen het wel over eens. Ook op links.

Rob van Roos | 30-03-12 | 09:20

Wanneer de ontwikkelingsclubs in dit land eens wat *kuch* efficiënter zouden gaan werken is dat miljardje minder geen enkel probleem. Van alle ontwikkelingsgelden blijft sinds jaar en dag minstens de helft (en dan ben ik nog optimistisch) aan diverse strijkstokken hangen. Te beginnen bij de salarissen van de "bestuurders", "directeuren" en "managers" van de zieligheidsindustrie hier in eigen land.


Ga er maar voor wérken jongelui. Niet meer op je luie reedt zitten na een mislukte politieke carrièren maar laarzen aan en met je poten in de Afrikaanse strondt. Als je dan al zo nodig mensenlevens moet redden op dat reddeloos verloren en door Chinezen opgekochte continent: be my guest. Just do it! Yes we can!


Robert Mugabe (de verloofde van Bertje Koenders, red.) wil jullie vast wel een dozijntje van zijn Rolls Royces uitlenen om de binnenlanden van Donker Afrika in te trekken. En er zijn vast ook nog wel wat kindsoldaten te vinden die "voor weinig" bescherming willen bieden. Want zo rolt Afrika. Afrika rolt, net zoals ons geld aldaar rolt. Grote tijd dus.


Miljardje minder? Prima. Dat lossen we samen wel op. Hoeven ze in Afrika niks van te merken. Jan Pronk weet er van.

Reinaert | 30-03-12 | 09:20

Nee, je kan beter 1400 miljard blijven steken in vliegtuigen die al verouderd zijn op het moment dat ze ooit gaan opstijgen.

whitepablo | 30-03-12 | 09:21

@Schaamharing | 30-03-12 | 09:19
Bij gebrek aan anticonceptie werken wapens ook.
Jammer genoeg geeft postnatale abortus meer rommel, lawaai en overlast.

vetkleppert | 30-03-12 | 09:21

Phil Mycavity | 30-03-12 | 09:17 |
Heb dit al eens eerder hier vertelt. Maar in Zimbabwe was alles tot voor kort goed ontwikkeld.

Maar even tussendoor. Daar is het overigens nooit koek en ei geweest tussen de bevolking, maar dat heeft ook met het feit te maken dat die Boere een stel racisten zijn en die negers zo dom als het achtereind van een varken. Enfin.

Er was wel te vreten en er werd met moderne techniek landbouw verricht.

Ik moest wel lachen toen een blanke boer na 2 maanden op zijn ranch terugkwam en tot zijn grote verbazing zag dat die negers er een teringbende van hadden gemaakt. Eentje lag heel lui in een trekkerband te slapen en een andere rende letterlijk zoals in de steentijd weer achter een buffel aan met zo'n stuk riet.

Kostelijk.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:21

@ Rob van Roos | 30-03-12 | 09:12
Nigga please, kom onder je steen vandaan.
Als er een miljard uit de monden van arme negertjes gehaald wordt op deze manier, ben ik Mohammed Ali.

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:21

Waarom betalen wij dubbele ontwikkelingshulp. We betalen zelf rechtstreeks aan die dikbuikige dictators en via de EU betalen we nogmaals. Dat is zeker de bonus voor de zaak besodemieteren door die zwarte dikbuiken.

Jommeke | 30-03-12 | 09:22

(c)ZWITSUL | 30-03-12 | 09:19 |
Gebruik dan tinyurl, pannenkoek.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:22

@Cuyahoga | 30-03-12 | 09:15
-
Nee, je hebt geen klap van de molen gehad. Alleen de methode vind ik nogal vergaand. Gezinnen zouden op financiële wijze afgestraft moeten worden; dat is op zichzelf al voldoende. Meer dan 3 kinderen? Hogere belastingschijf.
-
Het grote obstakel in veel landen met hoge geboortecijfers is nog altijd religie. En laat de Rooms-Katholieke Kerk nu in Afrika sterk aanwezig zijn, met zijn babyfetish. Breek de macht van de kerk en men breekt de bevolkingsgroei op veel plekken in de wereld. In het Westen groeit de bevolking zelfs nog amper of is deze groei zelfs gestagneerd.
-
Mensen in derdewereldlanden moet worden duidelijk gemaakt dat minder kinderen gelijk staat aan méér welvaart. Ik dacht dat er in Azië overigens al vergelijkbare successen zijn geboekt (en daarmee bedoel ik niet de eenkindpolitiek).

The Dominator | 30-03-12 | 09:23

de ploerten zijn weer alomtegenwoordig hier. zonder enige kennis maar oordelen vanachter je computer. walgelijk gewoon.

ikmaar | 30-03-12 | 09:23

@ Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:17
Locale goede doelen? Investeer in kleinschalige projecten. Ook als overheid. Daar mag je wel wat subsidie voor uittrekken uit de pot Ontwikkelingshulp.
Alles op de grote hoop gooien zorgt voor strijkstok.

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:24

@ Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:22 |

dat mag niet meer sinds vandaag.. stroopwafel !

(c)ZWITSUL | 30-03-12 | 09:25

-weggejorist-

hanshoog | 30-03-12 | 09:25

Ach de jaren 70 -toen verplichte percentages BNP gehanteerd werden voor landen die vervolgens cartels vormde om ons zo veel mogelijk uit te zuigen..

Wie was er toen ook al weer aan de macht?

poli | 30-03-12 | 09:26

De Nederlandse ontwikkelingssector (dwz de mede-financieringsorganisaties zoals Cordaid, Oxfam-Novib, Woord en Daad, Hivos) is een restantje uit de verzuilingstijd die (net als de publieke omroepen) door effectief lobbyen en politieke connecties (vb. Novib met PVDA, Cordaid met CDA, Woord en Daad met Christenunie) in stand is gehouden. Een miljard bezuinigen is een goede gelegenheid deze sector grondig te hervormen.

Dreverhaven | 30-03-12 | 09:27

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:24 |
Locale goede doelen, wat dan ook. Zodra het maar niet 1 of andere grote instelling is.

Ik heb voor mijzelf voorgenomen om per maand 10 euro uit te geven aan iemand die daarom vraagt op straat.

Met de goede hoop dat het in zijn of haar mond terecht komt en niet in de neus of arm.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:28

Mooi.
Nu nog:
- Het minimum loon omhoog en de uitkeringen naar beneden (werk moet weer lonen).
- Subsidies afbouwen (Niet alleen de huursubsidie maar ook de HRA).
Etc...

der Wunderhund | 30-03-12 | 09:29

Ik zal de link hier nog een keer plempen, dan kunnen we de grootheden en verhouding weer zuiver houden in de discussie: www.prinsjesdag2011.nl...

Chiant | 30-03-12 | 09:30

Hopelijk hebben ze in het Catshuis ook nog aan het COA gedacht.
Met de Albayrak-maffia zijn de afgelopen 10 jaar meer mensen miljonair geworden dan met de staatsloterij.

Cuyahoga | 30-03-12 | 09:30

neutron | 30-03-12 | 09:16 |
Ontwikkelingshulp is inderdaad de meest pure vorm van kapitaalsvernietiging, belastinggeld waar hard voor gewerkt is dat je van de Nederlandse economie onttrekt en hier voor het grootste deel nooit meer zal circuleren.
Daarnaast heeft het helemaal geen zin, de meeste centen blijven aan de strijkstok hangen van parasieten (goededoelen-industrie) die hiervan willen profiteren en dat zijn er heel veel (dictators, directeuren/personeel van NGO's, etc).
Verder heeft het al helemaal geen zin om op een naïeve manier zoveel geld in Afrika te pompen, het was daar niks, het is er niks en het zal er ook nooit wat worden. Je schijnt het niet te mogen zeggen, maar ze zijn er gewoon te stom voor. Maar daar kom je pas achter als je het continent in al zijn facetten met eigen ogen gezien hebt.

JackRyan | 30-03-12 | 09:30

In allerlei sectoren moet er op het moment bezuinigd worden, dus waarom zou ontwikkelingshulp daarbij moeten worden ontzien.
Maar ik heb de indruk dat vooral personen met een dikke baan bij een van de diverse NGO 's en andere "ideële" bedrijven die in de ontwikkelingshulp-industrie werkzaam zijn, de bui al zien hangen. In die sector worden gewoon topbanen verdeeld op kosten van de belastingbetaler en allerlei goedgelovige gevers aan de deur.

Ronald1900 | 30-03-12 | 09:30

Een miljard maar. Dat hadden er van mij ook drie mogen zijn.
Het valt niet uit te leggen dat je rigoreus bezuinigt op bijvoorbeeld gezondheidszorg, terwijl je tegelijkertijd miljarden aan ontwikkelingshulp over boord blijft kieperen, zonder dat daar onder de bevolking een substantieel draagvlak voor is.
Mensen die wel voorstander zijn van ontwikkelingshulp doen dat maar uit eigen portemonnee.

harbi | 30-03-12 | 09:30

Die 3,5miljard van ontwikkelingshulp zouden we hier goed kunnen gebruiken om onze bejaarden een fijne oude dag te bezorgen. U weet wel, de mensen die ervoor hebben gezorgd dat wij er zo lekker bijzitten. Ipv te sturen naar een paar zwarte dictators in Afrika.
Denk daar maar eens aan linkse partijen voordat u gaat schreeeuwn dat het een schande is dat er een miljard minder naar die dictators gaat.

irma zonderboezem | 30-03-12 | 09:31

@ikmaar | 30-03-12 | 09:23


Hoezo ploerten? Waarop baseer je dat? Omdat er meningen worden geventileerd die jou onwelgevallig zijn? Ik vermoed dat je hier méér ploerten-met-ervaring aantreft (die dus ook met hun poten in de shit hebben gestaan) dan er op de Joop en aanverwante Gutmenschblogjes ooit zullen komen. Academisch neuzelen over hoe het grote geld te besteden is leuk maar daar heeft niemand wat aan, zeker de doelgroep (zielig Afrika) niet. En in dit land wordt er nogal wat academisch geneuzeld en getreuzeld. Voor een prachtsalaris, dát dan weer wel. Daarom gebeurt er ook niks.


Stilstand is handel. Gouden handel. Voor de zieligheidsindustrie. Je mot er toch niet aan denken dat Afrika z'n eigen broek op kan houden, of wel soms? Ben je wel mooi je baan kwijt. Pappen en nathouden. Meer is het niet. Op een enkel succesvol project na overigens, zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Reinaert | 30-03-12 | 09:31

Hé Quid, doe eens lezen dat artikel dat de armoede (leven van minder dan $1,25 per dag) afneemt:

'If you exclude China, the numbers are less impressive.'

Uriël Fack | 30-03-12 | 09:33

irma zonderboezem | 30-03-12 | 09:31 |
En daarom ga ik zoveel mogelijk op thuisbezoek van mijn werk.

Als er een bril afgepast moet worden en ze zijn niet in staat om op korte termijn (2-3) dagen langs te komen, dan ga ik naar ze toe.

Uit sociaal oogpunt blijf ik altijd even een kwartier langer kleppen. Vind zij en ik gezellig.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:33

Comment van het jaar overigens onder artikel Sitalsing:

"Waarom wordt Bill Gates zo verketterd trouwens, en is Steve Jobs zo'n held? De eerste gaf tot nu toe 28 miljard aan de allerarmsten terwijl de tweede weigerde een cent te geven"


Daar hoor je de Apple fanboys bij DWDD nou nooit over he...

Caveman48 | 30-03-12 | 09:33

@Uriël Fack | 30-03-12 | 09:33


"Ieder citaat is zo goed als het verband waar het uit gerukt is".


Nuff said.

Reinaert | 30-03-12 | 09:34

Voor het eerst sinds maanden dat ik goed nieuws hoor van de PVV.

funkyd | 30-03-12 | 09:34

Reinaert | 30-03-12 | 09:31 |
Klopt helemaal wat je zegt. Maar dat geldt ook voor brandstof.

Shell zit toch ook niet te wachten dat we en masse gaan rijden in elektrische auto's?

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:34

Ben benieuwd of er bij voorbaat al een actie-televisieavond door de Linkse Kerk wordt georganiseerd.
U weet wel; bekende presentator, belpanel met bn'ers, tranentrekkende filmpjes waarin diverse projecten zich presenteren en de dag erna grote spanning over het totaal opgehaalde bedrag.
Hoop wel dat men tegenwoordig wel zo verstandig is hier niet meer aan te geven..

Ronald1900 | 30-03-12 | 09:36

Ontwikkelingshulp is zelden goed voor de mensen die het zou moeten helpen maar vooral goed voor de mensen werkzaam in de sector en inderdaad de kleptocratische elite in de ontvangende landen. Meteen mee stoppen dus.
Ik heb vorig jaar al mijn donaties stopgezet. Nu de regering nog!

WatZalIkErvanZeggen | 30-03-12 | 09:36

Eerst maar eens zien of die Koppejan en Ferrier wel akkoord kunnen gaan met die bezuinigingen op ontwikkelingshulp....zouden weleens 2 Brinkmannetjes kunnen worden bij het CDA.

Mazzeltov | 30-03-12 | 09:36

Als al die kindjes later (door ontwikkelingshulp) nou níet sterven. Waar gaan ze dan naar toe als ze groot zijn? En waarvan leven ze dan?
Het is al vaker gezegd -ook door vooranstaande insiders- "laat die landen zichzelf redden. Geld geven is pappen nathouden. En het werkt averechts".

grote haas | 30-03-12 | 09:36

Na vele tientallen jaren 'ontwikkelingshulp' zien we nou toch wel dat er niet veel ontwikkeld is en die hulp dus niet helpt.
Als al die zielige mensen daar vanaf de eerste dag van hun leven gewend zijn aan financiele steun van buitenaf, zullen ze nooit zelfstandig worden.

De mens is ontstaan in Africa, is er in grote groepen weggetrokken, en heeft daarna de rest van de wereld bevolkt, om zich buiten Africa (zonder steun van de achterblijvers) verder te ontwikkelen.
Ze zijn daar niet voor niets weggegaan!!!

S. Quentin Quale | 30-03-12 | 09:36

Als iemand honger heeft...geef 'm dan een hengel i.p.v. vis en tarwe i.p.v. brood en leer 'm vissen, zaaien en oogsten.

Bertus Betonsloper | 30-03-12 | 09:37

Rob van Roos | 30-03-12 | 09:20 | | Reageer+ |
Nu het draagvlak minder wordt, en dus de geldstromen in gevaar komen, en dus de goedbetaalde baantjes op de tocht staan, is het ineens tijd voor hervormingen. Mag ik dat hypocriet noemen? Of gewoon opportunistisch?

aardappelninja | 30-03-12 | 09:37

Ontwikkelingshulp?. Maar dan wel wat door de mensen zelf gedoneerd wordt. En dus niet meer centraal door de overheid. Ik ben benieuwd hoe de gutmenschen reageren als er elke avond een collectant aan de deur staat...

FreshClash | 30-03-12 | 09:37

Ze zouden eens moeten beginnen met de Antillen, waar ze allemaal zo corrupt als de nete zijn.

nielsjuuh23 | 30-03-12 | 09:38

Reinaert | 30-03-12 | 09:20
idd meer dan de helft, wel 93% aldus diverse bronnen w.o. Bolkenstein. Dus al dat ontwikkelingsgeld gaat helemaal niet naar Afrika c.s. Hoeveel in NL aan subsidie voor incompetente medewerkers en directie en het bedrijfsleven is ook wel eens aardig om uit te zoeken....

oblix | 30-03-12 | 09:38

@Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:34


Klopt. Met dien verstande dat ook die electriciteit ergens vandaan moet komen. Olie, kolen, gas of nucleair. Dat Shell z'n toekomstvisie en businessplan niet voor elkaar heeft is niet mijn probleem.


Fossiele brandstoffen zijn eindig, zeker in het tempo waarin "wij" er momenteel gebruik van maken. Als ik een bedrijfje had en het zou Shell heten dan zou ik mijn miljardenwinsten aanwenden om alternatieven te ontwikkelen. Gouden handel - in de toekomst.

Reinaert | 30-03-12 | 09:38

Reinaert | 30-03-12 | 09:38
Dat het eindig is valt wel mee. Als we zo doorgaan op deze voet hebben we nog voor 100-150 jaar fossiele brandstof. Dus waarom zouden ze zich eigenlijk druk maken?

Pas als er een accu komt waarmee je zoals een normale auto mee kan rijden en 'tanken' zullen ze zich wel zorgen gaan maken.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:40

Erger nog. Als we allemaal willen leven zoals wij dat in West Europa doen. En dat wil iedereen. In ieder geval het welvaartsniveau. Dan mogen we maar met 2 miljard zijn. Dus dat betekent dat er per direct 4,5 miljard mensen deaud moeten. Willekeurig. Niet alleen in Azie of Afrika, maar gewoon overal. 4,5 op de 6,5 moeten weg, nu, direct. Dan heeft de rest het wel gewoon goed! Een betere wereld begint bij jouw dood, en de mijne.

Bezorgde vader | 30-03-12 | 09:41

Heb een paar ontwikkelprojecten in gambia; kleinschalig en dat gaat goed. Kost niet veel en de compounds zijn tevreden.

en inderdaad ik heb ze "hengels" gegeven daarmee kunnen ze zelf landbouw plegen en de zichzelf redelijk goed onderhouden. Volgende stap is om te kijken of er werk gedaan kan worden.

De kinderen daar kunnen nu ook onderwijs volgen.

dolffie | 30-03-12 | 09:41

Ze zouden iedereen in Afrika een machette of ak-47 moeten geven. Dan komen we over 2 jaar wel terug om de laatste Afrikaan tot gouverneur te kronen.

Grouch | 30-03-12 | 09:42

Mooi. Hoeven de pensioenen niet omlaag.

Boomschade | 30-03-12 | 09:42

Sinds de "Africa Summit" in 2007 in China, investeert China gigantische bedragen in Afrika. Niet als hulp, om een goed gevoel te krijgen, maar om er zelf beter van te worden. Ze houden zelf strak de regie op elke Yuan, geen NGO komt er aan te pas.
Dus ook geen mooie witte 4x4's, geen hoofdkantoren, besturen, directies met 2 keer de Balkenendenorm.
Resultaat in slechts 5 jaar: goede infrastructuur, goed werkende ziekenhuizen en scholen, een goede afzetmarkt voor hun producten, en vooral makkelijk toegang tot grondstoffen. Wij in het Westen hebben in 50 jaar miljarden aan geld vergooid in Afrika, omdat we ons schuldig zouden moeten voelen voor de slaventijd. China heeft in 5 jaar tijd ons ingehaald, en hun investering met rendement terug. Stop met geld strooien, ga gewoon zaken doen. Ontwikkelingshulp direct helemaal afbouwen dus.

Zwanger Nijlpaard | 30-03-12 | 09:43

Grouch | 30-03-12 | 09:42
Over 2 jaar? Binnen 2 weken kunnen wij de nieuwe leider met gouden tanden verwelkomen.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:43

@ dolffie | 30-03-12 | 09:41
Kijk, en dát zijn de dingen die het verschil maken.
Dat liever dan gewoon een miljoentje overmaken op een rekening, waar nog een deel aan de strijkstok blijft hangen, en waar een corrupt regime nog een deel van pakt.
Zulke initiatieven mogen van mij veel prominenter ingezet worden.

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:45

Zolang de lucht van die 5.8 mio rottende Afrikaantjes daar maar blijft, heb al genoeg overlast van de Chinees op de hoek.

Nagemaakte Gek | 30-03-12 | 09:45

Lords of Poverty - Geschreven in 1989 - en na meer dan 20 jaar komt de boodschap eindelijk aan bij de politiek.

FEESTJE!

poli | 30-03-12 | 09:45

1 miljard, is toch niets, 3,5 miljard te weinig..

volgende bezuiniging JSF discussie openbreken, gewoon stoppen ermee.

Prutsert3368 | 30-03-12 | 09:45

@oblix | 30-03-12 | 09:38


Het probleem is ook dat Afrika zelf door-en-door corrupt is. Nationale overheden zijn geldzuigende zwarte gaten, lokale autoriteiten willen je best helpen maar ook dat kost geld. En dan zullen we het nog maar niet hebben over milities en *kuch* bevrijdingslegers die er helemaal geen belang bij hebben dat er hulp verleend wordt en er dus ook voor zullen zorgen dat die hulp niet op de bestemde plaats aankomt.


Op papier is het erg. In de praktijk is het nog véél erger.

Reinaert | 30-03-12 | 09:46

Hebben Bono en Sting eigenlijk ook wel eens funktioneringsgesprekken?


Kan nou niet echt zeggen dat ze resultaten hebben geboekt. Misschien moet 50 Cent en Snoop Dog het eens een paar jaar proberen?

Cuyahoga | 30-03-12 | 09:46

Dat zijn dan volgens de berekeningen van bill gates 100.000 doden in afrika. Is klote enzeau, maar in de natuur geld ook, wie niet sterk genoeg is word verslonden door het sterkere ras.

Fokjeop | 30-03-12 | 09:46

Zwanger Nijlpaard | 30-03-12 | 09:43
Haha en wij maar dat geld met koffers tegelijk toewerpen.

Moet je even voor het beeld deze volgende zin voorstellen in je hoofd:

Vanaf een boot staan wat west-europeanen het geld met zaken over de kade heen te gooien, terwijl links en recht de Chinezen gewoon staan te handelen met die Afrikanen.

Triest eigenlijk.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:47

Merkava | 30-03-12 | 09:10 | + 0 -
"Als ze te vreten hebben, hebben ze meestal meer dan genoeg om gelukkig te zijn."
Jij bent na het vreten kennelijk niet gelukkig met je leven. Sneu. Vreet ze.

Musset | 30-03-12 | 09:48

@ Grouch | 30-03-12 | 09:42
Maar dan wel één groot hek om Afrika heen.
En weet je wat dat verdomme gaat kosten?!

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:49

Check ook even deze Ter Zake over Angola: terzake.canvas.be...

Je weet wel, het land waar Mauro zogenaamd niet naartoe kon.

Parsons | 30-03-12 | 09:49

@Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:40


Dat is dus de "wie dan leeft, dan zorgt" mentaliteit. "Na mij de zondvloed". Ik weet ook wel dat die mentaliteit alomtegenwoordig is, zeker onder politici, maar het simpele feit blijft overeind: fossiele brandstoffen zijn eindig.


En 100 tot 150 jaar? Da's nogal ruim gerekend. Daar moet je dan wel bij roepen dat je daartoe ook de onrendabele veldjes en mijntjes moet gaan ontginnen. Tegen véél hogere kosten dan nu. Hetgeen vervolgens een zware wissel op de economie gaat trekken.

Reinaert | 30-03-12 | 09:50

Ja hee wat is het nou? Eerst roepen dat voor iedere 1000 euro minder ontwikkelingshulp een zielig Afrikaantje dood gaat, en vervolgens stellen dat er met de totale ontwikkelingshulp (= 4,5 miljard) 5.8 miljoen levens worden gered? Dat is slechts 775 euro per leven.


Weten we meteen weer wat een mensenleven in de ogen van de ontwikkelingshulporganisaties waard is.

Seraphin | 30-03-12 | 09:51

@ Cuyahoga | 30-03-12 | 09:46
"Yo niggaz, get fucking rich, or die trying!"
"That shizzle izzzz fo real niggaz. You gotta know how it works in life you kno what I'm saying? Slizzle seen it all y'all!"

Als je er meteen een cameraploeg bij zet heb je denk ik epische TV. Ik zie het zelfs voor me dat al die arme negertjes denken: worden wij ook zo als we wat geld hebben? DAN MAAR ARM!

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:51

Topidee!

Dit zou een PvdA-kabinet never nooit niet gedaan hebben. Eerste reflex bij zo'n kabinet zou zijn "het gaat slecht met ons MAAR we moeten meer geld naar het buitenland sturen".

En ik weet nog dat Brussel liep te klagen dat wij ons begrotingstekort op orde moesten krijgen. Gegarandeerd dat ze nu ook weer komen klagen: "Ho wacht, we bedoelden dus dat je van je EIGEN burgers moest stelen!"

Nietvoordekat | 30-03-12 | 09:51

ook in Parijs komt er veel ontwikkelingsgeld terecht
www.autoblog.nl...

(c)ZWITSUL | 30-03-12 | 09:52

@Cuyahoga | 30-03-12 | 09:46


Bono en Sting zijn verdwaasde zelfpijpende zweefteven die zich per privé-jet van evenement naar evenement begeven. Ego's zo groot als dat van Mugabe, en de resultaten van hun wonderwerken zijn daar ook al mee te vergelijken.

Reinaert | 30-03-12 | 09:53

Reinaert | 30-03-12 | 09:50
Och er zitten overal in de aarde nog gigantische gas en olie-velden. Echt. Dat komt wel goed.

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:53

Zeg Quid, we kunnen het partijvod van de PVV zelf ook wel lezen. Daar hebben we jouw flutstukjes niet voor nodig.

Jaap Knasterhuis | 30-03-12 | 09:56

@ BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:49 |

1 miljard Afrikanen, en ik denk dat we voor 10 euro wel een redelijke machete kunnen krijgen. Pisbakkenstaal, made in China, groepskorting.

Dus dan jagen we het ontwikkelingsbudget van de komende 3 jaren er in 1x doorheen, maar dan hoeft er nooit meer iets naar Afrika. Alleen de bijstandsuitkering voor de gouverneur dan.

Grouch | 30-03-12 | 09:56

Dat o.a. de kosten van de zorg nu onbetaalbaar worden, nemen we maar voor lief.

Bulloch | 30-03-12 | 09:57

Hoeveel geld komt echt aan bij de mensen die het nodig hebben?
Het is tweeslachtig. Het geeft je een goed gevoel als je de 3e wereld bevolking hiermee kan helpen om bijv. zelf eten te laten verbouwen, waterputten te kunnen slaan en scholing te geven.
Aan de andere kant het geld dat naar deze landen gaat, gaat zo de zakken in van de dictators die daar aan de macht zijn, zodat ze nog meer wapens kunnen kopen.
Van al die jaren doneren is het nog steeds niet beter geworden in die landen. Mijn mening stoppen met geld/materieel opsturen naar deze bodemloze put.

Boeriboerivogel | 30-03-12 | 09:57

1 miljard is veel te weinig. Minimaal 3/4 minder aan ontwikkelingshulp, lever helemaal niks.

XverderNix | 30-03-12 | 09:57

@Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:53


Er is ongetwijfeld nog genoeg te halen, alleen tegen welke prijs? En dan heb ik het niet alleen over pure kosten maar ook over ecosysteempjes die om zeep geholpen worden en ander klein ongemak.

Reinaert | 30-03-12 | 09:58

Het telefoontje van Gates is moeilijk te rijmen met de onderzoeksters die bij Buitenhof vertelde dat stimulering van de economie langs andere wegen veel beter werkte. Wat werkt werkt zelfs als dat zou betekenen dat een aantal verschrikkelijke politici daardoor gelijk zouden hebben. Echter de mevouw die dat onderzocht heeft het beste voor met de economie van die arme gasten terwijl popi politci eigenlijk alleen maar varen op egoïsme. En wat Gates betreft, misschien heeft hij wel een beetje een schuldgevoel vanwege zijn crappy OS.

Einde van de Domheid | 30-03-12 | 09:58

Is er trouwens al bekend welke linkse politici vanavond te gast zijn bij De Wereld Draait door en Pauw en Witteman ?
Want alleen al PRATEN over het verminderen van ontwikkelingshulp, moeten wij volgens hen ECHT niet willen...........

Ronald1900 | 30-03-12 | 09:59

of we het nu aan ontwikkelingshulp geven of de grieken kwijt zijn we het toch...

mutsefruts | 30-03-12 | 09:59

Het blijft ook een heikel onderwerp... en ik ben tevreden over deze bezuiniging, al had er van mij zelfs nog meer geschrapt mogen worden.

Punt is: in al die decennia dat er miljarden per jaar in de ontwikkelingslanden wordt gestopt, is er nauwelijks progressie waar te nemen qua economie/welvaart. De landen weten dat er ca 10 tot 40% aan de strijkstok blijft hangen van de rijke/criminele afrikanen, maar ze blijven even goed miljarden per jaar doorsluizen om zo het hart van de curruptie door te laten pompen.

Nog zoiets... het land moet door de eigen bevolking op poten worden gezet. Miljoenen inbrengen in een land kan ook nog eens een negatief effect hebben op de prijzen, met als gevolg dat door de inflatie de locals helemaal niets meer zelf kunnen kopen.

Waarom sturen we als collectief niet een bestuurskundigen/economen etc naar al die onderontwikkelde landen en laten we ze deelnemen in de landelijke politiek van de afrikaanse landen. Zal een langdurig proces zijn, maar altijd nog beter dan het in een bodemloze put laten verdwijnen van miljarden euro's.

harry poster | 30-03-12 | 09:59

zodra ze het in Brussel voor elkaar hebben om zelf, bij de EU burgers direkt EU belasting te mogen heffen, zal er ook een vast percentage worden weggegeven.

(c)ZWITSUL | 30-03-12 | 10:00

Bertus Betonsloper | 30-03-12 | 09:37 |
Dat is al vaker geprobeerd maar irl gebruiken ze de hengel als zweep of stoken hem op, en t graan planten ze niet maar vreten ze meteen op.
ook zoiets waarom iedere dag kilometers lopen voor water als je je hutje ook korter bij de rivier kunt bouwen ?

verboden stoelgang | 30-03-12 | 10:02

Nacho_Vidal | 30-03-12 | 09:47 | + 0 -
Ja, triest is het zeker. Het ergste wat hulp doet is dat de Gutmensch daarmee de boodschap geeft dat de ander niet in staat is om voor zichzelf te zorgen. Zo walgelijk superieur, vooral ook omdat tegelijkertijd het Westerse vingertje gezwaaid wordt. Wie zijn wij om te oordelen over hoe anderen hun leven, hun land, hun continent inrichten. Zie de ander als gelijkwaardig, en doe er gewoon zaken mee.

Zwanger Nijlpaard | 30-03-12 | 10:02

BeunDeHaas | 30-03-12 | 09:51
Geweldig, ik zie het al helemaal voor me.
Of deze van Winkelkarmuntje:


Yeah nigga (yeah nigga)
You know it's me when I'm cruisin' through your motherfuckin' hood
And shit nigga, Don't try to act like you don't know it me
And shit, You know what I'm sayin'?

I didn't put no tints on the motherfucker
So you could see me nigga
If I'm gonna spend $125,000 on some wheels
I want you to get a good look nigga (haha uh)
Yeah, look at me, look at the license plate
The license plate say: "Get one nigga" (haha)
Can you get one nigga?


Cuyahoga | 30-03-12 | 10:02

Andermaal wordt door Quid bewezen dat het leven op aarde een uitgestelde ramp is.Ik ben ook van mening dat daar wel variatie's op mogelijk zijn : Het westen voegde er (sinds de burger-revolutie)aan toe ,dat je beter kan sterven door oorlogen dan door honger.

Dolphi | 30-03-12 | 10:03

Overigens: @de strijkstok van de dictator'.
Het is onderzocht dat een dictatuur in 3e wereldlanden doorgaans voor de snelste economische groei zorgt. Vervolgens ontwikkelt zich een middenklasse die macht bij de dictator opeist waardoor een ontwikkelingsland zich klaar maakt voor democratie. (Stel je maar een land voor zonder structuur en een pad om dat op orde te krijgen langs democratische weg..)

Einde van de Domheid | 30-03-12 | 10:03

Mwa, als je de bevolkingsgroei zit in Afrika hebben ze blijkbaar genoeg vreten anders zou die wel krimpen.

Frederik Vijf | 30-03-12 | 10:05

jammer dat zoveel mensen ontwikkelings samenwerking zien als geld weggeven. Van ontwikkelings samenwerking profiteert de nederlandse ondernemer namelijk. Doordat ze de dienst (bv aanleg van een haven of ander waterwerk) of goederen mogen leveren.

De Treinende Rechter | 30-03-12 | 10:06

De Treinende Rechter | 30-03-12 | 10:06 |
Dus is het allemaal een sigaar uit eigen doos; eerst voor miljarden weggeven, en daarna staan juichen dat men een order heeft binnengehaald.......

Ronald1900 | 30-03-12 | 10:08

@Einde van de Domheid | 30-03-12 | 10:03


Natuurlijk zorgt een dictatuur voor de snelste groei. Alleen tegen welke prijs? Of moeten we daar maar niet over lullen? Even geen mensenrechten en ander gelul maar gewoon lekker groeien met die economie?


Leuk concept, voor iedereen die niet in een dergelijk land woont.

Reinaert | 30-03-12 | 10:09

De Treinende Rechter | 30-03-12 | 10:06 |
Zoiets wordt ook wel naïviteit genoemd......

Ronald1900 | 30-03-12 | 10:09

Met die 1 miljard kunnen we mooie dingen doen: Borden met 130 km kopen, de Blauwe Stad afbouwen, voetbalstadions bijfinancieren, de windmolenmaffia meefinancieren, vertrekpremies voor graaiers als Kalbfleisch, Kees Strik, Cees van Rij, Erik Staal betalen, Jeugdzorg in stand houden en de wachtgelden van slechte of niet herkozen politici bijspijkeren. Even rekenen en we zouden feitelijk 2 miljard moeten bezuinigen.

Musset | 30-03-12 | 10:09

Vroeger had je aflaten, je gaf geld aan de kerk en je ziel was weer schoon. En tegenwoordig hebben we ontwikkelings hulp. Trektoren geven aan keuterboertjes die geeneens geld hebben voor diesel en dat ding laten verroesten. Spoorlijnen door de jungle van Suriname die nooit gebruikt zijn. NGO's die zich per limosine verplaatsen door de hoerenbuurten van de derde wereld. Plus nog alle wapens die wij die kant op exporteren. En dat was al onder Pronk zo en is eigenlijk nooit veranderd.
Als er een bezuiniging moet worden doorgevoerd dan mogen ze van mij de ontwikkelingshulp aan landen die wapens kopen opschorten want die willen zich toch nog niet verbeteren. Die gebruiken ons geld om wapens te kopen (in België, Frankrijk en Duitsland) om hun eigen bevolking te onderdrukken.

Gutmensch aus 020 | 30-03-12 | 10:11

@De Treinende Rechter 10:06: Dat argument weer... tja. Er zou wat voor te zeggen zijn als ontwikkelingshulp zou werken. De waarheid is dat na 5 decennia hulp aan Afrika het continent er nog even beroerd bij ligt. Het BNP is gemiddeld zelfs gedaald in die tijd! (Al zegt dat niet alles: de zwarte economie is er zeer groot).

Ontwikkelingshulp zal best leuk zijn voor een par ondernemers hier (en voor een hoop eigenpijpende hulpverleners). Maar het komt neer op het wekelijks uitdelen van een tientje snoepgeld aan elk kind in Nederland, en dan claimen dat het goed is voor de economie omdat we Jamin en de tandartsen er mee steunen.

Lijkt me beter dat de Afrikaanse burgers en overheden zelf komen inkopen bij onze ondernemers. Of nog beter: bij eigen ondernemers. De harde werkelijkheid is dat ontwikkelingshulp, zeker op de lange termijn, niet alleen ineffectief is, maar zelfs enorme schade aan de ontvangende landen toebrengt. We moeten er echt mee ophouden, niet alleen voor onszelf maar met name voor Afrika.

Muxje | 30-03-12 | 10:15

We geven ontwikkelingshulp in Afrika omdat we de mensen daar willen helpen. Heeft het voor het merendeel zin...Neen. Subsidieclubjes heen sturen die vervolgens na een paar jaar goede arbeid terugkomen. En wat gebeurt er. Ze vervallen daar weer in hun gewone oude bekende "werk"wijze. Wat zegt een Nederlandse Afrikaan dan. Jullie hebben ons continent ook leeg geplunderd. Nee wij maken gebruik van de grondstoffen daar. Als ze nu werkelijk slim waren, niet te lui om te werken, doen ze het zelf, wordt het een bloeiende economie. Maar nee het hele continent is zo corrupt als de pest. Moeten wij daar nog geld in steken...? Particuliere initiatieven prima. Gezondheidszorg prima, maar daar hebben wij allemaal acties voor die heel veel geld inzamelen. Dus 1 miljard bezuinigen kan prima. En oja, bij giro 555 hebben ze ook nog wel een miljoentje of wat over ter compensatie.

Ojeda | 30-03-12 | 10:15

Lol. Deze woordenlijst: www.geenstijl.nl... is blijkbaar vanaf nu ook hier van kracht.

Expert Homo | 30-03-12 | 10:16

@Treinende Rechter:

dat is - of beter: was - zo, maar slechts voor een klein deel van het totale budget. De meeste programma's van FMO-ORET, EVD en dergelijke zijn inmiddels fors versoberd.
Waar het grootste probleem zit is de algemene budgetsteun, geldbedragen die zonder specifieke bestemming worden betaald om begrotingen van dodgy staten sluitend te krijgen waardoor nu bijvoorbeeld van Nederlands belastinggeld Rwandese dissidenten worden gemarteld.

Caveman48 | 30-03-12 | 10:16

Als we ergens op moeten bezuinigen, dan is het wel ontwikkelingsgeld. En cultuur. Ongelofelijk wat voor geldsloten in die wereldjes verdwijnen. Iemand al concrete resultaten op grote schaal gezien in de tientallen jaren dat wij al geld pompen in derdewereldlanden? Ja, af en toe lees je wel eens een feelgood berichtje dat men een waterpomp installeert in zo'n uitgedroogd Afrikaans huttendorp. Maar om daar nou miljarden op jaarbasis tegenover te zetten...

Le Roi | 30-03-12 | 10:19

Economen uit Afrika roepen het al jaren, stop met de ontwikkelingshulp. Dat een aantal organisaties nu moord en brand schreeuwen als er op ontwikkelingshulp wordt bezuinigd, is meer omdat ze bang zijn voor hun eigen banen, minder omdat ze zich zorgen maken over de situatie in ontwikkelingslanden. Dat is helaas de harde realiteit.

maraboe | 30-03-12 | 10:19

De hele discussie gaat natuurlijk nergens over. Die landen worden al decennia bewust arm gehouden om de westerse werkgelegenheid te beschermen en dan kopen we het schuldgevoel af met een paar miljard hier en daar. Als je ze echt wil helpen moet je de Europese landbouwsubsidies afschaffen maar dan heb je van Groningen tot Parijs een blokkade. Maar wel netjes tien Euro naar de Novib storten. Zucht.

zooishettoch | 30-03-12 | 10:21

Die hele hulp club, de ontwikkelings industrie dus, is vergeven van de CDA baantjes, een heel leger dat brodeloos wordt, ja ja dat kan niet hè.
Nu wachten op het hypocriete gekrijs van Ferrier en Koppejan!

lanexxx | 30-03-12 | 10:22

-weggejorist-

Linkse faalhaas | 30-03-12 | 10:23

Grote gezinnen heb je daar vooral omdat er geen fatsoenlijke ouderenvoorzieningen zijn. Dus big je als ambitieus negertje er zoveel mogelijk nageslacht uit, omdat je dan de kansen spreidt dat er op je oude dag voor je gezorgd wordt.
En zolang daar niets aan gebeurt houdt je het foksysteem in stand middels ontwikkelingshulp en zal er elk jaar opnieuw poen en vreten naartoe moeten.
En dan heb ik het nog niet eens over de gehele industrie die eraan hangt...

Graaisnaaiert | 30-03-12 | 10:24

Dit artikel gaat jullie meer dan de gebruikelijk bak stront van slijkblogs opleveren, vrees ik ("Ra-cis-mus! Ra-cis-mus!").
Deze hele discussie doet me denken aan het klassieke dilemma van een man die 5 mensen van de verdrinkingsdood kan redden door één dikke persoon van zijn boot af te duwen die hoogstwaarschijnlijk daarna niet meer te redden valt. Ongeacht de uitkomst zijn veel gutmenschen niet in staat om een juiste beslissing te maken. Ten eerste omdat ze niet in staat zijn streng en eerlijk te zijn en ten tweede omdat de morele winst binnen handbereik ligt (Het "Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.."-verhaal).
Keuzes, keuzes... maar er bestaat ook nog altijd zoiets als het onvermogen om te kiezen waar je geboren bent. Ik vind het nogal sadistisch om op zo'n jolige toon over de, weliswaar onvermijdelijke, sterfte van zoveel kinderen te schrijven. En dan dat 'lollige' plaatje erbij... Dat gaat zelfs mij wat te ver.

jeanmondo | 30-03-12 | 10:24

@zooishettoch 10:21: Jaren geleden is al eens becijferd dat het europese landbouwbeleid (subsidies, invoerheffingen en dumpen van overschotten) Afrika op jaarbasis meer schade berokkent dan *alle* hulp die er naar toe stroomt.
En dan vergelijk ik de gevolgen van ons beleid uiteraard met het bedrag van de ontwikkelingshulp en niet met de effecten van die hulp, want het wordt langzamerhand duidelijk dat dat effect ook vrijwel nihil of zelfs negatief is.

Muxje | 30-03-12 | 10:26

Er is een hele serie verplichte bijdragen aan de internationale organisaties waarvan Nederland lid is, die in totaal zo tegen de 30 procent van de Nederlandse ontwikkelingshulp zijn. Wil je die bijdragen niet leveren dan verlaat je dus organisaties als de FAO en de WHO. Daarnaast zijn er ook nog een aantal meerjaren verplichtingen aan allerlei organisaties, die ook het voorstel van de VVD om de hulp te halveren, de eerste vijf jaar niet realiseerbaar maken, tenzij de VVD bereid is om contractbreuk te plegen en de Raad van State haar vervolgens gelijk geeft.
Natuurlijk is de afspraak om 0,7 procent van de hulp te geven inmiddels bijna veertig jaar oud, en maar vijf donorlanden halen dat percentage.
bron : Paul Hoebink

wacht even.. de Raad van State ?

(c)ZWITSUL | 30-03-12 | 10:26

Saoedi-Arabië wel eens van gehoord? Dat land bulk van de olie. Miljarden worden er aan verdiend. Je moet voor de gein eens uitzoeken hoeveel geld zij overmaken naar die arme sloebers. En wij maar storten als gekke henkie en ingrid. Die gasten in het midden oosten lachen ons gewoon uit. Een ding weet ik wel. Als je een witte jurk draagt kun je rekenen op weinig steun.

ip | 30-03-12 | 10:27

Onwikkelingshulp is een industrie waar heel veel mensen veel geld aan verdienen. Logisch dat ze gaan piepen. Ooit een statistiek gezien die bewijst dat via ontwikkelingshulp de problemen in die landen verminderen? Ooit wel eens gehoord dat die hutbewoners daar is wat minder kinderen produceren?

doskabouter | 30-03-12 | 10:30

@Caveman48 | 30-03-12 | 10:16
@Muxje | 30-03-12 | 10:15

Dit is dus een onderbelicht aspect van het verhaal.

Ik begrijp de symbolische waarde van deze stap, belangrijk voor de PVV. Maar de geleidelijke afbouw van HRA (aka subsidie op schuld) levert op de lange termijn natuurlijk veel meer op.

De Treinende Rechter | 30-03-12 | 10:32

1 grote Zieligheidsindustrie met graaiers.

Dr.Thorvaldt | 30-03-12 | 10:33

Wij pompen jaarlijks
-
124 miljoen Euro in Suriname,
-
53 miljoen Euro in Mocambique
-
53 miljoen Euro in Mali
-
53 miljoen Euro in Soedan
-
47 miljoen Euro in Indonesie
-
47 miljoen Euro in Bangladesh
-
36 miljoen Euro in Etheopie
-
33 miljoen Euro in Rwanda
-
32 miljoen Euro in Afghanistan
-
27 miljoen Euro in de ' Grote meren'
-
17 miljoen Euro in Jemen
-
16 miljoen Euro in Kenya
-
15 miljoen Euro in Benin
-
15 miljoen Euro in Pakistan
-
13 miljoen Euro in Vietnam
-
9 mijoenEuro in Colombia
-
8 mijoen Euro in Burundi
-

Wij hebben voor het grootste gedeelte geen flauw idee wat wij met dat geld uithalen, en voorzover wij dat weten: wat de effectiviteit van het uitgehaalde is.
-
Wij houden onder de drogreden van 'hulp' -' vrouwen' -'mensenrechten' - ' schoon water' - direct of indirect corrupte regimes, foute presidenten en terreurbewegingen in het zadel en wij verschaffen werkgelegenheid aan een elitaire Mariko Peters expatindustrie, de ' Toyota Talib'an' die in grote witte Toyota LandCruisers de stoffige wegen van Nepal, Laos en Burundi onveilig maakt.
-
Deze do-gooders-industrie draagt niets,maar dan ook helemaal niets, bij aan de structurele oplossing van de problemen en zij heeft er alle belang bij om landen aan de bedelstaf te houden.
-
En oh ja: iemand die ons probeert wijs te maken,dat wij 'zoveel terug krijgen' voor onze ontwikkelingshulp, moeten wij een volgende keer toch eens vragen om keiharde cijfers- want die zijn er niet.
_
Ontwikkelingshulp ontwikkelt NIETS. Het houdt complete delen van de bevolking van deze wereld arm, afhankelijk en achterlijk - het is een moderne vorm van neerbuigend kolonialisme.
-
Weg er mee!

azoturie | 30-03-12 | 10:35

Ik vind het een goede zaak dat hier op bezuinigd wordt. Nederland moet eerst z'n eigen financien op orde krijgen. Zodra nederland geld over heeft (zoals Noorwegen) kunnen ze geld aan arme landen geven, maar Nederland heeft nu zelf een schuld waar je bang van wordt. Als iemand in nederland schulden heeft van bv een paar honderd duizend euro ga je toch ook geen geld weggeven wat je niet hebt.

Nigeltje | 30-03-12 | 10:37

Alle links mensen kunnen het budget voor ontweikkelingshulp gewoon aanvullen door hun salaris over te maken naar de arme landen. Zelf hebben deze linkse rakkers genoeg aan een homp brood, water, een jutte zak als kleding en een doos om in te wonen.
De rest overmaken, hup nu snel doen en anders mond houden. NB de bakfiets kunnen ze in Afrika ook wel gebruiken

Zatkniss | 30-03-12 | 10:41

'kleptocratische politieke elites die geen belang hebben bij het verheffen van de onderklasse' . Afrika is net Nederland

Err | 30-03-12 | 10:42

Ontwikkelingshulp ontwikkelt NIETS. Het houdt complete delen van de bevolking van deze wereld arm, afhankelijk en achterlijk - het is een moderne vorm van neerbuigend kolonialisme.
-
Weg er mee!

azoturie | 30-03-12 | 10:35
Klopt 100% anders kunnen wij ionze landbouw overschotten er niet dumpen

Balikbayan | 30-03-12 | 10:42

kleptocratische politieke elites die geen belang hebben bij het verheffen van de onderklasse' . Afrika is net Nederland
Err | 30-03-12 | 10:42 | + -1 -

U bedoelt, luie rakkers sponseren om hetzelfde te hebben als werkende mensen? Ga lekker in Noord-Korea wonen om de dictatuur van het proletariaat te genieten

Zatkniss | 30-03-12 | 10:43

Hans Jansen legt bij P & W uit waarom het geven van ontwikkelingshulp geen enkele zin heeft.

www.youtube.com...

roverheid | 30-03-12 | 10:44

@De Treinende Rechter 10:32: Mee eens, maar dat is een kwestie die hier los van staat. Ik ben niet tegen ontwikkelingshulp vanwege de kosten; als de hulp echt zou helpen zou ik er persoonlijk voor zijn. Ik ben ten eerste tegen omdat het Afrika kapot maakt, en ten tweede omdat ik een collectieve ontwikkelingsbijdrage moreel abject vind.

Muxje | 30-03-12 | 10:44

Zatkniss | 30-03-12 | 10:41 |
Denk niet dat de links mensen daar voor in zijn, een beetje hoogdravend praten over allerlei goede doelen kunnen ze prima, de ontwikkelingshulp-industrie draaiende houden ook, evenals te vertellen wat DE politiek-correctie mening is.
Maar ga ze vooral niet vragen om ZELF offers te gaan brengen, ze willen 's avonds na hun vet betaalde baan bij de een of andere subsidie-slurper natuurlijk wel zelf een zo aangenaam en luxe mogelijk leven leiden.

Ronald1900 | 30-03-12 | 10:46



@Ronald1900 | 30-03-12 | 10:46

Jij vertoont de politiek-correcte mening uitgedroogde hoofdhuidschilfer. Wat weet jij nou in godsnaam over de effectiviteit van ontwikkelingshulp.

Met je linksmensen. Darmflorapenetrant.




pius | 30-03-12 | 10:52

pius | 30-03-12 | 10:52 |
Ik ken voldoende van die linkse-goede-doelentypes. Vaak is het links praten en rechts graaien.
Maar ik merk dat ik u raak met mijn mening........

Ronald1900 | 30-03-12 | 10:54

Dat Bill gates zich daar druk om maakt is te begrijpen. Een deel van de ontwikkelingshulp is het verstrekken van computers. Computers die allemaal Bill's producten geïnstalleerd hebben gekregen. Daar krijgt Bill ook geld voor. Het is een grote afzetmarkt die hij niet graag zou zien verdwijnen.

Bill heeft niets op met de mensheid, Bill heeft alles op met z'n eigen omzet.

zeg maar jansen | 30-03-12 | 10:58

@Ronald1900 | 30-03-12 | 10:54

Geenszins. Ik druk me altijd zo uit.

pius | 30-03-12 | 10:58

Ontwikkelingshulp hoort helemaal niet door een overheid geregeld te worden. Dan kunnen al die 'goede' doelen misschien ook eens hun best doen om te laten zien aan eventuele vrijwillige donateurs hoe effectief ze zijn, in plaats van te lobbyen en slijmen om subsidies in de Haagse achterkamertjes.

DutchLibertarian | 30-03-12 | 10:58

Zo zo 1 Miljard , niet dat we op eens minder belasting gaan betalen want niemand merkt er
iets van of we nu 1 Miljard gaan bezuinigingen op Ontwikkelingshulp of niet.

Eurotokkie | 30-03-12 | 11:00

Misschien als alternatief de productie van 'lichte muziek' outsourcen naar Afrika? Maar ja daar zijn de Geldoffs en Bono's dan ook weer niet zo blij mee.

WirMachenMusik | 30-03-12 | 11:02

Ronald1900 | 30-03-12 | 10:46 | + 1 -
Dat denk ik ook niet. Links mensen zorgen goed voor zich zelf en laten andere betalen voor hun hobbies. De SP is trouwens de laatste tijd erg nationalistisch aan het worden (maakt uzelf de Godwin). De sterkste schouders dragen de sterkste lasten geldt blijk baar niet voor de kapitaalstromen naar de Grieken. Wel voor geld brengen naar de corrupte negerdictators blijkbaar?

Put your money were your mouth is, dus Marel van Dam, Kok, De Waal, Witteman etc uit jullie villa, hup de doos in en overmaken dat geld.

Zatkniss | 30-03-12 | 11:03

vetkleppert | 30-03-12 | 09:08
Die vraag is simpel te beantwoorden: om dezelfde reden dat we hier tot niet zo lang geleden ook nog kilo's nageslacht produceerden: pensioenvoorziening en arbeidsongeschiktheidsverzekering in één.

mygfisbrazilian | 30-03-12 | 11:06

22% gesneden in 0,7% van het BNP voor ontwikkelingshulp en 7% bijgedragen aan een totaalpakket van 14 miljard aan bezuinigingen...

Iedereen moet de broekriem aantrekken, dus ook die dikke beri-beri buiken...

Strangetown | 30-03-12 | 11:06

Oxfam Novib en andere ontwikkelingsorganisaties hebben een achterhaald romantisch beeld van Afrika waarbij ze waterputten kunnen slaan voor arme keuterboertjes. Afrika heeft behoefte aan goede economische politiek niet aan geitewollensokken ontwikkelingswerkers die daar niets van begrijpen.

Big Bear Hunk | 30-03-12 | 11:08

Nederland begon in 1949 met ontwikkelingshulp. Zie: www.innl.nl... De totale bijdrage van NEderland aan ontwikkelingshulp bedraagt over de afgelopen 50 jaar al meer dan 110 miljard. (Zie: www.vrijspreker.nl... Dit artikel is van 2009, dus we zitten nu ruim boven de 120 MILJARD EURO!

Waarom hebben wij dit geld niet aangewend om eerst onze STAATSSCHULD van inmiddels 400 miljard af te lossen? Over deze staatsschuld betalen wij nu jaarlijks dik 10 miljard euro aan RENTE! En de overheid moet nu al iedere dag 70 miljoen per dag lenen Zie: www.destaatsschuldmeter.nl...

En wat doet de NEderlandse overheid? Om de PVV te pleasen halen ze 1 miljard van de ontwikkelingsgelden af, maar we blijven nog steeds 3,5 MILJARD EURO per jaar weggeven. En dat terwijl de overheid nu al elke dag 70 miljoen per dag moet lenen!

ZIJN ZE GEK GEWORDEN DAAR IN DEN HAAG!!!

roverheid | 30-03-12 | 11:10

ontwikkelingshulp dient alleen regenten met zweetreten van het pluche. het is een vuig spelletje om andermans geld ten eigen gerieve uit te geven en moreel hoog van de toren te blazen. een soort handel in aflaten in de 21st eeuw.

minimá-armezusvan.. | 30-03-12 | 11:11

Hulp helpt niet, dat is al lang bewezen

Ontwikkelingshulp is alleen goed voor de werkgelegenheid van NGO's en lokaal personeel
Het is een onderdeel van de linkse werkgelegenheid die geschrapt kan worden

Islamofiel | 30-03-12 | 11:11

@roverheid
bij het cda en pvda zijn ze niet gek. die leven er prima van. heel verhelderende tegel van u.

minimá-armezusvan.. | 30-03-12 | 11:12

Strangetown | 30-03-12 | 11:06 | + 0 -

Idd Henk en Ingrid prikken nog 3 gaatjes erbij in de riem.

Eurotokkie | 30-03-12 | 11:12

Eurotokkie | 30-03-12 | 11:12 |
"Vrijheid en Verantwoordelijkheid"

Strangetown | 30-03-12 | 11:16

menu | 30-03-12 | 09:07

Misschien heb je een punt, maar ik weet zeker ook een aantal keren aan Kalashnikovs te hebben meebetaald, waarmee de bevolking vervolgens werd neergemaaid. Hele voedselvoorraden stonden te verrotten omdat de machthebbers het vertikten de transporten door te laten. In oorlogsgebieden is het zeer de vraag of de hulp komt waar die moet zijn, dat is n.l. afhankelijk of de warlords hier zin in hebben en als ze hun dag niet hebben, gebeurt het niet. Vette pech, doei...De hulpverleners die het wagen hiertegen te protesteren riskeren een blauwe boon. En deze info komt van de hulpverleners zelf. Dus inderdaad ben ik terughoudend in het sponseren van hun bewapende Toyota's.

DSM IV: 302.89. | 30-03-12 | 11:17

Mja.... voor iedere 1000 euro die in verkeerde handen komt betekent het het uitmoorden van een compleet gezin want dat kost een simpel wapen met een week minutie. En laat ik het maar niet hebben over alle directeuren die nog een leuke bonus van die ontwikkelingshulp af snoepen.
Zet mij toch te denken waarom Nederland als klein kikkerlandje zo belangrijk is voor Bill, alsof wij de enige zijn die zulke grote bedragen weg geven. O ja, dat was waar ook, wij zijn binnen de EU nog zo'n beetje het enige land die zich nog aan de ooit afgesproken 0.7% van de Bruto Nationaal product houdt, de rest heeft al gekort.

Sinclair | 30-03-12 | 11:18

1 miljard bezuinigen is prima. Als er met de vermindering van de ontwikkelingshulp tevens gewerkt wordt aan het terugdringen van de overbevolking in de Afrikaanse landen is er niks aan de hand.

geje2 | 30-03-12 | 11:19

roverheid | 30-03-12 | 11:10 | + 3 -

Uiteindelijk zal Brussel aangeven hoeveel een land
moet betalen aan Ontwikkelingshulp en dit zal voor Nederland meer dan die 3,5 MILJARD EURO zijn.

Eurotokkie | 30-03-12 | 11:20

Ontwikkelingshulp is een bodemloze put in corrupte landen.

Bataaf | 30-03-12 | 11:21

Bataaf | 30-03-12 | 11:21 | + 0 -

de JSF is ook een bodemloze put maar daar hoor je Wilders niet over.

Eurotokkie | 30-03-12 | 11:22

@menu | 30-03-12 | 09:07
Welke nuttige en belangrijke projecten had u in gedachten?
De whisky rekening van Tineke Lodders b.v. Of die dikke mercedes van de directeur van OxfamNovib? Of die mooie SUV's waarin de plaatselijke ontwikkelingswerkers rondtuffen met hun lokale snolletjes?

Polletje Piekhaar | 30-03-12 | 11:25

Eurotokkie | 30-03-12 | 11:22

Ik vind ook dat we moeten stoppen met die faaljager. Tegen de tijd dat 'ie eindelijk af is, is het al een "sitting duck" voor iedereen die zijn proppenschieter er op richt. Hans Hillen is de enige die er nog een lichte erectie van krijgt. Het ding zal en moet er komen. Ik hoop voor onze piloten dat er één ding feilloos functioneert en dat is de schietstoel...

DSM IV: 302.89. | 30-03-12 | 11:29

mygfisbrazilian | 30-03-12 | 11:06

Wel eens gehoord van anti-conceptiemiddelen? Het schijnt namelijk zo te zijn dat sinds de acceptatie daarvan in Nederland de gezinnen hier een stuk minder groot zijn geworden.
Als je je gezin niet meer kan voeden investeren in een nieuw leven? Waar je eerst 7 jaar moet in investeren met voedsel voordat het voedsel opbrengt?
Het lijkt mij dat die allerarmsten daar leven van dag tot dag.
En als je dan de hele dag niets te doen hebt is sex een welkome afwisseling. Daar komt het hoge geboortecijfer vandaan. En kom niet met het condoomverhaal van de katholieke kerk aanzetten aangezien er maar 200 miljoen katholieken zijn op een totaal van 2,3 miljard mensen in Afrika.

The_Challenger | 30-03-12 | 11:30

roverheid | 30-03-12 | 11:10 |
Dit is natuurlijk de grote vraag die iedereen stelt.
Maar de overheid zit zelf teveel in de belangen clubs, vooral het CDA en van enige transparantie hierin is natuurlijk geen sprake. Wilders wordt al met de nek aangekeken door deze minimale inlevering. Het is een gotspe!

lanexxx | 30-03-12 | 11:31

Polletje Piekhaar | 30-03-12 | 11:25 |

Op 1 dag word je wakker en weet je het: ik word ook ontwikkelingswerker.
Jeweetwel: lekker crossen in je SUV en een geyl lokaal hongerbekkie die wel wat eiwitten kan gebruiken over je pook hangend...

Strangetown | 30-03-12 | 11:31

Nu het over onze eigen centen gaat, speelt GS ineens geen moraalridder? Oke nu mogen er grapjes over de slachtoffers gemaakt worden, want GS vind het dit keer goed!
Ik vind overigens ook dat we het percentage OS spectaculair naar beneden moeten bijstellen, maar altijd die selectiviteit van GS is dom.

rsd87-- | 30-03-12 | 11:31

Zoals ik altijd zeg, je kunt beter sterven van het geld dan sterven van de honger - geld kun je stukslaan, honger niet.
Miezerige schrappers voor wie genoeg nooit genoeg is en het geld uit de toekomst nodig hebben om op vakantie te gaan om naar olifanten te kijken voor ze allemaal zijn veranderd in luxe artikelen hebben vooral last van financiele obesitas, maar zitten op dit moment in de toekomst die ze zelf hebben gemaakt en doen nu huilliehuilie dat de centen op zijn en zich niet langer wezenloos kunen vreten en zuipen.

Hoe was de uitdrukking ook al weer? Geld wat stom is maakt recht wat krom is?

Ik heb vooral medelijden met de mensen die onder geestelijke armoede te lijden hebben. Het zijn stakkers. Enorme stakkers.

A.Th. | 30-03-12 | 11:39

een 'kleptocratische politieke elites die geen belang hebben bij het verheffen van de onderklasse'
Waar doet dat me toch aan denken?
Ik kan me gezien de onderlinge verwantschap eigenlijk wel voorstellen dat onze regering ons geld aan dergelijke elites besteed. Op zo'n manier zien ze er zelf ook nog wat van terug.

Fiat Lux | 30-03-12 | 11:42

Nederland, 1 van de rijkste landen ter wereld met 1 van de welvarendste volken op Aarde.

Een zelf opgebouwde staatsschuld van 393 miljard euro(!!!). Maar er moet en zal door die onbeschaafde hork van een Wilders een miljard moeten worden bezuinigd op Afrika.

393 miljard schuld, 4,5 miljard ontwikkelingshulp.

4,5 miljard is in deze het equivalent van iemand die 2.000 euro netto per maand verdient en daarvan 20 euro aan goede doelen weggeeft.

Een fucking fooi. Wilders moet zich samen met al zijn fanboys de ogen uit zijn gierige fucking rotharsens schamen.

Vanaf vandaag ben ik verklaard tegenstander van Blonde Dolly. Deze lulhannes beschaamt het moderne imago van Nederland. Door deze partij-dictator verliest Nederland eer in goodwill dan er ooit kan worden terug verdient door die kudt-kaasschaaf van Wilders.


En neen; ik hoef hier nu niet te horen dat 'Pim dit ook al wilde' want de mensen die dat zeggen weten niet waar ze over lullen en hebben 'De Puinhopen Van Paars' nooit gelezen.

En neen; ik hoef hier ECHT niet te horen dat ik het fout heb, dat ik links ben, dat ik iets niet begrijp.

Want ik begrijp dit helaas maar al te goed. Nederlanders zijn gierige asociale hufters geworden.

TM | 30-03-12 | 11:47

Inderdaad, ontwikkelingshulp is een gat graven waar je zelf invalt. Eindelijk wordt het eens hardop gezegd. Bravo Geert ga zo door!

Goedzo | 30-03-12 | 11:49

@TM | 30-03-12 | 11:47
-
Nederlanders zijn neerbuigende,met het vingertje zwaaiende, paternalistische, kolonialistische, imperialistische, Pronkistische, elitaristische, arrogante, hautaine, meisjesschoolvoortrekkende, overchristelijke, missionaristische, Ferriercratische, zendelingistische, betweterige, insensitieve, boerenhufterige, 'kijk ons eens goed doen' ouderlingen - die het een land niet gunnen om zelf op eigen benen te staan en zijn EIGEN ontwikkeling door te maken.
-

azoturie | 30-03-12 | 11:59

TM | 30-03-12 | 11:47


Je begrijpt er inderdaad niets van. Ondanks het overweldigende bewijs dat ontwikkelingshulp niet werkt vind je toch dat we moeten doorgaan met storten.

Hilarisch.

Topperke | 30-03-12 | 12:09

A.Th. | 30-03-12 | 11:39
Bent u toevallig aan het radicaliseren?

Fiat Lux | 30-03-12 | 12:11

TM | 30-03-12 | 11:47 |

Je zult het van mij niet horen, maar wel lezen!!!
Je hebt het fout(die berekening is een vodje), dat je links bent is wel zeker aangezien het gewoon een ordinaire scheldpartij is en begrijpen doe je het allemaal zeker niet.
Pim wilde hetzelfde bedrag maar dan anders besteden.
Als je het boek hebt gelezen dan snap je wel dat we nu aan EU-puin van paars ruimen doen. En geloof me dat in dit soort tijden Pim ook op die 0,7% beknibbeld had.

The_Challenger | 30-03-12 | 12:14

"En neen; ik hoef hier ECHT niet te horen dat ik het fout heb, dat ik links ben, dat ik iets niet begrijp.

Want ik begrijp dit helaas maar al te goed. Nederlanders zijn gierige asociale hufters geworden."

En jullie kunnen ook al niet lezen stelletje gierige sukkels. Die hulp werkt wel, als je hem maar goed besteedt. Maar nee, jullie schaffen die zooi liever gewoon meteen af.

Rot toch op met dat selectieve geargumenteer. Nederlanders zijn gewoon pure egoisten geworden.

/ next

TM | 30-03-12 | 12:16

Nou, uit beleefdheid dan nog even :

@The_Challenger | 30-03-12 | 12:14 : Wat schrijf ik nou over Pim Fortuyn man? Lees eerst eens wat er staat voordat je me herhaalt.

TM | 30-03-12 | 12:17

@TM | 30-03-12 | 12:16
Inderdaad man, NL staat ook helemaal niet bekend als land dat altijd veel aan goede doelen geeft(!?). Jij lult wel vaker onzin.

rsd87-- | 30-03-12 | 12:20

@Fiat Lux | 30-03-12 | 12:11 |
Nee hoor. Ik vind alleen mensen die het verrekken een poot uit te steken naar een ander buitengewoon weerzinwekkend. Het is een gotspe dat zulke lieden zichzelf nog tot een sociale diersoort rekenen terwijl ze probleemloos anderen laten kreperen - en lopen te janken over de kat van de buren en daar een politiecorps voor oprichten. Dan heb je je prioriteiten niet op orde, dan ben je krankzinnig. En daarbij dan ook nog roepen dat het het goed is dat mensen kreperen teneinde een uitstekend oplosbaar probleem als overbevolking op te lossen ... het klinkt meer als het goedkeuren van de endlosung.
Overbevolking. En dat uit de mond van een nederlander die zelf in een van de meest dichtbevolkte landen ter wereld woont. Het is tamelijk stuitend ... of is het uiteindelijk nog steeds dat bekrompen gristelijke landje, diep van binnen? Het zijn zaken die ik niet aan mijn Rwandese vrienden kan uitleggen. Nederland kennisland? Nog zo'n gotspe. Zelden zo'n achterlijke bende bij elkaar gezien.

A.Th. | 30-03-12 | 12:23

@TM U zit hier verkeerd. Wegwezen, we hoeven u niet meer te zien!

geje2 | 30-03-12 | 12:24

@TM | 30-03-12 | 11:47
Wel eens in zo'n ontwikkelingsland geweest? Pollie wel. En heeft gezien hoe die jongens voor 3,50 Euro per dag werken van zonsopgang tot zonsondergang 7 dagen per week. En toen de krotjes waarin ze woonden in de fik vlogen was er geen NGO om ze te helpen. Wel een paar halve gare expats die met de pet rond gingen bij kennissen en familie waarmee ze een paar vrachtwagens planken en stenen kochten zodat die sloebers hun hutjes weer konden opbouwen. Dat is ontwikkelingssamenwerking in de praktijk, en hou op met gelul over Wilders dit en Wilders dat maar steek je klauwen uit om te doen wat PvdA, CDA, VVD,GL, en al die andere zgn. idealisten al jaren verzuimd hebben.

Polletje Piekhaar | 30-03-12 | 12:24

ontwikkelingshulp is als in je broek plassen: het geeft een korstondig warm gevoel maar al gauw bekruipt je het gevoel dat je er niets mee bent opgeschoten....

facts: een halve eeuw geleden was Afrika even arm als landen als Zuid-Korea en Singapore. Vervolgens ging er meer dan 1 biljoen euro naar Afrika and guess what ? Zuid-Korea en Singapore zijn rijk ! Dat toont al aan dat ontwikkelingshulp geen ene flikker helpt. Dat is ook logisch: voor iedere 1000 euro die je in een armoedig land stopt kan de heersende elite 1000 euro besparen en die op een Zwitsere bankrekening zetten, gebruiken voor corruptie of omkoping, of er een eigen paleis dan wel SUV van kopen. Logisch dus dat er nog nooit één wetenschappelijk verantwoord onderzoek is geweest dat het nut van ontwikkelingshulp heeft aangetoond. Wel zijn er de afgelopen jaren al 2 onderzoeken in Nederland gedaan, welke beide lieten zien dat het gewoon weggegooid geld is. Tot slot: het door een Afrikaanse plee spoelen van geld dat van burgers is afgepakt (aka belastinggeld) is geen overheidstaak: laat iedere linkschmensch die de politiek-correcte linksche zieligheidsindustrie will supporten het gewoon lekker van hun eigen geld doen !

FW Ta-183 Huckebein | 30-03-12 | 12:31

TM | 30-03-12 | 11:47
Mijn probleem is altijd het mechanisme. Waarom zou je mensen mogen VERPLICHTEN geld te geven aan een ander ?

Dat jij vrijwillig de filantroop uit wil hangen vind ik prima, mag van mij, maar ik ga je niet verplichten geld te geven, zonder dat je uberhaupt weet, wat er mee gedaan gaat worden.

vanhetvarken | 30-03-12 | 12:31

TM | 30-03-12 | 12:17

Jij beweert dat Pim niet aan het percentage van OS zou komen. In april 2002 had je gelijk gehad.
Je praat, en we zijn in de tegenwoordige tijd waarin 9 miljard bezuinigd moet worden nadat er al 18 miljard is weggesneden.
Zeker weten dat hij daar nu ook had ingegrepen.
Ik herhaal dus helemaal niks en haal zelfs je stelling onderuit.

The_Challenger | 30-03-12 | 12:32

Polletje Piekhaar | 30-03-12 | 12:24 |
Jeetje, wat een verhaal dat je dat hebt moeten meemaken?
Wel aardig dat jullie expats met de pet zijn rondgegaan, zodat de sloebers weer hun hutjes konden opbouwen en de dagelijkse gang van zaken door kon gaan.

Strangetown | 30-03-12 | 12:36

FW Ta-183 Huckebein | 30-03-12 | 12:31

Dat is voor het eerst dat ik H'nbein iets verstandigs zie schrijven.
Oh wacht. Het is iemand anders

The_Challenger | 30-03-12 | 12:36

OS is niets anders dan een verlengstuk van de oude missie en zending, maar nu op kosten van niet- christenen. Als de gristenen zo graag in de hemel willen komen, laten ze dat dan doen op eigen kosten.

lijn5 | 30-03-12 | 12:37

A.Th. | 30-03-12 | 12:23

De oplossing is zonneklaar, u gaat naar Rwanda om aldaar met uw eigen handen de boel op te werken. Ow wacht..., dan moet u vermoedelijk afscheid nemen van uw Rwandese vrienden alhier in NL.

vanhetvarken | 30-03-12 | 12:37

A.Th. | 30-03-12 | 12:23 | + 0 -

Zeer snel optiefen naar je "Rwandese vrienden".

meneer Q | 30-03-12 | 12:38

Nederlanders zijn gierige asociale hufters geworden.
TM | 30-03-12 | 11:47

Als er hier iemand gierig is dan ben je het zelf wel. Want de belangrijkste reden waarom jij voorstander bent van collectief gefinancierde ontwikkelingshulp is omdat je daarmee zelf als individu minder diep in de buidel hoeft te tasten voor zaken die JIJ belangrijk vindt.

harbi | 30-03-12 | 12:38

Gewoon family pack's condooms uit het vliegtuig droppen boven Afrika in plaats van voedselpaketten. problem solved, pa-dam-tsssst

rsd87-- | 30-03-12 | 12:43

Arme TM. Hij wordt geknipt en geschoren. Terecht natuurlijk.

Topperke | 30-03-12 | 12:43

Terugscrollend overheersend Hosanna gejuich over 7% bezuinigingen, benieuwd of dit ook opgeld gaat doen voor de overige 93%..

Strangetown | 30-03-12 | 12:44

ben dik in de 50, maar toen ik op de kleuterschool zat moesten we de arme negertjes in afrika al helpen. Is alleen maar naar dictatoren gegaan, ze zijn er wapens voro gaan kopen en geen spat opgeschoten.
Nog eens 3,5 miljard eraf is waarschijnlijk het beste.
Nou de JSF nog en onze aow kan naar 62

kees1960 | 30-03-12 | 12:47

@meneer Q | 30-03-12 | 12:38 |
Uw reactie tekent uw mate van beschaving; ik ben er niet van onder de indruk echter. Maar dat zal ik sowieso nooit zijn van mensen die het geen bal kan schelen wanneer anderen kreperen en daar schouderophalend aan voorbijgaan. Vind het nog nodig dat ik een ziekenwagen bel als u langs de kant van de weg ligt te kreperen, of heeft u liever dat ik u de moord laat steken?
Ik weet wat: ik vraag eerst waar u op heeft gestemd, en mocht me dat niet bevakken, dan mag je gewoon doorgaan met kreperen. Omdat U dat zo belangrijk vind, u daar zo aan hecht.
Succes met de rest van uw leven, wat het ook waard is.

A.Th. | 30-03-12 | 12:52

@vanhetvarken | 30-03-12 | 12:37 |
Ik heb meer vrienden in Rwanda dan hier in nederland ... en ja, ik zal maar al te graag optiefen uit dit asoland; daar ben ik welkom, ten alle tijde.

A.Th. | 30-03-12 | 12:54

@rsd87-- | 30-03-12 | 12:20 : Jij leeft in het verleden. Die naam van Nederland als weldoener is al twee decennia aan slijtage onderhevig. En het volk maar blijven geloven dat het zo gul is.

@geje2 | 30-03-12 | 12:24 : En jij bent de eigenaar van GeenStijl Media of zo? Nee? Waarom hou je dan niet gewoon je kop dicht?

@Polletje Piekhaar | 30-03-12 | 12:24 : Mag ik ook gewoon een fulltime baan hebben in Nederland? En dat ik dan gewoon die expats steun? Met geld van de gemeenschap? Oh nee! Natuurlijk niet! Want dat is 'Ontwikkelings Hulp'! The Horror!

@The_Challenger | 30-03-12 | 12:32 : Jij weet helemaal niks 'zeker' over Fortuyn. En wat er stond in zijn boeken was dat het geld dat toen naar ontwikkelingshulp ging aan de VN moest worden gedoneerd voor de opvang van vluchtelingen in de regio zelf. GEEN WOORD over enige vermindering. Pim kwam uit een knalrood nest, wellicht dat je dat bent vergeten?

@harbi | 30-03-12 | 12:38 : Een enorm onzinnige verdraaing van de feiten en bovendien weet jij helemaal niets af van wat ik prive doe op dit gebied.

@Topperke | 30-03-12 | 12:43 : Ik schud mijn hoofd over zoveel onkunde en vooringenomenheid bij de Greet Fanclubboys.

TM | 30-03-12 | 13:04

Je kan geen geld uitgeven wat je niet hebt, en Nederland schijnt sowieso een voorsprong te hebben op dit gebied, dus we mogen die kraan ook wel even dichtdraaien. Het is hard, maar als we dat tekort hiermee makkelijker kunnen wegkrijgen kunnen we daarna weer fijn centjes gaan pompen in landen die ooit waarschijnlijk een keer op eigen benen zullen kunnen staan.

Freebs | 30-03-12 | 13:05

EU burgers uit Portugal emigreren naar Angola omdat ze daar meer kansen zien. En wij betalen daar ontwikkelingshulp en opvangcentra..

denoorman | 30-03-12 | 13:07

@TM | 30-03-12 | 13:04 |
Touché.

A.Th. | 30-03-12 | 13:07

Het staat alle CDA-ers vrij om flink veel geld zelf bij te dragen als ontwikkelingshulp. Waarom moet dat via de verplichte belasting en overheid en waarom moeten wij meer geven dan alle andere landen? Al te goed is buurmans gek.

denoorman | 30-03-12 | 13:09

Een enorm onzinnige verdraaing van de feiten en bovendien weet jij helemaal niets af van wat ik prive doe op dit gebied.
TM | 30-03-12 | 13:04

Dat weet ik inderdaad niet. Ik weet alleen dat als het aan jou ligt, elke belastingbetaler er verplicht aan meebetaalt. Laat een ieder dat lekker zelf bepalen.

harbi | 30-03-12 | 13:12

Als we als land moeten bezuinigen is het niet meer dan logisch om ook op ontwikkelingshulp te bezuinigen.
Overigens gaat de helft(!) daarvan naar die bodemloze putten in Afrika. Dat betreft dan vooral schuldkwijtschelding en begrotingssteun en maar nauwelijks armoedebestrijding.
30% gaat naar nationale en internationale organisaties. En die zijn goed in geld opmaken. Want als aan het eind vh jaar de verkregen subsidiepot nog niet op is, wordt het geld lukraak over de balk gesmeten. Het moet op, want anders worden ze het jaar erop gekort.
Overige rijke landen (lid vd OESO) geven gemiddeld 0.28% vh bruto inkomen. Nederland geeft 0,8% (2011 0,7%). Zelfs al haal je er een miljard vanaf, besteden we nog 2x zoveel als overige landen.

vip33 | 30-03-12 | 13:24

TM | 30-03-12 | 13:04 |
Ok, jij kunt dat wel pedant je hoofd schudden over zoveel "onwetendheid", maar voorlopig heeft die ontwikkelingshulp vooral corruptie en de expats ontwikkeld. Ik wil niet zeggen dat alle hulp overbodig is, maar feit is wel dat hulp in realiteit (dus niet in de feelgood-sprookjeswereld van de linkse "elite" of de meuk die daarvoor moet doorgaan) geleid heeft tot vergroting van de problemen door ontstane afhankelijkheid, gebrek aan (het opzetten van) een zelfdragende sociaal-economische constructie, corruptie, bevolkingsgroei boven het draagvermogen van de desbetreffende landen, etc, etc..

ZSU-23-4 | 30-03-12 | 13:26

Koppejan en Ferrier zijn slechts gelegenheidsdissidenten. Het blauwe pluche zit namelijk heerlijk en waarom zou je dat afstaan voor dat luttele bedrag van 1 miljard zoveel dode kindertjes. Destijds was hun gekraai slechts bedoeld om de aandacht te trekken, meer, ik zeg: meer niet!
Kijk, in het dagelijks leven stellen deze 'dissidenten' niks voor. Nu hebben ze nog *kuch* enig aanzien en niet te vergeten: een riant salaris! Ze zetten geen zoden aan de dijk, maar ze liggen er ook niet wakker van als door die 1 miljard zoveel doden aan de dijk liggen! Of zoals een goed Duitsch gezegde luidt: "Das macht kein Flausch ausch!"

Hyppo Kriet | 30-03-12 | 13:29

TM | 30-03-12 | 13:04
Ben nu vooral benieuwd naar waar jij dan denkt waar we zo makkelijk even nog miljarden op kunnen bezuinigen... ouderenzorg? onderwijs? zorgstelsel nog verder uitkleden?

Een miljard minder en dan blijft er alsnog 3,5 miljard over. Als de hoge heren zich dan ook eens goed gaan afvragen hoe dat geld ingezet gaat worden kan er mogelijk zelfs nog een win-win situatie ontstaan, dunkt mij. Zoals het nu gaat, werkt het in ieder geval niet.

harry poster | 30-03-12 | 13:32

TM | 30-03-12 | 13:04

Zei ik niet dat het geld anders besteed moest volgens Fortuyn? Heel Nederland weet wel dat hij de vluchtelingen daar wilde opvangen, de buurlanden van de conflicterende landen.
En dat had toevallig weinig van doen met het OS budget maar meer met de toendertijd grote instroom van asielzoekers hier.
Jij schreeuwt toch hard van de daken dat Fortuyn in hele slechte tijden ook niks van dat budget zou afhalen? Ik weet wel zeker dat hij het zou doen.

Jouw redenatie is omdat hij ooit pvda'r is geweest hij nooit op het budget zou beknibbelen.
Dat kan ik nou niet bepaald een sterk argument noemen.

The_Challenger | 30-03-12 | 13:39

Waar ik nu op zit te wachten is dat het bericht wordt aangevuld met details.
Misschien heeft Geert erbij geëist dat al het geld wat overblijft daadwerkelijk direct aan de armen wordt besteed op een manier die ze perspectief biedt.

Hebben de mensen in nood dan niet in werkelijkheid 2 miljard erbij gekregen?
Zou wel weer een touché zijn voor alle boeroepers hier. Ze hebben al een fijne 10 dagen achter de rug.

The_Challenger | 30-03-12 | 13:43

@Man-Bijt-Hond | 30-03-12 | 09:10 : En verlate LOL! ;)

TM | 30-03-12 | 13:47

@harbi | 30-03-12 | 13:12 : Dat is goed! Als IK dan ook zelf mag bepalen hoeveel ik meebetaal aan die volkomen overbodige JSF. Als IK dan zelf mag bepalen hoeveel ik betaal aan de Staat voor de politie-bescherming van Greet Wilders. Als IK dan zelf mag bepalen hoeveel ik betaal aan de Staat voor het runnen van de politie.


@The_Challenger | 30-03-12 | 13:39 : Ik zeg dat Fortuyn dat nooit zou doen omdat het sop de kool niet waard is en Fortuyn WEL wist waar zijn prioriteiten lagen. Dat is inderdaad een opinie maar helaas is de man er niet meer om die te bevestigen of te ontkrachten.

Ik zal verder Pim F. niet gaan verdedigen, want als niet-LPF stemmer zou ik me dan een tikkie belachelijk maken.

TM | 30-03-12 | 13:54

TM | 30-03-12 | 13:54

Je hebt jezelf al belachelijk genoeg gemaakt. Dat tikkie maakt na zo'n touché ook niet meer uit

The_Challenger | 30-03-12 | 14:04

' Als we de aarde en de mensheid wil behouden van de ondergang,"

Een halve zin, twee fouten. Moet een stukje van Quidd zijn.

Tapu | 30-03-12 | 14:09

@The_Challenger | 30-03-12 | 13:39 : Je maakt overigens weer de beginnersfout die ik zo veel mensen zie maken : Jij zegt dat Fortuyn in slechte tijden een stuk van het budget had afgehaald.

Het feit is echter dat ontwikkelingshulp een vastgesteld percentage is. Als de overheid dus bezuinigd op zijn totale uitgaven(zoals nu wordt besproken) dan wordt automatisch ook bezuinigd op de ontwikkelingshulp.

Die post IS dus al variabel en afhankelijk van de welvaart van Nederland.

TM | 30-03-12 | 14:15

@The_Challenger | 30-03-12 | 14:04 : Ach jee, nou wordt ie boos.

Ik wil de ontwikkelingshulp op hetzelfde percentage houden en jij vindt dat ik me daar 'belachelijk' mee maak?

Daar maak je jezelf heel duidelijk mee.

TM | 30-03-12 | 14:17

Ik verbaas me toch wel wie zich nu allemaal in dit debat gaan roeren; ik las zojuist ook al dat oud-CDA-prominenten in opstand aan het komen zijn.
Natuurlijk, zij hebben de afgelopen decennia deze ontwikkelingshulp-industrie in het zadel geholpen, en spelen elkaar nog steeds allerlei banen en commissariaten bij dergelijke NGO's / "goede" doelen toe.
En dan te bedenken dat het exacte bedrag aan bezuinigingen nog helemaal niet ZEKER is..... Er wordt alleen nog maar wat gelekt......
Dus allerlei subsidie-slurpers, goeddoeners, maatschappelijk correcte organisaties en linkse partijen zullen de komende dagen niet meer van de tv af te slaan zijn.
Hoop wel dat de gedoog-constructie stevig in hun schoenen blijft staan, want ze zullen van allerlei kanten de komende tijd bewerkt gaan worden.

Ronald1900 | 30-03-12 | 14:26

Het is natuurlijk geen toeval dat de diegenen die nu weer het hardste janken over eventuele bezuinigingen op ontwikkelingshulp tot de groep horende dove en ziende blinde arrogante moreelsuperieuren behoren die lijden aan het wegmetonsvirus en Wildershaat.

Niks lezen, niet luisteren naar deskundigen die geen reedt met de PVV te maken hebben, die ook vinden dat ontwikkelingshulp niet alleen in de verkeerde zakken terecht komt maar ook mensen afhankelijk maakt i.p.v. dat zij (met hulp) hun verantwoordelijkheid voor hun eigen leven en levensonderhoud nemen.

Niet nadenken over hoe het nou toch kan dat na decennia miljarden aan ontwikkelingshulp wij om de paar jaar weer beelden krijgen te zien van hologige kindertjes bedekt met een paar vliegen. Natuurlijk niet. Wij moeten in bodemloze putten blijven storten.

Enfin, Klik even de linkjes van de link van
Parsons | 30-03-12 | 09:29 | aan: Een topje van de ijsberg.

www.geenstijl.nl...

La Vie En Rose | 30-03-12 | 14:28

Extreem treurig bericht dit. Ik had wel wat meer verwacht. Betekent dat we nog steeds 3,5 miljard per jaar blijven uitkeren aan internationale terroristische organisaties (beter bekend als NGO's)...

VerenigdeNederlanden | 30-03-12 | 14:30

Heerluk hè? Die @TM

Helemaal over de rooie omdat het kabinet niet is gevallen. Gelukkig kan hij de bezuinigingen op OH aangrijpen om ff los te gaan.

Geert zoude zeggen:
"TM in moeilijke fase."

La Vie En Rose | 30-03-12 | 14:39

Uit de brandbrief die 0ud-prominenten van het CDA tegen het schrappen van 1 miljard aan ontwikkelingshulp blijkt dat zij het kontakt met de kiezers volledig hebben verloren. Als er niet op ontwikkelingshulp wordt bezuinigd zal het CDA dat duidelijk gaan merken. Op naar de 0 zetels !!!!

bijtertje | 30-03-12 | 14:42

TM | 30-03-12 | 13:54
In tegenstelling tot ontwikkelingshulp hebben de kostenposten die je nu aanhaalt betrekking op collectieve, nationale belangen. En dus is het correct dat die kosten worden betaald met belastinggeld. Over de hoogte van de uitgaven per collectief belang ben ook ik het lang niet altijd eens, maar dat is een andere discussie.

harbi | 30-03-12 | 14:47

Er zijn 2 zaken die spelen
1.Ontwikkelingshulp = overheid
2.Fondsenwervers = particulier

De logge overheid pompt 4,5 miljard naar de 3de wereld,waar dat naar toe gaat,en hoe het besteed wordt is vaag
De particuliere sector maakt ook zo'n bedrag over en dat komt redelijk goed terecht.
Als de overheid bezuinigt kun je als particulier meer overmaken naar de de fondsen als je wilt.
Wat is dan het probleem.mocht er straks weer een socialistische regering komen veranderen die weer e.e.a.
Dat is democratie

pejoar | 30-03-12 | 15:03

@bijtertje | 30-03-12 | 14:42
Die 'brandbrief' is van 10 februari j.l.
Die heeft het staatsjournaal tevoorschijn getoverd om
nieuws te kunnen maken. Gewoon stemmingmakerij. Niemand weet hoeveel er op OH bezuinigd gaat worden.

La Vie En Rose | 30-03-12 | 15:08

ach, van dat miljardje minder zal de derde wereld niet vergaan. Erger is dat nu Henk en Ingrid op het gemak uitgekleed kunnen worden, want zij zijn nu tevreden. Dombo's.

Filippus | 30-03-12 | 15:20

La Vie En Rose | 30-03-12 | 15:08
Ik vraag me af hoeveel ontwikkelingshulp de NOS nog nodig heeft om een keer objectieve journalistiek te gaan bedrijven.

harbi | 30-03-12 | 15:23

@La Vie En Rose | 30-03-12 | 14:39 : Nee hoor, ik vind die farizeeers bij de VVD en vooral het CDA net zo eng.

Ik heb trouwens gisteren al uitgelegd waarom het mij niet uitmaakt of dit kabinet valt of niet. Dus wat mij betreft doen Verhagen Rutte en Wilders een triootje in Catshuis, see if I care.

Dit onderwerp(ontwikkelingshulp) wordt al jaren gebruikt om goedkoop te scoren. Dat jullie het daar allemaal niet mee eens zijn tsja; dat is voor mij nog steeds geen reden om mijn mening bij te stellen.

TM | 30-03-12 | 15:52

Dat Geert hiermee akkoord is gegaan?! Het had hoogsten een half miljardje morgen zijn of nul zoals velen hier ook vinden. Toch nog het braafste jongetje van de klas willen zijn, omdanks dat hier de boel aardig in de hens staat inmiddels. Heren en dame politici; je KAN NIET WEGGEVEN WAT JE NIET HEBT ! Basta !

Betweetert | 30-03-12 | 15:55

Dus volgens Bill Gates en Novid gaat er voor elke duizen euri's minder ontwikkelingshulp, een kind dood. Dan gaan er per jaar om voor Farah Karimi van Oxfam/Novib bijna 116 kinderen dood daar die bijna 116 ruggen per jaar opstrijkt. Nog niet meegerekend het luxe pand en interieur waar ze in verblijven natuurlijk. Daarvoor gaan er vast en zeker ook nog honderden kindjes dood, maar hey een luxe burostoel mag best 1,5 kindje kosten!
Voor Henk Franken van Unicef sterven er per jaar 371 kinderen bijvoorbeeld.

Moonwarrior | 30-03-12 | 16:00

Wat een zielige verwende meninkjes hier. Dat geld gaat voor een groot deel naar nuttige en belangrijke projecten. Zo aso om met je dikke buik van achter je dure computer te roepen dat de allerarmsten wel met wat minder kunnen. Bah
menu | 30-03-12 | 09:07
Het geld gaat helemaal bijna nergens naartoe dan in de zakken van de bestuurders, werknemers en overhead van zulke organizaties. Vervolgens het smeergeld aan de dicators en plaatstelijke bandieten om er wat hulp naartoe te krijgen.

Moonwarrior | 30-03-12 | 16:02

Tja "hulpverleners"; dat wordt dus een jaartje langer rijden op het strand met de Range Rover Vogue, en 3 negerinnetjes per week minder neuq...!
Dat zal ze leren!

the wanderer | 30-03-12 | 16:19

Ontwikkelingshulp/voedselhulp= gaan ze niet deze week dood, maar pas de volgende week.!!!

the wanderer | 30-03-12 | 16:23

@A.Th. Je wilt zo graag "optiefen" uit dit asoland naar Rwanda???? Ja die gutu's en tutsies gaan zo lekker sociaal met elkaar om. Zou ik ook wel tussen willen wonen

antilinks | 30-03-12 | 16:40

Hutu's natuurlijk

antilinks | 30-03-12 | 16:42

Op naar de 0 Euro. Eerst eigen zaken op orde brengen voor er weer iets die kant op kan. In 40 jaar hebben de honderden miljarden er niet voor gezorgd dat de honger zich daar oplost. Deze wereld is sowieso beter af met minder mensen.

Tutanchamon | 30-03-12 | 17:07

Het meeste van de 433805869074,49 euro aan ontwikkelingshulp wordt overigens gewoon op Nederlandse rekeningnummers overgemaakt.
Het recordbedrag van bijna 1 miljard euro verhuist in zijn geheel naar de bankrekeningen van een organisatie waar een ex cda politicus aan de touwtjes trekt. Veel van het geld haalt de corrupte buitenlandse regimes niet eens. Daar moet eerst eens een eind aan komen en als je deze goede bedoelers eerst eens op de nullijn zet dan zal de animo om nog wat aan ontwikkelingshulp te doen mijnsinziens evenredig afnemen. Nederlanders hoeven geen belasting te betalen om goede bedoelers van riante salarissen te voorzien en het moet eens afgelopen wezen met het subsidieren van hun zelfbedachte baantjes in de geldkostsector.
Die hoeven wij niet te betalen.

Fiat Lux | 30-03-12 | 17:10

Ik zou weinig moeite hebben met die hulp, als het goed terecht kwam.
Ik zeg, ieder jaar gaat er een delegatie van doorsnee burgers naar Afrika, met 10 miljoen contant, en dat delen we dan uit onder de bevolking.
Dat is goedkoop, effectief, en de landen die we niet bezoeken worden door een ander EU land bezocht dat jaar.
Gewoon ff 4 miljard bespaard, en netto komt er net zoveel onder de bevolking terecht als nu.

captainobvious | 30-03-12 | 17:19

captainobvious | 30-03-12 | 17:19
'Ik zeg, ieder jaar gaat er een delegatie van doorsnee burgers naar Afrika, met 10 miljoen contant, en dat delen we dan uit onder de bevolking.'

Ach zo'n datum lekt toch uit en dan staan er allemaal geschoensmeerde politici vooraan in de rij.

Fiat Lux | 30-03-12 | 17:29

@ TM | 30-03-12 | 12:16 | + -3 -
Jij denkt toch niet serieus dat na 60 jaar ontwikkelingshulp aan Afrika opeens iets gaat veranderen waardoor het geld wel bij de hulpbehoevende bevolking terecht komt? Echt, serieus, dat gaan al die strijkstokhangers niet toelaten..

Los van het OS-vraagstuk hebben we in NL natuurlijk ook heel wat subsidiepotjes die wel wat minder royaal mogen. HRA, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, aanvullende kindertoeslag, alleenstaande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, cultuursubsidie.

En dan aan de andere kant, blijven investeren in onderwijs (maar niet in bonussen voor excellente leraren, je doet je werk of je bent werkloos, schouderklopjes haal je maar uit goed opgeleide kinderen), langstudeerdersboete voor de Masterfase afschaffen (geen stufi, dus eigen verantwoordelijkheid), geen manager in de zorg maar handen aan het bed!, sterk verminderen/vereenvoudigen wet- en regelgeving (niet proberen voor alle uitzonderingen regeltjes te maken). En zo zijn er vast nog veel meer posten te bedenken. Ik denk aan de JSF, maar dat is natuurlijk 'ons' paradepaardje, eh vliegtuigje...

flopje | 30-03-12 | 18:27

Ontwikkelingshulp? Dat is gewoon zieltjes winnen voor jeZus.

phuseboxdezeiker | 30-03-12 | 18:46

Nou, de pleuris is weer uitgebroken, het hele mastodonten team van het CDA en consorten struikelen over elkaar heen en klagen steen en been over het schandaal dat er op ontwikkelingshulp bezuinigd gaat worden, de baantjes carrousel staat op springen!
Nederland gaat gezichtsverlies lijden, de export gaat opdrogen, etc. etc., te lachwekkend voor woorden.

lanexxx | 30-03-12 | 19:33

Fiat Lux | 30-03-12 | 17:10 | + 1 -

echt heel interessant wat jij allemaal uit je duim kan halen.
Als je iets positiefs over os zegt vraagt iedereen bewijzen, maar negatief mag iedereen hier brallen.

denk.toch.eens.na | 30-03-12 | 23:58

Geniaal van de regering. Bij iedere linkse subsidiepot die ze van nu af aan dicht draaien kunnen ze verwijzen naar de arme kindertjes in Afrika die veel meer moeten inleveren. Iedereen die nu nog zeurt om zijn orkestje dat ineens zelf zijn centen bij elkaar moet werken kan nu worden afgedaan als een harteloze hork die liever zijn orkestbak opnieuw geverfd ziet dan dat er in Afrika kindertjes van Aids, malaria en hongerdood worden gered.

down | 31-03-12 | 02:07

denk.toch.eens.na | 30-03-12 | 23:58
U heeft helemaal gelijk.
Van de 433805869074,49 euro ontwikkelingshulp wordt slechts 1922.732948 euro op de rekeninigen van Nederlandse goede bedoelers overgemaakt.
www.wereldburgers.tv...
en dit is zuiver gezien niet het merendeel. Ook waar het het miljard aangaat speelde mijn geheugen me weer eens parten en won mijn aangeboren neiging om eens lekker te overdrijven het van de feiten. De ICCO krijgt slechts 382.538.991 euro om leuke/goede dingen mee te doen.
Maar ik blijf erbij dat de subsidiestroom naar deze organisaties moet worden afgedamd. Als ze goede dingen willen doen dan worden ze maar vrijmetselaar.
Dan hoeven ze van Wilders ook geen belasting meer te betalen. Dat was volgens mij de tweede maatregel die dit kabinet vlak na haar oprichting afkondigde.
Maar u had dus gewoon gelijk.
Sorry hoor.

Fiat Lux | 31-03-12 | 02:22

Fiat Lux | 31-03-12 | 02:22
Ik ga er trouwens ook vanuit dat de salarissen van de mensen in de bovengenoemde stichtingen niet onder de korting op OS hoeven te lijden en dat de bezuinigingen zich volledig zullen toespitsen op die personen de het geld het hardste nodig hebben.

Fiat Lux | 31-03-12 | 02:54

@tm @A.Th en andere mensen die ontwikkelingshulp steunen,
Excuus voor deze late comment, moet helemaal uit Mexico komen tijdsverschil enzo.
Lees eens wat boeken voordat je begint te brullen over gierigheid en "kan het niet verkopen aan mn huiliehuile Rwandese vriend". Deze bijvoorbeeld: www.dambisamoyo.com...
Ik hoop dat het je uit de droom haalt dat intwikkelingshulp (in de vorm van domweg geld storten) werkt.

a_w | 31-03-12 | 04:12

a_w | 31-03-12 | 04:12 | + 0 -

Nederland stort niet domweg geld, dat is nu juist waarom nederland het beter doet dan andere land.
En dat het niet aankomt kan ook geen reden zijn om te stoppen, dat is een reden om het te verbeteren.

denk.toch.eens.na | 31-03-12 | 07:40

Oxfam/Novib de Iraanse Farah Karimi salaris € 115.769,00
Totaal incl. werkgeverslasten, zoals: leaseauto, reis/verblijfskosten € 156.288,15
.
Eind 2008 kende Oxfam Novib 366 medewerkers waarvan 345 medewerkers op het kantoor.
.
herstelderepubliek.wordpress.com...
12 februari 2011

Ella | 31-03-12 | 08:57

Als de omliggende landen percentagegewijs evenveel gaan betalen als Nederland, dan is het probleem toch opgelost!! CDA mastodonten, U weet nu wat u te wachten staat gaat U FF Lobbyen in deze landen!! dan is uw geweten weer gesust en kunt U met een gerust hart uw partij blijven zieken over de PVV!

ONS | 31-03-12 | 11:40

René Grotenhuis, directeur van ontwikkelingsorganisatie Cordaid;

€ 128.514,00 Salaris
€ 173.493,90 Totaal incl. werkgeverslasten, leaseauto, reis/verblijfskosten
herstelderepubliek.wordpress.com...

12 februari 2011

Ella | 31-03-12 | 11:48

a_w | 31-03-12 | 04:12

Of deze; www.ethesis.net...
Hulpgoederen worden doorverkocht om vervolgens wapens voor te kopen. Het is even moeilijk te geloven, maar met rijst kun je AK47's kopen.

DSM IV: 302.89. | 31-03-12 | 12:46

toch altijd irritant die mensen die wel minnetjes/plusjes durven in te drukken, maar geen argumenten hebben om over te discussiëren.

denk.toch.eens.na | 31-03-12 | 12:55
Tip de Redactie