Regeringsadviseur: u moet uw auto inleveren voor het klimaat
Nee, elektrisch mag ook niet
Hallo hardwerkende forens, lever maar in die auto! Moet van Jan Willem Erisman, één van die enorme groep adviseurs die achter het kabinet aanhobbelt, die meent dat autobezit niet langer vanzelfsprekend moet zijn. En ja, dat geldt dus ook voor de brave burgers die een batterijbolide onder hun billen hebben hangen. "Meer elektrische auto’s in de lijn van nu, dat is hetzelfde denken. Een heel nieuw vervoersysteem, dat veel passender is en de uitstoot veel sterker vermindert, is pas een echte transitie." Inleveren dat stukje bewegingsvrijheid en onderwerp u als slaaf van die onbetaalbare en onbetrouwbare gele rups. Zie het als een grote reset van ons vervoerssysteem, waarbij het individualisme plaats maakt voor het collectivisme en in die wereld past geen persoonlijke auto. Dus weg met die vierwieler en snel een beetje, want Erisman wil Nederland in 2050 volledig klimaatneutraal hebben. "Dat betekent eigenlijk nul komma nul emissie. Dat geldt voor iedere sector." Dat betekent ook dat niet alleen uw auto onder vuur ligt. "Alles wat je niet hoeft te produceren, is meegenomen. Wij gaan bekijken hoe burgers minder kunnen consumeren." Kort samengevat: U zult niets bezitten en gelukkig zijn. Echt, met zulke ideologische lapzwanzen in Haagse adviescommissies hebben we geen complotwappies meer nodig.
Reaguursels
InloggenIn de hele roos lekker individueel apathisch naar je scherm staren met oordoppen in. Lekker collectief hoor.
Ik denk dat het niet lang meer duurt dat we horen: een eigen huis is niet meer van zelf sprekend.
Ze kunnen de belastinginkomsten niet eens missen alleen al aan Motorrijtuigenbelasting komt er al 6 miljard per jaar binnen en dan is er nog geen kilometer gereden. Wat er aan brandstofaccijns en BTW binnen komt is zeker het dubbele de shatting die ik kon vinden was een miljard per maand.
Er komt een dag dat een welgestelde auto bezitter moet vrezen voor sabotage aan zijn voiture.
Door Erisman???
Pssst, Erisman uw onzin zou o.m. een kaalslag bij de garagisten te weeg brengen én de Overheid aan de bedelstaf brengen (t.g.v. het wegvallen van accijnzen en overige belastingen).
Goh. Dit is ook helemaal niet voorspeld ofzo.
Wappies zijn we toch?
Als die Jan Willen Erisman nu eens met een stuk bio-touw aan een balk gaat hangen, scheelt dat weer een stuk emissie, en misschien wel 0,0000000000000000000000036 graden.
Ik moet 20 minuten met de auto voor ik met de trein kan. We wonen niet allemaal in een stad.
Nee, en u moet ook elektrisch gaan rijden via de ambtenaar in kwestie.
Maar de elite mag wel blijven rijden en vliegen natuurlijk, dat soort voorstellen zijn er enkel voor de gewone burger.
Uiteraard. De regels die men maakt zijn uiteraard voor de ander. Voor de lage- en middeninkomens, den arbeiders, kortom, de paupers.
Op zich mee eens. Maar dat vervoersysteem dat de auto zou moeten vervangen wordt al jaren uitgekleed, versoberd en duurder gemaakt. Dus wat gaan we doen Erisman? Put your money where your mouth is, Job Retten.
Afschaffen die dure trein,wel eens uitgerekend wat de daadwerkelijke kosten zijn voor de BV.nederland.
Het wegennet aanpassen aan de huidige behoefte,er is al tientallen jaren een achterstand m.b.t aantal auto’s en verouderd wegennet.
Mee eens??
Minder produceren staat mij wel aan. Het hoeft ook niet altijd meer, meer meer. Kunnen we een keer werk maken van minder, minder, minder.
Heeft U al een top tien van dingen die U op gaat geven?
Pas op met minder, minder. Voor u het weet staat u voor de rechter met die uitspraak.
Idd,Belgie is al begonnen.
U eerst. Einde dit jaar minder salaris, minder geld uitgeven, minder van alles. Toch?
We produceren steeds minder, auto’s, huishoudelijke apparaten, telefoons, maar ook alles wat in “Europese” apparatuur zit, je kunt het zo gek niet bedenken, wordt in het verre oosten gemaakt (tot aan zonnepanelen en windmolens toe. Er blijft hier niets te produceren over. Dus minderen hoeft niet, alleen op kansloze import
What's next? Gaan ze straks ook de duur betaalde zonnepanelen van het dak afhalen omdat ze risicovol zijn bij brand en voor het milieu of dat ze voor overbelasting zorgen op het energienet? En dan de duur betaalde warmtepompen omdat ze teveel lawaai maken of dat Doekele Terpstra ze verplicht wil laten vervangen door hybride pompen? Vragen, vragen...
Nee, die warmtepomp sneuvelt omdat dat ding onwaarschijnlijk veel elektra gebruikt, het is een omgekeerde airco. Maar dat houden wij geheim.
Anonieme tweelingbroer van die rare kale D66-ert?
J.W.Erisman, de man die als proef op schiermonnikoog 5 boeren hun veestapel met 40% liet krimpen om te onderzoeken wat het effect was op de stikstof uitstoot.
Om na 5 jaar de pijnlijke conclusie te moeten trekken dat de ammoniak uitstoot op het eiland was toe genomen, waarna Erisman iets mompelde dat er geen goede 0-meting was gedaan voorafgaande aan het onderzoek, dat er nog teveel onbekende variabelen waren en er dus geen conclusies gedaan mochten worden.
Die Erisman ziet zijn stikstof subsidie stroom opdrogen en begint zich dus nu te roeren op andere gebieden.
Er zijn teveel van dit soort "wetenschappers", die hun mening aanpassen aan de wens van de overheid, of welke subsidieverstrekker dan ook.
Hoeveel eurootjes per uur ontvangt Jan Willem voor zijn adviesjes? Ik neem aan dat hij tot degene behoort die zich wel een dure elektrische auto kan veroorloven, en anders wel op kosten van de zaak
“Een heel nieuw vervoerssysteem” Dare I say “een grote sprong voorwaarts”? Waar hebben we dat eerder gehoord? In het Cambodja van de jaren 70. De heersende ideologie was toen landbouw eerst (hoe ironisch) en alle stedelingen moesten verplicht naar het platteland verhuizen en te werk gesteld worden. (Behalve een kleine partijelite natuurlijk)
Is de groene kmher niet nieuw ?.
Riksja in Cambodja is wel gaaf
Maar niet groen
WEF gewauwel… Zo worden demense langzaam maar consistent geconditioneerd tot hulpeloze hulzen volledig afhankelijk van overheden. You will own nothing and be happy.
kunnen we die lul even met pek en veren het land uit schoppen?
Graag. Ik lever de veren wel.
@ChalinaRosa | 30-08-23 | 14:08: potje pek heb ik nog wel.
Nou Jan Willem Erisman, wanneer ik (en vele andere) geen toegang meer tot hun auto hebben, wordt het kwaliteit van leven dermate laag dat de Pil van Drion nog de enige "oplossing" is.
En een tweedehands EV gaat er nooit inzitten, als ik in een sok ga zoeken kom ik mogelijk dat geld nog wel ergens tegen. Maar zoveel uitgeven voor een auto, dat never nooit niet. 2800 euro is echt de max.
Dan nog iets met duur opladen (benzine is nu per kilometer goedkoper) waar geen mogelijkheid tot is.
"want Erisman wil Nederland in 2050 volledig klimaatneutraal hebben", en daar Nederland verreweg het grootste land ter wereld is en ook de allergrootste vervuiler waarschijnlijk dan natuurlijk wel niet te vergeten, lost hij daarmee automatisch in een klap het hele klimaatprobleem op. Bravo zeg ik!! Wetenschap kan zo verschrikkelijk eenvoudig zijn, zo simpel gewoonweg, als je er maar voor openstaat.
Fantastisch omwoord
@Themouseman | 30-08-23 | 13:21: erisman wil dit ,de groene kmher wil dat maar wat wil Nederland,wat een arrogantie.
Nederland is een test case. Eerst kijken hoe het in het klein werkt, dan wordt het straks perfect uitgerolt voor de hele westerse wereld. En de Nler werkt altijd graag mee. Dank, dank u, dank u wel, dank u.
Net zoals de 2e kamer een afspiegeling van de samenleving is, denk ik dat wel wel mogen eisen dat dit soort adviesclubjes dat ook zijn. En dat daar dus ook normale mensen tussen zitten die zeggen: “En dat gaan we dus niet doen”. De gevolgen van zulke adviezen raken allerlei verschillende groepen mensen op verschillende manieren, het is goed om daar oog voor te hebben.
"zoals de 2e kamer een afspiegeling van de samenleving is".....
Wat zat er in jouw lunch?
@D-Fens_1963 | 30-08-23 | 13:05: een parallelle samenleving gok ik, niet die war ik verkeer
Misschien is max 1 auto per huishouden een idee, dat goedkoper te maken en meer auto's in 1 huishouden extra hoog te belasten te belasten 4 keer wegenbelasting bijvoorbeeld? Kan ook veel parkeerproblemen oplossen.
Dan krijg je weer dat mensen niet gaan samenwonen. En we hebben al te weinig huizen.
Auto’s zijn al ontzettend duur, zowel in aanschaf als in gebruik. Het is inmiddels duidelijk dat de prijs nauwelijks invloed heeft op autobezit… totdat je het zo duur maakt dat grote groepen het simpelweg niet meer kunnen betalen.
Ah, dus geld lost het probleem op?
Waarom dan niet 1 auto per persoon?
Mijn vrouw en ik hebben beide de auto nodig voor werk en mantelzorg dagen.
1 auto zal een gigantisch probleem opleveren.
Daarbij zullen mensen (lees: de rijkeren) meerdere woningen kopen en zodoende niet samen wonen, om maar onder die "huishouden regel" uit te komen. Beetje kort door de bocht gedachte @HierenNu, even doordenken over eventuele consequenties voordat je zoiets roept.
Wat dacht je van maximaal 1 kind per huishouden? Daarmee breng je de ecologische voetafdruk van huishoudens drastisch omlaag. Gewoon na de conceptie de man castreren. Kan ook veel migratieproblemen oplossen.
@happen_maar | 30-08-23 | 13:22: wat dacht u van grenzen dicht.
Vrijwillig, of per wet?
Ik zit niet te wachten op een steeds grotere en meer machtige overheid.
Ipv een alternatief dat beter is aan te bieden, wordt er gezinsspeeld op ontmoedigen, verbieden van auto bezit.
Omdat een groep vind dat we in 2050 “klimaatmeutraal” moeten zijn omdat een een klimaatwetenschappelijk smaldeel denkt dat klimaatverandering catastrofaal zou zijn.
Terwijl het klimaat reduceren tot co2 uitstoot en stikstof een gruwelijke onwetenschappelijke versimpeling is van wat en in welke mare bijdraagt aan klimaatverandering.
Men ziet de bevolking kunstmatig groeien en beseft wat dit betekend. Je zou maar eens per ongeluk van de gebaande progressieve en liberale paden afstappen en de kunstmatige bevolkingsgroei reduceren of omkeren.
Vreemd genoeg is dat probleem complexer dan het “klimaat” de “goede” richting opsturen.
Tijd voor een paradigmaverandering. Gaan we werkelijk vooruit, wordt het leven werkelijk steeds beter?
Ja wel de groene kmher wil dat we een neusring krijgen en aangelijnd via openbaar vervoer getransporteerd worden naar de aangewezen baan met een digitaal oormerk.
Mooi! krijgt mijn dorpje nu een busverbinding waarmee ik op tijd op mijn werk kan komen? (wel met een elektrische bus graag)
Ik klus regelmatig aan en in het huis van mijn dochter, ik zie mezelf al met mijn afkortzaag in de bus en in de trein zitten. O ja, en niet in het weekend, want dan rijdt er geen OV hier.
Mooi, dan kunt u die afkortzaag ook wel inleveren.
@pollens | 30-08-23 | 12:43: Mag ik hem wellicht thuis nog gebruiken?
Ik kook graag bij en voor vrienden. Neem ik mooi alles zelf nee. Mag ik ook met mijn messenset in het OV?
@benxx | 30-08-23 | 12:57:
Maandag, woensdag en vrijdag van 11:00 - 15:00.
Ik stel voor dat alle klimaclowns er nog een tandje, of twee,
bij bovenop gooien vòòr 22 november.
Hmm. Ik schreef net al iets over de connectie van Erisman met het op antroposofische leest geschoeide Louis Bolk Instituut. Maar dit artikel lijkt erop te wijzen dat de antroposofische beweging vuistdiep in allerlei invloedrijke en publiek gefinancierde organen zit (en in de bijbehorende subsidiepotten), alsmede een deel van het bankwezen:
www.kwakzalverij.nl/nieuws/louis-bolk...
En sinds kort dus ook als belangrijkste adviseur van de regering op het gebied van klimaatbeleid.
@Struikrover, wellicht een mooie om toe te voegen.
Dubieus klubbie heeft het AD hier even aandacht gegeven als zijnde "waarheid".
Ik ben benieuwd in welk verkiezingsprogramma deze onzin zal komen te staan.
Grootste kanshebber daarvoor is denk ik PvdA/GL, het toekomstige Verenigd Links. Echt iets voor volgevreten salonsocialist Timmerfrans om vanuit zijn landhuis het klootjesvolk uit hun auto's te dicteren.
Als het in het programma van de VVD staat dan kan je gerust VVD stemmen.
In het gedeelte wat we na de verkiezingen pas merken.
Hij zegt gewoon dat de armoede schrikbarend zal gaan toenemen en probeert dat te verkopen als beleid.
Nee, hij zegt ' wij gaan U middels overheidsbeleid de armoede injagen'
De overheid ziet de burger als schapen en eerlijk is eerlijk: diezelfde burger gedraagt zich ernaar door VVD etc. te blijven stemmen.
Schapen moet je scheren, maar gezien financiële consequenties voor de burger van de voortdurende stortvloed aan maatregelen vanuit Den Haag en Brussel, wordt zo zoetjes aan het schaap geslacht.
Iedereen moet gewoon Kaputt!
Kijk eerst eens naar “onze” vervuilde stookolie.
Schijnbaar tanken 20000+ schepen in Rotterdam vanwege de prijs.
Chemisch afval mag zo door de olie. Factortje 1400 op alle auto’s qua vervuiling.
Als dat waar is… dan is het excuus om je gebiedsbeperkingen te geven.
Dat zie je in China trouwens ook. Lijkt op een kopie van hun systeem.
twitter.com/wappiesebastian/status/16...
Dat klopt wel, daar zou men wat aan moeten doen want dat levert veel meer milieuwinst op voor veel minder geld.
rattenvanger XL, dat komt omdat jij als gewezen activist vooral met je kop in je hol zit te echoën. En hierdoor niet de technische ontwikkelingen op scheepvaart gebied meekrijgt. Ze zijn er nl. al mee bezig en de brandstoffen worden stap voor stap schoner. Kwestie van enkele decennia verwacht ik.
www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/202... Econowind
www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/202... Laadstations
www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/202... Waterstofschip
Aldus, ga jezelf binnenkort maar ergens vastplakken, liefst aan een anker of zo.
Onrendabelen met de fiets en de trein. Ja.
Uiteindelijk is de auto nog steeds een hele grote melkkoe, bij de kleintjes valt weinig te plukken.
Het is na november aan de nieuwe regering om de WEF -trollen /adviseurs uit het Binnenhof te knikkeren.
Als niemand meer iets heeft is iedereen gelijk.
En ondertussen vraagt de instantie die je een deel van je geld afpakt als je het krijgt en als het weer uitgeeft zich af hoe ze er voor moeten zorgen dat de koopkracht verbeterd moet worden...
Het is al een tijdje meer dan duidelijk dat dit geen onkunde meer is, dit is op zet.
* Nog maar eens opzoeken hoe je naar de VS verhuist doet
De zin ; we gaan bekijken hoe burgers minder kunnen consumeren.Stuitende arrogantie en ideologie van de groene kmher.laten we als Nederlanders afspreken dat we minder van deze bestuurders willen ,op naar de nul,straks kunnen we kiezen en stem ze weg deze idiote groenzemelaars.
In plaats van weer nieuwe opgelegde regeltjes voor de burgers kunnen ze beter focussen op het sluiten van de grenzen en geboortebeperking (kinderbijslag afschaffen of minderen na 2e kind bijv). Dat zal meer bijdragen aan het verminderen van consumptie.
Onvoorstelbaar dat al die duur betaalde adviseurs maar blijven denken dat de mens klimaatverandering kan tegen gaan. Het is te zot voor woorden.
Het klimaat veranderd, punt.
Nederland gaat het met dit soort maatregelen in ieder geval niet oplossen.
Van mij mag deze Er-is (man) herl snelEr-was(man) worden.
Wat een gestoorde linkse klimaatidioot.
Heeft boeken geschreven over: De melkveerevolutie, Stikstof, Biodivers boeren, De vliegende geest(= ammoniak uit de landbouw).
Leer mij dit soort gestoorde pappenheimers kennen.
Na de oorlog, Iedere arbeider een auto stem PvdA.
Nu stem CPN voor geen auto.
Het wordt tijd dat ze eens uitleggen dat als niemand meer iets bezit en je alles kunt huren, van wie dan en hoe wordt die prijs gevormd? De alternatieve "van wie dan" mogelijkheden zijn denk ik in grote lijnen:
1 de overheid bezit alles (natiestaten)
2 overheidscombinaties bezitten alles (bv de Soviet Unie)
3 nationale corporations bezitten alles (nationaal corporatisme met een nationale plutocratie)
4 multinationale corporations bezitten alles (een wereldomspannend netwerk van corporations waarvan de eigenaren multinationale plutocraten zijn, als geheel bestuurd door een multinationaal kartel).
De kernvraag is denk ik: wie zijn uiteindelijk de beoogde eigenaren van de produktiemiddelen (dwz "alles wat waarde heeft"), die men vervolgens kan huren in de verschillende scenario's.
In ieder geval bestaat er dan geen middengroep meer, het cement van de samenleving. Een rijke bovenlaag die alle middelen bezit en die deplorables door allerlei hoepeltjes laat springen.
Pruute en el quack hebben allang van het wef te horen gekregen hoe dit werkt.
Het kernantwoord daar op is: Waarschijnlijk China.
De nieuwe Defender 130 met V8 motor wordt zo wel heel interessant.
Was hij al natuurlijk!
Een kwakzalver/antroposoof heeft zich nu als klimaat adviseur in de subsidieruif gelikt , het advies piano spelen en gras eten tegen kanker en daarna natuurlijk overlijden is op de lange duur ook niet houdbaar . Als we een nog meer linkse regering krijgen gaan dit soort figuren gouden tijden tegemoet , dit alles op uw kosten natuurlijk en tot de hel losbreekt .
Dat krijg je er nu van als de GGZ bijna opgeheven wordt.
Eris is in de Griekse mythologie de godin van de twist en de tweedracht. Toepasselijk.
"Maar hebt u ook antwoorden?
,,Dat zijn politieke keuzes, waar je de hele samenleving bij nodig hebt. Ik vind dat we die keuzes met z’n allen moeten maken. Eind december komt ons eerste echte advies uit.’’"
LOL, dus wel verbieden, straffen, verzwaren en non-stop op belastinggeld in vergaderhokjes zitten om nog meer zinloze regels te willen, maar geen realistische antwoorden kunnen geven op vraagstukken die velen hebben?
Waarom wordt je überhaupt betaald dan?!
Deze Jan Willem Erisman heeft dezelfde uitstraling als Tjeerd de Groot, dat duurzaamheidsvirus doet iets met mensen... En nu maar hopen dat de redder des vaderlands Frans Timmermans deze boodschap tijdens de verkiezingscampagne verkondigd, voor de middengroepen geen auto meer, het eerlijke verhaal.
"klimaatneutraal" kan natuurkundig gezien helemaal niet, entropie neemt altijd toe, alles gaat van bruikbare energie naar minder bruikbare energie bij zowel machines als biologische processen. You cannot change laws of phyisc Jim!
Entropie. Dan Brown heeft daar een mooie roman over geschreven: Origin
Daarin wordt entropie als de oorsprong van het leven gezien = einde van godsdiensten. Mooi boek.
De Tweede Wet van de Thermodynamica.
Natuurkunde op brugklas niveau.
Niet duurzaam dus gecancelled?
Op deze manier maak je de hard werkende Nederlandse bevolking heel erg boos.
Natuurlijk mag je niemand bedreigen, maar op deze manier roep je het wel op je af.
Heel veel Nederlanders kunnen amper de boodschappen betalen en deze regering onder Rutte en zijn kliek blijven er maar voor zorgen dat alles duurder wordt en zelf vreten ze hun pens vol van onze belasting centjes.
Ook in Brussel blijven ze maar geld innen om oorlog te voeren en ook daar blijven ze maar declareren terwijl ze een grandioos salaris hebben.
Brutoloon van € 1.995,00 per maand in Nederland.
Salaris Frans Timmermans zonder declaraties.
Vicepresident - European Commission
Jaar: € 319.824,00
Maand: € 26.652,00
Week: € 6.150,46
Dag: € 1.230,09
@loekdeleeuw | 30-08-23 | 11:42:
Je moet je afvragen wat deze "adviseur" per maand binnenharkt om dit soort lulverhalen te verkondigen.
Eventjes over Jan Willem Erisman.
Volgens zijn eigen Wikipagina werd hij in 2012 directeur-bestuurder van het Louis Bolk Instituut. Dat is een club met een antroposofische inslag die de twijfelachtige eer ten deel is gevallen om vermeld te staan op de website van de Vereniging tegen Kwakzalverij:
www.kwakzalverij.nl/encyclopedie/l/en...
Aan u de vraag: hoe 'wetenschappelijk' is de Wetenschappelijke Klimaatraad eigenlijk?
Ik dacht dat we het er hier al over eens waren dat klimaathysterie meer geloof is dan wetenschap.
Jammer dat een reaguurder hier weer achter is gekomen maar de journalist die dit interview afneemt (weer) niet.
Hij noemt zelf zijn ervaring en CV als belangrijkste uitgangspunt om "toch vooral naar hem te luisteren". Maar die kan je ondertussen dus ook gewoon onderuit trappen.
In het land der blinden?
Altijd leuk die commissies, hoe zijn ze zelf naar de presentatie en vergaderingen gegaan? Omdenken is altijd leuk, maar doe dat lekker op de verjaardag van je tante.
Deze krijgt er vet voor betaald, complot wappies niet. Overigens blijken de wappies dus niet zo wappie te zijn.
Ik wou eens dat mijn complottheorieën wat langer houdbaar waren. De huidige houdbaarheid ligt zo tussen de 6 maanden en een jaar, dan zijn ze (wederom) realiteit geworden...
Wat je niet hoeft te produceren? Kinderen en nog meer Nederlanders. En klaar je bent met uitstoot reductie
Ja en dan graag op wereldniveau anders komen ze alsnog hierheen
Dit soort mensen denkt niet in echte oplossingen maar in offers brengen. Daar hebben we kerken voor en is iets waar men anderen niet mee lastig moet vallen. Maar kennelijk is de overheid toch niet zo seculier dat ze dit soort predikanten met geldingsdrang op de loonlijst zetten.
Ach, "complot" zo veel dat nu weer begint op te spelen steeds dichter bij Den Haag. Als de "regeringsadviseurs" er al over gaan praten, dan weet je dat het niet lang meer kan duren voor de eerste compleet-losgezogen-van-realiteit partijen daar over gaan miepen.
En het maar gek vinden dat zo veel mensen de overheid niet meer vertrouwen en dan weglopen bij bepaalde partijen.
We hebben in Europa al het duurste bezit voor het puur hebben van een auto. (Tenzij je vermogend bent, dan kan je gek genoeg vrijwel gratis rijden).
Ik vraag mij af waar Jan Willem Erisman zelf in rijdt en/of hij bereid is z'n hebben en houden op te geven.
Maar gezien z'n leeftijd gok ik dat hij een huis voor een tonnetje gulden heeft kunnen kopen in de perfecte locatie, dat ondertussen waarschijnlijk een miljoenetje waard is.
En dan de auto bij gezinnen die dat soort huizen nooit kunnen betalen en dus verder weg van werk MOETEN wonen zsm willen afnemen.
En hij kan in het interview wel leuk zeggen dat hij houdt van rijden met de trein, maar dat zal in de praktijk wel anders zijn want "druk druk" en "echt nodig moeten hebben".
Het is niet interessant wat zijn persoonlijke voorkeuren zijn.
Het enige wat dit benadrukt is zijn persoonlijkheid, die moet je niet meebeslissen.
@The Green*Machine | 30-08-23 | 11:26: Als ik naar Artis oid ga met m'n dochter dan is de trein voor mij ook "leuk". Maar voor werk en mantelzorg doeleinden gaat die vlieger echt niet op.
Waarom moet iemand met alleen AOW of een andere uitkering auto kunnen rijden trouwens?
Ik verbaas me daar echt over. Mensen hebben nooit geld ergens voor, moeilijk moeilijk met verjaardagen, maar ze hebben wél een auto. Mét de kosten die daarbij horen.
Ik blijf het volhouden:
De regering zou er goed aan doen als je vanaf AOW leeftijd de keuze krijgt: Rijbewijs inleveren en dan gratis OV-chipkaart voor onbeperkt reizen in NL en Europa.
Los je meerdere problemen op de weg en "met het klimaat" op tegenover minimale kosten.
@LangeTijdGeleden | 30-08-23 | 11:22:
Oh, dus je krijgt een keuze door je strot gedouwd.... kijk, daar begint het mee.
De volgende keuze? Het pensioen waar je recht op hebt en na tien jaar verplichte euthanasie of de rest van je leven een zwaar verlaagd pensioen? Ik doe zo maar eens een gok.
Ik heb dan weer liever dat ze alle fietsen in de shredder moeten gooien, vooral aow'ers.
Omdat openbaar vervoer op veel plekken is schraalbezuinigd en iemand met een uitkering/AOW die in, pak hem beet Nieuw-Buinen woont wel een auto nodig heeft om überhaupt boodschappen te kunnen doen en naar sociale contacten te kunnen gaan?
@LangeTijdGeleden | 30-08-23 | 11:22:
Wie gaat dat betalen?
Je verhaspelt kunnen rijden en bezitten.
Maar kiezen tussen de auto en jouw verjaardag lijkt me geen moeilijke.
@The Green*Machine | 30-08-23 | 11:28: Vandaar ook dat mijn opa en oma naar de bewoonde wereld verhuisden, toen ze op leeftijd raakten.
@uisge baugh | 30-08-23 | 11:31: Ja ik ga ze niet hálen met de auto.
Bepaal jij waar mensen hun geld aan uitgeven?
@thekolere | 30-08-23 | 11:35: Wél als ze tegen mij beginnen te zeuren over geld dat ze niet hebben.
@me163komet | 30-08-23 | 11:27: Het blijft een keuze.
Blijf je autorijden? Prima.
Lever je je rijbewijs in? Dan gratis OV chipkaart.
Je krijgt niets door je strot geduwd. Doe niet zo dramatisch.
@Mr.Crowley
Even berekenen:
Jaarabonnement: 2e klas € 353,80 per maand, 1e klas € 601,50 per maand.
Er zijn pak em beet op moment van schrijven zo'n 3,5 miljoen AOW'ers.
2,6 mil heeft daar van rijbewijs. (80% van volwassenen)
Ik gok en vermoed dat, in het beste geval, 40% van die mensen wellicht gebruik zullen maken van de gratis OV deal. Dat zal dus zo'n 1 miljoen mensen zijn.
1 mil x 353,80 = 4,2 miljard.
Hoeveel kostte de "klimaattransitie" ook alweer voor minimaal effect?
Denk dat je hier meer effect uit haalt.
@Papa Jones | 30-08-23 | 11:33: jaja, want dat verhuizen is met die overspannen woningmarkt tegenwoordig ook zo simpel en dan ga je er ook echt niet op achteruit qua woonlasten... Makkelijk praten allemaal van uw kant en daarnaast zijn uw opa en oma niet de norm voor de rest van Nederland.
@The Green*Machine | 30-08-23 | 13:15: Oh, maar als je lage woonlasten hebt kun je nog prima een autootje betalen wellicht.
Ik krijg steeds meer de indruk dat d'66, voordat ze na de verkiezingen helemaal niet meer mee doen, alles op alles zetten om het milieu op de agenda te zetten en het volk murw te maken.
www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
Erisman heeft daarvoor gestudeerd, dat moet wel want hij weet het zoveel beter. Heeft ook de economische effecten van zijn ideeën goed ingeschat.
Lekker boude uitspraak doen zodat het volk schreewend weer een stukje opschuift naar de voor u bedachte heilstaat.
Maar meneer zelf pakt natuurlijk wel zijn 5 serie om naar de buurman te gaan.
Wellicht even op de thee bij Christianne in Curaçao.
Het is niet al met roken. Iedereen moet stoppen met roken, maar ieder jaar boek de NL overheid weer meer geld in voor Tabaksaccijns.
Dan weet je dat er iets niet klopt.
Denk er sterk over om mijzelf als vervoercoach aan te bieden.
Waar kan ik die AFGEPAKT stickers bestellen?
Lijkt me echt schijtlollig om die overal te pas en te onpas op te plakken.
Zoek op zeefdrukkers mer Google.
@uisge baugh | 30-08-23 | 11:17: Nee ik wil natuurlijk wel de ekte ekte van de politie.
@Zeurders | 30-08-23 | 11:20: zijn magneetstickers, toen ik nog werkte kon ik ze niet van echt te onderscheiden namaken.
Klein regeltje dat er ook tussenstond: "Geldt met name voor de Randstad, niet voor het platteland." Ik voel een exodus aankomen.
Die is er al lang al. Dus je zet er geen zoden aan de dijk mee.
Velen gezinnen zijn al gevlucht uit de randstad om een huisje te kunnen kopen waar een gezin überhaupt in zou kunnen wonen.
In 2050 ben ik 87 en waarschijnlijk blind van diabetes, mis een paar tenen en vertoon verschijnselen van demensie. Maar mijn rijbewijs pakken ze niet af. Mogelijkerwijs wordt deze verstopt door mijn kinderen die al lang tegen mij hebben gezegd "pap , zou je nog wel ". Kut kinderen. Ik wil gaan zoals mijn oom, zacht en vredig en niet krijsend en in wilde paniek als de rest van zijn familie op de achterbank van zijn auto..
Zo maar wat quotes uit het interview:
“Wij moeten naar klimaatneutraliteit in 2050.”
> We moeten niks. De elite kiest hiervoor. De elite met geld zat. Hou eens een referendum.
“Alle dieren binnen kan een optie zijn."
> Gast…
Volgens mij onderschatten we de ontwikkeling van kweekvlees en vleesvervangers, waarin nu heel veel wordt geïnvesteerd.”
> Niet te verkopen want niet te vreten.
“Ik ben ook geen voorstander van angst opwekken. [stukje verder] De vraag is: gaan we wachten op extreem weer, of gaan we het nu vast doen?”
> Want van extreem weer gaat u DOOD!!!!
“Wij gaan bekijken hoe burgers minder kunnen consumeren. Hoe kunnen we normeren en beprijzen doorvoeren voor consumenten?”
> De Staat kan prima bepalen wat u nodig heeft. Iedereen bruine schoenen!
Brandstofprijzen rijzen al de pan uit. Gaat u pleiten voor nog meer klimaataccijnzen?
“Dat is een wel heel gedetailleerde beleidsoptie.”
> Ja dus.
“Wil je die klimaatneutraliteit halen in 2050, dan moeten we nu samenwerken aan verandering van het systeem. Dat kan ook leuk zijn.”
> Leuk is inderdaad het eerste woord waar ik aan denk bij openbaar vervoer.
“Wij zijn als mensheid pas geneigd om te innoveren op het moment dat we onze hand aan de kachel branden, of tegen de muur aanlopen. Dan zijn we opeens heel creatief. Handel, innovatie en kennisexport zitten in ons DNA. We hebben veel universiteiten per vierkante kilometer, en wij hebben kennis en ervaring met waterbeheer.
> De Mensheid. Lees: Nederland.
Het is een religie, probeer niet te veel om er logica in te zien want dat gaat teleurstellen.
"Voorzitter"Erismannetje zit in het 666-vrienden-netwerk van Jetten, dan weet je genoeg.
Kweekvlees is veel malen schadelijker dan rundvlees. www.ucdavis.edu/food/news/lab-grown-m...
Maar het gaat dan ook helemaal niet om het milieu/klimaat, het draait om grote corporaties die het marktaandeel van particulieren kunnen overnemen, daartoe geholpen door de "volksvertegenwoordigers" waar we op stemmen.
Stem ze weg!
Hij is gewoon per email of telefoon bereikbaar
Over een paar uur niet meer, schat ik.
Doe mij eerst maar eens onomstotelijk bewijs dat klimaatverandering door de mens komt, inc weerlegging van alle vragen die opgeworden zijn door oa clintel.
Lukt dat, dan zal me aansluiten bij de activisten.
Dat bewijs is er al lang en als u het niet gelooft ligt dat aan u (niet mijn woorden)
Het komt door de mens want er zijn er gewoon te veel van.
De mens draagt bij, de opwarming komt uiteraard vooral door de enorme hoeveelheid energie afkomstig van de zon. Het is vooral idioot dat we denken dit terug te kunnen draaien, ondanks dat er steeds meer mensen komen die ook nog eens steeds meer energie verbruiken. Aanpassen of verzuipen lijkt me een realistischer beleid.
@uisge baugh | 30-08-23 | 11:09: Zolang er eenvoudig gaten te schieten zijn in de algemeen geaccepteerde hypothese, noem ik het geen bewijs.
You will own nothing and you will be happy!
Mag ik Jan Willem een tikje geven? Zal me inhouden.
Even een petsje onder zijn ballen.
Heeft-ie niet.
"Een heel nieuw vervoersysteem, dat veel passender is en de uitstoot veel sterker vermindert, is pas een echte transitie."
Prima, als je een oplossing hebt gevonden die me van mijn oprit naar mijn bestemming brengt (en weer terug) met 0 emissies, geen EV is en geen wachtijden heeft: laat maar weten.
Al het andere is tijd, geld en moeite inruilen voor minder emissie.
Met 9 miljard mensen allemaal een auto, koelkast, huis, vliegvakanties dat gaat niet.
1% van de rijken kan dit wel allemaal hebben straks, dus de boodschap is helder, wordt stinkend rijk voor alles je afgepakt wordt.
Of gewoon uit nl vertrekken, jaren geleden gedaan, nog geen moment spijt.
Dan identificeert mijn auto zich tegen die tijd niet meer als auto. Maar als iets anders. Auto’s mogen niet… maar ik heb dan geen auto meer.
Precies, de waddenzee krijgt rechten, dus uw auto ook.
Het wordt misschien een probleem als auto's daarna een CAO gaan afdwingen.
@blbla | 30-08-23 | 11:07:
Hoog tijd voor een Partij voor de Auto.
Het is toch zo makkelijk, de belasting op ongezonde dingen (sigaretten, alcohol, benzine, drugs) verhogen. Dus benzine 5 euro/liter, sigaretten 10 euro pakje enz. Gaan de mensen minder consumeren en is iedereen tevreden......... Nou ja, iedereen?
We keren weer terug naar het feodale tijdperk waarin een rijke elite voornamelijk bestaande uit D'66 ers en VVD ers de dienst uitmaken en zeggen wat goed is voor het volk. De tweedeling tussen rijk en arm zet zich voort. Op zich wel goed voor de integratie omdat in de volkswijken maar ook in de middenstandswijken solidariteit gaat ontstaan tussen de oorspronkelijke autochtone bevolking en de 'nieuwkomers' Zij zullen zich steeds meer verenigen en om de rijke elitaire klasse het hoofd te bieden.
@ Johny L 11.01:
Zie mijn reactie op Rick the dick 10.54
Er zal een elektronisch systeem worden opgezet waarmee de elite de plebs in de tang hebben. Jouw telefoon vanuit de overheid uitgeschakeld... en je bestaat niet meer.
Goed lezen is kennelijk teveel gevraagd. De raad kan zich voorstellen dat stedelingen in de Randstad veel meer overstappen op gedeeld en openbaar vervoer. "Elektrisch rijden blijft mogelijk de beste optie voor het platteland. Het gaat overigens om een langjarige transitie over ruim 25 jaar. ,,Het is niet zo dat mensen morgen hun auto moeten inleveren.”
Oh, dank u wel goedheiligman, dat wij, het klootjesvolk, niet morgen maar wel over een paar jaar onze auto moeten inleveren, wanneer de Rutger Bregmannetjes op Tomorrowland vragen wie van het plebs nog zo fout is om een auto te bezitten.
Nee , waarschijnlijk overmorgen
@kapoerewiet | 30-08-23 | 11:06: Dat staat er dus niet, goed lezen blijft lastig merk ik.
uiteraard geldt dit niet voor de o zo belangrijke politici zelf. Die blijven gewoon met hun 8 cilindertjes het land doorrijden om die klote burger te vertellen hoe ze het beter moeten doen.
Zet eerst maar eens wat belasting op het krijgen van kinderen. 1 kind? 20k belasting per jaar, 2 kinderen 60k, 3 kinderen 200k lappen per jaar.
Als je een alternatief voorstel doet, geeft je impliciet aan mee te doen aan deze ricidule stroming, gebaseerd op matige wetenschap en gesterkt door tegengeluiden te verbannen middels het stempel desinformatie.
Ik denk dat ik uit mijzelf maar in een cocon ga liggen met sondevoeding. A la de matrix.
De overheid is er voor de burger. Deze man die of ongelooflijk naïef is, of een enorme engnek denkt dat de burger er is om rücksichtslos "de overheid" te dienen. Echt helemaal van het padje. Ik zie heel veel besparingsmogelijkheden voor het kabinet Lientje en Pietertje.
Maak je niet druk, we leven in een democratie.
Helaas leven wij in een fake democratie. Je stem uitbrengen op een verkiesbaar gestelde politicus. Terwijl de ambtocratie in den Haag en Brussel de werkelijkheid dicteren.
Deze man is de werkelijkheid kwijt.
Opnieuw een figuur die denkt dat het allemaal aan een boom groeit.
Hij hoeft zijn hand maar op te houden en de ducaten vallen er zo in, zonder moeite.
De eeuwenlange verandering van de aade ziet hij plotseling in 25 jaar tijd veranderen, door de mensen en hun mobiliteit aan banden te leggen.
Hier is het laatste woord nog niet over geschreven.
Soms zijn het aantal boosmaaktopics op 1 dag er gewoon te veel. Bah. Gotver.
Ik wil lachen.
Wie lacht niet
Die den mensch beziet
Piet?
Neem een break, https://youtu.be/WvTvagJejRI?feature=shared
Die kimaatman praat wartaal en is het zicht op de werkelijkheid kwijt. Compleet ontspoort.
In 2050 vliegen auto’s
Ook zal er een draagbaar ding zijn waarmee je kan bellen, fotograferen en intermailen
Ik heb een DeLorean uit de 80s en die kan al allerlei foefjes naast gewoon rijden.
@ Rick te dick 10.54,
'Ook zal er een draagbaar ding zijn waarmee je kan bellen, fotograferen en intermailen'
En kan betalen, en je identiteitskaart vormt, en je verzekeringspas voor gezondheidszorg. En dan is het zo ingericht dat je niet meer zonder dat apparaat kan. Je krijgt er ook je bonus en strafpunten op, waardoor je wel of niet kan reizen, wel of geen geld kan uitgeven, wel of geen medische hulp krijgt, wel of geen voedsel kan kopen. En als ultieme straf kan de overheid dat kastje op afstand uitschakelen, en dan ben je als het ware dood.... je bestaat gewoon niet meer.
Goh... het lijkt de Chinese dictatuur wel die ook met sociale punten werken en zo de bevolking volledig in de tang hebben en waar we schande van spraken.... maar het is Nederland.
Ik mag toch aannemen dat Jan Willem Erisman het goede voorbeeld heeft gegeven en zónder nageslacht door het leven gaat. Maar zijn instelling inschattende heeft hij een hele sliert koters.
Het zijn geen complotten, de plannen zijn gewoon te lezen op de sites van het WEF en de EU.
Wat vind de voorzitter van FDF ervan?
Waarom heeft het kabinet eigenlijk adviseurs nodig?
Het zijn toch allemaal vakministers met een diepgaande kennis van alle facetten van hun beleidsterrein?
En als het aan Bikker en Dassen ligt, komen daar nog eens 100 goed opgeleide, vakkundige en bevlogen TK-leden bij om alles in goede banen te leiden. Dat is toch win-win?
Ze hebben vast wel een adviseur die je scherpe en terecht vraag kunnen beantwoorden met een hoop wolligheden.
Ondertussen heb ik ook een advies voor de regering: pak deze man zijn betrekking af. Een baan is het niet, dat is voor mensen die geld verdienen met werk: ondernemers, werknemers, mensen die verantwoordelijkheid hebben voor wat ze in hun werk leveren.
Deze figuren hobbelen van betrekking naar uitdaging. Geen verantwoordelijkheden, een uitstekend inkomen, vooral ook de secundaire voorwaarden.
@Nuuk | 30-08-23 | 10:55:
Het faciliteren van lui die met eigen centen het eigen bedrijf runnen en de eigen nek uitsteken.
Dát zouden ze moeten adviseren.
Maar daar zijn ze zelf te uitgekookt, te bescheten en te laf voor.
Misschien kan Arnold Layne nog iets vertellen over de ruiters van de apocalyps, maar volgens mij is deze professor er eentje van.
-zelf censuur- maar dat is lekker, iedereen moet meer mantelzorgen (want teveel oude mensen) Er zijn geen huizen dus in de buurt gaan wonen kan niet. De enige manier is dan met de auto heen en weer kachelen want je moet ook nog tot je 95 werken oid. Maar een auto mag je niet hebben, het ov is geprivatiseerd en dus slecht en 85x te duur. En dat allemaal voor 0.000036%.
"dat allemaal voor 0.000036%."
Dat geloof je niet echt toch? het gaat om je centen en ze willen iets meer dan 0.000036%
@keistad | 30-08-23 | 10:57: dat is ook waar
Het mooie ook, van dit soort plannen is, dat de staat op zeker moment zoveel geld gaat mislopen, dat ze dan ergens anders moeten afpakken.
En hoe wil je transport van de weg af krijgen?
Hoe krijg je 10 miljoen mensen dagelijks in de bus?
Als ik nu al over een traject van 10/15 brom/fiets minuten 1,5 uur met OV doe, hoe denk je mensen te motiveren?
Wat mankeert deze “aller aller belangrijkste klimaat adviseur van de regering”?
Het staat er echt hè…
“Jan Willem Erisman, de nieuwe belangrijkste adviseur van de regering op het gebied van klimaat.”
Het volgende magere mannetje uit de d'66 koker.
Hij woont in de randstad, daar is het OV nog redelijk efficiënt en bruikbaar. Buiten de randstad is dit een totaal onhoudbaar idee.
10 miljoen dagelijks in de bus, gewoon erop, net als bij de trein in India. Niet denken in problemen maar in oplossingen. Of open veewagens op het spoor, daarmee verdrievoudig je probleemloos het aantal reizigers per kilometer en de mensen kunnen meteen een frisse neus halen.
@Het brein erachter | 30-08-23 | 10:56: Daarom moeten de boeren weg en moet er meer op het platteland worden gebouwd. Als jij niet naar de randstad komt, komt de randstad met z'n OV wel naar jou.
Biodivers boeren. De meerwaarde van natuur voor het boerenbedrijf, maar goed dat was in 2019 nu is alles anders volgens Jan.
Ik doe ook graag allerlei voorspellingen, waarmee ik u bang maak, zodat u doet wat ik zeg.
Of die voorspellingen uitkomen hebben we het dan wel over, tot die tijd: doen wat ik zeg.
Ik ben tegen die tijd flink bejaard, en kan je me toch niets meer maken.
Natuurlijk gaat de hele wereld stoppen met oorlogen en militaire coups en zullen ze netjes naar Gretha luisteren en ook stoppen met autorijden. Dankzij Gods zegen komt er ook een stop op ijstijden en andere natuurlijke klimaatveranderingen. Het hele kabinet gaat elke vrijdag naar de moskee, elke zaterdag naar de synagoge en elke zondag naar de kerk. Mark Rutte heeft afgelopen zondag een kaarsje gebrand, het komt allemaal goed!
Erisman en dergelijke hallucinante malloten mogen even gauw opdonderen.
Nul uitstoot bestaat niet, tenzij je overtrokken klimaat-fatsoen zodoende overheerst dat je de "KYS" kaart speelt.
Toen mijn vader jong was hadden alleen de notabelen een auto, toen ik jong was gingen alleen tandartsen, advocaten en bankiers
op wintersport. We zijn wat dat betreft wel op de weg terug.
Prima toch?
Kwestie van de pet in de hand houden, dan vang je nog eens een fooitje!
"Als de heer een man ontmoet, geeft de heer de man een fooi"
- Anton Beerda
Alles komt altijd weer terug. Toen mijn ouders jong waren, kwamen de bakker, melkboer en kolenboer gewoon aan huis. Daarna moest je even alles zelf halen, nu komen ze weer vanalles aan huis brengen.
@Kapitein Sjaak Mus | 30-08-23 | 10:54: *Twee stuivers in uw pet gooit
Geenstijl redacteuren zijn weten het allemaal ook niet meer. Continu Baudet belachelijk maken en dan met dit soort artikelen achter de feiten aanlopen.
www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
Wat een onbenullen.
Geen metereoloog of geoloog erbij?
Wel heel bijzonder.
Wel mensen met bestuurskunde of omgevingspsychologie.
Die hebben helemaal geen verstand van het klimaat.
Dan nog een stel idioten die zichzelf het etiket hoogleraar klimaatverandering opplakken.
die zijn ook nooit meteoroloog geweest, die kunnen er geen verstand van hebben.
Stemmen vast allemaal braaf D66.
"omgevingspsychologie" en "klimaatethiek". Er ontbreekt nog een wichelroedeloper (M/V/X) Sorry, ik haak af.
HOOG-leraar. Heel hoog. Hoger dan u en ik. Superhoog. En, voor het leven, geen beperkingen, geen ontslagen. Net als rechters, voor het leven. Geen controles, geen kwaliteitseisen, geen audits. Soort van, god, of anders boodschappers van god. "Luistert, want anders... hel en verdoemenis!" . De klimaatreligie fundamenteert zich op exacte wetenschap die zelf met heel veel vraagtekens omgeven is en dit ook beseft (neem ik aan). De ontspringende religie ontwikkelt niet en blijft maar stil staan in hun lokale ontwikkelingsdrift.
‘Wegjaag-beleid’
Iedereen wil emigreren om me heen.
En ik ook
Kunnen we dat soort engnekken niet wegjagen?
Beter is om maar te laten zien wat de gevolgen zijn.
Stopover, een maand lang geen auto gebruiken.
Laat maar zien wat er dan allemaal in de soep loopt.
nog 43 dagen.
Wordt lastig. De ruim 60.000(!) zeer riant verdienende Eu-raamambtenaren zullen er álles aan doen om deze zwendel in stand te houden. De netto-ontvangende lidstaten vinden het bovendien allemaal wel prima zo.
@Ad Fundum | 30-08-23 | 13:39:
verkeerde topic, joris.
Straks geen auto meer vanwege te duur. Je kan ook geen huis dichterbij kopen vanwege te duur.
Werken loont niet meer.
We gaan gewoon met z'n alle de bijstand in, niet omdat er geen werk is, maar omdat het al de moeite niet meer waard is.
Prima idee.
En dan verhuizen naar het Caraïbisch deel van het koninkrijk.
Lekker met uitkering in de zon gaan liggen en geen reedt meer uivoeren.
Laat de boeren maar dorsen!
Want Erisman wil Nederland in 2050 volledig klimaatneutraal hebben.....
Erisman is nu 62 en in 2050 mag hij hopen dat die nog leeft met zijn dan wellicht 89 jaar in een zero emissie land. Hij zal als argument nu hebben we doen het voor het nageslacht. Meneer Erisman heeft duidelijk geen idee hoe de echte economie in zijn werk gaat. Dat hij zijn hele leven vanuit diverse universiteiten een NS jaarkaart heeft betaald door de overheid en dus door de burgers. Universiteiten worden in de buurt en op loopafstand van NS stations gebouwd. Erisman weet gewoon niet beter dan zijn eigen cocon waarin hij leeft blijkbaar.
Misschien heeft hij wel een tweede huis in Frankrijk, zoals heel veel professoren (in mijn studietijd althans). Daar leeft hij dan van eigen geteelde worteltjes en patrijzen, en houtkap voor de kachel.
@TurpinDick | 30-08-23 | 10:53: Juist. Dat. En dat is nog steeds van gelding. Laten zij maar es alles inleveren naar het model dat zij willen hanteren en laat ze het voorbeeld uitvoeren, 4 jaar lang. Gaat ze niet lukken. Speltheoretisch al niet uitvoerbaar (o.k.,o.k. theorie. Sorry), in de realiteit wil niemand inleveren, dus zij vooral niet, is mijn hypothese.
Je gaat naar een autodealer.
"Mag ik uw partijkaart van de Groene Khmer, DDR'66 of PvdA zien? Onze zaak is niet voor iedereen toegankelijk."
Dus dan wordt je maar lid van zo'n linkse club en wacht je tot je partijkaart in de post thuis bezorgd wordt.
"Nee meneer, deze partijkaart is niet goed genoeg, u moet wel actief zijn in de partij, ambtenaar zijn of gemeenteraadslid of hoger"
Waarom komen dit soort adviseur groepjes altijd met randzaken aan
en missien ze collectief de kern oplossing? :
Minder mensen.
Ga daar maar eens maatregelen voor bedenken.
PS Hier voorbeeld advies nummer 1:
Kinderbijslag na het eerste kind afschaffen.
Super effectief, haalbaar en kosteneffecient.
Bespaart 600 ton CO2 per voorkomen nieuw mens.
.
Graag gedaan hoor, ik zie de 100 K euro wel op mn rekening verschijnen.
@hotmint | 30-08-23 | 10:53: PS moest "na het 2e kind zijn..."
@hotmint | 30-08-23 | 10:55:
Wat denk je van bij een derde kind de kinderbijslag van de eerste terugvorderen.
Al vrij snel na het begin van het interview gaat het mis, Erisman stelt;
,,Wij moeten naar klimaatneutraliteit in 2050. Dat betekent geen menselijke invloed meer op het klimaat. Dat betekent eigenlijk nul komma nul emissie. Dat geldt voor iedere sector.’’
Gemakshalve laat hij achterwege om te benoemen van wie "we" klimaatneutraal zouden moeten zijn.
Verderop in het interview de vraag;
"Brandstofprijzen rijzen al de pan uit. Gaat u pleiten voor nog meer klimaataccijnzen?
,,Dat is wel een heel gedetailleerde beleidsoptie.’’
Dat is geen antwoord op de vraag.
Verder staat het artikel bol van de aannames, we kunnen, we zouden moeten, misschien dat we enz. enz.
En dan;
"En die transitie moet tussen nu en 2050?"
,,Ja.’’
Van wie en hoe we dat zouden moeten wordt gewoon overgeslagen, Eikelmans stelt het als een gegeven en dat is het niet, men probeert de burger voor een voldongen feit te plaatsen en hij heeft alleen maar luchtfietserij als antwoord.
Het enige dat hij bewijst is dat je dus niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn.
"Dat betekent geen menselijke invloed meer op het klimaat."
Hij wil de mensheid uitroeien dus?
@UnderTheDevil | 30-08-23 | 11:03: kamikaze hoogleraar dus.
2 generaties 1 kind max per gezin, alle klimaat problemen in een keer opgelost.
Dit is echt zo'n glijdende schaal die eindigt met "Je mag niet meer sporten, want dan adem je harder en stoot je meer CO2 uit, foei!"
* hellend vlak
We hebben al het verhaal dat wielrennen meer co2 uitstoot dan een formule 1 wedstrijd daar kunnen dan ook atletiek aan toevoegen
@Tordis | 30-08-23 | 10:42: Nee dan stoot je meer co2 uit want dat kost meer kracht en zuurstof.
Neuken wordt ook beperkt tot alleen bevruchting. Alles voor het klimaat....
Geen auto, ontoereikend en onvoldoende OV. Mensen die in steden wonen en werken zullen het wel kunnen bolwerken, de forens krijgt een groot probleem.
En de ondernemer, de dorpsbewoner, al wie niet zonder mobiliteit verder kan, wordt door onze rOverheid totaal in de steek gelaten, en min of meer gedwongen om bedrijf, dorp en al op te geven om ook voorts ook maar te verkassen naar de stad, welke gaandeweg steeds meer een 15-minute-city wordt
De politiek heeft de rechten van de burger ondergeschikt gemaakt aan het klimaat. En dat klimaat is slechts gestoeld op rekenmodellen.
Nog even en verplichte euthanasie in naam van het klimaat wordt een feit.
Kankerbehandelingen worden nu al als te klimaatonvriendelijk gezien.
"Cancer and climate change: the environmental impact of cancer care"
www.thelancet.com/journals/lanonc/art...
In the end, you are the carbon they want to reduce.
Compleet los van de werkelijkheid dit soort adviseurs.
Dus dat gaat ingevoerd worden. Zo werkt dat in Nederland.
Als er een of andere adviseur in een coke bui bedenkt dat iedereen maar gebruik moet maken van een stoeltjeslift die je overal naar toe zweeft, dan gaat men dat advies overnemen.
lol, als dit verplicht wordt dan emigreer ik. Volgens mij vergeten veel politici dat je werkt om te leven en niet leeft om te werken en om geherderd te worden.
Oh, oh. Ik stoot ook CO2 uit. Word ik nu het land uitgezet?
Hoe komt zo'n man op z'n functie?
Kijk hem hier eens op zijn bek gaan:
www.nporadio1.nl/nieuws/wetenschap-te...
Hij is trouwens gewoon colomnist bij Joop. www.bnnvara.nl/joop/personen/E/jan_wi...
Het is als of je Constant Kusters over de dode herdenking laat meedenken.
Op naar 85% werkeloosheid en totale armoede...
*thumbs*
Hoezo armoede?
Voedsel is dan toch gratis beschikbaar.
Geen eigendom dus gewoon meenemen.
@Ing. eslapen | 30-08-23 | 10:40: Dan moet er wel iets in de schappen liggen...
Wat rijdt ie zelf?
Hetzelfde als TimmerFrans...?
Niets.
Heeft chauffeur.
Het feit dat u dit leest, bewijst al dat u niet milieuvriendelijk bezig bent. Met uw beeldscherm en rekenaar of uw slimme foon. Parbleu. Bezit is een schande. Miljarden mensen bezitten niets. Zo moet het zijn, het staat zo geschreven in de Grote Boeken der Wijsheid. Oh ja, voordat u alles verkoopt en opzegt, wel eerst uw belasting betalen.
Oh! En hij lijkt op Tjeerd de Groot.. nou, dan weet je het wel.
De grootste landverrader van de afgelopen jaren...
Als we iets zsm afschaffen dan zijn het de totaal onhaalbare plannen van knettergekke klimaatlobby's.
Waarom dan de overgang van fossiel naar elektrisch?
Elektrisch is net zo kudt als fossiel, dat weten we en als de toekomst is, dat we allemaal gaan lopen, waarom dan de tussenstap naar dik gesubsidieerde stroomslurpers voor mensen die het zelf zouden kunnen betalen, maar het alleen maar doen omdat ze er financieel wijzer van worden?
En een ander dat betaalt.
Iedereen wordt krankzinnig met al dat klimaat gelul.
Rustig blijven.. NU!
Dit soort ideeën, is dat niet gewoon communisme in een groen jasje?
De Groene Khmer...
Op de vrijkomende snelwegen kunnen we makkelijk aaneengesloten woonunits bouwen voor asielzoekers.
COA blij, linksch Nederland blij....
Iedereen blij!!
Zoete Lieve Gerritje is het overzicht kwijt en vraagt wie dat allemaal gaat betalen.
@Nivelleermarionet | 30-08-23 | 10:39: Dat gaan we allemaal betalen met de miljarden die we gaan besparen door minder klimaatschade. Reken jezelf rijk, bij de overheid kunnen ze het.
Ja ja beste mensen, mogelijke veranderingen. Dat is altijd grote schrik en hakken in 't zand.
Nou, dat gaat de overheid heel veel belastinginkomsten kosten, dat moet natuurlijk weer gecompenseerd worden...
Wat een lulkoek. Klimaatneutraal.
Met of zonder mens. Het klimaat zal altijd veranderen.
minder mensen helpt wel, maar dat durft niemand als klimaatregel voor te stellen
@Dr.Utker | 30-08-23 | 10:40: al die klimaat en milieuprofeten die niet over krimp van de bevolking durven te praten kunnen wat mij betreft bij het vuilnis worden gezet.
Voorzitter van de klimaatraad..
Nutteloos beroep, kan die man niet gaan stofzuigen op het strand ofzo?
waar gaat dit heen joh, wanneer is het genoeg? als dit zo doorgaat mag je over 30 jaar niet meer eten want ook belasting voor het klimaat...
zullen we gewoon dood gaan nu?
Alleen blanke Nederlanders komen in aanmerking.
Pak direct de auto’s van de bedenkers van dit soort plannen af , goede voorbeeld geven enzo.
weet je wel wat een paard kost ?
Ik las dat de jonge werkende generatie niet meer geïnteresseerd is in een baan met een vast contract, want ze kunnen toch geen koopwoning meer kopen. En daar komt dan nog bij dat ze over een jaartje of 20 ook geen auto meer kunnen kopen. Zit je dan in je Tiny House huurwoning, met je bakfiets voor de deur en de trein om naar je werk te gaan, The horror.
Precies wat de overheid wil; arme en onmachtige burgers heb je in de tang. Maar, we stemmen dat soort kabinetten zelf bij elkaar.
Minder auto's, minder belasting, minder inkomsten voor de staat. Gaat hem niet worden.
die geen auto hebben krijgen straks gewoon een auto-forfait opgelegd in box1 omdat ze de Staat inkomsten onthielden....
Je kan de fiets gaan belasten. Kenteken plaatje erop en gaan.
@EmilioEsteves | 30-08-23 | 10:34:
Jaren terug was dat een feit.
Tijdens het aanleggen van wegen zijn ook andere belastingen verzonnen.
Een daarvan bestaat nu nog.
De hondenbelasting.
Ze vinden wel een manier om dat ergens terug te halen. Waarschijnlijk extra belastingen op elektrische apparaten voor in 't huis, waardoor de wasmachine en vaatwasser weer d66 elite goederen worden en niet meer bereikbaar is voor Jan met de pet.
minder adviseurs --> minder uitstoot.
Echt een non-issue. tegen 2050 hebben we genoeg zelfrijdende auto's (je auto staat de hele dag stil, die kan prima ergens anders heen rijden) bijvoorbeeld en hyperloop systemen waardoor het allemaal compleet anders gaat. Maar het begint met ambitie en dat is zeker aanwezig.
En die het de helft van de tijd niet doet want afgeragd door anderen.
Ik heb in het instellingen menu van mijn zelfrijdende auto aangegeven dat ik eerst een appje krijg waarbij ik op akkoord moet klikken voordat ie ergens anders heen gaat rijden. Ik klik meestal op "niet akkoord".
@seasicksteve | 30-08-23 | 10:32: Wat valt er af te raggen? Daarnaast kies je straks voor "premium" deelauto's naar besteedbaar bedrag. Dan gebruiken de paupers met 15 man een ragbak en jij met 5 anderen een luxer model. Zoiets? En de auto niet netjes achterlaten is gelijk -100 sociaal krediet dus dat zal ook wel meevallen.
Gewoon weggaan uit Den Haag en in Brabant bij de grens gaan wonen en je eigen ding doen. Lekker goedkope benzine tanken in België en een treetje Hopvil halve liters bier à €0,45 per stuk meenemen voor achter de computer als je aan het reaguren bent.
Er is nu ook in de zomer concurrentie met het halen van wegwerp pallets. Als ze adverteren moet je er als eerste bij zijn anders zijn ze weg. Alleen die adverteren met "één pallet gratis af te halen" blijven met hun pallet zitten. Want dat rendeert aan kilometers niet om ze allemaal af te rijden. En als je zegt: "Breng maar" zijn ze daar ook te lui voor. Maar desondanks heb ik nu al weer voor een halve winter om gratis te stoken. En het is mooi schoon hout. En ik breng geen nieuwe fossiele CO2 in de lucht maar bestaande. En het wordt tijd dat ze die vakantievliegtuigen eens aanpakken op CO2, want ze meten niet boven 925 meter, maar daarboven stouwen alle vliegtuigen bij elkaar 900 miljoen ton CO2 in de lucht, net zoveel als heel Duitsland. Dat kan zo ook echt niet doorgaan. Dus eat mij betreft: ammahoellah tegen die klimaatgoeroes, stop eerst die vliegvakanties maar.
Zeg, hou op, het leven hier aan de grens is nu nog leuk. Ik zit niet te wachten op een invasie van chrachtenchordel volk. dus niet zo'n gekke adviezen geven svp!
Je zal maar 2 ton per jaar verdienen en je mag niks bezitten.
Wat moet je dan met al dat geld?
Afdragen aan de (r)overheid.
seks, drugs en rock-n-roll
@TurpinDick | 30-08-23 | 10:33:
Hete wijven.
@Ing. eslapen | 30-08-23 | 10:30:
Goed mogelijk, in het nieuwe normaal betaal je dan 95 % belasting, want dan is 98 % van de burgers afhankelijk van toeslagen.
@seasicksteve | 30-08-23 | 10:35:
Maar die wijven mogen ook niets bezitten, dus waarom zouden die dat dan willen doen?
Ik ga het kookboek van mijn overgrootmoeder maar weer eens opzoeken, allemaal lekkere maaltijden, met ingrediënten die je met de fiets kunt halen bij een lokale boer.
Er werd hier zeer waarschijnlijk gewerkt naar een advies die naar een bepaalde uitkomst toewerkt.
Dat noemen ze beleid maken. Waarom zou je in 2050 nog benzine of diesel willen tanken? Dat is over 25 jaar.
Jan Willem Erisman kan mijn kloten zuigen.
Onze auto's wil ik wel inruilen voor één Haunebu II.
We worden allemaal een beetje armer, you will own nothing and be happy, behalve natuurlijk een kleine puissant rijke bovenlaag.
Feodale tijden herleven.
Maar uiteraard is dit allemaal wappiepraat, ik ben overduidelijk weer eens te diep in het konijnenhol gedoken.
Het volk ziet, kijkt, luistert, mort en gaat over tot de orde van de dag.
Klagen maar niet stemmen. Mensen, die nooit stemmen omdat het toch niks helpt, stem nou eens een keer. Laat die onvrede zich uiten met kiezen van jullie voorkeur.
En dan gaan ze stemmen op Frans, want die is zo vaak op tv, dus moet wel goed zijn!
Planeconomie 2.0 is in aantocht. Kijk maar eens goed om u heen.
I'll give you my car when you pry it from my cold, dead hands.
Oh , maar dat is geen probleem hoor, de volledig geautomatiseerde bekeuringen rollen dag na dag op uw deurmat en worden volledig automatisch afgeschreven van uw rekening -waarom denkt U dat de staat zo stellig van cash af wil-. Mocht U daarna nog lastig blijven dan stuurt de staat haar gehersenspoelde blauw-geel geklede dienaren op U af om U op te sluiten. U bent voor de staat slechts een voorbeeld van hoe om te gaan met onwillige burgers.
Ga toch fietsen Erisman, met je postzegel oplossingen. De wereldoverbevolking is het probleem.
"Jan Willem Erisman staat ook wel bekend als de 'stikstofprofessor'"
Ook al zo'n succesverhaal.
Indien meneer Erisman daadwerkelijk iets aan de uitstoot zou willen doen heb ik nog wel een paar ideeën voor hem:
- Begin maar eens te stoppen met de volksverhuizing vanuit de gehele wereld naar NL. Al die mensen willen namelijk ook wonen, reizen etc. Dit land zat decennia geleden al aan haar taks qua bevolking. We kunnen er geen muis meer bij hebben.
- Graag zie ik zijn plannen voor een paar goede, moderne kerncentrales tegemoet. Zon/ wind zijn allesbehalve groen, en zijn ook zeker niet in staat de benodigde elektriciteit op te wekken als alles straks elektrisch moet worden. Laat staan dat die een stabiel base-load grid in de lucht zullen kunnen houden.
- Ook hoor ik graag van zijn plannen om het OV weer te laten doen waar het ooit voor in het leven is geroepen; mensen op een fatsoenlijke, betaalbare manier van A naar B vervoeren. De peperdure, onbetrouwbare schertsvertoning die we nu hebben kun je met de beste wil van de wereld niet deugdelijk noemen noch doet het wat het zou moeten doen.
- Zijn plannen om de Biomassa centrales te ontmantelen wegens de schandalige uitstoot en rampzalige gevolgen voor de bossen overal vanwege de houtkap, en daarvoor in de plaats op plaatsen als industrieterreinen kleine SMRs te bouwen zodat de stroomproductie dicht bij de afnemers zit. De stoom die de reactor maakt naast de elektriciteit kan voor zowel verwarming als bij productieprocessen worden gebruikt. Twee vliegen in één klap.
Zolang er zelfs nog geen beginnetje wordt gemaakt met dergelijke plannen is dit alles niets meer dan mensen in een communistisch keurslijf willen duwen. Hier al een voorproefje: In Londen is gisteren ULEZ ( Ultra Low Emission Zones) van start gegaan. En de gevolgen zijn exact wat u denkt dat er zou gebeuren. Het plebs dat met de bestelbus etc. naar het werk moet, mag per dag(!) £ 12,50 aftikken om bepaalde gebieden van Londen in te mogen. Die mensen zijn financieel niet in staat een vervoersmiddel aan te schaffen dat aan de absurde eisen van Khan voldoet. Op die manier worden werkenden de armoede in gedreven, want je bent dus alleen al een kleine 200 Pond per maand kwijt aan die taks.
Gaan we voor die tijd niet ten onder aan grondstoftekorten? Al dan niet met flinke oorlogen als symptoom.
Ja hoor. Kun je op wachten.
Waarom dacht je dat Putin en de EU Oekraïne zo graag willen inlijven...?
Hetzelfde geld voor Mali en Niger.
@steekmug | 30-08-23 | 10:30: Je vergeet Congo
@TurpinDick | 30-08-23 | 10:35: de kaaste is Gabon toch?
Ronduit verbluffend dat bestuurders en bevolking dit slikken.
Voor degenen die denken dat het protestante Nederland nu wel geseculariseerd is: van alle landen in de hele wereld zijn wij het meest schuldig, en dienen gestraft te worden.
Niks produceren en niks consumeren = ook geen economie meer.
Nieuw vervoerssysteem?
Nieuwsgierig lees ik verder en waar komt meneertje koekepeertje mee aan? Met het delen van auto's.
Lol. Dat werkt niet, heeft nooit gewerkt en gaat nooit werken.
Misschien wil hij het witte fietsenplan ook weer uit de kast halen, afstoffen en implementeren met de notie dat het gedoemd is te mislukken.
Het kan niet waar zijn dat dit soort mensen dit soort advies mag geven. Zorg voor een gemeleerde groep adviseurs en niet een eenzijdige groep met deze luchtfietsers.
De ware communist komt bij dit heerschap naar boven. U bezit niks en moet alles delen met uw nieuwe huisgenoten (die geen Nederlands spreken en vijf keer per dag gebukt op een kleedje zitten en u aan een mes rijgen als u niet met ze mee doet).
@4HoogAantWater | 30-08-23 | 10:28: de trend lijkt te zijn om niet verder te denken dan de neus lang is.
Ik ken iemand die is opgegroeid achter het IJzeren gordijn. Zij herkent veel van het communisme terug in de klimaatlobby en woke.
De drammerigheid, iedereen "gelijk', nivelleren, sociale uitsluiting wanneer je tegenspreekt enz.
"Gaat alvast de fietsbelastingplaatjes bij opa van zolder halen"
Laten we allemaal stopen met ademen, dat scheelt pas in de CO2 uitstoot...
Dat was mijn eerste gedachte
Beëindig het leven maar direct.
Die consultants denken dat hun mooie praatjes altijd een factuur gaan opleveren. Nou heb ik slecht nieuws voor meneer Erisman: daar moet ook eerst geld voor verdiend worden.
En Europa is bezig met een collectieve zelfmoordmissie. 40% van de Duitse grotere bedrijven is al bezig om zich naar een buitenland te verplaatsen. Dat daarmee niet alleen het bedrijf, de directe werkgelegenheid, verdwijnt, maar tegelijk een keteneffect gaat ontstaan, dat kan meneertje Erisman niks verrotten.
Op naar de marxistische Verelendung. En u mag insecten eten, zo veel u maar wilt.
Ook hier is de enige juiste conclusie dat we gewoon met teveel mensen op deze planeet zijn en dat het er niet naar uitziet dat dat minder gaat worden. Waarom wordt dat nooit bespreekbaar gemaakt?
Als ik niks mag bezitten, hoef ik er ook niet voor te werken.
Zeg, is er ook een afvalstraat voor "Jan Willem Erismannen"? Waar kunnen we ze inleveren ?
Zwaar vervuild chemisch afval, misschien op de Maasvlakte?
En het is altijd zo'n klootzak die dit voorstelt omdat hij zelf geen last of problemen ondervindt. Moet je ze eens horen als dat wel het geval is.
Hoe dom kan je zijn om zoiets durven voor te stellen in een land waar je met z'n tweeën moet werken om nog kans te maken op een woning en je ook nog vaak te ver of ingewikkeld moet reizen met de fiets of OV? Echt, wat een schofterige egoïst is die Erisman.
Het gaat om het collectief, niet om het individu. Zijn mening, niet de onze.
Zouden ze in Hongarije en Polen ook dit soort plannen hebben? Daar geloof ik namelijk niks van.
Nee, want die weten nog wat het communisme in hun landen aanrichtte. Geen haar op hun hoofd die er aan denkt het nog eens dunnetjes over te doen.
"Een heel nieuw vervoersysteem"
Ze kunnen nog niet eens een noord zuid lijn opleveren zonder megaveel gezeik, gedoe en poeha.
Maar natuurlijk: weg olie en gas, terwijl het elektrieke net er nog niet klaar voor is. Weg met de auto, terwijl het OV er niet klaar voor is. Weg met de boeren terwijl je van alle alternatieve high processed alternatieven met soja en andere troep instant kanker krijgt. Denken dit soort pipo's nou echt helemaal niet na voordat ze iets zeggen?
Dus inleveren die auto en hup die trein in.
Op tijden dat het Koolmees behaagt.
En dan maar hopen dat de trein wel rijdt.
Scheelt wel een hoop belastinginkomsten. Verkeersboetes ook. Kan iemand dat even uitrekenen?
Gratis elektrische fietsen en goed openbaar vervoer. Echter waar komen dan de belastinginkomsten vandaan? Iets moet de tax op fossiele brandstoffen vervangen. Een vleestax misschien? Wellicht een snorren en baardtax. Komt de integratie misschien ook wel ten goede.
Als je denkt dat NL kan werken op ov en elektrische fietsen, dan ben je nog nooit buiten Amsterdam geweest. Precies de belevingswereld van dit soort adviseurs.
@Malle moer | 30-08-23 | 10:18: Volgens mij geloof jij niet in een maakbare samenleving
Iedereen gratis een elektrische fiets die wordt voorzien van een kenteken waarvoor u € 1000 p/j belasting betaalt. Echt 'gratis', dus.
Laat de overheid eerst maar de electrische steps toe op de openbare weg.
Dan praten we verder over de transitie van vervoer.
Eng dit soort ideologische zeloten.
Gewoon met zijn allen Thierry Baudet blijven uitlachen en bespotten. Hij was wel de eerste ( en enige?) die de gevaren van dit soort clubs zag aankomen.
Erisman is voorzitter van de (nieuwe) Wetenschappelijke Klimaatraad en dat pruilmondje (waarom "functioneel??"op de AD-foto??) mag Robojet voor 132.000 euro (excl.emolumenten...)per jaar "adviseren"..... dan weet U waar Uw belastinggeld heengaat.
Zo'n Erisman, die volgt dan een beetje het nieuws en constateert een mondiale tendens waar het WEF nogal polulair is. Haakt daarbij aan via een profballonnetje zoals hierboven beschreven, en hoopt daarmee zelf ook in de belangstelling te komen/ blijven.
En niemand die er in de bestuurslagen tegenin gaat; de meesten doen lekker mee. Buiten de bestuurslagen interesseert het niemand of ook hier wil men graag meedoen om te laten zien hoe goed men wel niet is.
Voor je t weet zit het land met de gebakken peren, en kijkt iedereen elkaar aan met de vraag "hoe heeft het zover kunnen komen dan?"
Ik zie, als het om zaken gaat die met het "milieu" te maken hebben, alleen maar verplichtingen en verboden langskomen. Maar als iedereen het toch zo belangrijk vindt, dan zou dat toch helemaal niet nodig moeten zijn?
Ik vermoed dat de overheid denkt dat het milieu reguleerbaar is in wetten...
Iedereen straks op de wachtlijst (van minimaal 10 jaar) voor een Trabant.
Terug naar de DDR van 1966, wat voor parij zou dat wilen? DDR66!
Ik ben als BMW-rijder een heimelijke fan van de Mitsuoka Viewt (geen grapje), dus zie het naderende einde van de persoonlijke persoonswagen met teleurstelling tegemoet. Maar we moeten eerlijk zijn. De persoonswagen is een hopeloos gedateerd concept.
Door AI zal het zelf besturen van auto's binnen nu en 10-20 jaar verdwijnen. Daarmee wordt het onderscheidend vermogen van autofabrikanten verminderd. Comfort in de stuurloze auto wordt het belangrijkste - acceleratie, 'lekker sturen' etc. wordt onbelangrijk.
Het denken over auto's verandert eveneens. Is het niet hopeloos inefficient auto's te maken met allerlei grondstoffen die dan 95% van de tijd staan oud te worden op een parkeerplek - ruimte die we ook zouden kunnen gebruiken voor natuur, wandel of fietsruimte, kunst of grotere tuinen en huizen?
En da's allemaal nog naast het feit dat elektrificatie het onbetaalbaar maakt. Als die tech minder duur wordt en/of synthetische brandstoffen of waterstofauto's zal dat uitstel maar geen afstel betekenen van het centrale punt: de persoonlijke persoonswagen is overbodig.
Met zo’n redenatie sla je iedere discussie dood. Hou toch op aub, er bestaat geen efficiëntere industrie dan de auto industrie. En dat de auto zo nu en dan ongebruikt bij de deur staat is geen probleem. Je kunt dezelfde redenering toepassen op de kookplaat die je thuis hebt, de tijd dat er niet gekookt wordt is groter dan wel. Dus iedereen de kookplaat inleveren en allemaal naar de gaarkeuken. Het kan verkeren.
U schetst een toekomst die in 2050 wel eens werkelijk kan zijn.
@Rdock | 30-08-23 | 10:18: Het grondstoffen- en ruimtebeslag van een kookplaat is wel wat anders dan van een auto. In de steden zal het hebben van een persoonlijke persoonswagen gaan verdwijnen op middellange termijn. Het platteland volgt later. Thuiswerken wordt sowieso de norm naarmate het metaverse uitdijt.
@meneer Q | 30-08-23 | 10:47: Het is waarom Toyota zichzelf omturnt tot een mobiliteitsbedrijf. Ze snappen heel goed dat die romantische tijd van de Mitsuoka Viewt of de KGM Rexton voorbij is.
Jan Willem Erisman doet ongetwijfeld alles met de bus.
Wetenschapelijke Klimaatraad. Is dat weer zo'n clubje wat heel hard roept, maar geen reet te vertellen heeft?
Dit soort achterlijke adviezen verwijs ik gelijk naar het ronde archief!
Tja, heimelijk wordt toch Agenda 2030 doorgevoerd. Gelukkig wordt het ook steeds doorzichtiger.
Leuk toch, Marxisme?
Uw falende overheid wil heel graag bepalen wat u doet.
Om te helpen uiteraard.
,,Het is niet zo dat mensen morgen hun auto moeten inleveren.”
We zouden een standbeeld voor Jan Willem moeten oprichten.
Boodschappen doen met de trein.
Naar de tandarts met de trein.
Kinderen naar school brengen met de trein.
Op visite met de trein.
Enzovoorts, puik plan.
Als je al die dingen met de auto deed dan snap ik de veranderdrang van sommige mensen wel ja.
Boodschappen doe je op de fiets, de tandarts ook (of lopend. Hij zit bij mij om de hoek) Kinderen gaan maar fietsen. Moest ik ook. Op visite ga je inderdaad met het OV.
De bedenker van dit plan dient gevierendeeld te worden, daar gaat het niet om, maar zolang je een beetje in de buurt (lees: op fietsafstand) van een NS-station woont, is het prima mogelijk zonder auto door het leven te gaan. Ik doe het al bijna 60 jaar. En dan kan je nog in de detachering werken ook.
@BoetoeVoetoe(btvt) | 30-08-23 | 10:13: We wonen niet allemaal in de Randstad. Buiten kantooruren moeten we in mijn woonplaats 27km rijden om bij de huisartsenpost te komen.
De maakbare samenleving. Wie wil dat nou niet.
Afpakken suggereert een burger - STAAT relatie die ik niet accepteer.
U betaalt geen belasting?
@drs. Levi Samsonov | 30-08-23 | 10:14: Daar raakt u wel de essentie. We geven een groep mensen een tijdelijk mandaat om gezamenlijke middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Het proces om tot die groep te komen én de uitvoering aan te laten sluiten bij de wensen van het electoraat loopt wat scheef met de uitkomsten (eufemisme). Laten we die mogelijkheden niet nog verder oprekken probeer ik maar te zeggen. Het wordt wat griezelig.
@Joffri | 30-08-23 | 10:21: Ben ik als klassiek liberaal met u eens. Een overheid is er voor de burgers en niet andersom. Meer argumenten voor liberalisme:
- Persoonlijke vrijheid is ontzettend belangrijk - democratie mag niet neerkomen op een 'tirannie van de meerderheid'
- De invloed van burgers op bestuur is altijd en per definitie indirect en beperkt. Dus geef die bestuurders zo min mogelijk macht - zie het vooral als een noodzakelijk kwaad.
@drs. Levi Samsonov | 30-08-23 | 11:47: Ik denk een "tirannie van de minderheid" waar te nemen.
Lever al uw pleziertjes maar in;
Uw rokertje
Uw biertje/whiskeytje
Uw automobiel gaarne
Uw biefstukje/varkenshaas
En nu hup met het OV naar uw 60-urige werkweek tot u de leeftijd van 73 behaald…
Uw pensioen is tegen die tijd verdwenen/afgeschaft/gestolen door de linkse elite..
En anders is er nog de pil van Drion, dmv 2x corona vaccinatie (geintje joris)
Alleen de partij elite mag nog auto rijden.
De rest mag "Een heel nieuw vervoersysteem, dat veel passender is en de uitstoot veel sterker vermindert" gebruiken.
Wat zich vertaalt als dat iedereen voortaan maar op de fiets naar zijn werk moet.
Zoals altijd bij dat slinkse zure tuig worden alleen maar dingen op verboten stapel gegooit.
Zal wel te dom zijn om een rijbewijs te halen en ja dan is elke auto een bevestiging van hun falen.
Het CBR voert dan ook een ontmoedigingsbeleid om het rijbewijs te halen.
Drie letters, WEF
Welkom Elektrische Fiets?
Wreed Elite Feest
Willem Engel Foundation
Wat Een Fantasie
De Fabriek komt gewoon weer aan de overkant van de straat te staan?
Jup, en daar werken alleen oostblokkers, met auto.
Nee, die komt in China of India te staan.
Idealistisch met molentjes lopen kunnen we er nu even niet bij hebben. Wanneer je een praktisch en werkbaar voorstel hebt, kom je maar terug Jan Willem de Clown.
Jan Willem is een drol die nog moet worden doorgetrokken. Wát een debiel.
Hij komt waarschijnlijk uit Amsterdam. Haakt wel in op vorige topic toch?
@J-van-de-Bontekoe | 30-08-23 | 10:25: ja, het zou me ook niet verbazen.
Mag ik van Joris tegen die meneer zeggen:" Go f*ck your self!" ?
Dit soort mensen heeft een enorm bord voor de kop, dus voor de duidelijkheid zou ik voluit "fuck" typen.
@VP732 | 30-08-23 | 10:08:
LOL!
Ik was ze voor, heb heel geen auto, maar als me mijn elektrische step afgepakt wordt, dan zou dat wel een dingetje wezen.
Ga wel vliegen.
Ik bespeur het Progressieve Politieke Paradox.
Leuk op papier, werkt niet in het eggie.
Oh , maar dat maakt niet uit, dit is ook niet bedoeld voor de 'progressieve politieke bestuurders" als Erisman, maar voor de kleine man als jij en ik.
Je begrijpt natuurlijk dat Erisman zelf wel een auto nodig heeft om zijn werk uit te voeren, en de politieke elite er wel voor zorgt dat zij zichzelf financieel zodanig bedruipen dat zij wel een auto kunnen betalen. Animal farm a la lettre.
Maar dit is toch wat Nederland wil? GL, D66, PVDA, Volt, over hoeveel zetels hebben we het dan? In ieder geval genoeg om deze partijen samen de grootste te laten zijn. Dus hebben we medelijden? Nee dus. Zoek het lekker uit hier, je kan je druk maken vanachter een toetsenbord, maar dat helpt niet. Als men werkelijk wil dat er wat gebeurd worden de juiste hokjes rood gekleurd. Zolang dat niet gebeurd is het niet klagen maar dragen. Tel uw zegeningen mensen.
Je zal ze de kost geven die echt geen idee hebben waar hun partij voor staat. maar ja buuf stemt dat ook he.
Helaas is het niet zo dat diegenen die voor een anti auto partij stemmen hun auto moeten inleveren en diegenen die iets conservatiever stemmen hun auto mogen houden.
BEtalen! en afgepakt.
Gaaf land weer.
Stem ze weg.
Een land als China schakelt ook niet over, zolang het de eigen economie daarmee schaadt.
Afgepakt is wel heel erg kinderlijk trouwens. Wie verzint dat en wat is er mis met geconfisqueerd of in beslag genomen?
Het moet wel begrijpelijk blijven voor de doelgroep.
Te moeilijke woorden voor degene die je ermee probeert te bereiken. Zelfs van afgepakt zal er al gevraagd worden of dat niet met een 'd' is.
Die bizarre armoedeval die voor jullie wordt opgetuigd is onwerkelijk.
Geniet, met steeds minder mate.
Ik wens hem veel succes, de auto is samen met foeballe, vreten en drie weekjes verkantie het enige waar den Nederland een revolutie voor zou beginnen als ze dat hem af willen pakken.
Nee dat is niet zo. Nederlanders klagen een maandje en daarna slikken ze alles wat hen wordt opgedragen. Neem als voorbeeld de benzineprijs of de asielinstroom. Gaan we de straat op? Nee dus.
Ah, de voiture weer voor alleen zeer welgestelden en vrachtverkeer? Want ja, gewone mensen op de weg: lastig. Kunnen ook reizen met de trein. Nou, dan moeten Prorail en NS nog flink wat tandjes bijzetten denk ik!
Ja hierom moeten zoveel mogelijk mensen zo arm mogelijk worden gemaakt en benzine onbetaalbaar.
Laat me raden, alleen als je minimaal twee keer modaal verdient en D66 stemp mag je er één?
Uiteraard, dan wel. Of GroenLinks, dan ook.
En dan wordt de linkerbaan op de snelweg exclusief voor jouw.
Mooi hè, zo’n inclusieve partij?
Je kunt er nu nog om lachen, maar dat soort eenlingen en kleine actiegroepjes hebben meer invloed san de 99,999% rest van de bevolking die een andere mening heeft.
Helaas wel.
Naar activistische bangmakers die schreeuwen wordt geluisterd.
Wat ze roepen is niet heel belangrijk, als het maar verkoopbaar is.
@donkieshot | 30-08-23 | 10:14: Erisman heeft een iets andere status dan activist. Hij is 'hoogleraar'. Dat maakt het nóg gevaarlijker
Begin eens bij de basis: minder burgers = minder uitstoot
Minder blanke burgers, wel realistisch blijven.
@Kaas de Vies | 30-08-23 | 10:04: ik denk groot, minder wereldbevolking = minder uitstoot en vervuiling = meer ruimte voor de natuur en het zelfherstellend vermogen van de aarde.
@Sieg Hein | 30-08-23 | 10:16: volgens sommigen is daar eind 2019 al een beginnetje mee gemaakt
REAGEER OOK