Oekraïne heeft de Nederlandse Defensie-voorraden leeggespeeld
Op = op
Defensie is klaar met Sinterklaas spelen. De Oekraïense schoenen zijn meermaals gevuld en de zak is zo goed als leeg. Mogelijk ligt er nog ergens een Colt C7 of een ongebruikte Raven, maar daar houdt het wel op qua weggeefspeelgoed van ons leger. Na de pantserhouwitsers, drones, YPR's, veldhospitalen, scherfvesten, helmen en scherpschuttersgeweren is het maximale wel bereikt qua donatiespul. Maakt niet uit hoe gezellig Zelensky en Marky Rutsky het samen hebben, de rest van het materieel hebben we zelf nodig als we nog de illusie willen ophouden dat we onszelf kunnen verdedigen als ongewenste bezoekers zich aan de grens melden. Dat we nu al tegen de minimale limieten aanlopen is een gevolg van de jarenlange uitholling van het defensieapparaat. "Ik denk niet dat de buitenwereld doorheeft wat we van Defensie hebben gevraagd, hoe mensen in tijden van krimp er alles uit hebben gehaald wat erin zat", erkent ook staatssecretaris Van der Maat van de partij die jarenlang bezuinigde. De partij die nu ontdekt dat dit probleem zich niet oplost door er simpelweg geld tegenaan te gooien, want zo'n beetje iedere grote Westerse macht smijt momenteel met miljarden richting hun leger, waardoor de levertijden de pan uit rijzen en we dus niet zomaar een nieuw setje houwitsers uit de showroom kunnen trekken. Dus Oekraïne moet het doen met wat we al stuurden en voor meer speelgoed maar bij papa Biden bedelen. Als de munitietekorten echt te hoog oplopen dan sturen we wel een trainer die ze leert 'pang pang' te roepen, dat werkte bij ons tenslotte ook.
Reaguursels
InloggenGaan we alle postbodes van Nederland nu ook wapentrainingen geven zoals in Polen?
Of moeten ze het doen met een Y vormig houtje en postelastieken?
geintje zeker.. om de gedachte te wekken dat we hier meer dan 2 dagen weerstand kunnen bieden als die russen zouden komen.
Zodra de duitsers vallen, hebben we niet 1 gepantsert voertuig meer bijvoorbeeld. Dus stuur de rest ook maar, dan hoeven onze militairen tenminste niet als levend schild of kanonvoer nutteloze weerstand te bieden.
Nu de wapens op zijn de militairen maar sturen? Dan is tenminste onze hele krijgsmacht naar de FiIistijnen.
En nu ..?? Niets meer te exporteren??
Master Milo heeft nog wel wat materieel staan.
Ik moet denken aan mondkapjes anno maart 2020... (Voor in de zorg, de rest van de samenleving heeft er m.i. om meerdere redenen niets aan.) We hadden er toen heel veel naar "het front" in China gestuurd en toen we ze hier nodig hadden, waren ze ineens op.
Overigens vind ik dat de Oekraïners geholpen moeten worden en dat Poetin terug in z'n hok moet. Maar wat we nu meemaken is het gevolg van het beleid waar ik (en velen hier, zo bijzonder ben ik niet) al jaren kritiek op hebben: Niet voldoende investeren in ons leger, niet investeren in kernenergie. Onderhand zijn de peren volledig voorspelbaar goed gebakken, en zitten we ermee. Waarom snappen zoveel mensen zo weinig? Waarom is "links" en die non-binaire VVCDA zoveel beter in het vermarkten van hun ongelofelijk domme ideeën? Dat mogen we echt onszelf aanrekenen. Het rationele en toekomstgerichte denken moet beter verkocht worden, het gaat duidelijk niet vanzelf.
Over welk links heb je het in vredesnaam? Sinds Den Uil is er geen linkse minister president geweest, de gehele teringzooi in Nederland is te wijten aan rechts rotbeleid. Nou ja, beleid? Beleid kun je het niet noemen, want beleid vereist een visie en visie, dat weten we allemaal, daar doet Rutte niet aan. Wil je nu in alle ernst beweren dat het toeslagenschandaal, om maar eens iets te noemen, het gevolg van links beleid is? Is het aardgasdossier of te wel Groningen een gevolg van links beleid? Hou toch op. Voor ieder probleem heeft rechts als oplossing links de schuld te geven. In een ander topic kwam nog de persoon Pim Fortuyn aan de orde die volgens een tegelbakker neergeschoten was door een Groenlinkser ingehuurd door links. Nou, laat me je dit vertellen: Pim had mooie ideeën en wist ze goed naar voren te brengen. Hier in Groningen had hij ooit studentenhuisvesting onder zich. Dat deed hij goed en hij werkte keihard, maar.... hij had ook met iedereen ruzie. De man zou een partij niet langer dan drie maanden bij elkaar kunnen houden. Had hij gelijk over de problemen van de multiculturele samenleving en met name over de consequenties voor de zg. achterstandswijken? Zeker wel. Maar wat rechts maar al te graag vergeet is dat de gastarbeiders bepaald niét door links binnen zijn gehaald, maar door de werkgevers die, net als nu, om personeel zaten te springen. Links was daar indertijd helemaal niet zo'n voorstander van, zoals bijvoorbeeld een linkse partij als de SP géén voorstander van een nieuwe lichting arbeidsmigranten is. Die gastarbeiders werden gehuisvest in de aanstaande Vogelaarswijken waar de oorspronkelijke bewoners de multiculturele samenleving uit mochten vinden en vervolgens te horen kregen (en dat dan weer wel vooral door links) hoe verkeerd ze het allemaal gedaan hadden. Waar we in Nederland mee te maken hebben is geen gevolg van links of rechts beleid, maar het gevolg van "wie zijn toch die mensen" politici en een overheid die bewezen onbekwaam is en die je niet kunt vertrouwen. Dat laatste heeft de overheid de afgelopen periode ook impliciet toegegeven trouwens. Zit je in box 3 en heb je op de overheid vertrouwd en dús geen bezwaar gemaakt tegen de aanslag? Dan kunt u fluiten naar uw geld. Bent u gedupeerde in het toeslagenschandaal maar niet naar de rechter gestapt? Dan komt u onder op de stapel.En dat zou het gevolg van links beleid zijn? Nee. Dat is het gevolg van onverschillig beleid van een super arrogante overheid.
Ik wilde u allen dit nieuws niet onthouden: "STUTTGART/BRUSSEL (ANP) - Criminele netwerken smokkelen aanzienlijke hoeveelheden (militaire) wapens en munitie uit Oekraïne, hebben landen in de Europese Unie gemeld bij Europol. Dat blijkt uit een brief van de Europese politiedienst aan de Europese Unie waarover de Duitse zender SWR bericht."
www.tagesschau.de/investigativ/swr/uk...
"Waffenschmuggel aus der Ukraine
Stand: 21.07.2022 14:46 Uhr
Bei der europäischen Polizeibehörde Europol sind Hinweise auf Waffenschmuggel in die EU eingegangen - von Einzelpersonen und kriminellen Netzwerken. Politiker fordern Verbleibskontrollen von Waffen."
Dat is al heel lang zo. De Russische maffia (Bratva) of vory v zakone is 1 van de grootste en machtigste ter wereld. Hebben machtige takken overal, Georgië en natuurlijk ook heel erg in Oekraïne. De capo di tutti capi is volgens de FBI Semjon Joedkovitsj Mogilevitsj die in Moskou woont en naar verluid hele warme banden heeft met (je raadt het nooit) Vladimir Vladimirovitsj Poetin.
Saillant detail. Mogilevitsj is geboren in Oekraïne, (o.a.) Israëlisch staatsburger en woonde tot voor kort in Hongarije.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 18:55: vergeet niet het Oekraïense transport vliegtuig vol wapens neergestort in Griekenland afgelopen week op weg naar Bangladesh.
Hoe meer wapens we naar oekraine sturen, hoe groter de russische verliezen. Inmiddels hebben de russen een leger daar hoeft niemand meer bang voor te zijn.
Dus niet erg dat onze voorraden leeg zijn.
Die Russen zijn anders nog steeds aan de betere hand. En als we niet voor de Russen hoeven te vrezen zijn er nog meer dan voldoende idioten en (ook Europese) landen waartegen we paraat zouden moeten staan. Erg naïef gedacht van u. Vrede komt enkel tot stand door sterk over te komen
Alleen wel een beetje dom en wereldvreemd van de staatssecretaris om dat publiekelijk bekend te maken. Van de Russen zul je echt niet horen dat hun voorraad T-72 tanks zowat uitgeput is. Zoiets houd je tacktisch binnenskamers.
Het berouw komt altijd na de zonde, zullen we maar zeggen. Eerst het leger zo ongeveer helemaal uitkleden, en de dienstplicht afschaffen.
En nu blijkt dat Rusland niet zo'n leuke buur is als gedacht werd, probeert men hals over kop onze defensie weer wat op te kalefateren. In een tijd waarin de problemen op financieel-economisch gebied zich als donkere wolken aan de horizon aftekenen.
Politici zijn net de dwaze maagden.
Dienstplicht is niet afgeschaft. Het is opgeschort. Iedereen krijgt nog steeds een brief van defensie met de vraag of ze willen. Het hoeft niet, mag wel.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 18:46: Jaaaaaa, Theodorus, dat weet ik ook wel, natuurlijk.
Maar die afschaffing is alleen 'de jure'. De dienstplicht is gewoon 'de facto' afgeschaft, anders kun je het niet noemen. Ze kunnen die opkomstplicht toch niet effectueren? Ze hebben geen kazernes, geen opleidingskader, geen materiaal, helemaal niets, nada. Het zou nog járen gaan duren, eer Nederland de facto weer de dienstplicht zou kunnen invoeren. Dat gaat dus niet meer gebeuren, pakweg de komende tien jaar of langer.
Stel, dat Rusland gek genoeg zou zijn om de Baltische staten aan te vallen, dán zouden de zaken in een stroomversnelling kunnen raken, en zou ook die dienstplicht weer om de hoek kunnen komen kijken, op termijn.
Ah net een Russische taalcursus aangevraagd
Sinds enige decennia is defensie gesloopt. De gedogende generaals staan
ontspannen bij de opinietafels om de laatse sitreps van de echte soldaten
in Oekraïne te duiden. Schat wederopbouw van onze defensie op zo'n
7 jaar, als 't meezit.Doe niet meer lacherig over de US of UK ze moeten ons
weer beschermen.... Cheers!
Het is voornamelijk het gevolg van het wanbeleid van Rutte en trawanten. Jaren lang alles voor een appel en een ei verkopen. Geld dat verbrast is. Kazernes voor asielzoekers.
Wat een dom gelul. Echt.
Weet je, ruim voordat Rutte ooit in beeld kwam en Rusland veinsde goede bedoelingen te hebben gingen de toenmalige machthebbers (PvdA, CDA) direct het leger afbouwen om geld te sparen en te geven aan de babyboomers, VUT regelingen, WAO regelingen, alles om de kiezer te strelen.
Toen, was ik nog een jonge kerel en had ik al zoiets wat zijn jullie aan het doen?
Op alles bezuinigen behalve de mensen die over een paar jaar of nu al niets meer bijdragen? Toen was rechts koud, hard en zakelijk. Zoals ik ben (of was).
Maar het is alleen maar erger geworden met de kiezer vertellen wat ze willen horen. Hopelijk komen we weer bij ons verstand. Tijd om de kiezer te vertellen wat we moeten doen, wat er gaat gebeuren straks. Van de populisten hoeven we niets te verwachten maar de echte volksvertegenwoordigers moeten maar gewoon zeggen waar het op staat.
We moeten een goed staand leger hebben, klein maar fijn. Laten we daar maar beginnen. Het gezeik over de boeren kan later wel.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 16:59: "Op alles bezuinigen behalve de mensen die over een paar jaar of nu al niets meer bijdragen? Toen was rechts koud, hard en zakelijk. Zoals ik ben (of was). "
Pim Fortuyn over zijn moeder in een verzorgingstehuis.
Sindsdien?
Fucking cruiseschepen voor "asielzoekers".
Kunnen we daarna gaan leuteren over een leger wat ons moet beschermen tegen onze buurlanden.
Maar wie zijn dan de populisten? Overduidelijk, zoals u aangeeft de PvdA en CDA die alles deden om de kiezer te strelen. Maar waarschijnlijk in uw ogen ook (ik doe een aanname) partijen als PVV, FvD, BBB, mogelijk ook DENK.
Welke echte volksvertegenwoordigers en/of partijen blijven dan over die totaal niet populistisch zijn?
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 17:18:
Pim was een leuke vent, eloquent, amusant maar ook een ontzettende relnicht. Overal waar Pim kwam, kwam ruzie. Ik vind het ergens ironisch dat vooral ver/extreemrechts loopt te dwepen met een recalcitrante homo die leuk was maar absoluut geen leider. Hoe je dat kan zien? Simpel alles wat op de LPF lijst stond (Lijst Pim Fortuyn) was al brak en waardeloos maar zijn nummer 2 was een Kaap-Verdiaanse mooi boy. En die koos Pim niet voor zijn kwaliteiten maar omdat hij een geile valse nicht was. Geloof me, mijn ex kwam thuis en ik liep te huilen. Zij had zoiets van 'wat is er'. Ik zeg 'Pim is vermoord. Waarom?'
Hij was leuk. Welbespraakt. Had goede punten. Maar geen Messias.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 17:34: Eens, geen Messias. Maar ik denk wel dat hij oprecht het beste voor had met de mensen.
Nou dat weet ik niet. Pim was vooral vol van zichzelf zoals de meeste relnichten past. Hij was een gedreven figuur, maar dat kon evengoed voor standpunt A zijn als het tegenovergestelde standpunt B. Naargelang hij er schik in had. Hij was een kleurrijke aanvulling op de saaie politiek maar zeker geen leider van dit land.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 17:50: Gelukkig kwam Rutte daarna.
@Zoelense Hobbyboer | 21-07-22 | 17:19:
De populisten zijn de partijen die alleen maar brullen voor de bühne maar verder niets doen.
DENK is niet echt een populistische partij. Ze werken namelijk daar. Ik vind DENK (nogal links) helemaal 3x niets, zoals ik ook geen fan ben van de SGP (uiterst rechts) maar. Farid Azarkan doet zijn huiswerk. Hij werkt voor zijn geld. Hate him or love him, hij werkt. Idem ditto Kees van der Staaij. Love him or hate him. Hij werkt.
In de PVV is er niemand die echt werkt. Wat slappe Kamervragen waar iedereen met 2 hersencellen het antwoord al op wist. Beetje rellen tijdens een debat. Dat is het. In al die jaren hebben ze niets, NIETS geleverd. Helemaal niets.
BBB is een lobbyclub voor de agro-industrie. De multimiljonair families in de Quote 500. Ze veinst dan wel er voor de kleine boer te zijn maar die bedoelt ze niet. Ze werkt niet voor Tsjibbe met 80 koeien. Ze werkt voor Henk met 15.000 varkens en Piet met 12.000 kalveren. En vooral Jan met zijn vleesverwerkersbedrijf en Hans met zijn vervoersbedrijf en Klaas met zijn veevoederfabriek.
Is dat een populist? Ja, ze roept wat boze mensen willen horen. Ze heeft geen oplossingen voor het mestoverschot.
FvD zijn landverraders en fascisten. Als ik moest kiezen tussen Wilders, Lientje en Baudet zou ik Wilders kiezen. De man heeft tenminste een beetje integriteit.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 17:39:
Pim was in zijn hart een socialist. Eigenlijk heel erg links. Hij had een hekel aan conservatieven die hem, als homo, niet wilden accepteren. Hij was immers eerst lid van de communistische partij Nederland, en later PvdA waar hij eigenlijk nooit kon aarden want te recalcitrant. Mensen denken vaak dat Professor Pim een rechtse lul was, maar dat was hij niet. Anderen denken dat Fortuyn een man van het volk was, dat was hij ook zeer zeker niet. Sommigen denken dat hij revolutionair was. Ook dat is niet waar. Al heel veel langer geleden waren er (vooral linkse) stemmen die het halen van arbeidsmigranten afkeurden o.a. vanwege cultuurverschillen. Maar niemand luisterde en inmiddels zitten we op een plekje waar we immigranten moeten gaan halen want we hebben meer werk dan arbeidskrachten. Hopelijk halen we ze nu uit de EU.
Nederlandse voorraden zijn op: 6 tanks, 10 legertrucks, 25 geweren, 30 paar sokken, een cassettebandje met pang pang er op, 12 condooms in de kleur legergroen. 1 drone op batterijen, 3 handgranaten, 6 plastic helmen, en 3 medailles die niemand wil hebben.
Mwa...
Zo erg is het nu ook weer niet.
Het grootste probleem is personeel vinden.
Verder moet Nederland de focus hebben op elite troepen, marechaussee en marine, luchtmacht.
Dan moet je denken aan de mariniers, commando's, luchtmobiele brigade, logistiek, marineschepen, onderzeeboten en veel vliegtuigen en helikopters.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 16:48: Het grootste probleem is personeel vinden...
Welkom in de BV Nederland.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 16:51:
Tsja. We hebben meer immigranten nodig. Ik kan er ook niets aan doen.
Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 17:00
Denkt u dat de aankomende cruiseship bewoners "ons" land gaan verdedigen als commando, of uw billen gaan wassen als u in een verzorgingstehuis komt? Welkom strijders, welkom...
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 16:48: In geval we er onverhoopt in mochten slagen een vijand mochten doden zou ik ook maar alvast een dikke zak geld klaar leggen om uit te delen aan de nabestaanden als schadevergoeding.
6 tanks? die hadden we toch niet meer?
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 17:04:
Ja, denk wel dat er nu al heel veel immigranten zijn die, bijvoorbeeld, in de zorg werken. Mijn huisarts bijvoorbeeld. Dat is een Rus.
Trouwens. Weet je hoe kan je zien dat iemand bevooroordeeld is?
Simpel. Als je zegt "immigranten" dan denkt hij/zij direct aan iets negatiefs, of wat niet er niet uit ziet zoals hij/zij of anders is. Dat vindt je al op dorpsniveau. Kutdorp A haat mensen uit kutdorp B. En we zijn het niet ontstegen. Nog steeds niet.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 17:21: Als kutdorp a en b elkaar haten, wat doen we hier dan met mensen uit hakkietakkiestan?
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 17:37:
Ik kwam ooit eens in Rotterdam. Werd me gevraagd wat de mooiste club in Nederland was qua voetbal. Ik zei, geen idee maar ik denk dat Abe Lenstra onderschat is.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 18:11: Geen Ajax durven zeggen?
@Louter Leuter | 21-07-22 | 17:15: benzinetanks, of jerrycans..
En een roze LBGTQWERTY pantservoeruig.
Met een zooi tractoren kunnen de boeren nu heel Nederland veroveren!
en.m.wikipedia.org/wiki/M142_HIMARS
Amerikaanse strijdkrachten hebben 540 Himars systemen. Er zijn 8 stuks geleverd aan Oekraïne en nog 6 onderweg.
Gelooft u echt dat het Pentagon de eigen slagkracht van de Amerikaanse strijdkrachten op het spel gaat zetten, door nog meer systemen te leveren?
Ja. Behalve Rusland is er alleen China, en om met China te vechten zijn er geen HIMARS nodig. Dat zou dan een knokpartij worden van de luchtmacht en marine.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 17:02: Een "knokpartij" tussen Nederland en China ? China heeft 2,5 miljoen infanteristen, reserves niet meegerekend.
Dat denk ik wel. Ze zijn effectief besteed daar in Oekraïne. Waar moeten de anders gebruikt worden? De Mexicanen blijven voorlopig achter de muur van Trump.
@Asteroid-B612 | 21-07-22 | 17:14:
Mijn God. ...
Weet je waar het woord "infanterist" vandaan komt?
Precies. Latijn.
Weet je waarom? Omdat de Romeinen hun jongste soldaten naar het front voorop stuurden. De elite troepen (ouderen) hielden ze voor het laatst. Dit had twee voordelen. 1 ze hoefden niets te betalen voor dode legionairs. 2 de vijand werd al moegestreden door wanhopige jongelingen dus de 'experts' konden er al snel korte metten mee maken.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 17:42: effectief doorverkocht aan russen tegen een leuke bedrag. Zo gaat het.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 18:43: hastati, principes, triarii
Mark Rutte beloofde zo'n tien dagen geleden nog 'onwrikbare militaire steun. Nu en in de toekomst. Maar weer eens kijken hoe hij zich hier weer handig uit kletst.
www.proximus.be/pickx/nl/2245719/rutt...
Rutte liegt. Dat weten ze zelfs in de Oekraïne.
@EenGoedBegin | 21-07-22 | 17:01: Nou, misschien weten ze het nog niet, maar komen ze er snel achter. Wel triest om te moeten concluderen.
Straks valt de Belgische soldaat ons land nog binnen. En wat dan?
Dan helpen we hem weer op zijn voeten, geven hem een kopje thee. Daarna kan ‘ie als ‘ie wil weer naar huis.
Blijft De Generaal thuis dan?
@redactie: ik ben ingelogd (premium) maar krijg al dagen reclame over mij uitgestort. Was ist los?
Geen kroontje.
www.geenstijl.nl/contact/
Premium Erelid en vragen? Mail naar ....
Hebben we de Hembrug nog?
Citaat: “ Russia has achieved fires dominance through the sheer volume of tactical artillery and munitions that it can bring to bear,” wrote the Royal United Services Institute (RUSI), a leading military think-tank, in a recent special report researched on Ukraine’s front lines.
“Russia is firing approximately 20,000 152mm [5.98-inch] shells per day compared with Ukraine’s 6,000, with an even greater proportional disparity in multiple rocket launchers and missiles fired,” says the RUSI report. “The fastest way to level the playing field is to enable Ukraine to strike Russian artillery logistics.” (Al Jazeera)
Tot nu toe heeft Oekraïne 8 Himars systemen ontvangen van VS. Er komen er nog zes bij.
Maar ik vrees dat deze steun onvoldoende is.
Frankrijk heeft/: en.m.wikipedia.org/wiki/CAESAR_self-p...
heeft naar verluidt 8 Caesars geleverd. Ze hebben er zelf nog 70 over.
Eerst de pharma een boost gehad.
Nu is de wapenhandel weer voorzien.
Op naar de bouwbedrijven
Dan moeten eerst de boeren dood.
Vlug met vlaggetjes zwaaien doet
Welke?
De Oekraïnse? De Europese? De regenboogvlag? De Nederlandse, zo ja ondersteboven? Een witte?
Vragen vragen vragen....
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:45: Momenteel heb ik een hele tros.
Maar de witte heb ik er 3x tussen zitten
@Het leven is zwaar | 21-07-22 | 15:49: Hihi! Nog 1 en t is kwartet,
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:45: Ik wacht gewoon af wie wint en dan weet ik welke vlag.
Mooi toch? Beter dat het wordt gebruikt om de Russen tegen te houden dan dat wij het laten verpieteren in de opslag. Het was toch al niet genoeg om ons land te verdedigen. Wordt wel tijd om eens flink te investeren in nieuw (Europees) wapentuig. En waarom zetten wij niet wat studenten uit Delft aan de slag om een Nederlandse bayraktar te bouwen?
Exact, munitie is voor op het dak van de vijand en niet voor in je kelder.
Ja, en we kunnen best wel wat hoor in Nederland. Een paar dikke vette contracten van defensie en er zijn wel een paar bedrijven die goed aan de slag kunnen.
@Tapioca pudding | 21-07-22 | 15:26:
Sterker. De munitie, maar ook vervanging voor kanonslopen, wordt ouder, slechtere kwaliteit en noem maar op. De Russen hebben daar een groeiend probleem. Een houwitser kan maar zoveel granaten schieten. Daarna wordt het gevaarlijk. Zeker als je munitie moet gebruiken wat al 20 jaar in opslag ligt.
Waarom is dat nou weggejorist? Als je niets meer hebt, kan je het ook niet weggeven...
Aldus Jesse Klavert nee nee nee!!! Ja ja ja!!! Dan krijg je dat. Links uitroeien is rechts bemoeien.
De progressieve ziekte is altijd vooruitkijken, nooit achterom. In de jaren ‘40 van de vorige eeuw, met de ‘pacifisten’ (=lafaards, een pacifist is iemand die kundig is in het gebruik van geweld maar het niet gebruikt, de meeste ‘pacifisten’ zijn gewoon lafaards) van het gebroken geweertje kwamen we er ook achter dat investeren in de krijgsmacht too little too late was toen duidelijk werd dat Nederland niet ontzien zou worden in de oorlog.
Wensdenken en naïviteit dat is wat het progressieve deel van Nederland kenmerkt.
We hebben wel 24 miljard voor stikstofstierenpoep. Frans heeft 1000 miljard voor zijn groene luchtkastelen.
We smijten met miljarden en miljarden voor allerlei "luxury belief" speeltjes, maar niks voor waar het echt op aankomt.
Adequate krijgsmacht. Bed, bad en brood voor "hen die hier al zijn" (vrij vertaald uit het Duits). Infrastructuur die op orde is.
Adequate krijgsmacht.
Om wapens weg te geven aan de Oekraïne of te gebruiken in Mali...
Dat is wel een oplossing. We gieren die Russen gewoon het land uit. Vrachtvliegtuigen vol en sprayen maar. Dan zij wij van ons stikstofprobleem af. De Oekraïne kunnen graag groeten op de buikjes van Russen en de Russen die terug naar Rusland gaan mensen zo erg dat ze nooit meer een wijs krijgen. Win win win
@Tapioca pudding | 21-07-22 | 15:21: .. graan groeien..
Na de corona expertise is iedereen ineens militair strateeg en op de hoogte van de plannen van Putin.
Wat een speculaties allemaal over wat Putin gaat doen. En dat allemaal vernomen van de NPO, BBC, CNN, FOX , Twitter of YouTube.
Gifgas, kernwapens, Nederland binnenvallen, fantastisch allemaal.
Mag allemaal hoor, want Rusland is de Oekraïne binnen gevallen en dus slecht.
Dus dan zijn wij het volgende strategische doel.
Je begrijpt het nog niet: De Russen staan hier uiteraard niet zomaar voor de deur, maar de oorlog is er allang: Economisch probeert Rusland ons af te knijpen met energie, de Duisters zijn zo dom geweest huh hele energievoorzienig aan Poetin uit te besteden bijvoorbeeld. We gaan meer voor defensie uitgeven, binnen twee jaar gaat dat naar 3 a 4 procent. We zullen wapens moeten bestellen, inkopen en doorsturen naar Oekraine, we gaan de dienstplicht weer toepassen. Dit gaat allemaal komen en ondertussen gaan de kosten omhoog voor energie en voedsel, wat ons een echte recessie kan opleveren met alle leuks dat erbij hoort. Ook de opvang van vluchtelingen uit die regio, het hoort allemaal bij: Hoe krijgt Poetin het westen op de knietjes.
Er is geen ontkomen aan, dat is het grote probleem, al geven "we" heel Oekraine aan Poetin kado. Want dan is volgend jaar hetzelfde loos met Estland. En zo gaat het provoceren verder. totdat Poetin denkt: Nu hebben we die decadente klootzakken van de EU zo ver dat ze uit mijn hand eten.
Poetin leidt een maffia, met kernwapens. Dat is het centrale probleem.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:58: Ik begrijp het best:
Niet ons probleem.
Maar Maidan hè, we willen graag ons bemoeien.
Afghanistan was ook zo'n succes.
Mali.
Joegoslavië.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:08:
Ach Met je Maidan. Ja volgens FvD malloten was dat een westerse staatsgreep. Volgens Poetin ook, dus hij dacht die Oekies zullen blij zijn met mijn bevrijding van de Amerikaanse nazi's! Tot hij ontdekte dat zo ongeveer het hele volk daar de Russen niet pruimt en ze werden weggeschoten tot terug over de grens bij Kiev. Je snapt het nog steeds niet he? Toen met Maidan wilden ze die Russen al niet, wat geen buitenlandse coup was, maar uiting van een binnenlandse aversie tegen de terreur vanuit Rusland. Dat kwartje is bij jou nog niet gevallen zie ik.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:08: Daarbij hebben de Duitsers zonder goed plan hun kerncentrales en bruinkoolmijnen en centrales gesloten. Die energiecrisis is geheel niet aan Poetin te verwijten, hoe graag velen dat ook zouden willen. Het is gewoon EU beleid. Door de sancties was het voor Rusland lastig om de gasturbines voor nordstream 1 te laten reviseren, daarbij wil de EU ineens van het Russische gas af, zonder goed plan. Sommige landen zoals Hongarije hebben een uitzonderingspositie gekregen want het zou voor hen anders de doodsteek betekenen. Kan echt geen begrip opbrengen voor de oorlog die Rusland nu tegen Oekraïne voert, maar dat energie probleem is toch echt door de EU gecreëerd, met hun “Europese inkoopstrategie”. Clowns zijn het die een heel continent een ongekende economische crisis in gaan storten.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:14: *gaap*
Pas maar op dat je geen hartaanval krijgt. Angst hier, paniek daar.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:14: Je vergeet voor het gemak even het substantieel deel van de Oekraïense bevolking dat Russisch georiënteerd is. Met daar op dat plein te gaan staan vuilbekken en populistisch te gaan staan schreeuwen zet je tegelijkertijd een groot deel van de Oekraïense bevolking weg als minderwaardig. Wij hebben niets te zoeken in dat land, laat ze er zelf beslissen wat ze willen en welke kant ze op willen zonder onze bemoeienis en gestook voor geopolitieke redenen.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:58:
Rusland is de oorlog al heel lang geleden door "onze" extremisten te "catsfishen".
Of ze nu in ontkenning zijnde neo-nazi's zijn of die hard stalinisten. Rusland heeft de agitprop voor ze, koopt de influencers (en politici).
Niet in Nederland zeg je? Nu ja, waarschijnlijk (m.u.v. de FVD) hebben de meesten niet eens door dat ze op het orgel van het Kremlin zingen. Maar ze doen het wel.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 15:40:
We zingen op het orgel van de Oekraïne. Slaafs zelfs.
@Sinterbikske | 21-07-22 | 15:27:
Dat is sinds de inval een stuk minder en wat je ook niet moet vergeten is dat Rusland tijdens het Sovjettijdperk overal met populaties heeft geschoven om de niet-Russische gebieden te Russificeren. Plus sinds 2007 is Rusland bezig met het plaatsen en activeren van agent provocateurs, niet zelden Russische Neonazi's, om de mare van Oeki's zijn Nazi's volop uit te kunnen buiten. En ja, wat sommige Oeki's al aangaven, wel apart dat die neo's allemaal met een Russische tongval spreken. Tuurlijk heb je ook Oeki-Neo's, alleen is dat procentgewijs zo ongeveer 5x zo klein als in Rusland.
@Graaisnaaiert | 21-07-22 | 16:00: Gelukkig wordt hier in het vrije westen niet met populaties geschoven....
Welkom.
@peterdh: Op militair vlak is Putin overduidelijk de agressor, hij is immers met zijn spullen de grens over gegaan. Daar valt verder weinig op af te dingen.
Neemt niet weg dat het naïef is te denken dat het conflict is begonnen op 20 februari 2014 of 24 februari 2022. Dan negeer je totaal de context van het geheel, de aanloop er naartoe en het aandeel van VS, EU en NAVO daarin.
Je zegt eigenlijk, Rusland had ongehinderd haar expansieve neigingen mogen botvieren op de ex USSR staten? Want ze waren toch eerder al van Rusland, of zo? Maar die gedachte klopt niet, de USSR was evenzeer van Oekraïne als van Rusland. Om onduidelijke redenen claimt Rusland de erfenis van de USSR. Wat maar aangeeft wat voor megalomane eikels het eigenlijk altijd zijn geweest. Ik heb inmiddels zeer grondig de schurft aan ze.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 17:46: Ah "eikels"" daar is het gescheld alweer.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 17:51:
Mijn opa vond de Duitsers ook eikels, toen bij de Grebbeberg.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 16:05:
Dat is een ander verhaal maar ook daar heb ik zo mijn mening over ( en die ken je ).
Misschien alvast beginnen met een eigen munitie fabriek in NL, dan hebben we alvast wat. Eurometaal zal wel verkwanseld zijn.
Wat voor munitie stelt u voor? Van die ronde kanonskogels?
Ergens begin deze eeuw gesloten, althans in Zaandam. Weet niet of er meer vestigingen zijn.
Daar is geen behoefte aan buiten wat musea, dacht meer aan de Navo standaard 5.56.
@sokkenpluisje | 21-07-22 | 14:50: Zo'n gek idee is dat niet. De vraag neemt gigantisch toe en de prijzen gaan door het dak momenteel.
Onze preferentie op de munitiemarkt is nogal kut. Wij kopen in bij Reinhmetal in Duitsland als ik me niet vergis.
Jeanine Plasgat heeft er keurig voor gezorgd dat we voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar wel helemaal achteraan mogen aansluiten in de rij.
@Croisantneuf | 21-07-22 | 15:12: Gelukkig hebben we wel Amerikaanse JSF's ...
We hadden de Kruithoorn in ‘s-Hertogenbosch. Die leverde nog 20 mm munitie aan de VS tijdens Vietnam.
En Artillerie Inrichtingen in Noord-Holland. Ook geschiedenis
Kunnen we de Russen niet bestoken met onze grootste export artikel…drugs. Grote vuren aanleggen met hasj, granaten afschieten gevuld met xtc. Alles om de boel in Rusland op te vrolijken. Dat zal ze leren.
Ik kan als zwitsal niet linken, maar is scène uit the history of the world van Mel Brooks. Als het bij Romeinen werkt, waarom niet bij Russen?
Crystal meth.... goedkoop en destructief
"Pinda, pinda pinda."
Zonnebloempit, zonnebloempit, zonnebloempit.
Dus de voorraad van de Nederlandse defensie is uitgeput. Heeft er onder de reaguurders iemand de illusie dat het bij de westerse partners anders is?
Wat heeft Noorwegen, België of Duitsland nog aan 155 mm granaten? Hoeveel houwitsers kan Frankrijk, Italië of Portugal nog doneren?
Kortom, ik ben benieuwd wanneer de eerste journalist de onvermijdelijke conclusie gaat trekken mbt tot de vooruitzichten van Oekraïne op het slagveld.
Er is maar 1 oplossing: De productie heel erg snel gaan opvoeren. En wat ook kan: F16s leveren, A10s en M1 tanks. Maar dat durven we (nog) niet. Gaat wel gebeuren, als blijkt dat Rusland zijn opmars niet stopt bij de Dnjepr. We gaan toe naar een langdurige oorlogseconomie.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:39: "F16s leveren, A10s en M1 tanks. Maar dat durven we (nog) niet. "
Neen.
Die meuk hebben we niet.
Frankrijk?
Dat is na Oekraïne het grootste leger in Europa (minus de Turken dan). En de Britten zijn bijna even sterk als de Fransen.
Verder hebben de Finnen een miljoen reserve troepen die zijn ook niet voor de poes. Zweden hebben een sterk professioneel leger, zo ook de Noren. Italianen hebben naast hun normale leger ook (gelijk de Fransen) de carabinieri die heimelijk veel elite eenheden hebben. Polen? Ook behoorlijk krachtig en machtig. Baltische staten zijn al decennia bezig om een inval van Rusland te voorkomen.
Maar goed.
De echt vraag is niet OF het Nederlandse leger krap zit met munitie of materiaal. Wij waren tijdens de koude oorlog een provincie van Duitsland met een leger wat voor de Duitsers diende als de Russen zouden komen.
De echte vraag is hoeveel munitie en wapentuig heeft Rusland nog.
Want dat gaat niet best daar. Zeg ik niet, zeggen Russen.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:39:
Er is een wereldwijd tekort aan Computerchips. Het gaat niet om eenvoudige infanteriewapens. Bijv uit de AK/AKM-familie. Het gaat om zeer hoogtechnologisch spul.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 14:49: Oh ja de Zweden en de Finnen.
Die altijd hun eigen shit wilde regelen willen nu bij de NAVO.
Help.. Rusland...
Met terugwerkende kracht jaren lang niks bijdragen en nu ineens "help, help..."
En de Britten? Brexit...
de Fransen? Die hebben toch 5 achteruitrijversnellingen in de tanks zitten, kunnen ze sneller terug trekken...
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 14:49:
Momentan verschiet Rusland tien maal zoveel artilleriegranaten als Oekraïne.
Lees Foreign Policy : foreignpolicy.com/2022/06/19/why-russ...
Maakt niet uit alles erdoorheen jagen. Munitie is er om de vijand te bestoken. Er is 1 vijand actief dus laat het spul gaan. Anders vernietigen we de oude voorraad over vijf jaar alsnog.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:06:
Sorry. Maar dit is wel heel dom commentaar.
Finnen hebben een gigantisch sterk leger. Zweden zijn echt niet zielig hebben goed getraind leger.
WTF heeft Brexit er mee te maken? Britten zijn onze bondgenoten.
Fransen? Echt... Je denkt dat ze zijn zoals Louis Germain David de Funès de Galarza? Zooitje klungels?
Ik heb een tijdje in de Franse Alpen gewoond en ik kan je zeggen dat de Fransen bikkelhard zijn. Chasseurs alpins zijn gasten waar je geen ruzie mee wil. Legionairs zijn ook bikkelhard. Daarnaast is ook wat ze maken niet voor de poes. De CESAR schiet op dit moment hele Russische bases aan flarden vanaf grote afstand. Nee vriend. De Fransen hebben geleerd van hun fouten 80 jaar geleden. Het sterkste leger in de EU. By far. Daarna de Italianen trouwens. De Alpini zijn ook zo'n elite eenheid waar je geen ruzie mee wil.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 16:39: Zweden en Finland hebben NOOIT betaald aan de NATO.
2% van BNP.
En wij wel.
En nu komen ze huilie huilie doen omdat Rusland....
Enne de Britten onze bondgenoten? Waarin? In onze oorlog tegen Rusland?
De Fransen? Legionnairs? Huurlingen? Wow...
In 1939 was ons buurland een beetje bezig. Zijn we buren met Rusland?
Gelukkig moeten ze eerst nog door de rest van Oekraïne, Polen en Duitsland. Tegen die tijd kunnen wij onze zwaarden uit de musea halen.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 14:47:
Jep. Finland, Estland, Letland, Litouwen.
Rusland gaat zijn leger terugtrekken uit de Oekraine en dan bestoken met gifgas of kernwapens.
Dat is mijn opinie.
Putin zal nooit zijn verlies nemen.
Hij zal maar op een manier zijn verlies nemen: Als hij denkt dat zijn regime en hijzelf het niet gaat overleven als hij doorgaat. Dat kan helaas ver gaan, tot een heel grote oorlog aan toe. Niets hindert de man aan offers, van anderen uiteraard zoals dat gaat bij echte dictators, om dit doel te bereiken. Al moet hij zijn hele volk offeren, dat is van ondergeschikt belang.
Zijn leger nu militair stoppen in Oekraine is van groot belang, omdat nieuwe avonturen na een geslaagde campagne tegen Oekraïne hem alleen maar zal stimuleren verder te gaan: Het was immers goed afgelopen. Dictators willen altijd meer, altijd de vlucht naar voren. Tenzij hun regime vernietigd wordt.
Poetin kan ook niet meer terug. Nooit zal hij meer als gerespecteerd lid aanschuiven bij een G7, maar zal blijvend een paria zijn, behalve voor andere pariastaten, zoals Iran. Zijn positie als redelijk leider is definitief voorbij. En het lijkt hem niet te deren, integendeel.
Welk verlies? Oekraïne heeft niet de manschappen nog het materiaal om de veroverde gebieden terug te veroveren.
Dat zeg ik niet. Dat schrijft de Guardian: amp.theguardian.com/commentisfree/202...
Zie ook de oproep van Henry Kissinger enkele weken geleden
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:35: Denk hetzelfde.
Putin wil maar 1 ding> de totale vernietiging van de Oekraine.
Met zijn leger lukt dat niet, zal hem een worst zijn, genoeg andere middelen.
@theo-is-dood | 21-07-22 | 14:39: Ik denk dat als de oorlog voortduurt Oekraine langzamerhand gaat winnen.
Daar heb ik heel veel redenen voor.
@theo-is-dood | 21-07-22 | 14:39:
*noch
Oekraïne heeft meer dan 1 miljoen soldaten. Qua materieel loopt het een beetje kut. Maar dat is onze schuld. Hoogtijd om ze F16's, Wharthogs en andere meuk te geven die we toch niet meer nodig hebben. Oh, en tanks, veel tanks en pantserwagens. En meest belangrijke. Artillerie. Hebben we ook zat van staan. Tussentijds mogen we wel ook onze eigen defensie industrie een tandje hoger laten draaien. We hebben veel troep staan dat aan vervanging toe is.
@snapal | 21-07-22 | 14:46:
Ik hoop het maar ik denk van niet. Rusland heeft een grote voorraad aan oud spul, Oekraine is snel door de munitie heen, hun leger wordt harder uitgedund dan dat van de Russen en Rusland kan uiteindelijk ook nog gaan mobiliseren, wat het nog steeds niet heeft gedaan. Rusland - Oekraine wordt een win voor Rusland. Tenzij wij in het westen echt massaal steun gaan geven. Niet een paar Himars met een paar raketjes of 10 houwitzers.
UIteindelijk gaan we die steun geven, over een paar maanden of zo, omdat winst voor Rusland een nog grotere ellende geeft dan heel dure, moeilijke en lastig voor elkaar te krijgen militaire steun. Opgeven is ook voor het westen geen optie.
Dit is wel mijn grootste angst.
Want winnen kunnen de Russen niet. Dat kan gewoon niet tegen een volkje wat al eeuwen knokt. Een bondgenootschap sluiten? Ja dat lukte het Russische keizerrijk wel. Maar die Kozakken waren altijd eigenaardig. Vonden de Polen ook. Daarbij hebben de Tataren, Grieken, Hongaren en Roemenen die daar wonen ook niet zo heel veel zin in Moskou. Om maar niet te spreken over de Georgiërs en Belarussen die nog een appeltje te schillen hebben met het Kremlin.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 15:06: "Want winnen kunnen de Russen niet"
Duitsland en Japan denken daar anders over....
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:03:
Rusland knalt 10 keer meer munitie op Oekraïne dan het Oekraïense leger. Het enige verschil? Oekraïne schiet vaker raak.
Het probleem van Rusland? Logistiek. Mankracht. Materiaal.
Logistiek. Rusland knalt er maar op los, maar raken relatief weinig cruciale doelen. Oekraïne schiet gericht op commandoposten en munitieopslagen.
Mankracht. Rusland heeft op papier veel soldaten, bijna net zoveel als Oekraïne nu heeft. Maar dienstplichtigen mogen niet vechten volgens de Russische wet. Alleen "contract" soldaten. Maar "contract" soldaten hebben er ook weinig zin in. Veel weigeren of nemen ontslag. Sterven is een paar roebels extra voor de meesten niet waard. Reservisten dan? Op papier heeft Rusland 2-3 miljoen reservisten. Het probleem? Poetin durft niet de oorlog te verklaren. Maar zelfs dat is niet het grootste probleem. Zie. Reservisten in Finland trainen regelmatig. Ze kunnen samenwerken en het zijn er 900.000. De Russische reservisten zijn op papier wel een paar miljoen maar ze trainen nooit samen. Het aantal getrainde reservisten wordt geschat op minder dan 30.000.
Dus...
Zoals Zelensky zegt. Geef ons de wapens, wij vechten wel.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 15:14:
En toch, de Russische milbloggers pleiten reeds voor een echte mobilisatie en een omschakeling naar een oorlogseconomie. Als dat gebeurt gaat Rusland over tot een veel massalere invasie. Ik denk dat dit gaat gebeuren, nu blijkt dat de Russen nauwelijks vooruitgaan. Poetin zit er geen seconde mee, een oorlog komt zijn regime alleen maar goed uit. Hij zal heel Oekraïne willen vernietigen, eerder stopt hij niet. Tenzij hij gestopt wordt.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:22: aldus generaal landgenoten...
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:07:
Scholz is een zak hooi, en Japan? Waar heb je dat gelezen?
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 15:32: WW2....
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 15:02:
We hebben NIET genoeg artillerie om weg te geven! Dat is nu net wat Defensie zegt
@theo-is-dood | 21-07-22 | 15:54:
Wanneer denk jij dat wij artillerie ooit nodig gaan hebben? Om ons te verdedigen tegen opstandige Friese boeren?
De enige reden waarom wij artillerie hebben is om onze bondgenoten te helpen. Nu kunnen we het weggeven zonder dat onze soldaten sneuvelen. Lijkt me een goede deal.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:33:
Ehm. Geschiedenis?
Rusland is vernederd door Japan meermaals.
Rusland had verloren van nazi-Duitsland ware het niet dat de Amerikanen en Britten besloten dat nazi's nog erger waren dan communisten.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 16:44: Waarom gooide de USA die bommen op Japan?
Omdat Rusland anders Japan binnen viel.
Precies het argument wat u geeft: de Russen zijn erger dan de nazi's...
Enne... Duitsland, oostfront 1944/1945 ...
Ga toch weg met de stemmingmakerij.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 16:42: War by proxy.
Kan Alexander niet afreizen naar de Oek om uit te leggen hoe je het meest geloofwaardig Pang Pang roept.
Volgens mij heb ik ergens een keer gelezen dat hij er goede contacten heeft.
Wie wat bewaart, die heeft wat.
Het kan altijd van pas komen om dingen niet direct weg te gooien.
Welnu, de prachtigste M1Garands, Thompson machinepistolen en ander oud maar functioneel spul is bij de Hoogovens in de smeltkroes geflikkerd.
Misschien kunnen we de vijfde colonne sturen?
Wie van de VVD moet deze aanvoeren?
Aan pang pang hebben ze werkelijk niets. Ze moeten op z’n minst wat krakaka of een lading grote biems van ons krijgen.
Oh jee onze voorraad pang pang gaat er ook nog aan,blijft over de katapult en de slinger!.
We hebben nog genoeg mankracht, een stad zo groot als Deventer dit jaar vol nieuwe gelukszoekers. Die willen allemaal vechten en hebben ervaring met wapens.
Maar tegen wie/voor wie willen ze vechten......?
82.000 gelukszoekers?
Lijkt me stug zelfs met de statistieken kom je daar niet aan qua asielzoekers.
Ik gok wel dat er ook dit jaar minstens 250.000 mensen bijkomen. Maar ja, dan heb je er ook Nederlanders die terugkeren, studenten, arbeids- en kennismigranten, adoptiekinderen, buitenlandse partners en oh ja waarschijnlijk ook zo'n 20.000 mensen die asiel zochten en mochten blijven.
Oh, mijn fout. Daar komen nog eens 64.000 Oekraïners bij (vergeet Vlad niet te bedanken) + 6.000 "studenten" die destijds in Oekraïne (althans dat zeiden ze) woonde.
Dus in totaal 320.000 immigranten dit jaar. Minstens.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 14:13:
Oh ja, er vertrekken ook iets van 150.000 mensen elk jaar.
Het wordt dus druk. Vooral vrouwen en kinderen, maar kniesoor die dat iets boeit.
Vechten voor een uitkering bedoel je, oh nee wacht...... dat hoeft helemaal niet.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 14:13: je vergeet an passant de gezinshereniging, kom je echt wel tot nieuw Deventer!
En een groot deel van de ploeg geeft aan uit Oekraine te komen, dus ze kennen het terein en spreken de taal! win win.
Voor wie de illusie koesterde (ik noem geen namen) dat Rusland alleen op de Donbass uit was, gister heeft Lavrov tussen neus en lippen door aangekondigd dat het ook gaat om andere grote delen van Oekraïne "omdat het westen wapens levert".
Wie nu nog niet doorheeft waar dit heengaat, is ziende blind. Gelukkig gaan er ook stemmen op die vinden dat er veel harder militair moet worden gesteund dan nu het geval is, omdat Poetin nog lang niet klaar is met zijn einddoel: Het westen op de knietjes dwingen, linksom of rechtsom.
En sommige nuttige idioten alhier, werken daar vrolijk aan mee, in de veronderstelling dat Poetin hun bondgenoot zou zijn in hun strijd tegen de EU, de overheid en allerlei andere imaginaire dreigingen. Poetin heeft hen slechts nodig voor tijdelijk, om hen af te danken en dan permanent uit te schakelen omdat domme op te hitsen sukkels een gevaar vormen voor zijn eigen regime. Mocht het zover komen dat Rusland een NAVO-land als Polen onder de knoet zou krijgen, zullen we een herhaling zien op nog grotere schaal als nu in Oekraïne, van zuiveringen, misdaden en moordpartijen.
Maar nee, volgens sommigen is alles de schuld van onze eigen van Baalen, die eigenhandig een staatsgreep tegen Poetin heeft georganiseerd.
Rusland mag Oekraïne hebben. Denk je echt dat hij Polen ook wil veroveren? En daarna Duitsland? En daarna Nederland? Yeah right.
Beste...
We zijn in oorlog. Waarom bemoeien we ons ermee?
@icicle | 21-07-22 | 14:02:
Hij wil het westen kapot hebben. Eerst Oekraïne naar de kloten, daarna de Baltische staten, met de nucleaire dreiging op de achtergrond. De Russen zijn gaan geloven in hun eigen paranoïde propaganda en er lijkt geen weg terug meer te zijn. En ja, dit gaat allemaal nog veel ellendiger worden. Helaas.
Kijk eens iets verder dan je eigen neus lang is en lees eens wat van journalisten en ex-politici uit Rusland. Die hebben door wat er misgaat momenteel en dat men daar een rabbit-hole is ingedoken, de FSB is aan de kant gezet voor de GRU, militaire hardliners hebben het daar nu voor het zeggen. Dit gaat maar 1 kant op: Verdere escalatie en wat wij ook doen, dit heeft een eigen dynamiek gekregen.
Mogen dag in dag uit in de media vernemen, dat die Ruskies d'r eigenlijk helemaal niets van kunnen. Met deze info in het achterhoofd vraag je jezelf weleens af, dus dat rechtvaardigt miljarden zo niet biljoenen Defensie inspanningen NATO/Westen, in mijn optiek is er maar een lachende derde m.b.t. dit conflict en die resideert in Washington DC. Fijne dag.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:12: Door onze reactie laten we ons, het Westen, kapot maken, en dragen alleen maar bij aan die escalatie en dynamiek.
@icicle | 21-07-22 | 14:02:
En jij bepaalt dat?
Dat is een beetje zoals zeggen "Rusland mag Nederland hebben, denk je echt dat hij België en Luxemburg gaat aanvallen" door de Duitsers en Fransen.
Met vrienden zoals jij hebben we geen vijanden nodig.
@william7055 | 21-07-22 | 14:13: Volgens sommige reaguurders alhier moeten de Russen al sinds medio maart pang pang roepen wegens geen munitie meer en hun luchtmacht was na 2 weken ook uitgeschakeld door de ‘ghost of Kiev’ . Dus het laten voortduren van een oorlog tegen zo een amateurclub moet wel een bewuste keuze zijn.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:12: 'Hij wil het westen kapot hebben'
Hebben we Poetin niet voor nodig, daar is het westen al heel lang flink mee bezig.
@NLgaatnaardeklote | 21-07-22 | 14:24:
Op een andere manier kapot dan jij denkt dat het hier kapot" gaat, maar het punt is: Je hebt gee enkel idee wat zoiets inhoudt. Ga eens met Oekrainers praten die zijn gedeporteerd naar Siberië, die huis en bezit hebben moet inleveren, die zijn gestript en vernederd in een doorgangskamp, die geen toekomst hebben, wier identiteit is afgenomen, die nu verplicht Russisch gaan worden.
Iets andere koek dan wettelijke bepalingen voor de verpakking van diepvrieskippen, of andere ondraaglijke terreur vanuit Brussel. Je hebt geen idee, wat vrijheid inhoudt, wat de waarde is van hoe wij in Europa leven. Dat blijkt uit je onnozele verhaal.
Dat einddoel lijkt me sterk. Het gaat Rusland eerder om een militaire buffer en het voorkomen van de derussificatie van Oekraine, zoals de coupregering sinds 2014 luidruchtig en agressief nastreeft, onder meer door het verbieden van Russische boeken en magazines, Russische films TV-programma's, beelden van Russisch ijshockey etc.
Voor het einddoel dat jij noemt heeft hij meer dan 150.000 soldaten nodig. Het is eigenlijk al te weinig om Oost-Oekraine te bezetten (Oekraine had ten tijde van de inval bijna dubbele aantal soldaten paraat).
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:29:
Dat wij in een grote boze wereld leven wist ik al heel ver voor februari. Kapot hebben de Russen niet uitgevonden en ook niet het alleen recht op.
Deal with it en beperk de schade.
@drs. Levi Samsonov | 21-07-22 | 14:33:
Ach Levi hou toch op met je praatjes, het is echt verschrikkelijk. Er zijn nergens Russische boeken verboden, dit soort ellendige Russische agitprop wordt heel irritant. Je kan het maar moeilijk volhouden, de schijn ophouden dat je tegen deze oorlog bent. Bovendien zit er allang niet meer "de coupregering" maar zijn er inmiddels verkiezingen geweest met een nieuwe regering en president, geheel democratisch gekozen. Dus houd eens op met de flauwekul.
Het grappige is: Voor de Krim zijn je argumenten exact andersom: Daar houd je dat zogenaamde "referendum" van de Russen voor een goede legitimering van een militaire overname (ja toen wel namelijk). Zie je zelf niet in hoe je met dubbele maat meet? Of ben je serieus een Kremlin-trol?
Hoe moet het westen Zelensky steunen als de spullen op zijn?
Zijn we nu zo ideologisch blind dat we niet willen zien hoe dit afloopt?
amp.theguardian.com/commentisfree/202...
Qua materiaal, maar ook manschappen is het nu niet meer mogelijk voor Zelensky om de oostelijke gebieden terug te veroveren. Dat is voor iedereen een zeer bittere pil. Maar wel realistisch
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:44:
In April 2019, the Ukrainian parliament voted a new law, the Law of Ukraine "to ensure the functioning of the Ukrainian language as the State language". On 16 June 2019, the law entered into force. The law made the use of Ukrainian compulsory (totally or within certain quotas) in the work of some public authorities, in the electoral procedures and political campaigning, in pre-school, school and university education, in scientific, cultural and sporting activities, in book publishing and book distribution, in printed mass media, television and radio broadcasting, in economic and social life (commercial advertising, public events), in hospitals and nursing homes, and in the activities of political parties and other legal entities (e.g. non-governmental organizations) registered in Ukraine.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:44:
Ga even op Wikipedia protesteren dat ze agitprop verkondigen aub.
Russian book ban:
en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_book_...
@Plaktong | 21-07-22 | 14:49:
En totaal terecht Plaktong! Het land heet Oekraine en geen Rusland. Dus de officiele taal, in officiele stukken is Oekraiens. Hier is Fries ook geen officiele taal voor gebruik door de overheid. Maar net als daar Russisch, is hier Fries niet verboden. Dus echt lazer op met je Russische propaganda. De Russen in Oekraïne hadden (nu is dat een beetje anders) geen enkele hinder van wat dan ook, dit werd puur voor de opstokerij aangewakkerd.
En nu tijdens een oorlog komen aankakken met hoe zielig anti-Russische maatregelen zijn, je moet het lef ook maar hebben. Je land wordt naar de kloten gebombardeerd door die Russen en jij moet maar braaf alles goedvinden wat die Russen in jouw land aan "rechten" gaan opeisen?
Ga in Rusland wonen Plaktong. Gewoon om ff te ondervinden hoe dat is.
@drs. Levi Samsonov | 21-07-22 | 14:33: Realistisch.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:08:
"Hier is Fries ook geen officiele taal voor gebruik door de overheid. Maar net als daar Russisch, is hier Fries niet verboden."
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erke...
Bijdehand.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:08:
Hallo mallerd, neem even een slokje water.
Ik reageer op de door jou geponeerde stelling dat niemand Russische boeken heeft verboden en dat dit Russische propaganda betreft.
Ik plaats de door wikipedia beschreven invoering van een wet uit 2019 die publicatie van Russische boeken in Oekraïne verbiedt.
Tenzij Wikipedia ook Russische propaganda verspreidt toont dit dus aan dat jij klaarblijkelijk onzin loopt te verkondigen in de krochten van dit mooie roze blog.
Vervolgens ga je helemaal los en beticht mij van Russische propaganda en gooit er een hele reeks van stellingen in die geen enekel andere basis hebben dan een stukje door mij geplaatste tekst van Wikipedia.
Sja, Landgenoot, ik ben het roerend met je eens dat we veel harder moeten ingrijpen maar dat roep ik zoals je weet al sinds 24/2. Juist om die reden die jij schetst. En het spijt me zeer, maar de Rob de Wijkjes, Poetin-moet-je-ook-wat-gunnen en soortgelijke appeasers, sja...
Weet je, een bully houdt pas op al;s je er met z'n allen keihard tegelijk opduikt, dat je hem een pak ros geeft dat hij niet weet waar hij het moet zoeken. Je gaat niet het slachtoffer mondjesmaat van te kleine bokshandschoentjes, een te krap zittend helmpje en wat valtechnieken bijbrengen.
En ja, de nucleaire chantage. Die hebben wij ook en dat weet Putin ook. Het gaat om het initiatief en dat heeft die kloot in het Kremlin al sinds 24/2. En dat irriteert me mateloos. We staan als bondgenootschap voor lul in de wereld en dat is nog veel erger dan even een boze Putin die dreigt met een vuile bom. Dat statusverlies gaat ons de komende eeuw veel meer pijn doen. En met die slappe troep in Den Haag en Brussel, een VK wat op de solotoer is gegaan, een Macron en een Scholz die op 2 gedachten hinken + een berekenbare USA hou ik mijn hard vast.
@Graaisnaaiert | 21-07-22 | 15:43:
*onberekenbare USA naar boven trapt*
@Plaktong | 21-07-22 | 15:40:
Vind je het heel gek, met een Rusland die sinds 2014 bezig is met de Krim en de Donbass?
Ik zal je eens iets vertellen; wij bekeken in de jaren 80 onze docenten Duits nog met een schuin ook, want welke nazi wilde die taal nou onderwijzen. Wij ( mijn generatie ) zijn opgevoed met het idee dat alle Duitsers fout waren en dat heeft echt lang geduurd, voor sommigen nog tot in de jaren 90. Dusje kunt wel alles door een toetsenbordbrilletje op 1500 kilometer afstand bekijken maar verplaats je eens in die mensen daar. Ik weet niet hoe ik gereageerd zou hebben maar een Rus had soweiso niet bij mij in de toko hoeven te komen, die werd niet bediend.
@Graaisnaaiert | 21-07-22 | 15:46: Koude oorlog generatie: Rusland is slecht.
Punt. Simplistisch wereldbeeld: alles wat communistisch is hoort daarbij:
Zie alle Covid China schuld roepers hier bijvoorbeeld. Blind afgaan op het anti communistische sentiment wat er jarenlang ingebakken is.
@Graaisnaaiert | 21-07-22 | 15:46: Ik heb absoluut geen verstand van de effecten van het etnisch/culturele beleid van de Oekraïne. Ik heb hier geen mening over en deze ook nergens geventileerd.
Ik heb slechts geprobeerd een door BL geponeerde onjuistheid recht te zetten met wikipedia als bron. Dit maakt nogal wat los bij deze of gene.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:51:
Nee dat is echt te simpel, ik heb zelfs een Russische vriendin gehad ooit. Er kwam ook wel iets goeds vandaan, maar wat daar nu gebeurt is niet best.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 18:09: En nu over het Fries....
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 15:51:
Dat valt wel mee. Onze ouders waren anti-communistischer dan "wij". Ik heb zelfs nog meegelopen in een van de anti-kruisrakettendemonstratie als 13-jarig apie.
Hee, waar ken ik dit van? Jarenlang je leger verwaarlozen, dan als er stront aan de knikker dreigt te komen wel budget vrijmaken om er dan achter te komen dat er geen wapens meer te krijgen zijn omdat iedereen zich aan het bewapenen is.
De geschiedenis herhaalt zich.
Rutte gaat snert sturen
Gewoon uitgassen die Russen
Er is meer geld uitgetrokken om ten strijde te trekken tegen de eigen bevolking. Waaronder de boeren. Het is te ziek voor woorden eigenlijk....
Dit kunnen we ook sturen.
Per slot van rekening vroeg Oekraïense mindef om nieuwe wapens die in zijn land konden worden "getest" op de Russen...
twitter.com/NorthmanTrader/status/155...
Heeft iemand nog wat "pang-pang-pang!"-uitroepen op zolder liggen? Die gebruikten we nog vrij recent hier in ons leger; dus dat kan nog lang mee in het conflict daar.
De Nederlandse strijdkrachten hadden al geen enkel doorzettingsvermogen, maar de heer Van der Maat moest toch wat roepen in het AD. Oekraïne doet tenminste nog wat nuttigs met onze voormalige spullen.
Laat ons falende narcostaatje eerst maar eens helder uitspreken waarom we uberhaupt een krijgsmacht zouden moeten willen hebben: de grootste bedreigingen voor onze democratische rechtsstaat komen toch echt van binnenuit.
En het geld dat er beschikbaar komt gaat als prioriteit naar een "piece of shit" straaljager en een vooralsnog onbewapende drone. En dan dat andere schip van bijleggen, de voormalige marine. Die bouwt nu een onbewapende bevoorrader en, na de mislukte sabotage door de Fransen via België van de mijnenjagers, gaan onze zuiderburen nu zeiken over de prijs van de nieuwe ASW fregatten (*).
Zoals gezegd: de grootste bedreigingen voor onze staatsveiligheid komen toch echt van binnenuit.
(*) Als leek: die programma's in elkaar schuiven voor een in het onderwaterdomein gespecialiseerde hunter/killer.
Hoe zeg je pang pang in het Ukraiens?
Even wapenspul halen in Italië. Miljarden komen toch niet terug.
Zeker niet na aanstaande EUXIT
Ik eigenlijk nog steeds stiekem te wachten op een rekensom die ons verteld wat de EU ons (momenteel) oplevert en wat het ons kost.
In Afghanistan staat nog een flinke hoeveelheid materiaal van de Amerikanen.
Ik denk dat 99% van de hoogtechnologische spullen- dus helikopters, vliegtuigen en voertuigen, onbruikbaar is gemaakt bij de terugtrekking
Och, als de wapens maar goed terecht komen.
www.ft.com/content/bce78c78-b899-4dd2...
Ja laten we maar ophouden, immers enkele wapens worden doorverkocht. Nee, dan is het verder prima, dat een volk wordt afgeslacht en vernietigd. We kijken graag even weg, want het is hun zaakje, nietwaar. Waar twee vechten hebben twee schuld.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:00: precies. Waar 2 vechten bemoeien wij ons ermee. Waarom leveren we geen wapens aan Jemen?
Oekraïne is naast dapper verzet ook druk bezig om alle pro-Poetin elementen te verwijderen. Naar schatting is zo'n 10% van de Oekraïners pro-Kremlin deels domme tokkies, deels mensen op hoge posities in het leger en de veiligheidsdiensten. Die tokkies kan je links laten liggen, dat volk is te dom om te poepen. Maar die corrupte klootzakken die hun verdienmodel zien verdwijnen door weg te sturen van het Kremlin. Die moet je hebben.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 14:12:
Je snapt niet zo goed wat er in Jemen speelt. Ik leg het heel kort uit. Islam zoals christendom en jodendom heeft heel veel sektes. De meeste moslims zijn prima volk net zoals jij en ik. Veruit. Maar sommige moslims zijn lid van een sekte. Beetje zoals de Amish, Mormonen, Mennonieten, Opus Dei, etc. etc. etc. Als je daar nog eventjes tribale stammenstrijd in de mix gooit dan heb je vuur. Dus. Iran vindt de Houthis, een stam en ook een sekte, wel aardig. Saoedi-Arabië niet. Maar die strijd ligt niet letterlijk aan onze grenzen. Is meer ver van mijn bed.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 14:40: Laatste zin. Idem dito met Rusland / de Oekraïne.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:00:
Hierboven beticht je Levi ervan dat hij voor deze oorlog is. Hier schrijf je dat we niet op kunnen houden. Hoe rijm je dat met elkaar?
@Saboteerik | 21-07-22 | 15:11:
Hij is voor Poetin. Dat blijkt uit alles.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:17: En u bent "voor"?
T is geen sportwedstrijd.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:17:
Of wie dan ook voor wie is interesseert de doden echt helemaal niets. Je begrijpt niet dat juist het zwart/wit denken (them versus us) tot oorlogen leidt?
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:17:
Ik zie de wreedheden ook. Vreselijk. Het nare is dat die wreedheden zich in meerdere of mindere mate altijd in oorlogen afspeelt. Dresden, dat dorpje in Vietnam (naam kwijt). Misschien op minder grote schaal dan hier gebeurt. Ik ben daar ook tegen. Maar dat maakt me nog niet automatisch voor de wijze waarop het westen het geheel afhandelt. Het zou mooi zijn als u dat in zou kunnen zien.
@Saboteerik | 21-07-22 | 15:45: Trang Bang. (Napalm meisje)
Maar eigenlijk in heel Vietnam.
En Irak..
www.youtube.com/watch?v=QmzCALQf-c4
@Saboteerik | 21-07-22 | 15:45: My Lai, alleen de commandant werd veroordeeld, meneer Calley. Hij kreeg na een halfjaar huisarrest gratie van Nixon. Want de Amerikanen vinden anders dan Russen oorlogsmisdaden verschrikkelijk...
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 14:34: Ja maar nee Theo. Onze bolle vriend Poroshenko - we vonden hem zo'n geweldige strijder voor de goede zaak! - zuiverde allerlei types, en zette er ander corrupt tuig voor in de plaats en al vanaf het aantreden van Zelensky schrijven Oekraiense media hetzelfde over hem... allemaal vriendjes uit de showbiz... En die 10%? In West-Oekraine zal het 0% en in de Donbass een meerderheid, zoals in 2014 bleek uit peilingen die een groep Westerse kranten samen liet uitvoeren. Vergeet ook niet dat pro-Russische of pro-separatistische meningen verboden zijn. TV en kranten zijn net zo propagandistisch als in Rusland en wie op FB iets liefs over Poetin zegt, wordt door de geheime dienst afgevoerd. Dus ja, wat veel Oekraieners echt vinden, is moeilijk te zeggen.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:00: Mijn punt is dat zowel Rusland als Oekraine een typische oud-Sovjet-boevenstaat is. Dat maakt het Russische ingrijpen niet goed, maar als we kijken naar wat Oekraine heeft gedaan in de afgelopen 8 jaar snap ik wel dat uit Westerse (!) peilingen in 2014 bleek dat in de Donbass een grote meerderheid voor afscheiding was. Dat we Kiev 8 jaar (!) in die regio hebben laten huishouden met ultranationalistische milities... ja, daar vind ik wat van. Maar van een zwart-wit goed versus slecht verhaal is helaas geen sprake.
@drs. Levi Samsonov | 21-07-22 | 17:11:
Levi dat is allang niet meer zo. Oekraine verschilt in heel veel opzichten van Rusland. En zelfs al voordat de USSR uiteenviel heb ik in Dnipro, toen nog Dnjepropetrovsk kunnen meemaken hoe de Russen daar de boel als een stel kolonialen beheersten, waarbij ze onder de Oekrainers geen vrinden maakten. Dat het een perfect land is wil ik niet zeggen, maar het is er vele malen beter en vrijer dan in Rusland en er is zeer veel veranderd en verbeterd, sowieso in de politiek. Je kunt de maffia-autocratie van Poetin niet vergelijken met de regering van Zelenski. Op geen enkel vlak.
Dit is wat de strateeg Poetin heeft voorzien, alle falende politici in Europa in de stress stand.
Uit al deze gebeurtenissen kunnen we concluderen dat de falende politici in Nederland en Europa oerdom zijn.
Voor de winter gaat de Europese politici met de billen bloot en op de knietjes voor Poetin.
Nou, dat lijkt me niet. Maar vooralsnog lijkt de EU met de sancties en het massaal leveren van wapens aan een dubieuze oud-Sovjet-staat zichzelf wel ernstig te verzwakken. Spekkoper is en blijft de VS. Een zwakker Rusland, een afhankelijkere EU en dan nog wat dollars binnenharken via recordprijzen voor olie en LNG.
We hebben sancties hier en sancties daar, echter kan Europa beslist niet zonder het gas uit Rusland, gas uit Rusland sanctioneren we voor het gemak maar even niet, want economie etc.. En ons kabinet stelt zich wederom net zo op als met het stikstofbeleid, Rusland is fout en we zullen ze een lesje leren. Moet van Brussel. In plaats van trachten het conflict te sussen, rammen we Oekraïne vol met ons wapentuig. Let op mijn woorden, als de gaskraan wel dichtgaat richting Duitsland, wordt de gasproductie vol opgeschaald vanuit Groningen. Moet van Timmerfrans, solidair zijn.
En wapens...
@Ommezwaai | 21-07-22 | 13:49: Als de PvdA opgeheven word betekend dat dan ook voor Frenske ook functie elders?
Normaal zijn "opgelopen levertijden" geen probleem tijdens langdurige conflicten:
Hoe vaak worden er tijdens oorlogen geen extra wapenfabrieken uit de grond geknald?
Ik denk dat eerder de beperkte staalproductie (hallo brandstofcrisis!) pijn gaat doen.
Dat kon in WO2 toen het ging om zoiets simpels als een Stengun.
Maar Javelin raketten, vol met chips die niet leverbaar zijn?
Alles gaat eruit, ze moeten wel een excuus hebben voor hun opgedrongen EU leger.
Heeft onze Mark Rutski enig idee hoeveel stikstof er vrijkomt bij het afschieten van een granaat en bij de ontploffing zelf? Ik hoop dat ze in de Ukraine niet veel Natura2000 gebieden hebben.
Alleen AchterlijkeCultura2000BC gebieden
Geen probleem, we kopen het door ons geleverd materiaal terug via de handelaren en leveren het opnieuw.
Er was -meen ik- al een zending onderweg naar Bangladesh.
Misschien dat ergens een oud vrouwtje er nog één heeft staan in een schuurtje?
Het is niét onze oorlog.
Daar denken Rutte en die andere oorlogshitsers rondom hem heen wel heel anders over.
Ik vraag mij af hoe Oekraïne gereageerd zou hebben als er een Russische invasie in Nederland zou hebben plaatsgevonden.
Kregen wij dan ook hun tanks en (zware) wapen voor noppes?
Het is allang onze oorlog, of jij dat nu wil of niet. Hij wordt ons bezorgd, vroeg of laat staat die ook hier op de stoep.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:01: door de oorlogshitsers inderdaad die niet kunnen wachten om mee te gaan vechten aan het oostfront tegen de Rus.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:01: hij wordt ons niet bezorgd, wij bemoeien ons ermee
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 14:13:
Tuurlijk lieverd, slaap rustig verder. Je gaat het nog wel merken.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:16: sta jij vooraan om je aan te melden om te vechten aan het Oostfront? Of mogen anderen dat voor jou doen?
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 14:16: Ik lig er geen seconde wakker van.
@Is dit nog nieuws? | 21-07-22 | 14:50:
Ik weet het. Het zal jou allemaal aan je reet roesten.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 15:18: Klopt.
Er gaan berichten rond op twitter dat de leveringszekerheid van Sovjet munitie van Westerse landen voor Oekraïnse Sovjet wapens zoals houwitzers en artilleriestukken al onderhevig is aan tekorten...
We zijn zelfs niet in staat nú onze grenzen te verdedigen tegen ongewenste indringers.
We zijn zelfs niet in staat nu onze boeren te beschermen tegen ongewenste indringers.
Nee, Ter Apel is inmiddels ingenomen.
Nederland had ooit een staatsbedrijf dat wapens en munitie maakte: Artillerie-Inrichtingen, later Eurometaal. Tot 2003 maakte Eurometaal 155mm granaten! Maar ja, het moest worden afgestoten, het belang werd niet ingezien. Allemaal het gevolg van een overheid met een strategisch vermogen van een mug.
Een mug heeft meer inzicht, die kan je nog wel eens verrassen. Deze prutsers niet. Alles verkocht, zelfs gasopslagen op eigen bodem (!), op KPN na en nu met de gebakken peren zitten.
Zaanstad vlak bij de pont.
Nu een soort pretpark voor hippies en schilderdingen.
Owja je kan er ook een tofoe burger kopen .
Betalen met kraaltjes.
De laatste keer dat we bijna geen leger hadden zaten er 6 man de afsluitdijk te verdedigen. Het is wachten op de volgende invasie.
Van EU-partners verwacht ik geen inval. En onze westerburen overzee houden zich ook als ruim twee eeuwen rustig.
Als Nederland op eigen grondgebied in een oorlog belandt dan zal het eerder een burgeroorlog zijn denk ik.
Altijd handig het zo hoog van de toren te blazen
Is het conflict in Rusland niet op te lossen met slim juridische trucjes? Ik bedoel, in elk land is het plegen van een moord toch strafbaar? Maar dat geldt opeens niet meer als je baas het "oorlog" noemt? Laat Poetin nu net ontkennen dat het oorlog is. Toch plegen zijn mensen onder zijn aanvoering behoorlijk wat moorden. Oppakken dus die gast.
Linkse hippie gedachte:
Ik vind het woord 'oorlogsmisdaad' dan ook een van de vreemdste woorden. Want je mag mensen (soldaten zijn ook maar gewoon jonge mannen (m/v)) wel doden, als het maar gaat volgens de regeltjes van Genève? Verklaar het voeren van oorlog an sich strafbaar. Stel het hebben van een leger als land strafbaar.
Maar ja, er zullen wel andere belangen (€€€) spelen, waardoor dit nooit zal gebeuren.
Ik wil graag drinken wat jij nu drinkt. Wat is het?
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:31: Truffelthee
Maar even serieus, daar kan ook de oplossing liggen. Als we allemaal tegelijkertijd, iedereen ter wereld, aan de truffels of XTC gaan! Dan is de wereldvrede binnen een paar uur gefixt en dan gaat ondergetekende er mooi met de Nobelprijs voor de vrede vandoor!
Dat betekent dat Putin opgepakt moet worden met jurisdictie in Rusland in opdracht van een instantie met jurisdictie in Oekraïne(want daar vond het misdrijf plaats).
Succes daarmee...
We kunnen een voorbeeld nemen aan deze landen: nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande...
@ReyNemaattori | 21-07-22 | 14:22: Rusland is ook onderdeel van Interpol. Moet kunnen. Het ontbreekt aan ballen om die stap te zetten.
De inval in de Krim was 8 jaar geleden. De inval in Zuid-Ossetie zelfs 14 jaar geleden. Al die tijd wisten we wat Putin kon en zou doen als hij dacht dat hij militair in het voordeel was. En dat is alleen nog maar Rusland...
Al die jaren hadden we de tijd om ons voor te bereiden, maar is volledig verspild. Door prutsers die dachten dat Defensie alleen maar een nutteloze kostenpost of erger nog, dachten dat er werkelijk geen dreigingen meer in de wereld waren die militaire slagkracht nodig hadden. Al was het maar als afschrikmiddel.
En nu moet ik ook nog regelmatig aanhoren van diezelfde lui dat 'we' (lees: niet zij, iemand anders) iets aan Rusland moeten doen. Weet je wat, bouw die verdediging die jij hebt afgebroken maar eerst eens op voordat je iemand anders de hete kolen uit het vuur laat halen. Zo niet, krijg de hik en regel je het zelf maar (pro-tip: luide kant van een geweer richting de vijand).
Die hete kolen laten ze door de gewone Jan Joker uit het vuur halen terwijl ze tegen die tijd veilig en wel in bijvoorbeeld Canada aan de whiskey en sigaren zitten.
Dit dus! Maar ja, zeuren en zeiken helpt ook niet. Dus schouders eronder.
'Inval in de Krim' is wel wat overdreven. Er werd geen schot gelost en zelfs Westerse waarnemers moesten toegeven dat aansluiting bij Rusland vermoedelijk door zo'n 95% wordt gesteund. Als iemand die er vaak kwam, al 20 jaar terug: de Krim was een onafhankelijke staat binnen Oekraine, organiseerde ontzettend veel zelf, en de Russische vlaggen hingen toen al van de balkons.
Al wist de NOS natuurlijk wel weer die ene Krim-tartaar die het allemaal wat erg vond te vinden. Krim-tartaren waren sowieso zelf veroveraars, want de Krim was Grieks.
En over Zuid-Ossetie: even jezelf inlezen Quantum, want het was Georgie die daar een aanvalsoorlog begon. Ze hadden alleen niet gedacht dat de Russen zouden durven ingrijpen. De Europese Commissie liet de zaak uitzoeken en kwam tot precies die conclusie.
25 miljard voor een fake stikstof probleem is uiteraard veel belangijker dan het op orde houden van je defensie, je moet wel je prioriteiten kennen!
31 miljard om de intensieve veeteelt in Nederland eindelijk eens een halt toe te roepen voordat we ons kleine landje helemaal vernietigen.
Daarnaast kan iedereen met een goed stel hersenen die kan lezen je vertellen dat we morgen 100 miljard in defensie kunnen pompen, met gemak eigenlijk. Maar dat lost de problemen niet op.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:28:
Door de intensieve veeteelt in Nederland een halt toe te roepen, worden ze elders in de wereld gewoon weer herbouwd. Of dacht u dat de producten die hiervan afkomstig zijn zo in zee worden gedumpt?
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:28: Tuurlijk, heel de wereld komt hier kijken hoe slecht we wel niet boeren die willen ook allemaal het recept om je land naar de klote te helpen en komen daarom hier kijken hoe dat moet.
Als het op is, kunnen we vast nog wel een deel terugkopen van wat corrupte Oekraïners.
Ik las onlangs dat de hoogste hoeveelheid cryptomunten in bezit zijn van de Oekraïners. Dat is niet voor niets natuurlijk.
25 miljard wegsmijten om een niet bestaand 'stikstof' probleem op te lossen, vanwege een paar plantjes die anders weggedrukt zouden worden in het natuur fantasie wereldje van de groene gekken, dat dan weer wel.
Haha, u was me net voor.
Die 25 miljard zijn een koopje voor de regering. (het is sowieso belastinggeld, maar dat terzijde) Het doel is een alibi voor immigratiepolitiek. Hoe groter het probleem lijkt, hoe makkelijker het wordt om boeren te onteigenen. Het gaat om goedkope grond voor bouwprojecten, zodat nog decennialang miljarden in de asielindustrie gaan verdwijnen en via bouwondernemingen en verhuurders in de zakken van de vriendjes en de lobbyisten gaan verdwijnen. Stikstof is zogenaamd de ergste crisis die Rutte ooit gezien heeft. Sure, Mark, sure. Het is niks anders dan een verzonnen alibi voor een gigantisch verdienmodel.
@Gladiator Fap | 21-07-22 | 13:32:
En zo is het.
@Gladiator Fap | 21-07-22 | 13:32:
Wat een fucking bullshit. Echt er staat niets in je hele tegel wat klopt. Helemaal niets. Dat is best een prestatie. Want de meesten hebben nog een kern van waarheid als ze onzin verkopen.
Heeft de staat boerenland nodig om te bouwen? Nee.
Is er zoiets als immigratiepolitiek met als doel omvolking? Nee.
Speelt de overheid onder een hoedje met bouwbedrijven en verhuurders? Nee.
Is het mestoverschot een nieuw probleem? Nee.
Valt er geld te verdienen? Oké. Ik kom terug op mijn eerdere statement. Ja, natuurlijk valt er geld te verdienen. Boeren kunnen graan en fruit gaan verbouwen (akkerbouw) verdient prima en helpt tegen stikstof (NH3 en NOx) plus we hebben het keihard nodig.
Verder is er geen rechter in Nederland te vinden die akkoord gaat met onteigening mits de staat zorg draagt voor de verzekering dat het rechtspersoon geen inkomen of vermogen verliest.
Hou eens op met je onzin te verkondigen.
@Gladiator Fap | 21-07-22 | 14:04: correctie: iedereen mag daar wat van vinden.
Ook geen D66 rechter?
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:42: Nee. Het is geen onzin.
In de gemeente Utrecht zijn ze er in gespecialiseerd om landbouwgrond te veranderen in bouwgrond…. Gebeurt al jarenlang!
Vergeet niet dat wij veeeel liever miljarden en miljarden wegPISSEN aan klimaat, migratie en andere volledig ontransparante deugkoek waarbij er *geen* enkel zicht is op resultaten.
Geld is het probleem niet Peter. Was dat maar zo. Nederland is zo schatrijk dat het bij wijze van spreken Zweedse en Zwitserse huurlingen kan inhuren en meer dan genoeg materiaal kan aankopen. Alleen... Er zijn geen Zweedse of Zwitserse huurlingen en defensie kan amper mensen vinden die willen dienen.
Verder is het prima dat jij geen kut geeft om de toekomst van mensen hun kinderen en kleinkinderen. Maar andere doen dat wel.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:26:
Nee, geld is het probleem niet hoor, daarom is er ook zo bezuinigd op de zorg. Daarom worden de Groningers niet gecompenseerd. Daarom is het leger qua materiaal afgeschaald. Daarom is het onderwijs tanend. Want linkse mensen denken dat je dat geld 3x uit kunt geven, dat er 'potjes' zijn waar dat uitkomt, het besef dat dat communicerende vaten zijn schijnt niet aanwezig.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:26:
En ook: Heel veel geven om de toekomst van mensen elders, maar de toekomst van 'witte' Nederlanders is niet belangrijk. Ook zo'n kunst die de Theodorussen van Nederland goed onder de knie hebben.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:26:
Het geld is er, Theo. Dus leg eens uit waarom loonsverhoging voor zorgpersoneel en voor politie is afgewezen?
@Saboteerik | 21-07-22 | 13:31:
Nu ja, geld is het probleem niet als in Nederland is zo kredietwaardig dat we met gemak geld kunnen ophalen. Alle bezuinigingen waren altijd om de belastingdruk te verlichten. De zorg is niet te betalen tenzij je elders gaat bezuinigen of de belasting verhoogd. Waarom is de zorg niet te betalen? Nou omdat we heel veel oudere zieke en zwakke mensen hebben die niet alleen tegen hoge kosten nog thuis wonen zonder dat de familie omkijkt maar ook peperdure medicijnen nodig hebben. Is dat dom? Ja. Maar sinds de jaren 80 maakt de politiek al hele domme beslissingen omdat "het volk" dat niet leuk vindt.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:47: De NL staat is kredietwaardig, maar de huishoudens veel minder. Torenhoge schulden waar tegenover wel grote pensioenreserves staan en (overgewaardeerde) woningen. Maar netto zijn Nederlanders niet rijker dan pakweg Noord-Italianen of Madrilenen.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:47:
"Alle bezuinigingen waren altijd om de belastingdruk te verlichten."
Ik denk dat je niet genoeg economische sjoege hebt om deze zin ook te interpreteren. Fijn dat meneer Samsonov het hieronder iets netter uitlegt dan ik dat zou doen.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:47:
"Nou omdat we heel veel oudere zieke en zwakke mensen hebben die niet alleen tegen hoge kosten nog thuis wonen zonder dat de familie omkijkt maar ook peperdure medicijnen nodig hebben."
Oh, de familie kijkt er niet naar om. Nou dan verdienen ze het om te kreperen toch? Nederland is rijk zat! Meer meer meer wapens naar de Oekraïne. Want mensen elders zijn altijd belangrijker dan mensen in Nederland.
En waarom? Omdat we humanitaire missies niet uit ontwikkelingszaken betaalden maar uit defensie. Kijk, je kunt investeren in schoolkrijtjes en naaimasjientjes en klaslokaaltjes voor meisjes wat je wil maar als een land niet gepacificeerd is kun je investeren tot je een ons weegt maar 1 grote boem of, een terreuraanval of 1 machtswisseling en het is weg pleite foetsjie.
Het pakt ons nu dubbel zo hard terug omdat we geen vuist meer kunnen maken internationaal ( en die zakken met geld, sja, daar kun je mensen wel om de oren mee slaan maar daar heb ik toch liever een gespecialiseerd krijgsmachtonderdeel voor ).
Ah wel, we worden bestuurd door idioten dus wat wil je ook...
Joehoe Poetin, als je nog een grote haven of een internationaal vliegveld wilt hebben hoef je alleen maar binnen te vallen. Wij zullen je met vlaggetjes en “pang” “pang” geroep bestrijden.
Vind je het echt nodig om op onze jongens en meisjes te spugen en te doen alsof ze niets kunnen?
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:23:
Wat wil je dat ze doen zonder deugdelijke wapens dan?
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:23:
Het geld is er, schrijf je hierboven. Waarom zijn die wapens er dan niet?
Nederland had een bloeiende industrie: RDM Rotterdam, Oude Delft, Artillerie Inrichtingen, Holland Signaal en een 1ste Legerkorps met 400 Leopard I en 400 Leopard II, MLRS een Himars op rups voor doelen aangrijpen op lange afstand. 'Met de kennis van nu' mijmert Balkenende binnenkort in een talkshow op NPO
Nederland is nog steeds een behoorlijke wapenproducent hoor. Maar de focus kan of eigenlijk moet flink terug naar koude oorlog tijd.
"Never waste a good crisis"
Ik begrijp politici niet. Het is niet dat we geen industrie hebben die geen wapens en vooral munitie kan maken.
Ik bedoel als we luxe-jachten voor steenrijke Russen kunnen bouwen kunnen we vast ook wel iets anders.
Iets wat ik altijd enorm waardeerde aan de Britten. "Never waste a good crisis"
Nederlanders zijn liever 'neutraal' of erger 'heulen met de vijand'.
Daar win je geen oorlog mee.
De commando's moesten hun eigen wagen laten bouwen in Tiel.
www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-het-nie...
We kunnen het wel. Doen dan! We hebben geld zat. Dat is het probleem niet.
Wij hebben gezien ons formaat en zijnde handelsland absoluut geen baat bij welke crisis dan ook. Helaas heb je soms een crisis en kan je inderdaad beter goed, zover het gaat, voorbereid zijn. Defensie bezuinigingen is bij ons al een tijdje volkssport geweest, helpt ook niet.
Muiden-Chemie, Hembrug, Eurometaal en Kruitfabriek Kollumerwaard zijn jaren geleden al opgedoekt.
@Theodorus.Goldbach | 21-07-22 | 13:21: Is dat verstandig om zo bovenin een auto te zitten zonder bepantsering?
In het verleden hebben we vaak met de engelsen overhoop gelegen. Die zijn al uit de EU, dus wie weet.
Wat moeten we met een prut land als Oekraïne, wat is daar zo belangrijk aan dat de EU het nodig vindt om de spanningen in het oosten op te voeren. Kennelijk omdat zij denken de enige te zijn die bepalen hoe en waar de grenzen in ons werelddeel komen te liggen. Alsof Rusland dat slechts heeft te accepteren. Deze oorlog die zo'n 7 jaar, na de EU vertoning op het Maidan plein, op zich heeft laten wachten, is alvast een duidelijke indicatie dat de EU het niet alleen voor het zeggen heeft in het grondgebied Europa en dat ze bij het opdringen richting het oosten gegarandeerd tegen Rusland aanlopen en die gaat niet zomaar aan de kant.
amen
Machtsblok vormen. Europa heeft een minderwaardigheidscomplex en gaat apeshit tegen alle rede in.
Een hele dikke vette klap met lithium binnen Europa. Dat moeten we met een prutland als Oekraïne. Alleen het wordt ingepakt alsof dat corrupte land vol zit met unicorns en fairies. Trek leeg en geef aan de Sovjet. Iedereen blij.
Wat een extreem ergerniswekkend geleuter. Vergeet dat er al 20 jaar een megalomane klootzak in het Kremlin zit die er geen geheim van maakt dat Oekraïne geen land is, geen rechten heeft en maar geannexeerd moet worden, omdat Poetin dat toevallig wil en omdat hij droomt van een nieuwe USSR en omdat hij een te kort pikkie heeft. Dit heeft niets met onze acties te maken. Poetin haat het westen omdat wij het hier beter voor elkaar hebben dan daar, omdat hij in zijn broek schijt voor democratie en omdat hij met zijn vriendjes een maffiastaat draait met kernwapens achter de hand.
En volgens sommige domme hufters, die we straks als eerste tegen de muur gaan zetten en waarbij ik dan de vlag rechtop zoals het hoort zal ophangen als het ooit zover komt, is dat ook nog eens onze eigen schuld omdat wij het een goed idee vinden dat landen hun eigen koers mogen varen, zowel economisch als qua militaire allianties, als dat democratisch is besloten.
Ga lekker verhuizen naar Rusland.
@Balzakius | 21-07-22 | 13:58:
Er komen tribunalen.
@Beste_Landgenoten | 21-07-22 | 13:49: Hebben ze daar ook cruiseschepen die voor de kust varen? Ik vraag dit voor een student...
Als we geen wapens naar Oekraïne sturen, mogen we dan niet meer meedoen?
Dat zou nog eens een grap zijn, Zelenski die het met Putin op een akkoordje gooit en met zijn ondertussen goedgetrainde leger Oekraine in westelijke richting gaat uitbreiden met steun van de Ruski's.
CNN: „What happens to weapons sent to Ukraine? The US doesn’t really know.“ Dat is een „oud“ probleem en zoals eerder gemeld heeft congress woman Victoria Spartz Oekraïne gevraagd om een controle mechanisme. Men wil weten waar dat wapentuig blijft.
Oekraïne heeft daar afwijzend op gereageerd; men houdt daar niet zo van bureaucratische toestanden. Die vertragen en belemmeren de heroïsche strijd tegen de Russische beer immers maar.
Wapenhandel … iemand?
Er is nog veel verkrijgbaar op aliexpress
dus ….. sla je slag.
Doe de hele boel gewoon weg, de grenzen staan wagenwijd open dus dan heb je helegaar geen leger nodig.
We importeren gewoon soldaten voor een nieuw leger, slim bekeken.
@funda | 21-07-22 | 13:16:
Het probleem alleen is dat ze wel soldij krijgen maar nooit op het slagveld zullen komen.
Kunnen we niet Rutte en zijn kabinet als wapen naar de Oekraïne sturen ?
We hebben allemaal kunnen ervaren hoe snel ze een land naar de klote kunnen helpen.
Of mag dat niet van de Geneefse conventie i.v.m. misdaad tegen de menselijkheid?
Veroorzaken oorlogen stikstof?
Iets anders: 15 jaar geleden stond er een uitgebreid interview in - ik meen - Der Spiegel met de opperbevelhebbert der Duitse strijdkrachten. Dat gesprek geen bijna uitsluitend over klimaatneutraal oorlog voeren.
Koekkoek
Je kunt er wel lacherig over doen, maar we moeten richting de toekomst toch echt samen met elkaar toe naar klimaatneutrale, LBBQ+-vriendelijke oorlogen.
Goh, het zoveelste overheidsfalen wat op het conto van de Russen wordt geschreven.
Gezien het jarenlang *pang pang* moeten roepen, ondeugdelijke overjarige mortiergranaten gebruiken (Mali), de amper in de lucht te krijgen luchtvloot, en al die andere wanpraktijken bij het materieel van defensie kan ik niet anders dan bevroeden dat het schering en inslag is. Ons leger is nog net niet tot een fiets met houten wielen en een karabijn met vijf kogels de man veroordeeld.
Het is wanbeleid, jarenlang structureel wanbeleid.
Tien jaar beleid van Rutte dat nu culmineert in een Rampjaar!
Hoe vind je zelf dat het gaat Mark?
Tijd dat we in Nederland gewoon weer eigen productie van munitie gaan draaien. De markt is er voor, nu nog een ondernemer die geen probleem heeft met het produceren van wapentuig. Weet tenminste één industrieel concern dat de vraag voor productie van mortiergranaten heeft geweigerd "omdat het niet bij de bedrijfsfilosofie past".
Dan moet het eerst weer een paar jaar “Europees” aanbesteed worden.
Bedrijf maakt zeker quinoaburgers? Verraaiers.
Wie zou het leger tegen willen houden? Duitsers, Engelsen of Fransen. Of moeten we ons leger paraat hebben tegen België of Luxemburg? Hou toch eens op... Beste is denk ik om het leger op te doeken en de VS beschermgeld te betalen. De winst kan later ingezet worden om wel een leger aan te kopen die wel een deuk in boter kan slaan.
Dus eerst pleit je ervoor het leger af te schaffen want geen nut om daarna weer te pleiten om een leger op te bouwen.... lekker consequent.
@Sargon | 21-07-22 | 13:44: huidige leger ontbinden. Nieuwe generatie leger in investeren. Dat geld moet ook ergens vandaan komen. De Russen kunnen al niet tegen high tech van bijvoorbeeld Turkije op. Wat moet Nederland nog dan?
Dan is het toch nog ergens goed voor geweest. De belastingbetaler zal wel weer een onvrijwillige bijdrage doen.
"Maak het leger leger !" was de slogan jarenlang. Nou dat is dus aardig gelukt.
Minder is mindef
"Ik denk niet dat de buitenwereld doorheeft wat we van Defensie hebben gevraagd, hoe mensen in tijden van krimp er alles uit hebben gehaald wat erin zat" - Iedereen wist het prima.. zelf Pechtold met zijn "pang pang" wist het.. en toch koos de politiek voor verdere uitholling..
pangpang is een eeuwigdurende kletsverhaal.
Vergeet ook het zeldzame beschermde gras dat op de parkeerplaatsen van defensie groeit waardoor het materieel niet verplaatst mag worden niet.
Morgen ligt er dus een extra budget aanvraag voor de deur van minfin van minder.
Dan kan Luxemburg het alsnog gaan doen.
OK, we hebben een beetje bezuinigd op defensie, maar zie eens wat we daarvoor hebben teruggekregen! Zie eens hoe bij iedereen het geld tegen de plinten klotst, iedereen heeft huizen, auto's, eten, vakanties, Nederland is één groot vakantiepark. Het is de hemel voor hen die nog niet dood zijn.
Dat is fijn voor poetin om te weten, Nederland heeft geen wapens meer.
Even hink stap sprong en hij heeft er weer wat koeien en boeren bij. Rutte en zo in het schavot en op naar het volgende landje dat denkt groot en welvarend te zijn.
klets, er staan nog 20 pantserhouwitsers in de opslag en die worden nu gewoon klaar gemaakt voor gebrui. Er moet wel een software update gedaan worden.
@AntiZanicz | 21-07-22 | 14:58: Maar de munitie, zanikje...
REAGEER OOK