Binnenkort: special forces in de stiltecoupé
De ME komt treinpraters slopen
Het is met maatschappelijke problemen heel erg simpel. Als laagopgeleide mensen ergens last van hebben (bijvoorbeeld dat ze geen woning kunnen krijgen, of alleen maar een woning van een PvdA-raadslid met schimmel) dan wordt er door de politiek NIETS aan gedaan. Maar o wee als hoogopgeleiden ergens last van hebben, dan staan ze in Den Haag allemaal vooraan met de oplossing. Zo waren er een paar jaar geleden allemaal zielige kinderen van hoogopgeleide ouders (bijvoorbeeld de kinderen van Ewald Engelen) die zenuwachtig werden van de Cito-toets, en toen werd de Cito-toets zo goed als afgeschaft. Dat dit ten koste ging van kansengelijkheid, werd vervolgens pas een maatschappelijk probleem toen er een hippe VPRO-documentaire over werd uitgezonden.
Maar wat heeft dit met treinen te maken GeenStijl? Nou dat zullen wij u eens uitleggen. Een tijdje geleden schreef Jannetje Koelewijn in NRC Handelsblad een klaagcolumn over een conflict in een stiltecoupé. Daarna schreef Jannetje Koelewijn nog een klaagcolumn over studenten met een tweedeklaskaartje in de eersteklascoupé. En nu staat Marcia Luyten vandaag in de Volkskrant met een klaagcolumn over mensen die muziek afspelen in de trein. Zoals wij geleerd hebben van Adjiedj Bakas: twee keer is toeval, drie keer is een trend. Wij geven u op een briefje dat er binnen een paar maanden op iedere trein vijf man met wapeninstructie zit om al het gepeupel dat het nog aandurft om zelfs maar te kuchen in een stiltecoupé helemaal de moeder te taseren. Kunnen die dierbare vriendinnen van Thierry Baudet eindelijk ook weer met een gerust hart de gele rups in.
Het dikke ik ziet iedere particuliere ergernis als een maatschappelijk probleem
Reaguursels
InloggenMaar dan ook niet typen in een stiltecoupe, dat getiktak...
Prima baantje voor Achmed. youtu.be/ssVaMwTYyPc
Ik neem met mijn praatgrage vriendin altijd de stiltecoupé. Heerlijk om even 45 minuten rust aan mijn hoofd te hebben.
Een stilte-coupé is een safe space en die moeten we niet willen in de publieke ruimte want het is claimen van de publieke ruimte. En dat, zo weten we, wordt altijd van kwaad tot erger. De vinger en de hand en zo.
Geen enkel probleem met lawaaiige paupers in de trein, maar niet in de 1e klas stilte coupé. Ieder zijn plek. Mijn baas betaalt dikke doekoe om mij in staat te stellen daar de reistijd nuttig voor werk te gebruiken, dan moet dat ook gerespecteerd worden. Als ik privé een keer de trein neem ga ik daarentegen gezellig in een tweede klas ouwehoer-coupé zitten, altijd leuk. Voor alles een plek.
Het blijft 'Openbaar Vervoer' en geen dikke bak op kosten van de samenleving. Voor die 'dikke doekoe' is je coupe praktisch altijd leeg en zit je op een veel geriefelijkere stoel dan in de 2de klas. Meer eisen voor die paar stuivers meer is potsierlijk.
Waar is eigenlijk de railtender gebleven?
Vroegah. Maakte de trein zelf zoveel lawaai (kedeng kedeng) als een gezellige kroeg, zaten mensen niet met headsets op te staren naar een lichtgevend wrijfplakje, en werd en geconserveeeeeeerd! Mensen praatten met elkaar, sommigen lazen een boek, er werd stevig gerookt dus de raampjes open (nog meer lawaai) maar die extra herrie maakte dat je gesprek niet meteen door de hele coupe verstaanbaar was.
Ik vond de trein een rijdende kroeg, met alle voordelen vandien. Nu is dat geheel verloren gegaan en ergert iedereen zich aan het minste geluid of zelfs de aanwezigheid van anderen. Er was toen in een uur meer contact tussen mensen dan nu in een hele week.
@GS, met als basis 3 klaag columns
is dit wel erg speculerende (tendentieuze) berichthgeving.
Zelfs voor GS.
Wil je een treintocht overleven heb je wel special forces nodig.
Dat gedonder en gezeik van zielige aso's met compensatiegedrag voor een gebrek aan eigenwaarde.
Waarom moet je steeds horen dat dat vroeger allemaal niet zo was.
Dat je gewoon met de trein kon gewoon.
Gewoon gemoedelijk op reis.
Het zich kapot ergeren aan de medemens die zich ongewenst in de aandacht opdringt is tegenwoordig ook wel een beetje gecultiveerd, hoor.
Eindelijk, tis dat ik nooit met de trein reis, maar eindelijk.
Yup, de dikke ikken die van hun gebrek aan beschaving jouw probleem maken, daar wordt de samenleving nou echt beter van... "Ga maar thuiswerken" "Gebruik dan noise cancelling" "Je kan ook met de auto gaan" "Je bent ongezellig, knoop eens een praatje aan".
En zo hebben brutale mensen de halve wereld. Een trein, dat is 5 wagons, 1 stiltecoupé. Die stiltecoupé is een uitkomst voor mensen die stil willen werken, stil willen zitten. Of misschien zijn ze ziek, een kater, misofoon, allergisch voor triviale gesprekken. Maar welke reden ze ook hebben, daar heb je niet over te oordelen. Kleine moeite om ergens te zitten waar je anderen niet tot last bent.
Ik vraag me altijd af hoe een stiltecoupé er in een land zoals bijvoorbeeld India of Pakistan er uit zou zien.
Je bent welkom, welkom in mijn trein...
Ze is steevast van het welkoms comité en denkt dat meer mensen bij elkaar proppen meer hoffelijkheid oplevert. ('
Hoewel het logisch lijkt dat je meer rekening met elkaar gaat houden, gebeurt het tegenovergestelde.')
Een proef met ratten laat uiteraard het tegenovergestelde zien, te veel ratten op een te kleine ruimte leverde op dat ze elkaar uiteindelijk aanvielen.
In de trein ga ik altijd daar zitten waar ik het meeste 'lawaai' kan verwachten. Daar is ook de kans het grootst dat ik met totaal onbekende mensen heerlijke gesprekken kan hebben. Ik leer telkens nieuwe dingen.
Niet persé eens met het eerste deel van je tegel maar prima tweede deel.
Mijn ervaring overigens dat veel Nederlanders in het dagelijkse wel uitblinken in onvermogen/onwil om te communiceren.
@D-Fens_1963 | 31-01-23 | 15:10: Dat ben ik wel met je eens, maar dat komt door die vervelende 'oortjes', die er overigens al waren in de jaren '70, met die Walkman-s. Maar in de trein zijn ook veel buitenlanders en daarmee kun je (ik althans: mijn) je kennis van het Engels testen en uitbreiden.
Mijn ervaring in de trein naar Brussel is dat de geluidsoverlast omgekeerd evenredig is met huidskleur.
Nee, mijn ervaring: in België zijn mensen in de trein stil of praten ze zacht. Zacht praten kunnen Nederlanders niet.
Als Marcia in de trein op mij af zou stappen zou ik ook fuck you zeggen.
Ik heb altijd een koptelefoon mee om het zwerfgeluid van derden in te dammen, zou Marcia Luyten ook eens moeten doen. Neemt niet weg dat het hoe dan ook aso is om keihard muziek te blèren door de coupé, maar ik ben niet bereid daarvoor een mes in m'n donder te krijgen.
Plus, dit is een gevalletje van learned learned optimism gecombineerd met externe locus of control: Omdát je er iets aan kan doen, ga je je zitten opvreten als je er niets aan doet en moet je er wel wat aan doen. En omdat je zelf niet geluid wil buitensluiten moeten anderen maar hun geluid binnen sluiten, ook al hebben ze een headphone.
Terwijl de trein zelf ook ritmische geluiden maakt, omroepers roepen, de deuren fluiten, vele male harder en onritmischer dan de pompende bass uit een headset 5 meter verderop.
Is denk ik wel zo. Stickers weghalen is dus de oplossing?
@Joris Beltsin | 31-01-23 | 14:40:
Stickers groter maken en een omroepbericht op elke station. Verder een sprinkler die iedereen die niet stil is nat sproeit en een valluik bij herhaling.
Goede zaak. Er moet meer verboden worden en strenger gehandhaafd worden
Vroegah met de nachttrein naar Oostenrijk. Dat was pas treinreizen
Mwoaah, moest er wel een restauratiewagen aanwezig zijn.
Anders veel medereizigers die zaten te lezen of sliepen, toch?
Dus dan ben je hoog opgeleid en dan zit je in de trein.
Heb je 2 jaar dansles en een veterstrikdiploma, dan zit je gewoon in de auto. Muziekje aan, of niet, net waar je zin in hebt, temperatuur altijd goed, bakje koffie er bij, je komt gewoon aan waar je moet zijn en niet op een koud tochtig perron kilometers van je bestemming.
Eindelijk goed nieuws dus!
Kom maar op met die special forces.
Echte of die wannabees uit de gelijknamige serie?
Ook laatst met de trein gegaan, kwam er achter dat de trein inmiddels 50% duurder is dan met de auto gaan als je die toch al hebt staan.
Retourtje van een reis van zo'n 125 kilometer kost bijna 55 euro. Parkeren bij de P + R met korting nog eens 5. Die 125 kilometer retour rij ik makkelijk met 40 euro aan bezine...
Zullen wij het dan maar even niet hebben over zaken als wegenbelasting, onderhoudskosten, verzekeringskosten en afschrijving - kortom: de overige kilometerkosten?
@bisbisbis | 31-01-23 | 14:38:
Hij zegt toch dat de auto er toch al staat?
@Scepticus | 31-01-23 | 14:44: Ik vind juist de auto zo duur, ik heb een eerste klas OV-jaarkaart voor de deur staan.
Die trein vertrekt van een plek waar ik niet ben en brengt me naar een plek waar ik niet hoef te zijn ( altijd nog bus/tram eind lopen erachteraan) en dat op een tijdstip wat mij niet uitkomt.
Ohhhheerlijke auto
Nou ja, vind ook gewoon dat luidruchtige scholieren met een vervoerbewijs voor 2e klasse niets hebben te zoeken in die 1e klas stiltecoupé, tenslotte betaal ik extra voor dat comfort en zoek ik bewust deze rust op. Opzouten dus naar de 2e klas, gewoon eens met mevrouw! En ja, laten ze dat eens strenger gaan controleren en die boetes gewoon uitdelen!
Ik zit wel eens hardop een totaal absurd gesprek te houden in een gewone coupé of een streekbus, met een gefingeerde situatie terwijl er niemand aan de andere kant van de lijn zit, gewoon om de reacties te peilen.
'Waarom heb je die vis nou nog niet teruggegeven aan die neger?
'Ja, oké, 500 Euro, zeg maar dat het goed is.
Oh ja, en ik kom een beetje later, want ik moet even nog naar die bitch, je weet wel, ik kom d'r gewoon niet van af, die bitch.'etc. etc.
Wishful thinking naar ik aanneem maar in geval van realiteit; jij bent dus ook 1 van die gekken waarvan er meer rondlopen dan dat er opgesloten zitten.
Dat doet me denken aan de man die ik in Cannes en paar keer "toevallig" tegen kwam. Al wandelend met een telefoon aan zijn oor hoorde ik hem al die keren "yeah, one million" zeggen, ondertussen mij aankijkend.
De eerste keer maakte het geen indruk, de tweede keer begon het op te vallen en de derde keer werd het echt sneu.
Grote kans dat u lijdt aan een dissociatieve identiteitsstoornis (dis) (in de ICD-terminologie: meervoudige persoonlijkheidsstoornis of multipele persoonlijkheidsstoornis (mps). Ik adviseer u om uw huisarts te gaan raadplegen.
@Roos | 31-01-23 | 14:26:
Voor een sperm count is het zeker sneu.
@Roos | 31-01-23 | 14:26: One million rejections :)
@johnyl | 31-01-23 | 14:27: En ik jou om je certificaat praktische psychiatrie in te leveren.
Het enige nut van een stiltecoupé dat ik kan bedenken is dat je er kunt telefoneren zonder dat geklep van je medepassagiers.
"Hallo, met Osdorpertje, ik bel even over mijn prostaatonderzoek"
"Sorry, ik kan U niet horen, Truus en Miep komen net terug van de Huishoudbeurs"
"Kunt U dat even herhalen. Het klonk alsof U Uw horloge kwijt bent?"
De laatste weken veel op pad geweest met de trein. Eens per week van Arnhem naar Amsterdam naar werk. Eerlijk gezegd, wanneer ik de stilte coupé pak, is het doorgaans altijd stil. Soms wel even lekker, nergens aan denken en uit het raam turen. Ik reis wel altijd buiten de spits, misschien dat dat het een en ander verklaard.
Enige waar ik echt last van heb, is dat die treinen amper rijden, op tijd rijden of dat er eens een keer niets aan de hand is. Aanrijdingen, honden op het spoor, de chef die nog een sigaretje rookt. Ach, als dat dan alles is denk ik dan.
Tis wat je veel op pad noemt, eens per week uur heen, uur terug en dan ook nog eens all the way east meets west. Op zich een prima concurrente manier van reizen. Totdat idd..... blaadje op de rails.
Mààr; PvdA/GL to the rescue!
Edit: de link naar artikel over terugdraaien privatisering OV laat zich niet kopiëren.
Het OV. Het vervoersmiddel voor paupers, studenten, allochtonen en 65plussers. Ik mijd het al jaren, heerlijk!
Eens lol. Helaas is voor mij de optie 0,19cent kilometer vergoeding of ‘gratis’ met de trein dankzij NS Business. Ik ben ook misschien wat vrekkig maar soms voelt het wel als armoe wanneer je weer in de auto stapt en denkt aan de NS avonturen.
Gezeur. Noice cancelling, handig koptelefoontje. Al 12 jaar zo'n ding op en nergens last van. Hoe kun je nou verwachten dat in drukte je gewenste stilte ontstaat? Gewoon meer luxe gewend dan publiek transport in grote steden te bieden heeft. Ga lekker in Maarn of Abcoude wonen en beperk zo de grootstedelijke geluiden van mensen en voertuigen.
"Al 12 jaar zo'n ding op en nergens last van."
Lijkt me toch lastig communiceren als je bijvoorbeeld aan iemand de weg vraagt.
@Schoorsteenveger | 31-01-23 | 14:03:
Iemand die in dit tijdperk nog de weg vraagt en niet stokoud is, zou ik sowieso niet vertrouwen.
@Schoorsteenveger | 31-01-23 | 14:03: Ok boomer.
Gewoon rustig op je stoel zitten, uit het raam staren en je bek houden. Moeilijk!
Dat is voor veel mensen echt teveel gevraagd. Bek houden en op je telefoon kijken is al lastig, laat staan uit het raam staren.
Zonder klasse in de eerste klasse.
Diep.
Met klasse in de onderste klasse.
Bodemloos.
Mooi.
*traantje doet laten*
De basis van het probleem: aso's die zich niet willen gedragen, die anderen lastig vallen tot topsport hebben verheven, die geen rekening houden en niet kunnen communiceren onder de 100dB. De NS heeft daar plekjes voor bedacht waarvoor EXTRA bedrag neer moet worden geteld om even verlost te worden van dit soort volk. Maar, ondanks extra betaling, kan men ook daar geen moment rust vinden. Wordt tijd voor de lange lat.....................
Waarom is het zo moeilijk om gewoon je bek te houden waar dat gevraagd wordt?
Nederlanders lijken wel een aangeboren drang te hebben om andere tot last te zijn en regels te omzeilen.
Daarom ga ik altijd met de auto. Enkel miserie in het ov.
Uit de categorie 'u mag wel praten tegen een persoon die naast u zit maar niet via de telefoon want dan is het plotseling irritant'.
Pak maar gewoon de auto als je niet tegen het geluid van anderen kan.
Diezelfde Volkskrant lezers die willen dat je je mond houdt in de trein wensen je wel een windturbine op 200m van je slaapkamerraam toe. Gaat weg.
@Jeggeworist | 31-01-23 | 13:56: Als je naar een gesprek luistert live is dat fijner om 2 redenen. Het is geen mechanisch geluid zoals bij een telefoon en je hoort beide personen. Bij iemand die aan het bellen is hoor je maar een persoon.
Daarom zijn telefoongesprekken in de trein dan ook irritant. En al helemaal in een stiltecoupe waar het uberhaupt de bedoeling is dat je je bek houdt.
Maar je hebt gelijk als het gaat om de Volkskrantlezers, vooral bij het raam van een ander.
@rederijker | 31-01-23 | 14:06:
Hé, pssst, alle geluid is mechanisch !
Of denk jij dat er geluiden zijn die esoterisch tot trillen komen ?
Domme oetl*l.
@Jeggeworist | 31-01-23 | 13:56: De auto pakken, dat is nu precies wat ik doe zoals ik beschrijf in mijn reaguursel. U bent niet het scherpste mes uit de lade.
Verder heet stiltecoupe niet voor niets stiltecoupe, dus ook je mond houden tegen de persoon naast je. Je hebt toch niks boeiends te vertellen, maak jezelf maar geen illusies.
@eilende Zebra | 31-01-23 | 14:25:
Geluid in je hoofd is helemaal niet mechanisch.
Maar om nu gelijk te gaan schelden als met een beetje intelligentie het gemaakte punt ook begrepen kan worden...
Ook tijdens concerten en dan vooral in de wat kleinere zalen/pop podia zijn Nederlanders een extreem lomp volkje (geworden) dat zijn eigen geluid blijkbaar belangrijker vindt dan dat van de artiest die hij wilde 'zien' voor zijn insta creds. Tot grote verbazing en frustratie van veel buitenlandse performers.
Ik denk dat Marcia en Jannetje elkaar zouden afmaken in de stiltecoupé.
LOL
How can I make this about afgeven op Baudet.
Zat die malloot maar in een volledigestiltecoupe.
@Lorejas | 31-01-23 | 13:44: Dat is wel wreed hoor, want volgens mij wordt hij wel een beetje gek als hij zichzelf langer dan vijf minuten niet hoort praten!
Dan leert ie het maar!
Wat veel mensen over het hoofd zien is dat er nog een hogere klasse is dan de 2e of 1e klasse in de trein. Er zijn mensen die dagelijks reizen in een privé coupé met absolute stiltegarantie en met het beste uitzicht. Deze mensen hoor je nooit klagen en zwijgen wijselijk. Fun fact is dat zij zelfs door de conducteur met rust gelaten worden.
Sterker nog, die krijgen zelfs geld toe.
@Nuchternederland | 31-01-23 | 13:42:
Wacht ik haal mijn aanvulling weg. ;-)
@keestelpro | 31-01-23 | 13:44: Deze is zelfs beter.
@Nuchternederland | 31-01-23 | 13:46:
Ja zo iessie perfect. Dit draadje kan dicht NN! XD
Nee, het is nog beter. De conducteur komt soms gezellig een praatje maken!
@UnderTheDevil | 31-01-23 | 13:51:
Of wellicht meer dan een praatje als de conductrice een ondeugende schone is! De wet van Murhpy kennende weet je dat het daadwerkelijk gebeurt. ;-)
Er is maar 1 familie met eigen privécoupé en zelfs een aantal eigen wachtkamers. Zou leuk zijn wanneer ze er weer eens gebruik van gingen maken, want daar is het toch voor?
The haves and the have nots.
Rutte/Kaag zijn allang alleen maar bezig voor Ons Soort Mensen, dus elke eerste klasse coupe een eigen controleur is nog niet eens zo'n gek idee. Nu nog een item op GS, volgend jaar misschien de praktijk. Terwijl in de tweede klasse het "wollah meisje neuken hoer"-volk ongestoord zijn gang mag blijven gaan.
Even een klaagtegel; waarom gebruiken sommige mensen hun mobiel als een walkietalkie en mogen we ongevraagd meegenieten met hun domme gesprekken (bro!) en k*tmuziek? Waarom denken die lui dat er niemand anders in de publieke ruimte is, of stiltecoupe? Hup, de ME er over!
herkenbaar. Laatst een of andere mongool meegemaakt die scheikunde ging uitleggen aan iemand nadat hij iedereen had verveeld met zijn belastingsperikelen.
@appeltjesgroeneweide | 31-01-23 | 13:50:
Heeft u er dan helemaal niets van opgestoken?
@Joris Beltsin | 31-01-23 | 13:55: nee, was vrij basale chemie over mol's etc. En die belastingpoblemen bleek hij vooral zelf veroorzaakt te hebben.
Laten wij even vaststellen wie dat artikel leest en vooral wie dat niet leest. Hoewel er natuurlijk de nodige hoogopgeleiden "kwaliteitskrant" lezers zijn die zich als hufters gedragen. Maar evengoed, welke hufter die dit leest, denkt ik ga mij voortaan niet meer als hufter gedragen' Nul. Daar ben je hufter voor. Dit is naar mijn idee gewoon klaaggezwam van het niveau, 'het is me toch wat' Nutteloos.
Kom eigenlijk nooit in de trein maar wat ik wel irritant vind is bepaalde vrouwen die heel hard lopen te blèren in hun telefoon op een halve meter afstand voor hun poffertjes porem. Meestal in een kokhalzende-gorgel-brabbeltaal die ik sowieso niet kan verstaan en ze dragen opvallend vaak een hoofddoek en niet al te flatteuze jurk. Maar die ergernis zal wel met mijn racistische inborst te maken hebben en daar moest ik nog aan werken.
Bij het Kruidvat/Action hoor je niet anders, daar moeten ze naartoe omdat de voedselbanken die producten niet in de wekelijkse gratis mand stoppen die ze van manlief moeten halen.
Hoger opgeleiden betalen ook vaak meer belasting, dus dat ze dan op enkele vlakken tegemoet worden gekomen, moet dat kunnen. Want het gros van je belastinggeld gaat toch wel naar de tokkies die de rust in de stiltecoup verstoren.
Het gros naar tokkies die nooit in een trein komen, is mijn calculated guess.
Is er ook al een artikel tegen gluiperige windjes in een lift?
De eerste reacties lijken aan te geven dat het artikel wel een beetje gelijk heeft: ik doe wat ik wil en als dat je niet bevalt, zout je maar op. Is het nu zo moeilijk om je voor te kunnen stellen dat je met z'n allen in een kleine ruimte zit en dat het fijn is als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt? Ik vraag me dan af hoe iemand die vindt dat 'het' moet kunnen, zou reageren als er iemand naast hem/haar zit met een nog groter ego en volume en daarmee de eerste overstemt, zodat deze zijn/haar film/podcast/muziek of wat dan ook niet meer kan beluisteren.
Het is mooi om er af en toe aan herinnerd te worden hoe fijn het is dat ik thuis kan werken.
"Vandaag zijn we met 17.823.889 Nederlanders... De meeste tijd krioelen we dus met bijna 18 miljoen Nederlanders over 10 duizend vierkante kilometer bewoond gebied.
Ja Marcia niet zeuren, je wilde overbevolking en dan ook de ongemakken die daar bij horen.
In Japan kan het.
Luyten wil alleen maar dat mensen in de publieke ruimte een beetje rekening houden met elkaar, maar dat vindt Ronaldo kennelijk een heel raar idee.
Eensch. Gebrek aan rekening houden met elkaar is inderdaad een maatschappelijk probleem.
@zwenkwieltje | 31-01-23 | 13:35:
Lijkt wel zo. Als bewoner van een buurt met veel studenten en expats word ik regelmatig -ook doordeweeks- 's nachts getrakteerd op het dronken gebral en gejengel van buiten feestvierende buurtgenoten. Die zich of niet bewust zijn van de overlast die ze daarmee voor anderen veroorzaken of daar gewoon lak aan hebben. Bijzonder.
Een brug te ver. Na vele vele jaren discussie en vertraging vaart er eindelijk een pondje van de nieuwbouwwijken Zeeburgereiland en IJburg naar voormalig nieuwbouwwijk Sporenburg. De NIMBY bewoners van Sporenburg waren fel tegen want fietsen, oei oei guvaarluk en herrie. Daar stemt men vanzelfsprekend X66 en GL. Een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal was eigenlijk de meest logische oplossing voor de straks 50.000 inwoners van deze vinexwijken, van en naar het centrum van Amsterdam. Helemaal omdat er daar een grote locatie van de Hogeschool Inholland wordt gebouwd. En veel woningen. U raadt het al, dit pondje is Verboten voor scooters en vaart alleen overdag. Over opgevoerde fatbikes geen woord. Goh.
Pontje meer of minder...
In heel amsterdam wordt de scooter als paria behandeld. Je mag niet over bepaalde wegen (bijvoorbeeld onder het cs) maar fietspaden zijn meestal ook taboe. Dus wordt de scooter ingeruild voor allerlei elektrisch spul waarmee ze alsnog het normale fietsverkeer mee kunnen hinderen.
Mensen die in een stiltecoupé herrie maken zijn dezelfde mensen die hun supermarktkarretje niet terugbrengen. Daar zou de belastingdienst een lijstje van moeten bijhouden. Zal ongeveer hetzelfde problematische lijstje worden als voorheen, maar je hoeft in elk geval niet etnisch te profileren.
Ze hebben die supermarktkarretjes ook veel te goedkoop gemaakt.
50 cent is een lachertje.
"Het dikke ik vult de ruimte met zijn fuck-you mentaliteit" daarin heeft de emeritus hoogleraar politicologie Joost Smiers volkomen gelijk. Maar dat is niet alleen in de trein zo, maar overal in onze samenleving. Een dikke fuck-you door extinction rebellion die vindt dat je een snelweg mag blokkeren en dat anderen dat maar moeten tolereren, een dikke fuck-you door veiligelanders die de openbare ruimte terroriseren, een dikke fuck-you door degene die illegale vuurwerkbommen afsteken in woonwijken, een dikke fuck-you door het voorstel om te komen tot een spreidingswet, een dikke fuck-you door voorang te geven aan statushouders voor een sociale huurwoning, een dikke fuck-you door al die asocialen die ik nog vergeten ben.
Hoe sta jij er zelf in Sjonnie...??
Vraag me dat al tijden af....
@neonreclame | 31-01-23 | 13:22: beetje rekening houden met anderen kan nooit kwaad. Kost niks en levert veel op.
@johnyl | 31-01-23 | 13:23:
Volledig mee eens...
Het "afschrijven" van anderen komt niet heel netjes over......
Het is de schuld van Ciske de Rat. Hij heeft die fuck you mentaliteit uitgevonden.
"Krijg toch allemaal de kolere!"
Een stiltecoupé is een stiltecoupé. Handhaven dan wel afschaffen.
Als je in de trein stapt moet je niet zeiken.
Inderdaad. De helft heeft al geen plee.
Schietstoelen in de stiltecoupé.
*blablabla woeiiiiiii*
Sssttt...
Afschietstoelen zeg ik dan als woordkunstenaar.
Stilte coupes zouden ze gewoon moeten afschaffen... als mensen willen mediteren gaan ze maar naar de Yogaschool.
Bovendien kun je ook last hebben van de stilte-terreur. Dat ongemak van elkaar moeten aankijken en dan toch niets mogen zeggen.
En als mensen muziek willen gaan ze maar naar de dikso of doen ze oortjes in.
Binnenkort een column van Asha ten Broeke over het dikke ik in de trein.
Die past niet door de deur, lat staan dat ze dat karkas van haar de trap op of af krijgt in een dubbeldekker.
Kreeg vanochtend nog bijna zo'n dikke ik compleet met blauwgeverfd haar en neusring op schoot in plaats van naast me, omdat ze de beschikbare ruimte wat optimistisch had ingeschat. Maar wel gewoon blijven zitten natuurlijk. Waarschijnlijk nadat ze zichzelf had wijsgemaakt dat het aan mij lag.
Als automobilist heb je al last van de trein voor je, laat staan de mensen die er in zitten;)
Toch klopt het. Ben sowieso al van tweede naar eerste klasse gegaan. Je kunt zeggen dat we als collectief minder kunnen hebben of dat het daadwerkelijk drukker en hinderlijk is geworden. Ik zet in op het laatste.
Trein is een afvoerputje geworden voor lieden die zo walgelijk brutaal zijn dat de conducteur al tijden niet meer controleert, maar er laffe stickers op de ramen zijn geplakt met een nummer dat je kan appen als je je niet veilig voelt.
In de randstad en de grote steden is het ‘t ergst. Hoe meer je naar de provincie gaat minder.
En ja het zijn de usual suspects. Roemen die stelen. Jonge Marokkaantjes die de eerste trein pakken na een uitgaansavond om slapende reizigers te bestelen. Het zijn de asielzoekers die instappen. En wanneer je die mensen heen en weer ziet lopen dan weet je dat ze niet naar het toilet gaan.
Het is doffe ellende geworden, waarbij de Volkskrant scribent het meest marginale probleem beschrijft.
De werkelijkheid is vele malen erger.
Zeker in het weekend.
De kleine oppervlakkige probleempjes van het Volkskrant/NRC/D66 volkje.
Het vervelendste is natuurlijk wel dat al dat luidruchtige plebs in hun safe space komt en hun stoort tijdens het hebben van verheven gedachtes.
Het zou een stuk beter zijn als hoogopgeleiden met een tractor naar Den Haag reden. Wat denken ze wel met de subtiele acties waar de rest van Nederland geen last van heeft.
Ik heb zo'n beetje last van alles wat hoogopgeleiden tot nu toe bedacht hebben, dus laat dat subtiel maar zitten?
Ah, het paternalisme van de lage verwachtingen. Want laagopgeleiden zouden geen behoefte aan stilte kunnen hebben, of geen manieren. Wat een onzin.
@VBO_B_Niveau | 31-01-23 | 14:04: hahaha
Bij mij in de auto is het altijd heel rustig. Tenzij ik de radio of een podcast aan heb staan.
Ah. 3FM!
Je moet er van houden....
@Lorejas | 31-01-23 | 13:16: wat kun je slecht gokken zeg.
Bijna goed? Q is good for u?
Het is een soort machtsmisbruik van die journalist.
Egoïsten, allemaal.
Marcia Luyten is geen journalist. Ze schrijft en ze is diplomate (geweest).
Ik ga juist met de trein om mensen te leren kennen. Vertel me je verhaal. Waaajoooh!
En om onderweg bier te kunnen drinken.
Heerlijk na je werk met 2 halve liters in de trein die ze gewoon in de Kiosk verkopen.
Er was eens.. Heel lang geleden.. In een parallel universum.. Heel erg ver..
*in slaap sukkelen doet*
Kroegen en treinen zijn perfecte plekken om in bed te belanden. Dat kan een hotelbed zijn of een ziekenhuisbed.
@Zack Hooi | 31-01-23 | 13:42: tja, dat mag ook niet.
Eindelijk wordt dit aangepakt. Het is een nationale schande. Een gevolg van de permisive society.
Ik gok dat er een hoog gehalte aan linksvolk en ambtenaren in zo'n trein zit. Hardwerkende mensen nemen gewoon de auto.
Ambtenaren reizen met hun gratis OV. Door de ander betaald.
@Piet Karbiet | 31-01-23 | 13:25: dat is helemaal niet zo
Huh??
Het zijn wellicht klaagcolumns over de trein, maar toch hebben ze gelijk.
Als jij in de bioscoop komt en vervolgens zit er iemand op jouw plek dan stuur je diegene toch ook weg?
Als je een goedkope hotelkamer boekt, dan heb je bij aankomst toch ook niet recht op de presidential suite?
Als je in een museum komt, er een staan bordjes met 'niet aanraken", dan ga je toch ook niet aan alle kunst zitten?
In de trein gelden ook gewoon regels en fatsoen, als je daar niet aan kan houden ben je gewoon asociaal.
Los van de Dammers en schrijvers denk ik dat niemand vrijwillig in de eerste klas gaat zitten...
Hup..!! Tussen het gepeupel... Leer je ook nog eens wat.....
Ik zou nog wel wat verder willen gaan. In alle publieke ruimtes gelden regels en fatsoen.
Wat je met je privé ruimte doet moet jezelf weten.
Zo langzamerhand zien mensen de publieke ruimtes als verlengstuk van hun privé ruimte en zijn andere mensen geen medegebruikers meer maar obstakels.
Loop maar eens door een supermarkt dan zie hoe lomp we geworden zijn..
Daarom zou ik, mocht ik überhaupt met het onrendabelenvervoer reizen, denk ik dagelijks iemand op zijn muil slaan vanwege het overtreden van de fatsoensregels.
nou, dat aanraken is een reflex van veel mensen.
De columnisten hebben gewoon gelijk in dier voege dat er te weinig controle is en dat men niet handhaaft. Zo zit je met je dure 1e klas niet eens gegarandeerd en is het goed mogelijk dat je moet staan terwijl er 2e klassers of lieden zonder kaartje wel zitten. Daarbij veel herrie en ongemak terwijl velen juist 1e klas nemen om nog wat nuttigs te doen in de reistijd.
Dan reis je met het OV ( Openbaar Vervoer ) en dan verwacht je dezelfde ruimte en rust als het PV ( Prive Vervoer ). Ja. Dan is er toch iets mis met je verwachtingspatroon. Maar goed, zo lang de Marcia Luytens en andere deugerds van deze wereld met het OV gaan is er voor mij meer plaats op de weg. Ik zeg, dikke vette broem!
Metro is meer mijn ding... Trein trouwens ook wel... Als ik naar mama ga...
Heb zelf geen last van die gasten in de eerste klas.....
Pontjes!!
@Lorejas | 31-01-23 | 13:12:
De ultieme uitdaging..!!
En met een wheelie er weer af!
@Lorejas | 31-01-23 | 13:17:
Wel voordat die klep volledig naar beneden is... Vereiste... Anders doe je niet mee...
Klep van mijn pet bedoel je! Die zit in mijn nek...
@Lorejas | 31-01-23 | 13:22:
Hop hip...!!
www.youtube.com/watch?v=G3pS-ov-ofo&a...
Koptelefoon op en nergens last van.
Wel punk draaien en meezingen!
Moet je niet Kirk en Spock tegenkomen.
Misschien een derde coupe erbij. Tokkie-coupe. Kan al het schorem en gespuis lekker door elkaar schreeuwen, steeds harder totdat het ruzie wordt. Deuren dicht en uit laten vechten.
REAGEER OOK