Zonnepark geeft weerkaatsing uit de hel, bewoners knettergek, gemeente mag dokken
Even een keertje gewoon nadenken ho maar
U kent het wel. Balpen op de buitentafel, via een schittering precies de zon (dat ding aan de hemel, toevallig vandaag weer een keertje te zien) in uw oog. Irritant! Of de weerkaatsing via de Rolex van René, die om de arm van Oussama zit. Vervelend! Enfin, wat dus ook weerkaatsing geeft, is een zonnepark. Mensen die uitkijken op zo'n veldje zwart goud worden daar knettertjedol van. Kan gebeuren natuurlijk. Alleen de bloedspoed waarmee die zonneparken samen met hun gevleugelde witte vrienden zomaar in de nabijheid van mensen worden gekwakt, zonder er ook maar één tel over na te denken. Ook de gemeente Ermelo besloot mensen op te schepen met zo'n zonnepark. Bewoners niet blij want uitzicht weg, B&W wel heel blij want dan konden ze tijdens de opening de loftrompet steken over ZICHZELF. Poeh poeh wat is de gemeente toch milieubewust bezig met zonneparken waar de leden van het college zelf geen last van hebben. Welnu, in Ermelo kwam er een beetje beplanting om het zonnepark: "Er werden kleine plantjes gepoot, die het zonneveld niet aan het zicht onttrekken." Ja, want iedereen vindt het echt geweldig om uit te kijken op een zonnepark. En dus zat men in Ermelo hele dagen met de gordijnen dicht omdat ze gek werden van de gruwelijk irritante weerkaatsing van de zon. En nu mag de gemeente meebetalen aan een klimopscherm voor een commercieel project. € 112.000 in de put. En de bewoners maar profiteren!
Reaguursels
InloggenHet toppunt van domheid weer. Jezelf blind staren op één doel dat nooit haalbaar is gaat nog tot veel meer domme dingen leiden. Een woonwijk op aggregaat, bloemencorsos van een ton om schittering tegen te gaan, en dan over een jaartje erachter komen dat je netwerk overal overbelast is en maar blijven roepen om extra ev en warmtepompen kopen... Het is echt om te huilen hoe dom dit land is geworden. We wonen niet in een land waar je met zon op zekerheid kan inzetten, en toch doet de politiek net alsof dit wel zo is. En velen die doen weer precies wat de overheid zegt. Het is een vicieuze cirkel aan het worden.
Wat doen ze in Ermelo überhaupt met een zonnepark. Wat een randdebielen dat college van BenW daar zeg.
Zo dicht bij d Veluwe gaan we de grond toch niet zo verpesten met een paar grondverarmende zonnepaneeltjes?! Wat een armoe zeg!
Natuur of een vakantiepark dat zijn de keuzes! Ja ook in ta kader van de stikstof. De rest moet tenminste 15 kilometer opschuiven naar t westen. Leer mij de ruimtelijke ordening kennen zeg.
Revoluties gaan altijd gepaard met onschuldige slachtoffers in de vuurlijn. Maar hé, ze vallen voor de goede zaak.
28 jaar staat die klimopwal op de begroting met €4000 per jaar. Dus die €112.000 is niet voor de aanleg.
Zoals zo vaak: is dit beleid van die gemeente of is hierover nagedacht? (naar een quote van Jan Schaefer)
Zonder zon geen opwarming van de aarde...
Blokkeer zonlicht gedeeltelijk (geo-engineering), stop met zonneparken en stook fossiel!
Ambtenaar: Wij hebben bomen geplant om de zonnepanelen aan het zicht te onttrekken. Ze zijn nu pas 30 centimeter groot, maar over 20 jaar zijn ze groot genoeg. U moet gewoon even geduld hebben en ophouden met zeuren. Wij hebben voor de laagst mogelijke kosten aan onze plicht voldaan. Wij hadden ook volwassen bomen kunnen planten, maar die zijn veel duurder, dus dat doen wij niet.
Ach nog even wachten,dan komt de zonbelasting eraan ,net zoals in spanje enz!
Waarom denk je dat daar haast geen zonnepanelen liggen ,aangezien daar knetterhard de zon schijnt ! ZONBELASTING
In welke gemeente woont u? Dat wil ik ook. Want in mijn gemeente kiezen de raamambtenaren in het peperdure gemeentepaleis altijd voor de aller- aller- állerduurste oplossing voor dingen die de hinderburger helemaal niet wil.
@Nivelleermarionet | 19-04-23 | 15:59:
Precies, en voor dingen die de NuKuBu's wel willen wordt altijd de allergoedkoopste oplossing gekozen om er vanaf te zijn.
En over 5 jaar komt een andere ambtenaar snoeien om de opbrengst van de zonnepanelen te optimaliseren
Nivelleermarionet, grandioze taal kunstenaar! Jammer dat het de waarheid betreft..
'Tjolk Hekking Global Green Energy Solutions'.
Aan de schaduwen en de 'reflectie' te zien komt deze foto uit de GS fotosoepkeuken.
Nou ja, gelukkig maar dat de zon zelden schijnt in Ermelo .. zowel letterlijk als vooral figuurlijk.
Volgens mij is het de bedoeling dat zonnepanelen het zonlicht omzetten in energie en derhalve zoveel mogelijk proberen binnen te houden ipv te weerkaatsen. Beetje vreemd. Zonnepanelen horen niet schitteren. In tegendeel zelfs
Het zijn geen zwarte gaten ..
De gebraden haantjes vliegen je daar zo in de mond.
Laat B&W bepalen hoeveel zonneparken er komen en laat de bewoners bepalen waar ze komen. Opgelost...
Allemaal rond het gemeentehuis, en naar binnen gericht.
Wilde ik ook zeggen, op het dak v.h. Gemeentehuis b.v. Niet? Wat raar nu..
Die helse weerkaatsing hebben ook de overburen van woningen waar de zonnenpanelen op de schuine daken staan.
Niemand hier last van?
Hier schijnt de zon al vanaf het moment dat de huizen hier staan naar binnen, 's morgens, alsof de zon in het noorden opkomt. Is gewoon de weerspiegeling van dakkapelramen van de overburen.
Blijkbaar niet. Het is mij nooit opgevallen.
Nee, maar wel last van gewone glazen ramen, decoratieve "tuinspiegels"...
Ik heb geen buren.
Ik ben juist blij, die geglazuurde pannen weerkaatsten veel erger dan die matzwarte zonnepanelen die er nu over liggen
En als China ons de batterijen en zonnepanelen niet geeft, dan gaan we gewoon weer lekker op olie stoken. Sowieso met die bevolkingsgroei in Afrika wordt het nog knokken om de grondstoffen daar.
EU had jaaaaaaaarenlang een extra importheffing op Chinese zonnepanelen. Dat kwam Siemens beter uit want met zo'n dumpende Chinees valt niet te concurreren. In principe had de transitie veel sneller kunnen gaan.
Goed voor de natuur trouwens, zo’n zonnepark. Daar zullen wel veel weidevogels van profiteren.
Nou, al die weidebloemen ook die er groeien voor de bijtjes.
De keuze vsn vandaag!
Dood gemaaid worden door de agrariër van dienst of niet kunnen nestelen omdat op je nestelplek een zonnepanelenpark is geplaatst?
Een beetje verstandige weidevogel kiest voor optie twee.
@thereisnowhy | 19-04-23 | 14:49:
Laten we dat eens voorleggen aan de weidevogels en wat zien we? Ze nestelen niet in die Zeeen des Doods maar in weilanden! Boeren houden namelijk al sinds jaar en dag rekening met het broedseizoen van vogels.
@Nuuk | 19-04-23 | 15:11:
We moeten het die weidevogels nog één keer uitleggen...
@Roos | 19-04-23 | 14:47: Dat zal wel goed gaan onder een zonnepaneel, inderdaad.
Nou Nuuk, fijn voor jouw dat je alleen maar zorgzame boeren kent. Die bij mij in de buurt kennen maar 1 credo, in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk raaigras van het land. Dat houdt in; mest erop, maaien (ook in broed seizoen), repeat.
De enkele boer die de weidevogels ontziet is of bio of wordt (financieel) ondersteund door vrijwilligers of een natuurclub.
Wat betreft de bloemetjes en de insecten, een perceel raaigras is puur mono cultuur, te vergelijken met een woestijn, daar hebben insecten niets te zoeken.
Die zonneparken, maar ook windmolens, laten duidelijk het verschil zien tussen de harteloze liefhebbers van 'het klimaat' en de groene vrienden van 'de natuur'. De eerste groep juicht, terwijl de tweede huilt vanwege de deugindustrie die in de natuur gebouwd wordt.
En waag het niet te vragen of het gejuich wat minder mag, want er is slechts één vraag met één correct antwoord: bent u voor of tegen het klimaat?
Yep, ook in gewone woonwijken hoor... Proletariërs die hun dak volknallen met zonnepanelen om zichzelf wat grijpstuivers te besparen (gesubsidieerd uiteraard). Rond het middaguur is het feest... Van alle kanten komt er tegenwoordig tussen 12:00 - 13:00 zo'n verblindende gloed van de daken af...
En dat allemaal dankzij een stel gierigaards die er geen probleem mee hebben dat NL dankzij die panelen optisch steeds lelijker wordt.
Al die weerkaatsing verhit de steden ‘s zomers ook nog eens. Toch al een probleem ( ook dankzij proleten die hun tuin betegelen als een begraafplaats) en dan verkoelen mensen hun huizen met airco’s en dat kost dan weer energie. Enz enz enz.
@Hommel | 19-04-23 | 14:08: Wat een onzin. Als er iets is wat niet verhit dan is het weerkaatsing/reflectie.
niet in mijn achtertuintje aldus Groenlinks PvdA
Hoezo geld over de balk smijten??
Dit is een uitstekend voorbeeld.
Bedenk dat de belastingbetaler de kosten draagt.... alweer..
Een klimopscherm voor een ton?
Moeten ze daar weer een 80k voor vergaderen met speciaal ontworpen logopapier of zo?
Wat denk jij dat een volgroeid klimopscherm kost van 1,80m hoog over een lengte van een paar honderd meter?
@wapster | 19-04-23 | 13:53:
26.000 euro excl. plaatsen excl. korting voor 200 meter eerste hit op Google. Plaatsen zal toch geen 74.000 kosten?
www.tuin-haag.nl/product/kant-en-klar...
@wapster | 19-04-23 | 13:53:
Hoezo volgroeid? Klimop groeit als onkruid.
Paaltjes, gaas, 5 plantjes per meter
En mensen die het moeten doen.
Mooi klusje voor mensen met een taakstraf trouwens.
@redthehaghue | 19-04-23 | 14:07: Het moet natuurlijk wel bij de wethouder zijn zwager worden gekocht.
Zo'n groenbedrijf ziet meteen een dikke zak knaken en rekent de hoofdprijs. Gemeente betaalt toch wel, want niet hun geld en anders volgend jaar gewoon de OZB weer wat omhoog, samen met de rioolrechten en andere gemeentebelastingen. Uiteindelijk betalen de klagers er natuurlijk zelf aan mee.
nee, het is 4000 per jaar, maar dan voor de komende 25 jaar.... gemeente plant aan de buitenkant van het zonnepark, de eigenaar aan de binnenkant, het valt allemaal wel weer mee voordat iedereen weer moord en brand gilt....
Hahaha. Volgend jaar ozb omhoog.
Als ze er nu op de juiste plek genoeg windmolens voor plaatsen dan kan de slagschaduw die hinderlijke reflectie wegnemen. Een paar keer per seconde is mogelijk en voor de rest van de tijd kunnen polaroidbrillen een uitkomst bieden.
Gaaspaneel, palen, bevestigingsmateriaal en een woekerplant voor €118.000? Mag hopen dat het om een wand van 2km + gaat
Gewoon even ter illustratie van het (nep-) argument dat onze bijdrage aan co2-emmisiereductie zinloos zou zijn op wereldformaat:
Carbon Footprint per Citizen, metric tons CO2e
Luxembourg: 20.6
Iceland: 15.5
Estonia: 13.7
Finland: 10.6
Ireland: 10.3
Belgium: 9.5
Netherlands: 9.3
Denmark: 9.0
Austria: 8.8
Germany: 8.7
Chad: 0.04
Central African Republic: 0.05
Burundi: 0.05
Democratic Republic of the Congo: 0.06
Eritrea: 0.07
Malawi: 0.07
Niger: 0.08
Somalia: 0.08
Ethiopia: 0.10
Rwanda: 0.11
Nederland - Nigeeeer 116 x zo veel per inwoner.
Probleem is dus niet overbevolking in Afrika, probleem is onze Europese C02 footprint per inwoner.
Ah en hoe komen ze aan die getallen? Mensen studeren tegenwoordig al af aan het MBO dus ben wel eens kritisch op de afkomst van dit soort “lijstjes”.
Dus als men een Nigeriaan hier een verblijfvergunning geeft vergroot je zijn persoonlijkke CO2 footprint met een factor 116. Lekker bezig COA.
Eigenaardig.
IJsland draait vrijwel volledig op aardwarmte.
Hebben ze soms de vulkanen meegeteld?
@dasechtgeenstijl | 19-04-23 | 13:22:
Dit heb ik van chat GPT getrokken!
As per 2012.
Maar carbon footprint is niet alleen wat je zelf uitstoot, maar ook wat je extern koopt en waarmee energie gemoeid is (geweest).
Het Nederlands aandeel in de mondiale CO2-emissie zal circa 0,75% zijn, ik rond het uwentwillen af op 1. Dan zijn we met die discussie ook weer klaar.
Overigens lees ik hier een verkapt pleidooi om de immigratie uit Afrika te stoppen? Elke Nigeriaan die we naar NL verplaatsen gaat hier dus 116x zoveel uitstoten.
Er wonen zo'n 1,5 miljard mensen in Afrika, met een klassieke pyramide opbouw wat een verdere bevolkingsexplosie verder aanwakkert. Daarmee wonen er zo'n 75x zoveel mensen in Afrika als in NL. Zelfs u kunt zich vast voorstellen wat zelfs maar een lichte toename in welvaart, en daarmee uitstoot, betekent voor de globale uitstoot en hoe zinloon het besparen van uitstoot op die 18,5 miljoen ietwat welvarenden is.
Oftewel, bedankt voor de moeite maar het is wederom gratuite kletspraat wat u hier bezigt.
Hup armoede!!1!
Iedereen een hutje zonder cv en stromend water. Lekker dicht bij de natuur. Zoals God het bedoeld heeft.
Het probleem is dat alle inwoners van Afrika zo snel mogelijk die zelfde hoge CO2 footprint willen hebben en daarbij geen fuck geven om de natuur.
@Joris Beltsin | 19-04-23 | 13:26:
Juist! Maar, er zijn vele landjes met een kleine uitstoot, echter tezamen vormen die 36% van de mondiale uitstoot, evenveel als China. Als ieder land zich beroept op haar eigen minimale bijdrage, komt er van reductie natuurlijk niks. Datzelfde argument vermurwt de Belastingdienst niet, als ik het gebruik bij mijn aangifte.
Zonnepanelen groeien aan bomen. Heel “groen”!
Als je dat serieus neemt, dan tik je niet. In alle landen met zo’n lage afdruk heeft men de ambitie om de afdruk te vergroten. Iedereen ambieert namelijk een beter leven. Ik ben blij met stromend water, waar de wasmachine op aan gesloten is en de riolering die het vuile water weer mee afvoert.
Ook de mensen daar lopen liever niet 5km per dag om twee emmers water te vullen om vervolgens van te drinken, koken, douchen en (af) te wassen.
Misscchien kan de CO2 afdruk wat omlaag zodat het elders wat omhoog kan. Dat is goochelen met cijfers.
Waterput, waterput
Water niet verspillen
ga maar sjouwen met je
Als het bovenste rijtje landen hetzelfde welzijnsniveau gaat nastreven als het onderste rijtje dan komen we dus een heel eind. Duidelijk! Niets meer verwarmen t.b.v. comfort of overleven, medische zorg afbreken waardoor behandelbare aandoeningen gewoon weer dodelijk worden, voedselschaarste/ondervoeding, kindersterfte fors opvoeren, voor een meerderheid van de bevolking geen luxe artikelen of entertainment meer. Ik kijk er nu al naar uit.
@Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:30:
Ik zou niet naar de belastingdienst kijken maar naar de game theory. In het prisoners dilemma is gekke henkie spelen niet zo slim. Als de rest niet blijft meekomen dan hebben we al ons kruit verschoten om de onvermijdelijke mitigatie te kunnen betalen.
Raar he? Dat hoge getal van Luxemburg, als de hele miljoenen caravaan autos en campers 2x per jaar inclusief de internationale vrachtwagen de tank goedkoop volplempt, dan lopen die cijfers natuurlijk wel aardig op.. en die Afrikaanse landen zijn natuurlijk ook geen kerosine vretende hub voor het internationale vliegverkeer..;) Cijfers zeggen me niet zoveel wel dat de gemiddelde Afrikaan 9x zo weinig energie verbruikt als de westerling.. Duidelijk aan Nigeeer is dat Kaag haar regeringsvliegtuig op kosten van de belastingbetaler hier aftankt voor heen en terugvlucht, het gratis belasting geld speelt voor haar immers geen rol;)) Afrikaanse landen kunnen wel degelijk energie neutraal worden en soms nog wel makkelijker dan wij als groot verbruiker. www.rapidtransition.org/stories/doing... www.esi-africa.com/industry-sectors/e...
@Joris Beltsin | 19-04-23 | 13:34:
Een zeer cynische benadering die erop neerkomt dat die reductie toch niet gaat lukken en je dan beter voorbereid kunt zijn om de concurrentie om de schaarse middelen een stap voor te zijn. Ofwel: Ons voorbereiden op de global clash of civilisations voor de grondstoffen en energiebronnen. Wapen U!
Oude cijfers. In 2021 was het al 8.09 voor NL, en dalend.
Dan moeten we die Afrikanen dus vooral niet hierheen halen, want dat is kneiterslecht voor het milieu.
@Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:36:
Ik stel vast dat Europa by far niet aan de grondstoffen kan komen die energietransitieplannen vergen. Sterker, voor sommige materialen moet met de huidige mondiale mijnbouwcapaciteit nog honderd jaar gedolven worden om the green deal targets in 2040 mogelijk te maken. Nieuwe mijnen in productie brengen duurt ook al snel 10 jaar. Als je die realiteit vergeet, bedenk dat dat China cum suis op een sleutelpositie zitten voor het welslagen van de Europese plannen. We konden nog wel eens wensen afhankelijk van golfstaten te worden.
Ik vind de luchtkastelen en roekeloze megalomie van Europa per saldo veel cynischer.
@Joris Beltsin | 19-04-23 | 13:44:
megalomanie, maar dat had u vast wel begrepen.
Leuke getallen maar de conclusie is een beetje vreemd.
Tenzij je de levensstandaard van Nigeria wil overnemen?
In IJsland wonen 300.000 mensen of zo.
In Nederland 17 miljoen.
Reken eens uit voor de grap?
In IJsland wonen 300.000 mensen of zo.
Nigeria heeft 214 miljoen inwoners.
En die willen ook allemaal een hogere levensstandaard
Het is nou niet echt een prestige om in Afrika in een gezin van >10 geboren te worden, geen scholing te krijgen en niets te mogen bezitten. Heb je de beelden gezien van Sudan, hoe straaljagers bijna het gammele fruitkraampje van zo'n armoedige man aanraken? Maar gelukkig heeft-ie geen flikker om mee te vervuilen. Goed gedaan, jochie!
Waar heb je die cijfers vandaan? Worldometer zegt iets anders. Of is dat van een ander jaar?
www.worldometers.info/co2-emissions/c...
Tegen dovemansoren en blindemansogen gericht. Je wordt geen klimaatscepticus als je cijfers goed begrijpt en logisch verstand hebt. Men denkt daadwerkelijk dat wij hier per hoofd meer mogen blijven uitstoten omdat Nederland qua totale uitstoot weinig voorstelt. Laat ze maar maatregelen in China en India nemen is de gedachte, dan hoef ik niks te doen.
Tegen zoveel domheid kan je niet op.
Dat is dus een goede reden om mensen uit landen als Eritrea, Somalie etc niet in Nederland toe te laten. De CO2 uitstoot stijgt exponentieel daardoor.
@Bugblatter | 19-04-23 | 13:33: Dan heb ik je nieuwe vriendin al gevonden;)
www.youtube.com/watch?v=oDPfXUL_eOc
Bron? En dan niet uw eigen verzinsels....
@Beste_Landgenoten | 19-04-23 | 13:36:
Oh u had nog clash of civilisations toegevoegd.
Huntington heeft daar een mooi stukkie over geschreven. U volgt het nieuws en dan weet u ook dat we daar al midden in zitten. Het blok dat zich rondom China vormt tart de westerse hegemonie. Het lijkt me niet zo opportuun om het kwetsbare Europa verder te zwakken op dit moment in de geschiedenis, zeker als de vijand cruciale troeven in handen heeft.
@BobDobalina | 19-04-23 | 14:03:
Hee Einstein, kom dan eens met een cijfermatig onderbouwde redenering waarom 0,75% van de mondiale emissie enig verschil zou maken.
@Smoelensmid | 19-04-23 | 13:36:
Het is natuurlijk moreel gezien raar als wij rijke Hollanders, die een eeuw volop de vruchten konden plukken van de fossiele industrie, nu tegen Nigerianen gaan zeggen dat ze maar wat minder moeten doen met hun co2, omdat een probleem waar zij nauwelijks aan hebben bijgedragen tot nog toe, opeens acuut wordt voor ons!
Je zal inzien waarom dat een beetje vies overkomt daar. Het gaat natuurlijk niks worden, als wij niet eerst het goede voorbeeld geven.
Het om het totaal, niet om de footprint pp.
Bovendien, als het aan de Nigeriaanse bevolking ligt (meer dan 214 miljoen!) gaat hun footprint omhoog, omdat ze een beter leven willen.
Kijk even naar het grote plaatje en de lange termijn.
Niet gebruikelijk in deze tijden van aandeelhouders die elk jaar de max aan uitkering willen in plaats van de lange termijn van laten we zeggen een familiebedrijf, maar doe het toch maar eens.
@Joris Beltsin | 19-04-23 | 14:10: Waar blijft de economie van China als Europa niet meer vol ligt met goedkope snel-stuk troep uit China. Waar blijft het nut van massimigratie voor het Europese bedrijfsleven als Europeanen niet continu bevoorraad moeten worden met troep uit China. Dat hele samen-beter is een geopolitieke farce.
@zeurmachine | 19-04-23 | 14:18: massAmigratie
@zeurmachine | 19-04-23 | 14:18:
Als het gaat klappen dan heeft China nog altijd een hele grote interne markt, voldoende grondstoffin binnen de eigen landsgrenzen en inmiddels ook al in de kolonies aan de 'zijderoute'. Het zal geen voorkeur hebben maar als het er op aankomt is China een stuk beter af dan Europa dat zich er grotendeels van afhankelijk heeft gemaakt.
Je vergeet nu gemakshalve wel dat heel Afrika hetzelfde welvaartsniveau + luxe producten na streeft als wat we in Europa en Amerika hebben. Die voetprint van die landen zal dus rap omhoog gaan in de toekomst. Dan is het hebben van heel veel inwoners wel degelijk een probleem, nu al maar zeker later als je het vanuit een CO2 verhaal bekijkt voor de wereld.
Luxemburg... is dat niet dat landje dat voor de helft (of meer) uit EU instituten bestaat tegenwoordig...?! ;)
@Kapitein Sjaak Mus | 19-04-23 | 13:25: In IJsland moet veel geïmporteerd worden. De energie is er inderdaad vrijwel voor niks, groenten en fruit verbouwen ze zelf in geothermisch verwarmde kassen, vis halen ze zelf uit zee, lamsvlees is er in overvloed en de twee aluminiumsmelterijen draaien op waterkrachtstroom.
Wellicht dat de restimport debet is? Lijkt me idd ook sterk.
Kun je nagaan hoe betrouwbaar dergelijke lijstjes zijn.
@dasechtgeenstijl | 19-04-23 | 13:22: Bij het gebrek aan echt argumenten kan je natuurlijk kritisch op wetenschappers zijn, want feiten zijn natuurlijk ook gewoon meningen
Ik heb er nog eentje voor je: de bijdrage van de wereldwijde CO2 uitstoot door Nederland is 0,4%. Tot zover onze invloed hierop. Overigens daalt onze CO2 uitstoot en wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de groei van die van o.a. China.
Maar Duitsland Bruinkoolland scoort alleen beter omdat de raffinaderijen voor hun autobahnracers in Rotterdam en Moerdijk staan.
IJsland moet zich schamen. Thermische energie genoeg en ook ruimte zat voor windmolens.
Een beetje zoals met de spiegelburcht aan de Croeselaan, die dit jaar 40 jaar geleden gebouwd werd. Volgens de architect: al dat (spiegelende) "glas heeft een oplossend vermogen". Vervolgens moest de omliggende buurt met zonneschermen voorzien worden, op kosten van de Rabobank, vanwege de verblindende weerkaatsing.
En de wethouder dacht, de foto's zijn gemaakt, de krantjes gedrukt, de nieuwsitems uitgezonden dus de beelden zijn gevormd. Wat kunnen mij die zonnepanelen nu nog verrotten.
Schouderklopje, lintje e.d. Vermelding in de top 10 groenste dorpen van NL, foto wethouder prominent op de voorpagina, etc. Daar gaat het ze om, niet om de milieu aspecten en neven gevolgen voor de omgeving.
Wat heeft dat Zonnepark eigenlijk gekost, wat is het BE punt (kosten = opbrengsten) in maanden zo niet jaren? Tot slot, wie ruimt de tiefusbende op zodra dat spul niet meer functioneert en wat zijn de uiteindelijke gevolgen voor het milieu bij bv hagelschade?
Zou graag het kosten / baten rapport willen inzien om te kijken of de Gem. wel correct met Burgergelden omgaat.
Het is de Rolex van Robert, die van René kregen ze niet te pakken @Mosterd
Die foto doet denken aan de openingsscène van de Teletubbies en past wat mij betreft prachtig bij de problematiek die voortkomt uit alle ondoordachte klimaatmaatregelen.
Prachtig toch ,z,n gratis zonnenbank ! chyn....
Tja en dan nog eens 110000 voor heggie ...(.die natuurlijk de bewoners zelf gaan betalen)
Damm..knettergek zijn wij geworden ....
Straks verzinnen ze ...zonnepanelen spiegelen op het dak ....moet alles er dan weer af? ...want dan zijn het natuurlijk de burgers zelf .....en niet de gemeete en dan kunnen ze verwijderd worden !niks is te gek in deze 3e wereldland!
De paarse Teletubbie is ook best woke.
@Uitlaat | 19-04-23 | 13:20:
"Knettergek" dekt de lading wel.
@Papa Jones | 19-04-23 | 13:22:
Het jachtseizoen is geopend voor minder.
www.ermelo.nl/uitslag-gemeenteraadsve...
Uitslag Gemeenteraadsverkiezing 2022, Ermelo
Opportunisten in de politiek, dan krijg je windwappers op de heide en zonneparken in de weide! Mensen stemmen hype-gevoelig, nu mogen de Ermeloërs via verhoogde OZB € 112.000,- Euro’s aftikken, lekker gewerkt, luitjes! Het woord rendabel en esthetiek kennen ze niet in de politiek.
Een groot deel conservatief rechts, tsja, dan weet je het wel.
Nee, dan weet JIJ het niet: rechts conservatief op het platte land staat voor normen, waarden en goed rentmeesterschap. Het is tot op heden nog een fijn en rustig dorp. Dit valt natuurlijk altijd te verkloten met opportunistische, activistische politieke ideologieën. Hiervoor moet je wel je principes overboord gooien. Maar, ik begrijp jou wens tot een ‘stille coup’, zeg dat dan.
@Unsinkable-Sam | 19-04-23 | 13:32:
Goed rentmeesterschap, laat me niet lachen. Gristenen verkopen jou en je moeder als het ze zo uitkomt, net zo de natuur. Daarom staat het er nogal beroerd voor in NL.
Mee eens dat in de Landelijke politiek farizeeërs zitten, echter Provinciaal en op Gemeentelijk niveau kun je zeker wel rechtgeaarde Christenen vinden. Het bewijs is schone en veilige dorpen, goed kasbeheer en prettig leven voor de Burger.
In socialistische hell-holes hangt de vlag er echt wel anders bij, dus vandaar mijn opmerking.
De stroomtrein maakte ook de koeien zo in de war dat ze geen melk meer gaven.
U, meneer/mevrouw/weet ik het, moet eens van die zolderkamer afkomen en stoppen met trollen...
@Flapster | 19-04-23 | 13:07:
Wie trollt hier nou dan de hele dag, tegen werkelijk elke groene politiek?
De zon schijnt vandaag. Pak eens een spiegel en kijk maar een tijdje via die spiegel in de zon. Fijn hè?
Nee, de stoomtrein.
En die is dan ook al lang niet meer in gebruik.
De direct daaropvolgende uitvinding van de koevanger maakt ook duidelijk hoezeer men daarmee kon zitten..
1. Je weet dat deze vergelijking kant nog wal raakt.
2. één groene maatregel die doet waarvoor hij is bedoeld
Het verschil tussen een stroomtrein en een zonnepark is dat de stoomtrein destijds een revolutionaire uitvinding was, die over een periode van pakweg een eeuw geleidelijk werd ingevoerd en die hele landstreken geleidelijk aan tot ontwikkeling en economische bloei bracht. Spoorwegen werden niemand door de strot gewurgd, integendeel, ze stonden voor 'vooruitgang' en 'brood op de plank'. Voor overhaast neergeplempte zonnepanelen-omdat-het-zo-lekker-deugt- en-omdat-er-subsidie-voor-is bestaat wel degelijk een alternatief, zowel qua plaats als qua techniek. En de stroomtrein bracht meetbare, zichbare voorspoed. De stoomtrein had nut, zin en doel. Die zonnepanelen maken hooguit 0,00000001 procentje verschil (- en dat wordt dan ook nog eens teniet gedaan door het tempo vande bevolkingsgroei ...). Ik daag u overigens uit om eens een keer een kudde koeien onder een paar grote windturbines (toegegegeven: dat zijn geen zonnepanelen...) te laten grazen. Gaan wij tóch eens kijken of dat een meetbaar effect op hun melkproductie heeft...
HONDERDDUIZEND EURO voor een wandje met klimop. Dat kan alleen maar een overheidsaanbesteding zijn. Toch wel handig hoor, andermans geld.
Hout is stervensduur tegenwoordig. Al die geschikte bomen komen uit Rusland.
Dat kan niet anders, als je daarmee de lonen van 100 mensen moet betalen: de klachtenontvangers, de eerstelijns-inspecteurs, de adviseurs, de adviserende commissieleden, de commissievoorzitter, de verificateur, de verslaggever, de secretaris van de studiedienst, de hoofdingenieur, de adjunct-commissaris, het voltallige college van burgemeester en gemeenteraadsleden, de milieuambtenaar, de controleur van de milieuambtenaren, de gemeenteontvanger, de boekhouders, de reinigingsdienst, de afwateringsspecialist, de kadastrale adviseur, de juristen, de notaris, de persvoorlichter, het overlegcomité voor het broedseizoen van de geelgevlekte kikker, de boomchirurg, ...
@Met_baard | 19-04-23 | 13:11: Ne met hout kom je er niet, dacht ooit ook een wijngaard aan te leggen met houten palen, kan nu 20 jaar later weer helemaal over met beton en gegalvaniseerde profielen. ;(
@Nonkel Frituur | 19-04-23 | 13:36: Heette dat vroeger niet Werkvoorziening o.i.d.?
@Smoelensmid | 19-04-23 | 13:42: Maar beton mag niet want dat is weer stikstofproblematisch, en is ook niet duurzaam. Hout uit Rusland wel. ;)
Klimopscherm van €112.000?
Aangelegd door een vriendje van de vvd-wethouder...
Het was de enige tuinman die geen voorrijkosten vroeg!
Niet om het een of ander, las net dat ze voor een EAST experiment (kernfusie) in China nu nog eerst 100 miljioen graden nodig hebben om atoomkernen te laten smelten. Nu ben ik een leek, maar klinkt als dat ze nu nog best wat energie nodig hebben, voor ze energie voor terug krijgen. Kolencentrales?
Ik hoop toch wel dat we die zonnepanelen neerleggen voor onszelf en niet om de wereld te redden...of wacht...
@Kleintjepils | 19-04-23 | 13:01: Datacenters. De digitale Euro en Digitale ID's moeten ergens op draaien. Kaag heeft ook al een flink stuk gereserveerd om alle transacties boven €100,- te registreren...
Laat die Chinezen vooral stoppen met hun experimenten. We weten al waartoe het kan leiden.
@4HoogAantWater | 19-04-23 | 13:07: Communisme 2.0.
Zonnepanelen zijn het nieuwe asbest.
(En dat weet men al een paar jaar)
www.gfactueel.nl/zonnepanelen-noemen-...
www.gelderlander.nl/rivierenland/glas...
www.bndestem.nl/etten-leur/burgemeest...
Dit land loopt met open ogen in de zoveelste valkuil.
Het is wachten op een hagelbui zoals in 2016.
www.gfactueel.nl/interpolis-keert-rui...
Reken maar dat de schade ditmaal een veelvoud is, al zeker de kosten van het opruimen.
Ik begrijp jouw punt maar met een hagelbui zullen die glassplinters zich niet zo verspreiden als bij een brand.
@NLgaatnaardeklote | 19-04-23 | 13:03: Zo'n zware hagelbui gaat uiteraard meestal met een fikse storm gepaard, denk dat het verspreidingsgebied daarmee aardig groot wordt.
Komt helemaal goed als ze lokaal worden geproduceerd.
Geeft niks, de burger dokt wel.
"gemeente mag dokken"
Die domme ambtenaar die het plan uitwerkte gaat aftikken? Nee natuurlijk niet. Ook dit komt uit de zak van de burger! Niet meer doen GS!
Pikmeer arrest, de betreffende ambtenaar welke een ‘natte, eco-vinger’ wilde halen is onschendbaar. Zit straks weer ergens anders de boel te verklooien. Je zou natuurlijk die verspilde ton euro’s op zijn gage kunnen inhouden, het is maar een idee.
ambtenaren kennende wordt dat scherm dan zo geplaatst dat ook de panelen geen zon meer vangen.
Als die meuk licht weerkaatst, wordt het niet gebruikt om energie op te wekken.
Wat is eigenlijk het rendement van die panelen?
Max 20%
Ja! Waarom kunnen OLEDs dat wel doe... oh wacht.
@Godsammekraken | 19-04-23 | 12:58:
"De meeste zonnepanelen hebben een nominale "maximale temperatuur van het zonnepaneel" van ongeveer 85 graden Celsius."
En maar lekker de Aarde opwarmen met die shit..
Maximale rendement van fotosynthese en dus van aardolie is zo'n 11%. Dan is 20% toch wel erg mooi.
@Motorkater | 19-04-23 | 13:11:
Waar zouden die zonnestralen zonder panelen met hun energie zijn gebleven?
@* Il Principe * | 19-04-23 | 13:12:
Ik heb toch liever een tuin met bomen en planten dan met spiegels.
@* Il Principe * | 19-04-23 | 13:12:
In aardolie zit geen zonneenergie. Het is de druk, compressie, en de temperatuur van de aarde die de koolwaterstoffen omgezet hebben (je slaat een putje en het komt de grond uit - zoals in Los Angeles of Brunei zonder putje). Dus zodra je kunstmatige olie gaat maken (van bijvoorbeeld waterstof), dan moet je die energie toevoeren om de chemische verbindingen te krijgen die je wilt. Zodra je zowel waterstof, of de kunstmatige diesel gaat verbranden, dan verdwijnt weer een groot deel als warmte.
@Louter Leuter | 19-04-23 | 14:16:
En waar komen die koolwaterstoffen vandaan, snuggere?
@* Il Principe * | 19-04-23 | 14:51:
Dat zijn de energiedragers van de energie die de aarde erin gestoken heeft. Verbrandingswaarde van hout ca 10 MJ per kg (vers hout de helft), bruinkool (Duitsland) ca 20 MJ/kg, cokeskolen ca 28 MJ/kg, en olieproducten ca 40 to 45 MJ/kg. Hoe langer de aarde erop gewerkt heeft hoe meer energie erin zit.
Allemaal verloren energie.
Geniale gedachte, helemaal mee eens.
... wil je in het vervolg wat langzamer tikken?
Gewetensvraag:
Als zonnepanelen groen zijn, waarom zijn ze dan zwart ??
Heb mijn huis dan weer zwart laten schilderen in de kleur monumentengroen.
Waarom zwart als het ook veel mooier in het rood/terracotta kan? www.mensonides.nl/webshop/duurzaam-wo...
@Smoelensmid | 19-04-23 | 13:44:
Als je alleen het rode licht weerkaatst dan blijft de rest van het spectrum dat niet in de PV's geaborbeerd wordt achter om de zonnepanelen op te warmen. Mijn gevoel zegt dat dit de temperaturen van de panelen hoger worden en dus meer elektrische weerstand geven.
Zo opgelost met een wandje.
Doen ze nu ook, een wandje met gouddraad, gezien die €112.000,- die het moet kosten.
@Met_baard | 19-04-23 | 13:09:
"dat wordt alsdan gewonnen in Zuid-Utopië"..
Maar het zag er OK uit op papier, aldus de ambtenaar.
Dus een commercieel bedrijf plaatst de panelen, bewoners hebben er last van, en de gemeente betaalt mee aan de rekening.
Laat de commerciele partij dat lekker zelf betalen
Doet-ie ook voor de helft. Even lezen.
@Papa Jones | 19-04-23 | 12:51: Waar had LonelyW dat moeten lezen? Artikel zit achter een betaalmuur.
@Nonkel Frituur | 19-04-23 | 12:53: Sloeber!
Ik heb geen last van een betaalmuur trouwens.
@Nonkel Frituur | 19-04-23 | 12:53: Bypass Paywalls Clean is je vriend.
@Papa Jones | 19-04-23 | 12:56: Dat u er geen last van heeft doet niks ter zake. Ik vermoed dat u ambtenaar bent. Maar LonelyW had een terecht punt.
@Nonkel Frituur | 19-04-23 | 13:01: LonelyW heeft zijn bron niet op orde dus dan is een discussie hoe dan ook zinloos. Niks terecht punt dus. En nee ik ben geen ambtenaar, ik ben programmeur. Met rommel als input kan ik als programmeur niks, geldt ook voor tegels die hier gebakken worden.
@Papa Jones | 19-04-23 | 13:06: LonelyW kon de bron niet zien. Daarom neem ik het voor hem op.
@Nonkel Frituur | 19-04-23 | 13:20: LonelyW dacht "ik kan het niet lezen maar wat kan mij dat bommen, ik ga gewoon wat roepen".
En daar zeg ík wat van.
En natúúrlijk kun je dat artikel lezen. Als je maar wílt.
@Papa Jones | 19-04-23 | 13:24: Omdat u inbreekt moet een ander het ook doen? Ik heb weinig tot geen sympathie voor DPG Media, maar het is hun betaalmuur en hun keuze om een artikel betalend te maken.
@Nonkel Frituur | 19-04-23 | 13:39: Wie zegt dat ik inbreek? Aannames, aannames... je lijkt LonelyW wel!
Oh, wacht.
Groen opofferen voor groene energie is de grootste kul ever. Daken genoeg!
Inderdaad, in de hoofden van milieu-wappies is een weiland vol met lelijke milieu vervuilende zonnepanelen dus groener dan een weiland met gras, kruiden, bloemetjes of koeien. OK, dan ben ik een vliegtuig.
Niet alle daken zijn sterk genoeg voor zonnepanelen. Een heleboel daken liggen op panden die monumentaal zijn, en waar je dan niks op mag leggen of aan mag veranderen. Bij brand in het pand heeft de hele buurt last van kleine tot grote glasscherven plus verbrande stukjes plastic.
Beter die panelen op een plateau op palen boven het weiland zetten, maar dan is er vast last van windgeluid ofzo.
HULDE !!
Wat een klimaatwaanzin..
Zet ze dan ook niet in de zon!
Rechtop zetten, dan kun je er ook meer kwijt.
@Ruimedenker | 19-04-23 | 12:50:
En natuurlijk vijf boven elkaar..
Daarom horen die dingen ook gewoon op een dak niet in een weiland.
Ik ben nog even zoeken naar de juiste verzen uit het IPCC rapport om de zonneparken te verdedigen.
Pas maar op, straks spreekt Jetten een fatwa uit...
Bamboe planten. Zal ze leren.
Japanse duizendknoop.
Of mosterd…
Ook zo’ onuitroeibaar tuig.
Zou al dat weerkaatste zonlicht geen vals signaal aan aliens of UFO'S kunnen geven, zomaar een vraag tussendoor. Ik suggereer niets.
Zonlicht dat weerkaatst wordt is het best werkende maatregel tegen de (vermeende) opwarming van de aarde. Idealiter wel iets hoger in de lucht maar alle kleine beetje helpen. Alles wat hier in de TK wordt besproken is op zijn best symptoombestrijding dat veel kost en nagenoeg niets structureels oplevert.
Dat wordt teruggekaatst via een ruimte spiegel. In China hebben ze nu 24-uurs landbouwgrond...
@_pacman_ | 19-04-23 | 12:47: toch anders:
"De meeste zonnepanelen hebben een nominale "maximale temperatuur van het zonnepaneel" van ongeveer 85 graden Celsius."
@Motorkater | 19-04-23 | 13:17: Bedankt dat u mijn reaguursels serieus en letterlijk neemt, dat zouden meer mensen moeten doen.
In dit geval gebruikte ik de weerkaatsing van het zonnepaneel slechts als bruggetje om te wijzen op de oplossing waar 4hoogaantwater ook op doelt.
Niet zeuren. Je had ook tegen een windmolen aan kunnen kijken, of een AZC, of een afvalverbrandingscentrale waar Romeins vuil wordt verbrand voor het milieu eeh geld.
Er komen ook 7 windmolens bij mevrouw in de achtertuin.
Zonnepanelen en windmolens zijn biologisch
Bio onlogisch.
Leg er een dikke stikstof deken op.
Zonnepanelen horen op daken, niet op weidevelden.
Weidevelden behoren toe aan gewassen oftewel aan boeren.
Juist.
Niet volgens Rob Jetten en z'n klimaatbrigade... Maar ach, hij woont er niet naast dus wat zal hem het uitmaken en z'n volgend baantje in het buitenland is ook al lang beklonken dus in welke staat hij ons mooie land achterlaat maakt hem ook geen zak uit.
Ja. Werkelijk onbegrijpelijk.
Precies.
Precies!
Er zou daadwerkelijk wetgeving moeten komen om het Nederlands landschap te beschermen tegen dit soort van landschapsvervuiling. Maar het juist de regering die met dit soort projecten bezig is.
Dat dus.
Leuk, zo'n land dat bedrijven verstikt in de soepsidies maar haar volk laat stikken.
Subsidie op zonnepanelen is sinds de hoge energieprijzen allang voltooid verleden tijd.
@MargauxGrandCru | 19-04-23 | 12:44:
Hoe noem je het dan als een gemeente EUR 112.000 uittrekt om de overlast van een bedrijf te verminderen?
@MargauxGrandCru | 19-04-23 | 12:44: voor de particulier ja, niet voor de grote zonneparken.
@MargauxGrandCru | 19-04-23 | 12:44: salderen is trouwens ook een vorm van subsidie, je krijgt een vergoeding voor een niet houdbaar product wat je levert op een moment dat er geen vraag naar is.
Is maar hoe je het bekijkt. De energie door de centrales wordt geproduceerd is dan ook "over". Maar de afnemer betaalt toch de volle mep.
REAGEER OOK