Koopje: "intacte" auto's van een oud bootje
Gaan als de brandweer
Koopjesjagers opgelet! Hou uw ogen geopend voor betaalbare Volkswagens, BMW's en Mercedessen die binnenkort de markt overspoelen. Zo goed als nieuw en altijd binnen gestaan in een goed verwarmde ruimte. Hoewel ze het grootste deel van hun leven onderweg waren, staan er nagenoeg geen kilometers op de klok en zijn gebruikssporen afwezig. Alle modellen zijn voorzien van een verbrandingsmotor, zelfs de elektrische auto's in deze batch. Kies uit kleuren als Charcoal Black, Blistered Red en Ash Grey en neem plaats in lederen stoelen die mogelijk een beetje naar barbecue ruiken. Dat is niet ideaal, maar in deze tijden waarin alles duurder wordt, maar niet goedkoper, kunnen we niet te kritisch zijn. Ja, boven deze voertuigen woedde dagenlang een brand terwijl ze stuurloos over de Noordzee dobberden, maar zo heeft iedere occasion wel iets. U wilt gewoon betaalbaar rondrijden in een zo goed als nieuwe vierwieler en in de Eemshaven ligt een ietwat aangebrand bootje met vier dekken vol auto's die "voor zover te zien nog intact" zijn. Dat lijkt ons een win-win. Waar we kunnen we de sleutel ophalen?
Reaguursels
InloggenIk ben er zojuist even met de hond langsgelopen. Heel erg hoog schip en in vergelijking niet zo lang. Wat K*t dat je van zo'n hoogte naar beneden moet springen. De bovenverdiepingen zien er zeker niet goed uit. Maar dan denk ik, stel dat de brand in de onderverdiepingen was ontstaan, was dan de ramp niet groter geweest?
Het is wel ’n draak van een ontwerp, dit schip. Stuurhut boven de lading en reddingsboten ergens halverwege in het midden (ongebruikt). Mijn inschatting: schroot en dus sloop. Tevens zou er iets gedaan kunnen worden a.d. vlag-constructie waar zo'n reder onder opereert, Japan = Geen Panama. De regelgeving moet vallen onder het land waar de reder kantoor houdt en zijn taxen voldoet. Tevens personeel, enkel de kapitein en 1e en 2e zijn gediplomeerd, de rest trekken ze ergens van een 3e wereld eiland af. Bij calamiteiten ben je deze lieden het eerste kwijt. Enfin, waar bemoei ik mij eigenlijk mee… ben slechts ‘n landrot.
Fred Van Boesschoten -- Des'n Schoon Waoge
Da is een schone waogen ja, die hejt niks geleje
Da is van een ouwe bees geweest, die hejt er noojt mee gereje
Hej bekant niks op 't tellerke staon
En is zoals ie is, niet hard gegaon
Uitgewoond en uitlaat, schijfremmen rondom
Da is een schone waogen ja, wè, ik begrijp waarom
Met grote cilinders en cerburateur
En sportieve vellegen achter en veur
youtu.be/fOrCP4oImjw
Zitten er toevallig ook van die proleten Ram Vans bij of is die belasting ontwijkende regeling al van de baan?
Dikke auto’s zuipen ook navenant petrol en dat wordt bij de pomp ruimschoots a.d. BD gecompenseerd. Hoeveel belasting ontwijk je via een kraakpand eigenlijk?
Die stelligheid waarin de afgelopen tijd naar de electrische auto als aanstichter werd gewezen is wel uit dit NOS stuk.
Was het dan gewoon een budget crew en een goedkope reder dat dit veroorzaakte?
Ja, ik denk niet dat de crew getraind was in het bestrijden van elektriciteitsbranden.
Zolang alle compartiments deuren volledig gesloten waren en de ventilatiesystemen correct hebben gewerkt zou er best wel eens helemaal niets mis kunnen zijn met die auto's onderin het schip. Die staan dan volledig afgeschermd en zelfs de rook zou niet vanuit de hogere dekken naar beneden moeten kunnen komen.
We hebben een bieder!
Voor wènâg. Altijd van een oud bootje geweest.
Zou me overigens niet verbazen als een aantal van die auto’s inderdaad nog (ver)koopwaardig zijn.
Niks wat niet met een spuitbus en wat chemische stoffen op te lossen is. Kerstboompje aan de spiegel. Klaar
Misschien heeft Vluchtelingenwerk wel interesse voor de boot om als veerboot te dienen op de middellandse zee.
Want de machinekamer is nog intact.
Dat is juist niet zo handig. Dit soort woonvertrekken moet je met een sleepboot op zijn eindbestemming afleveren en daar verankeren.
Met de vlam in de pijp!
Beste Smoelensmid, misschien dat uw droom kan uitkomen! Welke BMW zocht u ook alweer?
Ik opteer voor een iXM60 of een sterk afgeprijsde XM , geen middle of de road BMW i4 BEV die zie je inmiddels als budget lease op iedere hoek van de straat.;)
@Smoelensmid | 08-08-23 | 18:20: Hou best wel van BMW, maar de XM zou me niet kunnen bekoren. Ik vind de voorkant ervan foeilelijk. De 2 welbekende luchtgaten zijn ver over de top en ook haast de enige openingen aangezien de koplampen ook spleetjes zijn. Dan springen die luchtgaten er veel te veel uit.
@Kopieerapparaat | 08-08-23 | 18:32: De onderliggende technologie daar gaat het mij om, het beste van wat BMW te bieden heeft.. hetzelfde als bij de i3 iedereen valt over het luiterlijk terwijl toendertijd ook de werkelijke innovatie en schoonheid van binnen zat.. Hetzelfde nu als je bedenkt dat er twee hele i3 accus gepropt zitten in deze loodzare auto en hij mij net zo goed 84 km puur elektrisch af kan leveren bij de winkels in de Euregio fascineert me! Combineer dat met het beste op 8 cilinder gebied voor een perfecte wintersport rit boenderend over de autobahn en zero emission in het berg dorp dan kan ik dus de twee autos van nu inruilen voor eentje die alles aankan.. Een fascinerende combinatie van het beste in twee werelden van technologie. Ik kjk door uiterlijke zaken heen gewoon een heel stoere alleskunner die tijdloos van schoonheid is. een opgeblazen BMW i3;))
@Smoelensmid | 08-08-23 | 19:14: In technologisch opzicht heb je zeker gelijk. Daarin is het een monster en alles aan boord wat je zou wensen. Daar kan VAG nog wel van leren.
@Smoelensmid | 08-08-23 | 18:20:
Nope deze wil(de) ik...
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
@Louter Leuter | 08-08-23 | 19:48: Sla uw slag meneer mooi ;) www.autoscout24.nl/lst/bmw/7-serie-(a...
@Smoelensmid | 08-08-23 | 20:00:
En Nederlandse belastingen voor die auto betalen?!? Geen denken aan.
Dit brandje is wellicht een voorbode van wat ons dit najaar te wachten staat. Arib heeft de messen geslepen, daarnaast functie elders, Groningen, stikstof en toeslagen.
Het is niet gek dat er zoveel kamer- en parlementsleden het hazenpad kiezen. Wel jammer van Renske.
Nu maar hopen dat Boskalis wel van de Japanse reder Shoei Kisen Kaisha betaald krijgt want Boskalis moet ook nog grotendeels betaald worden voor het oplossen van problemen met containerschip Ever Given die het Suez kanaal blokkeerde in 2021 en inderdaad ook dus dezelfde reder.
Daarvoor moet Boskalis vermoedelijk achter de P+I club van de rederij aan. Als dat een grote club is zal het op enig moment wel goedkomen. Je moet er alleen een paar jaartjes geduld voor hebben.
Dat gaat via een internationale intermediair in Londen. Duurt jaren, maar als je de berging toegekend krijgt is het bingo.
@Hetkanverkeren | 08-08-23 | 15:19: Lloyd?
@Hetiswathetis | 08-08-23 | 15:27: Bijna.
Denk ook Det Norske Veritas en dat soort clubs.
Het is een apart wereldje.
1500 auto's kunnen dus alsnog richting Egypte.
En de onverbrandde exemplaren houden we zelf.
Ik reed laatst in een moderne auto en ik moesten via een submenu van een touch screen de ventilatie bedienen. Is dat vooruitgang? Is dat werkelijk wat consumenten willen? Dan heb ik liever een schuifje zodat ik nog op de weg kan letten.
Sinds de cassetteradio stuk is heb ik overigens geen elektronica meer in mijn auto.
Dus u heeft een trapauto?
@de bier | 08-08-23 | 14:57: als hij instapt roept hij: "yabadabadoo."
Nope. Heeft de directie van VW / VAG inmiddels ook begrepen (tegenvallende verkoopresultaten en stroom aan klachten) en daarom worden de knopjes op o.a. het stuur vanaf de 2025 modellen weer gewoon ouderwetse makkelijk te bedienen knopjes.
Eenmaal ingesteld op de favoriete temperatuur en lucht circulatie, gescheiden links rechts natuurlijk houdt de automaat functie het wel in orde , ik kom nooit aan die regelingen.
@Smoelensmid | 08-08-23 | 16:21: Dat ook en anders is het ook gewoon middels stembediening te regelen
@Kopieerapparaat | 08-08-23 | 18:36: Stem bediening is voor mij waardeloos, het is me in de afgelopen 10 jaar niet een keer gelukt een commando te realiseren, hij verstaat me gewoon niet, dat wordt nog wat in de toekomst.. ik houd het maar op iDrive.. Door mijn tongresectie ben ik gewoon heel lastig verstaanbaar en de auto begrijpt dat niet.. jammerdan ik leef nog en dat is het belangrijkste, alhoewel ik graag had geroepen heter heter heter!!
@Smoelensmid | 08-08-23 | 19:20: Ja, ik weet dat zoiets voor jou lastiger zal zijn. Zeker, dat je erdoorheen gekomen bent is veel belangrijker dan de kwestie of de auto je al dan niet verstaat. Veel gebruik ik het ook niet trouwens, de automaat weet eigenlijk prima hoe het hoort.
@Smoelensmid | 08-08-23 | 16:21:
Dju heb ik dat destijds voor niets gedaan voor BMW... was wel een leuke opdracht.
De Hollandse VOC mentaliteit kennende zullen deze gloedje nieuwe auto's wel opduiken in Afrikaanse landen.
Kan die Brabantse autopoetser met die kapotte Lamborghini er niets mee?
Allemaal fabrieksnieuw!!
Haha, grotendeels intact, natuurlijk. Kan me een aantal jaren geleden nog herinneren, werden hier allemaal van die grote Cadillacs (kom even niet op het type) geïmporteerd. Werden voor zeer schappelijke prijzen aangeboden en er was ook niets aan te zien. Dat blusspul duurt vaak namelijk een jaartje of 2 voordat het al je bedrading compleet verrot heeft geholpen en je de auto in principe kunt weggooien.
Er zal wel een luchtje aan zo'n auto zitten en ik vraag mij af hoeveel hitte die autovluchtelingen hebben verdragen.
Na zoveel leed direct statushouder. (Of is het dan kentekenhouder?)
Marktplaats en de vage autobedrijfjes voorlopig maar links laten liggen.
Dat schip ligt wel erg hoog boven water, de boegschroeven zijn metershoog zichtbaar. Nu heb ik zelf lang geleden voor een bergingsbedrijf gewerkt, maar dit kan ik niet plaatsen. Hoe kan dat?
Het is eb.
Zijn dat geen ankers?
@Santtulainen | 08-08-23 | 14:33:
Ja.
Op een zandbank geplakt?
Ik zie geen boegschroeven.
Vuur veroorzaakt hete lucht.
Hete lucht stijgt op.
Ze hebben hem extra moeten ballasten, anders hadden ze hem als een Zeppelin aan een paal moeten afmeren.
Dat zijn de ankers.
Of je hebt je bril niet op, of je hebt bij een denkbeeldig Lego bergingsbedrijf gewerkt...
@redthehaghue | 08-08-23 | 14:42: Nope. Laten het ankers zijn, ik sta gecorrigeerd. Maar dit schip, zie de kiel, ligt stomweg erg hoog. Ik ben dan wel kippig, maar dat maakt mij nog niet achterlijk.
edit- ik deed de boekhouding. Iemand moest het toen doen. Hoi NMB!
Heeft u er echt gewerkt of? Nieuwe bril nodig?
@Hetkanverkeren | 08-08-23 | 14:48: Een denk is compleet leeg dus schip is al niet volledig beladen. Daarnaast zullen wer vermoedelijk heel wat tonnen aan plastic en andere brandbare meuk in de atmosfeer zijn verdwenen tijdens die paar dagen dat alles in de fik stond.
@Hetiswathetis | 08-08-23 | 15:12: Poging twee, hatsiekiedee. Van ver af zie ik alles haarscherp, het zijn al die boeken die ik vroeger verslond waar ik moeite mee heb. Dat leesbrilletje zou mij intelligenter moeten lijken dan ik werkelijk ben, maar het is dat soort bluf dat mij tegen de borst stuit.
Een goed boek. Ik vraag mij af of ik het na al die jaren nog zou herkennen.
@Gregovic | 08-08-23 | 15:25: Dat soort calculaties kan ik niet uit mijn hoofd, maar het pleit niet voor de ontwerptoleranties van de reder.
@Pantoffelo | 08-08-23 | 14:33: Het zou wat zijn als een schip zich zou laten beinvloeden door eb en vloed, het is geen politici, maar de dichtheid van het water de hoeveelheid zout dat heeft wel degelijk invloed vandaar ook de verschillen in de waterhoogtelijnen op dit soort schepen. voor de indische en de atlantische oceaan bijvoorbeeld.
Sleutelkluisje is wellicht wel verbrand. Dus eh... Poolse sleutel dan maar? ;)
Sleutels blijven in de auto tijdens transport. Op zee zijn immers weinig autodieven actief.
@Zakloper | 08-08-23 | 16:53: Inspringen starten en wegscheuren, heb het vaak gedaan in de studenten tijd via de ASA. Havens west Nissan leuk werk!
Te koop: Nooit in gerookt.... of toch wel
Ik begrijp niet waarom die boot niet is terug gesleept naar Duitsland, waar die auto's zijn ingeladen. Nu zitten we hier met die rotzooi!
Extra inkomsten voor ons, lekker dikke bpm en milieudinges heffen, dat lukt in D. niet.
Of direct door naar Bangladesh voor de sloop?
De/het OVV, niet te verwarren met OV, gaat toch maar onderzoek doen naar het functioneren van de Kustwacht. Dit na de zeer efficiënte aanbesteding voor de privatisering daarvan onder bezielende leiding van Cora van Nieuwenhuizen, verder van onbesproken gedrag.
Onderzoek naar de veiligheid van zeetransporten in het algemeen, maar ook naar bijvoorbeeld de giftreinen op het ProRail traject om maar wat te noemen, zal nog even op zich moeten laten wachten.
Het privatiseren van de BV Nederland en dat dan democratie noemen.
Niet mijn merkjes. Zou er trouwens dan nog steeds wel bpm betaald moeten worden voor die brikken? Zal wel he? Geeft mijn portie maar aan fikkie...
Fikkie, het hondje van de brandweer :)
@Cornelis12 | 08-08-23 | 14:18:
Geef nou niet die hond de schuld, pyromanen werken bovengemiddeld vaak zelf bij de brandweer.
Heb nog 39 knappe auto's in de aanbieding met lichte waterschade.
Kwestie van effe met de zeem er doorheen.
www.nhnieuws.nl/nieuws/323004/ongeloo...
En nóg weten ze een ongelofelijk domme ontwerp fout (deels) de schuld te leggen bij het klimaat.
Wat-de-neuq hebben deze mensen gesnoven?
@LangeTijdGeleden | 08-08-23 | 14:30: Precies dat. Vandaag in de Televaag een artikel over een studente / klmaatactiviste, die haar verloofde heeft doodgestoken. Zewaren alleen wat onder de invloed van marihuana, cocaïne en heroïne. Dat geeft het niveau klimaatactivist meteen wel aan.
@LangeTijdGeleden | 08-08-23 | 14:30: precies dit. Zelfs ALS het al foor klimaatverandering zou komen is het nog steeds gewoon door kut ontwerp dat het zo mis kan gaan
Er is een berg auto's intact onderop het schip - en niet bovenin waar de brand zich afgespeeld had. Je kunt er vanuit gaan dat er een grote partij auto's met zeewater besproeid is om het te koelen. En laat zeezout of een auto dat tewater heeft gestaan absoluut afgeraden wordt om die te (her) gebruiken.
Een auto dat te water heeft gestaan gaat op ten duur allemaal vage storingen krijgen. Voornamelijk electrisch, tot op het punt dat je airbag of niet meer werkt of uit zichzelf eruit klapt, omdat een sensor een verkeerde waarde mee krijgt.
Ik zou sws voorzichtig zijn met electrische auto's - die dingen schieten soms nog steeds spontaan in brand. En dat doof je niet met alleen blussen. Die dingen moeten voor soms weken onder water gekoeld blijven omdat de kans er is dat de batterijen (een thermal runaway) nogsteeds kunnen ontvlammen.
Je zou zo'n tievus ding maar onder je carport hebben, in je garage, in een parkeerplaats zien ontvlammen. Succes met blussen. Zelfs in sommige parkeergarages kan de brandweer er al niet eens bij.
En dan nog niet te spreken over de chemische shit en vooral toxische troep die vrijkomt bij de verbranding van zo'n batterij.
Ze hebben alleen maar water tegen de buitenzijde van de boot gespoten om destabilisatie van het schip te voorkomen.
Door de rook is alle electronica van alle auto's beschadigd. Allemaal total loss.
Wellicht iets voor de mensen die hun auto in parkeergarage Triton hadden staan. Die parkeergarage deed zijn naam eer aan.
Ik brand mij er niet aan.
Dames en Heren, ik woon relatief dicht bij de Eemshaven, heb ruimte om het huis, zegt u het maar. Wat mag het zijn?
Ik reken geen kosten, alleen brandstof om op te halen, en dat wil ik graag betaald zien in bier!
Geurkerstboompje erin en uw Mercedes geeft elke dag het
kerstgevoel inclusief knetterende lichtjes.
Zou maar voorzichtig zijn met aanschaf van zo'n auto. Daar kan je goed het schip mee in gaan.
Ik wil die boot wel, heb nog een kunstmatig rif nodig in mijn zwembad.
Ze zijn allemaal brandnieuw!
Brandlucht krijg je never nooit ergens helemaal meer uit. Om maar niet over de liters en liters zout water die over die zooi zijn gegaan te spreken.
Alles op die boot is afgeschreven.
Er is niet IN de boot geblust. Een brandende boot vol water pompen leidt namelijk tot zinken.
@JanVergoor | 08-08-23 | 14:10: Vraag ik me af. Waarom maakte dat ding dan slagzij?
@gatij | 08-08-23 | 14:48: Auto s verschoven, en misschien stond Frans Timmermans aan die kant. Vragen , vragen.
Bied 10.000 voor schip met inhoud. Eenmaal, Andermaal ..............
Volkswagen kennende staat die rotzooi volgende week al in de showrooms. Toen dit met een vracht Toyota's gebeurde, eiste de fabrikant dat alle auto's vernietigd dienden te worden.. Toyota had geen zin in reputatieschade, omdat de auto's toch na verloop van tijd kwaliteitsproblemen op gaan leveren.
Vol brand-stof, dat wel.
Ok. Moet wel van een niet-roker zijn.
Ik rook niet in m'n auto, das gewoon ronduit smerig.
En dat zeg ik als gematigd roker.
Staan er geen Renault's op die boot, ik hoef geen Duitser... al 54 jaar niet.
Renault en vocht, das vragen om elektronica problemen.
REAGEER OOK