Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volendam schrapt Zwarte Piet 'voor de veiligheid'

Daar gaan we weer

Iemand een oliebol?

En weer valt een bastion van traditie voor de immer voortschrijdende mars van de vooruitgang. Deze keer is het Volendam die de zwarte schminck aan de wilgen hangt, maar niet op verzoek van de inwoners. "Wij bevinden ons op dit moment in een spagaatpositie tussen het landelijke beleid en een deel van de lokale wensen. Met het oog op de waarborging van de veiligheid zijn we genoodzaakt een aanpassing te doen. De kleur van de Pieten wordt aangepast naar de huidige standaard." De verzoeken tot verandering kwamen niet altijd even vriendelijk, maar het drammen, dreigen en treiteren had succes. "De sfeer rondom het Sinterklaasfeest wordt ieder jaar grimmiger en onze vrijwilligers worden zelfs bedreigd. Als gevolg zijn vrijwilligers die zich al jaren inzetten voor het Sinterklaasfeest afgehaakt." En zo gaat ook Volendam komende intocht aan de roetvegers, regenbogers of stroopwafels in de hoop dat de agressieve demonstranten dit maal stilletjes hun huis voorbij rijden en ze een jaartje geen doodsbedreigingen in hun schoen vinden. Intimidatie en onaangekondigde demonstraties vieren de overwinning en zo is de toon gezet voor de feestdagen. Nu al zin in de Kerst. 

Reaguursels

Inloggen

..en plots is het geen keuze of debat meer, maar buigt men voor een paar oproerkraaiers. Ooit waren we een land met trots..

Nederlanddraaitdoor | 21-10-22 | 02:04

Ben benieuwd uit welke woke-subsidiepot (van uw & mijn belastinggeld) de professioneel ogende spandoeken & borden zijn bekostigd die dat groepje linkse oproerkraaiers op de foto, met zich meedragen.

Peter Emile | 21-10-22 | 00:03

Goede reden om het feest uit de handen van de Gemeente te halen en terug te geven aan de mensen. Dan blijft Piet gewoon zwart. In ieder geval in de provincie.

Remus McMillan | 20-10-22 | 23:04

Ik vind het nogal overdreven. Geen zwarte piet om de veiligheid. Je hoeft echt niet meteen bang te zijn dat je tas kwijt is of er naar je dochters gesist wordt. De meeste zwarte pieten zijn zelfs nep. Hoe dan ook zijn het brave vrijwilligers die kados uitdelen.

Shoarmamasutra | 20-10-22 | 21:57
-weggejorist-
Jan Lange3373 | 20-10-22 | 21:47 | 1

Kleine groepjes linkse schreeuwlelijks & woke-hysterica's met groen & blauw haar hebben het voor het zeggen in dit land.
Dat zelfs de Volendammers buigen voor dit domme gekrijs van een paar import-Afrikanen en hun 'useful idiots' verbaast me niet alleen, maar stelt me diep teleur.

Dat gelul over zogenaamde "jongens van Stavast", "jongens van Jan de Witt" en "de jongens van Tromp en Piet Hein, die krijgen ze lekker niet klein", slaat inmiddels ook nergens meer op. En als ik er wat dieper over nadenk, moet ik constateren dat we als Nederlanders onze weerbaarheid al ruim 80 jaar geleden hebben ingeleverd. Toen al, lieten we onze defensie, onze weerbaarheid dus, versloffen, deels onder invloed van de linkse "gebroken geweertje"-beweging, waardoor we in mei 1940 in 4 dagen tijd door Duitse bully's onder de voet werden gelopen. Om vijf jaar later door anderen bevrijd te moeten worden.

Peter Emile | 20-10-22 | 21:04 | 4

Dat is nu het hele punt moeder, de discussie stopt wanneer een van de partijen capituleert. En laat dit nu net niet gaan gebeuren, want veel mensen voelen zich weggezet en van iets beschuldigd wat ze zich niet schuldig over voelen noch aan hebben gemaakt namelijk Racisme. En omdat er zo hard met beschuldigende vinger is wezen, gaan de hakken in het zand.
Terecht naar mijn mening.
Blijf van onze cultuur af. Punt.

Remus McMillan | 20-10-22 | 23:01

@je.moeder | 20-10-22 | 21:33:
Ja. Tien fucking jaren gezeik & gedram van een klein groepje schreeuwerds onder leiding van een paar import-Ghanezen.
Die hele fucking discussie was niet nodig geweest als zowel de bevolking als haar overheid een dikke middelvinger naar die oproerkraaiers hadden opgeheven. In plaats van zich te laten intimideren, opnaaien, een vals & onterecht schuldcomplex te laten aanpraten, en vervolgens deemoedig door de rubberen knieën te gaan..
Klaar ermee.
Net als met moeders die een stroopwafelpiet geweldig vinden.

Peter Emile | 20-10-22 | 23:56
▼ 1 antwoord verborgen

Tjer is de laatste tijd niet slim bezig, toch moest ik bij dit topic denken aan de toch wel bazenactie van vorig jaar dat hij met een boot in volendam aankwam als sint met zwarte pieten erbij.

timmey | 20-10-22 | 20:56

Niet heel erg populair in de panelen alhier, maar toch een poging… Met de disclaimer, geloof het of niet, dat ik een teringhekel heb aan woke, als er nu verkiezingen zouden zijn ik JA21 zou stemmen en wel van een stuk stevige humor houd. Wat is er in vredesnaam mis met het idee om van zwarte piet een roetveegpiet te maken? Zijn tradities niet altijd onderhevig aan enige aanpassing? Als tradities heilig zijn en onaantastbaar, zouden we nu leven naar de mores van eeuwen geleden. Alsof dat een fijne maatschappij zou opleveren. De Sunny Bergsma’s en andere drammers irriteren mij mateloos, maar ik heb ook meer dan eens, heel concreet de onbedoelde pijnlijkheden gezien van jonge kinderen die - soms bedoeld, soms onbedoeld - werden aangesproken of nagewezen als zwarte piet. Ik herinner mij een zwart jongetje van een jaar of zes dat in de supermarkt door een leeftijdgenootje werd gevraagd om een kunstje te doen, omdat hij dat als zwarte piet toch zou moeten kunnen. En zo zijn er veel, veel meer pijnlijke voorbeelden die met een eenvoudige aanpassing naar roetveegpiet voorkomen kunnen worden. Wat de fuck is het probleem om een beetje rekening te houden met anderen? Geen kind dat erom maalt, geen kind dat het doorheeft. Wat precies is nou het probleem? Toegeven aan drammers? Nee, want dan zou je ieder besluit als zodanig kunnen beschouwen, er zijn altijd overal wel drammers voor te vinden. Toegeven aan “het gevoel gekwetst te zijn”? Nee, want het gaat verder dan dat gevoel. Het leidt tot daadwerkelijk confronterende momenten voor zwarte mensen, zoals ik meer dan eens bij kinderen heb gezien, die helemaal niet bezig zijn met politiek correct geneuzel. Het zal niet goed vallen hier, maar ik begrijp gewoon echt niet waarom die kleine aanpassing zo’n groot probleem is.

nietzomoeilijk | 20-10-22 | 20:22 | 11

@nietzomoeilijk | 20-10-22 | 20:38: Ik zeg niet dat jij dat zegt, ik probeer te zeggen dat dat het verhaal is van lobbygroep die ijvert voor het verdwijnen van Zwarte Piet. Witte mensen, privilege, koloniaal archief, u weet toch wat het achterliggende verhaal is van mevrouw Wekker: ALLE 'witte' mensen zijn racisten. Dan lijkt me weerstand tegen die afschaffing voor de hand liggend, dat lijkt me geen drogredenering. (Verder: persoonlijk waardeer ik het niet zo, dat continue gehamer op mijn veronderstelde racisme.)

Otto Normal | 20-10-22 | 20:50

@Otto Normal | 20-10-22 | 20:50: Maar al die kutargumenten van die drammers maken de valide argumenten toch niet minder? Als er goede redenen zijn om iets te doen, laat je het toch niet na omdat een groepje idioten hetzelfde wil om de verkeerde reden? Ik ben tegen de doodstraf bijvoorbeeld, maar niet om de reden die de religekkies ervoor hebben. Moet ik nu voor de doodstraf zijn omdat religekkies redenen aanvoeren waarmee ik het niet eens ben? Besluit op de inhoud, niet op het gelul erom heen.

nietzomoeilijk | 20-10-22 | 21:02

@timmey | 20-10-22 | 20:37: Oprecht geen idee waarom mijn reactie is weggejorist, dus een nieuwe poging. Kort gezegd, de problemen die jij aanhaalt komen helemaal niet van de mensen die gebaat zijn bij een kleine aanpassing van zwarte piet. De demografische en culturele achtergrond van die onruststokers is heel anders. (Nu ik dit schrijf dringt het besef door dat de joris waarschijnlijk te maken heeft met het beestje bij de naam noemen; dat mag kennelijk niet - daarom dus maar zo: dat zijn heel andere jongeren dan jij hier duidt).

nietzomoeilijk | 20-10-22 | 21:14
▼ 8 antwoorden verborgen

Palingen hebben nooit veel ruggengraat.

Cor Netto | 20-10-22 | 20:20

Het is echt niet normaal dat een hele kleine groep het in Nederland voor het zeggen hebben.

Harrie1962 | 20-10-22 | 20:19

Waarom altijd maar dat buigen voor terreur? Dat doen ze in Oekraïne toch ook niet!?

Bergamo | 20-10-22 | 19:57
-weggejorist-
Cadaver | 20-10-22 | 19:32

En zo er is opnieuw gezwicht voor het dreigen met maatschappelijke terreur ( los van welke kant het komt ). Nederland is weer een stukje gelijkgeschakelder geworden. "Oplossingen" worden opgedrongen en als men daar niets in ziet - ik blijft het net verklede daklozen vinden, die roetveegpieten, pak dan gewoon Krampus of maak de Pieten goud en de Pietjes zilver, staat een stuk vrolijker - wordt het onder het mom van "de veiligheid kan niet gewaarborgd worden - duh, dan ben je dus ongeschikt voor je taak, dis wieberen - " maar helemaal afgeschaft. Leuk voor de kinderen in Volendam: "ja, weet je, omdat mama Karin en oom Djelano er samen niet uitkomen hebben jullie dit jaar geen optocht".
Zwaktebod.

Graaisnaaiert | 20-10-22 | 19:22

-wegejorist-

SergeantPierlala | 20-10-22 | 19:15

Met beschuldigingen van 'racisme' kun je heel wat bereiken, blijkt maar weer eens

Abu Bachouca | 20-10-22 | 19:02

Het wordt hoog tijd voor een gekozen burgemeester. Iemand die gekozen is door de burgers van de stad of dorp en niet een vazal van een politieke partij uit Den Haag.

Sintjuttemuts | 20-10-22 | 19:01 | 1

Eensch! Liefst in tweetrapssysteem: eerste ronde waarin iedere volwassen Nederlandse inwoner van de gemeente zich kandidaat kan stellen na het storten van een bepaalde borg. In de tweede ronde binnen een maand kampen de beste drie met elkaar. Geen gekonkel vanuit Den Haag of partijpolitieke belangen.

Dr. Worstenbroodje | 20-10-22 | 19:47

Als Volendam slim is zorgen ze voor alle kleuren pieten behalve bruine en zwarte. Wel ook wit.

Over een paar jaar lopen diezelfde mensen te jammeren dat er geen zwarte Piet bij zit.

Roos | 20-10-22 | 18:59

Volendammers zijn mietjes, zo blijkt nu. Volgende halte: nieuw AZC!

funkyd | 20-10-22 | 18:50 | 1

Het is beangstigend als iets 'huidige standaard' wordt genoemd, zonder dat je je daar ook maar enigszins in herkent. Dit land is naar de klote wat mij betreft

J.Dokstijl | 20-10-22 | 18:50 | 1

Geheel mee eens, in een paar jaar tijd wordt de 'standaard' even opnieuw verzet.
Met mdde dank aan de media wat er angstig achteraan hobbelt.

Eens | 20-10-22 | 20:39

Een paar bedreigingen op internet en ze zakken meteen door hun hoeven, wat een bangelijk zooitje ambtenaren daar in Volendam. Ze laten zich zo gauw intimideren hier in Nederland, toegeven aan dit soort dreigementen is een heilloze weg en bijzonder laf. De bevolking wil Zwarte Piet, dus die moet gewoon aanwezig zijn.

Jackson | 20-10-22 | 18:43 | 2
-weggejorist-
cellivibrez | 20-10-22 | 18:51
-weggejorist-
Jackson | 20-10-22 | 18:58

De reacties in Volendam over het definitief schrappen van Zwarte Piet tijdens de Sinterklaasintocht in het dorp zijn niet mals. Veel Volendammers vinden het onbegrijpelijk en diep triest.

Op Facebook regent het boze reacties over het besluit van de twee Sinterklaascomités. Van 'stelletjes lafaards' tot aan 'geweld en intimidatie wordt dus beloond.'
www.nhnieuws.nl/nieuws/309999/verdeel...

Cornelis12 | 20-10-22 | 18:24 | 1

alleen de mannen in het praat huisje zijn volendammers hahaha

Ins0mnia | 20-10-22 | 18:36

Laten we eerlijk zijn.
Sinterklaas is een leugen.
Kerstman is een leugen.
Kabinet is een leugen.
Gewoon schrappen die handel

Openstijl | 20-10-22 | 18:16 | 1

Helemaal mee eens. Laten we gewoon stoppen met Sinterklaas. Is al tijden geen lol meer aan. Meteen door naar de kerstman.

denhaagvandaag | 20-10-22 | 20:08

Wel Respect voor openlijke homo haat, maar geen Respect voor vrijwilligers die Zwarte Piet spelen.
Zo blijft men verdeling zaaien.

Torquemada | 20-10-22 | 18:15 | 1

Ik heb helemaal geen respect voor homohaat.

Red shirt | 20-10-22 | 18:27

ZP is eigenlijk een soort lakmoesproef. Niet zo zeer of je er voor of tegen bent maar hoeveel je ervoor of tegen bent en hoe je dat uit. Daarom vallen de meeste anti-ZP huillies bij voorbaat af omdat ze zo geschift zijn. Nergens zie ik iemand die rabiaat voor de Sint en zijn knechten is want het is een feestje en je kan veel soorten feestjes hebben.

Conclusie: progressieflinks is achterlijk en behoort niet tot het goedvolk.

HerzlichWillkommen | 20-10-22 | 18:14 | 2

Progressief staat niet meer voor positieve vernieuwing. Erg opvallend dat het veelal humorloze types zijn die zich progressief wanen, agressief activistisch zijn en verdomd raar in de omgang, kozp voorop.

donkieshot | 20-10-22 | 19:00

En de PVV senator mocht het niet hebben over de 5e colonne. Tsssss..

Acidstain | 20-10-22 | 18:13 | 1

Nou inderdaad. Dit is gewoon buigen voor terreur en dit kabinet en haar vazallen vinden het prima.

Nuuk | 20-10-22 | 18:28

Als je in dit land maar hard genoeg schreeuwt, heb je het hier voor het zeggen, ook al ben je een piepkleine minderheid. Met democratie is het hier slechter gesteld dan in de eerste de beste bananenrepubliek.

Swoop | 20-10-22 | 18:07

"Bij goede weersomstandigheden zal er een scooterrondgang worden georganiseerd."

Geheel in stijl met de modernste mocro wensen!

Foxcave | 20-10-22 | 18:06 | 1

Inclusief bontkraag en nektas gevuld met drugs

timmey | 20-10-22 | 20:41

Laten we dan maar al soort feestjes in de randstad gaan cancellen, die zuurpruimen behoren toch niet tot de rest van Nederland. Buiten de randstad kan zwarte piet, kees, jan, henk in welke kleur dan ook gevierd worden. Is er al vanuit de booslim gemeenschap al excuses gekomen voor alle obesitas mensjes? ... iets met suikerfeest, ongezond, niet goed voor je gewicht ... maar dit geld alleen in de randstad, in de rest van het land mag het gewoon gevierd worden, hoe meer feest, hoe meer vreugde.

FapMaster | 20-10-22 | 17:59

Volgens KOZP moet elke boot waarop een blanke man met zwart mensen zit per definitie een slavenboot zijn.
En zijn de zwarte mensen dus ook slaaf.
Het lijkt erop als je alleen naar de huidskleur kijkt, dus is het hetzelfde.

Waarom dat altijd zo zou moeten zijn, is tot op heden niet uitgelegd.

Een advocatenkantoor met een blanke directeur en alleen zwarte advocaten, dat is dan blijkbaar geen bedrijf met slaven.

Probleem wordt dat zodra iets op iets lijkt, het dus niet meer mag.
Niet helemaal logisch. Toch.

AdvocatusDiaboli | 20-10-22 | 17:57

Tijd om dan ook het Suikerfeest in de ban te doen. Wegens obesitas, kosten gezondheidszorg, geluidsoverlast, niet meer van deze tijd, niet passend bij de hedendaagse cultuur en opvattingen wegens nog even opzoeken.

Lukiluuk | 20-10-22 | 17:40 | 1

Pat religie nog wel bij onze huidige leefstijl? Het samenkomen en je voor laten liegen dat het goed is om anderen die het zelfde geloof als jij aanhangen te helpen, en de rest te bezien als minderwaardig omdat jij het goede geloof aanhangt. Maar als je iemand om kan praten bij jou clubje te komen ben je wel weer beter dan de rest?

brie-de-penis | 20-10-22 | 17:49

Zal wel niet lang meer duren voordat een of ander clubje pasen , pinksteren of kerstmis op de korrel neemt....

Nico_the_Sparrow | 20-10-22 | 17:20 | 4

@BenDeLier | 20-10-22 | 17:21: Met verstop eieren en feeststollen. Ik moet ook zeggen dat ik de laatste jaren ook geen varken van marsepein heb zien liggen bij de betere bakkers. Daar kon je dan een plak van kopen, maar dat zal ook wel tegen het zere been zijn?

brie-de-penis | 20-10-22 | 17:51

@brie-de-penis | 20-10-22 | 17:51

Iets met onrein ? Varken ?

Nico_the_Sparrow | 20-10-22 | 17:57

Gelukkig hebben we nog wel het Suikerfeest

Keinap-teiP | 20-10-22 | 18:14
▼ 1 antwoord verborgen

Nu Zwarte Piet, dan Kerst en dan het vorig vuurwerk. Is gewoon cultuurmarxisme.

MeppieRocks | 20-10-22 | 17:16 | 7

@Tashtego | 20-10-22 | 17:48: Het probleem is dat de activisten worden gesteund door de deugers. En de deugers bevinden zich veel niveaus in de samenlevering tot zelfs op hogere kringen waarbij ze allemaal érg goed weten wat goed is en wat fout is voor het gepeupel.

En waag het je niet om je er tegen uit te spreken, want je wordt keihard gecanceld.

Eigenlijk een beetje net als op school, waarbij men graag bij het populaire groepje wilt horen en waar men ook mee doet met het pesten van anderen, omdat je anders misschien zelf wel het doelwit wordt.

Zie het dus een beetje als pesten voor grote mensen.

Korrel_zout | 20-10-22 | 18:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Zwichten voor D(66)eugterreur. Zwarte Pieten moeten gewoon Zwarte Pieten zijn.
Als je daar niet tegen kan, zoek dan een ander land waar je een uitkering, huursubsidie en kinderbijslag krijgt.

bqbq | 20-10-22 | 17:09 | 1

Of je doet ff normaal en je maakt er weer een leuk feestje van voor de kids.. niveau hier.. 10 jaar zeiken over wat schmink

je.moeder | 20-10-22 | 21:25

En door met de vuurwerk discussie.

sokkenpluisje | 20-10-22 | 17:05 | 3

Ja, vuurwerk mag gecanceld worden*

*-buiten siervuurwerk 12:00 oudjaarsavond.

BenDeLier | 20-10-22 | 17:24

Ja, dat is ook zo'n mooie. Men heeft nú al overlast door dat verboden vuurwerk. Graag het verboden vuurwerk verbieden en gauw! En daarna misschien graag ook een verbod op snelle auto's. Want ja, hard rijden mag niet.

Korrel_zout | 20-10-22 | 19:03

Alsof Volendam daar niet zijn portie al van gehad heeft

Shoarmamasutra | 20-10-22 | 22:01

Je suis

Je suis. Al Johnson.

I.Q. NUL | 20-10-22 | 17:04 | 1

Jolson?

uisge baugh | 20-10-22 | 17:08

Zo zie je maar dat een kleine minderheid bepalend kan zijn in een samenleving. Fatsoenlijk zijn levert iig niets op.

MeppieRocks | 20-10-22 | 17:01 | 4

Verkiest = verliest...

MeppieRocks | 20-10-22 | 17:04

@MeppieRocks | 20-10-22 | 17:04: dat is al reeds geschied nu gloort het slachtfestijn Lammeren groot of klein willen daar aanwezig zijn.

I.Q. NUL | 20-10-22 | 17:13

Ze houden pas op als Sylvana premier is.

quigg | 20-10-22 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

Zou het niet beter zijn de haat cultuur te cancellen.

I.Q. NUL | 20-10-22 | 16:59

Goed om te zien dat deze agressieve demonstranten mondmaskers op hebben: blijkbaar beseffen ze zelf ook dat hun acties lichtelijk terroristisch zijn, en ze niet het moreel gelijk aan hun zijde hebben.

hetmoetdanmaar | 20-10-22 | 16:42 | 1

Spreek voor jezelf, sneupiet.

Gaat het niet dan? | 20-10-22 | 16:55

Aangiften blijven liggen, fraudemeldingen verdwijnen naar het ronde archief en nu buigen we ook nog voor het geweld en gedram van een stel schooiers. Gaat goed met de rechtstaat.

Zoelense Hobbyboer | 20-10-22 | 16:39 | 1

Ho ho Ho! U weet dat elke jager en sportschutter jaarlijks thuis door de politie wordt gecontroleerd? En wel onaangekondigd en in de avonduren?
Het gaat uitstekend met de rechtsstaat!

theo-is-dood | 20-10-22 | 17:41

Door een regionaal tekort aan nakkies konden de vrijwilligers die normaal Zwarte Piet spelen niet uitbetaald worden en haakten massaal af.
Maar dat kun je niet tegen de kinderen zeggen als excuus waarom ze geen cadeautjes hebben gekregen.

Osdorpertje | 20-10-22 | 16:35 | 1

Kermisklanten heb je overal.

Veepert | 20-10-22 | 16:39

Hoogste tijd voor een keiharde economische depressie zodat deze extreem linkse agressievelingen hun bullshit niet meer kunnen propageren.
Een Nederlands volk met de beste bedoelingen (hoogste immigratiecijfers en voorrang op autochtone bevolking) wegzetten als geboren racisten... Het is wel klaar nu.

hetmoetdanmaar | 20-10-22 | 16:32 | 2

Al een hele tijd, als je het mij vraagt.

Gaat het niet dan? | 20-10-22 | 16:56

Dat het enige probleem hun plaats in de rij bij de gaarkeuken is zeg maar.

uisge baugh | 20-10-22 | 17:05

"Aangepast naar de huidige standaard".
Zwart dus?

marcoplarco | 20-10-22 | 16:30 | 2

Yep - en aan die van de dwalende knuffelblanke die graag aan het cancellen van de eigen cultuur doet.

oh no | 20-10-22 | 16:54

'Huidige standaard',en 'zwart' samen , dan denken mensen eerder aan opsporing verzocht dan de hulp van Sint Nicolaas ben ik bang.

Jacques_SiConto | 20-10-22 | 18:53

Waarom mag Sinterklaas eigenlijk wél blijven, terwijl Zwarte Piet weg moet?
Nota bene, een oude, witte man, en een vertegenwoordiger van het christendom. Wat toch een hele foute, want witte, religie is, die heel veel foute dingen heeft gedaan in de loop der geschiedenis.
Het zou discriminatie zijn om Sinterklaas nu gewoon met rust te laten. Ik zeg: afschaffen, die hele handel.

KeesBruin | 20-10-22 | 16:29 | 5

@Theodorus.Goldbach | 20-10-22 | 16:45: Dat kruis is er in Amsterdam - uiteraard in Amsterdam - af gehaald ja. Nog voordat de moslims er überhaupt over gevallen waren, maar de autochtone deugerds in Amsterdam toen het al bij voorbaat.
Ik ken de geschiedenis van het christendom enigszins, maar die religie is toch echt wel door 'de witte man' groot gemaakt en over de wereld verspreid.
De essentie van dat gedoe rond het Sinterklaasfeest is toch wel, dat het een heel hoog 'weg met ons' gehalte heeft.
Precies als die obsessie met slavernij en alle eisen en verwijten daaromtrent.

KeesBruin | 20-10-22 | 16:49

@KeesBruin | 20-10-22 | 16:46: Jazekers, ooit in een ver verleden, toen herkende ik het nog. Maar blij te horen dat je het niet meent.

Kowalski11 | 20-10-22 | 17:40
▼ 2 antwoorden verborgen

In veel winkels zijn ze al met de kerstversiering bezig,Sinterklaas wordt gewoon geschrapt,
Vanmiddag bij de Makro waren er alleen wat pepernoten naast de vele overheersende kerstspullen.
Moeten we nu benzinepompslangen doorknippen om Sinterklaas terug te krijgen ?

slim blontje | 20-10-22 | 16:27

Antwoorden Kamervragen over geweld tegen anti Zwarte Piet demonstranten in Volendam
Kamerstuk | 25-01-2022

Minister Yeşilgöz-Zegerius (JenV) beantwoordt Kamervragen naar aanleiding van bedreigingen en geweld tegen de demonstranten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) in Volendam. Zij doet dit mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Zij kreeg de vragen van de Tweede Kamerleden Wassenberg en Van Esch (PvdD).
www.rijksoverheid.nl/documenten/kamer...

Cornelis12 | 20-10-22 | 16:24

Ah ik zie al wie hier de zwarte piet krijgt toegespeeld.

B.agger | 20-10-22 | 16:20

Zeggen ze nou dat teveel negers in je dorp hebben gevaarlijk is?

frickY | 20-10-22 | 16:20 | 3

ja, we hebben een PVDA vrouwke gekregen als burgermeester. Sinds dien is de poort voor nieuwe nederlanders open.

Ins0mnia | 20-10-22 | 16:27


Zwarte Piet moet weg omdat er een gering aantal mensen ooit voor ‘zwarte piet’ is uitgescholden. Dat is telkens de reden die mensen opgeven wanneer ze gevraagd wordt waarom piet ‘racisme’ zou zijn.

Zp is een fantasie figuur. Niemand loopt nog in zulke kledij. Uiterlijk was al geheel anders dan 50 jaar terug. Het is geen domme knecht, maar een broodnodige figuur om het sinterklaasfeest te ‘redden’.

Mensen die refereren aan slavernij doen er goed aan de bijbel erbij te nemen, exodus 21 oa. Slavernij is volgens de bijbel (en koran) helemaal prima.

Wat mij betreft heeft de commercie het feest allang verkloot. Net zoals ze nu halloween proberen groot te maken. Pepernoten en ander sint materiaal al in eind juli… follow the money.

BenDeLier | 20-10-22 | 16:19 | 2

Zwarte Piet moet weg omdat het een (misschien zelfs goedbedoelde) negerkarikatuur is.

Was het altijd al.

Later in de jaren 70 en 80 maakten ze daar roet van. Want dat was toch minder racistisch dan roetmop, oh wacht. Hoe dan ook. De Piet uit mijn latere jeugd was al niet meer de Piet uit mijn moeder haar jeugd. Ik heb nog meegemaakt dat Piet een domme neger was maar plots slim werd en de blanke Nico oud en dement voor mijn moeder was Piet vooral een domme "knecht" die je ging ontvoeren en slaan als je stout was maar als je lief was kreeg je snoepgoed.

Theodorus.Goldbach | 20-10-22 | 16:29

@Theodorus.Goldbach | 20-10-22 | 16:29: dat wel of niet bedoelde neger karikatuur was zp al lang niet meer. Ik denk dat we nogal in leeftijd verschillen? Zelfs die idiote van Muiswinkel was als zwarte piet in 90-er jaren in sesamstraat al meer een acrobatische held dan een domme karikatuur. De sesamstraat dames waren allemaal verliefd op hem, we hebben de dvd nog liggen… niet meer de zp van lang(er) geleden.

Het karikatuur-argument is nog van het amerikaanse ‘blackface’ waarmee zwarte amerikanen belachelijk werden gemaakt tijdens voorstellingen. Dat lijkt de Piet van de laatste 30 jaar helemaal niet op.

Het slavernij argument is ook onzinnig, maar dat hoor je dan ook niet: het was elke keer bij interviews ‘ik/moeder/familie werd uitgescholden voor zp’. Als we dan alles gaan cancellen waarvoor iemand kan worden uitgescholden dan zijn we wel even bezig, en bij het wegcancellen van zp komt er wel weer wat anders voor zp als scheldwoord terug (bv wat je zelf al zei). Ik vind dat geen sterk argument om zp te cancellen, laat staan om vrijwilligers over te gaan bedreigen. Dat neigt naar terrorisme.

BenDeLier | 20-10-22 | 17:18

Nooit begrepen waarom er zoveel tegenzin was om i.p.v. een racistische negerkarikatuur gewoon voor regenboogpieten te gaan? (Ja, dat is het, net zoals Sjimmie dat was)

Veel vrolijker en voor alle kinderen. Beetje stompzinnig om zo te blijven hameren op een zwarte Piet. Wat is er mis met vrolijke kleurtjes?

Ik bedoel het is al allemaal veranderd.

Of zijn we voor het gemak vergeten dat de Piet van vroeger een domme knecht die je in de zak zou meenemen naar Spanje nadat je werd afgeranseld met de roe. Nou leuk hoor.

En wat moet zo'n ouwe katholieke bisschop eigenlijk met al die 'stoute' kindjes in zijn 'kinderparadijs' in Spanje? Ik vind het maar verdacht.

Naar mijn idee is dat hele "traditionele" Sinterklaasfeest niet meer, en niet meer van deze tijd. Vooruitgang noemen we dat. Tijden veranderen nu eenmaal. Meegaan met de tijd of men blijft hopeloos verweesd en alleen achter.

Theodorus.Goldbach | 20-10-22 | 16:07 | 17

Geen regenboog, gewoon roetvegen en sommige die wat harder gewerkt hebben zijn dus gewoon wat meer egaal zwart.

Als dat vanaf het begin de insteek van de gewenste verandering was geweest dan had er lang niet zoveel weerstand geweest.

Tegen het volledig uitbannen van Zwarte Piet + excuses + Pieten allerlei kleuren en uitvoeringen (Stroopwafel Piet, WTF!!), daar is logischerwijs verstand tegen gekomen.

Tegenwoordig voelen zoveel mensen en groeperingen zich zo extreem snel "gekwetst" om hun gelijk te forceren dat je je mag afvragen waarom we niet op wat meer terreinen tegengas geven.

oh no | 20-10-22 | 16:59

Er zijn overal lieden te vinden die iets jammerlijks te melden hebben over vrij onschuldige tradities. Culturele tradities staan in de weg voor hen die ze niet kennen.
De piet traditie bestond al voordat er iemand in NL was die zich racistisch bejegend kon voelen, mensen met de enigszins vergezochte fysieke gelijkenis waren er gewoonweg niet.
Het was dan ook een karikatuur, zie ook hoe het nu nog in gebruik is in bv Mexico, maar het activisme en de argumenten die hier gebruikt worden kunnen daar niet werken. Een Mexicaan kun je niet op dezelfde manier vertellen dat het een racist is op dezelfde manier zoals dat hier gebeurt.
Het niet ongebruikelijk dat tradities om zeep worden geholpen door de nieuwe tijd, hoe deze ontstaat mag u zelf invullen, de oorzaak is vaak niet heel verschillend. Het ontstaan van de VS is daar een gemakkelijk voorbeeld van, maar het is feitelijk van alle tijd, helemaal op plekken met veel culturele uitwisseling. Uiteindelijk gaat degene met de grootste bek gaat overheersen en gaat het altijd om belangen, de rest is p(r)ietpraat. De argumenten die gebruikt worden zijn altijd hetzelfde: u weet niet hoe achterlijk u bezig bent, dat weten wij wel voor u. Zoiets noem je dan vooruitgang, zolang het je uitkomt uiteraard.

donkieshot | 20-10-22 | 17:09
-weggejorist-
El.Cheapo | 20-10-22 | 17:23
▼ 14 antwoorden verborgen

Voor de veiligheid? maar wel 1000 kansloze opvreters per week met open armen verwelkomen. Ik heb zwarte piet nooit iemand in elkaar zien rossen, een statushouder wel.

zoalsikhetzeg | 20-10-22 | 16:07

Oekraïne wordt platgebombardeerd, heftige maatshappelijke opwinding over klimaatcrisis, energie, stikstof, aardbevingen, narcostaat, toeslagenellende, inflatie, hypotheeklasten, staatschuld, immigratie, Baudet en nog zoveel meer.

Vergeet het allemaal dames en heren, de crisis die er werkelijk toe doet is de vraag of je op 5 december in Volendam al dan niet met een laag roet op je kop mag rondlopen.

Ridde Rogter | 20-10-22 | 16:01 | 4

SCHuif maar -weer- een stukje op, Nederland(er).

Verderkijkert | 20-10-22 | 16:07

Hoever kunnen we nog buigen?

Tommi | 20-10-22 | 16:19
-weggejorist-
Sinterbikske | 20-10-22 | 17:01
▼ 1 antwoord verborgen

De politiek correcte dwangbuis weer een stukje verder ingesnoerd.

Harry.Langezwaal | 20-10-22 | 16:00

De tijd van het jaar is aangebroken,
Dat zwakzinnigen weer gaan stoken,
Traditie of een zwarte bladzijde uit het verleden?
Of slechts een jaarlijks vertiertje voor theatrale persoonlijkheden?

Komjehiervaker | 20-10-22 | 16:00

Nu is ZP binnenkort helemaal weg. Wat word het volgende aan nederlandse cultuur dat ze weg wil hebben? Want het stopt echt niet.

2voor12 | 20-10-22 | 15:58 | 2

De Witte Man, die moet ook weg. Net als de sigaret en de sigaar, vlees, vis, eieren, bontmantels, boeren , vissers en buitenlui.

KeesBruin | 20-10-22 | 16:03

kerst, kan niet.. de mossels vinden dat niet zo lachen

Ins0mnia | 20-10-22 | 16:28

Nog 5 jaar en dan mag de Witte Kerst met de witte kerstman ook niet meer, wat een dom land zijn we aan het worden, buig en buk maar lekker verder, d'n dezen niet.

hagelkruis | 20-10-22 | 15:57 | 1

Klopt, de kerstman is obese, dat kan echt niet meer

Abu Bachouca | 20-10-22 | 16:15

Even iets anders: zou een aap in driedelig pak met stropdas dezelfde reacties losmaken als dat dezelfde aap een rokje van stro zou dragen?

Veepert | 20-10-22 | 15:57

Verschrikkelijk dat ook Nederlanders moeten wijken voor TERREUR.
Het gaat slecht met Nederland alles voor vage wereldverbeteraars die zelf niets bijdragen.
Eigenlijk zou je met dezelfde middelen moeten terug betalen. Als ze iets willen realiseren het blokkeren of weer afbreken.

peterzelf | 20-10-22 | 15:56

Vroeger kocht je daar voor een geeltje een krant vol vette gerookte paling, dik als de penis van Zwarte Piet in erecte toestand. Ik bedoel maar. Tegenwoordig 15 euro voor paar smakeloze magere reepjes palingfilet. Dat ze zich daar eens druk om gaan maken.

John McClane | 20-10-22 | 15:56 | 1

U bent van: erst kommt das Fressen und dann die Moral. Schade!

Dr. Worstenbroodje | 20-10-22 | 20:10

Kunnen we ook asielzoekers afschaffen 'voor de veiligheid'?
Lijkt me een redelijk verzoek.

Monkey Cabbage | 20-10-22 | 15:56 | 1

Onaangekondigd demonstreren helpt blijkbaar ; Regenboog bus vol naar Ter Apel zou ik zeggen

Keukenmalloot | 20-10-22 | 16:07

Misschien word het tijd voor een onafhankelijkheidsverklaring waarbij Nederland zich losmaakt van de randstad. Waarbij we randstad wel iets nauwer definiëren tot Amsterdam West + Zuidoost, Den Haag Centrum, Rotterdam Zuid, Utrecht Kanaleneiland en geheel Almere. Mis ik nu iets?

Hunter_27 | 20-10-22 | 15:54 | 3

Ik roep dit al jaren

dekruidenier | 20-10-22 | 16:00

Het is in de steden door het hele land hetzelfde.
Stop toch met die onzin dat dit soort zaken alleen in de randstad speelt.

2voor12 | 20-10-22 | 16:01

@2voor12 | 20-10-22 | 16:01: Dat geloof ik graag maar ik ben in de veronderstelling dat dáár het tij nog gekeerd kan worden. De 'randstad' is niet meer te redden..

Hunter_27 | 20-10-22 | 16:19

Volkomen verkeerd signaal, dat Volendam hier afgeeft.
Intimidatie en het aanpraten van een schuldgevoel werkt, dat is de bottom line onder dit verhaal.

KeesBruin | 20-10-22 | 15:52 | 3
-weggejorist-
El.Cheapo | 20-10-22 | 15:55

@El.Cheapo | 20-10-22 | 15:55: Het werkt bij een bepaalde categorie mensen, en de rest van de autochtone bevolking heeft het nakijken.

KeesBruin | 20-10-22 | 16:04

Yup - de eigen cultuur cancellen vanuit het veiligheidspersectief is wel een dieptepunt.

oh no | 20-10-22 | 16:59

Scipio Africanus was een Volendammer!

Biolizard | 20-10-22 | 15:52

Geweld werkt dus als je maar een kleurtje hebt.

2voor12 | 20-10-22 | 15:52

Ik ben juist blij! Als rechtschapen racist was ik altijd al tegen die zwarten rond Sinterklaas. Laat het blonde schonemanskerels zijn met blozende wangen. Of heb ik het weer niet begrepen?

Koekebakker | 20-10-22 | 15:52 | 1

Ik zou mijn dagwerk nog niet opzeggen als ik u was.

Joffri | 20-10-22 | 15:53

Stop met je zwarte Piet. Het is een achterhoede gevecht geworden.

Schadenfreude | 20-10-22 | 15:51 | 4

Welke ideeën, tradities en meningen van de autochtone bevolking zijn eigenlijk geen achterhoedegevechten meer?

dekruidenier | 20-10-22 | 15:59

En wat is het volgende?!

ExitTrajectum | 20-10-22 | 15:59

Van achteren aangevallen worden vereist extra verdediging.

Veepert | 20-10-22 | 16:00
▼ 1 antwoord verborgen

Feest bij KOZP
Toch gaat het om een groot misverstand. Zwarte Piet was hier al toen Afrika nog ontdekt moest worden.
Wat gaan we nog meer inleveren omdat het de gekleurde medemens niet bevalt en hij kan rekenen op de steun van woke-Nederland, de NPO voorop

Abu Bachouca | 20-10-22 | 15:51 | 2

Je geld

NerdAlert | 20-10-22 | 16:06

@NerdAlert | 20-10-22 | 16:06: was ik al kwijt aan al die Surinamers en Antillianen die hier op staatskosten leven

Abu Bachouca | 20-10-22 | 16:12

@Monkey Cabbage | 20-10-22 | 15:57: Volendam bedoelde ik, heb het gecorrigeerd.

Sinterbikske | 20-10-22 | 15:59

Ik heb OP Urk gewerkt. Niks mis met dat volk hoor. Ja ze zijn anders, maar dat zijn Limburgers en Rotterdammers ook. En als je ertussen terecht komt, gewoon aanpassen. Bereik je het meest. Zouden mensen “ in het algemeen” meer moeten doen dat aanpassen.

dekruidenier | 20-10-22 | 16:09

@Sinterbikske | 20-10-22 | 15:55: in volendam zijn er gewoon sociale huurwoningen en sinds de PVDA burgermeester er is. Hebben de volendammers ook wijken vol met van die pinguins.

Ins0mnia | 20-10-22 | 17:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben voor de invoering van Sunneklaas.

Sinterbikske | 20-10-22 | 15:50

Voor de 'veiligheid van Nederland' zou het ook beter zijn om dit kabinet te schrappen.

Teluitjewinst | 20-10-22 | 15:49

Tsja.... of men het nou leuk vindt of niet: zwarte piet is gewoon passé. De strijd voor het behoud van piet is een nutteloze. Wie dat niet ziet, onderschat de kracht van sociale druk. Zwarte piet is zo verdacht gemaakt, dat steeds minder mensen daarmee geassocieerd willen worden.

Amsterdamsko | 20-10-22 | 15:49 | 4

De sociale druk komt van een handjevol activisten in een paar oude, roestige bussen, volop gesteund door Hilversums deugneuzen en meebuigers.

KeesBruin | 20-10-22 | 15:54
-weggejorist-
El.Cheapo | 20-10-22 | 15:58

Zwarte Piet is kwetsbaar omdat het ook om kindervreugd gaat.

Dr. Worstenbroodje | 20-10-22 | 20:16
▼ 1 antwoord verborgen

Het is weer tijd voor de zwarte pieten discussie. Sylvana kom er maar in!

thanseeuwen | 20-10-22 | 15:49

Terreur loont.

Deksmaat | 20-10-22 | 15:47

Woke is racisme verkleed als socialisme. Een betere vermomming had het zich niet kunnen wensen.

Koekebakker | 20-10-22 | 15:47

"Wij bevinden ons op dit moment in een spagaatpositie tussen het landelijke beleid en de lokale wensen".
Met andere woorden: wij laten de oren naar buitenstaanders hangen en de eigen bewoners kunnen verrekken. Fijne gemeente die zo met z'n inwoners omgaat.

Kwakjeszalver | 20-10-22 | 15:43 | 2

Dat geldt in die gemeente niet alleen voor st. klaas. Ook voor de opvang van asieleisers hanteert men daar zoiets: Als de periode van 3 maanden opvang voorbij is, vangt er een nieuwe periode van drie maanden aan, die zgn nieuw. .

Lu_Tze | 20-10-22 | 15:49

Het Sinterklaasfeest wordt meestal georganiseerd door een comite van vrijwilligers. Niet door gemeente ambtenaren. Ik snap heel goed dat ze de aanpassingen doen, hoe jammer ik het ook vind

HerrSaffie | 20-10-22 | 15:55
-weggejorist-
dedwarsligger | 20-10-22 | 15:43

Off-topic…weet iemand wat er aan de hand is bij PostNL, ik wacht al langer dan een week op een pakket (wegens drukte is de zending vertraagd) en de klantenservice is moeilijk bereikbaar.

swapper | 20-10-22 | 15:42 | 3

Buitenlandse paketten (Ali Babba zooi bijv) zijn vaker vertraagd als ze bij de Douane liggen te wachten op inspectie.

_pacman_ | 20-10-22 | 15:45

PostNL adviseert in dergelijke gevallen het bestelde artikel zelf even af te halen in Emmen of Veendam.

Guldenroede | 20-10-22 | 15:49

Bij mij werden juist 2 pakketten, eentje uit de VS en eentje uit China, een week eerder dan aangekondigd bezorgd.

FrankVeer | 20-10-22 | 15:57

Volwassen, maar dan weer wel in Zwarte Piet geloven.

Hetkanverkeren | 20-10-22 | 15:40 | 4

Eens per jaar geloof ik er ook heilig in!

LoesjeP | 20-10-22 | 15:50

Stukje opvoeding wat we hier hebben meegekregen om enkele dagen per jaar een feest te vieren, is niks mis mee.

Volledig onschuldig ten opzichte van bijvoorbeeld een middeleeuws boek boven de wet plaatsen, tot in andermans land toe. Of geld eisen van mensen met een ander kleurtje omdat jou ooit verteld is dat anderen het schuld zijn dat jouw voorouders tegen hun zin onderbetaald werk zouden hebben gedaan.

Veepert | 20-10-22 | 15:53

@Kwakjeszalver | 20-10-22 | 15:45: Ergens zie ik de logica van cheap labour wel, maar om de slavernij in te ruilen voor deze debiele bullshitdiscussie? En dan vooral met terugwerkende kracht?

Als Germaan eis ik subiet herstelbetalingen van de VS vanwege wezensvreemde Criticla Race Theory. De enige vraag aan een negert die er toe doet: lust je bier? Nee is als antwoord ook goed. Ga dan maar bij de wijfies zitten.

Pais en vree. Het komt echt niet van zelf.

Hetkanverkeren | 20-10-22 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Blijkbaar mag je dreigen en je vervolgens je zin krijgen zonder dat er comsequenties aan hangen , mooi dan gaan wij dreigen tegen dubbelpaspoort figuren die we niet welkom achten.. zelfde laken een pak toch?

timmey | 20-10-22 | 15:40 | 1

Zoals ik al zei in het koranverbrandingstopic:

"Activisten ketenen zichzelf al zich jaar en dag aan kerncentrales, bomen, vrachtwagens, de weg, schepen en boorplatformen. Of ze laten dieren vrij uit fokkerijen, gooien al het zuivel uit het schap. Of ze blazen Makro's of DNB filialen op. Of smeren meren verf op bontjassen of filialen van autobedrijven. OF ze blazen politici op en schieten ze door hun hoofd. Ik bedoel: Er zijn TANKS INGEZET bij krakersrellen ffs!

[...]

Ongeacht of je het hier mee eens bent, de boodschap is wel: geweld en terreur wérkt, als je maar lang genoeg volhoudt"

Volhouden en blijven claimen dat je het omwille compassie en mededogen doet voor een generalisatie van de medemens, ongeacht of die medemens past in die generalisatie of zelfs die compassie en mededogen blieft. Dat is hoe links al jaren werkt.

ReyNemaattori | 20-10-22 | 15:54

Mensen, even niet vergeten: onze eigen MP heeft een paar jaar geleden Zwarte Piet definitief omgeduwd door te zeggen 'ik ben anders naar Zwarte Piet gaan kijken'. Toen was het klaar.

Leptob | 20-10-22 | 15:39 | 1

Zeker vanwege regenboog piet.

NerdAlert | 20-10-22 | 16:05

Is Sinterklaas nou ook een reptiel of niet?

Diederik_Ezel | 20-10-22 | 15:39 | 4
-weggejorist-
Kwakjeszalver | 20-10-22 | 15:47
▼ 1 antwoord verborgen

@LoesjeP | 20-10-22 | 15:48: Als iets uitgebreider gepigmenteerde speel ik nog steeds zwarte piet. Voordeel is dat ik geen schoensmeer nodig heb, alleen het pak is genoeg om me onherkenbaar te maken blijkbaar. Nadeel is dat zwakzinnigen mij uit lopen te kafferen dat ik zwarte piet speel.

Lu_Tze | 20-10-22 | 15:56

@Lu_Tze | 20-10-22 | 15:56:
Dat overkwam haar dus ook!
Hoe gek kan je zijn?
Hoop dat U nog lang zo doorgaat en Chapeau!

LoesjeP | 20-10-22 | 16:11

dispereert niet!

Lu_Tze | 20-10-22 | 17:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Al die pedo-schandalen rond roomse prelaten zetten de Grote Kindervriend zelf ook in een kwaad daglicht. Nader onderzoek is gewenst.

Guldenroede | 20-10-22 | 15:38

Wat vindt Mona ervan?

RGV42 | 20-10-22 | 15:38

Tradities sterven uit, dat is traditie.

Mr_Natural | 20-10-22 | 15:37 | 6

Grappig wel hoe de mensen die het hardst zeuren over het koloniale verleden van Nederland zich zelf als kolonisator gedragen. Het verleden kunnen we niet veranderen, maar het heden wel. Eigenlijk zijn deze lui dus nog veel erger, want ondanks een voorbeeld hoe het niet moet doen ze precies het zelfde: met geweld de lokale bevolking onderdrukken.

Trekhaas | 20-10-22 | 16:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Zat te denken aan die lunches die de overheid gaat faciliteren op basisscholen en waarschijnlijk ook op middelbare scholen. Op zijn minst halal en waarschijnlijk allemaal vegetarische meuk.

Brabeaulander | 20-10-22 | 15:36 | 2

Op het meest recente kerstdiner, ik bedoel winterfeest diner, op de basisschool kreeg mijn bloedje de instructie mee om te denken aan ‘moslim gebruiken & biologische en vegetarische producten mee te nemen’. Bergen met van die ondefinieerbare meuk konden na afloop de kliko in maar de schalen van Pac jr waren zo ongeveer schoongelikt.

_pacman_ | 20-10-22 | 15:42

Misschien Krampus maar eens naast de Sint en Amerigo mee laten lopen.
Met z'n zwarte " duivelskop", bellen, ketting en flinke roe!
Ben volkomen klaar met die zeikende galbakken!

LoesjeP | 20-10-22 | 15:35 | 1

Het paardje heet tegenwoordig schijnbaar "het dek op en neer", maar verder ben ik het er mee eens, anders dan dat ik nu blijkbaar voor mijn parafenalia naar een homosexwinkel moet.

Lu_Tze | 20-10-22 | 16:02

Als het zo moet dan blijf ik wel thuis.

Sinterbikske | 20-10-22 | 15:34 | 1

hihihi

De_fluitlokker | 20-10-22 | 15:35
-weggejorist-
Veepert | 20-10-22 | 15:32 | 1

Okay. Dan schmink ik mij thuis zelf wel zwart en ga als toerist De Daik op. Voor een leuk fotomoment in een traditionele zwarte vissersbroek. En ik neem eieren mee.

Piet Karbiet | 20-10-22 | 15:31

En die Volendammers pikken dit?

Helloween | 20-10-22 | 15:30 | 8

@Ins0mnia | 20-10-22 | 15:39: Joizes, Kois! En dan buige je dus maar veur dat gewald? Zo ken ik jullie eulegaar niet, ‘eur.

Wayfaring stranger | 20-10-22 | 16:28

@Wayfaring stranger | 20-10-22 | 16:28: kom dan, want als het er op aan komt staat volendam er alleen voor.

Ins0mnia | 20-10-22 | 17:13

En zo is het!

Eens | 20-10-22 | 21:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik werd als kind vaak zat bedreigd met Zwarte Piet, met de roe, hij zou me in een jute zak stoppen, mee naar Madrid nemen en dan pepernoten van me maken.
Dus nu niet zeuren, Piet.

Mr_Natural | 20-10-22 | 15:30 | 4

@Piet Karbiet | 20-10-22 | 15:31:
Niet jij.

Mr_Natural | 20-10-22 | 15:33

@Piet Karbiet | 20-10-22 | 15:31:
Het klopt wat Natural zegt. Ik zit het net aan mijn zoon (die hier werkt) te vertellen. Piet was gitzwart en helemaal niet lief.

toetssteen | 20-10-22 | 15:46

Zit in Madrid.. heerlijk hier.. niet in de burcht van de Sint gelukkig

Hetiswathetis | 20-10-22 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

T is wat he, die diversiteit. Fantastisch.

Is dit nog nieuws? | 20-10-22 | 15:29

Blanke mannen boos maken en dan zeuren over boze blanke mannen. Zucht...

Leptob | 20-10-22 | 15:29

Wie zwicht voor terrorisme, moedigt nog meer terrorisme aan.

'That if once you have paid him the Dane-geld
You never get rid of the Dane.'

Battery!!! | 20-10-22 | 15:29

Wat hebben die reptielen toch tegen zwartepiet?

keistad | 20-10-22 | 15:26

Maar wat nou als zwarte piet zich identificeert als regenboog Piet, mag het dan wel?

_pacman_ | 20-10-22 | 15:25 | 2

Nee, want Zwarte Piet mag er niet zijn, hoe hij zich ook identificeert. Dat is nou juist het wrange. Van buitenaf wordt fgedicteerd hoe Zwarte Piet zich moet identificeren,. Hij heeft zelf geen recht van spreken. Bovendien, ook al is er nog zoveel feitenmateriaal dat glashard aantoont dat het geen racistische karikatuur betreft, tóch is er één narratief dat de doorslag geeft, en dat is de grote leugen dat het wel degelijk om een Blackface gaat. Die grote leugen krijgt voorrang op andere leugens en ook op waarheden, want die leugen past in een breder narratief over bleekscheten als daders en gepigmenteerden als slachtoffers, enbinnen die nog grotere leugen is geen plaats voor nuance meer.

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 15:33

Nee want regenboog staat synoniem aan homoos en dat is kwetsend voor moslims.

T. Rammel(l)an(d)t | 20-10-22 | 15:40

"De kleur van de Pieten wordt aangepast naar de huidige standaard."
Niks huidige standaard. Afgedwongen gedrag door regelrechte terreur. Dit is "soumission", onderwerping, het bijltje erbij neergooien.
En geloof maar niet dat het nu pais en vree zal zijn. Als heel Nederland buigt voor de terreur, dan schuift alles gewoon verder op en wordt een volgend doel gekozen door exact dezelfde terroristen. Want het zal hen nooit genoeg zijn, hier leven ze van, hier teren ze op, de klootzakken.
www.telegraaf.nl/entertainment/280000...

Schoorsteenveger | 20-10-22 | 15:25 | 3

Burny Bos heeft zich dus ook al laten annexeren.

Veepert | 20-10-22 | 15:36

Lieve Kinders,

Al jullie ouders zijn stout geweest.
De Sint heeft al zakken te kort en is bovendien geen slavendrijver.
Helaas doen wij daarom dit jaar niet mee met het feest.
Dat komt ervan, met je inclusiegeijver.

*kladje gevonden in gebroken klomp asjemenout*

hallevvezool | 20-10-22 | 15:25

Het is voor de veiligheid van de dreigende KOZP-activisten ook best verstandig eens enig afschminken te overwegen. Kan me goed voorstellen dat er ouders met hun kinderen bij zich zijn die zich niet agressief laten uiitjouwen als racisten.

GingerTed | 20-10-22 | 15:23

Slappe handel.

VP732 | 20-10-22 | 15:23

Is het woke gebeuren niet begonnen met dat pieten gedoe?

De_fluitlokker | 20-10-22 | 15:23
-weggejorist-
El.Cheapo | 20-10-22 | 15:23 | 1

Heel vermoeiend! Mensen die tegenwoordig "People of color" moeten worden genoemd want anders voelen zij zich anders. Die zich identificeren met zwarte piet en de slavernij en de pijn die ze er nog steeds door ervaren. Volgens mij heb je dan gewoon een psychisch probleem en heb je hulp nodig.

@NL | 20-10-22 | 15:21 | 1

Er zit ook een hoop afgunst bij in de zin van : jullie zijn rijk en dat komt door racisme.

Jackson | 20-10-22 | 18:49

Het ging fout toen de politiek en de media zich met volksfeesten ging bemoeien.
Misschien denkt iedereen dat het normaal is de een de gemeente de intocht organiseert of dat de NOS een Sinterklaasjournaal in het leven roept maar dat is het dus niet.

keestelpro | 20-10-22 | 15:21 | 1

Keestelpro

Klopt helemaal. Scholen houden de verhaallijn aan van Dieuwertje Blok met Sinterklaas journaal.
Op deze manier wordt kijken naar tv verplicht aangezien kleuters in de klas er over praten.
Mijn dochters hebben dit acuut in de ban gedaan en Sint in huiselijke sfeer gevierd door s'avonds voor te lezen uit sinterklaasboeken en spelletjes gespeeld geënt op Sint en Piet.
Nog steeds hebben de kinderen het er over. En daar is het ook voor bedoeld.

Mispel | 20-10-22 | 15:42

Nou, dat zwarte driehoekje kan dan ook wel van de pride vlag.

John McClane | 20-10-22 | 15:21 | 1

Staat voor de ernstig in verdrukking geraakte liefhebber van de natuurlijk behaarde flamoes?

Shoarmamasutra | 20-10-22 | 22:07

Maar die schoen, welke kleur is die? En mag dat wel zwart zijn?

Met_baard | 20-10-22 | 15:21 | 2

Ik laat de schoenen altijd goed poetsen voordat ik die zet

Pierke Smulders | 20-10-22 | 15:24

En je hoopt zo een negerzoen in je schoen te vinden de volgende dag.

Psycho3 | 20-10-22 | 15:37

Slappe hap hoor, zwichten voor framing door beroepsgekwetste zeurnegers.

Veepert | 20-10-22 | 15:19 | 2

En blanke sletjes.

Zeebonkus | 20-10-22 | 15:22

huilnegers

De_fluitlokker | 20-10-22 | 15:27

Misschien blikken tomatensoep op de snelweg gooien, krijgen we daar Zwarte Piet mee terug?

kapotte_stofzuiger | 20-10-22 | 15:18
-weggejorist-
RickTheDick | 20-10-22 | 15:18

Is het bedreigen van mensen van (nep)kleur geen hate crime?

BobDobalina | 20-10-22 | 15:18
-weggejorist-
El.Cheapo | 20-10-22 | 15:17 | 3

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland