Vliegschaamte! 'Flink meer reizigers' Schiphol
Foto: Volkskrantlezers op pad voor de voorpaginareis van 25-08-2023
Lekker he, met het vliegtuig op vakantie? Ook al zegt Rob Jetten dat het allemaal niet meer kan, scheldt Kabouter Schimmelschreeuw (200.000 Air Miles) u voortdurend uit voor vieze nazi, ook al zijn de vliegvakanties in de Volkskrantvliegbode toch vooral heel erg duur. Vliegen is heerlijk efficiënt, razendsnel, goedkoop, u hoeft niet 10x over te stappen zoals met de trein, u zit niet 80 uur in een stinkbus naast een groep ongewassen Spaanse studenten op de weg terug naar hun hel die 'toekomst' heet. Flink meer reizigers in het eerste halfjaar dan in dezelfde periode vorig jaar, en de generatie EasyJetten zit nog het meest in het vliegtuig van allemaal. Want het klimaat is heel belangrijk enzo, maar toch vooral als de ánder eerst maar eens wat minder plezier heeft.
Reaguursels
InloggenEn waarom zouden Volkskrant lezers meer vliegen dan Telegraaf of GS lezers? De laatsten vinden het onzin om minder te vliegen voor het milieu terwijl de eersten er nog wel eens aan denken. Dus mogen we aannemen dat rechtse mensen meer vliegen. Tenzij ze zo dom zijn dat ze er te weinig geld voor hebben.
Ik heb geen kleine CO2-uitstotertjes op de wereld gezet, dus ik heb echt geen moeite met één à twee keer per jaar vliegen.
Ik ga altijd met de trein naar Schiphol. Is het dan minder erg dat vliegen?
Hopelijk komt dit omdat in hun jeugd, +- 30 jaar geleden, dit nog een non-issue was en ze gewoon slecht geïndoctrineerd zijn door hun directe omgeving.
Vliegschaamte is een door milieugekkies verzonnen middel om mensen te indoctrineren met de milieufabels die zij verspreiden. Straks komen die idiootjes nog met "leefschaamte" of anderszins in hun bekrompen geest gecreëerde waanzin.
Vergeet de ademschaamte niet: alleen inademen. Adem in, adem in, adem in.
Ik heb dit jaar, tot nu toe, 12 x gevlogen. Kom ik nu op de brandstapel?
waar ben je geweest, Nepal?
Ik schaam mij ook kapot elke keer als ik een vliegticket bestel.
Maar sinds we een mullieu toeslag op een plastic patat bakje bestaat ben ik mij wel bewust van de milieu inpact als ik hem in de prullenbak gooi
Sluit het luchtruim.
Open de dijken.
Iedereen in Amsterdam alleen nog op de fiets.
Welkom in Hanoi aan de Noordzee in 1985.
Als het aan Groenlinks en de PVDA licht mogen de rijken alleen vliegen en de gewone burger niet
Als je iets wilt doen om de CO2 uitstoot te beperken staat niet vliegen bovenaan. Daarna komt geen vlees eten, en daarna geen of minder auto met verbrandingsmotor rijden. De rest is volgens mij in verhouding nauwelijks effectief.
@ Zeeman, citaat : staat niet vliegen bovenaan. Hoe komt u bij die onzin. Vliegen wordt alleen meegeteld in de onderste 900 meter, bij start en landing dus. 10 duizenden vliegtuigen verstoken tussen 5000 en 10000 liter kerosine per uur tijdens de vlucht. De meeste vliegtuigen vliegen 15 to 20 uren per etmaal. En dat is volgens u verwaarloosbaar?
Ik zie vulkanen nooit in die lijstjes staan.
Die dingen zijn echt milieu belastend waarom worde m’n vulkanen niet verboden
@Dwaalgast | 25-08-23 | 12:46: al die lijstjes zijn onzin want gebaseerd op dogmatische aannames van de eco terroristen.
De enige juiste maatstaf voor de co2 uitstoot is wat het een mens kost per uitgestoote ton co2.
Wat is slechter voor het milieu? Een benzine auto of gratis openbaar vervoer? Heel simpel, gratis openbaar vervoer.
Stel iemand heeft 1000 euro en moet 1000km reizen. OV is gratis, de auto (1 op 20) kost 1 euro per km, de Ferrari (1 op 5) kost 10 euro pkm.
Gaat ie met het OV heeft ie nog steeds
1000 euro om vliegtickets, open haardhout, hamburgers en alles wat slecht is voor het milieu te kopen. En kan ie nog steeds onbeperkt reizen.
Gaat ie met de auto, dan is zijn budget helemaal op en kan ie geen extra co2 meer uitstoten want je kunt je geld maar 1x uitgeven. Met de Ferrari stoot je 4x zoveel uit, maar kan je maar 100km rijden voor dat geld. Het beste voor het milieu is dus de Ferrari, want met 1000 euro is de uitstoot 2,5 keer lager dan de auto.
Dus niet wat je doet bepaald of iets slechts is voor het milieu maar hoeveel het per ton co2 kost is bepalend.
@Dwaalgast | 25-08-23 | 12:46: staat 'niet vliegen' bovenaan. 'Niet vliegen' helpt het meest om co2 uitstoot te verminderen.
@ZomaarEen | 25-08-23 | 13:42: goeie!
Hoeveel van die mensen zouden vinden dat 'we echt nú iets moeten doen, want het is 5 voor twaalf'? Waarbij ze met 'we' eigenlijk 'anderen' bedoelen?
Die laatste zin is de spijker op z'n kop. De essentie van de nieuwe milieucalvinisten: verdoemenis prediken over de anderen omdat het zo fijn is voor je ego, als iedereen lijdt en gebukt gaat onder de erfzonde, behalve jij.
Is er al sprake van EV subsidieschaamte? In een EV rijden - wat bijna niks uitmaakt t.o.v. ICE - met subsidie die vooral wordt betaald door anderen?
Betaald door anderen, leg uit, het enige wat ik heb is de ontheffing van wegenbelastingen als incentive voor de aanschaf. het werd tijd dat ik na vijfendertig jaar 50% toptarief eindelijk eens wat schamele euros terug mag zien van mijn eigen geld.
@Smoelensmid | 25-08-23 | 11:24:
Die veelste zware EVs rijden het asfalt aan gort maar de rijders betalen geen wegenbelasting. Dat is zeker een vorm van subsidie, wat 35 jaar belasting betalen daar mee te maken heeft is mij een raadsel. Of wilde je even laten weten dat jij het toptarief betaald? In dat geval, gefeliciteerd wat goed van jou.
30 jaar AOV toch Smoelensmid?
@Lorejas | 25-08-23 | 12:05: lol, van die reaguurders die tussen neus en lippen door vooral willen benadrukken dat ze in de hoogste belastingschijf vallen (= poen hebben). Chique hoor.
@Lorejas | 25-08-23 | 12:05: Klopt, goed verzekerd voor 3x tandarts inkomen koste een paar centen aan premie maar dan heb je ook wat;) kan het iedre zzper aanraden goed verzekeren dus!
@The Green*Machine | 25-08-23 | 13:48: Dat benadrukken kan ik hier wel aan reaguurders overlaten daar hoef ik echt geen geheim van te maken.. Heb vaak genoeg een sneer gehad , iedereen heeft inmiddels zijn zegje wel gedaan.. Nu doe ik rustig aan met AOW en een klein pensioentje dus ben blij dat de tijd van betalen betalen voorbij is;)
Vliegen. Heerlijk. Paar keer per jaar. Naar de westkust VS.
Taxi naar Schiphol. Inchecken bij de business-class balies van KLM. Met Privium snel door grenscontrole. Vooraan bij de security. Daarna sla ik de KLM kantine genaamd Crown Lounge over en begeef me naar de Privium lounge. Rustig, geen plebs of schreeuwenden kinderen.
Op het gemakje naar de gate. Als eerste boarden, door de deur links af naar de business class terwijl de rest van de meute staat te wachten tot ze KLeM mogen zitten in de cattle class. Ruime bak boven de stoel voor de handbagage. Glaasje champagne en ruim voldoende toiletten. Goed eten en drinken op echt servies. Na het eten stoel volledig plat en paar uurtjes slapen totdat we arriveren. Filmpje kijken, hapje eten. Als eerste van boord. Als eerste bij douane, met Global Entry in 5 minuten richting de bagage waar mijn bagage als eerste op de band komt. De hotel limousine en chauffeur staan inmiddels al te wachten. Koffers worden aangepakt en 15 minuten later inchecken in vip lounge van hotel.
What is not to like ?
Is dit nu het schoolvoorbeeld van een natte droom?
Jaren gedaan, was het zo spuugzat. Nu lekker thuis, nog meer comfort, rust, gezelligheid met familie en vrienden. Nog een paar jaartjes. Dan meer tijd voor zeilen, rondje op de motor enzv.
Aha. U bent rijk!
@dathoujetoch | 25-08-23 | 11:09: Voor de gemiddelde zwitsal wel denk ik. Voor mij is het routine. Maar ik ben dan ook FB platinum KLM.
@Weethetallemaalniet | 25-08-23 | 11:10: Niet rijk genoeg want eigenlijk zou ik het liefste via de VIP service vanuit Schiphiol Oost vertrekken. Maar dat is toch nog iets te duur helaas. Maar arm, nee, ik mag ook weer niet klagen idd.
@BoerKoekoek | 25-08-23 | 11:12: Wat bent u een interessante man van de wereld zeg! Mag ik uw handtekening?
Nou ik vind het eigen bed en douche aan boord, toch ook wel lekker. Maar dat kan dan weer niet naar dat pauper vs
@Bigi Bana Boy | 25-08-23 | 11:16: zeker mag u dat !
@rifraf | 25-08-23 | 11:17: Nou dat kan wel maar dan moet u een wat grotere privejet kopen of huren. Die hebben vaak wel een owners-suite met badkamer. Een Gulfstream G700 of G800 zou ik willen aanbevelen in uw geval.
En U heeft GeenStijl nodig om de mensheid te tonen dat U schathemeltyfus belangrijk bent. Beetje verdacht is het wel. Maar vooruit dan: IK heb een Ferrari en mijn vader werkt bij MacDonald.
@Ray Skak | 25-08-23 | 11:10: Zeker ook fijn. Reizen is en blijft een gedoe. Maar als het dan toch moet, dan maar zo comfortabel en stress-vrij mogelijk imo.
@Weethetallemaalniet | 25-08-23 | 11:20: Nou dat belangrijk weet ik niet hoor, zo belangrijk ben ik niet. Ik reageer gewoon op een artikel over vliegen en geef aan hoe ik vlieg (en dat ik geen last van vliegschaamte heb). Uw interpretatie is wat bijzonder.
@BoerKoekoek | 25-08-23 | 11:12: Voor de gemiddelde zwitsal? Dus men wordt rijk van lang op Geenstijl reaguren? Hmmm.
@kapoerewiet | 25-08-23 | 11:22: Ik ben lid sinds 2006. U mag het zeggen.
Wat een uitermate boeiende bijdrage. Wanneer kan ik de documentaires over uw fabelachtig leven op Netflix verwachten?
@The Green*Machine | 25-08-23 | 14:33: als u mij een contractvoorstel stuurt zal mijn manager het bekijken. Voorlopige werktitel: The real boeren of the Netherlands.
Vliegen vanaf Schiphol: alleen als het echt niet anders kan. Omliggende vlieghavens zijn goedkoper, beter bereikbaar, goedkoper parkeren, soepelere security-check, minder lang wachten bij de bagageband, bij veel minder druk, schoner en hapje / drankje is (iets) minder idioot duur.
Klopt, ik kies binnen Europa liever voor Zaventem of Eindhoven. Intercontinentaal Zaventem voor de VS en Schiphol of Duesseldorf voor Aziatische bestemmingen.
Schiphol is oprecht afgetakeld. Zoals ook de KLM overigens een tweederangs-maatschappijtje is geworden. Ver van de vooral Oost-Aziatische wereldttop en maar net een top 10 maatschappij in Europa. Armoedig.
www.worldairlineawards.com/worlds-top...
@drs. Levi Samsonov | 25-08-23 | 11:02: Zelensky reist ook graag via Eindje. Jullie hebben vast nog veel meer gemeen
De mensen die last hebben van vliegschaamte moeten vooral niet gaan vliegen. Ook de mensen die van mening zijn dat anderen niet moeten vliegen. Zoals bijvoorbeeld Rob Jetten. De hele wereld rondvliegen en anderen de maat nemen.
Het anderen de maat nemen is typerend voor D666'ers
Vliegangst voorkomt vliegschaamte, zo weet ik uit ervaring. Hadden meer mensen er maar last van.
Ik heb alles met de diesel gedaan. Beetje door zweden, door Finland en weer terug. 6000 km. En dat voor een vakantie. Heb wel uitgespaard op hotelkosten door tentje te gebruiken.
Vliegen moet weer voor de elite worden, de geürbaniseerde Young Professionaal, de succesvolle belegger, de hoge ambtenaar, de rentenier.
Al dat gepeupel wat in volgepropte Sqesie Jet, Ramavia en Riksjair naar vreselijke oorden als Rhodos, Torremolinos en Las Palmas wil, gaan maar naar de camping. Vliegen voor de rijken! Net als straks autorijden!
Geen gezeik iedereen rijk! Rentenieren valt niet mee, het is scherp aan de wind zeilen ... Zonder adequaat opgebouwd pensioen levend van de aow en opgebouwde reserves is een heuse uitdaging ..
En studeren. Ook niet voor het volk wat mij betreft.
Wat is vliegschaamte in het Chinees?
Foei jong fly
Goed nieuws. Ik had voorafgaand aan deze vakantie enorme last van vliegschaamte, maar negen vluchten later kan ik jullie zeggen: ik ben genezen!
Bij dit soort onderwerpen als vliegschaamte gaat het zo van, ik ga minder vliegen, en jij? Dan kijken ze naar elkaar, jij eerst? Nee, jij? En er verandert niets
Hoezo 'vliegschaamte' ik heb een kleine rondvraag gedaan onder de mensen die ik tegenkwam en werkelijk niemand schaamt zich om te gaan vliegen. De meeste zijn er zelfs een beetje trots op.
Het woord 'vliegschaamte' is woke propaganda wat gretig overgenomen wordt door de media.
Gretig komt van het zelfstandig naamwoord Greta.
Volgens de telegraaf valt 't allemaal wel mee met de bezineprijs van E1,- per liter "Vanaf 1 januari gaat de accijns voor benzine omhoog met 21 procent. Daardoor wordt de benzine in Nederland 21 cent duurder."
Dun schillen van burgers, door de staat is niet verboden
Lol, die Telegraaf. Wat een sukkels.
Onderweg naar planet proof (met het vliegtuig).
Iedereen die vliegen zo efficiënt vindt, vliegt waarschijnlijk zelden.
Vliegen is ook een verschrikking.
Wachten, wachten, wachten. Uuuuren wachten, van de ene rij naar de andere rij. Gedoe met koffers, gedoe met controles, stress druk. Voor een uurtje vliegen mag je 4 uur uitrekken. En als je eenmaal zit, zit je totaal opgepropt. Tenminste in economy.
Nee het is dat de trein geen alternatief is, maar ik zou daar zeker de voorkeur aan geven, zeker binnen Europa. Veel comfortabeler, je kunt een beetje rondlopen, restaurantje erbij. Maar dan moet het wel goed werken.
In landen waar niet alles stagneert en ze wel gewoon doorgaan naar de 21e eeuw, zoals China en Japan, rijden al redelijk wat zweeftreinen. Als de EU nou eens een keer iets goeds wil doen moeten ze daar flink op inzetten. Waarschijnlijk is dat sneller dan het vliegtuig als je het wachten meeneemt.
ja je moet ook niet economy reizen...
Pak ook liever de auto als het vliegtuig. Schiphol kan beter zijn naam veranderen naar schiphel.
Voorlopig maar gewoon vasthouden aan het recept van Grand Tours door Europa, met de reisbolide, een op maar gemaakte koffer en tassen set en rustig via binnenwegen van boutiequehotel naar hotel ,B&B en airbenb De weg is immers de bestemming;)
Naar schiphol, auto afgeven bij privium valet, door privium security, direct de lounge in voor een wijntje (tijdsafhankelijk maar met een ruime marge), van de lounge naar de gate, instappen via priority/business., klaar. Wel alleen handbagage want daar hebben ze nog geen priority voor bedacht.
@Klaas_de_Waal | 25-08-23 | 10:31: Laat smoel maar lekker privium wonen het is me allemaal teveel gehannes met valets marges timeslots priorities en loungen vertragingen en gedoe.
Gewoon kleine vliegvelden nemen. Laatste vlucht kon ik gewoon instappen en gaan. Niets wachttijd.
Japanners, Koreanen en Taiwanezen zijn altijd verbijsterd als ze de paupertreinen in Europa zijn. Zelfs de Thalys of ICE oogt voor hen als jaren '80 materiaal, nog buiten het feit dat die treinen ook nog eens meestal gewoon 100-120 km/u rijden.
Je leuk maar het werkt dus niet. Zoek maar eens een treinreis naar Granada. 30 uur onderweg, 5x overstappen.
Ik heb een 'autoschaamte'. Maar ik ga er mee door hoor!
Het is vandaag helemaal niet druk op Schiphol, security nam 3 minuten in beslag, maar dat is natuurlijk een Privium bonus, allemaal blije mensen, shops gezellig druk, natuurlijk weer geen Rolex te koop en veel plek in de lounge. Zo maar eens ervaren of het echt zo warm is in het zuiden.
"natuurlijk weer geen Rolex te koop''
Bij Gassan verkopen ze al die dure Zwitserse horloges toch? Of was die gesloten?
Vertrekhal 2 nemen.
Zal het goed zijn als ik mijn dinoslurper nog even gebruik?
Mijn privejet heb al van de hand gedaan.
Zie eens wat er met de wagner-kopstukken is gebeurt.
Verder hoor ik bij het plebs, dus vlieg ik niet.
Geniet van de gewone dingen en heb geen vliegangst of schaamte.
Hou niet van vliegen.
Ook niet van muggen, maar dat is weer een heel ander hoofdstuk.
Maar mijn hemel, als mensen graag de halve wereld over willen vliegen, dan moeten ze dat toch zelf weten? Allang blij dat ik het zelf niet hoef te doen.
Vliegschaamte is iets dat je aangepraat wordt via de media. Ik vlieg al jaren wekelijks zakelijk en heb er 0 last van, gelukkig trekken meer mensen hun schouders op.
Degene die "vliegschaamte" heeft verzonnen moeten ze met pek en veren ergens in de buurt van Argentinië....
Niet met pek en veren. Straks blijkt ie te kunnen vliegen.
Het bestond al in Zweden, andere cultuur die mensen wonen dichter aan de Noordpool en hebben meer connectie met de natuur , ze leven bewuster met seizoenen en klimaat en hebben een door veiligheid obsessie gedomineerd cultuur. nordics.info/show/artikel/flightshame...
De Dakota 66 brigade is er maar druk mee.
"en de generatie EasyJetten zit nog het meest in het vliegtuig van allemaal''
Inderdaad:
"De hele wereld gaat naar de klote omdat de "milieubewuste" veelvliegers veel vliegen en geen enkele vorm van vliegschaamte kennen. TROUW: Oververtegenwoordigd zijn jongeren tussen de 25 en 34 jaar, vaak hoogopgeleid, met hoge inkomens in en rond de grote steden.''
En in het weekend maar weer gezellig als XR met zijn allen de A12 gaan bezetten en ''Just Stop Oil!'' scanderen. Ik heb dit jaar twee keer gevlogen, na een onthoudingsperiode van ca 3 jaar tijdens de coronapandemie. Ik vind dat niet overdreven veel, en wil ik echt gaan overwegen om dat terug te brengen naar één keer per jaar, dan wil ik eerst een significante vermindering van het aantal vliegbewegingen zien bij die groep jongeren tussen de 25 en 34 jaar, die allemaal zo'n grote bek hebben dat wij 'boomers' het milieu en klimaat etc voor hun verpesten, maar die zelf geen vliegvakantie minder boeken.
Put that in your pipe and smoke it, Hannah Prins, Carice van Houten, Rob Jetten en de hele rest van de Greta Thunberg-achtigen.
Waarom zou je het überhaupt overwegen?
Niet doen, maling hebben aan de 25 tot 35 jarigen, die lopen te mekkeren over het klimaat.
Hand in eigen boezem eerst.
@Ichneumonidae | 25-08-23 | 10:12:
Omdat ik op zich ook het beste met onze planeet voor heb, en netjes mijn afval scheid, vaak bij de Jumbo voor de biologische variant kies, minder vlees eet, met mijn auto maar ca 4000 km per jaar rijd, omdat ik vrijwel alle ritjes in Den Haag op de fiets doe, contributie betaal aan Natuurmonumenten, Het Zuid-Hollands Landschap, eigenlijk geen dingen koop die ik niet echt nodig heb (op boeken na dan; maar op een ander niveau heb ik die broodnodig), en organisch afval netjes in mijn groene GFT bakje dump.
@Dr_Johnson | 25-08-23 | 10:21: www.bol.com/nl/nl/f/the-sum-of-small-...
@Smoelensmid | 25-08-23 | 10:34: het is geloof ik de bedoeling van dat boek deze 'nieuwe elite' als prijzenswaardig te beschrijven, maar ik gruwel alleen al van de flaptekst...
@kapoerewiet | 25-08-23 | 11:28: Zolang U niet van mij gruwelt mag dat natuurlijk . Ik herken me namelijk wel een beetje in deze lifestyle shift.
Ik ben onlangs breed glimlachend het vliegtuig ingestapt voor een welverdiende vakantie in Zuid-Italie. Omdat alleen toeristenklasse nog vliegen op vakantieroutes was de enige upgrade die mogelijk was een exit-row seat. Lekker weekje de economie van Italie vooruit geholpen. Eind van de week weer retour. Niente last van vliegschaamte.
Ach. 5% heeft vliegschaamte. Alleen als ze het meten komen ze op 25%. Hahahahaha
Je maakt Italianen een beetje rijker, zodat zij zich meer duurzame keuzes kunnen veroorloven. Topper!
Heb je na een jaar werken eindelijk 3 weken vakantie en dan moet je je nog kut gaan voelen ook omdat je een mooi land wilt gaan bezoeken. Flikker toch op joh.
pro klimaat = anti de mens
Er mag geen plaats meer zijn voor biefstuksocialisten. Men moet minder eten van een krimpende koek. Men moet gaan niet strijden voor een betere wereld maar slechts herverdelen want dat is de ware boodschap van cryptocommunisten bij PvdA en GroenLinks.
Hé wacht, waarom gaat men vaker vliegen? Dat mogen alleen de boven ons gestelden.
Schaamvliegen, erger nog dan schaamluizen
Ik ging altijd op verkansie naar Afrika maar daar is het nu uitgestorven. Ik blijf nu gewoon thuis, want half Afrika woont nu immers om de hoek van de straat.
Ik heb genoten van mijn jeugd doorgebracht in Afrika, maar op de oude dag is het Nederland het mooist.. ik hoef niet meer zo nodig weg.. Als ik een Afrikaan wil spreken en voor een exotisch gevoel ga ik wel naar de Afrikaanse supermarkt in Luik. www.exoticcity.be/nl/
@Smoelensmid | 25-08-23 | 09:58:
Ik beduidend minder van Nigeria dan van Singapore...
Ik ken serieus iemand die met z'n erfenis van z'n ouders zijn hele huis "klimaatneutraal" heeft gemaakt. Warmtepompje, isolatie, verbouwinkje, etc, alles om en nabij zo'n 60K.
Vervolgens nog even een Polestar 2 voor de deur, via/van de zaak. Want ja, zelf zo'n ding bezitten is ook maar wat duur en wil hem natuurlijk wel kunnen inruilen na 4 jaar (lekker voor het milieu...) en vervolgens klopt die zichzelf op de borst dat hij door al zijn 'goede gedrag' wel 3 keer per jaar een vliegvakantie kan doen naar Griekenland, Spanje én Italië, want hij heeft "zo goed gecompenseert!" (met al het bovenstaande).
En ja, hij durft z'n politieke voorkeur niet te verkondigen, maar er waren al voldoende hints (zoals Kaag een sterke vrouw vinden) om met redelijke zekerheid te kunnen zeggen dat hij op D66 stemt.
Echt, de grappen, hypocrisie en complete naïviteit van deze mensen schrijft zichzelf. Het is bizar om zo dichtbij met zo'n persoon te werken.
Geld van je ouders gebruiken is als een biomassa centrale volgooien met complete oerbossen en doen alsof het CO2 neutraal is.
Exavt, op 9 september gaan die verwende kindjes zich weer op de snelweg plakken, van het hypocriete OM hoeven ze niets te vrezen zolang het geen DNA-Friezen zijn.
@Deflatiemonster | 25-08-23 | 09:58: Het ergste is nog dat hij denkt/verwacht dat 70% van NL in hetzelfde schuitje verkeerd en gewoon "zijn voorbeeld" aan kan nemen.
Geld van de ouders , zo heb ik het nooit bekeken, het is toch gewoon het familie kapitaal? 60K doe ik niet veel voor aan het huis, een maatwerk kozijn was hier immers al 11K en een fornuis met afzuigkap loopt ook al aardig in de papieren geld verdampt waar je bijstaat. esgrado.nl/fornuizen/molteni-saint-uz...
@Smoelensmid | 25-08-23 | 10:06: van goud gemaakt?
@nobodiesunmighty | 25-08-23 | 10:18: Messing.. ook poetsen dus;)
Stel je verdient een modaal salaris. Linksom of rechtsom consumeer je dat. Of je gaat een keer naar de zon of je koopt avocado's, uien uit Nieuw-Zeeland, sperziebonen uit Egypte, een tv uit Zuid-Korea. Je leeft maar 1 x maar als het aan sommige organisatie's ligt mag je dat beperken tot het eten van insecten in een 15-minuten stad.
En daarbij een 'boete' betalen voor elke KM dat je búiten jouw stad zal verkeren.
Je zal maar naar je ouders, werk of een begrafenis moeten. BETALEN ZAL JE, VLEGEL, PLEB!
Wat is een 15-minuten stad?
@kapoerewiet | 25-08-23 | 11:32: www.15minutecity.com/
Binnenkort misschien een sleurhut. Heerlijk voor festivals en reizen. En met het laatste fijn de hond mee. Verheug me er nu al op.
Hond mee is altijd +1.
Sleurhutten worden ook verleden tijd omdat elektrische auto's die niet kunnen trekken.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:52: Ah joh TurpInDick, dat kunnen ze wel! Zolang je gewoon in de achterhoek op een camping gaat staan en om de 100KM aan een snellader hangt.
Dat je accu zodoende iets sneller naar de tering gaat en je bijna gebonden bent aan camping in Nederland, België, of met mazzel, noord-frankrijk, dat is bijzaak. :)
Kip Greyline special kopen?
440 ttz.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:52: Voor festivals heb ik wel genoeg aan deze hoor.. www.bmwgroupdesignworks.com/case_stud... Doe dan iets kleiner, en een hotel onderweg ter afwisseling best of both worlds. touring.co.uk/top-10-best-micro-carav... kipcaravans.nl/nl/inspiratie/elektris...
Ik durf gewoon niemand meer aan te kijken in het vliegtuig.
Je gaat bijna nog schaamtelozer naar een hoerenbuurt dan wanneer je een vliegtuig binnen stapt.
@Haberdoebas | 25-08-23 | 09:53: geen ervaring mee
Volgens mij is het niet zozeer de bedoeling dat er minder of helemaal niet gevolgen wordt. De bedoeling is om het vliegen moreel gezien zodanig te 'belasten' dat hogere vliegbelastingen acceptabel worden. Dát gaat zeker gebeuren.
Vliegschaamte. Moet eerlijk bekennen 2x naar Berlijn te zijn geweest met het vliegtuig. Echter toen ik er achter kwam dat de trein best een goed alternatief was 1e klas ben ik erna 3x met een zelfde afstand per trein gereisd. En dat viel me heel erg mee. Krijg dan ook onderweg met het geregeld naar buiten kijken in die trein en met een restauratiewagen bij de hand echt ook al wel een vakantiegevoel.
Hoor veel jongeren over reizen naar verre oorden, maar vraag me af of ze beseffen hoeveel moois Europa zelf heeft. En nog heel goed bereikbaar ook!
DB heeft vaak dezelfde problemen als de NS66 van Koolmees. Heb 1x het interrail traject geprobeerd maar 1). De trein op Utrecht was er niet 2). De trein in Hamburg had maar 1 stel i.p.v. 4 wagons 3). De trein tussen Denemarken en Zweden was in de fik gevlogen middernacht. Nooit meer!
Alle landschappen die er in de wereld bestaan zijn in Europa te vinden binnen een straal van 2500 km, behalve tropisch regenwoud.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:49: Inderdaad. We hebben tegenwoordig ook mijnenvelden binnen een straal van 2500KM.
@Haberdoebas | 25-08-23 | 09:55:
En straks het Noord-Korea gevoel met de grens tussen Oekraïne en Rusland. Een nieuw ijzeren gordijn.
"Hoor veel jongeren over reizen naar verre oorden, maar vraag me af of ze beseffen hoeveel moois Europa zelf heeft. En nog heel goed bereikbaar ook!"
ja maar dat doet het minder goed op Instagram.
Uiteindelijk kan je alles binnen Europa vinden
Hou je van geschiedenis, oude steden/tempels/kastelen genoeg.
Alles van bossen, bergen, meren, zon, sneeuw verzin het maar.
Als die Chloortje Dressing eens nederland gaat verkennen, en robinson in Drenthe opgenomen gaat worden, gaan we eens verder praten.. dezelfde lieden die een ander de maat nemen.. zo nog even wat minder palmolie .. toch.? Krijg dikke jeuk van al die propaganda en reclames..
Verder ik vlieg weinig.. rij heel europa door met de betrouwbare diesel.. goedkopere diesel vanuit ES, en nog een 150 liter in de cans.. kan ik stoppen, schijten, vreten, slapen waneer het mij uitkomt.. de lange rijen, met die overdreven veiligheidscontroles staan me ook zwaar tegen.. en je kan zo goed als niks meenemen.. Daaag vlieger..
Ik mis m'n dieseltje wel. De wintersport vakanties en rondreis door Europa heeft die auto echt probleemloos gedaan. Gewoon 1100 KM op 30 liter. Wat een feest was dat.
Net terug van Istrie met mijn dodge ram 1500. Grote gastank in de bak kan ik lekker in 1 keer doorrijden. Thermos koffie en frigobox achterin. Geen ventje pijn. En daar ter plekke lekker mobiel om al die mooie plekjes te bezoeken.
Enne nee, ik schaam me er helemaal niet voor.
@LangeTijdGeleden | 25-08-23 | 10:00: Das wel extreem zuinig, kwam je wel boven de 60? of originele motor eruit een 2 cylinder hatz diesel er in?
Bij mijn weten is er nooit iets zuinigers geweest dan zo,n 3 cilinder Vw - Lypo.
Mij zal je nooit in zo’n ding zien.
Als mensen horen te vliegen zouden ze wel vleugels hebben.
Dus ook geen auto? Want als mensen horen te rollen zouden ze wel wielen hebben?
Haha, kabouter Schimmelschreeuw
A.k.a. de vliegende schimmelinfectie.
Het is buiten donker
Ben erg verdrietig
*CO2-cadeaubon uitschrijven doet*
Niemand, op een handje vol idioten na, heeft vliegschaamte. Maar ja, als je dat handje vol idioten constant aan het woord laat denkt de goegemeente dat hun aantal substantieel is.
Mijn vriendin is op weg naar Schiphol, moet vliegen voor werk.
Daarom slinger ik de grasmaaier niet aan en zet de koffieautomaat uit en pak een biertje.
Daarom is haar vlucht nu klimaatneutraal.
Koelkast ook uitzetten, jah!
@goedverstaander | 25-08-23 | 09:37:
Mogen de vriezers aanblijven?
Gaat er nog iemand opstappen vandaag? Vond gister wel weer een leuke dag.
Jammer dat het hier niet mag, maar vanavond zal ik in het café het schone lied KL 204 (als ik God was) van Peter Koelewijn voor je draaien.
Als troost.
Ik reis zo nu en dan per trein naar Kuala Lumpur. Vanaf Singapore. Goed bezig.
Tonijn schijnt ook schaars te worden.
Dus nu bestellen voordat het op is.
Precies. Als het eindresultaat vaststaat, dat je op den duur geen tonijn meer kunt/mag bestellen, kunnen we ze beter allemaal nu maar alvast opeten.
www.deondernemer.nl/actueel/kingfish-...
Mij krijg je dat vliegtuig niet in.
Heb ik nu een gratis abollement op de VK gewonnen?
Vliegen ook niet aan de smoelensmid familie besteed. De wereld is een grote speeltuin en ik speel het liefste thuis in Europa;)
@Smoelensmid | 25-08-23 | 09:36: *Volkskrantabonnement uitdelen doet;-)*
een hele bolle ja
@Roos: Abbo. Het is abbonement.
Zullen we eens wat berekenen?
Een Airbus van Wizzair gebruikt op het traject Eindhoven->Varna 6000 liter kerosine. (Ik zat in het vliegtuig te wachten en kon de meter van de tankauto zien)
Het vliegtuig had 216 passagiers aan boord.
Per persoon kostte deze vlucht dus 6000/216 = 28 liter kerosine PP.
Met de auto is de afstand 2.500KM (EIN to VAR). We gaan moet vier personen.
Gemiddeld rijdt de benzine auto 1 op 12. Er zitten immers 4 personen en een stapeltje bagage in de auto. Er zijn bergen onderweg.
Per persoon is dit 2500/12/4 = 52 liter benzine pp.
Met de bus is deze afstand ook 2.500KM.
Gemiddeld rijdt een touringcar 1 op 3,5 op Diesel.
In de touringcar zitten 50 zitplaatsen
Per persoon is dit 2500/3.5/50 = 14.3 liter diesel pp.
De trein rijdt op gas, steenkool en/of kernenergie. Zodra je Oostenrijk voorbij bent zijn er bijna geen windmolens en zonnepanelen meer.
Het verbruik kan ik niet meten.
Conclusie:
Wanneer je met de bus gaat verbuik je de minste, maar wel de vervuilendste brandstof. Kerosine is veel zuiverder dan diesel en geeft minder vervuiling.
Vliegen gaat het snelste
We kunnen concluderen dat er dus iets anders schuilgaat achter de hetze tegen het vliegen.
We zullen het meer moeten zoeken in de elite die zich verheven voelt boven het gewone volk. De elite weet niets meer om zich boven het gewone volk te verheffen, dus gaat de elite het gewone volk maar naar beneden trappen. Het gewone volk mag niet meer met het vliegtuig en de elite wel.
De elite, of wat zichzelf daarvoor door ziet gaan, is dus heel erg smerig bezig...
Hij die het gewone volk niet eert,
is het gewone volk zijn belastinggeld niet weert
Voor een gewone vakantie gaat dit verhaal wel op. Maar je moet je afvragen of het wel zo nodig is om naar Vietnam of Singapre te gaan met je gezin voor een vakantie. Dat zijn vaak ook gezinnen die nog nooit in Maastricht of Madrid of Athene zijn geweest, maar wel in La Paz, Tokyo en Kaapstad.
Duidelijk toch. De elite wil niet naast u als stinkend plebs zitten en probeert u vliegschaamte aan te smeren
Ik kan je zeggen dat dit grote onzin is; wij vinden het prima als iedereen vliegt. Jullie zitten allemaal in jullie eigen vliegtuigen en wachtruimtes etc en zitten ons totaal niet in de weg.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:31: ze weten niet eens waar de Betuwe ligt en welke Waddeneilanden er zijn.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:31: U zegt het zelf, dat is ook vakantie.
Het gaat er niet om hoeveel , maar wel om waar die uitstoot plaatsvindt.. in hogere atmosfeerlagen is het effect vele malen groter. www.sciencedirect.com/science/article... www.klimaathelpdesk.org/answers/is-er... www.youtube.com/watch?v=oqu5DjzOBF8&a...
@Roos | 25-08-23 | 09:35: Ik was een paar jaar geleden op bezoek bij een paardenfokker hier in het dorp. Ik vroeg of hij wel eens op vakantie ging. Antwoordde : "als je in ... woont, dan heb je altijd vakantie" En hij keek voldaan over de weilanden
@Roos: er zijn geen waddeneilanden in de Betuwe. Dat was een strikvraag he?
Diesel is schoner dan Kerosine, het is dus net andersom als u stelt. Eerst wordt kerosine gedestilleerd uit ruwe olie en de volgende stap is om er Diesel van te maken. Los van alle accijnzen en heffingen is Diesel ook duurder dan Kerosine.
@HD50 | 25-08-23 | 09:46: Het is precies andersom:
Uit ruwe olie krijg je in volgorde van zuiverheid de volgende componenten:
1 Asfalt/Teer
2 Stookolie
3 Diesel
4 Kerosine
5 Benzine
6 LPG
@HD50 | 25-08-23 | 09:46: Jet A1 en Diesel zijn in de basis hetzelfde. Het verschil zit hem in viscositeit en smerende eigenschappen. Jets draaien prima op diesel, maar in een kleiner temperatuurbereik. En een dieselauto kan op Jet A1 rijden, al zal dat op de lange termijn wel tot hogere slijtage leiden. Er zijn vliegtuigjes waar zelfs volgens het handboek zowel diesel als Jet A1 in mag.
@Haberdoebas | 25-08-23 | 09:51:
Het proces loopt wel andersom. Eerst haal je de vluchtigste elementen uit de olie (LPG). Dan de iets mindere (benzine)... en wat je overhoud pleur je op de weg. Stookolie verbruiken ze op de schepen die de biomassa uit Canada, en het goedkope spul uit China brengen (goed voor de IkStinkZo hesjes).
@Muxje | 25-08-23 | 10:03:
Belangrijkste punt is dat je vliegtuigturbines vrijwel continu optimaal laat lopen (gaat immers om het laagste verbruik).
Het sommetje van Haberdoedas kan je makkelijk ook met Wikipedia maken. Je pakt de actieradius en de inhoud van de brandstoftank (je komt te hoog uit omdat de tank nooit leeggevlogen wordt en de actieradius wel een marge heeft). Neem het aantal passagiers, maal 0.8 voor een gemiddelde bezettingsgraad dan volgt o.a.
Een Embraer E195-E2 en de 737-MAX-200 (van RyanAir): 2.5 l/100km pp (de 738, nog de backbone van RyanAir, is dat 3.3 l/100km).
de angst moet regeren. Dat geeft hen meer macht. En meer mogelijkheden om nog meer geld uit onze zakken te kloppen. Zo simpel is het.
Knaapje Jetten ............. no need to say more
Ze hebben de advertentie zo aangepast dat het woord ‘vliegen’ er niet meer in voorkomt. Sluw!
Tevens achterbaks.
Vliegschaamte? Ik neem altijd vega als eten en ik huur een elektrische auto bij aankomst.
Die dames zitten daar voor de extra service.
Frans heeft alleen voor zijn pens al 4 stoelen nodig.
@Waakvlam | 25-08-23 | 09:23: Frans mag in het middenpad zitten anders is het vliegtuig uit balans.
Die vliegt privé.
Wij zijn gemaksmensen geworden op alle gebieden en dan is vliegen een logische keuze. De gemaksmens moet zich realiseren dan de Groene partijen vooral een aanslag willen plegen op uw gemak. Veel plezier met het F1 weekend.
Jumbojetten en Bontekoe schaamte voor de bühne.Huichelaars pure sang.
De meeste mensen vliegen zich suf omdat ze denken 'pakken wat je pakken kan', straks sluiten ze ons weer een paar jaar op. Binnen is binnen, thuiszitten kan altijd nog. Heb je in ieder geval nog de ervaring waar je op terug kunt kijken als je zit te genieten van je avondklok.
Ja, Nu.kan.het.nog!!!!1! Straks mag het niet meer. Dat zeg ik ook altijd tegen mezelf en tegen de kinderen. Zelfde met wintersport.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:26: klopt helemaal, daarom schaf ik mezelf ook nog een hele dikke turbodiesel aan, misschien de laatste, maar misschien ook wel de een na laatste als ik de kans krijg.
@TurpinDick | 25-08-23 | 09:26: Lekker doen en geniet ervan, laat ze de #$%^^ krijgen.
De enige reden waarom politici (en ideologische schapen) zeggen dat het niet mag, is omdat er dan een alibi is om de prijzen te verhogen. Een aflaat voor de "overtreding" dus. Niets nieuws, het gaat gewoon om geld en macht. Zoals altijd.
Ik/wij vliegen niet en kunnen straks de benzine niet meer betalen.
Moet ik dan in de toekomst tussen de Belgische moslims op het lokale strand gaan zitten?
Ik hoor mn schoonvader er wel eens over, dat ze (op de brommer) met vakantie gingen in eigen land.
Maarja dat was ergens 2e helft vorige eeuw.
Die ouwe Kreidlers meurden ook als de pest hoor.
Klopt, maar niet zo erg als de aula van een azc.
Treinen rijden vaker niet dan wel, auto's staan vaker stil want file, wegwerkzaamheden, ongelukken en klimaatklevers.
Bussen rijden steeds minder want gebrek aan personeel.
Frappant genoeg is het vliegtuig het meest betrouwbare voertuig geworden.
Vakanties zijn afgelopen, de collega's op kantoor lopen weer op te scheppen. Vooral Vietnam was in trek dit jaar, maar ook Peru, Canada, Nepal langs horen komen. Echt met de 'kids' (<12) rondreizen schijnt hip te zijn.
Norit zal goede zaken doen.
Ja het is me wat hè, tussen al die hippe collegas, blweeeh.
Er is een tijd geweest dat hip stond voor vrijdenkend, creatief en vooral ook menslievend.
Tegenwoordig staat het vooral voor duur, exclusief en egoïstisch.
Toch hoef je niet ver te gaan voor een spectaculaire reis. Was dit jaar in Ierland op pad met mn vriendin, en zij is eigenlijk alleen dat verre spul gewend. Ze was echt verbaasd dat je zo dicht bij zo'n schitterende vakantie kan houden.
Was wel vliegen, Ierland met de trein zou betekenen eerst met trein naar St Malo, dan met de boot naar Westport en een heel klein spoornet dat nergens komt.
@Grumpy_Old_Ed | 25-08-23 | 09:21: Ierland dichtbij?
M'kay
Bij mijn collega's dezelfde trend.
En dan hun geïnteresseerde blik waar jij naartoe bent geweest.
Kostelijk als je "nergens" antwoordt. De meesten weten niet hoe snel ze hun vraag moeten herstellen.
@Roos | 25-08-23 | 09:27: Wel als je het vergelijkt met Peru, Canada en Vietnam. Vlucht is 1.5 uur.
Zorg dat je bij AerLingus op de mailing list staat en een paar maanden van tevoren je ticket boekt en je vliegt voor nog geen 150 euro pp heen en weer. Luchthavenbelasting en alles erbij.
Jij vind van niet? Lijkt me idd een schitterend land en staat zeker op de lijst!
@Roos | 25-08-23 | 09:31: Eindeloos in de tandarts praktijk op moeten antwoorden, en tandarts waar gaat de vakantie dit jaar naar toe, nergens ik blijf thuis.. die gezichten allemaal ;) Vliegen heb ik altijd gecombineerd met een internationaal tandarts congres, dan heeft het nog een doel en nut.. Anders is het alleen maar doelloos rondlopen en je vergapen aan het zoveelste obligate uitzicht en indruk.. mensen die naar Bali zijn geweest vraag ik altijd wat ze het mooist vonden , de Barong of de Kecak en dan krijg je een nietszeggende lege blik terug.. Ahnungslos;(
@Smoelensmid | 25-08-23 | 09:49: lol! Veel mensen die naar Verweggistan gaan, gaan daar 10 dagen aan het strand liggen of nog erger, aan het zwembad.
Daar snap ik niets van. Vooral niet als ze dat in de zomervakantie doen. Dit jaar is het wat minder, maar een paar jaar geleden was het hier 30 plus de hele zomer. Water genoeg zou je zeggen. Maar ja, "bucketlist" hè.. (braakneigingen van het woord onderdrukt)
@Grumpy_Old_Ed | 25-08-23 | 09:21:
Of je neemt de Eurostar naar Londen, dan de trein naar Crewe en Holyhead in Wales. Dan de boot naar Dublin, en met de trein verder naar Westport.
Wij vliegen zondag even naar County Cork.
@Eduardo- | 25-08-23 | 09:15: norit is zo 1995.
@Roos | 25-08-23 | 10:09: Een nieuwe soulmate, ik herken maar al te goed de argumenten van het meissie hier;)
Je hoort in de huidige generatie natuurlijk de proteststem wat meer, maar dat neemt niet weg dat ook onder de jeugd gewoon heel veel figuren zijn die voor 80 euro naar Spanje/Griekenland/Turkije vliegen om daar de lokale bevolking te terroriseren. Die vliegen allicht ook een paar keer per jaar, en als ze al mogen stemmen stemmen ze vast braaf pvv, vvd en fvd.
Meld je eens aan bij Warmshowers en verbaas je over hoeveel jeugd er ook onderweg is op de trekking bike.. Ik zie ze elke week langs komen Mooi volk;)
Lapland, Slovenië, Oslo en in november naar Rome.
Vliegschaamte in je broekje.
Oslo staat hier ook op de planning, maar wel in combinatie met de trein. Google maar eens Bergensbanen.
Wat me wel opviel is dat bijna alle vluchten nu consistent 40 minuten tot 1.5 uur later vertrekken. Er zijn blijkbaar niet genoeg "push trucks", de wagens die de vliegtuigen als het waren taxi'en. Afgelopen jaren was de media er als de kippen bij als er ook maar een rij bij de security stond maar dit nieuws is vooralsnog onbelicht. Huh?
Interessant gegeven...
Correct. Of eigenlijk de chauffeurs van de pushback trucks zijn de bottleneck, training is best lang schijnbaar.
U bedoelt op Schiphol? Waarom nog vanaf Schiphol vliegen dan? Er zijn voldoende alternatieven (ja, ook intercontinentaal).
@Louter Leuter | 25-08-23 | 10:05: zou het niet kunnen dat die pushers eerst diesel waren en nu om en om aan de snellader gaan dat kan wachten wellicht in de hand werken..?? airportindustry-news.com/all-electric...
@Smoelensmid | 25-08-23 | 11:01:
Yep. En dat toestellen op eigen kracht taxieden (je gebruikte de "pushers" om te... pushen - de push back van de gate). Maar nu doen we groen. Ik zal tzt eens dit balletje in mijn netwerk opgooien.
En hoe past dit in het verhaal dat 80% van NL bij de voedselbank loopt, de benzine iets van 3 euro kost, de verwarming op 12 graden staat en de hypotheek lasten verdubbelen bij de komende rente verhogingen. Ik dacht toch echt dat we allemaal deaudt gingen, het komende jaar?
Regeren is vooruitzien.... Vandaar dat de helft van de Tweede Kamer zijn of haar biezen heeft gepakt. Als Kamerlid kun je dit toch niet meer verkopen?
een steeds groter deel van NL heeft het moeilijk en niets te besteden. Een aanzienlijk maar langzaam krimpend deel van NL heeft geld in overvloed.
Mensen sparen voor hun vakantie, krijgen ook vakantiegeld. En vliegen is natuurlijk ook veel goedkoper dan met de auto naar het buitenland.
Plus dat eten, drinken, etc vrijwel overal goedkoper is dan in NL. Vakantie in het buitenland is ook een besparing.
@zeeman73 | 25-08-23 | 09:09: stop met immigratie en die groei van armoede stopt ook.
Maar dan nog: als je armoede definieert als de onderste 10% van NL met inkomensgrenzen, dan is armoede per definitie niet op te lossen.
Tegenwoordig valt niet op vakantie "kunnen" ook al onder armoede en word je om de oren geslagen met jammerverhalen.
Mensen weten zich niet meer te vermaken en creatief te zijn.
@Dandruff | 25-08-23 | 09:10: Is zeker waar. En door het horecapersoneel aan de Costa Brava wordt je in tegenstelling tot op een Amsterdams terras gewoon in het nederlands te wooord gestaan.
Maak goede treinverbindingen in Noord-West Europa, ontwikkel schonere vliegtuigbrandstof en stop met huilen. Mensen willen zich verplaatsen. Deal with it.
Inderdaad veel meer treinverbindingen dat is beter dan accu’s van a naar b schuiven. Zou daar vol op inzetten.
Gewoon beginnen met een paar langere trajecten aanleggen met zo'n supersnelle Japanse trein. Een soort backbone zeg maar.
Hoezo ontwikkel schonere vliegtuigbrandstof? Synthetische brandstoffen zijn al sinds ca 1920 bekend (Fischer-Tropsch). Je pakt C0, plakt daar H'tjes aan en zie daar je bent er. Duitsland had geen olie voor de Wehrmacht, dus die werd uit kolen gemaakt (ook Zuid-Afrika had er ervaring mee).
Ok ok, je moet wel die waterstof eerst maken (kost veel energie). De facto moet je al die energie die de aarde in olie gedrukt heeft (warmte en compressie) er nu zelf eerst insteken. Dat kost. Oppompen is veel goedkoper.
@Grumpy_Old_Ed | 25-08-23 | 09:13:
De verschillende spoorsystemen zijn een dingetje. In Engeland, rondom en in London, heb je er (meen ik) zes! Bovenlleidingen, en derde rails (en diesels, maar die hebben nergens last van, die dieselen gewoon door).
* National Rail, 25 kV, 50 Hz wisselstroom bovenleiding
* National Rail, 0.65 - 0.75 kV, gelijkstroom, 3e rails (incl. London Overground)
* 1.5 kV gelijkstroom bovenleiding
* 0.75 kV gelijkstroom bovenleiding (trams) en nog een paar
* 0.63 kV gelijkstroom 3e rails (London Underground)
* 0.75 kV gelijkstroom 3e rails (DLR in London)
* 0.75 kV gelijkstroom 4e rails (Waterloo en City in London)
(en nog een paar lokale varianten van 3e en 4e rails).
In Londen, beter door Londen rijdt er maar één trein noord-zuid, en dat is Thameslink (die treinstellen zijn dus dubbel uitgevoerd, 25 kV AC boven, en 0.75 kV DC onder). Gaat via London Bridge naar Blackfriars (station op een brug over de Thames), naar St Pancrass. Alle andere station in London zijn kopstations.
En dit is nog alleen nog maar Engeland. Enter de EU.
@Louter Leuter | 25-08-23 | 09:41: Wist u dat het VK al enige jaren niet meer in de EU zit? Engeland zelf is er overigens nooit lid van geweest. Of bedoelde u het gehele VK?
@dathoujetoch | 25-08-23 | 10:49:
Als ik het VK bedoeld had, dan had ik dat wel gezegd (er zijn een paar systemen in Schotland, die niet in Engeland gebruikt worden). Dat het VK niet in meer in de EU zit, doet niet ter zake. Het is een illustratie hoe lastig het zal worden om al de railsystemen in de EU te integreren.
Wil je een EU voorbeeld? Spanje heeft _vier_ verschillende spoorbreedtes. Grotendeels 3 kV DC, en 25 kV AC voor de hogesnelheidslijnen (en ook trams en metros).
Hier thuis hadden we het er ook over, we schamen ons dat we zo weinig vliegen.
Rob Jetten is een stampvoetende puber. Ongelooflijk dat de vvd hem naar voren schuift, maar dat zegt dan wel genoeg over de vvd-leden zelf.
En ik altijd maar denken dat Robbie van D66 is....
Is dit een grapje?
@D-Fens_1963 | 25-08-23 | 09:05: nee, domheid
@Jos Tiebent, ik zou uit protest gewoon niet VVD maar D66 stemmen. Dat zal Rob Jetten leren.
Je zit weer bovenop het nieuws, Jos!
@D-Fens_1963 | 25-08-23 | 09:05: als je nog niet door hebt dat het twee handen op 1 buik zijn heb je het ook niet begrepen.
@Ommezwaai | 25-08-23 | 09:04: Misschien bedoeld hij gewoon dat Rutte hem naar voren heeft geschoven in het coalitie akkoord ? Jos ?
REAGEER OOK