Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Suriname: Psst, waar blijft dat slavernijgeld?

Show us the money!

Social

Grappig hoe dat werkt: we doen wel alsof ze daar in Suriname massaal zaten te wachten tot Rutte zich eindelijk eens uitsprak over het slavernijverleden zodat oude wonden konden helen, maar in werkelijkheid hebben de meeste Surinamers geen idee dat Nederland überhaupt al excuses aanbood. Dus u mag drie keer raden waar de gesprekken vooral over gaan als onderwijsminister Dijkgraaf op bezoek komt om over onze nationale schuldcampagne te praten. Inderdaad: geld, doekoe en pecunia. Liefst 212 miljoen euro ligt klaar voor "herdenken en het vergroten van het ‘collectieve bewustzijn’ van het slavernijverleden" en iedereen en zijn kunstproject staat in de rij om in deze pot te grabbelen. "De Surinaamse ex-minister Silvano Tjon-Ahin begeleidt dat proces in zijn land. Achter gesloten deuren schuift Dijkgraaf bij hem en drie huidige ministers aan. Achteraf verklapt Dijkgraaf dat het er vooral over geld ging. 'En dan vooral dat het bij iedereen terecht moet komen.'" Natuurlijk ging het over geld, het ging altijd over geld en het zal altijd over geld blijven gaan. Nederland is een historisch schuldgevoel aangepraat en mag dat nu komen afkopen. Nu puntje bij paaltje komt, was die excuses slechts een formaliteit die nodig was om Nederland de portemonnee te laten trekken. Of zoals één van de potentiële subsidiegraaiers het subtiel tegen de minister uitte dit weekend: "Geen woorden, maar daden, minister."

Reaguursels

Inloggen

Lekker racistisch weer. De haat tegen blanken is groter dan de afschuw tegen slavenhandelaren en de landen waar de koloniale landen op de slavenmarkten de slaven kochten.

Er werd geld geëist van NL. Rutte zei nee en ik geef hem gelijk.
www.waterkant.net/suriname/2022/12/16...

Maar..!

In 2016 - 7 jaar geleden - al had Caricom de OIC ook om herstelbetalingen kunnen vragen.
Kregen ze niet en deden ze ook niet want de moslim-OIC-landen gingen hun helpen hersteldoekoe te vragen aan die blanken uit "het Westen".

Maar van WIE en WAAR werden de slaven gekocht?
Precies. Er is ggeloof ik een enkel moslim OIC land dat niet in slaven heeft gehandeld. Die "kolonisatoren" uit het volgende artikel
www.srherald.com/ingezonden/2016/04/2...
betaalden goed en die landen hebben heel veel aan de blanke kolonielanden verdiend.

Eest geld verdienen door slaven aan blanke kolonielanden te verkopen, en nu een lobby gestart om alléén blanke kolonielanden te laten betalen voor de slaven die ze zelf aan hen verkochten!
"Dat is 2x verdienen!", zullen ze vast denken in die OIC landen.

Dat Caricom alléén van blanke Europeanen herstelbetalingen eist, is dus vreemd.
En dat ze door OIC gesteund, zeg maar gewoon betaald worden, om het alléén aan blanke Europeanen te vragen is natuurlijk aan alle kanten fout.

Het geld moet gevraagd worden aan de landen die de slaven toen verkochten. Dat zijn de OIC landen. Niet kikkerlandje NL.

En, misschien wordt de wereld er ook mooier van als ze i.p.v. te blijven hangen in het verleden een begin maken met het helpen alle vormen van moderne slavernij te bestrijden.

gaffelbaard | 12-06-23 | 20:04

Dijkgraaf zegt dat hij wel op school hoorde dat er Afrikaanse afstammelingen in Suriname woonden, maar niet hoe ze daar terecht zijn gekomen. Een van onze grootste bollebozen uit de huidige tijd zat of op een slechte school, of hij lette ( zoals de meeste pubers) tijdens de geschiedenisles niet op.

Platvoetin | 12-06-23 | 18:05

Niemand die zich afvraagt waarom maar een bepaalde periode van de slavernij wordt belicht. De periode tussen 1600 en 1800. Alsof daarvoor en daarna nooit slavernij heeft bestaan. Waarom is dat?

En waarom wordt er nooit gesproken over de 1e legale slavenhouder in de VS.
Anthony Johnson, rara welke afkomst en huidskleur deze man had.
Ik ga het u niet verklappen.

Rotterdammert1965 | 12-06-23 | 17:26

Surinamers lachen zich rot. Die Hollanders laten zich toch mooi in het pak naaien en strooien dus kwistig met geld. De relevante vraag naar wat dit allemaal oplevert, wordt niet gesteld. Enfin, na een aantal jaren zal de balans misschien worden opgemaakt en nu al valt te voorspellen dat de effecten minimaal zullen zijn. Dit onderwerp leeft slechts bij een geprivilegieerde groep mensen en wat meelopers in Nederland.

Amsterdamsko | 12-06-23 | 17:06 | 2

Kwistig met geld strooien is het enige waar we nog echt goed in zijn. Niet zo vreemd adt dit met volle ovewrgave gedaan wordt.

Stuffed Human | 12-06-23 | 17:10

Ja, dat vinden ze leuk. Hollanders naaien.

Maar ik heb het eigenlijk liever over Nederlanders omdat je anders de inwoners uit alle provincies - 2 uitsluit. Daarnaast, Hollanders wordt waar ik woon tegenwoordig steeds vaker gebruikt als scheldwoord.

gaffelbaard | 12-06-23 | 20:15

Dijkgraaf zal er we voor zorgen dat zeer weinigen heel veel geld krijgen van velen (Nederlandse belastingbetalers

batvoca2 | 12-06-23 | 15:33

Dat is toch al een paar keer afgekocht / herstel betaald? Dit klinkt als het vuur opstoken en laten betalen voor de volgende overtreffende trap ronde.

TheseDays00 | 12-06-23 | 15:21 | 1

Als je eenmaal weet hoe het geldboompje geeft is dat erg gemakkelijk.

Veepert | 12-06-23 | 18:20

Silly Sil zal hiervoor wél in de kamer aanwezig zijn met vragen. Verder zie je ze bijna nooit meer.

upgent | 12-06-23 | 15:07

Ergerlijk dat gemeenten, provincies en de staat (onverschuldigde) excuses aanbieden namens een samenleving die niets gevraagd is. Net als die ‘bewustwording’. Contextloos gezeur over slavernij en dat wij sllecht waren zit al jaren in het onderwijs.

Hommel | 12-06-23 | 14:59 | 1

Namens een samenleving die allang niet meer bestaat. Iedereen is al ruim honderd jaar dood. Daders en slachtoffers.
Ik wil miljoenen van de Duitsers. Dit voor een doodgeschoten oud oom die ik nooit gekend heb.

ffnietnu | 12-06-23 | 15:30

Fantastische foto. Het ziet eruit alsof Minister Dijkgraaf op weg is naar een happy ending.

Stuffed Human | 12-06-23 | 14:42

Kleine meerderheid van india afkomst. Hoor je nooit bedelen.

inCol | 12-06-23 | 14:10

Na 50 jaar nog steeds niet de broek ophouden.

inCol | 12-06-23 | 14:01

Bij deze ook mijn excuses voor alles . Neem me niet kwalijk , sorry hoor !

Minus Richels | 12-06-23 | 14:01

Heeft Suriname zijn excuses al aangeboden en herstelbetalingen gedaan aan de Indiers? Aangezien het eerste wat ze deden toen ze zelf slaaf af waren, slaven halen uit India was?

Behangdelul | 12-06-23 | 13:42 | 2

Dan heb je een paar afslagen gemist. De plantages waren niet in 'Surinaamse' handen. Nederland (en andere landen) hebben mensen uit de Oost naar Suriname gehosselt. Neemt niet weg dat (wederom) betalen door Nederlanders van nu complete waanzin is.

achterdedom | 12-06-23 | 14:58

@achterdedom | 12-06-23 | 14:58: Zal u even helpen. Het was destijds heel normaal dat slaven zelf ook slaven hadden. Alleen is dat wat ongemakkelijk om te belichten.

Rotterdammert1965 | 12-06-23 | 17:29
-weggejorist-
Triage21 | 12-06-23 | 13:26 | 1

Afrikanen hebben hun eigen mensen gevangen en verkocht als slaven.

Meuntjes | 12-06-23 | 13:12 | 2

Ja maar daar hoor je Akwasie niet over.

Slough | 12-06-23 | 14:42

Helaas gebeurt dat nog steeds. Moderne slavernij bestaat. Dat is geen rechtse complottheorie ofzo.
Het is wel een handel die jaarlijks meer slachtoffers telt dan alle koloniale slaven uit alle koloniale jaren en alle koloniale landen bij elkaar opgeteld. Ik vind dat verschrikkelijk, maar het is een taboe daarover te praten.
Je mag het alleen maar hebben over koloniale slavernij. Wie iets geeft om de slaven van nu is fout, rechts, moet gecanceld worden, in zwart geklede wannabe-panters met een sneu vuistje omhoog, boeh-boeh-boeh. Zo ongeveer is de reactie.
Maar het zal maar je eigen familie zijn die verkocht is. Niemand van deze herstelbetalingen club die er ook maar iets om geeft hoor. En dat is erg.

gaffelbaard | 12-06-23 | 20:24

Nadeel voor Nederland is dat dit een 'eeuwige schuld'. Zo kan men tot einde der dagen voordelen als geld proberen te fixen. Of andere emotionele chantage plegen. Ook nadelig voor die mensen in Suriname en andere gebieden, want ontheft hun van het leven leiden dat er nu is, dat ze nu hebben. Om te ontstijgen uit dat wat ooit in de geschiedenis mis is gegaan. Zich wentelen in een soort overdraagbaar historisch zelfmedelijden helpt ze ook niet vooruit.

iustus | 12-06-23 | 13:01

Als Nederland zo dom is om geld gegeven komt het in dat land gewoon verkeerd terecht Waar neer vragen we aan de Fransen of Spanjaarden excuus voor de bezetting
van ons land en heeft Duitsland ook alles betaald

gerrit5042 | 12-06-23 | 12:55

Dom dom dom van Minister Dijkgraaf... Hij had meteen genoeg kralen en spiegels moeten meenemen.

Dutch_Viscount | 12-06-23 | 12:48

Ach net als bij de finale in ‘74:
“Zijn we er toch weer ingetuind”.

Tiscali-2 | 12-06-23 | 12:39
-weggejorist-
Andre | 12-06-23 | 12:37

Geen woorden maar daalders zei hij toch?

Tiscali-2 | 12-06-23 | 12:35 | 1

Hebben ze die in het verleden al niet heel veel gehad onder de noemer ontwikkelingshulp? Er zijn miljoenen naar die corrupte bodemloze put gegaan. Dat zou toch genoeg moeten zijn?

brie-de-penis | 12-06-23 | 12:54

Ik begreep dat maar 16% van de Surinamers een afstammeling is van een slaaf. De rest is pas na de afschaffing naar dat racistische land gekomen. Niet geheel vrijwillig maar zo werkte dat toen in de hele wereld.

Piet Karbiet | 12-06-23 | 12:30

Afro-Surinaamse en Caribische gemeenschap wil:
- 'sorry' van de koning voor slavernijverleden
- Keti Koti als vrije dag
-money (veel money)
Anders volgt een woede-explosie, aldus zaterdag in het ED.

MK27 | 12-06-23 | 12:27 | 7

@nick666 | 12-06-23 | 12:30: die voetballers vinden uitkomen voor het Nederlands elftal (met plus voor hun marktwaarde) wat anders net zoals bijbehorende verkoop van hun 'talent' aan concurrerende partijen. Net zoiets als....... slavenhandel?!???????

MK27 | 12-06-23 | 13:00

@MK27 | 12-06-23 | 13:00: sinds de halve finale van Marokko op het WK zijn er opeens veel meer in Europa geboren voetballers met Afrikaanse en Caraïsche roots die denken dat voetballen voor hun "echte" vaderland weleens succes zou kunnen opleveren.

nick666 | 12-06-23 | 13:29

Geleid door niemand minder dan beroepsboze en hondsbrutale Sylvana.

Slough | 12-06-23 | 14:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Lijkt me simpel: geeoon overmaken aan het stamhoofd van dienst aldaar en verder alle banden verbreken. Alle verbanden? Ja, alle verbanden.

Stijlicoon | 12-06-23 | 12:26 | 1

Je bedoelt Desi Bouterse?

nick666 | 12-06-23 | 12:29

Wil je ook gratis geld? Kijk even of je voorouders misschien zijn uitgebuit in een of andere Twentse textielfabriek of zo.

Zeurders | 12-06-23 | 12:18 | 1

Mijn overgrootmoeder was heks, niet normaal hoe zij werd onderdrukt en uiteindelijk in fik gezet. Daar wordt aandacht voor gevraagd dus ik heb al een extra bankrekening geopend. Mochten we aangeslagen worden voor de uitstoot van die verbranding heb ik het al gereserveerd. Tadaa!

Kladderadatsch | 12-06-23 | 12:25

Dijkgraaf doet een dansje en weg zijn de miljoenen.

thanseeuwen | 12-06-23 | 12:16 | 1

Net als Rutte in Tunesië....

MK27 | 12-06-23 | 12:27

En als ze vervolgens door Chinese wurgcontracten worden uitgeknepen, kun je wel raden wie er wéér met het handje staat te bedelen in DenHaag.

ReyNemaattori | 12-06-23 | 12:24

Het moet daarom maar eens afgelopen zijn met dat gejammer over het koloniale slavernijverleden, terwijl we niks doen aan Chinees imperialisme wat op termijn ook een gevaar wordt voor onze aanvoer van grondstoffen.

Waarom werden Europese landen zoals Portugal, Spanje en Nederland imperialistisch? Doordat de Ottomanen ons af begonnen te knijpen in de hoop dat we ons zouden overgeven.

Nu hebben we nog de luxe om op een vriendelijke manier grondstoffen en de afzetmarkt voor onze industrie veilig te stellen, zo niet meer.

Alexander des Burgus | 12-06-23 | 12:54

En zo kwam de aap, geheel in lijn der verwachting, alsnog uit de mouw : het gaat slechts om de gratis centen, de rest is nauwelijks van belang.

Lubbberrtt | 12-06-23 | 11:49 | 2

Zie de clown lopen met een omgeslagen theedoek!

old shaterhand | 12-06-23 | 12:06

Het spel is leuk, maar uiteindelijk gaat het altijd om de knikkers.

naglfar | 12-06-23 | 12:57

Robbert Dijkgraaf is een enigma. Ik stel me zo voor hoe hij in de Trêveszaal met van der Wal, Jetten of andere non-valeurs in een discussie verzeild raakt en tot zijn onthutsing moet constateren dat het absolute domkoppen zijn. Wat doet zo'n man daar? De man straalt van zichzelf ook een en al ongemak uit en niet alleen tussen die twee gehaaide dikke mama's die een dansje willen doen en ondertussen zijn zakken rollen. Is zijn ijdeltuiterij dan werkelijk zoveel groter dan de interesse voor zijn vak? Had niemand hem kunnen waarschuwen dat zijn horkerige bèta-uitstraling nogal dissonant is tussen de babbelende en konkelende leeghoofden? Is ie vroeger als eitje zoveel gepest dat ie snode plannen uitbroedt om zijn gram te halen?

Joris Beltsin | 12-06-23 | 11:47 | 2

Omdat hij een narcist is en graag in de media mag verschijnen, uiteraard zonder enig kritisch weerwoord.

martymcfly | 12-06-23 | 12:03

"" De man straalt van zichzelf ook een en al ongemak uit en niet alleen tussen die twee gehaaide dikke mama's die een dansje willen doen en ondertussen zijn zakken rollen.""
Hahaha!

meneer Q | 12-06-23 | 12:16

Ja die ex-slaven hebben in de afgelopen decennia dat ze zelf aan de knoppen hebben mogen draaien, toch wel een heel mooi, welvarend en stabiel land neergezet.

Dat had dus eeuwen eerder gekund. Jammer ... dat moet vergoed worden (kuch).

Ervaringsdeskundige | 12-06-23 | 11:46

Slavernij was niet ok maar het lijkt net in deze discussie of alle Nederlanders 1) daaraan mee gewerkt hebben; 2) daar rijk van zijn geworden.
Slaat nergens op natuurlijk.
Was een klein groepje plantage eigenaren.
De meeste mensen waren in die tijd zelf slaven, namelijk loonslaven.
Ok ze kregen niet met de zweep maar moesten werken op het land van de rijke herenboer of in verschrikkelijke omstandigheden in de fabriek. Om daarna met paar aardappels of brood te kunnen kopen en vervolgens te wonen in krotten in de stad of kleine huisjes of plaggenhutten op het land.
Kunnen de nazaten van deze mensen ook ergens genoegdoening krijgen voor het leed dat hun voorouders (de meeste mensen dus) is aangedaan?
Trouwens bij de onafhankelijkheid van Suriname (wat de meerdere Surinamers geeneens wilden) heeft de regering zoveel geld per bewoner gekregen, in termijnen uitbetaald. Dat was ongekend in de wereld.
Dat geld is grotendeels verbrast ook weer niet door de gewone Surinaamse burger maar door de toenmalige Surinaamse elite en regeringen.
Dus alsjeblieft weer geen geld daarheen overmaken want dat komt echt niet bij de gewone Surinaamse nazaten terecht,

Kattie | 12-06-23 | 11:45 | 1

De meeste nazaten wonen in Nederland...

ReyNemaattori | 12-06-23 | 12:26

Nu iedereen en zijn moeder excuses heeft gemaakt kan ik niet achterblijven.
Lieve Surinamers, zelf heb ik niet meegewerkt aan de slavernij (hoewel sommigen in mijn vriendengroep beweren dat ik daar best wel voor geschikt ben) maar mijn verre voorouders waarschijnlijk wel. Jullie hebben tijdens de slavernij hard moeten werken, gelukkig is dat harde werken daarna niet meer voorgekomen. Het is een last die ik al jarenlang met mij meedraag en waar ik PTSS (iets anders mag ook) heb overgehouden. Jullie, lieve arme Surinamers....... 1000 keer excuses. En jij Rutte en kornuiten.... ik wil geld. Genoeg om er voor te zorgen dat mijn een of andere PTTS kan genezen.

Ikblijfnietstil | 12-06-23 | 11:44 | 1

150 jaar uitrusten zou toch genoeg moeten zijn zou je denken.

BoerKoekoek | 12-06-23 | 11:55

het gaat dus alleen om geld.

fabeltjesland | 12-06-23 | 11:41 | 1

Geld en vernedering van blanken.

_pacman_ | 12-06-23 | 11:45

Hey hallo mogen de Indo’s ook even wat vangen? Ken weinig mensen die op plantages hebben gezeten of daar kind van zijn. Indo’s daarintegen, daar zijn nog een paar van in leven die alles eerstehand mee hebben gemaakt.

Of is dit weer een voorbeeld van a loud minority?

Dude heb je eten | 12-06-23 | 11:38

Ze hebben potverdorie een heel land cadeau gehad met alle bodemschatten! Dat ze te lui zijn om er gebruik er van te maken en dan maar hier elke maand hun hand op te houden ok, maar dan wij de olie en goud!

redthehaghue | 12-06-23 | 11:38 | 2

P.s.
Achteraan sluiten trouwens, er zijn nog een heleboel mensen die geld van de regering moeten ontvangen hier in Nederland...

redthehaghue | 12-06-23 | 11:40

En in 1975 de halve Bijlmermeer. Die lang daarna deels gesloopt werd. Wat heeft dat gekost? Stuur er maar asielzoekers heen. Ruimte genoeg.

Piet Karbiet | 12-06-23 | 12:37

Dat krijg je als je excuses aanbiedt voor iets dat de nu levende generaties niet gedaan hebben! Schoenmaker blijft bij je leest zou ik zeggen.

Rdock | 12-06-23 | 11:38

Aan een cursus "En nu aan het werk" zou ik dan wel weer mee willen betalen.

Flandrien | 12-06-23 | 11:34

Msm bakte het een paar dagen geleden mooi egaal bruin. Het om geld bedelen werd eufemistisch omschreven als: Na de excuses willen de (diverse slavernijclubjes) het gaan hebben over de 'vervolgstappen'.

vladimirows | 12-06-23 | 11:26 | 1

Ja, nog even doorzetten en het einddoel is bereikt: geld, zoveel mogelijk geld.

Here's Freddy | 12-06-23 | 11:40

Ik stel me voor dat Robbert een aanbod gedaan heeft in de vorm van spiegeltjes, kralen en een rol stof van Vlisco uit Helmond.

Heurtebise | 12-06-23 | 11:25

Dijkgraaf danst voor Doekoe.

Ruimedenker | 12-06-23 | 11:21 | 1

I am your doekoe-dancer. I am a lover, I am not a dancer. I am a doekoe-lover dancer.

nobodiesunmighty | 12-06-23 | 11:24

Ik vind dat Manhattan mee moet betalen.
Slechtste deal ooit.
Verborgen gebreken zeg maar.

Ruimedenker | 12-06-23 | 11:19 | 1

Hele goeie dit, je hebt gelijk. Nederland herft wel de kat in de zak gekregen met de Vrede van Breda deal in 1672.

DitjaarkrijgikAOW | 12-06-23 | 12:43

God was bezig om de wereld te scheppen en kreeg het gevoel dat hij ergens echt moest laten zien wat hij kon en hoe goed hij wel niet was. Dus hij zocht een plek uit en begon zijn werk. Hij schiep de meest blauwe zee, witte stranden, kraakheldere rivieren, prachtige oerwouden, watervallen, de meest indrukwekkende flora en fauna, oneindig veel vruchtbaar land en tot slot gooide hij de bodem vol met de meest waardevolle schatten; goud, zilver, diamant, bauxiet etc. Op een gegeven moment was hij klaar en keek naar zijn werk. Het was echt af, beter kon niet.
Maar dacht God, het is natuurlijk wel erg oneerlijk dat dit stukje land alles heeft en de rest van de wereld niet, dus er was wel iets van compensatie nodig. Toen zette hij de Surinamer op dat plekje.

rederijker | 12-06-23 | 11:18 | 1

Nee, eerst Indianen, toen Sephardische Joden, toen de Staten van Zeeland, die wilden het na 8 jaar al niet meer hebben, toen de zoon van de rijkste man van Holland samen met de WIC en de Stad Amsterdam, en pas vanaf 1815 het koninkrijk der Nederlanden. De kolonies Noord-Brabant en Limburg werden als provicie bij Nederland gevoegd, Suriname werd toe voor het eerst een eigen staat en kon je spreken van de Surinamer. Daarvoor was het oarticulier land met een alleenrecht erop. Tot 1975 waren alle Surinamers gewoon Nederlander.

DitjaarkrijgikAOW | 12-06-23 | 12:38

Omdat hun voorouders slaaf werden gemaakt door hun eigen mensen in Afrika, leven hun nazaten nu als god in luilekkerland. Veel gillen en weinig legaals doen.
Verder dat lange wachten op compensatie is ook vermoeiend.

natit | 12-06-23 | 11:18 | 1

Rotjeknoor heeft er een standbeeld voor.

vladimirows | 12-06-23 | 11:27

Nou is "struikrover" wel een erg toepasselijke naam voor een columnist in dit geval.

Jos Tiebent | 12-06-23 | 11:16

Ik less net een artikel op NieuwNieuws en voel welke kant het op gaat. Nederland biedt excuses. Zuid Holland biedt nu ook excuses. Amsterdam biedt excuses. Aan het eind van de lijn wordt van mij en iedere (witte) Nederlander verwacht dat hij op de knieën gaat.

Sans Comique | 12-06-23 | 11:12 | 4

Kunnen ze lang wachten. Maar deze oudere, blanke en ongetwijfeld boze man gaat niet op zijn knieën. Nu niet, nooit niet!

At_Dawn_They_Sleep | 12-06-23 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Vooral laten betalen door de (politieke) elite die dit bedacht hebben. Laat de gewone burger buiten jullie aflaat hysterie voor slavernij waar de gewone burger niets mee te maken had of heeft.

Zemko | 12-06-23 | 11:12

Me dunkt dat het allemaal al ruimschoots afgekocht en vergoed is door ze Suriname te schenken. Een tropisch land, vijf keer zo groot als NL en met onmetelijke bodemschatten en prachtige natuur. Maar ja, je moet natuurlijk wel in staat zijn om zoiets goed te beheren zonder dat er zelfverrijking ontstaat door een toplaagje nationale graaiers, zoals een Bouterse.

Conan de Rabarber | 12-06-23 | 11:09

We hebben toch de erfenis beneficiair aanvaard ?

HaaiBaai | 12-06-23 | 11:09

Ze hebben een land gekregen dat vol zit grondstoffen, lijkt mij voldoende. Volgens de Wereldbank zou het land in potentie het zeventiende rijkste land ter wereld kunnen zijn. We krijgen dus nog geld terug. Degenen die liever een uitkering in Nederland hadden hebben die keuze zelf gemaakt destijds.

Hollandmix | 12-06-23 | 11:06 | 1

Gij wast me voor..

Conan de Rabarber | 12-06-23 | 11:10

Ik vind het helemaal prima om 212 miljoen te geven aan Suriname. Nederland harkt zo'n bedrag iedere dag van de week met groot gemak binnen, en een groot gedeelte ervan verdwijnt in poedervorm direct door de neus van doorgesnoven kakkers die niks beters te doen hebben. Maar dan mogen Suriname en de Surinamers wel ophouden met janken over het slavernijverleden, want daar word ik ook wel moe van hoor. Ik bedoel, hoor je ons janken over herstelbetalingen voor alle nazaten van lijfeigenen en horigen? Zo'n beetje heel Nederland dus. Maar goed, dat je het even weet. Ik lig niet wakker van 212 miljoen voor Suriname. Wij krijgen toch nooit ene fuck, dus of het nou door de neus van de kakkers in het Gooi gaat of naar Suriname maakt voor jou en mij geen enkel verschil. Of ben je echt zo dom dat je dacht dat het geld naar mensen gaat die het daadwerkelijk nodig hebben? Haha. Even hard lachen met z'n allen.

VBO_B_Niveau | 12-06-23 | 11:04 | 4

Die gast van de herstelbetalingenclub aldaar had het ‘om te beginnen met herstel 60.000 euro per persoon’. Voor iedere Surinamer welteverstaan.

_pacman_ | 12-06-23 | 11:47

@_pacman_ | 12-06-23 | 11:47: Doen we. Gaan we wel wat zaken verrekenen uiteraard. Komt het er op uit dat wij 100k krijgen van elke surinamer. Ff kijken of ze dan nog steeds over geld willen praten.

BoerKoekoek | 12-06-23 | 11:57

Goed argument wel van die "doorgesnoven kakkers".

Asteroid-B612 | 12-06-23 | 12:09
▼ 1 antwoord verborgen

Waar hebben we het over, 200 miljoen? De Jonge raakt in 1 dag al voor een groter bedrag aan bonnetjes kwijt. Als je niet wil dat die 200 miljoen straks een miljard wordt onder aan de streep, omdat er eerst maandenlang door ambtenaren en dure consultants overlegd gaat worden hoe het besteed moet worden, is het misschien goedkoper en makkelijker om dat geld gewoon nu over te maken en over te gaan tot de orde van de dag.

ZonderNaam | 12-06-23 | 11:04

Dijkgraaf, zo'n Nederlandse drommel die appelthee krijgt aangeboden in Istanbul en dat een toonbeeld vindt van gastvrijheid, ook als hij duizenden euro's lichter en een foeilelijk tapijt rijker weer buiten staat.

kapoerewiet | 12-06-23 | 11:03

Wie zaniken er eigenlijk het meest om geld? De Creolen, de Hindoestanen of de Marrons daar? Of is het collectief mekkeren?
En nog een oprechte vraag, hebben Surinamers nou echt aantoonbaar achterstand op de arbeidsmarkt hier, meer last van een glazen plafond, onevenredig veel last van dom racisme t.o.v. andere bevolkingsgroepen en hoe zit het met scholing en maatschappelijke ontwikkeling?
We kennen de drilrappers etc. wel maar dat is niet representatief, we hebben ook blanke junks en criminelen, het gaat mij om de positie van de grote groep "normale" mensen. Oftewel, hebben de Sylvana's van deze wereld een punt met hun "institutionele racisme" of is gewoon een gevoel? Ik bedoel, het is geen 1970 meer, ook in de provincie kijken we niet meer op van een donker iemand meer of minder ( nou ja, als het een leuke mevrouw is natuurlijk wel maar dat is dan geen negatieve aandacht ).

Graaisnaaiert | 12-06-23 | 11:02 | 7

@vladimirows | 12-06-23 | 11:30:
Nee niet de schuld van de blanke maar van de Nederlander! Ik ben zelf wel blank, en in Engeland en Amerika overkomen mijn Caribische klasgenoten dit niet!

DitjaarkrijgikAOW | 12-06-23 | 12:24

@DitjaarkrijgikAOW | 12-06-23 | 12:24: Het enige dat ik wel zeker weet, is dat een trainer altijd zijn beste spelers opstelt en die als laatste zal willen wegdoen. En misschien heeft u veel pech gehad. Kan ook.

vladimirows | 12-06-23 | 15:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens dezelfde redenering mogen de achterkleinkinderen van de autochtone Nederlanders die nu naar de kassa geroepen worden voor iets waarvoor zij geen enkele schuld dragen, in 2150 herstelbetalingen eisen van de voormalig Nederlandse kolonien. Dit, vanwege de onderdrukking en discriminatie die zij over 130 jaar voelen namens onze generatie.

Gladiator Fap | 12-06-23 | 10:59

Gaan wij het nog meemaken dat de Ghanese staat excuses gaat aanbieden voor wat de Ashanti, voorouders van Akwarium en Airfryer, in het verleden hebben geflikt qua slaven handel? Zomaar een relevante historische vraag.
Of, heeft het gilde van geschiedkundigen hier ten lande überhaupt het lef om een brede discussie te openen rond de vraag wie er nou werkelijk in die slavenhandel betrokken waren en hoe?
Van de Asante hebben we voorlopig niks te verwachten. Die houden het op 'truths' en op 'this is what we belief', een houding welke alle kritisch-historische beschouwingen voorlopig blokkeert. Complete geschiedsvervalsing, ontkenning, projectie.
Voor wie al te veel tijd heeft:
www.youtube.com/watch?v=CEikDtY1tZY

Schoorsteenveger | 12-06-23 | 10:58 | 1

Hier nog zo'n staaltje van flagrante geschiedvervalsing, kop in het zand, weigering om de eigen geschiedenis kritisch te bekijken.
www.youtube.com/watch?v=sZuGifSy2bA
Daag die lui eens uit om mee te doen aan een debat, al is het alleen maar om duidelijk te krijgen hoezeer zij in de ontkenningsfase zitten, precies zoals Akwarium in dat bekende filmpje.
www.youtube.com/shorts/TvDgq4Nsfm8
"Het is niet bewezen."

Schoorsteenveger | 12-06-23 | 11:35
-weggejorist-
jeweettochniet | 12-06-23 | 10:58 | 2

Geen woorden maar doekoe!

nick666 | 12-06-23 | 10:56

Slachtofferschap is een businessmodel.

FogerRederer | 12-06-23 | 10:56

De belasting betaler kan het weer ophoesten, dus de werkende Surinamers betalen mee wat uiteindelijk toch niet bij de bewoners komt. Want dat heeft de geschiedenis ons ook geleerd.

ikdenkwat | 12-06-23 | 10:56

Er zijn nu nog 625.000 Surinamers in Suriname, deze vergoeding komt dus neer op 340,- pp. koopje zou ik zeggen.
Als ze dan lekker daar blijven. Degenen die al in NL wonen kosten ons elke maand al een veelvoud.

Crankhead | 12-06-23 | 10:55

Zoals een oud-voetbalcommentator zou zeggen: 'Zijn we er toch ingetuind.'

Keutels | 12-06-23 | 10:52

Protestantisme en bijbehorend schuldgevoel en erfzonde, het zal nog eeuwen duren voordat Noord-West Europa daar vanaf is. Tot die tijd wordt het gul geven

skoftig | 12-06-23 | 10:49
-weggejorist-
JJMS | 12-06-23 | 10:49 | 1

Gelukkig dat overheden als in Suriname bekend zijn vanwege hun integriteit. Dat hebben ze de afgelopen 48 jaar wel bewezen. Dus dat iedere euro op een verstandige manier bij de burgers terechtkomt is wel gegarandeerd.
Oh wacht..

enternaar | 12-06-23 | 10:48

Ach ja, het staat letterlijk iedereen met een slavernijverleden in zijn of haar familie vrij om terug te keren naar het land van herkomst van hun overgrootouders, ergens in West Afrika.
Doen ze dat? Nee, ze wonen prima in Nederland en maken dankbaar gebruik van onze sociale voorzieningen.

Timide_Aso | 12-06-23 | 10:45 | 7

@Hollandmix | 12-06-23 | 11:13: Jep. Cynisch toch? De nakomelingen van de door ons niet-tot slaaf gemaakten willen maar 1 ding. Zo snel als kan voor veel geld afreizen naar het land van de voormalige slavenhouders.

BoerKoekoek | 12-06-23 | 11:24

@Graaisnaaiert | 12-06-23 | 11:07:
Yep ken het verhaal. De jonge mevrouw Beltsin (roomblank) is daar met haar ouders halsoverkop vandaan gevlucht omdat het hoofd van de blanke buurman ineens op het hek gespiest was. Die dingen hou je toch, met bevrijde slaven.

Joris Beltsin | 12-06-23 | 11:32

@Joris Beltsin | 12-06-23 | 11:32:
Lijkt Zimbabwe wel, ook zo'n feestje toen de verkeerde het voor het zeggen en op de heupen kreeg.
Ongelofelijk eigenlijk, wat sommige mensen bezielt. Dat kun je je toch niet voorstellen, een kop gespiest op een hek.

Graaisnaaiert | 12-06-23 | 12:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Geld? Uiteraard. Gewoon ff wat accountants op loslaten. Ff kijken wat het heeft opgeleverd. Ff kijken wat we hebben geïnvesteerd in het land. Nemen we ook de welvaartstoename van de nu in NL wonende voormalig inwoners mee.
Ik denk dat ze ons geld schuldig zijn. Laten we dat gaan halen als Nederland.

BoerKoekoek | 12-06-23 | 10:45
-weggejorist-
Eduardo- | 12-06-23 | 10:44 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Ze willen lekker onafhankelijk zijn. Maar (net als bij pubers) niet als het om financiën gaat.

The_Black_Knight | 12-06-23 | 10:44

Stuur dat beeld voor Rotterdam Centraal maar, zijn wij er vanaf en hebben zij hun rolmodel op het eiland. Iedereen blij...

CornholioNL | 12-06-23 | 10:43 | 3

Eiland? Terug naar school jij!

Helpmedan | 12-06-23 | 10:46

We kunnen beter Sylvana sturen, die kan de politiek daar opporde brengen.

The_Black_Knight | 12-06-23 | 10:53

En wat gaan de Surinamers financieel doen aan/voor de oorspronkelijke bewoners?

Nederlanddraaitdoor | 12-06-23 | 10:42

Robert, oh nee: RoBBert Dijkgraaf.

Ook al door de mand gevallen...

Verderkijkert | 12-06-23 | 10:41

Zijn alle schulden niet kwijtgescholden toen ze onafhankelijk werden? Het blijft geen feest.

Clavo | 12-06-23 | 10:40

Dansen op een plantage, terwijl het slavernijverleden een nationaal trauma van Surinamers is. Ik kan daar met de kop niet bij.
Alsof mijn achterkleinkinderen eind deze eeuw bij een bezoek aan Theresienstadt spontaan gaan headbangen. Wat mankeert die mensen?

Graaisnaaiert | 12-06-23 | 10:40 | 1

Op Youtube gaan beelden rond van een Japanse bruilof waar ze dansen op Enola Gay van OMD. So what's new?

nick666 | 12-06-23 | 11:03

Weet je wat we doen, We nemen Suriname over. Zorgen er voor dat ze dezelfde levens standaard hebben als hier in Nederland, maar dan zijn wij wel de "baas".
Die half zachte "lalalala geld" Schiet niet op.

fifi23 | 12-06-23 | 10:40

Ze kunnen beter eerst even de bankroof bij de Surinaamse Centrale Bank oplossen. Dan heeft Suriname weer geld zat.

Feynman | 12-06-23 | 10:38

Ja die luie eilanders ruiken natuurlijk gratis geld, en ze weten ook dat wij zulke slappe leiders hebben die uiteindelijk toch wel toegeven.

usb stok | 12-06-23 | 10:37 | 4

@_pacman_ | 12-06-23 | 10:38:
Dat wordt met de huidige staat van het onderwijs wel geleerd, hoor: Aruba, Bonaire, Suriname.

skoftig | 12-06-23 | 10:46
▼ 1 antwoord verborgen

Er is geen noodzaak om excuses te maken, doe dat dan ook niet. Je hoeft niet over de grond te kruipen, op zoek naar schuld.

Zoelense Hobbyboer | 12-06-23 | 10:34 | 1

Zo is dat. Wel nieuwe tijden dat een blanke zo vrolijk wordt onthaald.

Doen we iets te goed?

Zomaarwat | 12-06-23 | 10:37

Zet in Suriname opvanglocaties op voor asielzoekers gefinancierd door Nederland. Om de de paar dagen een vliegtuig vol daarheen sturen. Asielzoekers kunnen daar hun procedure afwachten en alleen de echte vluchtelingen maken een kans op een tijdelijk verblijf in Nederland. Een boost voor de economie van Suriname waar nu veel te weinig werkgelegenheid is. Suriname krijgt zo veel geld binnen en voor ons zijn de kosten lager dan opvang in Nederland. Suriname is een veilig land dus juridisch kan dit plan. Voordeel ook voor andere Europese landen, want asielhoppen kan niet meer. Ook verdwijnt de aanzuigende werking van een gegarandeerd verblijf in Nederland. Lijkt mij een win-win deal.

Boerentrientje | 12-06-23 | 10:33 | 2

Slecht plan. Suriname is rijk genoeg om zelf een welvarend land op te bouwen. Daarnaast waarom ons probleem over de schutting bij een ander flikkeren? Dat is echt een kutmentaliteit. Zorg dat we onze eigen problemen oplossen en dat is door te zeggen 'mijnheer de Klaploper uit Afrika of Moslimstan u bent hier niet welkom. En nu maken dat je wegkomt of je komt in een donkere kerker terecht.

Grachus | 12-06-23 | 10:41

@Grachus | 12-06-23 | 10:41: Suriname wordt er ruimschoots voor gecompenseerd, want het gaat om vele miljarden. De asielzoekers blijven daar in de opvanglocaties en Nederland blijft verantwoordelijk voor het vervoer naar huis bij afwijzing of naar Nederland bij het toekennen van een verblijfsstatus.

Boerentrientje | 12-06-23 | 12:27
-weggejorist-
indernaad_datisjuist | 12-06-23 | 10:32 | 1

Mijn voorouders hebben onder Vercingetorix gevochten tegen de romeinen en zijn als slaven afgevoerd en tewerkgesteld als galeislaven. Wanneer gaat Rutte & co bij de Italianen aankloppen voor een forse schadevergoeding. Ik heb er nog steeds last van, traumatisch zelfs als ik Asterix en Obelix lees.

Sintjuttemuts | 12-06-23 | 10:32 | 1

Durf de strips niet meer te lezen anders hernieuwd trauma.

meneer Q | 12-06-23 | 10:36

Suriname heeft in 1975 miljarden gekregen, juist vanwege het slavernijverleden.
Nu doet Suriname net alsof er nooit over gesproken of betaald is.
Dat Suriname er na 1975 zelf een grote puinhoop van heeft gemaakt dat is hun eigen schuld.

VanderGeelen-Coppens | 12-06-23 | 10:30 | 1

En kan je nagaan dat er maar een half miljoen mensen wonen in Suriname, en die kreeg in 1975 destijds al miljarden, wat nu vele miljarden waard is door 50 jaar inflatie. Ze buiten maximaal dat extreme schuldcomplex uit wat heerst in Nederland.

martymcfly | 12-06-23 | 10:39

Minister Dijkgraaf....

Als ie nou gewoon slim zou blijven geweest..???

Lobi toch, je weet.....

neonreclame | 12-06-23 | 10:30

SURI RESTAURANT
....................................

"FERNANDES -- 1,50"
"ROTTI -- 4,36"
"Slagroom Ijsje -- 0,90"
-
"FOOI 212.000.000"
-----------------------

Fwd: Declaratie dingetje
van: @min.dijkgraaf
aan: @fin.zaken

> Dit bonnetje moet je even nalezen,
>
> grt. Sjoerd

Ja, maar ik heb toch namens jullie ons zo goed vermaakt, hebben we niet de hele reis gelachen? Als de fooi te hoog is zal ik met het bonnetje terug moeten. Kan in December?

GeheidEenGeit | 12-06-23 | 10:30

'We moeten beseffen dat we samen stukje armer zullen worden' zei de blonde heks.

NLgaatnaardeklote | 12-06-23 | 10:30 | 2

Blonde heks dient terstond in de water geflikkerd te worden, zoals ze dat vroeger deden.

Justin_Case | 12-06-23 | 11:06

"Nederland is een historisch schuldgevoel aangepraat"

Eeeh. We hebben dan ook wel een historie van tamelijk meedogenloze slavenhandel. Onze staat was daarin een speler, het waren niet slechts particuliere ondernemingen maar een samenspel van die staat en particulier. Dus ja, Nederland heeft een historische schuld. Niet de Nederlanders, want geen van ons hield slaven, maar de staat heeft die schuld wel.

Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 10:29 | 13

Ok. De oplossing 'de Nederlandse staat biedt excuses aan (opnieuw)' met daarbij de kanttekening dat het geen nut heeft de eeuwen geleden overleden slachtoffers met financiën te compenseren. Deze oplossing komt niet echt van de grond heh? We weten allemaal wel hoe het zit eigenlijk: een beperkt aantal al welvarende lieden, een Nederlandse overheid en enkele Nederlandse organisaties hebben meegeprofiteerd van een reeds bloeiende slavenhandel, wat fout is.
Het uitbetalen van geld is al geweest. Het geven van land is al geweest. Dit gaat niet ophouden, Beste_Landgenoten. Met een collectief schuldgevoel geeft de Nederlandse staat hun plicht tot excuses op, het is nu een wijd probleem voor alle individuele Nederlanders en dat collectieve schuldgevoel blijft gemolken worden.
Mag een doodnormale Nederlander dit laffe verschuil- en herhaalgedrag nogal smerig vinden? De Nederlander als zondaar wordt hier gepromoot en daar heb ik een bepaald misselijk gevoel bij.
(als ik mijn familiegeschiedenis erbij pak, wordt het helemaal fantastisch)

Kouwe Kees | 12-06-23 | 11:06

@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 10:38:
Hetzelfde geldt dan voor bijvoorbeeld "de Ghanese staat". De Ashanti wáren, als je dezelfde redenering opzet, in die tijd "de staat", en het waren zij die de bleekscheten het goede voorbeeld gaven hoe je aan slaven goud kon verdienen.
En die Ashanti hebben het nog niet afgeleerd.
www.nytimes.com/2007/03/18/magazine/1...
"Although the sale of slaves is now illegal, and demands for unpaid work are officially unenforceable, there are still slave descendants who work in the households of prosperous Ashanti without remuneration."

Schoorsteenveger | 12-06-23 | 11:08
▼ 10 antwoorden verborgen

Dijkgraaf is ook precies het soort van persoonlijkheid om zich in het pak te laten naaien. Het type dat er nog bij staat te juichen ook. Het is een verbijsterend soort masochisme, die bereidheid om zich 'en plein publique' te laten wegzetten als zijnde de nazaat van foute Nederlanders (waren geen Nederlanders maar Hollanders, en de Dijkgraafjes, zoals Jan Dijkgraaf toelichtte, hebben niks maar dan ook niks te maken gehad met die slavenhandel, de Dijkgraafjes waren arme mensen die door rijke Hollanders werden uitgebuit, zoals de meesten in die tijd uitgebuit werden.
www.youtube.com/watch?v=7vqvhe9Htpc

Schoorsteenveger | 12-06-23 | 10:27 | 2

@Basil Fawlty | 12-06-23 | 11:06:
Roepende in de woestijn, maar goed, beter dan helemaal niemand. Heb ook een interview gezien met een Ghanese historica die vertelde hoe groot de weerstand in haar land was om objectief wetenschappelijk onderzoek te doen naar de slavenhandel aldaar. Kan het jammer genoeg niet terugvinden.

Schoorsteenveger | 12-06-23 | 11:11

Bij dekolonisatie hebben we 5 miljard gulden overgemaakt.

Genoeg is genoeg.

Kaas de Vies | 12-06-23 | 10:26

Op zich sta ik achter 'herstelbetalingen'. Maar ook achter 'afronden' en 'vooruitkijken'. In de jaren 70 is bij de onafhankelijkheid ook een fors bedrag uitgekeerd. Is dat ook geen optie voor de eilanden? Onafhankelijkheid? We moeten geen koloniën meer willen als Nederland.

TanteJuut | 12-06-23 | 10:24 | 4

Laat ons beginnen met de herstelbetalingen van de Romeinen, dan van de Spanjaarden, Frankrijk, Duitsland etc aan Nederland. Of beter nog, aangezien enkelen van ons nog iets van 3% Neanderthaler-genen aan boord hebben: het ondraaglijke leed dat ze toegebracht werd tijdens de Neander-cide kan natuurlijk alleen maar goedgemaakt worden door het betalen van een paar Euro aan een paar hoogblonde, goed gebouwde Nederlanders, die zich anno 2023 gediscrimineerd voelen.

Gladiator Fap | 12-06-23 | 10:33

@minderweter | 12-06-23 | 10:32: Je moet het niet al te persoonlijk zien. We hebben ervan geprofiteerd/anderen zijn benadeeld. Het gaat er mij om dat je samen gaat afronden om eeuwig durende boetedoening te voorkomen. Dan wordt slachtofferschap een economisch middel om daderschap mee in stand te houden.

TanteJuut | 12-06-23 | 10:44

Uw eerste 2 zinnen zeggen het hele verhaal, Tante. Helemaal mee eens. Je kunt wel blijven janken om en blijven hangen in het verleden maar je kunt het ook accepteren, achter je laten en samen door. Wel met een les "dit nooit meer", "wel vergeven niet vergeten" maar dan ook door.
Je druk maken over je overgrootvader die als veldslaaf de 40 niet heeft gehaald, prima hoor, heel begrijpelijk maar je hebt er meer aan te zorgen dat je puberzoon niet op het verkeerde pad gaat en braaf zijn school en vervolgopleiding ( of studie ) afmaakt.

Graaisnaaiert | 12-06-23 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Suriname mag al lang blij zijn dat we op Zanderij blijven vliegen.

wapster | 12-06-23 | 10:22

Zolang je niet kunt benoemen in Euros hoe groot de schade is voor de 'slachtoffers' heeft betalen geen enkele zin. Het is een bodemloze put en na 150 jaar is er geen causaal verband te leggen tussen slavernij en waarom iemand nu nog last daarvan zou hebben

Continuum | 12-06-23 | 10:22 | 3

"en na 150 jaar is er geen causaal verband"

Daar verschillen de meningen stevig over.

Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 10:31

@Beste_Landgenoten | 12-06-23 | 10:31: Eens. Er is wel degelijk een causaal verband. De winnaars van de slavernij zijn namelijk de nakomelingen van degene die zijn afgevoerd als slaaf. In tegenstelling tot de nakomelingen van degenen die niet zijn afgevoerd leven die nu in een rijk westers eerste wereld land. De nakomelingen van de niet-afgevoerden leven in een derde wereld land. Minder welvaart, lagere levensverwachting, etc. etc.
Daarom is het dus geheel terecht om te stellen dat de nakomelingen van de tot slaaf gemaakten uiteindelijk de winnaars zijn. En dus zou enige dankbaarheid vanuit hen gepast zijn.

BoerKoekoek | 12-06-23 | 10:57

Sorry hoor, maar was van meet af aan het enige echte doel. Excuses zijn al in vele soorten en maten gegeven, maar daar koop je zo weinig voor.

marco52 | 12-06-23 | 10:22

Ach de slaven potjes varen nog steeds, ongewild subsidieer ik ze via de eu. De enige slaven waarvan we nu gebruik maken zijn de kinderen in sweatshops en de mijnen voor de duurzaamheid. Met de slavernij waar we het hier over hebben heb ik niks te maken en ik wil er ook niet voor betalen. Ik weet bijna wel zeker dat mijn voorouders het niet ruim hadden zoals 90 procent van de bevolking. Ook nu nog een paycheck away from poverty dus ook een soort slaaf. Als onze politici willen betalen dan graag uit eigen zak a.u.b. veel komen uit de gegoede families die destijds wel de zakken hebben gevuld.

famkebatsemaar | 12-06-23 | 10:21

Nederlandse Surinamers zullen toch wel trots hun gekoesterde land van herkomst helpen opbouwen na hier opgeleid tge zijn ?

J.Hendrikse | 12-06-23 | 10:20

Okee, dus we geven geld uit om het idee van "zwart" slachtofferschap en "wit" daderschap verder te verspreiden. Propaganda die ons in een kwaad daglicht stelt, een kloof opwerpt tussen mensen met verschillende huidskleur en de vraag naar compensatie aanwakkert. Waar de neuk zijn ze mee bezig in Den Haag?

Trekhaas | 12-06-23 | 10:20 | 1

Plus nog toenemende gevoelens van wantrouwen en "wij versus zij" tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Binnenkort word je als "wiite" (dwz blanke) Nederlander uitgescholden als slavendrijver en met de nek aangekeken door onze allochtone medelanders. Wederzijdse discrimatie, uitsluiting en geweldsincidenten kunnen daarvan het gevolg zijn....

nick666 | 12-06-23 | 11:34

De zoveelste leugen van de regering. Ze liegen zoveel dat ze denken dat ze de waarheid spreken. (Ze leven in een parallelle universum)

Graag referendum!!!!!

edo2018 | 12-06-23 | 10:20

Het collectieve bewustzijn van het slavernijverleden??
Hoe werkt dat? Iets als, na onderzoek blijken de voorouders van Kouwe Kees vooral de zweep te hebben gekregen op Neerlandsch akkers.
Door middel van het collectieve bewustzijn mag Kouwe Kees zich alsnog fakking schuldig voelen over het slavernijverleden.
Die trommel in dat scheepsruim hebben wij allen geslagen.
Nee maakt niet uit dat je voorouders arme paupers waren.
Collectief bewustzijn, man.

Kouwe Kees | 12-06-23 | 10:19 | 5

@Trekhaas | 12-06-23 | 10:21:
Of erin sleuren. Collectief bewustzijn... wat de schijtconstruct nog es aan toe. Met twee woorden de ellende van mijn voorouders gewist en ze van slachtoffers naar daders verplaatsen.
Waar! Is! Mijn! Herstelbetaling! Voor! Dit! Enorme! Onrecht!
(nee hoef ik niet, maar ik bedoel maar)

Kouwe Kees | 12-06-23 | 10:27

@Ray Skak | 12-06-23 | 10:21:
Ja de meeste voorouders van Nederlanders zijn niet bepaald rijk geweest, of betrokken in de slavenhandel.
Ik walg ervan dat nu de gehele bevolking zich mee mag schamen voor een behandeling van mensen die ze zelf ook zo hebben ervaren. Mocht je willen beweren dat donkere mensen nog last hebben van het verleden, dan wij ook.
Gelijke behandeling is ver te zoeken dus.

Kouwe Kees | 12-06-23 | 10:30

@Ray Skak | 12-06-23 | 10:21: Precies... werken moest je voor je landheer die de oogst afpakte en je net genoeg liet om niet dood te gaan. En als je protesteerde werd je uit je huis geflikkerd en zorgden ze ervoor dat je in de wijde omgeving niet meer aan de bak kwam. Zat je dan met je 7 kinderen zonder huis, zonder werk, zonder geld en nergens welkom.

Trekhaas | 12-06-23 | 10:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ik de realistische zwarten in Amerika mag geloven kunnen we binnenkort de Irish excuses gaan aanbieden, www.youtube.com/watch?v=icXUl14zjX8

uisge baugh | 12-06-23 | 10:19 | 1

Wij niet zozeer denk ik, maar de Engelsen hebben met de Ieren (en de Indiers... 4 miljoen mensen de hongersnood in Bengalen omdat Churchill hun protest tegen het koloniale bewind zat was - zeg maar 'onze Holodomor') wel wat genocidale geschiedenis.

drs. Levi Samsonov | 12-06-23 | 10:22

Hoe erg zou het eigenlijk zijn als Suriname boos op ons was? Ik vraag dit voor een vriendin die vindt dat we in het verleden voldoende hebben gecompenseerd en ons geld op dit moment beter kunnen besteden.

MickeyGouda | 12-06-23 | 10:18 | 3

Die vriendin heeft groot gelijk. Zeg haar dat maar.
Dijkgraaf moet ff de deugneus uithangen van ons belasting geld, dat zei mijn vriendin....

bqbq | 12-06-23 | 10:20

Persoonlijk zou het me aan mijn reet roesten.

uisge baugh | 12-06-23 | 10:21

Ze zijn ieder jaar boos op ons. Tot vlak voor de jaarlijkse overboeking om het land overeind te houden. Dan zijn ze even lief.

Gladiator Fap | 12-06-23 | 10:35
-weggejorist-
Jos Tiebent | 12-06-23 | 10:17

Je kunt niet ongestraft eeuwenlang mensen ontvoeren in Afrika en ontdaan van alle menselijke waardigheid als gebruikswaar uitbuiten, verkrachten, vermoorden...

En dan vergeet men vaak nog de gewelddadige en van leugens omgeven ronselpraktijken die talloze Indiers, Javanen en Chinezen naar Suriname bracht, waar ook zij ten prooi vielen aan sadistische plantage-bazen.

Nee, Nederland draagt een onvoorstelbare historische verantwoordelijkheid en als je dan eindelijk - echt EINDELIJK - excuses maakt, dan moet je ook daad bij het woord voegen.

drs. Levi Samsonov | 12-06-23 | 10:17 | 10

Bekijk het even; éérst de Nederlandse schulden opheffen, we leven namelijk gezamenlijk al tientallen jaren op de pof en de schatkist is helemaal leeg.

meneer Q | 12-06-23 | 10:33

@drs. Levi Samsonov | 12-06-23 | 10:23: De staat van toen,

Kowalski11 | 12-06-23 | 10:43

Het daadwerkelijke ontvoeren en verkopen aan de blanken werd gedaan door de Ashanti stam. U weet wel, de voorvaders van Akwasi en Arfryer.

Crankhead | 12-06-23 | 10:51
▼ 7 antwoorden verborgen

Geen zorgen mensen. Rutte heeft zelf gezegd dat er geen herstelbetalingwn komen dus case closed.... toch?

Blonde Nel | 12-06-23 | 10:17 | 1

Waar is dat geitenpaadje? Inlegvelletje? Die actieve herinnering?

Louter Leuter | 12-06-23 | 10:30

Surinamers zijn daar niet voor niks en niet onder goede omstandigheden gekomen. Slavernij zal altijd een terecht onderwerp van gesprek in dat land blijven, en dat moet ook. En de verhalen moeten verteld blijven. Maar er wordt gedaan, en ik weet dat veel Sylvana stemmers dit ook echt denken, alsof onze arme voorouders hier een slaaf hadden. En dat wij, de burgers, allemaal rijk waren door slavernij. Voor zover ik weet waren onze voorouders vooral arm en daarna kregen we een oorlog. Daar weten ze weer minder vanaf.
Ik zou willen dat het eerlijke verhaal verteld wordt. Welke rol wel en welke niet. En al zeker niet allerlei financiele compensaties.
Herdenken en aandacht is voldoende. En als je er toch geld aan wil geven, doe het dan in de vorm van een gratis opleiding oid. Dat is een mooi gebaar, want een opleiding kost een hoop geld als je kansarm bent.

letopuwzaak | 12-06-23 | 10:16

Suriname zit op een berg gouden eieren: voor de kust van het straatarme Zuid-Amerikaanse land werd al de ene na de andere grote olievondst gedaan. Mogelijk gaat het om meer dan zes miljard vaten, waarmee Suriname in een keer behoort tot de 25 landen met de grootste olievoorraad.

nos.nl/nieuwsuur/artikel/2462250-suri...

theo-is-dood | 12-06-23 | 10:15 | 1

Ze hebben daar alleen kleren zonder mouwen, dus de handen kunnen er niet uit gestoken worden.

bqbq | 12-06-23 | 10:22

"Geen woorden, maar daalders, minister."

Kowalski11 | 12-06-23 | 10:14

ze hebben er een heel land aan over gehouden met enorme rijkdommen. Alleen maken ze er politiek elke keer zo'n zooitje van....

MeneerGuggenheimer | 12-06-23 | 10:14

Opent bij mij met Ely. Daar kom ik regelmatig. Naam relateert aan aaltjes/paling. Het was ooit een eilandje in een zompig moeras, the Fens (drooggelegd door Nederlanders - het motto van South Cambridgeshire is dan ook "Niet zonder Arbyt").

Louter Leuter | 12-06-23 | 10:22

Suriname is een schatrijke oliestaat:

“Paris, January 7, 2020 - Total and Apache have made a material oil discovery with the Maka Central-1 well on Block 58 offshore Suriname, on trend with the prolific discoveries in the adjacent Stabroek block in Guyana.”

Suriname met nog geen 500.000 inwoners, krijgt voor miljarden dollars aan oliegeld in de schoot geworpen. Sodemieter op met dat gebedel om Nederlands belastinggeld.

totalenergies.com/media/news/press-re...

theo-is-dood | 12-06-23 | 10:12 | 5

@Lorejas | 12-06-23 | 10:14:
Klopt ja… De regering had geen zin en geen tijd om de velden zelf te beheren…..

Ommezwaai | 12-06-23 | 10:30

@Lorejas | 12-06-23 | 10:14: Ja. Maar 50% van de opbrengst vloeit rechtstreeks naar de staatskas. Alle kosten (boren, pijpleidingen etc) zijn voor de oliemaatschappij.

Boeloeboe | 12-06-23 | 10:32
▼ 2 antwoorden verborgen

De hele wereld en zijn moeder zien Nederland als een gemakkelijke, altijd goed gevulde pinautomaat. Het erge is, Nederland laat zich ook gedwee en passief gebruiken als gemakkelijke, altijd goed gevulde pinautomaat door de hele wereld en zijn moeder. Want wij zijn 'schuldig', wij zijn witte, geprivilegieerde lieden, waarvan de verre voorouders in een ver verleden kolonialisme en slavernij hebben bedreven. En daar moeten wij - ''weg met ons'' - tot in de tiende generatie voor boeten, de halve derde wereld hier absorberen en van uitkeringen voorzien, en de rest van de derde wereld miljoenen/miljarden toestoppen, zodat ze ons weer een beetje lief gaan vinden.

It makes me puke.

Dr_Johnson | 12-06-23 | 10:12 | 4

Klopt, onze voorouders waren grotendeels helemaal niet rijk maar arm. Ze wisten amper van slavernij, toch wordt er gedaan of ze er allemaal schuldig aan waren. (En al waren ze dat, waren wij het nog niet). Het is inderdaad niet alleen dit, maar het hele 'weg met ons' op allerlei gebieden. Ik ken geen land dat zichzelf zo heeft opgelegd niet trots te mogen zijn op de eigen gewoonten. Elk gevoel van nationalisme wordt in de ban gedaan. Schaarse woningen worden vergeven. En we laten hordes mensen van anti westerse culturen binnen. Van mij mag slavernij herdacht worden, ik heb er altijd aandacht voor gehad, maar niet op zo'n dwingende toon en met een verhaal dat niet klopt.

letopuwzaak | 12-06-23 | 10:22

@letopuwzaak | 12-06-23 | 10:22:

Helemaal mee eens, Louz. Natuurlijk mag en moet je aandacht besteden aan de zg zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis, maar de laatste 20 jaar lijkt het wel of het uitsluitend nog maar dáár over mag gaan, en nergens anders over.

En de slavernij mag herdacht worden - dat wordt hij al vele jaren op 1 juli met Keti Koti - maar nu wordt er al voorgesteld om van 1 juli een jaarlijkse verplichte vrije dag te maken voor heel Nederland. Terwijl 5 mei, Bevrijdingsdag, dat voor de meeste Nederlanders van veel meer betekenis is, maar eens in de vijf jaar een vrije dag is.

Maar die 'meeste Nederlanders' zijn oorspronkelijke, autochtone Nederlanders, en die tellen steeds minder, lijkt het wel.

Dr_Johnson | 12-06-23 | 10:41

@Dr_Johnson | 12-06-23 | 10:41:
Ja, voor mij is een vereiste dat 5 mei bovenaan staat. In verhouding tot alles. Ik heb het altijd frapant gevonden dat de vrije dag werd gereduceerd. Van mij mag Keti Koti een nationale dag zijn, maar onze geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, wat alle opa's en oma's aan den lijve hebben meegemaakt, moet hoog in het vaandel staan.

letopuwzaak | 12-06-23 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

Groningen wil geld
Toeslagenvolk wil geld
Honderden organisaties over zogenaamde "hulp" of "onrecht" willen geld.
Iedereen wilt geld zien.
Probleempje, de schatkist is al langere tijd leeg; iedereen leeft op de pof.

meneer Q | 12-06-23 | 10:11

Ik ben ervan overtuigd dat het de Nederlandse politici zélf zijn, die Suriname eraan herinneren dat ze Nederland noch aan herstelbetalingen moeten herinneren. Is namelijk nogal makkelijk, want het gaat om andermans geld: de burger lapt wel weer. En ondertussen liggen de subsidieslurpende "hulp instituutjes" en "adviescommissietjes" alweer op de loer om er een aantal euro vanaf te kunnen romen. De belangen zijn groot.

Gladiator Fap | 12-06-23 | 10:10 | 2

Precies!

meneer Q | 12-06-23 | 10:13

Juist, dan zijn ze lekker progressief en dat brengt stemmen. Dat is het enige waar het bij hen om gaat. Stemmen kopen met belastinggeld.

Trekhaas | 12-06-23 | 10:27

Een hoop mensen weten inderdaad niet dat Nederland bij de onafhankelijkheid van Suriname de schuld wat betreft de slavernij allang heeft betaald. Niet alleen werd een complete(!) kwijtschelding van alle Surinaamse schulden bedongen, ook werd een slordige 3,5 miljard Euro aan contant geld geschonken. Op ongeveer een half miljoen inwoners is dat een enorm bedrag. Het slavernijverleden was een nadrukkelijk argument voor dat hoge bedrag. Dus wat mij betreft geen cent meer naar deze onzin. Het moet maar eens een keer klaar zijn.

Sjefke7807 | 12-06-23 | 10:10 | 1

Suriname zit op een berg gouden eieren: voor de kust van het straatarme Zuid-Amerikaanse land werd al de ene na de andere grote olievondst gedaan. Mogelijk gaat het om meer dan zes miljard vaten, waarmee Suriname in een keer behoort tot de 25 landen met de grootste olievoorraad.
Bron: NOS

theo-is-dood | 12-06-23 | 10:14

Straks ook geld naar allen noord-west Afrikaanse landen omdat we daar mensen hebben weggehaald. En dan nog dat we dat dan later weer niet deden waardoor de economiën instortten.

Ray Skak | 12-06-23 | 10:10 | 2

Hoezo straks, dat doen wij al jaren, zie Ter Apel.

deja_view | 12-06-23 | 10:13

Die noord-west Afrikaanse landen mogen zichzelf dan gaan betalen, want het waren namelijk hun eigen mensen die de slaven vingen en verkochten aan de Europeanen. En trouwens niet alleen aan de Europeanen. De islamitische slavenhandel was nog groter en een stuk wreder, voor zover mogelijk. Iedere mannelijke slaaf werd door hen op gruwelijke wijze verplicht gecastreerd. Driekwart van de jongens/ mannen overleefde deze brutaliteit niet. Verder was de levensverwachting van een Afrikaanse slaaf die naar het M.O. werd gevoerd hooguit drie tot vijf jaar. En waar de westerse landen uiteindelijk hele oorlogen (o.a. de Barbarijse oorlog) hebben uitgevochten om het kwaad van de slavernij uit te roeien, gaat deze tot op de dag van vandaag in zowel Afrika(!) als het M.O. gewoon door.

Sjefke7807 | 12-06-23 | 10:16

Ik neem aan dat ze ook afrikaanse en landen in het middenoosten reparatie betalingen gaan doen.

Hellsmurfje | 12-06-23 | 10:09

"Nederland is een historisch schuldgevoel aangepraat en mag dat nu komen afkopen."
Dat zal nooit afgekocht kunnen worden. Er zal altijd shit zijn.

fifi23 | 12-06-23 | 10:09 | 1

Het is een kip met gouden eieren...

Louter Leuter | 12-06-23 | 10:12

De aap komt uit de mouw, dat was natuurlijk de echte reden van de excuses: Geef geld en snel!!

Uranus1767 | 12-06-23 | 10:08

Lalala, geld.

UnderTheDevil | 12-06-23 | 10:08

En dan te bedenken dat Suriname deel was van een onroerend goed ruil tussen Engeland en Nederland. Zij kregen Nieuw Amsterdam en wij een muggenhel in Zuid Amerika.

Glasgow Argus | 12-06-23 | 10:08 | 3

Het was dan ook geen geheel vrijwillige ruil...

drs. Levi Samsonov | 12-06-23 | 10:08

Domste ruil ooit.

Dr_Johnson | 12-06-23 | 10:14

@Dr_Johnson | 12-06-23 | 10:14: We hadden niet echt een keus daarin. Verder lijkt het me een leuk land met leuke mensen. Wel iets te warm en vochtig, maar met veel airco's is het vast wel te doen. Snap eigenlijk niet waarom we niet massaal daarheen verhuizen.

Trekhaas | 12-06-23 | 10:30

Het zit bij de mens, het gros in ieder geval, ingebakken om er beter van te worden, ten koste van alles. We leven nou eenmaal in een kapitalistische wereld. Uiteindelijk gaan we van graaiflatie naar excuusvergoedingen en zo door naar het Amerikaanse systeem van litigation voor elk wissewasje dat je overkomt.

BoetoeVoetoe(btvt) | 12-06-23 | 10:07

Ze hebben heel Suriname al gekregen wat NL ooit afgepakt had van de natives.

sjef-van-iekel | 12-06-23 | 10:07 | 4

@John McClane | 12-06-23 | 10:11:
Geruild tegen New York toch?

Ommezwaai | 12-06-23 | 10:13

Hebben ze daar in Suriname soms spijt dat zij niet meer aan de subsidie-tiet liggen van NL, nu bijna 50 jaar geleden?

Ik zou zeggen, bouw je eigen land dan ook maar op, jullie wilden in 1975 zo graag onafhankelijk worden.. succes ermee.

Keyboardspeler | 12-06-23 | 11:23
▼ 1 antwoord verborgen

Zo’n dansje mag dat nog wel? Dat was toch ‘culturele toe-eigening? Of zoiets..

laurentius | 12-06-23 | 10:05

Nul euro naar die lui. Ze hebben al een zeer royale premie ontvangen bij de verzelfstandiging en we hebben al meer Surinamers in NL wonen dan er in Suriname wonen. Over de arbeidsproductiviteit van die mensen mag u uw eigen oordeel vormen, ze doen in ieder geval goed mee in de reclames tegenwoordig.

Het gebedel is ronduit schaamteloos te noemen.

_pacman_ | 12-06-23 | 10:05 | 8

@meneer Q | 12-06-23 | 10:23:
Vreemd, dat als wij over Surinamers hebben dat er alleen gedacht wordt aan negers of anders gezegd Creolen! Dat zijn juist de bevolkingsgroep die door de Britten naar Suriname zijn gebracht als slaven.... later in 1873 ongeveer toen Suriname aan Nederland gegeven werd hebben de Nederlanders na dat de slavenij in 1863 al afgeschaft was een list verzonnen wij gaan vanuit India die in hadden was van de Britten contractarbeiders (ls. dwangcontractarbeiders, de nieuwe vorm van slavenij) ophalen om in de plantages te werken daar de creolen dat niet meer onder dwang wilde (vandaar de uitdrukking zo lui als een neger.... maar wie was er nou werkelijk lui?) werken.

Nederland heeft dus die Indiers onder valse voorwendsels meegenomen naar de plantages van Suriname. er werd hun beloofd onder contract 60 cent per dag te verdienen in werkelijkheid was dat stukloon en geen dagloon. Er is in die periode vele opstanden geweest, deze opstandelingen zijn stuk voor stuk vermoord door de Nederlanders en in massa graven gegooid met ongebluste kalk waardoor zelfs hun botten niet meer terug zijn gevonden.

Later dachten de `Nederlanders deze luie Indiers willen ook niet werken, kom we halen dwangcontractarbeiders uit ons eigen kolonie namelijk Indonesie....

Dus mensen ken je geschiedenis en weet wat men gedaan heeft vroeger en schuil daar niet achter..... Het is geen gebedel het is terug eisen wat voor leed men geleden heeft door toe doen van een stel wereldredders!!!

Sigma | 12-06-23 | 12:06

@Bakkeleurus: het is u niet ontgaan dat op 25 november 1975 Suriname reeds een onafhankelijke republiek los van het Koninkrijk der Nederlanden werd?

Hojo24 | 12-06-23 | 12:24

Leuk verhaal maar ze kunnen geen ene rooie eurocent van mij krijgen en ook niet van de Nederlandse Regering.

meneer Q | 12-06-23 | 12:40
▼ 5 antwoorden verborgen

De subsidieopsoepeerder. (3x woordwaarde)

Legion2000 | 12-06-23 | 10:04

Zou het niet pas écht woke zijn als we Suriname zouden teruggeven aan de oorspronkelijke bewoners? Ik wil natuurlijk niet stoken he.

John McClane | 12-06-23 | 10:04 | 3

Goed plan. En dan Zuid Afrika als voorbeeld nemen, want daar werkt dat ook zo goed.

marcoplarco | 12-06-23 | 10:08

En dan per DNA afkomst iedereen terugschepen?

sjef-van-iekel | 12-06-23 | 10:08

Ik ben er meer voorstander van om de oorspronkelijke bewoners, die nu hier zijn, terug te geven aan Suriname.

The_Black_Knight | 12-06-23 | 10:20

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland