Wapentuig. Duitse DM22 'off-route mine' vernietigt Russische truck
Pieuw
Mijnen zijn best wel nare dingen. Kijk maar eens op de tijdlijn van Ryan 'tip of the spear' Hendrickson die momenteel op mijnenjacht is in Oekraïne en honderden van die dingen uit de velden trekt - als die oorlog eenmaal voorbij is houdt de bevolking tientallen jaren last van die rommel. Een uitzondering wegens wel gruwelijk: de Duitse PARM 2 DM-22 'off-route' mijn. Hij ziet er bruut uit en werkt ook bruut: je spant een draadje over de weg, mikt die mijn op de plek waar de tank of truck dan rijdt en * plop *. Duitsland heeft naar verluidt 1.600 van die apparaten aan Oekraïne gegeven. En, zie video boven: ze doen het! Duitsland, schuldig!
Hier de mijnenjager
Social
Reaguursels
InloggenDit ook
thehill.com/opinion/national-security...
Mooie filmpjes man. Daar zet ik de Adblocker wel even voor uit...
Niet zo handig, al die mijnenvelden. Als het straks weer vrede is gaat dat alsnog veel kinder- en dierenbeentjes kosten.
Misschien beginnen er eindelijk meer Russische soldaten op te geven. www.theguardian.com/world/2022/aug/17...
Nee, de Russen zitten nog volop in hun maximale Bonhoefferiaanse domheidperiode. Hadden de Duitsers vroeger ook last van. Wij vast ook wel. Valt niet mee te praten. Die gaan straks heel erg collectief uitgeput zijn, habe es nicht gewustjes roepen of, ik deed ook goeie dingen, maar vooral collectief zeer gekrenkt zijn, vol ongeloof en wanhopig. Hun grote voorbeeld, Duitsland en zichzelf eigenlijk, CCCP, waar ze weer met volle overgave induiken kunnen ze niet zien. Althans, het merendeel niet. Deze gast is een van de sijpelende wakker-worders. Zijn er niet veel. Het gaat weer als vanouds. Na voldoende dooje, gewonde en hele verdrietige mama's gaat er wat veranderen. ik weet niet hoeveel een menselijke bevolkingsgroep er nodig heeft om uit hun collectieve stompzinnige domheid te geraken. moet eens een wiskundige historicus/ historisch wiskundige maar eens uitrekenen.
@nobodiesunmighty | 17-08-22 | 22:04: Aardige manier om tegen de zaken aan te kijken. Om een of andere reden denk ik dat Rusland te groot, te divers is, om veranderd te worden. Burp.
www.spiegel.de/international/world/in...
Interview met Henry Kissinger (Engels)
“ Kissinger: What I said is this: To end this war, the best dividing line would be the status quo ante, which means 93 percent of the country. That’s quite a different thing. If one identifies the status quo ante as the objective, that would mean that aggression has not succeeded. The issue, then, is a ceasefire along the February 24 line of contact. The territory still controlled by Russia, which makes up about 2.5 percent of Ukrainian territory in the Donbas as well as the Crimean Peninsula, would then be part of a general negotiation.
DER SPIEGEL: You added, however, that pursuing the conflict beyond the February 24 line of contact "would turn it into a war not about the freedom of Ukraine … but a new war against Russia itself.”
Kissinger: At no point did I say that Ukraine should give up any territory. I said the logical dividing line for a ceasefire is the status quo ante.“
Ik denk er het mijne van.
Fijn die Duitse degelijkheid.Alleen zijn de opnames oud ook is de vermelding van dit wapen oud nieuws.Komkommertijd wellicht?
Dit is geen DM22, je kunt duidelijk zien dat de loop niet groen gecamoufleerd is, en dat de loop zich terugtrekt in het struikgewas. Dit is iets anders met een loop. Misschien zelfs wel een AT-4, Panzerfaust 3, RPG-7, etc.
en.wikipedia.org/wiki/PARM_1_mine
Het is in ieder geval geen Fliegerfaust.
Ik lees hieronder diverse reacties, dat het wel erg is, met die filmpjes van opgeblazen Russen, die tenslotte ook mensen zijn.
Persoonlijk word ik niet blij van die filmpjes, maar uiteindelijk maakt het niet uit, of deze of gene zich verkneukelt over wéér een paar opgeblazen Russen, of niet.
Het gaat om de realiteit, dát het gebeurt, dat filmpje is bijzaak. En we kunnen eindeloos constateren dat oorlog een helse bezigheid is, maar er is geen alternatief, zolang je te maken hebt met figuren als Poetin, die een oorlog beginnen om landje pik te spelen. Dat is zo oud als de wereld, en je kunt je alleen met geweld verzetten, anders ga je voor de bijl.
Jij snapt het. De Oekraïners zijn deze oorlog niet begonnen en vechten voor hun vrijheid.
Kijk dan niet dan hoef je ook niet te reageren.Het heet niet voor niets oorlog.
In februari /maart vond ik dat soort filmpjes verschrikkelijk. Zijn jonge jongens waar hun wensen en dromen in 1 keer worden beëindigd. Maar na een half jaar, waar eigenlijk alleen beroeps in Oekraïne zouden zijn doet het me allemaal een stuk minder, en juich zelfs. Vergeet niet dat hun makkers bijvoorbeeld ook net 50 krijgsgevangen hebben vermoord om een knullig propaganda filmpje in elkaar te draaien om hun eigen martelingen / misdaden te verhullen. Hoop wel dat deze oorlog snel ten einde zal zijn, maar de Russen zullen voor altijd in hun slachtoffer rol blijven. Denk bijvoorbeeld aan de zwarte weduwe Rost van Tonningen die altijd het nazi regiem is trouw gebleven en alles wat er gebeurt is is blijven ontkennen.
@moppersmurf | 17-08-22 | 16:32: Interessante reactie. Ik was in het begin ook wel begaan met die Russen, onder meer in de veronderstelling dat het dienstplichtigen waren. Later bleken het vrijwilligers te zijn. Weliswaar afkomstig uit de armste uithoeken van Rusland, met weinig perspectief, en niet met het idee, dat ze in Oekraïne zouden binnen vallen, maar toch.
Het blijft natuurlijk sneu voor een deel van de onnozelaars, die als vrijwilliger in het Russische leger zitten, maar een deel daarvan zal zich intussen ook aan pure, zinloze moord op burgers, verkrachting en diefstal schuldig gemaakt hebben. En als die opgeblazen worden kunnen ze niet nog meer ellende onder de Oekraïners aanrichten.
Hoe dan ook, war is hell, en hoe eerder dit voorbij is, des te beter. Maar het blijft als een paal boven water staan, wie hier de agressors zijn en wie dus het land uitgejaagd moeten worden, met alle beschikbare middelen.
@Tommi | 17-08-22 | 16:32:
Die Russische burger heeft vrijwillig getekend voor het leger. En vecht nu in een buurland, zonder dat daarom werd gevraagd. In Bucha zijn ongeveer 1000 burgers vermoord, om niets. Er is verkracht, geplunderd, er worden kinderen gedeporteerd en in "filtratiekampen" vinden de smerigste dingen plaats. Gevangenen worden mishandeld of gedood, of in een kamp om zeep gebracht waarna de schuld aan Oekraïne wordt gegegeven. Dat gebeurt allemaal door die aardige arme Russische jongens. Van mij mogen ze allemaal hun eeuwige rust vinden in de velden van Oekraïne..
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 16:38: Ik heb nooit onthoofdingsfilmpjes, kartel-gruwelijkheden, dodelijke ongelukken en andere horror gekeken, maar ik betrap me erop dat ik nu tamelijk emotieloos naar beelden van uit elkaar gereten Russen kijk.
Ik kijk meer uit naar de dagelijkse update van de Himars in actie.
Knul, omdat het nazi's zijn (volgens de Russen) dat antwoord past het beste bij je vraagstelling.
Overigens kan het makkelijk worden voorkomen, door immer nach osten te rijden.. als rus dan.
Het zijn er eerder 40 tot 50 miljoen.
Waaraan de Russen mede schuldig zijn, door het Molotov–Ribbentrop Pact.
Oh gut, haal WO2 er even bij!
Weet je hoeveel mensen de Russen om zeep geholpen hebben, en verkracht, in WO2?
En dat is bovendien 'ancient history', het gaat om wat er NU gebeurt in Oekraïne, en het is overduidelijk wie hier de foute partij is: Rusland.
@KeesBruin | 17-08-22 | 15:39: ja, en Oekraïne is lief en doet niets fout.
Volgens mij geldt hier - om even bij WOII te blijven - het bekende Duitse spreekwoord “Kommt der Krieg ins Land, gibt’s Lügen wie Sand”.
Rusland is gewoon fout in Oekraïne. Maakt niets uit wat Oekraïne doet. Alsof Badr Hari Mark Rutte een pak slaag geeft. Badr is dan fout, ondanks dat Rutte een lul van jewelste.
Was niet nodig mij weg te jorissen, het is inderdaad wrang, voor de een is het lang geleden maar terughoudendheid is en blijft voor duitsland het meest gepast. Laten ze zich maar focussen op humanitaire hulp, dat lijkt me beter.
Een Panzerfaust op een statief. Die Duitsers kunnen maar moeilijk afscheid nemen van hun goede oude wapentuig
Ik zie het meer als een RPG op een statief... maar ja een RPG is dan weer een afgeleidde van de Panzerfaust :-)
Overigens hebben de Duitsers, en dus nu ook de Ukrainiers de nieuwe modellen Panzerfaust (3) in gebruik. 4 wordt overignes nu ontwikkeld.
If it ain't broken...
De Panzerbüchse is ook al zo'n mooie Duitse uitvinding. 28 mm Patronen met een Wolfram kern. Daar is de huidige tankmunitie met Uranium kern van afgeleid.
de.wikipedia.org/wiki/2,8-cm-schwere_...
@Frau_Ferkel | 17-08-22 | 15:24: .... The Aligator :-)
youtu.be/4XJfriyLVRQ
@litebyte | 17-08-22 | 15:30: Ook een mooi ding. Weet U toevallig een adresje?
@Frau_Ferkel | 17-08-22 | 15:40:
Egun.de
Bam.
En daar gaat weer een zoon en een vader en een echtgenoot.
Dood of voor het leven verminkt.
Allemaal vanwege een vreemd idee in het hoofd van degene die de baas is over hun land.
Had niet gebeurt als hij in zijn eigen land had rondgereden met zijn vrachtwagen.
Je hoeft niet deel te nemen aan de invasie van Ukraine, zo'n 150.000 - 200.000 Russen hebben inmiddels dat besluit al genomen, om dat nooit te gaan doen.
@advocaat. Zo voelt dat bij mij ook. Bekijk deze k#t filmpjes ook niet. Heb genoeg ww2 shit gezien.
Hadden hun famileleden ze maar moeten thuishouden. Vechten in Oekraïne is een keuze, ook al is het alternatief ook niet leuk.
Sweet schwein o' mine - Guns and Roses
Nee joh, Rusland is een paria staat waar fatsoenlijke landen niks mee te maken willen hebben.
@Après toi | 17-08-22 | 14:46: Handel is handel. We doen ook zaken met die prachtlanden in het M.O. en met een dictatuur als China.
Dit is toch echt wel de meest goedkope oorlog die we de afgelopen jaren gevoerd hebben, en tevens ruimen hier de depots op. De overblijfselen van de RF liggen volgende jaren aan de bedelstaf, dus goedkope grondstoffen in het vooruitzicht. Een win win situatie . Alleen gaat het waarschijnlijk wel heel slecht aflopen met jou held, jammer pik.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 14:49: China gaan we ook afbouwen, let maar op. En uit het Midden Oosten komt vooral olie en gas. Die handelsbetrekkingen gaan de groene revolutie niet overleven, vrees ik.
@Après toi | 17-08-22 | 14:46: Anders dan Saoedi-Arabie, Qatar, Azerbeidjan en Iran! Hoeveel mensen waren ook alweer verhongerd in Jemen? 200.000?
Belangrijkste vraag is of de sancties ons dichter bij het politieke doel (beleidswijziging Moskou ten voordele Oekraine/Westen) brengen. Vooralsnog is dat niet zo en riskeren we vooral een armoedeval en dus sociale onrust in eigen land. Daar is Moskou dan weer juist bij gebaat.
@moppersmurf | 17-08-22 | 14:49: Poetin is niet mijn held.
Overigens zijn 'wij' niet in oorlog met Rusland.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:58: Met die sancties schiet m.n. de EU zich in de eigen voet. En waarom, ik zou het niet weten. Enfin, heb hier al vaker gezegd dat het ook helemaal niet onze oorlog is.
Jij en ik mogen dat achterlijke EU-feestje betalen.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:58: De economische cijfers over het tweede kwartaal gezien? Groei van 2,6 procent. Rusland had in dat kwartaal een krimp van 4 procent. Dus die sancties doen in Moskou pijn, maar tot nu toe nog niet in Amsterdam.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 15:00: Rusland is ook niet in oorlog met Oekraine dus wij ook niet met Rusland goed opgemerkt. Maar we lossen het probleem Putin nu wel zo goedkoop op. Ik geef toe , geen ideale situatie daar China waarschijnlijk het grootste gedeelde van de RF gaat 'overnemen' , maar het is echt Putin die dit zo geënsceneerd heeft. Wel als je iemand adoreert vind ik toch ook wel dat het een soort held voor je is, maar ok jij gaat nog uit dat je een soort eigen visie hierover hebt.
daar gaan we weer...
Nou Duitsland heeft eindelijk ontdekt wat Russisch gas betekent: Politieke chantage. Beter laat dan nooit. En nee, Russisch gas is dan ook een politiek wapen in de strijd van Poetin tegen het westen. Hij laat daar geen twijfel over: Het westen moet kapot, of in ieder geval accepteren dat Rusland even belangrijk wil zijn.
@moppersmurf | 17-08-22 | 15:07: Wijs maar een comment van mij aan waarin ik zeg dat ik Poetin een held vind.
Ik denk intussen wel dat Rusland het oosten en zuiden gewoon zal behouden. Die zijn ook het meest waardevol.
Die Westerse wapenleveranties gaan daar weinig aan veranderen.
Het is latijd jammer dat vals naieve treurnichten niet verder (kunnen) kijken dan hun neusharen lang zijn.
Het is absoluut onze oorlog. We doen er alleen passief aan mee. En om te voorkomen dat ik met zielige naieve treurnichten zoals u straks wordt opgeroepen om actief aan deze (onze) oorlog deel te nemen steun ik van harte de Ukrainiers met o.a. geld voor drones en wapens
@litebyte | 17-08-22 | 15:12: Passief meedoen aan een oorlog is heel wat anders dan 'in oorlog zijn met'.
Aan wie geef jij dat geld eigenlijk?
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 15:16: Exact, en dat passieve van *ook onze oorlog* wil ik graag zo houden, dat geld gaat direct naar diegene die het nodig heeft - de overheid: bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-...
Wat nou "oorlog" ? "Speciale militaire operatie" volgens ome Vlad. Trouwens, waarom precies zou Duitsland (meer ?) Russisch gas moeten gaan importeren ?
Voor het Kremlin lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen. Net als destijds in Afghanistan: de aanvankelijke gedachten dat de klus snel geklaard kon worden, zich hopeloos verkeken op de taktieken en het moreel van de tegenstanders en gevangen in de beperkingen van de eigen Russische defensiedoctrine. Slecht & centraal leiderschap (weinig tot geen delegeren tot op het laagste niveau), laag moreel onder de troepen en hopeloze logistieke ondersteuning. En net zoals in Afghanisatn destijds zal de "oorlog" in de Oekraïne net zolang doorgaan totdat ook Poetin moet inzien dat het (economisch, internationaal en qua militaire inzet) gewoonweg niet te winnen valt.
Helaas, voordat het zover is zal het nog (aan beide zijden) het nodige gaan kosten.
Nog niet.
Ehmm en Duitsland probeert dat niet? Het zijn de Russen die de kraan dichtdraaien. Dus is het onze oorlog wel! Als we toegeven aan deze chantage, dan worden we straks om iets anders gechanteerd.
Vraag ik me eigenlïjk af. Schenken ze die meuk aan Oekraïne of doen ze net als de Yanks dat land overladen met schulden via lend-lease?
Schijnt dat er niet zoiets bestaat als een 'free lunch'.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 14:46:
De 'ruil' is dat ze hun land en soldaten als testomgeving ter beschikking stellen.
Lend -lease is geen schulden, maar betalen dmv grond gebruik.
Verbasteringen van de term 'untermenschen', o.a. Marcel van Dam is er later groot mee geworden.
Eens.
Waar voorheen de gruwelijke impact van oorlog de huiskamers gefilterd binnendruppelde, kun je nu bijna live zien hoe nietsvermoedende mannen in hun loopgraven met een bommetje vanuit een drone worden opgeblazen, vaak voorzien van een hilarisch bedoeld muziekje. Dit verval aan normbesef is een soort decadentie en een teken aan de wand van de ondergang die onze huidige beschaving te wachten staat.
Ook eens.
Soms zie je ze dan nog stuiptrekken of zich zwaargewond terugtrekken. Absurd inderdaad met die muziekjes eronder.
Het is oorlog, en team geelblauw is toch echt wel degene die het meest sympathie verdient. Tot nog toe wilden we graag handel drijven met de ruskis, heerlijk in Moskou of sint Petersburg op vakantie maar geeft toe, jou held heeft dat toch echt helemaal omgegooid. De huidige Ruski's weten sinds februari al wat hun te wachten staat in ukri land, dus dat was hun eigen keuze. Zelfde gevoel heb ik ook als een Alluh Akbhar weer de ergens vakkundig word uitgeschakeld. Ben het punt van meeleven met hun dan al lang voorbij. Maar jij vind het blijkbaar moeilijk je helden te zien worden opgeblazen, toch het verkeerde team gekozen.
@moppersmurf | 17-08-22 | 14:57: Het zou mogelijk moeten zijn om sympathie te hebben voor Oekraïne in deze oorlog en het toch ook erg te vinden als gewone Russische soldaten het leven laten, zeker als het dienstplichtigen betreft.
@moppersmurf | 17-08-22 | 14:57:
Hij kiest geen team.
Dat is nou juist het hele punt.
Hij ziet een menselijk drama aan beide kanten.
Zo gaat het toch vaker.
Er is een leider of een groep machthebbers en die stuurt hun bevolking op pad om rotzooi te schoppen. En dan begint de ellende.
En Henk en Ingrid aan beide kanten mogen het betalen, creperen en de rommel weer opruimen.
Ik hou niet van oorlog en mensen doodmaken is gewoon totale waanzin maar ik heb ook taal geen medelijden met mensen die sterven in een land dat ze aan het bezetten zijn door de hand van de verdedigers van hun eigen land en vrijheid.
ik heb volstrekt geen enkele sympathie voor de mensen die deze jonge gasten deze kant uit hebben gemotiveerd. Vaak oude mannen die de dans ontspringen. ze verneuken het compleet voor deze jongelui. De doden hebben niks meer om te mogen meemaken. De gewonden worden paria's met metaalsoortige belonings-plaquette op hun borst en zullen mentaal onderuit gaan en zullen nergens meer steun vinden. Soldaat: een vereerde paria in een gebruikelijke maatschappij.
De mechanieken zijn van alle eeuwen. O.a. De Swaan heeft hier uitgebreid over geschreven.
Als ik juich is het cynisme van de zuurste aard. Kan geen Alien tegenop.
Geldt overigens ook voor andere invallen en aanvallen, zelfs door meer democratischere landen zoals USA. Die maken er ook een sport van. Allemaal zinloos, gebaseerd op zinloze ideeën van oude mannen (soms vrouwen).
@moppersmurf | 17-08-22 | 14:57:
Wat aannames en kortzichtigheid weer. Dus als je niet juicht om het zien van een Rus die opgeblazen wordt moet je wel pro Rusland zijn. Beelden van dode Ukrainers kan je ook bij de Russen vinden overigens.
Terecht stelt @is dit nog nieuws? dat er gedehumaniseerd wordt. Ik hoop dat Ukraine deze strijd wint, maar ik wil me blijven beseffen dat het om stervende mensen gaat. En ik zeg dat omdat ik bij mezelf soms ook een akelig soort gewenning/gevoelloosheid herken. De afstomping in onze beschaving is NIET het gevolg van directe betrokkenheid als frontsoldaat of oorlogslachtoffer, maar van gewenning, consumptie en weinig impact op je leven.
Blijkbaar zijn de Russen hun tactieken aan het aanpassen: toch maar infanterie vooruit sturen. Mooi.
Ik heb net mijn mattie Zelinsky gefaxt: 50 kilometer visdraad komt jouw kant op, old boy. Die Russen zoeken zich zo meteen helemaal het schompes..
"toch maar infanterie vooruit sturen"
Voor infanterie is er een vergelijkbare oplossing, voor 2 tot 3 Euro per infanterist. Uw visdraad, een muizenval, en een hagelpatroon.
@Frau_Ferkel | 17-08-22 | 15:01: Veel te moeilijk. Dat visdraadje als afleiding en dan punji stakes en meer van dat spul dat moeder natuur in overvloed biedt.
Een pioschop en een KABAR: kun je je patronen voor lastigere doelwitten bewaren.
@Hetkanverkeren | 17-08-22 | 15:10: U heeft een levendige fantasie.
Booby traps met een muizenval werden in WO 2 al met succes gebruikt. En men hoeft zelf verder niets te doen als wachten.
Heeft U wel eens iemand met een geslepen pioniersschop of een mes proberen te kietelen? Dat moet toch echt op korte afstand. En Uw kleren worden er smerig van.
@Frau_Ferkel | 17-08-22 | 15:16: Käule Graben und Zweigen Schleiffen. Jouw opa heeft duidelijk niet bij de Waffen SS gezeten, mijn beste.
Overigens ook een prima manier om lege wodkaflessen te recyclen: lange stevige glasscherven in plaats van al dat prachtige natuurhout. Daar kun je veel beter biomassacentrales op laten draaien.
@Hetkanverkeren | 17-08-22 | 15:38: "Jouw opa heeft duidelijk niet bij de Waffen SS gezeten, mijn beste."
Nee, inderdaad. Hij kreeg wel een gratis vakantie in Sobibor, waar de SS het recreatie programma verzorgde. Het moet daar fantastisch zijn geweest, hij is nooit meer terug gekomen.
@ferkel en 100 ukrainers (hiwi s) hilfswilligen en zo'n 25 a 30 duitsers. Deze aantallen ook in Belsec en Treblinka.
@Schilder58 | 17-08-22 | 16:53: Omdat U naar de Oekraïners wijst (beetje doorzichtig, in deze tijden): het Nederlandse SS legioen leverde de meeste mensen van de niet Duitsers in dienst van de SS, gerekend als percentage van de bevolking. Nederlandse SSers waren ook werkzaam in de vernietigingskampen.
@Frau_Ferkel | 17-08-22 | 17:01: Hier dien ik te passen.
@Hetkanverkeren | 17-08-22 | 17:24: Dat hoeft niet. Wanneer U dacht, dat ik van origine Duits ben, dan was die opmerking in lijn met onze discussies van de afgelopen dagen.
Kusje.
@Schilder58 | 17-08-22 | 16:53: Toentertijd: Hoeveel Oekraïnse partizanen? Hoeveel miljoenen Oekraïners in het Rode Leger? Zwart wit zal het nooit zijn geweest, maar de keuzes in het Oost-Europese deel van de tweede wereld oorlog waren vol continue genadeloos hard.
Nederland heeft veel gecollaboreerd met de Duitsers, globaal 15.00-20.000 Nederlanders in Duitse dienst bij de verschillende legereenheden. In het verzet? Een handjevol. pas rond 1943-44r groeide er meer verzet. Waffen SS heeft ook KZ'en moeten bewaken. Hoorde bij het functieprofiel, zullen we maar zeggen.
Wist u dat er ook Mongolen in de Waffen SS zaten? En dat we ook Indische militairen, in dienst van de Duitsers hebben gehad, in Frankrijk vechtende en ik meen tijdelijk in Nederland gestationeerd (kan de bronnen effe niet meer herinneren, precies).
Von Ribbentrop draait zich om in zijn graf.
En Molotov ook?
Mijnen, altijd handig als je steeds verder moet terugtrekken en de opmars van de vijand in eigen land wil vertragen omdat je infuus van miljarden aan wapens uit het buitenland te langzaam druppelt. Je legt ze ook niet met de verwachting snel weer terug te komen. Een goede obsersator kan dan ook uit dit soort wapens en de recente tactiek van aanslagen op Russisch gebied de staat van de oorlog aardig uitlezen. Het was altijd al een veldslag tussen een verstopt leger in bos, stad en verspreide bunkers tegen een oprukkende mobiele vijand die alles stukje bij beetje moet oproken.
Aanslagen op Russisch gebied? De Krim hoort bij Oekraïne.
@Après toi | 17-08-22 | 14:42: Daar valt echt wel wat genuanceerder naar te kijken als je de geschiedenis van USSR in ogenschouw neemt. Hoe dan ook, deze oorlog draait er uiteindelijk op uit dat delen van de Donbass worden overgedragen aan Rusland, De Krim 'onafhankelijk' wordt, Oekraine nog decennia lang hun in puin geschoten land mag proberen te herbouwen terwijl Rusland zijn leveringszekerheid aan het Westen heeft veiliggesteld en over gaat tot de orde van de dag. U hoorde het hier het eerst.
@_pacman_ | 17-08-22 | 14:46: Nee hoor, deze oorlog gaat Putin flink opbreken.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:00: Dat is weer die Russische propaganda.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:00:
Alweer die "taal" kwestie. Door pro-Russen steevast gelogen. Het enige dat Oekraïne ging doen of van plan was, is de officiele taal, dus in alle overheidscommunicatie, als Oekraïens te kiezen. Russisch werd niet verboden, werd niet in de ban gedaan, er gebeurde niet tegen de Russische cultuur of wat dan ook. Zoals het in ons land ook is vastgelegd dat "Nederlands" de overheidstaal is en niet Fries of Drents. Russen misbruiken telkens dit slachtofferverhaal iedere keer weer, maar het heeft geen grond in de werkelijkheid.
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 15:32: en is al helemaal geen reden om dood en destructie te zaaien.
Ja leuk interessant, next is weer een ammo opslag, vliegveld of een halve Wagnergroep de lucht in. Het zijn geen goede tijden voor een Rus in Oekraïne.
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 15:32: Als een derde tot 40% van je bevolking al eeuwen Russisch spreekt - meer inwoners dan Nederland heeft - en het altijd een officiele taal was, dan is het toch wel een wat vijandige actie. Zeker ook omdat er hele grote regio's zijn die voor 90-95% Russischtalig zijn, wat toevallig 'Oekraiens' zijn geworden en ook al voor 95% op de verdreven Janoekovitsj hadden gestemd (lees: de Donbass...).
De OVSE en de Venetiaanse Commissie veroordeelden Oekraiense wetten voor 'decommunisering' en 'de-Russificatie' en 'Oekrainisering' die gericht zijn op het marginaliseren van het Russisch en de Russische cultuur in 2015 en 2016.
Probleem is een beetje dat West-Oekraiens of Galicisch nationalisme nu een soort staatsreligie dreigen te worden. Monumenten voor Sovjet-soldaten die vochten tegen de Nazis worden omver getrokken en vervangen door standbeelden voor Bandera en kornuiten.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:51: Hoe gaat Rusland zelf om met de minderheden in eigen land? Heel slecht, blijkt uit diverse rapportages. Maar daar maak jij je niet druk om, want dat past niet in je Pro-Putin-verhaal. En wanneer geven de Russen Koningsbergen- Kaliningrad nu eens terug? Was eeuwenlang Pruisisch grondgebied.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:51:
"Monumenten voor Sovjet-soldaten die vochten tegen de Nazis worden omver getrokken en vervangen door standbeelden voor Bandera en kornuiten."
Dat laatste over standbeelden van Bandera zal je wel verzinnen dan weer? En geef ze ongelijk, die Oekraïners. Dat land is in oorlog met Rusland, het vernietigt het land niet met een taalwetje of een papieren dingetje maar met bommen. Nu even geen sympathie voor Russen en hun cultuur is nou geen zaak die je ze kunt nadragen.
Deze oorlog is begonnen door Rusland en nu zeiken over hoe sneu dat is voor Russen in Oekraïne doet nogal hypocriet aan denk ik.
@Après toi | 17-08-22 | 15:56:
Iik heb het exacte jaar niet paraat maar zo begin jaren negentig heeft Rusland dat werkelijk aan Duitsland aangeboden. Probleem is dat er geen Duitsers meer wonen, ander probleem zou zijn dat Duitsland opeens 1 miljoen Russen binnen zijn grenzen zou hebben. Het is nooit een goed idee om een grote groep Russen binnen je landsgrenzen te hebben... bovendien heeft Duitsland een eeuwige belofte gedaan nooit meer oostwaarts uit te breiden. Dus Duitsland heeft indertijd vriendelijk bedankt.
@Alquest | 17-08-22 | 16:26: dat was dan ook een aanbod waarvan met van te voren wist dat men dat zou afwijzen he ... zo kan ik het ook wel .
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:51: zo ken ik er nog een paar ,ik krijg het bijna niet de strot uit maar ben het toch een keer eens met kuch... rochel... B_L
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:51: Even een gedachtenexperiment: Ooit in een ver verleden behoorde België tot De Nederlanden (of dit klopt doet niet terzake). België scheidde zich af, Nederland erkende België als souverein land en beloofde de grenzen te respecteren (wel op voorwaarde dat het zijn adequate verdedigingswapens in zou leveren). Om moverende redenen (soeverein hè) wordt besloten dat Frans de overheidstaal is. Duits en Nederlands zijn niet verboden, vele straat- en plaatsnamen zijn en blijven Duits- of Nederlandstalig maar Frans is de taal waarin de overheid communiceert. O ja, voor ik het vergeet: België wil voor geen goud of goed weer tot de Nederlanden behoren en wegens soeverein hebben ze daar alle recht toe. Natuurlijk vinden een aantal organisaties dat helemaal niet zo slim, sommige organisaties vinden dat zelfs stom en omdat men toch de indruk wil wekken heus wel wat te doen voor de riante aanwezigheidspremie laten die organisaties dat horen aan een ieder die dat horen wil. België echter, dat de Nederlanden geheel niet lief vindt (bevolking arm, horodomor en zo) zet zijn zin door. Meent u echt dat dit voor de Nederlanden een reden kán zijn om in een "speciale militaire operatie" rovend, plunderend, moordend en verkrachtend in België huis te houden en aldus de Nederlandse vrede te brengen? Dan wens ik u en de uwen veel sterkte.
@BenZen | 17-08-22 | 19:45: En Antwerpen, Brugge en Gent plat te bombarderen.
Heb ik ook thuis. Bij de gemeente gevraagd of ik een vergunning voor een DM22 nodig had. Ze kenden m niet, dus: vergunningsvrij.
Staat aan bij de achterdeur als ik op vakantie ben.
Dan heb je meer aan een M18A1 Claymore: nl.wikipedia.org/wiki/M18A1_Claymore-...
@Mbovenka | 17-08-22 | 14:25: Dat ligt maar net aan het soort schoonmoeder dat je hebt.
@Hetkanverkeren | 17-08-22 | 14:44: die dus, DM22 al van ver aanpakken.
Moet wel zeggen... ze wordt milder. Dilemma. hahahaha
Aan het rookwolkje links boven kun je zien dat de mijn van een behoorlijke afstand wordt afgevuurd.
Haha, zo weet je dit toch even weer onder de aandacht te brengen, onder het mom van wat Poetin vrienden zouden zeggen. Briljant!
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 14:23: Dank voor het compliment!
Hoeveel van die Wagner-jongens zijn er eergisteren naar de eeuwige jachtvelden verhuisd? Blijft een prachtig verhaal -als het waar is- van die enthousiaste fotograaf die een foto van de groep op Instagram plaatste, met een verwijzing naar het adres van het geheime hoofdkwartier.
Een maand eerder al werd een heel voetbalstadion opgeblazen met Wagner jongens erin. Hun probleem is dat ze te graag op sociale media hun stoere verhalen willen vertellen.
Ik moest meteen denken aan de favoriete componist van een beroemde dictator uit 1938.
Idd, een prachtig verhaal. Ik denk dat ze Wagner zeker geraakt hebben, met hulp van het Amerikaanse inlichtingenapparaat, maar het aantal slachtoffers is niet echt duidelijk. Oekraine zegt honderden, Rusland een dozijn.
Andersom zeggen de Russen dat Oekraine in 1 week bij de verdediging van Soledar 2.000 doden en gewonden te verwerken heeft gekregen. De helft van de 14e gemechaniseerde brigade. Oekraine zegt dat ze in Soledar aan de winnende hand zijn. Zeg het maar.
Een dooie Wagner dude is een goeie Wagner dude. Maar Putain zet net zo makkelijk weer andere soortgelijke foute clubjes in.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:26: De partij die steeds meer en sneller land en wapens inlevert (en desserties kent) is meestal de partij met de hoogste casualities na verloop van tijd. Ligt een beetje aan tactieken uiteraard. De binnenvallende partij met de minste manschappen is in het nadeel maar de partij die vliegt en cruised schakelt elk groepje 50+ soldaten uit zodra ze even bij elkaar staan tenminste (en wel handig soms in een oorlog). Dat telt op.
Het meest hypocriete is dat soldaten van het Oekraïense Vreemdelingenlegioen worden aangeklaagd als huurlingen terwijl Rusland doodleuk huurlingen van Wagner inzet.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:26: Ik snap dat jij blijer wordt van Oekraïense slachtoffers, maar ik zie liever alle Wagner-jongens eindigen op een Russisch kerkhof.
@dezakloper | 17-08-22 | 14:42: Klopt helemaal, en aan de zijde van de boevenrepubliekjes Loegansk en Donetsk vechten ook eenheden met Russen (vaak motorbendes), Serviers, (al dan niet Oekraiense) Hongaren, Zuid-Ossetiers, Armeniers, wat Syriers... en op Chinese TV lieten ze laatst zien hoe zowat 100 Chinezen werden ingeschreven voor Russische dienst (moesten wel militaire ervaring hebben en Russisch spreken).
@GeenAccount | 17-08-22 | 14:40: Idd. Over die deserties: Oekraine heeft onlangs nog eens onderstreept dat mannen het land niet mogen verlaten en dat dienstweigeraars langdurige celstraffen te wachten staat. Rusland lijkt ten koste van alle mobilisatie van burgers te willen voorkomen - vraag is of Oekraine eraan kan ontsnappen.
@Après toi | 17-08-22 | 14:45: Ik word niet blij van slachtoffer maar gezien alle nieuws vanuit Russisch (propaganda-) perspectief geweerd wordt en andersom alles dat Kiev zegt als zoete koek wordt geslikt, deel ik soms wat Russische berichten, voor de balans.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:55: Je bent gewoon een Putin-fan. Je benadrukte in het begin van de oorlog ook steeds dat Oekraïne vooral uit nazi's bestond. Het Russische narratief, zogezegd. Na veel jorissen en een paar bans ben je echter voorzichtiger geworden en klinkt je pro-Russische standpunt omfloerster door in je reacties. Maar je bent en blijft een Putin-versteher.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:55: Een 'Poetinfan' of 'Poetinlover' ben je hier al snel. Heeft ongeveer hetzelfde niveau als dat 'wappie' van enige tijd geleden.
Erg sneu allemaal.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 15:07:
Maar "wappie" dat was je toch ook destijds al?
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 15:13: Ik ook van jou, B_L;).
Veel, want dit soort types worden begeleid en beschermd.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 15:20: Heb je nou al je booster gehaald?
@Après toi | 17-08-22 | 15:00: Tsja, Vice, The New York Times, Newsweek, FAZ, Le Monde... ze schreven allemaal over het probleem van de neo-Nazi-bataljons en de politieke invloed die sommige ongure types hebben sinds 2014. De Amerikaanse Senaat debatteerde over de vraag of het wel koosjer was Kiev wapens te leveren zolang die bataljons bestaan, en Amnesty schreef dikke rapporten over hun oorlogsmisdaden.
En zodra de oorlog begon, werd het opeens allemaal gebagatelliseerd en werd vergeten dat er al 8 jaar een vuile oorlog gevoerd werd, door beide zijden, ook die van Kiev.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:58:
Wat je -alweer - vergeet is dat die rechtse milities allang aan invloed hebben verloren en politiek zijn ze nauwelijks tot niet meer van invloed. Inmiddels heeft dat hele land de schurft aan Russen, naiz's en geen nazi's en als we het er toch over hebben: In Russische dienst zijn minstens zoveel met nazi of ultra-nationalistische overtuigingen, daar zit weinig verschil. Jij blijft maar brullen over de misstanden in Oekraine zelf, wat dan voor jou blijkbaar een invasie rechtvaardigt, maar daar gaat het niet om: Rusland valt haar buurland binnen en of daar nou 1000 nazi;s zijn verkozen in het parlement of niet, dat is niet eens Ruslands zaak. Dat schijn je maar niet te willen begrijpen, dat Oekraine een soeverein land is, met internationaal erkende grenzen. Je schijnt Oekraïne nog steeds te zien als de speeltuin voor Poetin, waar hij aanspraak op mag maken of waar Russen een zegje mogen doen. Nee dus. Zo werkt dat niet.
Het is ook niet zo wonderlijk dat je bijdragen steeds gejorist worden wantz ze druipen van de pro-Poetin propaganda, die bijna rechtstreeks uit de koker van het Kremlin lijkt te komen. Je kan dat proberen te verpakken in aardige verhalen, maar je verraadt je telkens weer met dit soort schrijfsels.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:58: De Russen vielen in 2014 Oekraïne binnen. Daar begon alle ellende mee. En als ik die Russische motorbendes google, of dat Wagner-legioen, dan denk ik dat de Russen in eigen land genoeg te stellen hebben met nazi's. Iets met een splinter en een balk.
Volgens het artikel in Newsweek is dat niet duidelijk en was het misschien zelfs een decoy om de Himars uit de tent te lokken.
@dezakloper | 17-08-22 | 14:42: daar komt dan bij dat de soldaten van het Oekraïnse vreemdelingenlegioen daar zijn om Oekraïne te verdedigen en het Wagnertuig en consorten er zijn om Oekraïne aan te vallen.
Ze Germans
Ik bekijk net een filmpje dat zegt dat het niet een off road mine is! youtu.be/ndq7rR3OLEY
Ander verhaal, Rusland blijft graan stelen, ondanks de deal. Modder fokkers. Via Euronews: Ukraine war: First grain shipment ends up in Russian-allied Syria
www.euronews.com/2022/08/17/ukraine-w...
Hebben ze daar geen graan nodig dan?
Het idee was, dat dit ten goede zou komen aan niet slechts Russische bondgenoten, zoals Assad. Maar je ziet hiermee, dat iedere afspraak met Poetin uiteindelijk een leugen blijkt te zijn.
Het ligt volgens mij wat gecompliceerder en het betrof maïs, volgens mij. Ter info:
www.ad.nl/buitenland/moeizame-hervatt...
Blijft een willekeurig ding.
Hier zien we een drone vliegen boven een mijn op scherp. En er komen toevallig 2 Russische voertuigen aan. Een biem en geen aanval van grondtroepen verder te zien. Lijkt meer een demonstratie.
Als er een niet militair voertuig rijd, haalt iemand dan het touwtje weg zodat die niet afgaat?
Je bedoelt; je ziet hier ontoevalig een drone boven twee voertuigen. De dronebestuurder (vlieger?) weet dat er iets gaat gebeuren want waarom anders filmen. En waarom zou er een aanval met grondtroepen moeten komen? Dit is toch ook effectief? Die andere durven niet meer voorruit.
Rusland doet dit soort dingen
m.youtube.com/watch?v=w79iLZIbWsQ
Ziet er ook willekeurig uit.
Slecht filmpje om het punt te maken dat "ze doen het" want die truck rijdt dus gewoon door.
.... maar de chauffeur rijdt plots alsof íe een fles wodka achter de kiezen heeft. Lijkt me toch best wel effectief.
@Lepo | 17-08-22 | 14:17: Een beetje gloeiend heet metaal in je buik doet wonderen.... Wat een remkracht!
Waarom heet dit nog steeds een Rusland Ukraine oorlog ? het enige excuus dat we het geen wereldoorlog noemen is dat de we alles leveren behalve troepen.
En dat we niet in oorlog zijn, met Rusland, dat scheelt ook.
@John McClane | 17-08-22 | 14:20: Maar Rutte noemt het wel "onze" oorlog.
Wat bedoelt hij daar dan mee?
@Nuchternederland | 17-08-22 | 14:23:
Rutte wil graag hier ook alles kaput.
Want Build Back Bettah..
Dalijk echt heel verbaasd zijn als Poetin een nuke op ons afstuurt. Echt waar zijn die idioten mee bezig. Ze willen gewoon die oorlog. Immers je zou ook alles op alles kunnen zetten voor vrede.
@Nuchternederland | 17-08-22 | 14:23: hmm dat weet ik niet... we kunnen het hem ook niet meer vragen wegens gebrek aan actieve herinneringen.
@John McClane | 17-08-22 | 14:20: als je je defensiematerieel 'uitleent' aan een land in oorlog, ben je dan technisch gezien niet gewoon 'in oorlog' met de tegenstander?
@Toede_Le_Dokie | 17-08-22 | 14:30: Rusland wil heel Oekraïne hebben en Putler staat niet bekend om het sluiten van compromissen. Niet dat het eerlijk om van de Oekraïners te verwachten dat ze land inleveren want die vrede komt er dan toch niet. (Net zoals Hitler geen genoegen nam met Sudetenland.) De enige weg naar vrede is Putler duidelijk maken dat hij niet kan winnen.
@dezakloper | 17-08-22 | 14:46:
Maar wat betekent “winnen” in dit geval? Persoonlijk geloof ik niet dat Oekraïne de mensen en het materiaal heeft om de oostelijke provincies terug te veroveren.
Dus wanneer heeft wie nou gewonnen?
@naglfar | 17-08-22 | 14:40: Blijkbaar van niet. De Russen waren ook leverancier in de jaren '60 in Vietnam via China. Het heet ook een proxy oorlog.
@Mr_Pikibelly | 17-08-22 | 18:35: Korea oorlog idem dito.
Niets aan oorlog werkt bij mij een triomfgevoel in de hand, ook de vernietiging van de bad guy niet. Het is zo'n zinloze verspilling van jonge mensenlevens.
Bij mij ook niet, zonen verliezen, voor wat.
Lekker inclusief hoor, zonen.
"Oorlog kent alleen maar verliezers".
Nee Mickey, deze oorlog kent aanvallers, en mensen die hun land ertegen verdedigen. En vergeet niet, het zijn allemaal vrijwilligers. Deze Russen.
Afgelopen week bij het Nationaal Militair Museum geweest. Het wekt bij mij ook geen triomfgevoel op. Maar ik vond al die verschillende wapens die alleen maar tot doel hebben te vernietigen en te doden toch wel erg gaaf om te zien.
Helemaal gelijk, elke oorlog is gewoon totaal k.u.t.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:29: Onze Putin-fan doet weer een duit in het zakje.
@Après toi | 17-08-22 | 14:55: Probeer eens een argument te geven of punt te maken, voor de verandering.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 14:29:
Nee, Georgie wordt al sinds haar onafhankelijkheid door Poetin keihard aangepakt op alle mogelijke manieren. In alle landen waar zich etnische Russen bevinden zie je hetzelfde scenario: Rusland pookt het vuurtje op, en bij tegenstand komen ze de benarde Russen "te hulp". Rusland is een KGB gestuurde maffia, die het land leegrooft, haar burgers onderdrukt, het buitenland gebruikt als excuus voor deze smeerkezerij.
Ik begrijp je pro-Russische sympathieen, het is overduidelijk. Maar lees nu eindelijk eens een goed boek over Rusland, en over de manier waarop dat land de laatste 30 jaar is omgetoverd tot een criminele organisatie met kernwapens. Lees "Poetins mannen" bijvoorbeeld.
De Russen die vechten in Oekraïne zijn contractsoldaten, vrijwilligers die voor hun beroep getekend hebben en nu vechten. Ik heb geen enkele medelijden, hier hebben ze voor gekozen, ze hadden dit niet hoeven doen. En toch gaan ze nog steeds.
juist. Zie uw kinderen maar es gaan voor een "idee" gepropageerd door oude mannen, voor een idee, een beeld, voor geld, voor perspectief, voor eten, voor roem en glorie, om te vechten, om beter te zijn dan de andere. En dan komen ze niet terug. Nooit meer. Of ga ze maar eens identificeren. De stukken. Ik kan het u niet aanbevelen. Het is onbespreekbaar die leegte die er komt. En dat maak je niet goed met geld van de staat. Als je geluk hebt.
Als dit klaar is zijn er tientallen jaren nodig om kalmte te krijgen aan beider kanten. Wat een domheid.
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 15:09: Maar Georgie begon volgens de EU zelf te schieten. Op een etnische minderheid die, of we het nu leuk vinden of niet, liever bij Noord-Ossetie hoort. Na de mislukte invasie werd Saakasjvili niet voor niks weggejaagd.
@drs. Levi Samsonov | 17-08-22 | 15:53: \
Ja in jouw ogen waren de Russen de slachtoffers. Ik zie dat toch anders. Het eeuwige gestook en geprovoceer van Rusland in eider buurland waar toevallig nog wat Russen wonen, die menen daar de dienst uit te moeten maken ook nog, ligt telkens aan de basis van ale deze oorlogen. Als Poetin nu gewoon in eigen land zou blijven met zijn soldaten was er geen enkel probleem geweest in de laatste 20 jaar.
En of Georgie begonnen was, dat is ook een arbitrair verhaal, na het eindeloze gestook, de eindeloze acties en militaire aanvallen door Russische separatisten, je kan dat ook anders zien dan vanaf het moment dat een Georgische tank begint te rijden. Maar het s duidelijk wiens kant jij kiest in dit verhaal. En daarbij zie je alles door de vingers aan Russische provocaties.
Heel goed. Kwestie van tijd tot al dat oude vervuilende materieel kapot is geschoten en we alleen nog oorlogje gaan voeren met de elektrische golfkarretjes van ons leger. Klimaat is van ons allemaal.
Prima spul dus. Des te meer bodybags naar Moskou retour, des te beter.
Moskou heeft nergens last van. Mensen uit Moskou weten precies wat er gebeurt. Maar ze dansen en vieren feest. En zijn bang. Straks moeten wij, straks moeten onze kinderen. De rest van Rusland krijgt haar kinderen terug. Of niet.
Ik vrees dat ze niet wakker kunnen of zullen worden.
Maar goed: wij hebben lang gelee 5 jaar Duitsers op bezoek gehad. Wat waren wij een dapper volk......
Ik zie die vrachtwagen gewoon uit die rookwolk komen rijden. Komt wel stil te staan waarna de inzittenden waarschijnlijk de schade opnemen, herstellen indien mogelijk en weer doorgaan. Om dit nou een succes te noemen... kom op Mosterd, vernietigen ziet er heel anders uit. Dan zie je stukjes vrachtwagen.
Precies dit! Truck gaat even 'off course', dus doet naam van de mijn eer aan maar dit is niet kapot-stuk.
Het ding gaat door 100 mm staal heen. Waarschijnlijk dwars door de vrachtwagen geknald zonder verder veel schade aan te richten. Gevalletje 'soft target'.
@hupsake | 17-08-22 | 14:10: Beetje plakband en gaan.
@Klaas_de_Waal | 17-08-22 | 14:20: Duct tape can fix that !
"Don't shoot, let 'em burn."
Heel mooi.
Zozo, mensenlevens...
En u vindt het mooi...
Mensenlevens in het algemeen niet, mensenlevens van een bezetter prima wat mij betreft. Hadden ze maar thuis moeten blijven.
@Braseas | 17-08-22 | 15:20: Ah...
En dode Amerikaanse of Nederlandse soldaten in bijvoorbeeld Afghanistan dan?
Dat is niet mijn mijn mijn vriend!
Leuk en aardig allemaal,totdat Rusland het zat is en raketten deze kant op begint te schieten.
Dat gaat een keer gebeuren, Duitsland bemoeit zich nu teveel met de oorlog.
Nu met Taiwan erbij en ook Noord-Korea die zich gaat bewegen lijkt het haast onvermijdelijk dat de hele zooi escaleert.
Gaat niet gebeuren. Poetmans ziet ondertussen wel dat zijn leger geen ene reet voorstelt, net als zijn wapentuig uit het jaar stenen kruikie. Ik denk niet dat hij vol vertrouwen raketten zal gaan afschieten.
@Balzakius | 17-08-22 | 14:09: nog jong zeker? de wereld escalleert al 70 jaar volledig uit elkaar maar dan toch weer niet.
@Klaas_de_Waal | 17-08-22 | 14:25: Rusland is de grootste atoommacht op aarde, toch wel een dingetje. Binnen een halfuur is heel Europa weggevaagd.
Wees lekker bang. Het spul van de russen is zo sterk verouderd dat 90% het niet eens meer doet. Maar blijf vooral lekker in de waan dat zij een mogendheid zijn waar wij erg bang voor moeten zijn en blijven.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 14:35: alsof Rusland zo dom is dit te doen, dit zou het einde van de mensheid betekenen, en dat is dan ook prima. Als er een volk is om zo dom te zijn op de knop te drukken dan is het maar goed dat de mens naar de kloten gaat. Dan is evolutie dus geen reedt waard gebleken.
@pibasso | 17-08-22 | 14:41: Denk dat het toch vrij afschrikwekkend is.
Wat de evolutie hiermee te maken heeft ontgaat mij; de mens is niet het sluitstuk.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 14:54:
Het is alles of niets....
Ik ga met @ pibasso mee... Het heeft totaal geen nut...
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 14:35: Sluipwespje, ik reageer ff hier daar je op de ander thread gejorist bent ( vind zelf dat joris wel heel gevoelig is ). Maar geef toe , je fascinatie voor al het 'fantastisch' wat Putin zou kunnen doen met al zijn 'mooie' wapens kan ik niet anders omschrijven dat je hem groots vind en een soort held. Dit terwijl dat iedereen met enigszins een beetje technisch en economisch inzicht zelfs door de RF aangeleverde informatie/filmpjes kan zien dat het daar een grote puinhoop is ( wat dus in het geheel ook zal gelden voor zijn nukes voorraad ). En ik vermoed dat de heer Putin op persoonlijke titel te horen heeft gekregen dat op het moment dat hij met nukes gaat gooien, ook al is het maar een kleintje, hijzelf een target zal worden van de USA die uitgeschakeld word. En dan zal er geen enkele generaal in de RF in het geheel geen zin heeft deze eliminatie te gaan 'wreken' .
Proxy oorlog.
Nee, oorlog die Poetin om geen andere reden is begonnen dan om de plaats van Rusland op de wereld weer belangrijk te willen maken. Beluister zijn laatste speech daarover, van eergisteren.
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 14:22:
Ik moet je dit keer gelijk geven. Een aan zelfoverschatting lijdende Rus die al het slechte van tsarisme, communisme, imperialisme en corruptie in zich verenigt. Dictatortje van een enorm land waarvan het BNP niet groter is dan dat van de Benelux.
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 14:22: Duitsland is dus in oorlog met Rusland.....
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 14:22: Er waren geen landen die de plaats van Rusland op de wereld minder belangrijk wilden maken en daar ook mee bezig waren?
#Is dit nog nieuws? heeft gewoon een punt als hij het een proxy oorlog noemt.
@Ichneumonidae | 17-08-22 | 14:32:
Nee, Rusland werd op geen enkele manier een strobreed in de weg gelegd, er was normale handel, geheel normale betrekkingen, totdat Poetin zijn oog liet vallen op Oekraïne. Rusland is op geen enkele manier slachtoffer in dit verhaal, hoewel Poetin dat steeds zo probeert neer te zetten. Het is een uiterst cynische leider, die uitsluitend uit lijkt te zijn op het voortzetten van zijn eigen kleptocratie. Inmiddels zijn tientallen miljarden naar "dat verderfelijke westen" gesluisd, naar off-shore constructies, Zwitserse banken en in de vorm van enorme hoeveelheden westers vastgoed. Waarom hebben al die Russische topfiguren toch hun kinderen studeren in Londen, huisjes in Italië en penthouses in Londen? De hypocrisie is eindeloos.
@Beste_Landgenoten | 17-08-22 | 15:18: Vervang Rusland door Saudi-Arabië, de Oekraïne door Jemen en Putin door BinSalman...
Precies hetzelfde betoog. Tot op de letter.
REAGEER OOK