Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Boze Arubanen eisen 66 miljard dollar van Amalia

Ze gaan voor goud!

Altijd lachen met die demonstranten

Dat zijn de binnenkomers voor toekomstig staatshoofd Amalia: ze dacht dat haar introductietour op het Caribische deel van de natie zou bestaan uit dansjes, boottochtjes en Dua Lipa-playbacken, maar krijgt plots een enorme rekening gepresenteerd. Activist Helena Croes wil geen excuses, maar eist een slordige 66 miljard dollar van de Koninklijke Familie. Croes en haar clubje zijn afstammelingen van de oorspronkelijke bewoners van het eiland en zijn van mening dat al het goud dat tot 1916 is gewonnen op Aruba eigenlijk is gestolen en daar wil ze nu op cashen. Het rekensommetje is simpel: 1.180 ton goud keer 56.000 dollar per kilo (goudkoers op het moment van haar berekening) is 66 miljard en een beetje. Maar Croes is de beroerdste niet en rond dat naar beneden af tot 66 miljard dollar, ruim 21 keer Aruba's BBP. Wees niet bang, u hoeft niet te dokken: Croes houdt niet het Nederlandse volk verantwoordelijk, maar wel de kroon en de andere tot blauw bloed gemaakten. Of Bea, Willem of Amalia even de pinpas willen trekken. Mag ook met een cheque. En als ze dan toch bezig zijn: tik ook 5.000 euro plus een ziektekostenverzekering af voor elke burger die tot de stam hoort. Die 66 miljard dollar is tenslotte zo op. Voor gedetailleerde transactiegegevens kan Amalia aankloppen bij staatssecretaris Van Huffelen die als een koninklijke tassendrager de eisen in ontvangst nam. Iedereen gratis geld! Dat intergenerationeel slachtofferschap gaat nog eens heel groot worden. 

Trakteren op miljarden!

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Vanderlindemedia | 01-02-23 | 03:27

Vroeger had ik een krantenwijk. Ik dacht dat mijn salaris betaald werd van het abonnementsgeld. Nu kom ik plotseling achter dat de krant ook veel geld heeft verdient aan advertenties. En dat achter mijn rug om! Voel me gebruikt. Zal morgen eens een berekening maken namens alle uitgebuite krantenbezorgers!

Geertje W | 01-02-23 | 00:37

Ik heb net die film Emancipation gekeken met Will Smit en ook van Will Smit volgens de aftiteling. Amai zunne, foute boel die slavernij. En dat was alleen nog maar in de Zuidelijke Staten van de USA.

Eerlijk gezegd zou Nederland niks zijn geworden na de Tachtigjarige Oorlog als eerste republiek tussen al die Europese monarchiën zonder de koloniën met hun slavernij. De 17e eeuw wordt nog steeds de Gouden Eeuw genoemd, maar dat kwam alleen door de koloniën met hun slavernij.

Toen had Nederland 2200 zeewaardige zeilschepen, meer dan Frankrijk, Engeland en Spanje bij elkaar. Nederland was toen de wereldmacht! En de reden dat we toen zoveel zeilschepen hadden was omdat een slimmerik in Groningen een plankenzaag had uitgevonden die op waterkracht liep.

En toen bouwden de Hollanders het driemaster Fluit zeilschip voor het vervoer van de handel van de koloniën naar Nederland voor de grote winsten. En de slaven van Afrika naar de koloniën voor de grote winsten.

Althans dat was de insteek, maar de WIC ging eerst failliet en de herstart was die grote slavenhandelaar. Maar uiteindelijk had Nederland er geen winst aan en ging het in 1790 failiet toen Napoleon kwam.

Begrepen? Nou, dokken dan!

DitjaarkrijgikAOW | 01-02-23 | 00:34 | 1

Volgens mij zit u er een factor tien naast. De republiek had zo’n 22.000 schepen rond de wereld varen.

Verbandmeester | 01-02-23 | 03:12

Van de website van aruba.com/ geplukt;
www.aruba.com/nl/nieuws/aruba-is-het-...
“Aruba is het gelukkigste eiland ter wereld, ten opzichte van de grootte van het land. Dit blijkt uit een Happiness Index meting dat gedurende een periode van vijf jaar is uitgevoerd”.

“78% van de bevolking geeft hierin aan gelukkig te zijn. 76% van de ondervraagde Arubanen zegt op langere termijn tevreden te zijn met zijn/haar leven.”

Ze scoren zelfs beter dan de Denen:
“In het World Happiness Report 2016 van de Verendigde Naties, waarin het geluk van burgers uit 157 landen is gemeten, staat Denemarken bovenaan. 75% van de Denen gaf in dit onderzoek aan gelukkig te zijn. Aruba scoort naar aanleiding van deze index hoger dan Denemarken en staat daarmee op de eerste plaats”.

“Het onderzoek wijst uit dat het toerisme op Aruba niet de voornaamste reden voor het geluk onder de bevolking is, maar door de welvaart die het toerisme met zich meebrengt, de Arubanen wel tevreden zijn over hun kwaliteit van leven. Enkele initiatieven die hiertoe bijgedragen hebben, is de ontwikkeling van wellness op het eiland en de grootschalige renovaties in Oranjestad, waaronder het aanleggen van het zogeheten Linear Park”.

Driemaal raden waaraan (beter: aan wie en wiens staatsbestel) de Arubanen dit uiteindelijk te danken hebben. En hoe staat het met de afstammelingen van de Caquetios op de andere Caribische eilanden en in Zuid-Amerikaanse landen?

Gelukkig dat dit soort ‘activisten’ niet de mening van de meerderheid van de Arubanen zal vertegenwoordigen.

Gewoon de zoveelste Woke-gek die met de waanzin van de dag meegaat.

Overigens mag ‘Caribisch Nederland’ collectief het koninkrijk van mij cadeau krijgen.

Dan roepen we hier lekker de Republiek Nederland uit.

Kompromat | 01-02-23 | 00:06

Die Croes, lingeriewappie, had die niet wat met Sunnery James en of Ryan Marciano

Shoarmamasutra | 31-01-23 | 22:29

Dat gezeik altijd over dat slavernijverleden,zonder die slavernij hadden ze nu geeneens bestaan.

andrewdicec | 31-01-23 | 22:10

Jammer dat LuckyTV niet meer die filmpjes opnieuw inspreekt.

Osdorpertje | 31-01-23 | 21:00

Mijn god dump al die eilanden zo snel mogelijk. Het is niks en zal nooit iets worden als die lui niet op eigen benen worden gezet.

davesl1210 | 31-01-23 | 20:09

Het kost wat zo'n reisje naar de West.Maar dan heb je ook wat...

roberto9715 | 31-01-23 | 20:09

Dat zijn nu eenmaal de regels binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
Alle schatten in de grond zijn van de Staat.
Straks gaan de Limburgers alle baten van de kolenmijnen terugeisen en de Groningers alle gasbaten. Regels zijn regels en in die tijd was Aruba onderdeel van het Nederlandse koninkrijk.

Da's een beetje het probleem met deze knettergekke woke tijd: alles uit het verleden wordt langs de meetlat van het heden gelegd.

Het is heel simpel. In de Gouden Eeuw werd in Holland ieder onderdeel van het Nederlandse koninkrijk als wingewest gezien. In Holland woonde de koningsmieren en de rest van het Rijk waren werkmieren.

keestelpro | 31-01-23 | 20:07 | 2

En nu zitten de niet werkenden te mieren.

wijsvinger | 31-01-23 | 20:13

@wijsvinger | 31-01-23 | 20:13:
Het mierenneuqen is al begonnen..

Het blijft trickie..
Zouden ze zoveel geld willen hebben voor herstelbetalingen aan de wel tot slaaf gemaakten ??

AldNuut | 31-01-23 | 20:18

Ga maar naar de afstammelingen van dat stamhoofd, die destijds zijn eigen onderdanen verkocht heeft.

Flapuitx2 | 31-01-23 | 20:00 | 1

Ik dacht dat Helena meer een Pocahontas is toch?

wijsvinger | 31-01-23 | 20:14

Deze mevrouw wil compensatie voor een heel klein groepje mensen. Alleen voor diegene die van de indianen afstammen.
Niets voor diegene die van de slaven afstammen. "Laten die hun eigen compensatie maar aanvragen" "En natuurlijk geen compensatie voor het goud voor de afstammelingen van de slaven, het was tenslotte niet hun eiland"

Osdorpertje | 31-01-23 | 19:59 | 2

Tja, hoever wil je gaan? Haar indianenstam kwam oorspronkelijk uit wat nu Venezuela heet. In al die honderden jaren zijn er mix relaties geweest. Dan moet je gaan uitrekenen voor hoeveel procent iemand nu een echte indiaan is en daar de compensatie op afstemmen. Kortom dat is niet te doen. We kunnen beter spiegeltjes en kraaltjes geven.

Xbitt | 31-01-23 | 21:25

@Xbitt | 31-01-23 | 21:25: Als ze oorspronkelijk uit Venezuela komen, is het toch heel simpel? Geef dat eiland cadeau aan Venezuela. Iedereen daar weer heim ins Reich en laat ze maar bij Maduro gaan zaniken om hun herstelbetalingen.

MAD1950 | 01-02-23 | 02:43

Heb verdomme net 300 miljard overgemaakt voor zuid Europa, kan ik weer de knip trekken...

Pa Nadol | 31-01-23 | 19:56

Ons geliefd oranje vorstenhuis en hun geld, knappe jongen (m/v/x) die daar tussenkomt.

bijna_raak | 31-01-23 | 19:53

Minder dan eur 10mrd per letter van Excuses. Schijntje toch?

Swoop | 31-01-23 | 19:49

De moderne versie van De Schone Helena.

Swoop | 31-01-23 | 19:47

Hoi makkers..

Leuke zinsnede daar aan het eind van het artikel over Mevrouw Croes:

“In 1827 was de laatste opstand. Later zijn de indianen bevriend geraakt met de kolonisten. De katholieke kerk richtte hier scholen op en er werd ingestampt dat wij wilden waren, geen ziel hadden. We zijn bang gemaakt en katholiek.”

Tot Katholiek gemaakten... Ik moest lachen

Maar en even zonder gekheid
Als we nou eens met zijn allen, de kachel flink opstoken, en aldus de klimaatverandering nog wat extra leven in blazen, zou de zeespiegel dan niet zovèr rijzen dat het probleem zich vanzelf oplost ??

Okay, kost wat, maar blij lange na geen 66 Mld.

AldNuut | 31-01-23 | 19:46 | 2

Nee joh, als dat eiland verzwolgen wdreigt te worden dan weet je toch waar ze heen gaan?

Here's Freddy | 31-01-23 | 19:50

@Here's Freddy | 31-01-23 | 19:50:

Naar de haaien ??

AldNuut | 31-01-23 | 19:51
-weggejorist-
Goofy Goofball | 31-01-23 | 19:45

Het begint met een B en een L en het eindigt op Money………

Swoop | 31-01-23 | 19:44 | 2

Blmoney?

halfvolle glas | 31-01-23 | 19:59

BLM

keestelpro | 31-01-23 | 20:09

Frank Coutelle : “I know more about the law and the history out here than the people themselves. Let me tell you, I feel for them. They're a proud people. But they're also a conquered people. That means their future is dictated by the nation that conquered them. Rightly or wrongly, that's the way it works, down through history”

BASinnic | 31-01-23 | 19:44

Grappig. Goud gewonnen op Aruba zou feitelijk toebehoren aan de oorspronkelijke bewoners van Aruba. En dat waren géén geïmporteerde tot slaaf gemaakten.

Goed Volk Kijkt Weg | 31-01-23 | 19:42 | 3

Ik hoorde wel dat Amalia op de terug reis met het vrachtvliegtuig moet, heeft ze een tas goud of ?

kuus | 31-01-23 | 19:51

@halfvolle glas | 31-01-23 | 19:59: flauw . Weet u niks originelers?

Kattie | 31-01-23 | 23:10

Is maar 650.000 per inwoner. Lijkt me echt te weinig

Bennekel | 31-01-23 | 19:38 | 2
-weggejorist-
Nederlandop1 | 31-01-23 | 19:43

Brrrr, enge reactie neanderthaler..

Smaakvol | 31-01-23 | 20:01

Er is al zó veel geld die kant op gegaan dat herstebetalingen en ook dit kulverhaal allang overtroffen zijn.

Hommel | 31-01-23 | 19:34

hmz klop toch niet de goud prijs was 1916 toch veel minder waard dan nu

out-of-de-box | 31-01-23 | 19:33

Toch weer spiegeltjes en kraaltjes van gekocht zo te zien.
Old habits die hard.

keestelpro | 31-01-23 | 20:11

Activiste Helena Croes over haar indianenstam-voorouders:
“We mochten wel slaven houden, net als de Nederlanders."

drs.Nee | 31-01-23 | 20:50

We kunnen hier wel lullen over het wel of niet betalen voor het slavernij verleden.
Als de nagedachtenis van de tweede wereldoorlog en de betekenis van 4 & 5 mei, de joden vervolging allemaal niet meer relevant lijkt en in twijfel getrokken kan worden (door jongeren) dan heeft het mijns inziens geen zin om nog verder terug in de tijd te kijken om zaken te corrigeren waar geen enkel levend mens actief aan heeft deelgenomen.

Andersdenkend | 31-01-23 | 19:27 | 3

Het gaat nu een keer niet over slavernij, maar over “gestolen” goud.

Ruimedenker | 31-01-23 | 19:30

De woke samenleving zou zomaar het einde kunnen betekenen van het koningshuis. Heeft het toch nog een positief effect!

UnderTheDevil | 31-01-23 | 19:25 | 1

Behalve dat het ook het einde is van de samenleving.

In plaats van ambitie, prestatie en merites, is het race naar de bodem van 't slachtofferschap.

ReyNemaattori | 31-01-23 | 22:05

Shit nu wil ik ook dat mijn voorouders slaaf waren. Even rekenen: 2 ^ 8 generaties, bijna 500 verschillende kandidaat voorouders (geen Urkse toestanden hopelijk).

RandyBiel | 31-01-23 | 19:24

Maar hoezo had Aruba zoveel goud?
Hadden ze dat dan weer gejat van de Azteken?

Beste_Landgenoten | 31-01-23 | 19:18 | 3

Nee, eerst hebben de Spanjaarden het gestolen en daarna hebben de Arubanen het gestolen en daarna hebben de Nederlanders het gestolen. Denk ik.

Mr_Natural | 31-01-23 | 19:20

@Mr_Natural | 31-01-23 | 19:20:
De Venezolanen gaan ook niet vrijuit, maar we weten ondertussen hoe die met hun geld om gaan.

Ruimedenker | 31-01-23 | 19:24

Dat lag toch allemaal op oak island?...

Pa Nadol | 31-01-23 | 20:01

Ikke bang dat dit nog maar slechts het begin is.... ze krijgen de smaak te pakken die rakkers....

grapjasz | 31-01-23 | 19:18

Dat zijn 1000 F16's.

Mr_Natural | 31-01-23 | 19:15 | 2

Met een paar F16'S kun je het probleem ook op een andere manier oplossen.

Kanvanalleszijn | 31-01-23 | 19:19

Deze Duitse graaifamilie kent (dus) alleen graaien,
niet uitdelen.

Verderkijkert | 31-01-23 | 19:14

E66 miljard. Op 106.000 inwoners = E622.000,-- per inwoner.

Laten we eens een tegenbod doen: E100.000,-- per inwoner en dan meteen uit het Koninkrijk treden en je bent ook meteen je Koninkrijkspaspoort kwijt.
Kijken hoeveel er dan akkoord gaan.

Haberdoebas | 31-01-23 | 19:14 | 3

Zou jij niet oprotten als je 100k cadeau kreeg?

SterF... | 31-01-23 | 19:16

Dat vind ik dus ook van alle landen die geld willen voor het slavernijverleden. Eenmalig een grote som geld uitkeren, maar ze dan ook geen financiële steun meer geven aan ontwikkelingsgeld. Het is al gebleken dat dat een bodemloze put is

brie-de-penis | 31-01-23 | 19:18

@SterF... | 31-01-23 | 19:16: 100k, ingelijfd worden door Venezuela en dan kun je van die 100k net een pak boter kopen.

Goeie deal!

ReyNemaattori | 31-01-23 | 22:11
-weggejorist-
D-Fens_1963 | 31-01-23 | 19:11 | 1

Die oranjes hebben iets van de meilandjes maar zonder nicht en ik hoef van beiden niet zoveel nieuws.

darmflora | 31-01-23 | 19:09

66. Dat getal is niet willekeurig gekozen.

Arnold Layne | 31-01-23 | 19:08

Ik las bij die foto de tot oranjes gemaakte...

knutsel_ | 31-01-23 | 19:02

Beste mevrouw Croes,
De koninklijke familie valt onder AZ van Rutte dus we nemen uw aanvraag in behandeling op volgorde van binnenkomst. Dus na de coronaonderzoeken, toeslagenaffaire, energiecrisis, stikstofcrisis, eurocrisis, oorlog in Oekraïne, en zo nog wel wat meer, mag u uw aanvraag indienen. Dat zal rond 2078 zijn naar verwachting. De beoordeling zal ca 10 jaar in beslag nemen, mits er niet teveel zwartgelakte wob documenten geproduceerd hoeven te worden. Hopende u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest, (maar dat zal wel niet) Verblijf ik,
Uw eigenste premier, Rutte.

Kopieerapparaat | 31-01-23 | 19:00

We hebben toch sorry gezegd.

Duwbak_Linda | 31-01-23 | 18:57 | 1

Maar niet punt. De schlemiel heeft komma gezegd, dus het houdt nooit meer op.

TheBigKirth | 31-01-23 | 19:19

Nu moeten we kiezen tussen Duitse inteelt of wokewappies, great

Dan maar zo! | 31-01-23 | 18:56

Overigens harteloos en respectloos dat zoon, schoondochter en kleindochter niet op de verjaardag van Beatrix zijn. Kan wel haar laatste zijn

Cornelis12 | 31-01-23 | 18:55 | 5

@Basil Fawlty | 31-01-23 | 19:03: Dit reisje gaat swz weer veel Lucky TV footage opleveren. Of bestaat die club niet meer?

D-Fens_1963 | 31-01-23 | 19:14

@D-Fens_1963 | 31-01-23 | 19:14:
Even op hun site gekeken maar laatste filmpje uit 2019 dus waarschijnlijk bestaan ze niet meer. Helaas.

Basil Fawlty | 31-01-23 | 19:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb net weer wat beelden gezien van de Koninklijke Familie. Ik vind Amalia niet heel erg blij kijken; ze verschuilt zich ook al dagen achter een zonnebril. Mijn jongste dochter is van dezelfde leeftijd als Amalia, en ik zou mijn kind deze poppenkast voor geen goud willen aan doen. Mijn dochter kan godzijdank wel ongestoord wonen, studeren, uitgaan met vriendinnen en werken in Amsterdam. Amalia zit letterlijk al maandenlang in een gouden kooi. Ook ik zou daar depressief van worden.
Wat doet deze familie zichzelf nog langer aan? Ik hoop dat Amalia zelf zo slim zal zijn om het Koninklijk Huis langzaam maar zeker uit te faseren. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Alhoewel ik mijn vraagtekens erbij zet. Want in welke andere rol / 'gewone' baan krijg je nou zoveel gratis geld, waarover je ook nog eens nul komma nul procent belasting hoeft te betalen?

Dameskonijn | 31-01-23 | 18:55 | 2

Viel mij ook op en dacht van zeg gewoon doei paps en mams ik ga lekker wat anders doen. Achter de kassa van de Appie bijvoorbeeld. Denk alleen dat Amalia al vanaf geboorte compleet gehersenspoeld is. Zieke bedoening zo'n koningshuis. Ook niet meer van deze tijd. Opdoeken dus

Cornelis12 | 31-01-23 | 18:58

Een "salaris" (voor WAT ?) van 1,8 miljoen per jaar belastingvrij maakt veel goed.

Asteroid-B612 | 31-01-23 | 19:19

Laat ze aflevering van Flodder waar Kees zegt:
"We kenne ook nog smartegeld eisen Johnny" niet zien. Met die 66mrd komen we nog goed weg!

Cheffff | 31-01-23 | 18:54

“Toen de Nederlanders Aruba veroverden, troffen die ook Caquetio aan. “Zij zijn toen met de slavernij hier gekomen. Maar een Caquetio mocht je niet tot slaaf maken, want we werden erkend als de inheemse bevolking.”

“We mochten wel slaven houden, net als de Nederlanders.”
caribischnetwerk.ntr.nl/2023/01/19/ar...
Leerzaam.
Vandaar dat mevr.Croes niet op excuses zit te wachten.

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:54 | 1

Verplicht excuus + herstelbetalingen van nabestaanden van de slavenhouders.
Nee, daar zal ze idd niet over beginnen :-)

zetje01 | 31-01-23 | 23:30
-weggejorist-
Harrie Nak | 31-01-23 | 18:53 | 2

Maar hebben de Oranjes 66 miljard. That's the big question

Cornelis12 | 31-01-23 | 18:52

De vriendin van mijn oudste zoon studeert ook aan de UvA, maar ik kan mij niet herinneren dat het daar nu vakantie is. Nu volgt Amalia een nutteloze fopstudie, maar voor de buhne zou ze de schijn dat ze studeert op kunnen houden. Dan lijkt het er tenminste nog een beetje op.

Red shirt | 31-01-23 | 18:52 | 7

@Roos | 31-01-23 | 19:16:
Slimmer dan haar vader zal ze wel zijn ja. Regressie naar het gemiddelde.

Schoorsteenveger | 31-01-23 | 20:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Croes kopje

Niamh | 31-01-23 | 18:51 | 1

Croes schip

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:55

Er zit goud op Aruba? Zet die 15% werklozen dan maar aan het werk voor ons koningshuis.

W_F | 31-01-23 | 18:51 | 1

15%? Tsjonge. Ik ben gewoon naar Nederland gekomen om een baan in te pikken van een blanke.

BobDobalina | 31-01-23 | 19:02

Tja, de kakkers willen wel graag sorry zeggen voor de slavernij en de goudroof, maar ze willen liever niet de centjes teruggeven die er mee verdiend zijn, want dat zou niet eerlijk zijn. Of zoiets. Mijn verantwoordelijkheid en mijn probleem is het in ieder geval niet. Héél véél sterkte met die rechtszaak, want je hebt het over Nederland én centjes, dus dan weet je het wel hè?

VBO_B_Niveau | 31-01-23 | 18:50 | 1

Kakkers? U bedoelt die met schuld behangen VVD-stemmers?

Red shirt | 31-01-23 | 18:53

Croes Clowntje.

inCol | 31-01-23 | 18:49

Als we zo gaan redeneren krijg ik nog 1600 miljard voor alle gasbaten in Nederland.

Kaas de Vies | 31-01-23 | 18:48 | 1

Hohoho, mijn deel moet er nog eerst af Kaas!

Harrie-Couvert | 31-01-23 | 18:51

Niet zo moeilijk doen; allemaal gratis een enkeltje terug naar Afrika, dit keer niet met de boot maar vliegt de PH-GOV wel een paar keer op en neer.

Sneerpoets | 31-01-23 | 18:48 | 1

Bij1 wil minder vliegverkeer, dus gewoon per boot.

W_F | 31-01-23 | 18:52
-weggejorist-
de Jager59 | 31-01-23 | 18:48

Wat dooooeeen ze daar?!?

Willy | 31-01-23 | 18:47
-weggejorist-
Ruimedenker | 31-01-23 | 18:45 | 3

"andere tot blauw bloed gemaakten" Ik heb blauw bloed, stam af van de Adel maar merk er niks van hoor. Toch in de verkeerde tijd geboren vrees ik.

keistad | 31-01-23 | 18:45 | 6

@SterF... | 31-01-23 | 18:56: Gna gna ik had zo een vermoeden, het was een inkoppertje. Kom straks nog wel een keer kijken, proost.

keistad | 31-01-23 | 18:58

@keistad | 31-01-23 | 18:53: gefeliciteerd, maar ik ga toch overtoepen: Ik ben familie van de eerste mens die rechtop ging lopen

Dan maar zo! | 31-01-23 | 18:59

@Dan maar zo! | 31-01-23 | 18:59: Valsspelen doen we niet aan, jij bent af.

keistad | 31-01-23 | 19:04
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
HankHill | 31-01-23 | 18:45 | 3

Hoe je het draait of keert Nederland heeft zich behoorlijk verijkt aan die goudmijnen op Aruba. Dat is gewoon een feit.
En die zogenaamde ontwikkelingshulp valt wel mee hoor. Een deel, tot de Status Aparte gewoon nog onder de Nederlandse Antillen (dat is dan qua bodemloze put net zoiets als geld overboeken naar Zuid Limburg, Delfzijl of Helmond).

Lafayette | 31-01-23 | 18:42 | 5

"Zogenaamde" ontwikkelingshulp?
"Valt wel mee"?

U wint deze discussie bij voorbaat op strategie.

Roos | 31-01-23 | 18:47

@Analia von Solmsch | 31-01-23 | 18:45: Die krijgen kolencompensatie!

Kaas de Vies | 31-01-23 | 18:49

Kolencompensatie voor Helmond? Weer wat geleerd. Kolen onder Helmond.

Analia von Solmsch | 31-01-23 | 18:55
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Swoop | 31-01-23 | 18:41 | 1

D66 miljard is klein bier met peanuts

RickTheDick | 31-01-23 | 18:40

Activistische gekkies vs het koningshuis. Het maakt niet uit wie er verliest, ik ben altijd een winnaar.
*serieus grote hoeveelheden bier en nootjes klaarzet*

SterF... | 31-01-23 | 18:39

Wij willen plaka, dat kan in Nederland.

thanseeuwen | 31-01-23 | 18:39

Croes. Was dat niet die familie die haar vingers in heel veel zaken heeft op het eiland ?

Drkildare | 31-01-23 | 18:38 | 1

Yep.

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:39

Die oorspronkelijke bewoners hadden ook zelf het goud kunnen delven.
Maar dat was waarschijnlijk te veel moeite.
Trouwens, als alle bodemschatten aan de bewoners toe behoren, waar is dan mijn aandeel in Slochteren?

Osdorpertje | 31-01-23 | 18:37 | 1

Opgegaan in de uitkeringen van Den Uyl.

Sneerpoets | 31-01-23 | 18:49

“Op de vraag waarom er slechts vier demonstranten langs de volgepakte route stonden, stelt Croes dat ‘veel Arubanen ‘doodsbang’ zijn voor de koninklijke familie. ,,Dat is van generatie op generatie overgegeven.’’
Haha! Je ligt in een kreukel.
Misschien kan WimLexima even naar Den Helder of Tilburg.
Eens zien of de Antilianen daar hun broek volkakken voor de King.
Denk het eerlijk gezegd niet.

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:37 | 3

De lokale GGZ werkt er blijkbaar niet naar behoren.

Roos | 31-01-23 | 18:39

Dat is de truc tegenwoordig.
Begin over een “onveilige sfeer” en iedereen buigt als een knipmes.

Bochel | 31-01-23 | 18:41

Wat is nou eigenlijk de bedoeling van deze Koningstrip? Rare toestand...

rooiesaus | 31-01-23 | 18:36 | 4

Dit is een onderdeel van de topografieles voor Amalia. En ze wil zich laten zien aan de eilandbewoners die daar niet echt warm voor lopen.

Red shirt | 31-01-23 | 18:48

@Red shirt | 31-01-23 | 18:48: Ze kan toch gewoon even op Google Earth zoeken.

Sjakie | 31-01-23 | 19:16

net als een provincie-bezoek.

AntiZanicz | 31-01-23 | 21:51
▼ 1 antwoord verborgen

De Oranjes hadden daar nooit heen moeten gaan.

Bochel | 31-01-23 | 18:35

Mevrouw Croes heeft geen herinnering aan al die ontwikkelingshulp die ze daar hebben ontvangen?

Roos | 31-01-23 | 18:35 | 8

Ik denk dat de ontwikkeling van nog lang niet is afgerond.

goedverstaander | 31-01-23 | 19:03

nou en? Die is niet aan de oorspronkelijk bevolking besteed en is geen transactie bedrag waartegen iets is afgestaan.

AntiZanicz | 31-01-23 | 21:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Strikt genomen zijn de Indianen van vroeger de feitelijke eigenaren van het land. Daarmee is alles wat afgevoerd alsnog te vergoeden door degenen die het medegenomen hebben. Dwz niet de burgers van Nederland maar de feitelijke medenemers.

Verdragen die in het verleden gesloten zijn tegen betaling met kralen of flessen drank met onwetenden of gedwongen inlanders hebben geen rechtskracht. Dat is alleen een waanidee van vroeger. Dat je een eiland kon ruilen voor een geweer of kist drank.

Dat zal elders op de wereld ook zo gaan. USA en vooral UK zal ook moeten gaan vergoeden. En het gaat als zo fantastisch met UK.

AntiZanicz | 31-01-23 | 18:35 | 2

Toen de voorvaderen van Croes daar voet aan wal zetten hebben ze dat eiland dus gewoon bezet. Sinds wanneer krijgen bezetters geld? Het zijn eigenlijk gewoon terroristen.

goedverstaander | 31-01-23 | 19:02

@goedverstaander | 31-01-23 | 19:02: gelul, zij zijn de oorspronkelijke bewoners. Zoals de indigene volken van America de oorspronkelijke volken zijn. Dat ze er 40.000 jaar geleden niemand troffen en er toen zijn gaan leven maakt ze in 1500 na chr de eigenaren.

AntiZanicz | 31-01-23 | 21:49

Mevrouw Croes is dus geen afstammeling van slaven, maar van een Indiaans volk. Ik kan me wel voorstellen dat ze de publiciteit opzoekt: alle aandacht gaat (hier in Nederland) uit naar de slavernij en bijna niet naar de inwoners die er voor de slavernij al waren. Ook de maatregelen waar in de laatste maanden/jaren over gepraat wordt gaan vrijwel uitsluitend over slavernij en afstammelingen van slaven. Mevrouw Croes wil dat er (ook) geïnvesteerd wordt in de oorspronkelijke bewoners. De claim van 66 miljard zie ik dan ook eerder als een PR-stunt.

Het gelinkte artikel is overigens ewl de moeite van het lezen waard.

ZOMG | 31-01-23 | 18:33

Die foto’s, zijn die nu ook met AI gemaakt? Ik heb deze familie altijd een gevoel dat er iets niet klopt, dat er wat gekunstelds in zit.

Verder lijkt mij 66 miljard van de familie Oranje eisen wel redelijk. Gewoon doen.

Nuuk | 31-01-23 | 18:32

Welja joh. Lekker hoog inzetten, beetje dreigen en je zou zo maar een miljard of 5 van de familie kunnen aftroggelen.
Zo lang het van de familie af komt, pech voor ze. Maar wij vrezen met grote vrezen dat de rekening hoe dan ook bij de Nederlander op de bordjes komt te liggen.
Zou dat nu toch komen?

EEnzame SchizofrEEN | 31-01-23 | 18:32

En terecht, stelletje profiteurs! Ik kom er vandaan, dus waar kan ik vangen?

BobDobalina | 31-01-23 | 18:32 | 2

U profiteert er hier toch van?

dathoujetoch | 31-01-23 | 18:34

@dathoujetoch | 31-01-23 | 18:34: Nee, ik word hopelijk schadeloos gesteld voor de diefstal van deze familie. Ik neem wel genoegen met de gouden koets en een paleis naar keuze. Doe dat vliegtuig er ook maar bij.

BobDobalina | 31-01-23 | 18:44

Komt daar de term Croeshaar vandaan?

Winston Smith | 31-01-23 | 18:31

Wie hadden aandelen in die goudfirma's?

dathoujetoch | 31-01-23 | 18:30
-weggejorist-
Red shirt | 31-01-23 | 18:30 | 3

We hebben allemaal dezelfde voorouders.

John McClane | 31-01-23 | 18:29

Als we ze nou gewoon het koningshuis cadeau doen?

Grifverkeerd | 31-01-23 | 18:29 | 1

BoerKoekoek wil ze hieronder aan de VS verkopen, samen met een paar eilanden. Of hij Texel of Aruba bedoelde, of allebei, is niet duidelijk.

Red shirt | 31-01-23 | 18:32

Familie Croes heerst als een clan over Aruba.

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:28

Dat is de druppel. We verkopen de zooi aan de VS, die willen vast wel een paar eilandjes er bij.

BoerKoekoek | 31-01-23 | 18:26 | 2

Moeilijk iets te verkopen wat niet van Nederland is. Aruba is een zelfstandig land binnen het Koninkrijk. Wel typisch Nederlands om te denken dat je iets kan verkopen wat niet van jezelf is.

Lafayette | 31-01-23 | 18:38

Vertel de VS dat er olie in de grond zit, ben je er zo vanaf.

Plaque-doctor | 31-01-23 | 19:31

Betalen die Casino's op St Maarten al belasting?
Worden er nog steeds illegale gok-licenties verstrekt op de Antillen?

Torquemada | 31-01-23 | 18:25 | 1

De Antillen bestaan niet meer. De voormalige 6 eilanden zijn nu in feite 4 landen.
Helpt Nederland grote buitenlandse bedrijven met postbusfirma's en mooie belastingvoordeeltjes? Zit de Nederlandse staat nog zelf diep in de gokindustrie (Holland Casino, Staatsloterij) terwijl ze veinst de bevolking van het gokken af te willen houden?

Lafayette | 01-02-23 | 03:32

Die zonnebril op elke foto. Ze wil zeker niet herkent worden.

SNAFU | 31-01-23 | 18:24 | 2

Ziet ze eruit als een gewone student met een rijke pa...

rooiesaus | 31-01-23 | 18:33

@rooiesaus | 31-01-23 | 18:33:
Nee, dit ziet er uit als "toeter toeter toeter, Romana op de scooter".
Wat erg...

Graaisnaaiert | 31-01-23 | 20:25

Dat goud zit nu in op de tanden en kiezen van hun talloze nazaten zo te zien.

De Profundus | 31-01-23 | 18:22 | 2

Een “Grill” heet dat in die gemeenschap.

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:48

Majesteitschennis ? Bestaat dat nog ?

Piet-Kietelaar | 31-01-23 | 18:21 | 1

Dat moet je aan Hans vragen.

bitterpete | 31-01-23 | 19:20

Ojee, die foto is echt.

Patje | 31-01-23 | 18:21 | 1

Nee toch, dat is shop. Die bril is niet echt.

Graaisnaaiert | 31-01-23 | 20:24

Na, hei, hei, hei, sorry voor de slavernij, van Rutte is het nu tijd voor Slavernij- vergoedingen.

meneer Q | 31-01-23 | 18:20

Spanjaarden hebben alle oorspronkelijke afgevoerd.

miko | 31-01-23 | 18:20 | 1

Achteraf scheelt het wel een hoop gezeur.

Cadaver | 31-01-23 | 20:02

Dochter van Betico Croes?

Ruimedenker | 31-01-23 | 18:20 | 4

@Ruimedenker
Volgens mij niet.

Basil Fawlty | 31-01-23 | 18:58

Nee, dit is de familietak Croes-Corruptie.

Wijze uit het Oosten | 31-01-23 | 19:17

@Wayfaring stranger | 31-01-23 | 18:53: Ik las Volkert Kroes.

bitterpete | 31-01-23 | 19:19
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl