GeldBlog — Er gloort een ultralinks kabinet
Nu het kabinet Rutte IV is gevallen, stelt iedereen zich de vraag waar Nederland voor gaat kiezen in 6 tot 9 (!!) maanden. Wellicht is het beter om te kijken wat de verkiezingen daarna brengen…
Rutte heeft in vier kabinetsperioden veel fout gedaan; of het nu Groningen is, of de toeslagenaffaire, het wissen van sms’jes, het achterhouden van stukken, het niet actief herinneren, het toelaten van steeds meer immigranten, het verhogen van de belastingen, het vergroten van de overheid, het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, het laten vastlopen van de woningmarkt, de onnodige inbreuk op individuele vrijheden, de verdere soevereiniteitsoverdracht naar de EU, het vergroten van de regeldruk, … de lijst lijkt eindeloos. Maar op al die lijstjes ontbreken twee aan elkaar gerelateerde fouten: het kaltstellen van de rechtervleugel binnen de VVD en het loslaten van de klassiek liberale ideologie.
Stammenstrijd is niks vreemds binnen politieke partijen. Ook bij de VVD heeft deze veelvuldig plaatsgevonden. De meest markante, en voor het huidige tijdvak meest relevante, is de machtswisseling van Bolkestein naar Dijkstal. Bolkestein behoorde tot de rechtse vleugel en Dijkstal tot de linkse. Uiteindelijk flopte Dijkstal en na wat tussenpausen was er een spannende leiderschapsstrijd tussen Mark Rutte en Rita Verdonk. Ook hier was het een links-rechts strijd, die uiteindelijk door eerstgenoemde vleugel werd gewonnen.
Sinds Rutte de partijleider werd, heeft hij vakkundig iedereen van de rechtse vleugel de partij weten uit te werken dan wel onschadelijk te maken. Daarnaast heeft hij zich meer en meer omringd met jaknikkers en tassendragers. Bezien door een Machiavelli bril, heeft Rutte het perfect weten te spelen. Elke zet, elke crisis, elke meevaller heeft tot een versterking van zijn positie geleid; zowel binnen de VVD als daarbuiten.
In het najagen van de macht, heeft Rutte ook het liberaal klassieke gedachtegoed overboord gezet. Het werd te limiterend, te stug om aan de macht te kunnen blijven. En zo is de VVD (net als veel andere politieke partijen overigens) een partij zonder ideologie geworden en daarmee stuurloos. En ja, natuurlijk kennen we de vaste slogans van de VVD, maar dat zijn nu echt wel lege woorden. Dat is niet alleen goed te zien op typische klassieke VVD-punten (belastingen, overheid, immigratie), maar ook bij “nieuwe problemen” die stelselmatig niet vanuit de klassiek liberale ideologie worden benaderd.
De VVD is dus door Rutte haar klassiek liberale ideologie en veel getalenteerde (en rechtse) mensen kwijtgeraakt. Hierdoor heeft VVD-kiezer maar weinig goede keuzes; iets wat bevestigd wordt door het feit dat Dilan Yesilgöz-Zegerius de enige serieuze kandidaat is om Rutte op te volgen.
Mijn verwachting is dan ook dat we bij de komende verkiezing een kabinet krijgen met in de basis VVD, BBB, en Ja21. Dit rechtse kabinet (dit terwijl BBB zeker niet rechts is, maar OK) zal dus veelal bestaan uit nieuwe politici (Ja21, BBB), gerecyclede politici (BBB, Ja21) en de tassendragers van Rutte (VVD).
En deze groep zal het zwaar krijgen. Allereerst zal zij beginnen onder de donkere wolken van een economische crisis. Door het waanzinnige rentebeleid van de ECB, mede ingegeven door structurele zwakheden van de eurozone, is er een economie geschapen die alleen functioneert bij ultra lage rentes. Nu de ECB, geconfronteerd met de veel te hoge inflatie, haar fout (deels) inziet en de rentes flink aan het verhogen is, komt de gehele economie in gevaar. Iets wat voor iedereen duidelijk zal worden begin 2024; direct na de verkiezingen.
De economische problemen zullen nog verergerd worden doordat Rutte IV het begrotingstekort uit de hand heeft laten lopen, wat het nieuwe kabinet tot bezuinigingen zal dwingen. Daarnaast zullen de coronaschulden tot nog meer faillissementen leiden, en zal de volle impact van corona en de lockdowns zich echt laten voelen. Tevens zullen de dossiers op stikstof, immigratie, de EU/EMU en de Green New Deal (Fit for 55), voor onmogelijke spanningen en electorale teleurstelling leiden.
Onder dit gesternte, is het voor een sterke regeringsploeg al moeilijk om te overleven… voor een VVD-BBB-Ja21 kabinet, is het wellicht onmogelijk. Als dat kabinet dan ten val komt of reguliere verkiezingen tegemoet gaat, is de kans groot dat de teleurgestelde kiezers zich wenden tot links.
Het beleid van Rutte I t/m IV, het interne VVD beleid door Rutte zelf en de omstandigheden omtrent de val van Rutte IV, vormen zo bezien de perfecte set-up tot een ultralinks kabinet: Den Uyl tot de tweede macht, ofwel Timmermans I.
Reaguursels
InloggenDe invloed van de media op de gewone burger wordt ernstig onderschat. Zolang die gasten ongehinderd hun macht blijven uitoefenen eindigen we weer bij types als Kaag en Timmermans
Komt noch een rechts kabinet noch een ultralinks kabinet. Nederland is verdeeld en geen van beiden haalt de meerderheid.
Je snapt het niet: De souvereiniteitsoverdracht vond plaats toen het europese grondwet werd (onder meer door NL) afgewezen en de verdrag van Lissabon toch nog als geitenpad werd bewandelt. Dat was Rutte niet.
Mouseland
www.youtube.com/watch?v=kdwySCMovHk
Timmerfrans als premier en Bruls minister voor Algemene Zaken en dan 1x per maand een live potje sumoworstelen uitgezonden door de NPO.
seasicksteve | 17-07-23 | 03:00 | reageer
Niet ondenkbaar.
Stemmen lost niks op, al sinds het begin van de loze uitvinding genaamd democratie. Beter is om veel geld te verdienen, en de juiste mensen om te kopen. Zo gaat dat natuurlijk altijd.
links beleid is de oorzaak van de ellende waarin de westerse wereld zich momenteel bevindt... Op het moment dat een rechts kabinet de puinhopen niet meteen kan opruimen... ga je dan meteen maar kneiterlinks stemmen? Een beetje zelfmoord begaan dus? Ik meen waar te nemen dat het keertij bereikt is. Woke, Pride, Klimaat, Activisme, Metoo, BLM, Antifa, Vluchtelingen, Oorlog, Racisme, Censuur, mensen hebben langzaam genoeg van al dat linkse gedoe.
Wat vroeger links was is nu ter ziele.... Het is alleen nog maar rechts en winst gebaseerd.. De verzuiling....
Heel veel mensen komt het de strot uit behalve ngo's ambtenaren en bestuurders. We zijn nog lang niet van de totalitaire maakbaarheidsbeweging verlost.
Mooi verhaal.. maar leg eens uit hoe een ultralinks kabinet deze problemen beter de baas kan dan een centrum rechts of rechts (of ultrarechts) kabinet? Iedereen weet dat eerst de puinhopen van 12 jaar regenboogkleur opgeruimd moeten worden
Dat is t ook niet.uit te leggen.. En er is.veel meer op te ruimen dan de afgelopen 12 jaar en dat heeft niets met een regenboog te maken.... Hoewel...
Het ziet er dreigend uit.... qua portretfoto...... Stelt niet echt gerust op het eerste gezicht....... En op het tweede ook niet.
Bezuinigen prima plan. Laten we starten met het stoppen met de CO2 waanzin en Natura2000 gebieden opzeggen. Daarbij de dictatoriale EU klimaatplannen negeren. Al dat soort hobbies leggen de economie plat. En een stilstaande economie kan al helemaal geen welvaart brengen of zelfs maar behouden. Laat staan in gezond tempo aan verduurzaming werken.
Nou, en dan wordt de EU boos. Dan willen die graaiers een netto-betaler boetes opleggen. Yeah right.
Oh, en voor die Timmerfrans hoeven we niet te vrezen door dat afgrijselijk hoge BMI gehalte van hem.
Bezuinigen is prima, maar wel even beginnen bij prioriteit 1: Het opruimen van het toeslagen-, compensatie-, en subsidiecircuit. Het "armoedebeleid" volstaat door de getroffenen erop te wijzen dat er voldoende vacatures open staan.
Jammer dat we geen ultra rechts hebben.
PVV = SP dus dat word het ook niet
Dit betekent meer Europa, meer vluchtelingen en meer gratis geld voor mensen die geen zin hebben.
Jullie gaan Rutte nog missen.
PVV is idd SP waarbij PVV wel heeft vastgehouden aan de oude SP standpunten tav migratie en islam.
De enige partij die in de buurt komt van een rechts geluid is Ja21, de maf klappers van FVD voor het gemak buiten beschouwing latend.
En BBB is de SP onder een laag stront.
Veel te makkelijk alles over 1 kam scheren. De verschillen zijn groot. En ultra rechts?? Het gaat niet om links of rechts, maar over integriteit en echte problemen en onzin problemen oplossen te beginnen met eigen volk eerst. Voor de duidelijkheid huidskleur of afkomst doet niet ter zake. Dus eerst alle slachtoffers van Rutte en zijn clan compenseren waar ze recht op hebben. Een beter systeem introduceren (Omtzigt zijn taak) De boeren met veel meer respect behandelen en een toekomst voor ze uitrollen. Allemaal voordat we over de grens gaan kijken wat er in de rest vd wereld gebeurd incl. Europa. Je moet ook niet naar partijen kijken, maar naar personen. Geen partijpolitiek als het om puinruimen gaat. Er is genoeg kennis en kunde om het in een half jaartje weer op de rails te zetten. Ja de economie is heel belangrijk, maar als je miljarden in zwarte gaten stopt zonder er iets voor terug te krijgen wat gebeurd is het geen economisch wonder dat de motor vast loopt. Er zijn helaas veel amateurs die aan de knoppen draaien. Dat willen we niet meer.
Die foto; dat is geen talenknobbel.
Dat is een talenkwab.
Wat ik er zo van gehoord heb, valt het wel mee met die knobbel. Van een papiertje mooi uitspreken klinkt goed, maar dat is geen beheersing van een taal.
Schijnt dat Timmy het ook zo kan
Het geschetste beeld op rechts geldt net zo voor links. Het is progressief groen wat de dienst uitmaakt. De puddingproef komt wanneer we echt moeten gaan bezuinigen en er behoefte onstaat aan een socialistische partjj die echt opkomt voor de onderklasse.
Nu hoorde ik Klaver gisteren toch echt zeggen dat het klaar is met politiek eigenbelang. Het zou tijd zijn om nu echt op te komen voor de zwakkeren in de samenleving.
Met de toenemende verpaupering neemt het aantal mensen dat hier intuint natuurlijk toe.
Linkse klootzakkies moet het hebben van verelendung en die kan je creëren door de mensen leeg te roven of d.m.v. import.
@fokkewoelf | 16-07-23 | 23:16:
Hoeveel miljarden zijn, zeg sinds 1970 (dus nu 50 jaar), door de welvaartsstaat van de middenklasse geroofd en is op papier in de lagere klassen terecht gekomen? Waarom gaat het daar nog steeds minder? Waar zijn die miljarden dan wel terecht gekomen???
@fokkewoelf | 16-07-23 | 23:16: De bestaansgrond van links is het steeds opnieuw aanboren van een nieuwe groep "zielepoten".
@Louter Leuter | 17-07-23 | 00:00: zie het aantal tattoos bij de 'lagere klassen'; die zijn niet gratis! Ze zullen je zeker niet vertellen waar ze hun geld heen brengen.
@volledigantipro | 17-07-23 | 02:36:
Laat de (ex') reaguurder ´tattoeboer´dat maar niet horen; dat van die ¨tokkies¨... die ging/gaat helemaal over de rooie
Kortom, eerst krijgen we een rechts kabinet dat er niks van bakt, dan een ultralinks kabinet dat er niks van bakt.
Ongetwijfeld opgevolgd door een kabinet (links/rechts/x) dat er ook niks van bakt.
Gelukkig zijn er hier reaguurders die veel meer verstand hebben van politiek dan ik. Vraagje; de premier wordt geleverd door de grootste partij. De PvdA en GroenLinks zijn echter (nog) niet gefuseerd tot één partij. Hoe groot is dan de kans dat FT de premier zou worden?
Kijk eens naar het verleden. Niet altijd (maar meestal wel) levert de grootste partij de premier. Dus zou best mogelijk zijn.
@Kattie | 16-07-23 | 23:26: Mits de grootste partij niet gecordonsanitaired wordt zoals in België al jaren gebeurd.
De grootste partij die deelneemt aan het kabinet levert doorgaans de premier.
Nuance, maar details doen er toe.
Stel even dat GLvdA de grootste wordt... Is de lijsttrekker Schrans Timmerschwanz dan maakt ie een kans, was ie geen lijsttrekker dan wordt ie ook geen minister president; anderen het (vuile) werk laten opknappen en daarna minister president worden? Dus hij moet gokken op een fors lager inkomen met een onzekere uitkomst. Gaat Holle Bolle Schrans niet doen.
Oh nee! Misschien wenden kiezers zich, als dan, in het geval dat, mogelijk, eventueel, misschien tot ‘links’ als het allemaal op ‘rechts’ allemaal eventueel, als dan, stel dat, misschien in de toekomst slechter uitpakt dan gehoopt!
Oldskool ‘links’ bestaat helemaal niet meer omdat alles wordt gerund en gedreven door de economie, beïnvloed door de lobby van grote corporaties.
Ik tril in m’n broekje!
Het maakt toch geen fuck uit man. 13 x wordt Rutte in het verhaal genoemd alsof die in z’n eentje alles heeft geregeld de afgelopen jaren. Wat een kul.
De ‘gewone man’ heeft geen kut aan ‘rechts’ met uitsluitend privatisering en marktwerking. En toch denkt die ‘gewone man’ dat ie bij ‘rechts’ moet zijn. Want die zijn tegen ‘links’. En ‘links’ is voor asielzoekers en ‘rechts’ niet. Die hele gedachtengang heeft de diepgang van een plas water.
En de opgefokte teleurgestelde sukkel blijft er maar intrappen. Links BOEH! Rechts Jeeee!
Wat een treurnis.
Andersom net zo goed, rechts boe, links jee. We moeten terug naar realisme en een zakenkabinet, zonder emotie, gewoon een huispotje wat je verdeeld. Elke huisvrouw doet het maar de polletiek is te dom om te poepen.
@Koppig | 16-07-23 | 22:46:
youtu.be/De4_ZqMwuOg
@YoMoms | 16-07-23 | 22:50: www.youtube.com/watch?v=R-BT2yzXP8w
Zo mee eens YoMoms. Net zulke lege woorden als de standaard slogans van de VVD die de schrijver noemt.
Goed punt. Heb veel nagedacht over wat er in Schotland is gebeurd. SNP werd door de jaren heen steeds maffer, hun beleid werkte het land aantoonbaar de afgrond in. Maar... 2 magische woorden: Independence & Teh English.
En meer was niet nodig om stemmen te trekken. Treurigheid ten top.
"Er gloort een ultralinks kabinet"
'Gloren' is synoniem aan 'glanzen', 'blinken', 'schitteren', 'lichten' of 'dag worden'. Zoiets als de "Rode dageraad" van het socialisme.
Maar het vooruitzicht van een ultralinks kabinet relateer ik toch meer met het tegenovergestelde: De door avondschemering aangelichte, dreigend-donkere wolkenluchten van de 'Götterdämmerung'.
De ondergang van het Avondland.
De niet te stuiten instroom van de morele bagger (ook wel 'nobele culturen' genoemd door Novib-kalender-liefhebbers) uit Afrika en het Midden-Oosten, is de ouverture ervan.
We gaan nog deprimerende tijden meemaken in West-Europa.
Net als zo'n 80 jaar geleden, toen talloze mensen die het onheil op tijd voelden aankomen, naar Engeland en Amerika uitweken. Alleen kan dat nu niet meer; in Amerika zijn ze gek geworden door 'woke' en Engeland is een exclave van Pakistan geworden.
Dus waarheen, in 's hemelsnaam? Ik vrees dat dat Australië of Nieuw-Zeeland zal moeten worden. Of IJsland. Daar wordt het sowieso binnenkort qua klimaat een stuk aangenamer, als al het ijs weg is.
Ik ben alvast begonnen met sparen.
Pas terug uit de vs, en anti woke begint daar ook lekker hoor. New York en California zijn kneiterlinks als Nederland. Maar alles daartussen begint meer anti te worden. Racisme begint weer op te laaien, en de vs is in veel zaken een voorbode voor West Europa.
Ik ga wel ergens in een klein dorp in Argentinië zitten oid, bier drinken en bbq'en
@Blaffendehond | 16-07-23 | 22:28: Loop maar weer weg.
Dit is een heel goede reactie!
Kan Australia aanbevelen, hier rond Brisbane is het prima vertoeven. Sydney en Melbourne te druk. Nieuw-Zeeland is mooi maar alles is duur, heel duur.
IJsland. Mooi land, prima volk en strategisch niet interessant. Is niks te halen en met een rubberbootje niet te bereiken. Perfect dus.
Na al die jaren Rutte krijgt Nederland vooral de regering die helemaal niet wil.
VVD gaat andermaal voor kiezersverraad en haar stemmers klagen straks wederom het hardst over de geschifte linkse waanzin.
Ik hoop toch zo dat u met deze voorstelling de plank volledig mis slaat.
Hoop ik ook. Er is wel een kans dat het uitkomt omdat de wind van gelijkheid, verongelijktheid, EU, CO2, stikstof en andere hysterie behoorlijk sterk is.
Dan kun je denken dat bij te sturen maar als je faalt is er een goede kans dat de voorstanders van al deze ellende het heft overpakken.
Ik dacht al, wat een bombastische partij geneuzel. Was even vergeten dan Van Elsloo weer aan de beurt was om z'n opstel in te leveren.
Je kunt er geen woord van weerleggen begrijp ik.
Goed punt, maar is dat omdat van Elsloo 100% gelijk heeft, of omdat jij geen teksten van meer dan 5 regels aankan?
@Dandruff | 16-07-23 | 22:16: bij van Elsloo dreigt het kaartenhuis iedere dag in te storten maar vooralsnog draait de economie heel behoorlijk. De kredietcrisis is wel voorbij, niet alle lemmingen gaan meer rennen als er ergens een renteverhoging, een zombiebank of wat dan ook is.
@Shoarmamasutra | 16-07-23 | 22:39: van Elsloo is er zoeen van jarenlang elke dag het einde der tijden voorspellen, er totaal naast zitten, en als er bij 1 van z'n 895 voorspelde doemscenario's iets klopt roeptie: ziet u wel!
@Shoarmamasutra | 16-07-23 | 22:39: U praat echt quatch met je kredietcrisis is voorbij. Had u wel door wat voor crisis dat feitelijk was en waarom herstel zo lang duurde? Met je de kredietcrisis is nu wel voorbij obligatief georeer.
"het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek" Een inmiddels zinloze maatregel als de HRA had al tien jaar geleden afgeschaft moeten worden, bij voorkeur cold turkey. Dan hadden we een kans gehad dat de Nederlandse woningmarkt niet totaal oververhit was geraakt.
Als een Zuid-Europees land een staatsschuld van 140% van het BBP heeft, is dat een financieel Armageddon, als Henk en Ingrid 450% van hun jaarinkomen bij elkaar lenen voor een stel bakstenen in Rijswijk is dat ineens essentieel voor de Nederlandse economie. Schulden zijn altijd slecht, het aangaan van schulden (ook niet als we die vergoelijkend 'hypotheek' noemen) zou nooit door de overheid beloond mogen worden.
Daarom mag je extra lenen en met belastingsubsidie als je je extra uitgaven, sorry: investeringen, onder de vlag energietransitie kunt scharen.
In sommige landen is het zelfs verboden om zoveel geld te lenen, ook al is het voor een huis. Maar de overheid heeft dit decennialang gestimuleerd.
Dus. Probleem met het morgen afschaffen van hypotheekrenteaftrek is dat er dan overmorgen een hoop gezinnen failliet gaan. En hun huis uit moeten zonder mogelijkheid iets anders te kopen of te huren.
De huizenprijzen zijn in Nederland natuurlijk ook vrij hoog door vraag en aanbod. En zolang "onze" overheid gratis huizen uitdeelt aan speciaal daarvoor massaal geïmporteerde analfabeten, zal die vraag alleen maar toenemen.
In Spanje kon je veel meer lenen voor een hypotheek.
@Dandruff | 16-07-23 | 22:25: Lol. Maar tis triest genoeg,
Mag ik aandacht voor Zwitserland? Zo ongeveer het braafste en netste land ter wereld en echt verschrikkelijk, maar dan ook echt heel saai.
400 jaar stabiliteit heeft opgeleverd: Banken en koekoeksklokken.
The crime rate among immigrants is significantly higher.
The Federal Department of Justice and Police ordered a study regarding delinquency and nationality (Arbeitsgruppe "Ausländerkriminalität"), It found that a conviction rate under criminal law is about 12 times higher among asylum seekers (four percent), while the conviction rate among other resident foreigners was about twice as high (0.6%) compared to Swiss citizens (0.3%)
Ik denk dat 400 jaar stabiliteit, en onafhankelijkheid, de Zwitsers wel meer heeft opgeleverd dan die banken en koekoeksklokken, maar dat gaat Basil je zo meteen vertellen.
BASIL!!!!
Je kunt Zwitserland ook niet op 1 hoop gooien. De röstigraben is ook sterk. In het Franstalige gedeelte heb je veel meer mensen oorspronkelijke uit Afrika en zo. Ik vermoed dat misdaad ook hoger is daar.
@Nuuk | 16-07-23 | 21:46:
Lol! Zwitserland is eigenlijk 3 (1/2) landen in 1. Je hebt het Duitse gedeelte. Oa Zurich, Basel, Bern.
Franse gedeelte. Geneve Lausanne en Italiaanse. Lugano (waar ik woon), Locarno en Bellinzona en niemand is geïnteresseerd in elkaar behalve met voetbal, wintersport en nog belangrijker ijshockey en op 1 augustus, De nationale feestdag. Maw iedereen doet zijn ding. Kleine overheid, 7 ministeries en de rest wordt ongelooflijk efficient geregeld door de cantons. Iedereen die daar een probleem heeft moet genoeg handtekeningen verzamelen en dan referendum, 1 keer per kwartaal op zondag.
Na federale verkiezingen moeten de grote partijen samenwerken of ze het leuk vinden of niet. Uitstekend systeem.
Bankieren? Die echt gladde dagen zijn voorbij. Tegenwoordig is het zeer moeilijk om zwarte (duh) centjes hier binnen te loodsen want het land houdt zich strikt aan de (Basel) regels. Voor rommel moet je nu in VAE zijn.
Wat ik wel heb gemerkt hier is dat zij hier zeer ondernemend en innovatief zijn. Zwitserland samen met Israel zijn al een behoorlijke tijd de meest innovatieve landen ter wereld. Zij het medische wereld, IT, engineering. Industrie etc. Ongelooflijk hoe mensen hier bezig zijn met hun bedrijf. Ik merk dat op micro niveau hier in de horeca en retail. Lukt iets niet? Meteen aanpassen. Kost geld natuurlijk en ga je failliet? Geen probleem. Morgen is een andere dag. Men respecteert ondernemerschap. Geweldig om te zien en mee te maken.
Ja maar Zwitserland is duur? Nope, niet voor locals. Als je hier woont verdien je meer, zeer veel minder belasting en ja bijvoorbeeld de supermarkten zijn duurder maar grosso modo kom je goedkoper uit. En als je echt spekkoper wil zijn dan ga ik over de grens in de Italiaanse supermarkt kopen zoals Oost en Zuid Nederlanders doen in Duitsland en Belgie.
En daarnaast hun mentaliteit. Men is correct, beleefd, aardig en altijd op tijd (daar dan wel de koekoeksklok. Lol!). Haal het niet in je hoofd om 5 minuten te laat te zijn bij een afspraak want dan heb je een probleem (bellen ze meteen). Altijd 5 tot 10 minuten vroeger en zelfs dan kijken ze je meewarig aan. Hahaha!
En daarbuiten is het hier fantastisch wonen qua mentaliteit (zelden zulke aardige en beleefde mensen meegemaakt) en natuurlijk eten, drinken en Zwitsers Italiaans levensstijl.
@Hadena | 16-07-23 | 23:10:
Klopt. In Franse en bepaalde Duitse gedeelten is de straat (Islam)criminaliteit een stuk hoger. Vooral Geneve want (Groen)links daar aan de macht. Tsja. Men kiest er voor dus dat zijn de gevolgen.
Hier in Ticino is men overwegend conservatief rechts, veel blauw (polizia) preventief op de straat dus weinig problemen.
@Nuuk | 16-07-23 | 21:46:
Ehmmm luchtvaartmaatschappij Swiss ging kopje onder. Door fouten dreigde dat ook te gebeuren bij Credit Suisse, dan vervolgens voor weinig door UBS werd overgenomen. Zwitserse banken? Dat war einmal.
@Louter Leuter | 16-07-23 | 23:50:
Klopt. UBS de facto op dit moment staat maar kunnen ze dus opvangen dankzij overheid. Swiss air, nu Swiss, heb ik gisteren al over getegeld zoals je ongetwijfeld weet.
Waarde GS scribent van Amerongen had er nog een mooie column over in HP/De Tijd
"Frenske for president! Sire, dit arme volk heeft u nodig. Daal af uit Brussel en redt ons!"
archive.ph/18iR9
Dat zeiken om het zeiken: Rutte heeft Nederland tamelijk succesvol door de financiele crisis geleid. Het verloren decennium waar iedereen het over had is nooit gekomen. We hebben ondanks de recente uitgaven een van de laagste (relatieve) staatsschulden in de EU. If anything, veel reaguurders vinden juist dat er teveel is bezuinigd (op de zorg bijvoorbeeld - is niet zo). Economisch staan we er beter voor dan toen Rutte voor het eerst premier werd. Ook heeft Nederland relatief weinig geleden in vergelijking met andere landen tijdens de corona. Onze lockdowns waren minder streng dan in Frankrijk, Spanje, Italie en Duitsland. Men mocht hier nog gewoon naar buiten. En dat voor zo’n dichtbevolkt land. Ook werd hier snel een relatief hoge vaccinatiegraad bereikt en waren we relatief snel weer open.
Dat zijn toch verdiensten van de kabinetten Rutte. Maar goed, er komt een nieuwe premier en het zal me niks verbazen als die straks wordt afgefakkeld en we het hebben over de afbraak van de mooie erfenis van Rutte.
Want laten we wel wezen: voor Rutte hadden we Balkende en daarvoor paars. Dat was helemaal kut volgens de mensen toen. Nu heeft Rutte dat allemaal afgebroken. Die prachtige puinhopen van paars.
Vraagje aan de vroeger was alles beter roeperts: over welke vroeger hebben we het dan?
Onzin. Bij de Nederlandse overheid zit inderdaad geld zat vandaar al die baantjesmachines. Maar de Nederlandse burger heeft de hoogste schulden van Europa, mede dankzij de hypotheken en de hoogste huizenprijzen.
Wij hebben relatief hoge lonen daarom wil half Europa hier werken. Maar we hebben ook relatief hoge (loon-) belastingen, talloze extra belastingen, hogere sociale premies, hogere woonlasten, hogere energieprijzen, hogere winkelprijzen, etc.
Ik geloof niet dat Nederland nu al zo arm is als de linkse partijen graag willen. Maar als dit beleid zo doorgaat zijn wij eerder een derde wereldland dan bijvoorbeeld Italië. Waar de regering zogenaamd arm is (ondanks de grootste goudvoorraad in de EU) en dus Nederlands geld krijgtt; maar waar het volk hypotheekvrij woont en veel lagere vaste lasten heeft.
En over corona, wij hadden 3 lockdowns waar onze buurlanden er maar 1 of 2 hadden. Ook begonnen wij veel later met grootschalig testen en met vaccineren. Mensen in de zorg kregen maandenlang geen beschermende mondkapjes.
Zo zijn er nog wel een paar honderd kanttekeningetjes te bedenken, maar dan dwalen we wel erg af.
@Chemprutser | 16-07-23 | 21:56: waterdichte weerlegging hoor. Maar goed de feiten spreken in zijn voordeel, de draai die jij er aan geeft is zonder onderbouwing tamelijk opportunistisch.
@Dandruff | 16-07-23 | 22:09: Tegenover schulden staan bezittingen die meer waard zijn. Bijna geen enkel huis staat onder water. Daarnaast sparen Nederlanders erg ijverig voor hun pensioen. Dus financieel staat de gemiddelde Nederlander er goed voor.
U bijt in uw staart. Auw!
Stel nu dat de PVV de grootste wordt De ontelbare kleuren zoals ze dan bij het enige lid van die partij door de pantalon zouden lopen. Als hij dat van te voren geweten zou hebben: true colours www.youtube.com/watch?v=1P17ct4e5OE
Zoveel moties van wantrouwen. Voor wat?
Al wordt de PVV de grootse dan zal er net als in Vlaanderen, waar Vlaams Belang ruim de grootste is (27 %), een cordon sanitaire worden opgeworpen. Bij onze zuiderburen waren daar 7 partijen voor nodig.
Ik denk eerder dat het bij Geert dun door de broek loopt. Heb je dat partijprogramma wel eens gelezen? De man krijgt een hartverlamming als hij daadwerkelijk moet regeren.
@Cornelis12 | 16-07-23 | 21:27: Nu is Limburgs niet zo verwant aan het Frans, taalkundig is het eigenlijk andersom als je de Romaanse invloeden niet meerekent, maar toch: lief zijn voor een collega die bestaat bij de gratie bestaat om iedereen voor rotte vis uit te maken: www.youtube.com/watch?v=rFu_Fg2FUgw
Dat slachtoffergelul: ik ben daar zo klaar mee.
@Hetkanverkeren | 16-07-23 | 21:43:
Toch zat D66 gewoon in Rutte 4, en ze zitten ook in talloze andere bestuursorganen. Kennelijk vinden de meeste politici dat anderen voor rotte vis uitmaken acceptabel is. Idem met het slachtoffergelul.
@Dandruff | 16-07-23 | 22:32: Passief-agressief is inderdaad niet de hele verklaring voor het chronische falen van wat gedurende de periode Rutte de grootste oppositiepartij was. Gaan we hopelijk tot en met november nog menige boom over opzetten.
Ik zie sowieso geen links kabinet komen.
Overal in Europa is rechts en conservatief in opmars. En de oorzaak daarvan is doodsimpel: asielzoekers, criminaliteit waarin allochtonen oververtegenwoordigd zijn, en nog een paar thema's, zoals klimaat en stikstof.
De goegemeente is het intussen wel zo'n beetje zat. En daar staat Nederland niet alleen in, hetzelfde gebeurt of is al gebeurd in Finland, Zweden, Frankrijk en Duitsland.
De gevestigde orde, die links-liberaal of derde weg of wat dan ook was, is langzamerhand uit gevuurd.
Dat hebben ze zélfs in Brussel dan toch eindelijk begrepen, dat die 'migratie' aangepakt moet worden, omdat het anders écht misgaat in Europa.
Daarom zat dat drietal vandaag weer in Tunesië, om dat land de kooltjes uit het vuur te laten halen.
Want zélf de buitengrenzen van de EU bewaken, dáár zijn ze veel te slap voor. Daar willen ze hun handjes liever niet vuil aan maken.
De “Sociaal-Democraten zijn niet eens zo’n probleem, maar Klaver en z’n bende blauwharigen zijn wel een probleem.
Groene communisten die het liefst alles verbieden waaraan een ander plezier beleeft.
Bezit strafbaar is en werken een vies woord.
Werken laat je aan een ander over om hem daarna kaal te plukken, want rijke stinkerd.
Laat Frans maar komen, des te sneller zien de Socialen dat de Communisten extreme fanatici zijn.
Klaver heeft mss een stropdas om, de kameraden in het veld stalen neuzen en ongewassen haar.
Ik weet niet hoe oud u bent, Ruimedenker, maar als u de geschiedenis van de sociaaldemocraten en de communisten een beetje kende, zou u toch ook moeten weten, dat de sociaaldemocratie allang zo dood als een pier is. En niet alleen hier te lande, maar in heel Europa.
Wat ooit de sociaaldemocratie was is onder Nieuw Links over links uit de bocht gevlogen. Daarna kwam de "Derde Weg", zeg maar neoliberale bullshit in een kek jasje, onder Kok. Daarna was de PvdA alleen nog maar een kliek van regenten en plucheklevers, die ieder contact met haar traditionele achterban verloren had.
Wat betreft het communisme: dat waren lange tijd de aartsvijanden van de sociaaldemocraten, mede omdat ze in dezelfde electorale vijver visten.
Pas onder alweer de Nieuw Links, begon de PvdA aan te pappen met de communisten. Dat was natuurlijk uiterst dom.
Enfin, de communisten zijn min of meer uitgestorven, wat ietwat verdoezeld werd door hun fusie in Groen Links.
Er zijn nog wel wat linkse wappies die op communisten lijken, maar de echte ouwe communisten bestaan nauwelijks meer.
@KeesBruin | 16-07-23 | 21:26:
Daarom ook de aanhalingstekens.
De ouwe geitenwollensok.
GroenLinks lijken idd niet echt op de communisten uit de tijd van Castro en de DDR, maar je snapt wat ik bedoel.
Groene Anti-Kapitalisten is mss een betere aanduiding.
Scheutje Marxisme erover en je hebt XR/Bij1GL.
Het zit allemaal dicht bij elkaar.
PvdA onder KoK en later Bos vond ik best ok, ik stemde toen dan ook VVD.
Ben overigens 53…
Begrippen als links/rechts, liberaal, sociaal etc etc zijn ook wel achterhaald.
Zelfs progressief en feminisme hebben nog nauwelijks betekenis.
@Ruimedenker | 16-07-23 | 21:39: Oh, ik had dat ene aanhalingsteken over het hoofd gezien, sorry.
Groene Anti-Kapitalisten is misschien een betere term. Links zijn die lui zeker, en mogelijk ook wel marxistisch angehaugt. Het blijft natuurlijk zaak om waakzaam te zijn tegen extreem links, jongeren weten vaak niet eens meer wat het communisme in werkelijkheid voorstelde, hoeveel miljoenen levens het gekost heeft etc.
Ik ben 71, dus van een iets andere tijd. En ben met je eens, dat begrippen als links en rechts steeds meer aan duidelijke betekenis inboeten. Maar ook zonder etiket is wel duidelijk welke kant het wél of niet op moet, zullen we maar zeggen!
Ik ben er nu al een tijdje achter dat we uiteindelijk toch wel met links beleid te maken hebben. Op gemeentelijk niveau dan. Ik zou oprecht wel eens willen weten wat al die collega-ambtenaren stemmen. Ik zit iedere week gezever aan te horen van collega's en probeer te normaliseren. Kennelijk snappen al die linksgekkies niet dat WIJ al dat gemeenschapsgeld betalen. Helemaal klaar met asiel, woke en inclusief.
Ik moet u zeer gelijk geven. De in oorsprong neutraal geachte en bedoelde 4 e macht is inmiddels ook een 5 e en 6 e macht geworden. Door eenzijdige inhuur ,aanname en promotie beleid is er van neutraliteit al decenia geen sprake meer. Dit maakt dat ongeacht de kleur van een kabinet er selectief geinformeerd wordt met een zware woke saus en zonder kostenbenul. Eerder een ongelimiteerde creditcard ( zie ook rijksbegroting )..
Inmiddels is de overheid in al zijn geledingen zo disproportioneel gegroeid en disfunctioneel dat m.i. de enige oplossing een totale reset en herdesign nodig is met als kernbegrip minimal art, low cost , dienstbaar en tegen iedere vorm van afhankelijkheid en verhospitalisering van een in oorsprong zeer capabele bevolking
Tot nu toe komen VVD, JA21 en BBB behoorlijk wat zetels tekort.
Wat de gemiddelde Nederlander denk ik wil is grofweg een cultureel rechts, maar economisch links beleid. Wat ze al 50 jaar krijgen is het omgekeerde.
Men stemt rechts omdat ze zat zijn van zaken als massa immigratie, maar economisch rechts beleid komt uiteindelijk voornamelijk de top ten goede. Een groot deel van de bevolking is er sociaal economisch enorm op achteruit gegaan de afgelopen 50 jaar. Ja, niet volgens voorgekauwde koopkracht cijfers, maar wel in wat betreft alles wat er toe doet: woning, energie, onderwijs, zorg.
De reden is het neoliberalisme. Een politieke ideologie vorvomd als een economische theorie met een semi-religieus verkooppraatje over “vrije markt religie”, kleinere overheid en vrijheid. De middenklasse slikte dit, maar daarmee stemden ze tegen zichzelf tot genoegen van de bovenklasse. In de ogen van de bovenklasse was die middenklasse na de oorlog en onder de sociaal democratie (New Deal in de VS) namelijk veel te rijk en mondig geworden ten kóste van de bovenklasse. Dat moest ongedaan gemaakt worden. De stagflatie eind jaren 70 was het moment om dit uit te voeren onder Reagan en Thatcher. Het resultaat: vakbonden de nek omgedraaid, democratie uitgehold vooral niet te vergeten: massa immigratie (goedkope arbeid). De linkse waarden zoals multiculturalisme en het rechtste neoliberalisme konden prima door een deur en daar ontstaat de verwarring de hele tijd.
De kleinere overheid, minder regels en vrijheid kwam nooit. Althans niet voor u, integendeel. Het daadwerkelijk doel is wel degelijk bereikt: de ultra-rijken hebben de macht terug, zij gaan over de overheid niet andersom. Dat bewijst 2008. En tot op de dag van vandaag wordt de middenklasse tegen elkaar uitgespeeld.
Dus als er iemand wéér met het verhaal aankomt dat de 'linkse' overheid het probleem is en de markt het wel oplost, wees dan sceptisch als u niet bij de 1% hoort. Over een overheid heeft u in elk geval in theorie nog wat democratische controle, de rest is u allang door de vingers geglipt. Denemarken heeft inmiddels alweer sociaal democraten die cultureel veel rechtster zijn, wellicht zou zo'n partij in Nederland ook gewenst zijn.
Wat ik dan weer niet begrijp, of misschien juist wel: tijdens de horrorinflatiewinter van 22/23 moest het kabinet juist meer geld uittrekken. Iedereen moest tot de laatste euro worden gecompenseerd voor de gasprijzen en de inflatie. Dat heeft het kabinet gelukkig maar ten dele gedaan. Nu krijgen ze weer het verwijt teveel geld te hebben gespendeerd. Uiteraard nadat de inflatie weer aan het dalen is. En zo gaat dat vaak met standpunten hier. Eerst heel hard A roepen en als het kabinet A doet, dan is iedereen het er over eens dat het B had moeten zijn. Ik begrijp dat Rutte niet meer mee wil spelen.
Haalt u nou niet meerdere zaken tegelijk aan die niets met elkaar hebben te maken.. U raakt immers op één onderwerp het spoor al bijster.
Sassen van Elsloo was nooit echt voorstander van subsidies. Het probleem is steeds dat de overheid eerst armoede creëert zodat ze daarna de reddende engel uit kan hangen. Maar daarvoor worden natuurlijk de belastingen verhoogd, waardoor de armoede weer toeneemt. Een vicieuze cirkel dus.
NL heeft vrijwel de hoogste belastingen ter wereld, en ook op energie zit je zo op 50 of 60 procent. Dus als die energieprijzen dan fors stijgen dan profiteert de staat daar veel meer van dan de vaak voor "graaiers" uitgemaakte energieleveranciers... die het werk doen en voor alle kosten opdraaien.
De meest simpele en meest eerlijke manier om die hogere brandstofprijzen destijds op te vangen zou een forse belastingverlaging zijn geweest. Maar ja, het kabinet had goede ervaringen met het toeslagencircus en dus werd voor een nieuwe clusterfuck gekozen. Met als bonus dat daklozen een energietoeslag kregen die direct bij de lokale dealers werd uitgegeven.
Overal in Europa zijn vrijwel alle brandstofprijzen lager dan in NL, zelfs Nederlands gas is in België veel goedkoper dan het gas dat wij veel te duur importeren.
Dat zijn politieke keuzes, waar Rutte medeverantwoordelijk voor is.
@Dandruff | 16-07-23 | 21:40: De overheid creëert armoede? Hoe dan?
Voorbode voor wat er landelijk gaat komen ?
Noord-Holland heeft een nieuwe coalitie. BBB, VVD, GroenLinks en PvdA presenteerden op donderdag 6 juli hun akkoord ‘Verbindend vooruit!’.
www.noord-holland.nl/Actueel/Archief/...
Noord-Holland ja, ik denk dat het ergens een links/rechts kabinet wordt. Het wordt zien van Noord-Holland doet. Als het goed gaat dan is de kans groot dat het landelijk zo zal zijn.
Er wordt nu overal al gesproken over Timmermans als de nieuwe leider van de PvdA. En 'dus' de volgende premier.
Waar komt die onzin toch vandaan?
Ten eerste: die bolle komt alleen terug, als-ie zeker weet, dat hij premier kan worden. Voor minder doet hij het echt niet.
En ten tweede: de PvdA kan, ook in combi met Groen Links, onmogelijk de grootste partij worden in november, dat is nu al duidelijk.
Kortom, Frans Timmermans komt helemaal niet terug naar Nederland. Die blijft zich volvreten in Brussel en zijn zakken daar goed vullen. Als-ie daar klaar mee is, gaat-ie met pensioen. Een vet pensioen.
De linkse wolk zou meer op succes hebben als ze Aboutaleb over weten te halen. Een veel sympathieker persoon die zowel Marokkaanse als Rotterdamse kiezers zal aantrekken.
Mee eens!
Je moet wel heel simpele politieke ziel zijn als je denkt dat GL/PvdA de grootste partij gaat worden.
@roberto9715 | 16-07-23 | 21:22: Toch zijn er vermoedelijk nog wel aardig wat van die simpele zielen.
Nog maar kort geleden werden velen verleid om op Kaag te stemmen, omdat ze dan wel even "de eerste vrouwelijke premier van Nederland" zou worden. Ze vergaten erbij te vertellen, dat D66 dan wel eerst even de grootste partij van het land moest worden, wat natuurlijk nooit ging gebeuren.
Maar evengoed trapten er hele volksstammen in, in die Kaag-reclame.
Hoe dan ook, zelfs met dit soort sukkels gaat de combi PvdA/GL niet de grootste partij worden, schat ik zo in.
Dit dystopische verhaal is de ultieme natte droom voor de NPO en de “kwaliteits”kranten.
"Den Uyl tot de tweede macht"? En "ultralinks"?
Zo links was Den Uyl niet. Pronk, Van Dam en die snorremans, wiens naam ik even kwijt ben, die waren van Nieuw Links, dat is de ontsporing van de oude PvdA geworden.
Den Uyl was gereformeerd grootgebracht en een degelijke man, ook al heeft De Telegraaf er alles aan gedaan om Den Uyl zwart te maken, en als grote verkwister af te schilderen.
Overigens, de echt grote begrotingstekorten vonden pas ná Den Uyl, onder de kabinetten Van Agt-Wiegel plaats. Een feit dat Den Uylhaters maar al te graag verzwijgen.
Hoe dan ook, de tijden zijn enorm veranderd, er komt nooit meer een nieuwe versie van het kabinet Den Uyl.
Als links nu zou winnen, wordt het méér EU, méér asielshoppers, méér klimaathysterie. Allemaal zaken waar Drees en Den Uyl niets mee gehad zouden hebben, schat ik zo in.
Drees vond Den Uyl wel een big spender maar naderhand kwamen ze dichter bij elkaar qua gedachtegoed. Den Uyl verzette zich hevig tegen nieuw links en zijn opvolger Kok helemaal. Je kan inderdaad wel stellen dat nieuw links uiteindelijk toch gewonnen heeft in die partij. Maar dat heeft niets met sociaal democratie meer te maken.
Den Uyl wilde een heel grote overheid. Hoe het geld moest worden verdiend, daar had Joop minder goed over nagedacht. Dat Eredoctoraat in de Economie sloeg dan ook nergens op.
Snorremans van den Berg? Of van der Louw?
Wel een heel erg hypothetisch verhaal.
Eerst moeten er nog verkiezingen plaatsvinden en moeten Ja21/BBB/VVD winnen om de eerste voorspelling eventueel te laten slagen. Daarnaast zal het wel even duren voor het nieuwe kabinet zich presenteert. De volgende voorspelling is dat er een economische crisis plaatsvindt vanaf begin 2024. Dat kan, dat is mogelijk, maar zeker geen feit en al helemaal niet dat dat begin 2024 gaat plaatsvinden.
Vervolgens moet het nieuwe kabinet klappen, de volgende voorspelling. Dan volgen er dus maanden later verkiezingen. Links moet deze daadwerkelijk winnen en zich verenigen om het zogenaamde doemscenario werkelijkheid laten worden: Timmermans I.
Misschien wordt het komende herfst al Timmermans I. Dat kan ook gewoon.
Frenske zit aan het eu pluche vastgekleefd,groot afnemer van super glue.
Als Schrans Timmerschwanz mee wil doen dan alleen als hij minister president wordt. Staat hij als lijsttrekker op een lijst van GLvdA dan moet hij als ze niet in het kabinet komen in de TK plaats nemen. Die kans is niet gering en zijn "salaris" en "status" is daarbij lager als kapo van de Commissie. Mocht hij minister president worden, wat ik niet hoop voor het land, dan pak ik mijn laatste biezen eerder dan ik ben plan ben.
De volgende regering moet (deels indien mogelijk of geheel indien geen keuzes) uit de EU stappen, als ze af willen van de voetangels die de laatste jaren zijn aangelegd door WEF gestuurde regeringen. Binnen de huidige wetgeving (nationaal / EU) is geen geitenpaadje meer over om een normaal beleid te voeren op stikstof, migratie of wat dien meer
Het lijkt me dat na Brexit niemand trek heeft in een Nexit: zeker niet in Nederland dat meer dan Engeland de handel met de rest van Europa niet kan missen. Maar goed, als rechts zo dom is dat ze niet geloven in manmade climate change zijn ze vast ook dom genoeg om nog steeds in een Nexit te geloven.
SvE: " is het voor een sterke regeringsploeg al moeilijk om te overleven… voor een VVD-BBB-Ja21 kabinet, is het wellicht onmogelijk. Als dat kabinet dan ten val komt of reguliere verkiezingen tegemoet gaat, is de kans groot dat de teleurgestelde kiezers zich wenden tot links.":
Dus is het een goed idee om eerst dat linkse kabinet te hebben! Dus als iedereen op GS nu op PvdGL stempt, dan hoeft dat hele horror scenario van SvE niet uit te komen!
Stemt allen GroenLinks! Dit is een verkiezingsmededeling goedgekeurd door Sassen van Elsloo: we moeten immers alles doen om het horror scenario dat hij schetst te voorkomen!
Nog leuker: iedereen in Nederland moet Bij1 stemmen. 150 zetels voor Sylvana! Dan kunnen we lachen terwijl ze rondjes rent door de kamer van zetel naar zetel tijdens debatten met zichzelf.
Ik denk dat dit wel een goede analyse is. Reaguurders doet jullie plicht. Jullie menen toch altijd het beste voor Nederland te willen. Daad bij woord.
@goedverstaander | 16-07-23 | 21:20:
Ik maakte een grapje en zit in Ierland, niet in een gesloten inrichting echter. Maar misschien is het een goed idee dat je excuses maakt aan Bob: één van de beste reaguurders op GS!
@goedverstaander | 16-07-23 | 21:20: kijk jij van buiten naar binnen of van binnen naar buiten? Jij voelt je een bezoeker in de inrichting, maar misschien zijn wij dat juist wel.
Rustig heren! Zuster Ursula is onderweg.
@goedverstaander | 16-07-23 | 22:25:
Zuster Ursula van Mijnheer Prikkebeen?:
"De magerbenige Prikkebeen (een prikkebeen is een "spillebeen") en zijn zuster Ursula ..."
nl.m.wikipedia.org/wiki/Mijnheer_Prik...
@cugel | 16-07-23 | 22:47: bedankt voor het artikel Cugel.
Ik denk overigens dat de meesten hier zich (grotendeels) in het verhaal van Koopmans kunnen vinden.
@nikolaos | 16-07-23 | 23:15:
Mooi dat je het toch nog gevonden hebt nu het draadje was gejorist en bedankt dat je me dat even liet weten!
De media zal de komende maanden bepalen wat er gaat komen. Het NPO volk doet feilloos wat men hen opdraagt.
Op zich zou ik op termijn eens een linkse route niet zo erg vinden. Maar dan wel een compleet ander links dan GL/PvdA: met heldere waarden en daaruit voortvloeiende rationele keuzes. Eerlijk, open en democratisch (dus EU-kritisch). Secularistisch, niet naïef op thema migratie. En oog voor het milieu (geen focus op klimaat).
Ja, dat kan ook gewoon rechts zijn.
@John McClane | 16-07-23 | 20:54: Misschien draaien die begrippen links&rechts wel om, of ze lossen op in een mooiere en minder polariserende verdeling.
@Zuurteregelaar | 16-07-23 | 20:56: dat laatste zou mijn voorkeur hebben. Gewoon normaal doen, wat goed is voor Nederland. Eigenlijk is dat niet zo ingewikkeld.
Ik kan me niet voorstellen dat Timmerfrans zijn huidige ruim 3 ton belastingvrij voor een risicoloze functie gaat inruilen voor veel minder netto terwijl je dan ook nog eens continu onder vuur ligt.
Op die leeftijd maakt dat toch geen bal uit? Geld heeft hij al meer dan hij kan opeten. Gaat dan puur om het voelen van macht.
Er zal wel een uitzondering voor hem bedacht worden.
Timmerfrans is een macht wellusteling. Hij had zijn zinnen gezet om zuipschuit Juncker op te volgen. En hij ziet geen kans om bij de komende verkiezing wel voorzitter van de EC te worden. Dus gaat hij mogelijk om hier MP te worden. Wat uiteraard niet te hopen is dat hij dat gaat worden.
Het verschil wordt vanuit Brussel aangevuld.
Geen argument dus.
Komt zomaar in mij op vanwege; Hoe groter de leugen hoe meer mensen erin zullen geloven!
Doodenge conclusie.
De treinen rijden nog steeds naar links dus de machinist kun je tijdelijk vervangen, de trein van koers laten veranderen is andere koek.
Kom kom kom, niet zo somber allemaal. Er komt geen linkse regering. De mensen zijn de linkse politiek echt helemaal beu.
De trend in Europa is een draai naar rechts. Dat gaat hier ook gebeuren, met of zonder klimaatpaus. En als laatstgenoemde slim is, blijft hij lekker in Brussel. Hier valt niets voor hem te halen, behalve de oppositie. En dat ziet de megalomane vlaaienvreter niet zitten. Dat is echt te min voor Frenske.
Ok, iets genuanceerder dan: Ik vind het een nogal deprimerend stukje. Zie het nou eens van de positieve kant: Zweden: rechts. Italie: rechts. Meerdere landen die jaren links gestemd hebben maken nu een ruk naar rechts, men is het zat dat hun steden naar de gallemiezen gaan door al die import. De EU kan wel lekker goedkoop afgeven op Hongarije en Polen maar die zijn wel baas in eigen huis. Die hebben mooi poep aan dat linkse WOKE gedeug. Waarom die angst voor Nexit? Wij hebben de grootse haven van Europa met onmisbare achterland verbindingen. Speel die troefkaart nou eens uit, wij hebben de macht, niet de EU. Enige wat wij nodig hebben is een volgende ploeg die dat durft. Engeland is geen goed voorbeeld, die zitten in een zwakke positie want eiland. Die zijn veel meer (zo niet totaal) afhankelijk van het Europese vasteland, wij niet.
Absoluut. Haven, landbouwsector, Eindoven-area techsector. Best nog veel toeleverende industrie. Ze kopen onze spullen echt wel, zelfs als we uit de EU stappen. Eigen sterke munt, dan houden we de groei in ons land. Grenzen dicht en al geimporteerd volk wat hier illegaal is uitzetten of interneren tot ze zelf teruggaan.
Er is voor de werkende Nederlander veel kapot gemaakt onder Rutte.
Dat repareer je niet met een ultra links kabinet dat nog meer kapot gaat maken voor het klimaat, verschoppelingen uit de derde wereld en transrechten.
Begin maar eens met sociale huurwoningen voor Nederlanders, betaalbare zorg, veiligheid op straat, goed onderwijs plus alles wat het rijk de afgelopen jaren bij de gemeenten heeft gedumpt te financieren.
Wat je noemt zijn bij uitstek linkse standpunten.
@Crankhead | 16-07-23 | 20:50:
Linkse standpunten voor de campagne waar ze na de verkiezingen niks meer mee doen. Dan geven ze zich over aan het woke gedachtengoed en vergeten ze de arbeider.
Misschien de SP?
Een kabinet met 'kabouter Plop' als MP, zou nog erger zijn dan een kabinet met Rutte.
Dan valt te vrezen dat die enge Jesse minister gaat worden, want dat is zijn grote droom.
Een vreselijk beeld mijn inziens.
Minister van Spaargeld en Nivellering.
@Lorejas | 16-07-23 | 20:41:
Hij is ongeschikt voor alle departementen.
Ik kan niets met dit soort voorspellingen.
De enige zekerheid die je hebt is dat ze toch niet uitkomen.
En goddank geeft dat de burger moed!
Cruciaal wordt of BBB en Omtzigt zich kreunend neer gaan leggen bij ‘moet van Brussel’. En of ze überhaupt zin hebben in maximaal 4 jaar lijken uit de kast op te ruimen.
VVD blijft groot genoeg. JA21 zie ik totaal niet in beeld, intern verdeeld en wil PVV aflossen - hetgeen niet gaat gebeuren.
Dilan-Caroline-Pieter zullen het motorblok moeten vormen.
Verwacht van Omtzigt niet al te veel EU kritische noten
D66 met Rob Jetten met GL/PvdA.
Dan moet iedereen die een beetje normaal of meer verdient, wegwezen. En dan is Nederland ineens een 3e wereldland.
Timmermans kan de EU prima vertegenwoordigen. En anders zorgen ze wel dat het geregeld wordt hier in NL.
Hou toch op met dat JA21.
Eerste klas ruggenstekers en Eertmans is de grootste opportunist aller tijden.
Die is tegen die tijd allang overgestapt naar BBB.
Nou… er lag een flink gat in de markt op ‘fatsoenlijk’ rechts, aangezien VVD met Rutten meer een midden-partij is geworden.
Alleen lijkt BBB dat rechtse gat opgevuld te hebben, en pakt JA21 alleen de leftovers.
Nu Rutte aufwiedergeschnitzeld is moet ik nog zien waar al die stemmen straks heen gaan. Ik denk naar mevrouw Dilan…
Welnee, er 'gloort' helemaal geen 'ultralinks kabinet', de slinger van de tijdgeest slaat namelijk uit naar rechts, zoals we overal in Europa (en elders) kunnen constateren. Het gaat nog véle jaren duren voor de slinger weer naar links zal uitslaan, de fusie van pvda en gl is een wanhoopsoffensief.
Laten we het hopen. Timmermans I.... the horror. Op zoveel vlakken.
Precies. Men is het zat en laat zich niet meer beet nemen door de MSM.
Omtzigt ontbreekt in dit verhaal.
Wedden dat hij stopt?
@MAD1950 | 16-07-23 | 20:39:
ja, ik denk van niet, 250 euro!
Er komt nog een GS-polletje.
Van de week al geopperd, als Timmermans ziet dat hij kan winnen komt hij zomaar terug naar de Nederlandse politiek. Kabinet PvdA/GL, BBB en weet ik veel wie is dan zomaar een feit. Wordt de doodsteek voor Nederland.
Timmerfrans die maar al te graag klasse oudste wil worden maar zoals zo vaak de schreeuwers ontberen de capaciteiten terwijl ze er zelf heilig van overtuigd zijn de leider te zijn .
Net zoals el quack; ik kom Nederland leiden,ik wordt MP en nieuwe wegen.
Zo zie je maar dat alles wat Rutte aanraakt, in een rokende puinhoop verandert. Het lijkt wel een tovenaar (die zich omringt met heksen).
Ja fascisme is totaal niet rechts. Iedereen met een toetsenbord, internet en een basischoolopleiding...
@Neuth | 16-07-23 | 20:33:
Het nationalisme maakt het rechts: het zoeken van een zondebok in den buitenlander.
@cugel | 16-07-23 | 21:01: het zoeken naar een zondebok en het aanwijzen van de problemen met de instroom van grote groepen mensen, zijn twee verschillende dingen.
@nikolaos | 16-07-23 | 21:17:
Ik ben het met je eens dat het opvangen van een voortdurende grote stroom asielzoekers in een Nederland met bouwproblemen heel moeilijk is. Maar verklaar jij dan anders eens waarom fascisme als een rechtse stroming geldt. Zie bijvoorbeeld deze tekst:
„In andere Europese landen bestond aanvankelijk ook het idee dat je als conservatieve partij niet zou moeten samenwerken met populistisch rechts, maar veel partijen hebben die weerstand in de loop van tijd opgegeven. In veel Europese landen, in Italië bijvoorbeeld, maar ook in Nederland, zijn er al decennia radicaal-rechtse partijen. Duitsland hinkt er wat dat betreft een beetje achteraan. Bovendien hebben conservatieve partijen gedeeltelijk de standpunten en de taal van rechts-populisten overgenomen. Juist daardoor zijn de rechts-populistische partijen groot geworden, en zijn er op sommige plekken geen meerderheden meer mogelijk zonder rechts-populisten: omdat hun standpunten en hun taal zijn genormaliseerd.”
Uit: www.nrc.nl/nieuws/2023/07/13/ook-in-d...
Nationaal Socialisme is een beetje vreemde eend in de politieke bijt. Hitler had een enorme haat jegens socialisten/communisten, dat sterk vermengd lag met zijn antisemitisme, maar heeft wel degelijk het nodige geleerd van Marx en consorten.
@cugel | 16-07-23 | 21:26: Nou daar reageerde ik niet op maar volgens mij is het ook niet makkelijk in termen van links of rechts te duiden.
Wat ik wel zeker weet is dat het wel een te vaak gebruikt.
@nikolaos | 16-07-23 | 21:43:
Kort door de bocht, volgens Hitler waren de socialisten allemaal joden en vanaf daar de verwachte retoriek.
En omdat socialisme links is, is dit het bewijs dat nationaal-socialisme rechts is.
Dat de Hitler exact dezelfde reutel afdraaide over kapitalisten (wat we normaal gesproken rechts zouden noemen) wordt er nooit bij vermeld.
@nikolaos | 16-07-23 | 21:43:
Misschien dat dit opheldering geeft:
www.startpagina.nl/v/maatschappij/pol...
Vooral de tweede en iets minder de derde reactie vind ik goed.
@ZonderNaam | 16-07-23 | 21:50: Got it Zonder, zag ookdat het over de AfD ging. Maar wilde het iets minder defensief beantwoorden omdat het op zich geen slechte vraag was.
@cugel | 16-07-23 | 21:55: Nu iknog eens kijl naar je vraag cugel: er zullen best mensen zijn die nog een beetjevin de twintigste eeuw zijn blijven hangen en menen dat het kwaad zich op precies dezelfde wijze zal manifesteren.
Maar er zijn ook mensen die met het woord fascisme en de afleidingen ervan iets van zichzelf op anderen projecteren.
@nikolaos | 16-07-23 | 22:21:
Ik vind dit:
blendle.com/shared/eyJuIjoiYXJpYW4iLC...
Een erg goed artikel en ik mag het van Blendle aan één persoon kado doen. Dus ik hoop dat het je interesseert. Het geeft in ieder geval aan dat inderdaad de dingen niet netjes in een hokje passen en dat qua migratie rechts het misschien wel scherper ziet dan links.
Het echte zwaartepunt van een volgend kabinet zal stomweg bij Sociale Zaken liggen. de rest van de shitshow is daar een afgeleide van. De arbeidsmarkt: pas echt vraag gestuurd en daar dan als marktverdwaasde geen antwoord op menen te hebben anders dan immigratie.
Kan niet wachten op Timmermans 1:
- Wilhelmus afgeschaft, want kwetsend
- Carnaval afgeschaft want kwetsend
- Coentunnel omgedoopt tot George Floyd-tunnel
- Kerst afgeschaft (Yay!), want kwetsend
- Kaalscheren van witte mannelijke automobilisten op het dorpsplein tenzij ze kunnen aantonen partijlid te zijn.
- iedereen verplicht 2. immigranten in huis, tenzij ze kunnen aantonen partijlid te zijn.
- Verplicht korfbal op scholen
.... maar dat is natuurlijk allemaal niet eerlijk want ik ben al geemigreerd.
Hoezo carnaval afgeschaft,met timmerfrans aan het bewind is het 1 groot carnaval.
Ik moest lachen!
For the love of Big Brother. Double Plus Good.
We staan allemaal in de schaduw van de mondkapjesfantast.
Zuurstofmaskers waren het.
@Super Vaagstra | 16-07-23 | 20:41: Vergeet die stormen niet veroorzaakt door het CO2 gedoe.
Volgens Timmerfrans gaat het behoorlijk opwarmen. Dan maar naar zee voor wat verkoeling. Frenske mag de hele dag naast mij op het strand liggen!
Ik zou de PVV nog toevoegen, dus een kabinet van VVD, PVV, BBB met misschien nog JA21 erbij. Of is PVV bij voorbaat al weer uitgesloten ?
Ja, VVF wil ALTIJD de meest rechtse partij in het kabinet zijn, en strategisch gezien snap ik dat wel.
@skoftig | 16-07-23 | 20:20: VVF? Voetbal Vereniging Facisten?
Ja dat is normaal, de grootste komende partij sluiten ze uit.
Ik moet er niet aan denken, een links kabinet, ieuww.
Ik heb toen op Balkenende gestemd vanwege zijn ferme uitspraken, een man die wat kon bereiken in de politieke arena. Een maand later stapte hij echter op en kregen we die Dijkstal. Ik voelde me toen belazerd en heb sindsdien niet meer op de VVD gestemd. Gelukkig was daar toen Pim, en nu is daar Caroline.
Balkenende kwam in 2002 aan de macht en Dijkstal stapte in 2002 op. Hoe kan Dijkstal dan na Balkenende zijn gekomen?
Balkenende was van het CDA
als er daadwerkelijk een kabinet over rechts komt, zal de grootste uitdaging worden: de diepgewortelde linkse macht.
Burgemeesters. Alle media. Rechters. OM. Zullen de rechtse regering het leven proberen zuur te maken op alle mogelijke manieren.
De Euro kan alleen maar zakken met zo'n clowneske figuren .
De euro is reeds kapot. De bundesbank is niet solvabel, het heeft net als de ECB een schuld die het niet kan voldoen.
spelen met vuur combinatie D66 Groenlinks PvdA coalitie in de hoop dat het land naar de klote gaat zodat liberaal rechts op de gemaakte puinhoop en brokstukken weer kan bouwen. Is Rusisch Roulette met 6 kamers en 5 patronen
D66 wordt gedecimeerd de komende verkiezingen en zal nooit bij die paupers vd PVDA aansluiten. Max 35 zetels met z'n 3-en.
@ThePozz | 16-07-23 | 20:18: scheelt weer nieuw eileiderschap
Zolang links = woke, en dus niet opkomt voor mensen die het moeilijk hebben wordt links alleen maar kleiner, en terecht.
Zou woke niet onderschatten
Ik slaap er soms slecht van. Wat als links de macht grijpt!? Gelukkig kunnen we dan altijd nog emigreren.
Links heeft al 50 jaar de macht in Nederland. Weinig landen in de wereld zo links als NL
Maar wie zijn dan de mensen die daar op stemmen?
De mensen die er zelf beter van worden .
Vastgoedhandelaren zijn (tijdelijk) ultra links. Huisjesmelkers ook,
Eigenlijk zijn ze zo rechts als de pest, maar zaken zijn zaken.
Ja goeie vraag, 90 % wil geen wolf al lijkt het dat heel Nederland voor de wolf is . Toch de stemmen tellen
Ik kom niemand in mijn leven tegen die niet blij is i.v.m Rutte dat hij stopt. Volgens mij 75% hoe kan je weer de grootste worden . ?
Ik kan me niet voorstellen dat het PVDA/GL blok zo groot zal worden dat FT daarvan premier zal worden. Door de fusie alleen al zullen er veel teleurgestelde GL en PVDA kiezers zijn die uitwijken naar PVVD, SP, Volt enz, zodat de versplintering nog verder zal toenemen.
in de laatste peilingen is het PVDA/GL blok net zo groot als de VVD en BBB. Dus een angstige realiteit dreigt. en idd de emigratie wordt steeds aanlokkelijker.
De grootste partij levert de premier. De PvdA en GroenLinks zijn echter (nog) niet gefuseerd tot één partij.
Recht is al sinds 6 Mei 2002 dood.
Wat dat betreft snap ik niet dat mensen op de PvdD durven te stemmen. De laatste politieke moord in NL kwam uit de hoek van de dierenactivisten.
@skoftig | 16-07-23 | 20:23: onzin, niemand is fan de moord op Fortuyn
Vader Abraham zonder bolhoed.
was het maar zon onschuldige liedjesschrijver.
@Gallendebejaarde | 16-07-23 | 20:16:
was ie nu maar Vad.... nee wil niet gejorisdt worden op zondagavond.
Frans loopt de hele dag 'Als je inlegkruisje maar goed zit' te zingen.
‘Het leger der werkelozen’ en ‘wat moeten we met die Arabieren hier’ geef mij maar Pierre Kartner.
En daarbij nog dat alle door rechts gewenste veranderingen op natuur en vluchtelingen beleid door rvs en EU al dicht getimmerd is.
Rechts zal op deze gebieden nooit hun beloftes aan hun kiezers waar kunnen maken.
Das eenvoudig op te lossen. Nexit.
Grapjas, als je dit als serieuze optie ziet ben je echt Koekkoek!
@thereisnowhy | 16-07-23 | 20:12: Geen kabinet regeert over het graf heen als het volgende het niet wil.
@thereisnowhy | 16-07-23 | 20:12: Een failliet Eurodinges, waar we nu tegenaan hikken, kan hele vreemde consequenties geven. Wellicht geen directe Nexit, maar wel het uiteenvallen van de eurozone.
Het punt is niet dat er over het graf wordt gereageerd. Het puntbaard dat ook een volgend kabinet vast zit aan uitspraken van de hoge raad , EU afspraken en uitspraken van EU rechters.
Welke kleur het volgende kabinet ook heeft, die kaders liggen vast.
Ik ben het dus eens met de stelling dat we straks een rechts kabinet krijgen die hun kiezers ontzettend gaan teleurstellen en als reactie er weer een links(er) kabinet zal komen. Mijn stelling is, of je nu door de kat of de hond wordt gebeten, pijn doet het allebei.
@donkieshot, niemand kan in de toekomst kijken, misschien. Heb je gelijk, maar ik verwacht dat de eurozone sterk genoeg is om deze strubbelingen te overleven,
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dat gezever over nexit.
Kijk nu naar de UK, daar heeft men best spijt van de brexit.
@thereisnowhy | 16-07-23 | 20:46: Klinkklare onzin voor wat de Hoge Raad betreft:
Heeft de Hoge Raad het laatste woord?
'Alleen in eerste instantie. Rechters moeten zich houden aan wat de Hoge Raad heeft beslist. De Hoge Raad beweegt zich echter in de ruimte die de wet hem laat. Dat betekent dat de wetgever (Tweede Kamer en regering) de wet zodanig kan aanpassen dat een uitspraak van de Hoge Raad zijn geldigheid verliest. In tweede instantie kan dus de wetgever aan zet zijn.'
www.hogeraad.nl/vragen-antwoorden/
@goedeverstaander, uiteraard kan het kabinet een wet aanpassen zodat een uitspraak van de hoge raad omzeilt wordt. In de praktijk echter komt dit heel weinig voor, nieuwe wetgeving door beide kamers krijgen is niet echt eenvoudig. Het is meer gebruikelijk dat uitspraken van de hoge raad omgezet wordt naar wetgeving.
Ik verwacht niet dat bij een rechts kabinet dit gaat veranderen
Timmermans die met gesubsidieerde bloemen klimaatslachtoffersdag introduceert zonder de vele slachtoffers van de wateroverlast die al twee jaar in de misère bivakkeren, maar één blik waardig te gunnen.
Ik wil alleen nog asielzoekers van Oekraïne en wil veel groen in het land welke partij past daarbij
Ook die gaan niet meer weg. Opgegroeid met een ander alfabet en andere mentaliteit zal blijken dat het gewoon een soort
Reservere Russen zijn. Onbeschoft, onvriendelijk. Let maar op als de dankbare wittebroodsweken voorbij zijn.
@HD50 | 16-07-23 | 21:23: Idd. Let maar op de UA patser-SUV's. We hebben de UA maffia binnengehaald (de Russische zat er al, + nog een paar).
oekrainers vragen geen asiel, het zijn vluchtelingen voor oorlogsgeweld.
@HD50 | 16-07-23 | 21:23: de wittebroodsweken duren 1,5 jaar?
Nee, er gloort zon morgenochtend en laat die vetkwab niet in de weg staan.
Laten we even wachten tot we weten wat degene die in bovenstaand verhaal helemaal buiten beschouwing is gebleven gaat doen.
Mijn vrees is dat hij meer past bij de linkerkant dan zijn potentiële stemmers denken.
De reden dat deze meneer geen blauw t-shirt meer mag dragen is dat er te veel mensen hun flessen er begonnen in te stoppen...
Ik ben niet links of rechts,, Dus stem ik maar PVV
Zjuust, al 15 jaar.
PVV's linkser beleid bekostigen met, op immigratie, rechtser beleid. Voor Nederland en de autochtone Nederlander. De netto-belastingbetaler zo gezegd
13 jaar kapotmakerij van de VVD CDA en de grootste zorg hier is dat een linkse partijen combinatie wellicht 1/6 van de zetels zal krijgen.
Frans lijkt wel een planeet. Wat een enorm hoofd.
Maar niet de gezonde planeet waar hij zogenaamd zo voor ijvert.
@uisge baugh | 16-07-23 | 20:04:
Frenske ijvert nergens voor, behalve voor zijn politieke carrière...
@WasHetMaarMakkelijk | 16-07-23 | 20:09: En zijn buikspek
@Harry_Witkamp | 16-07-23 | 20:12: En zijn 28000 eurootjes per maand
REAGEER OOK