Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Woningtekort door TE VEEL MENSEN

390.000 huizen tekort dit jaar

Alweer een beroerde dag voor demissionair woonminister Hugo de Jonge. We komen dit jaar uit op een tekort van bijna 400.000 woningen. Ondanks harde bouwbeloftes en voorstellen tot microwoningen in de achtertuin stijgt het woningtekort dit jaar met 75.000 woningen. Allemaal de schuld van TE VEEL MENSEN. Te veel mensen in de trein, te veel mensen in de supermarkt, te veel mensen op festivals, te veel mensen in de rij voor De Negen Straatjes, te veel mensen op de camping, te veel mensen in de Praxis, te veel mensen die willen meedoen met Kijken Zonder Kopen. Overal: te veel mensen. De ambitie is om tot 2030 900.000 huizen te bouwen, maar uitgaande van de voorspelling in de Primos-prognose zal dat niet zal lukken

Aftreden!

Social

Nope

Social

Reaguursels

Inloggen

Teveel mensen, primair door migratie, en het kabinet valt over migratie. Verder hebben we onze prioriteiten prima op orde

Gen. Maximus | 12-07-23 | 17:32

Haha, die naruurherstelwet is aangenomen dus o.a. het massaal bouwen van huizen gaat het niet worden in Nederland. Wee het landje aan de Noordzee.

Aleon | 12-07-23 | 14:48 | 2

En daarbij als er elke week 1000 nieuwe asielaanvragen zijn met, laten we zeggen, na-reizigers als zijnde 1 vrouw en na-na-reizigers één (familie) van de man én één (familie) van de vrouw, dan zijn er dus 3x 52.000 nieuwe woningen per JAAR nodig voor immigratie. Is dus 156.000 per jaar.

boerk | 12-07-23 | 16:29

@boerk | 12-07-23 | 16:29:
Weet je dat hier viermaal zoveel expats, studenten en oostblokarbeiders als asielzoekers naartoe komen?

* Il Principe * | 12-07-23 | 16:59

Voor wie nu een huis koopt, koop dan een met energielabel A of B. Hpe meer isolatie hoe beter, dubbele dikte is dubbele isolatiewaarde. Vanaf 1992 werd isolatie-eis Rc >= 2,5 m2K/W ingevoerd. Dat is 8cm dikke isolatie in een spouwmuur van 30cm dik met spouw van 10cm. Nu is het Rc >= bg vloer 3,3, gevelmuur 4,7 en dak 6,3. Dat is vloer 12 cm, gevel 15 cm en dak 18 cm isolatie. Maakt niet uit of het glaswol, piepschuim of rockwool is. Rockwool wordt meest gebruikt.

Een huis met 8cm isolatie duurt het 3 dagen om die vanaf koud op temperatuur te krijgen met een houtkachel van 6 kW. Daarna hou je die op temperatuur met 2-4 kW continu stoken van 's ochtends 8 tot 's avonds 10. 's Nachts gaat de kachel uit. Heeft je huis meer dan 8 cm isolatie dan hoef je alleen maar minder te stoken.

Doe niet dom en koop geen voorooelogs huis uit de jaren '30. Je stookt je dan echt arm. Jaren '30 woning kopen en achteraf isoleren is duurder dan nieuwbouw woning kopen.

Ikbeneenzelfbouwer | 12-07-23 | 13:51 | 1

Of koop wat truien.

Deflatiemonster | 12-07-23 | 14:18
-weggejorist-
wapster | 12-07-23 | 13:42

Laat dat wat vaker uitgesproken worden; hier zijn gewoon veel en veel te veel mensen.

Reduceer ons tot 14 miljoen en vrijwel alle crisi zijn padoes opgelost, mits een goede selectie van die 3mio wordt gemaakt.

frickY | 12-07-23 | 13:26

klimaatbewuste sneeuwvlokjes nemen bewust geen kinderen vanwege klimaat en nareizigers met gezinshereninging overcompenseren dit door gezinnen met 3-4 kinderen. Op naar de 20 meloenen inwoners

HetOorAakel | 12-07-23 | 13:10 | 1

Eerder 5-6 kinderen

Dr_Johnson | 12-07-23 | 13:32

Nou.. wat is makkelijker en sneller? Een nieuw huis bouwen of wat mensen eruit...
Ik zoek 't even uit en laat het u later wel even weten.

Sneerpoets | 12-07-23 | 12:54

Zo ergens rond 2000 ging de rem erop met huizenbouw. Voor de meeste gemeenten werd het vrijwel onmogelijk om nog nieuwe woningen en woonwijken te bouwen. Want we zouden enorme krimp krijgen, er werden niet genoeg kindertjes geboren.

En nu geen krimp meer maar toename van de bevolking. Waar zou dat toch aan liggen?

klaas24 | 12-07-23 | 12:26 | 3

Dat is het grote mysterie van deze tijd.

Wiebenick | 12-07-23 | 13:38

Rem op de huizenbouw? Waar heb je dat vandaan? Omstreeks 2000 kwam de Vinex pas goed op gang. Pas in 2008 kakte de markt in.

wapster | 12-07-23 | 13:44

Geen idee, er is toch ook oversterfte.

MeppieRocks | 12-07-23 | 14:04

Inplaats van bouwen kunnen we toch ook Soylent Green of Plan 75 in de praktijk brengen, is ook beter voor het milieu.

Vacuumbom | 12-07-23 | 12:05 | 1

Zyklon-B is ook al geprobeerd, da's nu verboden.

Sneerpoets | 12-07-23 | 18:37

De vraag blijven herhalen en hopen dat het antwoord veranderd.
Elk jaar 400K mensen erbij, en counting. En dan nog benoemen dat "ouderen te lang thuis blijven wonen". Mag je GVD na een leven hard werken nog in je eigen huis blijven wonen of moet je plaats maken voor iemand uit een ander land die gratis huis en geld wil? Bizarre situatie, bizar dat het niet wordt aangepakt. En nu komt er een mevrouw met Turkse roots in NL sturing geven aan het migratiebeleid. Misschien wordt het wel beter. Misschien. Hopen mensen. Hopen dat het beter wordt. Wie weet he, pappen en nathouden, misschien ooit. Ooit.

PowNerd | 12-07-23 | 12:00 | 3

Dat ouderen "te lang thuis blijven wonen" is ook omdat dat moest. Vanwege het fantastische beleid van Rutte om ondanks de vergaande vergrijzing te bezuinigen op de zorg en op de ouderenzorg.
Degenen die nu benoemen dat de ouderen het probleem zijn verdienen zweepslagen.

Dandruff | 12-07-23 | 12:12

@Dandruff | 12-07-23 | 12:12: Inderdaad, verzorgingstehuizen afgeschaft. Voor ouderen bovendien vaak onmogelijk om een kleinere woning te krijgen/huren.
Moet je niet de ouderen de schuld geven maar degene die dat beleid hebben bedacht.

klaas24 | 12-07-23 | 12:27

@Dandruff | 12-07-23 | 12:12: tegenwoordig is een ouderenwooncomplex iets voor de happy few, die duizenden euro's per maand kunnen betalen. En dan privaat, met luxe vastgoed en een kok. En met 1 zorgzaam persoon a 1.250,- netto per maand in de nachtdienst "want 2 is te duur". De inversteerdersclub vult via het vastgoed en zorgverlening de zakken. Nederland is geen gaaf land, de wetgeving en beleid biedt voortdurend kans aan zakeljk instinct om over de rug van meneer en mevrouw Modaal kapitaal uit te zuigen.

PowNerd | 12-07-23 | 13:24

En dat komt door migratie.
Hoezo geen aanzuigende werking, we bouwen voor de migranten. Wat zullen zij zich welkom voelen, wetend dat er zelfs een huis voor je wordt gebouwd.

Krijgtheenenweer | 12-07-23 | 11:36 | 2

Worden er al ezels beschikbaar gesteld om het openbaar vervoer te ontlasten?

Pleegzuster B | 12-07-23 | 12:19

@Pleegzuster. In Godsnaam niet. Als je ziet hoe die gasten in de betreffende buitenlanden met dieren omgaan, springen de tranen je in de ogen. Overigens is er een verband aangetoond tussen dierenmishandeling en psychopatie. De ergste moordenaars zijn niet zelden begonnen als fervent dierenbeul.

Aleon | 12-07-23 | 19:03

Dit is waarschijnlijk naar aanleiding van het rapport van ABF research. Wie? Een klein bureautje uit Delft dat zich heeft weten te profileren. Maar goed: even de cijfers van het CBS erbij over 2022, zodat we niet uit onze nekharen lullen:
- Migratie-saldo: 227.882 duizend
- Natuurlijke aanwas: -3064 duizend.

De mainsteam media berichten dus vooral over dat ouderen langer in hun eigen huis blijven wonen.

Als Rutte cum suis dus de migratiepoorten niet open hadden gezet, dan was er geen woningnood/probleem geweest. Oh, by the way: het laatste volledige jaar met negatief migratie saldo was 2006, zeg maar het jaar voordat Rutte aantrad.

ParadiseLost | 12-07-23 | 11:30 | 5

@ParadiseLost | 12-07-23 | 12:02: Daarom blijft het ook een raadsel waar al die steekpartijen en woningovervallen ineens vandaan komen. Een fatsoenlijk signalement doen uitgaan is er al niet meer bij.

Wiebenick | 12-07-23 | 12:22

Het totale aantal illegalen in Nederland wordt momenteel geschat op 97.145; afhankelijk van de gehanteerde rekenwijze is de laagste schatting 60.000 en de hoogste 133.000. Binnenlands Bestuur

Domenonredelijk | 12-07-23 | 13:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Over een aantal jaren is Nederland verworden tot een voorstad van Brussel met hier en daar een postzegeltje groen waar je niet mag komen maar wel vanaf een afstandje naar mag kijken met een verrekijker waar je digitaal 50 euro kijkgeld voor moet aftikken.
Zo, mijn volzin is klaar.

zwenkwieltje | 12-07-23 | 11:29

Er moet een keuze worden gemaakt, echt heel simpel gedacht:

- bouw huizen en laat bijna niemand meer binnen (Japanse stijl), totdat je de bestaande bevolking hebt voorzien van genoeg huizen
- bouw geen huizen en laat bijna niemand meer binnen (Japanse stijl) en laat op een natuurlijke manier de bevolking afnemen zodat er huizen beschikbaar komen

Jammer alleen dat niemand een knoop door durft te hakken en dat tegen de tijd dat er íets gebeurt we minstens weer tien jaar verder zijn (en een miljoen inwoners erbij). Had al vijftig jaar geleden een visie moeten zijn om instroom zwaar te beperken. En dat gezeur altijd over discriminatie en racisme en plichten die we hebben vraag ik me af waarom nieuwkomers dan niet gelijk bij de grens met Griekenland of Italie al goed zouden moeten zitten. Blijkbaar is de grens over naar Europa niet voldoende, maar doorreizen naar landen zoals Nederland nog veel interessanter.

Wybe Wabes Abbema | 12-07-23 | 11:15

We moeten terug naar 10 (max 14) miljoen mensen op ons grondgebiedje.
Ecologisch gezien is er volgens de WUR ruimte voor max 3 miljoen mensen.

(Ik stel dit ongeacht bevolkingssamenstelling, afkomst en met een diepe wens tot een eerlijke verdeling van welvaart over de gehele wereld.)

Van Nederland een vegetarische super metropool met kantoorklerken maken in het grotere EU verband. En daarmee onze welvaart herverdelen door bedrijvigheid de grens over te jagen etc. . Is ook prima.

Wij wonen toch al vlakbij de Duitse grens en het maakt me niks uit of we nog een paar kilometer verderop gaan wonen, in een prachtige landelijke omgeving.

Toon Emmils | 12-07-23 | 11:12 | 1

Duitsland heeft hetzelfde probleem.

Ray Skak | 12-07-23 | 11:17

De omvolkingstheorie is natuurlijk van de malle, zo iets kan alleen een gestoorde xenofoob bedanken, dat begrijpt ieder mens.

Toch een klein gedachte-experiment. Stel dát we in een duistere dystopie leefden, op een geologische locatie die perfect geschikt is als uit de kluiten gewassen metropool. Stel dat je dat land tot je beschikking wil hebben hè, maar alles is al een beetje eigendom van iedereen en mensen zitten er niet op te wachten? Hoe zou je die cohesie kunnen doorbreken?
Stel dát er een entiteit bestond die zich voorgenomen heeft dat wanneer je een klein, dichtbevolkt land overspoelt met een globalistisch gedachtegoed (effectief, niet idealistisch), dat dat het aandeel tegenhangers van die ontwikkeling op den duur overstemt en 'irrelevant' maakt... Hoe zou je dat dan kunnen doen? Hoe overspoel je een land met een eindeloze stroom 'ongebonden' mensen die niets ophebben met de oorsprong van dat land, zo lang dat uiteindelijk zelfs de oorspronkelijke inwoners die binding verliezen?
Hoe hou je het ooit voor mogelijk dat een land dat zou accepteren, dat zou toch op een gegeven moment overvol raken? Denk je niet dat mensen in opstand zouden komen? Zo niet, hoe zie je dan voor je dat die opstand in de kiem gesmoord zou worden? Dat zou toch overduidelijk zijn? En als de bevolking dan blijft groeien dan zou die weerstand alleen maar groter worden en sommige kiemen zouden toch een keer tot bloei moeten komen, hoe zie je dan voor je dat die onschadelijk gemaakt worden? Dat kan een kwaadwillende entiteit toch nooit voor elkaar krijgen?
En dan, wanneer de druk op de maatschappij, de inwoners en hun eigendom steeds meer zichtbaar botsen met deze ontwikkelingen moeten ze ook nog eens door gaan met overspoelen, anders houdt zo'n volslagen idiote theorie nooit stand. Daar komen ze toch nooit mee weg?

Ik geloof oprecht niet in de extreemrechtse omvolkingstheorie zoals die in Nazi-Duitsland tot oorsprong kwam. Maar stel dat dat verlangen er wel is, ware het vanuit een andere, kapitalistische, materialistische motivatie, hoe zou het er uitzien, anders dan wat nu de werkelijkheid is?
Om preciezer te zijn, waar kijken we naar, als al deze ontwikkelingen zich volledig uit humanistisch streven voordoen? Wat is het vooruitzicht, is een volgebouwd Nederland een humanistisch utopie?
Wat maakt het uit welk ideaal of motivatie er achter een ontwikkeling schuil gaat als de uitkomst dezelfde is?

En hier twijfel ik dan altijd even of ik het wel moet verzenden. Heb mijn gedachten al op een rij, het verandert allemaal niets en, in het ergste geval, eindig ik ergens op een lijst. Maar ik zoek gewoon een antwoord op: waarom?! Wat is het idee, het streven, het vooruitzicht? Van wie is dat idee? Ben ik erin getuind dan, is er echt nog ruimte genoeg?
Rechts en links wijzen elkaar aan. Links haalt ze op met bootjes, klopt. Rechts stelt rijken en multinationals in staat hele wijken op te kopen en veelste duur te verhuren of leeg te laten staan, klopt ook. Goedkope arbeid, "dE eCoNoMiE'...

Heb het idee dat er zat mensen zijn die zich exact dit afvragen maar toch gezwicht zijn voor het onderhuidse angst inboezemen waar het het uiten van de eigen mening betreft. Bang aan de verkeerde ingeving toe te geven, bang de verkeerde mening te uiten.
Dan gooi ik hem er, zij het dwangmatig, met enige weerzin, toch maar weer in.

Rest er nog één mogelijkheid, dat er totaal geen poging gedaan is, ooit, om controle over de gang van zaken te behouden. Moet je dat voor lief nemen?

/mening.

nsfl | 12-07-23 | 11:12 | 5

Waarom? Ik denk omdat voorstanders van mondiale integratie (vroeger noemden we dat 'de kapitalisten') doorhebben dat je succesvolle uitwerkingen van de Nationalstat, en zo mag je de verzorgingsstaat toch wel zien, actief om zeep moet helpen. Juist omdat ze werken gaan ze niet zomaar kapot.

Domenonredelijk | 12-07-23 | 12:10

Nationalstaat

Domenonredelijk | 12-07-23 | 12:12

Dank voor de bijdrages. Ik neem ze mee in mijn verdere zoektocht naar de logica.

nsfl | 12-07-23 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Is wel zo.

Von Knarrenstein | 12-07-23 | 11:00

CU- en X66 politici hebben de mond vol over gezinshereniging voor asieleisers terwijl veel autochtone stellen niet eens een gezin kunnen starten. Het is een grove schande.

Piet Karbiet | 12-07-23 | 10:45 | 2

Inderdaad. Daarom. Stem ze weg.

Nederlandop1 | 12-07-23 | 10:55

Welke partijen gaan eindelijk een stoppen dat deze kleine minderheid de meerderheid eronder houdt? Rutte's VVD heeft dit 13 jaar lang goed gevonden.

Rennieflox | 12-07-23 | 11:56

Het is een stoelendans waarbij elke spelronde er tienduizend stoelen worden weggetrokken en dat 400 keer achter elkaar.

Colin.Fart | 12-07-23 | 10:44

Bouwen voor gezinsherenigingen.... Benieuwd of er ook betaalbare studio's worden gebouwd voor alleenstaanden, ook een alsmaar groeiende groep. Denkt iemand daar nog aan?

Jan, Leiden | 12-07-23 | 10:43 | 1

Waarom moeten er studio's gebouwd worden voor alleenstaanden? Hebben zij geen recht op een volwaardig huis/appartement? Wat een onzin. Er moeten geen huuzen gebouwd worden voor gezinsherenigers maar voor de eigen bevolking.

Aleon | 12-07-23 | 20:01

In China bouwen ze flatjes waar 30.000 mensen in wonen.
15 van deze flatjes en probleem is opgelost

Masparts | 12-07-23 | 10:33 | 2

Bijlmer 2.0

kibbesoeb | 12-07-23 | 11:18

Dat van die flat voor 30.000 mensen schijnt een hoax te zijn. Neemt niet weg dat ze afzichtelijke bouwsels neerzetten om iedereen te huisvesten.

matatwork | 12-07-23 | 11:52

Ja, er zijn te veel mensen in Nederland - 17.875.000 - en er komen er ieder jaar meer dan 100.000 bij, uitsluitend door immigratie en asiel. In 2022 zelfs 220.000; daar zaten uiteraard ca 100.000 Oekraïners bij, maar dan nog.

Dat moet rigoureus terug gedrongen worden: bij arbeidsmigratie moet veel beter gekeken worden welk soort arbeidsmigratie nodig is, en asiel moet je helemaal afschaffen; asielzoekers kosten alleen maar bakken met geld, leveren niks op, en zijn voor het overgrote deel ook nog eens moslims, die qua normen en waarden heel slecht compatibel zijn gebleken met onze westerse normen en waarden.

Maar ja, wordt er iets voorgesteld dat een klein beetje de goede kant opgaat, dan valt het kabinet daar meteen over, en nu zal tot de verkiezingen, en de tijd daarna zolang de formatie duurt, alles op dat 'dossier' stil liggen, en lopen we weer verder vol met onrendabele handophouders.

Dr_Johnson | 12-07-23 | 10:30

Vorig jaar werden er 115.000 buitenlandse studenten in Nederland gehuisvest die in de universiteitssteden het grootste deel van de nieuw gebouwde woonruimtes opslokken.
In Leiden wordt momenteel zelfs een complete wijk voor deze studenten uit de grond gestampt.
Hoogste tijd om hier een maximun aan te stellen.

Piggelmee | 12-07-23 | 10:26 | 5

Absoluut. Kappen ermee. Kan ik ook weer eens in een park of op het terras zatten waar mensen Nederlands verstaan.

Piet Karbiet | 12-07-23 | 10:48

@Piet Karbiet | 12-07-23 | 10:48: 'Zatten op een terras', die kende ik nog niet, kort en bondig!

Zenzeo | 12-07-23 | 10:51

Dat is inderdaad ook een grote schande. Nederlandse studenten worden enorm benadeeld doordat de Uni's en hogescholen extra geld binnenkrijgen van deze buitenlanders. De overheidsbijdragen aan deze instanties zouden alleen gebaseerd moeten worden op het aantal Nederlandse studenten.

Rennieflox | 12-07-23 | 12:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je bijzonder complexe, ondoorzichtige thema's of dingen die onlogisch en zelfs destructief lijken te zijn wil begrijpen, is het een goed idee om jezelf de vraag te stellen: wie wordt er (netto) beter van? Maar als je die vraag bij deze materie serieus beantwoordt, ben je een wappie. En een racist natuurlijk. Mag niet.

Gladiator Fap | 12-07-23 | 10:26

Teveel mensen zal ons uiteindelijk de das om doen.Niet alleen in Nederland of Europa, maar wereldwijd.

Kowalski11 | 12-07-23 | 10:25 | 1

het is letterlijk en figuurlijk een piramidespel. Zodra de bevolkingspiramide geen gladde hellingen meer heeft (kudtboomers), wordt vergrijzing als excuus gebruikt om de grenzen verder open te zetten.

Dr.Utker | 12-07-23 | 10:31

En dit ben ik de afgelopen weken ook al een paar keer tegengekomen, ditmaal in de Volkskrant: 'Vervolgens stellen investeerders en bouwers toekomstige nieuwbouwprojecten uit. Ook vanwege het beleid van het kabinet om de woningmarkt te reguleren, zoals een maximum stellen aan de middenhuur, zeggen ze. Dat maakt het volgens hen voor beleggers een minder aantrekkelijke investering.'
Ja, dan houdt het op, hè? Daar valt echt geen oplossing voor te vinden.

grietmetgroenefiets | 12-07-23 | 10:23 | 1

Daarom: volkshuisvesting terug. Overheid moet regie hebben over totale woningbouw.

Zenzeo | 12-07-23 | 10:53

"te veel mensen die willen meedoen met Kijken Zonder Kopen"
Teveel mensen die willen meedoen met Krijgen Zonder Betalen...

Air van Boven Dorens | 12-07-23 | 10:21

Stop met het eisen van economische groei! Dan zal de vraag naar immigranten ook stoppen.

Cobarde | 12-07-23 | 10:18

Nederland is vol.

Niemand wil 900.000 woningen erbij. Boomers gaan deaud. Komen veel woningen vrij.

sjef-van-iekel | 12-07-23 | 10:12 | 3
-weggejorist-
stunter | 12-07-23 | 10:20

Als je daar op gaat wachten.

J.Cash | 12-07-23 | 10:31

Die jij niet kan betalen.

seasicksteve | 12-07-23 | 11:00

"De ambitie is om tot 2030 900.000 huizen te bouwen, maar uitgaande van de voorspelling in de Primos-prognose zal dat niet zal lukken"

Wat een zin...
Eigenlijk staat er: "om het door onszelf gegenereerde vluchtelingenprobleem op te lossen, hebben we minstens 900.000 woningen nodig, maar die kunnen we niet bouwen, omdat er regels gelden die door een ander door onszelf gegenereerde probleem de bouw belemmeren".

Dat betekent dus dat beide "problemen" niet opgelost gaan worden en daardoor nog minstens tot 2030 een alibi vormen om de middenklasse verder uit te knijpen.

Slaap lekker verder.

Gladiator Fap | 12-07-23 | 10:09 | 3

Goed gezien, G. Fap. Waarom anders dit soort problemen genereren?

zwenkwieltje | 12-07-23 | 10:15

Precies. Te laat voortschrijdend inzicht, waar ook niks mee gedaan wordt.

bqbq | 12-07-23 | 10:21

@bqbq | 12-07-23 | 10:21: Fortuyn waarschuwde hier al voor.
Dat inzicht was er al lang, de vraag is waarom er niks mee gedaan wordt, zelfs nu niet. Dat doet toch vermoeden dat dit altijd al het plan was...

Zelfde zie je in Engeland, die krijgen ook net iets minder dan 600k importiërs per jaar, ondanks Brexit(voor Brexit lagen deze getallen onder de 250k), ondanks dat de Conservatieven aan de macht zijn.

Italië idem, nieuwe 'extreem-rechtse 'premier gekozen, maar nog immer een massale influx(wel 5% minder dan voorgaande jaren).

Er is dus een druk of een belang, groter dan dat van het Volk, die bestuurders beslissingen doet maken die lijnrecht op de belangen van het volk staan, of zoals in de casus van Huffelen & digitale ID: directe schending van de moties van de Volksvertegenwoordiging.

ReyNemaattori | 12-07-23 | 11:57

Wederopbouw Oekraïne, Nederland, bouwmaterialen gaan ongekend duur worden.

zwemverbrander | 12-07-23 | 10:06 | 2

Zo wordt het verteld. In ons buurland Duitsland, is er tegelijkertijd helemaal niet zo veel aan de hand.

Graaiflatie bestaat wel degelijk, ook al wordt dit ontkend (Meestal door diegenen, die er rijk door worden - "Follow the money"). Stem ze weg. Stop de idioot hoge 'migratie'.

Nederlandop1 | 12-07-23 | 10:11

@Nederlandop1 | 12-07-23 | 10:11: En terwijl het met de "wederopbouw" dan niet zo wil vlotten, gaat het geld alvast wél overgemaakt worden. Wedden? Want u bent toch ook tegen oorlog?

Gladiator Fap | 12-07-23 | 10:28

De prognose was om vanaf 2022 tot 2030 900.000 huizen te bouwen om het woning te kort weg te werken. Dat is ongeveer 120.000 per jaar. Als er 200.000 mensen per jaar bij komen, hoe lang duurt het dan voordat het tekort is opgelost ? Bonusvraag : er worden geen 120.000 huizen maar 75.000 huizen per jaar gebouwd. Hoe lang duurt het dan nu ?

HaaiBaai | 12-07-23 | 10:05 | 3

Ja, dat is ingewikkeld.. zou elke politicus zeggen, om dan weer over te gaan tot de orde van de dag. Als je vervolgens zegt dat er dan misschien minder mensen moeten worden toegelaten dan is dat problematisch. En vervolgens concluderen ze dan dat problematisch erger is dan ingewikkeld.

grietmetgroenefiets | 12-07-23 | 10:10

In beide gevallen: vier jaar.

pollens | 12-07-23 | 10:11

Het is wachten op de eerste shanty town in Nederland.

Rennieflox | 12-07-23 | 12:06

Hugo weet niet eens hoe hij huizen of woningen moet schrijven dus gebruikt hij een emoticondingetjeplaatje.

zwenkwieltje | 12-07-23 | 10:00

Mensen zijn vervuilers

A- Waarom is het importeren van mensen, Nederland's core business geworden?

B- Vervolgens, waarom importeren we voornamelijk zielen waarvan duidelijk is dat ze in het thuisland niet van toegevoegende waarde waren en hier zeer waarschijnlijk tot aan het graf aan het overheidsinfuus zullen vertoeven wat in hun maatstaven de absolute J-A-C-K-P-O-T is.

C- Hoe vaak heeft u als autochtone netjes belastingbetalende Nederlander al de jackpot gewonnen?

Ervaringsdeskundige | 12-07-23 | 09:58 | 3

Goede vragen. De antwoorden zullen moralistisch, denigrerend en juridisch zijn. Allemaal arbitrair dus en aanpasbaar. Maar dat zeggen ze er niet bij want u moet eerst en vooral kaltgestelt worden.

Zomaarwat | 12-07-23 | 10:02

Jouw punt B is ijzersterk. Legt de totaal krankzinnige deugmoraal van NL en eigenlijk het gehele Westen bloot in één enkele zin.

Goed Volk Kijkt Weg | 12-07-23 | 10:39

1x met de verkoop van mijn huis, maar dat heb ik zelf geïnitieerd.

pibasso | 12-07-23 | 11:33

Deze seriële prutsminister zat in een desastreus prutskabinet: Hoe kan je in godsnaam huizenbouw en wegenbouw op slot gooien (aanbod omlaag) én tegelijkertijd de buitendeur wagenwijd open zetten voor hele volksstammen (vraag omhoog)? Iedere mongool met een veterstrikdiploma begrijpt dat dat leidt tot onoplosbare problemen, en al helemaal als je de oplossing verwacht van HUGO.
Tegelijkertijd wordt de halve bevolking op kosten gejaagd met warmtepompen, elektrische auto’s, energieprijzen en brandstofprijzen terwijl het publieke aanbod (zorg, onderwijs, mobiliteit) verslechterd.
De verklaring van D66: We willen koploper zijn met een besparing van 0,000036% én we willen dat de natuur niet omvalt. Dit laatste betekent in de praktijk vooral dat D66’ers wat meer brandnetels in de tuin hebben gezien.
Je zou lachen met tranen als het niet om te janken was. Gelukkig zijn we van dit waanzinkabinet verlost. Gelukkig hebben de meeste poppetjes al aangegeven voor de baantjescarroussel te gaan. Nu Kaag nog. En die dikke in Brussel - die willen we niet daar, maar ook niet terug. Een paar matige tussenpausen zijn de opmaat naar nuchtere nieuwe leiders.

Zeddegeizot | 12-07-23 | 09:58 | 3

Het voelt echt als een bevrijding van de bezetter. Maar er zitten nog een paar Duitsers verschanst hier en daar die zich nog niet bewust zijn van de overgave.

Tiscali-2 | 12-07-23 | 10:05

Oorzaak - gevolg is zelfs voor onze politici een lastig fenomeen

pibasso | 12-07-23 | 11:32

Na alle privileges kunnen blanken toch wel een béétje opschuiven?

Asociale racisten!

We hebben een overheid om dat af te dwingen. Kom op Hugo, je kunt het, ouwe deuger.

Max. 30 vierkante meter p.p. en anders einde woonvergunning.

Zomaarwat | 12-07-23 | 09:56

Higo de Pannenkoek blijft maar schermen met holle kreten als "regie" en "woondeals", maar hij heeft helemaal niet de regie en die woondeals zijn daar de bevestiging van. Dat is papieren akkoordje tussen zichzelf feliciterende bestuurdertjes waarmee het Rijk tegen de gemeenten heeft gezegd: lossen jullie het maar op. Daar waar een taak ligt voor het Rijk, bijvoorbeeld om te zorgen dat de infrastructuur mee groeit, wordt geen invulling aan gegeven. Wat nou regie.

wapster | 12-07-23 | 09:56

NOS: "Het tekort aan woningen is sterk gestegen omdat het aantal huishoudens in Nederland sneller toeneemt dan gedacht." juist ja.

Triage | 12-07-23 | 09:52 | 2

'Huishoudens'. Mistig.

Zomaarwat | 12-07-23 | 10:00

Uit de Primos-prognose komt naar voren dat het aantal huishoudens in de periode 2023 t/m 2030 toeneemt met 601.000. Dat is een stijging van 7,3% ten opzichte van eerdere prognoses. Behalve dat er een hogere bevolkingsomvang in 2031 verwacht wordt, daalt ook de gemiddelde huishoudensgrootte sneller dan verwacht.

Domenonredelijk | 12-07-23 | 10:15

Bouwregels en vergunningen, daar zijn in 15 jaar 50 ordners aan onzin bijgekomen(60% "milieu"). Tja en de ambtenaren/protest-medelanders hoeven niet langs al die ordnerkasten maar met 1 muisklik verschijnt de hele ellende panklaar. De bouw staat hier definitief op slot, tja en als je dan netto 220.000 nieuwe mensen in 1 jaar..... binnenlaat... Domheid heeft een prijs.

hagelkruis | 12-07-23 | 09:51

Dit is toch een soort van perfecte storm? Waar gaan we als eerst toegeven?

Er moesten nog nooit zo veel huizen bij, juist wanneer er historisch veel regels zijn die bouwen belemmeren. Dan moeten er nog miljoenen huizen verduurzamen en komen er teringveel mensen bij.

Zoals gezegd: "What gives first?"

Er moet namelijk iets gebeuren. Als deze status quo te lang blijft vertrekken bouwers (gaan iets anders doen) en wordt wonen een luxe. Deze verkopert heeft een huis in centrum Utrecht. Laat de paniek maar komen. Ik verkoop het graag voor de dubbele waarde en tieft op naar Portugal

Vleesverkopert | 12-07-23 | 09:47 | 6

@Smoelensmid | 12-07-23 | 10:07: Zijn die mensen zelf bij. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je de taal leert als je gaat emigreren. Althans, kijkend maar mijzelf zou ik er alles aan doen om de taal te leren. Maar wie ben ik.

Grotesk | 12-07-23 | 11:54

@Smoelensmid | 12-07-23 | 10:07: Tegenwoordig heb je in prive klinieken in Spanje professionele vertalers die meegaan als je naar een ziekenhuis moet. Zelf onlangs meegemaakt tijdens vakantie. Het is een organisatie die je kunt inhuren.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 11:56

@Smoelensmid | 12-07-23 | 10:07: och tegenwoordig zijn er zoveel mensen in Nederland die amper een goede zin Nederlands kunnen, dat dat verschil heel erg snel aan het verdwijnen is. Het klopt overigens wel dat emigratie moeilijk is. De belangrijkste reden moet zijn dat je jezelf opoffert in het belang van je kinderen. Je wil gewoon niet dat ze moeten opgroeien tussen de 3e wereldpaupers & de GL/D66'ers met hun totalitaire Heilstaat ideologietjes. Dat is een hele andere situatie dan Smoelensmid's babyboomers die zelf de bloemetjes dachten buiten te zetten en hun kinderen met een instortende maatschappij op te zadelen.

Grachus | 12-07-23 | 12:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Als we nou gewoon nog wat meer mensen importeren? Misschien komen er dan als door een wonder vanzelf meer woningen beschikbaar.

Zeurders | 12-07-23 | 09:39 | 1

Ook goed voor het verminderen van de CO2 uitstoot, slaan we 2 vliegen in 1 klap!

shoarma4belgium | 12-07-23 | 09:53

Als ik er een flinke caravan op mag zetten tik ik ergens wel een stukje grond op de kop maar dan moet de gemeente niet beginnen te zeiken.

Der Schnitzeljäger | 12-07-23 | 09:38

Volk: "Emmer is vol, draai die kraan dicht!"
Politiek: "We draaien de kraan de komende jaren nog een stukje verder open."

Zenzeo | 12-07-23 | 09:38 | 2

En om ieder zijn zin te geven maken we de rand van de emmer een stuk hoger.

pa_niek | 12-07-23 | 09:50

@pa_niek | 12-07-23 | 09:50: waardoor de wand van de emmer dunner wordt en uiteindelijk onderin zal scheuren.

pollens | 12-07-23 | 10:16

Hier nog een keer de samenstelling van de immigrantenstroom van afgelopen jaar uit de Volkskrant, met als titel: 'Migratiecijfers in perspectief: kennismigranten halen meer gezinsleden naar Nederland dan statushouders.'
(Ik vond het al heel wat dat de Volkskrant dat zomaar ging uitzoeken, hoewel ze dat al veel eerder hadden moeten doen.)
Afgelopen jaar kwamen er 403 duizend immigranten binnen en emigreerden er ruim 179 duizend mensen, aldus Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Er kwamen er dus 224 duizend mensen bij in Nederland, waaronder 108 duizend gevluchte Oekraïners. Dan:
'Het aantal hoogopgeleide kennismigranten dat afgelopen jaar naar Nederland verhuisde (26 duizend mensen), is ongeveer even hoog als het aantal mensen dat volgens het CBS naar Nederland vertrok met als reden een asielaanvraag: ruim 27 duizend mensen.
Dat getal is overigens niet gelijk aan het aantal eerste asielaanvragen dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) behandelde: dat waren er 35 duizend in 2022.'
archive.ph/nL3Uq

grietmetgroenefiets | 12-07-23 | 09:37

In mijn wijk, waar ook tal van grote bedrijfspanden staan, zijn ze alles aan het omtoveren tot woningen. Komen op die manier wel aardig wat woningen bij. Een kantoor is al klaar als huisvesting en drie keer raden wat daar in woont. Juist, de gelukszoekers die absoluut niet als een oostblokker eruit ziet.

Grotesk | 12-07-23 | 09:36

Die 900000 woningen kunnen er gewoon komen alleen zal je dan anders moeten gaan bouwen dan dat we tot nu toe gewend zijn:
Inspraak voor bouwplannen wordt tot een minimum beperkt. Boomers die gesteld zijn op hun uitzicht en de zaak kapot willen procederen hebben pech.
De staat koopt grond op voor woning projecten om deze betaalbaar te houden.
De afdruk van woningen krijgt een standaard maat, je kan dan nu al de fundering en infrastructuur aan gaan leggen voor woningen die je over een paar jaar gaat bouwen
In principe moet alles prefab worden gemaakt in een fabriek die overal in Europa zou kunnen staan. Een woning wordt aangeleverd als een soort Ikea bouwpakket die op de bouwplaats geassembleerd wordt. Voordeel hiervan is dat er minder gespecialiseerd personeel nodig is.

JeanDragage | 12-07-23 | 09:35 | 4

Ah van die Sovjet woonblokken, chroesjtsjoba, oftewel de Chroesjtsjov sloppenwijk.

EmilioEsteves | 12-07-23 | 09:48

We hebben al de categorie 'Ugly Belgian houses', dan krijg je ook 'Ugly Dutch Houses'. De huidige architectuur is na drie decennia al lelijk en versleten (beton krijgt bijna nooit een mooie patina), laat staan als we het bouwen gaan versnellen met prefab-mormels. Beter goed bouwen voor de eeuwigheid, spaart op den duur heel veel geld.

Festen | 12-07-23 | 10:14
▼ 1 antwoord verborgen

We moeten niet meer huizen bouwen maar minder. En groter. We krijgen zo enorm veel spijt van al die lelijke op elkaar gepropte postzegels in nieuwe vinex. Hierbij laat ik aan de Unesco onderzoeker, die dit reaguursel leest in 2223, weten dat niet iedereen achter deze doelstelling stond!

de Voorzittert | 12-07-23 | 09:29 | 4

Is allemaal achteraf, wat we nodig hebben is minder mensen maar daar wil niemand aan. In de toekomst willen we waarschijnlijk vergrijzing tegengaan door meer in te zetten op bevolkingsgroei en dan hebben we allemaal eenpersoons woningen. Toch moeten we nu ook kunnen wonen lijkt me

Spiritus | 12-07-23 | 09:36
▼ 1 antwoord verborgen

We hebben een EU, vrij verkeer van personen en arbeid. Waarom gaan er niet veel meer mensen naar Belgie, Duitsland, Frankrijk, Spanje? Overal huizen en grond te koop, soms voor een prikkie. Lekker voor de oude dag, en met wifi kunnen veel mensen ook gewoon hun werk doen.
https://www.zimmo.be/nl/vorselaar-2290/te-koop/grond/K0KDH/?search=eyJmaWx0ZXIiOnsic3RhdHVzIjp7ImluIjpbIkZPUl9TQUxFIiwiVEFLRV9PVkVSIl19LCJwbGFjZUlkIjp7ImluIjpbNzM1XX19fQ%3D%3D

TurpinDick | 12-07-23 | 09:27 | 8

@Spiritus | 12-07-23 | 09:49: Ik heb 10 jaar geleden een huis gekocht in Belgie en heb er geen moment spijt van. Scholen, ziekenhuizen, restaurants, eten en drinken, auto's, zoveel dingen zijn er beter dan in Nederland.

TurpinDick | 12-07-23 | 10:00

@TurpinDick | 12-07-23 | 10:00: Wel autos maar geen geld voor goede wegen, en wegverlichting, rare mensen die Belgen.... Als ik de grens over ga en zeker naar Wallonie dan verbaas ik me over de ongezellige huizen en de zooi.

Smoelensmid | 12-07-23 | 10:14

@Smoelensmid | 12-07-23 | 10:14: Ja, je moet de plekken weten. Maar als ik over de grens ga verbaas ik me over de overdekte winkelcentra, vinexwijken, verkeersdrempels en camera's

TurpinDick | 12-07-23 | 10:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Het tekort los je op door meer woningen te bouwen dan er mensen bijkomen zegt Hugo. Jeetj.... dat is DE oplossing!!! Knap bedacht van hem

thesmul | 12-07-23 | 09:25

Wie nou een huis koopt, koopt 'm wel op de top van de markt. Dan gaat het lang duren eerdat die meer waard wordt. Ik had bijna gekocht in 1979 op de top van de markt, vrienden van me deden het wel, maar in 1984 was het gekelderd tot 60%. Stelletjes gingen erdoor uit elkaar. Ik kocht toen in augustus 1984, dat was de bodem van de markt, wist dat toen nog niet maar moest kopen vanwege de kids. Achteraf dolblij, was alleen maar stijgen. In 1997 150.000 gulden hypotheek genomen en bouwkavel gekocht en oude huis nog gehouden. Precies toen veranderde het dat vrouwen van 5 jaar naar 30 jaar konden lenen. In drie jaar steeg m'n oude huis die 150.000 gulden. Nieuw huis gebouwd en oude verkocht voor 3,8x. Was feestje toen.

Twee Jeetjes | 12-07-23 | 09:23 | 5

Volgens had die Bruteringsoperatie van Kok meer invloed op de woningmarkt. Vanaf 1995 ging het ook heel er sterk omhoog. De WoCo's stonden zwaar op achterstand en bouwden toen 5 a 5 jaar niets tot heel erg weinig.

SolidRock | 12-07-23 | 10:13

De woningen in Parijs zijn nog 5x zo duur hoezo top van de markt, en als je nu een huis koopt mag je al blij zijn dat je een dak boven je hoofd hebt.. trouwens een van mijn kinderen kocht twee jaar geleden zijn eerste huis in de Randstad voor 8 ton en de identieke buurman ging net weg voor een miljoen.. Ik moest lenen tegen 13 procent en betaalde voor mijn eerste huis van 3 ton Guldens! meer hypotheek dan die 1,2% hut van hem.. alles is niet te vergelijken..

Smoelensmid | 12-07-23 | 10:19

@Smoelensmid | 12-07-23 | 10:19: Precies dat, kwestie van vraag en aanbod, en er zijn nou eenmaal meer mensen die graag in een grote stad willen wonen dan ik een durp.

pibasso | 12-07-23 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen

De huizenprijzen zijn tientallen decennia te laag geweest en groeien nu mee met de economie

stipjes | 12-07-23 | 09:22 | 1

Aan huizen van nu worden ook heel andere eisen gesteld dan 50 jaar geleden.. inmiddels heb ik in mijn oude 17e eeuwse hut een huis in en om een huis gebouwd om het aan de huidige eisen te kunnen laten voldoen..

Smoelensmid | 12-07-23 | 10:21

Stem PVV. Snel opgeloste problemen.
Alleen zakken dan de prijzen van woningen en dat wil de domme Hollander niet.

Normpje | 12-07-23 | 09:21

Eindelijk een juiste conclusie. Nu actieve emigratiebeleid uitzetten en beleid maken dat immigratie onaantrekkelijk wordt.

Dr.Platypus | 12-07-23 | 09:20

Ik vermoed dat de oorlog in Oekraïne binnen een dik jaar over is.
Dan komt er een EU marshall plan voor de werdeopbouw van Oekraïne, Daar zijn er veel bouwvakkers voor nodig. Die gaan daar onder een speciaal EU statuut werken. Dankzij dat statuur krijgen ze lekker veel en belastingvrij betaald.

Denk je nu echt dat er nog één Oostblokker in Nederland in de bouw komt werken? Dacht het niet. ZZP Nederlanders zelf gaan er zelf ook naar toe.

Wie gaan dan de huizen in Nederland bouwen? Afrikanen, Philippino's?

Haberdoebas | 12-07-23 | 09:13 | 7

Dinsdag 5 november 2024, als het meezit.

Mr_Natural | 12-07-23 | 09:27

@gaffelbaard | 12-07-23 | 09:26: In Joegoslavie is niet zo heel erg veel gesloopt. Dit is gewoon slopen om het slopen en Oekraïne te vernietigen.
Daar is veel meer werk aan.

Haberdoebas | 12-07-23 | 09:35

@Haberdoebas | 12-07-23 | 09:35:
De "broken window fallacy". De doodskreet van ieder regime in financieel verval, i.c. USA/EU.

pollens | 12-07-23 | 09:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik wordt zo weer woedend als ik aan een Christenunie Maarten van Oojen of een Volt Laurens Dassen denk, die ik meerdere keren op de radio emotionele chantage hoor prevelen dat we "kindertjes toch niet in oorlogsgebieden kunnen laten zitten" terwijl het land volstroomt met jongemannen die hun hele familie inclusief onverdraagzame islamitische cultuur hierheen laten komen.

The Green*Machine | 12-07-23 | 09:12 | 6

Dit zijn kindertjes die volgens hun paspoort 17 zijn en vaak uit landen komen met een bevolkingsregister dat niet op een jaartje meer of minder kijkt.

Grumpy_Old_Ed | 12-07-23 | 09:46

Dat gaat toch over hereniging?
Inhumane en laffe symboolpolitiek.
Ga als politicus eindelijk eens de shit aan van afgewezen asielzoekers zonder paspoort.

omgponies | 12-07-23 | 10:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Mark Rutte heeft alle belangrijke dossiers 12 jaar voor zich uit geschoven. Sigrid Kaag heeft zich er actief mee bemoeid door te zeggen dat alle bouwvergunningen tegengehouden moesten worden als niet eerst aan haar eisen werd voldaan. Inmiddels is er wel heel veel wetgeving aangenomen die bouwen onmogelijk maakt omdat de natuur weer moet herstellen tot hoe het 100 jaar geleden was.
Nu het kabinet is gevallen gaan we minimaal een jaar helemaal niets doen en zullen gemeentes en provincies ook helemaal niets doen.

Osdorpertje | 12-07-23 | 09:11

Dus het valt eigenlijk wel mee met die vergrijzing.

Conan de Rabarber | 12-07-23 | 09:11

Wacht even, hoe kan de Jonge nu opeens 900.000 woningen bouwen, als de bouw eerder stil lag door stikstof?

usb stok | 12-07-23 | 09:10 | 1

Dat kon ie nooit en dat gaat ie nooit

Baksteenbakker | 12-07-23 | 09:11

Duh

BASinnic | 12-07-23 | 09:10

Waarom geen paalwoningen in windmolens?

Mr_Natural | 12-07-23 | 09:10

Te veel mensen?
En wie is daar schuld aan?
Hij en zijn coalitiepartners!
Sluit de grens voor asielzoekers, stel orde op zaken in dit land en kijk daarna of er weer ruimte is voor opvang.

jufrouw theelepeltje | 12-07-23 | 09:07 | 3

Hear hear!

LoesjeP | 12-07-23 | 09:10

RACIST!!! Zo, nu is de hele discussie onmogelijk gemaakt en kunnen we gewoon weer verder met niets doen.

Hersenletsel | 12-07-23 | 09:10

Nou ja, sluiten.. ik zou er een terugslagklep op willen zetten.

John McClane | 12-07-23 | 09:14

Tijd voor een remake van de film Soylent Green.
Om de geesten er alvast een beetje rijp voor te maken.

Baron_von_Rijswijck | 12-07-23 | 09:07 | 1

ik pak even een groen koekje uit de trommel om vast in de stemming te komen.

Dr.Utker | 12-07-23 | 09:12

Het duurt gemiddeld zeven jaar om een woonwijk te ontwikkelen, daarna nog drie jaar bouwen. Dankzij stikstof ligt dat proces al een paar jaar stil, dankzij de val van het kabinet komt daar anderhalf jaar bij, en zelfs als we de HELE veestapel ruimen mogen we in 95% van Nederland niet meer bouwen.
www.nrc.nl/nieuws/2023/05/22/veel-mee... en www.tweedekamer.nl/downloads/document...

Die woningen komen er nooit. De migratie blijft. Dit is hopeloos.

Feynman | 12-07-23 | 09:04 | 5

Ja, hopeloos. Je kunt het ook maniakaal noemen. Of misdadig.

Piet Karbiet | 12-07-23 | 11:10

@Feynman | 12-07-23 | 10:19: Ik kan alleen maar zeggen, heel merkwaardig. Daar zit beleid achter het beleid.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 12:36
▼ 2 antwoorden verborgen

The country with the difference
Never mind the weather
When you come to Holland
The holiday's forever
There's more at the door
There's more at the door
There's more at the door
There's moooore

Mr_Natural | 12-07-23 | 09:04 | 2

deze deed mij echt lachen, dank u, dank u! Vrij naar Pete Townshend dus

Museveni | 12-07-23 | 09:56

The Who revisited.

benxx | 12-07-23 | 09:58

Eindelijk ze zeggen het! Maar nu, wat komen al die mensen toch vandaan?

Linke Soep | 12-07-23 | 09:02 | 1

Allemaal op de vlucht voor de oorlog, je weet. Ze laten hun vrouw en kinderen achter in de oorlogsgebieden, maar hé, 's lands wijs, 's land eer enzo.

Otto Normal | 12-07-23 | 09:05

De narative richt zich er volledig op dat het vooral een probleem is van snel genoeg te kunnen bouwen. Als we maar genoeg huizen neerzetten is er hé-le-maal niks aan de hand met een instroom van 400.000 personen per jaar (2022).
Dat de hele verzorgingsstaat en sociale cohesie vervalt en dat ervaren stukje groen of stilte overblijft op den duur wordt bewust genegeerd.

du Roi Soleil | 12-07-23 | 09:01

Nog een paar jaartjes geduld. Babyboomers worden 80, riante huizen komen binnenkort vrij, Evenals tonnen aan erfenis. Hier in de buurt is meer dan de helft van de huizen bewoond door 75-plussers. Grote eengezinswoningen waar ze alleen of met 2 wonen, en dat gaat geen jaren meer duren.

TurpinDick | 12-07-23 | 09:01 | 8

@theo-is-dood | 12-07-23 | 10:08: Odat hij anders gewoon in z'n afbetaalde huis blijft zitten en dat voor een klein huisje een redelijke huur zou moeten zijn? Dat een studentenkamer meer dan €500 moet kosten is onderdeel van het probleem...

Mbovenka | 12-07-23 | 10:54

Dan kan eindelijk hun zoon het huis intrekken, die inmiddels 6 jaar samen met z'n vrouw en twee kinderen bij haar moeder inwoont.

Sneerpoets | 12-07-23 | 18:22
▼ 5 antwoorden verborgen

"Te veel" is youtu.be/EOyPDq_XHQk
Heelt Hugo al blaren en eelt op de handen door het bouwen van nieuwe woningen?

steekmug | 12-07-23 | 09:00

Wat vindt Yesildinges hiervan?

Colin.Fart | 12-07-23 | 08:59

Als je minister van Wonen bent met de opdracht om 900.000 woningen te bouwen kun je dat niet overlaten aan provincies en gemeenten. Dan zul je de regie moeten pakken, gebieden moeten aanwijzen waar je een aantal grote wijken danwel kleine steden gaat bijbouwen en daar, per decreet voor mijn part, de vergunningen direct voor regelt.
Als je een extra wijk overlaat aan een gemeente dan duurt het zo 10 jaar voordat de eerst schep de grond in gaat. Als je geluk hebt.

JanVergoor | 12-07-23 | 08:55 | 2

Grond vorderen. Gerechtelijke procedures buitenspel zetten. Bouwvakkers gedwongen aan de slag in HugoTowns. Is dat iets wat je aan Hugo toevertrouwt?

H. Caulfield | 12-07-23 | 09:03

Eerst moet die stikstofwet op de schop, dat is volgens mij de olifant in de kamer.

FrankVeer | 12-07-23 | 09:14

Dus onder de Jonge is het tekort nóg meer geworden? Haha, wat een genie

Johan1235 | 12-07-23 | 08:54 | 4

Is ook een onmogelijke opgaaf voor Hugo. Ligt buiten zijn mogelijkheden door andere crisissen. Bouwen mag niet vanwege stikstof, terwijl de instroom alleen maar toeneemt. Huizen kunnen bovendien geeneens meer op het elektriciteitsnet worden aangesloten, want álles moet electrisch tegenwoordig, onze energietransitie is een humanitaire ramp.

Papa Jones | 12-07-23 | 08:58

@Papa Jones | 12-07-23 | 08:58: De deur uit gaan 's morgens is al een onmogelijke taak voor Hugo..

ReyNemaattori | 12-07-23 | 09:30

@Papa Jones | 12-07-23 | 08:58: Dat is de kern van het probleem.
De zogenaamde Energietransitie. En natuurlijk de schoten in eigen voet door goedkope Russische energie in de ban te doen.

ChalinaRosa | 12-07-23 | 12:41
▼ 1 antwoord verborgen

Ook al zou het kunnen, willen we überhaupt 900.000 nieuwe woningen erbij?

At_Dawn_They_Sleep | 12-07-23 | 08:54 | 2

Komt goed, slechts 5% van NL is bebouwd

Rene strijland260746 | 12-07-23 | 09:08

Als het maar in de Randstad gebouwd wordt zal het mij een zorg wezen.
(Nimby)

ChalinaRosa | 12-07-23 | 12:43

“Immigranten ontvangen gemiddeld veel meer van de overheid dan zij eraan bijdragen. Zij leveren dus gemiddeld een negatieve nettobijdrage aan de overheidsfinanciën. Als de immigratie op de huidige voet doorgaat is de Nederlandse verzorgingsstaat onhoudbaar. Dit is de hoofdboodschap van het rapport GRENZELOZE VERZORGINGSSTAAT, De gevolgen van immigratie voor de overheidsfinanciën (tweede herziene druk), waarvan het eerste Engelstalige exemplaar door de onderzoekers in Brussel wordt aangeboden aan Europarlementariër Rob Rooken van de European Conservatives and Reformists Group.”

theo-is-dood | 12-07-23 | 08:53 | 2

Dit is al meer dan 30 jaar bekend. Meerdere onderzoeken.
Maar niemand durft zich er aan te branden of het ook maar te forceren dat de media het de wereld in slingeren.
Na 10+ jaar is meer dan 90% van de (statushoudende) immigranten nog steeds een netto ontvanger en geen bijdrager. Pas dáárna schuif het op en duurt het vervolgens nog 30 jaar voordat "hun deel" in feite is terugbetaald.

Onhoudbare situatie. Over 20 jaar klapt de boel.

LangeTijdGeleden | 12-07-23 | 09:00

We moeten ervoor zorgen dat het aantal mensen dat erbij komt minder is dan het aantal woningen. Aldus de minister.

Colin.Fart | 12-07-23 | 08:51

Hugo bouwt. Je hoort dat vaker trouwens, dan zeggen mensen: ik heb zelf een huis gebouwd. Maar dan vraag je door, en dan blijken ze te bedoelen dat ze een huis hebben laten bouwen. Raar.

John McClane | 12-07-23 | 08:50 | 1

En een behangetje plakken, en een kwast vasthouden noemen ze al een verbouwing..

broervandenhollander | 12-07-23 | 09:10

Ik probeer al 5 jaar een huis te bouwen. Als ze overal even snel zijn dan zijn we in 3020 nog niet eens aan dat volume.

Snaajoe | 12-07-23 | 08:50

— - Nederland heeft een uitgebreide verzorgingsstaat. Een verzorgingsstaat is gebaseerd op het verzekeringsprincipe. Het draait om onderlinge solidariteit binnen een groep mensen, in dit geval inwoners van een land. Zo’n systeem moet begrensd zijn. Er kunnen niet teveel immigranten binnenkomen die meer gebruik maken van voorzieningen dan ze er aan bijdragen. In de woorden van Milton Friedman: “You cannot simultaneously have free immigration and a welfare state”.

In Nederland lijkt het er echter wel steeds meer op dat we “gelijktijdig vrije immigratie en een verzorgingsstaat hebben”. Nederland heeft de laatste 10 jaar als percentage van de bevolking zelfs een hoger migratiesaldo dan een klassiek immigratieland als de Verenigde Staten. We hebben iets dat niet kan blijven bestaan: een “grenzeloze verzorgingsstaat”.-//

Door ons idiote Toeslagenstelsel blijven we de werkgevers subsidiëren. Die daardoor de paprikaplukkers in het Westland en de uitbeners bij VION kunnen inhuren voor €11-12 per uur. En de modale belastingbetaler mag betalen voor huur- en zorgtoeslagen.

“De huidige immigratie ondermijnt de Nederlandse verzorgingsstaat. Die verzorgingsstaat blijkt een ‘omgekeerde welvaartsmagneet’ waar vooral slecht integrerende immigranten aan ‘vastgeplakt’ zitten, terwijl goed presterende immigranten Nederland juist vaak snel weer verlaten. Bij ongewijzigd beleid zal de verzorgingsstaat geleidelijk bezwijken onder de druk van zich opstapelende kosten.”

demo-demo.nl/

theo-is-dood | 12-07-23 | 08:49 | 2

Goed presterende Nederlanders verlaten het land ook. Goed presterende bedrijven ook.

TurpinDick | 12-07-23 | 08:51

Dit zijn nu eenmaal de gevolgen van de illusie van gratis geld.

Glasgow Argus | 12-07-23 | 08:54

Overweeg eens het Deense grensbeleid zou ik zeggen. Is maar een simpele suggestie hoor.

Gaat het niet dan? | 12-07-23 | 08:48 | 6

@Dandruff | 12-07-23 | 08:55:
We exporteren tien miljoen geslachte varkens per jaar. Laat ze die varkens fokken en slachten in landen waar WEL voldoende ruimte is, en waar WEL voldoende personeel te vinden is.

In dit Tilburgse slachthuis werken nauwelijks meer Nederlanders:
www.vionfoodgroup.com/nl/locaties/vio...

theo-is-dood | 12-07-23 | 10:13

@theo-is-dood | 12-07-23 | 10:13:

Export = inkomsten.
Bovendien zijn er voor de veel duurdere import van dat vlees nog steeds buitenlandse handjes nodig in Nederlandse distributiecentra.
Er is in alle zinvolle sectoren een personeelstekort, punt. Ook bouw, transport en techniek maken volop gebruik van gastarbeiders, en gezien de vergrijzing zal dat in de zorg ook gaan gebeuren.

Misschien moeten we wat minder overbodige managers, communicatiedeskundigen en klimaatcoaches opleiden. En ook wat minder gratis geld naar beroepswerklozen overmaken. Dat zijn de echte kostenposten, niet de werkende gastarbeider.

Dandruff | 12-07-23 | 10:33

@theo-is-dood | 12-07-23 | 10:13: al vanaf de jaren 90 stonden er al veel buitenlandse kentekens bij de slachthuizen. Iedereen werd toen al per kilo betaald.

pibasso | 12-07-23 | 11:12
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Overschilder | 12-07-23 | 08:48

Toch wel leuk dat rtl nu eens, gezien het aantal topics dat hierover de revue is gepasseerd, een keer de mening van veel gs reaguurders publiceert.

pa_niek | 12-07-23 | 08:48 | 1

Zijn ook feiten, geen meningen.

Crankhead | 12-07-23 | 09:20

Het ligt natuurlijk niet aan Hugo de Jonge maar aan de inmiddels verstikkende regels en bureaucratie en economische en sociale invloeden.
Te denken valt aan:
het wijzigen van bestemmingsplannen, vertraging door procedures, er moet klimaatbestendig gebouwd worden, verduurzaming, stikstofproblematiek, luchtkwaliteit, duurzame energievoorziening, geen overschrijding geluidsnormen, personeelscapaciteit in de bouw alleen bouwen in die gebieden waar geen risico’s op overstroming of andere vormen van wateroverlast etc...

johnyl | 12-07-23 | 08:47 | 1

Dus door doorgeschoten regelgeving hebben we onszelf in een hoekje geschilderd. Een oude drukker die ik kende, zei steevast:" We kunnen het snel, goed en goedkoop maken. Je mag er maar twee kiezen."

H. Caulfield | 12-07-23 | 09:33

Jaja en het neerslagtekort komt zeker door te weinig regen. Trap er niet in mensen!

John McClane | 12-07-23 | 08:47

Dit kun je Hugo natuurlijk niet aanrekenen. Tegenwoordig vervult hij een heel andere rol in de politiek. vorige week nog minister en nu demissionair, totaal onvergelijkbare functies.

Ik las trouwens dat Huug de Den Haag gaat verlaten, waarschijnlijk om zich als metselaar aan te melden voor die 900.000 nieuwe woningen.

dinges_123 | 12-07-23 | 08:47 | 1

Ik dacht als voorzitter van het commissariaat van een of ander groot bouwbedrijf. Zo rolt de gemiddelde ex-politicus.

DankeSchon | 12-07-23 | 08:50

Mensen, mensen wat een mensen.

Duwbak_Linda | 12-07-23 | 08:46

Mijn huis stijgt dan alsmaar meer in waarde terwijl ik maar op m'n kont zit te rwaguren op GeenStijl! Jeuj, mooier kan je het niet hebben!

Twee Jeetjes | 12-07-23 | 08:46 | 2

Cashen en wegwezen is dan het beste voor iedereen.

TurpinDick | 12-07-23 | 08:53

@TurpinDick | 12-07-23 | 08:53:
Ja maar ik heb net zonnepanelen gekocht en ben terug van weggeweest. Heb m'n residentie in La France verkocht en dat geld uitgedeeld aan m'n kinderen. En nou kom ik in aanmerking voor zorgtoeslag en we schrikken elke maand dat die toeslag zoveel is. Hadden we niet geweten.

Twee Jeetjes | 12-07-23 | 09:14

Dat is toeh ook zo? In 10 jaar tijd 1 miljoen mensen in de plus, voornamelijk door migratie.

salonsocialist | 12-07-23 | 08:44 | 1

Van je plus blijft weinig over na inflatie.

donkieshot | 12-07-23 | 10:35
-weggejorist-
At_Dawn_They_Sleep | 12-07-23 | 08:43 | 3

'Microwoningen' is nog teveel eer voor dat soort hutten. (Of 'cabin' in het Engels.)
Want veel meer dan dat is het echt niet.

Aristotalloss | 12-07-23 | 08:43

Daarbij zakken de prijzen NOG LANG NIET in de 250.000 tot 350.000 huizenprijzen range. Sterker nog, er wordt daar nog heftig overboden. Zelfs in de meest imbeciele kleine gehuchten.
De media kan hoog en laag springen wat ze willen, maar de enige woningen die nu 'iets' moeilijker zijn te verkopen zijn die na de 400K door lagere rentes en wegvallen "jubelton".

LangeTijdGeleden | 12-07-23 | 08:41

Er komen meer mensen bij dan dat er huizen gebouwd worden.
Meer mensen komen niet omdat Nederlanders zo hard aan het neuqen en fokken zijn, maar dat zijn mensen van buiten onze landsgrenzen.
Da’s geen geheim.
Bevolkingsgroei komt vooral door import,
Kan B_L grapjes maken, maar het is gewoon een feit.
Daarnaast heb je de stikstof en andere belemmeringen rond infrastructuur, et voila! Je ziet de uitkomst.
VVD heeft het verkudt, maar D66 en CDA hebben het minstens zo verkudt.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/43/bevol...
Lees de kop, B_L.
En het CBS is toch wel te vertrouwen?

Ruimedenker | 12-07-23 | 08:39 | 1
-weggejorist-
gaffelbaard | 12-07-23 | 08:56

Op die foto lijkt Hugo de Jonge wel de Nederlandse versie van Hunter Biden.

At_Dawn_They_Sleep | 12-07-23 | 08:37

Mental note:
Naast het stoppen van de asiel instroom,
Ook de kinderbijslag na het 2e kind afschaffen.

hotmint | 12-07-23 | 08:35 | 6

@Hondt | 12-07-23 | 08:46: klopt , ik heb leveranciers die zijn inmiddels al aan de derde begonnen ! met soepsudie !

Hetiswathetis | 12-07-23 | 11:08

Na het 3e kind. + regel instellen dat kinderbijslag voor het 1e kind alleen kan worden genoten als de betreffende moeder < 30 jaar is. We moeten het nemen van kinderen als accessoire tegengaan. Niet meer eerst 5 jaar communicatie of transgenderkunde, studeren, gevolgd door een overbetaalde NGO of ambtenarenbaantje om vervolgens als 38 jarige D66 wethouder aan de slag te gaan en juist in die periode met zwangerschapsverlof te gaan. Daarmee leren D66'ers wel af dat de wereld om hen draait en dat zij met hun 'Deugden' gezien moeten worden.

Grachus | 12-07-23 | 12:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Aantal woningen gebouwd in 2022: 74.000

De Nederlandse bevolking is in 2022 naar verwachting met bijna 227 duizend inwoners gegroeid, tot ruim 17,8 miljoen. Deze toename is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2021, toen kwamen er 115 duizend inwoners bij. Vooral het aantal immigranten was hoger dan een jaar eerder. Ruim een kwart van hen is afkomstig uit Oekraïne.

Het aantal overledenen wordt geraamd op 169 duizend, vergelijkbaar met het aantal geboorten. De bevolking is daardoor naar verwachting niet door natuurlijke aanwas gegroeid.
bron; CBS

Cornelis12 | 12-07-23 | 08:35

Schagen oost, prima lokatie

Rene strijland260746 | 12-07-23 | 08:34 | 4

Paleis Noordeinde heeft een tuin met heel veel plek.

Louter Leuter | 12-07-23 | 08:40

@Coolcalmcollected | 12-07-23 | 08:35: Alweer een AZC in Schagen? De vorige was ook al zo'n succes. Elke keer als je fiets gejat werd ging je daar als eerste kijken en voila, 9 van de 10 keer stond die daar bij de ingang.
Om nog maar niet te spreken van de (klein) criminaliteit bij de winkels. Sinds die AZC weg is, is het al jaren rustig.

LangeTijdGeleden | 12-07-23 | 08:43

@LangeTijdGeleden | 12-07-23 | 08:43:
Sommige asielzoekers zien zichzelf als een soort van Robin Hood: stelen van de rijken. Die rijken zijn volgens hen iedereen die blank. Dus, er wordt van je gestolen omdat je blank bent.
Er is niemand die deze vorm van racisme bespreekbaar durft te maken.

gaffelbaard | 12-07-23 | 09:01
▼ 1 antwoord verborgen

Het is toch allemaal niet zo moeilijk?
Te weinig huizen, te veel regels, te veel imoprtmensen.
Ik zie direct twee punten die direct aangepakt kunnen worden en één dat dan gelijk de kop wordt ingedrukt.

EEnzame SchizofrEEN | 12-07-23 | 08:33

Te veel mensen, of te weinig huizen?

Calastir | 12-07-23 | 08:33 | 5

@Louter Leuter | 12-07-23 | 08:39: kippen zíjn dinosaurussen!

JanBrel | 12-07-23 | 08:50

@Louter Leuter | 12-07-23 | 08:39: "En God schiep mens en dier". Nou ben ik niet gelovig maar volgens mij staat er nergens in de bijbel dat hij ook eieren maakte.... of zelf gelegd heeft.

Hangtietsmurfin | 12-07-23 | 08:52

het is duidelijk dat er teveel mensen zijn maar niemand durft te handelen door op minder te sturen. Het moet maar blijven groeien en je maar mensen binnen blijven halen doordat de Nederlanders veel te weinig willen werken. En ook alleen op kantoor, parttime.

AntiZanicz | 12-07-23 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat me raden: Iemand gaat iets tegelen over asielzoekers.

Beste_Landgenoten | 12-07-23 | 08:31 | 15

@Dubbelepunthoofd Effectief neuken levert een ander probleem op: met je jonge gezinnetje bij je ouders moeten blijven wonen. Een huis is er immers niet.

Knitty | 12-07-23 | 11:32

Nee hoor, deze jongen gaat iets tegelen over een baarboete ( klinkt wat netter dan fokverbod ). Bij deze. Afschaffen kinderbijslag, vanaf het 2e kind een baarboete opleggen + maandelijkse kinderheffing. Hoeft niet zo hoog te zijn maar wel cumulatief verhogen per kind. We moeten af van het verschijnsel bijstandmoeder, we moeten af van tokkies met 3+ kinderen waar de gemeenschap voor moet opdraaien, we moeten af van legbatterijen uit landen waar cultureel bepaald is dat het zo gezellig is om grote gezinnen te hebben. We hebben hier amper babysterfte en een goede oudedagsvoorziening, kansen spreiden door je hele vruchtbare leven kinderen te werpen als ware je een gatling gun is helemaal nergens voor nodig. We beprijzen tegenwoordig alles, dus waarom ook niet het broeden?
Op naar de 12 miljoen mensen in een leefbare groene samenleving.

Graaisnaaiert | 12-07-23 | 13:57

@Grassnaaiert. 'als ware je een Gatlinggun". Goeie.

Aleon | 12-07-23 | 14:39
▼ 12 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland