Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kirsten Verdel ontdekt: KMar en OM bestaan uit wannabe Chinezen

Onterecht verdacht van rol bij XR-demo dankzij gare identificatietechnieken

Kirsten Verdel (als webmaster ontslagen bij Osdorp Posse omdat ze gebruik maakte van het mailbestand van de rapformatie om haar eigen PvdA-campagne te pluggen, voormalig tassendraagster van Dirk Scheringa, zelfverklaard Obama-fluisteraar en Drimmelaar bij Dröge en Van Drimmelen Publyon, die Kirsten Verdel dus) is voor de verandering eens een serieuze kanarie in de kolenmijn. Ze kreeg onlangs een waarschuwingsbrief van het Openbaar Ministerie (OM) over die befaamde Extinction Rebellion-demonstratie op Schiphol in november vorig jaar. Een licht tikje op de vingers die het merendeel van de andere demonstranten ook ontving. Er is alleen één probleem: Verdel was helemaal niet aanwezig bij dat protest.

Deze week ging ze op gesprek bij de Koninklijke Marechaussee (KMar) over de kwestie en toen gebeurde dit: "De twee marechaussees vertelden haar dat ze geen 'verdachte', maar wel 'een betrokkene' is. (-) Haar werd uitgelegd hoe het proces van identificatie ongeveer verlopen was: de foto's die op 5 november gemaakt waren op Schiphol van mensen die zich weigerden te identificeren, waren vergeleken met openbare bronnen zoals Facebook, Twitter en andere platforms en websites. "De Marechaussee keek naar mensen die bijvoorbeeld een bericht van Extinction Rebellion een 'like' hadden gegeven. Echt een belachelijke methode", vindt Verdel. "En het ging dus ook fout. De marechaussees lieten mij twee foto's zien van een vrouw die totaal niet op mij lijkt. Ik schoot gewoon keihard in de lach. Ze leek ouder, had sluik blond haar, was een beetje mager met een wat ingevallen gezicht. Ze had roze lijnen op haar gezicht geverfd, ik denk om minder herkenbaar te zijn. Dát was in elk geval gelukt." Zorgwekkend, want dat betekent dat KMar en OM (en wie nog meer bij de overheid, hier gaat het vandaag ook helemaal Minority Report) gebruik maken van gare identificatietechnieken en onschuldige burgers in databases opslaan dan wel als verdachte dan wel als betrokkene bij extreemlinkse demonstraties, voetbalrellen, boerenprotesten, campagnebijeenkomsten met Frans Timmermans, coronademo's enzovoorts terwijl ze daar helemaal niet waren maar wel op iemand li(j)ken.

Of zoals deze blast from the past één en ander samenvat:

Social

D66- en GroenLinks Kamerleden Joost Sneller en Lisa Westerveld zijn nog aan het delibereren over wie de Kamervragen gaat stellen maar wordt vervolgd.

Reaguursels

Inloggen

Delibereren… Ik denk dat dit “epibreren” moet zijn.

Mr Moore | 23-08-23 | 20:01

Is dat niet die Mevrouw van Twitter die met huilende kinderen
voor de TV zat toen Trump werd gekozen.

MorgenEenAnder | 23-08-23 | 19:38

Als ik dit allemaal lees denk ik "ga toch boeven vangen".

Hetisnietaanteraden | 23-08-23 | 19:27

Daarom gebruik ik dus altijd de facebook van mijn vrouw. Je weet maar nooit.

Hadena | 23-08-23 | 18:08

Was het Dirk niet? Ze lijken wel op elkaar, én hij heeft een roze streep op z'n gezicht.

Harry.Langezwaal | 23-08-23 | 16:24

NeeDDRland is een doodgriezelig landje.

Tapu | 23-08-23 | 16:12

Ik ben niet zo kapot van mevrouw Verdel maar ik vrees dat ze hier een punt heeft.

thanseeuwen | 23-08-23 | 16:10

Anniko's opsporing verzocht zou ook wel een artifical intelligence facial recognition algoritmes kunnen gebruiken

HetOorAakel | 23-08-23 | 16:09

Justitie en Defensie, twee ministeries met een D66 - minister.

Opajoop | 23-08-23 | 14:30 | 1

Hoezo? Yesildinges is toch echt van de VVD hoor.

Jafco | 23-08-23 | 15:23

Justitie en Defensie, twee minin

Opajoop | 23-08-23 | 14:27

Hier mag inderdaad wel dieper op in gegaan worden, want er gaan hier een heel aantal dingen fout. Waarom zijn deze mensen niet gewoon vastgezet en op de normale manier hun identiteit vastgesteld net zoals gebeurt als je je op straat niet kan identificeren, immers hebben ze de wet overtreden door het vliegveld te betreden.

En wat ik me afvraag; waaruit blijkt dat ze er níet bij was? Als iemand daar het antwoord op heeft hoor ik het graag.

NietHenkLooij | 23-08-23 | 14:10 | 5

@Cunucu | 23-08-23 | 14:33: in ieder geval genoeg getuigen en waarschijnlijk inclusief bewakingsvideo's (indoor speeltuin) en fotoreportage (bruiloft)

klavert | 23-08-23 | 14:47

Dank!

NietHenkLooij | 23-08-23 | 15:04

Verdel hoeft niet aan te tonen dat zij er niet bij was. Zij moeten aantonen dat Verdel er bij was. En dat kunnen ze niet.

Deflatiemonster | 23-08-23 | 16:04
▼ 2 antwoorden verborgen

ik ken Kirstin persoonlijk uit haar studententijd (en we samen half Europa doortrokken in het spoor van R.E.M.) daar moet je geen ruzie mee krijgen echt niet die bijt zich vast en laat niet meer los

Petroselinum crispum | 23-08-23 | 14:02 | 1

Heeft ze zich toen ook vastgebeten in Peter Buck?

Deflatiemonster | 23-08-23 | 14:09

Overheid van van en voor burgers naar tegen burgers. Misschien is Omzigt dan toch de verlosser?

zokanhetookja | 23-08-23 | 13:59

Veel social media heb ik niet, maar een inlog op GS is minstens zo riskant.

XR kan mijn goedkeuring niet hebben (uitzonderingen mogelijk).
Maar de wijze waarop XR bijeenkomsten en demonstraties verstoord worden door het OM, etc. kan echt niet door de beugel.

BraadWorstLul | 23-08-23 | 13:58 | 5

@Malle moer | 23-08-23 | 15:09: Tijdens covid de avondklok goedkeuren bijvoorbeeld?

Hetiswathetis | 23-08-23 | 15:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze heeft ook wel een ontzettend klimaathoofd natuurlijk. Verder zou het misschien gescheeld hebben als het OM netjes had afgesloten met: "Als u niet bij de demonstratie aanwezig bent geweest, mag u deze brief als niet verzonden beschouwen."

Zottekap | 23-08-23 | 13:58 | 3

Dat helpt niet want je staat in systemen (lees: vast houtje touwtje excel 'werkbestanden') waar geen democratische noch staatsrechtelijke controle op is en waar je nooit meer uit komt maar die niet zonder gevolgen blijven in het echte leven

zokanhetookja | 23-08-23 | 14:04

@zokanhetookja | 23-08-23 | 14:04: Ooit duikelt een of andere ambtenaar ze op, geen idee heeft wat de oorspronkelijke reden of context was maar de lijst toch maar doorvoert en ineens heb je een probleem als je een overstap maakt binnen of buiten Europa. Onvoorziene kosten? Die zijn voor u want niemand is aansprakelijk. Juridische kosten? Zelfde. Gederfde inkomsten en tijdverlies? Ook voor uw rekening.

Deflatiemonster | 23-08-23 | 14:08

Jesse Klaver krijgt waarschuwing wegens klimaatontkenning.
Tunahan Kuzu krijgt waarschuwing wegens islamofobie.
Kees van der Staaij krijgt waarschuwing wegen geluidsoverlast.
Dion Graus krijgt waarschuwing wegens dierenmishandeling.
Sylvana Simons krijgt waarschuwing wegens racisme... eh, wacht even...

J.P.Drapeau | 23-08-23 | 13:51

Oke, ik weet dat ik eigenlijk op de inhoud moet reageren, maar ik klikte op de link van Publyon en ik ben echt in shock dat iemand van 45 er uit kan zien en zich kan kleden als mijn moeder van 73.

Quantum Suicide | 23-08-23 | 13:51 | 2

Beter dan andersom in ieder geval.

TurpinDick | 23-08-23 | 13:59

Ja vond ik ook opmerkelijk.

2tribes | 23-08-23 | 22:03

Laat maar

HogeNood | 23-08-23 | 13:50 | 3

Jammer

Duwbak_Linda | 23-08-23 | 13:51

Niks, laat maar,
"Een licht tikje op de vingers die het merendeel van de andere demonstranten ook ontving"
DAT!
WAT had nog mooier geweest.

drastic | 23-08-23 | 14:11

Met uw nick wellicht niet verstandig.

Harry.Langezwaal | 23-08-23 | 14:41

Er liep ook een ouwe bouvier, daar is die computer mee in de war.

Klaas_de_Waal | 23-08-23 | 13:48 | 1

hahahaha

De_fluitlokker | 23-08-23 | 13:50

Ik zie het probleem voor de rechtgeaarde mensen zoals u en ik, dat moeten we niet willen. Echter voor onderzoek naar de milieuterroristische organisatie XR knijp ik wel even een oogje dicht. Hypocriet maar ja ik moet wel.

Jan van Haerlem | 23-08-23 | 13:46 | 4

Als je dit doet vanwege een organisatie die geen directe organisatorisch opzet heeft en dus opsporingsmethoden nodig geacht worden die controversieel en onrechtmatig zijn, dan kun je er vergif op in nemen dat juist de rechtgeaarde mensen als eerste gepakt worden.

Deflatiemonster | 23-08-23 | 14:00

@Après toi | 23-08-23 | 13:58: Nee dat is voor mensen die frauderen met hun sociaal contract.

Duwbak_Linda | 23-08-23 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ligt het nu aan mij of lijkt het dat het alleen nog maar steeds erger wordt bij het OM?
Zeer waarschijnlijk uitzichtloze kwestie De Mos loopt nu nog en nu weer vermeend niet aanwezige personen linken met foto's i.v.m. extintion rebellion (of hoe dat heet)?
Wordt dit niet onderhand een gênante vertoning?
Denk niet dat Kamervragen voor de misschien toch wel erg noodzakelijke cultuuromslag zorgen bij het OM?

Jan, Leiden | 23-08-23 | 13:45 | 2

Je gooit nu alles op één hoop. Enig idee hoeveel mensen er bij het OM werken?

Après toi | 23-08-23 | 13:48

@Après toi | 23-08-23 | 13:48: Dat is wel gebruikelijk bij het herkennen van trends, dat je dingen naast elkaar legt, toch?

Malle moer | 23-08-23 | 14:35

Oef, ze kreeg een brief! Het lijkt China wel. Big Brother enzo. Terwijl het haar tweelingzus was die daar op Schiphol demonstreerde.

Après toi | 23-08-23 | 13:43

Dit is waarom ik nooit meer buiten ko... oh wacht, who am I kidding, ik ben zolderkamer reaguurder en kwam toch al nooit buiten.

CynicalBastard | 23-08-23 | 13:40

Iets dat zorg wekt is een mogelijke aankondiging van rampspoed. Een dodelijk auto-ongeluk is niet zorgwekkend, het is een totale ramp. De huidige surveillancestaat is niet zorgwekkend, het is een ramp die iedereen heeft laten gebeuren, want niets te verbergen. Want terrorisme, waar u zich beter geen zorgen over maakt, er wordt immers over u gewaakt.

nsfl | 23-08-23 | 13:39

Toch wel vreemd om bij een demo niet mee te werken aan identificatieplicht en geen DNA of vingerafdrukken af te moeten staan en geen gezichtsherkenning uit te kunnen voeren op personen voor een identificatie.

Reebensteeltje | 23-08-23 | 13:37 | 1

Nee, identificatieplicht en DNA afnemen wordt alleen gedaan als je een stel gestoorden probeert tegen te houden die een kinderfeest dreigen te verzieken. Voor milieuterrorisme en woke nederland gelden andere wetten.

me163komet | 23-08-23 | 14:26

Helaas Kirsten. Computer liegt niet. Computer zegt schuldig.

Duwbak_Linda | 23-08-23 | 13:35

Allemaal wannabe agent Smiths

Biolizard | 23-08-23 | 13:32

Sylvia Kristel was beter aan te gluren dan deze.

bijna_raak | 23-08-23 | 13:30 | 1

En op bepaalde momenten ook in te gluren

SteilAchterover | 23-08-23 | 13:34

XR peopletjes moeten helemaal niet door de douane op Schiphol WILLEN... of ga je me nu vertellen dat ze protesteren tegen vliegtuigen maar zélf wel op vakantie gaan naar Antalya?

bisbisbis | 23-08-23 | 13:28 | 1

Neeeuh, het zal toch niet?!
(Snel FB/Insta/Tiktok/Hyves/X achter rug verbergen doet)

VP732 | 23-08-23 | 13:33

" Ze leek ouder, had sluik blond haar, was een beetje mager met een wat ingevallen gezicht."
Optie 1) Kirsten heeft al vijf jaar niet in de spiegel gekeken.
Optie 2) Vrouwen verven nooit hun haar, de haarkleur is echt de beste identificatie bij vrouwen.

Festen | 23-08-23 | 13:27

Ohoo, secretaresse GS op locatie, underkoffer??
"Ze had roze lijnen op haar gezicht geverfd, ik denk om minder herkenbaar te zijn."

Kouwe Kees | 23-08-23 | 13:22

Anderzijds, als XR haar ware aard laat zien is het wel handig om te zien wie deze bende impliciet steunt. Linksom of rechtsom zul je toch moeten uitzoeken wie allemaal in dit enge netwerk aanwezig is.

Kartelmaster2000 | 23-08-23 | 13:20 | 5

@Trekhaas | 23-08-23 | 13:25: een like is zeker wel impliciete, indirecte steun. "Vind ik leuk". Ik vind XR totaal niet leuk!

Kartelmaster2000 | 23-08-23 | 13:39

Ik ben niet echt kapot van het idee dat de overheid een dossier van je mag aanleggen als je alleen maar zegt dat je iets leuk vindt.

MAD1950 | 23-08-23 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Te paard! GeenStijl, wis mijn bestaan uit al jullie bestanden aub.

HD50 | 23-08-23 | 13:20 | 1

Te laat. Zeker bij zo'n plotselinge vluchtpoging slaat de monitorspecialist er op aan.

Harry.Langezwaal | 23-08-23 | 14:45

Beste lijkt me als ze een grote phallus op haar voorhoofd laat tatoeëeren. Dan gaat dit in elk geval niet meer mis.

SteilAchterover | 23-08-23 | 13:20

Mies Bouwman leeft!

UnderTheDevil | 23-08-23 | 13:19

wannabe chinezen is op meer plekken in de globale politiek in een probleem
machthebbers moeten het toch zo'n mooi systeem vinden

niemand specifiek | 23-08-23 | 13:17

Gezichtsherkenning is op zich een prima opsporingsmiddel, maar alleen om een “lead” te genereren, de volgende stap moet altijd een controle door een mens zijn.
Wel benieuwd naar die kamervragen, dat zullen wel weer precies de verkeerde zijn, zoals altijd bij dit soort onderwerpen.

Muxje | 23-08-23 | 13:13 | 1

Nou, 1 ervan is hopelijk of niet alleen een computer, maar ook een mens ernaar heeft gekeken hopelijk? Maar zeker weten doe je dat niet.

Jan, Leiden | 23-08-23 | 13:48

Oei iemand heeft een fout gemaakt.

John McClane | 23-08-23 | 13:11 | 1

Inderdaad. Bas vergeet helemaal te vermelden dat Kirsten Verdel ook nog eens een prijs heeft gewonnen omdat ze het beste was in corona tweets van Hugo de Jonge retweeten.

Ananas Skaiwokker | 23-08-23 | 22:10
-weggejorist-
BobDobalina | 23-08-23 | 13:10 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Vanwaar de bij-lap-interesse in deze persoon?

AntiZanicz | 23-08-23 | 13:10 | 1

Omdat het op deze manier iedereen kan overkomen?

Met_baard | 23-08-23 | 13:43

De wereld wordt mooier door AI, ML, en gezichtsherkenning. Het moet wel werken anders hebben ze in China een probleem.

Heeft u al sociale deugpunten gescoord vandaag?

Louter Leuter | 23-08-23 | 13:09 | 4

Deugpunten... Nou ik heb wel 2 blikjes die het emballageapparaat niet pakte aangetekend teruggestuurd naar de fabriek vandaag.

VP732 | 23-08-23 | 13:36

Die Chinezen kijken niet zó nauw hoor.

hero_of_heaven | 23-08-23 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland