Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fair Trade is nie eerlijk

NU GAAT ZE DOOD!Rammelderammel, collectebussen-alert! Dus u doneert al jaren uw wisselgeld richting de goededoelenmafia zonder enig zichtbaar resultaat? U koopt smerige kudtkoffie voor te duur? Dat komt omdat ook goede doelen een marmeren ontvangsthal nodig hebben ja! Ies imagokwestie. Neem groothandel Fair Trade, bekend van de goudeerlijke Max Havelaar reclames. Ex-werknemers doen een boekje open over de gang van zaken in de door financieel wanbeleid geteisterde derdewereldorganisatie: "Het geld ging met bakken de deur uit. Vergaderingen op de duurste locaties, herinrichting van de directiekamer met op maat gemaakte meubels, het kon allemaal niet op" Blijkbaar toch wel, want inmiddels staat het toenmalige management onder leiding van Johan Wouters en Yolanda Eijgenstein op straat. Fair Trade kampt ondertussen met een miljoenenverlies en de zielige koffieboeren in Peru zijn nog steeds zielig. Ironie van het verhaal is dat door de ongekende populariteit van eerlijke handel uit derdewereldlanden Fair Trade niet langer kon opboksen tegen de concurrentie. Neemt u dat even mee voor de volgende keer als er zo'n bebrilde Oxfam-Novib knul voor uw deur staat?

Reaguursels

Inloggen

@ mokum, maar wel het geld opgestreken?

squire | 20-07-07 | 01:19

greenpeace zat op de keizersgracht, jij waarschiijnlijk in de Prins, Mokum!

squire | 20-07-07 | 01:02

@mokum 13:11
Greenpeace zat aan de Keizersgracht, hoek Leliegracht, sukkel

squire | 20-07-07 | 00:56

@mokum 13:11
Greenpeace zat aan de Keizersgracht, hoek Leliegracht

squire | 20-07-07 | 00:54

Fair trade = naief , voor studenten.

Jokkebrok | 19-07-07 | 17:15

* [CDA/PVDA MODUS AAN] God/Allah had het zo bedoeld [CDA/PVDA MODUS UIT]

Fockel und Suckel | 19-07-07 | 15:43

*spuugt op zichzelf verrijkende linkse moraalridders*

fluh | 19-07-07 | 15:06

Stelletje lutsers...

ninthdegreeburn | 19-07-07 | 15:05

@All, Lees ik het goed hebben we het hier over WITTE AUTOCHTONEN?

piquant | 19-07-07 | 14:51

Bah, foto's van managers met kartonnen glimlach :(

Rabarberke | 19-07-07 | 14:49

"Als den regels worden verbroken, aluhoed je dan maar".
"Laat genieten toch over aan mensen die er voor gestudeerd hebben".

Shareholder | 19-07-07 | 14:40

Mijn beide ouders werken al bij elkaar opgeteld al bijna 45 jaar voor Fair Trade. Dit nieuws is dan ook al minstens een half jaar oud, maar nu pas "uitgelekt". Inmiddels is alles al lang en breed in kannen en kruiken en maken ze gewoon weer winst.

Niets aan de hand dus mensen, gewoon doorlopen!

Kudtlimbo | 19-07-07 | 14:33

Het "goede" in goededoelen staat ergens anders voor.

doskabouter | 19-07-07 | 14:14

Als je je druk moet maken over wat hulp organisaties verspillen en je daarom niets meer aan goede doelen geeft dan stel ik voor dat we NU stoppen met belasting betalen.

miko | 19-07-07 | 13:59

Weet je waar ik ook helemaal van kots?

Dat het tegenwoordig HIP is om als bedrijf je product aan een of ander goed doel te knopen.

Vorige week hingen er bij de appie heyn borden met de volgende strekking:
"Koop nu Mona® toetjes en 15% van uw aankoopbedrag gaat naar de cliniclowns!"

Rodt op! Doe MIJ dan die 15% van dat aankoopbedrag in KORTING
Tegenwoordig wordt gewoon ff voor je bepaald door bedrijven die hun producten omhoog willen kontkussen bij het publiek waar zoveel % van het aankoopbedrag heengaat. Voor mij geen mona meer, ik haat goede doelen! Ze krijgen van mij *allemaal* concequent niets!

SchizoDuckie | 19-07-07 | 13:59

Fair Trade wordt gelukkig stukje bij beetje gesloopt. Van de week nog op het SStaatshoernaal: de negerts die hun boterham in het Westen verdienen, zijn de werkelijke ontwikkelingwerkers. Hef die ontwikkelingskliek dus maar op; verdwijnt alleen in de zakken van de regeringsleiders.

Murdockyoufool | 19-07-07 | 13:50

LMAO: ooit eens een paar maanden voor Greenpeace een IT klus gedaan, op het hoofdkantoor op de Prinsengracht. Als je dat een tijdje hebt meegemaakt ben je helemaal genezen van "goede doelen".
Het geld liep er als zand tussen de incapable handen van dat zooitje oplichters door. Geweldig om actie project leiders hun zakken te zien vullen, om bebaarde zonderlingen naar de VS te zien vliegen om een paar 'goedkope' modems te gaan halen, om de leden [lees: de melkkoeien] administratie op 10 verschillende machientjes & floppies terug te vinden en ga zo maar door.
Goede doelen zijn echter wel ergens goed voor: hun eigen leiders & voor de mensen op straat die het als aflaat gebruiken.

mokum | 19-07-07 | 13:11

moahah die opmerking van je suis Pie kom dr maar in .

prachtig! levend op de armoede van anderen
al lobbyend tegen hun eigen democatische overheid en ook nog trots zijn op hun job.
Dezelfde megalomane trekjes als een ieder ander met macht en geld.

hippies zonder eelt op de handen die een baan hebben die past bij hun kuch "persoonlijkheid". '
Aso's die eigenlijk een sociaal gezicht nodig hebben .

hemaworstje | 19-07-07 | 13:00

@DoC. 19-07-07 @ 12:52
moek toch even je corrigeren terwijl ik het eigenlijk heel erg moeilijk vind om te doen aangezien ik ook schijt op de organisaties. Maar het is inmiddels bewezen dat die gasten per kilo koffie zo'n 0,65 cent krijgen. Tien kilo is dus 6,50. mahgoed.

overVecht | 19-07-07 | 12:55

fair trade????? fuckin bs, de wereld is op het moment alles in een ander jasje aant steken, en dat is ook het enigste. Al die goede bedoeling flikker tog op man!! Van de euro die jij doneert gaat er $ 0.001 naar die kale met 10 kilo koffie op zn rug. En de rest????? geen fuckin idee!! waarsschijnlijk de Joden of terroristen of die mongolen uit drenthe. WEET JIJ HET?!! tyfus kozijnhazen

DoC. | 19-07-07 | 12:52

Er is maar 1 goed doel: ikzelf!

Bouwfraudeur | 19-07-07 | 12:48

widtvoet 19-07-07 @ 12:23
Triumf des Willens
Dank je. Onze generatie heeft het er nog steeds moeilijk mee
----
Boodelijre 19-07-07 @ 12:40
Godwin's law is het gegeven dat dit soort argument het vaakst voorkomt aan het eindje van het draadje. Dusss, het was maar een grapje lutso

LibertasSimplex | 19-07-07 | 12:45

Ik verdeel alles 't liefst onder m'n eigen armen.
*graait ondertussen rustig door*

Nietsisnieuw | 19-07-07 | 12:43

@Libertas Simplex

en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_Law

Het is niet netjes om Godwin's law bewust te gebruiken om een thread te stoppen, bovendien is het dom om na je eigen Godwin-claim verder te ouwehoeren.

Lees het ff na en doe voortaan eens niet zo 1337, ajb.

Lutser

Boodelijre | 19-07-07 | 12:40

De koffie is niet te zuipen, hoe komt dit? De koffieboeren krijgen per 4 kilo betaald en zijn lui waardoor koffiebonen van slechte kwaliteit ertussen worden gemieterd het zijn gewoon smerige oplichters!!

NGDB85 | 19-07-07 | 12:36

@Groenepuntmuts. 19-07-07 @ 12:33
je moet je ook niet laten strikken door die ezels joh!

overVecht | 19-07-07 | 12:34

jezus, werk je 18 uur per dag, eet je altijd dezelfde gore rotzooi, je vrouw is lelijk, maar om belangrijk in het dorp te zijn moet je veel kindjes maken, komt er een vrachtwagen met blanke mensen uit het westen aanrijden.

redding! je stormt erop af, dankt het opper wezen waar je in gelooft, ze laden eten uit, geld, kleren....

voor de ezels, want die zijn zielig.
ik wordt zo ziek van die reclame "in arme landen hebben ezels het ook zwaar, ze worden geslagen, moeten KEIHARD werken enz" idioten

Groenepuntmuts. | 19-07-07 | 12:33

Elke organisatie gaat aan graaiende rechts-stemmende managers tenonder.

AnyBSD | 19-07-07 | 12:32

@sjaakdeslinksesul 12:19

Chinezen schijnen dat veel beter aan te pakken. Maar die schromen ook niet om de sticker "ontwikkelingshulp" van hun investeringen af te jorissen.

widtvoet | 19-07-07 | 12:27

Wat is er met al mijn doppen gebeurd van de melkflessen? Zal ook wel mee gesjooemeld zijn. Tering zooi. Wat deden ze er eigenlijk mee? Of liggen ze daar nog in Afrika te stinken.

lijn5 | 19-07-07 | 12:24

@sjaakdeslinksesul 19-07-07 @ 12:04
Slet!

Duikduivel | 19-07-07 | 12:24

@LibertasSimplex 12:17

Trek 't je niet aan. Komt in de beste families voor. (Zo'n afwijzing van de WA.) Als de intentie er maar is...

widtvoet | 19-07-07 | 12:23

Dit is dus de reden dat ik nimmer nooit geld doneer aan goede doelen organisaties.

Eagle_Eye | 19-07-07 | 12:22

@sjaakdeslinksesul 19-07-07 @ 12:19
mee eens. Ik begrijp alleen niet hoe het dan kan dat +31 wel welvarend is mbt regering

overVecht | 19-07-07 | 12:22

@LuftBalloon 12:17

Zelf doneer ik dan liever iets persoonlijks of iets meer tastbaars dan dat armetierige eurootje. Een leuk T-shirt, stofzuigerzakken of 'n spatelsetje...

widtvoet | 19-07-07 | 12:21

Ontwikkelingshulp is in strijd met Gods plan!

corvanderlaak | 19-07-07 | 12:20

@Pippo van Eenennaam 19-07-07 @ 12:06

Ja, heeft te maken met idealisme en een gezonde dosis amateurisme bij de gristelijken. Zodra professionalisering zijn intrede doet, is het gedaan met de goede bedoelingen. Dan wordt het grootschalig, oncontroleerbaar en gaat het om een heleboel geld i.p.v. een voorraadje hulpgoederen in natura.

zum kotzen | 19-07-07 | 12:19

Ach wat, die afrikanen zijn helemaal niet ziek, zwak of misselijk, maar als je daar vandaag iest opzet staat morgen de zoon van de minister of generaal voor de poort als nieuwe directeur, dus ga je maar hosselen net als iedereen. Ontwikkelingshulp heeft geen zin zolang de regeringen corrupt blijven.

sjaakdeslinksesul | 19-07-07 | 12:19

Die directie moet ff lekker op z'on max havelaar banaan gaan zitten!

Dr.Dreetje | 19-07-07 | 12:18

@LibertasSimplex 19-07-07 @ 12:14
kvin ze van de televaag anders ook geen lievertjes hoor

overVecht | 19-07-07 | 12:17

widtvoet 19-07-07 @ 12:14
(en dan te bedenken dat m'n opa helemaal niet bij de WA heeft gezeten. Daar werd -ie afgewezen, wegens negert)

LibertasSimplex | 19-07-07 | 12:17

De goede Doelen staan in m'n testament, ook dán zal er geld nodig zijn...
en voor de rest geeft ik 50 eurocent als iemand de moeite neemt om langs te komen. En als het doel me niet aanstaat dan 10 Thaise Baht (lijkt op E2 maar is 20 Ect waard).

LuftBalloon | 19-07-07 | 12:17

@Pippo van Eenennaam 19-07-07 @ 12:06. Ja, je hebt gelijk natuurlijk.

John McClane | 19-07-07 | 12:15

Goh, de Elsevier heeft ook een bedragje overgemaakt voor de vakantie van de Zieke Clown hoor. Ik plemp net nog, Jan Pronk-ceauk, voor een redelijke prijs. Dan hoef je je niet te hoereren voor je all-inclusive Dominicaanse Republiek vanaf eur 99,-. Maar nee hoor.
Elke dag overal gespam met Elsevier, oh oh wat een goed topic etc etc
Spamhoeren

LibertasSimplex | 19-07-07 | 12:14

@LibertasSimplex 12:11

Humor!

"Sterf untermenschen. Sterf!"

widtvoet | 19-07-07 | 12:14

@sjaakdeslinksesul 19-07-07 @ 12:11
uhm ja 25 hoezo ? ;-)

overVecht | 19-07-07 | 12:12

@ Schapenmelker 12:11
U heeft thuis de leesmap van vorige week?

Pippo van Eenennaam | 19-07-07 | 12:12

.kapitein k 19-07-07 @ 12:07
Dat zei een van m'n opa's ook altijd. En die kon het weten, want die had bij de WA gezeten
(godwin-alert)

LibertasSimplex | 19-07-07 | 12:11

@overVecht 19-07-07 @ 12:09
Je bent toch wel ouder dan veertien?

sjaakdeslinksesul | 19-07-07 | 12:11

-weggejorist-

Schapenmelker | 19-07-07 | 12:11

@sjaakdeslinksesul 19-07-07 @ 12:04
waarvoor namens mijn moeder nog steeds dank!

overVecht | 19-07-07 | 12:09

Wat is er eigenlijk gebeurd met al dat opgehaalde en door de toenmalige Regerung ruimhartig "verdubbelde" geld dat na onze laatste nazionale watersnoodramp overbleef? Staat dat nog steeds ergens te renderen, wachtend op 'n nieuwe overstroming?

widtvoet | 19-07-07 | 12:09

ontwikkelingshulp is een grote medelijden organisatie. door het goedverdoemde gristendom is medelijden tot een deugd verheven, hier in het westen, maar dit medelijden houdt ondertussen de ontwikkeling van de mensheid als geheel tegen. zwakkeren verdienen het niet om voort te bestaan, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. een vlieg sla je ook gewoon dood wanneer je er last van hebt. nou hoef je dat weer niet te doen met armoedzaaiers en aidsnegerts, maar je moet ze geenszins een hand boven het hoofd willen houden. For the sake of humanity.

.kapitein k | 19-07-07 | 12:07

Zulke bestuurders mogen ze van mij linea recta afschieten, stelletje randdelbielen.
Door hun arrogante en domme gedrag duperen ze arme boeren in de derde wereld, belazeren ze Nederlandse consumenten en benadelen ze de overige werknemers van de organisatie.

de lachende derde | 19-07-07 | 12:06

@ John McClane 11:49
Heb het niet cijfermatig onderzocht :) Maar het is gebaseerd op logica.
Er zitten bij mij in de (gristelijke) buurt een aantal van die organisaties die schooltjes bouwen in Afrika en rolstoelen sturen naar arme Oostbloklanden e.d..
Ze zitten ieder in een grote loods op een industrieterrein, het kantoor erbij.
Vrijwel alleen vrijwilligers verzamelen die spullen, pakken ze in enz. enz. en ze hebben zelfs sponsoren voor het transport.
Zet dat tegenover dit soort verhalen en ik weet waar ik wel en niet aan geef...

Pippo van Eenennaam | 19-07-07 | 12:06

@sjaak
'Matti Emondts de vice-voorzitter werkt niet'
Dat is dubbelop. Matti, en dat ie niet werkt

LibertasSimplex | 19-07-07 | 12:06

@.kapitein k 12:03

En verder: sociaal Darwinisme is dé bom. Armoede 'n keuze.

widtvoet | 19-07-07 | 12:06

Ben begin dit jaar op Sri Lanka en heb diverse hatsjoenami-dorpen gezien en verhalen gehoord.

Dat bedrag dat wij met zijn allen naar 555 hebben overgemaakt hadden we natuurlijk ook kunnen gebruiken om ons eigen overheid tekort te dempen. Gelukkig is het nu gebruikt om de luxe auto's en privé-huizen van de overheid daar te financieren. Want valt niet mee om die Tamils en Boedisten uit elkaar te halen. Dat die locals nog steeds niks te vreten hebben is niet nieuw, want dat was voor de hatsjoenami ook al zo.

Van het beetje geld dat over was, hebben die dynamiet-vissers wel mooie nieuwe huisjes gekregen. Voor hun veiligheid heeft de overheid die Vinex-locaties maar in de woestijn gezet, zodat buitenlandse projectontwikkelaars wat nieuwe hotelketens neer kunnen zetten. Kijk, dat is pas visie voor de toekomst!

Sjaak Botterik

sjaakbotterik | 19-07-07 | 12:05

overVecht 19-07-07 @ 12:00
Beste bijverdienste... ik verwende huisvrouwen a raison de 200 gulden per uur.

sjaakdeslinksesul | 19-07-07 | 12:04

kapitalisme is nieuwe evolutie. kan je het niet bijbenen, sorry, dan heb je geen bestaansrecht. toedeledokie armoedzaaiers, tokkies en derdewereldprutsers. jullie worden voorbijgestreefd.

.kapitein k | 19-07-07 | 12:03

oxfam heeft niet direct heel veel te maken met Fair Trade. Zeker in deze is er niet direct blaam voor Oxfam cq. Novib.
@redactie
Wat ook eens leuk is om te onderzoeken. Alle goede doelen maken gebruik van het cbf keurmerk. Deze houdt onder andere in de gaten of er 75% (volgens mij) van geld dat binnenkomt wel daadwerkelijk direct voor het doel wordt gebruikt waar het fonds voor staat. Iedereen kent die lutsers wel die elke dag in elke grotere stad cq. dorp op straat staan. Deze mensen zijn helemaal niet in dienst van het goede doel en vaak zelf niet eens lid. Wat in ieder geval oxfam doet/deed is het volgende. Het bedrijf DDF (uit wormerveer als ik het goed heb) Die hebben een compleet ledenbestand. Vanuit dat bestand, voornamelijk studenten, krijg je een goed doel toegewezen om vervolgens daarvoor leden te gaan werven. Dit overigens niet voor het minimale loon, nope, je verdient zo'n 8 á 9 euro per uur en das veel voor een student. Daarnaast zijn de bonussen nog niet meegerekend! hoe meer leden je binnenhaalt op een dag hoe hoger de bonus (vanaf vijf leden krijg je het al). Verder krijg je nog €9,- lunchvergoeding per dag en wordt je reis retour van A naar B compleet vergoed. Niet dat als je in 030 woont je in 030 vaak werkt, nee ze laten gerust iemand uit groningen in maastricht werken en vice versa op dezelfde dag. Waar dat allemaal van betaalt wordt? haha van de mensen die donateur zijn. Overigens heeft alleen Oxfam cq. novib per dag al een mannetje of 10 á 20 ergens staan 6 á 7 dagen per week.
reken maar uit wat er met al dat geld gebeurt. Owja en er is ook nog een speciale trainingsdag ennnnnn als je iemand anders werver maakt krijg je elke keer weer een bonus van €150,- . Hoe khet weet is simpel, in studententijd nie zo lang geleden zelf lopen graaien, weet ik, kschaam me maar het was wel het beste bijverdien baantje. misschien kunnen jullie er wat mee.

overVecht | 19-07-07 | 12:00

*Rinkel rinkel rinkel*
Kom er maar in Je Suis Pie.

blikjegrolsch | 19-07-07 | 11:58

Dat links lullen en rechts vullen begint mij steeds meer aan te spreken.

YouBastard | 19-07-07 | 11:56

Interessant is het dan om de slapende Raad van Toezicht van Fair Trade es te bekijken.
Daar zat in Anneke Slob, ooit inspecteur bij BuZa en nu in de consultancy, met als specialisme "toezicht" *proest*
De huidige voorzitter is Yolanda Eijgenstein, die een commercieel bureau onder eigen naam heeft om stichtingen te leren hoe je de boel moet besturen *proest*
Matti Emondts de vice-voorzitter werkt niet, hij is full-time toezichthouder met een vijftiental commissariaten *proest*
Hans van der Wind geeft leerboeken uit over hoe je transparent en efficient ondernemingen runt. *proest*

sjaakdeslinksesul | 19-07-07 | 11:55

Geyl.

Teen | 19-07-07 | 11:55

geneuzel van de bovenste plank: ik geef zowiezo geen cent aan dat soort doelen. Betaal al veels te veel bij de buurtsupert, dus waarom zou ik dan bij Fair Trade ofzeau gaan kopen of doneren?
-
Alle management-functies bij ALLE bedrijven zijn teveel. Waar zijn de echte VAKmensen gebleven. Deze aardbol gaat naar de kloten door politiek {met dank aan de Grieken en Romeinen} en massa-consumptie
-
*Hakt ongestoort verder in zijn steengroeve*

FredFlinstone | 19-07-07 | 11:49

Die Max Havelaar-koffie is niet zuiver op de graat te nemen. Zelfs niet met suiker. Kwaad kersen eten met die engerts.
Wie nu nog geen Jan Pronk-ceauk snuift, is gewoon, ja, asociaal.
Jan Pronk-ceauk. Dat is eerlijke goeie ceauk, voor een redelijke prijs

LibertasSimplex | 19-07-07 | 11:49

De tweede maar mag naar het goede doel.

Teen | 19-07-07 | 11:49

@Pippo van Eenennaam 19-07-07 @ 11:47. Ik mis de link in je verhaal. Of uit je nu alleen maar vermoedens?

John McClane | 19-07-07 | 11:49

Hoe zeer ik de gristenen ook niet kan uitstaan, ze runnen toch de goede doelenorganisaties die het eerlijkst en meest efficient werken.
Vooral die kleinere organisaties doen hun werk netjes zoals ze beloven.

Pippo van Eenennaam | 19-07-07 | 11:47

Geef mij maar maar geld. Ik hoef niet zo nodig te vissen.

Teen | 19-07-07 | 11:47

@ fzwart 19-07-07 @ 11:34
dat moet je dus juist niet doen. je moet ze leren om voor zichzelf te zorgen. figuurlijk gesproken niet vis gaan brengen, maar ze een hengel geven en vertellen hoe ze daar zelf vis mee kunnen vangen. dat laatste is nog geen garantie, dat 't op korte termijn beter zal gaan, maar is 't is beter dan op de zendingsgeest gestoelde ontwikkelingshulp-ouwe-stijl. overigens : het is niet perse zeau, dat onze westerse levensstijl met z'n focus op consumptie eauk door de mensen in ontwikkelingslanden als een beter alternatief voor hun huidige leefpatroon wordt gezien. maar dat kan je de - bijna hysterische - weldoeners van de novib-achtigen niet aan hun verstand peuteren, vrees ik.

baba4oog | 19-07-07 | 11:46

Die gasten zijn Happy in de middeleeuwen,spijker ze nog wat bij over geboortebeperking en laat ze lekker.

Poitiers | 19-07-07 | 11:45

Dus zes miljoen om "de hele keurmerkstichting anders te positioneren." ? Da's een goeie lobby geweest.
Ik zal eens met een collectebus langs de deuren gaan. "Goeiemiddag, wilt U bijdragen om mijn ICT functie bij de overheid anders te positioneren ? De eerste anderhalve ton gaan naar mijn Audi A8. DankUvriendelijk en goedemiddag !".

Dirrek | 19-07-07 | 11:44

@Teen
Misverstand? Volgens mij ook ja, heel die leiding van zo'n beetje elke grote 'hulp'-organisatie Mist Verstand.
Volgens mij bekijken ze het helpen een beetje op die manier die ze 't best uitkomt; 'help jezelf aan aan grote zak met geld'.

Beter gewoon kleine, ideëele doelen steunen. Die hebben misschien wel minder invloed, maar geven je tenminste wel het gevoel dat je geld gebruikt wordt waar het ook nodig is.

Murder Death Kill | 19-07-07 | 11:43

Links lullen, rechts vullen.

OpenDeur | 19-07-07 | 11:43

Ja, mis met het verstand zeker ..

Matisha | 19-07-07 | 11:41

Het zal allemaal wel een misverstand zijn.

Teen | 19-07-07 | 11:39

Zo word ook altijd om geld gebedeld voor de hongerige kindjes van Unicef. Unicef = UN. Gek toch dat het geld voor de bommen en granaten van UN gewoon gepakt wordt, maar dat geld voor zielige kindjes gevraagd moet worden. Draai dat eens om zou ik zeggen. Dan praten we verder.

John McClane | 19-07-07 | 11:39

@fzwart, werkt ook niet, tenzij je het zo coordineert dat iedereen het op hetzelfde moment krijgt. Anders rooft stam A gewoon de vers aangekomen spullen van stam B. Ook als het wel lukt berooft stan stam B alsnog en verkoopt het door.

Multikuli | 19-07-07 | 11:37

ik geef al jaren €0,00 aan die mafia-praktijken...

Neem het grootste voorbeeld; 555 voor de tsunami; ze kunnen gewoon niet eens DE HELFT van de uitgaven verantwoorden!

Tief op met je gleuf-blik; vanaf nu is er nog maar één goed door voor mij en dat is.... mij

beschuitfluiter | 19-07-07 | 11:37

Leer die gasten een waterput slaan en wegwezen. Al dat geld .. kunnen ze niet eens vliegtuigjes van vouwen man .. Kutgeld ook ..

Matisha | 19-07-07 | 11:35

Fair trade my ass, geen goed idee voor de markteconomie, als iedereen met subsidie het zelfde gaat verbouwen stort de prijs in elkaar en krijgen ze nog niets, ander gevolg is dat andere gewassen niet verbouwd worden en die weer duurder aangekocht moeten worden omdat daar dan weer een tekort van is. Weg met die subsidiemaffia.

Fockel und Suckel | 19-07-07 | 11:35

is toch ook geen ene flikker gebeurt na tsunami inzameling!

.grover | 19-07-07 | 11:34

Als je de 3e wereld wil helpen werkt maar één ding: zelf ter plaatse de spullen geven. Al die goededoelen-organisaties zijn zonder uitzondering zakkenvullers waar het meeste geld aan de strijkstok blijft hangen. Dat was zo, is zo en zal zo blijven.

fzwart | 19-07-07 | 11:34

Bij de hartstichting keilen ze ook alle donaties over de reling door per sé de budgetten op te maken, pure diefstal.

bannibal | 19-07-07 | 11:32

Lees alleen Max Havelaar.

Multikuli | 19-07-07 | 11:32

Wat een VVD-koppen.

OoO | 19-07-07 | 11:31

Ik betaal al belasting en de staat geeft ook veel aan goede doelen dus wat mij betreft doeken ze die boel maar gewoon lekker op!

Just my opinion | 19-07-07 | 11:31

Novib stuurt alles met valid express mee, dus ook een kalendertje naar een maastrichtse basisschool vanuit den haag!

.grover | 19-07-07 | 11:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken