GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

Bewijs: hbo diploma InHolland niets waard

veterstrikdusvoorhetlaatst.jpg Tsja, we hadden u nog zo gewaarschuwd. We hebben er tig topics aan gewijd. Er werd door ons, voor u, zelfs een compleet zwartboek samengesteld. Gratis. En onlangs schreven we nog vriendelijk maar dwingend: stop met uw hbo opleiding voor het te laat is!. Maar nee hoor. Onze goede dure raad werd weer in de wind geslagen. U luisterde weer eens niet. U wist het zelf weer beter. Tsja. Dan maar op de blaren zitten. Want het bewijs is er: een diploma van hogeschool InHolland is NIKS (noppes, nada) waard. Werkgevers willen u niet. Sterker, u bent nog beter af als u vier jaar redacteurschap Joop.nl op uw CV heeft dan wanneer u vier jaar Hogeschool InHolland heeft gefraudeerd. Lees dan het volgende citaat (schokkend!): "Een student vertelde dat hij in een sollicitatieprocedure zat, maar te horen kreeg dat het diploma [MeM InHolland, red] geen waarde heeft". Pats! Bazoom! Kablam! Pedeng! Vier jaar voor niks gescholierd. Met dank aan Geert Dales. En "ome Theo". Hoeveel bewijzen voor de hbo-hel wilt u nu eigenlijk nog? Besef wel: aan de mensen die nu met een waardeloos diploma zitten, heeft InHolland minimaal 10.000 euro belastinggeld verdiend. Per persoon. Cadeautje van de overheid. Slecht gedrag wordt tenslotte altijd beloond.

Reaguursels

-weggejorist-

CYFAWS | 30-09-10 | 13:17

LOL plaatje +1

the gates are open | 30-09-10 | 13:17

HBO... HBO... enige dat ik daar leerde is verslagen maken. Verder nooit nodig gehad.

Vloberto | 30-09-10 | 13:19

-weggejorist-

jullie ook hier? | 30-09-10 | 13:19

Ben ik even blij dat ik mijn HBO diploma op Hogeschool Van Hall Larenstein heb gehaald.

BlackDeathMetal | 30-09-10 | 13:19

Je kan beter in de praktijk ervaring opdoen, dan theorie stof volgen want daarvan leer je niks.

Koning-Kluts | 30-09-10 | 13:21

Hoeveel politici hebben hun diploma gekregen van Inholland, is dat al uitgezocht door iemand?

neemjemoederindemali | 30-09-10 | 13:21

- Edit: u bent in de war. We schrijven echt niet alleen voor u. Echt niet! -

An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:21

Wat CYFAWS zegdt!!!1

weesgegroet | 30-09-10 | 13:22

Ik als kleine ondernemer zal niet zo snel iemand aannemen.
Doe ik dat wel dan is zekerheid en vertrouwen doorslaggevend.
Een diploma van InHolland blijkt geen van beide te geven.

Hanz Ziezo | 30-09-10 | 13:22

Zal het ff naar mn broertje doorlinken, die (overigens wel netjes in vier jaar) ook zijn MEM daar heeft gehaald. Zal-ie blij mee zijn :P

Nlz® | 30-09-10 | 13:23

Dacht even dat er "Bewijs: hbo diploma Kim Holland niets waard" stond...

Haagse_Aad | 30-09-10 | 13:24

Dat het diploma geen waarde heeft geldt tocht voor de meeste HBO opleidingen ? Er zijn er tegenwoordige zoveel en ze zijn zo onduidelijk dat geen werkgever meer weet wat het voorstelt. Of kan iemand in drie zinnen uitleggen wat media en management is ? En wat het verschilt van b.v. bedrijfskunde ?

empyrus | 30-09-10 | 13:24

weesgegroet | 30-09-10 | 13:22
-
Bedankd!!1

CYFAWS | 30-09-10 | 13:24

Schaalvergroting in het onderwijs. Punt.

TisNieZoMoeilijk | 30-09-10 | 13:24

Heeft Bertje een persoonlijke probleem met INHolland oid? Vooralsnog heb ik met mijn hbo diploma (ook van INHolland Haarlem) geen problemen, dit omdat het economische onderdeel vroeger bekend heeft gestaan als de Haarlem Business School.

pimpbizkitstyle | 30-09-10 | 13:25

@empyrus | 30-09-10 | 13:24
Ik dacht al "mens en maatschappij". Dank.

TisNieZoMoeilijk | 30-09-10 | 13:25

Sluiten maar die school. Next!

Henk Houthakker | 30-09-10 | 13:25

Wie kwantitatieve doelstellingen stelt en daar financiële gevolgen aan verbindt kan maar beter verdomd goed kwalitatief controleren. Deze tip was voor de hele overheid trouwens!

Zn | 30-09-10 | 13:26

ag... ik zit er nu 2 jaar, en het is precies even ''moeilijk'' als een vorige studie via de Haagse hogeschool. De langstuderende... tja, daar zal het misschien anders bij gaan, maar het reguliere onderwijs is niks mis mee.

dragontje | 30-09-10 | 13:26

-weggejorist-

DavidC | 30-09-10 | 13:26

Ik vind het ook al zo vreemd dat InHolland zich tegenwoordig 'University of applied science' noemt. Is dat omdat ze anderhalve post-HBO opleiding geven ofzo?

Nlz® | 30-09-10 | 13:26

dus die veterstrikdiploma kan ook de vuilnisbak in???

peetd2 | 30-09-10 | 13:27

@ peetd2 | 30-09-10 | 13:27

Die van jou wel zo te zien.

Nlz® | 30-09-10 | 13:28

pimpbizkitstyle | 30-09-10 | 13:25
De "Haarlem Business School" is al grappig op zich. Die hadden toch de HBO opleiding: Small Business (middenstandsdiploma)?
Vooral gewaardeerd als MBO met pretenties en een grote muil. Prima autoverkopers dus.

DavidC | 30-09-10 | 13:29

Opdoeken dat hok, geld terug, scheelt weer in de bezuinigingen. Pant verkopen, vergunning afpakken, diplomaatjes verbranden/verscheuren/kont mee afvegen/ neus mee snuiten. Dan gewoon lekker opnieuw beginnen, hoppakee weer 4 jaar. Maarja dan heb je ook wat hea?

StijIIoos | 30-09-10 | 13:31

Geert Dales, de man die er voor er voor zorgde dat mijn gemeentebelasting verdubbelde om me vervolgens op te zadelen met een waardeloos diploma.

Geert bedankt!

Niet in mijn tuin | 30-09-10 | 13:32

-weggejorist en opgerot-

falbers | 30-09-10 | 13:32

" Hard" Leers...

pippi kanglous | 30-09-10 | 13:32

Toen ik jaren geleden geslaagd was liep ik met lotgenoten door Eindhoven. Daar was meneer schreeuwjezus weer actief en die riep: 'wat is je diploma waard, blabla iets met de verlosser enzo)'. Wat een inzicht heeft die man.

SuperTed | 30-09-10 | 13:33

Dan maar een eigen weblog oprichten?

gozahtje | 30-09-10 | 13:33

Overigens ter verdediging van inholland, ook op andere HBO scholen is het niveau diep en diep triest.

SuperTed | 30-09-10 | 13:33

SuperTed | 30-09-10 | 13:33
Heeft Jezus een hbo-diploma?

blikjegrolsch | 30-09-10 | 13:34

Het inburgeren van een allochtoon kost ook 10000 euro! Beter een hele allochtoon dan een halve hbo!

Eerstaanw. ingenieur | 30-09-10 | 13:34

@ peetd2 | 30-09-10 | 13:27
Let op je woorden knul.

Lethys | 30-09-10 | 13:35

Hadden ze maar een vak moeten leren.

Zeiler102 | 30-09-10 | 13:35

Eerstaanw. ingenieur | 30-09-10 | 13:34
Nou doe mij maar exact andersom.

gozahtje | 30-09-10 | 13:35

@ MeM InHolland
Hoop dat mijn mem in Friesland blijft!

Cpt.Spaulding | 30-09-10 | 13:37

Ja dit was te verwachten natuurlijk.

Ik geef die werkgevers geen ongelijk. Sterker nog, een pluim voor hun oplettendheid.

Parsons | 30-09-10 | 13:37

@edit-An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:21
Ben ik me van bewust, maar ik ben niet zo van het: Hey Bert, WIJ vroegen niet om... Ik spreek liever veur mezelf.
Maar die Edit was wel speciaal voor mij :)?
* Voelt zich oprecht vereerd *

An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:38

Wat een flauwekul.
Het gaat om studenten die in grote mate al hebben aangetoond over de kwalificaties te beschikken die in de eindtermen van de HBO opleiding terug te vinden zijn, die overigens moeten voldoen aan landelijke afspraken.
Maar er is een regeling getroffen mbt de nog te behalen punten. Die regeling is in het geding, niet de kwaliteit van de opleiding!?
Met het stellen dat een diploma van de opleiding MEM niets waard is, zetten bepaalde lieden, die denken te kunnen bepalen of een diploma wel of niet goed is, een hele opleiding met afgestudeerde studenten in een kwaad daglicht.
Als HIH zou ik die bedrijven een brief sturen en eventueel voor de rechter dagen wegens smaad. Ze hebben namelijk geen enkel bewijs dat de studenten niet gekwalificeerd zijn. Stuitend dit soort praktijken. Ik zou niet eens bij zo'n bedrijf willen werken. Ze vinden alleen zichzelf erg belangrijk.

borderliner | 30-09-10 | 13:38

Dit soort toestanden zijn inherent aan het privatiseren/vermarkten/resultaatgericht belonen van semi-overheids-instellingen.
Scholen worden afgerekend op aantal afgestudeerden, medische specialisten op aantal verrichte behandelingen, politieagenten op aantal uitgeschreven bekeuringen.
In wezen is dit dus gevolg van marktwerking en dus te wijten aan rechts (VVD) beleid.

McHuub | 30-09-10 | 13:39

@borderliner | 30-09-10 | 13:38
Zwartboek niet gelezen zeker?

Parsons | 30-09-10 | 13:40

Memmen InHolland. Dat trekt wel studenten zou je zeggen.

Aardappeleter | 30-09-10 | 13:40

@Hanz Ziezo

Ik informeer nog maar zelden naar diploma's bij sollicitanten...

Ik laat ze een weekje proefdraaien, en merk dan vanzelf wel of ze de kennis bezitten, maar vooral of die ook in praktijk gebracht kan worden...

Op papier zetten kan je van alles, maar laten zien....

pippi kanglous | 30-09-10 | 13:41

@Parsons | 30-09-10 | 13:40
Is daar ook een boek van dan?!?

An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:41

Leuk!
Dus nu heb ik 3 jaar voor niks op school gezeten :(
Naja ik maak de opleiding toch maar af misschien trapt er een werkgever in..

johan902 | 30-09-10 | 13:41

blikjegrolsch | 30-09-10 | 13:34
Schreeuwjezus is een begrip in Eindhoven en daar buiten, maar Jezus heeft inderdaad een HBO diploma. Al heette het toen nog anders natuurlijk ;-)

SuperTed | 30-09-10 | 13:41

Parsons | 30-09-10 | 13:37

Die hbo dipoma's van de laatste paar jaar stellen sowieso geen moer voor, dat weet jij en dat weet ik.

neemjemoederindemali | 30-09-10 | 13:42

@McHuub | 30-09-10 | 13:39
Ik zie niet goed in wat een politieke kleur met kwaliteit van onderwijs te maken heeft. Tenzij je er op wijst dat 99% van de leraren (of docenten zo u wilt) zo roder zijn dan tomaten. En dat komt de kwaliteit uiteraard niet ten goede. Dat klopt.

Parsons | 30-09-10 | 13:42

@johan902 | 30-09-10 | 13:41
Niet vergeten ome Theo nog even een bosje bloemen en een fruitmand te brengen voor je klaar bent!

An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:43

Ho even McHuub @ | 30-09-10 | 13:39 , onder Paars is de marktwerking pas echt toegenomen. Daar hebben de PvdA en D66 ook een behoorlijke vinger in de pap gehad. Daar plukken we nu de wrange vruchten van. D66 is een liberale partij, nog meer dan de VVD, hoewel die partij zich daar op laat voorstaan. Maar goed verder heb je wel gelijk.

borderliner | 30-09-10 | 13:43

Nog maar eens een keer:
HBO'ers zijn te heet gewassen studenten.

Superior Bastard | 30-09-10 | 13:43

@Parsons | 30-09-10 | 13:42
Zo roder. Interesting.

Parsons | 30-09-10 | 13:43

@SuperTed | 30-09-10 | 13:41
" Ik ken Jezus, ik heb nog een glaasje cooowlah met 'em gedronken "
Wat een vent....

An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:44

Wie ik nog mis in het hele verhaal is de top-graaier die dat hele InHolland verhaal op poten heeft gezet, Jos Elbers: 200 duizend euro salaris, maar daarbovenop nog 183 duizend pensioengatvulling). Let wel, dit alles voor het leidinggeven aan een discutabele HBO instelling waarvan de kwaliteit onder zijn leiding naar beneden is gegaan.

Dat was een enorm dikke, zwetende fantast die als een soort rattenvanger van Hamelen te werk is gegaan en naïve politici een rad voor de ogen heeft gedraaid met zijn InHolland PR. Journalisten, doe eens je werk, ga de rol van deze man eens onder de loep nemen. Mijn instinct zegt me dat je een berg smeuïge zaken boven gaat halen.

Salut! | 30-09-10 | 13:44

@neemjemoederindemali | 30-09-10 | 13:42
Dat klopt. Maar de recente onthullingen (o.a. dank aan BB!) maken het er niet beter op.

De ontkennende houding van onderzoekerT Leers en bestuurder Dales dragen daar ook aan bij uiteraard.

Parsons | 30-09-10 | 13:46

Lethys | 30-09-10 | 13:35

welke woorden? veterstrikdiploma?

peetd2 | 30-09-10 | 13:46

voor de een is zo een opleiding gratis, voor de ander voor niets.

lao tse | 30-09-10 | 13:46

BlackDeathMetal | 30-09-10 | 13:19
Ik heb daar ook gezeten maar het was toen nog HBCS larenstein. Maar dat stelde ook geen flikker voor.

miko | 30-09-10 | 13:47

Een diploma opzich heeft ook geen waarde. Het gaat erom wat jij als persoon kan. Wellicht dat de sollicitant van de hoogste toren heeft geblazen met ze diploma, dan had ik ook de beste man geattendeerd op het feit dat een diploma weinig waarde heeft. Inholland of niet.

enjay | 30-09-10 | 13:48

Wie was ook al weer verantwoordelijk voor het HBO? Ach ja dat is Doekele Terpstra - van de advertentie tegen vrij stemrech...ik bedoel Geert Wilders' PVV.

Fred Janssen | 30-09-10 | 13:55

Was doekle terpstra,CDA "prominent" niet hoofd fraudeur bij de HBO raad?

De PVV achterban moet gaan overwegen om niet in zee te gaan met een partij als het CDA met zulke "prominenten" in de gelederen. ;-)

solidstate | 30-09-10 | 13:56

McHuub | 30-09-10 | 13:39
Heel dat onderwijs heeft niets met marktwerking te maken. Het is veel erger, de managers mogen 'marktje' spelen en zichzelf dikke salarissen en bonussen toewijzen. Maar als het erop aan komt kunnen ze altijd terugvallen op het ambtenaren recht, ABP, en natuurlijk de belastingbetaler voor alles wat fout aansprakelijk stellen, d.w.z., tot op de laatste cent heeft de belastingbetaler voor de schade op te draaien, dit is inclusief de bonussen. prepensioen, etctera.
Verplichte winkelnering heeft niets te maken met marktwerking. Zo is dat ook in de zorg en bij alle die andere duizenden subsidie-organisaties.

Milton Friedman | 30-09-10 | 13:56

Heerlijk nieuws. "Maar ik ben accountmanager met een heuse leaserT en tophypotheek" (niet meer van werkgever ruilen, want dan wordt het fietsen en een huurwoning)

kapotte_stofzuiger | 30-09-10 | 13:57

[OT] Tis definitief nu: www.volkskrant.nl... Zorg dat het bier koud is om vier uur. *zelf vast begint* [/OT]

widtvoet ® | 30-09-10 | 13:57

*zwaait even met proefschrift vanuit de VS*

kapotte_stofzuiger | 30-09-10 | 13:57

Zeg Brussen, dat HBO Journalistiek heb jij ook al niet bepaald hoog zitten, is het wel?

www.bnr.nl...

Pa Cartwright | 30-09-10 | 13:58

Het is niet de eerste scheve schaats die Geert Dales heeft gereden.
De man streeft veel teveel zijn eigen ambities na, hij heeft echt geen oog voor de werkelijkheid.
Hij zal zijn langste tijd nu wel gehad hebben bij InHolland.
De volgende instelling waar hij tzt wel weer zal belanden, is te beklagen.
De studenten van InHolland met hun gedevalueerd diploma, zitten met de kater.

Pierus | 30-09-10 | 13:58

enjay | 30-09-10 | 13:48
Misschien geen waarde, maar het is vaak wel je toegangsbewijsje... zonder één kom je bij vele maatschappijen niet verder dan de stapel "ongekwalificeerden"

dragontje | 30-09-10 | 14:01

@widtvoet ® | 30-09-10 | 13:57
Vanaf 16:00 op P24.

Parsons | 30-09-10 | 14:01

@solidstate 13:56

De Doekel kan, mits het komende CDA-kongres niet voor verrassingen zorgt, zijn koffers gaan pakken. Die achterbakse lamlul zou nl. net als een aantal andere BN'ers oprotten hier wanneer de PVV op welke wijze danook in het centrum van de macht terecht zou komen. Adieu Terpstra! En nou wegwezen.

widtvoet ® | 30-09-10 | 14:01

Had Koenders daar niet zijn diploma na 8 jaar gehaald?

echt niemand | 30-09-10 | 14:02

Pa Cartwright | 30-09-10 | 13:58
*Lijzig*

Superior Bastard | 30-09-10 | 14:02

@kapotte_stofzuiger | 30-09-10 | 13:57 Gezaghebbend instituut?

Gemiddelde niveau in d USA is schijnbaar niet beter als hier. Alleen zijn de toppers véél beter en de staatsuniversiteiten heel wat minder.

Vogelbeest | 30-09-10 | 14:02

An die ARBEIT | 30-09-10 | 13:21

Heftig zeg, zo'n edit!

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:03

widtvoet ® | 30-09-10 | 14:01
Opdoekelen = Fries.

Superior Bastard | 30-09-10 | 14:03

Pierus | 30-09-10 | 13:58

Maar ze hebben wel een diploma gekregen, dat dan weer wel.

neemjemoederindemali | 30-09-10 | 14:04

Een diploma is niks anders dan een kaartje voor de mallemolen. Het geeft je toergang tot iets waar je tientallen jaren in moet meedraaien. Als een versufte, volgevreten hamster in een kooitje. Om de vier jaar braaf stemmen, belasting betalen, niet alleen vreemd gaan maar ook je eigen vrouw zo nu en dan een veeg van onder uit de pan geven. Je kinderen heten Henk en Ingrid en als we weer eens WK-finale verloren hebben, besef je dat je gedoemd bent te verliezen.
Zo'n diploma zegt niks. Het denkproces stopte reeds toen na de kleuterschool de klei en de kleurpotloodjes afgepakt werden en je daar een potlood en multiplechoice blaadje voor terugkreeg. De maatschappij is namelijk niet gebaat bij verlichte en creatieve burgers.

Bakito | 30-09-10 | 14:04

CYFAWS | 30-09-10 | 13:17
*denkT aan het sexyfokschaap* en aan *uloopT, uneuqT, u betaalT*

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:06

@empyrus
Bedrijfskunde is een samenstel van economische en sociale studies om de bedrijfsvoering goedkoper en beter (effectiever) te maken. Media en management is bedrijfskunde in mediabedrijven. Als bedrijfskundige heb je met macht te maken, vandaar dat er soms ook communicatie bij wordt gehaald. Dan kun je beter liegen over de echte bedoelingen.

Urf | 30-09-10 | 14:07

@eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:03
Ik zie het meer als een linkerhand van Bert op de rechterschouder van Andie, terwijl Bert hem als vriend al wuivend uitlegt dat Bert meer vrienden heeft dan alleen Andie.
Een beetje als een InHolland-mentor uitlegt aan een student, die het allemaal niet meer zo ziet zitten, dat het best meevalt en het diploma binnen handbereik is.

illuvatar | 30-09-10 | 14:09

@Bakito | 30-09-10 | 14:04


Anarchy!!!!!

TisNieZoMoeilijk | 30-09-10 | 14:10

@Bakito | 30-09-10 | 14:04
*oxzacepammetje aanbieden doet*

Shadow112 | 30-09-10 | 14:12

Wat een verrassin, je hebt niets aan media en management. Klinkt al net zo nuttig als vrijetijdskunde... Wat denk je zelf? Zou iemand je aannemen met zo'n non-opleiding? Tuurlijk niet! Denk eerst eens na voor je aan een studie begint. Je moet van je hobby je werk maken, maar dat is lastig als je van niets doen houdt. Maar dan moet je geen vrijetijdskunde doen.

sjakei | 30-09-10 | 14:13

Gerd Leers, oud-burgemeester Maastricht, neemt de maat van Geert Dales, oud-burgemeester van Leeuwarden (what's in a name).
Het volgende rapport is zeker van Geert Dales over het aftreden van Gerd Leers als burgemeester van Maastricht.
Hoe klein is het kringetje eigenlijk ?
En nog belangrijker, hoe serieus moeten we dit soort rapporten nou nemen.
Weer een paar bomen om, terwij iedereen al wist dat het stonk.

Pierus | 30-09-10 | 14:13

Shadow112 | 30-09-10 | 14:12
Pammetjes altijd +1

Bakito | 30-09-10 | 14:13

Zie je nou wel dat 'ervaring in de media' en 'een passende opleiding' veel en veel minder belangrijk zijn dan wie je echt bent! Dikke stoot voor de kop van die hoogdravende mediabedrijven die altijd doen alsof zij onsterfelijke, 100 uur per week werkende en gezonde mensen in dienst hebben!

Yeah, right.

EenZiener | 30-09-10 | 14:13

Zoek gewoon naar mensen met de titel MOE. Dan heb je altijd een goeje.

Tjemig | 30-09-10 | 14:13

Heb al bij verschillende werkgevers gewerkt in het verleden, nooit mijn diploma hoeven laten zien, laat staan een bewijs waar ik het vandaan had.

illuvatar | 30-09-10 | 14:14

@illuvatar | 30-09-10 | 14:14
Bij mij is inderdaad ook nooit wat gecheckt. *in spiegel naar mooie blauwe ogen kijkt*

Shadow112 | 30-09-10 | 14:15

@Bakito | 30-09-10 | 14:04

Zich afvragend hoe verlich en creatief burger zijn kindjes onderhoud? Inderdaad kleding, warmte, en voedsel zijn zwaar overgewaardeerd!

henk janssen3714 | 30-09-10 | 14:15

Ben ik even blij dat pappie mij totdat hij de pijp uitgaat financiert

Nacho_Vidal | 30-09-10 | 14:16

Wanneer je zelfs voor HBO begrippen waardeloos onderwijs krijgt dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Ik ga er van uit dat die InHolland studenten het allang prima vonden dat ze fluitend de opleiding konden doorlopen. Leuk, gezellig, stoer, maar ga dan niet achteraf janken dat je opleiding geen waarde heeft.

vuurwerkramp | 30-09-10 | 14:16

Bakito | 30-09-10 | 14:04
+1.

Superior Bastard | 30-09-10 | 14:16

Over fopdiploma's gesproken, deze klub www.islamicuniversity.nl... schijnt sinds kort ook heuse papieren af te mogen geven. LOL! "En je master?" Eh... Islamitische Geestelijke Verzorging meneer.

widtvoet ® | 30-09-10 | 14:17

Shadow112 | 30-09-10 | 14:12
hmmmmm

alprazalam trouwens + 2

Nacho_Vidal | 30-09-10 | 14:17

@illuvatar

Nee, dat klopt, ik hb uni gedaan en werd bij de overheid ook op mijn blauwe ogen geloofd, daarna nooit meer gesolliciteerd overigens (zzp'er). Maar goed, ik had dat diploma wel behaald natuurlijk en viel dus ook niet door de mand, al hangt dat van je functie af denk. Brede vage studies kom je met een beetje algemene intelligentie en wat voorde baan relevante boekjes lezen al wel een heel eind zonder diploma waarschijnlijk

henk janssen3714 | 30-09-10 | 14:18

Wat verdienen die fopbaasjes van zo'n HBO eigenlijk?

Captain Mango | 30-09-10 | 14:18

@widtvoet ® | 30-09-10 | 14:17
Het word steeds gekker.

Shadow112 | 30-09-10 | 14:18

Kan Doekle Terpstra al worden uitgezet?

tipo | 30-09-10 | 14:19

Bakito | 30-09-10 | 14:04

Boekentip van ENDP: "The unbearable lightness of being" van Milos Kundera...

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:19

@eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:03
Echt hè? Het idee dat Internetfenomeen Bert Brussen speciaal voor mij een zin typt! * Rilt van genot *

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:19

@Nlz® | 30-09-10 | 13:26 :
Nee, omdat een HBO-diploma internationaal wordt aangeduid als een Bachelor/Master of Applied Sciences, i.t.t de ons inmiddels bekende WO-diploma's Bachelor/Master of Arts/Sciences/Law/etc.

RedRain | 30-09-10 | 14:20

Captain Mango | 30-09-10 | 14:18

Ik schat ongeveer een 150K euri per jaar... Wie het echt weet mag het zeggen btw!

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:20

henk janssen3714 | 30-09-10 | 14:15
De er zijn meerdere wegen die naar een homp brood en een warme jas leiden. Iedere dag een paar uur op de A2 tussen huis en kantoor is er een van.

Bakito | 30-09-10 | 14:20

Bakito | 30-09-10 | 14:04
Het is je reinste afpersing: haal jij braaf je papiertjes, dan krijg jij 'bescherming'.

Detlev Tarnowitz | 30-09-10 | 14:21

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:19

En het is al je vijfde, maar het blijft kicken... search-geenstijl.thruhere.net...

Maar ook al 4 keer opgerot, Joris is en blijft ongrijpbaar...

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:23

Veel van de opleidingen aan het HBO zijn imo 90% schuldig aan de niets doe mentaliteit van de meeste ambtenaren en leidinggevende personen in dienst bij grotere bedrijven die zich totaal niet in het bedrijf en de mensen verdiept hebben.

PierDrie | 30-09-10 | 14:23

Beste BertBrussen | 30-09-10 | 13:16
Geen enkel diploma heeft waarde. Alleen als je ze kunt verkopen.
Belangrijk is wat je kan en wie je kent.
De meeste miljonairen hebben nooit geleerd maar hadden lef en visie.
Dat is mijn ervaring.

joopwil | 30-09-10 | 14:24

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:19
Inderdaad toch wel fijn dat ze me hebben leren lezen.

Bakito | 30-09-10 | 14:24

Detlev Tarnowitz | 30-09-10 | 14:21
Autodidacten zijn vogelvrij in deze wereld. Het wordt tijd dat deze groep mensen uit de illegaliteit worden gehaald. Het is hemeltergend.

Bakito | 30-09-10 | 14:26

@Nacho_Vidal | 30-09-10 | 14:17
Alprazalam? Ben persoonlijk niet met die stof bekend. Beter als een pammetje?

Shadow112 | 30-09-10 | 14:27

@eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:23
Over het algemeen ook terecht, die -opgerots-.
Maar gek genoeg wel vaak van de hand van een bepaalde redacteur-die-verder-niet-bij-naam-genoemd-zal-worden....
Hmmmm....
Maar ik houd me tegenwoordig in, begin oud te worden....

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:28

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:28
Mekkeren tegen de scheidsrechter wordt vaak zwaarder bestraft dan een gestrekt been op kniehoogte.

Bakito | 30-09-10 | 14:31

Ik vraag me af of ze hiervoor havo of vmbo/mbo hebben gedaan. In het laatst geval zijn het natuurlijk nog steeds vmbo'ers. Dat weten werkgevers ook.

Ariel | 30-09-10 | 14:32

@Bakito | 30-09-10 | 14:31
Heb ik gemerkt, maar de laatste ban is gelukkig alweer even geleden.. Ik kijk wel uit...

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:34

Raymond van 't Groenewoud zong het al eerder over Vlaanderen.
"Waar een diplome gaan zin heeft en de Koning ook al niet".

Pajero | 30-09-10 | 14:36

HBO hel? INholland mag dan ruk wezen, maar ik heb 150% kans op een baan met IDM. Ligt niet aan HBO, ligt aan de opleiding en het opleidingsinstituut.

Moeder Gans | 30-09-10 | 14:40

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:34

Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet! Dan wordt zo maar ineens door Joris genadeloos onderuit gehaald...

eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:41

@eerstneukendanpraten | 30-09-10 | 14:41
Spreken is zilver... enzo...

An die ARBEIT | 30-09-10 | 14:45

En die schijnheilige Doekle Terpstra van de HBO-raad gisteravond in DWDD gewoon net doen alsof de PVV het grootste probleem is dat Nederland op het moment heeft... Shame on you.

robot from 1984 | 30-09-10 | 14:45

Heet die gast echt Doekle?

Hans Otjens | 30-09-10 | 15:03

Man!!! Wilde me net daar laten inschrijven voor HBO toerisme dan wodt het toch maar het NHTV in Breda, wel een pokke eind reizen, maarja e moet iets doen voor je toekomst

Dutch_Paki | 30-09-10 | 15:04

Bakito | 30-09-10 | 14:04
+1

bovendien, in deze tijd maakt het ook geen moer uit of je met hbo of uni opleiding aan komt zetten bij een bedrijf, als je geen ervaring hebt, word je niet aangenomen.
daarnaast uni behoorlijk overgewaardeerd in mijn optiek; er komt een of andere semi hoge pief zijn consumptie uitspuwen over 100 man in collegezalen die volgens de media veel kennis van zaken heeft, waardoor iedereen 'm op een voetstuk zet en het enige wat de studenten krijgen is bergen leesvoer en theorie, die ze na 2-3 maanden weer vergeten zijn. of dat nu allemaal goed is of niet, dat laat ik aan iemand anders over, maar de persoon die je aanneemt zal 't een zak wezen of jij master in dat-en-dat hebt en dat je weet wat het vijfkrachtenmodel van Porter is.
Ook heel irritant dat hbo continu wordt afgescheept als een kutopleiding, lekker makkelijk vanuit je kantoorstoel terwijl er talloze mensen op zoek zijn naar een baan.

HalliGalli | 30-09-10 | 15:06

veel universitarie opleidingen zijn gewoon hbo plus opleidingen.
psycholigie, rechten en medicijnen, bedrijfskunde etc daar zit niets intelligents aan gewoon lezen en onthouden.

De echte univeriteiten zijn toch wel de technische universiteiten en technische hbo's maar.

dolffie | 30-09-10 | 15:10

Misschien is het papiertje wel niks meer waard door alle aandacht die jullie eraan geschonken hebben? Geenstijl bepaalt de temperatuur, dat moeten jullie toch al een tijdje weten, of niet boys?

Linkse Zakkenvuller | 30-09-10 | 15:11

HalliGalli | 30-09-10 | 15:06

Universiteit overgewaardeerd? Zegt waarschijnlijk een -juist ja- HBO-er. LOL.
Vooralsnog zag ik de HBO-instromers ontzettend ploeteren om de studie succesvol af te ronden. Uni zegt iets over denkvermogen, niet zo zeer over de op te dreunen kennis.

Pouline | 30-09-10 | 15:13

Mijn HvA diploma is wel degelijk wat waard. Zo blijkt uit de beroepspraktijk (eigen ervaring). Dat is niet voor niets, aangezien in ieder geval deze HS aan strikte eisen van diverse interne en externe (visitatie)commissies moet voldoen om diploma's toe te kennen. Zo kreeg ik mijn diploma na juist enorm veel tijd en moeite (streng of onkunde? kom er maar in: ) en werd mij verteld dat ze niemand kunnen matsen, al waren ze 7e jaars. Bovendien heb ik inspirerend les gekregen met veel cross-overs naar de praktijk. InHolland = Fail, betekent niet dat dat overal zo is. Pragmatische beoordeling constructiever?

E.L.O. Quent | 30-09-10 | 15:24

Het meeste geld kun je trouwens verdienen als je helemaal geen diploma of opleiding hebt....

Leiphuizen | 30-09-10 | 15:30

-weggejorist-

Waaligator | 30-09-10 | 15:33

@Dutch_Paki | 30-09-10 | 15:04
Toerisme?? Ga iets nuttigs studeren man! Bijvoorbaat al weggegooid geld!!

borderliner | 30-09-10 | 15:37

Toerisme "studeren"? Zou ik niet doen. Is momenteel weinig in te vinden.

Pouline | 30-09-10 | 15:43

DavidC | 30-09-10 | 13:26
Werkelijk? Word je hier tegenwoordig weggejorist als Journalist Brussen het niveau van een media-opleiding de maat neemt, maar zelf werkwoorden niet kan vervoegen en daar fijntjes op gewezen wordt?
Toch fijn dat het artikel is aangepast, dat heeft de lezer dan wel weer verdienD.

DavidC | 30-09-10 | 15:47

toerisme, communicatie, media... dat soort hbo studies zijn alleen goed om uiteindelijk secretaresse te worden. De leuke baantjes in die sectoren worden sowieso alleen aan vrienden en bekenden gegeven.

okzbow | 30-09-10 | 15:54

@robot from 1984 | 30-09-10 | 14:45
Fucking hell, echt ongelooflijk die gast.

Symmachus | 30-09-10 | 15:57

@alle negatievelingen
Je moet doen waar je goed in bent. Ik ben goet met toeristen en kan goed met mensen uit andere culturen omgaan. Niet aan te raden voor een overtuigd PVV'er dus.

Je kan ook buiten je landsgrenzen kijken en wie zegt dat ik geen vrienden heb in de toeristische wereld?? Ik nu wel een part time job in een hotel als receptionist. Een goed begin dus.

Dutch_Paki | 30-09-10 | 16:06

@ Pouline | 30-09-10 | 15:13

over denkvermogen gesproken, als je verder had nagedacht kon je je bedenken dat het antwoord ook kon komen van iemand die de universiteit goed heeft afgerond, maar niet aan een baan kan komen of van iemand die zijn universitaire studie is gestopt na een goed aanbod van een internationaal bedrijf en daar nu onder de pannen zit en geniet van een aanvullende opleiding met het hebben van een hbo . . . misschien ben jij wel een van die universitair opgeleiden die cum laude is geslaagd, maar in het bedrijfsleven niets klaarspeelt, omdat je, bijvoorbeeld, lelijk bent of irritant of geen nevenactiviteiten hebt gedaan, maar bij je ouders thuis de hele tijd op msn en hyves hebt gezeten. ik noem maar iets.
laat eerst maar een wat zien voordat je met je diploma pocht op je sollicitatiegesprek.

HalliGalli | 30-09-10 | 16:07

@ Dutch_Paki | 30-09-10 | 16:06
Jij ben goeT bezig......:/

borderliner | 30-09-10 | 16:11

@ me FUCK ben = benT....:)

borderliner | 30-09-10 | 16:11

Ik vind het echt bijzonder triest voor de mensen die daar vier jaar lang hun best hebben gedaan en dat nu uiteindelijk blijkt dat het papiertje geen waarde heeft. Alleen maar omdat ze een groot aantal mongolen toelaten die helaas niet het niveau heeft voor HBO, en dat de top graag geld wil zien. Daarom moet er ook een voorselectie komen voor HBO studies.

anti-hangtiet | 30-09-10 | 16:26

@HalliGalli | 30-09-10 | 16:07
Het punt met hoge cijfers is dat je gewoon makkelijker een baan krijgt. Bepaalde bedrijven willen nu eenmaal alleen studenten die in de top 10% van de studenten zitten. Heb je een gemiddelde van 7,5, dat overigens best netjes is, dan willen ze niet eens met je praten. Ook al kan het zo zijn dat je in praktijk beter overweg kan met bepaalde zaken dan diegene die een 8,5 heeft gemiddeld. Helaas kan dat bedrijf dat ook niet van tevoren bepalen. Daarom maar keihard leren en cum laude afstuderen.

anti-hangtiet | 30-09-10 | 16:28

@Dutch_Paki
Lees nog eens wat ik eerder schreef: "dat soort hbo studies zijn alleen goed om uiteindelijk secretaresse te worden" (addendum: of receptioniste/telefoniste).

okzbow | 30-09-10 | 16:33

Wat ik overigens mis in het zogenaamde "bewijs"... heeft het diploma geen waarde omdat het bij INHOLLAND is gehaald, of heeft het geen waarde omdat het een freubelstudie is?!?!

okzbow | 30-09-10 | 16:40

Ik studeer integrale veiligheid bij INholland en merk echt niks van de praktijken die de zogenaamde "fun-studie" in haarlem zou krijgen.

3 keer niks | 30-09-10 | 17:25

Gut gut..... wanneer je hier de comments leest krijg je toch haast het gevoel dat iedereen hier universitair afgestudeerd is!!! HBO papiertjes zijn niets waard.....
Ik moet zeggen dat ik mijn HBO Accountancy aan de hanzehogeschool toch vrij pittig vindt!

nietakkoord20 | 30-09-10 | 17:37

@dolffie | 30-09-10 | 15:10
Inderdaad, begin van de waarheid. Een bijna HBO-opleiding als MEM is natuurlijk niet te vergelijken met een exacte opleiding als Civiele Techniek. Helaas zijn beide opleidingen ondergebracht in dezelfde instelling.

menderes | 30-09-10 | 17:39

okzbow | 30-09-10 | 16:33

Dat zullen we dan wel zien. Me oom is wel front office manager geworden met een toeristische opleiding. Perssonlijk denk ik dat private opleidingen het beste zijn, maar helaas zo rijk ben ik niet, maar ik ga hard werken om me kinderen dat te geven.

Dutch_Paki | 30-09-10 | 18:55

tja tegen de tijd dat ik me bachelor in de pocket heb is hij sowieso niks meer waard. dan tel je alleen nog mee met een WO master

rvg | 30-09-10 | 20:00

Beste GS,

Welk doel dient het om continu met vingertjes te wijzen zonder dat je inhoudelijk op de hoogte bent? Inholland kent - als samenvoeging van vroeger zelfstandige hogescholen - vele locaties, en nog meer opleidingen. Er wordt nu continu een beeld naar buiten gebracht alsof de gehele instelling niet deugt terwijl er ophef in de media is over langstudeerders, van 1 opleiding van 1 locatie. Kabouter Wesley zou zeggen: wat is daar het praktisch nut van? Is het gewoon leuk om alles kapot te maken? Of om jezelf omhoog te halen?
Continu zeiken over alles, maar zelf niet eens in staat zijn een onderzoeksrapport fatsoenlijk te citeren, laat staan lezen (zie 'Rapport: Het Grote Marokkanen Onderzoek' - gelukkig gaf Weessie het in Pownieuws wel correct weer).

Zelf ben ik van mening dat je het zelf moet maken, en jezelf moet waarmaken. Een diploma helpt daarbij als middel maar is geen doel. Bekijk het gewoon per individu, en niet iedereen over een kam scheren omdat hij/zij toevallig een papiertje van een bepaalde opleiding heeft.

United-broccoli | 30-09-10 | 21:29

Havo, hbo, één pot nat. Van die net-niet mensen.

brabant altijd -1 | 30-09-10 | 21:58

VWO, WO, één pot nat. Van die net-niet mensen.

michiel | 30-09-10 | 22:35

Grappig om te zien hoe WO studenten nu grappig lopen te doen over het HBO terwijl de uni in Nederland internationaal ook niks voorstelt.

shiptar | 30-09-10 | 23:01

Werkgevers die meelezen; neem een kijkje in het TCE ROC A12.

Henk Houthakker | 01-10-10 | 00:17

Wat een onzin. Ik heb op deze Hooge School mijn diploma Nederlands gehaalt en daar kijhard voor moeten knokken. Samen met Willem-Alexander (volgde daar bijles) hebben we kijhard gewerkt en zijn we er geslaagt. Ik mag nu voor de klas staan of andere Nederlanders begelijden en ik kan ook bij een minnesterie gaan werken. Hooge School is tof!

Ben Gestoord | 01-10-10 | 01:11

Hoe zit het eigenlijk met de diploma's van de School of Media van de Hogeschool Windesheim te Zwolle?

JoranVanderdood | 01-10-10 | 03:31

Trallalala; welkom in de maatschappij..! Ow, en de maatschappij dat ben jij..! "ga ons niet bedanken want we hebben totaal niets voor je betekend, eerder hebben we je opgehouden": de jaren 80 generatie is zich daar enigzins van bewust en maakt zijn eigen weg. Op het HBO leer je niets wat de prijs waard is, tenzij je geluk hebt.

Cabana Boy | 01-10-10 | 04:55

Ach gut; Ik hoefde maar drie jaar bij een van s'lands grootste elektrotechnische installateurs te werken waarna ik erachter kwam dat mijn door 4 jaar dagonderwijs en 3 jaar avondschool verkregen diploma niets waard was. Verkeerde investering van tijd voor een bedrijfstak die alleen door 'ervaring verkregen vaardigheden" op zijn waarde weet te schatten. Een waste of time dus.

Fruitvliegje | 01-10-10 | 07:27

Maar dan heb je het wel over de meest nutteloze opleiding: MEM.
Toen ze die studie begonnen te geven volgde ik Technische Infromatica aan de (voorheen) Hoge School Haarlem. Ik heb ze regelmatig met playdoh in de klas bezig zien zijn, werk dat kleuters waarschijnlijk beter kunnen....

Hokusbloke | 01-10-10 | 07:40

Tijd dat de Associate degree definitief wordt doorgevoerd. De Associate
degree is nu nog in experimentele (pilot) fase.
Dit maakt het studeren aantrekkelijker, dit 2 jarige traject is zeker voor
de praktisch ingestelde MBO-ers of Havisten een mooie oplossing.
In de VS, de UK en Vlaanderen kent men de Associate degree al jaren.
En heeft een student behoefte om verder te studeren dan kan hij/
zij door naar de Bachelor (met alvast een propedeuse en AD op zak)

strikdewepstroper01 | 01-10-10 | 15:47
Tip de Redactie