Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend
167 topics
#pijprokers

WTF. #MeToo WERKT. Uitgeverij Atlas verbreekt contact met bepotelaar Jelte Nieuwenhuis

Verhip. Het online zwartboek #MeToo werpt zowaar wat vruchten af. Uitgeverij Atlas Contact zet een redacteur op non-actief wegens, prozaïsch verpakt, "sterke vermoedens van grensoverschrijdend seksueel gedrag in een professionele context". 

Vrij vertaald: Bleue boekenmeisjes in ruil voor een boekcontract laten bukken onder het bureau. Propria Cures had 'm al langer in de smiezen maar bij Atlas viel het kwartje pas na een column van Sarah Sluimer nadat GeenStijl een naam koppelde aan een column van Sarah Sluimer. En ook nu hij geschorst wordt voor het iets te vaak het coming in coming of age-roman stoppen, wordt de naam van Jelte Nieuwenhuis door de Volkskrant niet genoemd. Want vriend van de krant en zo'n zwarte pagina straalt slecht af op iedereen die altijd zijn (m/v/Sarah) bek hield. Maar het moet haast wel om Jelte Nieuwenhuis gaan bij wie de bladwijzer bleef liggen bij de A van Aanrander. Zijn vrouw (inmiddels van twitter) probeerde hem nog te redden, maar #MeToo is voor hem voorlopig het laatste hoofdstuk bij Atlas Contact. Overigens wordt de hashtag #MeToo sinds vandaag vooral gebruikt om negatieve ervaringen met Marokkaanse straatjongens te delen, en vanaf 16:00 uur vanmiddag betekent #MeToo simpelweg dat je nog een biertje wilt. Want nu weten we het wel.

Bah. Pauw-tafel lacht om seksuele intimidatie tijdens memorabele #MeToo uitzending

Het had de hoogmis van de MeToo-hype moeten worden. Schrijfster Saskia Noort én NRC-columniste Joyce Roodnat aan de fatsoenlijke NPO-deugtafel van Jeroen "Ik neukte er 200" Pauw, om te praten over ongewenste seksdingen en typisch mannelijke kleedkamer kutgeintjes inzake De Vrouwtjes. Saskia Noort mocht haar verdrietige click-click-click verhaal in de Volkskrant nog eens overdoen - nu weet u ook waarom die seksscenes uit haar streekromannetjes zo ontzettend ruk zijn - en Joyce Altijdnat (NRC) werd ooit 'bepoteld' door de Joodse cineast Kloot Lanzmann van de Shoah-docu, maar ze zei er niks van, want het vreten gaat voor de moraal maar anno 2017 komt het wel goed uit want Israël is satan. Best wel heel verschrikkelijk allemaal, wat de dames allemaal moesten meemaken met die enge kerels. Des te opmerkelijk was het daarom dat er aan diezelfde NPO-deugtafel HARDOP gelachen werd toen in een ZapService Filmpje een vrouw aangerand werd door een andere vrouw. Moet u eens doen in uw kantoortuin/cubicle/vergaderruimte/filmset, zomaar iemand VOL op de bek nemen. Nu ja. probeer het eens vandaag. Lachen.

Joshua Livestro, hoogmoed die maar blijft vallen

Nee, hij is zoveel woorden niet waard. Maar verdomme wat was het leuk om dit naslagwerkje te tikken. Voor de eeuwigheid, voor de liefhebbers, voor de lol: Joshua Livestro, de meest hypocriete huilstruik uit de Nederlandse internethistorie. En dat zegt wat.

rechtsbraak

Sjonge, die Joshua Livestro. Wat kan een mens toch diep zinken. Kijk 'm nou. Kom, lieve mensen, even in de kring dan gaan we het er toch even over hebben hoor. Want hoe kon het gebeuren dat de man die we hierboven op de cover van zijn gebundelde columns in 2004 fier in een vaderlandse vlag gewikkeld zien, als de conservatieve Caesar van de Hollandse polder, in februari van dit jaar een stuk met de titel "Laten we eerlijk zijn: Wilders, Roos en Baudet zijn feitelijk landverraders" openen met de zin "Hypernationalisten wikkelen zich graag in de vlag"

Ook oogstte de vvd'er onlangs veel schizofrene linkse lof met een van vergezochte voetnoten en verwijzingen doorspekt wraak-essay in de Volkskrant, tegen iedereen waar hij een persoonlijke rancune tegen koestert, en waarin hij zichzelf tot algemeen directeur, agendaprogrammeur én scherp afgestelde uitsmijter van het rechtse theater  kroonde met de hilarische slotzin "De rechtse tent is breed, maar wie zich niet aan die basiseis kan houden, hoort er niet in thuis." Dat zinnetje maakte al het voorgaande overbodig en ongedaan, want het verraadde ondubbelzinnig de werkelijke intentie van het stuk: het was een manmoedige doch lafhartige poging tot redemptie voor zijn ruim gemaakte blunders uit het recente verleden. Livestro wilde weer terug bij De Club, door zich voor te doen alsof hij De Club is.

Hoe doorzichtig ook, van NPO-druiloor Eelco "Trump gaat nooit winnen" Bosch van Rosenthal tot Joris "Als Engeland naar mij geluisterd had,  hadden ze nooit voor Brexit gestemd" Luyendijk werden de linkerhanden blauw geklapt voor de als mislukte karaktermassamoord vermomde sokkel die Livestro voor zichzelf probeerde te metselen. Poging geslaagd? Neen. Op internet is Livestro nog steeds de risée van rechts en de laughing stock bij velen op links. Een verrader die zijn ziel verkocht en een vondeling die niemand wil adopteren: het Volkskrantpubliek klapte eenmalig, en dan vooral tégen de vele namen die hij door de modder trok dan vóór de auteur die zichzelf voor dat ondankbare karretje had gespannen.

Ooit was Livestro veelbelovend. Rond de eeuwwisseling werkte Joske (Amersfoort, 1970) voor de Britse Conservatieve Partij, was hij persoonlijk medewerker van Frits Bolkestein in Brussel en runde hij samen met Bart Jan Spruyt de Edmund Burke Stichting, een conservatieve denktank in de Den Haag. Hij schreef columns, onder andere in Vrij Nederland en Reader's Digest. Kwade tongen beweren dat hij overmoedig werd, te veel ego kweekte en zichzelf namens de vvd op de verkiezingslijst voor de Europese Verkiezingen van 2004 wilde zetten, maar dat laatste weten we niet zeker dus dat schrijven we niet op. Wel werd hij rond die tijd bij de Burke-stichting buiten gebonjourd. Iets met graaien in de kas, zo wordt gefluisterd.

De overmoed uitte zich in die periode in het idee dat mensen op zijn gebundelde columns zaten te wachten: fier stond hij daar, op de omslag van zijn eigen boek, gehuld in de vaderlandse vlag. "Het verschilt niets van de andere column-boekjes: het voegt niets toe. En ook hier geen wetenschappelijke onderbouwing van al die stevige uitspraken", lezen we in een recensie op Bol.com. Sta je dan. Met de vlag waarin hij zich in zijn eigen huidige hypocrisie wikkelt.

Lees verder

Staatstelevisie rolt rode loper en Dionne Staxxx uit voor nieuw kabinet-Rutte

"Laten we anders Dionne Staxxx bellen voor het presenteren van een liveprogramma over politiek. Die kan dat echt. En dan gaan de formatievloggers, die tijdens het debat laatste debat van Jeanine Hennis zaten te borrelen in Nieuwspoort, de staatssecretarissen voorstellen aan het volk." Tering jantje NOS hoe duidelijk willen jullie het maken dat jullie de vaderlandse politiek zien als een gezelschapsspel voor verwende zoontjes van ex-journalisten? Krijgen we ook vox-pops van huilende burgers die zo blij zijn dat Bruno Bruins de nieuwe minister van Volksgezondheid wordt? Parades van gelukkige kiezers te Doetinchem die de zonnegroet maken voor grote leider Mark-Jong-Rutte? En dan Dominique van der Heyden die schreeuwend verklaart dat Belgen weldra kennis zullen maken met de ongeëvenaarde kracht van het pang pang roepende vaderlandsche leger? Wij hopen van wel. We zitten in ieder geval met gekamde natte haartjes, een bakje paprikachips en een bekertje 7-up voor de kijkbuis donderdag. Zin in!

Nazi-krant nazi-wrijft in nazi-vlek over nazi-stuk

Sorry. Zijn we weer. Maar de falende opeenstapeling faals in de NRC-dance-Godwin-gate is zo'n heerlijke faal dat we u er nog een keer mee gaan lastigvallen.

Want kijk Petertje Vandermeersch beste collega wat doet u nu? HIERRR het artikel weghalen, DAARRR zeggen dat het in de pampieren krant best kon omdat het op de freakin' Achterpagina stond (aha daar mag Youp van 't Hek ook vrolijk politici doodwensen) en dan HIERRR het artikel danig afpissen om het vervolgens TOCH in zijn geheel opnieuw te publiceren. Hoe dan? Oh zo dus. Met een sausje SJW-gewauwel over 'diversiteit'. "Diversiteit zit ook in het DNA van dance." NRC-dance-verslaggever Rolinde Hoorntje haalt de bekende formule 'x=divers=goed -> bek houden' aan en zo is iedere discussie bij voorbaat gewonnen. Jammer voor je Bernard Hulsman. Zijn wij ondertussen even keihard (maar echt keihard) aan het lollen over 'NRC-dance-verslaggever Rolinde Hoorntje'. Dat is toch een beetje de waterpolo-redacteur van Voetbal International, de Bach-expert van BALLINNN' of de hiphop-correspondent van De Correspondent. NRC-dance-verslaggever. Doet u de groeten aan de NRC-sneeuwman?

Oproep aan TV-land: Meld al uw aanrandingen bij Arnold Karskens

Social
Social

Zo. En toen was het tijd dat het Nederlandse fatsoenskartel hun skeletten nog even extra ver achterin de inloopkast gooiden, want Karskens komt ze zoeken. En denk nu maar niet dat iemand die zich lachend in z'n eentje door Afghanistan navigeert, de weg door uw Hugo Boss en Prada's niet weet te vinden hoor. HEUS WEL! Dus, heeft u zichzelf voordat u tafeldame mocht worden, eerst onder toeziend oog van hogepriester Marc Marie in een satanisch ritueel moeten offeren door geheel naakt VAN NIEUWKERK in uw arm te snijden terwijl het bloed door Claudia werd opgevangen in biologische terracotta kommetjes, waarna u leerde dat de rode driehoek [coincidence?] in de studiotafel bestaat uit het op lichaamstemperatuur bewaarde bloed van uw voorgangers? Werd u ooit gedwongen met een beeld van Jezus aan het kruis te masturberen op naaktfoto's van Dolf Jansen? Heeft u ooit ― naakt ― ongeacht al uw principes tegenover Wendy in een catsuit en gasmasker moeten getuigen dat Ushi en Dushi heel leuk en nog altijd van deze tijd is? Vertel het dan in godensnaam gratis en anoniem aan ome Karskens, en red de wereld van NPO-spirit cooking! #MeToe.

Social

Bernard Hulsman en NRC hadden gewoon gelijk. Technofestijnen zijn voor Führerfappers

Allemaal weer bekomen van de ophef van het weekend, dat NRC de moderne beatmuziek vergeleek met Nazibijeenkomsten? Jammer genoeg heeft de Nurk het stuk gejorist want "op internet ging de nuance verloren buhuhuuhu wij zijn dode boom" - de vergelijkingen over gestrekte armen en Hitler op het Zeppelinveld/Dj Tiësto in de DJ booth werden ineens op het internet als vergelijkingen over gestrekte armen en Hitler op het Zeppelinveld/Dj Tiësto in de DJ booth geïnterpreteerd. Heel gek wat zo'n internet met je doet. ANYWAY! Bernard had gewoon gelijk, hoor. Zijn column heet "nauwe verwanten" en gaat over grappig (beeld)rijmende dingentjens in de geschiedenis. De vergelijking tussen de lichtkathedraal van Albert Speer en de lichtkathedralen bij grote technofestivals gaat gewoon keurig op: sterker nog, op het terrein waar vroeger de laarzen stampten worden nu grote (techno)festivals georganiseerd. Een lichtshow is een lichtshow en inderdaad: met een paar speakers en een microfoon (al dan niet met wat vrolijke muziek) erbij kun je prima grote massa's normale mensen veranderen en doorgedraaide pillenzombies. 

Bovendien is er heus wel wat voor te zeggen dat er grote overeenkomsten zijn tussen de onderstromen van de huidige piepjesplofjeskraakjeswereld en die van de Nazi's. Gans weldenkend Duitsland schrok in 1991 op door het verschijnen van het boek "Der schöne Schein des Dritten Reiches. Gewalt und Faszination des deutschen Faschismus" van de historicus Peter Reichel, waarin de provocerende stelling werd geponeerd dat het succes van de Nazi-beweging niet louter te danken was aan economische omstandigheden of moreel en politiek falen (zoals men graag dacht, want aan gebrek aan deug en de juiste denkrichting kan altijd wat gedaan worden, volgens de Nomenklatoera), maar ook aan de revolutionaire  manier waarop het Nationaal-Socialistische regime een glanzende toekomst presenteerde aan het Duitse volk. Grof gezegd wordt er in het boek betoogt dat het succes van de NS-beweging niet alleen werd onderschraagd door alleen maar zuur doen over Joden en ongeclaimd land in het oosten, maar ook een blije (Nazi) partysfeer creeëren waardoor Hans und Ingrid warmliepen voor de Führert. "Es beruhte nicht nur auf Verfolgung der Volksfeinde , sondern auch auf den materiellen und symbolischen Gratifikationen für die Volksgenossen. Verheißungsvolle Zukunftsbilder versprachen Ende der 30er Jahre Massenkonsum, Massenmotorisierung (VW) und Massentourismus ( Kraft durch Freude ) in naher Zukunft." Combineer dat eens met een strakke vormgevingsafdeling en de wondere nieuwe wereld van de radio en de luidspreker en de jaren '30 zijn geboren: de Duits0rs (en een hoop Nederlanders) werden meegezogen in een optimistische werveldwind van ongebreidelde technologische vooruitgang en eeuwige jeugd, opgezweept door de nieuwe klanken van het fascisme. In de Nationaal-Socialistische droom kon iedereen zich even Übermensch voelen (of nuja, de Slaven, homo's en neuzen niet, maar goed). Het is alleen niet zo dat die massamedia en droombeelden van de toekomst na 1945 ineens zijn opgehouden met bestaan. Sterker nog, het is alleen maar erger geworden en je moet er niet aan denken wat Goebbels had kunnen doen als hij de beschikking had gehad over Instagram en Facebook. 

Nee, de indringende behoefte tot in een groep achter een droomwereld aanrennen is helemaal niet verdwenen sinds de zoveelste tijdelijke indamming van de Duitse Wille zur Macht. Het verschil is dat de polletieke component er nu wel een beetje uit is: het verlangen trekt zich nu alleen nog maar terug op het persoonlijke vlak. Wat over is, is een hol pseudoboeddhistisch verlangen naar een trance-achtige staat waarin ouderdom, gebrek en ellende niet meer bestaan. Het heeft geleid tot een narcistische cultuur van instagram-lebensbornertjes die allemaal jong, knap en onsterfelijk zijn. Henk en Ingrid willen dat ook, dat leven, ook al zijn ze zelf lelijk, stom en vastgehouden in een bullshit job en een schuldencomplex. Dat gevoel is best even vast te houden voor een paar uurtjes per week, zolang er maar genoeg amfetaminenderivaten en ritmische piepjes aan de pas komen. Het wereldbeeld van de onsterfelijke technovlinder - met een identiteit opgebouwd uit ongebreidelde Massenkonsum van hippe patta's en over Massentourismus naar Ibiza en Thailand - is een beetje de Übermensch van deze tijd. Natuurlijk zit er ook gewoon een uiterst dom element van "monkey likes shiny" in; mooie vormgeving en prettige piepjes raken toch altijd wel ergens een snaar in onze niet altijd even kritische en makkelijk beïnvloedbare apenbreintjes. De apenbreintjes die ook nog eens erg gelukkig worden als een aap met leiderschapskwaliteiten plaatsneemt op een podium om wat te doen met draaitafels of rechterarmen: de cultus rond de DJ is niets anders dan een muzikale incarnatie van het Führerprinzip. 

Kortom, de uitbuiting middels massamedia van de gretigheid van het verlangen om boven de vochtige kerker van het lichaam en de beproevingen van het dagelijks leven uit te stijgen.  Het is een eenvoudig doch uiterst effectief hackje van de menselijke geest en een hackje dat de voormannen van de dance net zo goed doorhebben als de mannen in de bruine pakken. De Nurk had dus volledig gelijk en het is echt verdrietig dat de krant onder druk van een paar tweetjes en wat smalend geroflol op een roze weplok het artikel eerst mutileerde en vervolgens introk. De laffe verdediging van "mensen op het internet snappen de high brow-meanderingen op onze achterpagina niet" is zo mogelijk nog verdrietiger. Stand by your stukkies, kudtkrant. Maar goed, niemand zou met een huidige hoofd- of eindredacteur van de NRC in het verzet willen zitten want dat zijn allemaal marketingbobo's met een ruggengraat van rubber en een overgevoeligheid voor trends. Meutemeelopers. Precies het soort mensen dat je op technofeestjes en in Nazipartijen ziet. Heil!

Binnenkort eten we allemaal halal

Hallucinante slotalinea in moetlees-interview dat het lezen waard is in de NRC van afgelopen vrijdag (spiegel). Een Franse mevrouw heeft het allemaal eens uitgezocht en wat blijkt? Halal vreten is helemaal geen eeuwenoude traditie die door Mohammed aan de kinderen van zijn kindbruidjes is doorgegeven maar een recente uitvinding van de ayatollahs en ander fundamentalistisch tuig die mede mogelijk wordt gemaakt door de harteloze dierendoodmaakindustrie. Slecht nieuws voor de ISLAM KAN HELEMAAL NIET VERANDEREN HET BLIJFT KUT roepers dus. Maar nog veel slechter nieuws voor de ISLAM IS EEN VERRIJKING VOOR ONZE CULTUUR roepers. 

Het blijkt namelijk dat de combinatie van haatfundi's en onze vrije westerse waarden niet echt een gelukkige is. Zo deden Nieuw-Zeelandse dierenartsen samen met de vleesindustrie vrolijk mee aan het ontwikkelen van een slachtsysteem waarin aan de wensen van de strengste moslims werd voldaan. "Door de meest strikte minderheid tevreden te stellen en tegelijk alle andere stromingen mee te nemen, diende de marktlogica zo de belangen van de fundamentalisten." In Frankrijk wordt halalvlees 'zeer waarschijnlijk' nog steeds als niet-halal aan nietsvermoedende kaffirs verkocht, terwijl daar expliciete regels tegen zijn. Hier leest u hoe dat werkt. 

En volgens Florence Bergeaud-Blackler houdt het niet op bij vlees. "Je kunt drie perioden onderscheiden: eerst de rituele slacht en de  halalvleesmarkt van de jaren zeventig tot de jaren negentig. Daarna in de jaren 2000 de uitbreiding naar alles wat je eet of drinkt, inclusief medicijnen of cosmetica. En nu is een derde trap in opkomst: de aansluiting tussen islamitische financiering en de halalindustrie." Hoe verstopt je denken wordt van te lang aan de antropologie-afdeling van een universiteit verbonden zijn blijkt dan toch wel mooi uit bovenstaande slotalinea, waarin mevrouw Bergeaud-Backler uitlegt dat Europa wel islamiseert, maar dat dat niet betekent dat er sprake is van islamisering in Europa. Zo zijn de ware moslims, wier religie kapot wordt gemaakt, gelukkig toch nog de slachtoffers in dit verhaal en is het geschikt voor publicatie op de achterpagina van een dode boom. Lekker dan. Wij zijn even een broodje döner halen.

TROS-omroepster: "Hilversum grote geile bende"

GEACHTE ADVERTEERDERS VAN DE NPO

Anneke Bakker. Sjongejongejonge. We waren haar alweer helemaal vergeten. Maar dit was dus die knappe mevrouw die op zaterdagavond aan ons - haartjes gekamd, frisgewassen pyjama, sjips, sinas - vertelde hoe laat Bassie & Adriaan begon, bij de TROS. Geen idee meer of wij op Anneke waren. Maar de rest van die Grote Geile Gooische Matras te NPO Hilversum was dat dus wel. Bah, Ome Willem! 

In mijn tijd - en zeker weten ook nu nog - liepen er ook in de omroep  bazen en baasjes rond die hun macht misbruikten. Of ben ik hierin de  enige 'ervaringsdeskundige'? Kan het me niet voorstellen! Ik heb er  nooit wat over gezegd omdat ik altijd bang was dat het tegen me gebruikt  zou worden. Zo van dat meisje wil carrière maken of werkt zich via het bed omhoog (neukte zich omhoog, heette dat vroeger).

We kunnen niet wachten tot de Georginaas & Kutjaas een woedend pamflet ondertekenen en de Hans Laroezen cum suis met pek en veren de Scheveningse Pier worden afgesodemieterd door juichende Justine's, Roseanne's en Loezepoezen. #METOO