achtergrond

Geenstijl

Lidl begint OORLOG tegen ONZE frikandel

oostersefrikandel.jpgZwarte Piet. Grijze vinkjes. Hedwigepolder. Oliebollen. Hagelslag. De rook van deze veldslagen om Den Hollandsche Cultuur of de vermaledijde troepen vallen ons alweer in een andere flank aan. Kijk dan. Frikandellen. Te koop bij de Lidl. Worden bestempeld als OOSTERSE SPECIALITEIT. Whuuuuuuuutttt? Wij hebben de Stichting Ter Verheffingh van den Oudhollandsche Frikandel gebeld om na te vragen of de frikadel inderdaad een Oosters product is. Neen. "De commerciële frikandel werd in 1954 gelanceerd in de Nederlandse stad Dordrecht", zegt ook Wiki. En: "De frikadel komt echter al voor vanaf de 17e eeuw in de Nederlandse kookboeken. [...] Onze gehaktbal van tegenwoordig heette in de 17de eeuw 'frikadel'." Oftewel, ONZE frikandel, ONZE specialiteit. Op de barricades! Naar het Malieveld! Hef den fakkels, hooivorken en bevroren frikandellen! Waar dit land nu echt behoefte aan heeft, is een discussie die wel ergens over gaat! Over ONZE frikandellen, dus. Laat dit glorieuze bastion der geprakte koeienogen en vermalen varkensbotten niet vallen, Nederland! We zijn gekwetst en tegenwoordig is het nu eenmaal zo dat beleid wordt gemaakt op basis van gekwetste gevoelens.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.