Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oekraïne heeft ff geen tijd voor gedoe Volkskrant

Proest

Volkspravda? JA IS GOED PIETER KLOK

Die oorlog, daar wordt natuurlijk niemand gelukkig van. En hier doen 'we' allemaal of meneer Zelensky de grote verlosser van de vrije wereld is, het laatste bastion tussen de droomocratie van Sjoerd Sjoerdsma en allesonderdrukkende sovjetdictatuur, maar dat is natuurlijk niet zo - Oekraïne was voor de oorlog al een corrupt peopland met een boel werk te verrichten en daar gaan een paar polderpatriots echt niets aan veranderen als de Russen eenmaal zijn opgerot. ENFIN, het is oorlog en in een oorlog gaat het er goor aan toe. Iedereen leeft onder hoogspanning, militairen pikken auto's in, mensen worden van straat geplukt, knapen richting het front gedwongen. Het is nou eenmaal oorlog, iedereen is nodig, veel is geoorloofd - en dat gebeurt niet alleen bij de Russen, maar ook bij de Oekraïners. Komt de Volkskrant met een verhaal dat de Oekraïense rekruteringsofficieren van die bikkels zijn. "Niet alle officieren nemen het zo nauw met de wet. De druk om zo snel mogelijk te mobiliseren is groot." WAT??? En toen dacht de Volkskrant: goh laten wij eens wijsneusje gaan spelen en een REACTIE vragen. En Wat Er Toen Gebeurde Zal U Verbazen (rip Vice):

SURPRISE

Reaguursels

Inloggen

Zo'n 1,4 miljoen Oekraïners zijn vrijwillig bezig met het leger. Dan heb je nog milities, je hebt ook miljoenen mensen gratis voor niets bezig zijn met belangrijke zaken. Wapens repareren, wapens maken, nieuwe wapens verzinnen en maken en uitvoeren.

Zo'n beetje het hele volk doet wat. Van een anti-tankmijn verplaatsen of de bevrijdende soldaten volstoppen met worst en augurken. Iedereen doet wat.

Als dat soort verzet je niet diep in je hart raakt dan heb je geen hart.

DeEnigeWaarheid | 16-05-23 | 01:34 | 2

Persoonlijk vind ik het een diep treurig conflict dat mij op geen enkele manier positief raakt in mijn hart.
Wat het des te treuriger maakt zijn alle onruststokers buiten de Oekraine die voor het gemak maar even vergeten wat zich er voor februari 2022 afspeelde.
Alsof de Oekrainers een stelletje heiligen zijn die zomaar al het kwaad in deze wereld over zich heen kregen. Maar als je de vriendjes van de grootste jongen in de klas maar blijft treiteren dan kan je op een dag klappen verwachten.
Dat de Oekraine zich nu als een soort Calimero probeert te profileren en de Westerse politici daar voor vallen is des te treuriger.

DeEchteToverTrol | 16-05-23 | 05:30

@DeEchteToverTrol | 16-05-23 | 05:30: In Calimero had je inderdaad een vogeltje met een eierschaal op z'n hoofd die elke aflevering weer een invasie moest terug slaan. En maar klagen dat ie deed. Onbegrijpelijk. Als Calimero gewoon even wat RT videotjes had geresearcht had hij zo geweten dat hij eigenlijk liefdevol bevrijd werd van de Nazi's.

GeheidEenGeit | 16-05-23 | 06:40

Die jongens die niet willen vechten, stel dat die overblijven als de winnaar bekend is, ze hebben dan stemrecht en gaan lekker leven, eigenlijk dus opportunisten die een ander het werk laten opknappen.
Doet me denken aan die linkse wajongers hier die het allemaal zo goed weten, wat is hun basis om mee te willen doen in de maatschappij? Welke fundering staat er onder die maatschappelijk demissionaire lieden?
Vechten, werken, meedoen willen ze niet, de anderen het laten opknappen is voor velen een levensmotto.
Zitten ze nu op de wc met het bordje Berlijn op de spoelbak? Of in de keuken bij de klok met Shanghai? of in de berging, daar zal een bordje Mexico hangen, zo reizen ze wat rond hoor en hun verzorger speelt het mee en controleert de paspoorten.

28 | 15-05-23 | 23:46 | 1

Niet alle Wajongers willen thuis zitten. Bij het opheffen van sociale werkplaatsen zijn er giga veel naar eigen ongenoegen in de Wajong terechtgekomen terwijl ze altijd goed werk hebben mogen verrichten. Reden was vaak net niet genoeg niveau. Daar zijn er zeer veel van, graag hadden ze gewoon nog gewerkt in deze maatschappij, maar het is hen uit gemak gewoon ontnomen, want gemakkelijker!

Jan, Leiden | 16-05-23 | 00:29

Transparantie over rekrutering van soldaten is toch in eigen belang van Oekraïne? Nu ze geen commentaar geven lijken ze de schijn tegen zich te hebben. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat Oekraïners naar het front worden gedwongen.

Jan, Leiden | 15-05-23 | 23:15 | 2

De wereld is niet zozwart-wit maar de mannen die nog de moed hebben om te gaan vechten worden na een belabberde training direct naar het front gestuurd zonder fatsoenlijke wapens of andere ondersteuning.
Waar al die Westerse wapens gebleven zijn is ook een raadsel want inmiddels zouden er toch wel 3 wapens per Oekrainse soldaat moeten zijn.

DeEchteToverTrol | 16-05-23 | 05:35

Je moet eens praten met Oekraïeners hier, Ja er is dwang en er is ook angst voor het "eigen" leger, als die alleen maar denken dat je Russisch gezind bent ben je je leven niet zeker, en Ja ze martelen ook.
Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid, en dat heeft WikiLeaks wel bewezen hoe goed je propaganda ook is.

patrick023 | 16-05-23 | 05:54
-weggejorist-
Repliek_in_stijl | 15-05-23 | 23:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus de Oekraine is net zo corrupt als Rusland? Voor wie moeten "we" nu zijn dan. *verward

Koppig | 15-05-23 | 23:07 | 2

Voor de verdediger. Als je achter een agressor als putin staat verdien je een nekschot.

Reagiertank | 16-05-23 | 00:57

Als Ilse de Graaf in Moskou was gebleven, zou ze misschien wel opgepakt worden voor "spionage".
Nederland had dan niets kunnen doen.
Daarom steun ik deze oorlog, al was ik veel liever pacifist gebleven.

snapal | 15-05-23 | 22:39 | 1

Dus je steunt een oorlog omdat als iemand iets niet had gedaan, we hypotetisch gechanteerd hadden kunnen worden?

ReyNemaattori | 16-05-23 | 00:29

De NRC had gewoon een interview verzonnen.

Piggelmee | 15-05-23 | 22:27

Die foto...... brrrrrrr

At_Dawn_They_Sleep | 15-05-23 | 22:17

Totaal de weg kwijt, daar bij De Azijnbode

Dickie1908 | 15-05-23 | 22:13

De bezorging van de volkskrant is best wel bagger, ooit een reden (lang geleden) die krant op te zeggen. Het zal in Kiev niet anders zijn, dus snap wel dat Zelensky even een middelvinger opsteekt.

Nuuk | 15-05-23 | 22:11
-weggejorist-
Wim-Ig | 15-05-23 | 22:10

Ik las vandaag ook in Nederlandse media dat Zelenski helemaal geen vredesduif is. Hij wilde namelijk Rusland ook in Rusland bevechten. Hoe durft hij?

Mokum Kosher | 15-05-23 | 22:04 | 3

Die dwerg heeft kernwapens, dat redt hem.

snapal | 15-05-23 | 22:47

Inderdaad. Schandalig dat de Amerikanen, *(kuch) Biden te angstig is voor de derde wereldoorlog. Als je de oorlog wil winnen moet je de oorlog naar de tegenstander brengen.

Gelukkig zijn de Europeanen wat slimmer dan opa Biden. Zij snappen dat het afstoppen van de Russen, of het liefst ze vernietigen enkel noodzaak is.

Storm Shadow is enkel het begin. Er ligt genoeg in de voorraden van met name Britten en Fransen wat heel het Russische leger in Oekraïne een nare dood gaat bezorgen of erger.

De verwarring ontstaat vaak uit de domme legendes dat bijvoorbeeld de Fransen een autonoom nucleaire macht is met een leger waar je U tegen zegt.

Psoglav | 15-05-23 | 22:53

@Psoglav | 15-05-23 | 22:53: Voor het geval je het niet doorhebt, dit conflict speelt op het Europeesche continent. Voor de Amerikanen is dit al 'de strijd naar de vijand brengen'.

En Europa is wederom de klos en vangt de grootste economische maar ook maatschappelijke klappen.

ReyNemaattori | 16-05-23 | 00:30

Maar in diezelfde Volkskrant staat vandaag ook dat Oekraïne van de UK prachtige state-of-the-art Storm Shadow kruisraketten krijgt. Die dingen kunnen door bunkers heen gaan, en hebben een bereik van meer dan 250 km, ''Om de vijandelijke luchtverdediging en de radar te omzeilen, vliegt de Storm Shadow op een hoogte van slechts 30 tot 40 meter naar zijn doel.''

Ze kosten maar liefst 2,2 miljoen per stuk, maar dan heb je ook wat. Ze kunnen de hele Krim nu aan flarden schieten, ook de Zwarte Zee vloot van de Russen:

"De afstand van de frontlinie tot de marineschepen met hun Kalibr-kruisraketten in de baai van Sebastopol is 298 kilometer en 700 meter', twitterde het ministerie van Defensie in Kyiv. De Russische marine heeft al het zekere voor het onzekere genomen.''

Hahaha! Zijn zeker een stuk buitengaats gaan liggen, net buiten de actieradius van die Storm Shadow.

Dat ze die kutRussen helemaal aan flarden moge schieten.

Dr_Johnson | 15-05-23 | 21:53 | 3

It is the way.

Psoglav | 15-05-23 | 22:05

Verdomd, die fabriek die die Storm Shadows heeft ontworpen heeft ook mijn auto ontworpen. Toch maar even in die heimat de topsnelheid uit gaan testen, al is mijn bereik sowieso verder ;).
Maar goed, het zijn kruisraketten dus dan is bereik relatief; je kunt ze ook onder een straaljager hangen en laat nou net het VK Oekipiloten daarvoor aan het opleiden zijn...

Graaisnaaiert | 15-05-23 | 23:34

Rolls Royce Silver Shadow?

Beste_Landgenoten | 16-05-23 | 00:52

Brr ja een verzoek om wederhoor doen. Gatverdamme.

RandyBiel | 15-05-23 | 21:29

In de media lees je ook wat het nut is om Bachmut zo standvastig te verdedigen.
Het heeft geen nut, strategisch onbelangrijk, het is maar een dorp bla bla.
Maar ze vergeten dat er massaal Russen zitten, die blijven aanvallen tot ze erbij neervallen, een prima gelegenheid voor een defensie om ze te elimineren.
Bovendien is het gebied toch al verwoest, het spaart andere gebieden die nog intact zijn.
Bachmut is een Stalingrad geworden voor die Russen, net goed.

snapal | 15-05-23 | 21:28 | 6

@Nuuk | 15-05-23 | 22:09: Inderdaad, er zijn wegen die de Russen gebruiken voor hun bevoorrading, de logistiek bemoeilijken is altijd een goeie strategie.

snapal | 15-05-23 | 22:25

@snapal | 15-05-23 | 22:20:
Nee, media en propaganda daar win je de oorlog mee, zonder propaganda krijgen ze de NAVO niet mee en die zijn op een point of no return.
WikiLeaks heeft dat mooi aangetoond, na de vele openbaar gemaakte leugen verviel de support en moest NAVO stoppen met de oorlog door het wegvallen van de steun, ze gaan met china precies het zelfde doen, eerst jaren lang alleen berichten in de media over hoe slecht ze zijn en daan steeds verder en verder tot ze Taiwan kunnen in gaan zetten om het laatste te forceren.
Zie de Oekraïne als Cuba en , en JA de amerikanen hebben geprobeerd om ze binnen te vallen, maar ze waren te luidruchtig en werden gesnapt.

patrick023 | 16-05-23 | 06:07

@snapal | 15-05-23 | 22:20:
Ursula liet weten dat er erg veel Oekraïeners waren gesneuveld, toen ging die kabouter over zn zeik, dus niet alleen Russen sneuvelen, het propaganda filter houd een kant van de berichtgeving weg.

patrick023 | 16-05-23 | 06:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang Oekraïne de VK geen antwoord geeft, krijgen ze geen F - 16's. Alles om de pers (vrijheid) te beschermen. Stel je voor, dat het parlement hier de pers zo zou negeren!

vladimirows | 15-05-23 | 21:22

Wat me nog het meeste stoort eigenlijk aan zo'n Volkskrant broddelwerkje is niet zozeer dat het slecht onderzocht is en waarschijnlijk fake news om de doodsimpele reden dat echte mannen, en vrouwen, hun land met hand en tand willen verdedigen. Nu kennen we dat niet zo heel goed in Nederland. Laten we eerlijk zijn niemand van onze vrienden hier zat in het verzet en waarschijnlijk hun vaders en moeders ook niet. We gingen snel en braaf liggen voor de Duitsers, voor de nazi's. Misschien omdat een groot gedeelte uit de protestantse en ook katholieke delen van ons land wel sympathie voelden voor de nazi's. NSB werd wel heel rap heel groot en heel snel.

Maar zo werkt het niet voor andere volkeren. Neem de Zwart-Rode "Bandera" vlag. Vaak aangehaald door extreemrechtse, hoe ironisch ook, Poetin-liefhebbers als bewijs dat dit soort tekens voor bloed en bodem, zonnewielen, runentekens allemaal bewijs zijn dat ze daar in Kiev nazi's zijn. Met een joodse president, die Russischtalig is, maar deze mensen zijn niet heel slim.

Alleen is het bloed en bodem, zonnewiel, de runentekens al zoveel langer onderdeel van de "Roes" dan de nazi's. Ze stammen af van Zweden en Denen. Het is hun cultuur. Hoe zij het zien is simpel. Geel-Blauw is voor tijden van voorspoed, Zwart-Rood is voor de vruchtbare aarde en het bloed wat we er voor willen geven om ons land te hebben.

Dit is niet van gisteren. Dit is al eeuwen zo. Het enige verschil met nu is dat nu Joden, Moslims (Tataren en Tsjetjenen) en christenen (orthodoxe en katholieken) zij aan zij vechten voor vrijheid en democratie.

Er hoeven geen ventjes van de universiteit geplukt te worden omdat alleen al het eergevoel zegt dat je moet meehelpen. Er zijn wachtlijsten om te mogen gaan trainen. Maar laten we stellen dat eer niet genoeg is. Gemiddelde Oekraïense soldaat krijgt 3000 euro netto per maand. Ook die in de achterhoede en daarnaast gevarengeld.

Ze zijn niet achterlijk in Kiev. Wel bij de Volkskrant. Zoveel is duidelijk.

Psoglav | 15-05-23 | 21:16 | 16

@Nuuk | 15-05-23 | 22:29:

Ik zie geen enkele reden om iemand die niets snapt of wil snappen van de problematiek rondom de Russen en willen pretenderen dat hun heimat niet nazi-gezind was serieus te nemen.

Eerst maar eens je best doen Nuuk. Fijne wedstrijd verder.

Psoglav | 15-05-23 | 23:03

@Psoglav | 15-05-23 | 23:03:

Daar ga je weer; beetje diskwalificeren, te keer gaan, niet inhoudelijk.

Waaruit blijkt dat ik er niks van snap, leg het dan ook maar uit. Ik krijg nu een paar scheldtegels van je terwijl ik in mijn reactie gewoon een paar duidelijke stellingen heb. Dear kan je op reageren. Je kan ze checken en dan mag je mij zeggen wat ik er niet van snap.

Nuuk | 15-05-23 | 23:14

@Nuuk heel duidelijk toch, volgens psoglav waren wij heel Nazi liefkozend. We zijn totaal niet overlopen en onderdrukt door de meest moderne en efficiente gevechtsmachine tot dan toe ooit losgelaten.

Baksteenbakker | 16-05-23 | 00:22
▼ 13 antwoorden verborgen

Stel dat Putin was geslaag in zijn opzet, dat in drie dagen Kiev was bezet en er nu een Lukashenko 2.0 een vazalstaat aanstuurde. De internationale verontwaardiging voor de Bühne zou minstens twee dagen heel groot zijn geweest en na drie dagen zou iedereen z'n schouders er over hebben opgehaald.

bisbisbis | 15-05-23 | 21:04 | 10

@drs. Levi Samsonov | 15-05-23 | 21:23: Uiteindelijk wel misschien.
Maar zoals gezegd, de Baltische Staten en Polen staan bovenaan het lijstje van Poetin.
Dat zei hij al, jaren geleden, toen werd er weinig aandacht aanbesteed, behalve dan die landen die op het lijstje stonden.

snapal | 15-05-23 | 21:36

@drs. Levi Samsonov | 15-05-23 | 21:23: Nee, juist niet, daar zit de marionet van Poetin.

snapal | 15-05-23 | 21:39

@drs. Levi Samsonov | 15-05-23 | 21:23: precies! En dan werden er in Amsterdam allemaal beelden van de nog immer door de Russen verafgode Josef Stalin neergezet en musea aan dat Adolf Hitlervriendje gewijd. Ik ken, verdomd als het niet waar is, geen enkel beschaafd land waar een bewezen massamoordenaar als lichtend voorbeeld wordt gezien en werkelijk geen enkel intelligent mens dat begrip heeft voor het Russische gelul over bedreigd worden. Ergens rond 1814 aangevallen door Napoleon en in 1941 door kameraad Hitler. En maar janken over bedreigd worden en de zogenaamde 20 miljoen dooie Russen die de door Rusland en Duitsland gezamenlijk gestarte oorlog Rusland gekost heeft. Dat waren helegaar geen Russen, dat waren Sovjetsoldaten waaronder zo'n 6 miljoen Oekraïners. Rond de helft van die 20 miljoen werd afgeknald door hun eigen leger en de rest werd na bewezen diensten grotendeels afgevoerd naar de goelags. Dát is de Russische manier van leven die Stalin apogoleet Poetin voorstaat. Het is maar wat je lekker vindt. Oekraïne en andere voormalige Sovjet Staten vinden die manier van leven niet zo heel tof en zijn details als de holodomor niet vergeten. Wat doet u hier eigenlijk nog, wat heeft u hier in vredesnaam te zoeken. Ga naar Rusland en hang een poster van Stalin boven uw bed.

BenZen | 15-05-23 | 23:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Toen die Zelensky een dag of tien geleden hier rondliep, zat ik me wel af te vragen wat de gevolgen zouden zijn als hij hier in Nederland vermoord zou worden. Dat hoopte ik natuurlijk niet, maar wat als?

SNAFU | 15-05-23 | 21:04 | 7

'Geschokt'

foreverman | 15-05-23 | 21:18

Was Zelensky hier? Ik zag wel Pinokkio de hele dag met zijn bek wijd open rondlopen.... was dat Zely, die aan zijn arm hing dan?

vladimirows | 15-05-23 | 21:36

Ja man, je wordt er onpasselijk van. Al dat oerstomme, niet gepaste, gelach van die "personeelsmanager". Eigen land staat in brand, maar voor eigen gewin op onze herdenkingsdag der gevallen, deze gast uitnodigen. Dan ben je echt de schaamte voorbij. Dan weet je niet wat onze geschiedenis is.

Phantomas | 15-05-23 | 22:55
▼ 4 antwoorden verborgen

was de Volkskrant niet fout tijdens WOII? Maarja Nederland is top in deugen veilig , hoog en droog , vinger wijzen en wapperen

HetOorAakel | 15-05-23 | 20:59 | 5

NRC toch?

Sinterbikske | 15-05-23 | 21:13

De meerderheid deugt nog steeds in de oude en originele zin van het woord.
Maar die krijgen geen microfoon en script.

NiCeY | 15-05-23 | 21:18

@Sinterbikske | 15-05-23 | 21:13: de Telegraaf en de Standaard waren echt fout. NRC is een fusiekrant, de eem was wat volgzamer de ander rebels

Shoarmamasutra | 15-05-23 | 21:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is ok om niet te moeten willen vechten in de frontlinie.
Maar ga dan in de logistiek werken, of wordt hospik. Of weet ik veel.
In mijn ogen ben je een landverrader, als je anderen de kastanjes uit het vuur laat halen.
Alles is toch beter dan je vrijheid te moeten inleveren aan die kutrussen. (als daar al bij blijft)

snapal | 15-05-23 | 20:52

Bij de Volkskrant geloven ze in tijden van oorlog nog in de wet. Wat een heerlijke naïeve schattebouten werken daar op de redactie.

Kaal-dik-en-lelijk | 15-05-23 | 20:48 | 2

Ja ,met spelletjes heb je toch ook regels?hou je je daar niet aan, speel je vals .dat kan toch niet zomaar ?

bowlfabriek | 15-05-23 | 20:58

En die Volkskrant journalisten leven dan ook nog eens in een land waar de rechters de neus dezelfde kant op hebben staan als hun zelf.

GSOnafhankelijk | 15-05-23 | 21:13

Ik ben niet alleen kwaad om de valse voorstelling van zaken van de "Volkskrant". Ik ben vooral kwaad omdat het een sensatiezoekend broddelwerkje is. Laaghartig stupide nep-journalistiek van een zooitje "man-bun" dragende veganisten. Waarom moeten de echte mannen jullie altijd uit de stront helpen en krijgen we niets anders dan minachting?

Zonder krijgers hadden jullie Russisch gesproken of Duits zooitje losers. In hun spreekwoordelijke "ijver" vergeten ze godvergeef ze de honderdduizenden omaatjes die lopen te koken voor de troepen, de monteurs die alles repareren, de ambulance-chauffeurs die in een YPR door het slagveld racen om gewonden op te halen. De hospiks die onder vuur gewonden verzorgen. De mensen die gewonden helpen rehabiliteren. Alle mensen die niet aan het front staan om dapper, ja dapper zijn is niet heldhaftig zijn het is je angst overwinnen want iedereen schijt in zijn broek, kogels en granaten te koppen en te doen wat gedaan moet worden.

Oh en ja. Ik ga dit ook naar de redactie van de Volkskrant schrijven.

Voor de duidelijkheid er is geen professioneel leger wat angsthazen naar het front stuurt om de doodsimpele reden dat je verliest. Oekraïners weten dit, Russen nog niet.

Psoglav | 15-05-23 | 20:47 | 9

@letopuwzaak | 15-05-23 | 21:11: Hij heeft wel gelijk.
De moed/moraal, kennis en vechtlust van de Oekrainse soldaten staat buiten kijf.
Mede dankzij onze opleidingen en wapens, dat dan weer wel.
Ons is dus de Navo, voor de duidelijkheid.

snapal | 15-05-23 | 22:10

@snapal | 15-05-23 | 22:10:
Hij heeft vaak gelijk, je moet alleen door een brei van beledigingen en sarcasme heenworstelen en het is allemaal nogal hitserig met veel kinderachtige respons. Qua inhoud leer ik er wel van wat.
Ik had het met Nuuk over een andere kant, die ook bestaat. En waar ook over gesproken mag worden. Meer op micro niveau, waar grote oorlog denkers -en die zijn ook nodig-dat bagatelliseren of verheerlijken en meer het grotere plaatje bekijken. Het is er allebei.

letopuwzaak | 15-05-23 | 22:32

@Nuuk | 15-05-23 | 21:23: Ja , was de laatste tijd al verdacht stil . En u kon wel eens gelijk hebben .

Hetiswathetis | 16-05-23 | 08:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Iedereen die nu boos is dat media soms ook de andere (duistere) kant van de medaille laten zien waren vroeger zeker ook boos op de journalisten die de misstanden van Uncle Sam in Iraq circa 20 jaar geleden en Vietnam circa 50 jaar geleden aan het licht brachten?

Kartelmaster2000 | 15-05-23 | 20:47

In tijden van vrede kan je mooi filosoferen hoe anderen in oorlogstijd hadden kunnen gedragen.
"Je had ook nee kunnen zeggen"
"Je had niet hoeven te gaan"
"Je had niet hoeven mee te werken"
In de Tweede Wereldoorlog zat de Duitse bezetter hier in Nederland en zat ons geweten in Engeland.
Gegarandeerd dat het er in Oekraïne niet altijd netjes aan toe zal gaan, maar dat zoeken ze na de oorlog maar uit als er tribunalen komen en mensen zich moeten verantwoorden.

Osdorpertje | 15-05-23 | 20:42 | 2

Je zegt: na de oorlog...

ZZP-er | 15-05-23 | 20:44
-weggejorist-
niv01 | 15-05-23 | 20:40 | 1

Dit is wel schandalig, de belangrijkste krant van Nederland bewijst je de eer contact op te nemen en dan zeg je af. Kan zijn dat ze in de Oekraïens de verantwoording niet aandurven om in zo'n belangrijk medium wat te schrijven. Een fout woord en je verliest een oorlog.

jan huppeldepup | 15-05-23 | 20:38 | 1

Dat is inderdaad wel het denkvermogen van een VK journalist.

entredeuxverres | 15-05-23 | 21:22

Wat een uiterst zielig dom stukje van de Volkskrant. Nee, zooitje geitenwollensokken dragende stinkhippies het vergt een bepaald soort karakter om te dienen aan het front. Maar voor elke bikkel die aan het front gaat staan zijn er tussen de 9 en 10 bikkels nodig in de achterhoede. Als is het maar om eten te koken, gewonden te verzorgen, logistiek te rijden enzovoorts.

Ik kots op dit soort zogenaamd "pacifistische" zelfpijperij van linkse watjes. Jij durft niet en derhalve kan je ook niet vechten? Helemaal prima. Ga aardappels schillen dan.

Je moet sterk in je schoenen staan om aan het front te kunnen dienen. Gemiddeld minder dan 10% van een leger kan dit aan, tijdelijk aan althans want ze komen bijna allemaal stuk thuis. Maar wat moet dat moet.

20% van het leger in Oekraïne bestaat uit vrouwen. Twintig procent. En nee, die staan niet allemaal aan het front of liggen in een greppel te schieten maar ze doen allemaal nuttig werk.

Oorlogen worden niet door sterke mensen die vechten tot de dood en vooral ook de mensen die ze ondersteunen om te kunnen blijven vechten.

Dus krijg een nare ziekte Volkskrant.

Psoglav | 15-05-23 | 20:38 | 2

Ja, makkelijk praten vanuit je luie stoel.
Ga er dan zelf maar heen.

ZZP-er | 15-05-23 | 20:47

Heb je hem weer.

entredeuxverres | 15-05-23 | 21:23

"En hier doen 'we' allemaal of meneer Zelensky de grote verlosser van de vrije wereld is, het laatste bastion tussen de droomocratie van Sjoerd Sjoerdsma en allesonderdrukkende sovjetdictatuur, maar dat is natuurlijk niet zo"

Nou nee dat doet niemand, dat doet vooral het clubje van Zelenski haters. In karikaturale, sarcastische of grappige vorm moeten we steeds weer opnieuw horen wat voor corrupt nazi kudtland Oekraïne zou zijn. Wat voor pot ellende het daar is, waarbij we maar voorbij gaan aan de enorme ontwikkeling die het land heeft doorgemaakt, in tegenstelling tot KGB terreurland Rusland, richting democratisering, verbetering van de omstandigheden, vrije(re) pers en media en de omschakeling van USSR economie naar een moderne open economie. Ik zeg kijk eens waar dat land vandaan komt en oordeel dan opnieuw.

Maar inderdaad, rekrutering in Oekraïne is geen feest en ook daar zijn er velen die niet willen sterven en dus de mobilisatie ontduiken. Er is zelfs erg veel corruptie, slechte leiding aan het front, oude Sovjet-reflexen in het officierenkorps en veel nodeloze verspilling van mensenlevens. Dus nee, niet alles is pais en vree. Wie had dat overigens gedacht? Toch niet die Zelenski-haters?

Beste_Landgenoten | 15-05-23 | 20:36 | 17

@Nuuk | 15-05-23 | 21:13: er wordt op RT bijna dagelijks gefantaseerd over de strijd tegen het Westen. De schepen liggen hier voor de kust de onderzeekabels in kaart te brengen. Er zijn nog wat extra kruisraketten in Kaliningrad op ons gericht. Het gaat kortom niet slechts om de vraag of hun leger in staat is het tegen ons op te nemen. Toen ze de troepen aan de grens met Oekraine aan het opbouwen waren wist men hier ook zeer zeker dat er geen inval zou plaatsvinden. Het playbook van de Russen is niet op Westerse redelijkheid gestoeld.

BobDobalina | 15-05-23 | 21:41

@BobDobalina | 15-05-23 | 21:41: Hoe kun jij nog RT kijken? Krijg al mijn nieuws over Rusland alleen nog via de msm te zien het laatste jaar.

Sinterbikske | 15-05-23 | 21:57

Dat EU-lidmaatschap en mogelijk lid van de Navo is een extra stimulans voor Oekraine om intern schoon schip te maken met de corruptie. Daar kan toch niemand tegen zijn? En als zij lid willen worden van de EU en de Navo is dat toch aan hunzelf? Als ze aan de voorwaarden voldoen, waarom niet? Ze hebben bewezen een prima slot op de deur te zijn tegen schurkenstaat Rusland en geopolitiek gezien heb ik ze liever bij ons dan tegen ons. het is geen 1989 meer, geen glasnost & perestroijka, de muur is gevallen en er is nooit de vraag "en nu" gesteld, het was feest, de voormalige Oostbloklanden wisten niet hoe hard ze onder de sovjetvleugels van Rusland moesten uithollen richting EU en Navo en ja, nu is de beurt aan de Oeki's, Dikke prima onder een president die de juiste man op de juiste plaats op de juiste tijd is.
Dikke prima toch?

Graaisnaaiert | 15-05-23 | 23:26
▼ 14 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen waarom in oorlogstijd namen van steden veranderen?
Kiev is voor mij gewoon Kiev en niet ineens Kyiv.
Moskou heet ook nog steeds Moskou.
Kiev dus.

Ruimedenker | 15-05-23 | 20:35 | 15

@bisbisbis | 15-05-23 | 20:59: Hmmm een aantal van de namen die je noemt zoals bijvoorbeeld Dunquerque is natuurlijk van oorsprong duinkerke maar wel aardig van de franstaligen om het zo in het frans te schrijven dat het bijna hetzelfde klinkt.

A.I. van Dee | 15-05-23 | 21:28

@A.I. van Dee | 15-05-23 | 21:28: Duinkerken en met hoofdletter .

Zwizalletju | 15-05-23 | 22:54
▼ 12 antwoorden verborgen

Niemand doet alsof Zelensky de grote verlosser is. Werkelijk nergens gelezen. Het is wel mooi om dat argument op te voeren en dan te ontkrachten met de verwijzing naar de corruptie in Oekraine. Heeft natuurlijk niets met de hele oorlog te maken of de agressie van de Russen. Maar het moet bijna altijd wel even worden gezegd als het over de oorlog gaat. Is het anti-establishment of spelen er nog andere motieven?

BobDobalina | 15-05-23 | 20:31 | 11

@BobDobalina | 15-05-23 | 21:28: Helemaal mee eens. Erg veel respect voor dat hij in Kiev is gebleven, terwijl het helemaal niet zeker was dat ze de Russen tegen zouden houden. Dan ben je zeker een held. Maar de manier waarop niet-relevante politici om hem heen hangen vind ik wel degelijk genant. Alsof ze hoogstpersoonlijk de ere-medaile verdiend hebben. Terwijl het waarschijnlijk de laatsten zullen zijn die je ooit aan het front tegen zult komen.

Toetsenbordridder | 15-05-23 | 21:48
-weggejorist-
Hetiswathetis | 16-05-23 | 07:50

@Toetsenbordridder | 15-05-23 | 21:48: Ik heb begrepen dat de Ali uit China zijn spullen nog steeds in KIEV verdeeld voor de rest van Europa ! Dus zo gevaarlijk is het er nu ook weer niet !

Hetiswathetis | 16-05-23 | 07:52
▼ 8 antwoorden verborgen

“Nederland was voor de oorlog al een corrupt peopland met een boel werk te verrichten en daar gaan een paar polderpatriots echt niets aan veranderen als de Duitsers eenmaal zijn opgerot.”

Citaat uit www.nostyle.ca in 1941

Het enige verschil: Oekrainers verzetten zich tenminste, NLse koningin rotte op de eerste dag oorlog al op naar Canada.

Wat - een - arrogantie.

redanx | 15-05-23 | 20:28

De Volkskrant is altijd urgent. Mensen zijn doorgaans niet liev voor elkaar en zeker niet in oorlogstijd. Het lijkt ze daar nogal te verbazen op de redactie.

JJMS | 15-05-23 | 20:26

*inlegvelletje

Flightless bird | 15-05-23 | 20:25

Over een paar dagen, in de weekend-bijlage in de loopgraven.

Normpje | 15-05-23 | 20:23

Maar nog steeds volhouden: hun oorlog is onze oorlog.

dathoujetoch | 15-05-23 | 20:23 | 1

Het is andersom, onze oorlog is hun oorlog en de EU en de VS zijn bereid te vechten tot de laatste Oekraïner.

Blauwpetje | 15-05-23 | 20:49

De azijnbode in “the fog of war” verstrikt. Het is al decennia een grote shit show. Gas, olie, graan, de corruptie, de Bidens burgeroorlog Putin en zijn kliek en nu oorlog, het militair industrieel complex. Geo politiek geld verdienen. Ja wn dat gaat nog wel even door. De oorlog lang uitslepen en dan de buit verdelen en de rekeningen vereffenen. De Oekraïne zal geheel in handen vallen van buitenlandse mogendheden, wie er ook t wint. De totale hel waar dat land doorheen gaat voor geld en macht.

P-unit | 15-05-23 | 20:22 | 1

That's it.

Phantomas | 15-05-23 | 22:47

In liefde en oorlog is alles geoorloofd

Trekhaas | 15-05-23 | 20:21

Dan gaan ze bij de VK nog een rare pijp roken …,oh, wacht,..

Normpje | 15-05-23 | 20:21

Misschien dat ze daar ook de gevangenissen kunnen legen.Anders hebben we hier nog wel wat gedetineerden die ingezet kunnen worden.Toch wereldwijd de laatste mode om je criminelen naar een ander land te sturen.Ruimt lekker op.

van stampij | 15-05-23 | 20:20

Mooi.

Thoth | 15-05-23 | 20:19

Gaan ze criminele Oekies inzetten? Dan hebben ze weer voldoende manschappen.

miko | 15-05-23 | 20:17

Trouwens, hoe Oekraïne uit de oorlog vandaan komt, qua corruptie etc, zullen we nog zien. Zou het nóg corrupter worden dan het al was, of juist minder?
Er zijn veel offers gebracht, en misschien heeft dat een zelfreinigende invloed op de bevolking. Je brengt niet zoveel offers om weer verder te modderen in een corrupt land, waar de graaiers het meest profiteren.

KeesBruin | 15-05-23 | 20:15 | 7

Het land is na WOII ook niet opeens veranderd, net zo min als Rusland. Terwijl de jonge generaties aan het front vechten, verstevigen de oude kleptocraten hun greep op het land.

Blauwpetje | 15-05-23 | 20:38

@MAD1950 | 15-05-23 | 20:37: Wij hebben geen offers gebracht in een oorlog. Althans de nu levende Nederlanders niet.

KeesBruin | 15-05-23 | 21:12

@KeesBruin | 15-05-23 | 21:12: Nee, maar we brengen wel offers voor de graaiers die ons regeren. En we blijven er maar op stemmen.

MAD1950 | 15-05-23 | 22:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Zoals de wind waait, waait het krantje.

Mr_Natural | 15-05-23 | 20:14

Schijten beren in het bos?

Werkelijk VK, trap nog eens een open deur in..

Wijze uit het Oosten | 15-05-23 | 20:13

Tja, bij de VK zijn ze toch niet helemaal goed op de hoogte wat 'in oorlog' inhoudt.

KeesBruin | 15-05-23 | 20:13

Die weerzinwekkende bek van Rutte.. *teiltje 2 binnen een uur

Botte Hork | 15-05-23 | 20:12 | 1

Toch knap dat hij het zolang volhoudt op die positie

jeweettochniet | 15-05-23 | 20:13

Toch liever Zelensky dan een Orban of een Trump of een Bolsonaro. Erdogan iemand?

Après toi | 15-05-23 | 20:10 | 10

Er is niets mis met Orban.

Sinterbikske | 15-05-23 | 21:17
-weggejorist-
Wim-Ig | 15-05-23 | 22:13

@entredeuxverres | 15-05-23 | 20:14: Die tijd is er noot geweest. Vertel dat maar aan die Kaag van je.

Na de koude oorlog kwam Joegoslavië, Noord Ierland en daarna die fijne vriendjes van haar man.

djeemsbontjas | 15-05-23 | 22:39
▼ 7 antwoorden verborgen

Sinds wanneer doet de VK aan wederhoor?

Zaadstaaf | 15-05-23 | 20:05 | 3

Sinds er bij ON! iemand neger op tv zei?

Piet Karbiet | 15-05-23 | 20:10

Meestal is het slechts kennisgeving wat dan zo wordt genoemd.

P-unit | 15-05-23 | 20:12

Alleen als ze zeker weten dat die toch niet komt.

Blauwpetje | 15-05-23 | 20:44

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl