Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Prof. dr. Elma Blom is wetenschapper en had niet gedacht dat ze hier ooit zou staan

Nee Elma, je bent gewoon een mens, niets menselijks is je vreemd en je werkt toevallig op een school in Utrecht

Maar goed, als je dan toch met je titel staat te schermen om je geloofsgetuigenis meer gravitas te geven, vergeet er dan volgende keer niet bij te zeggen dat die wetenschap de pedagogiek betreft en dat sociale wetenschap bovendien geen wetenschap is. Noem het dan gewoon gewetenschap, dat dekt de lading wellicht iets beter. Maar voelt u ook hoezeer het bovenstaande, net als bijvoorbeeld die hallucinante jank-post van Ramsey Nasr op Instagram onderstaand, geen orthodoxie, maar orthopraxie is? Dit zijn geloofsgetuigenissen, niet gericht tot 'god', maar tot de gemeenschap die zichzelf bevestigt in hun gedeelde wil tot ontroering. Maar misschien, ELMA, kun je je als prof. dr. eens buigen over de vraag waarom Greta Thunberg een eredoctoraat in THEOLOGIE krijgt. Gaat goed hè, die ontkerkelijking.

De sociale wetenschap is geen wetenschap en dat weet iedereen

same energy ja

Social

Ramsey Nasrs post = Orthopraxie, gericht tot de gemeenschap, niet tot 'god'

Dit is tenminste eerlijk. Het is de wil tot ontroering (en vermaak)

Social

lol

Blog verwijderd, twitteraccount opgeheven, gelukkig zijn er screenshots

Reaguursels

Inloggen

"Demonstreren" is een extreem luie en goedkope manier van niks doen.

Iedereen kan boe roepen naar een vliegtuig vol andere mensen. Je eigen vliegreisjes afwijzen is al een stuk moeilijker. In de praktijk blijken klimaatdrammers en ook XR-activisten relatief vaker te vliegen dan werkende mensen. De (gesubsidieerde) "milieu-omroep" Llink ging zelfs failliet aan vliegreisjes. Ook de top van XR vliegt de hele wereld over om sekteleden toe te spreken. Veel sekteleden blijken trouwens ook vakantiefoto's uit de hele wereld op hun social media te pleuren.

En al deze "activisten" wonen in een verwarmd huis; dragen kleding; spreken af op social media; eten voedsel van de gehate boer; dat per gehate vrachtwagen naar de gehate winkelier gebracht is.
En hoe reizen ze eigenlijk naar die demonstraties? Te voet, te paard?
Of pakken ze toch de auto, al dan niet op "groene" stroom uit Duitse bruinkoolcentrales?
En na dit dagje uit 's avonds weer lekker naar huis; vegapizza in de elektrische oven en de facebook-pagina bijwerken ("keihard gevochten om de planeet te redden").

Wie echt wat wil doen moet gewoon *echt* wat doen.
Bedenk als "wetenschapper" een betere energiebron dan fossiel. In plaats van te roepen dat je "wetenschapper" bent. Of ga de techniek in; er is een tekort van 80.000 technici om die energietransitie uit te voeren. Dan doe je echt wat.
Alleen boe roepen en eisen dat *anderen* jouw probleem oplossen is te simpel. Dat is wat verwende kleine kinderen doen; "boehoehoe, ik lust dit niet, *jullie* moeten pannekoeken bakken". Daar moeten we niet aan toegeven.

Dandruff | 26-03-23 | 23:15

‘Stefanie (22) en dochter (7) vinden dat we verstandige keuzes voor de toekomst moeten maken’

Flibbage | 26-03-23 | 23:08

Het blijkt gewoon dat je niets hoeft te weten om doctor anders wetenschapper te worden. Jammer van al dat college geld verspilling.

echtpaul | 26-03-23 | 23:03 | 1

Doctor anders wetenschapper? Die mag je even uitleggen. Ik denk dat ik weet wat je wel bedoelt maar tegenwoordig kan je geen aannames meer doen.

Harris Pilton | 26-03-23 | 23:07

De praktijk is simpelweg dat Nederland nog geen druppel op een gloeiende plaat uitmaakt als het aankomt op het milieu. We kunnen honderden miljarden uitgeven aan klimaat maatregelen en ons leven totaal naar de klote helpen en dan zal het klimaat alsnog hard opwarmen en kunnen we alsnog honderden miljarden meer uitgeven om ons land veilig te houden tegen het wassende water. OF we geven één keer honderden miljarden uit (om het land veilig te houden tegen het water) en besparen ons dus heel erg veel geld.

Gregovic | 26-03-23 | 22:38 | 3

Niet mee eens. Er is met ontwikkeling van schonere technieken gigantisch veel geld te verdienen. 20 jaar geleden is Nederland gestopt met ontwikkelen van windmolens en hebben we de markt volledig aan Duitsland gegund. Nu een bloeiend export product van ze.

Stentheman | 26-03-23 | 23:02

@Stentheman | 26-03-23 | 23:02:

Windmolens draaien op subsidie, ook in Duitsland. Daarom stapt Duitsland nu over op bruinkool; ze zijn gestopt met kernenergie en Russisch gas.

Dandruff | 26-03-23 | 23:20

@Stentheman | 26-03-23 | 23:02: ook niet echt, over grote deel van die windmolens word in lage lonen landen gemaakt, niet in Duitsland. Ben ook wel benieuwd waar je het dan specifiek niet mee eens bent. Dat we geld kunnen verdienen aan schonere technieken staat buiten kijf, dat ontken ik niet. Maar klimaatverandering, die hoe dan ook plaats gaat vinden, gaat ons imho gewoon heel erg veel geld kosten willen we de zee buiten houden. Of we ons nu in de voet schieten door miljarden aan nutteloze maatregelen uit te geven of niet.

Gregovic | 26-03-23 | 23:29

Wanneer je nou gewoon hersenen gebruikt om mee te helpen aan de oplossing. Namelijk GOEDKOPE groene energie. In plaats van dat je met je ongewassen kop op de snelweg gaat zitten.

Happy People | 26-03-23 | 22:18

De meeste mensen hebben geen flauw idee wat er te wachten staat de komende decennia wat betreft opwarming en de gevolgen daarvan. Of ze ontekken het domweg. Degenen die wel een besef hebben gaan bij extinction rebelliin.. sympathiek, maar helpt geen zier.

zeeman73 | 26-03-23 | 22:17

We zullen wel meer van dit soort onmachtig gespartel horen,
De vissen liggen immers bijna op het droge.

Remus McMillan | 26-03-23 | 22:16

Iemand kan prima expert zijn op wetenschappelijk veld X (in dit geval dan pedagogiek o.i.d.) en de ballen snappen van alle andere wetenschappelijke velden. Gebeurt vrij vaak.

Niet voor niks zijn er specialismes...

minderweter | 26-03-23 | 21:57

Prietpraat van wetenschappers en voldongen feiten worden nogal eens met elkaar verward helaas. Niet voor niks zijn ze het allemaal met elkaar oneens.

Berend_Breedreet | 26-03-23 | 21:44

Als je op nulpuntenel probeert af te zwakken dat er sprake is van (extreme) droogte, wordt je direct gecensureerd. Vorig jaar bijvoorbeeld is in de klimaatreligie gedoopt tot ultiem droog. Maar als je naar de feiten kijkt (de maandsommen op knmipuntenel) blijkt dat alleen maart en in mindere mate juli en augustus bijzondere negatieve afwijkingen vertoonden. De rest van het jaar was nat (ook juni en september), normaal, of bijna normaal.
Daarbuiten waren jaarsommen in NL begin 20ste eeuw zo’n 150-200 mm lager dan nu. Hoe past dat in de klimaatbijbel?

Hopenschauer | 26-03-23 | 21:17 | 1

alles wat niet in de narratief valt van nu nl wordt niet geplaatst. mocht er toch iets doorheen komen wordt het gedelete als je na een paar min te veel duimpjes krijgt. toch blijf ik het proberen in de hoop dat tegengeluid ook zichtbaar wordt.

Struikrover3 | 26-03-23 | 21:31

Ik ben zelf ook een Alfa, durf me met geen mogelijkheid ooit wetenschapper te noemen. Wel schetenwapper.

De Treinende Rechter | 26-03-23 | 21:12

Met zoveel fatalisten overal kan het niet lang duren voordat een nieuwe Jim Jones weer bekers begint uit te delen.

JanVergoor | 26-03-23 | 21:11

6 meter. Hij is debiel. Dat kan helemaal niet met zo een oceaanoppervlak.

inCol | 26-03-23 | 20:57 | 1

Hoezo niet?

DeWeerman | 26-03-23 | 22:12

Vond de UU altijd al eens links bolwerk. Paar docenten die hoogstens als consultant wat klusjes deden en voor de rest vooral in een bubbel zitten. Een hoop idealistische studenten die het maar wat interessant vinden tegen die docenten aan te slijmen, de boel napraten en denken de waarheid in pacht te hebben terwijl ze op hun stufi teren.
Prima als je je zorgen maakt maar probeer dan constructief iets op te lossen. Je zou denken dat iemand binnen sociale studies massahysterie wel herkent.
Veel van die oudjes in een soort van crisis, hopen dat ze nog een keer een soort hippie beweging mee kunnen maken.
Verder is heel dit gebeuren weer een goudmijn voor consultants, diversity officers, die de ander gaan vertellen hoe het moet maar nooit daadwerkelijk iets tastbaars opleveren.
Gaat nog wat worden met onze kennis economie...

Struikrover3 | 26-03-23 | 20:51 | 1

En als iemand met titel zich publiekelijk uit laat tijdens een activistische demo aan de andere kant van het spectrum is de wereld te klein, wordt er geïntimideerd door de studenten en kan je waarschijnlijk ook je biezen pakken. Het debat wordt compleet kapot gemaakt door instanties die dit eigenlijk zouden moeten bevorderen.

Struikrover3 | 26-03-23 | 21:15
-weggejorist-
Ervaringsdeskundige | 26-03-23 | 20:29

Ik ben best benieuwd hoe de universiteiten er over een jaar of toen aan toe zullen zijn.

nikolaos | 26-03-23 | 20:27

Wetenschapper met niveau van een kleuterjuf.
Dat zegt eigenlijk meer over Utrecht University.
Triest.

Boeloeboe | 26-03-23 | 20:22


'Hier sta ik, ik kan niet anders.'
Als prof. dr. taalwetenschap zal ze wel weten wie dit gezegd heeft.
Als ik haar foto zie, vermoed ik wel wat voor type het is; iets met katten en sterven zonder nageslacht.

King of the Oneliner | 26-03-23 | 20:19 | 1

Haha, exact mij gedachten

shimanski | 26-03-23 | 20:31

Vertel ons eens Mevrouw de Wetenschapper, hoe is 't eigenlijk gesteld met de taalvaardigheid van de jeugd, oftewel: kenne de kindjes nog skrijve ?

Vesta | 26-03-23 | 20:16

maar hoeveel vrouwen drogen uit van Ramsie Nasser?

klimaatsloper | 26-03-23 | 20:08

Zouden al die 8 miljard mensen en een veelvoud aan dieren die voortdurend een temperatuur van zo’n 37 graden uitstralen wellicht een effect op het weer en het klimaat kunnen hebben? Daarbij opgeteld alle warmte genererende installaties en apparatuur en het warmte vasthoudende asfalt en beton? Ter vergelijking: als ik thuiskom wordt het puur door mijn aanwezigheid in de woonkamer al snel 0,2 a 0,3 graden warmer.

Hopenschauer | 26-03-23 | 19:58 | 5

@Red shirt | 26-03-23 | 20:16:
Toegegeven, ik ben geen natuurwetenschapper, maar uw verklaring lijkt me wat kort door de bocht. Als je een levend organisme als kacheltje ziet met een bepaald vermogen, lijkt het me aannemelijk dat meer kacheltjes, meer verwarming inhoudt. Waar was die energie geweest als die mensen niet waren gecreëerd? Mijns inziens is het kopiëren van levende wezens het toevoegen van energie aan het gesloten systeem.

Hopenschauer | 26-03-23 | 20:32

@Red shirt | 26-03-23 | 20:16: Ja met hetzelfde argument zijn de vervuilende biomassacentrales 'circulair'...

De Treinende Rechter | 26-03-23 | 21:07

Nee.

zeeman73 | 26-03-23 | 22:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Taalontwikkeling, laat maar.

donkieshot | 26-03-23 | 19:42

Ze zegt 'ik ben wetenschapper' alsof hetgeen zij gestudeerd heeft te maken heeft met kennis van het klimaat.
En zij zodoende daar gedegen uitspraken over kan doen. Dat alleen al stuit mij tegen de borst.

letopuwzaak | 26-03-23 | 19:41 | 4

@DRUCKIE1 | 26-03-23 | 19:44:
Ik wil graag luisteren naar mensen met verschillende meningen die iets relevants hebben gestudeerd.
Maar met zo'n studie als zij heeft gedaan hoef je je in deze kwestie niet te presenteren met je titel, vind ik.

letopuwzaak | 26-03-23 | 19:47

"Wetenschapper" is een legitiem excuus om over alles een mening te mogen ventileren en dat dat dan voor waar wordt aangenomen. Net zoals leden van Groen Links, Bij1 en X66 overigens.

Graaisnaaiert | 26-03-23 | 20:31

@Graaisnaaiert | 26-03-23 | 20:31:
Ik verbaas mij over deze vrouw. Ik ken voornamelijk heel bescheiden wetenschappers (in de familie). Sommigen hebben zelfs twee studies gedaan, en die stellen zich altijd heel bescheiden op als het niet over hun vakgebied gaat.
Dit vind ik theatraal, alsof zij daar staat om meer intrinsieke redenen. Als ze iets goeds toe heeft te voegen aan de discussie moet zij zich vooral niet als een theatraal *edit*: persoon opstellen.

letopuwzaak | 26-03-23 | 20:49
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Kleintjepils | 26-03-23 | 19:40

Nou haalt Katja ook nog eens stikstof en CO2 door elkaar. Dat krijg je als je geen wetenschapper bent.

Sneerpoets | 26-03-23 | 19:32 | 1

Ik bedoelde Ramsey, en Wynnstagrynn en nog 188 anderen, waaronder Katja..

Sneerpoets | 26-03-23 | 19:34

Ook deze mevrouw was een BBBeter stemmenkanon.

Acidstain | 26-03-23 | 19:27

die klimaatzieke-lui moeten gewoon hun bek houden.

langzullenweleven | 26-03-23 | 19:21

Je bent wetenschapper, Elma. Wat fijn voor je, meid. Heeft dat iets te maken met je tijdsinvulling in je vrije uurtjes?

Toos Bevergeil | 26-03-23 | 19:17

Weer zo'n d66type die zich boven het plebs verheven voelt. Sneu.

Prof.Dr.Mr.Ir.Z | 26-03-23 | 19:14 | 2

en weet je, het plebs zal winnen.

langzullenweleven | 26-03-23 | 19:20

Mevr. de wetenschapper: het imperatief van verbieden is verbiedt. Met dt.

viejohuevon | 26-03-23 | 19:10 | 6

Neen, u ziet het verkeerd.

Amsterdamsko | 26-03-23 | 19:41

Het meervoud is met een - t, maar dat gebruik wordt tegenwoordig als ouderwets beschouwd.

Vader&dochter | 26-03-23 | 19:42

Alleen als u een meervoud aan mensen een imperatief wilt communiceren.

Hopenschauer | 26-03-23 | 19:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Mens, ga koken...

CornholioNL | 26-03-23 | 19:09

Ramsey Nasr. Zucht. Op elk moment dat DeMense echt iets te kiezen hebben, stemmen ze Driek van Wissen als Dichter des Vaderlands.

Heurtebise | 26-03-23 | 19:09

Weet je wie er ook om een revolutie gilde, zich baseerde op sociale gedragswetenschappen, vegetariër was en kindsoldaten had?

vladimirows | 26-03-23 | 19:04 | 3

Henny Huisman?

CornholioNL | 26-03-23 | 19:11

Tom Egbers?

Acidstain | 26-03-23 | 19:20

Iedereen die van de zomer naar de evenaar op vakantie gaat zal ook extreme hitte meemaken.

En volgens Thunberg is de aarde al vergaan.

bergsbeklimmer | 26-03-23 | 18:56 | 1

Vochtige hitte.

toetssteen | 26-03-23 | 19:09

Ik zie een heleboel "moeten" en "alleen wij weten" bij deze fundamentalisten. Ze reageren op geen enkel tegenargument. ( Moslimdemonstranten in bv Pakistan vertonen dezelfde hysterische trekjes. ) Deze klimaatfanatici gaan op enig moment echt enge dingen doen.

vladimirows | 26-03-23 | 18:56

Gelukkig vlieg ik bij wijze van vrijetijdbesteding, dus dat telt niet. Even helemaal de zinnen verzetten. Driehoekje overland naar Texel en Hoogeveen, of een keertje Borkum. Verder dan Erfurt of Lognes ben ik zelf nooit geweest. Ik verstook minder dan een personenauto. En als ik de kist heb ingeleverd, dan tuf ik naar huis in mijn ouwe Euro nul 4,2 liter diesel (die trouwens keurig op Neste rijdt) Dahaaag, Elma.

bisbisbis | 26-03-23 | 18:55

Zou ze al geanalyseerd hebben waarom ze na het lezen van de comments alhier, huilend in een hoekje gekropen is?

Nuchternederland | 26-03-23 | 18:55 | 1

Nee, want in haar ogen zijn wij zijn kille rechts-extremisten die vooral GEEN titel hebben zoals zij.
En zij komt wel van haar zolderkamer af. ;)

klimgek | 26-03-23 | 20:50

Schonere lucht, hogere temperaturen...

Wattman | 26-03-23 | 18:54

Haar wetenschap reikt niet verder dan de wetenschap hoe mensen te manipuleren en tegen elkaar op te zetten. Ik ken genoeg niet-wetenschapper die dat zonder titel ook perfect in de praktijk brengen.

Jan_Pietersen | 26-03-23 | 18:46

Angstporno. Het nieuwe verdienmodel.
Vreselijke mensen. Ga in een hoekje zitten janken in plaats van de rest van de wereld ermee lastig te vallen. Je moet er toch niet aan denken dat nu een nieuwe pestepidemie uitbreekt? Dat er bij wijze van spreke mensen links en rechts van je dood neervallen? Dan draaien ze echt helemaal door.

Graaisnaaiert | 26-03-23 | 18:46 | 1

De tot nu toe gemanipuleerde mensen beginnen te doorzien dat ze misbruikt zijn, beginnen BBB af te haken. De activisten gooien er nog een schepje boven op, als de gelovigen de kerk verlaten moet de angst voor de hel verder vergroot worden, anders lopen de anderen ook weg.

bergsbeklimmer | 26-03-23 | 19:10

Heel nobel en helemaal prima als zij en haar collega’s nooit meer gaan vliegen. Laat mij dan met rust. En iets zegt me dat ze haar volgende vlucht alweer geboekt heeft.

Thomtidom | 26-03-23 | 18:45 | 3

Na hoeveel jaar gaat eigenlijk dat zwitsalletje weg? Moet zeker dokken…

Thomtidom | 26-03-23 | 18:47

@Thomtidom | 26-03-23 | 18:47:
-
Nee, dat is geheel afhankelijk van de stommiteit van uw tegels. Wat u nog niet weet, is dat er in de roze panelen een heuse jury zit, de zogenaamde halfjorissen. Knappe koppen, die ALLES beoordelen op inhoud en relevantie. De botte veronderstelling dat u moet betalen levert u helaas een half jaar extra Zwitsal op.

bisbisbis | 26-03-23 | 19:00

Die rampzalige biomassacentrales die we aan GroenLinks en D66 te danken hebben... daar is zeker geen wetenschapper aan te pas gekomen, toen die bedacht en geplaatst werden?

Papa Jones | 26-03-23 | 18:43 | 3

Iedereen met een paar hersencellen kon op zijn vingers natellen dat die vervuilend zouden zijn. Maar ongelooflijk dat ze er toch massaal kwamen, geen tegengeluid gehoord en dat geeft te denken over de huidige hysterie.

Wattman | 26-03-23 | 18:49

Omdat wetenschap tegenwoordig ook maar een mening schijnt te zijn zullen er heus wel speciaal geselecteerde wetenschappers met affiniteit met de belangen van de doelgroep zijdelings aan te pas zijn gekomen.
Ik zie dat zo voor me:
-activist met agenda en belangen: "een biomassacentrale is wat we nu onmiddellijk moeten hebben"
-wetenschapper 1: "ja, maar we moeten wel rekening houden met de nadele...."
-activist 2: "cancelled. Collega 1, los jij dat op?"
-activist 1: "dreigbriefje aan wetenschapper 1 stuurt"
-activist 2: "nou, iemand anders misschien?".
-wetenschapper 2: "ik herinner me opeens dat ik elders hoognodig dingen moet doen".
-wetenschapper 3, zwetend:" ja, het is niet mijn veld van expertise maar ik zie geen enkel bewijs dat een biomassacentrale niet aan de gestelde doelen zou voldoen, namelijk het terugdringen van het verbranden van fossiele brandstoffen".
activist 1: "prima, dan gaan we dat regelen. Even mijn transgendere zwager met z'n aannemersbedrijfje bellen, ik ken nog wel een Groen Links raadslid met gewicht in de schaal die dingen regelt dus we kunnen van start. Oh, en voor ik het vergeet, is iemand al met een fakkel bij het huis van Populientje van de BBB geweest? Niet vergeten hoor?
-hele zaal: "Want de internationa-haluh...."

Graaisnaaiert | 26-03-23 | 18:58

Heel goed dat mensen zich zorgen maken over het voortbestaan van de mensheid en de aardkloot.
Maar wees dan wel realistisch over wat dan gaat helpen.
De wereldbevolking terugbrengen naar 50% van het nu is zou al heel veel helpen.
Kijk even waar het het snelste groeit dus.

AdvocatusDiaboli | 26-03-23 | 18:41 | 1

Knuppel in hoenderhok gooiend: waar de bevolking het snelst groeit komt niet overeen met de plaats waar het meeste energie en grondstoffen gebruikt worden.

Gelukkig heb ik al CO2 en energie gecompenseerd door kinder- en autoloos door het leven te gaan. En ik heb slechts 1 keer een retourtje Antalya gevlogen (nee, niet om te bakken).
Heb ik nu genoeg Deug-Credits?
En blijf ik nu verschoond van deug-activisme?

klimgek | 26-03-23 | 20:57

Geen privé-jets?
Wat gaat dat schelen qua CO2?
De meeste CO2 komt uit China en die hoek.
Waar ze Ali-rommel maken die met grote vieze schepen de hele wereld overgaan.

AdvocatusDiaboli | 26-03-23 | 18:39 | 1

Juist, en wie koopt dat spul vooral?

DeWeerman | 26-03-23 | 22:18

"De sociale wetenschap is geen wetenschap en dat weet iedereen"

Hiermee ben ik het grondig oneens. Sociale wetenschap gaat over het bestuderen van sociale patronen die we in de samenleving zien. Dat vergt natuurlijk veel observatievermogen, maar ook een stevige basis in de statistiek (duidelijk meer dan gemiddelde uitrekenen of grafiekjes extrapoleren). Sterker: een sociaal-wetenschapper die onvoldoende kennis heeft van statistiek is niet serieus te nemen. En dan kom je erachter, dat deze dame alleen wat theorieën over taalontwikkeling herhaalt. En wat onbewezen theorieën van anderen herhalen is dan weer geen wetenschap.

(Voor de reaguurder die tijd over heeft: zoek eens in proefschriften van in Nederland gepromoveerde Dr(a)'s hoe het statistisch gehalte is. Kan je lachen. Huilen bedoel ik.)

Wat veel meer het probleem is: zou je een Social and Behavioural Sciences persoon vertrouwen als het gaat over b.v. de natuurkunde die bij het broeikas-effect een rol speelt? Da's net zoiets als de schilder een gasleiding aan laten leggen. Kan goed gaan, maar zijn papieren als vakman maken hem niet automagisch een gasfitter.

Of het moet een stimulus zijn die zij aan de samenleving geeft om een bepaald onderzoek te kunnen doen. Zo'n onderzoeksvraag zou kunnen zijn: "wat is het effect van wetenschappers die buiten hun vakgebied platitudes verkopen op het vertrouwen van de samenleving in de wetenschap in z'n algemeenheid". Kijk, als je serieus een sociale wetenschap bedrijft, dan zou dat kunnen. Als, hè, als.

ParadiseLost | 26-03-23 | 18:36 | 9

@Gladiator Fap | 26-03-23 | 18:39: Mwah, het zijn niet echt de onderzoeksmethoden die een grote naam hebben; dat zijn meer anecdotes. Het probleem van de sociale wetenschap is, dat er zo weinig aan gedaan wordt. Wat voor sociale wetenschap versleten wordt hier in Nederland is het hersenloos herhalen en aandikken van loze beweringen van collega's. Overigens niet alleen in Nederland: wat dat betreft is er weinig geleerd van Alan Sokal en Jean Bricmont.

ParadiseLost | 26-03-23 | 21:40

@JanVergoor | 26-03-23 | 21:15: Nee, daar heb je gelijk in. In de wetenschap observeer je een fenomeen. Vervolgens stel je een hypothese op om het fenomeen te verklaren En daarna ga je testen of je hypothese correct is. De huidige staat van de sociale """wetenschap""" is, helaas, dat ze zich beperken tot alleen de tweede stap.

ParadiseLost | 26-03-23 | 21:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat je een mens bent. Gewoon geen oneindigheid aan je nieuwsgierigheid. Het schijnt dat het alleen al qua akkoorden musicologisch onverantwoord is: www.youtube.com/watch?v=d1gYJDQXPOk Shit happens.

Hetkanverkeren | 26-03-23 | 18:35

Ze misbruikt haar titel

Diederik_Ezel | 26-03-23 | 18:35 | 1

Diederik, nooit gedacht dat ik het ooit zou kunnen zeggen, maar we zijn het eensch!

Gladiator Fap | 26-03-23 | 18:39

We zijn een f*kking speldeknop op de wereldkaart; onze uitstoot maakt nog niet een enkele procent uit van de CO2 uitstoot wereldwijd. Ga je hysterische, fundamentalistische verhaal alsjeblieft elders, over de grens houden. Hier in dit land gaan de wetenschap en het bedrijfsleven er wel voor zorgen dat we ons aandeel bijdragen. In de vorm van kernenergie bijvoorbeeld....

Aristotalloss | 26-03-23 | 18:32 | 4

Als je er van uitgaat de de Nederlander met zijn levensstijl en consumptie 9x zoveel energie en uitstoot heeft dan een gemiddelde Afrikaan, dan is hier nog wel wat winst te behalen.. toch? www.iea.org/commentaries/the-world-s-...

Smoelensmid | 26-03-23 | 18:37

@Smoelensmid | 26-03-23 | 18:37: dat zou betekenen dat men daadwerkelijk iets moet gaan doen en daar heeft men gewoon helemaal geen zin in hier. Dus komen er weer mensen vertellen dat we zo weer in een ijstijd zitten of de aarde ook zonder ons lekker doordraait.

BobDobalina | 26-03-23 | 18:38

@Smoelensmid | 26-03-23 | 18:37:
-
Jawel, maar terwijl wij in -pakweg- dertig jaar terugboeren consumeert die gemiddelde Afrikaan over dertig jaar negen keer zoveel als wij tegen die tijd. Dus dan kunnen wij het nét zo goed simpel houden - en daarbij: er zijn
veel meer gemiddelde Afrikanen dan dat er Nederlanders zijn - helemaal over dertig jaar....

bisbisbis | 26-03-23 | 19:04
▼ 1 antwoord verborgen

Die vergelijking tussen de wetenschappers en die mannen in dump-legerkleding slaat natuurlijk weer eens als kut op Dirk. De wetenschappers doen niet alsof, die zijn het,

Weerduivel | 26-03-23 | 18:32 | 2

beide voeren een soort autoriteit op terwijl het niks te maken heeft met het onderwerp.

Struikrover3 | 26-03-23 | 21:18

Dit zijn nep-wetenschappers in het ons-kent-ons wereldje van de sociale wetenschappen van Uva, UvU en NIjmegen worden de grootste idioten met titels behangen. Tegenwoordig is iedere Jan Boerenlul op die faculteiten een 'Prof.' of 'Dr.' Die titels dienen om te maskeren dat ze van de Woke brigade zijn.

Grachus | 26-03-23 | 23:29

Elma is van het kaliber "nuttige idioot".
Dankend zal de regerende kliek haar furieuze schreeuw om aandacht gebruiken als alibi voor nóg meer belastingverhogingen en nóg minder vrijheid.
Totdat madam beseft dat ook háár vrijheid en welvaart in het geding komen, maar dan is het al te laat.

Gladiator Fap | 26-03-23 | 18:31

Ik begrijp niet dat ze zich richten op de luchtvaart, immers maar verantwoordelijk voor 2% van de jaarlijkse CO2 uitstoot. Dit is klein bier zou je zeggen. Gooi jezelf in een kolencentrale oid, dan haal je iig de kranten

Nietdanjatoch | 26-03-23 | 18:28 | 1

Ze richten zich vooral op de vluchten van privéjets die moeten totaal verboden worden. Effect uitstoot CO2 is dat nog kleiner bier.

Xbitt | 26-03-23 | 18:36

Dat de VN dat kind Greta een podium heeft gegeven om eventje iedereen de les te lezen werkt volkomen averechts. Als je het probleem wil aanpakken dat moet je een ieder erbij betrekken en niet halve gare kleuter een kleine groep een schuldgevoel proberen aan te praten en haar daarvoor als een held zien. Heeft echt geen enkel effect gehad, behalve dat een paar "gutmenschen" zichzelf weer iets beter voelen.

Pinkel_Paulino | 26-03-23 | 18:28 | 2

Ze willen niks aanpakken. Ze willen verdienen.

vladimirows | 26-03-23 | 18:59

'@ Pinkel, Greta is de opper autist onder de klimaat autisten.

Dwaalgast | 26-03-23 | 19:20

Het is een groot misverstand dat door wetenschappers zelf in de wereld is geholpen: wetenschap en moraal aan elkaar koppelen of, nog erger, met elkaar verweven.
Wetenschappen zijn waardevrij, en wetenschappelijke feiten zijn dat ook. Wetenschappers dienen zich, als zij zich als wetenschapper manifesteren, ook te onthouden van waarde-oordelen. Op het moment dat zij een waarde-oordeel uitspreken spreken zij niet als wetenschapper, maar als mens-achter-de-wetenschapper.
Het is niet aan de wetenschap en ook niet aan de wetenschapper om te gebieden en te verbieden. Wetenschap onderzoekt, stelt feiten vast, en bouwt op basis van die feiten hypotheses en theorieën op die weer aanleiding geven tot nader onderzoek, enzovoorts.
Wetenschap is een ambacht, een zeer edel ambacht, maar een ambacht, en wetenschappers zijn ambachtslieden die al dan niet hun vak verstaan. Wat een wetenschapper als mens meent wat goed is en wat slecht zou idealiter geen enkele invloed moeten hebben op het wetenschappelijke werk.
Wetenschappers die zich opwerpen als moralisten, als onheilsprofeten dienen bejegend te worden als moralisten en als onheilsprofeten, en hun beroep op hun wetenschappelijke status dient daarbij terzijde geschoven te worden.
Nog maar weer een keer Bertrand Russell:
"When you are studying any matter, or considering any philosophy, ask yourself only: 'what are the facts and what is the truth the facts bear out?' Never let yourself be diverted, either by what you wish to believe, or by what you think could have beneficial social effects if it were believed. But look only and solely at: 'what are the facts?'"
www.youtube.com/watch?v=ihaB8AFOhZo
Hij maakt een scherp onderscheid tussen wetenschap en moraal, zoals het naar mijn stellige overtuiging hoort.

Schoorsteenveger | 26-03-23 | 18:27 | 11

@Schoorsteenveger | 26-03-23 | 18:59:
Dat is waar. Je zou ook kunnen zeggen dat de wetenschap helemaal op zichzelf hoor te staan. Maar in werkelijkheid is dat natuurlijk nooit helemaal het geval. Daar komt bij dat de wetenschap zo ver is gevorderd dat het voor niet-ingewijden onmogelijk is om de feiten en theorieën op waarde te schatten. De beste wetenschappers uit de geschiedenis hebben zich ook met groot enthousiasme op publieksvoorlichting gestort.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 19:27

@Joris Beltsin | 26-03-23 | 19:27:
Het is een moeilijk verhaal. Wat mij het meeste zorgen baart is dat de status van de wetenschapper lijkt te verschuiven van iemand die simpelweg gedegen onderzoek doet naar iemand die ons de weg zou moeten wijzen. Die wetenschappers die deze ontwikkeling toejuichen zijn ook degenen die stelselmatig suggereren dat feiten, uiteraard de feiten die zij zelf aandragen, ons een bepaalde richting uit wijzen. En dan krijg je een kaste van wetenschappers die de zaak volledig omdraaien en vanuit een a priori moraal op feitenjacht gaan. Ik noem een Roos Vonk die tegen vleesconsumptie is en er dan alles aan gaat doen om wetenschappelijk aan te tonen dat vlees eten slecht is voor de mens.
Het gaat allemaal terug op een koppeling die binnen de westerse filosofie steevast gelegd wordt tussen waar, mooi en goed. Wat mooi is, is waar en wat waar is is goed, zo wordt voorondersteld. Zo is bijvoorbeeld mooie natuur goede natuur en lelijke natuur slechte natuur. Streven naar waarheid is als vanzelf streven naar het goede, enzovoorts.
Steeds meer wetenschappers trekken een te grote broek aan, voelen zich voorgangers, priesters, profeten. En steeds meer leken zien in wetenschappers de nieuwe goeroe's die ons de weg naar de waarheid moeten wijzen.

Schoorsteenveger | 26-03-23 | 19:51

@Schoorsteenveger | 26-03-23 | 19:51: Die 'steeds meer wetenschappers' zijn wel altijd uit een zéér specifieke hoek; nml de faculteiten waar Woke het ergst woekert. Bij Beta en echte wetenschappers zie ik die drang helemaal niet.

Grachus | 26-03-23 | 23:32
▼ 8 antwoorden verborgen

Je kan wel lopen pronken met je professor doctor titel, maar sociale wetenschap is geen wetenschap maar een mening, en daar krijg je dan die titels voor.

Osdorpertje | 26-03-23 | 18:27 | 1

Zo te lezen mist u de titel om mee te kunnen pronken, is het niet?

Red shirt | 26-03-23 | 18:33

Dergelijke "wetenschappers" zouden eigenlijk publiekelijk een peer-reviewed paper over bijvoorbeeld atmosferische fysica moeten uitleggen. Ik durf met stelligheid te beweren dat ze bij de eerste zin van de Introduction al volledig vastlopen (formules =eng). Dus, als je de materie niet begrijpt, hoe kan je dan een standpunt over het onderwerp hebben...

tectonicos | 26-03-23 | 18:23 | 2

Ze hebben geen 'standpunt', ze lopen gewoon mee met de meute.

KeesBruin | 26-03-23 | 18:23

Het beschamende is dat mw kennelijk niet in staat is haar grenzen te bepalen.

Harry.Langezwaal | 26-03-23 | 18:30

Wat ik met zekerheid kan voorspellen is dat de meeste wetenschappelijke voorspellingen over klimaat niet zullen uitkomen. Het verleden daarentegen biedt een behoorlijke garantie voor de toekomst. De temperatuur is sinds 1850 met ongeveer 1.5graden gestegen, oftewel 0,007graden per jaar. In diezelfde periode is de zeespiegel gestaag met slechts 1-2mm per jaar gestegen, is de voedselproductie gigantisch toegenomen, zijn bossen globaal gegroeid, gaat het uitstekend met het koraal, de ijsbeer en het roodborstje en is extreem weer niet toegenomen. Er zijn geen klimaatoorlogen, geen klimaatvluchtelingen en het aantal doden door extreem weer is enorm afgenomen.
Trek dat lijntje door en je kunt alleen maar concluderen dat klimaatwetenschappers opportunistische gesubsidieerde gelegenheidshoeren zijn en dat die stinkerds van XR een stelletje hysterische en weinig begaafde warhoofden zijn. Dat is erg. Wat nog veel erger is, is dat valse profeten als Kaag en Timmermans deze mensen opzwepen, opruien, bang maken en misleiden. Dit moet stoppen. Het klimaat is geen probleem, klimaatbeleid wél.

Zeddegeizot | 26-03-23 | 18:21 | 2

2000 zou je al niet meer naar buiten kunnen in Australië toch?

SailingDuck | 26-03-23 | 18:24

@SailingDuck | 26-03-23 | 18:24: Dat wordt ieder jaar weer opnieuw voorspeld, net als iedere andere "einde van de wereld" voorspelling. Het is letterlijk stierenstront. Allemaal.

Gladiator Fap | 26-03-23 | 18:33

Wist je dat:
Wetenschappelijk is aangetoond dat we niet met zekerheid kunnen zeggen of de maan stabiel om de aarde draait?
Het weer voorspellen een bijzonder lastig onderwerp is omdat er heel veel vloeistofmechanica en thermodynamica en zelf chemie bij komt kijken?
Het op lange termijn voorspellen van het weer klimaatmodellering heet?

Barre_de_k | 26-03-23 | 18:19 | 3

Non-sense! Daar zijn grote natuur- en wiskundigen (modelkennis) het wel over eens en daarvoor hoeven ze niet eens te kijken naar de (bio)chemie of interacties op andere vakgebieden. De onmogelijkheid om de Navier-Stokes vergelijkingen op te lossen op het niveau waarop dat is vereist, volstaat al voor die vasttelling.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 18:26

@Joris Beltsin | 26-03-23 | 18:26:
Mwah, je kan in bepaalde gevallen simplificaties aanbrengen die nauwkeurig genoeg werken, maar dat werkt niet altijd bijvoorbeeld als wanneer een wolk begint te regenen schijnt nog niet helemaal opgelost te zijn.
Het jammere is dat de wetenschap als een soort Stirneriaans spook van stal gehaald wordt om het eigen gelijk te bewijzen.

Barre_de_k | 26-03-23 | 18:31

@Barre_de_k | 26-03-23 | 18:31:
Echte wetenschap is georganiseerde twijfel, klimaatwetenschap verwordt steeds meer tot een religie.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 18:37

Als Elma dat zegt dan laat ik mijn privévliegtuigen maar in de hangar staan en knip ik mijn frequent-flyer kaarten maar doormidden.

Ik neem aan dat alle reaguurders mijn goede voorbeeld volgen.

Ndranghitiari | 26-03-23 | 18:15 | 4

Wat doe je met een frequent flyer kaart als je een privéjet hebt?

Joris Beltsin | 26-03-23 | 18:28

Afgesproken. We gaan met de jacht.

anja | 26-03-23 | 18:39
▼ 1 antwoord verborgen

Skynet en binnenkort ChatGPT6 zullen dezelfde conclusie trekken. Te veel mensen!
Mevrouw is geen echte wetenschapper. Dat zijn mensen die echte natuurkunde studeren. Al het andere is “wetenschapper”.
Zelf ben ik ook klimaat-urgent, maar vind vooral dat we eens wat aan de bevolkingsomvang moeten doen. Was het 15 miljoen mensen, zoals ik in een liedje in de ‘90 jaren heb geleerd, dan hadden we nu 3 miljoen minder problemen.
De mensen die bewust populatiegroei hebben aangewakkert, via geboortes (hoi gelovigen en zangeres Anouk), politici (iederen welkom, en bedrijven (groei groei groei en welzijn doei), deze mensen treffen blaam!

Dr.Platypus | 26-03-23 | 18:14

Zouden die wetenschappers zich wel eens afvragen wat www.marinetraffic.com/en/ais/home/cen... wel niet allemaal uitstoot, maar als het allemaal zeilschepen werden (weer) hoe lang het dan zou duren voor hun iPhone18 uit China kwam?

Met_baard | 26-03-23 | 18:11

Linkje dat @ Bad Casey had gepost met een andere reden van de opwarming.

Het is wat gedateerd, maar zeker interessant.
www.youtube.com/watch?v=RrcGQWeO3Jw

Roos | 26-03-23 | 18:11 | 2

Ja een youtube linkje. Ik ben om!

BobDobalina | 26-03-23 | 18:36

Activisten hebben niets te zoeken in de wetenschappelijke wereld.

Mahatma | 26-03-23 | 18:09

Weet je, alleen door dat soort domme droge gleuven,zal ik er alles aan doen om er voor te zorgen dat deze wereld naar de kl##te gaat(in ieder geval voor de mensheid ).

Simpele Drenth | 26-03-23 | 18:07 | 3

Oh ja trouwens ben ik de enigste die er geen fuck om geeft hoe geweldig het is voor Arthur v Amerongen zijn fetisj voor Portugal?

Simpele Drenth | 26-03-23 | 18:13

Enige. Enigste is de leukste, maar dat ben jij zo te lezen dus niet.

Lorejas | 26-03-23 | 18:21

@Simpele Drenth | 26-03-23 | 18:13: ik snap je niet helemaal.

Barre_de_k | 26-03-23 | 18:32

Nee Elma, wetenschappers werden niet decennialang genegeerd, maar bewust buiten de politieke arena gehouden. Dat komt, Elma, omdat de wetenschap alleen kan functioneren als ze volledig los staat van elke politieke, religieuze, economische en culturele invloedssfeer. Je staat daar dus als activist en niet als wetenschapper. Door jezelf wel zo te profileren in deze context bevuil je je eigen nest. Je baan zo hierdoor ter discussie moeten staan. Maar dat geldt alleen voor wetenschappers met de verkeerde mening.

Dampende_aardappel | 26-03-23 | 18:02 | 2

Was ze maar een echte wetenschapper maar dan stond ze daar vermoedelijk niet.

Rennieflox | 26-03-23 | 18:10

Amen

TheseDays00 | 26-03-23 | 18:10

Ieder uur vertrekken er meer mensen van Schiphol dan het hele extinction rebellion bij elkaar. Democratisch gezien willen we gewoon vliegen.

wapster | 26-03-23 | 18:01 | 1

Deze mensen zijn niet geïnteresseerd in democratie.

Hopenschauer | 26-03-23 | 19:41

'We moeten ..' is altijd een red flag. Idioten met een diploma idem. Op klimaatgebied is mevrouw een leek. Nederland levert minder dan 1% van de mondiale uitstoot, en dat CO2 de thermostaat van het klimaat is wordt door vele Betawetenschappers betwist.
Zelfs als we ons collectief van kant maken alhier zal het verschil onmeetbaar klein zijn, m.a.w. mevrouw kan beter iets nuttigs gaan doen met haar leven.

Harry.Langezwaal | 26-03-23 | 17:59 | 3

Hélemaal mee eens. Het gros van al die klimaat idioten meent werkelijk dat de mens de oorzaak is van een temperatuur stijging, en tevens menen ze dat de mens dit zou kunnen stoppen Door enige realiteitszin worden ze niet gehinderd. Man man man. Over 50 jaar is (hopelijk) dit idiote klimaat geneuzel afgelopen. Waarschijnlijk maken wij ons dan druk om héél andere zaken.

Boerenverstand99 | 26-03-23 | 18:10

Ze willen gewoon niet dat de gewone burger een reisje naar Azië boekt om te zien dat daar in de grote steden miljoenen mensen de hele dag een airco laten brullen en iedereen met de scooter door de stad sjokt. Stel je eens voor dat men ziet hoe futiel die groene protest acties en verbodsopleggingen zijn. Je gaat het bijna denken.

Die malloten doen alsof de laatste pleziertjes wegnemen iets gaat uithalen onder het mom van: We moeten iets doen dus het maakt niet uit wat. En dan durven deze verkapte reli-fanaten zich ook nog te beroepen op een niet relevante academische titel. Je moet maar durven.
Ik snap wel waarom vroeger in de westerse wereld de kerk zo kon huishouden en vrouwen en politieke tegenstanders massaal op de brandstapel eindigden. We hebben nog steeds gevaarlijk veel idioten rondlopen. Eindtijden krijg je niet door het wassende water maar door een gebrek aan kritisch denken.

Deflatiemonster | 26-03-23 | 17:58

Ook de UU laat wetenschappers uit verre landen komen en zet hen onder druk voor resultaten die goed uitkomen. Ook de UU verspilt talent door gehandicapten en chronisch patiënten uit te putten in de juridische veldslag tegen studenten met een beperking.
Zoek maar op internet naar serieuze artikelen hierover.
Een UU wetenschapper met een SoCiALe studie heeft daarmee andere protestprioroteiten dunkt me.

zeurmachine | 26-03-23 | 17:58

Die Nasr kan toch gewoon een airco aanschaffen?

Jan_Pietersen | 26-03-23 | 17:57

Het irritante is dat die “wetenschappers” je niet kunnen vertellen hoe hun maatschappij eruit ziet! Het liefst schaffen deze mensen de democratie af.

Zemko | 26-03-23 | 17:56 | 2

Indrukwekkend hoe je deze uitspraak met feiten onderbouwt.

Ridde Rogter | 26-03-23 | 17:58

Vast wel.

SterF... | 26-03-23 | 18:12

Een bevoorrechte en verveelde klasse die op zoek is naar zingeving. Ga eerst maar eens stoppen met vliegen, autorijden en kinderen uitpoepen, dan praten we misschien verder.

de IJsman | 26-03-23 | 17:55

Elma Blom: al was je de koningin.
Het helpt geen fuck als Nederland het braafste kindje van de EU-klas is/wordt en buurlanden slechts minimaal hun burgerij en industrie regels opleggen ten gunste van het klimaat.
Dag Elma.

MK27 | 26-03-23 | 17:52 | 1

Als Nederland NU helemaal in de zee verdwijnt, merkt het klimaat geen enkel verschil. Niks. Nul. De toekomst van de leefbaarheid gaat in Zuid-Amerika en in Asia beslist worden. Door arme mensen, die het "redden" van de planeet gene ene moer kan schelen. Ga dáár maar protesteren, Elma, met je fopwetenschap-papiertje.

Gladiator Fap | 26-03-23 | 18:36

Al die mensjes denken echt dat wat we hier doen - of niet doen - wat uitmaakt. Maar eigenlijk worstelen ze allemaal met het feit dat er iets gebeurt (klimaatverandering) waar ze geen invloed op hebben. En dat hun mening irrelevant is. Daarom gaan ze schreeuwen. Zo’n Nasr ook; het lijkt aan de oppervlakte heel geëngageerd, maar hij wil vooral gillen omdat niet iedereen het met hem eens is. Klimaatgillers schreeuwen telkens maar ‘Jama de wetenschap’. Maar ook als je uitgaat van de wetenschappelijke consensus dat het klimaat opwarmt, en ook dat mensen daar invloed op uitoefenen, dan nog kun je het hartgrondig oneens over wat dan nu de te nemen stappen zijn. Dat is waar het telkens in die domme koppen misgaat.

Hommel | 26-03-23 | 17:49

Dit is het resultaat van decennia lang zure regen.

Mokum Kosher | 26-03-23 | 17:49

Misschien een speech vanuit je hart voordragen, wat een ellende dit. Voor een stukje tekst van nog geen minuut, had wel een autocue kunnen gebruiken.

ChefdeBef | 26-03-23 | 17:45

Uiteindelijk is klimaatwetenschap enkel maar gebaseerd op aannames en staat nog steeds in de kinderschoenen. Anders hadden klimaatwetenschappers wel kunnen voorspellen dat minder luchtvervuiling tot opwarming van de aarde zou kunnen leiden. Maar daar hadden ze even niet aan gedacht. En welke extreme voorspellingen uit het verleden zijn nou echt uitgekomen? Dus al die bangmakerij neem ik maar met een korreltje zout.

yeps | 26-03-23 | 17:44 | 2

Maar het gros van het volk dat niet kan nadenken laat zich dit al jaren lang dag na dag door de staatsomroep NOS en MSM op de mouw spelden.

Boerenverstand99 | 26-03-23 | 18:15

En die aannames zijn weer gebaseerd op modellen. Bewijzen hebben ze niet.

Boeddha18 | 26-03-23 | 22:42

Altijd weer kinderen gebruiken als pion.. Walgelijk kak volk.. Rot je lekker op als het je niet aanstaat... Andere prioriteiten op dit ogenblik.. En daar hoort stikstof en milieu niet bij...

niv01 | 26-03-23 | 17:44

Ramsey Nasr is dus net terug uit Australië waar hij met het theatergezelschap van de ITA 4 voorstellingen heeft gegeven tijdens het Adelaide Festival. Ca. 30 man in het vliegtuig naar Adelaide voor 4 (!) voorstellingen.

FrankVeer | 26-03-23 | 17:43 | 2

Verschrikkelijk, wat een hypocriete klootzak.

radiatorknopje | 26-03-23 | 17:49

Je gelooft het toch niet. Waar halen ze het lef vandaan en niet naar zichzelf te kijken. Zo bang om buitengesloten te worden.

Reaaalist | 26-03-23 | 18:48

Het wachten is op een beeldend gebrachte manifestatie van "MILF's for Climate Justice!"

Rhenium | 26-03-23 | 17:41 | 1

Haha, dank u. En met deze tegel is het einde lezen. Met een glimlach nu lekker tuinieren.

Fuck-a-duck | 26-03-23 | 18:17

het beste wat de natuur zou kunnen overkomen is een forse reductie van het aantal mensen en het beperken van hun handelen. zoals terug naar handje vol mensen met de techniek van holbewoners, Nog iets meer oorlog hitsen / escaleren en het is voor mekaar....

klaverboerdenham | 26-03-23 | 17:39 | 2

Nee, dat is het beste dat de mens kan overkomen. De natuur maakt het geen flikker uit, zeespiegel stijgt 10 meter, daalt 3 meter, maakt niks uit. Er is geen juiste staat van de aarde. De aarde *is* gewoon.

John McClane | 26-03-23 | 17:44

@John McClane | 26-03-23 | 17:44: juist. En "de natuur" is ook maar een maaksel van de mens, een gedachtenideetje met hele complexe modelleringen met wiskunde ter onderbouwing dat "de natuur" realiteit is, ver buiten de perceptie van de mens. Dat "de natuur" verandert, goh, ja.. nou, dat gebeurt ook zonder metingen en modelleringen. Dat het moeilijk te voorspellen is? Ja.. o.k., is dat nieuw? Mogelijk dat we met quantumcomputers over zo'n 150 jaar d'r wat meer mee kunnen? We zullen zien.

nobodiesunmighty | 26-03-23 | 17:53

Weer zo'n privelages wijf. Dat alle conferenties afvliegt een riant salaris en pensioen heeft en zelf verder nergens last van heeft.

Alexander | 26-03-23 | 17:38 | 3

Ja wist u dat niet? Direct na de geboorte worden er lootjes getrokken. Staat er op uw lootje 'wetenschapper' dan hoeft u de rest van uw leven geen flikker te doen.

Red shirt | 26-03-23 | 17:48

Ze heeft wel last van narcisme met haar 'wetenschapper'. Als deze activiste een integere wetenschapper zou zijn zou ze zich voorstellen als pedagoge, want dat is ze namelijk, geen natuurwetenschapper. Dit is puur populisme, met haar 'wetenschapper'. De grote vraag zoals altijd is: wie stinkt hierin? PvdGL +10 in de peilingen.

radiatorknopje | 26-03-23 | 17:49

@Red shirt | 26-03-23 | 17:48: Valt wel mee. Ze doen een hele hele hoop van van alles, maar of ze hun bisschoppelijke driftleven in deze materie kunnen beheersen dan wel ten dienste van... mensen... (ja die bestaan ook nog)... kunnen relativeren is vrij twijfelachtig in hun 24/7 bestaan ten dienste van God.. oh sorry... de wetenschap.

nobodiesunmighty | 26-03-23 | 17:56

Klimaat terrorisme gaat helaas nog een groot ding worden.

Politici en bedrijfsleiders worden strak vogelvrij verklaard als ze niet (goed genoeg) mee doen aan de klimaatreligie.

Borrom | 26-03-23 | 17:37

Niet eens met Katja wat betreft zeespiegel stijging. Die heeft niets met stikstof te maken, alleen met CO2. Mais en raaigras groeit veel sneller en haalt veel meer CO2 uit de lucht dan de GL versie van "natuur", dus voor de zeespiegel kunnen we beter meer boeren hebben dan minder.

W_F | 26-03-23 | 17:36 | 1

De GL-versie van de natuur? In tegenstelling tot de Monsanto-versie van de natuur?

Red shirt | 26-03-23 | 17:50

Ach, ze is professor aan dezelfde universiteit waar ik twee jaar lang een studie kunstgeschiedenis volgde. Totdat ik tijdens een college de zaal uitliep toen er verteld werd dat een rode vlek op een schilderij de weerslag was van de gefrustreerde moederbinding van de kunstenaar. Nooit meer een voet binnen die universiteit gezet. Beste beslissing uit mijn leven.

Albert61 | 26-03-23 | 17:35 | 2

Kunstgeschiedenis is geen studie, maar een hobby.

de IJsman | 26-03-23 | 17:57

@de IJsman | 26-03-23 | 17:57: Wiskunde was een hobby van Albert Einstein.

Albert61 | 26-03-23 | 18:19

Sinds wanneer is sociale wetenschap geen wetenschap? Het hele bedrijfsleven draait op sociale wetenschap.

Red shirt | 26-03-23 | 17:31 | 13

De grenzen tussen wetenschap, pseudowetenschap en morosofie zijn vrij vaag.
In ieder geval lijkt het aantal hoogleraren toe te nemen.
www.rathenau.nl/nl/wetenschap-cijfers...

nobodiesunmighty | 26-03-23 | 18:07

@nobodiesunmighty | 26-03-23 | 18:07: Dat je je lesje wel hebt geleerd. Kwesie van de verkeerde hoogleraren vertrouwen. Wijsheid. Ik wil wel weer een poging wagen tot nuttigheid.

De beren op de weg zijn heel erg echt. Up or out, in het echte leven.

Hetkanverkeren | 26-03-23 | 18:15

@Nuuk | 26-03-23 | 17:54:
U hint op de beste definitie van het demarkatieprobleem in de wetenschap dat ook in een tegeltje kan worden beschreven. Zoiets absurds als geopenbaard in de grievance studies van Pluckrose, Lindsay en Boghossian zou in de exacte wetenschappen niet eens kunnen voorkomen. Als dat wel kan gebeuren, spreken we niet van wetenschap.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 18:20
▼ 10 antwoorden verborgen

Niet om het een of ander, ik vind Elma wel een lekker wijf beetje een nerd ;))

Smoelensmid | 26-03-23 | 17:31 | 7

Ik houd ook wel van nerds, maar ik vind een strenge conservatieve dame aantrekkelijker dan een linkse lieverd. Al ben ik nu overigens met een linkse lieverd en dat is erg gezellig.

de IJsman | 26-03-23 | 18:06

Elma betekent appel in het Turks. Om in te bijten?

Hajduk | 26-03-23 | 18:25

Hans Teeuwen wist wel raad met "linkse meisjes".

Boeddha18 | 26-03-23 | 22:39
▼ 4 antwoorden verborgen

De eindtijdrazernij grijpt nu echt om zich heen in bepaalde kringen.
Eerst heette het 'opwarming', toen 'klimaatverandering', en nu is het opgeschaald tot 'klimaatcrisis'.
Terwijl het steeds urgenter is gemaakt, is het klimaat niet navenant ondragelijker geworden, wat volgens mij wel iets zegt.
Dit gaat niet meer over wetenschap, dit gaat over mensen die elkaar gek aan het maken zijn.
En dat laatste is dan weer een vast kenmerk van alle vormen van eindtijdgeloof die er al gepasseerd zijn. De mensen zijn dol op rampen en de ondergang van de hele wereld.

KeesBruin | 26-03-23 | 17:31

Dat maken we nu al mee zeurpieten, die hitte. Angst zaaien helpt niet meer in een seculiere samenleving. Maar begin gerust een nieuwe religie. Een ding geef ik haar na. Een paar tientjes duurder voor vliegen krijgt maakt voor niemand wat uit.

Giotto | 26-03-23 | 17:30 | 1

Voor het klimaat maakt het sowieso niet uit.

Kukooo1 | 26-03-23 | 18:44

Een messiascomplex (soms ook een Christuscomplex, een verlossers- of redderscomplex genoemd) is een gemoedstoestand waardoor een persoon gelooft dat hij voorbestemd is een redder of verlosser te worden. Dit begrip kan ook verwijzen naar een gemoedstoestand waardoor een persoon denkt dat hij verantwoordelijk is voor het redden of helpen van anderen. Bron wiki. Overigens hebben een aantal reaguurders hier ook last van.

P-unit | 26-03-23 | 17:28 | 3

Ook dat speelt een rol bij sommigen, dat messiascomplex. Maar ik geloof dat het toch vooral om een eindtijdstemming gaat. Daar is het mensdom sterk in. Er zijn al heel wat bewegingen geweest die het eind der tijden verkondigden.
En ja, aan het eind der tijden zal de messias verschijnen, dus het één houdt ook weer verband met het ander, zullen we maar zeggen.
Hoe dan ook, het is een gigantisch opgeklopte bedoening momenteel rond dat klimaat. Je vraag je af, hoe men hier over pakweg 30 jaar op terug zal kijken. Mogelijk met enig schaamrood op de kaken, of zouden ze dan rood zijn vanwege de ondragelijke hitte op aarde?

KeesBruin | 26-03-23 | 17:36

Ik heb er geen last van, meer last van die spijkers.

nobodiesunmighty | 26-03-23 | 18:08
-weggejorist-
van stampij | 26-03-23 | 17:28 | 1

Elma is dus het type dat eerst zelf wel heel de wereld overgevlogen heeft voor vakantie en nu dus vindt dat vliegen duurder moet worden, wat is nou 1000 euro extra voor je tripje naar Machu Picchu, Nepal of Angkor Wat? Sjonnie en Anita hoeven niet ieder jaar naar een All-in in Turkije, een weekje fietsen in Drente is ook leuk en biedt meer dan genoeg vermaak voor dit soort mensen.

zwellevertje | 26-03-23 | 17:27 | 1

Dit dus. Een tijdje terug kwam al eens in het nieuws dat bij een onderzoek naar het maken van buitenlandse vliegreizen de kiezers van Groen Links het meest gebruik maakten van het vliegtuig, cq. het verste vlogen.
Do as I say, not as I do.

KeesBruin | 26-03-23 | 17:38

Madam, psychiatrie is ook een wetenschap. Ga daar eerst te rade aleer u uw titel specifiek, en wetenschap in bredere zin, ten schande brengt. Bewijsvoering ontbreekt bij uw presumptie. Subjectiviteit, gevoed door emotie en wensdenken voeren de boventoon bij uw magere betoog. Intelligentie is het een, echter brede intelligentie is daarvan zeer verschillend, als u begrijpt wat ik bedoel.

Peter-Rissing | 26-03-23 | 17:27

Dat geheul met alles maar naar de tering laten gaan is dan weer de andere kant. De boerenkinderen kunnen beter zeewier gaan verbouwen, natuur geeft geen fuck.

menage | 26-03-23 | 17:26

Ik ben ook wetenschapper. Ik onderzoek mensen die zich wetenschapper noemen, zonder het te zijn. Waar haalt men het vandaan? Waarom valt er niet te praten met hen? Waarom kijkt men neer op mensen met andere gedachten? Waarom is de westerse heteroseksuele man fout? Waarom wordt hij afgerekend op zijn westerse achtergrond? Waarom is die westerse achtergrond subiet fout? Waarom kan iemand met een niet westerse achtergrond eigenlijk nooit iets fout doen? Waarom kijkt men bij homohaat van die kant weg? Waarom gaat men niet naar Afrika, om duidelijk te maken dat er wat aan het milieu moet gebeuren? Waarom speelt de plastic soep in de oceanen alleen in het rijke westen, terwijl de plastic soep vooral uit andere delen van de wereld komt? Waarom praat men de blanke westerse man een schuldgevoel aan voor de slavenhandel, maar niet de Afrikaan, die het uitgevonden heeft?
Mensen, ik kan nog wel even doorgaan, tegen die westerse blanke mensen die blanke mensen subiet fout vinden. Helaas bestaat dat groepje blanke mensen van deze groep niet uit de werkende blanke klasse. Soms lijken die demonstraties van deze groep wel de jaarlijkse dodenherdenking. Alles roomblank. Alleen die mensen werken veelal nog wel.

Johnnie Hansome | 26-03-23 | 17:26 | 3

Inderdaad, en die opsomming kan veel verder gaan. Zie 'mijn' hierboven. En ja, ik word ook droevig als ik mijn mooie cultuur en land vermoord zie worden door naïeve onbenullen die nooit over de dijk van hun poldertje hebben gekeken. Sterkte man.

Peter-Rissing | 26-03-23 | 17:32

Vraagje, waar is uw d gebleven?

Smoelensmid | 26-03-23 | 17:33

Een wetenschapper kijkt helemaal niet neer op mensen met andere gedachten. Integedeel. Inzichten veranderen constant. Een wetenschapper vraagt wel waarop uw gedachten zijn gebaseerd.

Red shirt | 26-03-23 | 17:38

De vrouw op de website van de Universiteit Utrecht lijkt niet eens op de vrouw uit het filmpje. Wat is Elma snel oud geworden.

Keutels | 26-03-23 | 17:25 | 5

Zure regen...

Alexander | 26-03-23 | 17:39

@Smoelensmid | 26-03-23 | 17:37:

Is dat een geschenk in de categorie 'subtiele hints', zoals mondwater, deodorant en scheerspullen? Of kon ze het waarderen

de IJsman | 26-03-23 | 18:04

@de IJsman | 26-03-23 | 18:04: hahaha zo had ik het nog niet eens bekeken , ik dacht de "helper "te zijn, maar naderhand bleek haar ouweheer ook al vanaf zijn jeugd witgrijs te zijn. Het is heel mooi , echt wabi sabi natuurlijke glans, ik houd daar wel van.. Mickey en Brul_Spin hebben haar IRL ontmoet en vonden haar een echt mooie vrouw, ik bekijk het zelf subjectief door mijn XY ogen ;) Mondwater heeft ze niet nodig als echtgenote van... En deo is niet besteed aan madam , die als een Alice in wonderland zweeft op de wolk van Chanel5 Magie Noire en Carolina-Herrera good-girl. Wat zou Elma eigenlijk voor geur op hebben, mijn gedachten slaan op hol ;))

Smoelensmid | 26-03-23 | 18:27
▼ 2 antwoorden verborgen

"Bij 2 graden temperatuurstijging zal de zeespiegel tot 6 meter hoger komen te liggen"
Wat was de uitzettingscoeffiecient van water ook al weer?

annevance | 26-03-23 | 17:25 | 2

Ai, nee. Dat is niet het juiste antwoord. 'Zero points'! Al is die 6 meter ook maar een willekeurige aanname. En die 2 graden een doodnormaal natuurverschijnsel, over meerdere jaren gezien.

Peter-Rissing | 26-03-23 | 17:39

Wat heel vervelend is, is dat er veel meer waterdamp in de lucht zit en het in volume meer gaat regenen. Verhoog de dijken maar en flink ook.

Schilder58 | 26-03-23 | 17:40

DE NRC-voorpagina luidt: "Wie nu geboren wordt, zal extreme hitte meemaken". Geslaagde abortussen zullen uitdrukkelijk GEEN extreme hitte meemaken. Dit is een mededeling aan alle jammerende uitstervingsrebellen met een baarmoeder, die van plan zijn om hun orgaan in de toekomst volgens gebruiksvoorschrift te benutten: Doe het NIET!!

Rhenium | 26-03-23 | 17:25

De planeet kan niet wachten op democratie en geleidelijke oplossingen! We moeten zo snel mogelijk een klimaat- en milieubewuste totalitaire dictatuur inrichten! De planeet heeft ook rechten! Enfin, jaarlijkse vlucht naar Hongkong net geboekt maar eerst nog naar Berlijn en Washington DC. Maak ik goed door in de zomervakantie gewoon met mijn diesel naar Toscane te rijden.

drs. Levi Samsonov | 26-03-23 | 17:25 | 2

U snapt natuurlijk wel dat uw plannetjes niet doorgaan wanneer we volgende week getroffen worden door een meteoriet met een volume van acht kubieke kilometer, ja?

Rhenium | 26-03-23 | 17:27

@Rhenium | 26-03-23 | 17:27: Mijn God, lasers, we hebben sterkere lasers nodig! Iemand, geef Litouwen geld!

drs. Levi Samsonov | 26-03-23 | 17:32

Rutherford zou op haar spugen.

JanVergoor | 26-03-23 | 17:25 | 2

Ik ook. Voor Stefanie bewaar ik andere lichaamssappen.

drs. Levi Samsonov | 26-03-23 | 17:26

En voor Maxwell is het niet meer dan een irritante demoon.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 17:26

Elma Blom (1972) weet ALLES van klimaatverandering en de daarmee samenhangende urgentie: zij is namelijk 'als hoogleraar Taalontwikkeling en Meertaligheid in Gezin en Onderwijs verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Haar onderzoek richt zich op meertalige kinderen in families die geïmmigreerd zijn. Daarnaast onderzoekt ze hoe de ontwikkeling van tweetalige kinderen verschilt van de ontwikkeling van kinderen met een taalstoornis. Dit onderzoek helpt ons om beter te begrijpen hoe diverse kinderen taalkennis ontwikkelen. De resultaten van dit onderzoek spelen ook een rol bij het tijdig herkennen van taalproblemen bij tweetalige kinderen en bij keuzes over taalbeleid in gezin en onderwijs'.
-
Welnu, bij zoveel relevante kennis doet Ome Bis er nederig het zwijgen toe. Nooit gedacht dat er wetenschappers in Nederland zouden staan die hun titel misbruiken om hysterie meer gewicht te geven. Wat.een.débâcle.

bisbisbis | 26-03-23 | 17:24 | 4

Dr.Blom heeft hiervoor een Vici-beurs toegekend gekregen. Met deze prestigieuze subsidie is anderhalf miljoen euro gemoeid, een bedrag dat Blom kan gebruiken om de komende vijf jaar haar onderzoeksgroep uit te bouwen.

Miss_Pinky | 26-03-23 | 17:36

@Miss_Pinky | 26-03-23 | 17:36: Zoals ik ooit al een keer eerder aangaf: hoogleraren zijn accountmanagers en moeten geld bij elkaar harken op de gebieden waar ze goed in zijn. Wie bepaalt of ze ergens goed in zijn: hun eigen werk omgeving. En daar ligt dan ook de begrenzing.

nobodiesunmighty | 26-03-23 | 18:12

Algemene taalkunde was mijn ding. Niet echt alfa daar syntaxis, morfologie en fonologie de hoofdmoot van de studie uitmaken. Ik ben een wetenschapper die zich slechts in discussies mengt als hij er verstand van heeft. Zou Elma ook moeten doen.

Hajduk | 26-03-23 | 18:22
▼ 1 antwoord verborgen

De ene "wetenschapper" is de andere niet.
Toen ik bijna 50 jaar geleden van de TH afkwam, mocht ik bij Shell A'dam wetenschap praktiseren.
Leerzaam, want dan weet je dat je moet voldoen aan wetenschappelijke integriteit en hoe je dat toepast.

De schreeuwende dame schoffeert dat. Ze is niet deskundig en bralt een hoop onzin.

En toch... ik twijfel nauwelijks aan mensen die het klimaat echt bestudeerd hebben en hun zorgen delen.
Kaf van het koren en nu gerichte maatregelen nemen (kerncentrales en waterstof technologie).

Bolhoed | 26-03-23 | 17:23 | 4

@drs. Levi Samsonov | 26-03-23 | 17:28:
Waterstof moet je eerst maken, daarna omzetten. Vervolgens verbranden en dan loop je weer tegen mijnheer Carnot aan. Is een dingetje...

Louter Leuter | 26-03-23 | 17:38

@Louter Leuter | 26-03-23 | 17:38: Voor H2 inderdaad, maar momenteel wordt geëxperimenteerd met tot in solid korrels oplossen en dan is het een stortgoed waarin H2 relatief eenvoudig geëxtraheerd kan worden.
Veel prima ontwikkelingen en Shell investeert dagelijks 1 miljoen hierin.

Bolhoed | 26-03-23 | 19:34

@Bolhoed | 26-03-23 | 19:34:
Hoe dan ook, welke methode je gebruikt, je moet eerst de bestaande covalente v
bindingen verbreken, en dat kost energie. Een en ander blijft gepaard gaan met omzettingsverliezen. Daarnaast wil Shell primair het gas in Qatar omzetten naar waterstof (bij het strippen van de waterstofmoleculen van het methaan daarbij onstaat weer CO2 - die zou je kunnen opvangen en weer de grond indrukken, als de Qatari dat willen betalen wat ik ernstig betwijfel).

Louter Leuter | 26-03-23 | 20:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben een ACE. Ik had nooit gedacht dat ik hier zou reageren maar de situatie is dermate acuut. Jarenlang ben ik als AutoCAD Certified Engineer genegeerd. Hier moet een einde aan komen. We moeten nu in crisismode gaan. Wat een bullshit.
Opzouten met die sociale wetenschappertjes. Lang leve GPT-4

Zwezerik | 26-03-23 | 17:22

Mensen als Elma Blom zijn juist de reden waarom de wetenschap haar gezag kwijt aan het raken is, dat smelt harder dan de poolkappen.

Blauwpetje | 26-03-23 | 17:22 | 1
-weggejorist-
ChalinaRosa | 26-03-23 | 18:04

Aandacht smekende wouzen zijn er steeds meer.
Ze willen likes op de sm en aan tafel zitten bij de npo.
Ze denken dat ze begaan zijn met mensen en de planeet maar dat is hun valkuil want ze leven in een bubbel en willen alleen mensen kennen uit die bubbel.
Van de planeet weten ze net zoveel als iemand die eens een dierenfilm op tv heeft gezien.

pejoar | 26-03-23 | 17:22

Waarom maken ze zich zo druk om de toekomst van hun kinderen? Waarom hebben ze überhaupt kinderen? Geen kinderen, dat is de toekomst. Met je footprint.

Von Knarrenstein | 26-03-23 | 17:21

Sans rancune. Doe mij Georgina Verbaan maar in plaats van Greta Thunberg. Het is de vraag hoe die laatste op mijn autistische, en dus verlate, paternalisme zou reaguren. Er zijn hele volksstammen die een leuke boterham verdienen aan seksisme.

Het nieuwe soort hoer. De behoefte voorbij. Het begin en einde van al die onschuld. Zit een tikkeltje Zweeds tussen.

Hetkanverkeren | 26-03-23 | 17:21
-weggejorist-
Zenzeo | 26-03-23 | 17:20 | 1

Nooit gezwetenschap.

Kowalski11 | 26-03-23 | 17:19

Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar die met de witte jassen aan, zijn dat de slagers die maandag willen staken?

jan huppeldepup | 26-03-23 | 17:19

"wie nu geboren wordt zal extreme hitte meemaken"
Als alle voorspellingen uit waren gekomen toen ik nog op de basisschool zat (jaren '80) dan waren we er allang niet meer...wat een extremisme!!

Yobke | 26-03-23 | 17:18 | 4

de lucht en het oppervlakte water in NL is vele malen schoner dan in de jaren '80.

Boeddha18 | 26-03-23 | 22:32

@Boeddha18 | 26-03-23 | 22:32: de lucht is schoner, dat zorgt voor meer zon/warmte, nog meer stress bij "wetenschappers" en aansporing tot nog meer actie om het klimaat te beïnvloeden...

Yobke | 26-03-23 | 23:31
▼ 1 antwoord verborgen

Professor ha ha, ik denk dat als deze mevrouw naar de chemische formule van Amoniak wordt gevraagd ze al moet afhaken.

Sieg Hein | 26-03-23 | 17:16 | 4

Ze heeft wel een soort lab jas aan.

bitterpete | 26-03-23 | 17:25

U mag u zelf ook professor noemen. Klinkt overigens goed, Professor S. Hein.
Straalt gezag uit.

nobodiesunmighty | 26-03-23 | 18:13

je bedoelt Ammoniak?

Eugen Sandow | 26-03-23 | 18:56
▼ 1 antwoord verborgen

Er wordt hard gewerkt aan een excuus om de democratie maar helemaal af te schaffen.

J.P.Drapeau | 26-03-23 | 17:16

Stefanie maakt een dochter en doet daarmee één van de meest vervuilende dingen tegen de aarde: Het produceren van nakomelingen (mens).

Vervolgens gaat ze met haar vervuilende nakomeling een dagje uit doen tegen vervuiling.

Sja, bezint eer ge begint.

Peerkeoud | 26-03-23 | 17:15 | 1

Gelukkig heeft ze een oude Mercedes diesel anders hadden ze dat hele stuk moeten lopen.

jan huppeldepup | 26-03-23 | 17:20

Wat een ongelooflijk stom mens. Wetenschapper hahaha.

ChalinaRosa | 26-03-23 | 17:15 | 1

Wetenswapper.

meneer der meneren | 26-03-23 | 17:22

Voor de opwarming van de aarde, wat wel écht een feit is zijn diverse mogelijkheden. Belangrijkste is geo-enginering afkoeling van de aarde om de straling van de zon te verminderen door middel van stoffen op grote hoogte in de atmosfeer te dumpen.
Als we dat niet doen (en we redden het al niet meer met beperking Co2 uitstoot) staan grote gedeelten van b.v. New York en den Haag onder water. Weet dus zeker dat bijvoorbeeld USA dit niet laat gebeuren.

meneer Q | 26-03-23 | 17:15 | 2

Als je dood gaat, wat wel ècht een feit is, help je de aarde door geen CO2 en stikstof uit te stoten.
Daar is geen enzineeeeering voor nodig!

DatInternetDingetje | 26-03-23 | 17:19

Een vliegtuig verbruikt het grootste deel van de brandstof tijdens het opstijgen, en in mindere mate bij het landen. Op 10km hoogte door de ijle lucht zweven kost haast niets. Met duurdere brandstof is het heel snel afgelopen met onnodige tussenstops op Schiphol. Niet alleen goed voor het milieu, ook voor de Nederlandse economie omdat er dan weer stikstof budget vrijkomt.

W_F | 26-03-23 | 17:15 | 1

Onnodige tussenstops? Ik maar denken dat Schiphol een hub is. En nou blijkt dat ze daar zomaar voor de lol landen en weer opstijgen. Dat moet inderdaad stoppen.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 17:22

Weet je wie ook kinderen gebruikte om mensen te overtuigen?

Montgomery Burns | 26-03-23 | 17:15 | 6

Diederik Samsom?

Deflatiemonster | 26-03-23 | 17:36

@Deflatiemonster | 26-03-23 | 17:36: inderdaad, wat een smiecht. Z'n gehandicapt kind misbruiken voor de campagne en een paar maanden later er tussenuit knijpen met z'n assistente. Samson is net zo'n psychopaat als die gast in het torentje.

Phantomas | 26-03-23 | 18:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach, vanmorgen bij WNL kwam een reactie ter sprake van zo'n 'hoogopgeleide' xr-activist gisteren bij de demo op Eindhoven Airport over een gecancelde vlucht naar Gran Canaria, dat ze daar met de bus naartoe konden gaan!

drs.Nee | 26-03-23 | 17:14 | 2

Via brug bij Istanboel en de laatste 200 km per boot.

W_F | 26-03-23 | 17:19

Ik zie eigenlijk alleen maar een onaardige Thea variant

De schandpael veur de zelfbenoemde pretendenten

AldNuut | 26-03-23 | 17:12

Ik lees university, Prof en dr, dus we hebben het over wetenschap
En dan ben je ook meteen ethicus
Dus laat haar heersen

RickTheDick | 26-03-23 | 17:12

Pedagogiek.
Hahaha

SterF... | 26-03-23 | 17:11

Elma Blom, is dat niet die prof aan de Amerikaanse University of Alberta die steeds heen en weer vloog omdat er geen trein naar Alberta ging. Als ze dus nu tegen het vliegen is moet ze dus een roeiboot gaan kopen.

jan huppeldepup | 26-03-23 | 17:11 | 1

Klopt. Ze heeft in de VS gewerkt en genoeg gevlogen.

Roos | 26-03-23 | 17:22

Gebeten door politiehonden? Nope.
Overlopen door politiepaarden? Nope.
Geslagen terwijl je al was uitgeschakeld? Nope.
Knock-out gespoten door Spuitwagen? Nope.
Waarschuwingschoten gelost? Nope.

Die XR's boffen wel.

Pekketrikker | 26-03-23 | 17:11

Vliegen: verantwoordelijk voor 3% van de CO2-uitstoot. Geen prioriteit. Wat wel prioriteit heeft:
1) Schone energie
2) Schone energie
3) Schone energie
4) Schone energie
En daar hoort ook kernenergie bij. Maar ja, dingen verbieden is zo veel makkelijker dan dingen voor elkaar krijgen. Bovendien: als je het klimaatprobleem oplost, dan hebben dit soort lui geen bestaansrecht meer, geen duimschroeven om de bevolking aan te draaien.

Muxje | 26-03-23 | 17:11 | 9

@Louter Leuter | 26-03-23 | 18:01: idd en coagulatie.

Coolcalmcollected | 26-03-23 | 18:05

@Smoelensmid | 26-03-23 | 17:23: Nog steeds niet heel significant, dus. We moeten ons echt op andere zaken gaan richten als het inderdaad 5 voor 12 is. Heeft ook te maken met sociologie, het vakgebied van Elma Blom. Het lijkt er op dat de overheden ons in een soort klimaatpsychose proberen te shockeren: alles moet anders, alles gaat dood, alles is nóg slechter dan we al dachten, en we mogen niets meer, tot en met de plastic rietjes. Dat kan werken om mensen van de urgentie te overtuigen, en ze tot actie aan te sporen. Maar het kan ook in je smoel ontploffen: op een gegeven moment zullen mensen ofwel het bijltje er bij neergooien omdat het toch niet meer uitmaakt, of ze komen in opstand omdat ze werkelijk elk pleziertje ontzegd zijn. Dat laatste komt steeds dichterbij denk ik.

Muxje | 26-03-23 | 18:19

@Muxje | 26-03-23 | 18:19: Ja dan werkt dus nog maar een ding, de technologie en de beleidsmakers op afstand stellen en de technocraten in Brussel onafhankelijk de beslissingen laten nemen, het begint er op te lijken idd....

Smoelensmid | 26-03-23 | 19:06
▼ 6 antwoorden verborgen

Een titel zegt niet zoveel. Ik ben ook Msc. maar het is gewoon middelbare school zonder gym. Luisteren wat de leraar vertelt en dan op de juiste plek op het tentamen invullen met de bonuspunten voor het maken van je huiswerk heb je weer een 6je gescoord en 5 studiepunten binnen., dat hou je dan vol en dan krijg je een papiertje.

EmilioEsteves | 26-03-23 | 17:11 | 2

Hahaha. Zo is het maar net.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 17:30

Cum laude of cum fraude;))

Smoelensmid | 26-03-23 | 21:00

De LOL-tweet is alweer weg.

BrutusBosch | 26-03-23 | 17:10

Zin om privejet te kopen en minimaal 200 uur per jaar te vliegen. Heerlijk.

BoerKoekoek | 26-03-23 | 17:10

Echte wetenschappers houden van ultieme uitdagingen, het is nog veel te vroeg om paniek te zaaien over een paar winters met weinig sneeuw.

smdyasc | 26-03-23 | 17:10

Ik ben wetenschapper, dus ik heb overal verstand van. Hahaha begin eerst maar eens met reaguren, dan praten we verder.

John McClane | 26-03-23 | 17:09 | 1

Van mij mag ze eerst voorzichtig beginnen met reagluren , het is hier een gildemeester leerling systeem he;)

Smoelensmid | 26-03-23 | 17:26

‘Mensen die nu geboren worden zullen extreme hitte meemaken.’
Die zullen wel meer meemaken, mag ik hopen. Of zijn het allemaal zon-vakantie gangers?

ratelaar | 26-03-23 | 17:09 | 3

Er zitten ongetwijfeld ook wintersporters tussen.

EmilioEsteves | 26-03-23 | 17:12

Tja, wat dachten ze van dan maar niet geboren laten worden?

knutsel_ | 26-03-23 | 17:55

Ik woon in een geïsoleerd huis, heb geen kinderen, maak geen vliegreizen, rijd geen auto, eet ook wel eens vegetarisch. Ik denk dat ik het beter doe dan de gemiddelde klimaat activisten.

thanseeuwen | 26-03-23 | 17:09 | 9

@Louter Leuter | 26-03-23 | 17:29:

Vorig jaar staat er. Hoe lang is dat?

eerstneukendanpraten | 26-03-23 | 18:07

Ik woon in een oud huis met enkel glas, heb wel kinderen, vlieg veel, rij een 4WD op benzine, eet vlees, vis en kip. Ik denk dat ik het ook beter doe dan de gemiddelde klimaat activist.

Boeddha18 | 26-03-23 | 22:27
▼ 6 antwoorden verborgen

De aarde warmt op door menselijk handelen. Wie dat nu nog ontkent, is een wappie (in de panelen doen de ontkenners net zoiets als de wappies een paar jaar terug: verwijzen naar crackpot scientists en uit het verband gehaalde grafiekjes). De opwarming zal desastreuze effecten hebben op de leefbaarheid van de planeet. Door acuut ingrijpen kunnen we deze effecten nog enigszins beperken. Er is een groep die dat daadwerkelijk wil bewerkstelligen en dat dus doet uit idealisme. Daar zit werkelijk geen kwaad in. Waarom maken we deze mensen belachelijk? Ik begrijp de kritiek op hun methode en de wijze waarop ze zich soms uiten. Ik begrijp de argumenten dat bepaalde vormen van ingrijpen beter zijn dan anderen. Maar in de kern: wat is er mis met het alarmisme? De huidige wetenschappelijke consensus voorspelt een enorme ramp.

BobDobalina | 26-03-23 | 17:09 | 21

Er is geen consensus en er is geen bewijs. In de miljoenen jaren dat de aarde bestaat zijn er altijd warmere en koudere periodes geweest. Dat is een cyclus. De allergrootste factor is de zon. De mens heeft geen invloed. En al was het wel zo; de arrogantie dat wij nietige mensjes in staat zouden zijn om de temperatuur op aarde omlaag te kunnen krijgen. Kunnen wij niet. De aarde is een planeet in een zonnestelsel onderhevig aan zo veel factoren. Tenslotte: Afrika, China, Azië, Rusland, India en Zuid Amerika (de mensen in die landen hebben andere dingen aan hun hoofd dan het exclusieve klimaatdrammen van rijke blanke Nederlanders, namelijk hun kinderen voeden en hun hoofd boven water houden) doen niet mee aan het klimaatfeestje van ER. Ik maak die mensen niet belachelijk. Dat doen ze zelf wel. Net als ik mensen die iedere zondag naar de kerk ga ook niet belachelijk maak.

Boeddha18 | 26-03-23 | 22:24
▼ 18 antwoorden verborgen

Hebben die lui nog nooit van inclusiviteit en diversiteit gehoord, alleen maar roomblanke koppen? Het zijn gewoon een stel racisten!

eerstneukendanpraten | 26-03-23 | 17:08

Belast alle vliegers. Voor Elma alleen nog maar online conferenties.

impy | 26-03-23 | 17:07 | 2

Eensch!

Flightless bird | 26-03-23 | 17:09

Elma is iemand die veel weet van een heel klein beetje,tevens ligt klimaat niet op haar terrein.Het veinzen dat je met een titel overal verstand van hebt is bewijs van onkunde,typisch de linkse kerk alles gebruiken om een doel te bereiken.

Coolcalmcollected | 26-03-23 | 17:11

Ten opzichte van homeopathie is sociologie een wetenschap. Ten opzichte van natuurkunde is sociologie vooringenomen gezwam in de ruimte.

Baron_von_Rijswijck | 26-03-23 | 17:06 | 1

All science is either physics or stamp collecting.

Joris Beltsin | 26-03-23 | 17:10

Ach je mag het best wetenschap noemen, maar geen wetenschap die kaas heeft gegeten van klimatologie of een exacte wetenschap. Hoewel iedere wetenschapper wel tenminste basisstatistiek moet beheersen maakt ze dat nog niet een statistucus.

Zuma | 26-03-23 | 17:06 | 4

@Muxje | 26-03-23 | 17:09: Ach als je gepromoveerd bent in luchtfietserij mag je van mij best wel een wetenschapper zijn in luchtfietserij. Ze hebben er had voor gewerkt en onderzoek gedaan (vandaar basiskennis statistiek, anders lukt dat überhaupt niet). Ik ben dus niet de flauwste. Maar goed die wetenschappers uit de alpha hoeken moeten niet mauwen dat ze van alles wat af weten als het om klimaat gaat e.d. Dat is misbruik van hun status in dezen. Schoenmaker houd je bij je leest hè

Zuma | 26-03-23 | 18:13

@Zuma | 26-03-23 | 18:13: Het probleem is dat ze nog geen 1 en 2 foutloos bij elkaar op kunnen tellen, laat staan statistiek bedrijven.
Statistiek gooien ze of over de muur bij een bevriende wiskundige, of ze verzinnen maar wat. Daarom snappen ze ook niets van waar ze tegen staan te protesteren.

TheEgg | 26-03-23 | 18:36
▼ 1 antwoord verborgen

Elma hmmm trek nog een Alfa open en geniet nog van de zondag wat er van over is, proost.

de uitbater | 26-03-23 | 17:06

Ben het wel eens met Elma, we moeten een eerlijke prijs betalen voor vliegen. Privé vliegen is voor veel mensen nog onbetaalbaar.

ratelaar | 26-03-23 | 17:05 | 1

Misschien een soort bonus korting, oh wacht, airmiles.

Flightless bird | 26-03-23 | 17:07

Dit gaat op zoveel fronten mis... (uit uw eigen linkje):
Voorwaarden voor een geldig beroep op autoriteit
Bewerken
De autoriteit moet competent zijn in het gebied, niet alleen maar een hoge uitstraling, prestige, positie of populariteit hebben.
De bewering moet binnen de competentie van de autoriteit liggen.
De autoriteit moet correct geïnterpreteerd worden.
De autoriteit moet objectief zijn (niet beïnvloed door andere factoren, zoals geld, politieke overwegingen, religieuze overtuigingen). Hierdoor is verwijzen naar eigen autoriteit meestal niet gerechtigd.
De autoriteit moet zijn bewering desgewenst kunnen rechtvaardigen of onderbouwen met feiten, onderzoek en waarnemingen.
De autoriteit moet reëel zijn en geen verzonnen persoon of groep

paost712 | 26-03-23 | 17:45

Stond Louise Fresco daar ook, en Ronald Plasterk, Richard Tol, Richard Steenvoorden, Simon Rozendaal?

Nuuk | 26-03-23 | 17:04

Ik geloof dat het aangezicht van deze mevrouw beter met een asymmetrisch geslepen lens kan worden vastgelegd. En jezelf als pedagoochelaarster als 'wetenschapper' durven verkopen: only in Holland.

bisbisbis | 26-03-23 | 17:04

Er zijn nog steeds wetenschappers die genegeerd worden. Vooral die een andere mening hebben dan Elma.

aflaatverkoper | 26-03-23 | 17:02 | 3

Ze is wetenschapper? Ze werkt op een school in Utrecht.Dus het is gewoon een schooljufrouw.

Sjakie | 26-03-23 | 17:31

@Sjakie | 26-03-23 | 17:31:
Dat doet toch niks af aan mijn bewering? Ik zeg niet dat zij een wetenschapper is. Enkel dat zij ook wetenschappers negeerd die niet haar mening zijn toegedaan.

aflaatverkoper | 26-03-23 | 17:33

Ik ben professor in de weetnikskunde. Ik schaam me er niet voor. Ik zou me wel kapotschamen als ik als pedagoog mezelf zou rekenen tot wetenschappers.

Bakkeleures | 26-03-23 | 19:48

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl