Bert Wagendorp heeft er de kracht niet voor

[voice-over:] Aruba. Maart 2007. We spreken elkaar op de veranda van zijn schitterende woning met uitzicht over de Caribische Zee. Pritt Stift. Weblogger van het prijswinnende GeenStijl. Dagelijks schrijft hij ettelijke stukjes voor het als shocklog bekend staande weblog. Een gesprek. [muziekje:]
Ivo: Mijnheer Pritt. U scoort wel eens 1000 comments op een dag. Wat gaat er door u heen als u al die comments leest?
Pritt: Helemaal niks. Ik lees het niet.
Ivo: Pardon? U leest die comments niet?
Pritt: Welnee. Driewerf boeie & geen tijd voor. Het volgende stukje moet geschreven worden. Bovendien ben ik daar ook niet voor aangenomen. Dat mogen moderators doen.
Ivo: Ja, maar. Het interesseert u toch wel wat de mensen van uw stukjes vinden?
Pritt: Zodra je iets publiceert is het van het publiek. Of het publiek het dan met me eens of oneens zijn is hun zaak, niet de mijne. Mogen ze lekker onderling uitvechten.
Ivo: Lekkere betrokkenheid dan.
Pritt: Lekkere domme opmerking dan.
Ivo: Sorry. Maar al dat gescheld op uw persoon. Dat getreiter. Al die verdachtmakingen aan uw adres. Die doen u niets?
Pritt: Wat je niet leest raakt je ook niet. Dus nee. Ik hoor wel eens van een moderator dat ik weer eens dood moet. Boeie. D'r moeten zoveel mensen dood.
Ivo: Is het zo simpel?
Pritt: En tegelijk zo moeilijk. Het vergt discipline. Wagendorp mag dan op de krant dan een hele meneer zijn, op internet is hij iemand uit talloos veel miljoenen. Leg je daarbij neer. Je lezer is altijd slimmer. Stomste wat je kunt doen is je eigen topic gaan verdedigen in de comments. Bij MarketingFacts en Adfoblog zijn ze daar erg goed in. Is de tweede comment al van de schrijver van het artikel. Wat een armetierigheid!
Ivo: Dus u leest toch weldegelijk comments?
Pritt: Ja. van anderen. Kan het iedereen aanbevelen. Erg leerzaam.
Ivo: Heeft u nog een advies voor collega-webloggers?
Pritt: Ja, kap ermee als je een mietje bent. Wie niet tegen hitte kan, heeft in de keuken niets te zoeken.