Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WHO doet zelf onderzoek naar alternatieve geneeswijzen

Okee en nu?

Hee dit is goed hoor. De World Health Organisation, bekend van internet en bestuurd door die malle dr. Tedros, is even op Facebook gedoken wil heel graag "inclusief" zijn en promoot nu allemaal alternatieve geneeswijzen. Wij citeren even de "community notes" op 'X': "All of the listed modalities are pseudosciences, not medicine. None of them work. Several, such as homeopathy, naturopathy, acupuncture, and "traditional Chinese medicine" are recent inventions and not traditional in any case". Dat zou heel erg verdrietig en verschrikkelijk zijn, als we er niet zo ontzettend om konden lachen. Moeten al die "follow the science" types opeens gaan uitleggen dat de hogepriesters van de science in dit geval keiharde desinformatie promoten, waarvoor je nog niet zo lang geleden van LinkedIn werd verbannen (alsof dat een straf is en geen zegen, red., maar goed, we dwalen af). En moeten al die "WHO = dictatuur" opeens gaan uitleggen dat de homeopatische ayurveda zweefteverij waar zij hun vlaggetje voor ondersteboven hangen steun krijgt van die verschrikkelijke WHO. 

Reaguursels

Inloggen

Zo is er een dorpje in Mexico waar men meer Cola drinkt dan wat anders. Het is goedkoper dan water. Er zijn nogal wat mensen daar die last hebben van suikerziekte. Gelukkig hebben de lokale medicijnvrouwen een medicijn daarvoor. Kaarsje branden en wat Cola drinken, toevallig verkopen ze ook Cola.

EmilioEsteves | 17-08-23 | 02:36

Andersom: de vaccinpushers die zo wetenschappelijk onderlegd waren en tekeer gingen tegen alternatieve behandelingen zwaaiden met bewijs van Rivm, WHO etc en nu begint de WHO zelf met alternatief gebeuzel. Misschien helpt het hun fanatisme wat te dempen (hoop ik)?

Nichtsneues | 16-08-23 | 23:14

Hier wil ik toch op inhaken. Mijn vrouw, ziekte van Lyme en de dokter kon niks betekenen. Nu na 7 jaar natuurgeneeskundige met elke 2 weken biorenonsantie staat ze ze weer vol in het leven. Ik geloofde ook niet in die onzin. Maar deze dokter heeft me wel mijn vrouw teruggeven. Altijd pijn, bedlegerig, geheugenproblemen.... schiet mij maar lek, dit heeft wel zn werk gedaan. Als de reguliere arts het niet meer weet stuurt ie je gewoon naar het ga-maar-met-iemand-praten-loket, want het zal wel tussen je oren zitten

stinkslip | 16-08-23 | 22:39 | 2

Was die 60 eu per x meer dan waard, zelf betaald! Het eerste jaar was het zelfs elke week.

stinkslip | 16-08-23 | 22:44

Post hoc, ergo propter hoc.
N=1
Bewijst helemaal niets.

Tapu | 16-08-23 | 22:48

Paddo's ik raad het iedereen aan.

polletjepiekhaar | 16-08-23 | 22:34

China betaald het meest, dus opzettje dat al die beschermde dieren gewoon bejaagd mogen worden gok hun natuurlijke Viagra

Snap_het_ook_niet | 16-08-23 | 20:22

Wij van de Bonzo adviseren Bonzo.

Veepert | 16-08-23 | 19:34

De oorspronkelijke Chinese geneeskunde kent zijn oorsprong zo'n 3000 jaar geleden. Onder Mao is een subvariant ontwikkeld maar de echte traditionele therapeut baseerd zijn behandeling op 3000 jaar kennis en ervaring. Als het niet zou werken zou het niet zo lang succesvol bestaan. Zelfs onze westerse geneeskunde heeft uit deze kennis geput.

De Koning | 16-08-23 | 19:25 | 3

Hetzelfde geld voor ayurveda, is zelfs meer dan 5000 jaar oud. Is ook geen homeopathie, maar een behandelwijze. Wordt door de WHO ook officieel erkend.

Nuchtere_Tukker | 16-08-23 | 19:33

Dus van gemalen neushoornhoorn wordt je echt geil en potent? Wow!
Dus arseen gebruiken is echt een goed idee? Wow!

Tapu | 16-08-23 | 22:52

Duizenden jaren trial and error zal toch wel wat opleveren.

Reaaalist | 16-08-23 | 23:45

Het enige wat echt werkt is verandering van levensstijl, maar daar zijn we collectief te lui voor. Dus met pillen van de pharmaceutische industrie gaan we symptomen onderdrukken en dan komt het probleem op een later moment tien keer zo hard terug. Mensen zijn gewoon luie gemakzuchtige flikkers die in 90% van de gevallen hun eigen ziektes veroorzaken. Enige verschil tussen alternatieve genezers en reguliere dokters is dat alternatieve genezers tijd nemen voor hun patiënten en dat ze verder kijken dan symptoombestrijding.

fatty | 16-08-23 | 19:10

Welke alternatieve geneeswijzen zou Adhanom Ghebreyesus zelf beoefenen?

lekgoot | 16-08-23 | 18:59

Is kamagra een medicijn?

LeaveOut | 16-08-23 | 18:57

Vreselijk, die weggooiers met hun 'wetenschap is ook maar een mening'-attitude.

Zeurders | 16-08-23 | 18:56

Vooral blind vertrouwen blijven hebben in de creaties van de chemische farmacie. In die industrietak is nog nooit een schandaal waargenomen. Waren ze overal maar zo rechtschapen.

Flibbage | 16-08-23 | 18:26 | 5

Je kunt kritisch zijn op de farmaceuten maar toch niet in bewezen onzin geloven.

Zeurders | 16-08-23 | 18:51

Voordeel, je kan niet dood gaan aan een overdosis homeopathische medicijnen.

Korrel_zout | 16-08-23 | 18:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Pfff, hele lijst met moeilijke woorden. Telt gewoon zorgen dat je ruim voldoende vitamientjes binnenkrijgt ook? Ook uit de reguliere geneeskunde blijkt steeds meer dat voeding (en stres) op bijna alles invloed heeft. (en dat darmbacteriën niet een rol spelen in je afweersysteem maar er gewoon de baas over zijn)

W_F | 16-08-23 | 18:17 | 4

Voeding van invloed op je gezondheid? Wie had dat ooit gedacht!

Flibbage | 16-08-23 | 18:27

@Flibbage | 16-08-23 | 18:27: Tja, maar er word nauwelijks onderzoek naar gedaan. Werkt patat beter dan friet tegen covid-19?

W_F | 16-08-23 | 18:52

@W_F | 16-08-23 | 18:52: Klopt, liever een middel voorschrijven met een aantal bijwerkingen die erger zijn dan de kwaal. Omzetzekerheid, is er iets fijners?

Flibbage | 16-08-23 | 19:52
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, de VN.

nikolaos | 16-08-23 | 18:11

Ze kunnen mijn onderzoek overnemen.
Conclusie: alternatieve geneeswijzen zijn oplichting en kwakzalverij. Onderzoek klaar bij dezen.

RGV42 | 16-08-23 | 18:08

Ik mis Ivermectine op de lijst.

Après toi | 16-08-23 | 18:04 | 5

@Ichneumonidae | 16-08-23 | 18:15: is 6 inch afgerond ook 8? ik vraag het voor een vriendin.

PB 51 heet tegenwoordig rijksoverheid.nl

bergsbeklimmer | 16-08-23 | 18:50
▼ 2 antwoorden verborgen

"By definition, Alternative Medicine has either not been proved to work, or been proved not to work. Do you know what they call Alternative medicine that's been proved to work? Medicine."
--Tim Minchin

Trekhaas | 16-08-23 | 17:59 | 6

Helaas is de huidige mensheid niet zo goed in dat "proved to work". Zowel met alternatieve medicijnen als reguliere medicijnen kan je turven in hoeveel bewijs er is dat het wel werk en hoeveel bewijs er is dat het niet werkt. Dat alleen al is bewijs dat zowel het niet als het wel werken van een medicijn nog lang niet kunnen bewijzen. We laten er wat statistiek op los en doen een gok, in de hoop dat we ooit leren hoe het echt werkt. Alternatieve artsen en regulieren artsen geven exact evenveel garantie op hun werk.

W_F | 16-08-23 | 18:29

@Ichneumonidae | 16-08-23 | 18:08: Ja maar dat is dus duidelijk geen Alternatieve Geneeswijze, dat is gewoon bewezen werkzame therapie.

Zeurders | 16-08-23 | 18:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb eerlijk gezegd niet zo gek veel op met m'n huisarts (die schrijft iets voor of verwijst je), maar met die alternatieve genezers al helemaal niks. Die lui zijn doorgaans te debiel voor woorden.
Stel je bv. de vraag hoe ze staan tegenover retro-geneeskunde, dan vragen ze wat 'retro' is.
Dan vraag ik ook nog of 11 een priemgetal is en dan zeggen ze 'Geen idee, wat is dat?'
Vraag ik dan, om te klieren natuurlijk: Wat bedoel je met 'wat'.

Ichneumonidae | 16-08-23 | 17:59 | 3

Jij gelooft vooral in hartversterkertjes.

Après toi | 16-08-23 | 18:06

Garage bedrijven die zonder onderzoek willekeurige dingen doen en als het probleem dan na een half jaar eindelijk opgelost lijkt, zeggen "kijk, dit was het probleem" zijn niet de beste. Huisartsen die diezelfde methode hanteren ook niet.

W_F | 16-08-23 | 18:34

Het is wat met die huisartsen. In sommige wijken zijn er te weinig en dan nemen ze maar stagiaires aan voor de eenvoudige klachten. Dat kan soms goed gaan maar vaak ook niet. De vorige huisarts had er eentje die aan de patient vroeg: wat denkt u zelf dat het is? 'Gordelroos misschien'? Dat denk ik ook, riep de stagiair blij verrast. Ik geef u een receptje voor een kuur met pillen, daarvan moet u er 3x per dag 2 van nemen gedurende een week, met een beetje water innemen bij de maaltijd. Dus dat is, ehh, 3x2=6, ehh, x 7.... help me even, hoeveel is dat ook alweer? 42? O ja, nu weet ik het weer. Ongelogen. Die patient ging de volgende dag op zoek naar een andere dokter.

quigg | 16-08-23 | 18:43

De WHO komt lekker op tijd met hun lijstje.
De Chinezen gebruiken de alternative geneeswijze al jaren.
Al eeuwen zou ook nog wel eens kunnen.
Verder helpt cbd olie ook ( wel zelf maken ).

Zitvlak | 16-08-23 | 17:57 | 5

Veel 'alternatieve geneeswijzen' mixen er voor de zekerheid toch maar een paracetamolletje door.

Zeurders | 16-08-23 | 18:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Gezondheidszorg is een spectrum.
Biologie een mening.
Exacte wetenschap een keuze.

Wilden ze allemaal zelf toch?

Kaas de Vies | 16-08-23 | 17:54

In plaats van dat overheden hard werken aan het uitbannen van deze oplichterij/kwakzalverij gaat het WHO dus nog even olie op het vuur gooien.

Ik vind het werkelijk ongelooflijk hoeveel mensen, met godbetert academische studies, mij chiropractors en andere manuele therapie onzin aanpraten als ik last van mijn rug heb.

Mensen zijn over het algemeen dom en moeten tot op zekere hoogte beschermd worden tegen semi-wetenschappelijke onzin. De coronacrisis en de hordes ivermectineslikker hebben dat er nog eens ingeramd.

BobDobalina | 16-08-23 | 17:54 | 7

Chiropractie kan mij ook niet bekoren. Om de zoveel tijd lees je wel weer een verhaal over iemand die blijvend invalide is geworden doordat zo'n chiropractor op onverantwoorde wijze aan die persoons nek had gerukt.

lekgoot | 16-08-23 | 19:04

@Louter Leuter | 16-08-23 | 18:40: Heb je die wond nu nog? Of ben je verlost van de bacterie??

Topperke | 16-08-23 | 20:28

@Topperke | 16-08-23 | 20:28:
Dankjewel voor de vraag. Al meer dan 10 jaar niet meer. Maar met de kennis van nu zou ik met honing aan de slag gegaan zijn. Kijk je waar mensen honing bewaren is het gewoon in een keukenkastje in een potje. Ondanks dat het stikt van de suiker zit er geen pluis van een schimmel of bacterie op. Hoe kan dat? Welnu dat is natuurkunde. Honing heeft amper water en is hydrofiel. Zodra een bacterie er op landt, dan krijg je osmose. De voor water permeabele celwand scheidt de honing met een hoge concentratie suiker en de cel met een lage concentratie. De natuur wil evenwicht, dus de honing zuigt het water uit de cel. De bacterie droogt letterlijk en figuurlijk uit. Je hebt geen medicinale honing - wat dat ook moge zijn - nodig. Noch van welke bijtjes en/of bloemetjes het komt. Het gaat om de suiker. Probleem is het opsluiten van de honing. Het wordt vloeibaar en je hebt juist contacttijd nodig. Voordeel bacteriën kunnen er niet resistent tegen worden.

Louter Leuter | 16-08-23 | 21:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik doe al jaren aan heling.

Ruimedenker | 16-08-23 | 17:53 | 1

U bent echt zennnnn?

Zitvlak | 16-08-23 | 17:58

Je wordt ziek van die WHO

laurentius | 16-08-23 | 17:52 | 1

Hoe ze het belang van China economie boven de gezondheid van de hele wereldbevolking stelde, heeft mij wel aan het twijfelen gebracht over die eerste letter.

W_F | 16-08-23 | 18:44

Er is maar een echte genezer en dat is Jezus.

Duwbak_Linda | 16-08-23 | 17:48 | 4

Jullie vergeten Jomanda.

von Amsberg | 16-08-23 | 17:59

@von Amsberg | 16-08-23 | 17:59:
Jomanda kwam te dicht bij de zon en toen smolt haar gewaad.

Duwbak_Linda | 16-08-23 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn acupuncturist heeft een prikkelvrije safe space.

Mr_Natural | 16-08-23 | 17:45 | 2

Ik lijk wel een speldenkussen als ik bij mijn acupuncturist ben.
Nu maar hopen dat het helpt.

Zitvlak | 16-08-23 | 17:54

Bij mijn laatste behandeling ben ik door het oog van de naald gekropen.

laurentius | 16-08-23 | 18:01

Wie betaalt, die bepaalt. Follow the money. De WHO, met eikeltje Tedros, zit diep in de zakken van de CCP. Zo ook Marion Koopmans (zie voetnoot). Dus wordt in wolken gehuld dat "acupunctuur" en "traditionele Chinese geneeskunde" ook volwaardig zijn. Trap er niet in. Die hele WHO stinkt van hier tot aan Beijing.

Voetnoot: Podcasttip. BBC Radio4 "Fever: The Hunt for Covid's Origin" 8 Afleveringen. Aflevering 4 "Mission: Impossible" wordt ook Koopmans geïnterviewd. Zij krabbelt nu ook terug. "It was not an audit." Let ook op de rol van Fauci (oa doen alsof hij een artikel nog niet kende). Maar de NIH financierde ook de "gain-of-function research" van de Wuhan Institute of Virology. Hij ontkende want in zijn boekje kan dat alleen met al bestaande menselijke virussen. Met andere woorden, een Rutteriaans truukje.

www.bbc.co.uk/programmes/m001mdfw

Louter Leuter | 16-08-23 | 17:45 | 7

@BobDobalina | 16-08-23 | 17:56:
Via Basil dit artikel gekregen (zelfde strekking).

www.thetimes.co.uk/article/inside-wuh...

Toch is er een verschil met een artikel en een podcast/interview. Je hoort precies wat er door wie gezegd wordt, en met welke intonatie. Het zijn 8 afleveringen van een half uur (met helaas wat herhaling), maar verschillende hoofdpersonen (waaronder Koopmans) komen aan het woord.

Louter Leuter | 16-08-23 | 18:16

@Louter Leuter | 16-08-23 | 18:16: Dank, maar ik heb geen paywall omzeiler

@Trekhaas: dank ga het lezen

BobDobalina | 16-08-23 | 18:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ruik wel eens onder de oksels. Dan gebruik ik deodorant met een luchtje.

Plukkieplukkie | 16-08-23 | 17:43

Zolang de farmacie en de medische industrie geld verdienen belangrijker vinden dan mensen genezen en minder laten creperen, hebben ze bij de WHO de schijn nog steeds tegen, want ze laten het ook gewoon gebeuren.

Als je geld hebt, is je leven niet duur:
www.youtube.com/watch?v=znTgYPRWyrA
Erasmus Universiteit Rotterdam in Nederland, stelt een algoritme voor dat moet worden gebruikt om de prijzen van innovatieve geneesmiddelen te bepalen met 'een maximale transparantie'. Prijzen zijn 10x te hoog. Minstens.

Er zijn godbetert ziekenhuizen die hun eigen medicatie tegen kanker ontwikkelen omdat de farmacie de prijzen tot in het absurde kan opdrijven, zonder onderbouwing. "Nog geen 10 procent van alle in Europa geregistreerde geneesmiddelen tegen kanker verbetert de kwaliteit van leven"

Als je wil weten wat de prijzen van implantaten (stents, kunstheupen, hartkleppen) zijn, krijg je een rij juristen voor je neus vanuit de fabrikanten. Ziekenhuizen hebben daar namelijk geheimhoudingsplicht ondertekend. Verzekeraars weten zelfs niet hoe dat zit.
En fabrikanten komen er mee weg.
Wat een medisch implantaat kost, mag geheim blijven
www.ftm.nl/artikelen/uitspraak-wob-um...

Maar is het wel ons zorggeld.
Dus te duur wil zeggen minder goede zorg, langere wachtlijsten.

De WHO laat dit al jaren, decennia doorgaan.
Hoe kan dat, zijn er belangen vanuit Big Farma actief bij de WHO?
Zijn ze daarom alternatieven aan het bekritiseren?

AdvocatusDiaboli | 16-08-23 | 17:41 | 2

Ooit heel lang geleden, stond in de NRC, toen de NRC nog een NRC was, een groot interview met een eigenaar van een farmaciegroothandel die met pensioen ging. Daarin zei hij iets van "We vieren het als een groot succes wanneer een medicijn voor 33% van de mensen helpt". Dus een groot succes zijn bijvoorbeeld Aspirine, de pijnstillers Paracetamol en Ibuprofen. Maar dit houdt dus ook in dat er veel medicijnen zijn die niet of nauwelijks een bijdrage leveren. Het liefst vergelijkt de farmaceutische, en medische wereld, een medicijn met een placebo (zelfs dat eigenlijk niet eens). Stel je eens voor dat je nieuw verbeterd pilleke A vergelijkt met B, C en D en een placebo. Dat is te risicovol.

Louter Leuter | 16-08-23 | 17:53

Hoe kan de farmacie mensen genezen als ze hun ongezonde leefstijl niet aanpassen? Dan kom je nooit verder dan symptoombestrijding.

Tapu | 16-08-23 | 18:58

Ik geeft toch de voorkeur aan "Evidence Based Medicine" ten opzichte van de locale kwakzalver.
Maar het is toch van de zotte dat een hoop kwakzalvers nog steeds vergoed worden vanuit de zorgverzekering omdat er mensen zijn die dat willen.

Osdorpertje | 16-08-23 | 17:41 | 2

Ja, alternatieven en keuze van zorg. Dat moeten we niet willen.

zwenkwieltje | 16-08-23 | 18:29

Wordt alleen vergoed vanuit facultatieve aanvullende verzekeringen, niet vanuit de verplichte basisverzekering. Je mag dus zelf weten of je geld weggooit aan onzin.

Tapu | 16-08-23 | 19:05

Grappig dat natuurgeneeskunde als alternatieve geneeswijzen wordt gezien en wat je bij de dokter voorgeschreven krijgt als het ware medicijn.

Ik zeg niet dat er tussen natuurgeneeskunde geen kwakzalvers zitten, maar om het geheel natuurgeneeskunde af te doen als onzin is ook overdreven.

Accupunctuur werkt wel degelijk bij bepaalde zaken en de rest ook, alleen niet voor alles wat kwakzalvers beweren.

De moderne geneeskunde (wat je bij de dokter krijgt voorgeschreven) werkt vaak ook alleen om de bijverschijnselen van de aandoening te verminderen en vaak ook niet de ware oorzaak. Anders zou Big Pharma gauw failliet zijn.

En voor wie denkt dat we ooit op een punt komen dat kanker te genezen valt met 1 pilletje. Er gaat jaarlijks 200 miljard aan kankermedicatie over de toonbank van Big Pharma, die zijn helemaal niet gebaat bij het genezen van ziekten.

Rotterdammert1965 | 16-08-23 | 17:41 | 2

Je hebt wel een punt. Sterker nog, ook zonder welke soort van geneesmiddelen genezen mensen van een heleboel kwalen. Soms met iets grotere littekens of kromme botten. En daarnaast, nog steeds zijn veel moderne medicijnen afgeleid van een natuurlijk geneesmiddel of borduren daarop voort. En ten slotte, ook wat de farmacie ons biedt is niet zaligmakend. Veel werkt minder goed dan gehoopt of heeft nare bijwerkingen of is zoals je zegt gericht op symptomen, niet op genezing. Eigenlijk heel vergelijkbaar met de kwakzalvers dus.

Vandeanderekant | 16-08-23 | 17:53

Fytotherapie heet dat, behandeling met plantenextracten. Dat kan ook prima werken. Helaas zijn veel zaken ook niet in de natuur te vinden of te gevaarlijk om zonder farmaceutische bewerking te gebruiken.

Trekhaas | 16-08-23 | 17:57

Hoe zou het nog met Jomanda zijn ?

likmegaties | 16-08-23 | 17:39 | 1

Die was ik al straal vergeten.

Mr_Natural | 16-08-23 | 17:48

Ik mis de genezende magnetische stenen van Tineke de Nooij

Zwizalletju | 16-08-23 | 17:38

Ben ooit wel eens naar een dokter geweest die goed in acupunctuur was, om van het roken af te komen. Die stak 20 spijkers in m'n oorschelp en na een halfuurtje zou je dan genezen zijn. Dat werkte voor geen meter. Jaren later bleek een flinke hoestbui een veel beter medicijn, ik dacht echt dat m'n laatste uurtje geslagen had. Daarna nooit meer gerookt, zo van het ene op het andere moment. De eerste week was een beetje vreemd, nog niet eens vanwege de schreeuw om nicotine, maar meer omdat je niet meer weet wat je met je handen moet doen. Achteraf bleek het verbazend makkelijk om van de tabak af te blijven, begrijp nog steeds niet waarom het eerder zo moeilijk was om te stoppen. Dat was in 2007, daarna nooit meer gerookt.

quigg | 16-08-23 | 17:37 | 2

Ja, dat kwam dus door die accupunctuur. Soms zit er wat vertraging in de werking.

John McClane | 16-08-23 | 17:43

@John McClane | 16-08-23 | 17:43: Dat is toevallig, je bent niet de eerste die me traag van begrip vindt.

quigg | 16-08-23 | 17:50

Er zijn best wel wat kruiden met geneeskrachtige werking. En ook de chinezen gebruikten geneeskrachtig kruiden. In de praktijk wordt het meestal een valse dichotomie gemaakt: of je gelooft dat ALLE alternatieve kruiden ALTIJD werken, of je moet denken dat GEEN ENKEL kruid OOIT zal werken.
Natuurlijk, als je 24D of 12C verdunningen uit de homeopathie gebruikt, dan werkt er niks meer. En ook aangelegd neushoornvijzel werkt niet. Maar b.v. Chanca Piedra werkt bij huisdieren goed tegen blaasstenen.

ParadiseLost | 16-08-23 | 17:37 | 3

Genoeg kruiden en paddo”s te vinden waarvan je bij inname heerlijk gaat slapen, om nooit meer wakker te worden.

Analia von Solmsch | 16-08-23 | 17:41

Ander voorbeeld: de basis van Aspirine ligt in de ontdekking dat extractie ("thee") van wilgenblad je gewrichtspijn en misselijkheid kon verlichten. Je kreeg er dan wel vaak hoofdpijn voor terug.
Het is aan de Westerse Wetenschap te danken dat de essentiële pijnbestrijding (acetylsalicylzuur) uiteindelijk begrepen werd en dat alle troep er omheen (die de hoofdpijn veroorzaakte) er uit gefilterd werd.

Dus het gejubel over medicinale planten heeft echt wel een grond maar pas nadat er wetenschappelijke analyse op werd losgelaten werd het verhaal eromheen volwassen.

Al die Traditionele Geneeskunde is te beschouwen als een eventuele voorloper van Wetenschappelijke Geneeskunde. Met homeopathie als uitzondering: dat is niet eens kwakzalverij maar pure oplichterij: drink maar eens een homeopathisch verdund biertje dan begrijp je wat ik bedoel.

LD69 | 16-08-23 | 17:53

@Analia von Solmsch | 16-08-23 | 17:41: Nou, zo heerlijk slapen ga je niet van die paddo's. Dat is pas na 1 of 2 weken verschrikkelijk lijden. Ik schrijf het maar even voordat iemand op ideeën komt.

Trekhaas | 16-08-23 | 17:54

Beetje nuance graag. Als ik naar de Thai ga met heppie ending is dat gewoon helemaal af.

Ichneumonidae | 16-08-23 | 17:35

Waarschijnlijk allemaal in het kader van "decolonize STEM". Net als in dit filmpje, waarin een zwarte studente vindt dat we overnieuw moeten beginnen met natuurkunde. Medicijnmannen in Afrika kunnen namelijk op wens iemand met de bliksem doden en daar heeft de natuurkunde geen verklaring voor.
www.youtube.com/watch?v=C9SiRNibD14&a...
Wellicht is de dame al afgestudeerd en werkt ze nu bij de WHO.

Blauwpetje | 16-08-23 | 17:35

Was na 1 behandeling bij de osteopaat van mijn zenuwbeknelling af. Hoezo werkt dit niet?

MeppieRocks | 16-08-23 | 17:34 | 2

Als scepticus nb, omdat fysiotherapie niet hielp.

MeppieRocks | 16-08-23 | 17:35

Dat was dan eigenlijk een chiropractische behandeling. Daar is niets mis mee, hoewel ik het liever aan chiropractor zou overlaten. Osteopaten denken allerlei andere kwalen die niets met botten te maken hebben, toch door het rechtzetten van botten te kunnen genezen.

Trekhaas | 16-08-23 | 17:43

Ik heb al hun albums.

keestelpro | 16-08-23 | 17:33 | 1

Ook die waar "Won't Get Fooled Again" op staat?

ParadiseLost | 16-08-23 | 17:39

Het ergste is dat je met een redelijke ziektekostenverzekering ook nog een flink budget krijgt voor deze kwakzalverij, dus we betalen er met zijn allen voor.

Tttt | 16-08-23 | 17:33 | 1

Dankuwel, zeer gewaardeerd.

zwenkwieltje | 16-08-23 | 18:33

Jomanda waar ben je, Nederland heeft je nodig.

pa_niek | 16-08-23 | 17:33

nou maar de energie van 2 aangeslagen klankschalen vlak bij mijn oor gehouden genas mij van mijn flaporen

15121937 | 16-08-23 | 17:32 | 1

De "Van Gogh" methode werkt ook goed tegen flaporen....

ParadiseLost | 16-08-23 | 19:35

Alternatieve geneeswijzen werken wel, echter niet significant beter dan placebo.

Stijl_Loos | 16-08-23 | 17:32 | 1

Als een placebo helpt is dat toch mooi?

zwenkwieltje | 16-08-23 | 18:34

Als dit stopt wie moet dan de laatste olifant, tijger en neushoorn afschieten? Beetje inleven mensen.

whitechocolateface | 16-08-23 | 17:28

Dit is dus waarom er diersoorten uitsterven. Traditionele (Chinese) medicijnen. Ofwel, placebo's gemaakt van gedode zeldzame dieren.

Dit moet keihard gestopt worden. En de traditionele medicijnen ook.

Warhead | 16-08-23 | 17:24 | 1

Excuses dat ik uw laatste dodo opgegeten heb. Voel me wel een stuk beter nu.

zwenkwieltje | 16-08-23 | 18:35

OK maar dan is er dus onderzoek naar deze zaken. Niet dat iemand die er in gelooft zich daar wat van aan trekt. En OK, aloë Vera op een muggebult smeren werkt ook echt maar tegen kanker werkt helaas enkel gezond leven en wanneer nodig, westerse medicijnen.

geerdt | 16-08-23 | 17:24 | 1

Ook gezond leven biedt geen enkele garantie tegen kanker. Gezond leven is helaas geen geneesmiddel en ook geen vaccin. Wel kun je bepaalde dingen laten (roken, asbest ed. ) die een vergrootte kans op kanker geven.

Vandeanderekant | 16-08-23 | 17:37

Het placebo effect is wetenschappelijk bewezen. Waar je in gelooft wat betreft je tot je neemt is van belang. Veel mensen zullen dus genezen of in ieder geval positief worden beïnvloed door geneeswijzen op die lijst

jeweettochniet | 16-08-23 | 17:23 | 5

Niet met een zware longontsteking, botbreuken of andere zaken waaraan je anders vrolijk dood gaat. Wel bij bijvoorbeeld migraine. Het placebo effect heeft zo zijn grenzen.

Vandeanderekant | 16-08-23 | 17:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Placebo's zijn vaak effectief, dus in die zin hebben ze gelijk

Trekhaas | 16-08-23 | 17:22 | 5

@Trekhaas | 16-08-23 | 17:46: ach, als ze iets hebben waar ze aan dood gaan en de artsen weten het niet meer, dan zijn mensen bereid om proefkonijn te zijn van een experimentele behandeling in het ziekenhuis Ook daar is hoop dan belangrijker dan wetenschappelijk bewijs.

Vandeanderekant | 16-08-23 | 17:57

Zoals Voltaire ooit zei: "De kunst van de geneeskunde is om de patiënt af te leiden terwijl de natuur haar geneest.". En in zijn tijd klopte dat ook redelijk voor de 'reguliere' geneeskunde.

Festen | 16-08-23 | 19:11

@Vandeanderekant | 16-08-23 | 17:57: Uiteraard! Maar ook dan is er minstens een hypothese die beter onderbouwd is dan: “van deze plant krijg je koorts, dus volledig wegverdunt is hij goed tegen koorts”.

Trekhaas | 16-08-23 | 19:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Onanie medicijn, ik dacht dat ze dat tegenwoordig masturberen noemen.

bergsbeklimmer | 16-08-23 | 17:22

Allemaal lachen met zijn allen hierover, maar dit is weer een stap dichterbij de middeleeuwen. Op het vlak van religie zijn we al achterwaarts bezig. Nu nog de moderne geneeskunde omzeep halen met deze onzin.

Het mondiale collectief wordt met de dag achterlijker.

Dude heb je eten | 16-08-23 | 17:18 | 8

@Trekhaas | 16-08-23 | 17:49: precies dit, de gemiddelde mens is te dom om te begrijpen waar zijn succes, geluk en comfort nou echt vandaan komt.

Dit is ook het drama met vaccineren; hoe beter de vaccinaties in het verleden zijn geregeld, des te lastiger is het om met dezelfde graad mensen voor iets nieuws te vaccineren. Mensen moeten blijkbaar eerst lijden en ieamd anders zien sterven om overgehaald te worden.

Dude heb je eten | 16-08-23 | 19:44

@Drs-Harry | 16-08-23 | 17:50: Ik vermoed dat het zo goedkoper is. Liever zelfzorg met veilige middelen die een placebo effect hebben, dan de zorg onnodig belasten. Die verzekeringsmaatschappijen zijn toch ook niet gek? Als het ze geld kost, doen ze het niet.

Trekhaas | 16-08-23 | 20:28
▼ 5 antwoorden verborgen

WHO African region.
Hoe is het trouwens met die corona vaccin fabriek die in Afrika gebouwd zou worden? Was een hoop tam tam over.....

Is dit nog nieuws? | 16-08-23 | 17:16

Moet kantoor altijd inwendig heel hard lachen om de Reiki-wijven met hun magnetiserende bezweringen... Ze werken met energieën zeggen ze dan.

Komisch vind ik dat gezien energie niets anders is dan het meetbaar vermogen om arbeid te verrichten..

Hoe meten we al die esoterische 'energieën' dan ? En in welke eenheid drukken we die uit ?

Croisantneuf | 16-08-23 | 17:14

First stop en last stop?

Hadena | 16-08-23 | 17:13

Hoe ging dat ook alweer tijdens de crisis, dat was toch allemaal voor paarden en kruidenvrouwtjes? *trust zu scienze* lol

keistad | 16-08-23 | 17:11

Jointje in de morgen, dag zonder zorgen.

Ruimedenker | 16-08-23 | 17:10 | 1

Precies. A doobie a day keeps the chaos away.

pollens | 16-08-23 | 17:20

Alleen de prikjes van Pfizer werken.

impy | 16-08-23 | 17:08 | 2

Die van Janssen ook hoor.

Mijn GS nick magnie | 16-08-23 | 17:19

@Mijn GS nick magnie | 16-08-23 | 17:19:
Alle prikjes van Hugo werken. Hij kan alles.

Flightless bird | 16-08-23 | 17:51

Waar is mijn biostabil...?

Roos | 16-08-23 | 17:08

Wat is dat?
Geen gebedsgenezing in het rijtje?
Stelletje heidenen!

Kapitein Sjaak Mus | 16-08-23 | 17:05

Voor alle mensen die honderden euro`s uitgeven aan homeopathie.... Lees eens de definitie van de "uitvinder" daarvan.

"Hahnemann verdunde de giftige stoffen die hij als uitgangsmateriaal koos eerst verregaand alvorens hij die op zijn patiënten toepaste. Door de verdunning namen de gevaarlijke effecten van het uitgangsmateriaal natuurlijk af. Hahnemann gebruikte zelf bij voorkeur C30, een verdunning van 1 op 1-met-60-nullen waarbij er bewijsbaar niets meer van de uitgangsstof overblijft."

Feynman | 16-08-23 | 17:05 | 5

Ter vergelijking: bij ongeveer 1-met-70-nullen heb je het aantal atomen in de melkweg, bij 1-met-80-nullen het hele universum.

OverdaanDerOnderheid | 16-08-23 | 17:20

Er zijn ook genoeg homeopatisch gelovigen in de coke-business: ze snuiven allemaal versneden.

LD69 | 16-08-23 | 17:35

@Hadena | 16-08-23 | 17:14: Bij C30 verdunning is de kans dat je een watermolecuul uit de pis van Willem van Oranje drinkt groter dan dat je een molecuul werkzame stof mee krijgt. Maar ik kan me voorstellen dat het water liever vergeet dat het is uitgepist.

ParadiseLost | 16-08-23 | 19:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Natuurlijk joh. Je kan een geneeskrachtige plant pas echt """wetenschap""" noemen nadat je een octrooi hebt verkregen op één of ander werkzaam bestanddeel ervan en je het in pilvorm uit een fabriek kan laten rollen.

OverdaanDerOnderheid | 16-08-23 | 17:05 | 9

@LD69 | 16-08-23 | 17:38: Dat suggereerde ik ook helemaal niet, maar de vraag van Mijn GS nick magnie wel, en daar reageerde ik op. Lez0n!

OverdaanDerOnderheid | 16-08-23 | 18:25

@konjodebonjo | 16-08-23 | 18:22: Of de vrijmibo bekijken. Iemand zei me ooit, dat het probleem om een erectie te krijgen voor oudere mannen niet ligt aan die mannen, maar aan de oudere vrouwen/

ParadiseLost | 16-08-23 | 19:42
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik hoor altijd om mij heen, meestal vrouwen, dat er in India heel veel kerels zijn, meestal kerels, die kanker kunnen genezen. Het is het grote geheim. Het is ook de westerse medische wereld die ons afhankelijk maakt. Beter een ticket naar India dan een chemo.

Mokum Kosher | 16-08-23 | 17:03 | 2

De kans om aan kanker te sterven is in Nederland 5x zo groot als in India. Maar dat krijg je natuurlijk als de levensverwachting hier bijna 13 jaar hoger is.

Trekhaas | 16-08-23 | 17:33

Alternatieve geneeswijzen spreekt zichzelf al tegen. Het is misschien een alternatieve behandeling, maar de genezing blijft meestal uit. Vraag maar aan Sylvia Millecamps. www.rtvutrecht.nl/nieuws/111272/artse...

Feynman | 16-08-23 | 17:03 | 10

De werking van paracetamol is niet bekend maar het werkt wél, in tegenstelling tot homeopathie waarvan we niet weten hoe t werkt maar waarvan we wel weten dat 't niet werkt.

Bakkeleures | 16-08-23 | 19:13

Zou wel willen. Maar ik ken geen goed medium.

ParadiseLost | 16-08-23 | 19:44
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland