Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoera! China heeft financiële atoombom

daddy!China roept Who's your daddy en dreigt 900 miljard dollar aan renteleningen op de financiële markt te storten. Kijk, zo laat je Bush bukken. Maar samenvattend betekent dit dat de toch al niet zo interessante dollarkoers instort en net zo veel waard wordt als de roepia. Dit principe wordt al de "Financiële Atoombom" van China genoemd. Veel effectiever en co2-neutraal bovendien. Is eigen schuld dikke bult van Amerika. Want deze obligaties zijn afkomstig van bijvoorbeeld de overheid die graag een oorlog in Irak wil financieren of van bedrijven die wat geld nodig hadden om hypotheken af te dekken. En laat China die obligaties nu graag opkopen om ze te vervolgens te dumpen. Nee, dat is niet erg. Blijf gewoon even opletten en je koopt straks een nieuwe iMac voor 300 euri of een 650HP Mustang voor een duizendje of tien. Trouwens, met rond de 300 miljard aan investeringen in de VS kan Nederland ook best dreigen. Maar goed, China ga je gang. Creditcards staan op scherp!

Reaguursels

Inloggen

Bush wie?

Ali Fal Salarm | 09-08-07 | 23:17

Ondertussen staat er nog steeds €900 miljard ipv €960 biljoen. En maar grappen maken over VMBO-ers. Zucht.

Don Cock | 09-08-07 | 22:09

Sambal bei?

GSpot | 09-08-07 | 21:45

America speelt al vele jaren een gevaarlijk spel aangaande zijn economie .. het gaat goed doordat buitenlandse mogendheden de valuta reserves vaak in dollars hebben (america screrws up our savings keep the balance) .. hun waarde devaluatie word deels door ons betaald .. maar buiten dat risico (want wat zou er gebeuren als op een goeie dag de rest denkt van fok jou met je wisselende waardes we stappen over op euro's of de yen) .. buiten de europese investeringen hebben de saudie's 8 % van de amerikaanse investeringen in handen (dus denk nog maar even na voor dat je mekka platgooid mr. republican) als hun d'r geld terug eisen is america zwaar genaaid ,china ,europa ieder voor zich heeft waarschijnlijk genoeg investeringen lopen om in geval van acute terugtrekking c.q. verkoop aan een ongunstige party de boel toch aardig aan het wankelen te krijgen .. china leent de verenigde staten al jaren geld i.p.v. andersom ,en je kan er gerust vanuit gaan dat ze inmiddels een goeie financiele wurg greep hebben op gebouwd .. dus heren president kanidaten wees maar voorzichtig want het kon wel eens vreemd uitpakken

spierdalaj | 09-08-07 | 20:09

Allemaal leuk en aardig, maar de economische zeepbel van China groeit nu met 10 procent per jaar, dat kan niet goed blijven gaan. Die bubbel klapt een keer gigantisch in elkaar.

Alle grote bedrijven gaan er nu heen, maar bereiken niet veel meer dan het bouwen van een kantoor of fabriek, er wordt vaak nog niet echt gewerkt. Er zijn er zelfs al, die alweer vertrekken...

Laat de boel maar in elkaar klappen daar, dan wordt ons koper tenminste niet meer gejat.

T'o Malaak | 09-08-07 | 19:39

Ik ga iig Chinees studeren.

Ferdie | 09-08-07 | 17:35

@hakbarr

Als m3 toeneemt met de economische groei is er helemaal niks aan de hand. Het wordt pas echt gevaarlijk als de geldhoeveelheid sterker groeit dan de economische groei en dit structureel van aard is.

......Duiveltje... | 09-08-07 | 17:08

Dit zag ik jaren geleden al aankomen....

ZonderNaam | 09-08-07 | 16:42

Het gele gevaar heeft hier alleen zichzelf mee. Wie is de grootste afnemer van hun goodies?

Remington.223 | 09-08-07 | 16:41

Ik bedoelde meer de nationalistische "buy American and wave your stars & stripes" politiek...

Biff Eagleburger | 09-08-07 | 15:56

@Biff Eagleburger, 15:35
'met die achterlijke politiek van ze'
Eh nou, wij gaan hier anders ook aardig die kant uit, hoor. Heul veul mensen willen ook hier alles (zorg, pensioenen, voorzieningen etc) op peil houden maar daar niet meer voor betalen.
.
Nou zeg, da's lache!

Pharos | 09-08-07 | 15:40

@CouscousHabibi 09-08-07 @ 14:33

Met het citeren van geleende kennis kom je er niet.
Je begrijpt het niet, en je redeneringen zijn fundamenteel fout.

@Hakbarrr 09-08-07 @ 15:22
blij dat er mensen zijn die het wel begrijpen.
Mag hopen dat je op de 'invloeds-ladder' hoger staat dan couscoushabibi, en z'n semi-interlectuele vriendjes.

Ron | 09-08-07 | 15:40

China (of andere Aziatische investeerders, vergeet die vooral niet) gaan geen onstuimige acties uitvoeren, maar schroeven de druk langzaam op. Elke week weer een beetje meer. De VS zit in een neerwaartse spiraal en komt daar de eerste 20 jaar niet meer uit, als dat sowieso al gaat lukken met die achterlijke politiek van ze.

Biff Eagleburger | 09-08-07 | 15:35

Mr Weesie heeft duidelijk niet opgelet tijdens de economie-klasjes op de MAVO (jaja, die bestond toen nog!).
.
Als China vandaag al z'n dollars op de markt pleurt, kan ook iedereen in Nederland net zo goed een fikkie steken en de credit cards en bankpassen e.d. erin pleuren. Completely useless. Bijna alle bedrijven op de AEX vallen om.
.
"Ja maar, ja maar - als de dollar niks meer waard wordt dan koopt men toch euro's? Da's toch goed?"
Ja? En waarmee dan? Met dollars? Yennen? Peso's? Rupia's? MUHAHAHA
.
China kan nu wel dreigen met een dollar-crash, maar dan zegt Bush gewoon ijskoud: "Ja joh, moet je doen. Moet jij 's kijken wat er gebeurt met je eigen economie. U wou 150 euro per vat olie gaan betalen? Go ahead, gook, make my day..."
.
En dat heeft 'ie gisteravond dan ook in iets fatsoenlijker termen gezegd.

Pharos | 09-08-07 | 15:28

@CouscousHabibi 09-08-07 @ 14:33

Ga lekker Dollars inkopen. Of lekker op de beurzen beleggen. Wij spreken elkaar wel weer over 5 jaar. De geschiedenis wijst uit: bij een M3 geldhoeveelheidtoename, gaat het een keer goed fout.

Ik ga niet verder mer je in discussie. Ik geef aan waarom het aanhalen van de pensioenreserves kul is.

Hakbarrr | 09-08-07 | 15:22

US vs China, whoever wins, we lose...

Watdefak!? | 09-08-07 | 15:06

Een vrije val vd dollar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) de herwaardering van bepaalde valuta t.o.v. de dollar is overigens meest niet op handelstekorten terug te voeren. Psychologische factoren hebben waarschijnlijk een grotere invloed:

But a closer look suggests that currency markets, rightly or wrongly, are blithe about trade imbalances. Some of the countries whose currencies have gained most at the dollar's expense, like Britain, Australia and New Zealand, have large external deficits and debts too. Australia's current-account shortfall has been more persistent than America's and, as a result, its net overseas debt last year was 60% of its GDP, compared with 19% for America. New Zealand's debt ratio is larger still at 90% of GDP. Meanwhile the currency of the world's largest creditor nation, Japan, continues to languish—even against the dollar.

If anxiety about global imbalances is not driving currency markets, perhaps the dollar might rally once America's economy is back on its feet. It has, after all, fallen a long way already: on the Fed's broad trade-weighted index, the greenback is down 22% since its peak in 2002. According to the purchasing-power parities calculated by the OECD, the dollar is undervalued by 15% against the euro, 18% against the Australian dollar and 21% against the pound. Such divergences from fair value might not prove sustainable, particularly for the countries that have external financing gaps of their own to fill.

CouscousHabibi | 09-08-07 | 14:46

Als China dit doet begint dan niet de WWIII en mag Europa dan weer betalen???

doodhoofd | 09-08-07 | 14:42

1 ding snap ik niet.'The Chinese central bank will be forced to sell dollars once the yuan appreciated dramatically, which might lead to a mass depreciation of the dollar.'

Als ze deze dollars verkopen zal dit toch alleen maar meer leiden tot een (relatieve) appreciatie van de yeng waardoor de chinese bank naast het doel schieten. Of zie ik dat nu weer verkeerd?

......Duiveltje... | 09-08-07 | 14:40

Laat overigens onverlet dat er wel structurele problemen in de Amerikaanse economie zitten; met name de huizenmarkt en de losbandige kredietmarkt. En financiele correctie op dit terrein is imho "long overdue".
Deze problemen vallen echter in het niet bij de problemen die China gaat krijgen (of al heeft) op vrijwel elk gebied, van demografie tot democratie en van milieu tot maatschappelijk vertrouwen. Los hiervan China (het land in z'n geheel, niet enkel de bevoorrechte kustprovincies!) wordt oud voor het rijk zal worden. It's the demography stupid.

CouscousHabibi | 09-08-07 | 14:39

Check de aflevering van tegen licht hierover, "de val van de dollar". Dit is echt een heel groot machtsinstrument voor de Chinezen.

russische kogelstote | 09-08-07 | 14:38

@hakbarr
Het merendeel je post is een reply niet waard, behalve misschien "protectische" (...) maar als ik eerst al aangeef waarom het niet in China's belang is de koers van de dollar te ondermijnen hoef ik daarna niet te beargumenteren waarom financiele fondsen de dollar zouden moeten ondersteunen (voor zover dit kan en zin heeft). De Chinese uitlatingen moeten gezien worden op (kortzichtige) Amerikaanse kritiek als is de wisselkoers vd Yuan te goedkoop en protectionistische geluiden vnl uit het comgress meestal geuit door democraten. Als je dat bedoelde heb je het misschien begrepen.
Vervolgens staat er: "Hoe betrekkelijk de Chinese dollarreserves zijn mag blijken uit het onderstaande".

En het onderstaande gaf precies aan waarom wellicht Amerikaanse fondsen verantwoordelijk zijn voor een kapitaalvlucht uit de dollar en hoe betrekkelijk de Chinese reserves zijn. Leuker kan ik het niet maken, eenvoudiger ook niet.

CouscousHabibi | 09-08-07 | 14:33

Ja en dan moet je deze aflevering maar eens bekijken van tegenlicht. Deze aflevering heet "De dag dat de dollar valt".

Errug freaky...

www.vpro.nl/programma/tegenlicht/aflev...

Mr Moore | 09-08-07 | 14:28

@befke 09-08-07 @ 12:13
Bij USPS ben je aan de goden overgeleverd wat duur betreft en als je pakje weg is net als bij de PTT. Fedex (geen UPS) is goed maar duurder alternatief. Een pakje per USPS duurt 4-5 weken, ongeacht per zeepost, luchtpost of snelkoerier wat even duur is als Fedex die binnen 48uur aflevert. Als het een klein pakje is arriveert het naar de pet van PTT als het groot pak is kan het zijn dat het al 4 weken ligt te rotten opdistributiecentrum van G-logics ergens in NL.

Frank Culemborg | 09-08-07 | 14:24

Hakbarrr 09-08-07 @ 14:10

Je hebt gewoon groot gelijk! *Dat ik dat nog eens tegen een Hakbarr zou zeggen?*

kwarko01 | 09-08-07 | 14:24

Bush heb het maar druk met al zijn vrinden op het oosten, westen, noorden, zuiden, boven, onder en anderdaags mars of zeau.

Reverend Ray | 09-08-07 | 14:11

"Hoe betrekkelijk de Chinese dollarreserves zijn mag blijken uit het onderstaande. Enkele grote financiële fondsen in de VS hebben meer dan het twintigvoudige uitstaan..."

1. En die Dollars kunnen gebuikt worden om de Dollar te ondersteunen als China de masaal de Dollar dumpt???

Nee, totaal waardeloos argument dus.

Daarbij leent de VS per jaar voor 1.000 Miljards Dollar bij, dus het gaat lekker hard.

Hakbarrr | 09-08-07 | 14:10

Ja leuke mustang, maarrr het meiske wil perse een cabrio. Dus. Wanneer mogelijk in rose.

Reverend Ray | 09-08-07 | 14:08

@CouscousHabibi 09-08-07 @ 13:29

Blijkbaar weet je het zo goed, aangezien je een beetje denigrerend paart. Maar je praat echt poep.

"Daar staat tegenover dat China een enorm overschot op de handelsbalans heeft met de VS"

En juist daarom dreigt China de Dollar op te blazen. Want de VS wil protectische maatregelen nemen tegen Chineze producten. Als dat gebeurd, heeft China veel minder aan de VS, en dan blazen ze de Dollar op.

"De dollar ondermijnen zal China harder treffen dan de VS; als de dollar sterk in waarde daalt dan worden de Amerikaanse schulden in het buitenland minder waard"

De Dollar zal de komende jaren steeds minder waard worden, dus op een gegeven moment, willen ze er ook van af.

"Amerikaanse exportproducten en diensten goedkoper en de concurrentiepositie op termijn beter."

Jammer voor de VS alleen dat de VS een import land is en amper een export land. Dus dat gaat niet op.

"Los daarvan is het natuurlijk een simpele mercantilistische gedachte te denken dat geld en waardepapieren in een staatsbank werkelijk meerwaarde hebben voor een land; het is dood kapitaal meer niet"

Wel als je ze gaat verkopen.

Hakbarrr | 09-08-07 | 14:04

@Draaitafel Demagoog 09-08-07 @ 13:33

Die invoerrechten en btw kan ik zakelijk aftrekken dus maakt me weinig uit. Duitsland is met computers etc goedkoop maar verder niet echt vind ik. Ik reeg net wel mail van mn USA-e-shop en die zei dat usps wel vaker de tracking info niet voorelkaar heeft, ik hoefde me geen zorgen te maken en ze zijn de goedkoopste qua tax zei hij.
Het zal wel, als het maar aankomt. Die koerier had wel zo;n bruine houten bus ik dacht dat dat UPS was maar kan ook wel USPS zijn, weet ik veel....

Klompenboer | 09-08-07 | 14:01

uhm dus ook al dat Amerikaans oorlogtuig wordt ineens geen zak waard? welcome WWIII !!

Patrick Zweedsey | 09-08-07 | 14:00

Angst zaaien. De media kun je niet geloven. Worden gestuurd door de absolute elite die baat hebben bij oorlog. Hebben jullie Zeitgeist niet gezien?
*ben erg depressief en gelooft niets of niemand niet meer*

fromwalking | 09-08-07 | 13:52

Het zal niet gebeuren! De chinezen zijn wel degelijk bezig met het opruimen van hun overschot aan dollars, veel grote belangen zijn er genomen in belangrijke bedrijven in de USA als in Europa. Maar ook heel grote orders in dollars wel te verstaan ( denk even aan Boeing ) ect ect. Veel dollars zijn er ook al gepompt in grondstoffen waaronder goud. ik doe nog wel eens wat met China en de laatste tijd hebben ze liever de € dan de $ !! en dan willen ze ook graag extra korting geven op hun producten om het koersverschil te vergoeden.
Maar er is zeker een en ander aan de hand.

Proost

Veldwebel | 09-08-07 | 13:44

Hoe betrekkelijk de Chinese dollarreserves zijn mag blijken uit het onderstaande. Enkele grote financiële fondsen in de VS hebben meer dan het twintigvoudige uitstaan...

The Economist Jul 26th 2007:

A common fear is that Asia's central banks will diversify out of their large holdings of American debt. Mr Jen argues, however, that the biggest dollar diversifiers have been pension, insurance and mutual funds in America. These funds control assets worth $20.7 trillion, more than four times the size of the world's official currency reserves.

American mutual funds have gradually increased their overseas allocation of equities since 2003 from 15% to 22.5% of assets, says Mr Jen. If this portfolio shift mirrors the behaviour of all pension, insurance and mutual fund managers, it would imply an outflow from dollar assets of $1.16 trillion since 2003. That sum is not far short of China's entire hoard of official reserves.

Mr Jen argues that these capital outflows need not be a sign that asset managers are gloomy about prospects for either the dollar or the American economy. Rather they might reflect an underlying decline in provincialism, as investors gradually come to appreciate the dangers of relying excessively on home-country assets. A similar thing is happening, he says, in Japan where households are greedily buying overseas assets. If the dollar has suffered most, it is only because American institutions are the biggest pioneers of financial globalisation.

CouscousHabibi | 09-08-07 | 13:43

Amerikanen hebben nog nooit echt grote tegenslagen gekend in de geschiedenis op de beurscrash in de jaren '30 na en 9/11 daargelaten. Het was en is altijd al een superieur land geweest... What comes around goes around

liberanaal | 09-08-07 | 13:41

Als hierdoor iedereen op de beurs zenuwachtig wordt dan kan de USA zijn eigen kop eraf draaien en hebben ze China daar echt niet voor nodig...

da wizard | 09-08-07 | 13:37

amerikanen kunnen geen auto's bouwen, dus laat die bak maar zitten

COLT | 09-08-07 | 13:35

@Klompenboer 09-08-07 @ 12:38 .. ze zullen het wel druk hebben en niet echt de beste service dep hebben maar bij reageerde ze destijds iig wel .. En ik haal alleen amerikaanse producten uit de vs .. en pas maar op me invoeren .. sommige dingen zoals software werden in 2001 zwaar beboet ivm europse wetgeving. Vergeet ook de 22 % btw + invoer belasting niet .. Duitsland is trouwens al jaren concurend met producten uit china zeker als je die extra import/btw/shipping kwijt ben ..

Draaitafel Demagoog | 09-08-07 | 13:33

Wat zal er vergaderd worden bij de hoofdkantoren van de pensioenfondsen in Nederland. En maar lullen dat het 'maar' over 900 miljard gaat. De dollar staat al lange tijd onder druk, de rente in de USA is ook al een probleem. De hypotheekmarkt die langzaam instort, investeringen die teruggedraaid worden, leningen die in de ijskast gaan. De dagelijkse leningen van 3 miljard door de USA bij het buitenland beginnen toch langzaam hun tol te eisen.

China kan zich dat makkelijk veroorloven. Zoals eerder al opgemerkt: lage lonen landen krabbelen veel sneller op dan verkwistend USA.

In de USA staan in vrijwel elk huis en garage de meest onzinnige artikelen die nooit worden gebruikt. De 'tell sell' formule draait daar al decennia.

kwarko01 | 09-08-07 | 13:30

Hmmm... zoals altijd ligt de werkelijkheid ietwat genuanceerder. Ik raadt alle oproerkraaiers dan ook aan nog een paar lesjes economie te volgen. China en de VS zijn een beetje tot elkaar veroordeeld. China heeft idd een enorme hoeveelheid dollars en Amerikaanse waardepapieren. Daar staat tegenover dat China een enorm overschot op de handelsbalans heeft met de VS. De dollar ondermijnen zal China harder treffen dan de VS; als de dollar sterk in waarde daalt dan worden de Amerikaanse schulden in het buitenland minder waard, Amerikaanse exportproducten en diensten goedkoper en de concurrentiepositie op termijn beter.
Los daarvan is het natuurlijk een simpele mercantilistische gedachte te denken dat geld en waardepapieren in een staatsbank werkelijk meerwaarde hebben voor een land; het is dood kapitaal meer niet. Een kenniseconomie, durfkapitaal en goede doorzichtige financiele markten zijn belangrijk.
In veel opzichten staat de Chinese economie nog in de kinderschoenen; Nederland is in veel opzichten ecomomisch sterker dan China. Noem nou eens 1 groot chinees bedrijf??? je komt hooguit op de Chinese staalindustrie of een oliebedrijf uit, allemaal negentiende eeuwse achterhaalde onzin.
China heeft geen Shell of ExxonMobil, geen Microsoft, Sun, IBM of Citibank noch Boeing, Lockheed Martin of General Electric wel honderdduizend familie workshops waar weinig kapitaal- of kennisintensieve rommel wordt gemaakt. De VS is in alle opzichten nog steeds nr. 1. Het links optimisme (zien liever China Rusland) ten spijt zal dit de komende vijftig jaar zo blijven.

CouscousHabibi | 09-08-07 | 13:29

@Niet voor Jan 09-08-07 @ 13:10

Voordat het geld in Azië op is lopen de kindertjes in NYC al met een hongeroedeempje. Azië pwn3d de US van NYC tot aan Beijing en weer terug.

Biff Eagleburger | 09-08-07 | 13:29

Het is wel weer eens tijd voor een financiele crises...

da wizard | 09-08-07 | 13:29

En dan nu nog ff de olie in eurotjes afrekenen en we hebben er een 3e wereldland met 400miljoen inwoners bij....

lachspier | 09-08-07 | 13:27

Natuurlijk stort de chinese en de nl markt ook in maar de opbouw in een lage loon land gaat tien keer zo snel het is dus een soort van gab filling door china even goed naar beneden en daarna nieuwe wereldmacht.

dam-dame | 09-08-07 | 13:15

Als je al een kernreactor van een rookmelder kan maken, dan is het logisch dat china, iran en de hele reutemeteut allang een atoombom hebben.

LoL @ S?v?ke | 09-08-07 | 13:13

Ach, als jij duizend euro leent van de bank en je kunt niet terugbetalen, dan heb JIJ een probleem, en als je een miljoen euro leent van de bank en je kunt niet terugbetalen dan heeft DE BANK een probleem. Zo gaat het overal. De VS en China liggen met elkaar in bed en de een kan de ander niet eruit duwen zonder zelf ook op de grond te belanden. Langzaam afbouwen en wachten totdat de inflatie van de 900 miljard WC papier heeft gemaakt, lijkt me.

Niet voor Jan | 09-08-07 | 13:10

Ja, de VS kan ook al haar investeringen in China royeren, Europa btw ook...

Stijlloos|Superieur | 09-08-07 | 13:10

ik wil helemaal geen iMac... kan ik voortaan ook voor 1 euri 9 bier zuipen op het terras?

Marv007 | 09-08-07 | 13:07


Dat China dit kon doen was jaren terug al bekend. En nu gaan ze het gebruiken dus.

Netjes gedaan van ze.

stijllozebaas | 09-08-07 | 13:06

Die meneer leeft zich lekker uit ja, doe hij wel vaker overigens, da's pas tv.

TaLoN.NL | 09-08-07 | 13:01

dit is toch wel ietsje sbelangrijker dan een paar moslimfundis of gekke politici. dag economie....

Maaier | 09-08-07 | 12:52

als we kijken naar de beurs, verkopen alle reaguuders op dit moment masaal hun aandelen....

Hakbarrr | 09-08-07 | 12:51

kewl!

looprekje | 09-08-07 | 12:49

lees 'the meaning of the 21st century' ( a vital blueprint for ensuring our future ) door james martin...

DoC. | 09-08-07 | 12:45

Nou, dan zal ik maar snel een creditcard gaan aanvragen...

Eagle_Eye | 09-08-07 | 12:44

Alsof de VS wakker zouden liggen van €960 miljard. Het is maar goed dat de "hoger" opgeleiden hier opletten..... Ik heb altijd al gezegd dat HBO-ers dom zijn.

Billion is natuurlijk biljoen, dat scheelt 3 nullen! In Amerika is billion miljard, maar het gaat hier om een Engelse krant. Een één met twaalf nullen dus.

Kostelijk!

Don Cock | 09-08-07 | 12:41

Fijn, daar gaan mijn inkomsten van Adsense....

DrSnuggles | 09-08-07 | 12:39

@Draaitafel Demagoog 09-08-07 @ 12:34 Oh ik dacht dat ups hetzelfde was als die usps... Ja die e-shop waar ik graag koop verzend alleen via usps, je mag allang blij zijn Als ze naar Holland willen sturen. De meeste doen dat niet eens helaas.

Ook kan je in de USA vaak de nieuwste modellen produkten kopen die hier pas over een jaar komen. En dat voor minder dan de helft tot een derde van wat het hier moet kosten... en het komt uit China allemaal.

Ik heb ze gemailed waarom mijn tracking code niet werkt, mischien zijn ze op vakantie ofzo daar in de usa? Het zal wel goed komen maar ze moetn geen geintjes hebben als ik zoveel shippingcosts betaal.

Klompenboer | 09-08-07 | 12:38

oke nu zal ik het wel effe uitleggen .. je hebt strategische en economische belangen .. en mogen jullie uitmaken welke belangen nu voor china in aanmerking komen !

Draaitafel Demagoog | 09-08-07 | 12:36

@Klompenboer 09-08-07 @ 12:26 .. waarom neem je dan geen fedex of ups ? usps is gewoon de amerikaanse post en niet zo bekend met overzeese post zoals fedex en ups .. ik wil bijna vragen wie hier nu de mafkees is !

Draaitafel Demagoog | 09-08-07 | 12:34

DIT BETEKEND HELEMAAL NIETS, behalve dat de shares van iemand nu het huis uitvliegen, want dit is just talk! Als ze die Bills de markt opgooien dan schieten ze zichzelf in de voet.

DoC. | 09-08-07 | 12:31

Zat er al langer aan te komen, het einde van Bush en zijn Neocon clan.
Een zucht van verlichting door de wereld, maar jah, wie moet dan de oorlogjes gaan voeren voor de terrorisme stokers ?

bakoenin | 09-08-07 | 12:30

Die sjors bush heeft toch een hoop bereikt voor zijn land..................

Vogelbeest | 09-08-07 | 12:29

@Draaitafel Demagoog 09-08-07 @ 12:19

nee man mafkees, met de meest dure optie van usps laat ik het opsturen, is ook verzekerd. Soms werkt het perfect maar ja kost ook 200$ om te sturen... ik had het wel binnen 1 week binnen. Ik heb een zipcode uit NY genomen en dan kan je ze wel mailen maar ja, kan ze beter bellen den k ik ... Dat versturen met trackingcode etc is niet goedkoop helaas. Dat zou helemaal mooi zijn, dan koop ik alles via de USA

Klompenboer | 09-08-07 | 12:26

De fed zit met de handen in het haar. Aan de ene kant: ze wil de rente verlagen omdat er de VS in een recessie (depressie waarschijnlijk) lijkt te komen (mensen kunnen hun hypotheek niet meer betalen, bedrijven kunnen moeilijker lenen).

Aan de andree kant: een verlaging van de rente betekent dat de dollar nog waardelozer wordt. Dus nog meer inflatie voor de VS. En dat carry-traders hun Dollars inruilen voor Yens. Tot dat China er ook van af wil.

Mensen die hier staan te juichen. Bedenk eerst maar eens wat de effecten zijn voor Europa. En wat de gevolgen zijn van banken.

Hakbarrr | 09-08-07 | 12:24

@latinha, dat is wel erg rooskleurig gesteld, omdat het financieel niet erg best gaat daar in de VS, allerlei risico volle hypotheken dreigen nu een heuse beurskrach te veroorzaken, omdat ieder land, ook Nederland daar mee te maken heeft. ING ABN AMRO Aegon, zitten allemaal verweven in die risc. hypotheken. Kijk nu even op de beurs..... en je weet alles.

Karel Kruizenruiker | 09-08-07 | 12:23

Zolang een echte atoombom eerder landt op het dak van de centrale chinese bank dan dat die zelfde bank even 900 miljard $ dumpt, zou ik op die echte raket wedden.

hekkesluiter | 09-08-07 | 12:22

@befke 09-08-07 @ 12:13

Ik heb ze wel kunnen mailen maar of het helpt? Ja USPS really sucks, en dan komt er zon koerier aan je deur die geen wisselgeld heeft terwijl jij ineens bv 162.24 invoerrechten moet afrekenen en die badmuts heeft geen kwartje terug.

De 1e keer was usps perfect, kon het helemaal volgen via tracking info... nu gaat er iets fout met mijn pakje, maar anders bel ik ze gewoon op.
Trouwens Paypal is also kut...

Maar mensen kijk gerust eens op Ebay als je iets wilt kopen... let welop usa is 110 Volt.... maar kan je zo omvormen naar 220

Klompenboer | 09-08-07 | 12:21

usps kan je zeker mailen ! ik was ooit zo stom iets zonder verzekering en trackingcode te laten op sturen maar kon zeker contact met ze krijgen ( maar laat me raden shipping per boot ? hahahaha zuinige hollander ! )

Draaitafel Demagoog | 09-08-07 | 12:19

sja dat krijg je als je als amerika dreigt china financieel kapodt te maken...

FrAgFo0d | 09-08-07 | 12:19

Laat maar komen!

..zapper | 09-08-07 | 12:19

C00l!, let the next war begin! Every president needs its war.

FlyingSpaghettiMnstr | 09-08-07 | 12:18

@st_joris 09-08-07 @ 12:13 ik geloof dat ze eisen dat de VS afzien van protectionistische maatregelen.

poppermotje | 09-08-07 | 12:17

Klompenboer 09-08-07 @ 12:10
Kut he dat USPS.
Zit ook al een maand te wachten op een pakje uit USA.

befke | 09-08-07 | 12:13

Inderdaad, het laten vallen van die atoombom zal China net zo schaden als de VS, de wereld economiëen zijn zo verweven dat we allemaal van elkaar afhankelijk zijn, in theorie zou dat ook oorlogen voorkomen.

Wouter Z | 09-08-07 | 12:13

JESUS HOAXA;

wat een slap gelul man!

900 miljard is de waarde van 1 dag beurshandel in de vs!

dat veroorzaakt mischien een rimpeltje in het water, meer niet hahahahah!

( beter maar weer een wilders topic regelen!)

latinha | 09-08-07 | 12:13

Volgens mij heeft een dreigement pas zin als er ook een eis tegenover staat. Wat willen die Chinesen dan van de USA? Of zijn het loze dreigementen

st_joris | 09-08-07 | 12:13

klompenboer, heb je wel eens van invoerrechten gehoord?

van dal | 09-08-07 | 12:12

Er wordt al jaren geroepen dat de USA failliet gaat, is nog steeds niet gebeurd. Nu staat de dollar wel zoo laag dat het leuk is om via ebay in te kopen, laat maar opsturen kost de helft van hier voor veel produkten.

Alleen dat opsturen gaat niet zo fijn, kom er vandaag achter dat je als europeaan die USPS niet eens kunt mailen waar je pakket nou is terwijl je een tracking code hebt die niet werkt.

Maar hoe kunnen veel merkprodukten nou minder dan de helft kosten dan in ons Euro landje? Ikke nie begrijp

Klompenboer | 09-08-07 | 12:10

als we geen chinese producten meer kopen.. wordt er geen koper meer gestolen... het is de vraag vanuit china die de prijs zo opdrijft.
voor wat betreft de olieprijzen.. wacht maar, tot alle chinezen een auto hebben... hetzelfde geldt voor het broeikaseffect..

van dal | 09-08-07 | 12:08

hehehe
Er is geloof ik ergens een ezel aan de macht.

FidelFabstro | 09-08-07 | 12:08

Oftewel welkom bij Cold War II, the chinese edition

Gaspard | 09-08-07 | 12:06

Wat een verhaal, ben bang dat ze in china de politiek van Geert WIlders aan het kopieren zijn, dreigen, dreigen en niks doen...

Ohbaby, make my day | 09-08-07 | 12:05

azijnseiker 09-08-07 @ 12:00
Helaas zitten ze dat niet.
Haast alle grondstoffen gaan in dollars en Chin. zit te springen op die stofjes.

befke | 09-08-07 | 12:05

Wow! Sit back en geniet van de battle of the titans....

Gaspard | 09-08-07 | 12:05

De meest grote nederlandse inversteringsfondsen (zoals pensioenfondsen) hebben hun geld voor het grootste gedeelte geinvesteerd in de VS...
Dus gaat the US of A kapot... dan gaat nederland mee...
De vraag is nu dus aangebroken...
Op welk paard (=economische wereldmacht) gaan we in de nabije toekomst wedden (=ons geld investeren)? Op failliet US of op China?
Het antwoordt is simpel en logisch, maar durven we de US de rug toe te keren en ons geld veilig stellen? of vertrouwen we china nog niet genoeg? want het blijft een communistisch land...

Lastig...

Maar China's dreigementen zijn meer dan logisch... the game has begon... and everybody has to join in...

DeArmeStudent | 09-08-07 | 12:04

Wat ik mij afvraag is hoeveel alle openstaande rekeningen voor niet betaalde software licenties, afgedekt in gebruikersvoorwaarden die door bijna niemand gelezen worden, waard zijn?

In China is illegale software een zeer groot probleem. Amerika is misschien van alles en nog wat, maar niet gek.

Roodvleugel | 09-08-07 | 12:04

Amerika.... het Thailand van 2007!

Kuijpers20 | 09-08-07 | 12:02

En er zijn ook van die leuke berichten over de americaanse huizenmarkt...

Joeper de poeper | 09-08-07 | 12:02

likmegaties 09-08-07 @ 11:48
Een carriere als waarzegger zit er voor jou niet in...

Mr.SunTzu | 09-08-07 | 11:58

Nu een gratis airco bij je nieuwe Chevrolet.... Volgend jaar een gratis Chevrolet bij je nieuwe airco!

Klompenboer | 09-08-07 | 11:58

Hoe lang is een Chinees?

Teen | 09-08-07 | 11:57

@TaLoN.NL 09-08-07 @ 11:42

Hij is goed! Zulke guys hebben wij nou nooit eens op de buis...:(

Klompenboer | 09-08-07 | 11:56

@Rob83 : Idd ook gezien en vond het geen fabeltje.

Joeper de poeper | 09-08-07 | 11:56

Jeeeej! volgend jaar allemaal op vakantie naar de United States of Crazyness!

Slim-Brunetje | 09-08-07 | 11:55

Ik wist dat Amerika heel veel geld leende van almighty China maar dit vindt ik wel uber vet. Go China!! Hehe

Hellforce1 | 09-08-07 | 11:54

@ TaLoN.NL 09-08-07 @ 11:42

wat een lutser die vent, heeft hard wat vakantie nodig

Spamkip | 09-08-07 | 11:53

de dollar zal niet verder zakken . zekers niet onder 1.40 . dat staat in de sterren geschreven .

likmegaties | 09-08-07 | 11:48

Wat velen hiero niet (willen) zien, is dat the mighty USA in feite al een paar jaar failliet is. Alle bezittingen in the USA en alles wat in waarde uitgedrukt wordt in dollars is eigenlijk al fake. De werkelijke (intrinsieke) waarde is veel lager dan de boekwaarde. It's just a matter of time until it blows up!

dagrunge | 09-08-07 | 11:48

Da's de VS op en top hè ... eerst zelf bijdehand gaan doen over handels sancties tegen China om de yuan omhoog te jagen. En dan een reactie van China omschrijven als een dreigement.

Net zoals met die stinkvlaggen van ze, er werd een maand geleden verboden om vlaggen uit lage-lonen-landen te importeren omdat ze vonden dat Amerikanen vlaggen moesten kopen die in de VS waren gemaakt, en in diezelfde week gaan lopen klagen bij de EU omdat Chiquita banenen importheffingen hebben en banenen uit andere landen niet.

el mero mero | 09-08-07 | 11:47

Bill Gates, kom er maar in!

***SLETBEK*** | 09-08-07 | 11:45

agentorange 09-08-07 @ 11:36
Ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar das dan wel op de aanname dat China alleen financiele doelen heeft met die dollarzee van ze.
In politiek strategisch opzicht zou een dergelijk 'dameoffer' van de yellow army best een dreun van jewelste kunnen uitdelen.

TheCFO | 09-08-07 | 11:42

@Teen 09-08-07 @ 11:38
Als je de vloot omsmelt niet.

Duikduivel | 09-08-07 | 11:41

Als China dit dreigement uitvoert, al is het deels, verliest de rest van China's investereingen in 1 klap vrijwel alle waarde
Deze 'bom' lijkt me dus vooral een politiek dreigmiddel

Tobi | 09-08-07 | 11:41

DOEN DOEN DOEN DOEN DOEN!!!

Ik vond het ook altijd zo leuk om een zelfgemaakt zandkasteel helemaal aan gort te schoppen vlak voor je naar huis gaat!

GoedemorgenDezeMorge | 09-08-07 | 11:41

Veel Amerikaanse producten worden in China gefabriceerd dus als de Amerikaanse (en Europese!) economie onderuitgaat zal die van China ook inzakken. Zo dom zijn die Chinezen niet lijkt me?

Dik van Onderen | 09-08-07 | 11:40

wat zit die jalopnik nou uit z'n reedt te l*llen. als-ie met een mustang met meer dan 500 pk wil rijden, belt-ie saleen in irvine, ca voor een proefrit in een 281 extreme.

baba4oog | 09-08-07 | 11:40

Op het moment dat de dollar valt, staat the US of A klaar om hun olieleveranties militair veilig te stellen. Een van de redenen waarom de dollar niet zal vallen totdat de bezettingsmacht uit Irak vertrekt.

dagrunge | 09-08-07 | 11:39

Kan dit eventueel gevolgen hebben voor mijn Zilvervlootrekening?

Teen | 09-08-07 | 11:38

wacht nog even met boeken van reisje naar New York, Chicago,LA en SF.
maar als je wil beweren dat Nederland 300miljard daar heeft zitten??? is wel erg veel

Fockel und Suckel | 09-08-07 | 11:38

Ondergang van Amerika = ondergang van Nederland.

Alert | 09-08-07 | 11:38

"Trouwens, met rond de 300 miljard aan investeringen in de VS kan Nederland ook best dreigen"
Daar heb je je antwoord al op de vraag wat er met Nederland zal beuren als China de bom dropt..

Meneer | 09-08-07 | 11:38

@Criticast 09-08-07 @ 11:34

Nog wel, voordat ik ze echt als wcpapier kan gebruiken..

KaiserSoza | 09-08-07 | 11:37

Naar mijn smaak is dit een verhaal dat alle deskundigheid ontbeert! Als China investeert in de USA of Europa, dan heeft het er alle belang bij koersen stabiel te houden. Als dat immers niet gebeurt en deze z.g. Financiële Atoombom werkelijk zou ontploffen, hebben ze daar zelf een enorme schade van. (Net als met een echte atoombom trouwens, maar dat is andere koek) En over creditcards die scherp staan: hoe zal China dat met de Olympische spelen doen? Je kunt nergens pinnen. Alleen op de banken kun je geld kopen na een uur in de rij te hebben gestaan, als je tenminste zelf cash hebt. Dat wordt pas een afgang, waar de gemiddelde deelnemer/Amerikaan straks meer over zal kankeren dan over de mensenrechten!

agentorange | 09-08-07 | 11:36

Sorry een iMac heb ik al en voor een Mustang is mn pik te groot

godsammekrake | 09-08-07 | 11:36

En niet alleen aan de andere kant van de plas. Als de dollar valt gaat de gehele wereldeconomie mee. Dat wordt lachen!
*Besteld alvast een enkeltje Patagonië*

Zippy | 09-08-07 | 11:35

Zodat de schulden in één klap verdampen en China een habbekrats terugkrijgt voor de huidige 900 miljard, dat gaan ze echt doen, vast...

sjaakdeslinksesul | 09-08-07 | 11:34

dat zou nog wel eens heel mooi kunnen uitkomen dussss

Alcoholic | 09-08-07 | 11:34

KaiserSoza 09-08-07 @ 11:33
had je die nog dan?

Criticast | 09-08-07 | 11:34

Mooi stukje, Hoxha.

Oorlof | 09-08-07 | 11:34

ik heb ook al mijn voorzorgmaatregelen getroffen ! we gaan die amerikanen leegtrekken !!!!

Draaitafel Demagoog | 09-08-07 | 11:33

Rupiah bedoel je.

Woutorious | 09-08-07 | 11:33

*verkoopt meteen al z'n dollars*

KaiserSoza | 09-08-07 | 11:33

America!, what goes around comes around!

dutchdj | 09-08-07 | 11:33

nou, let the games begin haha, staan ze daar aan de andere kant van de plas mooi te kijken in hun land of the brave haha

beschuitfluiter | 09-08-07 | 11:32

Toe maar... Hebben ze dan ook 2500 jaar voor gespaard.

Mr.SunTzu | 09-08-07 | 11:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken