Vandaag

HBO-fraude, wij gaan doorrrrrrr

veterstrikdus.jpg Grutjes, de Hanzehogeschool Groningen (voor scholieren) zit op de kast: in een paniekmailtje aan alle medewerkers leggen ze de zaken nog even haarfijn uit, waarmee ze impliciet toegeven dat ze diploma's weggeven. Lees maar: "Zo moeten de studenten in bezit zijn van 200 van de 240 studiepunten". Oftewel, je kunt een scriptie gaan schrijven en voor 40 punten tentamens gaan halen maar je kunt ook gewoon geld gaan verdienen en alsnog het papiertje ophalen. Nice damagecontrol Hanzehogeschool! Moeten we u trouwens nog voorlichten over die InHolland-onderzoekscommisie? Deze commissie wordt voorgezeten door Gerd Leers, een man die weg moest als burgemeester na gesjoemel met zijn vakantiehuisje. Bovendien is ex-burgemeester Gerd Leers bevriend met ex-burgemeester Geert Dales (in 2007 wilden ze nog tijdelijk van gemeente ruilen). Maar wie is de baas van InHolland? Juist: Geert Dales (the living fail). Wordt dus een lekker onafhankelijk onderzoek. Wij zijn er hoe dan ook nog niet klaar mee. Blijft u dus uw bevindingen over het Nederlandse hbo-peoponderwijs naar ons toe sturen, binnenkort publiceren we hier een uitgebreid zwartboek "falend Nederlands onderwijs en hbo-fraude". (Stuur ook gerust opmerkingen over gepruts aan de universiteit (voor studenten), want ook daar schijnt het onderwijs tegenwoordig ruk te zijn (pre-emptive mirror). Welterusten kennislandkinderen!

Reacties

-weggejorist-

-weggejorist en opgerot-

Goed bezig GS, die beerput helemaal open!

Ik snapte al niet waarom er alleen maar gespot werd over VMBO-ers en MBO-ers, die HBO-ers bakken er al helemaal niks van met hun fake diplomaatje. Zij zouden toch beter moeten weten dan een diploma in ontvangst te nemen voor vakken die zijn niet of nauwelijks beheersen, dat is namelijk intelligentie, en dat is ook iets dat de meeste HBO-ers dus NIET bezitten.

De HAN, HvA en de HU zullen wel uitpuilen van de eerstejaars na deze zomer...

Kan iemand even uitzoeken of ze op de VU ook zo'n soort procedure hebben? Wil wel via een afsnijroute mijn diploma ophalen!

Leuk topic, blijven roeren in deze geschiedenis. Het gaat stinken en heul veul mensen worden in hun vakantie rete nerveus.

hahaha ach ik denk dat het op de Uni niet heel veel beter is... Vind het trouwens opvallend rustig omtrent de Haagse Hogeschool (Waar ik Bedrijfskundige Informatica heb gedaan) vond ik echt een prima opleiding/school

anyway.. al devalueerd mijn HBO diploma.. who cares na mijn 5 jaar ervaring en overige certificaten vraagt toch niemand meer naar mijn diploma. Maar had ik nooit deze baan kunnen krijgen als schoolverlater zonder mijn papiertje!

Ambtenaartjes bashen altijd +10000

zo deed ik journalistiek in Tilburg. Dat heb ik keurig als ik ben gewoon netjes gehaald.

Maar weet van een heleboel medestudenten die inmiddels bij gerespecteerde oude media werken dat ze door de school gebeld werden en het diploma bijna werd aangeboden....

Wonderlijk overigens dat het nu pas bekend wordt. zijn feiten van bijna 10 jaar geleden.

@ BertBrussen
Wel een beetje zeikerig van Geenstijl om maar de hele tijd het verschil aan te geven tussen HBO (Scholieren) U weet wel, Electrotechniek, Weg en Waterbouw, Bouwkunde, Bedrijfseconomie, met Universiteit (Studenten) U weet wel, Vrouwenstudies, Filosofie, Goed burgerschap, Sociale wetenschappen en Theologie. Nou ik heb ze meegemaakt de wereldvreemde studenten van de Unversiteit. Er is wel iets te zeggen voor wat praktisch ingestelde mensen van het H.B.O. die gewoon wel iets kunnen. (Nou ja, als ze gewoon echt hun studie normaal afgemaakt hebben dan.) Welke studie heb jij eigenlijk gedaan Brussen ? En ook nog iets afgemaakt ergens ?

bert is de rob wijnberg van geenstijl.

Ik heb toch hard moeten werken voor mijn HBO. Circa 13 jaar geleden diploma gehaald bij. Als ik er toch achterkom dat ik met niets / weinig doen ook een papiertje had kunnen halen ga ik schade claimen. Die studie heeft me dan wel erg veel vrije tijd gekost.

Tentamens vantevoren proberen te krijgen was in onze tijd een geoorloofde bezigheid.
Bij sommigen werkte drank of wat sterkers, bij anderen de jaarslet en vaak werkte het helemaal niet.

Wat vroeger HvA was is nu INHolland?
*..diploma verscheuren doet

Marcus Porcius Cato | 20-07-10 | 20:37
"Welke studie heb jij eigenlijk gedaan Brussen"
Doet dat ertoe?
Het gaat over degeneratie Marcus, en het onderkennen ervan, meer niet.

Ha, bekende verhalen door. Destijds ben ik eens voortijdig gestopt (laat zeggen een half jaar voor de eindstreep), maar nog niet officieel uitgeschreven. Werd ik later gebeld of ik toch niet interesse had in de diploma. Dacht dat de oren van me kop vielen. Uitraad die kans niet laten liggen maar het slaat echt nergens op.

Ik ben een product van het MBO dus ik kan me niet met dit onderwerp identificeren.

Nou op de bèta faculteit wordt je toch wel ongeveer 40 uurtjes per week beziggehouden. Maar eerlijk gezegd stellen alle alfa studies en de meeste gamma studies geen reet voor. Dat zal echt niet veel meer voorstellen dan de gemiddelde HBO opleiding communicatie.

Hoe 'diep'loma kun je zakken, ronde 3.
Of 4.
Daar wil ik vanaf zijn.

DeJaap heeft het niet helemaal begrepen (zeker zelf HBO-er, wel leuk weblog); als 55% van de bachelor studenten pas na 4 jaar slaagt, betekent dat juist dat de universiteit de diploma's niet cadeau geeft.

ik ben toch ietwat blij met mijn leeftijd, studie en werkervaring.

Teun van het Tuinpad | 20-07-10 | 20:44
'Studeren om te weten' is van vóór '90 en 'een diploma regelen' van erna.

Denk ik

Nederland wil graag kennisland zijn maar zegt daarbij niets over het gewenste niveau. Niets aan de hand dus voor 's kennislands beleidsmakers.

@kapotte_stofzuiger | 20-07-10 | 20:45
Zet het in de comments aldaar, persoonlijk verzeker ik u dat de heer Bart Nijman er weer op reageert...

Haha, kansloze Bertje ook weer onder zijn steen vandaan gekropen met zijn HBO gebash?


Goed topic man. Het is in ieder geval eens niet zo'n waardeloos opsom-topic, dat is wel weer een compliment waard.

- Edit: iedereen is je zure op de persoon speel gejank wel zat hoor. Stay on topic of rot op. -

Napeauleon | 20-07-10 | 20:46
Ik ben van er vóór.

Weet ik.
;

Sowieso is studeren in Groningen niet de goede term. Het is bier zuipen in de Poele/Peperstraat en daarna uitkateren in de studiebankjes. Je vindt eerder ondanks je studie een baan dan dankzij. Het is een wonder dat Grunneger studenten überhaupt ooit een normale baan vinden.


En die baan vinden ze dan in elk geval niet in Groningen, want als je daar blijft plakken dan heb je maar drie opties: een uitkering, een gesubsidieerd nepbaantje voor het leven bij een semi-overheidsinstelling of nog erger: een baantje bij de Hanzehogeschool.


En zoals Marcus Porcus Pilatus Pas hierboven schrijft: het zijn niet alleen de HBO-ers die pretstudies volgen. Kijk eens waar Universiteiten mee aan komen zetten: Gedragswetenschappen. Psychologie. Sociologie. Bewegingswetenschappen. Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen. Archeologie. Cultuurstudies. Geschiedenis. Wijsbegeerte. Journalistiek. Letter- en taalkunde. Culturele geografie.

@blikjegrolsch | 20-07-10 | 20:47
Maar hoe moet ik dan inloggen als Bert Brussen?

Waar ik ook vóór ben is naast een zwoel vrouwenlichaam aan kruipen.
Niets geen diploma voor nodig.
Alleen toestemming.
*vragend kijken gaat*

Manne, hij is leuk: veterstrikdiploma!

De Haagse Hogeschool blijft inderdaad opvallend buiten schot. Ik moet zeggen dat ik ook relatief weinig te klagen heb hoor!

dat vind ik helemaal geen gekke regeling. Een jaar stage, met daarbij nog een aantal aanbevelingen die je bij een pakje boter krijgen. Een gesprek met twee examinatoren. Je wordt toch opgeleid voor een bepaald werkveld, als je daar een jaar ervaring kan/mag opdoen, lijkt mij dat wel 40 studiepunten waard. Maar natuurlijk niet als je bij een snackbar gaat werken.

kapotte_stofzuiger | 20-07-10 | 20:50
Drink een blikjegrolsch en typ het wachtwoord: burp.
Ofzo.
;

Teun van het Tuinpad | 20-07-10 | 20:47
Ik ook
En ik denk dat het zin heeft gehad.

;

Napeauleon | 20-07-10 | 20:52
Idem hier.

Volgens anderen dan.

Toch een beetje jammer dit.. Ik ben een eigen bedrijf begonnen (marketing bureau) en ben ook nog student. Heb het helaas zo druk dat ik niet aan studeren toekom. Moest ik op school 2 plannen schrijven nu schrijf ik er 10! En ik verdien er tenminste mee! Voor mij zou het ideaal zijn als ik mijn werk portfolio in kan brengen op mijn studie. Maar nee, ik moet van die gare competentie ontwikkel plannen schrijven die vervolgens worden beoordeeld door één of andere nitwit paarse broek die het zelf nooit verder heeft geschopt dan de school waar hij is opgeleid. Nee geef mij maar zo'n fijn vervangend afstudeeropdrachtje. Heb ik het morgen af! HvA 10.000 en ik 20.000 minder studieschuld. Prima!

Is het niet zo dat ongeveer sinds 1990 iedereen maar moest/kon gaan studeren ?
Ik wist toen al dat het hele onderwijsplan ruk was ... ik kreeg ineens gratis geld, op mijn 18e, en ik wist dat het fout was :D.
Want ... Nederland kennis economie !! ... en iedereen zou ineens enorm slim gaan worden ... terwijl echt niet iedereen goed kan leren ... ook niet iedereen kan goed tuinieren of brandweerman zijn oid ... je weet zelluf. Toch moet en zou er een hoop geld naartoe want Nederland zou het helemaal gaan worden.
En dat gaat natuurlijk fout.
Hup GS Hup !!!

En wat dan nog? Mijn eigen praktijkervaring is dat er de laatste 20 jaar niemand naar gevraagd heeft en toch had ik al die tijd prima te eten en te drinken.

De volle wijnfles met mijn memorabele afstudeermoment op het etiket heb ik wel altijd bewaard. Symboliseert ook beter de studietijd dan een papieren vod.

@ 10 in 6 maanden dus..

Nog erger, de InHolland-onderzoekscommisie is aangesteld door InHolland zelf. Dit om een eventueel echt onderzoek door de kamer of het ministerie te voorkomen.
Wc-eend.

Kijk dit dan. Hanzehogeschool:


Atelier Mens en Omgeving. Autonome Beeldende Kunst. Beroepskunstenaars in de klas. Blink Uit! Conflictmanagement. Communicatie. Dans. Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Docent Dans. Docent Muziek. Gedeeld leiderscap in scholen. International Allied Health. International Pop Culture. Joint Music Master in ontwikkeling. Licht Verstandelijk Gehandicapt.


Zucht, ik ben maar bij de 'M' opgehouden. Het is nog erger dan de lijst van de LOI...

@kapotte_stofzuiger | 20-07-10 | 20:45
Ik kan me ook niet herinneren dat ik na mijn getreuzel opgebeld ben. Jammer, maar het zegt genoeg dat het op de universiteit nog altijd veel beter is.

Teun van het Tuinpad | 20-07-10 | 20:50
Wat doe je hier nog man?!
Teun van het Tuinpad | 20-07-10 | 20:53
Laat ze je danken.

Have fun

Napeauleon | 20-07-10 | 20:56
Oké.
Laters.

@Teun
Ltrz

Ha Teun, alles wel? Miste je toch wel bij dit topic: www.geenstijl.nl...

@kapotte stofuiger:
Hij staat er op die comment en auteur van artikel is op de hoogte gesteld, dus er komt vast snel antwoord. :-)

@blinde kip | 20-07-10 | 20:55
Inderdaad, op het HBO had u al bijna 3 diploma's cadeau gekregen.

Ik wou gaan reageren, maar doordat mijn bek steeds openstond van verbazing vanwege de uitzending, zojuist, op Netwerk trek ik mijn betoog weer in.

Slechts één woord dekt de lading:

nivelleren

herhaal

nivelleren

punt

@blikjegrolsch | 20-07-10 | 20:58
Spannend, het voelt als een eerste keer, zo buiten Geenstijl reaguren.

@BjdeB | 20-07-10 | 20:36
Tsjah journalistiek in Tilburg........
Grappig, die ben ik in alle buitenlanden nooit tegen gekomen.
Santbergen?
Oude media?
Bel etc rinkelt...
Ter info: ik mocht er -ingehuurt- lesgeven, nog nooit zo lachend weggelopen, zo bedroevend slecht.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-07-10 | 20:58
Beste JJJJ
Eikel!
Da's precies wat zich voltrok.
Nivellering van VMBO tot Universitair+doctoraal!
Lees je ff in wil je?

@kapotte_stofzuiger | 20-07-10 | 20:59
Ja, dat is even wennen hoor. Maar uiteindelijk geeft het een vrij gevoel. Been there done that.

@ Napeauleon | 20-07-10 | 20:41
Ik vroeg me gewoon even af of hij een scholier was of student. En hoeveel hij eigenlijk betaald heeft voor zijn propedeuse ?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-07-10 | 20:58
En donder even op met die [return]+[spatie] svp

Marcus Porcius Cato | 20-07-10 | 21:01
alleszins redelijke vraag.
Bert?

kapotte_stofzuiger | 20-07-10 | 20:58
Zo zie je maar weer, afkomst bepaalt alles.

Hetzelfde dus als die part-time studenten dus. Storm in een glas water in het geval van deze sgool

Eeeh...Nivelering?

De poeproerende stukjes die ik wel kan waarderen, blijven roeren aub.

Ik vraag sollicitanten altijd of ze nog een zwitsal achter hun naam hebben.

Ik heb me altijd verbaasd over de grote discrepantie tussen het marketing verhaal van de overheid en het ontmoedigingsbeleid dat bij ons op de faculteit gevoerd werd. Bij ons geen gemats terwijl je weet hoe het er bij andere studies aan toe gaat. Extreem hoge uitval en waarschijnlijk gemiddeld de langste studie-uitloop per student van alle studies. Het was altijd een verademing wanneer je bij hoge uitzondering een of ander crapvakje kon doen bij een willekeurige andere faculteit. Ik heb me vaak afgevraagd hoe ik zo stom had kunnen zijn in mijn studiekeuze.
Nu achteraf ben ik toch wel blij met mijn zware bètastudie.

Zelf een paar maandjes geleden een groepje studenten begeleid waarvan 1 van het HBO. En inderdaad, je moet niet beginnen over onderscheid want ze vinden dat ze zo het WO kunnen doorlopen. Wie zit ze toch die verhalen wijs te maken?

Ik heb hier geen mening over.

Ach, een discussie over de universiteit. Een naam is voldoende, een naam maar: Kai van der Linden. Een universiteit die zulke types uitnodigt om te vertellen hoe je gebakken lucht moet verkopen, heeft haar wetenschappelijke integriteit allang overboord gegooid.

Even voor de goede orde: WO is vaak net zo erg. Remember Communicatiewetenschappen aan de UVA? Daar kreeg je het bewijs van doorlopen van vier jaar onderwijs ook gewoon mee als je drie zinnen achter elkaar foutloos op papier kon zetten. Zelfde geldt voor alle andere opleidingen met Communicatie er in aan universiteiten.

Max Stirner | 20-07-10 | 21:09
Studie biochemie afgemaakt, never-nooit wat mee gedaan, dacht ik. Tot je je beseft wat het nut is van 'geleerd hebben te leren' en zaken op een exacte manier te kunnen benaderen. Daarbij Statistiek en Wiskunde-B ...- lastig om te halen - nuttig om te snappen.
Wat ik Teun al zei:
'Studeren om te willen weten' is kennelijk van vóór '90, "een diploma regelen" van erna.
Best jammer

"Al devalieerd mijn HBO diploma"
drumdude | 20-07-10 | 20:35

Trol?

Napeauleon | 20-07-10 | 21:02

Maar we zijn het toch met elkaar

eens?

sjaakdeslinksesul | 20-07-10 | 21:12
Lekker rustgevend.
Verfrissend man, dank je!

Napeauleon | 20-07-10 | 21:17
Je weet het, nooit te beroerd om anderen stof tot nadenken te verschaffen.

@Arrabinekoeterine | 20-07-10 | 21:14
Daarom staat ook niet elke Nederlandse universiteit op de diverse lijstjes...
www.university-list.net...

Max Stirner | 20-07-10 | 21:09
Het is wel duidelijk dat de de echte wetenschappers, de beta's, slechte zakenmensen zijn.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-07-10 | 21:16
Wist niet van welke kant je dat bedoelde, gemakshalve zeg ik ja.

Maar vergeet die [return]+[spatie] wil je?! svp

En hoppa, drie jaar geeist tegen een andere mega-fraudeur: Albert B. Vorig jaar heette hij van achteren overigens nog gewoon Balvers www.geenstijl.nl... , maar zijn naam is inderdaad wel wat aangetast nu.

blinde kip | 20-07-10 | 21:19
au contraire, maat

iemand met een cv'tje met zo een verleden rol je toch gelijk op ? Of zit heel Hilversum daarmee vol ? Aha dat verklaart een en ander !

Napeauleon | 20-07-10 | 21:20

Als jij dan onthoudt van 'eikel' en 'donder op' ...


@kapotte_stofzuiger | 20-07-10 | 21:19
Ter aanvulling: waarom bestaan er geen lijsten met beste HBO's ter wereld?

Tip voor fraudeurs: reputatiemanagement www.jackdevries.nl...

Ach ja, alfa en gamma wetenschappen zijn beide een contradictio in terminis. Echte slimmeriken doen een bèta studie. De rest is toch wat dat betreft middelmaat.
Ik pleit nog steeds voor een vergelijkbare situatie als in de VS met een ivy-league.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-07-10 | 21:25
'eikel' en 'donder op' !!!!!!!!!!!!!!

CoffeePatch | 20-07-10 | 21:28 ;)
www.jackdevries.nl...
effe allemaal - reputatie management reaguren !

hauwz | 20-07-10 | 21:31
HAUWZ = roeling de hauwZ !

Als HTSer van de zeventiger jaren (5 dagen per week 7 uur per dag) en dat 4 jaar lang kreeg je nog een echt diploma. Wat ze tegenwoordig HBO noemen is diep treurig en een slag in het gezicht van mensen die een echte studie met bloed ,zweet, en tranen volbracht hebben. Dit land zakt langzaam weg naar een derde wereld niveau. jammer.

Heerlijk dit land..Worden we toch nog het lachertje van Europa. Zelfs de Belgen, Polen, Portugezen, Grieken en straks de Roemenen halen ons gillend van de lach links en rechts in op het gebied van onderwijs, bedrijfscultuur, vreemdelingenbeleid, welzijn, staat van onderhoud van infrastructuur. Kortom zo'n beetje met alles. Maar er is 1 schrale troost: alles wat hier naar de kloten geholpen is, is op politiek-correcte manier gebeurt. Met veel inspraak, veel ons-kent-ons commissies, veel 'weg-met-ons, leve de buitenlander' drang, met links-correct gedrag en geouwehoer. Kortom, we gaan met hele vele stijl (volgens links dan) naar de kloten. Op een uiterst politiek-correcte wijze, dat wel.

Vuvuzela | 20-07-10 | 21:29
Juist aan de meest elitaire universiteiten van de VS worden de humaniora zeer op waarde geschat. Ik ken Amerikaanse chirurgen(!) die ieder jaar een grote tragedie van Shakespeare herlezen, moleculair biologen die de letteren als hoofdvak hebben bestudeerd -ja, bestudeerd! aan een liberal arts college. Allemaal alumni van èchte universiteiten, vergeleken waarbij Nederlandse universiteiten verbleken.

Vuvuzela | 20-07-10 | 21:29
En echte slimmeriken wiens interesse toevallig bij een alfa of gamma vakgebied ligt? Die zijn, ondanks hetgeen dat ze toevoegen aan hun respectievelijke disciplines, alsnog slechts 'middelmaat'? En multidisciplinaire wetenschappen, die alfa, gamma en bèta vakgebieden toepassen en gebruiken?

Nu is het dan toevallig de Hanzehogeschool en de Inholland, maar volgens mij is het bij ieder HBO hetzelfde. Ik heb op de Avans in Den Bosch gezeten, de school waar je meer aan Niet-Beroepsspecifieke Competenties (serieus, het bestaat) krijgt, dan aan wiskunde. En dat voor een beta-studie (werktuigbouwkunde). Soms had ik maar 4 blokken in een kwartaal (waaronder die NBC bullshit), en daarnaast een project. Als ik 25 uur bezig was, was het veel.
Voor ieder vak worden te veel studiepunten gegeven, en als ze geen zin/geld hebben om leraren voor de klas te zetten, sturen ze je gewoon naar een extra stage.
Ik ben blij dat ik ben doorgegaan met het WO, nu weet ik wel wat 1 ECTS betekent.

aderkalkballenbroek | 20-07-10 | 21:32
Correctie: 5 jaar lang ! En als je van de veertien examenvakken er twee 5-en had, kon je gerust het examenjaar overdoen. Of een 4, dat was ook al 'killing'. Maar ja, toen hadden we nog niet de politiek-correcte, linkse onderwijsvernielers die al veertig jaar lang de zaak naar de kloten hebben mogen helpen. Ik stel met 40 jaar ervaring keihard, dat een HTS-er van nu minder weet en kan dan een MTS-er van pak weg, dertig jaar terug. Fatsoenlijk Nederlands is al niet meer aan de orde, laat staan dat er vakinhoudelijke vakken en Engers of Duits fatsoenlijk worden beheerst. Ik heb stagiars HTS af en toe en mijn ogen zijn inmiddels al lang droog. Ik heb inmiddels al geen tranen meer, al komen ze langzamerhand weer terug. Van het lachen, dit keer.

Ik wil juist beginnen aan een avondstudie. Nu lees ik dus dat ik van GS het advies krijg om InHolland te kiezen want daar krijg ik al een diploma als ik mijn naam foutloos schrijf hetgeen best lastig is want het is een Franse naam. Heeft iemand nog een tip qua studie voor mij? Ik ben van naturen lui dus hou er rekening mee bij je advies aan mijn waarvoor dank.....

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-07-10 | 21:25
U hoort 't van @hauwz | 20-07-10 | 21:29
Onvoorwaardelijk vriend, onvoorwaardelijk.

Wat ben ik blij dat ik HBO de vinger heb gegeven en toch maar voor Uni heb gekozen ( zwaarder, maar dan weet ik dat mijn papiertje wat waard zal zijn ).

blaster | 20-07-10 | 21:48
4 jaar, 5 jaar als je ook voorbereidend jaar deed.

-weggejorist-

Het feit dat in 20 jaar al die HBO-schoolnamen zijn veranderd in groepsnamen met 200K+ verdienende holdingdirecties en controllers enzo geeft wel aan dat men niet bezig is met studenten iets bijbrengen, maar met zichzelf.

The Russian | 20-07-10 | 21:51
Het gaat niet om de waarde van het "papiertje," maar om de wat men aan kennis, inzicht en attitude opdoet.

moet zeggen dat -voorzover ik weet- aan de hogeschool zeeland de regels nog aardig nageleefd worden. scholieren die eigenlijk al helemaal klaar zijn maar hun eindpresentatie niet mogen geven omdat er nog ergens 1 toets open staat. Vervolgens ga je toch lekker werken, en zit je nog steeds op school, inmidddels al een jaar of 8 and counting. geen speciale regelingen dus.
Nou ja, de HZ is een paar jaar geleden al het schip in gegaan met Chinese spookstudenten, dus die passen nu misschien wat beter op.
(moet even vermelden dat het niet mij zelf betreft, dat is netjes in de normale tijd geregeld.)

The Russian | 20-07-10 | 21:51
En ik wil uw plezier niet bederven, maar ook aan Nederlandse universiteiten is het niveau bedroevend.

Het Nederlands hogere onderwijssysteem is zo ingesteld dat elke malloot instaat is om te mogen genieten van een vrije hoge kennisoverdracht. Over de gehele linie heen zorgt dit er wel voor dat wij een redelijk hoog gemiddeld kennisniveau kennen in vergelijking met andere landen. Iedereen met een beetje ambitie in zijn ballen zorgt er wel voor dat hij of zij naast het minimum programma nog genoeg dingen doet om te laten zien dat hij of zij meer kan dan alleen het standaardprogramma. Doe je dit niet, dan eindig je als baliemedewerker in plaats van leidinggevende.. maar goed, daar kies je dan ook voor.

Mooi werk geenstijl ga zo door ! kranten schrijven meer en meer over jullie

Ja, ook de Azijnbode: ....nadat de Volkskrant had bericht over een truc om ouderejaars aan hogeschool InHolland op een gemakkelijke manier aan een hbo-diploma te helpen............ www.volkskrant.nl...

Er zullen onnoemelijk veel slimmeriken een alfa of bèta-studie doen. Daar ben ik het volledig mee eens. Ten opzichte van de Engelse en Amerikaanse universiteiten moeten we hier toch echt het onderspit delven.
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat alleen een bèta-studie enigszins internationaal kan concurreren, maar dat is speculeren.

Heel goed GS, old boys network goed volgen.

De ellende begint al in het basisonderwijs, waar incompetente ongemotiveerde onderwijzerts (m/v) d.m.v. *kuch* projectonderwijs voor een veel te grote klas worden gezet met de opdracht dat alles " LEUK " moet zijn.
Bij voorbaat is alles wat die kinderen doen al goed, anders krijg je boze vaders en verongelijkte moeders aan je bureau, of erger.
Veel teveel lestijd wordt verdaan aan onzin, terwijl alles zou moeten beginnen met dagelijks veel taal- en rekenonderwijs, en niet met al die fratsen.
En als de basis al verkeerd is blijft het dweilen met alle kranen open.

Vuvuzela | 20-07-10 | 22:02
De laatste Nederlandse Nobelprijs was in ieder geval voor natuurkunde.

Dmitri Dmitrievitsj | 20-07-10 | 21:57
sssst. niets over zeggen, aub. straks leest iemand het en dan gaan al die hbo'ers zich afvragen waarom hun k*tmanagers meer poen krijgen en niks presteren.
(ps. hbo'ers weten soms nog wel wat werken en poen verdienen voor het bedrijf betekent, dit in tegenstelling tot uni-scholieren die uitsluiten een hoop papierwerk en excel-sheets kunnen maken... )

fuckje | 20-07-10 | 22:03
De ouders zijn vaak lastiger dan de kids.

@Dmitri Dmitrievitsj | 20-07-10 | 22:06
Harry Mulisch - nooit een opleiding afgemaakt - is ook al jaren in de running.. Wellicht dat hij de volgende wordt.

@Bert
Je berekening klopt niet helemaal. Die 240 studiepunten (al weer een tijdje European Credits geheten geloof ik) zijn verdeeld over 4 jaar maal 4 perioden, is 15 per periode. Ook het half jaar afstuderen is dus 30, en de daaruitvolgende scriptie is niet veel meer bewijs voor voldoende competentie dan jarenlang bewezen werkervaring. De facto ga je er dus maar 10 punten op vooruit. Mits goed getoetst nieteens zo'n gekke regeling, maar wel dubieus dat deze route nergens in de studiewijzers terug te vinden is. Als er niets mis mee is, waarom niet gewoon vastleggen en openbaren zoals bijvoorbeeld de vrijstellingen voor MBO'ers?

@Rammstein |22:07
Ja, kan wel zijn, maar ze corrigeren hun kinderen ook nauwelijks meer.

@ Nulhypothese
Het gaat mij vooral om het wetenschappelijke gehalte, dat zie ik als ik eerlijk ben alleen bij studies als natuurkunde of wiskunde. Neemt niet weg dat economie of psychologie zeer interessante studies zijn, maar wetenschap?

Bert, je moet nog wel even Doekoe Terpstra aanpakken. Gaarne in de volgende topic hem helemaal met de grond gelijk maken. Lutser.

fuckje | 20-07-10 | 22:09
Dat zeg ik.
Niet echt, maar ik bedoelde het wel.

@SyntaxError
Het probleem zit niet in de subsidies, het probleem zit hem in de instelling. Verander de instelling en het is weer klaar. Don't blame the messenger.

Nederland = kennisland

Importeer een grote hoeveelheid aan ongeschoolden, IQ beperkten etc.
Als dezen lieden koste wat het kost aan een HBO diploma geholpen moeten worden, dan daalt de algemene standaard van het onderwijs.
Simpele en logische ontwikkeling.

LOL trouwens! Met Linda Duits van die Twitterlink heb ik op de basisschool gezeten en het vwo op KSG de Breul in Zeist. Leuk iemand is dat, en slim.

De kracht van herhaling zullen we maar zeggen.

@Rammstein |22:12
Er zit dus een verloren generatie aan te komen.......
*out*

fuckje | 20-07-10 | 22:16
Dat is de tweede al.

Nederland is verrot.

@lion@night | 20-07-10 | 22:13
En de praktijk mag het oplossen. Na de HTS duurt het nog zeker 2 jaar voor ze enigszins op niveau zijn. Beschamend.

@Vuvuzela | 20-07-10 | 22:11
Zojuist opgemerkt in de kwaliteitsfilm die nu uitgezonden wordt op RTL7:
"Geologie is geen exacte wetenschap"
Maar ze redden er wel de aarde mee die bedreigd wordt door snel evoluerende aliens.. Best handig nog.

@Rammstein | 20-07-10 | 22:18
En er zullen er nog velen volgen.

@Vuvuzela | 20-07-10 | 21:29 ,
ahh,
kijk aan, weer zo'n gedrocht ontwrocht aan de modder van '68.

Gaat lekker zo met die kenniseconomie.
*moedeloos wordt*

@verraad van links | 20-07-10 | 22:24 ,
nou ja,
links wilde toch de Uni toegankelijk maken voor iedereen?
Nou dan.

@vander F | 20-07-10 | 22:26
Nee, ik ben er blij mee.

flunkerT | 20-07-10 | 22:07

u heeft iets tegen spreadsheets?
hoe opmerkelijk


Rammstein | 20-07-10 | 22:18
depri_avondje heute Rammstein?


OT: studenten die (nagenoeg) 80% van hun studiepunten hebben gehaald, beroepsmatig en succesvol bezig zijn in een baan die aansluit op de ooit gekozen studierichting mogen van mij hun papiertje krijgen, maar de onderwijsinstellingen niet de afstudeercenten

Bert, schenk vooral de gifbeker helemaal leeg aub.


verraad van links | 20-07-10 | 22:24
Het gaat toch prima zolang je genoeg kennissen hebt.

@verraad van links | 20-07-10 | 22:24
Voor kenniseconomieën moet je in Azië zijn waar ze dat wel kunnen. Hier lullen we alleen maar over hoeveel het moet opleveren en dat de kwaliteit achteruit holt deert niemand. Als er maar te harken valt.

@Detlev Tarnowitz | 20-07-10 | 22:28
Mijn enige vriend heet Luger.
Nou ok, en Stoli.

@Sliptong | 20-07-10 | 22:29
Ik weet. Ik word er diep droevig van.

@varkensrollade | 20-07-10 | 22:27
Hé ben je er weer. Ik heb nog een mooi logo voor je gevonden: www.natuurenwetenschap.be...

Ik stel voor dat de reaguurders met HBO/veterdiploma, dit nu gewoon eerlijk hier vermelden.

Zolang de koranlessen maar niet in kwaliteit en kwantiteit afnemen vindt de PvdA het allemaal wel best.

verraad van links | 20-07-10 | 22:31
Betrouwbare vrienden. Een Luger liegt nooit, Stoli evenmin.

Vuvuzela | 20-07-10 | 22:11
Zelf ben ik, zoals ik in een ander topic van de week nog zei, als natuurkundige en geoloog opgeleid. In uw ogen iemand die ten minste één respectabele studie heeft mogen genieten. Mijn broer is een opgeleid archeoloog, specialisatie osteologie en paleozoölogie. Geen bèta, geen alfa, geen gamma. Ik heb tijdens mijn studie geologie (wegens meer dan geringe interesse) mee mogen draaien in de wereld van de academische archeologie. Ik kan u vertellen dat het er zeer wetenschappelijk aan toe ging, in mogelijk hogere mate dan bij geologie gebeurde. Ik weet niet tot in hoeverre archeologie aan de desbetreffende universiteit representatief is voor de niet-exacte studies van Nederland, maar mogelijk dient u de hoop niet te vroeg op te geven. Immers, ook op de internationale ranglijsten doen ook de niet-bèta faculteiten het absoluut niet slecht.

@verraad van links | 20-07-10 | 22:31
Niet doen. Er is niks aan te doen of we moeten ineens de straat opgaan. Ik zie het niet gebeuren. We worden steeds harder genaaid en we schijnen het lekker te vinden. Van alle kanten wordt onze maatschappij aangevallen en we doen niets. Helemaal niets. Zolang de brievenbus maar kleppert denken we.

@titsme | 20-07-10 | 22:35

Ik draag enkel schoenen met klittenband

Nederland is sowieso over het algemeen een beetje achter. Maar ja. Ik weet dat al jaren. Goed dat er aandacht besteed wordt aan dat de opleidingen nu ook al in handen van handige baasjes (tegenwoordig ook heel handige manwijfse typejes, en die vinden zichzelf dan nog heel goed ook, jakhhh) zijn. Vreselijk dat alles in handen van de markt geduwd is. Maar ja. Men is hier door diezelfde 'opleiding' nu eenmaal tot egocentrisch marktfiguur gemodelleerd. Zo is dat nu eenmaal. Die kolere economie ook. Economen zijn zulke centetellers! Die weten toch helemaal niets van het echte leven? Moet je die beursberichten horen? Het lijkt wel of ze het over eoa goddelijk instituut hebben.

@titsme | 20-07-10 | 22:35
Nou vooruit. Maar wel mèt de dubbel aangetrokken strik.

Wat een gezeik. Alles weer nationaliseren zoals de SP wil? Wordt echt tijd voor de NWO.

@Parsons | 20-07-10 | 22:35
De pvda is de politieke tak van hulporganisatie "bal in de ploeg". Je moet toch je toekomst veilig stellen.

Tom_Kroes | 20-07-10 | 22:37
Sliptong | 20-07-10 | 22:37
Lolz.

Sliptong | 20-07-10 | 22:34

zo onvriendelijk beste sliptong, nu al
heeft u gewoon een slechte bui?
of is er nog wat van een eerdere discussie blijven hangen?
of kon u niet wachten mij te verblijden met deze fraaie pica?

vragen, vragen

Info is niet compleet. Je MOET een jaar relevante werkervaring hebben binnen je afstudeergebied. Dit is normaal gesproken goed voor 10 EC's aan vrijstelling. Afstuderen is 30, dus bij elkaar 40 EC's. Dit is een lekker genuanceerd artikeltje. Maargoed, de mensen die hier het hardste over lopen te schreeuwen zijn over het algemeen mensen die niet eens hebben mogen ruiken aan HBO/uni. Dus ach, glas plas en alles.....enfin een kutdstukske met de diepgang van een brakke sloot.

Aforisme:
HBO: studiepunten krijgen voor het ophalen van je diploma.

@petros666 | 20-07-10 | 22:42
Tja, dat krijg je met een gratis diploma in de journalistiek

@petros666 | 20-07-10 | 22:42 ,
keihard over zeiken zelfs.

petros666 | 20-07-10 | 22:42
Omdat jij een waardeloos papiertje bezit hoef je dat niet op ons af te reaguren hoor.

petros666 | 20-07-10 | 22:42

mag ik uw mening samenvatten als: GS, dit was een tendentieus en ongefundeerd artikel?
verhip: dus exact conform hetgeen waar GS voor staat?
hoest mogelijk ;)

Wat nog het errugste is is dat die arme sgapen ook niet eens meer normaal nederlands kunnen scgrijven en dat je elke soollisiatiebrief na drie regels gelezen te hebben in de prullenmand sodemietert odmat je geen zin heb om al die wartaal tot je tenemen. Wat moet je ook met iemand die niet eens een normale email kan schrijven?

Wat ze ook doen op die sgolen, in het bedrijfsleven en zelfs in de amptenarei vallen die lichtgewichten gewoon door de mand en kunnen ze oprotten voordat hun halfjaarcontract is geëindigd. Leve de ZZP-er *proest*.

Vroeger was natuurlijk niet alles beter, maar je kreeg wel gewoon een verdiende paal als je schreef dat dit of dat bedoeld was om verantwoordelijkheid af te leggen in plaats van verantwoording. Arme sukkels, alsof een geboren uilskuiken ooit iets anders wordt dan, juist ja, een uilskuiken. Nou ja, met diploma dan. Zijn we lekker mee.

Overigens ligt het natuurlijk niet alleen aan de sgolieren. Leerkrachten die te bedonderd zijn om een uitval van 90% te accepteren ('je moet iedereen een kans geven') verdienen ook niet meer dan een Enorme Schop onder het Hol. Zelfde verhaal kun je afsteken over universitaire studenten. Een 90% daarvan, of meer, kan niks en zal ook nooit iets kunnen.

Ik pleit daarom voor een elitaire samenleving, waarin ieder weer gewoon de plek krijgt die hij verdient. Niemand heeft iets aan nivellering en diploma-inflatie. 't Is zelfs buitengewoon laag-bij-de-gronds om een halfaap wijs te maken dat hij een universitair geschoold iemand is door hem volkomen ten onrechte z'n doctoraal te laten halen.

intussen brengt het voorgaande met zich mee dat er voor zeer velen in feite geen zinnige arbeid voorhanden is.

Die is er dan ook helemaal niet, hahaha! Je 'studeert' voor de kat z'n kudt en krijgt dan ook een baantje dat daar precies op aansluit. Een paar uitzonderingen daargelaten dan. Eigenlijk kun je zonder problemen de helft van de universiteiten en hogescholen sluiten.

Nou ja, ik heb dan alleen de moeder-mavo gedaan, maar mij vallen dingen soms wel op, zo zit het.

Nu weer aan de zuip hè, mensen! We blijven jong en straks even een patatje scoren ergens.

"Dit blok staat bekend om het zgn. body-painten: een practicum aan het einde van het blok waarbij de cursisten bij elkaar organen op het lichaam schilderen."
Dit gebeurt op de Universiteit waar Bert Brussen 'naar school ging'. Anatomie is tegenwoordig vaak een keuzevak, al is anatomische kennis van 'levensbelang'.
www.prospectus.science.ru.nl...

Heads or Tails | 20-07-10 | 22:52
Mijn neefje heeft het Syndroom van Down en is afgestudeerd HBO Bouwkunde.

Heads or Tails | 20-07-10 | 22:52
Het voordeel is wel dat door deze inflatie in principe elke democratie zichzelf vroeg of laat om zeep helpt.

@Brakke Obama | 20-07-10 | 22:55
Body painten zie ik wel zitten in het kader van de bikinidag

varkensrollade | 20-07-10 | 22:27
Nee, eigenlijk niet. Maak je je zorgen ? Is niet nodig hoor.

Zijn wij (Nederlanders) nu zo dom, of zij zo slim?

titsme | 20-07-10 | 22:57
Waarom praat jij over je neefje als je het over je zelf hebt?

Ik ben zelf ook een Downer, dus no hard feelings. Cognitieve vaardigheid (doorgaans niet veel meer dan reproductiekunde) is wel het laatste waar de mens iets aan heeft. Intelligentie is evolutionair een vrij recent verschijnsel en ik vrees dat het onze ondergang wordt. Bij de echte harde doden is intelligentie natuurlijk wel iets meer dan repro. Edoch, ook daar hebben wij niets aan.

Doe mij maar Downers. Ik ben voor verdomming van de samenleving, preciezer: dat we iets niet slim noemen wat alleen maar dom is.

Detlev Tarnowitz | 20-07-10 | 22:58
In elke populatie heb je ongeveer evenveel onnozelaars als nozelaars. Dat is nooit anders geweest, want Margaret Mead ook maar mocht beweren en met haar die hele oliedomme 'nurture-school'.

't Enige verschil is dat je nu debielen mèt en zonder diploma hebt.

Wat u zegt meneer, big deal.

@petros666 | 20-07-10 | 22:42
Je hebt natuurlijk gelijk, maar dat toegeven zou ongefundeerd zijn.

Beste,


Tien jaar van mijn leven (das ong. 1/3) heb ik een HBO studie gevolgd. (ja ik weet het... no comment) Ik kan dus teren op de ervaring rondom de verandering in het beroepsonderwijs. Ik blijf kort: 80 % van de malaise in het HBO wordt veroorzaakt door inkrimping van het lerarenbestand (bezuinigingen op docenten). In '97 was er nog een persoonlijk benadering en motivatie om studenten op te leiden (en er werd gesproken over studenten). In '07 waren er targets (en studentnummers) Hervormingen in het HBO laten zich vertalen door voorheen lesgeven, leren en feedback enerzijds en 'zelfsturende' tijdbesparende projectgroepjes anderzijds. Van vakkenonderwijs naar thematisch onderwijs in 8 jaar. Vaktermen zijn leuk en doen een 'maximaal appel op de verantwoordelijkheid van de student' (ergo.... kost minder $$$$$)

Overigens is Geert Dales tegenwoordig zelfs premieriabel

En nope... don't blame de docenten.

Wat zouden er veel LES willen geven..

Gelukkig heeft BertBrussen LBO journalistiek gedaan, dat is pas een opleiding.

Maar goed ontopic: WO autisten, loop maar lekker naar de pomp. Een fatsoenlijke HBO beta studie is een prima basis voor een modaal inkomen. Dus loop niet allemaal zo te janken.

Misschien dat 0.01% van alle HBO diploma's via faude is verkregen, dat verdient dan nader onderzoek. Maar ik weet zeker dat veel HBO docenten absoluut van goede wil zijn en geen studiepunten cadeau geven.

- Edit: nope, gewoon universiteit. Krijg je die vooroordelen gratis bij je hbo-diploma? -

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:06
Fifty-fifty, dat gleuf ik niet. Is het niet een piramide? Waarom anders is uw samenleving waarin ieder z'n plekje kent een elitaire samenleving?

-Straatverlichting- | 20-07-10 | 23:10

u heeft het licht gezien?


Rammstein | 20-07-10 | 23:01
als het leven alleen bestond uit zaken die 'nodig' zijn
wordt het toch ook maar een fletse boel heh

varkensrollade | 20-07-10 | 23:14
Geen idee.

titsme | 20-07-10 | 22:16
Jij kent altijd mensen, die je helemaal nooit ontmoet hebt. Zeist?

@Heads or Tails | 20-07-10 | 22:52
Mooie tegel. Eentje om in te lijsten weer.

Detlev Tarnowitz | 20-07-10 | 23:13
Na ja, ik bedoelde een Gauss kromme. De 2% aan de rechterzijde (net hoe je meet) telt mee, de rest is oliedom of anencephaal.

Dat tekeningetje maak je zelf wel, oder?

varkensrollade | 20-07-10 | 23:14

Het ging eerder uit. Hoe in 8 jaar tijd zo'n kwaliteitsverandering kon plaatsvinden is me nog steeds een raadsel.

Is Gerd Leers ook poot geworden?

titsme | 20-07-10 | 22:35,
ben met m'n HBO (HKU) gestopt in het 4e jaar, wegen gebrek aan kennisoverdracht en omdat medestudenten met 0,0 kennis wel studiepunten/diploma's haalden en een academische werkhouding stelselmatig werd afgestraft.
Ik ben educatie gaan zien als 'gehoorzaamheidstherapie': pas als je zonder kritisch na te denken precies uitvoert wat er van je wordt gevraagd word je beloond (zoals ook de HBO/UNI voor domheid wordt beloond ). Bovendien hielp het enorm als je wist bij te dragen aan het 'onderzoek' van de docent (=vooral hun naam noemen in inleiding en dankwoord). Dat is op de uni overigens nog veeeeel erger: daar dien je bij voorbaat een flink aantal veren in reedt te steken van zoveel mogelijk collegae. als je dat weigert kun je je carierre binnen de uni wel vergeten. En daarbuiten kunnen ze niks, behalve veel blabla produceren.
kwoot van een bevriende ex uni-student (post-doc,8 jaar studie, etc) die momenteel vanalles 'publiceert' (over middeleeuwse geschiedenis): "... maar ik kan niks anders!" (en krijgt 3x modaal voor z'n hobby van allerlei overheidsprojectjes, wat allemaal in de oud-papierbak belandt.)

Rammstein | 20-07-10 | 23:15
Hoi Rammie, tijd geleden dat ik je sprak, qua gelul op GS. Hoest leven, heel fijn of juist uitgesproken kudt?

@juriste | 20-07-10 | 23:15
He, zat jij niet in een isoleercel?

Bij een niet nader genoemde Hogeschool in Rotterdam nemen bejaarden uit het naastgelegen Bejaardencentrum toetsen af (gebeurd op het Erasmus trouwens ook). Deze bejaarden spekken in klasverband graag hun pensioenpotje, daarvoor willen ze in ruil best een oogje dichtknijpen bij het openen van de boeken tijdens het tentamen.

En gelijk hebben ze. Je gaat toch bijna deaudt en je hebt toch geen contract.

@Ronman2k | 20-07-10 | 23:11
Een gewone modale loonslaaf vindt u goed genoeg als resultaat van een dure HBO opleiding (onder andere duur gemaakt de exorbitante beloningen van de directie en verspilling van tijd door vergaderende docenten, maar toch...) ?
Wij hebben ondernemers nodig, geen loonslaven. En al helemaal geen loonslaven in overheidsdienst. En dan maakt de opleiding verder geen fuck uit. Liever 10 ondernemers die hun LBO niet hebben afgemaakt dan 1 HBO-er die de rest van z'n leven achterover leunt op een ministerie.

-Straatverlichting- | 20-07-10 | 23:17

afbreken gaat altijd veel sneller dan opbouwen, nooit opgevallen?


juriste | 20-07-10 | 23:15
fittie_time fub?

Bert Brussen kon overigens na het afmaken van de lagere school gelijk zijn militaire dienstplicht vervullen.

- Edit: niet bepaald, werd afgekeurd. S5.-

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:19
Uitsteekbaar (sic) !!!! Maar ik heb dan ook geen HBO diploma. Dat schijnt enorm te schelen in de beleving van de alledaagse dag.

Kijk, dit 'ns weer eens een lecker ouderwetsch stukje vastbijthoernalistiek zoals we dat ooit van GS gewend waren. Niet te lang uitmelken, dit onderwerp. Op naar de volgende misstand in 't gemoedelijke Nederland..!

Op de universiteit Maastricht is er weinig mis. Kom misschien door de internationale profilering. Soms merk ik wel dat de tentamenvragen zo zijn dat de eerste vier punten niet al te moeilijk te halen zijn.

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:17
Got the picture. Ik was ff roken en heb em zelfs geblazen.

flunkerT | 20-07-10 | 23:19
Toch is er weinig dat je belet om zelfstandig na te denken, ook al moet je eerst door die onnozele studie heen. Wat iemand vervolgens bezielt om dan aan zo'n soort instelling te gaan werken is ook mij een raadsel.

Anders gezegd: Het niet afronden van een (doorgaans simpele) studie vind ik niet zo verdienstelijk, wat niet wil zeggen dat je na het afronden ervan opeens een briljant wetenschapper bent. De meeste wetenschappers zijn duffe ambtenaren die niets produceren wat de moeite van het lezen voor meer dan 8 seconden waard is.

Zwaar overbetaald ja, nou ja, in die kringen. In het bedrijfsleven moet je toch echt lachen om 3x modaal - als je wat kunt, dat is.

Eauk leuk om eensch nader te loeperen, je kunt voor slehts vijftig eurootjes bij Hogeschool In Holland te 010 geweaun zonder de juiste voorlopleiding als student je inschrijving krijgen. Oke, je moet wel 21 of ouder zijn, maar dan nog moet je normaal gesproken toelatingsexamen doen. Tenzij je soepsidie allochtoon bent natuurlijk, maar dat was een ander topic. Von Zeikhoven met z'n kudt add deed heeft alleen een compleet mavoD diploma maar dacht in 2002 dattie wel SJD bij IH kon gaan doen. Moest ik dus toelatingsexamen voor doen in NL, EN en Maatschappijleer. Hoorde ik een week vantevoren. Nix geleerd natuurlijk en bij het examen mezelf letterlijk suf geautomediceerd met een grammetje amfetamientjes. Werd nix dat examen. Maar tot mijn stomme verbazing met precies een zes gemiddeld toch 'geslaagd'... Tuuuuuurlijk.... En dat overkwam me in 89 voor heao CE ook, toen voor 25 piek en zonder dope maar met wiskunde waar ik me nooit op had kunnen concentreren.
Ik vind dat ze dat he;e toelatingscircus hoe dan ook geen 50 euro mogen laten kosten en feitelijk gewoon op moeten doeken. Want het gaat echt letterlijk nergens over... ja, over de rijksvergoeding die IH per inschrijving vangt... En ja, heb je dan toelatingsexamen gedaan en gek heej, je haalt het nog ook, ben je extra gemotiveerd om die inschrijving door te zetten... Ka$$aaaa.....

Mijn HTS-opleiding was na mijn VWO niet extreem lastig, maar toch solide. De enige fraudemomenten waren het AutoCAD tekenen, dat de leraren zelf nog niet goed beheersten. Ook het in groepen werken was aangenaam. We hadden een vriendengroep van 5 en hebben ieder een groepsproject zelfstandig afgewerkt. 5 (deel)vakken in 1 moeite behaald. Dit was eind vorige eeuw.

Rammstein | 20-07-10 | 23:22
Wie was het ook al weer die zei dat je meer opsteekt van 1.000 meter wandelen dan van 1.000 uur studie aan een HBO-instelling? Vast een Chinees, al zal hij het wat anders verwoord hebben. Fijn dat het 'uitsteekbaar' gaat.

De belevenissen op een dag moeten we natuurlijk ook weer niet overschatten. Je wordt wakker, rommelt wat, en gaat weer naar bed. Dat doe je dan duizenden keren achtereen en dan ga je dood. Ik zou menen, daar moeten we niet al te moeilijk over doen.

mark twain | 20-07-10 | 23:21
Gehgehgeh, die edit bij jouw comment says it all. Topcomment, geheel in jouw stijl, en nog waar ook.

- Edit: zo grappig wastie anders niet. Overdrijven is ook een vak. -

@Heads or Tails 23:25

Je had Paarlberg in gedachten en van der Hoeven en Madoff.En Nina niet te vergten.

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:04
Wat ontzettend flauw. Dit ging echt over mijn neefje, die zelfs het journaal van 20.00 haalde met zijn prestatie. Nu zullen ze zich wel achter hun oren krabben op die redactie, dat het geen briljante mongool betrof maar een gedevalueerd diploma.
.
Met Downers is inderdaad niets mis. Hele lieve mensjes, totdat je zelf met zo een in een wieg door de buurt moet paraderen.
juriste | 20-07-10 | 23:15
Met Linda Duits heb ik de hele basisschool doorlopen en daarna de middelbare school. Ik vond dat vrij toevallig. Veder ken ik weinig mensen, omdat ik niet van mensen houd.
flunkerT | 20-07-10 | 23:19
Lol. Leuke reactie hoor, maar het riekt tegelijkertijd een beetje naar desinteresse/gebrek aan zelfdiscipline uwerzijds. Ik heb nog nooit geoord dat iemand het studiebijltje er bij beerlegt vanwege dergelijke idealen.

koerbagh ® | 20-07-10 | 23:20
Modaal is een 32K. Bruto.

Ik zie vakanties in Benidorm buiten het hoogseizoen en een trailer om in te wonen.

@Ronman2k (23:11)
Het gaat hier ook niet om de docenten, maar om het door targets gedreven management. Denk je werkelijk dat de motivatie daar ligt in een morele verplichting te kijken naar bewezen competenties op de werkvloer? Die 10k per afgestudeerde is net iets aannemelijker.

varkensrollade | 20-07-10 | 23:21

Dan blijft 8 jaar gruwelijk kort... Wat een afbreuk. Links rechts paars en gezond verstand... Het is in ieder geval niet gegeven tijdens de studie.

Als de afgelopen topiques iets hebben bewezen... www.geenstijl.nl...

flunkerT | 20-07-10 | 23:19
Bovendien moet je ook nog je eigen toiletpapier bekostigen. Ja, ik begrijp die ouwe lijken ook wel.

@Heads or Tails | 20-07-10 | 23:33
Het is genoeg om van te leven (in Albanië), maar als dat je doel is na het HBO, dan had je er na de LBO ook wel mee op kunnen houden, me dunkt.

koerbagh ® | 20-07-10 | 23:37
Had je ook net zo goed aannemer kunnen worden, of stukadoor. Want dat zijn me toch ook een stelletje beunhazen. Beetje schilder kost tegenwoordig ook een lieve duit.

titsme | 20-07-10 | 23:32
Meende het niet zo qua neefje. Ik voel me wel verwant met Downers, hoe raar je dat ook kunt vinden. Tegelijkertijd besef ik ook wel dat het voor ouders niet altijd makkelijk is, maar de ouders die ik ken zijn blij met hun kind. Zo ongeveer.

Gelezen, next! Zo goed zijn die Leers en Dales ook niet bevriend als je dat artikel achter die link leest. Beetje overdreven dus, Bert.
Verder, ik zeg het nogmaals, moet je misschien ook gaan graven in de universiteitswereld, omdat je daar zelf blijkbaar hebt rondgelopen. Nu lijkt je roerdrang vooral gebaseerd op arrogantie tegenover het HBO. Welke studie heb je zelf gedaan aan de universiteit?

@Rammstein 23:22
Koerbagh heeft nog een aantal volstrekt nutteloze Drs-diploma's in de kast liggen.
\

@Mijnheer Pastoor | 20-07-10 | 23:41
Maar daar heb je over het algemeen meer aan dan, laten we zeggen, een controleur naleving zeikregeltjes van een willekeurig ministerie.

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:25
Ik heb al heel wat bedrijven (en ook enkele overheidsinstellingen) van binnen gezin, maar ben zelden iemand tegengekomen die echt 'iets kan'; meestal moest ik ze alles uitleggen en gingen hun daar dan de sier mee maken (waar ze vervolgens spijt van kregen en snel van baan wisselden ;)
Ben momenteel al enige tijd werkzaam in 'het bedrijfsleven' (en ondernemer geweest) en denken dat iedereen daar rijk wordt is een fabel: echt poen verdienen (zonder subsidies en op eigen kracht) is maar voor weinigen weggelegd; het meeste worden doorgaans verdient met gebakken lucht en lulkoek (wat op langere termijn ok zo z'n prijs heeft... ;).

@mark twain | 20-07-10 | 23:43
Heb jij eigenlijk wel een diploma Mark?

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:41
Uw comments indachtig begrijp ik die verwantschap wel. Maar geen lullig woord over mijn neefje oke? Blij zijn met een mongooltje is een sociaal wenselijk antwoord..dat is nu juist het probleem. Als je een mongooltje als kind hebt weet je dat er hoe dan ook over je geluld wordt: of het is van 'god wat zielig', of het is van 'jezus ze stoppen dat kind gewoon in een tehuis'. Nee, jij raakt me met je barbaarse ontactische uitlatingen.

Wat een onzin. Alsof iemand die vier jaar studeert beter beroepscompetenties opdoet dan iemand die 4 jaar dat beroep heeft uitgeoefend. Tegenwoordig zijn 'we' bezig met competentiegericht onderwijs in het beroepsonderwijs. Dat houdt in dat een student/leerling aan het einde van een bepaalde periode moet kunnen aantonen dat deze iets KAN. Als dus een (voormalig) student kan aantonen dat hij of zij de vereiste competenties behaald heeft in het bedrijfsleven, dan is hij of zij goed genoeg om het diploma in ontvangst te nemen. Iedere debiel kan nagaan dat de jongens en meisjes die vier jaar 'braaf' studeren bij lange na niet dezelfde competenties hebben als eenzelfde persoon die 3 jaar heeft gestudeerd en 4 jaar gewerkt. Dus zeg mij maar: welk diploma is meer waard? Dat van degene die 4 jaar alleen heeft gestudeerd, of het dimploma van degene die ook daadwerkelijk werkervaring heeft?

Ik weet wel wie ik zou aannemen hoor...

Dat alles is natuurlijk afgezien van 't feit of een hogeschool deze constructies in het leven roept om die euro's naar binnen te kunnen trekken. Dat scholen door de 'mooie constructies' die de overheid heeft verzonnen voor het onderwijs deze vreemde capriolen uithalen is natuurlijk uit den boze. Maar goed, dat hadden ze 15 jaar geleden zich moeten realiseren (want iedereen zag 't al aankomen) en nu niet dr over beginnen te mekkeren.

mark twain | 20-07-10 | 23:31
Neuh, ik had niet iemand speciaal in gedachten. Er zijn in het bedrijfsleven oplichters genoeg, dat wil ik wel toegeven. Tegelijkertijd zie ik in ELKE ambtenaar een mislukte oplichter - iets wat ik kwalijker vind.

Veel wetenschappers zijn ook niet veel meer dan oplichters, met hun publish or perish syndroom. Komt niks uit, enfin, wel weer eens aardig om Uit talloos veel miljoenen te lezen, jou waarschijnlijk wel bekend.

HBO is Peop

Hoe zeer je je best ook deed, je kreeg de zelfde 7 als Ali Achmed in zn gebrekkig onbegrijpelijk Nederlands. Mijn hele opleiding was een grote grap. Ik probeerde het serieus te nemen maar nadat ze mij tegen gingen werken, was ik er wel klaar mee. Ik heb mn scriptie 3 jaar lang laten versloffen door gebrek aan motivatie. Nu ben ik het alsnog aan het afronden. Niet via een verkorte route oid. Gewoon de eerlijke manier. Niet voor de prestige of de diploma (de hoop op kennis heb ik in het 1e jaar al laten varen) maar puur om een deel van mn schulden kwijt te schelden. Lucratief onderzoekje dus voor mij...

titsme | 20-07-10 | 23:44
Als ouder zou ik het een bezoeking vinden, maar als het mijn kind zou zijn zou het mijn kind zijn en zou ik er alles voor doen en laten wat nodig is. Kun je sociaal wenselijk gelul vinden, vind ik niet.
Dat ik barbaars en ontactisch ben, dat zal wel. In deze dingen niet. Have a little faith, titsme.

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:28
Het doel in de dag is toch voornamelijk je best doen om niet dood te gaan, oder.

OT in Chili
"We hadden de scheids gewoon niet mee en daar zeg je dan wat van."
www.youtube.com...

@verraad van links 23:44

Maakt dat iets uit? Word ik dan plots leuker?

@mark twain | 20-07-10 | 23:52
Nee, want dat ben je toch al niet.

Heads or Tails | 20-07-10 | 23:49
www.youtube.com...

verraad van links | 20-07-10 | 23:44
A, B en mini-C ?

@Brakke Obama | 20-07-10 | 23:54
Je bent wel erg optimistisch.

@Heads or Tails 23:49

De oplichters pur sang zijn de notarissen. Dat je met het enkel beheersen van het alfabet miljoenen kunt verdienen. Ik sta nog immer versteld.

flunkerT | 20-07-10 | 23:43
Nee, niet iedereen wordt rijk in het bedrijfsleven. In feite is de kans om rijk te worden zo goed als nul als je in loondienst bent, nog afgezien van het feit dat je jezelf daarmee degradeert tot slaaf. Zie je het als opstapje naar een zelfstandig bestaan, dan ligt het anders en zou ik daar niet zo'n moeite mee hebben.

Ik begrijp mensen niet die er voor kiezen om op 08:30 op hun werk te zijn en een grote smoel kunnen krijgen als ze een kwartier te laat komen. Waarom zou je niet bij elke dag denken: Deze dag is van mij? Ook daaraan zitten beperkingen en nergens is het alleen maar hallelujah, maar dingen doen die een ander voor je verzint en dat ook nog eens de rest van je leven doen, dat zijn dingen waar ik niet bij kan.

Je moet wel risico durven nemen, iets wat veel mensen in het jankerige NL zijn afgeleerd omdat we in een totaal perfide verzorgingsstaat leven- die godzijdank beetje bij beetje wordt afgebroken. Heb het hier wel eens vaker gezegd en herhaal het nog maar eens: Het is beter om mensen aan te spreken op hun durf, ondernemingszin, werklust, creativiteit dan op hun lamlendigheid en 'chips vreten op de bank voor de t.v.' .

Lukt dat allemaal niet in NL, dan kun je het elders proberen.

@mark twain | 20-07-10 | 23:56
Je bent gewoon jaloers.

@verraad van links 23:53

Hoe flauw en vervelend en kinderachtig kan iemand zijn?

Rammstein | 20-07-10 | 23:50
En natuurlijk kijken of er nog ergens een kippetje te snuiven is. Dat ligt bij vrouwen misschien anders (ik weet haast zeker van wel), maar voor een man vult dat een groot deel van z'n dag. Een dag niet gesnoven is een dag niet geleefd.

Bel het journaal!

titsme | 20-07-10 | 23:32
Mij ken je in ieder geval niet, maar de kampers die je zo graag citeert wellicht wel. Duidelijk is dat jij geen HBO of WO opleiding hebt afgemaakt.

mark twain | 20-07-10 | 23:56
Da's een raar beroep ja. Half ambtenaar, half ondernemer. Nu de o.g.-markt is ingestort verdienen die non-ondernemers zo goed als niks meer.

Volkomen terecht natuurlijk en 't zou nooit anders moeten zijn. Ik ken er genoeg die uitstekend juridisch adviseur zijn, maar 't gros is toch van de achteroverhangerij in de foute leunstoel.

juriste | 21-07-10 | 00:00
Bent u praktiserend christen ?

@juriste 00:00
Comment van de eeuw. Helemaal mee eens. Titsme kan ook al geen fatsoenlijke smash slaan.

Lol. Leuke reactie hoor, maar het riekt tegelijkertijd een beetje naar desinteresse/gebrek aan zelfdiscipline uwerzijds. Ik heb nog nooit geoord dat iemand het studiebijltje er bij beerlegt vanwege dergelijke idealen.
titsme | 20-07-10 | 23:32
blijkbaar heb je nog niet door hoe het er in het hoger onderwijs er tegenwoordig aan toe gaat en ben je nog van de generatie van profiteurs (pvda-jugend). Ik behoud liever m'n karakter en weiger op m'n knietjes te gaan om m'n studiepunten bij elkaar te zuigen. bovendien geniet dagelijks wanneer ik m'n ex mede-student in een blauw hesje in de AH zie uitlegen aan Achmed en Mo hoe ze moeten 'spiegelen', wetende dat z'n vrouw (post-doc, uva) al 3 jaar werkeloos is ;)

@mark twain | 20-07-10 | 23:58
Zeg jij het maar.

juriste | 21-07-10 | 00:00
Lol klopt, lts zwakstroom 2 jaar.

@titsme | 21-07-10 | 00:03
Dan heb je vast een leuke tijd gehad.

verraad van links | 21-07-10 | 00:02 Vraag je hem nou om zelfreflectie? Je zou beter moeten weten.

titsme | 20-07-10 | 23:54
Ik heb een kankerhekel aan Brabants of Limburgs, verder helemaal top.

'k Ga maar eens wat lezen over Oedipus.

@ Gara

Word!

@Head or Tails 00:01
Omstrerks 1200 waren de toenmalige notarissen net zo bekwaam als anno 2010.
That says it all.

Rammstein | 21-07-10 | 00:01 En nou maar weer wachten.

flunkerT | 21-07-10 | 00:02
Tuurlijk. Goed excuus om jezelf geen drop out te hoeven noemen: je karakter behouden. Muahahaha!

Moeilijk om dit nieuws niet te verwarren met het nieuws over de Deetman-commissie.

zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:05
LOL !

mark twain | 21-07-10 | 00:04 Nee hoor, de toenmalige notarissen waren in 2010 allemaal al dood.

Rammstein | 21-07-10 | 00:06 Bedenk maar vast een creatieve invulling.

mark twain | 21-07-10 | 00:02
De eeuw is net begonnen. Ben je niet wat voorbarig? Wie weet plaats je zelf nog eens het comment van de eeuw!

Ik zal er op letten en heb er alle vertrouwen in, want jij bent en blijft natuurlijk mijn favoriete kudtho...commenter. Zullen we samen een winkeltje beginnen in afgedankte HBO-ers?

Heads or Tails | 21-07-10 | 00:04
Oedipus een intrigerend, het woordje 'kanker' in uw comment evenzo. Die zag ik niet aankomen. Desondanks welterusten. *out*

Heads or Tails | 21-07-10 | 00:04
Houdoe en bedankt!

@@Heads or Tails 00:07

De zeg maar jansen types. Juriste is moor voor de kermis.

titsme | 21-07-10 | 00:05
ik wist 5 jaar geleden al dat dat een geuzennaam zou worden ;)

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:04
Wà zedde gij?

@zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:04
Ja, is ook zo. Je krijgt sowieso nooit een normaal antwoord van Mark. Hooguit een jij-bak.

mark twain | 21-07-10 | 00:04
Ik weet niet zoveel van de notariskunde rond 1200. Ze bedoelden het vast goed.

Da's van de humor, vast goed, vastgoed. Ik zeg 'hahaha'.

zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:07
Ik voorspel de grote verdwijn-truc.

Heerlijk al die comments..Echt volop genieten.
Wie heeft er gewonnen,wo of hbo?

OT/
Filmpje,specifiek voor wo'ers geneeskunde.
Al eerder gepost,maar ach..

'someones knocking at the door' - 2010
www.divxden.com...

Rammstein | 21-07-10 | 00:11 Invullen dan maar: Ja, net als Kortjakje.

Heads or Tails | 21-07-10 | 00:10
Nog meer van die beunhazen: makelaars en hypotheekverkopers.

verraad van links | 21-07-10 | 00:10 Even as you speak.

@Rammstein | 21-07-10 | 00:11
Godzijdank is ze weer platgespoten.

Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:10
Iets, denk ik. Opeens denk ik dat een avond niet compleet is zonder de zaadvragende oogjes van Mary Hopkins.
www.youtube.com...

Das war einmal, om met haar te spreken. En maar zingen en dansen, maar een HBO-opleiding afronden, ho maar! Is zij niet het slurfdiertje par excellence? Nog een bovenbeet ook, wat wil een mens nog meer?

Rammstein | 21-07-10 | 00:01
Ik pas mij aan aan mijn omgeving. In het dorp waar ik woon, werden de Joden katholiek gedoopt omdat ze anders werden gedeporteerd naar de concentratiekampen in de Tweede Wereld Oorlog. Maar ook al werden de Joden gedoopt, ze werden Jood genoemd door de katholieken en nagewezen en zouden er nooit bijhoren in het dorp. Nu, meer dan 60 jaar later worden de Joodse families door een katholieke politicus (niet CDA-er) in het dorp beschreven, met naam en toenaam. Sommige katholieken in het Limburgse dorp kunnen heel moeilijk buitenstaanders accepteren, maar het ergst zijn de streng katholieken die geen lid zijn van het CDA, maar van een linkse politieke partij.
Door mijn academische scholing bezie ik religie vanuit een academische invalshoek.

"Besjoemelen en bouwen."

@Rammstein: www.youtube.com... Ter verduidelijking.

Hopkins? Geloof dat het Hopkin is. Die S zal wel te maken hebben met mijn verleden in die bange oorlogsjaren, toen ik ook al volstrekt fout was.

juriste | 21-07-10 | 00:20
Mooi verhaal.
Gewoon, ja of nee is oké. Bent u praktiserend christen ?

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:19
Hoe kan iemand van amper 18 eigenlijk een lied zingen met de titel 'Those were the days'?


Pretentieuze kudthoer is het. Alsof zij verdomme al zoveel had meegemaakt in dat schaapneukende Wales van 'er.

Mijnheer Pastoor | 21-07-10 | 00:16
Allemaal hoeren, Mijnheer.

Maar...de vraag is natuurlijk hoe vaak jij in je leven naar de hoeren bent geweest en of je ons nog een 'kast' kunt aanraden. Gelul, daar hebben wij niets aan, dat weten we allebei.

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:22
Ben jij één van die vier van Breda?

@Rammstein | 21-07-10 | 00:24
Heerlijk dergelijke gestapo-ondervraagtechnieken.


Ik zie dat graag.

zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:21
Fabelhaft !!!

Heads or Tails | 21-07-10 | 00:24
In dat geval raadt ik de Hoerenkast van Catullus aan.
Google hem maar eventjes als je hem wilt zien, ik ben te lui.

En dan te bedenken dat opleiding niet ter zake doet. #irrelevant

@Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:25
Het gaat er nooit helemaal uit bij die Duitsers he.

Mijnheer Pastoor | 21-07-10 | 00:28 Homo's komen uit een kast, hoeren ook al?

@mezelf Meestal dan. Het is toch een prettig als je arts ongeveer weet waar hij mee bezig is.

Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:24
Jij lijkt te vergeten dat het leven met 18 al zo ongeveer voorbij is. Een harde notie, maar niet minder waar. Alles wat je na die tijd doet, is een herhaling van zetten en die wilde, spannende, alles overhoop halende pubertijd komt nooit meer terug.

Ik herinner me nog goed de tietjes van het eerste meisje dat ik leerde kennen en wij waren dol verliefd op elkaar. Ik moet een jaar of 15 of zo geweest zijn.

Alles wat nadien gebeurd is - it didn't even come close.

En dan toch doorgaan, gottegot. Vanuit dat perspectief hoef je niet eens te beginnen aan een HBO of WO-opleiding; de toekomst ligt al achter je.

Voor ik sentimenteel word - sleep well. Have a mezcal. Out=.

@Parsons | 21-07-10 | 00:29
Dat geldt ook voor een hoer.

Als al die linkse idioten geen opleiding hadden gevolgd, maar gewoon hun gezonde verstand zouden gebruiken waren er geen linkse partijen geweest.


Afschaffen dat onderwijs.

@verraad van links | 21-07-10 | 00:29
Dat blijkt wel weer inderdaad.


Kan me ook goed voorstellen dat ze in de onwetende VS in hun broek scheten bij de eerste optredens van de reusachtige Germanen (minus toetsenist) van Rammstein daar in de jaren '90.

zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:29
En minnaars van vrouwen die daar verstopt zaten toen de heer des huizes ineens plotsklaps onverwacht thuis kwam.

Ben ik verdomme praktiserend christen, lees ik dat Rammstein dat niet helemaal goed vind, of zelfs helemaal niet. Terwijl ik toch echt een man van het kruis ben.

Verwarring, zo ver het oog reikt. Mezcal aan R.

*Smoke on the water*

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:30
Je hebt gewoon te vroeg gepiekt, mijn waarde.


Dát is pas een harde notitie ;)

@verraad van links | 21-07-10 | 00:30
Integendeel! Is het trouwens normaal dat het buiten nog 24.1C is?

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:32
Het hangt er een beetje vanaf welk kruis, denk ik.

@Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:31
En dat terwijl toch zo'n 15% v/d yankees Duits bloed heeft.

Heads or Tails | 21-07-10 | 00:32
Hup, de catacomben in voordat je vervolgd wordt. Tenzij Rammie bereid is om een oogje dicht te knijpen, dan zijn er nog bovengrondse alternatieven: nl.wikipedia.org...

@Parsons | 21-07-10 | 00:33
Het is hier binnen nog 28 en ik heb alles tegen elkaar open staan. Helpt geen moer. Ik ga maar in bad slapen denk ik.

koerbagh ® | 21-07-10 | 00:35 Overdag alles dicht houden, eenmaal binnengelaten warmte gaat er moeilijk weer uit. #isolatie

@Parsons | 21-07-10 | 00:33
Hier 26 graden. Maar het begint zo langzamerhand te wennen.

@verraad van links | 21-07-10 | 00:34
Ja, daar pronken ze graag mee, met dat soort crap. "I'm a quarter German, quarter Swedish, quarter Cherokee, an eigth Dutch and an eigth Chinese."


Typisch inhoudsloze Amerikanenpraat aangezien ze de landen niet eens op een kaart aan kunnen wijzen.

Na 26 jaar werken en de halve wereld verkocht te hebben in commerciele functies zit ik even in een dipje. Niet dat ik de chips wil kantelen in een te zoute saus maar gewoon echt even kudt. De baan van je leven die de nachtmerrie van de eeuw blijkt te zijn. En dan denk je dat het tijd wordt voor een andere betrekking. Dus brieven schrijven en je orgiegrote netwerk aanspreken. Dus solliciteer je bijvoorbeeld bij een bedrijf dat dezelfde stuff verkoopt die jij jaren lang aan de man hebt gebracht. Vliegt er een vredesduif mijn tuin in met het bericht in zijn vogelbek dat ik toch wel minimaal een 4 jarige HBO moet hebben afgerond om als vertegenwoordiger de weg op te mogen voor dat bedrijf. En daar krijg ik dan wel weer de lachkrampen van. Onbewust denk ik terug aan ene Bram die een moordgozer was als het ging om dom kroeglullen maar nog geen paperclip aan de telefoon kon verkopen. Bram was universitair geschoold en had een "R" die iedere motorzaag ruimschoots deed overstemmen. Ik moest Bram trainen, maar Bram wist alles maar kon niks. Zo zaten er ook mensen in mijn team die amper MAVO hadden afgemaakt maar verkochten als een tierelier. Kennis opnemen is een kwaliteit, iets met die kennis doen in mensenland is een tweede. De wereld bestaat uit mensen en niet uit marsmannetjes dus mensenkennis en een goed ontwikkeld EQ zouden corebusinnes moeten zijn. Dus laat ik me graag afwijzen door bedrijven die willen verkopen maar IQ prefereren. Uit ervaring weet ik dat een torenhoog IQ niet zelden gelijk staat aan een bedroevend laag EQ. Dus ga allemaal lekker studeren. Slaag je cumlaude dan ben je ongeschikt voor deze wereld mits je alleen in een hoekje Einstein wilt spelen.

@koerbagh ® | 21-07-10 | 00:35
Ik kwam rond 16:30 thuis en het was 38.8C buiten. Ik heb 3 keer moeten kijken, maar het stond er echt. In een beschutte tuin, niet officieel gemeten blah blah, maar toch.


Qua bad - komt er nog koud water uit de kraan daar dan?

Rammstein | 21-07-10 | 00:24
Daar kan ik niet op antwoorden. Ik pas mij aan mijn omgeving aan.

@Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:37
Waar ligt Amerika eigenlijk?

@verraad van links | 21-07-10 | 00:37
20 jaar geleden had ik er ook geen problemen mee.

@slakkenzout | 21-07-10 | 00:38
Kern van waarheid, maar overdrijven is ook een vak natuurlijk.


Wel typisch voor de reaguurder (ik doe het dagelijks), dus ik neem u niets kwalijk.


Daarbij is het lekker geschreven en las het goed weg, dus all-in-all slaat de balans door naar pluskudo's. Jeuh.

verraad van links | 21-07-10 | 00:39 Limburg.

juriste | 21-07-10 | 00:39
Oké, thanx anyway.

@verraad van links | 21-07-10 | 00:39
Links op de kaart.


Wacht even... links?


*gasp*

@Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:37
Mwah, mijn ervaring is dat dat best wel meevalt hoor. Inderdaad weet de gemiddelde Amerikaan niet direct Nederland op de kaart aan te wijzen, want dat valt voor hem gewoon onder Europa. Net als de gemiddelde Nederlander ook de staat Massachusetts niet weet aan te wijzen op de kaart, want dat is gewoon de VS.

@juriste | 21-07-10 | 00:39
Wát een nietszeggend antwoord!


Niets aan u is gelogen, zoveel is zeker. U bent 100% zeker juriste en stemt 100% zeker CDA.


Heerlijk authentiek dit.

@Chiant | 21-07-10 | 00:42
Een land of een fucking provincie (staat, ik weet) is toch wel even anders.


Maar je hoort mij niet zeggen dat Nederlanders niet dom zijn, heur. Integendeel!


30 zetels... 30 zetels...

koerbagh ® | 21-07-10 | 00:34
In het kruis zal ik eeuwig roemen.

Laat ik het voor het gemak beperken tot het kruis van Rammstein. Zij is een lief diertje en ik zou graag etc., maar besef dat het geen pas geeft om over haar in de derde persoon te praten, dus dat laat ik maar.

Vroeg pieken (Art), dat is niet het punt. Je kunt nooit te vroeg pieken en als je dat eenmaal gedaan hebt, is de rest onzin. Tantaliserend, die eerste borstjes. Je kunt rustig zeggen dat ik niet weg ben van theezaktieten die eindigen onder de navel.


@zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:41
Is ook zo. Niet eens heel ver van Turkeye.

@Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:37
Achterlijke spelfouten trouwens en dan normaal nog wel zo pronken met je Engels ook.


Lutser.

verraad van links | 21-07-10 | 00:45 Nee, dat is Zeeland.

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:45
Je bent niet van de gilfjes dus?

Nog maar een uurtje Sins spelen dan. *out*

Wijsheid komt met de jaren, daar kun je niet tegenop studeren.
*Spa Reine ontkurkt*

@zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:46
I know, zo groot is Nederland toch niet?

@zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:37
Ik weet... Maar met een plat dak is dat onbegonnen werk. Echt.


@Parsons | 21-07-10 | 00:38
Ja, het water uit de kraan is hier redelijk koel. 't Bier uit de koelkast is gelukkig wel koeler.

Leeftijd komt ook met de jaren. Het is allemaal zo simpel.

Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:40
Als ik ook niet maar een beetje overdrijf dan lees jij het niet eens want grijs toiletpapier zie je al genoeg voorbij komen. Maar oke, ik heb 80% procent gelijk en dat is toch een overgrote meerderheid, niet? Misschien was ik het belangrijkste wel vergeten en dat zijn niet die 120 bladzijden die ik al lang in een boek over verkoop had willen publiceren. Alles tezamen en veel tekort vat ik het zo samen:
"mensen kopen van mensen".

Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:46
Heel principieel ben ik nou ook weer niet. Ik hang regelmatig rond in de bejaardensoos en neuk dan alles dat tenminste 80 jaar oud is. Wel een gedonder trouwens, elke keer die stoma's weg moeten duwen. Maar...zij zijn blij en 't gaat mij er natuurlijk vooral om om die mensen een fijne dag te bezorgen. Buiten komen ze bijna niet en dan is het wel eens aardig om tijdens het avondeten op te scheppen over de dikke paal die ze 's middags in hun uitgelebberde kudt hebben mogen ontvangen.

Da's wel heel erg Bach, vind je niet?

Het nadeel van alles tegen elkaar open zetten om de hele zaak eens lekker te laten doorwaaien heeft ook een groot nadeel als je zit te reaguren: het schijnsel van het scherm van je laptop trekt die vervloekte insecten aan als socialisten op een pot subsidie!

@slakkenzout | 21-07-10 | 00:49
Toch gek dat de Febo dan zo'n succesformule is.

Voor wie niet kan slapen theobamafile.com... waarin je kan lezen wat de unieke opleiding tot president van de US inhoudt.
Gaat over ene Barry Soetoro die als kleuter op school bij de Nederlandse paters en zusters al doorkreeg wat zijn toekomstige job zou zijn.

@Heads or Tails | 21-07-10 | 00:51
Je bent een soort moderne Florence Nightingale.


En ook eigenlijk weer totaal niet.

koerbagh ® | 21-07-10 | 00:48 Platte daken laten zich heel goed tegen warmte isoleren met een flinke laag water, zet er de tuinsproeier maar op.

Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:51
Zou je denken he? Febo heeft eerst heel goed gekeken wat mensen willen. O zo gemakkelijk om stantepe een warme kroket uit de muur te trekken zonder te moeten wachten op bereiding. Elk verkoopsucces is te wijten aan diepgaand onderzoek of herkennen van menselijke gewoontes en karakters.

Art Vandelay Ultor | 21-07-10 | 00:52
De zaligverklaring is al in de maak.

Ik zeg: terecht! Enig punt van discussie is nog dat ik een voorliefde heb voor wurgseks en dat komt eigenlijk goed uit omdat euthanasie in paapse kringen nogal moeilijk ligt, maar men wil dat liever allemaal niet in de krant.

Mensen zijn soms zo schijnheilig, wonderlijk. Je doet goed werk of niet, zo zie ik dat.

Ik ben trouwens dat neefje van Titsme. Aangenaam.

@zeg maar jansen | 21-07-10 | 00:52
Dank voor de tip, maar de afwatering van m'n dak is uitstekend. Ik kan de tuinslang wel erop leggen maar het stroomt er net zo hard weer af... (en da's maar goed ook... ik kan me de lekkage van 3 jaar geleden nog heel goed herinneren...)

@drama | 21-07-10 | 00:57
Dat kan iedereen wel zeggen. Mongool.

Ach mensen, laten we wel wezen, kijk eens goed om je heen. Corruptie bestaat op alle niveau's.

@slakkenzout | 21-07-10 | 00:56
Dat zegt dan weinig goeds over de bekeerlingen van de islam, moeha.


Maar nu ga ik sloapuh.


Houdoe menschen.

slakkenzout | 21-07-10 | 00:56
'stantepe' is geen Nederlands. Met 'te wijten' bedoel je 'te danken'.

Ik zou maar eens een HBO-opleiding gaan doen als ik jou was. Heb je daar geen zin in, dan kun je natuurlijk met mij de gerontofiel uit gaan hangen. Lekker bejaarden neuken, wat wil een mens nog meer?

houdoe Art

Tja, de ene HBO opleiding is nu eenmaal de andere niet. Zelf heb ik (in de vorige eeuw) de Hogeschool voor de Zeevaart (B.MO) gedaan. Dat is nog een echte beroepsopleiding en ik kan jullie verzekeren dat je daarbij echt niets cadeau krijgt.

Ten eerste zul je in het propedeusejaar zowel theoretisch als in de praktijk moeten bewijzen dat je geschikt bent voor de opleiding. Wie er de kantjes van af loopt wordt rucksichloos op de keien gezet. Voorts zul je in het derde en vierde jaar middels stages (lees: een half jaar varen als leerling) moeten bewijzen dat je het theoretisch gedeelte van de opleiding ook in de praktijk voldoende beheerst en dat je je mannetje staat als het er op aankomt. Wie daarbij onvoldoende presteert kan zijn diploma zondermeer op zijn buik schrijven en zonder diploma en referenties kom je in de zeevaartsector sowieso niet aan de slag.

Later heb ik als hobby/vrijetijdsbesteding nog een BA Cultuurwetenschappen behaald en dat was, hoewel zeer interessant, een lachertje vergeleken bij de zeevaartschool.

@verraad van links | 21-07-10 | 00:58
Ja maar hee. Heuh. Heuj heuj. Ik heb nog met je geknikkerd, toen piepte je wel anders.

drama | 21-07-10 | 00:57
Slaap lekker dan. Je had misschien iets eerder moeten komen.

@Fluffball | 21-07-10 | 01:01
Het gaat ook over de opleidingen van tegenwoordig. Die zijn gewoon driewerf kudt.

Heads or Tails | 21-07-10 | 01:01
Ik was er al even, maar jullie typen zo snel. En ik lees niet zo rap. Vanwege een stropende scrollbalk.

@drama | 21-07-10 | 01:01
Ja, en je verloor altijd. Echt een drama.

Originele denkers...daar ontbreekt het aan.
Schoonschrijvers en kontenkruipers zijn er al genoeg.

Zoals Co, mijn trainer in de F-jes al zei: "Je treen gofferdomme vor jezelluhf". Trek 'm maar parallel door.

Heads or Tails | 21-07-10 | 00:59
Je hebt gelijk moet stantepede zijn, geheid dat ik er geen schroef minder door verkoop. Het positief beleven van gerontofolie zie ik persoonlijk niet als een welkome aanwinst en dus maak ik liever eens een schrijffout. Gezien uw belangstelling zou u eens moeten proberen uw gerecteerde piemel tussen de middenbladzijden van een Van Dale te klemmen dat voorkomt ook nog eens angstige bejaarden, nietwaar?

@drama | 21-07-10 | 01:07
Was Co soms ook een mongool?

@verraad van links | 21-07-10 | 01:10
En dat IS ie dan nu nog steeds, als het goed is.

verraad van links | 21-07-10 | 01:05
Een drama zal ik altijd wel blijven. Geef me een knikker en hij ligt al in de put voordat we kunnen spelen... Ik ben blij dat ze nog bij een goed persoon terecht zijn gekomen. Heb je ze nog?

verraad van links | 21-07-10 | 01:10
Co behoorde inderdaad tot die categorie, maar hij was geen officieel geregistreerde. Daar lopen er genoeg van rond, je kent ze wel.

@drama | 21-07-10 | 01:13
Ja, potje?
@1.15
Ja, onder andere op het HBO schijnen er een heleboel rond te lopen.
*on topic is*

Zo, ik weet het weer aardig droog te leggen hier. Ik ga maar eens naast de dekens. Ayetoo buurman.

verraad van links | 21-07-10 | 01:18
Daar zullen ze best rondlopen. Zoals ook op de Uni's. Zoals overal eigenlijk. Ik wacht nog steeds op dat genie dat ons weer 100 jaar verder helpt in de ontwikkeling die al 200 jaar stilstaat. Of zoiets, ik slaap al.

@verraad van links | 21-07-10 | 01:02
Yeah, ik ben het met je eens dat er (nu én toen) ook een hoop halfzachte opleidingen bestaan. Ik voel me alleen een beetje op mijn pik getrapt als iemand beweerd dat alle HBO-opleidingen per definitie peop zijn. :)

Een opwindend muziekje;
www.youtube.com...

Wat een kleinburgerlijk insteek aangaande het concept "school" Een school leert je zoals het op latere leeftijd werkt en dat lijkt, in dit geval, geheel te stroken met de werkelijkheid want handen boven elkaars hoofd houden is eerder regel dan uitzondering in de grote mensen wereld. Een objectief onderzoek daarnaast is natuurlijk ook een farce eerste klas. De insteek van zo'n onderzoek bepaald in grote lijnen al de uitkomst. Dan kan je vriendjespolitiek erbij halen maar dat zet geen zoden aan de dijk omdat over de hele linie plaatsvindt. De enige aantijging die echt hout snijdt, is dat overheid een verkeerd beloningssysteem toepast en daar zou Bert meer op moeten hameren. Dit zou alleen moeten werken volgens het principe dat iemand wil investeren in zijn toekomst en niets meer dan dat.

@Uni-burger 1:43
Investeren in je toekomst leer je al met economie VWO:
Belasting ontduiken
Belasting ontwijken
Belasting ontvluchten
Is 20 jaar geleden oid, maar klopt nog steeds.

@necrosis | 21-07-10 | 01:54
Of je wordt gewoon kamper. Betaal je geen cent belasting.

@Fluffball | 21-07-10 | 01:35
Dat kan ik mij goed voorstellen.

@verraad van links 1:55
Kampers betalen ook belasting, nml accijns en btw op Schültenbrau en zware shag.
En heb jij juriste weer weggepest?
Foei!

Heb ik nu iedereen weggejaagd?
*voor straf géén biertje opentrekt*

Wat een gezeur allemaal, carrière maak je als man met ervaring, creativiteit en kennis. Een zogenaamd 'fake' diploma kan je misschien meteen aan een baan brengen, maar kijk dan maar hoever je ermee komt. Al die zogenaamde 'school' projecten zijn niet echt een weergave voor de realiteit. Je verneukt jezelf er alleen maar mee.

Spreek ik nu mezelf hiermee tegen?

* Heeft blijkbaar teveel whisky op.

@necrosis | 21-07-10 | 02:12
Nee, Ziggo had een storing (althans bij mij, en ik vermoed, gezien het geringe aantal comments in het afgelopen uur, bij meerdere reaguurders)

..carrière maak je als man.....
@Menneau 2:15
En als je nu vrouw bent?

@Rammstein
Lees je even mee, dit wordt leuk.

@koerbagh ® 2:19
Ik heb GRATIS internet van KPN en heb nooit problemen.

@neocrosis

Het sneller getypt als gedacht natuurlijk. Als man of vrouw uiteraard.

Het was..

@koerbagh ®
Veel Ziggoklanten op GS dus, biertje iemand?
*grinnik*

@necrosis | 21-07-10 | 02:27
Nou vooruit, doe maar één. De nacht is nog warm en lang.
* proost *

Ik internet via Ziggo en heb nergens last van gehad.

@Menneau 2:24
Zuipen en commenten is een slechte combinatie.
En schrijf mijn nick correct, prutser!

@somniferum | 21-07-10 | 02:30
Ik via XS4ALL, dus ook hier al jaren geen problemen. Wel steeds meer met Mozilla. Zag zojuist dat er een update is uitgekomen. Morgen toch maar eens installeren en hopen dat die kudt-crashes nu voor eens en voor altijd verleden tijd zijn.

@necrosis | 21-07-10 | 02:27
Ik weet het niet, maar ik heb een uurtje patience gespeeld tot de verbinding er weer was. Wellicht hadden meer reaguurders er last van, wellicht niet. Boeit me ook niet. Ik baal er wel wel van dat ik op dat moment net op skype in gesprek was met een kennis in de US die ik vervolgens duur met de KPN landlijn moest bellen dat mijn internet eruit lag. Daar kan ik me dan weer geweldig over opwinden, ook al hebben ze dan net een rechtszaak tegen BREIN gewonnen. Dat boeit me dan op zo'n moment geen flikker. Zorg gewoon voor een stabiele 24 uurs verbinding, denk ik dan.

koerbagh ® | 21-07-10 | 02:34
Nou nou nou ... het ís al zo warm ....

@Rammstein 2:42
Negeer mijn 2:19 comment maar, Menneau heeft zichzelf herroepen (typo/ drank)
Geen fittie/ [!] feestje dus.
*bummer*

@Rammstein | 21-07-10 | 02:42
Oh. ik ben verder vrij cool en ik heb me verder fysiek niet opgewonden. maar ik stuur de telefoonrekening toch maar naar Ziggo. Ik betaal niet voor een verbinding die er af en toe zo maar mee stopt. En ook al doen ze aan onderhoud: re-rout het verkeer dan even. Zo moeilijk kan dat niet zijn, denk ik dan.


Of kondig het even aan met een mailtje, kan ook geen probleem zijn. Maar nee: gewoon klap-boem... Weg verbinding. Nou ja, ik kan me de tijd nog herinneren dat je letterlijk moest inbellen, dus het valt wel mee met m'n ergernis hoor, ook al wens ik ze de vliegende tyfus. Dat dan weer wel.

Chiant,
Ik heb zelden storing.

Enfin, ik ga zo maar eens slapen. Morgen weer fijn hele bevolkingsgroepen beledigen en wegzetten als sukkels, variërend van vierdaagsewandelaars tot moslims en van socialisten tot christenen. Ik heb er zin an. @ your service.

@koerbagh ® | 21-07-10 | 02:34
Daarom: XS4All.

Een smakelijke voortzetting @allen
*werken gaat*

Over opleiding gesproken. Netwerk had een geweldige reportage vanavond over Dennis Honing die zich op 19-jarige leeftijd heeft bekeerd tot de mooie islam. Geweldig allemaal! Wat een voorbeeld voor onze jeugd die Dennis! Dennis houdt zich ook bezig met allerlei goede doelen en heeft inmiddels twee schatten van kinderen. Pappa Honing is ook heel gelukkig met de nieuwe carrière van zijn zoon.


Schaf het onderwijs maar af, we hebben tegenwoordig genoeg aan de islam. #geweldig

necrosis | 21-07-10 | 02:49
Dat doe ik meestal.
Werk ze.

koerbagh ® | 21-07-10 | 02:51
Het "peep" systeem.

@Parsons | 21-07-10 | 03:04
Je vraagt je toch af wat Netwerk bezielt om steeds met dat soort reportages te komen. Nieuwswaarde is werkelijk minder dan nul en wat willen ze nu daarmee aantonen? Overigens heeft Pat Condell blijkbaar een zeer lezenswaardige aanradert gevonden op de dode bomenmarkt inzake dit onderwerp, blijkens zijn meest recente productie.
*toch maar even uitzendinggemist aanklikken gaat*

@necrosis

Mijn excuses. Als u nog wakker bent rond dit uur ;-).
Ik ga nu zelf slapen, anders mis ik mijn gls express voor mijn iphone 4.
Oh.. Ja ik betaal te veel voor apple troep inderdaad.

Persoonlijk vind ik dat minstens 30% van de HBO punten uit praktijkervaring voort zou moeten komen, maar blijkbaar ben ik de enige hier.

loppa | 21-07-10 | 04:23
Nop..In de wegenbouw is 35 % praktijk (ook op HBO niveau)

De kantonnier | 21-07-10 | 04:34
Klopt.
Mogge, ouwe lijnentrekker !
;)

Mogge Stenenboer ;)

Trowens Teun Respect voor het mooie tijdstip dat u ontwaakt elke dag.Hulde voor de echte bikkels.

De kantonnier | 21-07-10 | 05:23
Even terugkomend als een werkgevende stenenboer op diploma's..
Vaak zijn dingen als de juiste instelling én op tijd op je werk verschijnen misschien nog wel belangrijker als een diploma.
Maar dat is mijn ervaring, voor wat dat waard is.

De kantonnier | 21-07-10 | 05:31
Excuus, DAN een diploma, niet als.
Ghe, die van mij zat bij een pakje boter.
;)

De kantonnier | 21-07-10 | 05:31
De vroegte wint, altijd.
Het werk dat je, zeker met deze warmte, kunt maken voor 12 uur, nemen ze je niet meer af.
Die uren tellen dubbel, als het ware.

Teun van het Tuinpad | 21-07-10 | 05:35
Ik weet het vent. Werkze en *out* (namelijk tukkietime, op naar de volgende nacht)

Verder weet ik bijna zeker dat Analia, Anorexia én Adrianana het VWO-diploma nu al hebben.
Uiteraard ligt de bul met hun naam in Leiden al klaar en hoop ik dat er voor die 3 nog voldoende water te managen valt als Papa daar klaar mee is.

De kantonnier | 21-07-10 | 05:38
Trusten en laters !

Ander hier voor de drie A-tjes
ec.europa.eu...

En als, stel dat, het water op is.
Dan is er altijd voor die Van Lippen Bietenveld nog vruchtwater om te managen.
Er zijn zat vrouwen diploma-loos moeder geworden.

De kantonnier | 21-07-10 | 05:42
En als zelfs dat te hoog gegrepen is, kunnen ze zingend het land door als TripleQueen.
Ofzo.

De eerste jaren van diplomaloze doos in een vogelvlucht:
www.youtube.com...

Teun van het Tuinpad | 21-07-10 | 05:40
Kom op Teun, dat zijn kids, die kunnen daar ook nets aan doen.

En ter afsluiting een compilatie van deze Honinklijke WAjongeren:
www.youtube.com...

Rammstein | 21-07-10 | 05:53
Owh.
;)

Goed, ik ga buitenspelen.
En wat niet meer zij.
Fijne dag @ all ( en Ramm )
Laters!

Niet dan ?

Teun van het Tuinpad | 21-07-10 | 05:54
Wat een prachige plaatjes om mee wakker te worden. Dank Teun dank. En werkzeweer vandaag!

Live Vierdaagse mysports.tv... maar echt hard gaat het niet.

Bos Hout | 21-07-10 | 06:16
Geweldig ! Ik zocht mij een aap naar een knappe cam. Dank je !

Bos Hout | 21-07-10 | 06:16
Die irritante vent links in dat groene shirt zou je toch zo van dat podium afduwen, oder.

Rammstein | 21-07-10 | 06:20
Die sukkel zat ik ook naar te kijken. Wat een popi-jopi zo vroeg in de morgen.

GS heeft voor het eerst in heeeeel lange tijd weer eens een roeren waar het stinkt topic. Chapeau!

Ik heb misschien in de basis maar een MEAO diploma aangevuld met ruim 15 jaar verschillende opleidingen gevolgd te hebben, maar ik heb er wel echt voor moeten leren. Een HBO vodje krijg je kennelijk al als je een volle spaarkaart heb voor 8 euro korting op de Efteling. Vandaag toch eens aan die arrogante HBO'ers vragen op welke school ze hebben gezeten. En dan toch ook eens een query laten draaien over het aantal "HBO'ers" met een InHolland diploma.

@Bos Hout | 21-07-10 | 06:16
Lol.

Draag een hoofddoek scheelt zeker 25 studiepunten op je propedeuse (HvA).

Eindelijk, nu tijd voor een écht onderwijssysteem

De Hanzehogeschool van Groningen verschuilt zich achter de Onderwijsinspectie en NVAO, De Nederlands Vlaamse Accreditatie Autoriteit. Deze laatste organisatie voert visitiaties uit. Voor de betrokken organisatie een zeer inspannende gebeurtenis die, mits goed voorbereid, niet zo spannend hoeft te zijn.
De NVAO zal met name kijken of alle processen goed lopen en hiervan moet je dan de documentatie op orde hebben. Deze procesbeschrijvingen zijn vrij gedetailleerd en is intensief werk maar hiervoor wordt doorgaans een interne projectgroep samengesteld en externe expertise ingehuurd. Zij weten presies wat een visitatiecommissie wil horen. Deze interne projectgroep zal bij iedere opleiding ingezet worden. Daarna komt de visitiatiecommissie twee dagen langs en zal alles onderzoeken. De commissie zal echter nooit een tijd hebben om een specifiek onderdeel zoals: "Hoe komen langstudeerders aan hun diploma" tot in detail te onderzoeken. De commissie blijft steken op het niveau: wat is jullie rendement op lange termijn? "Oh laag, Ok volgende vraag".
De interne projectgroep organiseert doorgaans een proefvisitiatie; docenten
die voor de commssie zijn opgeroepen krijgen dan de mogelijke vragen voorgelegd, en de antwoorden worden doorgenomen. In jargon heet dit een: "interne audit". Zo'n proefvisitaite heeft mede ook ten doel om kritische docenten van de lijst te doen afvoeren (zijn opeens niet beschikbaar) of worden, zoals bj de Hanzehogeschool gebeurt, onder druk gezet om toch maar met de juiste antwoorden te komen. Dit is staande praktijk op de Hanzehogeschool.
Dan kan ik nog een opmerking maken over d e onafhanhelijkheid van de NVAO; hierin hebben hoogleraren zitting van diverse universiteiten. Nu kan kan het voorkomen dat een opleiding in Groningen zeer kritisch wordt beoordeeld door een commissie onder voorzitterschap van iemand uit Amsterdam. De volgende keer zal Groningen het voorzitterschap hebben en hard oordelen over Amsterdam. Ik heb dit zelf gezien toen een bepaalde academische medische opleiding in Amsterdam geen studenten meer mocht aannnemen: Groningen zou er van lusten bij de volgende visitatie.

Knaapjes van de redactie. Jullie zijn leuk heur, echt waar. Jullie hebben alleen de definitie van studeren niet correct. Dat is namelyek: colleges volgen aan een universiteit of aan een hogere beroepsopleiding;

Het is trouwens wel aandoenlijk hoor, die paar linkjes in een post plempen en doen alsof je daarmee diepgang bewerkstelligd.

Jullie komen er wel!
-edit HBO-er? -

Ik heb ooit een 10 gescoord, dat kan dus echt niet hè, ik ben nog dommer dan het achtereind van een varkens snoet. Als dat geen fraude is dan weet ik nog minder.

Ik heb hier nog niemand horen praten over minors! Waarom niet?! Minors zijn juist zo gemaakt waardoor de 'elite' op het HBO zich eens echt slim kan voelen.
.
Ik leg uit. Ik volg een studie die slechts weinig te maken heeft met economie op een niet nader te noemen HBO instelling. De woorden vennootschapsbelasting en fiscaal fictieve eenheid deden mij dan ook niks. Tot ik met mijn suffe kop eens dacht van 'Hey, ik ga een minor vennootschapsbeheer volgen, leuk!'.
.
Kom je daar de eerste keer in de les en dan blijkt dat van de pak hem beet 50 mensen jij de ENIGE bent die een opleiding zonder al teveel economie. De overige 49 liederen volgen allemaal 3e jaar 'Small Business Administration', accountancy of fiscale economie. Mensen die, om het zacht uit te drukken, al het een en ander van economie kennen. 'Fijn, ik ben dus driedubbel gefucked!' dacht ik.
.
Tot echter de tentamen resultaten binnen waren. Wat bleek: niet alleen zat ik zo ongeveer bij de vijf personen met het beste eindcijfer (8,0) maar had bijna de helft van de studenten een onvoldoende! (!!!) What the fuck, blijkbaar was het dus wel nuttig dat ik elke les aanwezig was en alles goed heb bestudeerd. In tegenstelling tot een heleboel andere Einsteins die alles al dachten te kennen. Dat geeft maar weer eens aan wat voor een lachtertje de meeste HBO studenten zijn en hoe serieus zei hun opleiding nemen. Laat ik over mijn major maar niet beginnen, daar lopen echt de grootste retards rond...

Ik volg een traject aan de uni, waarbij ik een deel van mijn bijvakken volg aan op het hbo. qua kwantitatieve werkdruk is het HBO een stuk zwaarder. Waar ik bij 70% van de uni tentamens weg ben gekomen met 'het uit het folie halen van de boeken' in de week voor het tentamen, moet ik op het HBO flink aanpoten voor de EC'tjes. Wel gaat het op het HBO nauwelijks om de kwaliteit van je werk, maar vooral of je prestaties vallen binnen op meerdere manieren te interpreteren fopcriteria. Ook op de hbo-instelling waar ik vakken volg is het mogelijk om punten binnen te halen door koffie te zetten, de deur open te houden, de computer aan te doen en op aangeven van de docent ppt-slides door te klikken.

Ook heb ik op de uni een keer meegemaakt dat we als studenten collectief een 7 voor presentaties, waarbij de werkelijke prestatieverschillen zodanig waren dat er toch minstens 9's en 3'en hadden moeten vallen. Na terechte protesten werden de presentaties als onderdeel van het tentamencijfer maar in zijn geheel geschrapt. Leverde overigens wel leuke televisie op.

ach economische studies, HBO of universiteit, zijn voor mensen die het in de grote mensen wereld niet redden zonder papiertje. Waarom wil ik naar een HBO waar de gemiddelde docent minder van zaken doen begrijpt dan ik? Een jaartje gezeten p opgehaald en toen had ik het wel gezien. Lekker voor mijzelf begonnen. Economische
studies zijn in nederland een grap. Allemaal veel te theoretisch.
Het mooiste is wanneer mensen met hun diploma op zak het dan wel denken te weten.
Alle zaken die je leert kan je ook gewoon zelf leren boek pakken en lezen.

Hahaha! Hapt u maar. Wat een leuke, totaal-niet-te-makkelijke reactie, Doerak! Dus..

Nee, maar mag ik die topkwaliteit van jullie stukjes nog eens benadrukken? Want jullie zijn me er eentje hoor! Als de mannen eenmaal beet hebben nou nou. Maanden aan analyse, rapportages. NIETS is jullie te gek om de waarheid boven tafel te krijgen.

En dan zijn er serieus mensen die zeggen dat het enige wat de 'redactie' (heh) ad-hoc doet is wat internetlinkjes bij elkaar plempen en onderschrijven dat Geert Dales helemaal geen huisvriendje (luister BNR interview naabs) van meneertje Leer is...

Aandoenlijk dekt toch wel weer heerlijk de lading.

De hetze tegen hbo-instellingen die studenten een alternatieve afstudeerroute aanbieden, is onterecht.
De afstudeertrajecten waarover onder meer op Geenstijl werd bericht, zijn gewoon in orde."

Andere hbo-scholen liggen in de media ook onder vuur, maar dat is volgens Terpstra onterecht.
-
benoemen en bouwen volgens ratje Doekle ..

En zo verwordt onze kenniseconomie ook tot een papieren werkelijkheid: www.nu.nl...

Stijlloze Klassiekers

De Huisregels!

Reaguren is leuk, alleen is dit aan een aantal regels gebonden. Wie meent zich hier niet aan te hoeven houden, krijgt te maken met Joris en zijn hulpklazen.

GeenStijl pw0n3d minister

Ontluisterende beelden van een stamelende minister die haar aan het wankelen brachten. Snap je?

Wij van WC Eend adviseren WC Eend

Wij zijn de baas. We wilden dat WC Eend als beste reclame ooit werd gekozen. Zo geschiedde.

GeenStijl hackt Amsterdam Arena

Dankzij een defect bvmol-filtertje kon onze hackunit de reclameborden in de Arena voorzien van ons logo.

Overzicht feauteauf*cks

Stijlloze creaties, betreffende een actueel onderwerp, kunnen hierrr worden geupload. Niet zelden halen de inzendingen de media. Oh ja, feauteau schrijf je zeau!

Rutger opgepakt wegens filmen upskirts

Rutger & Twan filmden dankzij een defect trappenhuis onder rokjes en werden terstond in de boeien geslagen. De persconferentie die hierop volgde haalde het wereldnieuws.

Geenstijl Chips!

Een stukje karton, bewerkt met kruiden en chemicaliën zodat je hersens denken dat je het lekker vindt. Gelukkig wordt het niet meer onder onze naam verkocht.

Francisco van Jole groet GeenStijl

Ene internetarcheoloog genaamd Van Jole heeft altijd commentaar op GeenStijl. Wij vroegen, zoals het gezien journalistiek hoort, om wederhoor. Nou, dat hebben we geweten. Wat een aso...

Felix Meurders overleden en weer opgestaan

Meurders stelde op televisie dat internet en weblogs onbetrouwbaar zijn. Waarvan akte. Wij verklaarden hem dood, alle oude media namen dit bericht over. Hoezo onbetrouwbaar...

Piet Paulusma verongelukt

GeenStijl kreeg een afgekeurd reclamefilmpje waarop Paulusma werd doodgereden. We knipten de adverteerder eruit en hadden de dag van ons leven. Piet niet...

PvdA fuseert met VVD in fietsenhok

VVD-raadslid slikte het rode zaad van een PvdA-wethouder. GeenStijl ontdekte het schandaal, schreef erover en uitgerekend de ontvangende partij moest het veld ruimen.

De Allochtoon-o-meter

Tik je postcode in en je weet precies hoeveel allochtoonse buren je hebt. Handig voor recepten uitwisselen en het vinden van een schoonmaakster dicht bij huis!

De plaat en zijn verhaal: Daghelden!

Nijmegen 2007: beroemd geworden beelden waarop agenten zich verstoppen achter een muurtje om zoveel mogelijk fietsers te naaien...

WimLex koopt iPhone in NewYork

Betrapt! Onze nationaalprins koopt een iPhone in een Apple Store te New York. Lekker illlegaal en toch goedkoop. De RVD meteen BOOS op GeenStijl. Want het was WimLex niet, het was New York niet en het was geen iPhone. Tuurlijk joh!...

Manon Thomas, wereldberoemd!

Milf Manon kreeg herpositionering én een rebranding. Van saaie doos tot aantrekkelijk en geadoreerd seksbeest in één muisklik...

Spuitgasten zeggen CHEESE

Laat maar branden dat huis. veel belangrijker is: hoe zit mijn haar... Inderdaad: smile, je staat op GeenStijl...

GeenStijl: 100 procent journalistiek medium

De raad voor journalistiek zegt het, dus is het waar. Wij hebben hoor- en wederhoor hoog in het vaandel staan en nemen nooit stelling. Kom maar op met die perskaart! Of weet je wat, steek hem maar gewoon in je reedt...

Dakmoord goedgekeurd door raad journalistiek

Weer iemand die in het stof bijt. GeenStijl op drie van de vier punten in het gelijk gesteld door fossielenclub. job Knoester eet je hart uit...

Moszkowicz dreigt met kort geding

Moszko, Moszko, Moszko & Moszko trekken namens Ruud de Wild aan de bel en dreigen met kort geding. Eindelijk voor het hekje.NOT...

Rutger traint in de Noorse bergen

Rutger maakte een episch verslag van zijn avonturen met de landmacht. Meneer mocht mee op koudetraining in Noorwegen en vreemd genoeg overleefde hij dit ook nog. Het gehele overzicht van zijn avontuur staat hier...

Hanneke Groenteman vindt GS verschrikkelijk

Vara-mastodont werd overvallen door mocro's maar dat mocht niet gezegd worden. Rutger noemde het beestje bij de naam en kreeg ruzie. Met een bloemetje kwam alles toch nog goed.

Kameelteen 1 miljoen keer bekeken

Raar maar waar. Een miljoen mensen keken naar EEN foto en vonden 'm enorm geil Hierrr het hoorcollege kamelentenen...

Eindelijk hoofdprijs voor Hans Teeuwen

Zijn lied 'Het Vrije Woord', gezongen tijdens de Van Gogh-herdenking, werd meer dan 1 miljoen keer bekeken in onze Dumpert. Reden voor Rutger om de cabaretier de Vergulde USB Stick te overhandigen. Klik hierrr voor de audioversie.

Rachel Hazes persoon van het jaar

De Volkskrant wilde een of andere snob als Nederlander van het Jaar. Het werd Rachel Hazes. Dankzij GeenStijl...

GeenStijl haalt jaarboek Van Dale

We haalden zowaar het woordenboek met ons 'unieke lexicon'. De dag daarop begonnen we normaal Nederlands te schrijven. En of dat nog niet genoeg was kwam het tijdschrift Onze Taal, een vakblad voor corduroy dragende pijprokers met een ringbaard, met een omslagartikel over ons. Gerard Reve meets Swiebertje...

Op bezoek bij Pedo Ad

In het pre-Rutger-tijdperk ging Hoxha zelf maar met de camera op pad. Hij bezocht Pedo Ad, de drijvende kracht achter de pedopartij.

GeenStijl trekt stekker uit mediapark

We hadden een format, een concept, adverteerders en zelfs een zender. Maar de 'zendercoordinator' wilde GeenStijl opeens niet op primetime televisie. Wij onderhandelen niet met lafbekken en bliezen de boel op.

Bep van Klaveren grootste Rotterdammer

De Grootste Rotterdam aller Tijden was natuurlijk de pugilist Bep van Klaveren. Alweer een internetverkiezing gekaapt door GeenStijl & Achterban. Gewoon, omdat het kan.

GeenStijl-racers

Gast jat Duitse kentekenplaat, zet 'm op zijn auto en scheurt langs flitspalen. Hilarisch! Totdat meneer herkend werd natuurlijk...

GeenStijl geeft Wilders de zak

Wilders schreef een column voor NieuwNieuws, maar weigerde op Tweede Kerstdag door te komen met zijn schrijfsel. De Stijlloze directie ontsloeg Wilders op staande voet.

Christenscholieren groeten Hitler

De meester was even de klas uit. En meteen gingen bij de christelijke scholieren uit Aalten de rechterhandjes omhoog. Geen idee waarom, maar voor ons was het Sieg Heil und Smile, jullie staan op GeenStijl.

Toine de POEP-eter

Boertje van buuten deed heel Nederland versteld staan door een dikke drol op te vreten. Toine werd wereldberoemd en nog dagenlang spraken diverse deskundigen over de gevaren van het verorberen van excrementen. Hoe het nu met Toine gaat? Who gives a shit?

Dumpert redt westerse beschaving

Hoe een filmpje dat verscheen op Dumpert, uiteindelijk FoxNews en al die andere zenders beheerste en de US Marines in verlegenheid bracht

Jihad Rappers versus Hollandse jongens

Twee Hollandsche rechterhandzwaaiertjes worden in een treincoupe in elkaar getikt door Noord-Afrikaanse capuchonnetjes. Moreel dilemma! Voor wie ben je dan? Linksmensen wisten niet meer waar ze het zoeken moesten. Zelfs bij Sargasso trokken ze blikjes Hollandia open.

Wuppies moeten DOOOOOOD

AH gaf zuigende Wuppies weg. De plastic items werden zo ontzettend gehaat door u dat er een spontane vernietiginsactie op gang kwam.

De Chuck Towers Facts

Lee Towes is een grootheid. Hier vindt u de indrukwekkende lijst met feiten over Leendert. En Leen zag dat het goed was...

Vergeten superautomobielen

Extreem populair fototopic op GeenStijl en daarom in de klassiekers.

Playmate Olga op Stijlloos Hoofdkantoor

Mevrouw Olga Urashova, het wereldberoemde Russische Playboy-model (maten: 100-65-95) kwam eens gezellig bij ons langs. Voor een babbeltje natuurlijk, want jongens zijn wij, maar aardige jongens...

GeenStijl, ethisch besef van een pinda

In het tv-programma De Leugen Regeert mocht Vpro-fossiel Chris Kijne zijn licht laten schijnen over de rol van de media in zake de Nijmeegse FietsenHok Affaire. Kijne kleine hersentjes produceerden bovenstaande volzin, en deed ons daarmee een groot plezier. Liever dat dan met je reedt omhoog liggen voor de man met de subsidielul.