Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DIT is hoe AI je jouw baan gaat kosten

Sorry voor de DPG-achtige klikhoerenkop, maar u dient gewaarschuwd te worden

Social

ZE zeggen al een tijdje dat Artificial Intelligence een heleboel banen bedreigt en dan denkt u: ja, iedereen die bij het AD of Nupuntenel werkt kon jaren terug al vervangen worden door een beta van ChatGPT. Maar ook mensen die koffie maken in een koffiebar kunnen hun baan kwijtraken aan AI. Niet omdat AI zelf koffie kan zetten, maar wel omdat AI verdomd goed kan meekijken hoeveel koffie jij kan zetten. AI is een boos kijkende middenmanager met een clipboard waar targets en KPI's op geschreven staan, die vinkjes zet bij jouw serveersnelheid, souplesse en service-gerichtheid. Als je niet snel genoeg die cilindervormige kartonnetjes vult met het warme sap uit gemalen koffiebonen, worden die vinkjes kruisjes. Wanneer er meer kruisjes staan dan vinkjes, zegt het algoritme DIT. Trouwens, wat doen die twee lamlullen aan de bar daar al 1 uur en 15 minuten? Die dachten zeker in de buitendienst te gaan om veilig te zijn voor AI? Even hun digitale directeur verwittigen dat ze hun koffiepauze al met een uur overschreden hebben! BAM! Tik-Tok, je tijd is op...

Reaguursels

Inloggen

Ik vind het best ok om in klantenservice ongeinteresseerde winkel en barmedewerkers eruit te filteren.
Toen ik in het verleden in Almere werkte en ik ging daar in het winkelcentrum eten en shoppen was er een boel winkelpersoneel die meer oog hadden voor elkaars privestory's dan voor de klanten.

steekmug | 19-08-23 | 23:27

Ik vul elke dag zo'n 320 gleuven op het Friese platteland, knappe AI die dat van me over kan nemen. Adressen waar je de post op de wasmachine kan/moet deponeren en/of op de meest onmogelijke plaatsen. Het zal mijn tijd nog wel uitdienen.

R30 | 19-08-23 | 22:27 | 3

Hoeveel van die 320 gleuven die je in Friesland elke dag vult zijn brievenbussen?

l3art | 19-08-23 | 23:03

@l3art | 19-08-23 | 23:03: Gelukkig het overgrote deel, maar op het Friese platteland gaat het er relaxed aan toe, vaak nog touwtjes uit de brievenbus en/of de deur gewoon nog open.

R30 | 19-08-23 | 23:13

Ik vermoed dat 'de brievenbus' binnenkort wellicht zal verdwijnen. Het lijkt erop dat digitale brievenbussen daadwerkelijk hun intrede zullen doen, niet alleen in de vorm van e-mails, maar met een technologie die de aflevering van een 'poststuk' kan waarborgen.

Gewoonzo | 19-08-23 | 23:48

Op mijn werk wordt AI al ingezet. Kijkt met je mee. Zal er vast van leren om je uiteindelijk te vervangen.

NerdAlert | 19-08-23 | 21:05

Begin vorige eeuw voorspelde de britse econoom John Maynard Keynes dat aan het eind van vorige eeuw mensen nog maar 15 uur per week zouden werken en daarmee alles kunnen produceren wat we nodig hebben.
Het tegenovergestelde werd de werkelijkheid: mensen werken meer uren dan ooit tevoren.

blbla | 19-08-23 | 20:51 | 2

John Maynard Keynes zat er dus slechts 30 jaar naast, niet zo slecht dus. Wacht nog een paar jaartjes en dan werkt de gewone mens nog slechts 15 uur per week.

Gewoonzo | 19-08-23 | 23:49

Dat is niet omdat we 36h/week nodig hebben om productie te draaien maar om te voorkomen dat paupers in bullshitbanen met elkaar gaan praten en besluiten dat het hoog tijd is voor een revolutie.

******** | 20-08-23 | 01:08

What's new? Dit is een moderne versie van Scientific Management (Taylor). Ken uw klassiekers (Taylor, Fayol en Weber).

SAP | 19-08-23 | 19:55

Mooi. Niemand meer werken. Eigen koffie meenemen, klaar. Gezellig.

Lukiluuk | 19-08-23 | 19:19 | 3

Iedereen aan de uitkering, AI verdiend het geld voor ons.

Rdock | 19-08-23 | 19:38

Daar zullen diverse bovenbaasjes heel blij mee zijn, de onderpeupels tot op de minuut goed te kunnen controleren. De team spirit is immers gebaat bij hi-tech wantrouwen en volautomatische angstcultuur.

Zeurders | 19-08-23 | 19:10 | 1

Feiten zijn ondergeschikt aan controle-drift, dus vooral niet meten of je ondergeschikten misschien juist het beste presteren als je ze gewoon hun ding laat doen en slechter als je ze telkens op de vingers kijkt.

******** | 20-08-23 | 01:21

Sommige banen verdwijnen en andere banen veranderen.
Om een PDF van de netwerkschijf te halen heb je geen archiefmedewerker nodig.
De sociale verzekeringsbank heeft geen kaartenbak meer die medewerkers handmatig op volgorde moeten leggen sinds ze alle gegevens in de computer hebben ingevoerd.
Overigens vreesde de PvdA in de jaren 70tig dat computers medewerkers zou vervangen en dat er daarom een speciale belasting om computers moest komen die zij voorheen alleen uit science fiction boekjes kende.
Dat was bijna net zo dom als het plan om belasting te gaan heffen over e-mail omdat er dan minder dingen per post verstuurd zouden worden.

Osdorpertje | 19-08-23 | 19:08 | 1

Er zijn lobbyisten die het wel goed doen voor de doelgroep. Kijk maar naar de kopieer heffing op usb sticks en als bedrijf moet je een heffing betalen want oh oh je zou eens iets uit een tijdschrift kunnen kopiëren, ziek gewoonweg.

Rdock | 19-08-23 | 19:41

Gaat er meer om wat nu door mensen wordt gedaan straks niet meer door mensen gedaan hoeft te worden nog altijd. Vooral administratieve handelingen kunnen vrijwel allemaal door AI worden gedaan. Degenen die verstand hebben van AI en dit soort dingen kunnen ontwikkelen gaan gouden bergen verdienen. Maar die er niet in mee kunnen en nog 2 decennia of meer moeten werken vervallen in de armoedeval, want er zal geen sociale constructie voor worden opgebouwd. Maak me dus vooral zorgen om jongere generaties die de know-how of feeling met AI niet hebben.

Jan, Leiden | 19-08-23 | 18:57 | 1

Misschien kan AI je uitleggen wat de armoedeval is.

******** | 20-08-23 | 01:23

Op naar een fijne maatschappij vol regels en bestuur zonder gevoel. Dat zal me een mooi paradijs gaan worden voor alle robots onder ons. Zou die AI ook een mooie plek kunnen aanwijzen voor mensen met gevoel waar ze vanuit hun hart kunnen leven? Ik ben benieuwd. Ik zal vast een mooie plek verzinnen waar ik mijn gevoel en inzicht kan verstoppen, zodat ik zonder te vrezen en met veel plezier alle handeingen kan gaan verrichten die van me gevraagd (lees geëist) gaan worden. Een beter wereld begint zonder jezelf!

SixStrings | 19-08-23 | 18:52 | 1

Ik vertrouw meer op computer-algoritmes dan op menselijke algoritmes: die laatste zitten vol vooroordelen, en die programmeren ze ook zonder het te merken in het computer-algoritme, maar die computer wordt tenminste niet boos als je zegt 'ik zet hier even een palletje recht zodat je wat minder racistisch bent'

******** | 20-08-23 | 01:26

Kun je natuurlijk ook leuk koppelen aan je Digitale identiteit en je Central Bank Digital Currency. Na 15 minuten kun je geen nieuwe koffie meer bestellen, want je pauze is om.

Blauwpetje | 19-08-23 | 18:40

Ik voel me redelijk veilig als carrosseriebouwer..

RM666 | 19-08-23 | 18:32 | 3

Lijkt me niet echt terecht, maar goed.

John McClane | 19-08-23 | 18:55

@JohnMacClane: ach, ik werk met elektriciteit, hoe gevaarlijk kan het zijn?

RM666 | 19-08-23 | 19:14

In de kern is het waarschijnlijk dat de toekomst van de carrosseriebouw wordt gevormd door een synergie van menselijke expertise en geavanceerde technologieën zoals AI en robots. Het vinden van een balans tussen geautomatiseerde processen en de unieke menselijke vaardigheden is van groot belang. Het is zeer waarschijnlijk dat robots in de komende 10 jaar een aanzienlijke rol zullen spelen in de carrosseriebouw, het is tevens waarschijnlijk dat ze het volledige vakgebied in die tijd geheel kunnen overnemen.

Gewoonzo | 19-08-23 | 23:55

Liever vandaag dan morgen!
Ik zou zó genieten van de AI, die door de it dienst geinstalleerd moet worden (hint: een printer installeren duurt nu al meer dan een jaar. Een jaar!), Om vervolgens in de klassen te gaan draaien.
Leerlingen komen dan zeker netjes op tijd het lokaal binnen en volgen daar netjes de lessen?
Of nee, het wordt thuis aangeboden! Nog veel beter! Dat gaat goed komen in de gezinnen waar zes man op één kamertje een les proberen te volgen.
Heb er zin an!

EEnzame SchizofrEEN | 19-08-23 | 18:26 | 4

Printen? Printen? Nooit gehoord van een paperless office? Wie print in godsnaam nog vandaag de dag?

Zqwiqly | 19-08-23 | 23:46


Ik begrijp je enthousiasme over de kansen die AI biedt in het onderwijs en de mogelijke positieve invloed die het kan hebben. Dit omvat zelfs het idee van het vervangen van de huidige IT-dienst in het onderwijs, die duidelijk tekortschiet in capaciteit en kunde.

Gewoonzo | 19-08-23 | 23:58

@Gewoonzo | 19-08-23 | 23:58:
Probleem met IT in het onderwijs is vooral dat het ontzettend slecht betaalt en dat leraren er ontzettend op neerkijken (die zien de IT-er als een conciërge).
Oftewel: het werk wordt vooral gedaan door autisten uit de sociale werkplaats die al vanaf hun jeugd een pesthekel hebben aan onderwijzers (er is veel discriminatie tegen autistische kinderen in het onderwijs).

******** | 20-08-23 | 01:36
▼ 1 antwoord verborgen

Laat ook maar: Jodokus Koolmees die het als uitdaging zou moeten zien om het OV aantrekkelijker te maken.

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 18:21 | 3

Daar kun je echt beter een AI op inzetten.

Of mij. Terugdraaien van de "marktwerking", alle buitenlandse partijen er uit. NS in twee afdelingen, personen en goederen, overheidsgestuurd, volledig. Goederen marktconform laten betalen, personenvervoer gratis voor NL-burgers en zeer schappelijke tarieven voor internationale reizigers. En dat betalen we dan van de synergie-effecten en de boetes die de NS niet meer hoeft te betalen en vooruit, een miljard of wat uit de klimaatpot.
Machinisten, conducteurs en spoorwegbeveiligers worden weer eerbare beroepen et voila.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:44

@WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:44: Yep. Nutsbedrijven zijn precies dat: Bedrijven die hun bestaan rechtvaardigen vanuit het hebben van een algemeen nut.

Ik chargeer nu, maar dit in tegenstelling tot zogeheten ondernemingen die afhankelijk zijn van wat de gek voor hun producten geeft. Maak daar maar eens chocola van.

-edit- P x Q Dit niet begrijpen, want het ligt aan Q en dus gooi je P omhoog. En dan al die compleet gestoorde juichverhalen.

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 20:52

@WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:44:
Dat mag niet: als er geen nutteloze consultants uit de staatsruif mogen vreten dan wordt het IMF boos.
Graaikapitalisme heeft half Afrika kapot gemaakt en als Nederland een grote mond krijgt dan marcheren de yanks hier volgende maand de stranden op.

******** | 20-08-23 | 01:43

Gaat nooit gebeuren. Ik heet geen Rikkert. Dus.

DeJemelscheet | 19-08-23 | 18:17

Als men dat systeem in de 2e kamer installeert zit Omzigt na een week alleen in die zaal...

CornholioNL | 19-08-23 | 18:10

Op naar DDR 2.0 in het kwadraat. Het is wachten op een bevrijdingsbeweging die datacentra opblaast.

Nichtsneues | 19-08-23 | 18:08

Mij baan is zo geheim dat ikzelf niet eens weet wat ik doe.

goedverstaander | 19-08-23 | 17:57 | 7

@WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:08: Ja precies! Ik ben ook iemand die alles loslaat, eenmaal thuisgekomen. Een héél enkel keertje, wanneer er een probleem is dat langer duurt dan een dag en waar we niet uitkomen, denk ik daar thuis over. Onder de douche, werkt vaak hersenstimulerend om één of andere reden, dat geklater op je hoofd.

Papa Jones | 19-08-23 | 18:16

@Papa Jones | 19-08-23 | 18:16:
Ik denk thuis even goed nog te vaak over werk na, maar dan kan ik dat meer filosofisch, langere termijn, bredere blik doen. Hoef me alvast niet verkrampt vast te houden aan wat ik morgen of na het weekend MOET doen. Heb op dit moment echt geen idee wat ik maandag allemaal ga doen, los van mijn standaard ritueel het eerste uur van iedere dag.
Mijn herinneringspunten zullen het me maandag wel vertellen.

Dat geklater op mijn hoofd zorgt bij mij juist meestal voor leegte in een kop waar de gedachten normaal zelden stil staan. Om het even in het topic te houden.. zodra er AI ontstaat waarbij de ene AI juist meer over werk gaat denken, terwijl de andere AI juist eindelijk wat meer rust ervaart in het drukke hoofd wanneer deze AIs onder de douche staan, dan pas hebben we echte AI lijkt me zo.

Het menselijk brein is nog heel lang niet te vervangen.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:36

@WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:36: Het zou mooi zijn wanneer AI de saaie k-klusjes voor mij doet! Aanvraag voor dit, aanvraag voor dat, bewijs zoeken voor zus en zo.

Alle administratieve sh*t zeg maar.

Dan kan ik mij met het creatieve leuke werk bezighouden.

Papa Jones | 19-08-23 | 18:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou simpel.

Ik ga niks kopen bij zo'n ballentent en ik ga er al helemáál niet werken.

Succes met je AI.

Papa Jones | 19-08-23 | 17:54 | 2

Ben blij dat je je aansluit bij het verzet

Botte Hork | 19-08-23 | 17:56

Als jij eigenaar zou zijn van wat jij nu een "ballentent" noemt zou jij vast graag weten wie goed is en wie niet, welke klanten bijdragen aan de winst en welke niet.

Rebellis | 19-08-23 | 18:13

Ik vind dit te kort door de bocht.

Het personeel kan alleen veel kopjes bereiden als er doorlopend veel klanten komen. Daaropvolgend kun je afspreken wie vooraan werkt en wie opvolgend als vliegende de keep het overige werk afhandeld. Denk o.a. de kassa en de aftersales middels muffins, croissants, etc.

Meer interessant is de inventarisatie van hoe lang klanten blijven hangen en dat je daarop optimaliseert. Niet dat de inderling veel anders kan.

In Nederland mag dit niet worden uitgevoerd. Als het goed is heeft elke winkel/horecagelegenheid een cameraprotocol die vermeld wat er met de beelden wordt gedaan. Dat is heel beperkt wat je mag doen.

Atlantis-95 | 19-08-23 | 17:51 | 1

Je mag alles opnemen en geanonimiseerd verwerken om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren maar ook om eventueel gezeik van klanten te voorkomen. Een tijdje geleden voor een eigen project een magazijn ingericht, van elk pakket werden meerdere foto's gemaakt en werd het gewicht opgeslagen. Reden voor ons was destijds het grote aantal "vermiste" artikelen in het warehouse maar ook het aantal valse claims (pakket niet ontvangen, ik mis artikelen, goedkoper product ontvangen) van klanten. Belangrijkste les: Trust no one!

Rebellis | 19-08-23 | 18:22

Een kamer meisje in een hotel me2en gaat zelfs verdwijnen. youtube.com/watch?v=dCSDokJ4Akg&f...
Heb zelfs al AI vuilniswagen (nog bemand voor veiligheid) zien werken alsmede complete fruit en groente teelt met AI gestuurde drones. Voor iedereen die denkt ‘Dat overkomt mij niet’. You are wrong.

Botte Hork | 19-08-23 | 17:50

Ok dus als ik dan 30 keer nutteloos een kopje heen en weer loop ben ik top performer? Ik stem voor.

ipsocrat | 19-08-23 | 17:44

Ik zou me als journalist eerder zorgen maken. AI schrijft veel betere stukken.

HaaiBaai | 19-08-23 | 17:44 | 1

Ik zou me wel zorgen maken, maar het is nog niet gezegd dat AI betere stukken schrijft.

Dan moet je onderstaande even lezen. Microsoft al heeft 200 journalisten ontslagen en nu kwam er een artikel met kromme zinnen.

Dat gaat over een reisblog over het leukste locatie in Ottowa. En wat is de leukste locatie.... de voedselbank met de opmerking "Overweeg hier naar toe te gaan met een lege maag"

twitter.com/parismarx/status/16922331...

Atlantis-95 | 19-08-23 | 17:56

Ik heb nog 5 jaar te gaan, voer maar in dat AI.

seasicksteve | 19-08-23 | 17:42 | 3

Precies op tijd klaar dan nog waarschijnlijk!

Jan, Leiden | 19-08-23 | 17:46

Ik ook zoiets - als vertaler. Zou ik het redden? Ik kan eventueel 2 jar overbruggen met eigen geld.

Madame Poitiers | 19-08-23 | 17:51

@Madame Poitiers | 19-08-23 | 17:51:
Als het duurder is om afscheid te nemen dan nog x jaar je salaris te betalen, je werkgever (nog) niet bezig is met AI en er een sociaalconstruct binnen je organisatie zit waarbij menselijkheid een groot goed is, dan zou ik me niet al te druk maken als ik jou was. Twee van de drie is overigens ook goed genoeg lijkt me.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:00

Geen enkele computer kan mensen te woord staan zoals ik doe.

Dus.

GKJP | 19-08-23 | 17:39 | 4

Jawel, dat kan wel.

John McClane | 19-08-23 | 17:55

U bent onmisbaar dus? Ga is naar het kerkhof ... daar ligt het vol met onmisbare mensen. Maar de aarde draait rustig verder ... ook zonder u

Atlantis-95 | 19-08-23 | 17:57

Dit is leuk, van de drie guursels één eerlijke, en twee aannames.

GKJP | 19-08-23 | 19:14
▼ 1 antwoord verborgen

Pfft.... k zie AI nog niet snel wichelroede lopen of paragnost zijn.

Is dit nog nieuws? | 19-08-23 | 17:37

Dit is toch niet nieuw? Dergelijke analyses doen bedrijven nu al.

Goofy Goofball | 19-08-23 | 17:37 | 1

Its a me a.. AI...

Is dit nog nieuws? | 19-08-23 | 17:38

Wat je ziet in bovenstaand filmpje is geen AI, maar real time object recognition. Iets is pas AI als het zelflerend is. Het kan zijn dat het model dat gebruikt is getrained is door een zelflerend systeem, maar dit AI noemen is hetzelfde als zeggen dat je kopje koffie een koffieplantage is.

JWZ_JMK | 19-08-23 | 17:36

Voorlopig zou je zo'n algoritme specifiek moeten afstellen op een koffiezaak, wat duizenden euros gaat kosten, met een uurtje naar de beelden kijken (of goh, je eigen zaak eens bezoeken) zou je in no-time betere informatie hebben

ipsocrat | 19-08-23 | 17:36 | 1

Zie mijn andere post. Hier ben ik niet helemaal mee eens.

Dit laat in principe heel mooi zien wat de werkdruk is op de werknemers, hoe de klanten gespreid langs komen en hoe lang klanten blijven hangen op welke plek.

Dat aantal kopjes per werknemers is nog niet echt interessant omdat er een aspect aannemen order en afrekenen en aftersales is (de muffin of appelpunt).

Wat wel interessant is dat je kunt bijhouden welke plekken als eerste worden ingenomen, hoe lang men op die plek blijft en of je dat wil gaan tunen.

Atlantis-95 | 19-08-23 | 18:02

AI trainen om, met beelden van de Ring, voorbij wandelende of fietsende dames compilatie te maken. Patronen herkennen en pushmelding geven als AI verwacht dat er een favoriet langskomt.

En natuurlijk een transscipt van alles wat iedereen bespreekt bij de deurbelcamera.

Zou dat mogelijk worden? Ik vraag het voor een vriend.

sjef-van-iekel | 19-08-23 | 17:31

Tja, zo sla je de plank wel goed mis met AI. Het is geen wedstrijd, zo snel mogelijk koffie zetten, maar de juiste koffie en lekker bij de klant te leveren met een glimlach zodat de tevreden klant de volgende keer weer 10 euro aftikt voor een producer met 10 cent aan grondstoffen.

Analia von Solmsch | 19-08-23 | 17:28 | 1

Producer = product.

Analia von Solmsch | 19-08-23 | 17:29

Ach, als man op leeftijd: ik probeer altijd voor de leukste kassière te gaan zonder het al te zielig proberen te doen lijken. Kost het een paar minuutjes meer misschien, boeiend!

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 17:27 | 6

@Hetkanverkeren | 19-08-23 | 17:40
Dat zal van de buurt afhangen en hoe daadkrachtig de kassières/bewaking is.

Het voordeel van een snelkassa is dat je minder ruimte hebt dan een kassa met kassière met loopband voor de rij zonder de wachtende klanten. Dat is an sich veel efficienter en sneller.

Ik had vorige keer voor de eerste keer bij de AH dat al mijn producten werden gecontroleerd door de servicemedewerker. En bij iemand deden ze dat ook. Die hebben opdracht om alles steekproef te controleren.

Atlantis-95 | 19-08-23 | 18:08

@John McClane | 19-08-23 | 17:56: Ik heb een eigen huis. Daar heb ik 30 jaar lief en leed voor bespaard. Niets geheims aan, maar geef de fiscus een vinger.

Iemand heeft Marnix van Rij uit een sloot gered. Jammer voor al die mensen die net even geen argeloze redder bij de hand hadden.

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 18:10

@Atlantis-95 | 19-08-23 | 18:08: Als iemand die vanaf zijn geboorte verstrooid is en bij wie zelfs de beste elektronica in mijn handen dienst lijkt te weigeren, mijn redding: mensen die wel van wanten weten.

Niet ontworpen voor gezelligheid, die transactie: ik heb dingen nodig, dankzij jullie kom ik er mee weg zonder een onverhoopte dief te zijn.

Hetkanverkeren | 19-08-23 | 18:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben benieuwd of dat AI dan bij binnenkomst van mij kan zien wat ik ga bestellen en welke naam er op de beker moet.

PattayaNerd | 19-08-23 | 17:19 | 5

@Demanpieter | 19-08-23 | 17:25: 80, waarom zou je dan iemand naast je bed willen, iemand in mijn bed lijkt me wenselijker ;) zelfde leeftijd andere wensen ik ben ook 67 en mijn net iets te jonge vriendin is tien jaar jonger.. In het leven is het altijd vooruit denken;)

Smoelensmid | 19-08-23 | 17:38

AI ziet niks maar weet alles. Op het moment dat jij binnenkomt weet het dat je al twee weken niet naar de sportschool geweest bent, 15kg te zwaar bent en je niet houdt aan de voorgeschreven eetregels. Je naam is niet nodig, je krijt niks, ook geen beker

ZomaarEen | 19-08-23 | 18:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat leuk, een koffiehuis met menselijk gereedschap in de bediening.

Duwbak_Linda | 19-08-23 | 17:15

Als ik Olga was zou ik gewoon af-en-toe een bekertje water op de toonbank zetten, en in de tussentijd lekker aan de achterste tafel TikTokken. AI heeft er geen idee van.

Lochos | 19-08-23 | 17:13 | 3

Ehmm Olga, je hebt 45 koffies verkocht. Dat is goed, maar we missen wel 160 euro omzet... Enig idee?

John McClane | 19-08-23 | 17:33

@John McClane | 19-08-23 | 17:33: "Eh nee, dat weet ik niet Mujneer, vraag het uw AI maar. "

Lochos | 19-08-23 | 17:38

Komen er ook AI maffiabazen?

nobodiesunmighty | 19-08-23 | 17:10

Gewoon braaf je spuitjes blijven halen en je hoeft dit allemaal niet meer mee te maken joh.

Nilfisk | 19-08-23 | 17:09

Offline en analoog zijn het nieuwe goud. De sleutel? Cash.

SilvioDante | 19-08-23 | 17:08 | 1

Ik was gisteren even gedwongen offline vanwege het wegvallen van de internetverbinding en ik vond er niks aan. De oplossing was cash, want daarmee ik vond ik een andere buurman bereid om zijn internetverbinding met mij te te delen.

Zum_Fotzen | 19-08-23 | 17:47

Dit is hoe AI kan worden ingezet om te meten hoe efficiënt jij, volgens bepaalde criteria, werkt. Of dat jou je baan gaat kosten zal afhangen van de uitslagen van de meting. Wellicht doe je je werk erg goed en krijg je opslag.
Er is een duidelijk verschil tussen AI die wordt ingezet ter evaluatie en AI die direct je werk overneemt en daarmee een arbeidsplaats opslokt.

Schoorsteenveger | 19-08-23 | 17:07 | 4

@Nilfisk | 19-08-23 | 17:18:
Wat in de tekst staat is dat het jou je baan kan kosten, niet dat het jouw positie kan bestendigen. Ik had het inderdaad anders moeten formuleren.
Als AI gebruikt wordt ter evaluatie kan het effect negatief zijn, maar ook positief. Dat laatste wordt door van Rossem buiten beschouwing gelaten.

Schoorsteenveger | 19-08-23 | 17:32

@Schoorsteenveger | 19-08-23 | 17:32:
Dan nog heb ik liever 2x per jaar een goed gesprek met mijn leidinggevende. Terugblikken, vooruit kijken, wat ging goed, wat ging minder, wat verwacht jij van mij, maar ook, wat mag ik van jouw/het bedrijf verwachten.
Kopje koffie of thee erbij, zelf gehaald bij de automaat, menselijk contact..

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 17:49

Klantgedrag wordt ook bijgehouden. M.a.w. waar gaat een klant als eerste zitten (de hotspot) en wat is de gemiddelde tijd dat een klant op een bepaalde plek blijft hangen en drinkt. Daar kan op worden geoptimaliseerd.

Atlantis-95 | 19-08-23 | 18:10
▼ 1 antwoord verborgen

Iedere robot of AI moet gewoon als werknemer gezien worden. Ik word ook kapot belast omdat ik het lef heb te werken. In dit geval aangezien een robot geen persoon is kan men een mens mooi vrijstellen van werk, d.w.z. betaald worden uit arbeid uitgevoerd door een robot.

Stonecity | 19-08-23 | 17:04

Ze kunnen die koffie ook gewoon wat duurder maken. Geprivilegieerde studenten kiepen makkelijk 100 euro per maand bij zo’n koffie-uren naar binnen.

JJMS | 19-08-23 | 17:04 | 4

Of studenten die Max heten en 60k lenen.
Sowieso snap ik geen drol van de trend onder de jeugd, tieners, pubers om continu kant en klare broodjes te halen, thuisbezorgd te bestellen en koffie buiten de deur te drinken.
Hou dat geld in de knip en ga in het weekend fatsoenlijk stappen, spaar wat en koop dat autootje als je 18 bent.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 17:44
▼ 1 antwoord verborgen

Inderdaad de duurbetaalde middel managers gaan zo beslissingen nemen, maar wat ze niet zien is dat die ene werknemer die minder bakjes schenkt en wel met iedereen een praatje maakt iemand is waar mensen speciaal voor komen, terwijl diegene die 20bakjes maakt een introvert is die juist blij is dat niemand hem aanspreekt en erg blij is met werknemer 2 die dat voor hem doet. Samen doen ze 15 bakjes wat ook meer dan normaal is. Maar dat d’66, groen-links/PvdA stemmende middel management snapt dat niet.

Snap_het_ook_niet | 19-08-23 | 16:59 | 4

@de uitbater | 19-08-23 | 17:02:
Eén laag middenmanagers is, zeker bij iets grotere bedrijven, zeg 50+ FTE, gewoon nodig.
Mensen die visie, strategie, tactiek en een hoop consultantgeneuzel vertalen naar de werkvloer. Omdat zij zowel de taal van directie/topmanagement als de taal van de werkvloer spreken. Omdat ze, indien kundig en betrokken, met een been op kantoor en een been op de werkvloer staan.
De directeur en de teamleider productie spreken meestal niet dezelfde taal. De teamleider heeft hulp nodig bij de implementatie van zaken waartoe de benodigde opleiding en/of denkvermogen ontbreekt. De directeur heeft het nodig om "gebral" vanaf de werkvloer om gezet te krijgen naar feiten en data. Zodat wensen of bezwaren van het personeel niet af gedaan wordt als "gebral" en er een luisterend oor voor gevonden wordt.

Belangrijkste aspect van een goede, waardevolle middenmanager is dat hij niet alleen spreadsheets en powerpoints produceert om het topmanagement te behagen, maar vooral werkt als verbindingsofficier tussen "top" en "bottom". Tussen mensen met een heel andere sociaal-economische achtergrond en een heel andere kijk op werken en wat belangrijk is in het (werkende) leven.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 17:36

@WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 17:36: Data, alleen wat gemeten kan worden wordt gelogd. De rest doet niet ter zake en daarom blijven we maar vergeefs data analyseren waarom de omzet terugloopt op oploopt.

Als een meewerkende voorman/teamleider op de werkvloer rondloopt en ook zelf last heeft van domme beslissingen wordt het al beter. En dan weet die meer dan die data-analyse. Alleen klinkt het minder objectief. Helaas, bij data is het vaak ook mensenwerk en dus garbage in garbage out.

Nichtsneues | 19-08-23 | 18:15

@Nichtsneues | 19-08-23 | 18:15:
En die goede middenmanager weet dus beter de vertaalslag te maken om aan het topmanagement uit te leggen waarom de teamleider last heeft (of gaat krijgen, beter preventie dan repareren) van domme beslissingen.
De teamleider zegt "dit werkt niet", krijgt de wedervraag "waarom dan" en heeft de capaciteiten niet om dit te onderbouwen. Enkel zijn onderbuik en werkervaring. De middenmanager vertaalt naar hogere echelons.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

De banken zijn hier al een hele tijd mee bezig en Henk en Ingrid werken hier vlijtig aan mee

likmegaties | 19-08-23 | 16:59 | 1

Ik werk bij een bank, geen centje last van AI hoor.

Papa Jones | 19-08-23 | 17:56

Zitten er serieus mensen 1.25 uur aan een bakkie sure leut? Wifi uitzetten, zijn ze zo weg.

Super Grover | 19-08-23 | 16:53 | 2

Al die "digital nomads", *kots, die met een laptopje op het terras van Starbucks "werken"

Blaffendehond | 19-08-23 | 17:23

Misschien hebben ze hun twee bakkie al op. Dat wordt dan helaas niet bijgehouden.

Atlantis-95 | 19-08-23 | 18:12

De lucht is het limiet, vrijwel alle beroepen gaan vervangen worden, vele al binnen enkele jaren. De vraag is alleen: wat gaan we doen als er niet meer te werken en dus niets meer te verdienen is?

John McClane | 19-08-23 | 16:49 | 2

Basis-inkomen, digitaal geld en sociale kredietscore.

pollens | 19-08-23 | 16:58

Er is altijd plek voor schoonmakers bij de ASML of ander hightechbedrijf in de buurt. En die schoonmakers hoeven zich geen zorgen te maken, want een robot die zelfstandig kan schoonmaken is het probleem niet. Maar zo'n robot kan door de Chinezen overgenomen worden of Amerikanen. En voor je het weet loopt dat kreng met de blauwdrukken van de nieuwste chipmachine de deur uit. Een robot met AI is in die wereld een onbetrouwbaar ding.

Xaphan | 19-08-23 | 17:05

Briljant. Kan AI ook de toegevoegde waarde van onze politici in kaart brengen?

Malle moer | 19-08-23 | 16:47 | 3

Alle politici wereldwijd kun je vervangen door een enkele Commodore 64 met Cassette bandje.

Blaffendehond | 19-08-23 | 17:20

Computer say no.

eentweehuppekee | 19-08-23 | 17:21

Daar hebben we Omtzigt al voor.

pollens | 19-08-23 | 17:38

Moet je eerst klanten hebben die koffie willen kopen. 120 kopjes koffie snel achter elkaar zetten is niet zo ingewikkeld.

RandyBiel | 19-08-23 | 16:47

Weer allemaal tools voor managers, arbeidsannalisten, nietsnutten enz. Kijken hoe de laatst overgbleven arbeiders nog meer uitgeperst kunnen worden.

shimanski | 19-08-23 | 16:46

Gaap, bangmakerij

HeNKiEeE | 19-08-23 | 16:46 | 2

Zou je er bang van worden? Waarom?

John McClane | 19-08-23 | 16:49

@John McClane | 19-08-23 | 16:49: Zo komt het artikel op me over.

HeNKiEeE | 19-08-23 | 17:27

U is een bleeder, een schilderend varken levert meer op.

thanseeuwen | 19-08-23 | 16:45

4 man personeel achter de bar in een koffietent. Begin eens gewoon met twee.... Scheelt je veel meer dan die AI.

Leyolm | 19-08-23 | 16:45 | 1

Inderdaad. Olga kan meteen eruit gedonderd worden want die is alleen bezig met haar smartphone (zie je meteen) en dan effe vanaf een tafeltje kijken wie het meest efficiente en klantvriendelijkste zijn. half uurtje zitten en geen "AI" lees eenvoudige camera met tracker voor nodig.
Maar goed, is sowieso een overbodige hipstertent met "barista's". Proest.

Basil Fawlty | 19-08-23 | 16:52

Ze kunnen nu al geen winkelpersoneel krijgen, die paar die er nog zijn willen ze echt niet wegjagen.

Ome Gijs | 19-08-23 | 16:44 | 2

Als robot wil ik bediend worden door mensen.

nobodiesunmighty | 19-08-23 | 17:09

Ik ken een situatie waarbij de medewerker ontslag nam. Het gaat om een viswinkel. Nu staat de eigenaar alleen en die is (oprecht) heel blij.

Die medewerker was er eigenlijk alleen voor om de drankenkoelkast in de gaten te houden bij de ingang van de zaak. Er was altijd gedoe met klanten (diefstal).

De medewerker ging weg en hij heeft de drankenkoelkast verplaatst naar achter de toonbank. Het gaf de eigenaar stukken minder stress. Hij begint dagelijks wel een uurtje eerder om alles voor te bereiden.
Wat hem dat scheelt vroeg ik (daarmee eigenlijk doelend op de drank die nu niet verdwijnt)? Antwoord: € 2000 per maand. Hij duidde onbedoeld het salaris van de tweede werknemer die die niet meer in dienst heeft.

Atlantis-95 | 19-08-23 | 18:19

Mijn baan is uniek en ik ben onvervangbaar.

WasHetMaarMakkelijk | 19-08-23 | 16:41 | 1

Was het maar zo makkelijk.

MargauxGrandCru | 19-08-23 | 16:45

Mooi man.
Die reclame van Ben.
Waar die LGHDMI+USB figuur koffie staat te verkopen.
Ik heb dit-en-dat op de molen!
Nee dank je, ik ben okee.

Piet-Kietelaar | 19-08-23 | 16:38 | 1

De dove reclame is een stuk erger wat dat betreft.

bowlfabriek | 19-08-23 | 16:41

Net als met alles.

Amerika laat alles toe en gaat achteraf repareren.
Net als Nederland.

Voorbeeld.

In Nederland om taxi te spelen dien je 600 vergunningen te hebben.

Uber komt, dat is een taxi en Nederland handhaaft zolang niet totdat Uber groot is en miljardenomzet draait. Dan gaan ze die omzet aanwenden om hun verkeerde gedrag zolang mogelijk te verdedigen.

Je kent de rest.

Het monitoren van je werknemers en je klanten MAG NIET!

Vooraf handhaven, piketpalen slaan.... oh nee, laat maar we hebben weer verloren van de lobby.

Kaas de Vies | 19-08-23 | 16:38

Ik heb geen baan, dus ik ben veilig.

Beloega | 19-08-23 | 16:37

Maar meekijkende middenmanagers die (lettend op souplesse en sevicegerichtheid) targets en KPI's bijhouden bestaan toch al?

Dandruff | 19-08-23 | 16:36 | 2

Nee.

Kaas de Vies | 19-08-23 | 16:38

@Kaas de Vies | 19-08-23 | 16:38:

Ja. Google eens op KPI.

Dandruff | 19-08-23 | 16:40

Waarom zou AI niet koffie kunnen zetten? Zelfs jou gewoon herkennen als je binnenkomt er weten wat je op dat moment zou willen?

John McClane | 19-08-23 | 16:36

Het wachten is op een AI welke je kan liefhebben, neuken en nog meer. Dan heb je niemand meer nodig en bij slap gezwam gaat de knop om.

Datzullenwenogweleen | 19-08-23 | 16:36 | 2

Iedereen een eigen samantha op de bank,met uitknop...

bowlfabriek | 19-08-23 | 16:42

Eerst bullshitbanen creëren en dan AI…

Doei bullshitbaan.

Wijze uit het Oosten | 19-08-23 | 16:35 | 2

Lol! Is wel zo, ben je meteen van die idioten af maar heeft verder niks met AI te maken, zoals jij weet, maar met data gathering. Kon je al 10 jaar geleden doen. Aanklikken op persoon en tracken. In voetbal, rugby, NFL gebeurt dat al lang ver voordat de modeterm AI in zwang kwam.

Basil Fawlty | 19-08-23 | 16:59

@Basil Fawlty | 19-08-23 | 16:59: Klopt, is ook een film over gemaakt: Moneyball.
Baseball club met weinig geld die puur spelers aantrekt op basis van bij elkaar passende statistieken. Meen met Brad Pitt in de hoofdrol als coach. Steeds meer clubs in diverse sporten werken met dit systeem.

CornholioNL | 19-08-23 | 18:13

Ai ai ai, kump nie goe

Rariteitenkabinet | 19-08-23 | 16:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland