Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat begraaft het CDA onder hun telefoonverbod?

Oproep gemist

Man zonder bereik

Wat is het verhaal dat het CDA vandaag probeert te verbergen? Mag het niet gaan over het feit dat de rest van de coalitie de puinhopen van Jetten moet repareren? Het WK-duel tussen Duitsland en Japan? De baby van Tess Wester (nog gefeliciteerd, red.)? Of praat de voormalige boerenpartij vandaag liever niet over de stopbonus voor boeren? Niet dat het echt uitmaakt wat het CDA daarvan vindt; als we de peilingen mogen geloven zitten alle boeren toch al bij BeeBeeBee. Maar als het CDA met een dusdanig onzinnig betuttelend plan komt als een nationaal mobieltjesverbod op scholen, moet dat zijn om de aandacht af te leiden van andere onderwerpen. Ze kunnen toch niet serieus menen dat het landelijk verbieden van iets dat de scholen indien nodig nu al zelfstandig kunnen verbieden, een taak van de politiek is? Alsof de Tweede Kamer dadelijk gaat bepalen hoeveel stickers Pietertje voor zijn kleurwerkje krijgt, omdat ze blijkbaar vinden dat scholen helemaal niets kunnen. U gaat ons niet vertellen dat Kamerlid Réne Peters (zie hierboven met zo'n afleidende telefoon tijdens zijn werk) serieus dacht dat het land dat geteisterd wordt door een crisishoeveelheid aan crisissen momenteel behoefte heeft aan dit soort nutteloos geneuzel in de marge. Nee, deze verspilling van ambtenarentijd kan alleen maar als doel hebben om de aandacht af te leiden. Maar wat...? Oh shit, wat heeft Hugo nu weer gedaan?
UPDATE: Nu al met de grond gelijk gemaakt

Reaguursels

Inloggen

Dingen zijn op de meeste scholen al verboden (tijdens de lessen). Probleem is dat handhaving door docenten niet gedaan wordt.

docks | 23-11-22 | 17:24

Ha ha, Een zoon van een kennis van mij heeft het lef niet zijn telefoon mee de klas in te nemen. Klasgenoot overkwam het volgende:
Hij was vergeten het geluid uit te zetten en de telefoon ging af. Leraar stond onmiddellijk naast hem en "zij geef maar hier". In plaats van hem in belag te nemen beantwoorde hij het gesprek en schold de andere kant helemaal onderste boven. Hoe haalde hij het in zijn / haar hoofd de debiele asociale vriend tijdens schooltijd te bellen enz enz. Daarna verbrak hij de verbinding en beloofde dat hij zijn telefoon VOLGENDE WEEK na de les terug zou krijgen. Was een goede les voor heel de school. Verhaal ging rond als een lopend vuurtje.

Olieboer | 23-11-22 | 13:56 | 1

Hoe heette die leraar, Matthijs v. N?

Harrie-Couvert | 23-11-22 | 17:49

Telefoon; functie elders

stipjes | 23-11-22 | 13:56

Laten we beginnen met een mobieltjesverbod en aanwezigheidsplicht in de kamer en kabinet. Misschien dat ze dan een keer op letten daar.

High speed duck | 23-11-22 | 13:03

Je maakt ermee scholen belachelijk alsof ze het zelf niet kunnen regelen. Veel scholen verplichten de smartphones in de kluis te doen tijdens de les.
Hiernaast denk ik dat leerlingen juist moeten leren omgaan met tijd op telefoon, je moet niet willen dat een overheid zich overal mee gaat bemoeien. Zie China vandaag en de Apple medewerkers die de fabriek worden ingeslagen omdat ze protesteerden omdat ze hun beloofde bonus niet kregen.

Jan, Leiden | 23-11-22 | 12:24

Begin maar eens met het belonen van het 'vrijwillig' dempen van alle meldingen audio én visuele. Dat creëert een zee van rust in de ruimte en je hoofd. Ik laat me niet meer (af)leiden door al die 'dwingende' pingeltjes. Neem de regie over je eigen leven weer terug.

Harrie-Couvert | 23-11-22 | 12:17 | 2

Goed advies!

Jan, Leiden | 23-11-22 | 12:25

Graag gedaan!

Harrie-Couvert | 23-11-22 | 12:26

Deze kandidaat wil op een mooie plaats op de kandidatenlijst komen voor de volgende tweede-kamerverkiezingen. Op zijn minst moet je dan media-aandacht hebben gescoord (en Geenstijl hebben gehaald); hoe dan ook. Dat is dus gelukt.

Leoverig | 23-11-22 | 12:13 | 1

Staat hij straks vijfde, haalt het CDA maar vier zetels. Alle moeite voor niets.

MAD1950 | 23-11-22 | 12:31

Als ze dat kleuterklasje in Den Haag er ook maar onder laten vallen.

laatmijmaareffe | 23-11-22 | 11:58 | 1

Iets met splinter, balk.

Harrie-Couvert | 23-11-22 | 12:07

CDA leeft nog in de vorige eeuw. Scholieren lopen vaak vanuit school verplicht met een laptop of een Ipad. Hoe ga je dat dan regulieren. Doe was aan geloof gebonden onderwijs als je lef hebt.

Tjemig | 23-11-22 | 11:55

Misschien is de afleiding vanwege het debat dat vandaag plaatsvindt over de digitale euro?

hotbrasil | 23-11-22 | 11:50

De landelijke politiek mag van mij best iets vinden over hoe e.e.a. er op scholen aan toegaat en daar regels voor opstellen. Blijkbaar kunnen scholen zelf de kwaliteit van het onderwijs niet meer waarborgen (omdat ze al decennia onderhevig zijn een overvloed aan links tot extreem linkse bestuurders, managers en onderwijzers die regels, discipline, prestaties meten en iedere andere vorm van beperking van de individuele vrijheid en gelijkheid van leerlingen het liefst zien verdwijnen).

snakedogman | 23-11-22 | 11:37

Waar zijn de nonnen gebleven met de twijgjes die rode striemen maakte op je uitgestoken handen?
Die dames wisten pas hoe je een kind in het gareel bracht.

Sjeintje | 23-11-22 | 11:32 | 9

@Sjeintje | 23-11-22 | 12:30: Er is geen enkel argument om geweld tegen kinderen te rechtvaardigheden. Er kunnen talloze redenen zijn waarom het voor een kind moeilijk is om de aandacht bij de les te houden. Neemt u de telefoon af dan gaan ze naar buiten kijken. Het is aan de docent om zo'n kind te begeleiden. Helaas krijgen docenten daar tegenwoordig vaak niet de tijd voor.

Red shirt | 23-11-22 | 12:35

@Red shirt | 23-11-22 | 12:35:
Volledig eens. Goede vriendin van mij is al 2 decennia lerares op een school met voornamelijk kinderen met een rugzakje.
Maar daar is steeds minder tijd voor en steeds groter wordende klassen met bijkomende druk.
Plus nog wat anderen redenen...

Sjeintje | 23-11-22 | 12:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Mobieltjes in de klas, pizza's in de tas. Misschien moeten ze de Oost-Aziatische methodes toepassen in Nederland, gaan die kinderen eens wat van opsteken in plaats van een ander te steken.

Adriel | 23-11-22 | 11:24

Ja! De 900.000 nieuw te bouwen woningen die niet of niet op tijd gebouwd kunnen worden!! Ookal ligt daarin eigenlijk een rol voor het gehele kabinet weggelegd.

Een bedachte strategie moet ook waargemaakt en realiteit kunnen worden. Iets wat Putin tijdens de invasie van Oekraïne was vergeten, maar ons favorietje Hugo blijkbaar ook m.b.t. bouwplannen (?)

Nederlandop1 | 23-11-22 | 11:17

Goed idee, maar geef zelf het goede voorbeeld. Geen mobieltjes in de tweede kamer. Als je iets wilt opzoeken of als er iets dringends is, dan doe je dat maar via de bode.

Arnold Layne | 23-11-22 | 11:16 | 1

Rules for thee, but not for me.

Adriel | 23-11-22 | 11:20

Ik vermoed dat niet alleen de gemeenten verplicht worden asieleisers op te nemen, maar dat alle AOW'ers met meer als twee kamers, ook een gezin met vijf kinderen in de derde kamer moet onderbrengen. Verkocht wordt het van hugo als "ouderenzorg". De oudjes zijn niet meer zo alleen enkrijgen iedere morgen thee.

jan huppeldepup | 23-11-22 | 11:12

scholen zijn al helemaal gedigitaliseerd: agenda, roosters via magister, opdrachten via classroom, mail, alles staat al op de telefoon van de kinderen. Erg handig om dat dan weer af te pakken.

Dat ie tijdens de les niet gebruikt wordt lijkt me normaal, maar daarbuiten?

141535979 | 23-11-22 | 11:08 | 1

Tel daarbij op dat de moderne paps en mams te pas en onpas wil kunnen bellen, sommigen zetten zelfs de continue track & trace aan, maar wil zo'n kid naast de lasten ook wat lusten van het apparaatje is het ineens een probleem.

Dat volwassenen er zonder echte kennis van zaken vanaf de zijlijn wat van zitten te vinden ipv gewoon hun werk te doen, dat is het probleem.

Iedereen denkt nu dat ze zelf 100% van de tijd zaten op te letten, ipv te klooien, tekenen en briefjes door te geven.

Sjors W. | 23-11-22 | 11:59

Manmanman.
1. Scholen kunnen en doen dit zelf.
2. Scholen maken ook gebruik van het feit dat leerling op hun telefoon zaken kunnen opzoeken etc. voor hun opdrachten in de klas.
3. Kom eens uit 1956 naar 2022, stelletje fossielen.

JanVergoor | 23-11-22 | 11:06

En dan die overspelige D'66er die het woordje Raadsheer wil schrappen uit de Nederlandse taal. Ook iemand die hoofd- en bijzaken goed kan scheiden in tijden van crisis.

Giotto | 23-11-22 | 11:03

Gelukkig zijn alle overige problemen in Nederland al opgelost door dit uiterst daadkrachtige kabinet opgelost en kan het kabinet zich nu richten op deze zeer dringende zaken....

Swaffelkaffert | 23-11-22 | 11:00

OK, ik wil wel de toegangspoortjes maken voor de scholen en een app om te zien of er mobiele telefoons in de klas zijn. Voor 150 miljoen euro, over 10 jaar klaar.

small_town_dude | 23-11-22 | 10:58 | 3

Lol... bij de NS gewerkt? ;-)

Roos | 23-11-22 | 10:59

@Roos | 23-11-22 | 10:59: Nee, bij de NS komen er dan altijd nog minstens twee jaar uitloop werkzaamheden bij.

dathoujetoch | 23-11-22 | 11:03

Social media in gezelschap.
Lekker sociaal inderdaad.

Het laat ook zien dat je mentaal zwak bent eigenlijk.
Dat je je er niet tegen kan verzetten.
Een slaaf van domme pingeltjes.
Dat een Zuckerberg en Whatsapp je hersenen bestuurt
Ongeschikt.

AdvocatusDiaboli | 23-11-22 | 10:57 | 2

Sad but true.

Cunts-en-kitsch | 23-11-22 | 11:14

Waarom heb jij nog steeds een Zwitsal?

Adriel | 23-11-22 | 11:23

Wim Kok had destijds nogal pc problemen met iets simpels als een muisklik.
Mn pa had, tegen mijn dwingend advies in, tóch stiekem het peperdure Norton gekocht waardoor er 3 anti virus opeens op de laptop stonden, die mekaar uiteraard tegenwerken.
.
Mn broer, ook geen hoogstandje op dat gebied, had zoveel troep op zn laptop dat het ding niet wilde opstarten. Heb hem zn "Blue Screen of Death" helpen fixen (of eigenlijk zn bestanden) door een Linux opstart disk te gebruiken. Tja, niet alleen overheid en ICT, maar ménsen met hun devices; dramas.

chicago river | 23-11-22 | 10:52

Vroeger hadden we geen telefoons.
Maar op de Kapiteinschool waren weer andere regels.
Zo mocht je niet eens je harpoen meenemen in de klas!

Kapitein Sjaak Mus | 23-11-22 | 10:49 | 2

Belachelijk, ik mocht mijn klompen niet eens aanhouden.

small_town_dude | 23-11-22 | 10:54

Op de school van m’n dochter is het duidelijk.
Tellie in de kluis en anders een dagje conciërge.
Toetsweek…. Geen smartwatch, geen tellie.
Verder…..
Pak een puber haar/zijn telefoon af en je hebt de poppetjes aan het dansen.
Thuis is de regel geen telefoon aan tafel enz.
Veel verder moet je niet gaan hóór, tenzij je een bak zeik over je heen wilt.
Ik vind het niet de moeite waard om er telkens ruzie over te maken met m’n pubermoppie.
CDA denkt kennelijk te scoren met een onzin regel.
Laat het aan de scholen over.
Verbod of geen verbod, die discussie is er sowieso wel en de leerlingen met de grootste bek zullen zich nooit aan regels houden.
Diverse jongens zijn geschorst vanwege vuurwerk op en rond het schoolplein.
Ondanks waarschuwingen via ouders en leerlingen.

Ruimedenker | 23-11-22 | 10:46 | 1

Inderdaad, moeilijke is het niet.
Wij mochten niet blowen op het schoolplein of roken in de klas, de leraren mochten dat tweede helft jaren 70 nog wel.
Tijden veranderen.

Ray Skak | 23-11-22 | 10:49

Begin naar ff met een verbod in de 2e kamer zelf, godnogantoe.

Gen. Maximus | 23-11-22 | 10:44

Ik las laatst van een Amerikaan die zijn kinderen een paar dollar gaf voor elk boek dat ze lazen. Het had hem al 160 dollar gekost dit jaar. De kinderen dachten dat ze hun vader makkelijk geld aan het aftroggelen waren, maar de vader vond het zijn
beste investering ooit.

small_town_dude | 23-11-22 | 10:41 | 3

Mooi verhaal.

Roos | 23-11-22 | 10:52

Je kind leren zelf te ontdekken en de liefde voor lezen bij te brengen is heel belangrijk. Ook jongelui die graag een praktisch beroep leren moeten beseffen dat ook zij veel zullen moeten lezen.

Red shirt | 23-11-22 | 10:55

Heel oud verhaal, zeker 100 jaar.

Aleon | 23-11-22 | 12:09

Ben ook wel enigzins verslaafd aan mijn mobiel, maar never in gezelschap. Erger me een ongeluk aan al die mensen met oortjes in, die hardop tegen zichzelf lijken te praten maar dan blijkbaar een heeeel belangrijk telefoongesprek hebben, die zo belangrijk is dat iedereen het moet horen.

Mallenmoe | 23-11-22 | 10:41 | 4

Ik kan dan weer niet tegen van die mensen die hun telefoon horizontaal voor hun gezicht of naast hun hoofd houden, en dan het gesprek op speaker hebben staan. Buiten op straat. Snappen niet hoe een telefoon werkt blijkbaar?

snakedogman | 23-11-22 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat niet gebeuren. Mobieltjes zijn essentieel voor de verplichte digitale identiteit die opgebouwd wordt, en essentieel voor de CBDC en vaxx planning. Je mag straks nergens meer heen zonder dat kreng in je handen.

marcoplarco | 23-11-22 | 10:39 | 1

En vooral de digitale munt! Volgens Kaag kunnen we niet zonder.

Rdock | 23-11-22 | 10:46

Nog een paar jaar en de drie "bloedgroepen" in het CDA - rooms, hervormd en griffermeerd - hebben elk 1 zetel in de Tweede Kamer.

J.P.Drapeau | 23-11-22 | 10:38

Afleiding... afleiding... afleiding van de echte problemen, waar het eigenlijk over zou moeten gaan in dit land. De hypocrisie ten top en de reden dat ze -de politiek- het daar vooral niet over willen hebben.

Paaldanseres | 23-11-22 | 10:38

Een kennis vertelde dat haar dochter van 15 geen sociale media op haar telefoon mag.
Daar wordt streng op toegezien.
Ik vroeg, heeft ze er geen last van dat ze de enige is, hoe werkt dat in de groepsdynamiek?
Moeders antwoordde dat ze niet wil dat haar kinderen worden gebrainwasht.
Interessant.

Roos | 23-11-22 | 10:37 | 8

@Roos | 23-11-22 | 11:39: Een kind kan zoveel willen. Social media is vergif voor kinderen (ook voor volwassenen trouwens), zeker voor meiden (die worden allemaal depressief omdat ze nog onzekerder worden over hun lichaam dan ze normaal al zijn door alle "influencer" accounts die ze gaan volgen). Voor je het weet gaan ze they/them pronouns gebruiken.

snakedogman | 23-11-22 | 11:45

@snakedogman | 23-11-22 | 11:45:
Toch is ze daar voor afsluiten de moderne equivalent van ze in een toren opsluiten met een spinwiel.

Sjors W. | 23-11-22 | 12:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Stuiptrekking van een splinter partij.

Openstijl | 23-11-22 | 10:34

Laten we een proef doen. Een jaar lang een aantal scholen met een verbod, en een aantal scholen (vergelijkbare) zonder verbod. Aan het eind van het jaar kijken we naar de gemiddelde cijfers/scores.

small_town_dude | 23-11-22 | 10:31 | 1

Slecht idee. Je kan met gemak al slecht presterende scholen uitzoeken waar ze de mobiel mogen houden zodat de conclusie het gewenste resultast geeft dat het werkt.
Je zou kunnen vergelijken met eigen resultaten van voorgaande jaren bij een verbod. Maar wat er al in het artikel stond, er zijn als scholen met een zero tolerance beleid. Dus er kan al vergeleken worden of het helpt met voorgaande jaren qua verbetering.

General Dripple | 23-11-22 | 10:36

Doet me denken aan een bekende van me. Ging werken in Spanje. Tijdens een vergadering zit heel die groep te bellen, te skypen en wat al niet met hun foons. Dus die kennis dacht, nahja, k heb wel trek, en pakt een broodje. Vervolgens staren 30 paar Spaanse ogen hem aan, en er werd gezegd: : " [naam], wat DOE je in godsnaam! Je gaat toch niet een broodje eten tijdens de vergadering!!1!" Hij was verbijsterd, want de rest van de groep ging vrolijk verder met bellen, appen, skypen en wat al niet ;-))

chicago river | 23-11-22 | 10:31 | 2

In Spanje zit werkelijk iedereen de hele dag aan zijn mobiel.

gato | 23-11-22 | 10:35

Ik ben voor meer regels. Hoe meer hoe beter en hoe sneller dit land naar de kloten gaat. Geef het een beetje tijd.

F. Jacobse | 23-11-22 | 10:27 | 1

Ik wilde de regel invoeren dat je als kabinet/kamer alleen een nieuwe regel mag invoeren als je twee oude regels schrapt.aar dat is reparatie van het huidige systeem. Jpuw plan werkt beter om het systeem af te breken.

Sjors W. | 23-11-22 | 10:46

Zodra de aandacht maar heel even verslapt of het mentaal iets van inspanning gaat kosten naar iets anders kunnen zappen of klikken.
En dan steeds chagrijniger en verveelder worden, want het wordt nooit echt leuk.
Kan toch nooit goed zijn voor je grijze cellen.

Dat zou wat zijn bij sport. Een voetballer die na elke 10 seconden maar eens wat anders gaat doen.

AdvocatusDiaboli | 23-11-22 | 10:26 | 2

"Een voetballer die na elke 10 seconden maar eens wat anders gaat doen." Eeeeeh Anthony?

small_town_dude | 23-11-22 | 10:47

Onzinnig voorstel. En ook een hoop onnozele tegels onder dit artikel.
Mijn ervaring is dat, op de scholen die ik heb bezocht ivm schoolkeuze voor mijn kind, mobieltjes voor iedere les ingeleverd moeten worden in speciale 'lockers' dan wel hangzakken aan de muur. De mobiel gaat daardoor niet mee de les in. Wordt je erop betrapt hem toch mee te hebben genomen, mobiel kwijt tot einde dag.

Dus die afleiding tijdens de les valt wel mee.

Ze moeten eens iets doen aan mobiels in de Tweede Kamer. Het lijkt wel alsof er niemand meer aandacht heeft voor de sprekers en er daardoor nooit meer een normaal of echt debat gevoerd kan worden.
Begin daar eens mee.

-PR- | 23-11-22 | 10:24 | 1

Juist. "goed voorbeeld geven" , in de tweede kamer wordt het goede voorbeeld gegeven. Dus wat doet Nederland: wat die daar in de tweede kamer kunnen kunnen wij ook. En zie daar, de tweede kamer is representant van het volk. Zo zijn wij, bij tijd en wijle onzinnig en onnozel. We reageren er nauwelijks op, want: "wij vinden dat ook", of, "ach... eikels...." (en we kijken weer naar Walt Disney Channel huppeldepup), of "wat een hypocrieten", of "weten die gasten überhaupt wat bij ons leeft?" enz. enz.
De parlementaire democratie functioneert.

nobodiesunmighty | 23-11-22 | 10:49

Mensen die de hele dag zo´n ding in de klauwen hebben. Achter het stuur. In het café. Tijdens het sporten. In een vergadering. Zeg maar: zoals met een peuk in de smoel achter de kinderwagen. Jong geleerd, oud gedaan.

Heurtebise | 23-11-22 | 10:21 | 1

Van het weekend nog gezien, pa en ma met kinderwagen. Zo oud waren ze niet eens maar allebei flink aan het roken.

Met_baard | 23-11-22 | 11:38

Waar heb je toch last van Struikrover. Alles noem je betutteling zonder verdere argumentatie. Wat denk je wat er gebeurt als scholen dit zelfstandig willen regelen. Stijgerende ouders want 'stel dat er iets gebeurt op weg naar school'. Gewoon landelijk regelen. Oprotten met die dingen in het onderwijs. Weet je wat pas betuttelend is? Dat volwassenen tegenwoordig te schijterig zijn om pubers tot de orde te roepen en alleen maar vriendjes met ze willen zijn. We creëren weekdieren.

JJMS | 23-11-22 | 10:20 | 20

@Met_baard | 23-11-22 | 11:23: o ik ben ook zeker niet tegen die hulpmiddelen. Ik gebruik ze zelf ook. Maar ik pleit voor enige eigen basiskennis- en vaardigheden, na het lezen van het woord "weekdier". ;-)

Roos | 23-11-22 | 11:42

@Sjors W. | 23-11-22 | 11:21: ik denk weinig tot geen onderwijs in dit geval.
Maar uit onderzoek blijkt dat de navigatie aangaf de veerweg te nemen.

Roos | 23-11-22 | 11:44

@Roos | 23-11-22 | 11:44:
Waar staat dat? Ik lees alleen dat het een mogelijlheid is, de politie onderzoek heeft gedaan, het 'een noodlottig ongeval' noemt, en de conclusies daarom niet naar buiten brengt.

Sjors W. | 23-11-22 | 13:08
▼ 17 antwoorden verborgen

Afgeleid worden, bliksemafleiders...
Ik heb niets met die framing.
Niemand laat zich afleiden, dus mocht het een methode zijn, dan is die onzinnig.

Complotten voor kleuters.

Roos | 23-11-22 | 10:20

Ik bespeur een onoverbrugbare generatiekloof hiet in de panelen.
Zoals het hoort eigenlijk.

D-Fens_1963 | 23-11-22 | 10:17 | 6

M8jn Russische schoonmoeder onderhield tot aan haar overlijden op 97 jarige leeftijd met iedereen contact via haar tablet. Niets ontging haar. Mijn vader, stevig in de 80 heeft daarentegen geeneens een smartphone of tablet, en wilt deze ook niet. In zijn email-inbox op zijn laptop staan maximaal drie berichten opgeslagen als hij die nog moet beantwoorden. Daarna verwijderd hij ze. Stelt u zich eens voor... een lege email inbox.

Red shirt | 23-11-22 | 11:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Vervang liever nationaal mobieltjesverbod door discipline.

De discipline je niet af te laten leiden door social media en al die extreem korte termijn prikkels.
Het is ook nog een keer doelbewust ontworpen is om je zo goed mogelijk af te leiden met pingels en trillers en meldingen, uiteindelijk voor reclametoepassingen.
Zij verdienen geld aan jouw afleiding.

Aandacht is een beperkte hulpbron. Het is een keer op.

Smartphones zijn stoorzenders, zorgt voor voortdurende afleiding, niet alleen in de auto.
Die verbruiken aandacht.
Pubers die elkaar steeds berichtjes sturen die niets te maken hebben met de les, zoals cyberpesten dus ook.
Weg aandacht.
Weg les.
En daar gaat je belastinggeld.
En het gaat al zo lekker in ons onderwijs.
De leerprestaties gaan gewoon vooruit als je smartphones uitzet of inlevert.

Smartphones kunnen ook zinvol zijn, maar ga eens drie minuten een beeldschermtekst lezen, zonder toe te geven aan de verleiding een ander scherm te openen.
Als die andere schermen en appjes er niet zijn, komt die verleiding er ook niet.

AdvocatusDiaboli | 23-11-22 | 10:17

Interessant bericht over gebruik van smartfoons in Belgisch parlement. Software kan checken wie er afgeleid is, kunstenaar die dat aankaart. www.hln.be/binnenland/minister-die-af...

small_town_dude | 23-11-22 | 10:16

1 blik op een gemiddelde dag in de 2e kamer tijdens een debat en je weet dat zo'n verbod er nooit gaat komen.

TheGreatMachine | 23-11-22 | 10:15 | 1

Do as we say... Maar zelf het goede voorbeeld geven is er niet bij.

Met_baard | 23-11-22 | 11:05

altijd leuk, karaktermoord met oude foto's en lieden in onhandige positie.

AntiZanicz | 23-11-22 | 10:15

Landelijk verbod op mobiele telefoons op scholen is een prima idee. Nu kunnen scholen niks vanwege concurrentiedwang. Je zult zien dat de schoolprestaties omhoog vliegen.

wapster | 23-11-22 | 10:13 | 1

Schoolprestaties vliegen eerder omhoog bij het aanstellen van politiek neutraal onderwijzend personeel en onderwijsinspecties.

strawdog | 23-11-22 | 10:16

Als ze dit soort van ballonnetjes gaan oplaten dan weet je zeker dat de aandacht afgeleid moet worden.
Net zoals dat debiele idee van PvdA en GL die private verhuur van huizen wilden verbieden. Dat moest even omdat ze de pensioenwet gaan steunen.

Zapata10 | 23-11-22 | 10:12

Ik zal vast een ouwe lul zijn, maar how about een geheel verbod op mobieltjes in de openbare ruimte. Ik vind het een kwalijke sociale ontwikkeling dat mensen zombie-achtige meutes vormen die elke interactie uit de weg gaan.

obi1 | 23-11-22 | 10:11 | 1

Mijn ervaring is dat het niet persé met je ouwe lul te maken hoeft te hebben.

D-Fens_1963 | 23-11-22 | 10:15

Ik ben voor een landelijk verbod overal verbieden die tering apparaten. Het heeft echt niks goeds gebracht althans ik kan het niet vinden. Alles kan je zonder de mobiel doen gewoon beter plannen. Het geeft veel meer rust zonder een gsm en je leert om te gaan met tegenslagen. Band lek? Das dan pech ga maar lopen niemand komt je helpen.

Overtwar | 23-11-22 | 10:10 | 1

Meeste mensen bellen dan gewoon de ANWB, met dat mobieltje, wat die gele palen zijn inmiddels weg.

ReyNemaattori | 23-11-22 | 10:57

Het lijkt me heel verstandig dat op school mobiele telefoons uit staan. Het is voor leraren en docent nu al moeilijk genoeg om kinderen op de lesstof te laten concentreren.
Natuurlijk moeten scholen dit zelf regelen maar de inspectie kan dit controleren.

Red shirt | 23-11-22 | 10:10 | 2

Het is bizar dat dat uberhaupt een punt van discussie is.

JJMS | 23-11-22 | 10:15

de leerlingen zijn geobsedeerd. buiten gebruik brengen geeft zoveel heibel dat er les meer over blijft.

AntiZanicz | 23-11-22 | 10:16

Kinderen vinden het vaak leuker om tijdens de les te TikTokken dan om naar het geklets te luisteren van een verveelde, uitgebluste druiloor die z'n werk al 30 jaar zat is en denkt dat je wat aan reproductie hebt.
Zou ik ook liever gaan swipen.

Ichneumonidae | 23-11-22 | 10:09 | 3

Nu swipen ze. Ik had vroeger mijn walkman aanstaan, lag te pitten, zorg dat ik eruit gestuurd werd of was galgje / kamertje verhuur aan het spelen met een klasgenoot. De middelen zijn veranderd, het gedrag is nog identiek en daarmee de oplossingen ook.

_pacman_ | 23-11-22 | 10:13

@_pacman_ | 23-11-22 | 10:13: Erg herkenbaar. Daarbij vind ik het wel gepast om tijdens bv. een uurtje economie even naar je bitvavo-account te gaan om te kijken hoe hoog het actuele verlies is.

Ichneumonidae | 23-11-22 | 10:19

Sommige volwassenen doen er ook aan mee.
Die gaan apathisch met hun mond open voor een beeldscherm zitten staren naar bewegende plaatjes tot hun hersenen helemaal niets meer uit zichzelf doen.

AdvocatusDiaboli | 23-11-22 | 10:22

CDA zal na de volgende verkiezingen opnieuw gedecimeerd worden tot BIJ1-achtige omvang. Daarmee is landelijk CDA wel klaar, alleen hebben ze provinciaal & gemeentelijk nog volop hun tentakels op het pluche. Zie bijvoorbeeld hoe excessief een eveneens partij van het verleden als PVDA nog zit verankerd in de lokale macht.

_pacman_ | 23-11-22 | 10:09 | 1

ze waren groot door het subsidie verdelen, dit is nu overgenomen door VVD die graag huizen en auto's goedkoop houdt voor de aanhang.

AntiZanicz | 23-11-22 | 10:14

Mee eens, maar dit moeten ouders handhaven, niet scholen.

En aangezien sommige ouders het al doen en anderen niet krijg je vanzelf een tweedeling qua smartphonekinderen met mentale problemen en kinderen die dat niet of minder hebben.

HerzlichWillkommen | 23-11-22 | 10:08

Hij was het gisteren bij Op1 wel eens met Marijnissen dat we de massa-arbeidsmigratie (incl. buitenlandse studenten) moeten gaan reguleren. Niet meer luisteren naar de leugens van werkgevers over 'banenmotors' en dergelijke onzin. Die willen alleen maar spotgoedkope arbeidskrachten. En de puinhopen zijn voor de samenleving.

Zenzeo | 23-11-22 | 10:08 | 2

Marijnissen heeft het goed in de gaten. Het kwaad zit echt in de slinksliberale hoek van VoltGL tot en met VVD66.

HerzlichWillkommen | 23-11-22 | 10:09

Nog even en ze hebben genoeg aan 2 blikjes met een touwtje om met de gehele fractie te kunnen bellen.

gristen | 23-11-22 | 10:06

Hoe meer regeltjes en wetten des te minder er gehandhaafd wordt

van Dam | 23-11-22 | 10:04 | 1

Die vlieger gaat hier niet op.

R. Skickr | 23-11-22 | 10:06

Dit is wel een goeie vraag in het artikel. Had er nog niet bij stilgestaan.

vanBarchum | 23-11-22 | 10:04

Hij houdt zich niet alleen bezig met het belangrijke mobieltjesverbod hoor... hij zat gisteren aan tafel bij Op1 in een discussie met relatietherapeut Cocky Drost over het vergoeden van relatietherapie via het basispakket Zorgverzekering. Of u even extra zorgpremie wil betalen om al die hopeloos stukgelopen relaties in therapie te krijgen.
Om na een geld verslindende therapie te concluderen dat je een kerel een kl**tz*k is en je vrouw een B*tch en dat je toch maar beter kan gaan scheiden.

johnyl | 23-11-22 | 10:03 | 1

Tsss...! Relatietherapie in het basispakket? Wat een bolle onzin.
Net als die stoppen met roken programma's.
Weg uit het basispakket... kssjt!

Roos | 23-11-22 | 10:23

Dat het onderwijs zelf niks meer fatsoenlijk kan organiseren is al 30 jaar in alle grafieken te zien, momenteel zakken ze zelfs door de x-as. De politiek heeft het allemaal niet alleen laten gebeuren maar gewoon daadwerkelijk aan bijgedragen, schande. Nu iets over mobieltjes roepen... ach laat maar.

hagelkruis | 23-11-22 | 10:02 | 1

Dat krijg je als iedereen 'mee' moet en HAVO advies moet krijgen en tegelijkertijd de PABO is verworden tot een LBO-opleiding omdat de juffies anders de taal- en rekentoetsen niet halen.

_pacman_ | 23-11-22 | 10:11

Toch maar weer even laten zien waar de prioriteiten liggen hè.
Welke crisissen?
En zo’n man wordt betaald van belastinggeld.

J-van-de-Bontekoe | 23-11-22 | 10:01

Dan ook maar verbod in de kleuterklas die zichzelve Tweede Kamer noemt.

dathoujetoch | 23-11-22 | 10:00

Goed idee zo'n telefoonverbod op scholen. Het leidt de leerlingen alleen maar af. En dat gaat ten koste van de toch al matige leerprestaties.

Après toi | 23-11-22 | 09:59 | 4

Die telefoons kunnen die scholen dus zelf gewoon verbieden.
Daar heb je geen overheidsgeneuzel voor nodig.
Laat die man wat nuttigs gaan doen.

J-van-de-Bontekoe | 23-11-22 | 10:03

Absoluut waar. Het is niet aan de politiek om schoolregels op te leggen, maar het is goed om het onder de aandacht te brengen en de scholen moeten strenger zijn. Mijn kinderen zitten in Vlaanderen op school , daar mag je nog geen Rubix cube of Pokemon kaart mee naar school nemen. Een telefoon moet uitstaan - anders een dag kwijt

small_town_dude | 23-11-22 | 10:03

Volgens mij snap jij heel weinig van onderwijs. Nou heb ik toch aardig wat jaartjes voor de klas gestaan in het VO en een verbod lijkt mij totaal onnodig. Waarschijnlijk zelfs contraproductief. Repressie gaat in iedere geval niet werken als motivatie.

de visser | 23-11-22 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Ze moeten die mobieltjes ook maar eens verbieden in de Den Haag.
Het gros is daar namelijk nooit bij de les en voeren geen fuck uit, stelletje kakzakken.

loekdeleeuw | 23-11-22 | 09:59

Juf op de radio vanochtend...

Eerste klas levert ze nog gewillig in ... Vanaf daar is het drama...

Ik wens ze veel succes met handhaven....

neonreclame | 23-11-22 | 09:59 | 5

@neonreclame | 23-11-22 | 10:14: Dan ook buiten blijven. Jammer dan, geen diploma aan het eind. Waarom uitzonderingen maken voor telefoons? Hoofddeksels mogen ook niet in de klas, eten mag ook niet in de klas. Zet het in het schoolreglement en als het de ouders niet bevalt sturen ze de jonge gast maar naar een andere kutschool.

small_town_dude | 23-11-22 | 10:20

@small_town_dude | 23-11-22 | 10:20:

Ik ben het gerust met je eens... Noem alleen de dingen op die je ongetwijfeld tegen zal komen...

Stop dat ding in je ondergoed ofzo en je hebt als school helemaal niks meer in te brengen...

Ok, waar betrapt, klas uit en op de blaren zitten....

neonreclame | 23-11-22 | 10:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een draak van een idee. Dit verbod komt er echt niet.

Dameskonijn | 23-11-22 | 09:58

Vorige eeuw zei het CDA nog: We run this country.

Dat is al even niet meer het geval en ja, je wilt toch in het nieuws.

Ichneumonidae | 23-11-22 | 09:58 | 1

eentje zei: We are a country of undertakers.
Ja, van hun eigen begrafenis zo te zien.

small_town_dude | 23-11-22 | 10:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl