Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kudt. Een verwarrend fragment over wapenwetten

Doorladen mensen, dit is menens

In de vErVeLeNdE sTaTeN zijn weer eens een zooi kindjes neergemaaid en dat betekent dat het wapendebat in Nederland irrationeel oplaait. Nou, daar heeft Bill Maher een clipje bij gemaakt voor ons, dat voor totale verwarring kan zorgen. Want hij sloopt woke Hollywood MAAR OOK de Amerikaanse wapenwetten MAAR OOK de hypocrisie van deuglinks MAAR OOK de platte retoriek van edele wraak - ja het is waarlijk een uitermate verwarrend fragmentje uit Real Time maar het bevat wel zo veel explosieve triggers zonder trekker dat we het graag even op een tot dit moment nog vreedzame zondag aan u voorleggen. Schiet maar.

Bonus over de hypocrisie van Amerikaanse MSM

Social

Reaguursels

Inloggen

Wel een mooi verhaaltje van die talkshow gast. Daar zit wat in.

Ray Skak | 12-06-22 | 16:26

Cancelen is cancelen. Of je iemand die je niet kan verdragen canceled met een vuurwapen of die uit de geschiedenis probeert te gummen door die te verbannen van werk, social media en de sociale kring.

Het is inderdaad best bizar hoe erg wraak, geweld en polarisatie (‘goed’ en ‘kwaad’) wordt verheerlijkt. Stof tot nadenken.
Blote tieten en sex dat gaat dan weer te ver op het witte doek...

ratelaar | 12-06-22 | 15:15 | 2

Dat komt omdat wraak diep ingebed is in onze cultuur, in alle culturen eigenlijk. De meeste emoties die wij als positief ervaren hebben elementen van wraak in zich. Elke religie, elke ideologie die daar slim mee om weet te gaan is in staat om de neuzen van het volk één kant uit te krijgen.

Schoorsteenveger | 12-06-22 | 15:38

@Schoorsteenveger | 12-06-22 | 15:38:
Het lijkt dat wraak een diep ingebedde emotie is, die voortkomt uit zelfbehoud. Op het moment dat onrecht is aangedaan ontstaat de behoefte tot genoegdoening.
Dat is in de meeste culturen geïnstitutionaliseerd dmv een rechtssysteem, waardoor aan de genoegdoening betrekkelijk beschaafd voldaan kan worden.
Voorbeeld: Iemand heeft iets gestolen, via de rechter kan die persoon door de bestolene gestraft worden.
Vanuit het perspectief van de dief het juíst zo zijn dat datgene wat gestolen is niet rechtvaardig is verkregen door de bestolene. Immers, waarom zou een ander wel genoeg vermogen (mogen) hebben om bepaalde begerenswaardige goederen te bezitten dan de dief. Je kunt zelfs redeneren dat het de schuld van de bestolene is dat jij niet in staat bent zulke begerenswaardige goederen te bezitten. Immers, eerlijk is alles delen. Kortom men kan zich onterecht te kort gedaan voelen. Daar ligt ressentiment op de loer.

Die emotie kan inderdaad ook bewust aangewakkerd worden om mensen te mobiliseren.
Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van concepten als ‘goed’ en ‘kwaad’.

Het grappige is dat in religies ook wordt gewaarschuwd voor zulke emoties maar ook hoe met die gevoelens om te gaan.

youtu.be/6bHX5W55Fdw

Toch denk ik dat door mensen uit te dagen -of uit te nodigen- diep op die concepten te reflecteren je ressentiment kunt voorkomen. Het verheerlijken ervan kan bijdragen aan rechtvaardigen van wraak voor sommigen.

ratelaar | 12-06-22 | 16:42

Als je het gaat hebben over hoe wraakgevoelens zijn ingebed in je cultuur, begin dan bij de grote religieuze systeen en de daarvan afgeleide ideologieën, inclusief Woke. Het is alles gram, wraakgevoelens, haat, het is alles ressentiment. De scripts die Hollywood bezigt zijn daarop gebouwd, zijn echt niet uit de lucht komen vallen.

Schoorsteenveger | 12-06-22 | 13:45

de.m.wikipedia.org/wiki/Waffengesetz_...)

Volledig vrij: “ Keinen Waffenerwerbsschein benötigt, wer einschüssige Gewehre oder einschüssige Nachbildungen von Vorderladern erwerben will. Ebenfalls ohne Erwerbsschein sind Jagdwaffen und Repetiergewehre – darunter fallen auch alte Ordonanzwaffen wie die Karabiner 11 und Karabiner 31 – für Sportschützen zu erwerben”

theo-is-dood | 12-06-22 | 13:16

Als het waar is dat film geweld zo'n indruk zou maken op jongeren dan zou er dus volgens deze logica veel meer geweld moeten zijn buiten Amerika.
Ook voor de filmindustrie was.er enorm veel geweld daar, dus ik zet hier.mijn vraagtekens bij hoeveel Hollywood hier schuld aan heeft.

halfvolle glas | 12-06-22 | 12:48 | 2

Geweld is toch ook altijd verheerlijk in de USA. Enige verschil is dat een groeiende de groep ongelukkige jongeren bijzonder gemakkelijk aan een automatisch wapen komt.

Inferi0r | 12-06-22 | 14:20

Het is oorzaak en gevolg door elkaar halen. De vraag is eerder waarom 'vengeance' door de Hollywoord-scriptwriters zo vaak als centraal thema wordt gekozen. Da's niet toevallig. Wraakgevoelens zijn overal, vaak gecamoufleerd, en zijn de drijvende kracht achter veel menselijk handelen. Volksmenners gebruiken wraakgevoelens als eerste om het volk de gewenste richting uit te krijgen. En de monotheïstische religies zijn eveneens op wraak gebouwd.
Zelfs het vermogen om te vergeven en naastenliefde te bedrijven wordt door dergelijke systemen geënt op wraakgevoelens.
Zie bijvoorbeeld Paulus' Brief aan de Romeinen 12:20
"Als dan uw vijand honger heeft, geef hem te eten, als hij dorst heeft, geef hem te drinken, want door dat te doen, zult u vurige kolen op zijn hoofd hopen."
Dit had-ie gejat van Spreuken 25:22: "Want gij zult vurige kolen op zijn hoofd hopen, en de HEERE zal het u vergelden"
Op dit thema is een indringende film gebaseerd, 'Romans' uit 2017, die mijns inziens doordringt tot de kern en vergeving toont als wraakoefening.
www.youtube.com/watch?v=iZGHsa0oEJs

Schoorsteenveger | 12-06-22 | 14:21

Be not afraid of any man
Whatever may his size
When danger threatens call on me
And I will equalize
(Advertentie van Samuel Colt voor z'n Equalizer)

38special | 12-06-22 | 11:48

In het tweede fragment heeft hij het over de poging om een van de Supreme Court rechters te vermoorden. Een man is zwaar bewapend richting zijn huis gereden naar aanleiding van de commotie omtrent de mogelijke verandering in een uitspraak rond abortus. Hij had wapens en materiaal om vast te binden en te martelen mee. Het huis van de rechter is openbaar gemaakt door demonstranten. Die daar demonstreren. Het is bij wet verboden in de usa om bij rechters privé te demonstreren. Er word niet tegen opgetreden en het witte huis heeft aangegeven begrip te hebben voor de demonstraties en de msm steunt deze ook en kiest kant van de demonstranten tegen de rechters. En nu dus een moordenaar. En dat wordt dus buiten de pers gehouden en amper ruchtbaarheid aan gegeven. De man gaf aan door alle pers en aandacht omtrent de mogelijke uitspraak van deze rechter, die nog niet gedaan is, op het idee te zijn gekomen om hen te kidnappen en te vermoorden. Uit zijn huis, waar hij met zijn gezin woont.

P-unit | 12-06-22 | 11:18 | 6

De persoon in kwestie heeft zelf de politie gebeld om opgepakt te worden. Niet eens een poging gewaagd (gelukkig maar). Lijkt me meer een schreeuw om aandacht dan iets anders. En het is in elk nieuwsmedium dat ik ken als nieuws gebracht.

rederijker | 12-06-22 | 12:01

@* Il Principe * | 12-06-22 | 11:55:
U praat poep. Voor automatische wapens is een federale vergunning nodig in de US. Mocht u het nog niet weten, ook in Nederland kun je- als verzamelaar- volkomen legaal automatische vuurwapens bezitten.

Voorts kun je vuurwapens HELEMAAL niet vrij kopen. Er is een:
National Instant Criminal Background Check System (NICS)
The NICS conducts background checks on people who want to own a firearm or explosive, as required by law.

NICS Process

When a person tries to buy a firearm, the seller, known as a Federal Firearms Licensee (FFL), contacts NICS electronically or by phone. The prospective buyer fills out the ATF form, and the FFL relays that information to the NICS. The NICS staff performs a background check on the buyer. That background check verifies the buyer does not have a criminal record or isn't otherwise ineligible to purchase or own a firearm. Since launching in 1998, more than 300 million checks have been done, leading to more than 1.5 million denials.

Juist in Europa (België en Frankrijk) kon je tot zo’n 20-25 jaar geleden jachtgeweren vrij kopen. Net zo makkelijk als een pakje kauwgom

theo-is-dood | 12-06-22 | 12:36

Er is niet alleen steun en begrip voor het intimideren van een rechter, het werd zelfs actief aangezwengeld door linkse politici.

Thuinman | 12-06-22 | 13:24
▼ 3 antwoorden verborgen

'You don't want to remind a deranged patient that suicide is an option' - Kan de quote niet terug leiden maar zit ergens in een Jordan-Peterson psychiatrie seminar. Suïcidale tieners en onderontwikkelde volwassenen plukken gewelddadige inspiratie voor hun verderf uit allerlei hoeken. In de VS is de 'School-shooting' hoek enorm. De groei en daling van incidenten zijn (denk ik dan) exponentieel.

GeheidEenGeit | 12-06-22 | 11:14

Inderdaad een uiterst warrig item van Maher, en ik had dit bejaarde standpunt ook niet van hem verwacht. "Het komt door de films", kom nou toch. Met wat nuance over andere drijfveren, maar toch weer dat idee dat jongeren door films (en games) hiertoe worden aangezet. Het probleem met die stelling is dat dit al talloze keren onderzocht is, en dat de uitkomt toch elke keer weer is dat films en games niet of nauwelijks bijdragen aan zulk geweld.

Muxje | 12-06-22 | 11:14 | 4

@P-unit | 12-06-22 | 11:21: Als het gaat om cancel culture en hypocrisie van Hollywood, dan is het item nog een tandje warriger.

Muxje | 12-06-22 | 11:26

Het ging hem dan ook om het tonen van de diepgewortelde hypocrisie van de filmindustrie. Geweldfilms als ingredient kwam op de 4e plaats, iemands geestelijke gezondheid op de eerste....

Bierum | 12-06-22 | 11:36

Begrijpend kijken is net als iets begrijpend kunnen lezen.
Maher legt de hypocrisie bloot tussen protesteren en zakken vullen.

De Treinende Rechter | 12-06-22 | 14:04
▼ 1 antwoord verborgen

— i.e. “Film love not war”.
“The Magnificent Semen” i.p.v. “The Magnificent Seven”.
Steve McQueen mag blijven.

wezen | 12-06-22 | 11:07

De Dems zijn ontzettend in de war omdat ze, wanneer er niemand kijkt of luistert, Trump gelijk geven.

Rammstein | 12-06-22 | 10:52

Vind de invloed van smartphones wel verrassend. Nooit bij stilgestaan eigenlijk.

Duwbak_Linda | 12-06-22 | 10:52 | 4

@D-Fens_1963 | 12-06-22 | 11:03:
Als jaren '70 kind nooit echt gerealiseerd dat het pesten nu dus 24/7 door kan gaan. Tot achter de deur van je kamer. Nooit even rust.

Duwbak_Linda | 12-06-22 | 11:07

@Duwbak_Linda | 12-06-22 | 11:07:
Dat viel mij ook op uit die taartdiagram. Dan wordt er via die smartphone iemand zo erg getergd en gekwetst met berichten dat die persoon dus over kan gaan tot een gruwelijke vergelding. Dan zou je denken: deze oorzaak moet ook eens worden aangepakt in debatten op scholen, scheelt misschien een paar schoolshootings.

Jan, Leiden | 12-06-22 | 11:51

Lastig om dat uit dat diagram te halen, maar denk dat de invloed van social media daarin is opgeteld. Met een smartphone, waar alle notificaties binnen komen, kom je nooit uit die feedback loop. En ja je kan (zoals ik) alles uitzetten, maar als veertiger maak je die keuze wat makkelijker dan een puberende jongere waarvoor sociale validatie door leeftijdsgenoten wat belangrijker is.

JanFTE | 12-06-22 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

Geweld is een cultuur dingetje daar in de usa. Of het nou door de wet, de media, of hun geschiedenis komt het idee dat het ok is dat je met een geweer je problemen oplost zit diep in het Amerikaanse dna. Met deze shootings als triest hoogte punt. Het idee dat je het recht hebt om je gelijk te halen met een geweer. Daar zijn die films inderdaad het voorbeeld van. Maar het probleem zit veel dieper. De usa is een gewelddadig samenleving. Het heeft een geweld probleem. Je ziet het als ze demonstreren. Je ziet het met de criminelen, je ziet het bij de politie, je ziet het als ze met hun leger aan de gang gaan. Je ziet het bij hun gekken. Geweld.

P-unit | 12-06-22 | 10:39 | 6

@J.Cash | 12-06-22 | 10:55: tja maar hun test publiek is toch echt het Amerikaanse mid west. Men denkt niet, zou dit in zuid Amerika of Afrika ook aanslaan. Dat Amerikanisme overal populair is, is wat anders. En ja men zal het over de hele wereld verkopen maar als hun primaire markt, blanke Amerikanen, in een keer films over roze eenhoorns wil zien dan maken ze die. Dat is de reden dat we al die superhelden rommel krijgen.

P-unit | 12-06-22 | 10:58

Waar haalt u de stelling nou weer vandaan dat de "blanke" markt primair zou zijn. De Amerikaanse films zijn nog diverser dan een NPO uitzending.

Shadow112 | 12-06-22 | 11:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Zonder de inkomsten uit 'action en adventure' - en dat is altijd veel geknal en blikschade- kan Hollywood MORGEN inpakken, Billemans - en dat weet jij ook.

bisbisbis | 12-06-22 | 10:29

Throw away your television zong een wijs man ooit.

Thuinman | 12-06-22 | 10:21 | 2

"Throw away your guns" is dan misschien een beter devies.

D-Fens_1963 | 12-06-22 | 10:47

Henny Vrienten.

Arnold Layne | 12-06-22 | 11:14

USA staat niet hoog met moord door geweer per 100.000 inwoners. Dus eigenlijk gaat er ook veel goed. Maar zonder wapens zouden de cijfertjes beter zijn natuurlijk. Echter gezien de lekke grenzen en de moordlust op de nieuwe wereld snap ik wel dat mensen een gun willen hebben en is het logisch redeneren dat wanneer niemand legaal een gun mag hebben dat enkel criminelen een gun zullen hebben. En niemand zich meer veilig voelt.

Informatieve website: worldpopulationreview.com/country-ran...

Countries with the Highest Rates of Violent Gun Death (Homicides) per 100k residents in 2019

El Salvador — 36.78
Venezuela — 33.27
Guatemala — 29.06
Colombia — 26.36
Brazil — 21.93
Bahamas — 21.52
Honduras — 20.15
U.S. Virgin Islands — 19.40
Puerto Rico — 18.14
Mexico — 16.41

Dat lijstje is wel erg tweede wereld/zuid-amerikaans. Maar USA is ook een verkapt 2e wereld land met een paar rijke delen.

sjef-van-iekel | 12-06-22 | 10:12 | 5

Dit zijn natuurlijk drugsdoden. Bendegeweld. Dat telt niet.

Papa Jones | 12-06-22 | 11:19

Inderdaad; en gezien de discussie omtrent wapenbezit zou ik het aantal doden a.g.v. schietincidenten wel eens opgedeeld willen zien in gedood met legaal, geregistreerd wapen en illegaal wapen.

Bierum | 12-06-22 | 11:48

@Bierum | 12-06-22 | 11:48:
Lees Gary Kleck.

Kleck, Gary (1997). Targeting Guns: Firearms and Their Control. Routledge. ISBN 9780202305691.
Kleck, Gary; Kates, Don B. (2001). Armed: New Perspectives on Gun Control. Prometheus Books. ISBN 9781573928830.
Kleck, Gary (2005). Point Blank: Guns and Violence in America. Routledge. ISBN 9780202307626.

theo-is-dood | 12-06-22 | 12:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kunt al die 'shootings' - op scholen, of bij bedrijven, door gefrustreerde oud-leerlingen en oud-werknemers - duiden door te wijzen op een 'Amerikaanse' mentaliteit die verschilt van onze Europese, door het feit dat er daar meer psychiatrische patiënten zijn dan in de EU, dat allerlei maatschappelijke voorzieningen veel kariger zijn dan bv in Nederland, maar 'the bottom line' blijft gewoon de makkelijke beschikbaarheid/toegang in de VS van/tot vuurwapens, waaronder zelfs 'automatische' vuurwapens.

Als hier in Nederland een gek de kolder in zijn kop krijgt, de straat opgaat om zo veel mogelijk onschuldige mensen te vermoorden, kan dat in principe maar op twee manieren: je auto als moordwapen gaan gebruiken, of met een mes om je heen gaan steken. In beide gevallen levert dat in verreweg de meeste gevallen veel minder slachtoffers op dan wanneer iemand met vuurwapens om zich heen gaat schieten. Uitzonderingen als Tristan vd V, die onterecht 'toegang' had tot vuurwapens, en Gokman T (de tramschutter) die over een illegaal vuurwapen beschikte, zal je altijd houden.

Als de VS die 'shootings' wil terugdringen, ontkomen ze er niet aan om veel strengere wapenwetgeving te ontwikkelen.

Dr_Johnson | 12-06-22 | 10:08 | 6

@D-Fens_1963 | 12-06-22 | 10:45:
Dat is het probleem, die worden op een hoop gegooid in de statistieken.

"Ik geloof je niet."
Dr_Johnson | 12-06-22 | 10:42 | reageer | favorietblock

Google maar op bijv. gun law Texas.

"Nou ja, ik ben geen expert, waarschijnlijk bedoel ik zg 'semi-automatische' wapens."
Ten eerste gaat het nooit door SCOTUS of zelfs een federale rechter heenkomen. Biden admin gebruikt elk socjus idpol item momenteel omdat hij niet over zijn falende economie kan praten (wat ze flink gaat kosten in de midterms). Daarnaast zijn de stellingen al lang ingenomen tussen voor en tegenstanders van 2A. Daar verandert Uvalde niks aan. Als laatste
Ten tweede slaat die hele wetgeving nergens op. Niet meer dan 10 kogels? Een glock 17 9mm kan meer bevatten zonder dat je aan het magazijn ziet hoeveel rondes erin zitten. Niet te controleren. Ten tweede gebeuren de meeste mass shootings met handwapens. Niet met scary long rifles, laat staan assault rifles. Die Amerikanen niet zomaar kunnen kopen meer. Wel jachtwapens, wat de AR-15 oa voor gebruikt wordt. Overigens is het 5.56mm kaliber volgens jagers niet eens geschikt voor big game, maar dat terzijde.
Als laatste lost het gang related shootings niet op.

"in de VS los staan van de soepele wapenwetgeving, doen me denken aan de tabaksfabrikanten die beweren dat er geen bewijs is dat roken longkanker veroorzaakt."
Eerder andersom. Voorstanders van burgers ontwapenen beweren dat met strenge wapenwetten en een ontwapende burgerbevolking je shootings in een land als Amerika - groot land met enorme landgrenzen en massa immigratie- kan tegenhouden.

Het bewijs wordt zelfs geleverd in oa Chicago. Strenge wapenwetten, veel massa shootings.

Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 11:39

Als een van de oorzaken van de school-shootings is naar voren gekomen dat de kinderen van jongs af aan te horen krijgen dat ze fan-tas-tisch zijn, dan ze kunnen worden wat ze willen als ze ervoor werken (de American Dream), en bij alles wat ze produceren krijgen ze te horen hoe goed dat wel niet was. Tot het punt, dat er objectievere maatstaven komen. Zoals de wiskunde som die gewoon fout is. Zoals de toelatingstest voor universiteiten die onvoldoende wordt gemaakt.
En nee, niet iedere gefrustreerde tiener pakt een wapen om de school neer te maaien. De Gun Violence Archive heeft de afgelopen 4 jaar 239 school shootings geteld. Best veel, in vergelijk met andere mass shootings (meer dan 1600).
Misschien een wat ouder verhaal, maar nog steeds zijn de conclusies wel goed: Bowling for Columbine

ParadiseLost | 12-06-22 | 11:45

In Amerika staan al op federaal en deelstaat niveau honderden wapenwetten in de wetboeken.
Met driehonderd miljoen vuurwapens in particuliere handen kun je zoveel wetten schrijven als je wil. Dat haalt niets uit.

Kleck, Gary (1997). Targeting Guns: Firearms and Their Control. Routledge. ISBN 9780202305691.
Kleck, Gary; Kates, Don B. (2001). Armed: New Perspectives on Gun Control. Prometheus Books. ISBN 9781573928830.
Kleck, Gary (2005). Point Blank: Guns and Violence in America. Routledge. ISBN 9780202307626.

theo-is-dood | 12-06-22 | 12:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat me tegenwoordig wel opvalt (mss was het vroeger niet anders), is dat er zo allejezus veel gezopen wordt in films. Geen ranja, gelijk whisky, tequila, mescal - dat werk. Gezonde rokers zie je bijna niet meer.

Ichneumonidae | 12-06-22 | 10:05 | 4

Das "hier" toch niet anders?
Wat ziet mijn klok? Bijna 11:00!
*Bier pakken gaat*,,,

D-Fens_1963 | 12-06-22 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Raak.

Homer P. Simpson | 12-06-22 | 09:49

Zou er dan nu een plan komen: we willen het aantal school shootings terugbrengen naar maximaal 1 per 5 jaar met maximaal 10 doden. Bekt lekker tijdens de verkiezingen…. Eh.

whitechocolateface | 12-06-22 | 09:49

Bill Maher gebruikt dus het aloude argument - nota bene van de katholieke kerk begin vorige eeuw - dat mensen een soort spons zijn en alles naapen wat ze voorgesteld krijgen. Of het nou muziek, videospellen of bioscoopfilms zijn.

Het is waar dat hij aanstipt dat bij school shooters een combinatie van factoren vaak is. Maar Call of Duty of John Wick produceren geen school shooters. Mental health is een veel groter probleem, overigens niet alleen in de States. Want de meeste mensen weten het verschil tussen een video spel en werkelijkheid. Alleen gekkies niet misschien, maar ook zij zijn zelden zo cognitief in de war dat ze werkelijkheid en fantasie door elkaar halen. De meeste mass shootings gaat het om een duidelijk motief zelfs. De Uvalde en Las Vegas shootings, toevallig de meest uitzonderlijke in bruutheid, niet, maar dat komt omdat de FBI en andere LEOs niets naar buiten brengt.

Verder zijn de meeste mass shootings gang related. Vaak met illegale wapens. In Deep Blue states in Deep Blue cities. Waar dus veelal strenge wapenwetten gelden. En nee het komt niet door Die Hard of Halo dat gangbangers elkaar poppen. Daar zijn een scala aan andere problemen die dit veroorzaken.

Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 09:48 | 2

Nee. Bill Maher maakt het argument, dat je niet van 25 dingen kunt roepen dat het niet meer in een film mag "omdat de jeugd het dan over neemt" terwijl je bij dingetje 26 ineens net doet of dat niet het geval is. Sterker nog, dat verheerlijkt en de essentie van je film maakt.

Het clipje is bovengemiddeld duidelijk én consistent. (Zeg ik juist ook als legaal vuurwapenbezitter)

TheEgg | 12-06-22 | 09:56

@TheEgg | 12-06-22 | 09:56:
Ja dat is een van zijn argumenten, maar de kern blijft. Jongemannen zien koele helden pang pang doen op scherm en worden daarmee beïnvloed. Het aloude spons argument wat ik al jaar en dag van nota bene conservatives en de grrrrristenen heur. En helaas overgenomen door de policor betweters van de marxistische en (s)linkse flank.

Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 10:04

Amerikanen, óók die “deugDem’s” hebben er totaal geen probleem mee de wereld te overladen met wapens.
Op dit moment staat Biden vooraan om Europa vol te proppen.
Dan zijn er een aantal schokkende gebeurtenissen in Amerika zelf en de discussie begint.
Maar dan alleen voor Amerika zelf.
De wapendichtheid in Zwitserland en Noorwegen is ook zeer hoog, met dat verschil, dat de mensen er wat beter mee omgaan.
Bij de schietpartij in het ziekenhuis in Oklahoma, twee weken terug, was de dader een zwarte man.
De dader in Buffalo, een krankzinnige blanke, werd uitgebreid uitgebeeld in de pers en terecht.
Kort gezegd, Amerikanen van links naar rechts hebben boter op hun hoofd.
Wat betreft wapens zijn ze zeer hypocriet.

Ruimedenker | 12-06-22 | 09:44 | 2

De deugdem's hebben een hekel aan wapens in de VS juist omdat ze gebruikt kunnen worden waar het 2nd ammendment voor bedoeld is: In opstand komen tegen een op hol geslagen regering.
Overigens ook precies waarom we in Nederland een wapenwet hebben: Om een opstand van het volk te voorkomen. (en natuurlijk wordt ieder ander akkefietje aangegrepen om de wetten strenger te maken, maar daar komt de wapenwet vandaan)

TheEgg | 12-06-22 | 09:52

Deugdems lieten voor miljarden aan wapentuig liggen voor hun vijand in Afghanistan.

sjef-van-iekel | 12-06-22 | 10:18

"Yes, but they were all bad."

-A.Z. in T.L.

AdvocatusDiaboli | 12-06-22 | 09:44 | 1

-A.S. in T.L.

AdvocatusDiaboli | 12-06-22 | 09:45

Bill Maher is een van de weinigen op links die nog enigszins te pruimen is, en vaak met humor (al helemaal een unicum op links tegenwoordig) de vinger op zere plekken legt, zonder hypocriet politiek opportunisme.

obi1 | 12-06-22 | 09:44

Ach, dit roeptoeteren ze al jaren. Volgens mij is er nooit een verband aangetoond tussen geweldadige films (of tegenwoordig computerspelletjes) en gedrag.

Stijl_Loos | 12-06-22 | 09:42 | 1

Dit dus.

Papa Jones | 12-06-22 | 11:20

Ik heb met mijn vrouw ook altijd weer discussies over wat de kinderen wel of niet mogen zien. Mijn regel is: zolang ze er geen nachtmerries van krijgen... mijn ouders hebben nóóit een film of game verboden.

Toen ze nog op de basisschool zaten, okéé, maar mijn vrouw wil ze echt blijven vervolgen tot ze 18 zijn.

Ik kan mij alleen herinneren dat ik Sixth Sense in de ban deed, toen de jongens nog klein waren. Ja, en Jango, daarvoor moesten ze ook wel 14 zijn.

Ik geloof niet dat gewelddadige films of games aanzetten tot shootings. Bij geestelijk gestoorden wellicht? Die zijn hoe dan ook al verknipt bezig in hun jeugd, dat hebben we kunnen zien in het verleden. En deze games worden wereldwijd gespeeld he, alleen in de VS gaat het mis.

* streept gewelddadige games en films van het oorzakenlijstje *

Papa Jones | 12-06-22 | 09:40 | 4

Ik was vroeger al bang van de hulk.

Verbandmeester | 12-06-22 | 09:50

Hahaha ouders die kinderen willen behoeden, voor de gevaren van het internet.. doet me denken aan een joch wat me ooit stoer vertelde dat ze thuis een internetslot hadden voor de kinderen en dat de kleine dreumes stiekem achter de rug van zijn ouders een extra virtuele harde schijf had geformateerd met alle ellende erop.. Ouders het blijven naïve wezens in moderne tijden... ;)

Smoelensmid | 12-06-22 | 09:52

Dat is het ergste wat er is, overbezorgde controlerende moeders. Zowel voor het kind als de echtgenoot. Levert alleen maar stress en een rotsfeer op.

Graaisnaaiert | 12-06-22 | 11:05
▼ 1 antwoord verborgen

Best kort

nee_toch? | 12-06-22 | 09:39

Films waarin veel geschoten wordt, waarin je uitgebreid te zien krijgt hoe een vliegtuig landt of opstijgt, waar achtervolgingen inzitten, totaal ongeloofwaardige vechtscenes etc. - waardeloze films.
Toch ben ik er dol op.

Ichneumonidae | 12-06-22 | 09:39 | 3

Film waarin je uitgebreid te zien krijgt hoe een vliegtuig landt of opstijgt. Dat is inderdaad een waardeloze film! Of zat je naar een documentaire te kijken ?

Meneertjehetheertje | 12-06-22 | 09:56

@Meneertjehetheertje | 12-06-22 | 09:56:
Nee, toch films. Die shots duren nooit lang, maar moeten kennelijk vaart in de film brengen.
Beetje vergelijkbaar met die gare shots van de maan als je naar een natuurfilm kijkt - tijdvulling.

Ichneumonidae | 12-06-22 | 09:58

Als ik een film zit te kijken heb ik helemaal geen tijd en geen zin om op mensen te schieten, dus dat kan gewoon van die taartpunt af.

Dezenaamhier | 12-06-22 | 10:57

Ik keek vroeger altijd naar cowboyfilms maar ik heb nog nooit een Indiaan doodgeschoten.

Mr_Natural | 12-06-22 | 09:38 | 10

Winnetou was een Duitser. In 40-45 mocht dat soms nog wel.

nobodiesunmighty | 12-06-22 | 10:02

@nobodiesunmighty | 12-06-22 | 10:02:
Old Shatterhand bedoelt u. Winnotou is een gristelijk figuur blijkbaar. Karl May had nooit het westen bezocht en geen idee wat Indianen waren, wist hij veel.

Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 10:12

Ik wel hoor, op mijn vierde had ik de indianen buurjongen al te grazen genomen.

J.Cash | 12-06-22 | 10:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Interesting.
Hoe past 'eerwraak' hierin, en hoe cultiveer je 'eerwraak'?

AdvocatusDiaboli | 12-06-22 | 09:37 | 2

En waarom gaan daar zo weinig films over?

Mr_Natural | 12-06-22 | 09:39

Memri TV. Vanuit Lollywood

Linke Soep | 12-06-22 | 09:51

Dit legt het wel aardig uit: www.vox.com/policy-and-politics/2017/...

Maar het is voor veel Amerikanen eerder een religieus conflict dan een probleem dat je rationeel kan benaderen. Dus, laat ze maar lekker schieten.

Komjehiervaker | 12-06-22 | 09:34 | 4

@Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 09:39: Het is dan ook omgekeerd. De staten met de meest strikte wetten hebben het grootste aantal vuurwapen doden.
Overigens, het aantal wat vaak aangehaald wordt: 30000 per jaar, bevat ook de 20000 zelfmoorden per jaar. (20k op een bevolking van 350m is vergelijkbaar met Nederland)
En zelfmoord, dat wordt gepleegd met wat je beschikbaar hebt. Hier springen ze voor een trein, in de VS pakken ze een pistool.

TheEgg | 12-06-22 | 09:48

@Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 09:39: Detroit is dan ook een slecht voorbeeld.

Maar het is natuurlijk wel een stuk makkelijker om een illegqal wapen te verkrijgen als het al zo simpel is om een legaal wapen te verkrijgen.

Maar goed, met een slagersmes kan je ook een hoop schade aanrichten als je wilt.

Dus wat is het beste? Schiet mij maar lek.

Forex | 12-06-22 | 09:51

TheEgg | 12-06-22 | 09:48 | reageer | favorietblock
Yes. Veel vuurwapenincidenten zijn ook zelfmoord gerelateerd.

@Forex | 12-06-22 | 09:51:
Ten eerste zou ik zo stellig de correlatie niet willen leggen tussen de 'makkelijkheid' van het verkrijgen van vuurwapens en illegaal vuurwapenbezit. Hier mag je geen pipa, toch loopt de mocro maffia en andere terrors zwaar bewapend rond. Hoe kan dat dan?
Ten tweede, een land met strenge wapenwetten kunnen alsnog een hoge criminaliteit kennen. In Engelse steden, waar je nog geen mes mag kopen in de winkels, djoeken jongeren elkaar de moeder in hun grote steden. Hoe kan dat dan?

Overigens is het helemaal niet zo makkelijk om een wapen te krijgen in 'murica. De Uvalde shooter is dan ook uitzonderlijk, want hij was bij de popo bekend (al gaan er verschillende verhalen over).

Maar laten we de Uvalde shooter nemen. In Texas mag je geen handwapen onder de 21 legaal kopen (er gaan verschillende verhalen over of hij een handwapen had en waar dat vandaan kwam).
Hij mocht wel een jachtgeweer kopen - wat hij ook deed. Hij kocht - legaal - een dergelijk wapen: danieldefense.com/rifles/ar-15-rifles...
Dit is overigens een bijzonder duur wapen voor een 18 jarige burgerflipper met alleen een credit card, maar dat terzijde.
Anyway in Amerika moet je een background check doen voor vuurwapens, hoe lang het duurt voor je een wapen mee mag nemen zal per staat verschillen.
Als laatste, en over wapenwetten gesproken, betrad de Uvalde shooter een no-gun zone. Het was officieel verboden wapens te dragen op school terrein en heeft waarschijnlijk alleen maar bijgedragen aan de situatie.

Graaf_van_Hogendorp | 12-06-22 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

"It takes a good guy with a gun to stop a bad guy with a gun."
Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.

Randall3.0 | 12-06-22 | 09:32 | 2

Een oude man met een stok kan ook een schutter uitschakelen als ie een welgemikte tik kan uitdelen. Een toevallig passerende drukskoerier kan met zijn pistool ook een boze schutter beschieten, maar is hij dan de good guy?
Het lijkt me dat een combinatie van beschikbaarheid van wapens en een verstoorde geestelijke toestand de ellende veroorzaakt. En die enorme zak hooi die altijd beroerd omging met zijn gezin is niet ineens een fijne knul als hij wraak neemt op de moordenaar van zijn gezin.

Verbandmeester | 12-06-22 | 09:40

Maar er zit wel een kern in, dat wel.

Verbandmeester | 12-06-22 | 09:40

John Wick...

Daar blijf je gewoon van af...

neonreclame | 12-06-22 | 09:27 | 1

Woef

Papa Jones | 12-06-22 | 09:46

Vuurwapengeweld stijgt in Europa en dat aantal zal blijven stijgen. Zou graag en wapens bezitten om mij te kunnen verdedigen als de pleuris uitbreekt.

R.j.deVries | 12-06-22 | 09:27 | 2

Het is een heerlijk gevoel een .38 in je holster te hebben.

J.Cash | 12-06-22 | 10:51

Vanuit Oekraïne is de verkoop van wapens al aardig op gang aan het komen. Als je ten tijde van Bosnië en Herzegovina je slag niet hebt geslagen krijg je binnenkort je kans.

Harry_Witkamp | 12-06-22 | 10:59
-weggejorist-
Het Licht | 12-06-22 | 09:25 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Ja, die is leuk! Niet meer roken in films maar wel schieten.

Leptob | 12-06-22 | 09:25 | 1

Niet drinken voor je 21ste maar je mag je wel op je 18de aanmelden bij het leger.

A.I. van Dee | 12-06-22 | 15:02

Er gaat in de USA helemaal niets veranderen ten goede. Inderdaad, zoals hier in de burelen wordt gerefereerd aan 'Groundhog Day'. De polarisatie is er vele malen groter, sterker dan hier in dit stukje EU. Het is wel ons voorland zoals alles uit de USA uiteindelijk als schadelijke stikstof hier neerdaalt.

forecastle | 12-06-22 | 09:25 | 6

@neonreclame | 12-06-22 | 09:32: Maar het impulsaankoop aspect is wel weg, dat zal het aantal shootings wel verminderen denk ik.

Sqbar | 12-06-22 | 09:36

@Sqbar | 12-06-22 | 09:36:

Dat denk ik niet. Trigger Happy als ze zijn,zal het niet uitmaken of het vandaag of morgen gebeurt.

De impuls aankopers zijn uiteindelijk niet degene die een kronkel in de kop hebben..

neonreclame | 12-06-22 | 09:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Het grootste probleem met wapens is dat als je er toch één hebt liggen dan is de drempel om het te gebruiken wel erg laag. Tel daarbij op de per ongeluk doden. Probeer dat maar eens te veranderen in een land waar meer wapens in omloop zijn dan er mensen wonen.

Sqbar | 12-06-22 | 09:25 | 5

@Mr_Natural | 12-06-22 | 09:42: De vergissing die veel wordt gemaakt is dat men Amerikanen vergelijkt met ons omdat zij zoveel qua uiterlijk op ons lijken. Niets is minder waar. Hun cultuur die nog eens tig variaties heeft in dat grote land is geheel anders dan de onze. Ik kan het weten omdat ik al 32 jaar naar tevredenheid getrouwd ben met een Amerikaanse maar desondanks onze culturen nogal eens botsen. Evengoed kijkt zij met afgrijzen naar wat er in haar land gebeurd wat zo zachtjes aan begint te lijken op de opbouw tot een burgeroorlog.

forecastle | 12-06-22 | 09:57

Tja. Zwitserland. Noorwegen. Canada. Veel meer legale wapens ter beschikking dan in landen met strenge wapenwetten zoals Mexico. Waar denkt u het veilist te kunnen wonen? In een land met strenge wapenwetten waar criminelen echter onbeperkt de beschikking over wapens hebben? Of in een land waar veel legale wapens in bezit van de bevolking zijn zoals Noorwegen?

BoerKoekoek | 12-06-22 | 09:58

@Verbandmeester | 12-06-22 | 09:44: Geestelijke gezondheidzorg, criminelen, criminele bendes, gun culture in bv rapscene en het dubieuze handelen van de FBI in het "aanmoedigen" van labiele mensen middels internet ( creëer een incident, voed de media het verhaal en de politiek slaat er munt uit).

Arachne | 12-06-22 | 13:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Veel mensn vinden dat er veel schietpartijen zijn in de US. Maar eigenlijk is het een godswonder dat het maar 1x per week ofzo gebeurt en niet 100x per dag. In een land waar de verschillen zo groot zijn, er zoveel mensen wapens hebben en de frustraties vaak hoog oplopen, echt , ze mogen hun handen dichtknijpen.

streknek | 12-06-22 | 09:18 | 2

Het gebeurt 100 x per dag, maar u hoort en / of ziet niet alles in de media verschijnen.

Rammstein | 12-06-22 | 10:48

@Rammstein | 12-06-22 | 10:48: in bijvoorbeeld Chicago worden elke week tientallen mensen neergeschoten. Maar dat is black on black dus dat telt niet.

P-unit | 12-06-22 | 10:54

Vertelde hij ook een grapje over hoe snel de reaguurknop van het café vanochtend werd stukgeschoten?

EEnzame SchizofrEEN | 12-06-22 | 09:18 | 8

@Papa Jones | 12-06-22 | 09:30:
Naar mijn idee neemt het aantal reaguursels af.
Van Amerongen, die heel goed schrijft, blijft op een beschamend laag aantal reaguursels steken. Ik doneer geregeld een tientje als troost.

gestoptmetroken | 12-06-22 | 09:46

@Papa Jones | 12-06-22 | 09:30:
*Krekels horen doet

Het Licht | 12-06-22 | 09:46

@GU | 12-06-22 | 09:40: Ah, er wordt gewerkt aan een verlengde openstelling van het café... klinkt goed!

Papa Jones | 12-06-22 | 10:28
▼ 5 antwoorden verborgen

The road to inner peace starts with 4 words:
Not
My
Fucking
Problem

Bakkeleures | 12-06-22 | 09:17 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Valt het roepen van "pang, pang" onder het eerste amendement?

OverdaanDerOnderheid | 12-06-22 | 09:16 | 1

Pinda pinda!

Jos Tiebent | 12-06-22 | 09:51

Groundhog Day discussie, er gaat daar helemaal niets veranderen.

_pacman_ | 12-06-22 | 09:14 | 2

Nee maar net als met het abortus gedoe is het een politiek verhaal. De Democraten moeten toch wat te vertellen hebben. Dus rakelen ze dit maar weer op en belichten ze het geheel eenzijdig zodat ze politiek kunnen polariseren. De shootings zijn nu immers de schuld van de kwalijke Republikeinen en hun vasthouden aan de grondwet.

P-unit | 12-06-22 | 11:07

@P-unit | 12-06-22 | 11:07: Het probleem met abortus is dat hier in NL het in de 1e 3 maanden moet plaatsvinden. In de VS is het legaal tot aan het moment van bevallen. Diverse staten hebben wetgeving gemaakt met inperking. Deze worden in de rechtbank aangevochten.

Arachne | 12-06-22 | 13:12

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen