Droogterecord! En nee, dat is geen probleem

We doen gewoon een balansmaand.
Het is u vast niet ontgaan toen u vanaf het terras onder het genot van een duur biertje de wereld gade sloeg: het is droog. We durven wel te zeggen: kurkdroog. Best lang ook al. De afgelopen 32 dagen werd dit land niet meer beroerd door hemels water, wat betekent dat we vandaag het record van meeste achtereenvolgende droge dagen evenaren. Een record dat we de komende tijd verder aanscherpen gezien er voorlopig nog geen regen in de planning staat. Dat is overigens geen reden om direct in een klimaatkramp te schieten, want het is helemaal niet erg om even droog te staan. Dat kan de beste overkomen. We snappen dat dit wat onzekerheid kan opleveren, maar laten we vooral niet vergeten dat we dit jaar begonnen met een uitzonderlijk nat voorjaar. We waren zo op dreef dat we de op één na natste lente van deze eeuw noteerden en in maart nog wakker werden met een witte laag over delen van dit prachtige land. De recente droogte is in dat opzicht meer een balansmaandje. Even bijkomen van die zeiknatte start van het jaar. Watertekorten zijn niet aan de orde en de grondwaterstand is nog prima, dus laat u vooral geen paniek aanpraten. Geniet van de neerslagloze dagen en pak vooral nog een biertje op een droog terras nu het nog kan.
Voor de liefhebbers van lijntjes
Reaguursels
InloggenAfgelopen zondag rond 22 uur in Cadzand-Bad een fikse regenbui. Ja, de regen is nog niet weggeklimatiseerd. We kunnen rustig gaan slapen.
Laat onverlet dat het water nu wel hard gaat in verbruik door droogte. Blijf zelf ook maar sjouwen met water om de plantjes in leven te houden. En dan heb ik het nog niet over wat het met mijn neus doet, continu loopneus!
Gvd bedankt GeenStijl, in huize deathchant is al een dag of 10 een enorme keukentafel ruzie zich aan het ontwikkelen aangaande de neerslag in nl
Koffie wordt in stilte gedronken, u hoort de klok boven het gezin uit , demonstratief pak ik dan maar de spritsen om nog meer escalatie te voorkomen.
Maar er is niks aan de hand ! God zij dank!
Dat wordt verzoening vanavond.
Wij hebben hier zoveel water dat het eigenlijk een beetje penibel begint te worden groenten te kweken.
Gras is een beetje droog. Maar dat is met een weekje of 2 normale regen weer groen. Kijk naar de volwassen bomen. Die zijn na een maand nog zo groen. Kunnen nog wel een maand hebben voordat het dingetje wordt. Er zijn ook nog 0 wildvuren in NL. Dus dat uw tafelaars zich zorgen maken is zwaar overtrokken.
Zo moeten ook niet teveel naar horrornieuws kijken en luisteren en de klimaat-doomers maar ontvrienden. We wonen niet in Canada dat hakf affikt, we wonen niet in NY wat last heeft van brandjes in Canada. We wonen niet bij een ontplofte dijk die een overstroming geeft.
Ze moeten wat meer om hun heen kijken. De werkelijkheid. Niet de klimaathorrorbubbel.
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2477751-groo...
Wat wil je ook, als we er een nationale sport van hebben gemaakt om het vloeibare goud uit de Alpen en uit Noord-Frankrijk asap de Noordzee in te spoelen?
Ah! Dus ook weer de schuld van de boeren!
Over de laatste 110 jaar toename regen. www.clo.nl/indicatoren/nl050808
Ja, alleen valt er meer wanneer het regent en zitten er langere droge perioden tussen. Dit werd 10-15 jaar geleden al met TV-sopts aangekondigd, maar daar iets mee doen is blijkbaar teveel gevraagd...
@ReyNemaattori | 14-06-23 | 12:51:
We doen er ook wat aan, namelijk precies datgene wat we bij alle te verwachten en niet te verwachten problemen doen.
Zal ik het zeggen? Ah, nee, u heeft het al geraden. Precies, klopt helemaal, wij gaan het probleem "beprijzen".
'Liefhebbers van lijntjes" ook een weerstatistiek?
Gordon !!!
Meer een liefhebber van pilletjes, ook goedkoper. Maar ieder wat wils
Die monitor lijkt speciaal ontworpen om alarm te kunnen slaan; oktober t/m maart wordt weggelaten, en hij begint bij 0.
M.a.w. altijd een tekort.
Volgens het KNMI is vanaf ~ 1910 het neerslagtekort gemiddeld rond de 170mm (over april t/m september neem ik aan).
Zogezien zitten we nog onder het langjarig gemiddelde momenteel.
Ze laten hem inderdaad expres in de droge periode beginnen zodat er lekker snel aan de paniekklepel kan worden gezwaaid. Koop zonnepanelen en warmtepompen mensen!
" M.a.w. altijd een tekort. "
Onzin. Als ie op 0 staat is er geen tekort.
Tot 13mei hadden mijn zonnepanelen 2000kw te min geproduceerd inmiddels opgelost.. Momenteel nog 4kuub regenwater in mijn tanks.Tja het klimaat he.
Een paard in de wei produceert geen pk's maar kan het wel. Een bodybuilder op een stoel produceert geen power maar kan het wel. Een geparkeerde Harley Davidson produceert niets maar kan het wel. Zonnepanelen hebben kW vermogen of capaciteit en kunnen kWh's produceten. kW x tijd = kWh.
Gisteren in het Staatsjournaal een uiterst dubieus onderwerp. Men trok een vergelijking tussen de opkomst van BBB en die van boer Koekoek, een en ander naar aanleiding van een toneelgroep (uiteraard een linkse gesubsidieerde club) die een toneelstuk wijdt aan opkomst en ondergang van de partij van Koekoek. Het Staatsjournaal liet de regisseur uitgebreid aan het woord om ons te vertellen dat Koekoek "de eerste populist" was die heel slim manipulatief politiek bedreef, en de hoofdrolspeler liet even zien hoe goed hij in staat was om van hem een karikatuur te maken. Komt dat zien, komt dat zien, was kennelijk de boodschap, dan snapt u ook beter hoe het zit met BBB.
boerkoekoekspektakel.nl
Voorman van de Boerenpartij. Bekend, kleurrijk, maar ook omstreden Tweede Kamerlid. Leider van de 'Vrije Boeren' die zich keerden tegen regulering van de landbouw via de PBO (Publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie). Kreeg midden jaren zestig ook steun van andere ontevreden kiezers en wist zodoende met zijn partij in 1963 drie en in 1967 zeven zetels te behalen. Riep in eigen gelederen weerstanden op, zeker toen hij leden met een besmet oorlogsverleden verdedigde, en kreeg in de jaren zestig geregeld te maken met afsplitsingen. Reageerde op kritiek veelal met persoonlijke aanvallen op politieke tegenstanders.
Protest. ik klaag per direct het Staatsjournaal aan wegens laster en smaad !!!
@ikdenkwat | 14-06-23 | 12:03:
Ik weet wat de Boerenpartij was en wie Koekoek was.
Het gaat er mij om dat de toneelgroep, en in het verlengde daarva het uiterst behulpzame Staatsjournaal, een directe link legt tussen de Boerenpartij van Koekoek en de BBB van 'boerin' van der Plas, suggererende dat ook die BBB een populistische partij is en van der Plas een soort van reïncarnatie van Koekoek.
Hadjememaar zeker geen populist? Maar goed voor manipulatief politiek bedrijven moet je weerder bij Rutte c.s. zijn.
Het is gewoon heel lekker weer. Als we daar nu eens van genoten in plaats van obsessief het leed van de hele wereld op te zoeken en te willen dragen.
Ja, je hebt neerslagtekort enerzijds maar je hebt aan de andere kant ook overvragen. Met 18 miljoen inwoners is de vraag naar water natuurlijk veel groter dan bij een ook aanzienlijk aantal van 12 miljoen mensen.
Oftewel, bevolkingskrimp, DE oplossing voor alle zelfgecreeerde problemen. En een tijdelijk "probleem" als vergrijzing? Dat lossen we wel op door werknemers op tijdelijke basis ( maximaal 2 jaar ) een contract en werkvisum aan te bieden. En dan is het wieberen, niet vestigen, niet settelen, niet voortplanten, gewoon moven. Next!
Dat had veertig jaar geleden al gemoeten, het had dan een hoop narigheid bespaard.
Ik denk dat Rian van Rijbroek dit wel kan oplossen.
En iets met *slup* datacenters
@BoerKoekoek | 14-06-23 | 12:10: of meer EU
@boerk | 14-06-23 | 12:18:
Je streamt zelf nooit videos?
@RandyBiel | 14-06-23 | 17:41: hij hep geen interweb denk ik
Als het zo droog is toch ook minder zure regen?
Maar die zuur concentreert zich dan toch? Dus als het straks regent is het heel erg zuur.
@Sans Comique | 14-06-23 | 11:45: als links huilt is dat ook heel erg zuur. Die 18 seconden langer douchenden zijn natuurlijk extreemrechtsen.
@Sans Comique | 14-06-23 | 11:45:
Nope, die vlieger gaat niet op, uitleg kost te veel tijd en wordt tegenwoordig toch niet gewaardeerd, nee, engeltjes stofje (Jetten uitleg) miet voldoende zijn
De Atlantische Oceaan is in de greep van een ongekende hittegolf. De situatie is zo extreem dat er gelijktijdig meerdere oorzaken moeten spelen, zeggen experts. Wat de gevolgen zijn voor Nederland is nog onduidelijk. Maar er is wel een verband met onze droogte.
Maar maak je geen zorgen: dat heeft uiteraard helemaal volstrekt niets met klimaatverandering te maken. *rechtsmodus weer uitzetten doet*
Confirmation bias: De betere paniekvogel ziet alleen lokale droogte- en hitterecords en heeft een blinde vlek voor kou- en neerslagrecords. Bezoekje klimaatpsycholoog?
@Zeddegeizot | 14-06-23 | 11:42:
Jij hebt niet het idee dat er mogelijk wat aan de hand is met het klimaat? Je hebt vast gelijk: al die wetenschappers hebben het bij het verkeerde eind.
@Graaisnaaiert | 14-06-23 | 11:50
Rechts heeft inderdaad lang ontkent dat er wat aan de hand was en als er al wat aan de hand was dan konden wij er toch niets aan doen. Dus inderdaad, schuld van rechts, althans grotendeels.
U bent gediagnosticeerd met een klimaat depressie?
@cugel | 14-06-23 | 11:51: heerlijk zulke opmerkingen. Maar wie zijn die '97% klimaatwetenschappers' dan? Ik hoor er altijd maar 3. En Timmerfrans met zijn eredoctoraat kan je geen wetenschapper noemen
Cugel. Te zijner tijd kunnen we een keer s nachts een boompje opzetten over klimaat, klimaatverandering, en vooral ook klimaatmodellen. Vooral die laatsten zijn op zijn zachtst gezegd discutabel. Los daarvan, is de toename van de mensheid, die allemaal (op een paar zalige stammen in de Amazone na) welvaart willen hebben. Eten, water en ook mobiliteit en electriciteit. Zolang een vorm van de één kind-politiek niet op de internationale tafel ligt, is klimaatverandering vooral een verdienmodel die de klassen waar jij zegt voor op te komen, gaan betalen.
@Louter Leuter | 14-06-23 | 11:59:
Ja, ik moet het kort houden, want ik moet andere dingen doen dan typen. Maar de bevolking gaat over een tijd afnemen. En inderdaad, klimaatmodellen zijn moeilijk.
@zaaddodende pasta | 14-06-23 | 11:52:
Nog niet maar we kunnen altijd hopen ;)
'Een ongekende hittegolf' is pure stemmingmakerij. Het betreft de temperatuur van het oppervlaktewater. Die varieert volgens NOAA (0 - 60N, 0 - 80W) sinds 1981 van ~ 19,3 in de winter, tot ~ 24 C in de zomer.
De temperatuur van het oppervlaktewater zegt niets over de gemiddelde temperatuur van de hele watermassa; een beetje meer of minder menging (wind/stroming) en/of meer of minder wolkenbedekking zal die waarde behoorlijk kunnen beïnvloeden.
El Niño is zo oud als de mensheid. Net als klimaatverandering.
@Harry.Langezwaal | 14-06-23 | 12:22:
&@zwenkwieltje | 14-06-23 | 12:31:
Inderdaad, gewoon lekker niets doen: onze kinderen en kleinkinderen zoeken het maar uit. Zolang mijn Shell aandelen niet zakken kan ik lekker mijn zwembad bijvullen en er met een lekker biertje inliggen. Après nous la déluge.
@cugel | 14-06-23 | 12:50: Reken de langzame kanteling van de aardas en magnetisch veld mee en El Niño en u heeft een redelijke verklaring.
@Zalwelweer | 14-06-23 | 13:09:
Ah! Het zal wel weer niets te maken hebben met fossiele brandstoffen? Waarom bouwt Elon Musk ook al weer Tesla's? Oh ja, dat is om het aardmagnetisch veld positief te beïnvloeden.
@cugel | 14-06-23 | 13:38: Geen idee of dat nou zo positief is. Echter processen die al miljarden jaren plaatsvinden worden niet in 1 mensenleven opgelost. En ik ben geen voorstander van die elektrische vervoermiddelen. Ook ik verander ooit in fossiele brandstof. Lekkere materie om eens over na te denken zo op een warme middag.
@Zalwelweer | 14-06-23 | 13:42:
Het was een grap. Het is waar dat de aarde langzaam verandert, op natuurlijke wijze. Mensen kunnen zich daaraan aanpassen. En ik ben ook niet zo happy over alle mineralen die opgegraven worden voor batterijen. We hebben energie nodig, maar fossiele brandstoffen zijn nu geen goed idee. En we moeten zuiniger omgaan met de aarde.
@cugel | 14-06-23 | 13:52: Daar ben ik het in algemeen zeker mee eens. En had je grap wel door. Daarom ook dat gelul over klimaatverandering zo zat. Je kan een poging doen om e.e.a. te verbeteren. Maar denk nou niet, zeker als klein landje dat je even alle oplossingen hebt. Elk voordeel heeft een nadeel. Andersom ook. Het feit dat grasvelden in mijn omgeving compleet zijn uitgedroogd is mis management. Dit was vorig jaar een stuk minder.
@Zalwelweer | 14-06-23 | 13:58:
Ik moet er even met mijn vrouw op uit. Moet het klimaat maar even wachten ;)
Ach, droogte... In de jaren 80 haalde deze jonge Psycho op jarige leeftijd zijn rijbewijs. Hij ging altijd met de fiets naar school, maar hij mocht de auto van moeders gebruiken als het regende..... De boeren zijn toen op televisie geweest om te klagen dat de aardappelen lagen te verschrompelen op het land, dus vertel mij niks over droogte, vriend.
In Zuid-Frankrijk verleden jaar drie maanden droog. Enkele jaren geleden in Portugal 14 maanden droog. Who cares. De wijn wordt duur betaald.
U kunt de Franse Bordeaux-wijnen momenteel voor nagenoeg niets ophalen. De wijnkelders puilen uit want Bordeaux wordt ouderwets bevonden door de wijndrinker die zijn wijntje liever uit Zuid-Amerika of Australië haalt voor bij de klimaat-neutrale bega-maaltijd.
Maar het gaat er dat het gras niet te krokant wordt, want anders slapen ze in Ter Apel zo beroerd
@Pettertje | 14-06-23 | 11:37: JE zou denken dat dat net zo slaapt als het dorre gras thuis?
Las laatst ene goed stuk, kan het niet vinden. Er wordt al 30 jaar gepraat over beter watermanagement. Is op te lossen: Minder direct afvoeren, meer opslaan. Waarom lukt dat niet? Omdat iedereen en z'n broer er wat over meent te moeten zeggen. Provincies burgemeesters, waterschappen, bewoners, milieuclubjes etc. Zo gebeurt er dus niks, en zoals zo vaak, staat iedereen dom te kijken als het te laat is.
Ha! Dacht net hetzelfde. Niks meer aan jouw goede tegel toe te voegen. Klopt als een bus.
Nou, niet mee eens. Er gebeurt juist heel veel. Vrijwel in elke gemeente, als het (gemengd) rioolstelsel aan vervanging toe is, wordt er overgegaan op een gescheiden stelsel (droogweerafvoer, oftewel poep en pies, en hemelwaterafvoer apart), vaak i.c.m. wadi's of infiltratieriool. Ook waterschappen zijn bezig om beken weer meer natuurlijk te laten stromen, de eerder ingezette kanalisatie wordt weer teruggedraaid. Water moet zo veel mogelijk infiltreren daar waar het valt. Al dit soort dingen doen we al volop. Nederland is nog steeds gewoon heel erg goed in watermanagement. Maar we zijn ook heel goed in klagen.
@Timide_Aso | 14-06-23 | 11:40: We zijn dus niet goed, want er is een steeds een droogteprobleem, dan wel een teveel waterprobleem. Wat nodig is, directief management zonder gelul, gebeurt niet.
Wat ik nou graag eens zou willen lezen is dat NL vol gas gaat inzetten op adaptatie, in plaats van 100% onhaalbare waanzin te bedenken als iedereen van het gas, en allemaal aan de elektrische auto en het frustreren van kernenergie. Dat we ons niet laten lamleggen door hysterische stikstofregels, dat we dat krankzinnige milieuplan van de EU afknallen want als dat doorgaat kunnen we straks echt geen steen meer verplaatsen.
@TheBigKirth | 14-06-23 | 11:42: laat ik het anders zeggen: we zijn _relatief_ goed bezig! Het kan nog beter inderdaad, dat ben ik met je eens.
Dit doet me net aan een lekkere plaat denken. Die mooie warme droge zomer van 1976.
www.youtube.com/watch?v=_pgc-WHtYkQ
Precies, toen we een van de natste voorjaren van de afgelopen 100 jaar hadden, hoorde je al die weermannetjes en dametjes niet. En nu schieten ze als paddestoelen weer uit de grond om ons te vertellen over de droogte des doods. Flikker op man.
Het jeugdjournaal ziet zijn kans schoon om de kindertjes weer slapeloze nachten te bezorgen, want klimaat gaat ons allemaal vermoorden.
Taak voor de ouders, kindertjes de werkelijkheid vertellen.
Ik ben in de jaren tachtig op de basisschool doodgegooid met berichten over 'de achteruitgang van het milieu' waarin krankzinnige rampscenario's werden geschetst. Dat was ook de tijd van die reclame voor zure regen waarbij dat stenen beeld als het ware smolt. Inmiddels is duidelijk dat dat propaganda was en daarom heb ik een aversie gekregen tegen berichten over milieu en klimaat.
@Frits de Vriez | 14-06-23 | 11:14: Nee. Zure regen was daadwerkelijk een groot probleem maar daar zijn adequate maatregelen tegen genomen waardoor dat probleem is opgelost. Niets met propaganda te maken maar met onwetendheid van uzelf.
@Frits de Vriez | 14-06-23 | 11:14: Zelfde generatie hier. Zure regen ja. Een betere wereld begint bij jezelf. Loesje posters. Zure appels. Tanden drie keer per dag poetsen. Dat werk.
@Frits de Vriez | 14-06-23 | 11:14: maar ondertussen rijden we nog steeds met een katalysator tegen de zure regen rond
@_pacman_ | 14-06-23 | 11:28: ik kan me de zure regen lockdowns nog herinneren alsof het gisteren was.
@VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 11:29: Cynisch genoeg word zure regen(of accurater: zuurdepositie, kan namelijk ook zonder water) ondermeer veroorzaakt door zwaveldioxide, ammoniak en stikstofoxiden.
Dat hele stikstofbeleid struikelt dus over die laatste twee, terwijl emissies daarvan meer dan zijn gehalveerd sinds de jaren 80(oa door drieweg katalysators).
Je kan zeggen: ja dat is niet genoeg, de natuur lijdt nog steeds, alleen minder. Fair enough.
Maar dan moet je nog steeds kijken naar oplossingen die wel de depositie verlagen zonder (al te veel) in te grijpen in de bedrijfsvoering. Zoals katalysators voor auto's: 0 impact op het rijgemak(ja, iets minder vermogen), grote impact op de uitstoot & depositie.
De huidige boerenaanpak zou analoog zijn aan het verbieden van auto's op te weg tot de depositienorm werd gehaald, in plaats van kijken hoe we die uitstoot kunnen verlagen terwijl we blijven rijden, want mobiliteit is tenslotte een van de redenen waarom de economie uberhaupt nog draait.
@_pacman_ | 14-06-23 | 11:28: Een van de weinige successen van milieuclubs als Greenpeace idd, de andere zijnde het terugdringen van Ozon slopende CFK's.
In plaats van hetzelfde te doen voor de energietransitie, zoeken naar alternatieven, hebben ze zich vastgebeten in een oplossing (zon & wind) en al het andere wordt verketterd.
Maar eigenlijk is er toch een constante hoeveelheid water op aarde en atmosfeer?
Of moet ik de hasj vandaag laten liggen?
*knijptoeter in het water steekt*
Er is ieder jaar weer evenveel water op onze planeet, Flipper.
@funda | 14-06-23 | 11:03: Niet zo. Er verdwijnt water vanuit de atmosfeer naar de ruimte en er komt water binnen via meteoren. Het saldo is niet nul.
Ja, daar heb je niet van terug hè?
Ik zou wel je waterpijp even laten liggen. Voor je het weet heb je een waterkanon voor je deur staan!
Wanneer er nu eens een vooruitziende blik komt bij de waterschappen is dit geen probleem. Maar nee, overtollig water direct afvoeren! gevolg: droogte!
Rustagh, die weten dat ook wel.
Een maand geleden riep iedereen het tegenovergestelde.
De planeten zitten bij elkaar alleen de aarde loopt zenuwachtig heen en weer. Ze vragen hem wat hij mankeert. De aarde zegt " ik heb mensen". O zeggen de andere planeten, dat gaat vanzelf weer over.
We zijn maar een griepje
Venus en Mars: blijf je wel uit de buurt en doe even een mondkapje op.
Het is wel een probleem als al dat eerdere water afgevoerd en niet vastgehouden is.
Heeft niets met het klimaat te maken. Er is niet alleen een droogte record maar ook een record met de windrichting. De reden van de droogte: Constant oosten en N oosten wind. Krijgen we dit in de winter is het elke maand 2 elfstedentochten.
Volgende week de"normale" westen wind weer. En regen.
Dat komt door al die windmolens
Klimaatdrammers zullen er toch weer een draai aan geven.
Maar de cijfers wijze uit dat het de laatste 30 jaar behoorlijk stabiel is, niets meer orkanen, tornado s en de ijskappen groeien zelfs weer aan. En bosbranden is puur natuur, heeft af en toe een flink fikkie nodig om goed te gedijen.
Beetje geduld moeten we hebben, we gaan weer langzaam af op een mini ijstijd, zoals elke paar honderd jaar.
@zoalsikhetzeg | 14-06-23 | 11:26: Er zouden zeker minder bosbranden zijn als via reclames niet de indruk zou worden gewekt dat barbequen is wat een echte man doet met zijn gezin.
Zo zo, binnen zes dagen on par met '76. Dat wordt high fiven binnen klimaat alarmisme land.
Ze kunnen zich zonder lijm gaan vastplakken aan het asfalt van de Utrechtsebaan.
Toch weer iets beter voor het milieu.
Ik zeg geo-engineering: We laten het elke nacht tussen 3 en 6 uur motregenen en dat over het gehele landoppervlak van de aarde. Alleen nog even uitzoeken hoe dat moet.
Drones met waterballonnen.
Project HAARP? Oh nee, komen de complottheoristen uit hun hol.
sunglacier.nl/
Overal tuinsproeiers neerzetten?
De klimaatwetenschappers zijn zo stellig in hun uitspraken dat we kennelijk alles al begrijpen van het klimaat. Dus dan moet het regelen van dat klimaat ook geen probleem opleveren.
"We waren zo op dreef dat we de op één na natste lente van deze eeuw noteerden en in maart nog wakker werden met een witte laag over delen van dit prachtige land. De recente droogte is in dat opzicht meer een balansmaandje."
Ik weet niet of het zo werkt, als er maar een X hoeveelheid water valt maakt het niet uit hoe dat over het jaar verspreid is. Het zijn trouwens ook boeren die klagen over de droogte, niet alleen klimaatactivisten, dat zou toch wat moeten zeggen.
Zo werkt het dus niet. Voor natuur & boer zou het idealiter vaker & zachter moeten regenen ipv een zondvloed in het voorjaar en een Afrikaanse zomer.
Boeren klagen al honderden jaren over droogte. Totdat het weer regent.
Niets nieuws onder de zon.
@_pacman_ | 14-06-23 | 10:54: Dat lijkt mij dus ook.
Bij mij liggen er alleen maar tegels op mijn erf, lekker te bakken in het zonnetje. Het onkruid is al vergaan, dus lekker makkelijk. Heerlijk, die droogte. Van mij mag het nog zeker tien jaar zo blijven. Misschien ook nog een paar sprinkhanenplagen erbij of zo. En iets met bloed in de sloot. Dit is immers de droogte des doods van Bijbelse proporties. Tja, dan hoort dat er eigenlijk ook wel bij, toch?
Zo houden wij met elkaar die broodnodige warmte vast die wij in de winter weer hard nodig hebben om geen gas van de Rus te hoeven kopen.
Iedere betegelde tuin hier is een verzetsdaad tegen het Kremlin! Zegt het voort.
Onkruid bestaat niet.
@SterF... | 14-06-23 | 10:53: Ik leef in een fantasiewereld waar onkruid wél bestaat.
@SterF... | 14-06-23 | 10:53: onkruidontkenner!
Alleen eerstgeborenen kielhalen gaat mij te ver. Het mogen ook best tweede of derde geborenen zijn.
Bijna alle groten rivieren monden aan de kust van NL uit in de zee, wat dat land het afvoer putje van Europa maakt en nog durft die natte pisvlek te klagen over watertekort, god wat een land. Het pamperen van een paar miljoen asieleisers verloopt nog soepeler dan het doorgaan met de ongeveer 1000 jaar watermanagement waar dit land ooit groot mee geworden is.
Die kennis is ook weggegooid.
Oh wacht, we hebben nog de koning die expert is in watermanagement.
Het water gaat meer kosten mensen!
Ik ga ook meer kosten. Klauwen vol. Alsof het door mijn handen stroomt.
Maar dit kaartje laat een stuk minder tekort zien?
www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie...
Iedereen die denkt van het valt wel mee met die droge droogte is net zo erg als de droogte
En ook medeschuldig aan grote gevangenissen in El Salvador
En Joran...!!
*aan de kust staat*
*naar de Noordzee kijkt*
Welke droogte?
Droge droogte is heel normaal. Natte droogte zou ik me wel zorgen over maken.
Lekker lullen Struikrovert, laat je niet gek maken... nee, maar de klimaat-hitsers gaan nu vol op het orgel, allemaal. Alleen nog te negeren als je helemaal van internet afgaat en geen tv meer kijkt.
Een deel van het stikstofprobleem ook weer opgelost: als het niet regent, kan het ook niet uitspoelen.
"Dat is overigens geen reden om direct in een klimaatkramp te schieten....."
Dat is voor alle klimaatdrammers, je weet wel, dat volk dat zich trots hult in een Patagonia fleece trui om de honden uit te laten, om opnieuw de noodklok te luiden.
Zoals Cugel ons in het café vertelde, we kunnen misschien beter luisteren naar onheilsprofeten als Lisa Doeland die "de filosofie van de apocalyps" hier in Nederland onderwijst aan sneeuwvlokjes die helemaal van de kaart raken als ze haar horen vertellen dat het kwaad eigenlijk al geschied is: ‘De wereld is allang vergaan’. Lisa 'leert' ons in haar boek Apocalypsofie hoe we uit kunnen sterven. Soort palliatieve zorg voor de gehele mensheid, klimaatpsychologie 2.0.
www.google.nl/search?q=Lisa+Doeland+A...
Dit is 'way beyond' in een kramp schieten, dit is defaitisme verpakt als diepzinnigheid, dit is het gesublimeerde bij de pakken neerzitten, Hier lusten de klimaatpsychologen wel pap van. Het eindfeest kan gevierd gaan worden, ontkurk de champagne. Après nous le déluge!
We lijden allemaal, we lijden als mensheid aan een terminale ziekte, dus laten we er nog van maken wat we ervan maken kunnen, Laten we uitsterven met stijl!
"He not busy being born is busy dying,"
Dit verdient een dikke Amen!
Wat leeft... Gaat dood.
Klimaatpsychologie is niets.
Er is ook niets als een spinnenpsycholoog waar je naar toe kunt gaan als je angst voor spinnen hebt, of een pleinvreespsycholoog.
Een psycholoog kijkt naar de mens, holistisch zo je wilt, naar zijn gedrag en kan manieren leren om om te gaan met de angsten.
De mensheid? Nah. Dit speelt alleen in het westen.
@Roos | 14-06-23 | 10:49:
Een psycholoog zou een hulpverlener moeten zijn die de individuele mens te hulp schiet als die in geestelijke nood verkeert of anderszins psychisch niet lekker functioneert. Maar de klimaatpsychologen nemen duidelijk en zonder enige terughoudendheid een radicaal andere positie in, die van activist, politiek strijder. Dat leidt tot een volstrekt oneigenlijke koppeling tussen geestelijke gezondheid en politiek ideaal, iets wat verwarring schept, een verwarring waar desondanks handig gebruik van gemaakt wordt.
Iedereen mag zich psycholoog noemen, de term is niet wettelijk beschermd, en zo lang dat niet het geval is zullen activisten deze ruimte proberen op te eisen, met op de achtergrond het uiterst dubieuze uitgangspunt dat het voorgeschreven streven naar het ideologisch doel dat heilig is verklaard als vanzelf leidt tot een gezondere psyche. Dat idee is heel oud, maar de vorm waarin het nu gegoten wordt doet sterk denken aan het Marxisme dat stelde dat de arbeider (vul nu in: het klimaatslachtoffer) met een 'vals bewustzijn' rondloopt en pas tot een gezond individu wordt als hij de barricade op klimt en meedoet aan de klassenstrijd (vul nu in: het klimaatactivisme). Wanneer je niet meedoet aan de revolutie zul je psychisch lijden, wanneer je meedoet aan de revolutie word je geestelijk gezond, ontwaak je, word je 'woke'. Het is neo-Marxisme, of misschien wel meta-Marxisme wat we hier zien.
@Schoorsteenveger | 14-06-23 | 11:44: 100% eens, Sv!
@Louter Leuter | 14-06-23 | 10:44: Ik heb geen tijd om dood te gaan.
Mijn robot grasmaaiers hebben nu tijd over.
Mijn vrouw heeft al jaren een droogterecord.
Daar heb je spulletjes voor, geen probleem.
Een natte tong doet wonderen.
Moet je dieper boren.
Overgang?
@MargauxGrandCru | 14-06-23 | 10:35: Transitie heet dat nu, foei.
@funda | 14-06-23 | 10:51: transitie van oud naar jong?
@Regentenstijl | 14-06-23 | 10:53:
Waarom niet? Emiel Ratelmans ging ons voor, die is nu weer 24 geloof ik.
Mijn regentonnen waren helemaal vol begin mei maar zijn nu leeg. 1330 liter water totaal. Wat moet ik nou? Mijn tomatenplantjes zijn pas half hoog. Over twee weken gaat het pas weer regenen. Ik gebruik dan maar leidingwater en nog maar een 1000liter ton erbij.
Laat me raden, die haal je bij de oudijzerboer voor 20 euro? En als je witte tonnen neemt krijg je algengroei in het water, bij zwarte niet? Ben jij toevallig ook "DitjaarkrijgikAOW"?
@John McClane | 14-06-23 | 10:30: Scherp gezien!
@John McClane | 14-06-23 | 10:30: Waarschijnlijk is zijn jaar voorbij en moest hij daarom noodgedwongen zijn nick veranderen. Hij is nu als zelfbouwer een tweede carriere begonnen.
@Red shirt | 14-06-23 | 10:42: "Ikhebnuaowenhetvalteenbeetjetegen" moet alles zelf bouwen.
Je kunt de tomaatjes vermalen en in de ton doen.
Tomaatjes bevatten veel water.
@John McClane | 14-06-23 | 10:30:
Is een vriend. Hij heeft ook die tonnen.
Dikke PVC-pijp, goeie halve meter. Onderkant afsluiten, kraantje eraan. Zeefje ervoor, vullen met achtereenvolgens:
-5cm grof zand
-5cm fijn zand
-30cm actieve kool
- 5cm fijn zand
-5 cm grof zand
-laagje grind
Dagelijks een fust leegdrinken en evt blaasvocht bovenop filter deponeren. Regelmatig aftappen en aan plantjes voeren.
Koning Willem mag nu zijn universtitaire watermanagement skills loslaten. Neen niet in het buitenland Sahel , Somalie . Maar gewoon dichtbij Rijn , Maas , Uiterwaarden. Elk probleem heeft een oplossing
En dat is Willem?
@MargauxGrandCru | 14-06-23 | 10:32: afgezant van god , bedwinger van de berg Maxima, redder des Vaderlands. Hij of crisismanager Rutte hoop doet leven . Dag 3 Hij liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde Hij zee
Het watermanagement van WA bestaat er vooral uit dat het water voor zijn schroef zich verplaats naar achter zijn schroef.
Leuk dat jullie dit schrijven, maar De Droogte is natuurlijk een uitstekende onderbouwing voor hogere belastingen.
Onze politiek en roverheid kennende is _alles_ een onderbouwing voor hogere belastingen.
Oh ja, de overheid zoekt altijd een reden om de belasting te verhogen. Dank voor de herinnering!
t/m mei zeik en zeik nat geweest. Aardappelen hier in het Noorden normaal voor midden mei gepoot nu waren ze in juni nog bezig omdat het zo nat was in mei.
“Gemiddeld regent het in Nederland op 192 dagen per jaar (alleen dagen meegerekend met meer dan 0,3 millimeter neerslag op tenminste 1 van de 13 stations). Dit aantal is in de afgelopen zestig jaar niet veranderd. Het regent dus niet vaker. Wel is het aantal dagen met veel neerslag toegenomen (figuur 2). Gemiddeld telt een jaar nu 23 dagen met meer dan 10 millimeter neerslag.”
Knip plak ook ff de afbeeldingen (figuur 2) erbij. Of de bron.
Mijn kunstgras staat er nog even groen bij als vorig jaar.
Zelfs het kunstgras vat op een gegeven ogenblik vlam - beter niet op plastic teenslippers lopen dan.
@funda | 14-06-23 | 10:54:
Dan pis ik er wel overheen
Te nat, te droog. Te koud, te warm. Waarom is het nou nooit eens een keer gewoon goed.
Tja, dat durf ik ook weleens aan de Verbandmeesteres te vragen.
Een land vol zeurpieten en elitaire zeik politicie.
Gewoon bangmakerij.
Op mijn erf is het altijd goed.
Deze week is toch heerlijk?
Niet schroeiend heet maar ook niet bar koud.
Echt, op dag één van deze "hittegolf" hoorde ik mensen al klagen "pfff nou in de schaduw is het nog wel te doen, maar verder..." Sjiez, een jonge vent die zeikt als een oud wijf.
Als alles slecht gaat, dan voel ik me goed. En ik voel me op het moment supergoed!
@John McClane | 14-06-23 | 10:34:
Dit. Bij ons zitten de twintigers met bleke bekkies binnen voor de ventilor, terwijl de vijftigers gaan wielrennen of hardlopen.
@VBO_B_Niveau | 14-06-23 | 10:52:
Dus als ik je nou het allerbeste toewens, dan zeg ik dus eigenlijk...?
@MickeyGouda | 14-06-23 | 11:01: Ongezien de tyfus?
Ieder jaar hetzelfde liedje. Dit is pure onkunde. De waterschappen drinken alleen thee?
Heel veel thee dan. Waar blijft dat water anders ?
Ach... bij de meesten van ons 40 + mannen is er bij de vrouw al geruime tijd sprake van,,,, Bier helpt! (een beetje)
Dat ligt aan jezelf
@Ray Skak | 14-06-23 | 10:23: Thuis dan he....
Gisteren tuin nog gesproeid, dus van droogte is geen sprake.
Hehe, kan ik eindelijk mijn 1000 euro cursus in de praktijk brengen www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/be... toch positief van dat Stap budget.
Een aantal decennia terug heeft iemand bedacht dat het regen- en smeltwater zo snel mogelijk via de rivieren naar de Noordzee moest worden vervoerd. Strangen en beekjes zijn verlegd, regenwater werd niet meer opgevangen.
Nu wordt gewezen naar klimaatverandering als boosdoener.
Misschien kan het water weer net als vroeger worden opgevangen, zodat het bij drogere periodes kan worden benut?
Zaandammerplein...!!!
Bassin onder het plein geknutseld....
Reken maar dat het werkt....!!! Tussen moeten en willen zit een groot verschil......
Zo is het precies Roos, maar de verantwoordelijken smoezen zich er liever uit.
Kan ik bij de volgende waterschapsverkiezingen op jou stemmen?
www.coolblue.nl/advies/beste-koelkast...
www.youtube.com/watch?v=2gwcPDKqdJQ&a...
Ik moest er vanaf man...!!!
Godskolere, echt hè…
De aarde heeft ons niet meer lief, het klimaat verandert we gaan allemaal dooadt. Paniek onderdrukken en biertje inschenken doet.
Wilt u a.u.b. van mij af gaan?
Geen idee wat het is maar de hooikoorts raakt me dit jaar wel dubbel hard. Van mij mag het toch echt onderhand wel een keertje gaan regenen eigenlijk
Heb al heel mijn leven hooikoorts maar in mijn geval nooit enig verschil met droog of nat weer, gewoon altijd even kudt als het gras in bloei staat.
Alle ramen en duren dicht heel de dag, en gordijnen, luxaflex ook naar beneden. Gaat perfect, maar het is binnen wel 28 graden. Goed voor de groei van de baard en de plantjes maar dat neem ik voor lief..!
@Kartelmaster2000 | 14-06-23 | 10:11:
Af en toe wel even de voordeur openen, anders rot die dicht.
Al had men in dat natte voorjaar nou even wat water vastgehouden op hun land ipv snel afvoeren met greppels, dan had men nu nog water zat. Ach, vooruitzien, dat schijnt tegenwoordig niemand meer te doen, zelfs het kabinet niet...
Dat hele grote stuwmeer dat er is, genaamd IJsselmeer, kunnen we daar niet wat mee doen.
Nee, daar is teveel water in.
Heb ik al vaker gedacht. Leg een paar persleidingen door het land en gebruik dat zoete water ergens voor. Daar kan ook overvloedig water naartoe als het weer regent.
Ik begrijp werkelijk niet waar een klein land klein in kan zijn: je hebt een enorme volle regenton MIDDEN in het land liggen en gaat klagen dat het te droog is.
Bovendien verlaag je de temperatuur van de onderste luchtlaag door de verdamping van het water waarmee je de velden besproeit, ergo minder energie nodig voor airco's. Maar dat is kennelijk te moeilijk voor de mensen die ermee bezig moeten.
@Bakkeleures | 14-06-23 | 10:22:
Aan logica en pragmatisme valt geen droog brood te verdienen voor mensen met een opleiding bestuurskunde.
@normanius | 14-06-23 | 10:40: Tegel van de dag.
@Bakkeleures | 14-06-23 | 10:22: Klopt miljarden uitgeven aan dure ondergrondse parkeergarages en ondertunneling van hele snelwegen , maar een paar grote ondergrondse reservoirs voor de opvang van hemelwater zit er niet in, daarom hier destijds zelf onder de oprit een enorm buffer cysterne aangelegd voor het gehele jaar rond regenwater suppletie aan wasmachines en toiletten zwembad en tuin en de honden douche... als je toch de oprit bestraat neem het dan meteen mee in je planning en uitvoer.
Mijn buurvrouw .... laat maar.
Het is ook opvallend rustig in de msm. Zouden ze inmiddels door hebben dat we niet meer in paniek raken.
Als je je zee ontoegankelijk maakt voor het weer, krijg je een landklimaat. Ik denk dat we meer windmolens op de Noordzee nodig hebben.
En met die windmolens koele lucht over Nederland blazen.
Wellicht in de hoger gelegen gebieden wat reservoirs aanleggen? Ze weten dit toch al jaren.
1976, tropenrooster op school. Elke middag in het zwembad.
Dat kan niet, de klimaatcrisis is nu.
Toen was er nog niet de klimaathysterie die nu geschapen is onder het belastingvee.
Toen er nog geen "jongeren" waren...
Gerrit Hiemstra zich nu wel gemeld? Want toen het aan een stuk door was aan het regenen, hulde hij zich in stilzwijgen maar zodra het warm wordt, komt hij uit z'n klimaat-hol gekropen om ons het evangelie te verkondigen.
Om zijn klimaatadviesbureau te promoten bedoel je
Gerrit heeft al dagen een natte onderbroek van dit weer
@Kartelmaster2000 | 14-06-23 | 10:13:
U bedoelt een zweednaad?
@Lompelul | 14-06-23 | 17:47: *zweetnaad
Het probleem is dat de grond nu zo hard aan het worden is dat de regen die gaat vallen totaal niet opgenomen wordt, dat wordt nog lachen.
gelul van een volkstuintjesman
Als dat al zo is, is dat alleen maar meer reden om gematigd te blijven besproeien zodat de grond zacht blijft.
Wanneer begint Vitens te zeuren?
Korter douchen, de oplossing !
Ja maar al die pagina's paniek in de Volkskrant dan?
Lees jij de Volkskrant?
Nee, hoor, die hebben een interview met Manfred Weber van de EVP over de natuurherstelwet, en die zegt dat Timmerfrans een beetje moet dimmen: 'Sorry hoor, maar als een meerderheid van het parlement een wet weigert, verwacht ik daarvoor respect van Timmermans. Wat denkt hij wel niet? Hij zet zijn tegenstanders weg als populisten en extremisten. Dat doet ‘links’ steeds: verketter je tegenstander.'
@grietmetgroenefiets | 14-06-23 | 10:24: Dat verklaart ook het succes en de geloofwaardigheid van het huidige links.
het is wel een probleem maar hier doet men graag alsof het geen probleem is om maar tegen te kunnen zijn. Wel vreemd daar de boeren waar men zoveel sympathie voor heeft het wel een probleem vinden. Om over alle mensen met gewoon een gewoon huis en natuurgrondjes in plaats van een vinex huis met betonvlakteneptuin en airco maar niet te beginnen
@grietmetgroenefiets | 14-06-23 | 10:24:
Interessant artikel en het is wel duidelijk aan welke kant de journalist staat. Gelukkig laat Weber zich niet inpakken en intimideren door zo'n journalist.
"Manfred Weber is vastbesloten de natuurherstelwet op te blazen: ‘Wat denkt Timmermans wel niet?’"
12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.vol...
REAGEER OOK