Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tuurlijk. Bespaar 70 procent op uw boodschappen met drie kippen en een slaplant in uw rijtjeshuis

Echt zo makkelijk

Social

Kunt u niet rondkomen in uw rijtjeshuis? Dan is dat gewoon uw eigen schuld. Als u een tomatenplantje en drie kippen in uw achtertuin had gesmeten, kon u nu mooi 70 procent op uw boodschappen besparen, zo insinueert RTL vandaag. Daar mag Lisa voor de camera uitleggen hoe zij een groot deel van haar voedsel zelf verbouwd in haar rijtjeshuis. Slakropje hier, boontje daar en een paar kippen in het midden (pluspunten voor de namen, red.) en dat allemaal midden in haar Vinex-wijk. Nou ja bijna, want ze heeft elders nog een complete en zeer uitgebreide moestuin. Ja Lisa, zo kunnen we het ook. Bespaar 100 procent op uw auto-onderhoud in een rijtjeshuis, als u elders maar een complete garage bezit. En bespaar 90 procent op uw kledingkosten in een rijtjeshuis als u ergens anders nog een sweatshop vol onderbetaalde kinderen runt. Maar luister vooral naar Lisa die claimt dat het verbouwen van uw eigen voedsel niet veel tijd hoeft te kosten, maar voor wie het tevens een fulltimebaan is. Wat nou als we allemaal zo'n tuintje nemen, maar voor de efficiëntie die tuintjes samenvoegen? Dan wijzen we iemand aan die deze gecombineerde tuin beheert en die laten we alle groente en fruit dan naar een centraal distributiepunt brengen om het vervolgens te verdelen over uitdeelpunten bij u in de buurt, waar we een klein bedrag betalen om de mensen te compenseren die deze keten mogelijk maken. Dat werkt in ieder geval beter dan de bullshitkwekers bij RTL Nieuws. Het is echt het AD onder de nieuwszenders.

Reaguursels

Inloggen

Lisa verzamelt ook al het onkruid van haar moestuin.
Dat laat ze op een natuurlijke wijze drogen en stopt het elke maand in haar zelfgebreide onderbroek.

Piet-Kietelaar | 14-09-23 | 23:08

Hier iemand met 12 kippen naast het huis in een klein Limburgs dorp.

Als de dames een ei hebben gelegd, dan laten ze direct alles en iedereen weten dat dit is gebeurd. Luid gekakel en getok.

Nee, dat wordt niet geaccepteerd in de randstad...

EsEs Esess | 14-09-23 | 22:44

Het is: "hoe zij een groot deel van haar voedsel zelf verbouwt", niet verbouwd.

Tolja | 14-09-23 | 21:32

Dat samenvoegen van de verschillende tuintjes en andere activiteiten die daar door schaalvergroting uit voort komen klinkt goed. Vraag is alleen; laten we mensen zelf beslissen of moet er voor het coördineren van al die extra activiteiten iemand door Staat worden aangesteld...

Sans Comique | 14-09-23 | 21:05 | 1

Tegenwoordig noemen ze die mensen boer of tuinder.

Piet-Kietelaar | 14-09-23 | 23:12

Zelfs met grote en uitgebreide moestuin bespaart Lisa geen 70% op de boodschappen. Misschien een paar weken per jaar, als er heel veel AGF tegelijk rijp is. Het grootste deel van het jaar valt er echter niks te plukken of te oogsten.

Traditionele volken van jagers-verzamelaars hebben gigantische lappen grond nodig om een relatief kleine gemeenschap een jaar lang elke dag te voeden.
Met hele ouderwetse landbouw kun je al wat meer mensen op wat minder grond kwijt. En de afgelopen eeuw is de landbouw dusdanig gemoderniseerd dat we in een klein land met 18 miljoen mensen nog steeds allemaal te eten hebben; en zelfs voedsel exporteren.

Maar nog steeds wordt ons cultuurlandschap gekenmerkt door weiden, akkers en kassen. Je kunt niet een jaar lang eten van een moestuintje.

Dandruff | 14-09-23 | 20:03

Ik heb weleens een moestuin geprobeerd, met een halve pizza , een lege bierfles en een paar losse euro,s in de grond. Nou dat werd een fiasco, het is niet zo makkelijk,hoor.

blank-dus-racist | 14-09-23 | 18:54 | 1

Geld groeit niet aan een boom. Onder de grond dus ook niet. Goed, strepen we dat ook af...

Sans Comique | 14-09-23 | 21:35

Een kip verdien je echt niet op als je je voer in de randstad bij de dierenwinkel haalt

Stijl_Loos | 14-09-23 | 18:26

Lekker stukkie hoor!

VerganeGlorie | 14-09-23 | 17:15

Zo’n hele kip is best aan de prijs. Mot toch echt vlees elke dag. Geen sla…

Producent | 14-09-23 | 16:42 | 3

Daar zitten slakken bij. Lekker met knoflookboter....

small_town_dad | 14-09-23 | 16:53

Mot toch echt vlees elke dag. zit tussen de oren..

Smoelensmid | 14-09-23 | 17:03

@Smoelensmid | 14-09-23 | 17:03: gelukkig dat "de natuur ons zo heeft gebouwd", vlees is meestal het lekkerste van een maaltijd.

Veepert | 14-09-23 | 18:15

Een moestuin hoeft inderdaad niet veel tijd te kosten , elke dag een kwartier tot half uur en klaar ben je , ligt er hoeveel je erin knalt natuurlijk. Maar dan moet je wel er boven op blijven zitten, anders wint het onkruid en is er niks meer aan.
Conserven maken daarintegen.kost enorm veel tijd. Oogsten snijden schoonmaken, blancheren en daarna verpakken, of potten dicht koken, daar gaan al gauw uren in zitten.
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alles direct op te eten , maar dan moet je in de koude maanden als nog dure boodschappen doen

deathchant | 14-09-23 | 16:25 | 4

@gebochelde | 14-09-23 | 16:36: Die loopt nu te glimmen achter haar rollator. "Zie je wel! Iedereen met een uitkering een moestuin, dan kunnen de uitkeringen omlaag en houden we meer geld over om aan Brussel te geven!"

MAD1950 | 14-09-23 | 17:18
▼ 1 antwoord verborgen

Dat efficienter maken van moestuintjes gaat nog eens heel groot worden.

Jongezeeschuimer | 14-09-23 | 16:23 | 1

Zouden ze dan niet juist kleiner/compacter worden?

Forex | 14-09-23 | 16:53

Die vrouw speelt vals. Niet alles komt uit de tuin van een rijtjeshuis, maar aangevuld met een tweede tuin. Vierkante meters, onbekend. Ik heb met 9mm aan diameter meer dan voldoende om zelfvoorzienend te zijn, echter kies ik ervoor om hard te werken. Hard werken loont meer dan 70% besparen met een fulltime job als content maker met een moestuin.

plaksnorhater | 14-09-23 | 16:05 | 2

Dat valt onder de micropenissen toch?

Verbandmeester | 14-09-23 | 17:27

Onzin, er gaat ontzettend veel tijd zitten in een moestuin en na het zaaigoed, bemesting, opbinders/stokken/slakkennetten/luizenspray noem maar op, loont het zeker met een zomer als deze niet - tenzij je natuurlijk niks te doen hebt. Kippen: legkorrel, bloedluisbestrijding, omheining, meelwormen en aanschaf kippen zelf -als je pech hebt vreet de vos ze op en wat eet deze romantische dame in de winter? Kippen leggen niet 365 dagen per jaar tenzij je ze uitput met een lamp…

kapoerewiet | 14-09-23 | 16:00 | 5

Gewoon goed voeren , granen en groenafval
Ik geef ze ook gemalen schelpen als calcium bron.
Beestjes gaan makkelijk 3 jaar mee , met lamp

deathchant | 14-09-23 | 16:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze kan ook achter het raam gaan zitten.
Dan kan ze iedere dag moeiteloos uit eten gaan.

Baron_von_Rijswijck | 14-09-23 | 15:57 | 1

Ik denk dat ze iets meer moet doen dan achter een raam gaan zitten.

seasicksteve | 14-09-23 | 16:36

Allemaal een moestuintje. Net als in glorieus Rusland. Prachtig.

Duwbak_Linda | 14-09-23 | 15:53 | 2

Opbrengst van de particuliere datsja’s was groter dan van de kolchozes en sovchozen bij elkaar: ziedaar het failliet van de marxistische principes!

kapoerewiet | 14-09-23 | 16:02

@kapoerewiet | 14-09-23 | 16:02: Let maar eens op als je weer een filmpje ziet vanaf Russisch grondgebied (m.u.v. de steden); werkelijk overal moestuintjes.

Duwbak_Linda | 14-09-23 | 16:05

Het ziet er best goed uit. (Het was een matig seizoen.) Ze heeft pepers die ik ook heb staan - goat weed.

Jetta Klijnsma zei als minister van sociale zaken al dat mensen met een bijstandsuitkering een moestuintje zouden kunnen nemen. Moet je het vooral wel zelf opeten en niet ruilen of verkopen en dan zeker niet pontificaal in het nieuws komen. Dan krijg je dezelfde sociale dienst op je dak. (ik kweek chili's, vooral de zaden zouden geld waard kunnen zijn)

bitterpete | 14-09-23 | 15:53 | 4

@Duwbak_Linda | 14-09-23 | 15:59: Ja, word als afrodisium genoemd. Heb ik wat aan alleen op een eiland zonder vrouwelijke Vrijdag.

bitterpete | 14-09-23 | 16:13
▼ 1 antwoord verborgen

Als mijn Frits van Eerd bigshopper eindelijk vol zit met 500 en 200 euro biljetten ben ik ook zelfvoorzienend. En weg.

_pacman_ | 14-09-23 | 15:41

Op zolder heb ik een klein kwekerijtje. Ik heb verder echt niets nodig.

McSnor | 14-09-23 | 15:39

Als je met 3 eieren en een krop sla per dag 70% van de boodschappen kunt besparen dan is er iets mis met je eetpatroon.

Osdorpertje | 14-09-23 | 15:20

Net als die permacultuurschatten.
Of mensen bij gebrek aan tuin op hun balkonnetje van 1x2m geen groenten kan verbouwen.
Daar kun je 1x per jaar van eten. Als je geluk hebt.
Tenminste, als de Japanse rode rijstmier het niet doet met de Afrikaanse zuignapvlieg, want anders is een dag voordat je wil gaan oogsten opeens alles opgevreten.

Er is echt maar 1 oplossing; minder mensen.

AdvocatusDiaboli | 14-09-23 | 15:20 | 1

Mag hopen dat dat laatste cynisch is. Minder stomme mensen dan.

schijtzat | 14-09-23 | 16:48

Keep it simple: plaats 10 bamboestokken van ongeveer 2 meter (met 30 cm er tussen) en plant daartussen spekboonzaden. Heerlijkste bonensoort in je kleine achtertuin.

Phantomas | 14-09-23 | 15:12 | 3

Bamboe trekt weer panda's aan, die wil je ook niet in je tuin.

small_town_dad | 14-09-23 | 15:20

Die bamboe die zaait uit als de pest, door alles heen, door asfalt en beton zelfs.

nobodiesunmighty | 14-09-23 | 15:45

Een rijtjeshuis, en drie kippen die eieren leggen.
Ergo, er loopt ook een haan rond. Die elke ochtend, ook in het weekend, de buurt vroeg wakker maakt met zijn gekakel.

Frau_Ferkel | 14-09-23 | 15:12 | 3

Waarom een haan?

the naked truth | 14-09-23 | 15:16

@the naked truth | 14-09-23 | 15:16: Foutje

Frau_Ferkel | 14-09-23 | 15:27

Haan is voor de eieren niet nodig, stadsmensch.

kapoerewiet | 14-09-23 | 16:04

Superleuke vrouw ook. Beter dan de gemiddelde influencer of Karin.

du Roi Soleil | 14-09-23 | 15:11 | 1

Ben het met u eens. Gewoon lekker naturel.

Phantomas | 14-09-23 | 15:24

Is er een expert in de zaal?

Hoeveel van elke euro die we uitgeven aan een kilo vlees of een kilo aardappelen komt bij de boer terecht,
en hoeveel van elke euro die wij uitgeven aan een kilo vlees of een kilo aardappelen komt bij de banken en andere financiële instellingen terecht aan rente en kapitaalvergaring ('aflossing').

Het kan toch niet zijn dat een boer die in grote volumes en heel efficiënt eten kan maken, dat duurder doet dan iemand in zijn achtertuin.
Als je die hebt.

Een gemiddelde boer heeft een schuld van 1,2 miljoen euro. Daar komt een belastingclaim van 8 ton bij.

Als boeren zich laten uitkopen, gaat de belasting betaler hun leningen bij de Rabobank aflossen en krijgen geld dat ze eerst niet hadden (banken kunnen geld uitlenen dat ze zelf niet hebben).
Rabobank gaat dus profiteren van de stikstofmiljarden uit de ruif.
Maar het is de Rabobank die schaalvergroting en intensivering in de landbouw in de afgelopen decennia opgedrongen heeft en de boeren op kosten hebben gejaagd, die ze moeten doorbelasten.
In 2021 leende de Rabo voor 35,7 miljard euro uit aan de Nederlandse landbouw- en voedselsector.
Met de stikstofmaatregelen in zichtbaar aantocht.

Wat goed is voor handige jongens bij de bank, is dus niet perse goed voor ons land.
Een bank zou alleen moeten faciliteren.

AdvocatusDiaboli | 14-09-23 | 15:11

verbouwD?

Kievit | 14-09-23 | 15:11

Kippen vernoemd naar Adam Curry, John Kerrie en ?

small_town_dad | 14-09-23 | 15:06

Mijn labrador kost alleen maar geld.

thanseeuwen | 14-09-23 | 15:04

Ik heb een geit op mijn balkonnetje. Sindsdien bespaar ik 70% op mijn uitgaven aan hoeren.

Lucifer | 14-09-23 | 14:59 | 3

Maar, wanneer komt je nieuwe album uit?

VBO_B_Niveau | 14-09-23 | 15:02

Doet me aan die oude mop denken.
"Liep gisteren over de Wallen en heb maar liefst 100 Euro verdiend. Op één avond."
"Hoe dan?"
"Ben doorgelopen."

Schoorsteenveger | 14-09-23 | 15:02

Geit! Mooi verhaal ooit ging de zoon toen ie net ging wereld fietsen een trip naar Santiago de Compostella doen, had zin om lamsvlees te gaan maken op een Franse camping, en naar een lokale slager.. wachtte net zolang tot alle klanten geholpen waren en zei toe omdat ie de naam van lam niet kende , je voudrai du mehhh svp.. de slager moest lachen en gaf hem keurig de koteletten mee in een papier..

Smoelensmid | 14-09-23 | 15:05

Het is steeds de oude, niet realistische, vooral romantische droom die teruggaat tot het denken van Rousseau. Doet ook denken aan waar die bevlogen Mariko Peters het over had, appeltjesgroene velden, een soort natuur die opgehouden heeft natuur te zijn maar zich vrijwillig heeft getemd en zich heeft aangeboden om precies in ons mens- en wereldbeeld te passen. Had je ook tijdens die korte periode in de VS dat dat BLM-volk ergens midden in de stad een politievrije zone uitriep, een klein aards paradijs, en daar meteen op het asfalt een dun laagje aarde ging uitstrooien om mooie plantjes op te laten groeien. Wensdenken. Het is van een deerniswekkende naïviteit. Wil je een moestuin, ga je gang, wil je een tomatenplantje op je balkon, niemand houdt je tegen, maar heb niet de illusie dat dit iets van een oplossing gaat brengen.
Volkstuintjes, ze zijn er altijd geweest, en daar kun je als je er veel tijd en zorg in steekt ontegenzeglijk heel wat vanaf halen, maar het is niet een direct alternatief voor de voedselvoorziening want je hebt er die tijd pas voor als je tot de beter gesitueerde behoort of verder niet werkt, en in dat laatste geval ben je een landbouwer, een uitkeringstrekker of een gepensioneerde, i.e. iemand die deel is of is geweest van het systeem dat je met je romantische ideeën wilt breken.
Ach, die romaniek. Enige jaren was spelt ook in één keer in de mode, een 'vergeten' graan dat veel lekkerder, veel voedzamer, veel beter was dan al die enge granen van nu. En er waren ook boeren die spelt verbouwden, die zijn er ook nu nog. Maar de waarheid kwam al snel aan het licht, als een mokerslag. Spelt is verdwenen omdat de opbrengst per hectare vele malen kleiner is dan de granen die nu favoriet zijn. Perfect als je veel land hebt en weinig monden te voeden, maar als we wereldwijd niks aan het geboortecijfer doen een 'no go. Eet je spelt, dan heb je geld, dan leef je in luxe ten koste van een ander.
Zo is het ook met Lisa. Als je terug gaat rekenen wat een ei, gelegd door Kerry, Curry of Filet, eigenlijk kost, dan schrik je.

Schoorsteenveger | 14-09-23 | 14:58 | 4

Klopt wat je schrijft, maar ook een beetje hart voor de romantiek. Ik zou Lisa wel bij mij in de tuin of achter het fornuis willen hebben. Verdien ik het geld wel in de boze buitenwereld en kan zij lekker scharren in en om het huis.

du Roi Soleil | 14-09-23 | 15:13

@du Roi Soleil | 14-09-23 | 15:13:
Ja, zo is het ook weer. Alles van waarde is weerloos, dus ook de romantiek.
Moest ook even denken aan die kookflimpjes van die Engelsman die uiteindelijk failliet ging aan zijn restaurants, hoe heet-ie ook weer, Jamie Collum? Onee, dat is een muzikant, nee, Jamie Oliver. Die kookte dan de meest geweldige dingetjes twee of drie hoog in een rustiek ingerichte keuken, ergens inde binnenstad van Londen, en als-ie dan wat verse bieslook of peterselie of wat dan ook nodig had, dan schoof hij even een 'sash window' open om uit de onder het raam hangende plantenbak wat vers kruid te plukken of af te knippen. Stond er altijd vers bij, dat spul, zomaar, voor het grijpen. Vind het overigens ook zo mysterieus dat als die lui beginnen te koken de keuken kraakhelder is, alles afgewassen is en binnen handbereik, en dat alle ingrediënten op mysterieuze wijze precies gepast in kommetjes of op bordjes wachten om gebruikt te worden.
Die romantiek dus, daar past zo'n Lisa met haar dromen prachtig in. Geef haar een creditcard, en ze denkt dat daar de Euro's ook vanzelf in groeien.

Schoorsteenveger | 14-09-23 | 15:38

@Smoelensmid | 14-09-23 | 15:08:
Heel lang geleden hadden wij in ons studentenhuis in de tuin ook een stuk of vijf kippen. Gehaald bij een kippenfarm, afgebrande snavels, wegens "te oud" kunnen kopen voor één gulden vijftig per stuk. Waren er al gauw achter dat dit te veel ging kosten als we die beesten niet op de 'legkorrel' zouden zetten naast wat we aan etensresten konden voeren, iets wat ze trouwens hun hele vorige leven al gevreten hadden dus dat was geen probleem. We barstten werkelijk van de eieren, tegen de dertig in de week. Maar als je er goed over nadenkt, het was toch een beetje parasiteren op de omstandigheid dat er al legbatterijen waren en dat er legkorrel te koop was, dus jezelf voor de gek houden dat je goed bezig was.

Schoorsteenveger | 14-09-23 | 15:44
▼ 1 antwoord verborgen

Bespaar op je boodschappen en geef wat je bespaart (en meer) uit aan huur van je moestuintje, zaden, bemesting, ongediertebestrijding, etc.

ET20 | 14-09-23 | 14:56

Niemand nog, blijkbaar.
Of ik heb niet alles gelezen

skoftig | 14-09-23 | 14:55

Een koe op het balkon, mag dat ook?

AdvocatusDiaboli | 14-09-23 | 14:54 | 1

Ik had dit jaar zeven tomaatjes, drie appels, een halve kilo bramen, twee kilo pruimen en vier courgettes, en nul bosbessen, dus hoe de moet ik daar in godsnaam 70% op mijn boodschappen mee besparen? De rest is opgevreten door vogels, bladluizen, slakken en mieren. (en ja, óók dat is biologie, mattie!)

VBO_B_Niveau | 14-09-23 | 14:54

"Kerry, Curry en Filet" Die journalist bij RTL heeft het ook niet helemaal begrepen: 'Kerry, Filet en Curry' zo had de volgorde moeten zijn.

Bogoris-le-Grincheux | 14-09-23 | 14:53 | 2

Sowieso hadden ze curry ‘corn’ moeten noemen.

Lucifer | 14-09-23 | 14:56

Dus omdat het bedrijf moestuin in een rijtjeshuis heet en er ook een paar plantjes in de border staan denkt de reporter dat de tuin die toch verdacht veel op een boerderij lijkt ook bij dat rijtjeshuis hoort? Man man man wat zijn mensen toch dom.

SailingDuck | 14-09-23 | 14:53

VerbouwT, Struikrover ...

Eendt | 14-09-23 | 14:53

Ik had drie koeien in mijn badkamer op vijf hoog. Is een beetje dringen, maar je hebt iedere dag verse melk. Wegens geluidsoverlast moest ik ze wegdoen. Denk nu na over een struisvogel, hoef je per dag maar een ei en ze loeien niet.

jan huppeldepup | 14-09-23 | 14:51 | 2

Ik heb al dertig jaar een koe…
*zachtjes in foetushouding huilen gaat*

skoftig | 14-09-23 | 14:58

Ik kweek pepers. Wij noemen het een hobby. Tien maanden bezig. Als je de eerste investeringen niet meerekent kan het wat geld uitsparen. Als je arbeidsloon zou meerekenen is het per ons extreem duur.

bitterpete | 14-09-23 | 14:49

Het is natuurlijk veel efficienter om groenten centraal te verbouwen maar het is goedkoper om dat zelf te doen.
De reden is dat er bij zelf doen geen weglek van ca 50% naar de belastingdienst is. Zie daar het effect van te veel overheid (nog even afgezien van de stikstof- en co2-regels, onrendabelenimport, micromanagement van woningbouw en zorg etc.)

Sr Semtex | 14-09-23 | 14:45

Hekel aan tuinieren. Moestuinieren lijkt me nog een graad erger.

Lorejas | 14-09-23 | 14:44 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Altijd veel bewondering voor mensen met groene vingers. Dat is een talent!

Paty | 14-09-23 | 14:44 | 3

Of een kapotte viltstift....

Lorejas | 14-09-23 | 14:44

Om al die dure MSM-abonnementen te vermijden ben ik tientjeslid van GS geworden. Over een Kroontje moet ik nog even nadenken.

Après toi | 14-09-23 | 14:42 | 1

Niet alleen over een Kroontje.

Normpje | 14-09-23 | 14:44

En het sterft in de achtertuinen van die kuddewoningen ook nog eens van de katten. Smakelijk, die sla in een omgewoeld bedje met kattepis.

small_town_dad | 14-09-23 | 14:41 | 2

Vol zetten met satéhprikkers....

knutsel_ | 14-09-23 | 14:46

Als je kippen hebt rondlopen schijten de buurtkatten in een andere tuin.

JanVergoor | 14-09-23 | 14:50

Heb een moestuin met circa 60m2 wisselteelt. Daar hebben we vorig jaar met z'n tweeën zo'n 60% van de gegeten groenten afgehaald en heeft veel tijd gekost; schat ongeveer 1200 manuren op jaarbasis. Is leuk als je verder weinig hobby's hebt of niet (beiden) voltijd werkt, anders moet je je echt goed gaan bedenken of je het wel wilt

Metaalenzo | 14-09-23 | 14:39 | 5

@Xbitt | 14-09-23 | 14:46: Het zijn voornamelijk de 'initiële kosten' voor gereedschap en randzaken. En dat duurt echt een paar jaar voor je die er uit hebt weten te halen.

LangeTijdGeleden | 14-09-23 | 14:57

@Xbitt: ja initiële kosten zijn hoog. Circa 50 euro per jaar aan (nieuwe) zaden. We tuinen zonder gif en met biologische zaden e.d. dus dan moet je prijsniveau ekoplaza of in ieder geval hogere segment vergelijken; we hadden gok ik iets van 125-150kg oogst inclusief fruit dus ja ehhh.. 750,- boodschappen bespaart denk ik?
Pacht is voor ons €0,52/m2 en het gehele perceel is 140m2, lidmaatschap enzo, rond het af naar €150,- per jaar koste

Metaalenzo | 14-09-23 | 16:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Ahc, als dat haar hobby is, prima. Maar 70%/?? hoe doet ze dat. Dan moet je ook zelf brood bakken, kaas maken, melk, rijst, pasta, pindakaas en chips.
Dit jaar had ik zelf ook een paar tomatenplanten, je moet dan die elke dag water geven en als je geluk hebt komt er 2 kilo tomaten vanaf. Ter Waarde Van.......... 1,99 euro!

small_town_dad | 14-09-23 | 14:39 | 1

De tomaten loont alleen met speciale rassen en kleuren de bulk tomaat is niet tegenop te concurreren ik heb zwarte groene gele grote kleine varieteiten supermooi om een kleurig gerecht te maken met ruccola en Burrata

Smoelensmid | 14-09-23 | 17:12

Ik heb een idee. In plaats allemaal zelf op de vierkante meter anderhalve tomaat of anderhalve aardappel te kweken en anderhalve kip te houden, zouden we dat ook uit kunnen besteden aan mensen met veel meer grond en ruimte bijvoorbeeld, die dat om kweken en dieren houden veel efficiënter kunnen doen. Die mensen noemen we dan boeren en glastuinbouwers. Kan iemand dat plan even verder uitwerken?

ikhebergeenbenulvan | 14-09-23 | 14:39 | 1

Eureka!

HD50 | 14-09-23 | 15:36

Lisa kan beter een goede haan zoeken.

MorgenEenAnder | 14-09-23 | 14:38 | 1

Je eigen sla kweken.
Dat zal wel "the Devil's Lettuce" zijn.

Osdorpertje | 14-09-23 | 14:38

Ik heb een paar terrasstoelen gekocht en een menukaart gemaakt. Mijn vrouw kookt voor de kaart en bedient me in eigen tuin.
Bespaar ik zo maar even 80euro per week aan restaurantrekeningen

zuurtjeregen | 14-09-23 | 14:37 | 1

ik ga een pijpleiding naar Pernis aanleggen, dan haal ik daar de laatste olie uit de grond. Die verwerk ik in mijn schuur tot benzine, diesel en lampenolie. Zo bespaar ik 70% op mijn brandstofkosten.

small_town_dad | 14-09-23 | 14:45

Als je met 3 kippen 70% weet te besparen op je boodschappen dan kocht je sowieso al niet zo heel veel of... als malle naar de huisarts voor je cholesterol.... eierenjunk.

Lorejas | 14-09-23 | 14:37 | 1

Ehh je kunt er zes per dag hebben hoor;) Heb nu tijdelijk een student in huis die komt daar wel aan ;)))

Smoelensmid | 14-09-23 | 15:11

Ik wilde eens kippen op mijn balkon houden. Haan erbij, zo verzekerde de verkoper mij, anders doen de kippen geen fuck.
Zelden zo’n geklaag van de buren gehad. Verhuurder vond het ook niets. Beesten maar op het balkon geslacht. Ook geen goed idee.
De moestuin was ook een drama. Leek goed te gaan totdat mijn oogst door een ander is binnengehaald.

El Rico Grande | 14-09-23 | 14:36 | 1

Wie houdt er dan ook kippen op z’n balkon?

Varkens produceren veel meer vlees en worden ook minder snel gestolen door bepaalde groeperingen

zuurtjeregen | 14-09-23 | 14:39

Jammer dat we de moestuinen liever laten vervangen door zonnepanelenparken zodat alleen rijke mensen nog ruimte hebben voor een moestuin.

Tttt | 14-09-23 | 14:35

VerbouwD?

Koonkluk Huis | 14-09-23 | 14:35

Dit land is zo verschrikkelijk afgegleden, de neergaande lijn bij RTL is zo'n 12 jaar geleden ingezet, soms erger dan de 1 miljard-NPO (bijna onmogelijk...). De hart-campingzender zit vaak nog het dichtst bij het normale leven maarja...

hagelkruis | 14-09-23 | 14:35

Moestuin.

- Eerste jaar alleen maar ellende en hoop kosten. Vooral als de vorige huurder er een teringbende van gemaakt heeft of de grond volledig verkracht heeft.
- 2e jaar mooie oogst als je de tijd er in weet te sterken.
- 3e jaar heeft de lokale muizen/ratten/slakken/bladluis/insecten (doorstrepen wat niet van toepassing is) jouw verse groente en fruitplanten ook gevonden en kan je weer overnieuw beginnen.

Tip: Verbouw pompoenen, courgettes en wellicht nog wat andere makkelijke groente in uw eigen achtertuin. Daar haal je meer uit.

LangeTijdGeleden | 14-09-23 | 14:32 | 1

En zet alles door de tuin heen verspreid is nog decoratief ook en minder ziektes. de pompoenen groeien hier in de heg zo hangen ze hoog en droog weg van de vreetgrage woelratten en mollen

Smoelensmid | 14-09-23 | 14:35

Tussenpersonen uit de keten schrappen scheelt ook "toegevoegde waarde".

Neuth | 14-09-23 | 14:32

Leuke tip, maar beetje uitkijken in omgeving Dordrecht en oude industrie-wijken.

edelfigurant | 14-09-23 | 14:32

Ik wilde ook ooit moestuin beginnen maar uiteindelijk kostte dat meer dan het oplevert.
Ploegmachine kostte al ruim 500 euro en na 1 seizoen was ik het zat.

laurentius | 14-09-23 | 14:31 | 9

@knutsel_ | 14-09-23 | 14:41: vorst regen bestuiving zoveel variabelen een wissel seizoenen zie ik ook als patroon de boom neemt rust na een overvloedige oogst, met namen de walnoten..

Smoelensmid | 14-09-23 | 14:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Mijn vissen heten Sue en Shi

Jos Tiebent | 14-09-23 | 14:30 | 2

En je varkens Sho en Arma?

Geylebok | 14-09-23 | 14:34

In de geest van Jetta Kleinsma krijgen alle bejaarden iedere week een voedselpakket.
Eigenlijk krijgen ze in de lente een envelop met zakjes zaad die ze dienen te zaaien en daarmee kunnen ze iedere week hun voedselpakket vullen.
#sla, tomaten en komkommers gaat planten op de hondenuitlaatplek.

Osdorpertje | 14-09-23 | 14:29

Sla.... lekker voedzaam :(

Nico1000 | 14-09-23 | 14:32

Zo bespaar ik op mijn zorgkosten door mijn eigen luier te verversen en mijzelf om te draaien.

littlelebowsky | 14-09-23 | 14:28 | 1

Het is eenvoudiger en goedkoper om uw luier om te draaien.

dathoujetoch | 14-09-23 | 14:33

En diezelfde onbenullen denken dat een beetje tuinieren zo makkelijk is dat die 'rijke' en'verwende' boeren ook zo kunnen oprotten.
Het is slecht gesteld met het onderwijs.

Deflatiemonster | 14-09-23 | 14:27 | 3

Het is de moderne wijscultuur, je zorgt dat het voor jezelf in de randstad allemaal goed geregeld is en de problemen parkeer je ver weg. En als die mensen daar dan gaan klagen dan kun je lekker wijzen dat het hun eigen schuld is. Als je goed zou kijken zie je dat je het zelf veroorzaakt maar als het ver genoeg weg is kun je dat lekker gemakkelijk over het hoofd zien en lekker blijven wijzen naar de ander.

Tttt | 14-09-23 | 14:40

@Tttt: dat doe je nu zelf ook. Tadaaah!

Lorejas | 14-09-23 | 14:56

@Lorejas | 14-09-23 | 14:56:
In welke zin wijs ik dat iemand die het probleem ervaart zelf de schuldige is? De persoon uit het verhaal ervaart juist het probleem zelf niet.

Tttt | 14-09-23 | 17:37

heb een houten bak op m'n balkon staan van 30 cm diep, 30 breed en 1 meter lang, volgegooid met potgrond, laatst een stuk of 40 bieten uit de bak geplukt die ik had geplant, sommige groter dan de ander maar toch 5 kilo schoon
had ook een compost pot (geen tuin) en daar is ineens een tomaten plant uit aan het groeien die nu tomaten aan het uitslaan is
aardbijen, frambozen en blauwe bessen zijn ook makkelijk verzorgbare planten, eerste zijn veel zoeter bij eigen oogst en ook vooral zachter, frambozen en blauwe bessen vergeleken met de supermarkt varianten verliezen alle zuurte en zijn puur zoet en sap, erg lekker.

Ook al heb je geen tuin, je komt ver met potten, aan kleine potjes heb je echter niets want hoe minder de plant z'n wortels ruimte heeft om te groeien des te kleiner de plant blijft

niemand specifiek | 14-09-23 | 14:25 | 5

Als ik mijn bietjes uit een glazen potje eet, kan ik die weer vullen met potgrond en dan een bonzai wietboompje kweken. Dat levert meer op dan bietjes

Osdorpertje | 14-09-23 | 14:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Artikel laten schrijven door Merijn die zijn taaltoets voor de PABO maar niet kon halen?
"... hoe zij een groot deel van haar voedsel zelf verbouwd in haar rijtjeshuis ..."

Beloega | 14-09-23 | 14:25 | 1

Maar we weten wat Struikrover bedoelt, dus Merijn vindt het wel best.

Spaanders | 14-09-23 | 14:28

Lisa (of iemand anders die er misschien hier verstand van heeft?) mag mij wel eens vertellen hoeveel m2 vruchtbare grond je per persoon nodig hebt om daadwerkelijk het hele jaar door voldoende van te kunnen eten. Ik heb zo'n vermoeden dat dat een behoorlijk stuk grond is. Jager verzamelaars bleven tenslotte ook niet het hele jaar door op 1 postzegel plakken en toen ze bedachten dat je ook zelf de grond kon cultiveren hadden ze toch ook flinke oppervlaktes nodig.

Quantum Suicide | 14-09-23 | 14:24 | 6

Maar even aan AI voorgelegd:

In Nederland kunnen de beschikbare ruimte en de wet- en regelgeving met betrekking tot landgebruik de benodigde grondoppervlakte voor zelfvoorziening beïnvloeden. Nederland is een land met beperkte ruimte, dus het kan een uitdaging zijn om volledig zelfvoorzienend te zijn op een klein stuk grond.

Zelf op internet staat Nederland bekend om.... regelgeving

Nico1000 | 14-09-23 | 14:37

@Smoelensmid | 14-09-23 | 14:32: oftewel je had dus 120m2 nodig en moest je de pleuris werken om jezelf enigszins te kunnen voeden. 1 of 2 slechte oogsten en dan was je klaar geweest. Zelfs met je weckpotjes vol kimchi.
Ik bewonder mensen die zelf het e.e.a. verbouwen hoor en wil dat best aanmoedigen, maar fantasten zoals Lisa denken volgens mij echt dat de mensheid terug zou kunnen naar een pre-historische tijd voor alle vormen van urbanisatie. Tenzij er eerst een soort apocalyptische reset plaats gaat vinden, is dat gewoon volledige bullshit.

Quantum Suicide | 14-09-23 | 15:33

Ik heb hier 150 m2 groentetuin, daar eten we met zijn tweetjes het jaar rond van. Hebben kippen, geiten en schapen, aardappelveld van 60 m2. Bier en sterke drank (wiskey, jenever, Gin, grappa limoncello ed.) maak ik zelf, net als jam, brood, yoghurt, azijn, vleeswaren etc. In de opslag kelder staat voor een heel jaar. Meeste werk is idd het inmaken, drogen en verwerken. Zie het als een manier van leven, niet perse om te besparen.

sheepyshepherd | 14-09-23 | 18:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je het hele jaar van je moestuin moet eten, moet je ook leren Wecken en daar ook weer een koele opslag voor hebben. Kost ook weer extra elektra en gas... Anders zijn de enige die van jouw moestuintje kan eten de slakken.

redthehaghue | 14-09-23 | 14:24 | 4

@knutsel_ | 14-09-23 | 14:24: dag 1: kijk de sla begint te groeien dag 2: die sla groeit wel pittig door. dag 3: gvdgv... kut slakken...

naglfar | 14-09-23 | 14:34

@naglfar | 14-09-23 | 14:34: Echt he. Ik heb ook een huisje bij mijn moestuin. Kom ik op vrijdagmiddag aan, plant een enorm stuk vol, drink een fles wijn, val in slaap en zaterdagochtend is alles, maar dan ook echt alles, opgevroten.

knutsel_ | 14-09-23 | 14:37

Iets zegt me dat jij een Volkstuin in het Zuiderpark hebt.

Après toi | 14-09-23 | 14:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ja leuk Lisa, maar zoals ze zelf al aangeeft is het een fulltime baan. Zo bespaar je honderd procent op je inkomen. Wat er binnenkomt dus...

knutsel_ | 14-09-23 | 14:22 | 1

Dus….. dat betalen wij ja, inderdaad

Themouseman | 14-09-23 | 14:24

"Wat nou als we allemaal zo'n tuintje nemen, maar voor de efficiëntie die tuintjes samenvoegen? Dan wijzen we iemand aan die deze gecombineerde tuin beheert en die laten we alle groente en fruit dan naar een centraal distributiepunt brengen om het vervolgens te verdelen over uitdeelpunten bij u in de buurt, waar we een klein bedrag betalen om de mensen te compenseren die deze keten mogelijk maken."

Dat heet toch gewoon een boer? Die zijn we toch juist aan het wegwerken?

ReyNemaattori | 14-09-23 | 14:22 | 3

U heeft gelukkig geen last van ironie

SapperdeFap | 14-09-23 | 14:26

Ja maar bij deze variant betalen we in de gehele keten geen belasting.

zuurtjeregen | 14-09-23 | 14:33

Jaaa, de grote sprong voorwaarts. Wel goed voor het klimaat trouwens

skoftig | 14-09-23 | 15:03

Heeft iemand al eens aan haar buren gevraagd hoe leuk zo'n kippenhok naast je is?

Kapitein Sjaak Mus | 14-09-23 | 14:20 | 2

Nou, buurhonden maken meer lawaai en vaak ook op zeer ongelegen tijdstippen. We hebben hier in onze woonwijk sinds enige tijd wat schapen en sinds kort ook een buurman met kippen. Best wel gezellig qua omgevingsgeluid. Beter dan het naastgelegen industrieterrein waar ze 24/7 staan te heien of de gevangenis, waar om de dag wel een brandje is met bijbehorende sirenes.

FrankVeer | 14-09-23 | 14:23

Hey Frankie.... N = 1 he....

Lorejas | 14-09-23 | 14:29

Ik heb zelfs een radio cd speler bespaar ik mooi geld om niet naar concerten te gaan.

pegaje | 14-09-23 | 14:20 | 3

ticket vanaf 100 euro, drank 5 euro, kleffe hamburger10 euro

HetOorAakel | 14-09-23 | 14:21

10 ronde bollen bij de AH: €1,99.

Adriel | 14-09-23 | 14:18

rijtjeswoning niet eens in het centrum 400/500.000 euro. Modaal inkomen 40.000 euro per jaar. Max hypotheek 4-5 maal inkomen. Voor modaal 200.000 euro. Maandboodschappen voor gezin van 4, 500-800 euro . Dank u, dank u politiek

HetOorAakel | 14-09-23 | 14:17

Ik heb een moestuin in m’n douche. Daar schijt en pis ik ook in. Scheelt enorm aan mest en water.

echtpaul | 14-09-23 | 14:17 | 1

Anti-aanbaklaag op m’n dakpannen. Eitje bij Lisa pikken en hop!
Gratis.

Ruimedenker | 14-09-23 | 14:22

Oh…. Lisa werkt niet.
Kan ook niet, want serieus tuinieren, bijhouden, oogsten etc. is veel werk.
Een beetje boer heeft daarom een New Holland.
Soms met een raketinstallatie.

Ruimedenker | 14-09-23 | 14:17 | 1

het kán wel. overdag op kantoor, 's avonds en in het weekend in de tuin.
Is inderdaad hard werken, daar moet je wel 'zin' in hebben. Echt veel tijd voor andere dingen hou je niet over.

naglfar | 14-09-23 | 14:38

De ecologische voetprint van haar is gigantisch en onverantwoord. die grond zal snel uitgeput zijn zonder toegevoegde stikstof en bemesting. Vooral als mevrouw de behoeft op de pot doet en niet op de hurken in de tuin gaat zal er best wat voedingsstoffen bijmoeten.
Hobbyisme is niks mis mee maar om dit ecologisch verantwoord te noemen is de omgekeerde wereld. Beter dat ze het aan de boeren overlaat waar ze wel een fatsoenlijke mestboekhouding houden.

PipoClownde | 14-09-23 | 14:17 | 3

Ik ga er van uit dat ze aan circulaire-landbouw doet. Composthoop enzo

Meuntjes | 14-09-23 | 14:19

Kippenstront. Uitstekende mest

zuurtjeregen | 14-09-23 | 14:34

@zuurtjeregen | 14-09-23 | 14:34: eerst composteren kippenmest is er heet zoals de boeren zeggen.. Als je kippenmest eerst composteert wordt je compost voedselrijker. Vers gebruik van (veel) kippenmest is meestal niet gewenst, omdat bij de meeste gewassen tot een overdosis mest en dus het risico van verbranding en uit de naad groeien (veel loof, slappe en kwetsbare planten) van je planten kan leiden.

Smoelensmid | 14-09-23 | 14:55

Hun tijd ver vooruit, maar de plannen liggen al klaar.

marcoplarco | 14-09-23 | 14:30

Ik bespaar wel 95% op m’n neuqkosten, ik neuq gewoon thuis en soms bij welm…eeeuh thuis. 100%

Ruimedenker | 14-09-23 | 14:15 | 1

Welm... Welmoed?

MorgenEenAnder | 14-09-23 | 14:22

Gisteren nog zelf gevangen zeebaars gegeten. Ok, die Shimano twinpower en Westin hengel zijn niet bepaald gratis, maar toch

de visser | 14-09-23 | 14:15

Kropje sla groeit in zo'n 6 weken? Elke dag een half kropje sla voor de familie betekent dat je er 21 tegelijkertijd in verschillende groeifases moet groeien en slakken en ander kruipspul van de je eten afmeppen..
Kan ik dat ook op m'n balkonnetje?
In de herfst/winter maar bloembollen eten dan.

Sneerpoets | 14-09-23 | 14:15 | 3

In principe kan dat ook op een balkon d.m.v. verticaal kweken.
Moet je wel een wand hebben en geen balkon brede glas pui ofzo.

normanius | 14-09-23 | 14:19

En dan is sla nog grotendeels water. Ziet er leuk uit, maar voedingswaarde 0.

John McClane | 14-09-23 | 14:24

@John McClane | 14-09-23 | 14:24: Ruccola is heel erg gezond en groeit hier in 4 grote potten kan iedere dag vers geoogst/geknipt.. www.youtube.com/watch?v=veel2QMC-Xc&a...

Smoelensmid | 14-09-23 | 15:00

Oké Lisa, filmpje gezien en nu willen 6,5 miljoen huishoudens hun eigen moestuin van 50m2 minimaal.
En een huis.

Ruimedenker | 14-09-23 | 14:13

Net zo verschrikkelijk als figuren die wonen ophemelen in een tiny-house of busje terwijl zij daarnaast nog een extra woning of opslagruimte bezitten.

Reebensteeltje | 14-09-23 | 14:12

Maar dan is er geen plek meer voor natuur in de tuinen. Dus hoe duurzaam is dat?

Hommel | 14-09-23 | 14:12

Een tripel, een witte wijn en een spa rood. €15.60. Ik bespaar op fooien.

meneer der meneren | 14-09-23 | 14:10 | 1

Ja, de horeca zal zich ook zonder mij moeten redden, voor die onnozele bedragen zijn ze nog niet in staat de rommel een beetje hygiënisch schoon te houden, ramen waar je bijkans niet meer door kunt kijken, om over de toiletten maar niet te spreken.

Normpje | 14-09-23 | 14:13

Altijd weer die leugens en onwaarheden.
(Bijna) zelfvoorzienend.
Ik ook, er loopt een koe en een varken door m’n huis.
Speen en Karb heten ze, niet om op te eten hoor, maar voor melk en stront.
Die stront gebruiken we om doorheen te rollen, dat scheelt een keer in bad gaan per dag.

Ruimedenker | 14-09-23 | 14:09 | 1

Wie is 'we'?

Après toi | 14-09-23 | 14:44

Zo'n moestuin is vooral veel en hard werken, leuk als hobby maar om te besparen kun je die tijd die je aan die moestuin beter besteden aan betaald werk, ik vermoed dat het misschien 1 a 2 euro per geïnvesteerd uur aan voedsel oplevert, zo'n moestuin.

zwellevertje | 14-09-23 | 14:09 | 1

Je kan het doen als je het leuk vindt. Voor de smaak en versheid. Of als je graag snijbiet of kardoen of zo wil eten. Het is veel werk.

bitterpete | 14-09-23 | 14:37

Ik maak ook mijn eigen nieuws in mijn rijtjeshuis, helemaal zelfvoorzienend, heb daar geen RTL voor nodig, grootgrutters in onzin.

Normpje | 14-09-23 | 14:09

Vroeger onder de communisten had iedereen een moestuin en een paar dieren. Niet omdat ze het leuk vonden, maar om gewoon voldoende te vreten te hebben en niet afhankelijk te zijn van wat er die maand in de winkel lag.
Na de val van de muur zijn er veel mensen die hun tuintje opgedoekt hebben en de varkens geslacht. Dat heet vooruitgang.

Zuigen kreng ! | 14-09-23 | 14:08 | 2

Niet onder Stalin. Als je daar ook maar 1 niet toegewezen aanrdappel at kon je de doodstraf krijgen. Die kreeg je ook als je geen eten kreeg. De Holodomor. Mogelijk gemaakt door links.

littlelebowsky | 14-09-23 | 14:13

@littlelebowsky | 14-09-23 | 14:13: Zou het weer nu zo zo worden, ieder huis een verplicht kweekkamertje van voedsel, iedereen moet zo'n huis verplicht hebben, dan wel krijgen, Europese Richtlijn. En wie dit niet doet, krijgt straf.
En wat gaat dan blijken: niet iedereen heeft zo'n huis, niet alle 'kweekreactors' doen het, onderhoud is niet mogelijk, onderdelen worden niet aangeleverd. Maar je mag niet eten kopen of elders halen: weer honger.
Dat wordt weer lachen.... dakhazen vangen en opeten (o nee, mag ook niet).

nobodiesunmighty | 14-09-23 | 14:17

Heeft FransT in de achtertuin van zijn "rijtjeshuis" ook: een complete legbatterij met 100.000 kippen, een grote varkenstal (dubbeldeks), honderd stuks melk en slachtvee, en dat is slechts voor eigen gebruik. Kan je nagaan.

dathoujetoch | 14-09-23 | 14:08

.. verbouwd?

wilmeister00 | 14-09-23 | 14:08

Stoppen met eten en drinken. 100% besparing en goed voor de lijn.

Dutch_Viscount | 14-09-23 | 14:07

Ik heb een wagyu boerderij op mijn balkon.

Stijlicoon | 14-09-23 | 14:05 | 1

Wagyu is overrated, ik houd waterbuffels op het dakterras.

normanius | 14-09-23 | 14:09

Dat mag geen succes worden. We zien het al bij de energievoorziening. Waag het niet om zelf-voorzienend te worden, want dan derft de overheid belastingbaten. Moeten we niet willen met z'n allen.

Dus reken er maar op dat Lisa binnenkort een klop op de deur kan verwachten. Boeren krijgen een Berufsverbot in Nederland, dan mogen burgers niet zomaar onbelast gaan boeren!

marcoplarco | 14-09-23 | 14:05

op mijn tuingrond mag ik niet eens verbouwen, te giftig.

Gotmymojoworking | 14-09-23 | 14:05 | 1

Heb je dat gemeten, of komt het uit een model?

marcoplarco | 14-09-23 | 14:06

Ik heb een bananen- en katoenplantage.

Kaas de Vies | 14-09-23 | 14:03 | 1

Pro-tip: tabak, daar zit pas winst in.

OverdaanDerOnderheid | 14-09-23 | 14:47

Ik bespaar 5 euro per festival dankzij het xtc-lab in mijn kelder.

RandyBiel | 14-09-23 | 14:02 | 2

VOC-mentaliteit, heel goed!

Après toi | 14-09-23 | 14:11

aha... er is verzet, u zit bij de ondergrondse!

nobodiesunmighty | 14-09-23 | 14:18

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland