Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof – Na 11 jaar snapt Mark Rutte Bilderberg-regel nog steeds niet

Zo bleek vrijdag

Mark Ruttes introductie op de Bilderbergconferentie vindt in het eerste weekeinde van juni 2012 plaats in het stadje Chantilly, een half uur met de auto ten westen van Washington D.C. Samen met toen nog koning Beatrix, Neelie Kroes, Bilderberg-veteraan (al gast sinds de jaren 70 toen prins Bernhard nog voorzitter was), PvdA’er, meesternetwerker en vertrouwensman van het Koninklijk Huis Victor Halberstadt, Alexander Pechtold, Paul Scheffer en Paul Polman bezoekt de premier voor het eerst het exclusieve evenement om zich te mengen in een gezelschap bestaande uit de groten der aarde uit politiek, bedrijfsleven, wetenschap, cultuur en hier en daar een royal.

De jaren daarvoor was het SP Kamerlid Harry van Bommel die weleens Kamervragen over de bijeenkomst stelt, in 2012 bemoeit Partij voor de Dieren-voorvrouw Marianne Thieme zich met de kwestie. Ze stelde die dinsdag 5 juni schriftelijke vragen aan Rutte die een dag daarvoor is teruggekeerd uit de Verenigde Staten. Wat heeft hij besproken en met wie?

Met de beantwoording van die Kamervragen – 2 dagen later kerende post uit het torentje, een record - is iets aan de hand. De minister-president toont zich zwijgzaam en beroept zich op de Chatham House Rules maar die bestaan helemaal niet. Wel bestaat de Chatham House Rule – enkelvoud dus – die zoveel inhoudt als: deelnemers aan een discussie moeten vrijuit kunnen spreken. Er mag in de buitenwereld gesproken worden over die discussie mits uitspraken niet zijn toe te schrijven aan de deelnemers. 

Maar die afspraak is niet van toepassing op de Bilderbergconferentie omdat de regel niet opgaat wanneer in het geval van deze jaarlijkse ontmoeting de deelnemerslijst en de onderwerpen die op tafel liggen gepubliceerd worden. Enfin, dat werd destijds een stukje van mijn hand met de titel Rutte snapt Bilderberg-regel niet.   

Die publicatie leverde weer nieuwe Kamervragen van Thieme op die ook in razend tempo beantwoord werden. Conclusie: Rutte had geen zin in verdere discussie over de Chathamregel of regels. Zijn interpretatie was: Na afloop van de conferentie zal hij geen uitlatingen aan derden doen over het besprokene.

Fast forward. Elf jaar later vindt de Bilderbergconferentie plaats in Lissabon, Portugal (Halberstadt is er ook weer bij, bizarre ontmoeting in een apotheek hier). Pepijn van Houwelingen (FvD) doet nu een poging: Wat hebben Rutte (en minister van Financiën Sigrid Kaag (D66)) daar besproken van 18 tot en met 21 mei? Afgelopen donderdag worden de vragen beantwoord. En weer (zie het antwoord op de laatste vraag) wordt er gerept over de Chatham House RuleS. Een gevalletje history repeating dus.

Is dat reden voor een stukkie? Nee, want net zoals de afgelopen 11 jaar wil Rutte niets kwijt. Kun je een boel van vinden maar het is geen nieuws.

Dan is het vrijdag 16 juni. Mark Rutte houdt zijn wekelijkse persconferentie. Nadat hij het vragenvuur van De Telegraaf over het asielbeleid heeft overleefd komt het gesprek op Artifical Intelligence (AI) en de kansen en uitdagingen daarvan. En dan gebeurt dit:

Welke uitleg Rutte ook geeft aan de Chatham House Rule(s), in dit geval heeft hij ze met voeten getreden. Op donderdag aan de Tweede Kamer schrijven dat je niets gaat zeggen over Bilderberg om vervolgens een dag later in een zaaltje met een groep journalisten ongevraagd te gaan vertellen over je gesprek met Henry Kissinger over AI op diezelfde conferentie.

Daar zit voor wakkere Kamerleden een leuke vervolgvraag in.

Reaguursels

Inloggen

Hoe zou het met Marianne Thieme zijn?

JoopSlim | 18-06-23 | 19:43 | 1

Haar man heeft de vegetarische slager voor veel geld verkocht, dus die zal wel de kapitalist uithangen.

MargauxGrandCru | 18-06-23 | 21:31

Hedenavond 20.20 de nieuwe Minister President

Rene strijland260746 | 18-06-23 | 16:50 | 1

Gaat gebeuren. Zijn naam weten we al.

Mark Rutte.

Anomiemus | 18-06-23 | 17:39

Rutte is niet erg lang meer houdbaar, ze zullen hem niet al te veel vertellen.

funda | 18-06-23 | 15:32 | 4

@Omebert | 18-06-23 | 16:11: Precies dat is wat er gaat gebeuren, Rutte blijft aan de macht, gewoon omdat het geld dat noodzakelijk acht.

Foxcave | 18-06-23 | 16:33

@Omebert | 18-06-23 | 16:11:

Hij herhaalde een paar keer dat Henry Kissinger 100 jaar oud is.

Wellicht gaan we Rutte XXII nog meemaken.

Anomiemus | 18-06-23 | 17:41

Mnee, in z'n zelfoverschatting zal hij nog rare fratsen uithalen om in de spotlight te blijven.

omgponies | 18-06-23 | 20:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal de enige zijn maar ik begrijp helemaal niets van dit topic. Kan iemand het aan deze arme domme drone uitleggen?

Ndranghitiari | 18-06-23 | 15:22 | 3

We laten je er nog even over nadenken. Niet zo snel opgeven! Probeer het eens vanuit een ander perspectief te bekijken. Altijd leuk.

anja | 18-06-23 | 15:31

Natuurlijk, en zeg niet dat je dom bent! De conferentieregel is dat je niet mag publiceren wie wat heeft gezegd, maar dat het de besproken onderwerpen wel mag publiceren.

Rutte zegt dat hij de onderwerpen niet mag publiceren, waarmee hij de regel niet blijkt te begrijpen, maar ondanks dat laat hij wel een besproken onderwerp vallen, en zegt hij er ook nog eens bij wat hij met een bepaalde persoon besproken heeft. Met dat laatste overtreedt hij de enige Bilderbergregel die voorschrijft dat je niet mag publiceren wie wat gezegd heeft.

Vader&dochter | 18-06-23 | 15:33

Is geheime bijeenkomst over voortgang der mensheid, politiek, wetenschap, bedrijfsleven, cultuur, financiën, babbelen over wat wel en niet goed is voor de wereld. Voor de groten der aarde, denkers en influencers, maar dan alleen uit de Westerse wereld. Kissinger, Bill Gates, Wimlex, Elon Musk, Mark, Angela Merkel, Obama, Hillary Clinton, Prins Edward en zo.

Twee Jeetjes | 18-06-23 | 15:56

Met AI zou je bijvoorbeeld een vraag kunnen stellen als: "Op wie zijn kosten en in wie zijn tijd, reizen Nederlandse politici naar de Bilderberg Conferentie"
www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/arti...

Jan de Vries | 18-06-23 | 13:40 | 4

@anja | 18-06-23 | 15:32: maar niet alle recensies zijn lovend
Pestana Palace Lisboa
Restaurant Valle Flôr
Caviar Beluga | Beluga Caviar
Pão Baguette, Rebentos de Beterraba, Cebolete, Alcaparras, Ovo de Galinha
Baguette Bread, Beet Sprouts, Chives, Capers, Chicken Egg
300€ Por Pessoa | 300€ Per Person
www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-...

HetOorAakel | 18-06-23 | 15:47

Antwoord van ChatGPT:

"Als AI-model heb ik geen toegang tot realtime gegevens of specifieke details over de reisarrangementen van individuele politici naar de Bilderberg Conferentie of andere evenementen. Daarom kan ik je geen gedetailleerde informatie geven over wie de kosten draagt of hoeveel tijd Nederlandse politici aan deze conferentie besteden.

Over het algemeen worden de reiskosten en de tijd die politici besteden aan internationale conferenties vaak gedekt door de overheid of door de politieke partijen zelf. Dit kan variëren afhankelijk van de specifieke omstandigheden, het beleid van het land en de betrokken individuen. Er kunnen ook verschillende regels en voorschriften zijn met betrekking tot de financiering van dergelijke reizen.

Als je meer gedetailleerde en actuele informatie wilt over de deelname van Nederlandse politici aan de Bilderberg Conferentie, raad ik je aan om contact op te nemen met de individuele politici, politieke partijen of relevante overheidsinstanties voor de meest recente en specifieke informatie over hun reisarrangementen en de financiering ervan."

Anomiemus | 18-06-23 | 17:44
▼ 1 antwoord verborgen

Kissinger over EeAai is als Vermeend en Rian over Cybersec en Blokketting. Dus visieloze Rutte de crisismanager heeft het over visionaire roadmaps met onder andere Kissinger , maar houdt zich niet aan zijn eigen VVD roadmap migratie , HRaftrek , max snelheid

HetOorAakel | 18-06-23 | 13:24

Ik krijg eerder het idee dat Rutte als een van de eerste al de beschikking had over AI met zijn enorme stortvloed van woorden die je binnen een paar seconden totaal het bos insturen. Nu het beschikbaar wordt voor iedereen krijgt hij daarin concurrentie?

Cunucu | 18-06-23 | 13:07 | 3

Noem eens een voorbeeld van zijn woorden die jij niet snapt?

RandyBiel | 18-06-23 | 13:11

@RandyBiel | 18-06-23 | 13:11: Het gaat niet om de woorden, maar de nietszeggendheid van de boodschap. Als je 25 zinnen gebruikt om te zeggen dat je geen antwoord wil geven dan heb je waarschijnlijk iets te verbergen.

Monkey Cabbage | 18-06-23 | 15:48

Hopelijk wordt dit eens serieus opgepakt maar ik vrees dat dit weer niet het geval zal zijn. Men lijkt moe van het gedraai en gelieg van Rutte en ziet er geen nut meer in om hier naar te wijzen. Is het al zo ver gekomen?

Deflatiemonster | 18-06-23 | 13:05

De onderste steen moet boven

thanseeuwen | 18-06-23 | 13:01

Het is maar goed dat ‘ie premier is. Als CEO van een bedrijf was het slecht met Rutte afgelopen. Dat ie Nederland daarmee de afgrond in duwt is bijzaak.

Paty | 18-06-23 | 12:59 | 2

Opmerkelijk eigenlijk dat democratie beter lijkt te werken bij beursgenoteerde bedrijven dan in de politiek.

Maar ja, de aandeelhouders zijn dan ook goed geïnformeerde kiezers die economische principes begrijpen...

Anomiemus | 18-06-23 | 17:51

DE kapitale fout van Rutte (c.s.) is dat hij denkt dat een staat besturen = private onderneming besturen. Fout fout fout. Een bestuurder van een private ondernemer draagt risico over het tot zijn beschikbaar gestelde budget. De private ondernemer moet zorgen voor inkomsten/revenuen. Rutte niet. Die haalt gewoon zijn budget van de belastingbetaler (private ondernemingen en verder iedere burger die inkomen heeft. Inkomen dus, nog niet eens vermogen (nog niet)). Als hij CEO was, zoals u stelt, dan hadden ze m er allang uit geflikkerd, zonder goudenhanddruk. Slopers komen in het gevang.

Joyce | 18-06-23 | 22:44

Het enige echt opmerkelijke aan deze toestand is natuurlijk dat Mark zich het gesprek nog kan herinneren.

Duwbak_Linda | 18-06-23 | 12:48 | 1

Oh man, inderdaad. Goud uw tegel.

Joyce | 18-06-23 | 22:45

Een echt wakkere journalist vraagt zich af waarom prins Constantijn een podium in onze Vlaamse media krijgt om zich te beklagen over de Nederlandse regelzucht op AI gebied.

Aanvullend: Sigmund Freud en die brilfoto van ons aller premier. Plus: de premiet (die laat ik staan) is politiek verantwoordelijk voor het doen en laten van ons vorstenhuis, dus ook wanneer de broer van de koning zich over politieke kwesties uit laat.

En dan het Tweede Kamerlid die die kwestie durft aan te snijden.

Hetkanverkeren | 18-06-23 | 12:30 | 3

AI is een grote bedreiging voor politici en hun mediaknechten, ik snap dat.

funda | 18-06-23 | 12:36

@funda | 18-06-23 | 12:36: Je zou AI inderdaad als een vorm van kwaliteitsmanagement kunnen zien. Inclusief het voorbehoud dat die tak van sport een toestand beschrijft en niet zo zeer een richting.

Laat staan een doel.

Hetkanverkeren | 18-06-23 | 12:53

Dat Maxima zich sterk maakt voor CBCD is ook de verantwoordelijkheid van Rutte.

ChalinaRosa | 18-06-23 | 15:17

Mag Rutte zelf ook nog beslissen over zijn eigen antwoorden. Soms lijken het net zeurende kleuters die geen nee accepteren en maar verwachten dat Rutte ten alle tijde en tegenover iedereen rekenschap is verschuldigd. Zo werkt dat natuurlijk niet.

johnyl | 18-06-23 | 12:27 | 4

Zo werkt dat wel. In feite is de minpres een werknemer van het volk.

Trekhaas | 18-06-23 | 12:35

Inderdaad. Waar bemoeien wij ons eigenlijk überhaupt mee. Het is niet mijn geld dat.. oh wacht. Wel. Een premier zou een voorbeeld moeten zijn. Het is zeker geen makkelijke baan, je moet streng edoch rechtvaardig zijn. Allebei zie ik in zijn beleid niet echt terug.

anja | 18-06-23 | 15:37

Officieel is Rutte als minister-president rekenschap verschuldigd aan de Tweede Kamer. Dankzij de stalinistische traditie in de Nederlandse politiek is de praktijk anders: de minister-president is aan niemand meer rekenschap verschuldigd en leden van de Tweede Kamer zijn er alleen maar om voor hem te applaudisseren. Wie dat anders ziet (zoals Omtzigt) wordt uit zijn fractie verbannen.

MAD1950 | 18-06-23 | 17:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, het bouwsel van leugens en uitvluchten waarmee Rutte zich probeert te handhaven is al lang niet meer consistent. Het is intussen een soort toren van Babel.
Je kunt blijven zoeken naar tegenspraken en fouten in dat bouwwerk, maar dat heeft weinig zin zolang de bange coalitiepartners hem de hand boven het hoofd houden.

Schmalz | 18-06-23 | 12:19 | 2

Het is inderdaad een collectieve gijzeling door een deel van de politieke klasse.
Een zeer klein (en slinkend) gedeelte van de Nederlandse bevolking.

funda | 18-06-23 | 12:25

@funda,

Maak van "klasse" maar kaste.

Shadow112 | 18-06-23 | 12:31

Koning Beatrix?

Desolator | 18-06-23 | 12:15 | 2

Ja, gender is een sociaal construct.

DanskeRob | 18-06-23 | 13:10

Beatrix was de Koning (en Koningin) van Nederland.

Sqbar | 18-06-23 | 13:30

Die pias van een Rutte wordt waarschijnlijk alleen maar uitgenodigd omdat hij zo gemakkelijk de knip trekt. Ronde voor de rest Rutte betaalt.

Dzjengis-Somebody | 18-06-23 | 12:09 | 1

Rutte wordt betaald. Essentieel verschil.

funda | 18-06-23 | 12:15

Het hele principe van politieke bijeenkomsten met een besloten en streng geheim karakter staat m.i. haaks op de 5 beginselen van een democratische rechtsstaat.

MickeyGouda | 18-06-23 | 12:06 | 13

@Nuuk | 18-06-23 | 12:18:
Het woord 'elitair' dringt zich dan toch onvermijdelijk op, Nuuk. De stap van die gedachte naar achterdocht is minder onlogisch dan GML het hierboven doet voorkomen. Zeker in het licht van het beleid dat de Europese burger vanuit Brussel krijgt opgedrongen. Dit lijkt immers soms haaks te staan op het volksbelang.

MickeyGouda | 18-06-23 | 12:46

@MickeyGouda | 18-06-23 | 12:46:
Dat is zo Mickey, het is absoluut elitair. Op zich kan dat nog, want elites zijn er. Een groot deel van de elites is echter volledig losgezogen van de rest van de maatschappij. Ze denken “goed te doen” voor allen, maar groepen zullen altijd de neiging hebben de eigen belangen voorop te stellen. Zie je voorbeeld van een opgedrongen afdragen van soevereiniteit aan Brussel waar echt weinig democratie te vinden is.

GML heb ik in een andere, gelijksoortige tegel’ al gevraagd naar zijn onderbouwing, al is het maar een beetje. Het komt niet verder dan “dom,dom”dom,dom”. Het doet mij denken aan tekenfilms van de Zeven Dwergen, of Jake en de Bonenstaak, met die reus; domdiedomdiedomdomdom. GML is zo helaas niet serieus te nemen.

Nuuk | 18-06-23 | 12:57

@Nuuk | 18-06-23 | 12:57:
'Dom', 'Wappie', 'Complotdenker' en 'Poetin-knuffelaar' zijn wat mij betreft allemaal variaties op een thema: een makkelijke manier om die ander in een hokje te plaatsen en legitime vragen en kritiek de kop in te drukken. Op zijn zachtst gezegd een bevreemdende reactie voor mensen die pretenderen met jou in een open dialoog te zitten, op zijn hardst gezegd een enge ontwikkeling.

MickeyGouda | 18-06-23 | 13:55
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik dacht altijd dat Henry Kissinger de zanger van Kiss was.

Mr_Natural | 18-06-23 | 12:03 | 1

Die acht vrouwen had.

funda | 18-06-23 | 12:08

Alleen al dat ie heel comfortabel een anekdote van een ouwe boef als Kissinger aanhaalt zegt al heel wat over Rutte's eigen karakter.

ZonderNaam | 18-06-23 | 12:03 | 2

Rutte zal zich ongetwijfeld niet herkennen in zijn eigen karakter, of vindt dat iets te gemakkelijk.

funda | 18-06-23 | 12:08

Wat is een 'Rutte'?

GKJP | 18-06-23 | 12:01 | 2

Type phone zonder geheugen.

bitterpete | 18-06-23 | 12:32

In 2012 was de minister van Financiën, dat was toen Jan Kees de Jager, er niet bij. Nu ineens wel. "Onze" minister van Buitenlandse Zaken (dat is Hoekstra, meen ik me te herinneren) weer niet. Die Kaag laat ook geen gelegenheid voorbijgaan om een snoepreisje naar het buitenland te maken!

MAD1950 | 18-06-23 | 11:49 | 21

Ik denk dat het meer is dan een snoepreisje willen maken.

ChalinaRosa | 18-06-23 | 15:24

@GrandMechantLoup | 18-06-23 | 12:19:
"Dus ja, Kaag, Rutte, prima politici. Je hoeft het niet eens te zijn. Maar ze zijn geen Baudet, Wilders of Trump God zij dank."

Voor mij doet Kaag in de politiek ander beleid dan waar de kiezer voor gestemd heeft. Ik zie mensen als Wilders en Trump om dat dan tegen te houden. (Baudet vind ik daar niet voor geschikt).

Twee Jeetjes | 18-06-23 | 16:23

@ChalinaRosa | 18-06-23 | 15:24: Dat denk ik ook - of eigenlijk weet ik het wel zeker. Kaag ziet het ministerschap van Financiën niet als een eervolle functie, waar ze het beste van dient te maken. Ze ziet het als een tussenstation onderweg naar een veel interessantere functie bij een internationale organisatie. Financiën interesseert haar eigenlijk totaal niet. Vandaar dat ze iedere gelegenheid aangrijpt om naar het een of andere vage congres in het buitenland te gaan. Daar speelt ze zich in de kijkert en ontmoet ze mensen die haar verder kunnen helpen in de richting van de zo vurig begeerde functie bij de VN, de NAVO of de EU.

MAD1950 | 18-06-23 | 17:13
▼ 18 antwoorden verborgen

Dat zegt wel iets he, als iemand van 100 dat zelfs vindt. Iemand van 100 jaar he! Twee boeken geschreven al. Dus dat zegt wel iets.

John McClane | 18-06-23 | 11:46

Rutte is gewoon een luie en leugenachtige klootzak.
Rutte heeft een groot aantal vuile leugenachtige ambtenaren zoals hij zelf is achter zich staan.
Deze laffe leugenachtige ambtenaren durven die smerige leugenaar niet tegen te spreken( functie elders).
Ons land wordt door smerige leugenaars geregeerd en deze regering uit Nederland verdrijven is de enigste oplossing.

loekdeleeuw | 18-06-23 | 11:43 | 7

Je gebeden zijn verhoord, een fan is opgestaan. Lol!

funda | 18-06-23 | 12:42

@_pacman_ | 18-06-23 | 12:01: Een workaholic voert werkzaamheden uit en praat niet zoveel.
Rutte praat heel veel en voert geen flikker uit.
Groningen, toeslag misdaad, klimaat en noem maar op.
Rutte roep, ik ben 24/7 bezig en hij krijgt niks geregeld.
Rutte is gewoon een luie klootzak.

loekdeleeuw | 18-06-23 | 12:42

@johnyl | 18-06-23 | 12:37: De werkende Nederlandse bevolking is door Rutte belogen en bedrogen.
De criminelen in Nederland zijn niet zo gemeen en achterbaks als Rutte.
Deze man moet je niet met fluwelen handschoentjes aanpakken, maar gewoon op de meest onbeschofte manier uit Nederland schoppen.
Kijk even naar de lezing van Pieter Omtzigt, dat is een man waar we op kunnen vertrouwen.
Ook Pieter Omtzigt verteld over de vieze spelletjes van de regering onder de leiding van Rutte, de VVD (Volk Val Dood), de elitaire kak van D66, laffe CDA en schijnheilige en achterbakse CU.

loekdeleeuw | 18-06-23 | 13:27
▼ 4 antwoorden verborgen

"SP Kamerlid Harry van Bommel"

Dit alleen al zegt alles. Het hoefijzer syndroom waar extreemlinks en extreemrechts elkaar raken. Beetje Hitler en Stalin.

Bilderberg, WEF en dat soort conferenties komen voort uit de tweede wereldoorlog. Men begon na nazi-Duitsland, fascistisch Italië, Hongarije en Roemenië eens serieus nadenken of samenwerken op hoog niveau, dus niet voor de schoenmaker of de schipper aan wal, misschien beter zou zijn dan oorlog voeren. Kostte wel miljoenen levens om iets meer beschaafd te worden, maar dan heb je tenminste wat.

Helaas heeft het Kremlin de memo nooit gelezen, wel gekregen, nooit gelezen.

Dit ondanks alle pogingen van het westen om een partner te maken van Rusland.

En we zien het...

Het meest ironische aan het hele "de ELITE praat met elkaar dus paniek" syndroom van laten we zeggen niet de scherpste messen in de lade is dat ze juist instituties die er specifiek zijn om vrijheid en democratie te beschermen betichten van het ontnemen van hun vrijheden.

Te achterlijk voor woorden dat volk.

Hetzelfde betalen voor jouw dataverkeer in Frankrijk als in Nederland tast jouw bestaan aan. Ga fietsen sukkeltjes, richting oosten, ergens in Oost-Oekraïne afslaan richting oosten en daar vind je jouw heimat.

Beter dan de EU is er niet. Beter dan de NAVO is er niet. We mogen gelukkig zijn dat we lid zijn van die clubjes.

Niet blij? Doodongelukkig? Nexit?

GA dan gewoon weg. Jij wil Nexit, prima, ga weg en kom nooit meer terug, niemand mist je, niemand heeft je nodig. Veel plezier...

GrandMechantLoup | 18-06-23 | 11:41 | 24
-weggejorist-
Nuuk | 18-06-23 | 13:30

Blij met de Navo, ik wil niet uit de EU maar ik wil wel een andere EU. Eentje waarin samenwerken het hoofddoel is en niet het samengaan. En daarover moet - vind ik - openlijk over worden gediscussieerd en niet in achterkamertjes ondoorzichtig - dus oncontroleerbaar - beleid van worden uitgerold. Als je dat namelijk niet doet ga je dezelfde kant op als waartegen de EGKS/EEG/EU uiteindelijk is opgericht, namelijk een middel ( en geen doel ) voor democratie, vrijheid, veiligheid en economische voorspoed op het continent Europa. Niet een allesregelende en allesverstikkende bestuurslaag voor wie gelijkschakeling van de "inwoners" een hoofddoel lijkt te zijn, en als je je inderdaad op dat laatste pad begeeft ben je geen haar beter dan al die andere dromers over grote rijken ( of erger ).

Graaisnaaiert | 18-06-23 | 13:45
-weggejorist-
amateurrr | 18-06-23 | 13:52
▼ 21 antwoorden verborgen

Nederland leid aan het Stockholm syndroom.
Mark Rutte wordt gezien als een noodzakelijk kwaad, want ja wie moet het anders doen, we hebben immers niemand anders.
Terwijl Rutte maar één daadwerkelijk talent heeft nl. manipuleren en verbaal manipuleren.
Ieder ander had het de afgelopen 12 jaar net zo goed of zelfs beter gedaan beter gedaan dan Mark Rutte.
Mark Rutte de daadwerkelijke keizer zonder kleren.

Nico1000 | 18-06-23 | 11:39 | 4

Nee jou tegels trekken volle zalen.

Nico1000 | 18-06-23 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

LOL :-)

be_careful | 18-06-23 | 11:57

Ach ja, Pechtoldm die hadden we vroeger ook nog. Van Internationaal diplomaat op Wereldmachtverdelende feestjes naar voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Nederlandse Loterij. Pechtold zal zich nog regelmatig afvragen waar het fout ging. Kan ik hem wel vertellen. Hij is zich gaan gedragen naar het beeld dat D66ers van zichzelf hebben. Beter dan de ander dus daarom gelden regels niet zo voor hem. Kaag zal zich over een paar jaar ook zo achter de oren krabben. Voor haar geldt de aloude Hollandse wijsheid; wie met pechtold omgaat word er mee besmeurd.

Sans Comique | 18-06-23 | 11:31 | 1

Volgens mij wordt Kaag fremdgesteuert.

ChalinaRosa | 18-06-23 | 11:39

Straks als Baudet en Wilders in het kabinet zitten en zij dus ook uitgenodigd worden voor de Bilderbergconferentie, dan ineens zeurt men er niet meer over.

Rest In Privacy | 18-06-23 | 11:27 | 13

@GrandMechantLoup | 18-06-23 | 12:07: Leven onder een constante beveiliging en niet kunnen gaan en staan waar je wilt is natuurlijke geen luxe. Zou je willen dat Wilders niet beschermd wordt "door de diensten die normaal de koning beschermen"? Alsof je als ongekozen erfopvolger meer recht op beveiliging zou hebben dan een gekozen volksvertegenwoordiger. Ik durf te stellen dat Geert meer te vrezen heeft dan W-A.

Buurman | 18-06-23 | 13:01

@GrandMechantLoup | 18-06-23 | 12:07: naast dat je aanstootgevend bent (je argumenten zijn nogal zwak of zelfs niet onderbouwd aldus menig reaguurder met voorbeelden te over die ik dus niet hoef te herhalen, ook in dit topic) denk ik nu dat je verstandelijke vermogens ergens een loopje met je hebben genomen door te zeggen dat Wilders in een Villa in luxe leeft.

oblix | 18-06-23 | 13:21

@GrandMechantLoup | 18-06-23 | 12:07: Ga toch weg met je gezeur over extreem rechts. Dat is een narratief dat uit de EU komt en het is niet meer dan dat.

ChalinaRosa | 18-06-23 | 15:33
▼ 10 antwoorden verborgen

Actieve politici uit hoofde van hun functie op dat moment op een internationale conferentie waar geen publieke notulen van worden gemaakt, ik vind dat niet kunnen. Dat mandaat heb je niet. Als Rutte de politiek uitgaat is het een ander verhaal, dan netwerkt, Bilderbergt en borrelt hij maar rond tot hij een ons weegt maar alles wat hij uit hoofde van zijn premierschap doet moet te controleren zijn en dat is dit niet. Dus ongrondwettelijk.

Graaisnaaiert | 18-06-23 | 11:25 | 3

Hij wacht wel even keurig een paar jaar zodat de kennis die hij op dat moment nog heeft niet relevant meer is. Ook voorkomt dat enigszins dat hij een paar jaar voor zijn vertrek al begint met het bevoordelen van zijn toekomstige werkgever.

Sans Comique | 18-06-23 | 11:33

Idd. Meneer heeft er trouwens een handje van, om te reageren op vragen met: Daar ga ik niet op in. Vaak om vervolgens eea af- of door te schuiven.

vladimirows | 18-06-23 | 11:40

@Sans Comique | 18-06-23 | 11:33:
Het gaat mij vooral om het feit dat we niet kunnen controleren over er supranationale beleidsafspraken gemaakt gaan worden die dan langzamerhand gedurende zijn termijn ertussendoorgefietst gaan worden. Er is een reden waarom een bepaalde vakminister ook mee gaat namelijk en dat is niet omdat die minister zo goed kan klaverjassen of zulke leuke anekdotes over de kinderen heeft.
Als over zaken als - ik noem maar wat - de war on cash of de energietransitie wordt gesproken wil ik dat dat op te vragen is en of er belangen anders dan die van de Nederlandse samenleving worden bediend.

Graaisnaaiert | 18-06-23 | 11:41

Rutte snapt de Bilderberg regel perfect: wat daar wordt besproken, komt niet naar buiten.
Alleen daarom kan er informeel met elkaar worden gesproken.

Frau_Ferkel | 18-06-23 | 11:23

He jezus, was ik net bijgekomen van de gemiddelde penislengte, is er opeens die kop van Rutte. Dat helpt ook niet echt hoor. Kunt u een beetje rekening houden met de gevoelens van een mede reaguurder?

de Jager59 | 18-06-23 | 11:22

Neelie Kroes is op BB geweest?
Ze lag in bed met een industriële vervuiler en kende hem daarna subsidie toe! Kan dit land dan echt geen fout corrigeren?

Einde van de Domheid | 18-06-23 | 11:22 | 2

Heppie de mossel van Neelie ff gereinigd?

sgaapje | 18-06-23 | 16:53

16 juni, verder als vanouds puike analyse. Petje af!

RogerDodger | 18-06-23 | 11:22

Niemand weet wat daar en op dat andere praatclubje besproken wordt maar iedereen weet wel dat dit land gezien de puinhopen er niet mee gebaad is.

van stampij | 18-06-23 | 11:21

Die man regelt ritselt en ronselt, jammer dat hij andere heren dient dan zijn eigen volk.
Weg met die man!

Veepert | 18-06-23 | 11:19

Rutte is het beste bewijs dat twee ambtstermijnen het absolute maximum is.

Feynman | 18-06-23 | 11:18 | 1

In zijn specifieke geval was één termijn al teveel.

Harry_Witkamp | 18-06-23 | 13:34

Wat is er mis met: “ik geef geen antwoord” of “ik weet het antwoord nu niet” of “goede vraag, moet ik even over nadenken” in plaats van altijd te verzanden in obligaat nietszeggend gezwets.

Iedere politicus doet dat omdat ze anders denken zwakte uit te stralen, geleerd op hun cursusje mediatraining, maar Rutte is er een absolute meester in.

Ik denk dat een van sleutels van succes van BBB is dat CvdP dit gedrag vooralsnog weet te beperken.

_pacman_ | 18-06-23 | 11:18 | 2

Heb je wel eens naar Sophie hermans geluisterd? Veel praten en niets zeggen is het devies van de vvd.

Jos Tiebent | 18-06-23 | 11:30

@Jos Tiebent | 18-06-23 | 11:30: Dat is het devies van driekwart van de tweede kamer.

kapt.Jerkoff | 18-06-23 | 12:16

Heb de indruk dat Rutte wel meer niet begrijpt...

Ichneumonidae | 18-06-23 | 11:15 | 2

Doet alsof...

Slough | 18-06-23 | 11:21

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland