Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Nederlandse klaslokaal in één plaatje. Steeds meer onderwijsadviseurs, steeds slechtere scores

Er gaan ook dingen goed

Social

Iedereen kan altijd wel de hele tijd lopen zeuren over dat de kinderen in Nederland niet meer leren lezen, maar er gaan ook dingen goed in het onderwijs. Kijkt u maar eens naar het rode lijntje op dit plaatje. Na wat aarzelingen in het begin van deze eeuw gaat dat rode lijntje al vijftien jaar keihard omhoog. Er zijn in dit land steeds meer onderwijsadviseurs. Bel Dennis Wiersma want dit is reden voor een feestje. Wij hebben op school het Chinese gezegde geleerd: geef een man een vis, en hij heeft eten voor een dag, geef een man een onderwijsadvies, en hij heeft een advies over onderwijs. Kerncitaatje uit het lezenswaardige blog van Eus van Hove, die zich afvraagt waarom al die adviseurs niet gewoon, eh, onderwijs geven: "De teneur van de reacties is duidelijk; onderwijsadviseurs hebben hogere verdiensten, meer aanzien, betere arbeidsvoorwaarden en minder werkdruk." Gelukkig is over 20 jaar ons onderwijs zo slecht dat niemand meer snapt waar het blauwe lijntje hierboven voor staat. 

Reaguursels

Inloggen

Wat een debiele statistiek.

Volledig appels met peren vergelijken. Haal de x1000 eens weg en er zijn amper adviseurs tov de score.

Ik ben het wel met de conclusie eens dat het geld down the drain gaat hiermee En het echt moet stoppen. Maar doe dat wel met goede argumenten en niet onzin grafiekjes.

Warhead | 24-05-23 | 20:31

Helaas woon ik een buurt waar Nederlands niet de meest gesproken taal is. Mijn dochtertje is net 4 geworden en gaat ook naar een school in diezelfde buurt. Bij de eerste ouder bijeenkomst avond op school werd ik helaas geconfronteerd met de grootstedelijke school beleving; er waren 2 tolken aanwezig en werd mij vriendelijk doch dringend verzocht geen varkensvlees gerecht aan te leveren. Ze zit nu in een klas met 31 leerlingen, waarvan er 6 fatsoenlijk Nederlands spreken. Gelukkig is mijn dochter een pienter meisje en leer ik haar veel vanuit huis (ze doet de puzzles en de spelletjes van groep 2 en kan al letters schrijven) Dus heb ik er vertrouwen in dat deze school ervaring haar alleen maar weerbaarder maakt. Het geeft alleen pijnlijk weer wat de status van grootstedelijk onderwijs is en waardoor het lijkt dat ons onderwijs achteruit gaat. Het ligt in mijn optiek meer aan de aanwas van kinderen waarbij de ouders bijna hun best doen om ze buiten de Nederlandse samenleving te houden.

Hetisnietaanteraden | 24-05-23 | 20:28 | 1

Tijd om ASAP weg te gaan. Alleen al voor je dochter. Geloof mij, ze gaat hun accenten overnemen, succes daarmee.

Warhead | 24-05-23 | 20:32

Kosten van een consultant wegen niet op tegen de kosten van extra docenten en kleinere klassen. En als schoolleider heb je in ieder geval "je best" gedaan. Je personeel een consultent aandoen is ook een goede power move.

Trekbeest | 24-05-23 | 19:51

Onderwijsadviseurs, die goud geld kosten, maar ook onderwijs-assistenten en onbevoegde leraren.

Leuker kunnen we het niet maken, wel slechter.

Vandaag in het nieuws dat de "vrijwillige ouderbijdrage" een probleem is. Dat is het al jaren, maar de ouders komen in opstand, betalen niet meer vrijwillig en de schoolreisjes komen te vervallen. Mooi, dat scheelt weer een hoop geld dat in de zakken van de school bleef zitten.

KlaagGraag | 24-05-23 | 19:45
-weggejorist-
rman | 24-05-23 | 18:53 | 2

Bestuurders die externe bureaus inhuren voor strategische beleidsplannen, het is tegenwoordig heel normaal. Blijkbaar hoef je voor topfuncties niks te doen, gewoon andere incompetente mensen inhuren en daarna nog een dozijn interims inhuren om de chaos te vergroten. En de leerlingen en OOP, OP mogen de rotzooi opruimen.

Quichegerechtigde | 24-05-23 | 18:28

Onderwijsadviesbureaus, ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik vraag mij wel eens af hoe dat vroeger ging, toen de onderwijzer nog onderwijzer was met aanzien. Niet van noem mij maar Jan maar gewoon meester. De pvda en GroenLinks hebben meer kapot gemaakt dan ons lief is.

Rdock | 24-05-23 | 17:54 | 1

Het is voornamelijk de schoollleiding die die adviesbureaus binnenhaalt.

Quichegerechtigde | 24-05-23 | 18:29

Het zou zo mooi zijn als schoolbesturen en -colleges samengesteld worden door en bestaande uit mensen met verstand van en ervaring binnen het onderwijs. Jammergenoeg is er nu geen enkele verplichting voor mensen die leiding geven aan scholen vanuit een bestuur om enige ervaring te hebben binnen het onderwijs bijvoorbeeld. Vier keer per jaar als bestuur samen komen zodat de leden van bestuur weer een mooie nevenfunctie kunnen vermelden op hun CV lijkt vaak de belangrijkste motivatie te zijn om bestuurslid te worden. Daar tikken ze dan ook nog enkele duizenden euro’s mee binnen. Zelfs als ze niet komen opdagen!

Dat maakt dat veel scholen (of schoolgemeenschappen) geleid worden door besturen en mensen die het zien als een bedrijf, als een manier om er geld aan te verdienen of als een plek dat geschikt is voor het voeren van experimenten die altijd ten koste gaat van de leerlingen, studenten of docenten. Bestuursleden doen dat vaak op de hoop dat die school of die schoolgemeenschap dan als paradepaardje getoond kan gaan worden aan de onderwijswereld. Maar die experimenten slagen natuurlijk nooit.
Dus laat zo’n bestuur nou eens verplicht bestaan uit minimaal twee mensen met zeg 10 jaar ervaring voor de klas en vijf jaar als afdelingshoofd of zoiets dergelijks. Dan heb je daar ten minste mensen zitten die de praktijk van het onderwijzen begrijpen.

GizzleMolby | 24-05-23 | 17:16 | 2

Heel simpel, de besturen afschaffen en een hoofdonderwijzer (iemand met veel ervaring als onderwijzer) tot directeur benoemen.

Rdock | 24-05-23 | 17:57

@Rdock | 24-05-23 | 17:57: bijvoorbeeld. Alhoewel ik wel begrijp dat meerdere mensen in een bestuur ook nog voordelen kan hebben…

GizzleMolby | 24-05-23 | 18:07

Ik snap het wel, als onderwijsadviseur zit je minstens 2 schalen hoger als een onderwijzer en je wordt niet geconfronteerd met die kut kinderen. Zorg dat je lid bent van ‘66 of GL en in een werkgroepje zit over onderwijs, bij elke vraag of probleem of subsidiegelegenheid roep je; Laten we daar een onderwijsadviseur bij betrekken die leiding gaat geven aan een multiculturele taskforce. Je hoeft nooit meer echt te werken en het geld stroomt binnen.

Sieg Hein | 24-05-23 | 17:06 | 1

En kut ouders vergeet u te noemen. Misschien wel het ergste van de twee.

Tiscali-2 | 24-05-23 | 17:59

Adviseurs zijn een plaag van onze tijd. Het krioelt van de consultants, adviseurs en hoe die parasieten zichzelf verder ook maar mogen noemen.
Tegelijkertijd daalt de vakkennis en ervaring onder het personeel van allerlei instellingen.
Dat leidt er dan weer toe dat er nóg meer deskundigen 'van buiten' aangetrokken worden.
Zo verzwakken die overheden en bedrijven zichzelf steeds verder. Ten gunste van de consultants.

KeesBruin | 24-05-23 | 17:03 | 1

Ik ben inmiddels ook maar consultant geworden. ik werkte met mijn handen, en ondanks de stijgende vraag bleven de verdiensten wat achter. Uurloon keer 2 gedaan, consultant op de visitekaartjes gedrukt, en nu vertel ik mensen hoe het werk moet, in plaats van het zelf te doen. Dat ze dat prima weten en zelf kunnen verzinnen, dat weet ik ook wel. Maar de opdrachtgever vind het wel fijn dat er een externe bij loopt. Dat ik voor minder geld de daadwerkelijke productie echt hielp verhogen, dat komt niet zo door.

Jacques_SiConto | 24-05-23 | 17:15

Heb eens gekeken bij Arbeidsvolume naar bedrijfstak:
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8416...
Zie Gewerkte Uren (mln uren) per bedrijfstak van 1995 tot en met 2022.
Onderwijs:
1995 - 531, 2005 - 630, 2015 - 664, 2022 - 798 mln uren.
In 2022 dus 150.28 % vs 1995.
Dus als het goed is, zou de kwaliteit van het onderwijs met sprongen vooruit moeten zijn gegaan. Per leerling is er veel meer capaciteit:
Het aantal kinderen/inwoners van 5 tot en met 25 jaar:
1995 - 3.916.636
2020 - 4.008.370 (102.34 %)

Wering | 24-05-23 | 16:56

Ja, leuk. Volgens mij begint het echt een trend te worden om mensen in te huren die je vertellen dat wat je eigenlijk al wist moet doen. Tegen topbedragen. Personal trainers, lifecoaches, dietisten, adviseurs en consultants.

Boerhoektvrouw | 24-05-23 | 15:57 | 2

Konden ze maar metselen, elektriciteit aanleggen, timmeren, of stucadoren. Maar nee, iedereen moest zo nodig naar het HBO of hoger.

ebonk | 24-05-23 | 16:41

@ebonk | 24-05-23 | 16:41: Er zijn intussen tienduizenden Nederlanders die hun brood verdienen met geouwehoer en geen enkel reëel product afleveren.
En inderdaad, konden ze maar metselen of iets nuttigs doen, maar het aantal vakmensen slinkt voortdurend.
In geouwehoer kun je niet wonen, zei de beroemde politicus Jan Schäfer al, en zo is het ook.

KeesBruin | 24-05-23 | 17:05

het is een combinatie van motivatie drain bij nieuwere generaties
de lost generation waar ik nog deel van ben staan op de afgrond, of wij vallen of niet hangt af van of onze ouders ons tot op zekere hoogte kunnen steunen bij uitvliegen tot we financieel zelfstandig zijn.

de nieuwe generatie zoomers die hebben vaak jongere ouders die zelf al kwartjes moeten draaien waar alles duurder wordt, hogere werkdruk alleen maar steigt maar het loon niet mee groeit met inflatie, noch werkdruk.

Waarom zou je dan nog moeite doen om deel te nemen aan een maatschappij waarbij je, omdat je toevallig recenter dan de andere bent geboren, met meerdere stappen achter begint met geen uitzicht op verbetering?

Ik snap ze wel hoor, met hun vrije emotie dag en hun rust dag en hun niet burnout dag
Fuck de manager, fuck de ceo, ze hebben al geen toekomst meer dus waarom anderen ze laten vertellen hoe ze het heden moeten indelen?

Had hetzelfde gedaan als mijn ouders mij niet hadden kunnen helpen bij het uitvliegen.

Alles is te duur en niets loont meer voor jongere mensen op de arbeids markt, overal begin je met minimum loon en de enige manier om hoger te onderhandelen is door letterlijk meteen de hand aan te bieden en het gesprek te beeindigen op het moment dat ze een loon bieden waar je het niet mee eens bent; want als je blijft zitten denken ze dat ze dat minimumloon aan je kunnen verkopen.

Het is belachelijk allemaal

niemand specifiek | 24-05-23 | 15:57

Those who can, do it. Those who can't, teach. Tot zover over die adviseurs.

Gladiator Fap | 24-05-23 | 15:57

Er zijn natuurlijk ook onderwijsadviseurs die communicatieadviseur van de minister worden.

Bram8918 | 24-05-23 | 15:45

Deze grafiek kun je plakken op tal van staatsgestuurde zaken. De vermanagerisering van met name de openbare instituties levert alleen maar veel en veel meer kosten op en daartegenover staan slechtere resultaten en veel minder werkplezier voor diegenen die daadwerkelijk het werk doen... Echt vreselijk.

Lood om oud ijzer | 24-05-23 | 15:32 | 2

@Toon Emmils | 24-05-23 | 16:11: Interessant!

Lood om oud ijzer | 24-05-23 | 16:47

Leraar zijn is niet echt gemakkelijk, lastige leerlingen, lastige ouders. Je kunt toch niemand aanraden om les te gaan geven. Opbranden ligt op de loer.

Schilder58 | 24-05-23 | 15:26 | 1

Leraren een barbecuecursus aanbieden kan helpen.

Algodon88 | 24-05-23 | 15:39

Lees ik de grafiek nu verkeerd of hebben we echt 60.000 onderwijsadviseurs?

du Roi Soleil | 24-05-23 | 15:21 | 1

Dat lees ik ook af idd. Zo absurd had ik het niet kunnen bedenken. Hoeveel leraren hebben we eigenlijk in NL ? Zal niet veel meer zijn.

ThePozz | 24-05-23 | 15:55

Met name D66 heeft helemaal geen behoefte aan beter onderwijs. Dat zou immers de jeugd te slim maken en dan wordt het lastiger om ze tot moderne slaaf te maken. Of is te ver gedacht? Is dit weer een complot theorie?

ILF2 | 24-05-23 | 15:01 | 1

Een complot impliceert kwade opzet. Volgens mij hebben ze gewoon een bloedhekel aan burgers die door toegenomen welvaart dezelfde privileges hebben gekregen als hen, zoals de wereld rondvliegen en in hele dikke auto's rijden. Tornen aan onze welvaart, middels bijvoorbeeld onderwijs en klimaat, verschaft hen uiteindelijk weer privileges.

Allemaal | 24-05-23 | 15:37

Die adviseurs vragen aan de onderwijzers hogere cijfers te geven aan leerlingen bij slechte prestaties zodat het beter gaat met de school en de inkomsten van de school.

Simon_GS | 24-05-23 | 14:38

mevrouw Emmils is al jaren leerkracht. Dit doet zij met veel passie maar ook zij overweegt om iets anders te gaan doen.

Het belerende toontje en de arrogantie van het nutteloze vergadervolk dat de onderwijsbudgetten massaal plundert is hiervan de voornaamste reden.

De ongebreidelde verruiming van het takenpakket van scholen en de onmogelijke werkdruk (let wel: je bent continu bezig en staat de hele dag elke seconde aan) zijn andere redenen.

Toon Emmils | 24-05-23 | 14:38 | 1

Ik geef haar ergens wel gelijk. Nederland sterft van de vergadertijgers. lekker lullen en zakken vullen. Maar werken, ho maar. is in het bedrijfsleven niet anders.

pete1023 | 24-05-23 | 15:18

Hmm, zou het iets met die 21st century skills te maken kunnen hebben?

nikolaos | 24-05-23 | 14:35 | 2

21st century open grenzen

Nederlandop1 | 24-05-23 | 14:36

@Nederlandop1 | 24-05-23 | 14:36: Nee, dit komt echt van onze eigenste goeroes, al dan niet onder invloed van andere Westerse goeroes.

nikolaos | 24-05-23 | 14:41

M'n partner heeft een leuke carriere gehad als consultant. Meerdere landen, meerder sectoren. Haar beklaag ging over de instructie die ze kreeg: "We need to bill for more days. Spread the work." Geld verdienen lukt niet als een probleem te snel of te goed wordt opgelost.

GeheidEenGeit | 24-05-23 | 14:34 | 1

-Als een ware consultant was haar beklaag eigenlijk dat zij niet meer betaald kreeg omdat ze haar werk snel en goed deed. Ze moest gedwongen terug naar de klanten om betaald in een kantoortje op Facebook te zitten.

GeheidEenGeit | 24-05-23 | 14:37

Gewoon geen kinderen meer fokken. Dat scheelt een hoop ellende en frustratie.

de IJsman | 24-05-23 | 14:33 | 2

Geboortecijfer staat al op krimp. Toch komen er elke 15 jaar een miljoen mensen bij. Fokken we ze niet meer, dan importeren we ze wel.

Allemaal | 24-05-23 | 15:29

@Allemaal | 24-05-23 | 15:29: maak je geen zorgen ( of als je nadenkt juist wel) maar de import fokt wel door.

Sieg Hein | 24-05-23 | 17:10

Het onderwijs moet natuurlijk gedekoloniseerd worden en klaar gemaakt worden voor de LHBTQ realiteit. Daar heb je adviseurs voor nodig.

thanseeuwen | 24-05-23 | 14:32

Als obesitas consultant en hair advisor kan ik dit alleen maar toejuichen!

Kaal-dik-en-lelijk | 24-05-23 | 14:26 | 1

Ik moest lachen.

VBO_B_Niveau | 24-05-23 | 14:36

Neem ook eens een lijntje op met de hoeveelheid kinderen met achterstand die we importeren. Zou me niet verbazen als die adviseurs verborgen immigratiekosten zijn.

Allemaal | 24-05-23 | 14:26

Onderwijsadviseur beoefenen een schijnwetenschap “… onderwijskunde…”. Ze krijgen meer salaris dan juffen en meesters, ze hoeven niet op tijd te beginnen, ze mogen rapportjes en adviezen schrijven, ze bemoeien zich overal mee maar dragen nergens verantwoordelijkheid voor. Het is een werkgelegenheidsproject voor mensen die het niet aandurven voor de klas te staan. Ze zeggen achteraf hoe het had gemoeten. Sinds het bedenken van het vak “onderwijskunde” is het niveau van het onderwijs gedaald. Deze keizer heeft geen kleren aan. Schaf het beroep onderwijsadviseur af en verbeter daarmee het onderwijs.

Muloklant | 24-05-23 | 14:15 | 1

Of schaf de studie onderwijskunde af. Is een zelfstandige studie sinds 1983...

grietmetgroenefiets | 24-05-23 | 14:56

Afbraakbeleid van het onderwijs is al sinds de jaren 80 vorige eeuw ingezet, met slinkse slopers als Deetman en Ritzen.
Zou dit bewust beleid zijn, omdat dommer volk vatbaarder is voor achterlijke religies, zoals de klimaatreligie?

Zeurders | 24-05-23 | 14:13

Om tussen het immer guurrechtse gebeuren ;) hier nog wat positiefs te posten: als we de lijntjes bij elkaar optellen, blijft het resultaat constant.
Mag ik nu ook even vangen voor deze diep doorwrochte waarneming en duiding?

klimgek | 24-05-23 | 14:04 | 1

Ik zou een naar een opticiem gaan, die blauwe lijn is tussen 2006 en 2016 vrijwel vlak, terwijl de rode lijn veel steilerstijgt: ze optellen kan dan nooit een constante opleveren.

ReyNemaattori | 24-05-23 | 14:21

Goede kansen voor AI om dit baantje obsoleet te maken.

Beste_Landgenoten | 24-05-23 | 14:03

Er moet sowieso meer geld naar het onderwijs. Die mensen stomen de toekomst klaar en als het daar misgaat zit de samenleving met de gebakken peren een paar jaar later.

We hebben het verwaarloost en met alle gevolgen van dien. Omdat, laten we eerlijk zijn de meeste ouders eigenlijk alleen maar hun kroost op school dumpen en later de opvang terwijl ze vooral toch bezig zijn met zichzelf.

Een goede indicator hiervan is het aantal ouders, dat veertig jaar geleden al, verhaal kwam halen bij de juffrouw of meester over van alles en nog wat. Niet om te praten. Om te intimideren. Waarom kreeg mijn zoon zo'n laag cijfer, heb je daar een verklaring voor want al zijn vriendjes hadden wel een goed rapport? Tot aan je stuurde mijn Jordy de klas uit omdat hij een beetje aan het spelen was? Ik zou je voor de bek moeten slaan!

En nee, dat waren niet de vage hipster ouders, het waren niet eens de Surinamers of Marokkanen het waren de roomblanke aso moeders en vaders. Jos de Schilder, Henk de Trambestuurder. Die zijn in een eigen wereld gaan leven. Waar hun kindjes prinsjes en prinsesjes zijn wat lesgeven onmogelijk maakt.

Mijn moeder was nog wel van de oude stempel. Laag rapportcijfer? Leren zal je al moet ik de hele nacht naast je zitten! Kattenkwaad uithalen? Hier heb je en rood en pulserend oor dat lijkt te branden. Wil je er nog eentje?

En daar ging het allemaal mis. Toen ouders naar instellingen en instituties en zeker de overheid gingen kijken voor antwoorden terwijl de problemen vooral thuis zitten.

Neem twee grote groepen probleem jongeren. Marokkanen en Antilianen. Het gaat niet fout op school, het gaat thuis al fout. Moeders die hun kinderen zien als onfeilbare prinsjes terwijl ze falen op school in alles en een jaar later ouderen beroven. Maar dat is niet iets wat de overheid kan oplossen. Dat moeten ze zelf doen. Zoals je eigenlijk bijna alles zelf moet doen hooguit helpt de overheid je een beetje hier en daar.

GrandMechantLoup | 24-05-23 | 14:03 | 3

Er moet niet meer geld naar onderwijs, het moet anders besteed worden. Het gaat te veel op aan bureaucratische onzin en allerlei diversiteitsgedram, en meer zaken die niets te maken hebben met onderwijs.

Die drammende ouders, dat zijn trouwens heel vaak blanke, hoogopgeleide en rijke ouders. Een kennis van mij werkt al een eeuwigheid in het onderwijs in onze gemeente en kent al die scholen van haver tot gort. Het ergste qua bemoeizieke ouders was de school midden in de grote villawijk.

Nuuk | 24-05-23 | 14:40

Er moet niet meer geld naar het onderwijs. Sterker nog er gaat al teveel geld naar het onderwijs omdat wij ons collectief/nationaal falen afkopen door het onderwijs al te veel geld te geven. Bij de genoemde groepen duidelijk en kordaat optreden, verkeerd gedrag bestraffen en goed gedrag belonen. Daar kan de overheid zeker een rol in spelen, want vlak ook de tweeverdieners de yuppen niet uit die verbaal verhaal komen halen als Storm of Lieselotte maar mavo advies krijgt. Onderwijs is niet iets van de overheid alleen maar ook van de ouders. Als die er niet in willen investeren hoeven dit soort duurbetaalde adviseurs niet de schade op te ruimen van falende ouders.

Klaagbaan | 24-05-23 | 17:18

Het onderwijs heeft geld zat. Er moet minder geld heen. Verplicht alle onzin lessen schrappen, Malle Miep ontslaan waarvan niemand weet waarom en hoe ze de dag doorbrengt en terug naar basaal onderwijs. Rekenen, je kan het leren! Ja jij ook moeilijknaam kind.

Zalwelweer | 24-05-23 | 22:00

Wanneer heb je een adviseur nodig in een professionele instelling. Als de professionals niet goed genoeg zijn.
Juist ja, als je niet goed genoeg bent voor je werk (buitengeflikkerd wordt), dan wordt je adviseur.
Haha, Nederland in een hoelahoep!

Ray Skak | 24-05-23 | 13:55

Ik ben kleurenblind en zie twee grijze lijntjes die elkaar ergens kruisen.

Kwakjeszalver | 24-05-23 | 13:54

In hemelsnaam, geef ons een paar duizend Katharine Birbalsinghs...

Wie haar niet kent:
Docu Britain's Strictest Headmistress.
Optredens @ oa talkshows/podcasts als TRIGGERnometry & John Anderson
En haar NatConUK speech was helemaal top, aanrader.

Klompz | 24-05-23 | 13:50

Ik denk dat die blauwe lijn ook ongeveer de immigratie vanuit niet Westerse landen aangeeft, dus dit kan voor niemand een verrassing zijn.

TheBigKirth | 24-05-23 | 13:50

Ineens weet je het.. Je wordt onderwijsadviseur!
Heerlijk werk! Dagelijks je bullshit-bingo kaartje vullen door onderwijs-lingo woordjes te rond te strooien. 'Flexibele professional', modulair onderwijs, persoonlijk onderwijs pad.. En voordat je het weet; oe-jee.. Is het al weer zomervakantie? Houdoe. Tot september, bitches!

edelfigurant | 24-05-23 | 13:49

Tijd dat er een onderwijsAI komt om les te geven. Misschien dat de leerlingen dan wél willen leren wie er in Dokkum werd vermoord.

Met_baard | 24-05-23 | 13:48 | 3

Rod Stewart toch?

Zeurders | 24-05-23 | 14:20

Och ja, die arme Luther.

Het brein erachter | 24-05-23 | 14:31

Nog even en ieder schoolkind heeft een eigen onderwijsadviseur. Nou ja, personal education advisor (PEA) natuurlijk, we willen het kind niet opzadelen met een Nederlandse taal-trauma (Sanne in 2030 tegen therapeut: "I had to speak Dutch in school!")

Zenzeo | 24-05-23 | 13:48

Meer geld naar het onderwijs, ze zijn wel consequent;)

Smoelensmid | 24-05-23 | 13:45

Onderwijs in vrijwel alle noord europese landen is enorm aan het aftakelen. rara hoe dat komt.
Die van mij gaan naar een particuliere school, duur maar het zeker waard. Geen grote klassen, maar 10 per klas, veel aandacht en geen bepaalde types.

Blaffendehond | 24-05-23 | 13:44 | 1

Flikker alles en iedereen in het zelfde klaslokaal met als gevolg dat de aandacht van de leraar hoofdzakelijk naar de zwakste schakels gaat waardoor potentieel excellerende leerlingen er de brui aan gaan geven..

normanius | 24-05-23 | 13:49

'66 is de consultants partij.
'66 wil meer geld naar het onderwijs. Dat mag uiteraard niet bij de leraren terecht komen, maar komt terecht bij onderwijsconsultants.
Die kunnen dan "vernieuwingen" doorvoeren die veel extra administratie opleveren. De volgende ronden extra geld naar het onderwijs kan dan naar de nu noodzakelijk geworden automatisering en natuurlijk de software consultants om dat allemaal een beetje in fatsoenlijke banen te leiden.
Uiteraard zijn dit soort veranderingstrajecten ingrijpend, maar daar zijn gelukkig veranderingstrajectconsultants voor.

Wat, werken die kut-leraren nog steeds op die school? Wie zijn die mensen?

TheEgg | 24-05-23 | 13:43 | 1

D66, de gebakken lucht partij.

Wattman | 24-05-23 | 13:48

Het niveau van de (95%) deeltijdjuffen..... gewoon dramatisch. Vooral voor jongens is dat al 25 jaar funest, ze zijn op de basisschool niet getriggerd daarna een VAK te leren. Tja de handjes halen de bazen nu maar in Polen/Roemenië.

hagelkruis | 24-05-23 | 13:40

Misschien dat de toestroom van kinderen uit gamele gamele landen hier ook aan bijdraagt?

IslamPislam | 24-05-23 | 13:39 | 1

Nee, dat draagt alleen bij aan de gemiddelde lage schoolresultaten. Tegen genetische beperkingen kan geen kwaliteitsonderwijs op. Jaja, ik weet het. Klinkt heel fout, discriminatie, enz. Het zijn echter gewoon feiten:
worldpopulationreview.com/country-ran...

En denk erom, die data gaan om gemiddelden en zeggen dus NIETS over het individu. Mensen beoordeel je per individu, niet op waar ze vandaan komen. (of wat ze in hun onderbroek hebben zitten, of enz)

TheEgg | 24-05-23 | 13:51

Wat doet een onderwijsadviseur? Zomaar een vraag. En hebben we er echt 60.000 nodig?

Ik zou ook wel eens een grafiek willen zien van de ontwikkeling van de verhouding tussen het aantal docenten en niet-lesgevend personeel op de scholen. Met grotere scholen zou het er professioneler aan toe gaan, en er zou schaalvoordeel te behalen zijn. Die professionalisering heeft blijkbaar niet doorgewerkt in het eindproduct (goed opgeleide jongeren), maar dat schaalvoordeel zie ik dus ook niet terug.

Op mijn school gaf bijna iedereen les. Er was geen directeur, wel een rector (die part time les gaf). Er was een part time stel dat de kantine runde, een full time concierge, en 2 administratief medewerksters. Meer niet. Je hebt tegenwoordig wat meer technische ondersteuning nodig voor alle IT, maar verder?

Eens even bij Onderwijsloket kijken dan maar: we hebben tegenwoordig aan functies:
- schoolleider (ok sure)
- intern begeleider
- zorgcoördinator (hoeveel zorg is er te coordineren op een school?)
- roostermaker (fulltime? zucht)
- locatieleider (voor hele grote scholen of zo?)
- teamleiders (nee niet nodig)
- managementteam (op een school hoort dat geen functie te zijn, maar een rol)

Muxje | 24-05-23 | 13:37 | 2

60.000 is totaal absurd.

Wattman | 24-05-23 | 13:52

@Wattman | 24-05-23 | 13:52: Inderdaad heel bijzonder, op 6500 lagere scholen, paar 100 middelbare scholen, en dan nog wat universiteiten en hogescholen, waar je van mag verwachten dat er mensen werken die ook nog zelf kunnen nadenken en daar niet veel hulp bij nodig hebben..

Zeurders | 24-05-23 | 14:24

Dit is niet zomaar een plaatje dit is de kern van het Nederlandse onderwijs probleem: niemand is nog leraar en iedereen is adviseur. Niemand in de klas, iedereen om de klas.

zokanhetookja | 24-05-23 | 13:36

LBO heet nu MBO, als we MBO nu HBO gaan benoemen is het probleem dan opgelost?

Regentenstijl | 24-05-23 | 13:35 | 2

LBO = VMBO tegenwoordig.

naglfar | 24-05-23 | 13:49

Onderwijs is zo gedevalueerd dat de MEAO van vroeger de HBO van nu is, maar ja iedereen moet aan de HBO dus de inflatie is fors geweest.

Klaagbaan | 24-05-23 | 17:21

Volgend jaar gaat heel Brabant naar het VMBO omdat de Citotoetsen dan precies tijdens de carnaval vallen en al die kindertjes een kater hebben en helemaal gebroken zijn en zich niet op de toets kunnen concentreren.
En dat is de schuld van de bestuurders uit de Randstad die niks om regionale gebruiken geven.

Osdorpertje | 24-05-23 | 13:34 | 2

Geen 18 geen alcohol. Eigen schuld domme brabo.

BoerKoekoek | 24-05-23 | 13:52

En dan nu een grafiekje met deze twee lijnen: onderwijskwaliteit en immigratie.

2Little2Late | 24-05-23 | 13:31

Onderwijs adviseur is een soort van manager,
Als er niks te adviseren/managen is dan geen baan, dus altijd advies geven/managen ongeacht wat het resultaat is. GELD GELD GELD

fifi23 | 24-05-23 | 13:28

Dit staatje nodigt uit tot het bashen van de adviseurs, of de mensen die hen betalen. Maar als je clientèle (de kinderen) steeds lager scoren op IQ-tests, onhandelbaar en onopgevoed de klas in komen en zijn voorzien van incapabele ouders maar les krijgen van Pabo-mutsen die zelf nauwelijks de afgewaardeerde rekentoets hebben gehaald: is het dan werkelijk een verrassing dat de staat van het onderwijs achteruit holt?

_pacman_ | 24-05-23 | 13:28 | 1

Ja maar dit is dus een onderdeel van het probleem.
Meer adviseurs dan leraren.
Maar blauw achter het bureau dan op straat.
Meer generaals dan goedgekeurde mortieren.
Er ging vorig jaar 206 miljoen euro naar adviesbureaus rond de zorg.

De overheid heeft een gigantisch waterhoofd.

Dandruff | 24-05-23 | 13:41

Nog een paar jaar en dan ben ik hoogopgeleid.

*grijns*

VBO_B_Niveau | 24-05-23 | 13:27

60.000 Onderwijsadviseurs?
Dat is 1 onderwijsadviseur per 280 Nederlanders, dat klopt vast niet.

Mr_Natural | 24-05-23 | 13:26 | 2

Ik adviseer je om de bron te raadplegen.

VBO_B_Niveau | 24-05-23 | 13:33

Ben zelf klimaatadviseur
Ze noemen mij de klimaatsywert

RickTheDick | 24-05-23 | 13:21

Zo’n plaatje met maar liefst 2 lijnen er in, dat begrijpt toch niemand.

Nuuk | 24-05-23 | 13:21 | 2

Inderdaad zeg.
Mijn advies zou zijn om deze institutionele duolineaire agressie keihard aan te pakken met een meldpunt.

Dandruff | 24-05-23 | 13:35

Ik wil ook wel part-time onderwijsadviseur worden. Wat schuift dat?

At_Dawn_They_Sleep | 24-05-23 | 13:20

Onderwijs wordt enorm gestoord door de influx van nieuwe Nederlanders. Ik denk dat het beter is dat we Arabisch les gaan geven. Denk dat het onderwijs dan relatief beter wordt. En we moeten het toch een keer gaan leren spreken. Want uiteindelijk zal het Arabisch de voertaal worden in de EU…

MeneerGuggenheimer | 24-05-23 | 13:19

Dit is gewoon het resultaat van jarenlang links onderwijs.
Links heeft daar al decennia de macht.
Bakken met geld moeten er naar toe en om de paar jaar wordt het wiel weer uitgevonden, uiteraard een links wiel.

pejoar | 24-05-23 | 13:18

Mijn kinderen leren prima lezen, niks aan te merken op de school, methode of juffen. Echter, leren lezen op school is een onderdeel van het proces. Een niet te onderschatten onderdeel is ook: thuis lezen. Samen lezen, voorlezen, al vanaf dat ze een beetje kunnen brabbelen. Onderweg de borden lezen, noem maar op.

John McClane | 24-05-23 | 13:18 | 3

Precies! Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor fatsoenlijk aan tafel zitten en eten. Maar ja, opvoeden kost veel tijd en moeite. Dat moeten we niet willen met z'n allen...

At_Dawn_They_Sleep | 24-05-23 | 13:22

Heel erg juist!

2Little2Late | 24-05-23 | 13:31

Inderdaad, naast mijn ouders wonen Polen, prima mensen hardwerkend, maar hun dochtertjes (tweeling) spreken alleen pools, zal wat worden als die naar school moeten.

Clint Hardwood | 24-05-23 | 13:40

Opeens weet je het, je wordt onderwijsraadpleger, goede geldelijke voorzieningen + pensioen zeg maar net zo comfortabel als onze EU-parlementariërs.

meneer Q | 24-05-23 | 13:17 | 1

- weg, staat al ergens

NerdAlert | 24-05-23 | 13:26

Zijn er ook onderwijsadviseuradviseurs?

Sinterbikske | 24-05-23 | 13:16 | 2

Natuurlijk geld genoeg in het onderwijs. Kijk maar bij een van de vele bedrijfjes gespecialiseerd in adviseurs voor onderwijsadviseur melioradvies bv

Weet ik veel!? | 24-05-23 | 13:22

Ik woon in een grote stad en volgens mij zijn er erg goede scholen -in de betere wijken -en een paar zwakke scholen -in de slechte wijken. Drie maal raden wie er in de betere wijken wonen, en wie in de slechte wijken.

Après toi | 24-05-23 | 13:16 | 1

Bosjesmannen?

Blonde Nel | 24-05-23 | 13:18

Je gaat geen mens kunnen overtuigen om voor een hogere werkdruk en een minder salaris van adviserende rol naar terug voor de klas staan te gaan.
Geen mens.
Dus: overbetaalde adviseursfuncties lager schalen dan de meer waardevolle handjes aan het bord.
Dat is wat er moet gebeuren. (maar het zal wel inhakken worden op de mensen die gekozen hebben voor rust en betere financiën, hoe durven jullie!)

Kouwe Kees | 24-05-23 | 13:13 | 2

Er zijn zeker WEL van die mensen. Zij staan vanuit een (op zich mooie) ideologie voor de klas, en zien in 'resultaat' meer dan een hoge cito-score.
Ik heb ooit als vrijwilliger meegedraaid op een outdoor-kamp voor vluchtelingkinderen, en heb met volle bewondering gekeken hoe deze jonge (veelal leraren -al dan niet in opleiding-) mensen deze kinderen begeleiden. IK bleek dat echt niet te kunnen, en moest me echt voorhouden hoe IK als kind in dezelfde omstandigheden zou reageren. MIJN werk is het niet.

De kinderen zelf kan ik het dus niet verwijten, het is het gedrag van hun (groot-) ouders waar ik echt niet tegen kan. Ik pleit voor opvang in de nabijgelegen regio: goedkoper, bekendere omgeving, minder omschakel- en aanpassingsproblemen etc. Maar ja.... het asielgebeuren is echt een asielINDUSTRIE geworden.

klimgek | 24-05-23 | 14:01

@klimgek | 24-05-23 | 14:01:
Ja uiteraard uitzonderingen zijn er altijd.
Meerdere sectoren die tegenwoordig draaien op inzet van vrijwilligers (helden van het eerste uur, echt), maar dat is niet hoe het hoort.
Adviseursfuncties vreten het budget op en het uitvoerende werk moet op een kutloon of vrijwilligersbasis. Schofterig.

Kouwe Kees | 24-05-23 | 14:53

Ik heb maar 1 advies voor het onderwijs: "Ga! Lesgeven!"
Zo, klaar. Ken'k ff vangen?

Graaisnaaiert | 24-05-23 | 13:13 | 3

Bij ontwikkelde en zelfdenkende studenten heeft toch niemand baat?

zwenkwieltje | 24-05-23 | 13:15

Misschien is het beter om dit te zeggen tegen het Ministerie van Onderwijs. Het is belachelijk welke dingen er door de jaren heen bij het (basis)onderwijs zijn neergelegd. Geloof me, de leerkrachten willen wel! Gewoon weer terug naar de basis: rekenen, taal/spelling, wereldoriëntatie, af en toe wat creatiefs en lichamelijke opvoeding er tussendoor.

2Little2Late | 24-05-23 | 13:30

Maar we hebben ook geweldige ministers van Onderwijs: de één schreeuwt en tiert alles bijeen, de ander vindt zichzelf reuze geweldig en onmisbaar. Beiden acht ik tot weinig positiefs in staat.

dathoujetoch | 24-05-23 | 13:11 | 1

Die zorgen er idd. wel voor dat 't blauwe lijntje over 5 jaar totaal is verdwenen.

vliegende knorrepot | 24-05-23 | 13:43

Is er ook een school waar je voor onderwijsadviseur kan leren?

hero_of_heaven | 24-05-23 | 13:10 | 3

Nee maar Hugo de J. kan je wel wat tips geven.

zwenkwieltje | 24-05-23 | 13:12

De onderwijsadvieseursschool.

Flightless bird | 24-05-23 | 13:17

Ja, de Onderwijs-adviseur-school.

meneer Q | 24-05-23 | 13:19

Zo heb ik ooit een grafiek gezien waarin de alcoholinname in Polen werd afgezet tegen temperatuurschommelingen in Rio de Janeiro. De correlatie was onmiskenbaar.

TheWriter | 24-05-23 | 13:09 | 1

U is onderwijsadviseur ?

robbie103 | 24-05-23 | 13:43

Waarmee is aangetoond dat een onderwijsadviseur een bullshitbaan uitoefent.

Kill_Blinton | 24-05-23 | 13:07 | 1

Niet alleen dat maar ook zeer schadelijk.

zwenkwieltje | 24-05-23 | 13:11

Ik heb ergens nog zo'n rood-blauw 3D-brilletje. Misschien dat de grafiek er mooier uitziet met dat ding.

UnderTheDevil | 24-05-23 | 13:07

Onderwijsadviseuradviseur daar zit het echte geld.

PaardenliefhebberVet | 24-05-23 | 13:07

Welke achtergrond hebben al die nieuwe onderwijsadviseurs?

Ruimedenker | 24-05-23 | 13:04

Onderwijsadviseur = ex-leraar

puszuiger | 24-05-23 | 13:04 | 5

Adviseurs zijn meestal ambtenaren of (ex-) politici.
Die hebben de benodigde connecties, en het noodzakelijke gebrek aan kennis om voor de overheid te mogen werken.

Dandruff | 24-05-23 | 13:16

@Dandruff | 24-05-23 | 13:16: LOL @ "en het noodzakelijke gebrek aan kennis om voor de overheid te mogen werken."

At_Dawn_They_Sleep | 24-05-23 | 13:19
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl