Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TK Live - Het grote zonnepaneelsalderingsdebat

Meelwormpjes, plantaardig bier en veganootjes paraat. We schakelen rechtstreeks naar De Nationale Vergaderzaal voor het eerste serieuze plenaire debat van het jaar. U moest ooit massaal aan de zonnepanelen, en daar werd alles voor uit de kast getrokken: subsidies, btw-regelingen, salderingsconstructies. Met als gevolg dat u massaal aan de zonnepanelen ging. En nu hebben we veels te veels van die krengen, met als gevolg roodgloeiende hoogspanningslijnen, verkeersinfarcten op het elektriciteitsnet, stroomstorings, sudden deaths in complete woonwijken. Kortom: die lousy salderingsregeling waarmee de burger nog wat centjes kreeg voor de teruggeleverde klimaatstroom moet nu van uw overheid bij het grofvuil wegens te groot succes. Burgers met geld, dat moet je als overheid niet willen. En daarom gaan we nu soebatten over deze achterbakse CONTRACTBREUK.
BlogPost Leestip: Salderen kun je leren
SCHORSING: Dus dan laten we de lampen aan
Update: PVV allerbeste vriend van Rob Jetten

Reaguursels

Inloggen

Dit is volgens mij puur in het belang van de Rattenvallen en Eneco's. Huishoudens worden enorm afhankelijk gemaakt van elektriciteit, gelijktijdig wordt de productiecapaciteit van elektriciteit gedecimeerd waardoor de prijs omhoog vliegt (gek is dat) en nu volgt hiermee gewoon nog een greep in de portemonnee, want huishoudens mogen straks wel gaan opwekken, die stroom tegen een minimale vergoeding afstaan, en vervolgens weer duur kopen op de momenten dat ze thuis zijn (veelal als de zon niet schijnt).
Nee echt, Eén Pot Nat Nederland is er voor ú (uche)

wapster | 18-01-23 | 00:25 | 1

Ik bedoel: wanneer laadt je je auto op? Niet als de zon schijnt, dan ben je aan het werk. Wanneer staat de verwarming (warmtepomp) aan? Niet als de zon schijnt. Ja maar dan koop je toch gewoon een thuisbatterij? Maar natuurlijk. Jammer alleen dat die dingen niet alleen een milieuramp, maar ook ongelooflijk brandgevaarlijk en duur zijn.

wapster | 18-01-23 | 01:03

PVV trekt zich terug. Dank u wel mijnheer Wilders.

borgmonster | 18-01-23 | 00:06

Kijk even 5 minuten naar het verwarde debat en de onvermijdelijke conclusie is dat de afbouw van de salderingsregeling eindigt in totale chaos. De zonnepanelencrisis in wording.

Schmalz | 17-01-23 | 22:00

"PvdA en GroenLinks tegen afbouw subsidie zonnepanelen, PVV redt kabinetsplan"

Mag de PVV nu als wisselgeld een asielstop tot en met 2030 ? Mooi.

Wattman | 17-01-23 | 21:47

stel dat de overheid nu eerst gewoon de netbeheerder sommeert (of beboet) zolang ze hun verplichting niet na kunnen komen..
het net is vol,het net is te leeg.
maar investeren hoeven ze niet,zolang ze maar aan de tafel bij jetten en co mogen klagen en roepen dat het de schuld is van de loonslaven

Triple2K8 | 17-01-23 | 21:01 | 2

Niet alles geloven wat in je opkomt.

Netbeheerders investeren miljarden door toenemende vraag naar elektriciteit - nos.nl/l/2424736

NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 21:10

Salderingsregeling loopt nog tot 2025.
Na deze 2 jaar kijken we verder..
Laat je niet gek maken door alle media!

Regentenstijl | 17-01-23 | 20:54

Dat gaan ze toch niet van mij afpakken hè, dat ik lekker kan vangen met de zonnepanelen. Moet ze eerst nog terugverdienen.

DitjaarkrijgikAOW | 17-01-23 | 20:10

Prachtig die Bosma

NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 20:06

Esthetisch gezien zijn die dingen toch spuuglelijk op een dak van een huis. Op het platte dak dak van een appartementengebouw, flat of andere hoogbouw waar je het niet ziet maakt het niks uit. Ik hoop dat deze technologie snel verbetert en dat je dan een kleine cel (1mx1m) hebt op het zuiden (of meedraaien met de zon) en dat de rest van die wanstaltige gedrochten dan van de daken kunnen worden gesloopt. Zal nog wel een jaar of 10 duren maar ik blijf hopen.
Hier in Ticino zie je ze (nog) niet veel bij particulieren want energievoorziening hier is vooral hydro, kernenergie, (nog steeds) olie en maar een klein beetje gas (ieder kanton voorziet in zijn eigen energievoorziening. Hier dus gelukkig geen problemen maar in bijvoorbeeld kanton Zurich wel want veel meer gas) met als gevolg dat prijzen niet hoog waren tijdens de crisis, 100 Francs (vast dus geen eindafrekening) per maand en dit jaar een tientje hoger. Blijft de prijs laag dan gaat volgend de prijs weer omlaag.
Maar als je de grens overgaat naar Italië is het een ander verhaal, zeer duur en veel mensen zochten/zoeken dus hun toevlucht, en terecht, in zonne-energie en dan heb je fantastische 19e eeuwse neo klassieke mediterrane panden met op het dak richting zuiden vol met die panelen. Zo jammer. Dus hop hop aan het werk TU Delft, Eindhoven en verbeteren die techniek. ;-)

Basil Fawlty | 17-01-23 | 19:42 | 4

De zon geeft op de meest zonnige dag in Nederland maximaal 1 kW per m2. Een paneel heeft een rendement van 25%, dus tel uit je winst hoe ver je komt met het voorgestelde 1m2 paneel. Nu is die 1 kW de piek en dus niet het gemiddelde over één uur. Dus meer dan 250 Wh zal je nooit halen Basil. Hoe lelijk ook, om een gemiddeld jaarverbruik van zo'n 2700 kWh te compenseren heb je 2700 Wpiek geïnstalleerd nodig. Dus al de panelen niet meer rendabel worden blijf je toch minimaal zo'n 11 m2 nodig hebben, en dan moet het niet te veel kudtweer zijn.

Stel dat de het rendement naar 50% krijgen, dan moet er nog altijd minimaal 5,5 m2, maar dat verhogen van het rendement zal niet gaan meevallen. Dat is hetzelfde wensdenken als de pleitbezorgers voor batterij auto's, die beweren dat de batterijen steeds meer capaciteit krijgen en het laden steeds sneller zou gaan. Men vergeet even dat een grote hoeveelheid elektrische energie in zeer korte tijd door een kabel persen een hele warme kabel oplevert. En om nu overal langs de weg koelcentrales te gaan neer plempen om onze auto's snel op te laden is ook weer niet echt duurzaam.

Dus TU Delft en TU Eindhoven kunnen wel aan het werk, maar of het binnenkort ook echt iets oplevert, anders dan een hoop subsidie voor luchtkastelen, weet ik zo net nog niet.

Peerkeoud | 18-01-23 | 00:27

@Peerkeoud | 18-01-23 | 00:27:
Dus we zitten nog wel een tijd vast aan die gedrochten. Jammer, het zij zo. Maar ik blijf hopen. ;-)

Basil Fawlty | 18-01-23 | 02:34
▼ 1 antwoord verborgen

Zo snel mogelijk een Anker 767 of Ecoflow powerhouse pro aanschaffen. Overdag laden met je zonnepanelen en ‘s avonds leegtrekken!

Kost wel iets, maar is een mooie eerste stap om los te komen van het net…

Tollebol | 17-01-23 | 19:40 | 2

3500 cycli tot 80% capaciteit, is 10 jaar lang ongeveer dagelijks bij die Ecoflow, om terug te komen op W_F. Alleen wat weinig opslagcapaciteit voor dat geld. Ziet er verder wel als een zeer degelijk apparaat uit qua specificaties.

Maar hoe kun je de enorme overcapaciteit van de zomer in balans brengen met de enorme ondercapaciteit van de winter.

Wattman | 17-01-23 | 19:47

Een splinternieuwe DACIA Spring Electric 45 Essential voor zo'n €20.000,- heb je een thuisaccu van 25kWh en er zit ook nog een auto omheen. Win win.

Wattman | 17-01-23 | 19:17 | 2

Dat is geen gekke prijs, het is per kWh ongeveer even duur als een Tesla Powerwall. Helaas zal de Dacia wat minder vaak geladen/ontladen kunnen worden.

W_F | 17-01-23 | 19:23

@W_F | 17-01-23 | 19:23:

Wellicht wel, maar of zo'n accu nu ineens compleet waardeloos is of toch op te waarderen.

Wattman | 17-01-23 | 19:29

Dit jaar zijn mijn vaste energie-belasting-teruggave nog net hoger dan van vaste lasten voor gas en stroom. Die vaste lasten zijn en de strijkstok van de netbeheerders (vaak nog steeds eigendom van de gemeentes) en nu begint het voor burgers dus duur te worden om een nagenoeg ongebruikte aansluiting te houden. Misschien kunnen netbeheerders een gratis aansluiting aanbieden als je nagenoeg alleen teruglevert, om te voorkomen dat particulieren hun eigen parallelle wijknetten op gaan zetten en de overbodige stroom onderling verhandelen zonder dat daar een netbeheerder aan te pas komt?

W_F | 17-01-23 | 19:16

Is het ondertussen al gelukt om de thermostaat in de 2de kamer wat lager te krijgen dan 21 graden ?

Plantendokter | 17-01-23 | 19:13 | 1

Hoeveel politici heb je nodig om 1 afspraak na te komen?

donkieshot | 17-01-23 | 20:27

Natuurlijk een kwestie van tijd totdat je mag betalen om terug te leveren. Overdag sls je bent werken, met zn twee, leveren die krengen t meest op en moet je dus betalen om het overschot te lozen. S’avonds mag je dan duur terug kopen om te koken, tesla opladen,etc. Had ik maar nooit een slimme meter geaccepteerd. Oude analoge draait immers gewoon terug.

Crankhead | 17-01-23 | 18:39 | 2

Je hoeft nooit te betalen om zonnestroom kwijt te raken. Mocht het zo ver komen dan kan je de omvormer gewoon uit zetten. In plaats van 20% stoom 80% warmte zal een zonnepaneel dan 0% stroom en 100% warmte opwekken, net zoals gewone dakpannen. Als je als afnemer geld ontvangt voor het gebruik van overschotten wil dat nog niet zeggen dat de opwekker moet betalen voor het leveren van die stroom, netbeheerders zijn verplicht om groens stroom met voorrang af te nemen en moeten zelf het verschil bijlappen. (als netbeheerders dat om technische redenen niet kunnen dan kunnen grote zonneparken uitgezet worden, maar netbeheerders moeten dan wel een vergoeding betalen voor de niet afgenomen stroom.)

W_F | 17-01-23 | 19:30

Ik dat geval gewoon een gratis laadpaal voor de deur plaatsen, de hele dag electies hè verwarming en een airco aan, etc.

Of de omvormer uitzetten

Rechtsdraaiend | 17-01-23 | 20:37

Jaja, zonnepanelen moeten voor "het klimaat." Echt wel.

Veepert | 17-01-23 | 18:37

Ik zeg salderen moet blijven. Wij hebben de macht.
Zo niet...
1 juni 2023 om 12.00u: allemaal hoofdschakelaar zonnepanelen uit en 10min later weer aan.
Soort bankrun, maar dan met meer vuurwerk.

Piep Knars | 17-01-23 | 18:35 | 3

Neen salderen is een monster. U bent producent en levert stroom. Dat betekent btw afdragen. Doet u nu niet. U maakt gebruik van de infrastructuur. Gratis. U verstoort het aanbod. En daarmee de prijs per kWh. U zorgt voor pieken in het net. Uw toegevoegde waarde is gering. Want de traditionele opwekking moet in stand worden gehouden.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:47

@Sierstrip | 17-01-23 | 18:47: Traditionele opwekking hoeft gedurende een zonnige dag minder hard te draaien bedoeld u.

Het zijn de grote zonneparken die met veel subsidiegeld zijn neergeplempd in "ons" mooie boeren landschap die de boel verkloten. En als die worden afgeschakeld omdat er te veel stroom is, dan krijgen die wel een riante vergoeding.
BTW afdragen doe ik gewoon, want heb ook de BTW van de panelen en het installeren terug gekregen. Ik weet, de meeste particulieren hebben een mooie vrijstelling gekregen voor BTW afdracht.

Gratis gebruiken van infrastructuur is natuurlijk ook niet zo. Op mijn jaarrekening staat gewoon een (fors) bedrag van € 0,60282 per dag genoteerd. Vaste leveringskosten van € 0,12227 per dag worden ook in rekening gebracht.

Het salderen houdt niets anders in dat de opgewekte kWhtjes worden afgetrokken van de verbruikte kWhtjes. Wat overblijft betaal je of krijg je terug, maar netbeheerkosten moet ik gewoon betalen.

Peerkeoud | 18-01-23 | 00:41

Hoe is het met branden op het dak gesteld? Ik vertrouw eerlijk gezegd al die beunhazen niet ...

Er was dat voorbeeld waarbij een paar verschillende leveranciers weigerden (in verband met aansprakelijkheid), één die de gevaren noemde, en één die geen problemen zag en het wel wilde aanleggen. Ah. Weet het weer. Een spouwmuur met een vochtfolie (die beschadigd kon worden door de spouw op te vullen).

Louter Leuter | 17-01-23 | 18:34 | 1

Zolang er verzekeraars zijn die zonnepanelen zien als deel van het huis en dus gewoon in de opstalverzekering zitten, zal het wel meevallen met die branden, denk je niet?

Peerkeoud | 18-01-23 | 00:43

Er gaat geen dag voorbij zonder dat er in Den Haag een plan van gisteren vandaag alweer aangepast gaat worden. Zo ook nu met deze salderingsregeling. Achterliggende gedachte daarbij zou dan zijn, zo zegt men, dat mensen inzetten op thuisopslag van energie en meer verspreid energiegebruik. Alsof de accu's en grondstoffen daarvoor op dit moment aan de bomen groeien. Ook deze netbeheerderscrisis (bij nummer hoeveel in het crisisrijtje zijn we ondertussen?) is weer het resultaat van decenialang doorschuiven van problemen zonder nu eens een langetermijnoplossing of visie aan te leveren. Vervolgens framen we dit alsof dit de schuld is van de burger die een paar zonnepaneeltjes op zijn dak heeft gelegd om er in de score voor het energielabel iets gunstiger uit te komen. Het is ook niet alsof al die gigantische lappen grond waar met ongelimiteerde subsidies wind- en zonneparken op zijn aangelegd hier iets aan bijdragen. Leg het probleem vooral weer bij de burger. Foei! Stelletje goedgelovige belastingbetalende idioten.

Herr Knäckebröd | 17-01-23 | 18:33 | 1

Niemand framet dat als schuld van de burger. Het zijn opstart verschijnselen. Meer niet. Met een slimme meter en domotica kunt u uw stroomhuishouding regelen.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:50

Er komt sowieso druk op terugleveren. Als er teveel opgewekt wordt, dan wordt er aan het buitenland geleverd. Kijk bij de Duitsers. Het 'verklappen' van stroom aan het buitenland MET bijbetalen. Als dan het net ook nog aan de consument moet betalen wordt het erg duur. Tenzij ze het terugleveren bijvoorbeeld met een slimme meter verhinderen.

Louter Leuter | 17-01-23 | 18:28

Willen ze nu dat mensen zonnepanelen nemen, of moeten we allemaal naar de klimaathel? Of... was het misschien toch niet zo onoverkomelijk, een paar graadjes temperatuurstijging.

Zeurders | 17-01-23 | 18:27

Bij een zonnige dag en een afgeschafte salderingsregeling gaat de electriciteitsprijs onder nul en dient u die dag dus te betalen voor uw geleverde stroom. Hartelijke groetjes van de coalitiepartijen!

Janlul | 17-01-23 | 18:18 | 2

Of je zet de schakelaar om en levert niets terug.

NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 18:23

Ik ben om... ik ga van de zonnepanelen en het gas af, ik stap over op kernenergie!

Nederlanddraaitdoor | 17-01-23 | 18:12 | 1

Precies. SMR in de achtertuin, kabel naar binnen, klaar.

pollens | 17-01-23 | 19:09

Jesus wat kan die Grinwis veel praten en totaal niets zeggen. Echt een Refro ouderling.

natit | 17-01-23 | 18:07 | 2

Hij legt toch haarfijn uit dat mensen die na 2013 zonnepanelen hebben aangeschaft moeten stoppen met zeuren.

NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 18:09

Dat ben ik niet met je eens. Tot nu toe was het verhaal steeds dat er per jaar 9% af zou gaan. Nu in het eerste jaar 36%. Dat is een verschil

Humsico | 17-01-23 | 18:20

De belastingbetaler hoeft nu voor mij nu 3000kWh minder energieplafond te betalen. Scheelt ook weer €1000. Is niet meegenomen in de berekening.

quazi | 17-01-23 | 18:02

Leuke blogpost leestip.

Mijn dak ligt op het zuiden, de garage staat achter bomen. Het dak heeft een grote dakkapel over de hele breedte. Die moet onderhouden kunnen worden (geschilderd etc). Dus blijft een kleine strook boven de dakkapel. Twee zonnepanelen aanbieders hebben al gezegd dat er niet genoeg plaats is. De garage staat de hele dag in de schaduw. Dus wat is wijsheid?

Louter Leuter | 17-01-23 | 17:57 | 13

Dan zult u in de toekomst weinig klanten overhouden

Rechtsdraaiend | 17-01-23 | 20:40

@Louter Leuter | 17-01-23 | 18:25: dakkapel zet je in het zink hoef je nooit meer te schilderen de kozijnen doe ik zelf vanuit het raam;)

Smoelensmid | 18-01-23 | 00:14
▼ 10 antwoorden verborgen

Dus zonnepanelen gekocht op basis van totaal jaarverbruik.
Nu beter de helft van het dak halen en te verkopen.
Wie biedt voor 10 zonnepanelen? Als nieuw.

MorgenEenAnder | 17-01-23 | 17:49

Saldering is een probleem omdat de overheid zo idioot veel belasting op de energie heft. Maar het verlagen van belasting komt nooit op in de bekrompen geesten van onze bestuurders.

Schmalz | 17-01-23 | 17:30 | 2

Die betaalde belasting is volgens mij ook niet naar investeringen in het energienet gegaan.

Sinterbikske | 17-01-23 | 17:44

Is er überhaupt al ergens het netwerk verzwaard?
Paar kabeltjes naar Oost en West en terugleveren maar. Je moet grensoverschrijdend denken, denk ik

Humsico | 17-01-23 | 18:22

Salderen afschaffen prima maar geef wel een normale terug lever vergoeding en geen 7 cent per kw.

Vacuumbom | 17-01-23 | 17:26 | 6

€0,07 per KwH is met een beetje zoeken wel wat beters voor te vinden.
Het kabinet wil de trugleververgoeding 80% van kostprijs maken. Dit moet ingaan wanneer het salderen tot 65% afgebouwd wordt (2025). Dan wordt het een kwestie van eea goed berekenen. Ik zie dat niet zo somber in...

HeLaPiDaKa | 17-01-23 | 17:56

@funkyd | 17-01-23 | 17:33: ANWB, EnergyZero, Zonneplan, Tibber, et cetera. Keuze te over. Die komt u niet tegen op de zogenaamde 'vergelijkingssites' die zijn ingepakt door Vattenfall, Eneco, Essent en meer van dat soort boeven.

goedverstaander | 17-01-23 | 18:04
-weggejorist-
HeLaPiDaKa | 17-01-23 | 18:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij subsidies aan de burgerT zie je vaak dat de early adapters profiteren, terwijl dat vaak al de rijkeren zijn want ze hebben budget voor de aanschaf. Dat zag je bij Tesla's van 70k. Je zou denken dat je dan subsidie niet nodig hebt.

Voor de mensen die pas later kunnen kopen, is de pot leeg.

Een van de redenen dat ik tegen subsidies ben.

Roos | 17-01-23 | 17:13 | 21

Pas extra zonnepanelen geplaatst voor 80 cent per PWh.
In 2012 kosten deze 1,48 per PWh. Inc subsidie.
Hoezo vroeger goedkoop

nuchterbekeken | 17-01-23 | 19:33

Klopt heb daar een fijne neus voor, er waren in het begin zelfs ook nog wegen om meerdere keren subsidie te toucheren voor je panelen en nog eens duizend euro per installatie van de provincie, natuurlijk heb ik die weg bewandeld.. uit melken noem je dat, ik maak gebruik van de geboden kansen;)

Smoelensmid | 18-01-23 | 00:03
▼ 18 antwoorden verborgen

Hahaha... van Haga krijgt de beroerte dat 'ie op al zijn huurhuisjes panelen moet gaan leggen zónder dat 'ie er wat aan verdient

Kloof2012 | 17-01-23 | 17:09

Dezelfde categorie die ook verontwaardigd zal zijn als de belastingheffing op elektrische auto’s weer om hoog gaat. Ze hebben het geld nodig en zullen het linksom of rechtsom naar binnen gaan harken.

zuurtjeregen | 17-01-23 | 17:07 | 2

Klopt. Al die Schultenbrautjes van de bankliggers moeten natuurlijk wel door iemand worden betaald he. En het moet er in huis natuurlijk wel de hele week behaaglijk warm zijn,

Kloof2012 | 17-01-23 | 17:10

Ze kunnen ook de tering naar de nering zetten.

ChalinaRosa | 17-01-23 | 18:52

Best wel gecompliceerd systeem als je het mij vraagt. Vind het raar dat als je zelf stroom terug levert iemand anders dat weer verkoopt zonder dat jij daar iets voor krijgt. En subsidie? Is het verminderen van staatsinkomsten subsidie? Dacht dat alleen ontvangen geld wat uitgedeeld werd subsidie is. Als energieleveranciers minder inkomsten krijgen door saldering dan hebben we misschien minder leveranciers nodig, mooi toch. Zelfvoorzienendheid mag niet bestraft worden, daar lijkt het afschaffen van de salderingsregeling wel op.

Sinterbikske | 17-01-23 | 17:03 | 6

@tek | 17-01-23 | 17:25: Tsja, die betaalde belastingen op energie de afgelopen tientallen jaren zijn waarschijnlijk niet voornamelijk naar investeren in het energienet gegaan.

Sinterbikske | 17-01-23 | 17:35

Zelfvoorzienendheid niet. Maar de mensen die (meer dan) 2x zoveel panelen hebben liggen als ze zelf nodig hebben, vanwege de saldering? Dat is gewoon een vorm van extra inkomen genereren. Slim misschien, maar niet helemaal koosjer.

Vandeanderekant | 17-01-23 | 18:02

@Vandeanderekant | 17-01-23 | 18:02: Waarom? zo compenseer ik toch gewoon het buiten de deur snelladen langs de snelweg ik lever de extra groene energie die elders weer wordt afgenomen .. wil je echt zero carbon leven moet de dat ook sluitend kunnen maken.

Smoelensmid | 17-01-23 | 18:29
▼ 3 antwoorden verborgen

De enige manier om een heel land aan de homebattery te krijgen is saldering afschaffen en de thuis batterij subsidie invoeren , smoelensmid staat al in de startblokken ;)

Smoelensmid | 17-01-23 | 17:02 | 15

@McFreek | 17-01-23 | 17:13:
In Wales heb je de Dinorwig Power Station (stuwmeer met turbines, een van de grotere in Europa). Ze kunnen, meerke vol, 1.728 MW leveren - met 6 MW per windturbine, komt dat neer op 288 flinke windturbines. Totale opslagcapaciteit is 9.1 GWh. Na ruim 5 uur is het gedaan ... Het is goed voor de balans van het net. Als opslag minder. Voor de goede orde in Duitsland was in de 30er jaren al een dergelijke systeem operationeel.

Louter Leuter | 17-01-23 | 19:11
▼ 12 antwoorden verborgen

Is Rob Jetten lid van YMCA geworden?

eerstneukendanpraten | 17-01-23 | 16:59

D66 wil tempo maken. Dat is precies het probleem.

UnderTheDevil | 17-01-23 | 16:58

Ah... het Groenlinks mensje wauwelt over lokaal opgewekte energie lokaal gebruiken.... Tóch maar die windmolens dan in het IJ, tegenover de Groenlinks-enclave IJburg? NIMBY 2.0 :-D :-D :-D

Kloof2012 | 17-01-23 | 16:57 | 2

Opgewekte energie, klinkt positief.

Mr_Natural | 17-01-23 | 16:57

Ik sprak laatst een commerciële sauna eigenaar, hij betaalt nu gem. € 20K p/m aan energie met een dynamisch contract. Hij vraagt wel per bezoeker een energietoeslag van een paar euro, maar een vetpot is het zeker niet.

E.Colli | 17-01-23 | 16:54 | 6

Je kunt ook je uitlaat koppelen aan het stoombad.
(R. Jetten)

Mr_Natural | 17-01-23 | 17:03

Meer mensen in één hok proppen, probleem opgelost.

Zoelense Hobbyboer | 17-01-23 | 17:15

Als jullie bovenstaande even uitpluizen, ga ik in de tussentijd bedenken hoe je de sauna verwarmt met kernenergie.
(R. Jetten)

naglfar | 17-01-23 | 17:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik hoor de pvda en dan weet je het zeker.
Het Brusselse CO2 plan is niets anders dan een nivellering.
Een op en top socialistisch plan, met klimaat als smoes.
Rijke(landen) moeten dokken voor mensen(landen) waar de kachel véél minder brandt.
Wederom een plan waarbij Noord(West) betaalt voor Zuid(Oost).

Ruimedenker | 17-01-23 | 16:53 | 3

Yep! Het was ook al duidelijk met die gezamenlijke schulden, euhh coronafonds moet je het noemen, waar dan een deel van “groen” besteed moet worden. We’re fucked.

Sinterbikske | 17-01-23 | 17:09

Idem voor onze landbouw. Wij hebben de beste landbouwgronden maar hebben wel kunstmestgebruik hiervoor nodig. Veel stukken in Spanje zijn volkomen ongeschikt. Daar dus helemaal geen landbouw maar ook geen co2 uitstoot. Makkelijk wijzen.

zuurtjeregen | 17-01-23 | 17:15

Nivellering is het zeker niet. De rijken worden er rijker door en de minderen worden er arm(er) door. En ja, in het zuiden wonen veel rijke mensen en zijn er veel arme staten.

Peerkeoud | 18-01-23 | 00:57

"It's a very serious point that most people just don't get. A solar panel north of the Alps probably adds to net emissions, because it does not generate as much energy in its lifetime as it required during its manufacture and operation."

twitter.com/mattwridley/status/160878...

bierrr | 17-01-23 | 16:52 | 6

@Sinterbikske | 17-01-23 | 17:53: Tesla claimt dat die zonnepanelenpannen fysiek bijna onverwoestbaar zijn. Hoe lang ze energie produceren weet ik niet. Vooralsnog worden ze niet geleverd in Nederland

ole guapa | 17-01-23 | 19:08

@ole guapa | 17-01-23 | 17:32: ik ben huiverig voor de duizenden verbindingen zijn die niet corrosie gevoelig?

Smoelensmid | 18-01-23 | 00:09

@ole guapa | 17-01-23 | 17:32: Zal je nog tegen gaan vallen, die zelfvoorzienendheid in de winter. Dan krijg je die batterij niet vol genoeg, echt niet. Er zijn echt slechte dagen bij en dan heb je minimaal een buiten BBQ nodig om iets warms op tafel te krijgen en je huis warm krijgen in de lange winteravonden lukt ook best lastig met een paar honderd Wh in de accu.

Peerkeoud | 18-01-23 | 01:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Beter milieu begin bij jezelf, doe je dat wordt je wederom gestraft, eerst met mijn warmtepomp en nu met mijn panelen die ik juist voor die pomp het hardst nodig hebt omdat dat klote ding een enorme slurper in de winter is.

DeJaVu5225 | 17-01-23 | 16:50 | 4

Je doet het toch voor het klimaat en milieu? Niet voor het geld, toch?

McFreek | 17-01-23 | 17:59

Dat wist je van te voren.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:28

@zuurtjeregen | 17-01-23 | 17:05: U kunt ook gaan voor flexibel tarief hoor, zodat u de dag voor dat u uw wasmachine aanzet de energie gaat inkopen voor dat wasje, en als DeJaVu dan goed zijn best doet krijgt u er zelfs geld bij.

Dat u meebetaald aan de hoofdprijs ligt echt aan uw wil om zeker nooit meer te moeten gaan betalen denk ik (ik ken uw contract niet, maar dat heeft u zelf afgesloten neem ik aan). Keuzes, keuzes, keuzes. Zodra je die maakt moet je de consequentie van die keuze wel aanvaarden en niet boos worden op een ander.

Peerkeoud | 18-01-23 | 01:08
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals zoveel plannetjes van de overheid en Brussel de mist ingaan.
Ze hebben bij alle plannen nooit stilgestaan bij de vraag: “wie?”
Duizenden techneuten zijn nodig om de plannen waar te maken.
Van paneel tot windwaaijding, van netbeheerders tot accubouwers.
Ambities zijn leuk en de gemaakte wurgcontracten ook, daarom heeft Johan Vuldiebroek zo’n lol, maar er is te veel, te snel afgedwongen door de lobby.
Ambities die niet waar te maken zijn of veel te duur.
De bedoelingen zijn goed, maar de uitvoering is triest.
Aangevoerd door jeugdige bezetters en plakfanaten.
Ok, dus de saldering gaat eraf, maar dan moet er een enorme korting komen op panelen.
Juist op een moment dat Rutte met Biden afspreekt de Chinezen geen chip(makers) te verkopen.
“No panelen fol you, my fliend” zal de Chinees zeggen.
Net als Qatar… grote bek? Geen gas.
Wat nu?

Ruimedenker | 17-01-23 | 16:49 | 5

De saldering gaat eraf omdat u voor niets de infrastructuur gebruikt. Plus u zorgt voor een surplus aan stroom. Dat drukt de prijs.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ook zo lekker "eerlijk" is: Met het overdag terugleveren via je slimme meter en 's-avonds weer afnemen, betaal je 2 x belasting en toe-en opslagen.

E.Colli | 17-01-23 | 16:49 | 2

Nee dat is niet waar.

Mean Dean | 17-01-23 | 17:58

@Mean Dean | 17-01-23 | 17:58: Maar ze kunnen het natuurlijk wel gaan invoeren. Wil Hr. E.Colli de Jettens van deze wereld niet op verkeerde gedachten brengen aub.

Peerkeoud | 18-01-23 | 01:11

Ze kunnen beter een debat voeren waarom we nog steeds 1 euro per KWH aan stroom en 3,50 voor een m3 gas neer moeten tellen. En dat terwijl de inkoopprijzen momenteel op het niveau zitten van voor de crisis. Wat vind de ACM hier van? Wat vind het kabinet daar van? Mensen zitten letterlijk in de kou (anders volgen er termijnen van 600 euro of meer per maand) en de energiemaatschappijen baden in weelde en maken superwinsten. En kom niet aan met "duur ingekocht", die smoes valt altijd uit in het nadeel van de consument. Straks als het gas en elektra niet hard meer nodig zijn (in de zomer) betalen we weer normale tarieven, om volgende winter weer diep in de buidel te mogen tasten. Hou daar een debat over en stop met het bestelen van je eigen volk.

Waakvlam | 17-01-23 | 16:48 | 11

@Waakvlam | 17-01-23 | 17:02: tip.. zelfde bedrijf voor pech op de snelweg is nu ook e-leverancier en heeft mooie demper met de voorschotten

tek | 17-01-23 | 17:09

@goedverstaander | 17-01-23 | 16:57: Zeker als je wat energieverbruik kunt plannen naar de uren dat stroom bijkans of helemaal gratis is, is een dynamisch tarief heel interessant. Wij laden de elektrische auto planbaar in de nacht en we plannen de vaatwasser op de daluren. Scheelt direct: deze maand liggen de nachttarieven tussen de 10 ct / kWh en 0 ct / kWh. Wij hebben onze elektrische auto meerdere nachten geladen voor minder dan 5 euro (belastingen) met verder gratis stroom. Eenvoudig besparen.
Gasprijs daalt ook alleen maar, as we speak onder de € 0,70 per m2.

ole guapa | 17-01-23 | 17:35

@ole guapa | 17-01-23 | 17:35: Helemaal eens. Ik laat de zaak draaien als ik vol zon op de panelen heb of als de stroom nul of zelfs negatief is. Vergeet trouwens niet dat de Staat als superboef per 2023 wel 15 cent rekent voor nul cent; energiebelasting plus BTW.
Bij een negatieve prijs heb ik de omvormer er dikwijls uitgetrokken, omdat je moet betalen voor levering :)

goedverstaander | 17-01-23 | 18:01
▼ 8 antwoorden verborgen

Iedereen met een beetje verstand wist bij voorbaat dat de lokkertjes zouden verdwijnen en de staat met volle kracht zou inzetten op belasten van zonnepanelen, windmolens en e-auto´. Iedereen die nog gelooft in een betrouwbare overheid moet zich nodig laten nakijken.

bergsbeklimmer | 17-01-23 | 16:46 | 1

Zijn geen lokkertjes. Btw krijg je terug omdat je producent wordt/bent met panelen. Is gewoon de wet. Salderen eraf is eerlijk. U kan nu gebruik maken van de infrastructuur. Voor niks. Unfair. Plus u zorgt voor een enorm aanbod als de zon schijnt. Dat leidt tot een lagere prijs. Plus zorgt voor management.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:34

Ah lekker Bosma die de voorzitter is. Heel relaxed.

fifi23 | 17-01-23 | 16:43

Dus de PvdA wil dezelfde fout maken als de Duitsers. Een energietransitie die niet werkt. En daar vooral veel geld aan wegpissen.

UnderTheDevil | 17-01-23 | 16:42 | 2

Toevoeging van wind en zon loopt op rolletjes in D, enige catastrofale fout die ze maken is de gelijktijdige uitfasering van nucleair.

_pacman_ | 17-01-23 | 16:48

Terecht dat er nu een discussie over is... Als je een dynamisch contract hebt dan is salderen tegen actuele energiemarkt prijs. Dus voor veel zonnecel eigenaars niet interessant. Als je geen solar hebt op je huis , is een dynamisch contract ontzettend luceratief omdat deze leveranciers dus niet de solar bezitters subsidieren.. ik zit nu alweer op energie kosten van 1 jaar voor de corona.. Het scheelt me dikke 2000 euro per jaar. Okay wasmachine, droger , vaatwassser en e-laad auto worden met timers op nachtelijke uren gezet. Overigens is vereist in europese wetgeving opname van dynamische contractvorm in potfolio bij energie leveranciers boven de 200.000 klanten verplicht... en dan werkt deze vorm van salderen niet meer. Vergis je ook niet het salderen en niet invoeren van dynamische tarieven door grote aanbieders leidt bij netbeheerders tot pieken in het net en die kosten miljarden inversteringen.. en je mag raden waar die kosten op verhaald worden... Belgie heeft het begrepen en heeft in okt 2022 een wet aangenomen dat opname van dynamische contract vorm verplicht is voor groete aanbieders. Overigens is door de belgische toezicht houder )( die wel functioneerd) voor het grondwettelijk hof in belgie eind 2021 een zaak gewonnen dat salderen op oude wijze discriminerend werkt (is een subsidie door andere klanten betaald) en vereist ook slimme meter invoer... deze zaak hebben ze gewonnen

tek | 17-01-23 | 16:42 | 6

@tek | 17-01-23 | 16:49: kunt u er een Duitse vertaling tegenaan gooien. Mijn Engels niet zo goed.

Hetiswathetis | 17-01-23 | 17:10

De 'terugdraaiende meter' is in Belgie bijna verleden tijd. In mijn huis in Belgie kon ik er niet eens voor kiezen. Nu kies je een contract bij een leverancier waar je niet alleen naar de inkoopprijs, maar ook naar de verkoopprijs kijkt, dus wat je krijgt voor stroom die je niet gebruikt (en de batterij vol is). Het is lucratief om veel meer panelen te plaatsen dan je zelf nodig hebt en dan een goed contract voor terugkoop te nemen. Momenteel is dat Electrabel...

small_town_dude | 17-01-23 | 17:13

Dat is niet de reden.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik wil geen zonnepaneelstroom van een 1 of andere dakpaneelamateur hebben. Ik wil de echte stroom, opgewekt door een eerlijke gas-, kolen-, wind- of kerngenerator. Gebruik je zelf opgewekte zonnepaneelstroom zelf maar lekker en val er niemand anders ermee lastig. Bah!

De_fluitlokker | 17-01-23 | 16:41 | 1

Precies! Bruinkool electronen van RWE uit Deutschland wil ik!

McFreek | 17-01-23 | 17:04

Idioten die een contract bij bijvoorbeeld GreenChoice hebben krijgen nog acht of negen cent voor een kWh? Man, man, man. Mijn leverancier (ANWB) betaalde tijdens de mooie afgelopen zomer over de 40. Je laat je toch niet bestelen?

goedverstaander | 17-01-23 | 16:41

Filibreren

puszuiger | 17-01-23 | 16:37

Was vanaf het begin al duidelijk dat saldering eraf zou gaan.
Fijn voor de mensen die hebben kunnen profiteren, maar hoop niet dat ze zich rijk hebben gerekend.
De regeling duurt ook nog wel even heb ik begrepen, dus geen paniek.
Nu zorgen dat panelen gewoon betaalbaar zijn en goede accu’s ontwikkelen.
Dan pas begin ik eraan.
Zonder gezeik van de overheid.
Ik hoef geen “stroomondernemer”te zijn.
Selfsupporting is genoeg.

Ruimedenker | 17-01-23 | 16:36 | 2

Zo dacht ik ook, voordat ik ze zelf op mijn dak had.
Nu weet ik beter. No offence.

tis_wat | 17-01-23 | 16:38

@tis_wat | 17-01-23 | 16:38: Idem hier - in 2014 panelen laten leggen. Inmiddels is de hele installatie is afbetaalt door salderen.

ole guapa | 17-01-23 | 17:39

Ze hebben ook in de energiewet in kleine lettertjes geregeld dat je verplicht moet terugleveren aan de maatschappij waar je ook de stroom van afneemt. Met een eenvoudig kastje zou je makkelijk en veilig je surplus aan b.v. de buren zonder panelen voor een nettere prijs kunnen leveren. Mag niet wegens "onveilig"

E.Colli | 17-01-23 | 16:35 | 3

Mag sowieso niet. Dat is een vorm van decentralisatie die de "powers that be" niet zien zitten. Heeft uiteindelijk niks met veiligheid te maken. Leg jij je dak vol met panelen, en laad je daarmee de scootmobieltjes in de buurt mee op, dan word je daarop gepakt. Dan ben je meteen ondernemer, moet je BTW af gaan dragen enzovoorts.

Schoorsteenveger | 17-01-23 | 16:38

Er is een bedrijf die hierop in is gesprongen. Maar je hebt dan niet te kiezen aan wie ze leveren. Het zijn iig mensen die daarop inschrijven. Ze geven je 25ct per KWH. Dat is niet mis. Je moet wel een slimme meter hebben.

NerdAlert | 17-01-23 | 16:41

Geen kastje voor nodig. Gaat prima met een slimme meter met poort. Kan je zo de boel op aansluiten. En je stroom kan je leveren aan wie je wil.

Sierstrip | 17-01-23 | 18:38

Er komt nog een tijd dat we zonnepaneelbelasting moeten gaan betalen. Vanwege het grote voordeel dat we genieten en opzichte van al diegenen die géén panelen hebben. En dan mogen we blij zijn als er nog een regeling is die bepaalt dat we de investering die we gedaan hebben mogen terugverdienen. Maar geheid dat we vanaf dag één dat we eindelijk eens een paar centen zouden gaan verdienen dan middels een schrijven van de Belastingdienst, die uiteraard alle gegevens van de slimme meter doorkrijgt, te horen krijgen dat het uit is met de pret en we moeten gaan dokken.

Schoorsteenveger | 17-01-23 | 16:33 | 2

Op het moment dat iedereen van het gas af is en 60% van zijn eigen stroom opwekt, komt de overheid geheid met maatregelen om de misgelopen miljarden aan accijnzen en belasting te verhalen. Maak je daar maar geen enkele illusie over. Belasting op zonnepanelen, belasting op accu's, boetes op overcapaciteit. Verzin het maar.

Kwakjeszalver | 17-01-23 | 16:49

@Kwakjeszalver | 17-01-23 | 16:49: Ik denk eerder dat ze dat in de winter gaan terughalen, als de zon aan de andere kant van de aardbol staat te shinen. Dan moet je wel afnemen om te koken en te verwarmen. Wat men in de zomer niet binnen harkt, komt in de winter drie keer zo snel binnen.

Peerkeoud | 18-01-23 | 01:23

Hier in het dorp krijg je de zonnepanelen bij je sociale huurwoning bijna kado, dat is wel weer netjes vind ik. Verder vind ik niet dat ze de salderingsregeling aan moeten passen. Afspraak is afspraak tenslotte. Ik kan ook wel zeggen dat ik geen btw over btw betaal maar daar kom ik ook niet mee weg. Ik ben voorstander van het plan om de stroom eventueel te delen in de wijk en om (zeker in de toekomst) oude accu's van auto's welke nog geschikt zijn in te zetten als thuisbatterij.

sufkut | 17-01-23 | 16:33 | 6

Hangt een beetje van de woningbouw af er zijn regelingen van 10 euro per maand voor 6 panelen, dat kan altijd uit. Of 30 euro per maand voor 8 panelen dat was op het randje als er niet mee gesaldeerd wordt. Alleen zijn de prijzen onlangs iets gestegen.

voldemort | 17-01-23 | 17:17

Hier €15 voor 9 panelen per maand. Na 1 jaar €700 verdiend. DankU....

HeLaPiDaKa | 17-01-23 | 18:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Over maximaal twee jaar hebben we een ander kabinet. Die beslist wat er dan met van alles gaat gebeuren. Dus hou maar op met je gelul over 2030 of weet ik wanneer. Daar ga je niet over. Over het graf heen willen regeren noemen ze zoiets. Daar is met name dit kabinet heel goed in en het gaat nergens over. Next.

goedverstaander | 17-01-23 | 16:31 | 1

Rutte V?

sjef-van-iekel | 17-01-23 | 17:02

Ik zit in een huurflat. De woningcorporatie wil geen zonnepanelen op het dak.
Waarom moet ik dan, via mijn te hoge stroomprijs, meebetalen aan een ander z'n plezier?
Niemand levert zonnestroom op contract terug, kan ook niet, als er een dikke wolk voor de zon schuift stopt het paneel geheel of gedeeltelijk.
Dan moet de energieboer onmiddellijk ergens anders stroom gaan bijkopen, op de z.g. spotmarkt. Das duur.
En daar mag ik dan aan meebetalen.
Kom nou.

hotnot | 17-01-23 | 16:29 | 6

Als je in een corporatieflatje zit, betalen wij ons ook scheel aan jou.

Badd Pritt | 17-01-23 | 18:34

@NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 16:56: Nee, maar dat was pas vanaf half augustus, dus de uiteindelijke opbrengst is zo gek nog niet. Extrapoleer dat maar eens over een heel jaar. Ze hebben ook altijd aangegeven dat het 20-100 euro op kan brengen.

Met_baard | 18-01-23 | 00:59
▼ 3 antwoorden verborgen

LOL, die Thijssen komt rechtstreeks uit Spitting Image. Hij beweegt net als die poppen.

UnderTheDevil | 17-01-23 | 16:25

Contractbreuk?? Tis al jaren zoniet vanaf de invoering van de salderingsregeling bekend dat deze tijdelijk zou zijn.

NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 16:24 | 2

Als de schutting decennia verkeerd staat dan wordt het een recht voor de ander. Hier geldt m.i. het zelfde. Vage afspraken en regels.. gewoonterecht..

Mokum Kosher | 17-01-23 | 16:55

@Mokum Kosher | 17-01-23 | 16:55: Niet als tijdens de plaatsing van de schutting is afgesproken dat deze op termijn weer moet verdwijnen.

NLgaatnaardeklote | 17-01-23 | 16:58

Al eerder gepost hier. De saldering is al soort van weg. Er wordt ivm prijsplafond (=energiebudget) nu maandelijks verrekend met je geleverde KwH, en dat zijn er momenteel niet zo veel. Bijschokken dus. En een grijpstuiver terugvangen tussen maart - oktober. Tenzij je mega veel panelen hebt tov je gebruik.

NerdAlert | 17-01-23 | 16:23 | 7

@Muxje | 17-01-23 | 16:34: Het heet salderen, omdat wat je nu opwekt, niet hoeft te betalen. Dat is salderen. Maar je komt nu (ik tenminste) te kort. En dus moet ik betalen. En op het moment dat ik meer lever dan verbruik, krijg ik 9ct per KWH. Per saldo ga je er op achteruit.

NerdAlert | 17-01-23 | 16:37

@NerdAlert | 17-01-23 | 16:37: Dat ligt aan uw leverancier. Ga ergens naartoe waar u meer krijgt. Afgezet worden in aankoop van energie maar ook teruglevering is een keuze.

goedverstaander | 17-01-23 | 16:38

Ik verkoop per maand mijn kWh's aan de leverancier. Geen centje pijn.

goedverstaander | 17-01-23 | 16:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat wordt dus een stormloop op thuisaccu's.
Prijzig spul, maar wel erg praktisch. Ook zinvol zonder panelen want dalurenstroom en het toenemende risico op blackouts.

Abject | 17-01-23 | 16:23 | 5

De brandweer zal er ook wel blij mee zijn, van die onblusbare accu' s op zolder.

Glasgow Argus | 17-01-23 | 16:28

Ja hoor , twee dagen geen zon en dan zijn ze leeg.
Tenzij je wind en zonne-energie langdurig en grootschalig kunt opslaan (waterstof)is het een heilloze weg .

Schipperke | 17-01-23 | 16:36

@Schipperke | 17-01-23 | 16:36:
Het gaat ook meer om je eigen pieken en dalen op te vangen, niet om de hele toko dag in dag uit te voorzien. Dat heb je nu ook met de zonnepanelen, alleen bepalen nu de panelen samen met de zon wanneer je het produceert en opmaakt. Met de accu is dat wat meer uit te smeren over de minder productieve periodes.

tis_wat | 17-01-23 | 16:43
▼ 2 antwoorden verborgen

was te verwachten. Volgende stap is zonnepaneelbelasting.

In narcostaat Nederland hebben ze nooit genoeg belastinggeld.

Uranus1767 | 17-01-23 | 16:22 | 4

Deden ze dus ook in Spanje, zei vanmorgen al, niemand in Spanje neemt ze. Ze hebben de boel verpest met die belasting, die is wel teruggedraaid, maar het vertrouwen is weg.

gato | 17-01-23 | 16:39

Gaat er komen. Drone'tje komt zo... Knip, knip en aanslag de deur uit.

Louter Leuter | 17-01-23 | 18:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb zonnepanelen en een oude ferarrismeter. En dat hoop ik nog lang zo te houden.

deministerpresident | 17-01-23 | 16:21 | 7

@wilmeister00 | 17-01-23 | 16:51: In feite wel. Gewoon niet vertellen dat u zonnepanelen heeft. Wel even checken of u een meter heeft die terug kan lopen en pas een eindafrekening vragen als uw meterstand hoger is dan de vorige!

goedverstaander | 17-01-23 | 17:03

@Abject | 17-01-23 | 16:26: Wat ze ook wel doen is melden dat de serie door het IJkwezen is afgekeurd en dat deze dus vervangen moet worden. Vraag het ijkrapport op.

Peerkeoud | 18-01-23 | 01:32
▼ 4 antwoorden verborgen

En nog een voorbeeld van een onbetrouwbare roverheid in uitvoering die gaande weg de spelregels verandert, ondanks de belofte dit niet te doen.

_pacman_ | 17-01-23 | 16:20 | 4

Lijkt verdomd veel op de hypotheekrente aftrek. Maar daar hoor ik GL/PvdA en die andere nivelleerders helemaal niet over. Eigenaardig.

McFreek | 17-01-23 | 17:08

@JWZ_JMK | 17-01-23 | 16:42:
Is overigens terecht. Gelijke rechten, gelijke belastingen. Geen enkel ander land heeft het. Ik vertik het om bij ASML aan de slag te gaan en 30% meer belasting te betalen dan zo'n kastenknaap.

Louter Leuter | 17-01-23 | 18:15

@McFreek | 17-01-23 | 17:08:
Eerst Hillen afschaffen, dan HR beperken en als je de hypotheek afbetaald hebt in box 3 schuiven. Kassa!

Louter Leuter | 17-01-23 | 18:16
▼ 1 antwoord verborgen

Dit zijn uw woorden en ik leg ze naast me neer zeg ik via de voorzitter

RickTheDick | 17-01-23 | 16:19

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl