Bij 'blackout': rijverbod elektrische auto's

JOEHOE ENERGIETRANSITIE
Dat is nog eens een doomsdayvoorspelling om je helemaal te bescheuren. In Zwitserland is er 'Blackout-Angst'. En dus: "Erstes Land plant Fahrverbote für Elektroautos." Met andere woorden: de energiezekerheid staat onder druk en als er - voornamelijk door de oorlog - problemen ontstaan in het energienet moeten de slurpkarretjes in de garage blijven, om de energiezekerheid te waarborgen. "Het privégebruik van elektrische auto’s is alleen toegestaan voor absoluut noodzakelijke verplaatsingen, zoals bijvoorbeeld beroepsuitoefening, boodschappen, doktersbezoek et cetera." En met dat in het achterhoofd, denk dan nog even aan die onvoorstelbare dreigbrieven die de megalomane schijtstad Amsterdam naar zzp'ers en ondernemers heeft gestuurd om het gebied binnen de Ring A10 vanaf 2025 uitstootvrij te maken. Nog even los van dat al die zzp'ers en ondernemers dan kapot gaan: DAT. GAAT. DUS. NIET. ZO. SNEL. Vergroenen, elektrisch rijden, milieuzones: ja hartstikke gaaf en geweldig. Maar kan daar ook een keer iemand anders over nadenken dan een duurzaamheidswethouder van GroenLinks met een 220v-stekker in haar kont?
Reaguursels
InloggenDuujjjzaamheids-luchtfietsers met een uitstoot-obsessie: leden van een subversieve, gevaarlijke sekte die keihard werken aan het onderuit halen van de landbouw, de veeteelt, de visserij en de zwaardere maak-industrie in dit land. Allemaal sectoren waardoor dit land wereldberoemd is geworden en een grote internationale speler bovendien.
Gelukkig hoef ik de tijd dat we teruggedwongen worden in plaggenhutten en huizen van leem & koeienstront, niet meer mee te maken.
230v tegenwoordig
Welke energietransitie?
Zonder kerncentrales kom je er niet.
Die komen er bijna aan....
Tja, het blijft wensdenken van de woke sectie: zonder plan kom je nergens, maar mensen die dat roepen zij bij voorbaat “slecht” en uit op winstbejag en dienen dus genegeerd te worden.
Domheid kent vele gezichten, maar degene die het meeste zorgen baart, is toch diegene die niet het begin van een besef heeft, hoe weinig hij eigenlijk weet, en gelooft dat hij de morele upper hand heeft.
Fouten uit het verleden: bezuinigingen op defensie, kernenergie tegenhouden, roepen dat waterstof de holy grail is, elektrische auto’s zonder het grid aan te passen…
Dom volk, kunnen we die niet gewoon bij elkaar zetten en de sleutel wegflilkeren?
Allemaal bij elkaar in Brussel. Goed idee. En dan inderdaad de sleutel weggooien.
Overigens die "blackout angst" speelt vooral in het Duitse gedeelte van Zwitserland en dan vooral in de boulevard pers. Hier in het Italiaanse gedeelte speelt het nauwelijks. Echter je weet nooit, angst verkoopt bij de media en politici en voordat je het weet moet je dat gel*l ook hier aanhoren.
Angst voor blackouts speelt ook in Duitsland.
In België zijn blackouts ook zeker realistisch. Overigens al voor de energiecrisis en de oorlog was dat zo.
In januari gaat de elektriciteitsprijs naar 83 cent per kWh boven het prijsplafond. Dus zelfs benzine is minder duur rijden.
Het is 230V sinds 1989.
Dit geeft aan hoe lang die stekker er al zit.
Zonder randaarde hoop ik.
met de huidige kwaliteit van het netwerk zal het misschien wel 210 worden.
De totale onwetendheid. Schokkend. Om iedereen electrisch te laten rijden moet er gigantisch veel meer fossiele brandstof gestookt worden om al die elektriciteit op te wekken. Moeten we terug met hangende pootjes naar Putin.
Uiteindelijk wel. Die sancties op energie waren 2 schoten in eigen voeten.
Eens afwachten wat de boycot van Russische olie gaat doen begin volgend jaar.
Nee. Probeer het eens te begrijpen.
Euhm je hebt electriciteit nodig om benzine/ diesel te produceren. Dan is het redelijk stupide om dan met benzine/diesel electriciteit te maken behalve voor nood. Maar techniek is niet voor iedereen makelijk te snappen dus u hoeft zich niet te schamen
Deze winter geen warme hap, geen warm huis en vluchten kan ook niet meer. Gaat lekker zo.
Je kunt je EV alleen maar opladen met een pas, gekoppeld aan je ID en bankrekening. Of je moet thuis opladen. Dan is er sowieso koppeling.
Eigen schuld dikke bult . Het is begonnen met de bankpasjes , lekker makkelijk toch . Zo wordt bijna iedereen keihard genaaid en ze vinden het nog leuk ook .
@likmegaties | 04-12-22 | 17:37: nou, ze naaien zichzelf. Als de mobiliteit stopt, zakt een hele maatschappij in wegens gebrek aan alternatieven. Totale sociale chaos. Wat denk je, dat mensen gedwee wachten tot hun honger over is? Die gaan massaal leip worden.
En kom dan niet met "wir haben es nicht gewusstjes" , want "wir wollen dass Gute machen: Energiewende".
Soms, heel soms snap ik de complotdenkers wel. Ga maar na: de staat California vroeg recentelijk aan eigenaren van ev's om die dagelijks gedurende een tijdsblok niet op te laden teneinde het net te ontlasten. Amsterdam is van plan om laadpalen af te knijpen indien het net tegen zijn grenzen aanloopt.
Dus eerst móet je electrisch rijden om vervolgens je recht op automobiliteit kwijt te raken aan de autoriteiten. Je wordt als individu dus steeds meer een puppet aan het draadje van de boven ons gestelde bestuurders. Complotdenkers hebben dus niet altijd ongelijk.
Het is ook zo lekker makkelijk om iedereen die enigszins kritisch is weg te zetten als complotdenker. En de media en politici maken daar gretig gebruik van. Er is niks makkelijker dan even snel de complot kaart trekken en de hele discussie voor de bühne ongeldig verklaren. Toegegeven, veel mensen die dat rabbit hole in gaan die weten ook niet meer waar ze moeten stoppen en komen met de meest debiele theorieën op de proppen en torpederen de rest van hun 'betoog' gelijk het vuilnis in.
Maar je moet ook wel godvergeten naïef zijn om te denken dat er geen kern van waarheid in zit. Neem nou zoiets als het WEF. Een praat clubje aldus Rutte. Wat denkt men nou daadwerkelijk dat daar gebeurd? Alleen een beetje op de koffie? Lekker bij keuvelen over de laatste nieuwtjes? Of wordt daar misschien wereld politiek besproken en onderling het een en ander afgesproken over hoe en wat. Want het is allemaal hartstikke leuk dat we onze volledige soevereiniteit aan Brussel wegtekenen, maar als we daardoor in Nederland steeds minder te zeggen hebben over wat er binnen onze grenzen gebeurd, referenda worden genegeerd en zelfs worden afgeschaft, en ondertussen wordt er in samenwerking met het WEF of welk 'praatclubje' dan ook een of ander programma uitgerold waar wij niet voor gestemd hebben, waarom zou ik dan überhaupt nog moeite doen om hier in Nederland te stemmen als ik het ergens niet mee eens ben? Het maakt kennelijk toch geen enkel verschil. Er wordt een programma aan de burger opgedrongen
*Er wordt een programma aan de burger opgedrongen en het klootjesvolk moet verder zijn bek houden en lekker belasting betalen.
Ik durf het bijna niet toe te geven, maar onderhand snap ik daadwerkelijk waarom die Amerikanen zoveel waarde hechten aan hun second amendment. Want als de democratie feitelijk niks anders is dan een schijndemocratie dan wel plutocratie, en het loopt op een gegeven dag uiteindelijk echt de spuigaten uit, dan heb je in ieder geval nog iéts om op terug te vallen.
Na essentiële beroepen nu dus ook essentiële verplaatsingen, voor je het weet gaat 't over essentiële eters en schoren de wappies weer een doelpunt.
Met een Gillette of Wilkinson ?
Daar gaan we weer, het millennium probleem, opnieuw en nu dankzij de Russen.
Hier gaan weer een aantal regeringsingestelde en zelfbenoemde commissies financieel op binnenlopen. Vergaderen en declareren maar. Lease autootje hotelovernachtingen, hier en daar rondkijken, daarna wordt een alarmistisch rapport opgesteld en dat het inderdaad beroerd gesteld is. Het enigste wat helpt is een fikse injectie overheidsgeld. Inderdaad een extra heffing of toeslag, voor elke burger, dat gaat het energienetwerk een stuk betrouwbaarder maken.
Naderhand bekeken was er niets aan de hand en is het geld verdwenen. De VV(d) methode van " gelegitimeerd " diefstal.
Niet dankzij de Russen, dankzij onze eigen domme keuzes: Putin heeft zich nooit betrouwbaar en democratisch opgesteld(iig niet de afgelopen 15 á 20 jaar), je afhankelijk maken van een dictator van een kernmacht is dus ongelofelijk stupide.
Daar branden we nu onze billen aan.
Maar om het goed te maken, zullen we ons volledig afhankelijk maken van die andere dictator van een kernmacht voor onze energiebehoeftes, what could possibly go wrong?
@ReyNemaattori | 04-12-22 | 16:56: Rusland is meer dan 40 jaar een betrouwbare leverancier geweest. Zou het nog zijn als de EU die sancties niet had ingesteld. Wij doen het zelf. Stommer kun je niet zijn.
Hahahaha.. ha
In Finland wordt ook gewaarschuwd voor stroomuitval tijdens ze wintermaanden. Het is zelfs zo realistisch dat de netbeheerder daarom geen transportkosten berekend tijdens de winter. Stroomuitval wordt gereguleerd in blokken van 2 uur, zodat vriezers ed niet smelten.
Simon Michaux van de Finse geologische dienst GTK studie over ‘minerals blindness’ bij energiebeleidsmakers, zijn gecalculeerde inschatting dat er nooit genoeg mijnbouwcapaciteit is om alle metalen en mineralen te leveren voor elektrificatie van het vervoer en energiesysteem. www.gtk.fi/en/current/a-bottom-up-ins...
Nepnieuws, slechts een enkele netbeheerder heeft de prijzen omlaag gedaan voor de verbruikers De meeste omhoog. Het hoogspanningsnet is apart van de andere netten. En inderdaad al maanden worden de Finnen voorbereid op energietekorten. Grote probleem is eerder, hoe hoog laten ze de prijzen (heel veel mensen betalen de uurmarktprijs) gaan voordat ze een tekort verkondigen. Men heeft het over €4 per kwh of zelfs €10 per kwh. Mensen verbruiken in de winter al snel 150 kwh per dag voor verwarming, dus voor velen onbetaalbaar. Nu al 40 ct/kwh als het niet waait.
@Hadena | 04-12-22 | 16:37: ik heb het over transportkosten van energie, niet over de energie zelf. Dis is idd flink omhoog gegaan. Van 6 cent/kwh ex levering naar minimaal 29 cent/kwh met uitschieters tot 75cent/kwh.
En dan te denken dat een gemiddeld vrijstaand huis, met electrische verwarming ongeveer 15.000-20.000 kwh verbruikt in voorgaande jaren.
Zwiters denken wat praktischer en realistischer.
Ik zag een leuk stukje bij nieuwsuur over magnetische materialen die nodig zijn voor voornamelijk windmolens en accu's. Daarvoor zijn we voor 90% afhankelijk van China. Als China niet levert kunnen er binnen enkele maanden geen nieuwe windmolens meer worden gebouwd. Ook gaven ze aan dat het winnen van die materialen enorme schade aanricht aan het milieu en de gezondheid daar.
Die materialen zijn helemaal niet schaars, en ook in overvloed in Europa. Maar in Europa doen wij liever niet aan vervuilende mijnbouw. Aldus, Nieuwsuur.
Ja, oke, maar ik dacht dat we de planeet moesten redden? Dan maakt het toch niet uit waar die mijnen staan? Of redden we plotseling alleen Europa? En laat de rest maar stikken?
Daarom moeten we dat soort producties in eigen hand hebben
Neoneokolonialisme.
Europa mileuvriendelijk maken door in een ver land alles te vervuilen als de hel.
Ook bekend als: neo-voc-mentaliteit
Nouja, dan kan de EU haar toneelstukje met sancties en harde maatregelen naar Rusland herhalen naar China, wanneer ze Taiwan binnen vallen.
Alleen dan olie & gas, krijgen we geen goederen meer geleverd... na een jaar is onze economie net zo kreupel als de Russische door gebrek aan reserveonderdelen of vervanging.
EU is werkelijk een bunch of useful idiots die niet leren van hun fouten omwille hun dogmatische ideologieën. En ik zou daar geen problemen meer hebben, ware 't niet dat 't ons allemaal de kop kan kosten...
@Yor_Kok | 04-12-22 | 15:36: Pfff
Daar is het land veel te klein voor
Nu al niet genoeg werknemers die met de handen kunnen werken.
En dan heb je een fabriekje, moet dat met overheidssteun?
Ga je dat zelf oprichten als ondernemer? Ga toch weg met je luchtkastelen.
Eens met alles wat zojuist al werd gezegd. Maar het grappigste vind ik nog de totale hypocrisie.
Wij deugen, want wij hebben windmolens, zonneparken, elektrische auto's etc. Zie hoe schoon en goed wij zijn! Waarom al die andere landen toch niet?
Ja, omdat je alle rotzooi voor je klimaathysterie door die andere landen laat produceren. Dat is geen oplossing, dat is het probleem verschuiven. Resultaat op globale schaal is 0.0
@Is dit nog nieuws? | 04-12-22 | 15:49: Het ging niet alleen over Nederland. Die grondstoffen zijn overal aanwezig. In de hele EU. Maar wij willen niet vervuilen, dus laten China dat dan maar doen.
@Forex | 04-12-22 | 15:58: Wat is er hypocriete aan de technology hypecycle van Gartner, je hebt nu eenmaal die fasen van materiaal ontwikkeling nodig om tot een eindresultaat te kunnen komen waarbij ook deze nadelen geelimineerd zin.. interestingengineering.com/innovation... www.designnews.com/automotive-enginee...
@Smoelensmid | 04-12-22 | 16:04: Het is mis dat je dit over laat aan China en niet zelf de touwtjes in handen neemt.
@Forex | 04-12-22 | 16:10: Kom ook niet bij de afhaal Chinees, dus dat klopt dan wel ;)
Houtbranderauto's gaan nog eens groot worden.
Tesla, trekhaak, aanhanger, dieselaggregaat.
Mosterd, heeft jouw betovergrootvader ook
stenen gegooid naar stoomlocomotieven? Vecht geen achterhoedegevechten kerel. Fossiele auto’s zijn deaud. Strijd is al gestreden. Pas je aan of ga ten onder. Zo is de natuur.
Stoomlocomotief slaagde door een onbeperkte hoeveelheid steenkool en het ontbreken van extinction rebellion. Ons stroomnet is totaal niet berekend op electrische autos. Zie nu actie Zwitserland. Gaat ook hier komen.
@mono-culti | 04-12-22 | 15:29: Eens, maar de beperkte capaciteit op het stroomnet is alleen maar een handig excuus. Er zijn er nu eenmaal die sowieso tegen zijn. En die gebruiken dit als argument. Als er voldoende capaciteit was, hadden ze wel ergens anders mee gekomen. Zo werkt cognitieve dissonantie nu eenmaal.
We gaan gezamenlijk ten onder, of denk jij dat jouw voer zelf naar de supermarkt loopt als elektrische voertuigen niet mogen rijden en fossiele voertuigen allang niet meer gemaakt worden?
Niet iedere verandering is per definitie een verbetering Bigi.
Electrificatie kan een interessante aanvulling zijn op fossiel, geen volledige vervanging.
Of je moet bereid zijn mobiliteit in te leveren.
En trouwens; eerst je verdediging op orde hebben en dan pas aan aanvallen denken ;-)
@Bigi Bana Boy | 04-12-22 | 15:35:
Het probleem is het activisme. Overschakelen naar andere vormen van energie is dikke prima, maar het moet wel kunnen. Je zult moeten accepteren dat het enige tijd kost en je zult een strategie moeten hebben.
Maar wat de EU doet is roepen we gaan vergroenen en vervolgens dwingen over te schakelen en er van uit gaan dat door innovatie het uiteindelijk wel gaat werken -Assumption is the mother of all fuck ups. Dat valt te bezien. Misschien is de brandstofauto nog langer een alternatief dan de ideologen zullen willen.
De EU is pijnlijk naïef. Over cognitieve dissonantie gesproken.
@ratelaar | 04-12-22 | 15:48: De EU is gewoon een van de relevant social groups in de ontwikkeling van de nieuwe technologie, Ik heb hier een master thesis liggen van de STS studie van mijn zoon over de ontwikkeling van de EV die kan wellicht je ogen openen op het gebied van science technology and society Meer inlezen en minder ratelen;) en.wikipedia.org/wiki/Social_construc...
@D-Fens_1963 | 04-12-22 | 15:40: Het is meer realisme. Ik zie war er gaande is en dat de industrie en politiek de omslag al ingezet hebben, vandaar dat ik zeg dat een achterhoedegevecht geen zin (meer) heeft.
@Bigi Bana Boy | 04-12-22 | 16:22: Dat zou je wel denken inderdaad. Probleem is alleen dat als blijkt dat het te snel ging en het energienet er daardoor de brui aan geeft, er ineens niemand verantwoordelijk voor is. Iedereen alles afschuift, terwijl je de problemen mijlenver aan kon zien komen. Het energienet is niet zomaar even aangepast, daar gaat veel tijd overheen, heel veel tijd. Sommigen lijken dat niet te begrijpen, vooral politici niet. Ik ken het energienet door en door en weet waar ik over praat. Soms krijg je situaties onder ogen waar je je gewoon geen raad mee weet. Kabels ongeschikt, schakelaars ongeschikt, transformatoren te licht, hoogspanningsnet te weinig capaciteit, ga er maar aan staan.
Die mensen die stenen gooide toen waren onwetend. Nu is dat andersom. De onwetende geloven in electrisch rijden. Zij hebben nul verstand van natuurkundige wetten en
Techniek.
Leuk gezegd. Maar voorlopig Kan het Niet.
@van_Zelfsprekend | 04-12-22 | 17:39: U heeft 100% gelijk!
@Smoelensmid | 04-12-22 | 16:09:
Op de energie transitie loop ik mooi vooruit. Dus de kritiek komt voort uit eigen ervaring en risico’s die ik voorzie.
Harstikke leuk zo’n thesis, waar ik vooral geïnteresseerd in ben is hoe robuust de systemen zijn en hoe goed het werkt in de praktijk.
Wat dat betreft ben ik een early adapter van de ‘nieuwe’ technologie en ik zie mezelf meer als realist.
nl.wikipedia.org/wiki/Realpolitik
Stoomlocomotieven waren niet het product ban een planeconomie.
Rij al jaren ecodiesel, denk de volgende auto weer. Wat er aan de achterkant uitkomt is bijna schoner dan wat er vooraan in gaat. Zuinig bovendien en tweedehands dus duurzaam. Maar leg dat maar eens uit aan de Greta gelovigen…
Ja daarom faseren meer dan 13 fabrikanten , nu de diesel ECO of niet, al uit ze zien de gezondheid schadeclaims al aankomen . www.reuters.com/article/cancer-diesel... www.bbc.com/news/health-18415532
Net nog heerlijk getankt, wat een genot en weelde om niet afhankelijk te zijn van de groene kerk. Dank u Shell, Exxon en alle oliebedrijven, jullie zijn de beste.
Gisteren LPG voor 0,65, mooi!
Gelijk heb. Ik verbaas mij elke keer weer als ik naar dat geklungel kijk met de kabels, pasjes e.d.
Ik ben helaas de lul binnenkort verplicht e rijden
Shell is de groene kerk, die bezitten de meeste oplaadpunten in Europa na de overname van Allego New Motion en vele andere kleine spelere , ondergebracht nu onder de Shell Recharge parapluie. elektrischeautovakanties.nl/shell-rec...
@Jacktheflipper | 04-12-22 | 15:36: Kabels heb ik sinds de aanschaf nov 2013 amper in min handen gehad, zowel aan de snellader als aan de wallbox thuis zit een dik snoer.. net als bij benzine tanken;) ben benoieuwd naar de ervaringen, iedereen die ik ken die om is wil niet meer terug.
@Smoelensmid | 04-12-22 | 17:02: Tsja, ik sta waarschijnlijk iets meer met m’n poten in de klei dus is het bij mij eigenlijk net andersom.
@D-Fens_1963 | 04-12-22 | 18:13: Ja iedereen heeft zijn eigen gebruikers profiel he.. en dat is een hele geruststelling;) www.youtube.com/shorts/QUT4YBXOUpI
Als we nou eens al de Bullshit van onze deugende politici in een mestvergister kieperen. Daar moet Nederland toch aardig wat jaren mee vooruit kunnen?
Voor mensen en/of goederen vervoer moet je, denk ik, sowieso naar andere motoren/krachtbronnen kijken.
Waterstof bijvoorbeeld.
In de wereld rijden simpelweg veel te veel (vracht) auto’s om die altijd maar weer met accu’s te blijven voorzien.
Dat zal in de toekomst de natuur ook blijvend beschadigen.
De honger maar lithium en nikkel etc. zal niet te stillen zijn.
Dat moet beter.
Zwaar transport gaat idd niet met accu's, panelen en windmolens gebeuren. Gelukkig hebben we nog uranium, zware stookolie en steenkool voor vele decennia. Yasser kan de t**** krijgen.
Hmm, waterstof als primaire KRACHTbron....
Dat is niet de oplossing denker.
Dat moet je ruimer zien.
@HerzlichWillkommen | 04-12-22 | 15:09:
Van de week werd de TeslaTruck gepresenteerd. Qua trekkracht verslaat ie alles binnen 500km range
@JanVergoor | 04-12-22 | 15:39: Ik denk dat een straalmotor nog krachtiger is. Maarja appels en peren hè?
Waterstof zegt boem.
Genau. Cobalt, ook zo'n essentieel ingrediënt voor de EV. Dat is er wel, in Scandinavië en Griekenland, maar het winnen ervan is dan weer te vervuilend. Die fossiele M.A.N. en Scania's hebben we intussen nog heel hard nodig
@Stennislav Heibel | 04-12-22 | 15:59: Die M.A.N. en Skania vrachtwagens gaan ingehaald worden door Volvos mercedes en Toyota exemplaren op waterstof het gaat heel snel nu h2rijders.nl/clean-logistics-sluit-ra... www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/to...
@JanVergoor | 04-12-22 | 15:39: Waar halen we de electriciteit vandaan voor Tesla Trucks?
Dit is niet vreemd, net zo min het stroomslurpen van warmtepompen. Heilig is klimaat, wensdenken het resultaat.
Tip: laat zoveel mogelijk klimaatmaatregelen door anderen omarmen, wacht rustig een paar jaar af en kijk dan of je meedoet om er zelf financieel beter van te worden.
Warmtepompen invoeren is echt een heel goede ontwikkeling, energetisch is het zeer gunstig t.o.v. lokaal gas verbranden, en zelfs met een sCOP van 3 kan het economisch uit. Nadeel (alweer) is dat het elektrische net wel weer zwaarder belast wordt. Dit zou een stuk minder zijn met geothermische warmte (dan alleen een pomp en geen compressor), maar helaas is een grondboring zo idioot duur dat het economische zelfmoord is met 40 jaar terugverdientijd.
Ach, met die 8 *grote* kerncentrales, die we nu bouwen,
zal dit wel niet zo snel gebeuren.
Ow wacht...
Nieuw verdienmodel voor boeren: paarden in stapmolens elektriciteit laten opwekken.
Ikzelf ben al bezig met een sportschool waarbij bijna alle sportapparaten stroom en warmte opwekken. Speciaal gericht op een bepaalde doelgroep.
Ik hoorde vanmorgen op vroege vogels dat de jaarlijkse co2 uitstoot van NL (dus per jaar) gelijk is aan de alle hoeveelheid c02 die in de nederlandse natuur (bodem+ bossen + andere gewassen) ligt opgeslagen.
Dat geeft te denken, over hoe kansrijk het is dat we tot 1,5, 2 of zelfs 2,5 graden opwarming weten te beperken.
Tsja ach, hoe kansrijk is het dat deze berekeningen kloppen?
Dit zijn computermodellen waarvan de uitkomsten bepaald worden door de (gebrekkige) kennis/data die er van te voren ingestopt wordt denk ik dan.
Het lijkt sowieso aan de waan van de dag wat er voor meetgegevens aangehaald en gebruikt worden om de toekomst te voorspellen.
Het lijkt mij beter te leven met het idee aan te passen aan de veranderende omstandigheden dan het idee het aardse klimaat te kunnen regelen.
Ik ben al blij als mij dat hier in huis enigszins lukt.
Moet ik wel alleen thuis zijn ;-)
@D-Fens_1963 | 04-12-22 | 15:13:
Als de berekeningen door overheid instantie zijn gemaakt kloppen ze Niet.
Dat is een zekerheid in Nederland
Dat programma zal na de val van de NPO dode mussen gaan heten.
Het complete gebrek aan realiteitszin en pragmatiek is verbazingwekkend.
Het zal bedacht zijn door mensen met voldoende geld om zomaar even een andere auto te kopen.
Zo werkt dat niet. Zeker vandaag de dag niet.
Feit is voor kleine bedrijfjes die spullen moeten vervoeren voor hun werk de actieradius van busjes e.d. nog veel te beperkt is. En de hele vloot deels vervangen dat gaat helemaal niet, dat kunnen alleen de grotere onderhoudsbedrijven.
Elektrisch rijden binnen de stad, voor wijkverpleegkundigen en dergelijke, prima. Die windmolens staan toch ergens anders het landschap te verpesten. Hebben ze daar geen last van.
Voor GroenLinks66 nóg meer reden om landschap te verminken met beton en staal.
Nóg meer reden om stukken zee te verpatsen aan Zweden, die het vervolgens voor de helft verpatsen aan Duitsers, zodat die Duitsers de stroom naar België kunnen transporteren.
Logisch toch?
Begin eerst eens met alle overheidsgebouwen vol te leggen met panelen.
Begin asap met K-centrales.
Maar misschien wel het allerbelangrijkste, zorg dat er techneuten worden opgeleid.
Want met die massale omschakeling van fossiel naar stroom is de benodigdheid van technisch personeel volledig onderschat.
Dezelfde fout maken ze met de bouwambitie van 900000 woningen.
Wie dan?
Al die behaarde DHL koeriers uit Kaboelistan?
Denk het niet joh.
Voor dat je die mensen hebt opgeleid, zijn er al kerncentrales.
De vraag afremmen dus.
Stop met subsidies etc.
Vervang eerst eens ouderwetse stroomvreters als lichtmasten rond sportvelden etc.
Vervang oude stroomvretende apparatuur etc.
Maar vooral….: kijk verdorie eens ver vooruit voordat je achterlijke, onhaalbare, onbetaalbare plannen door de strot duwt.
Voor dat laatste ben ik niet zo bang. Je zegt het zelf al, onhaalbaar.
Wat niet kan, kan niet. Wat men ook achter de computer verzint, de werkelijkheid is anders.
Dat de kiezers nou niet kostmisselijk worden van dat "eerst plannen doorvoeren" en pas gaan gaan nadenken over hoe problemen op te gaan lossen als ze er zijn. Niet daarvoor erover nadenken, maar achteraf. En het allerliefst gewoon over de schutting gooien bij een ander.
Natura2K? ahh welja joh, teken dat verdrag nou maar. Geen stikstof is goed. Hoppa NL'se bouw stil.
Asielzoekers? ahh welja joh, laat maar binnen. Hebben we voor getekend. Hoppa geen huizen meer.
Windmolens? Ahh welja joh, hoe meer hoe beter. Hoppa, energienet overbelast bij harde wind dus uitzetten en minder rendabel, verhakselde vogels etc.
Electrisch rijden? Ahh welja joh, goed voor het milieu. Hoppa energietekorten. Blackouts.
Boeren weg? Ahh welja joh, goed voor het milieu en dierenwelzijn. Hoppa over de schutting, want iedere geproduceerde kilogram gaat nu zeer milieu-, en dieronvriendelijk in het buitenland gemaakt worden.
Heb jij een vrouw/dochter(s)?
Heeft te maken met twee dingen: internationaal meedoen om uitsluiting te voorkomen (zie hoe verloren Rutte erbij stond toen hij gezien werd als het hoofd van de Vrekkige Vier) en nationaal makkelijk willen scoren.
In de groene sekte mag alles kapot om de aarde te redden. Dat is dus inclusief de mensheid, die is ondergeschikt wat betreft GL, D66, VVD, PvdD etc.
@Zoelense Hobbyboer | 04-12-22 | 14:53:
Ergo: allemaal persoonlijk gewin.
@peterdh: Feitelijk wel, afgezien van wat veto-rechten hebben we internationaal niet zo veel in de melk te brokkelen. Waarschijnlijk is de gedachte dat meehobbelen uiteindelijk het beste is, ook voor de carrière van de persoon zelf.
Nationaal speelt uitruilen van akkoordjes mee en de korte periode van scoren. Het moet allemaal groter en beter, want verkiezingscyclus.
@HerzlichWillkommen | 04-12-22 | 15:11: De mensheid kapot is wel de snelste manier om de planeet te redden.
Amsterdam is toch in 2050 klimaatneutraal?
Nee, hoezo?
Jazeker, in 2050 is de stad geheel vergaan en woont er geen mens meer, dus ook geen uitstoot.
Kan makkelijk hele hoge muur er omheen
Niemand erin of eruit zeker geen vrachtwagens met noodzakelijke goederen
Klaar is Kees
Hoezo, gaat iemand er een atoombom op gooien?
Niks mis met ambitie op dit vlak. En ja, er gebeuren onvoorziene zaken. Logisch dat iedere strohalm wordt aangegrepen door de klimaat ontkenners om initiatieven op dat terrein de grond in te schrijven. Niet dat deze anti club een beter scenario heeft, men is gewoon tegen om het tegen zijn. Lekker nihilistisch dwarsliggen omdat het kan. Zelf heeft de Tegenpartij (geen gezeik iedereen rijk) geen oplossing behalve alles ontkennen en fijn doorgaan op dezelfde weg, dus zo'n berichtje is weer feest in Huize Tegenlicht.
Ga jij eens even buiten vertellen dat de aarde opwarmt.
Even geen tijd, bind juist de schaatsen onder!
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 14:24: Heel goed, ik zou zeggen doe de elfstedentocht. Je kan het!
" En ja, er gebeuren onvoorziene zaken."
Dit. Zijn. Geen. Onvoorziene. Zaken!
Dit zijn zaken die iedereen kon zien aankomen wiens kop niet in zijn reet zat.
Je mag als voorstander ook best een kleine berekening maken hoeveel Kwh er door het koper moet om iedereen van stroom te voorzien. Ook in Nederland lopen we achter met ons landelijk net. Aanleggen van extra draden kost wel even. Eén lullige kernenergie centrale gaat ons ook niet helpen. De bouw duurt ca 10 jaar plus en met gezeik over veiligheid komt daar nog wel 5 jaar bij , in China bouwt men in 4 jaar.
Dat het klimaat verandert ontken ik niet. Ik vind het wel idioot om dit proberen tegen te gaan. Milieu is een ander verhaal.
Alsof al die klimaatdrammers niet alleen maar voor zijn om het voor zijn, verwijzend naar doemscenario's o.b.v. allerlei "onderzoeken" en modellen die in het verleden hebben bewezen tot zwaar overtrokken conclusies te leiden.
Dat we iets moeten doen aan hoe we als mensheid met onze wereld omgaan, ontkent (bijna) niemand. Echter dat er letterlijk een tijdbom ligt te wachten is natuurlijk dikke bullshit. Het komt dus echt niet op een jaartje of twee aan.
Laten we ook - en eerst - internationaal iets proberen te doen (ja, dat is idd heel lastig maar het meest noodzakelijk) aan de oorzaak van alle problemen, nl. overbevolking, i.p.v. alleen aan dwangmatige symptoombestrijding.
En het hele stikstofgeneuzel dat het hele land gijzelt, is een fictief, politiek en administratief "probleem". Alle afspraken en verdragen kunnen opgezegd worden, dus ook de aanwijzing/benoeming van (zgn.) natuurgebieden, n.b. op ons eigen grondgebied. Daar gaat Brussel niet over. 't Is ook simpelweg een kwestie van voorkeur voor een bepaald type "natuur". De natuur past zich per definitie continu aan aan wijzigende omstandigheden. Dat is hierbij niet anders; 't is maar net welk plantje/boompje men liever ziet, maar dat bepaalt de natuur zelf.
Wie dom beleid bekritiseerd is klimaat-ontkenner.
Te bekrompen voor woorden, BL.
Daar komen niet de beste oplossingen uit voort.
Wel door kritisch te blijven kijken.
@peterdh | 04-12-22 | 14:30:
Punt is dat alleen mensen met minimale technische of wetenschappelijke kennis dit al heel lang zagen aankomen.
Dit kabinet staat echter pal voor talentloze jobhoppers in overbodige edoch peperdure baantjesmachines. Er is afgelopen decennia een bestuurskaste gecreëerd waarin kennis van zaken schaarser is dan integriteit. Zo ontstonden managementslagen die er prat op gaan geen enkele theoretische of praktische kennis van hun vakgebied te hebben. Met als dieptepunt een minister van energie die niet weet hoe je met kernenergie een huis kan verwarmen. En desondanks op die functie gezet werd. Zodat hij tussen al zijn vliegvakanties door ook iedere maand even naar een klimaatconferentie kan vliegen. Om ons op onze klimaatzonden te wijzen.
Bij Monty Python hadden ze dit niet kunnen bedenken.
Of je nou voor of tegen klimaatregeling bent: 30 jaar geleden hadden die nog een kans op succes, mits de hele wereld ook daadwerkelijk mee zou doen. Nu is het (veel) te laat.
@Here's Freddy | 04-12-22 | 14:45:
Welnee, het is nooit te laat om beschermende maatregelen voor het milieu te nemen.
Bovendien moet je je niet op de kast laten jagen door eindtijdprofeten. Zowel de natuur als de mens hebben veel grotere temperatuurschommelingen overleeft. Op deze planeet vinden we Leven in onderzeese vulkanen en in ijle lucht op 10 km hoogte. Ook de mens bewoont deze hele planeet, van vlak onder de Noordpool tot woestijnen en tropische regenwouden.
Luchtfietserij.
@Dandruff | 04-12-22 | 14:53:
Tuurlijk. Laten we vooral doen alsof de natuur zelf alles weer oplost. Al onze troep vanzelf opruimt, alle schade repareert. Een dommere redenering zie ik zelden langs komen. Maar! Van jou te verwachten. Vreemd eigenlijk.
@BtjeStijl | 04-12-22 | 14:43:
Tuurlijk, alle problemen zijn verzonnen. Speciaal om jou te pesten. Gewoon omdat het kan, omdat D66 een hekel aan mensen heeft, omdat pesten bovenaan het lijstje staat van iedere beleidsmaker.
Hier is niks onvoorzien aan, iedereen met een beta-studie roept al jaren dat dit eraan zit te komen.
De 'anticlub' (of aan aantal daarvan), zitten al decennia te pleiten voor kernenergie(niet eens alleen omwille van het klimaat), al dan niet in combi met renewables. Hadden we dat gedaan dan was onze elektra allang net-zero en elektrische voertuigen geen of nauwelijks een probleem.
Dit is dus 100% gevolg van activistisch klimaatbeleid, afwijzen van realiteit en ingeven aan irrationele angsten.
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 16:03:
Je weerlegt niet de feiten die ik noem.
Je reageert vooral op *jouw* redenering die je mij in mijn mond legt.
En daar is inderdaad niks vreemds aan, helaas.
@Dandruff | 04-12-22 | 14:53: Laten we hopen dat de mensheid zich dan kan aanpassen in het gelijke tempo waarmee de veranderingen plaatsvinden. Dat zal niet voor iedereen zijn weggelegd en de ongelukkigen zijn dus wel de sjaak. It's the end of the world as we know it.
@BtjeStijl | 04-12-22 | 14:43: Hoe wil je iets doen aan overbevolking, of anders gezegd Wat precies wil je er aan doen?
@Here's Freddy | 04-12-22 | 18:15:
Nogmaals, dat paniek zaaien is een verdienmodel van eindtijdprofeten.
De voorspellende schattingen van het IPCC gaan uit van een temperatuurstijging tussen de 0,2 tot hooguit 4,8 graden per eeuw. Waarschijnlijk ergens in het midden, al zijn zelfs daar vraagtekens bij te zetten.
Maar dan nog, 5 graden per eeuw is helemaal niks. Ter vergelijking; iedere 24 uur stijgt en daalt de temperatuur overal ter wereld veel meer. Afhankelijk van regio en seizoen kan dat verschil soms tientallen graden zijn, binnen een paar uur na zonsopgang of zonsondergang. Daar kan het leven gewoon tegen. Toen 10.000 jaar geleden de laatste grote ijstijd voorbij was leidde dat ook niet tot grootschalig sterven.
Het enige dat de natuur nu bedreigt is overbevolking. Laat dat nou net een onderwerp zijn dat niet bespreekbaar is "want Hitler". Maar overal ter wereld wordt de natuur in de eerste plaats gekortwiekt door uitbreiding van steden, uitbreiding van landbouwgebied, uitbreiding van (spoor-) wegennetwerken die het leefgebied van dieren doorkruisen, etc.
En daar heb ik zo gauw geen werkbare humane oplossing voor. Maar ik weet wel dat de blinde paniekmodus waar de overgesubsidieerde klimaatlobby toe oproept geen oplossing is. En zelfs averechts werkt; zie de subsidies op milieuvernietigende "groene" biomassa, elektrische auto's, etc. Overstappen van gas naar stroom verdubbelt de co2-uitstoot; overstappen van benzine naar stroom idem. Iedere technicus kan je uitleggen waarom; maar de klimaatlobby luistert alleen naar activisten.
En als je nou een dak vol zonnepanelen hebt en daarbovenop een windmolen en dus je eigen auto oplaadt zonder tussenkomst van het betrouwbare nationale stroomnetwerk, mag je dan ook niet rijden? Lijkt me raar.
Ach, een verbod meer of minder maakt ook niet meer uit toch?
El kar inruilen voor een waterstof auto. Je eigen waterstof produceren van je eigen groene stroom. Weer een stuk efficiëntie weggepleurd, maar wel weer legaal.
@Hoover | 04-12-22 | 14:34: hoop dat u niet bij mij in de buurt loopt. Vroeger (begin jaren 70) geklooid met productie van waterstof in de kelder van de flat en daar moesten tien nieuwe ramen in het portiek.
Daarom is de energietransitie en de digitale transformatie ook een linkse dwingelandij op weg naar een onleefbare wereld voor mens e̶n̶ ̶r̶o̶b̶o̶t̶.
In een normale wereld zou tijdens het uitvallen van elekriciteit of een cyberattack het dagelijks leven gewoon door moeten kunnen gaan.
En DAT is dus precies waar de EU mee bezig is: totale afhankelijkheid van digitale technologie en elektrische energie.
Welke 'geniale' filosofie zit daar achter?
Alleen voor robots zijn we een perfecte wereld aan het creëren.
Voor de mens wordt de wereld een hel als o.a. VVD66 hun zin krijgen.
Geleuter over links. De VVD en D66 doen echt niets als er geen verdienmodel achter zit. Alles gaat bij die luitjes om poen en macht. Dus als ze niet zouden kunnen verdienen aan de klimaathype zouden ze er ook niets mee doen. Windmolens, zonnepanelen, transitie, het is een miljardenproject. Waar heel veel mensen hun zakken mee vullen. Om dat nu links te noemen.
Ik zie toch een wat achterdochtige inslag in deze tegel.
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 14:23: Ik zie een tegel die precies zegt waar het op staat.
Steampunk all the way KeesT? Ik vertrouw alleen vaccins rechtstreeks uit de uiers van door Caroline van der Plas goedgekeurde kuddedieren.
Helpt uiteraard niet tegen vogelgriepjes, maar alla.
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 14:23: Als je na alle schandalen & misstanden de afgelopen 10-20-30 jaar geen gezonde achterdocht hebt tegen ieder overheidsplan waar op z'n minst vraagtekens bij gezet kan worden, dan voer je struisvogelpolitiek en leef je niet in de realiteit.
Je hoeft geen complotwappie te zijn om te realiseren dat een heleboel zaken niet gaan op een manier zoals die ons voorgeschoteld is zoals ze zouden moeten gaan. En dat is vaak de kern van het probleem.
Opeens weet je het..
Windmolen op je EV, kun je met rijwind opladen..
- gaat verder spelen met Eivor
Electromotor in een windmolen is ook handig bij windstilte
Eivør mag best eens met mij spelen...
Beetje de huidige staat van Nederland en Europa. Prima functionerende zaken verbieden terwijl de alternatieven bij lange na niet werken of zullen werken wegens het ontbreken van de benodigde infrastructuur. Oftewel oude schoenen weggooien alvorens nieuwe zijn aangeschaft.
Amsterdam in blackout en geen monteur die het mag komen maken. Luchtfietsers die het voor het zeggen krijgen, garantie op mega falen.
Electriciteit op rantsoen is dan eerlijker. Publieke laadpalen worden dan uitgezet en alle GroenLinks-warmtepompdeugers mogen dan zelf eens zien of ze in de winter hun huis warm kunnen houden en nog ergens kunnen komen.
Nee nee, de aparatsjik van groen links en de milieugekkies vormen uiteraard -naar oud communistisch gebruik- een uitzondering op het klootjesvolk.
Die groen slinkse rakkers zorgen er als eerste voor dat de armere wijken, waar zij zelf dus niet wonen, als eerste gasvrij worden/ moeten/ gedwongen worden.
Ofwel, zij hebben tegen die tijd in elk geval nog gas om hun woning warm te stoken.
Als ze werkelijk een co2 en warmte-quotum per mens zouden invoeren krijg je meteen problemen met de mensen die een hogere levensstandaard gewend zijn.
Nu kunnen ze het gewoon afkopen, maar dan niet meer.
Tot je dat verhandelbaar gaat maken.
En dan ben je weer bij af.
Schijnt een goede oplossing voor te bestaan, namelijk de benzine auto
En er is genoeg benzine voor meer dan honderd jaar zelfs met deze bevolkingsgroei. Dus we hebben ruim de tijd om tot die tijd met nieuwe methodes te komen. Deze versnelde 'energietransitie' plandemie is nergens voor nodig.
Maar als er geen benzine is heb je weer meer aan een Electrische auto.
@keestelpro | 04-12-22 | 14:00: Een electrische auto wordt door de klimaatmaffia ook wel een 'uitstootvrije' auto genoemd. Gruwelijk. De uitstoot is er wel degelijk, maar op een andere locatie. De perfecte Nimby-auto.
@flame_me | 04-12-22 | 14:01:
Neem je superbenzine en slaat het thuis op zodat je altijd 100 liter of meer op voorraad hebt.
Kolen en stoom.
Zeilen.
Roeislaven.
En op land?
Lopen, met je luie landlubberbenen!
Wat goed genoeg was voor de voorva'dren, is goed genoeg voor ons.
Ahaaaa, het idee dat de techniek al onze zorgen zal oplossen. Ja laten we daar op gokken. Verstandig beleid maar stel nu dat het tegenvalt, met de kernfusie, de thorium centrales en de uitstoot beperkingen?
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 14:25: Niet al onze zorgen worden door techniek opgelost BL, maar wel genoeg en daar gaat het hier om.
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 14:25: Altijd zorgen dat je een houtkachel achter de hand hebt
@Beste_Landgenoten | 04-12-22 | 14:25:
Techniek lost in ieder geval meer op dan blinde paniek.
Het zou je ook te denken moeten geven dat de voorstanders van blinde paniek *toevallig* allemaal voorstanders van corrupte baantjesmachines en peperdure managementslagen vol talentloze jobhoppers zijn.
Een minister van energie die niet weet hoe kernenergie een huis verwarmt is geen dieptepunt maar een vanzelfsprekend onderdeeltje van dit probleem.
Welkom nieuwe Europeanen, welkom!
Hoe meer mensen , hoe meer energie er nodig is.
En energie tover je niet uit het niets.
Met een paar centrales erbij in wanneerzemaarklaarzijnmetbouwen helpt niks als tegen die tijd de infrastructuur van kabels etc ook niet opgeschaald is.
Lekker door prutsen dus.
Welkom.
De ongebreidelde bevolkingsgroei terugdringen zou urgendapunt nummer 1 moeten zijn. En uiteraard ook door migratie.
@Keestelpro; Bingo, jackpot, correctemundo
En in 2030 moet al het verkeer elektrisch?
Weer een EU plan dat de prullenbak in kan.
Kijk die gasten kunnen wel dénken dat ze god zijn en voor god kunnen spelen met die krankzinnige klimaatplannen, energieplannen en zero covid plannen maar in de praktijk blijkt dat het leven niet zo maakbaar is als deze controlfreaks denken.
En de bevolking is ook niet zo slaafs dat ze voor die waanzinnige plannen ieder greintje vrijheid willen opgeven. Want vrijheid is onder ander een volgetankte Mercedes (©Armand† ) en geen opgeladen batterij.
topgear.nl/autonieuws/vanaf-2035-zijn...
Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto's verkocht worden die op benzine/diesel rijden.
Dat is iets heel anders dan dat in 2030 al het verkeer elektrisch moet zijn.
@guldenmiddenweg | 04-12-22 | 14:09:
Die 5 jaar maken het verschil niet. Maar inderdaad goed gecorrigeerd.
Feiten doen er toe.
@keestelpro | 04-12-22 | 14:13: Daarnaast nog een belangrijk, zo niet belangrijker punt: Niet al het verkeer hoeft in 2035 of 2042 elektrisch te zijn. U kunt uw diesel-/benzineauto uit bijvoorbeeld 2032 gewoon blijven gebruiken.
Pol Pot had 50 jaar geleden een goed idee.
Alle stads bewoners naar het platteland verplaatsen iedereen een klein stukje land op tomaten op te verbouwen
En alle technologie verbieden
Dat is pas de ultieme groene gedachte die man was zijn tijd ver vooruit
Het is niet zo moeilijk. Wind en zonne-energie zijn inclusief en divers en zijn uitgevonden om binnen intersectionele kaders te komen tot een inclusieve samenleving waarbij elke Nederlander meedoet en er voor discriminatie geen plaats is.
Kernenergie is racistisch en extreem-rechts.
Tenminste, volgens mijn docent maatschappijleer. Ik heb hem daar wel eens een kritische vraag over gesteld, maar toen antwoordde hij: "Waar woon jij precies, en is jullie huis van steen of van hout gebouwd?".
Er zijn veel betere manieren om de energie van zon en wind om te zetten in duurzame energie. Perslucht en waterstof bijvoorbeeld.
Een volle tank perslucht en/of waterstof heeft geen spanningsverval dus je kan er te allen tijde op vertrouwen.
Het lijkt wel of de EU keuze voor elektrische batterijen (én voor alle andere digitale en elektrische 'oplossingen) een bewuste keuze is om de burger afhankelijk te maken.
@keestelpro | 04-12-22 | 14:06:
Waterstof is ook niet direct hét wondermiddel. Als dat het was, reden we allemaal allang op waterstof.
www.fluxpower.com/blog/hydrogen-fuel-....
In order to produce hydrogen (with zero emissions) a process called, electrolysis. 20 - 30% of energy is lost in the process of creating hydrogen. The hydrogen must then be compressed and stored, losing another 10%. Finally, another 30% is lost when converting the hydrogen into electricity. This leaves you with 30 – 40% of the original energy used.
@guldenmiddenweg | 04-12-22 | 14:13:
Klopt ook maar als de waterstof eenmaal opgewekt is heb je geen verval meer. Fijn dat je op deze manier mee denkt guldenmiddenweg!
@keestelpro | 04-12-22 | 14:14: en, ook niet onbelangrijk, is het afvalproduct van de verbranding van waterstof het meest voorkomende broeikasgas. Waterdamp. nl.m.wikipedia.org/wiki/Broeikasgas
Maar mag ik dan wel gewoon met m'n scootmobiel blijven rijden?
Er moet komend jaar hier overigens een nieuwe auto komen. Mevroi heeft haar zinnen gezet op een EV en ik op een PHEV... Vind het gewoon een fijner idee dat je toch weg kan als er niet gestekkerd kan worden.
Denk wel verstandig, straks hacken de Russen of de Chinezen de oplaadpalen! Hoewel ze natuurlijk ook gewoon al de besturing van uw auto over kunnen nemen.
Ik adviseer een moderne diesel; in een beetje jerrycan past 100Kwh energie voor een paar tientjes. Een accu kost al gauw € 6.000.
De tijd dat dromen niks kost ligt achter ons.
@Harry.Langezwaal | 04-12-22 | 14:12: En als de geest eenmaal uit de jerrycan is , is ie verdomde kankerverwekkend, geen wonder dat al meer dan 13 autofabrikanten de diesel uitgerangeerd hebben. Die accu koop je lachend na 20 jaar van je uitgespaarde wegenbelasting. bij mijn laatste benzine auto reed ik 20 jaar en moest ook een moter en vesnellingsbak revisie van 7000 euro aftikken.. zonder die spaarpot www.reuters.com/article/cancer-diesel...
Wat menigeen ook over het hoofd ziet is dat het overgrote merendeel van de opgeladen electrische energie wordt opgewekt door steenkool en aardga op andere plekjen. Ordinaire verplaatsing van CO2-uitstoot.
Het is een verplaatsing, maar ook een vermindering. Een kolencentrale en een elektromotor zijn samen veel efficiënter in het omzetten van fossiele brandstoffen in beweging dan een raffinaderij en een verbrandingsmotor.
Wie ziet dat over het hoofd? Ik niet. Toch is het goed dat de ontwikkeling van electrische auto's verder blijft gaan. We zitren in een transitieperiode en het is goed dat we geleidelijk van auto's met verbrandingsmotoren afkomen. Een harde overgang is niet mogelijk.
@Red shirt | 04-12-22 | 13:52: En nu realistisch.
@koeberg | 04-12-22 | 13:49:
En dat is dus simpelweg niet waar. Een gascentrale heeft een rendementsverlies van 40% en een kolencentrale zelfs van 60%. "Groene" biomassa spant de kroon met een rendementsverlies van 80%, nadat de versnipperde oerbossen in gasovens (!!!) zijn gedroogd.
Daarna gaat er nog rendement verloren bij omzetting en transport van stroom; en bij het laden van accu's. Plus dat de meeste mensen geneigd zijn hun auto te vaak op te laden omdat ze niet halverwege de reis zonder stroom willen zitten. Dat te vaak laden (en ook te kort snelladen) is naast energieverspillend ook slecht voor de levensduur van de accu's.
Tot slot, als een accumotor zoveel zuiniger dan diesel of benzine zou zijn, waarom is het bereik dan zo veel kleiner? Waarom is er nog geen elektrische Boeing 747? Het gewicht van de accu's, misschien?
@koeberg | 04-12-22 | 13:49: Zijn daar bewijzen van?
@koeberg | 04-12-22 | 13:49: Veel plezier met je papieren rietjes en houten bestek.
@D-Fens_1963 | 04-12-22 | 14:27: Bestek gebruikt een aannemer, ik eet met mes en vork;)
Als men niet zo schijterig zou doen over kernenergie zou dit helemaal geen issue zijn. Maar ja, de luitjes die iedereen van het fossiel af wil hebben, zijn ook mordicus tegen kernenergie.
Zijn Al Qaq en Jetten even blij dat dit allemaal niet voor vliegtuigen geldt. De Argentijnse ook blij, ze kan blijven shoppen.
Houd die Randstad s.v.p. op een afstand.
Zonder internet heeft het leven geen zin meer, het is een virtuele navelstreng. Dan ga ik liever in winterslaap, lekker onder de elektrische deken. Oh wacht...
Typisch politici, willen van experts nooit horen dat iets mogelijk technisch problematisch is, alles moet wijken voor het verhaaltje.
En niet blind achter de actiegroepjes en Timmerfransen van deze wereld aanlopen.
Zoals mijn goede vader zei: geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.
@Zeurders
Exact.
Veel mensen hobbelen achter elke trend aan en nemen daarom een elektrische auto, een waterpomp en zonnepanelen op het dak.
En in één ruk door naar glazen binnendeuren met zwarte metalen frames. En de lounge-meubelen buiten moeten ook vervangen worden door tuinmeubilair dat op binnenmeubels lijkt, inclusief vloerkleed (lol, vloerkleed in de tuin..).
En ja daar hoort ook een boeddhabeeld bij.
Wat zijn we weer origineel.
Over 5 jaar moet dit weg.
Al die zwarte grote zonnepanelen weer van het dak, want dan willen ze doorzichtige of geïntegreerd in de dakpan.
Tjongejonge wat zijn we duurzaam en groen.
@Roos
"En in één ruk door naar glazen binnendeuren met zwarte metalen frames. En de lounge-meubelen buiten moeten ook vervangen worden door tuinmeubilair dat op binnenmeubels lijkt, inclusief vloerkleed (lol, vloerkleed in de tuin..).
En ja daar hoort ook een boeddhabeeld bij."
Hahaha! Pure smakeloze horror dat. Al denken de eigenaren/schapen van die troep er anders over want het stond in de Linda, NRC/VK/FD weekendbijlagen dus is het en vogue.
Altijd mooi als je op Funda kijkt en dan de wansmaak bingokaart bij de hand houden. Lol!
Je had dan beter Bloem als nick kunnen kiezen, dan kun je nog eens veranderen. Het ene jaar een madelief en het jaar erop een chrysant bijvoorbeeld.
Vergeet de tuinkeuken niet.
Speciaal voor lieden die water nog laten aanbranden.
De kunst is voor de trends uit te lopen dan hoef je je nooit aan te passen Roos;) Ik kijk hoofzakelijk naar het rendement en wat het me uitsparen kan , immers de grootste verdiensten zitten nog altijd aan de uitgaven kant, immers iets met de kost gaat voor de baet uit. Mijn keuken en badkamer zijn meer dan 40 jaar oud en zijn tijdloos mooi, mijn tuinmeubels van Philippe Starck en zijn een hele partij van de kringloop, kom er eens op zitten ze zitten heel lekker ;)
@quigg | 04-12-22 | 13:54:
een Roos is tijdloos
klassiek en elegant
@Smoelensmid | 04-12-22 | 13:54: zo denk ik er ook over, tijdloos vind ik het mooist.
Dat heb ik ook qua muzieksmaak. ;-)
@Kapitein Sjaak Mus | 04-12-22 | 13:54: met zo'n grote Amerikaanse BBQ op gas in je 6x5 tuin. Lol!
Weet je nog dat "vintage" ineens mode werd na de kredietcrisis? Moesten ze even op de centen letten en werd oude troep ineens waardevol. Met volle auto's reden ze weg bij kringloopwinkels die bedoeld waren voor armoeige lui met een tientje op zak. Asociaal.
@Smoelensmid | 04-12-22 | 13:54:
Starck. Mmkay. Mijn vader zaliger is jaren agent geweest voor hem in Nederland en het ziet er allemaal leuk, trendy en aardig uit maar is meestal verdomd onhandig, zit of ligt niet lekker (gaf hij zelf ook toe maar het verkocht lekker want mijnheer is zeker een zakenman). Zelfde met dat Alessi spul. Wat ik door de jaren heen heb geleerd is dat het elementaire ontwerp meestal het beste en tijdloze is want het heeft de tand des tijds doorstaan. Mijn keukens door de jaren heen kocht ik bij de horeca leverende bedrijven want die keukens zijn aangepast op de praktijk, en dan zijn ze nog steeds mooi. Maar ook bestek, glazen en dergelijke. Allemaal leuk en aardig dat design maar less is more. Gewoon bij de basis houden en dan mag je een het design een beetje aanpassen maar niet te veel.
Badkamer wasbakken aub diep met normale kranen en geen veuls te dure Starck ijshoorn design bakje met dito onhandige kranen waar je niks aan de zijkanten kwijt kunt (scheermes, schuim, deo etc.) en het water alle kanten opgaat behalve in de bak.
@zeurmachine | 04-12-22 | 14:15:
Inderdaad. "Vintage" reden. Mensen die dachten te besparen nog steeds een poot uit te draaien want vraag en aanbod dus die eigenaren van die winkels dachten: Wehey! Feest, dus de prijzen omhoog.
Schitterend en als ik eigenaar was geweest van zo'n zaak zou ik hetzelfde hebben gedaan. Voor niks gaat de zon op.
@Basil Fawlty | 04-12-22 | 14:33: Sta ook altijd verbaasd, wat mensen allemaal kopen, nu dit weer trendy, dan dat weer, Heb art deco meubels voor het leven, duur, ga ik ooit verhuizen , nieuw leer erop, alles in dezelfde art deco, tafels en kast. Grote vazen gekocht, niet van die priegeltjes in de vensterbak, helemaal geen vensterbakn, eruit ermee. Trouwens heb drie bankstellen, en moet er twee wegdoen, alletwee merken.
Verder koop ik nooit wat voor het huis, hooguit bloemen, en glazen koffie kopjes bij de Hema, als ze allemaal kapot zijn. Maar wat ik zie aan tassen, met rotzooi, denk ik, koop 1 mooi ding, laat de rest nou eens liggen.
@Basil Fawlty | 04-12-22 | 14:23: In de tuin prima, je moet er immers in ons klimaat 300 dagen per jaar op uit kijken i.p.v. er in te zitten;) Voor al het overige helemaal eensch, hier ook de RVS horeca planken aan de muur simpel afgetegeld met witte tegels een dikke Molteni st Uze kachel in het midden en horeca porcelein uit de outlet in Eisden. Kom het zelf aanschouwen als je in December in Limburg bent;)
@Roos | 04-12-22 | 14:08: Crrry babyyyy;)
@gato | 04-12-22 | 14:50:
"koop 1 mooi ding, laat de rest nou eens liggen."
Exact.
@Smoelensmid | 04-12-22 | 15:39:
Hoho. "De oetlet in Eisduh." ;-)
@Basil Fawlty | 04-12-22 | 15:59: Is van de meneer die voorheen de fabrieks winkel van de MOSa runde aan de Meersenerweg bij de fabriek, ooit waren de borden 50ct en kocht ik ze per 40 stuks ... de uitgespaarde dukaten in Limoges ingewisseld voor nog echt mooi spul erbij.. van alle marketen thuis dus;)
@Smoelensmid | 04-12-22 | 16:26:
Ah! Wist ik niet. Die winkel kan ik mij vaag herinneren. Overigens mooi in Mestreech. Niet MOSA maar "de" MOSA. Waren ze zo trots op. Mooi weetje, een van de Regout familietelgen werkte voor mijn vader en die voelde zich toch chic. Bijzonder aardige man maar Mestreechs tot op het bot, weltfremd (zeer rijke afkomst) en dus best wel archaïsch. Altijd in een driedelig pak en een typische jaren '50 look inclusief zilveren sigaretten box want een pakje was ordinair (hahaha). Hij was volgens mij ook geboren in een van die zeer grote kapitale panden die de familie voor zich liet bouwen laat in de 19e begin 20e eeuw (Edwardian zoals Engelsen dat noemen) in Maastricht noord daar waar nu de hogere hotelschool is. Huis is nog steeds familiebezit als ik mij niet vergis.
Men zou eens wat kunnen doen aan dat energieverlies naar mate men verder van de centrale geraakt, bijvoorbeeld door netwerkaccu's op strategische plekken in het netwerk te plaatsen. Of zoiets.
Je doet je naam eer aan. Accus lossen problemen niet op. Misschien waterstof aggregaten oid
@N00tje | 04-12-22 | 13:46: Accu's kunnen zeker wel helpen. Hoef je de energie minder heen en weer te slepen met verlies
@N00tje | 04-12-22 | 13:46:
Wat lul je nou. Accu's zijn de perfecte oplossing voor balans in het netwerk en om pieken en dalen af te vlakken. Waterstof is inefficiënt, duur, complex en totaal nutteloos.
@lijn6 | 04-12-22 | 13:48: De oplossing opzich is goed om pieken op te vangen, echte, de kosten die ze meebrengen meestal niet. Een rol kabel is tot nu toe goedkoper dan een accu met regeling.
Als overheden dit doen is dat natuurlijk de dood voor de ambitie om het wagenpark te elektrificeren. Dan koopt niemand nog een EV.
En dat zou dan goed nieuws zijn voor het milieu.
@Dandruff | 04-12-22 | 13:40: milieu wel, klimaat niet.
Directies van Liander en Stedin vragen nu de overheid om voor vervoer te kijken naar waterstof, pas afgelopen zomer zijn ze over gegaan. Systeem kan een verdrievoudiging van de vraag niet aan. Waterstof laten opwekken door zonne/windmolenparken maakt het netwerk stabieler. Ja het is minder efficient, maar heel nederland verzien van nieuwe kabels is gewoon niet mogelijk... zonder import van heel veel personeel
@N00tje | 04-12-22 | 14:08:
Waterstof wordt het niet... Teveel haken en ogen. Doe wat diesel in een potje, deksel er op, en zet het op een plankje. Waterstof daarentegen.... Of veel volume en spijpelt overal doorheen, of ijskoud en dikke zware containers. Geen van tweeën gaat werken voor bijvoorbeeld de luchtvaart.
@Louter Leuter | 04-12-22 | 14:17: Daar ben ik dus ook bang voor, dat doorsijpelen. Hier in Groningen (stad) wordt het gasnetwerk vervangen door buizen die geschikt zijn voor waterstof. Wat voor ervaring is daar mee in de wereld?
@Pardoes | 04-12-22 | 14:57: stadspas bestond vroeger voor 50% uit waterstof. Dus wat is het probleem?
@Tisjammer | 04-12-22 | 19:46: Ik heb er op zich geen probleem mee. Maar waterstofgas diffundeert makkelijker dan aardgas. Stadspas? Bedoelje stadsgas? Ik weet hiervan weinig af. Maar is 50% vergelijkbaar met 110% als het op risico van lekkage aankomt?
Klimaatwappies zijn knettergek.
Maar niet alle knettergekken zijn klimaatwappies toch?
De gewone wappies riepen dit al 3 jaar.
Waarom mag je niet rijden? Rijden lijkt me het probleem niet, het opladen lijkt me het probleem.
Open deur dan maar: als je niet rijdt hoef je ook niet op te laden.
Omdat iedereen die zijn auto heeft leeggereden vervolgens denkt dat 'ie de enige is die dan wel even zijn auto kan laden omdat de rest dat netjes niet doet...
Als je niet rijdt, kun je je EV aansluiten op je huis, zodat je het huis kan verwarmen met je elektrische kacheltje.
@ikhebgeenflauwidee | 04-12-22 | 13:42: Neen.
De basis van dit probleem is dat onze groene wereldverbeteraars is dat ze geen enkel technisch inzicht hebben: een elektrische auto en een warmtepomp gebruiken evenveel stroom als een doorsnee huishouden. Wil je die dus allebei gaan gebruiken dan heb je drie keer zoveel stroom nodig terwijl de opwekkingscapaciteit wordt afgebouwd.
Hear hear
En de grenzen die wijd openstaan, dus per week ook nog eens 1000+ mensen erbij met een warmtepomp, elektrische auto en CV . Ze moeten weten dat dit gaat klappen, ik betwijfel dan ook of dit nog wel incompetentie is.
Merk er anders niet veel van in mijn auto, immers als de warmtepomp aan staat is de range echt niet ineens met een derde verminderd;) Integendeel die warmtepomp heb ik destijds welbewust als accessoire aangevinkt omdat ie zo retezuinig met de batterijstroom omgaat.
@keistad | 04-12-22 | 13:23: Natuurlijk is dat geen incompetentie. Alsof ze niet weten wat ze aan het uitrichten zijn.
@Whisky | 04-12-22 | 13:20:
Kijk wat op uw CV-ketel staat (vermogen in kW). Als u een standaard aansluiting heeft dan kunt u maximaal 17 kW uit het net trekken (hint een Tesla met een accu van 75 kWh, heeft met 7.5 kW, 10 uur nodig). Nu nog uw huis verwarmen, douchen, en koken. Gaat niet lukken. Wat gaat er als eerste uit? Troïka hier, troïka daar.... Ja, Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
@Louter Leuter | 04-12-22 | 13:27: Kijk daar loopt een adelaar.
@Louter Leuter | 04-12-22 | 13:27: Op mijn Nefit ketel alleen al staat 40 kW, niet zo raar dat ik mijn huis nu merendeels aan de zon en niet meer met gas verwarm..;) De batterij van de i3 heeft 18,5 kW beschikbaar en voldoet al ruimschoots aan mijn dagelijkse verplaatsings behoefte, hij is ook nooit helemaal leeg als ik weer thuiskom.. een paar uurtjes en hij staat weer klaar voor een trip naar een buurland een rondje Aken Luik Maastricht is geen probleem zelfs met de kleine accu .
Ik heb afgelopen jaar iets meer dan 2000KWh gebruikt voor het afleggen van 14500 kilometer. Dit was voornamelijk woon-werk verkeer en wat ritjes rondom de kerk waarvoor je liever niet de benzine start.
Mijn jaarverbruik was ongeveer Mwh per jaar. Mijn zonne-panelen produceren 6,4 Mwh per jaar. Ik laad alleen thuis op, bij voorkeur als de zon schijnt.
Ik heb de auto aangeschaft zonder subsidie.
Dus wie of wat ben ik tot last?
Voordat je begint over extra slijtage van het wegdek door het giga gewicht van een EV. Met 1250KG rijklaar blijf ik onder het gewicht van de hedendaagse gemiddelde gezinsauto.
@Andersdenkend | 04-12-22 | 13:39: jaarverbruik was 4 Mwh p/j.
@Andersdenkend | 04-12-22 | 13:39: Dat is bijna mijn profiel, alleen produceer ik 11500. want groter PV ,huis en zwembad mijn i3 weegt 1246 kg dat is 100 kilos lichter dan zijn voorganger de 328itouring.. achteraf realiseer ik wat ik die 20 jaar heen en weer naar school golf muziekles voetbal en knutselclub brengen en halen van 3 kinderen aan enorme hoeveelheden brandstof er gedachteloos doorheen gejaagd heb. die electrische auto heeft zichzelf alleen al afgelost door de uitgespaarde benzine reparaties/onderhoud en wegenbelasting..
@Smoelensmid | 04-12-22 | 13:45: Met de huidige energieprijzen is electrische rijden duurder per km dan benzine/diesel. '
Die i3 rijd volgens de specs 17kwh per 100km. KWH kost nu 80 cent.
100km is 14 euro.
Pakken we een geile BWM X4, meer ruimte en meer auto dan die I3.
6L/100km*1,70 euro = 10 euro.
Wees blij met die saldering van je zonnepanelen want op papier zijn ze meer een last dan een winst voor het electriciteitsnetwerk
@Smoelensmid | 04-12-22 | 13:45: Ik ben ook dagelijks blij met mijn i3.
PV installatie zal worden uitgebreid, zodat ik meer met infrarood kan verwarmen. Mijn huis is moeilijk te isoleren dus een warmtepomp zal ik niet snel rendabel krijgen.
En inderdaad, de elektrische auto is is gewoon goedkoop in gebruik mits je het een beetje slim aanpakt.
@N00tje | 04-12-22 | 13:54: Dat is alleen maar het verbruiik, mijn i3 hoefde niet energie vretend gelast geperst meerlagig gespoten getectyleerd en verzinkt is helemaal energie neutraal met wind en waterkracht gemaakt zelfs , kan geen fossiel bak tegenop. jalopnik.com/the-bmw-i3-is-officially...
@Andersdenkend | 04-12-22 | 13:54: Hoor ik daar dat je ook in een ouder huis woont , dan moeten we de koppen misschien maar eens bij elkaar steken binnenkort;)
@N00tje | 04-12-22 | 13:54: Maar die salderingsregeling is er wel, dus is het gewoon goedkoper.
"want op papier zijn ze meer een last dan een winst voor het electriciteitsnetwerk"
Dat komt natuurlijk doordat we een achterlijk regering en "marktwerking". Iedereen weet dat het net onder druk staat op zonnige dagen. Als mensen overdag meer elektriciteit zouden gebruiken, zou dat probleem veel minder spelen. Desondankt word mensen nog steeds geadviseerd om te wassen op (goedkope???) nachtstroom. Laat de mensen overdag wassen etc en de PV druk op het netwerk neemt af.
@Smoelensmid | 04-12-22 | 14:01: Ik geloof ook niet dat we zo ver van elkaar af wonen. Met vliegveld Beek ergens tussen ons in.
@Andersdenkend | 04-12-22 | 14:02: He, Andersdenkend, kom ik je hier weer tegen. Je wenste mij onlangs sterkte met mijn oogoperatie waarvoor nogmaals dank. Eerste operatie inmiddels achter de rug en moet zeggen valt inderdaad alles mee. Ga nu lachende naar de volgende operatie voor mijn andere oog. Ik had voor de operatie nog 15 a 20% zicht (dus dat is bijna blind), maar na operatie eerste oog weer 100% ontiegelijk helder zicht door dat oog. Kan weer normaal TV kijken, computeren en kleine lettertjes lezen. Er gaat inderdaad een weer een wereld voor je open. Dit wilde ik je toch nog even laten weten. Als amateurfotograaf is het lastig om foto's te bekijken en te bewerken maar gaat al weer fantastisch. Nogmaals dank voor de belangstelling.
@Andersdenkend | 04-12-22 | 14:03: nee your kidding;) Jij Geverik misschien?
@Andersdenkend | 04-12-22 | 14:03: die BMW i3 is dat een rode i3S dan weet ik wel war het is ;)
@Smoelensmid | 04-12-22 | 15:43: Meer in het Maasdal. Eigenlijk is het "niets". Maar als je dat omdraait heb je een leuk maasdorp.
@Andersdenkend | 04-12-22 | 17:01: Dan moeten we ooit maar eens een espressootje doen bij de lokale boulangerie;) Ik kom er best regelmatig doorheen op weg naar mijn Fishmonger in Bilzen-Stokkem.
Had het maar echt met klimaat te maken. ze hebben dadelijk alles onder controle. Je financieren met programmeerbaar geld, hun bepalen wanneer jij je persoonlijke vervoer mag gebruiken. en als je vervelend bent (boeren, boze burgers) Dan blokkeren ze gewoon de hele handel. Dat is waar D666 en nog een paar clubjes op uit zijn.
Als BBB gelijk heeft dat er maar voor 11 weken een wereldvoedselreserve is dan kun je dit ook plaatsen. De planeet is te vol en wordt nog voller. Dat betekent gouden financiële tijden voor de superjachteneigenaars, maar rantsoenering voor ons.
Door globalisering hebben zij door concentratie van goederen - slechts enkele punten in de wereld per goed - bijna alles per land schaars gemaakt, en waar overschot in is dit puur voor de export gereserveerd. Geen land heeft zo nog een beetje een positie in de wereldhandel. Met "de slimme stad" is de rantsoenering dan een feit.
@zeurmachine | 04-12-22 | 13:24: "11 weken een wereldvoedselreserve" Wij zijn de tweede op de lijst van export, draai onze boeren vooral de nek om dan hebben niet alleen wij meer honger. Voedsel word schaars gemaakt, want vlees en trekkers die je groente van het land halen zijn zo schadelijk voor de natuur, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
@Muxje | 04-12-22 | 13:34: Neee!!
@Muxje | 04-12-22 | 13:34: Ik heb een beter plan, eerst luister je deze: www.youtube.com/watch?v=EVDYmBrl02Q En dan probeer je het opnieuw met een andere opbouw en woordkeuze. Opgeven doen we niet aan Mux!
@keistad | 04-12-22 | 13:30: Ja , maar de veganisten vreten toch ook van het land waar de stront op ligt ?
@gebochelde | 04-12-22 | 13:52: Is ook niet genoeg van als er geen boeren zijn. Meer een smoes om de tekorten te creëren "we gaan over op klimaatneutraal voedsel" Dat was met je elektriciteit ook zo en kijk waar we nu zijn, niet genoeg voor iedereen, prijzen door het dak (hopelijk lagen er geen zonnecellen op) en vervolgens besparende maatregelen die in jou vrijheden snijden. Gaat op het gebied van voedsel niet anders worden. Een paar wijze woorden:
www.youtube.com/shorts/FexnZahxE7Y
@gebochelde | 04-12-22 | 13:52: Daar hebben de meest devote veganisten al projecten voor.
De toekomst is waterstof!
Hmmm heeft u een putje gevonden?
Waterstof is op aarde altijd gebonden aan andere elementen. En is hier dus een energiedrager, geen energiebron. Om aan bruikbare waterstof te komen kun je twee dingen doen:
- lostrekken uit water
- lostrekken uit koolstofketens
Het eerste kost veel elektriciteit. Dat levert dus precies hetzelfde probleem als hier geschetst. Het tweede heeft CO2 als afvalproduct.
Heeft shell niet de meest belangrijke patenten in handen? Die willen olie/brandstoffen verkopen of op zijn minst net zoveel verdienen aan waterstof. Ik denk niet dat we veel moeten verwachten uit de waterstof hoek.
Ah de waterstof mythe.
@keistad | 04-12-22 | 13:37: Heel veel.. het is bi de RWTH een komen en gaan van nwe testmodellen en de 400 Shell tankstations vliegen als paddestoelen uit de grond cleanenergypartnership.de
@Smoelensmid | 04-12-22 | 14:02: schieten uit de grond ;)
@keistad | 04-12-22 | 13:37:
Shell wil in Qatar de 4 Hs van CH4 afplukken. Eerste stap levert 4 Hs en CO, de tweede stap maakt van H2O en CO... 2 Hs en CO2. Heel populair, flink daarna komt pas ouderwetse elektrolyse. Raad eens wat het goedkoopste is?
@Louter Leuter | 04-12-22 | 14:24: Ongetwijfeld ouderwetse elektrolyse. Veel plezier mee gehad in mijn jeugd, bakje water met wat zout, twee koperdraden erin met wat staalwol erop en aansluiten op een redelijke accu. Even wachten en vervolgens een aansteker houden bij het gaatje in de deksel die dan tegen het plafond vloog.
Iedereen aan de elektrische auto vanwege milieu en zo, maar vervolgens dat gaan verbieden als er geen stroom is. Nee, zo krijg je echt draagvlak in de samenleving.
Dus toch maar een auto op waterstof kopen straks.
Het draagvlak voor electrische auto's is alleen te vinden bij managers in bedrijven die goedkoop een leaseauto kunnen rijden, gratis via de zaak kunnen opladen en tot voor kort 0% bijtelling hadden.
Het draagvlak zal daarom ook niet echt meer toenemen.
@TonAlias | 04-12-22 | 13:24: Ja managers , alleen al Amazon heeft 1000 elektrisch bestel Vitos rondrijden mijn post en DHL komen ook elektrisch en zero emission voorgliden en nu ook al de apotheek Essent en enexis hier.... het gaat zo onwijs snel allemaal.. zelfs mij meest conefssionele vrinden als de notaris die er niets van moest hebben heeft nu een E mini gekocht voor zin vrouw .. zijn eigen 5 touring gaat de weg niet meer op, elke dag wil hij in haar auto rijden tegenstanders worden voorstanders heel snel!
"zoals bijvoorbeeld beroepsuitoefening, boodschappen, doktersbezoek et cetera."
Oké geen rijverbod dus.
Voetbalpapa's in de gordijnen. Dat dan weer wel.
@horsteknots | 04-12-22 | 13:13: Voetbalpapa's en hockeymama's pakken maar de sjoemeldiesel.
Maar ze hebben in Zwitserland toch witte energie? Of ben ik nu racistisch?
De groenen in Oostenrijk zijn tegen witte energie, want niet duurzaam genoeg. Zou me niet verbazen als dat ook in
@bergsbeklimmer | 04-12-22 | 14:10: Zwitserland zo is
Des te meer mensen, des te meer ge- en verboden. Knoop er in.
De energietransitie zoals die nu plaatsvind is wel een beetje een kip - ei verhaal.
Waarbij de vraag is: wat was er eerder? Het gebakken ei of het ei?
De klimaat en energie fanatici zeggen: eerst was er de wens een gebakken ei te hebben, toen ontstond het ei.
Het prachtige merk Alpenkreuzer, al dan niet met hulpmotor, maar te belazerd om zelf te fietsen.
Zwitsers. Punctualiteit en dan dit aankomende trauma. Hebben ze daar geen NS of zo?
Die heet de SBB.
Fietsen die lui met een vouwwagen?!? Apart.
@Dr. Blechtrummel | 04-12-22 | 13:49: Blijkbaar hebben ze daar nog nooit van een bakfiets gehoord? Speaking of black-outs, ergens mis ik mijn heerlijke Opeltje nog steeds. Wat een kar.
Snif.
@oh no | 04-12-22 | 13:45: De gerenommeerde aannemer hier in de briljant van de IJmond?
Yeah right.
"Maar kan daar ook een keer iemand anders over nadenken dan een duurzaamheidswethouder van GroenLinks met een 220v-stekker in haar kont?"
Gezien de output kan het hooguit een knoopcel batterijtje zijn.
Een meevaller, het is tegenwoordig 230 Volt.
En "niemand" (binnen vak K) die dat nou zag aankomen.. we zijn officieel een 3e wereld continent geworden.. "down going market" en hoever dat is nog maar afwachten
Het netwerk doet 90% vd tijd niks... met load balancing kan dat dus prima.
Het afgebeelde type stopcontact is al sinds 1996 niet meer toegestaan voor nieuwbouw.
Maargoed, beter 1 diesel vervangen door een fiets dan 10 diesels door 10 teslas...
Electrische fiets? Mag dat dan wel?
Kul. Het netwerk moet leveren wat er gevraagd wordt. Zodra jij de waterkoker aan zet, moet in de centrale iets harder geduwd en getrokken worden tegen en aan de electronen. De kunst is om de frequentie te behouden. Zo'n drie jaar geleden viel in het VK een groot windturbine park uit, en toevallig kort daarna (dus niet gerelateerd) een centrale. Heel Anglia had daarna een dag lang geen stroom. In Greenwich staat een GAScentrale van de Underground stand-by, om bij te springen zodra het netwerk het niet meer aan kan.
@Louter Leuter | 04-12-22 | 13:20: Dat is dan een waterkoker, je vraagt je bijna af hoe ze dat ooit deden op wasmaandag. Het thuis opladen van mijn auto gebeurt met minder stroomsterkte dan mijn wasmachine en droger bij elkaar;)
Als je auto oplaadt met minder vermogen dan de wascombi dan heb je een actieradius tot het eind van de straat.
@Bakkeleures | 04-12-22 | 13:41: Of je laat hem wat langer aan het stopcontact hangen.
@Smoelensmid | 04-12-22 | 13:27:
een tesla laad met 3x16A in 8-10 uur op.
Een normale wasmachine/droger trekt 16A per stuk.
Als uw auto dus minder dan dat trekt is de oplaadtijd tussen de 24 en 30 uur voor een volle accu.
U rijd weinig met de auto... of u heeft een grote wasmachine
@N00tje | 04-12-22 | 14:00: Ik heb een 5x kleinere accu dan een Tesla laad op met een 16A groep 3500 watt in 6 uur en de 20kW accu vol, vaak is ie maar half leeg als ik terug kom dus in drie uurtes weer opgeladen.. ik heb het zo geregeld omdat de auto dan nooit meer trekt dan de 42 zonnepanelen kunnen opleveren .. dus maximaal profijt en zonder salderen;)
90% hahahaha. Zwitserland importeert vrijwel alle electrische energie. Dat is een probleem bij laag aanbod. Auto's opladen doet men inderdaad in de rustige nachturen of wanneer er veel zonne-energie is. Dat zouden we in Nederland ook moeten doen. Altijd.
Mwoehoehaha!
*Batterijen hamsteren gaat*
Die ondernemers mogen dan toch gewoon blijven rijden in het elektrische wagentjes?
Komt mooi uit voor Tesla.
Een beetje ondernemer levert terug, mijn overbuurman heeft alleen al 168 panelen liggen, denk toch niet dat ie de hele dan aan het Tesla laden is ;)
@Smoelensmid | 04-12-22 | 13:30: en wie wekt de stroom op als de zon niet schijnt en er geen wind is?
@DePsych | 04-12-22 | 14:37: ik heb zelf ook zonnepanelen en rijd en verwarm elektrisch denk volgend jaar een thuisaccu erbij die worden al rap goedkoper en beter mischien nog wat panelen erbij en ik lach me ziek met deze stroomprijzen net fiscaal effe bekeken kost me nagenoeg niks op deze manier en nee geen cent subsidie gehad hoor heb wel het geluk dat ik grote stroomaansluiting en erg veel dak heb. Ik ben geen groendenker hoor maar vind het wel ontzettend prettig elektrisch rijden en gasloos leven.
@marcel69 | 04-12-22 | 15:34: O ja nog effe 190 euri stroomcompensatiesubsidie of zoiets gehad ik lach me ziek schijnt volgende maand ook weer te komen lekker op vakantie naar cyprus.
Terzijde vind ik die energiecompensatie belachelijk het zou verplicht gebruikt moeten worden door de ontvangers om energiezuiniger te worden bv. dmv. tegoedbonnen voor isolatie te besteden bij de gamma/karwei/praxis
@marcel69 | 04-12-22 | 15:34: Je lijkt smoelensmid wel;)
@DePsych | 04-12-22 | 14:37: De powerwall, Ik heb zelf geen kerncentrale he.. en een strak regime van de grote verbruikers inschakelen bij mooi weer , anticiperen dus. genoeg voorbeelden www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt... www.byak.de/planen-und-bauen/projekt/...
REAGEER OOK