Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zelensky vereert Nederland met Eigen Tweet

Zie de mens

Ja dit hielden we even goed in de gaten en we zijn dus niet heel erg te spreken over onze rangschikking in deze kerkgang. We waren namelijk pas als zesde aan de beurt na Litouwen, Canada, Engeland, Duitsland en Australië. Nou, vrij naar Micha Wertheim; als we dat geweten hadden had die hele oorlog niet gehoeven. Zelensky schrijft: "I am grateful for the leadership of the Netherlands in making key decisions of the Allies in support of Ukraine, in particular on the creation of an aviation coalition. We agreed to start a training mission for Ukrainian pilots on F-16 aircraft in August this year." De training waar hij naar verwijst betreft dus die Nederlandse F-16's die in Roemenië worden geparkeerd.

Maar dan even over over die bizarre tweet van Zelensky gisteren. We zagen dit natuurlijk al aankomen nadat de Oekraïense MinBuz volstrekt ongekalibreerd de wereld in hielp dat de NAVO hun politieke en economische eisenpakket had laten vallen zodat Oekraïne zo snel mogelijk lid kon worden. Dat was, zoals we al schreven, uiteraard gewoon niet waar. En vervolgens kwam Zelensky er zelf nog eens overheen door het gore lef van de NAVO eisen te stellen aan de uitnodiging tot lidmaatschap "ongekend en absurd" te noemen: "It’s unprecedented and absurd when time frame is not set neither for the invitation nor for Ukraine's membership. While at the same time vague wording about "conditions" is added even for inviting Ukraine.  It seems there is no readiness neither to invite Ukraine to NATO nor to make it a member of the Alliance."

Ja dan heb je het gewoon even niet helemaal begrepen als het Swaziland van Europa dat in oorlog verkeert met een buurland voor wie NAVO-lidmaatschap zo'n beetje dé reden is om nooit vrede te willen.

GAST doe eens ff normaal man, gek

Ah, lidmaatschap ná de oorlog Twittert zijne hoogheid zojuist

ja graag gedaan idioot

Ondertussen bij 62.000 Realisten op basis van 1 foto: HET IS VOORBIJ

Jouw kop mijn kop

Social

Reaguursels

Inloggen

Navo lidmaatschap moet sluitstuk zijn van de onderhandelingen met Rusland.

wapster | 12-07-23 | 22:22

Als Oekraïne lid word van de NAVO wat doen we dan met hun Nazi aanhangers?

kuus | 12-07-23 | 22:08

Ja sorry, Z.
Als Oek nu in de NAVO komt is dat per direct de start van WW3.
Dus eerst even die oorlog afmaken.
We helpen je graag en ruimhartig.
.
En PS Die structurele corruptie wat minderen zou dan ook fijn zjn.

hotmint | 12-07-23 | 21:13

"It seems there is no readiness neither to invite Ukraine to NATO nor to make it a member of the Alliance"

Vertaling: Ik, Zelensky, weiger aan de vereisten te voldoen. Ik eis. Geef. Nu. Of anders.

Waarom? Geen idee.
Het zijn maar 4 eisen en 3 basisvoorwaarden waar ze aan moeten voldoen. Daar zijn ze van zelfs vóór Maidan (2014) al mee bezig.

Zolang Zelensky dat eisenpakket blijft weigeren, kan dit nog heel lang duren.

gaffelbaard | 12-07-23 | 19:32 | 1

Een van die eisen is dat er wat aan de corruptie wordt gedaan. En dat is in Oekraïne blijkbaar onbespreekbaar.

Osdorpertje | 12-07-23 | 20:36

Oekraïne heeft helemaal niets te eisen. De Engelse minister van Buitenlandse Zaken geeft het prima weer door aan te geven dat ze wel een beetje meer dankbaarheid mogen tonen, en tevens aan te geven dat ze geen Amazon zijn.

Overigens moet Oekraïne nooit en te nimmer in de NAVO of EU komen. Antisemitisch land en nog corrupter dan Nigeria, en straatarm. Afgezien van het feit dat Oekraíne heulde met de NAZI'S. Kan me er wat bij voorstellen dat die russen dat niet zijn vergeten. Ik weet het. Stalin was een verschrikkelijke schoft die miljoenen doden op zijn geweten heeft. Wellicht des te meer de haat tegen diegenen die collaboreerden met de NAZI'S.

Tiktak Theo | 12-07-23 | 19:11 | 2

Je kunt wel een heel betoog houden over hoe en wat maar gelukkig ga jij er helemaal niet over of Oekraine ergens wel of niet in komt en dat is maar goed ook. Overigens collaboreerden er ook aardig wat Nederlanders met de Nazi’s ten tijde van de tweede wereld oorlog en zijn er aan de zijde van Oekraine ook miljoenen mensen gesneuveld die tegen de Nazi’s vochten met het rode leger. Als laatste citeer je Ben Walles niet volledig en kaart je niet aan wat Sunak hierover zei. Dat antisemitische ga ik niet eens op in omdat het gaat over een land dat een joodse man als president heeft.

Flexzz | 12-07-23 | 19:25

@Flexzz | 12-07-23 | 19:25: Enorme aantallen Nederlanders gingen gezellig bij de SS na de bezetting. Na Estland (naar bevolking als ik me niet vergis) stond NL bovenaan. Dus gezanik over wie wat deed met de nazi's 80 jaar geleden... heeft niemand nu wat aan.

TancredvanTiberias2 | 12-07-23 | 20:39

Ik vrees dat een hoop ''leiders'' stiekem wachten op The orange man 2.0.

moonshiner3519 | 12-07-23 | 18:48

Als die zulthoofden die de leiding hebben bij de NAVO en de EU niet zo hadden getreuzeld en Oekraïne direct van wapens hadden voorzien, was de oorlog al voorbij geweest en dat tegen aanzienlijk lagere kosten dan hij nu kost en nog gaat kosten.

MAD1950 | 12-07-23 | 18:35

Doordat Oekraïne onfortuinlijk in oorlog is geraakt, wil dit tegelijkertijd nog niet zeggen dat de rest (Wij) ook direct deze oorlog in duiken - Is men in Kyiv, de Koude Oorlog wel echt vergeten ?

Misschien niet per-sé Zelensky, maar de oudere garde - De oudere garde die de USSR nog hebben meegemaakt. Zij weten dondersgoed wat bv. MAD inhoudt. De grootste ICBM basis van de voormalige USSR bevond zich op Oekraïens grondgebied - Pervomaisk. De ingenieurs hiervoor kwamen ook uit Oekraïne. Oekraïne stond destijds bekend als hét productie land binnen de voltallige USSR.

Moskou blijft in het bezit van nucleair bewapende ICBM's, net als wij. Op die manier kom je al snel uit op een patstelling. Niemand wil een directe en een nucleaire oorlog (Wat plaats vindt zodra de NAVO direct betrokken raakt) - Wij niet, maar de Ruzzen ook niet. Zeker niet, gezien de context voor het einde van de Koude Oorlog - Vreedzaam, zonder dat er een (Nucleair) gewapend conflict ontstond.

'The doomsday clock' staat niet voor niets, op 90 seconden voor middernacht. Het is aan ons om te zorgen dat deze teller achteruit gaat én dat de wereld een betere plek wordt dan dat we hem aantroffen.

Niemand wil tot in de dood worden verdedigt - Kyiv, evenmin.

Nederlandop1 | 12-07-23 | 17:40

Was Mark Rutte niet in de running voor een hoge positie bij de NATO?
"Ik heb mijn baan opgezegd, ik kan morgen beginnen"
Dan kan ie natuurlijk wel wat steun van Oekraïne gebruiken.
En in ruil mag Oekraïne dan wel wat terug verwachten van Mark "geitenpaadje" Rutte.
Eigenlijk had ie president van de Europese Unie willen worden maar dan kan niet zolang Ursula von der Leyen daar nog zit.

Osdorpertje | 12-07-23 | 17:29
-weggejorist-
doubledutch2 | 12-07-23 | 17:24 | 1

Godnogantoe. Je hebt hiermee leverage richting de Russen. En dat hebben we al richting ukies met de wapenleveranties. Dwing ze aan tafel om tot een akkoord te komen. Als je het open laat krijg je never ending war

Gen. Maximus | 12-07-23 | 17:22
-weggejorist-
arzal3138 | 12-07-23 | 17:13

Als de VS of Europa vandaag beslissen dan wordt morgen een vredesakkoord getekend. Maar in plaats daarvan blijven we er wapens inpompen waarmee tienduizenden slachtoffers vallen. We willen dus geen vrede. We hebben andere belangen. Grondstoffen? Ruslands macht neutraliseren door het militair uut te putten. Zeg het maar. En met rechtvaardigheid heeft het niets van doen, het gaat om belangen. Zelensky doet hier vol energie aan mee.

zeeman73 | 12-07-23 | 17:08 | 1

Als Rusland, de agressor in dit hele verhaal, zijn troepen uit een soeverein land terug trekt, wordt er morgen ook een vredesakkoord getekend. Just saying..

Flexzz | 12-07-23 | 18:11

Gisteravond al zappend kwam ik een stukje NOS journaal een item tegen waar ik nooit eerder van gehoord had! Het ging over een enorme slachting van Ukraine wat toen deel uitmaakte van Polen (of visa versa). In Polen werd dit herdacht, terwijl men in Ukraine dit weer zag als heldendaad/opstand tegen de inlijving. Long story short. Er loopt daar van alles door elkaar heen waar wij geen weet van hebben.. Leer van je geschiedenis; er zijn al 2 wereldoorlogen begonnen op het Europees continent. Dit lijkt op een levensgevaarlijke veenbrand en die moet je zeker niet met benzine gaan blussen.

En om het betoog af te sluiten ; ooit werd er aan een wijze man gevraagd om hij iets kon vertellen over de 3e wereldoorlog? Nee, zei de man, dat kan ik niet. Maar ik kan je wel iets vertellen over de 4e wereldoorlog ; die zal er niet zijn!

Cunucu | 12-07-23 | 16:42 | 4

Klopt. De in West-Oekraine vereerde massamoordenaar Stepan Bandera vluchtte bijv. na de oorlog naar zijn Nazi-vriendjes in Duitsland. Ver na de oorlog werd hij afgemaakt door een KGB-agent. Die werd als een soort Russisch-Poolse adel geboren in de Tweede Poolse Republiek, die ontstond door de gedeeltelijke desintegratie van het Russische Rijk na de Eerste Wereldoorlog.

Zijn geboortestad werd later inclusief de stad Lwow (Lviv) na een Oekraiens-nationalistische genocide ingenomen door Oekraine, voor de Nazi's een project zoals de 'Flamenpolitik' maar dan smeriger.

Heel Oekraine werd later ingelijfd door de Sovjet-Unie. Bandera werd een soort verboden woord, tot 1991. Na de onafhankelijkheid van Oekraine werd hij afhankelijk van of West- of Oost-Oekraine de verkiezingen won steeds door de Staat op het schild getild, of verketterd.

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 16:58

@drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 16:58: Bandera is in Oekraine vooral een held omdat die zich tegen alles wat Russisch was afzette, en vocht voor een vrij en onafhankelijk Oekraine. En niet vanwege zijn collaboratie met de Duitsers en zijn methodes waar inderdaad wat voor valt te zeggen. De collaboratie waar overigens ook vrij snel een einde aan kwam in het geval van Bandera, maar daar lijk je aan voorbij te gaan. Ook benoem je (al dan niet bewust) niet wat de Russen voor de tweede wereld oorlog in Oekraine had uitgevroten. Laten we het daar ook eens over hebben en kijken wie dan werkelijk de massamoordenaar is.

Los hiervan is Wolynska Rizna een grote lelijke vlek in de Oekrainse geschiedenis waar niemand echt trots op is. De reden dat Oekraine hier over zwijgt heeft vooral te maken met de huidige oorlog en het gegeven dat het mogelijk in zou kunnen werken op het moraal. Of dat goed is dat betwijfel ik persoonlijk, maar ik snap de afwegingen wel.

Flexzz | 12-07-23 | 18:27
▼ 1 antwoord verborgen

Je zou denken dat met de toetreding van Zweden en Finland en wat die landen daartoe bewogen heeft, de situatie wel iets veranderd is. Maar toch komen mensen nog steeds met dat cynische treiterreferendum aanzetten

JTKDM | 12-07-23 | 16:37 | 4

@sjef-van-iekel | 12-07-23 | 17:21: Het ging niet over Oekraïne https://nos.nl/l/2096268
En zo het al relevant was, is het dat nu allang niet meer

JTKDM | 12-07-23 | 19:08

Dat referendum was niet zozeer gericht tegen Oekraïne als wel tegen Brussel, dat van alles en nog wat buiten ons om bedisselt. Vandaar dat D66 zo woedend was en ons direct het referendum heeft afgepakt. Het ging in tegen de Heilige EU en daar mogen wij gewone stervelingen niet over beslissen; dat is het voorrecht van de Boven Ons Gestelden Die Precies Weten Wat Goed Voor Ons Is.

MAD1950 | 12-07-23 | 19:57
▼ 1 antwoord verborgen

En maar gezellig lachend om tafel. Terwijl onschuldige mensen worden afgeschoten
Toe maar jongens! Goed bezig hoor, nietwaar?
Gadverdamme, wát een vreselijke lui.

demaup | 12-07-23 | 16:34

Die oorlog houdt nooit op. Consensus over landsgrenzen is onmogelijk met de huidige poppetjes aan weerszijden van het huidige front.
Toch zijn er poppetjes in Nederland die kant kiezen. Zoals Boas Kragtwijk die 2500 km naar kiev gast lopen. “Boas wil geld inzamelen voor Stichting Zeilen van Vrijheid” in de rtl. Beetje ongepast, nu via een Oekraïense zeilboot de gasleiding lijkt te zijn opgeblazen.

borgmonster | 12-07-23 | 16:21

't is en blijft een komiek.

Conan de Rabarber | 12-07-23 | 16:11 | 1

Hij deed eens een sketch voor de Oekraiense TV over het (door Kiev veroorzaakte) watertekort op de Krim. Het illustreerde perfect hoe zelfs Oekraieners eigenlijk niets voelen voor de Krimbewoners, omdat iedereen weet dat het Russen zijn. Het publiek lacht om het idee dat hun landgenoten dankzij strafmaatregelen van Oekraine in miserie leven. Als Oekraine ooit de Krim 'bevrijdt', zal het grootste deel van de Krimbevolking vermoedelijk naar Rusland vluchten.
www.youtube.com/watch?v=xUrgU0hvX7U

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:02

Engnek. Altijd maar MEER geld MEER wapens, en alles en iedereen op de korrel nemen. Ik houd ook niet van die pseudo-militaire kledij. Doet me aan dictators denken ( Castro, Amin, Stalin )

Spartaan1888 | 12-07-23 | 16:04 | 1

Het is vooral potsierlijk als je bedenkt dat Zelenskiy als jonge man de dienstplicht ontdook en sinds de Donbas-oorlog in 2014 begon 2 x de mobilisatie afkocht. Maar goede PR is het wel, daar zullen de Amerikanen de Oeki's wel mee geholpen hebben.

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 16:39

We moeten maar eens kappen met deze vent op een voedstuk te zetten en hem niet bijna heilig te verklaren. Waar zijn de vredespogingen of een staak het vuren?
Normaal vliegen ze af en aan om in ieder geval een poging te wagen om deze oorlog te stoppen. Niets nada van dat. Onze oorlog? echt niet, alsof Poetin door wilt stomen naar de rest van Europa, welke gek geloof dat nog?.

zoalsikhetzeg | 12-07-23 | 15:56 | 9

@drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:03: Och, ja. Niet te vergeten het imperialisme vanuit Moskou: Geheel Oost-Europa, Afghanistan, onverantwoord dreigen met nuclaire inzet, etc. etc.

Nederlandop1 | 12-07-23 | 17:27

U bent erg naïef.

omwenteling | 12-07-23 | 17:37

@Nederlandop1 | 12-07-23 | 17:27: Idd, vertrouw grootmachten niet. Mearsheimer schreef een boeiend boek over hoe grootmachten elkaar nooit (kunnen) vertrouwen en via kleine landen voortdurend op zoek zijn naar machtsuitbreiding (veiligheid). 'The Tragedy of Great Power Politics'. Was 20 jaar terug verplichte leerkost voor alle studenten politicologie.

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Lekker belangrijk Spartacus.
Als die F-16s opstijgen vanaf een Roemeense basis en clustermunitie gaan uitstrooien welke idiotie ontstaat dan? Uiteraard is de samenloop gechargeerd neergeplempt.

1. Wat vindt een demissionair kabinet van het gebruik clusterbommen? Pennies from heaven? aldus de freule?
2. Die Roemeense basis ligt in de EU; reden genoeg om een counterstrike te verwachten.

Vorig jaar riep Spartacus in onzinnig enthousiasme dat D-Day was aangebroken. Het venijn gaat door en door en door en door en door.

Enne, Nordstream daar zwijgen we deze week over.

MLNW

masahide | 12-07-23 | 15:54 | 1

U heeft groot gelijk. Maar wij zijn maar het volluk

Hetiswathetis | 12-07-23 | 16:37

Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne? [TEGEN]
Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de NATO en Oekraïne? [TEGEN]

Rest In Privacy | 12-07-23 | 15:51

Zelensky doet niks zonder het eerst met z'n bazen te overleggen. of zou die echt opstandig worden.

Ir. Wilhelmus | 12-07-23 | 15:48

Er zijn talloze landen die in de buurt van Rusland liggen en er alles aan doen om veiligheidsgaranties te creëren tegen dat Rusland. Niet alleen de Oekraïene, maar ook de Baltische staten, Georgië, Roemenië, Finland, Moldavië, zelfs Armenië.
Dat de vrees van de landen voor Rusland gegrond is blijkt uit de lotgevallen van Georgië en Oekraïne.
Als je denkt dat een lidmaatschap van Oekraïne leidt tot een betrokkenheid van ons bij de oorlog die Rusland voort, dan heb je nog niet verder gekeken dan je neus lang is. Neem bijvoorbeeld Estland. Er moet serieus rekening gehouden worden met het gegeven dat Rusland in de huidige politieke machtsverdeling, gaat stoken in deze Baltische staat mocht het op een of andere manier klaar zijn met Oekraïne. Vroeg of laat zullen we gedwongen worden het Russische varken te wassen. Mij betreft beter vroeg dan laat.

Heurtebise | 12-07-23 | 15:46 | 2

Dit

JTKDM | 12-07-23 | 16:39

Baltische staten - zeker Letland - zijn ook wel bezorgd omdat ze vrij actief de zeer omvangrijke Russischtalige bevolking marginaliseren. In het verleden heeft zelfs de Europese Commissie Letland ervoor op de vingers getikt. Er is veel anti-Russisch revanchisme. Deels begrijpelijk vanuit de historie, maar deels ook losgeslagen.

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:04

Zelensky is gefrustreerd omdat elke keer weer een window of opportunity voorbij gaat om de Russen een slag toe te dienen. Waardoor de oorlog dus onnodig lang duurt en op termijn veel meer geld kost en veel meer mensenlevens kost.
En dat is puur politieke lafbekkerij / onwil van onze kant. Of je steunt en doet het goed of je steunt niet en zegt, Zelensky, zak er maar in. Wij ondersteunen hem, dan moet je er ook vol voor gaan. En op het moment dat Zelensky iets heeft van, ok, we trekken op tegen Belgorod, Rostov en dieper in Rusland kunnen we altijd nog de plug trekken. "Maar Graai, ze hebben onze wapens al?" Ja, maar die raken op en we hoeven maar het aspirant-lidmaatschap voor de EU en de Navo boven de shredder te houden en dan moet je zien hoe snel ze huiswaarts keren.
Ik snap zijn irritatie wel en ben het daarnaast volledig met hem eens.

Graaisnaaiert | 12-07-23 | 15:46 | 3

Gelul ! Zie Chemprutser | 12-07-23 | 15:29

Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:55

@Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:55:
Want die heeft een bel op z'n fiets? Nou, ik ben helemaal overtuigd.

Graaisnaaiert | 12-07-23 | 16:07
-weggejorist-
drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:05

it takes 20 years to build a reputation and one tweet to lose it.

bimbam | 12-07-23 | 15:39

Ik denk dat de aarzeling van de NAVO mbt tot opname niet alleen zit in de regels van de alliantie en de potentieele (kern)oorlog met Rusland. Oekraine en rusland zijn zeer verweven en als je al je intel, encryptie methodes en oorlogstuig deelt met oekraine, kun je er bijna vanuit gaan dat dat ook in Rusland belandt. Dus dan heeft Putin toegang tot alle nieuwe snufjes en kan dat weer gaan gebruiken voor zijn eigen oorlogsmachine, of die van China.

Chemprutser | 12-07-23 | 15:29 | 2

Zou zomaar kunnen kloppen, vandaar ook de terughoudendheid met het leveren van oorlogsmateriaal (Leopard I & oude II, F16's, terug geschroefde HIMAR's, etc.)

Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:36

Goed punt. Iedereen heeft zijn prijs, en die zal voor een onderbetaalde Oekrïense officier niet eens zo hoog zijn.

J.P.Drapeau | 12-07-23 | 15:38

Ik snap er niets van. Dit was allemaal toch al ruim van te voren duidelijk?

Wie liggen er allemaal te slapen?

Kiev ligt onder NATO-vriendschap en als de oorlog voorbij is worden ze lid.

Schout-bij-Nacht-J | 12-07-23 | 15:28
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 12-07-23 | 15:26

Ik herinner me hoe Zelenski een - toegegeven, niet erg ervaren - Nederlandse journaliste afbekte toen die iets zei over de corruptie in Oekraïne. Dat liet een nare smaak achter.
Zelenski moet goed beseffen dat wij solidair zijn met zijn land omdat het het slachtoffer is van een misdadige militaire inval, niet omdat het een voorbeeldig westers land is. Oekraïne lijkt voorlopig meer op Rusland zelf dan op Tsjechië of Estland. Oekraïne nu, of binnenkort, opnemen in de NAVO brengt voor de lidstaten alleen maar extra kosten mee, geen extra veiligheid.

J.P.Drapeau | 12-07-23 | 15:26 | 3

Chapeau Drapeau

Hetiswathetis | 12-07-23 | 15:33

Exact, dus zijn laatste (richting chantage....) uitspraken worden vast niet in dank afgenomen.

Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:38

Ik heb die aflevering gezien en vond zijn reactie volkomen begrijpelijk.
Ja, Oekraïne is hondscorrupt en dat weet hij zelf ook.

Op dat moment trok Rusland echter binnen en waren er ietwat andere prioriteiten (lees: bestaat Oekraïne morgen nog) maar die "kritische" journaliste vond de zorgen van NL burgers net wat belangrijker.

omgponies | 12-07-23 | 16:01

"Respect is earned, not given."

Iets wat Zelensky nog maar even heel goed moet leren.
En ik heb respect met hoe Oekraïne tegendruk biedt tegen invasie van een nucleaire macht, maar er is ook een hoop wat Oekraïne weigert te verbeteren in het land. Met name de manier waarop ze 'bepaalde groeperingen' in het land al decennialang hun gang laten gaan, mensen met zowel RU als UA nationaliteit schofferen en hoe ze hun eigen geschiedenis niet (meer) willen erkennen tegenover Rusland.

Die trekpop van een Zelensky kraamt de meest bizarre dingen uit om aandacht (en Rusland nog verder boos te maken).

LangeTijdGeleden | 12-07-23 | 15:18 | 23

De waarheid is dat Zelenskiy voor andere machten binnen Oekraine een nuttig middel is geld en wapens binnen te halen. We zouden het over de agenda van die machten - die veel verder gaat dan Russen tegenhouden - moeten hebben.

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 16:43

@LangeTijdGeleden | 12-07-23 | 16:31: Ik richt mij helemaal niet alleen op Azov, je maakt het mij alleen erg makkelijk want je spreekt jezelf constant tegen terwijl je doet alsof je de wijsheid in pacht hebt. Lees letterlijk zelf door wat je schrijft en ga dan andere mensen terechtwijzen op wat ze wel en niet moeten doen.

1.) Vriendschapstreaty - leuk verhaaltje alleen al jouw punten gaan mank met het gegeven dat Rusland de Krim in 2014 heeft geannexeerd en daarmee eigenhandig 2 verdragen in 1 klap heeft geschonden.
2.) Oorlog in Donbas - het is algemeen bekend dat 2014 het jaar is dat de boel los ging in het oosten van Oekraine. Azov is sinds 2014 al het mikpunt van Russische propaganda, dus kom niet aanzetten dat 2019, waarop nota bene de minste doden vielen, zo'n bewogen en belangrijk jaar is geweest.
3. Oekrainse geschiedenis vs Rusland - heb ik je al op geantwoord.

Los van het feit dat ik er zelf vandaan kom en oa hier het een en ander vanaf weet, kun je wel de hele tijd wikipedia aanwijzen, maar dit is vrij toegankelijke informatie waar je nat op gaat.. Maarja als je alleen RT nieuws volgt en Kremlin propaganda hapt, dan snap ik wel waarom je deze onzin hier neerzet.

Dat gezegd hebbende, rot lekker zelf op.

Flexzz | 12-07-23 | 17:15

@drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 16:43: Zegt een Rus.

Flexzz | 12-07-23 | 17:16
▼ 20 antwoorden verborgen

Zelenski wil heel graag bij de EU want dan wordt zijn oorlog de oorlog van heel Europa.

Sinclair | 12-07-23 | 15:13

Gek, zijne hoogheid, idioot.. heeft Zelensky in jouw koffie lopen pissen Spartacus? Man man man wat een niveau...

Flexzz | 12-07-23 | 15:10

Leuk toneelstukje met dat kopje koffie. Heeft Rutte ook acteerambities?

UnderTheDevil | 12-07-23 | 15:05

Ik zou die koffie niet vertrouwen als ik als enige in de zaal een kopje kreeg. Al klinkt een kopje Novichok-5 wel lekker.

TurpinDick | 12-07-23 | 15:05

Ik moest even zoeken voor die Wertheim referentie:

"Hij gaat naar een herdenking van de Holocaust in het Wertheimpark in Amsterdam, omdat zijn eigen voorouders gesneuveld zijn in de Holocaust. Maar ze roepen alle namen om in alfabetische volgorde. Hij zegt iets als: “Dat duurde dus zeven en een half uur voor ze aan mijn opa en verwanten kwamen. Had ik geweten dat het zo lang zou duren, dan had die hele Holocaust niet gehoeven.”

Hij is leuk.

BobDobalina | 12-07-23 | 15:04

En dan zit Oekraine over 5 jaar bij de NAVO en dan laait het conflict weer op na eerst wat kleine beschietingen heen en weer en dan is er oorlog. Gaan we dan kernraketjes naar elkaar afschieten? Daarom is tussen superstaten het handig om een bufferstaat te hebben.

d e r e a l i s t | 12-07-23 | 15:02 | 6

@koeberg | 12-07-23 | 15:11: Dat kan voordelen hebben inderdaad maar zitten ze in een proxyoorlog en is er geen zicht op een einde. Zelenski blijft schreeuwen dat ie bij de NAVO wil en Putin schreeuwt terug neeee. Volgens mij konden ze zich ook aansluiten bij de EU maar was voor Putin NAVO een rode lijn.

d e r e a l i s t | 12-07-23 | 15:23
-weggejorist-
Schout-bij-Nacht-J | 12-07-23 | 15:30

Je snapt Artikel 5 niet.

Linkse Zakkenvuller | 12-07-23 | 15:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Inzicht in het goede en fout het kwade, integer of niet integer corrupt. In Syrie had je de gematigde rebellen, Nederland gaf daar materiele steun aan op aanwijzen van Centcom. Bleek dus gewoon IS aanhang. Oekraine-Rusland is gelukkig meer 0 of 1 binair. Steun je het goede dan is dat Oekraine. Het grote kwaad is Rusland. Maar wat is gevolg-oorzaak. Dit hele gedoe 'er woedt een oorlog door Europa' door opschuivende Nato grens naar het Oosten ondanks mondelinge toezegging Scheffer en een bondgenoot van Rusland, Syrie ten val proberen te brengen. Of zit Poetin te lang in zijn machtsbubbel los van de geopolitieke werkelijkheid, de sovjetunie bestaat niet meer. Het begon met Polen, Hongarije en Servie. Servie zit nog in de tweestrijd hoofd-hart. Met het hoofd EU netto ontvanger, met het hart bij de Slavische broeder

HetOorAakel | 12-07-23 | 15:02 | 1

Nee hoor, niet binair. Waar de VS in Syrië IS op de loonlijst (direkt of indirekt) heeft staan hebben in Oekraïne neonazi's.

Hollandmix | 12-07-23 | 15:55
-weggejorist-
Zatkniss | 12-07-23 | 15:00 | 1

Ik geef de man groot gelijk. Het is geen tijd voor politieke spelletjes. De NAVO moet concrete stappen afspreken, desnoods onder de voorwaarde dat de oorlog voorbij is.

De beste man bewijst het Westen een enorme dienst door al anderhalf jaar de invasie van Rusland tegen te houden. Als Rusland een walk over had gehad in Oekraine hadden wij immers onze borst nat kunnen gaan maken voor misschien wel WO3, maar in ieder geval nieuwe invasies van Rusland in buurlanden.

Wat mij betreft mag de NAVO ook zijn tanden laten zien en ingrijpen bij de eerstvolgende misstap van Rusland (het opblazen van de kerncentrale bijvoorbeeld).

De wereld wordt niet veiliger van nietsdoen.

BobDobalina | 12-07-23 | 14:56 | 10

@Après toi | 12-07-23 | 16:09: Datvu hier nog reageert. U zou al lang met uw Leopard door de Oekraïne moeten ploegen.

Hetiswathetis | 12-07-23 | 16:30
-weggejorist-
weetikveeljoh | 12-07-23 | 17:03

@Après toi | 12-07-23 | 16:09: Georgie startte die oorlog, volgens een rapport van de EU zelf. Dat zovelen het tegenovergestelde denken, bewijst de effectiviteit van propaganda zelfs in landen met een vrije pers. Saakashvili overspeelde zijn hand en zou later na grof geweld in te zetten tegen demonstranten tegen zijn autoritaire bewind moeten vluchten. De Amerikanen zouden hem uiteindelijk weer laten installeren als gouverneur in Oekraine, dat hem uiteindelijk ook weer verwijderde vanwege corruptie.
www.reuters.com/article/us-georgia-ru...

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:08
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat koffie-incident, mooi onderwerp om psychologisch te ontleden. Rutte wil lekker huiselijk doen, maakt een grapje over dat hij geen koffie heeft en Zelensky wel. Zelensky's reactie is een wat neerbuigende, vanuit goede bedoelingen, om de kinderlijke insteek van Rutte te beantwoorden. Daar zit Rutte mooi vast.
Wat had Zelensky ooit juist kunnen antwoorden, anders dan de saaie, werkelijke aanleiding tot zijn kopje koffie? En nu zit Rutte als een nederig onderkruipsel de aandacht op te eisen door te kibbelen over een kopje koffie, gecompleteerd met een op zijn zachtst gezegd 'ongemakkelijke' opmerking. Tenenkrommende hielenlikkerij.

nsfl | 12-07-23 | 14:53 | 6

Genant gedoe, kan er niet naar kijken idd.

wilmeister00 | 12-07-23 | 15:13

@zwenkwieltje | 12-07-23 | 15:02:
Dat interesseert me echt niet meer. Ik heb meer moeite met Nederlanders die na 12 jaar Rutte nog steeds denken dat de VVD iets gaat oplossen.

omgponies | 12-07-23 | 15:39

Je zou maar Nederlander zijn en hier niets mee te maken willen hebben.

Hetiswathetis | 12-07-23 | 16:29
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
pjotr nicknaamtov | 12-07-23 | 14:50 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het 1ste hands ervaren van oorlog lijkt me sporen na te laten die wij niet snel zullen begrijpen.

Neuth | 12-07-23 | 14:50

Nee nee nee! Oekraïne wordt geen lid van de NAVO en/of de EU. Wit-Rusland ook niet.

Louter Leuter | 12-07-23 | 14:49

De grootste prestatie van... ja wie eigenlijk? ... Is de blijvende steun voor Oekraïne. En dat meen ik. Ieder conflict ebt weg uit de aandacht naarmate het langer duurt. Bij deze oorlog lijkt dat anders te liggen.

Zo liep ik gisteren over straat. Ik zag een prachtig Nederlands meisje over straat zeulen met een tas met opschrift: "Sex is cool, but Putin's death is better". Best random, maar de vlaggen, steunbetuigingen en inzamelingen verbazen me. Zo close zijn we niet met Oekraïne. Wel zo'n teringhekel aan Russen?

Voor mij is het goed nieuws. Mijn werkgever is een Oekraïens bedrijf, laat die steun nog maar even aanhouden

Vleesverkopert | 12-07-23 | 14:47 | 16
-weggejorist-
weetikveeljoh | 12-07-23 | 16:55
-weggejorist-
weetikveeljoh | 12-07-23 | 17:01
▼ 13 antwoorden verborgen

Hé ... hangt nu het kabinet gevallen is de vlag weer rechtop?

mozaard | 12-07-23 | 14:45

Zolang het land in oorlog is zal het geen lid van de Nato kunnen worden. Dat zal Zelensky toch ook wel weten.
En zolang Zelensky Nato-lidmaatschap ambieert zal Poetin Oekraïne in een staat van oorlog willen houden.

koeberg | 12-07-23 | 14:41 | 5

@d e r e a l i s t | 12-07-23 | 15:34: En hoe kwam die raket daar?

Linkse Zakkenvuller | 12-07-23 | 15:54

@Linkse Zakkenvuller | 12-07-23 | 15:54: Te lastige vraag.

Après toi | 12-07-23 | 16:11

@Après toi | 12-07-23 | 16:11: Of opzet.

Zalwelweer | 12-07-23 | 19:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Zelensky kent de regels en die hebben een heel logische reden. Als je in conflict bent, kun je geen lid van de club worden want dan betrek je alle leden in jouw oorlog.
Als er vrede is, op welke manier dan ook, dan begint het proces pas. En als ik Zelensky was, zou ik eens vaart gaan maken met de corruptie in zijn land in plaats van een grote bek opzetten.

Bakkeleures | 12-07-23 | 14:40

Oekraïne bij NAVO, en later bij de EU. Turkije bij de EU, Albanië bij de EU, Moldavië bij de EU (en wil ook bij NAVO). Georgië met dezelfde wensen.

Wat kan er misgaan, en wat een economische voorspoed staat ons te wachten!

_pacman_ | 12-07-23 | 14:40 | 6

Oekraïne, Turkije, Albanië, Moldavië - van mij mag het allemaal bij de EU. Als wij er maar uit stappen. Kunnen we van een afstandje gniffelend toekijken hoe de EU richting afgrond dendert.
Intussen moeten we Oekraïne wel van wapens blijven voorzien, want als Rusland wint, kruipt Poetin echt niet tevreden terug in zijn Kremlin. Dan wil hij meer. En een EU die in elkaar dondert is een gemakkelijke prooi!

MAD1950 | 12-07-23 | 16:13

Rampspoed, ellende, failissement.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 16:56

Eeuwigdurende oorlog voor eeuwigdurende vrede.

drs. Levi Samsonov | 12-07-23 | 17:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat echt hè, die Mark. Zou ook graag eens geknuffeld willen worden door hem, zo warm, zo oprecht. Niks onecht aan. Mark for president…., oh,…wacht…,

Normpje | 12-07-23 | 14:40 | 3

Dat is het eerste waar ik aan dacht toen ik dat eerste beeld van de video zag, de on_oprechtheid spatte er vanaf.

Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:01

Heeft jouw held Geert al zijn Russische speldje terug gestuurd?

Après toi | 12-07-23 | 16:12

@Après toi | 12-07-23 | 16:12: hahah jij oude NSBer

Hetiswathetis | 12-07-23 | 16:25

Zelensky heeft lef, niks goors aan.. Putin die heeft wel het gore laf..

Geilbaard | 12-07-23 | 14:39 | 2

Zelensky heeft bij mij een voordeel van de twijfel gehad, die is nu overgegaan na die zuigende "It's unpresedented and absurd" tweet. Die vent is wat mij betreft AF.

Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:06

@Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:06: Zijn land wordt al alderhalf jaar kapot geschoten, tienduizenden burgers gedood, infrastructuur kapot geschoten. U schrijft hem af vanwege een tweet. Bent u gemaakt van suiker?

omwenteling | 12-07-23 | 17:39

Vraagje: Wat doet onze ex-premier daar? Kan ie niet gewoon zijn auto wassen en zijn bek houden?

4HoogAantWater | 12-07-23 | 14:31 | 5

@Après toi | 12-07-23 | 14:33:
Nouja, de vraag is natuurlijk of het handig is als klein defensieloos landje publiekelijk met spierballen te gaan rollen.

Ook de NAVO paraplu heeft zijn beperkingen en ome Putin is rancuneus.

omgponies | 12-07-23 | 14:42

Ze lachen zich kapot. Ondertussen sterven er velen . Schandalig.

Hetiswathetis | 12-07-23 | 15:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Achteraf gezien had Oekraïne veel eerder bij de NAVO gemoeten, net als Georgië en Moldavië. Die landen betalen nu een hoge prijs. Want de Russische agressie houdt niet vanzelf op.

Après toi | 12-07-23 | 14:31 | 24

@Penus Decoratus | 12-07-23 | 15:27:
Nederland staat op de 8e plaats met een score van 82 punten. Oekraine staat op nummer 122 met een score van 32 punten. In dit geval hoe hoger de score in punten des te beter en dus minder corrupt.

Basil Fawlty | 12-07-23 | 18:51
▼ 21 antwoorden verborgen

Tsja .. en dat is er een wapenstilstand of vrede, en uiteindelijk wordt Oekraine lid van de NAVO. Vervolgens vallen ze uit rancune / wraak alsnog Rusland binnen en zijn we met z'n allen in WO III beland.

johnyl | 12-07-23 | 14:30 | 6

@Après toi | 12-07-23 | 14:32: Jij hebt nooit gehoord van false flag operaties?

ReyNemaattori | 12-07-23 | 14:49

Daar gaat de Navo over, over hoe te reageren. Artikel 5 is geen computerprogramma wat automatisch nukes lanceert. Als Turkije morgen Cyprus binnenvalt of Syrie gaan we ze ook niet bijstaan. Ook niet als het misgaat en Cyprus ze van het door Turkije bezette deel van het eiland mept.
Even gewoon het verdrag lezen, dat voorkomt onzinnige opmerkingen.

Graaisnaaiert | 12-07-23 | 15:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Inlegvelletje ...

klaas24 | 12-07-23 | 14:28

Haal Rusland maar bij de NAVO

jeweettochniet | 12-07-23 | 14:24 | 4

@Grumpy_Old_Ed | 12-07-23 | 14:28: nee ze wilden dat , die kans heeft Europa en de usa verprutst. Gorbatjov had dat gevraagd , cq aangeboden.

Hetiswathetis | 12-07-23 | 15:17
-weggejorist-
weetikveeljoh | 12-07-23 | 16:44
▼ 1 antwoord verborgen

Lidmaatschap van de NAVO gaat er nooit komen, Rusland zal zich alleen (als ze dat al doen) terugtrekken als de Ukraine neutraal blijft. Dit weet Russland, dit weten de Navo landen.

Hellsmurfje | 12-07-23 | 14:24

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland