Feynman en/of Feiten - Stikstofhonger
We draaien hier een volledige sector de nek om, maar weten niet wat buitenlands voedsel morgen kost
De oorlog in Oekraïne veroorzaakt inflatie, vooral voedsel en gas wordt duurder. Het laat zien hoe complex, fragiel en overbelast de wereldmarkt is. Minima klagen over de prijzen van boodschappen, derdewereldlanden worden uit de markt geprijsd en hebben niet meer te eten. Poetin hongert die wereld uit, perst haar af, want voedsel is een wapen. Onze boeren zijn strategisch goud waard.
Wie de ontwikkeling van middeleeuwse kastelen bekijkt, ziet eerst torens waarin je tijdelijk kunt verschuilen, daarna forten met een binnenplaats waar je ook vee kunt redden en uiteindelijk een omheind stuk grond om ook akkers kwijt te kunnen. Eigen voedselproductie en toegang tot water waren schilden tegen jarenlange belegeringen. Zonder boeren worden we afhankelijk en chantabel.
Het kabinet droomt dat het uitkopen van boeren 32 miljard gaat kosten, maar dat zijn alleen de startkosten. De echte pijn zit in permanent minder inkomsten uit export en belasting, samen met meer uitgaven aan import van zaken die we niet meer produceren. We draaien hier een volledige sector de nek om, maar weten niet wat buitenlands voedsel morgen kost. _OF_ het te koop is.
Boeren werden gedwongen om te investeren in emissiearm bemesten, maar dat blijkt niet te werken. Boeren investeerden miljoenen in emissiearme stalsystemen, ze blijken ook niet te werken, en de boer raakt zijn natuurvergunning kwijt. Deze sector mist een betrouwbare overheid en rechtszekerheid, wij raken daardoor voedselzekerheid, banen en belastingafdrachten kwijt.
Het is het goedkoopst binnen de Europese vrije markt om het vee dat wij hier verbieden, direct over de grens op te fokken, vet te mesten en aan ons te verkopen. Stikstof heeft geen boodschap aan landsgrenzen. Zelfs als wij afscheid nemen van voedselproductie, industrie en wegen dan waait het over de grens heen, want in België en Duitsland is extreem veel meer toegestaan.
Nu al komt een derde van onze stikstof uit het buitenland. Onze veestapel over de schutting gooien naar buurlanden die veel minder regels kennen, zorgt ervoor dat dezelfde hoeveelheid vee meer stikstof gaat uitstoten, die deels onze kant op waait. Deze “oplossing” zorgt voor meer vrachttransport inclusief uitstoot. Op den duur is het nuttig effect nogal beperkt.
Veehouders telen hun eigen granen tot veevoer. Die halen met hun akkerbouw stikstof uit de natuur, en met hun vee geven ze dat deels weer terug. Hun bedrijf is veel meer circulair dan de modellen toegeven, die kijken alleen naar uitstoot, niet wat de boeren aan stikstof opnemen. Die akkerbouw is niet winstgevend. Als veeteelt wegvalt, valt de akker weg en waait de stikstof door naar de natuur.
VVD & CDA stellen voor dat we daadwerkelijke uitstoot gaan meten, ook dat gaat in dit dossier al jaren fout. Het landelijk meetnet luchtkwaliteit bestond uit maar acht stations. Eentje stond tegenover een pluimveebedrijf en de andere recht boven een rioolput die ammoniak uitstoot. Daar is de ammoniak gewoon ruikbaar, het waterschap bevestigd de uitstoot. Dat is niet representatief.
Het Meetnet heeft in februari 2012 een hoge depositie van stikstof gemeten, terwijl volgens het RIVM er weinig stikstof in de lucht zat. Die maand hebben we de volgende test gehad: Boeren rijden geen mest uit, want vanwege de bevroren grond mocht dat niet. Dat had volgens het RIVM geen invloed op de hoeveelheid stikstof die neerslaat op de grond. Dit systeem spreekt zichzelf al tegen.
Hoe vooropgezet de hetze tegen boeren is, blijkt uit welke natuurgebieden wel of niet gemeten zijn: Verschraalde natuurgebieden die graag weinig stikstof willen werden wel onderzocht, terwijl er van bossen de afgelopen dertig jaar geen databank is aangelegd. We onderzoeken dus al decennia een deel van de Natura2000-gebieden, in een ontspoorde tunnelvisie gericht op stikstofreductie.
Der Welt publiceerde dat er te weinig stikstof in natuur zit en dat beschadigde de natuur. Bossen die koolstofdioxide opnemen, hebben regen en stikstof nodig om te groeien. De rechtbank en het torentje proberen het ene stukje natuur te redden, en slopen daarmee het andere stukje natuur. Bossen worden altijd vergeten qua natuurbehoud, ons laatste oerbos werd in 1871 gekapt.
We ontkennen ook de vergankelijkheid van de natuur. Wat op onze postzegel belachelijk is. Een deel van ons land komt uit de zee, en zal ook weer in de zee verdwijnen. Het gemiddelde zeeniveau over de afgelopen 500 miljoen jaar ligt namelijk zo'n honderd meter hoger dan nu. De natuur erop is tijdelijk, ons warme klimaat ook. Klimaatverandering is namelijk ouder dan de mensheid.
Zelfs als op korte termijn al deze mooie plannen werken, zullen ze op de langere termijn falen. Het is maar een kwestie van in welke tijdsschaal je denkt. We zijn niet bezig met natuurbehoud, maar met een beetje tuinieren in een groot uitgevallen hortus botanicus inclusief diergaarde, die net zoals Atlantis in de zee zal zakken. We hebben geen besef van onze eigen nietigheid.
We proberen iets tot stilstand te brengen, dat van nature beweegt.
Reaguursels
InloggenHet is hoog tijd dat de macht in den Haag wordt vervangen door volksvertegenwoordigers. Die clowns scheppen met hun papieren werkelijkheid de ellende voor de toekomst. Nooit meer honger riep men na de tweede wereldoorlog. En wat doet den Haag? Krijsen om extra wapens en investeringen in defensie, omdat Poetin pakt waarvan hij claimt dat het van hem is. Bovendien speelt het Kremlin een uiterst cynisch spel met graan en voedselvoorziening in derde wereldlanden. En wat doen de Haagse halfjes? Boeren uitkopen. Het misdadig. Boeren met tractors in je achtertuin, ontevreden stemmen en ‘wappies’ aan de deur, wen er maar aan.
Er staat nog meer ellende aan te komen en de Haagse kliek is vooral bezig met zichzelf en hun eigen belangen. Daarom: Het wordt hoog tijd dat die apen worden vervangen door volksvertegenwoordigers.
Maandag gaan de kindertjes weer naar school en beginnen de dag weer met een kring-gesprekje.
Dan gaat de juffrouw uitleggen dat je huidkanker van de zon krijgt, tabak is vergelijkbaar met landbouwgif en stikstof kun je niet ruiken of proeven, maar is vreselijk gevaarlijk.
Gelukkig zijn er politici die zich inzetten voor een betere wereld en gaan deze politici hier een stokje voor steken.
Wie van de jullie wil er straks allemaal in de politiek gaan werken als jullie groot zijn ?
Steek jullie vingertje maar op.
Met een paar simpele ingrepen veranderen (vermeende) veroorzakers van het stikstofprobleem in de oplossing. Stop met het huidige stalsysteem wat vloeibare drijfmest produceert. Zet dieren ouderwets op stro en vang urine apart af. De droge mest die dit oplevert geeft veel minder ammoniakuitstoot. Daarnaast stoppen met ploegen ieder voorjaar, dit veroorzaakt stikstofuitstoot. Breng droge mest op de bodem aan, niet in de bodem, en ontwikkel machines die tussen de resten van groenbemesters kunnen zaaien. De planten die dan groeien slaan grote hoeveelheden stikstof op.
Maar het gaat helemaal niet om stikstof. Klimaat is een mondiaal probleem. Dus dan kun je simpelweg niet zeggen, als stikstof een van de boosdoeners is, we decimeren hier de veestapel, wetende dat die veestapel dan gewoon verplaatst naar het buitenland waar ze geen zak om stikstof geven omdat er geen gram minder vlees wereldwijd verkocht gaat worden. Als je willens en wetens de veestapel verplaatst naar het buitenland omdat je een mondiaal klimaatprobleem wilt aanpakken dan is een van de twee waar: a) je geeft geen zak om de stikstof uitstoot, b) je bent echt héél dom bezig.
Of accepteer dat er veel weelderig groen gaat groeien waardoor je de natuur niet meer kunt zien.
Applaus..... tromgeroffel en een diepe buiging. Zelden zoveel waarheid, feiten, zin en nuchter verstand gelezen. Iedereen die maar enigszins iets van natuur weet ziet dit op 30 lichtjaar aankomen. En wat me echt tegen de muur opdrijft zijn die vol idioten in de 2de kamer die er doodleuk mee doorlopen en het hele land gijzelen. Alsof er geen grotere problemen zijn dan fucking heideplantjes. Onze politic zijn stuk ....
Rutte zoals wij Rutte kennen ... "Maar ik ben het er niet mee eens dat er niet goed zou zijn nagedacht over het beleid of dat er boeren worden geofferd. Dat is allebei niet aan de orde.” Als VVD’ers hun lidmaatschap willen opzeggen, ’kan dat altijd’, aldus Rutte. „Dat is een keuze die iedereen kan maken.”
Als chemicus(*) kan ik niet anders concluderen dan dat het internationale grootkapitaal (globalisten) de wereldbevolking wil laten toenemen om door steeds goedkopere arbeidskrachten hun winsten te maximaliseren!
Globalisten lullen democratische regeringen naar de mond door te veinzen dat zij modernistische trends als "het klimaat", diversiteit, wokeness en andere bullshit hoog in het vaandel dragen.
Niets is minder waar omdat het hun verdienmodel is, een verdienmodel waarbij carrièristische, omhooggevallen politici met een studie Lullologie graag hun graantje willen meepikken!
(*) In een eerder topic had ik al aangegeven dat ammoniak (NH3), koolzuur (CO2) en NOx (stikstofoxide) kunnen worden omgezet tot kunstmest, een product waarmee vele derdewereldlanden buitengewoon gebaat zijn!
Zware overtollige mest, enz enz en maar praten en praten DAT HELP NIET IN ONS LANDJE. Of wel ?
www.youtube.com/watch?v=vYcUWZzAbwA
Het is en blijft bijzonder dat vraag "Met hoeveel mensen willen we in het jaar 2100 op onze planeet wonen?" altijd buiten deze discussies wordt gehouden door de politiek, de media en NGO's, en dat terwijl het natuurlijk enorm uitmaakt of dat zes of twaalf miljard zou zijn.
geboorte beperking....
De overtollige mest moeten we gewoon exporteren naar de Sahara of zo. Dan wordt het daar misschien nog wat vruchtbaarder. Beetje irrigeren en je hebt daar zo een bos wat op micro niveau het klimaat beïnvloedt. Dan wordt het daar een stuk leefbaarder en kunnen die Afrikanen ook lekker in Afrika blijven i.p.v. hier naar toe te komen, dan blijft het hier ook nog een beetje gezellig druk i.p.v. OVERVOL.
Klinkt als goed idee, en dat is het ook. Echter de EU heeft bepaald dat - op dit moment - mest niet als kunstmest mag worden verhandeld. Dus komt het daar niet terecht.
Allemaal naar Den Haag op 22 juni!!!
Citaat: Het gemiddelde zeeniveau over de afgelopen 500 miljoen jaar ligt namelijk zo'n honderd meter hoger dan nu. De natuur erop is tijdelijk, ons warme klimaat ook. Klimaatverandering is namelijk ouder dan de mensheid."
Klopt ten dele. Het is nu niet "ons warme klimaat" want dan zou de zeespiegel inderdaad meters boven ons staan. Het is in een tussenfase, maar eerder koud dan warm omdat de Polen nog ijzig koud zijn. In de "normale omstandigheden op deze planeet zijn de polen zonder ijsvorming. Stikstof en klimaat verhalen zijn bullshit verhalen om een beetje interessant te doen. Ding dong alarm om wat geld te verdienen en zogenaamd de natuur een dienst te doen. daarvoor offeren "we" het internationaal tot de top behorende agrarische bedrijf op. Gewoon omdat wat sandaal lopende schoffies het zo willen. Dit land is knettergek. Stem dan ook gvd niet op die achterlijke vvd!
goed verhaal
Toch weer wat muziek met mooie beelden super scherp.
www.youtube.com/watch?v=vYcUWZzAbwA&a...
Ik hou er van, proost.
Hier steekt gewoon de bij de partijen die elkaars lul al vijftig jaar vasthouden de structureel oververtegenwoordigde projectontwikkelaarslobby achter. Dat is het enige echte politieke glijmiddel in Nederland. Met ideologie en het klimaat heeft het niks te maken. Het gaat om geld. Laat je niks anders wijsmaken.
Na corona moest er weer geld verdient worden.
Dus..............
Is niet te bewijzen maar het voelt wel een beetje zo
Deze dan.
www.youtube.com/watch?v=nqgUG_JVzCs&a...
Nou weer wat muziek hoor .
www.youtube.com/watch?v=VlWOFJJIo9Y&a...
Nu nog een model dat dom en zinloos politiek gelul meet en op basis daarvan politici ongeschikt verklaart.
Het is bizar om te zien dat een paar loze statements zo doorwerken.
Er is niet een soort boer. Er zijn mega-varkensflat-boeren en gewone normale boeren. Als we pro-boeren verhalen horen, dan gaat dat altijd over de gewone boeren. Als we het hebben over de echte stikstof-producenten, dan hebben we het over de mega-stallen. Zo ook dit artikel: "Veehouders telen hun eigen granen tot veevoer. Die halen met hun akkerbouw stikstof uit de natuur [...]" Ja, de gewone boeren. Niet de mega-beesten-flathouders. Voor het kabinet is het van belang dat het onderscheid in de media niet gemaakt wordt, anders doorziet men het corporatistische beleid.
Hoeveel stikstof er nou werkelijk is doet niet ter zake. Anders was meetnet wel uitgebreid met meer meetpunten. Het gaat erom dat we net genoeg input hebben waarmee we een model kunnen maken waaruit komt wat we willen. De media praat over de metingen ("tegenover een pluimveebedrijf" en zo). Maakt niet uit: uit de berekeningen volgt toch dat de overheid gelijk heeft, ook al maak je alleen maar valide metingen. Zo gaat het ook al tientallen jaren met de geluidsmetingen van Schiphol. Oh, over Schiphol: vliegtuigen stoten geen stikstof uit. Alles wat boven de 1000 voet wordt uitgestoten telt namelijk niet mee.
En dat Der Welt stelt dat er te weinig stikstof in de natuur zit wereldwijd, dat betekent niet dat er in Nederland ook een tekort is. Dat is het bekende verhaal van de statisticus die verdrinkt bij het oversteken van de rivier die gemiddeld 1 meter 50 diep is.
Typisch een stukje van klok, maar de klepel is nog zoek.
Over het algemeen zijn de wat grotere bedrijven beter in staat schoner en veiliger te werken.
Jouw hele tegel is inderdaad een mooi voorbeeld van klok en een zoekgeraakte klepel.
Het ergste is dat niemand de leugens doorziet en alle leugens over stikstof gelooft. De veroorzaker is de mens in de auto en stad.
Kijk op www.atlasleefomgeving.nl/kaarten en kies in het linkse menu de kaarten van 2018 en 2020m, vergelijk die.
In 2018 was er geen corona. En veel stikstof.
In 2020 was er corona en daardoor veel minder verkeer. En veel, veel minder stikstof.
Je kunt natuurlijk ook even wachten en kijken wat de gevolgen zijn van het gelazer in de Oekraïne. Hoe zich dat gaat schikken in de wereldeconomie.
De wereldbevolking groeit, er zijn grenzen aan de voedselproductie. Dat wil zeggen voedsel ergens anders nodig is en dat maar de vraag is of we voedsel kunnen blijven importeren op deze schaal.
En bijvoorbeeld zonder kunstmest heeft de wereldbevolking een groot probleem met de voedselproductie. Maar kunstmest maken kost ook energie.
Verbouwen en transport van voedsel kost energie.
Het lijkt alsof er helemaal niet vooruitgekeken wordt. Er moet nu gescoord worden.
En of het helpt..
Als er een voedselbehoefte is en wij stoppen ermee, dan gaat iemand anders ergens anders die productie overnemen. Misschien wel veel vervuilender qua ammoniak. Want Nederlandse boeren doen het heel goed per kilo vlees bijvoorbeeld.
Teveel open eindjes.
Een regering met alfa-studies die slecht is in verbanden leggen en lobby's.
Doodeng.
Stel je deze planeet eens voor met pakweg 3 miljard mensen
@pejoar | 12-06-22 | 00:29: Dat doe ik regelmatig en dan loop ik denk ik tegen dezelfde vragen aan als u. Waar begin je? Ga je een eenkind politiek afdwingen? Ga je nergens meer ingrijpen bij hongersnood of rampen? Of moet het met de botte bijl?
Feit is wel dat wij als wereldbevolking zo niet door kunnen gaan, want dan grijpt hoe dan ook de natuur een keertje in.
Silent Running wordt nog eens werkelijkheid. Met de laatste bomen van de aarde in de ruimte. Want hier enkel nog staal en beton.
Daarom...de wereldbevolking moet krimpen. Dat is de enige echte oplossing.
En we kunnen dat gecontroleerd doen.
Dan is er geen overbevissing, kunnen we zorgen voor een vervuiling die de natuur aankan, is er voldoende wind, hout, water, voldoende milieu-ruimte voor normale veeteelt.
"May we live long and die out" gaat misschien wat ver.
Maar het moet minder.
Voor meer uitleg zie vhemt punt org.
@AdvocatusDiaboli | 11-06-22 | 23:30:
Ken je Hans Rosling?
www.youtube.com/watch?v=fTznEIZRkLg
Ik zal de Nederlandse overheid in 1 zin samenvatten:
Operatie geslaagd, patient overleden.
Operatie grandioos verneukt, patiënt overleden en we laten de nabestaanden opdraaien voor alle kosten die dit debacle heeft veroorzaakt en nog zal veroorzaken in de toekomst.
Erg schattig dat de regering de Nederlandse natuur wil redden, terwijl bij ongewijzigd beleid binnen 50 jaar over diezelfde Nederlandse natuur een plak beton gelegd wordt om de zoveelste groep migranten uit Afrika en het Midden Oosten op te huisvesten.
Nee, de inflatie is veroorzaakt door de 2,5 biljoen aan gecreëerd geld en rente manipulatie van de ECB, de oorlog is hooguit een licht versterkend effect. Stikstofverhaal gaat het verder niet worden want onhaalbaar, zeker als je 100.000 stikstof uitstoters per jaar blijft binnenhalen.
@General Dripple | 11-06-22 | 22:23: makkelijke en valse emotie over de rug van haar kinderen oproepen, het lijkt Samsom wel.
Daar staat geen tractor voor de deur maar ligt eerst een brief op de deurmat.
@AdvocatusDiaboli | 11-06-22 | 23:08:
eh...tractor van de overheid bedoelen we.
De boeren doen het fantastisch, al heb ik persoonlijk een afschuw van de intensieve dierhouderij. De hele discussie over vlees moeten importeren is klinklare nonsens. 95 procent van het in nl geproduceerde vlees is voor de export. Dus inkrimping zal niet tot tekorten leiden. Hoogstens dat we meer in nl geproduceerd vlees zelf gaan eten tegen een fatsoenlijke prijs. Dus geen kiloknallers meer.
Maar wij mogen alle stront van de hier gefokte dieren houden. En daar gaat de natuur van kapot. Dat gaat niet langer.
Laat de overtollige boeren riant uitkopen en help ze starten met boeren ergens on oost europa. Daar is veel land beschilbaar.
Dan verdelen we de stront eerlijker over europa.
Het is heel vreemd dat we voedsel exporteren naar mensen buiten Nederland, maar dat we voor de stront alleen kijken binnen Nederland.
Dat slaat toch nergens op.
Nog gekker.
In oost-europa willen ze onze stront graag hebben. Ze hebben een tekort aan stront namelijk.
Dus als de stront hier indroogt (daar is iets voor, een hydratatie-techniek) en vervoert, kun je stront inderdaad verdelen over europa.
Maar wat gebeurt er dan met het stront-rekensommetje?
Die moet dan veranderen.
Als de mest een probleem is sluiten we ze aan op het riool, gaat het via een waterzuiverinsinstallatie. Lijkt mij een nuttigere investering dan gewoon om zeep helpen. Ook met de actualiteiten in het achterhoofd.
We zijn niet bezig met het redden van de aarde (die redt zichzelf wel), maar met het gehouden van het juiste klimaat voor de mensheid (vooral in onze eigen leefomgeving). Dat andere organismen in dd flora en fauna hierdoor het loodje leggen, is maar bijzaak.
Leffe Blond: dat is het volgende wat niet meer gemaakt mag worden. CO2 weet je...
Feitelijk is de stikstof affaire te vergelijken met de toeslagenaffaire en de uitwerking ervan. De boeren in een wurggreep waar ze nooit meer uitkomen.
Visie is er niet, al 4 kabinetten lang niet.
Lekker gewerkt Rutte!
maakt niet uit, Europa bepaald...
Die stikstof maatregelen zijn zo bizar en belachelijk, het is bijna niet te bevatten. Want nu zijn de boeren de gebeten hond, alleen het treft alles en iedereen. industrie wordt ook getroffen.
Stikstof is geen eis die vanuit Brussel komt, het is verzonnen door onze ambtenaren en kabinetten. Waarom? Omdat de natuur beschermt moet worden. Want als er teveel stikstof is, dan krijgen we teveel bos. Ja lees die zin nog maar eens goed...
Teveel stikstof zorgt voor teveel bos... En dat kan toch niet! We moeten wel ons zorgvuldig gecultiveerde natuurgebieden waar de hei groeit omdat er te weinig stikstof is, beschermen. Ja, ik verzin het ook niet.
En dan hebben we ook nog eens elke struikje natura2000 gebied bestempeld. Kijk eens hoe goed wij zijn! En oh ja, kijk eens hoe goed wij nu helemaal niets kunnen? Want onze zelf opgelegde regeltjes die geen enkel doel dienen houden alles tegen.
En als je alle stikstof nou op zou vangen bij de boeren, en net over de grens weer vrijlaat, ben je nog niets opgeschoten, want dan is er nog steeds teveel stikstof in de lucht...
Kortom, een hopeloze maatregel die weer helemaal niets toevoegt.
Ik ben voorstander van dit stikstofbeleid. Op de sint pietersberg in Maastricht hebben we spaarzame stukjes kalkrijke gronden die stikstofarm zijn. Daar groeien unieke planten. Door stikstofneerslag is ook in dit gebiedje druk op de natuur.
Ik ben voorstander van 35-40% natuur/recreatiegebieden inclusief campings. Bebouwde gebieden mogen niet meer groeien (dus indikken) en de rest mag boerenland/cultuurlandschap zijn.
Mijn mening en mijn waarden.
Die mening mag je hebben, en wijkt niet eens zo heel erg veel af van de mijne. Maar! Dat moet dan wel de uitkomst zijn van een open en eerlijk debat over de inrichting van Nederland, niet het resultaat van een paar haastig gezette pennenstrepen en ondeugdelijke modellen, die opeens dusdanig onwrikbaar lijken dat er geen discussie over de ruimtelijke ordening mogelijk is. Alles staat al vast, de enige vraag is waar we gaan snijden, en geloof mij: dat stopt niet bij de boeren.
Bovendien wil de regering gewoon geen echte oplossingen. Ze willen alleen maar meer uitvreters en meer huizen, ten koste van alles wat ons land écht nodig heeft.
Anders zou een oplossing als deze allang omarmd worden door Den Haag.
www.nhnieuws.nl/nieuws/304982/met-wer...
Hoho, Den Haag heeft alleen gezegd waar ongeveer welke reductie moet komen. De uitvoering er van is over de schutting geflikkerd bij de provincies.
Hoe die het precies gaan regelen moeten ze komend jaar gaan verzinnen. Dat mag ook zonder onteigeningen en met zulke apperaten. Ik denk dat heel veel provinciebestuurders hier verschrikkelijk blij van worden.
" We proberen iets tot stilstand te brengen, dat van nature beweegt. "
We hebben in 100 jaar iets hard in beweging gezet dat van nature maar heel traag beweegt.
En door in NL de boeren op te doeken, niet harder dan 100 te rijden, geen gas meer te gebruiken en alles elektrisch te maken, koelt de aarde weer af en komt alles goed?
Stikstof kan wel heel ver waaien maar de eerste 10 km ofzo is het het ergst. Natuurgebieden gaan het echt onmiddelijk merken als de buurboeren weg zijn.
Historisch zitten de ergste boeren op de kwetsbaarste plekken, arme gronden waar je niet zomaar veeteelt kon doen of akkerbouw maar waar je de dieren nodig had om de grond te bemesten. Dat mengden ze met heide (afplaggen) en zo kon het land net vruchtbaar genoeg worden.
Nu komen er bergen soja en staan die veldeb vol stallen en " verdwijnt" veel mest en dampt de mest flink.
Helaas gaat men voor een nationale reductie. Je had ook de boerderijen naaar minder kwestbare grond kunnen verplaatsen. Zeeklei zonder hei in de buurt.
Er zijn ool technieken om decennia neergeslagen stikstof in een keer te verwijderen: de grond een hakve meter afgraven zodat rr lekker arm geel zand licht. Heerlijk voor de schrale natuur. Er wordt ook volop geexperimenteerd met bestrooien met steenpoeders die de stikstof binden en de verzuurde zaak basiser maken.
Ik zou wel wat meer creativitet willen want het verhaal van de voedseveligheid is belangrijk. Daar is de EU mede voor opgericht en de hongersnood werd zo een boterberg en melkplas. Dat vinden ze dan overdreven industrieel en overgebruik vanbgrond, maar dat scheelt dus heel veel hongersnood in afrika he. En heel veel vluchtelinhen hier want die eritreers komen daarom.
We moeten beseffen dat we echt zoveel stikstof hebben hier dat bepaalde normen echt niet reeel meer zijn hier. Men moet Brussel om coulantie vragen
Meer spreiding van het maken van producten zou beter zijn. Ben werkzaam in de techniek, als op een bepaalde plek op de wereld stront aan de knikker is hebben we niks meer qua aanlevering.. handig..
Over een paar jaar is NL failliet, hebben we het koud en hebben we honger. Staan we op straat omdat ons huis door tien gelukszoekers in beslag is genomen en gaat het licht alleen aan als het waait of de zon schijnt.
En gelukkig hebben de rijken een e-auto.
" Nu al komt een derde van onze stikstof uit het buitenland. (..) die deels onze kant op waait. "
.
Het is niet alsof het stikstof probleem hier groter wordt als veeteelt meer in het buitenland plaats vindt.
Sterker nog, in Duitsland zegt Welt juist dat er te weinig stikstof in de natuur zou zitten.
Alleen maar meer reden om het daarheen te verplaatsen. Twee vliegen in één klap
Discussie is zinloos. Ook vandaag zag je een motie die de modellen ter discussie stelt zonder meer aan de kant geschoven worden. Onderbouwde kritiek van andere commissies maakte niet uit. Het model klopt punt uit. Net als bij Corona is het heilige RIVM weer onaantastbaar.
Vandaag was bij de VVD trouwens.
Ga naar Brussel met een deal: schrappen N2000-gebieden voor intrekken bezwaar Oekraïne EU lid worden. Oekraïne houden we toch niet tegen maar die enorme fout van N2000-gebieden moet aangepast worden.
Laten ze Oekraïne er direct bijvertellen dat binnen een paar jaar hun land wordt opgebouwd en omgevormd.
De landbouw gaat naar hen en tevens 4 miljoen migranten uit Magreb en Afghanistan.
Eens zien of ze nog steeds zo graag bij de EU willen.
@Ruimedenker | 11-06-22 | 21:35: Oekraïne gaat denk ik eerder bij de USSR.
De problematiek die het politiek smerige kartel met nitwits als Jetten niet durft te benoemen is dat wat we ook doen aan stikstofbeperkingen, het geen ene gore godvergeten zak gaat uitmaken m.b.t. de klimatologische veranderingen. Het maximum wat de mens voor 'positieve' invloed kan uitoefenen is slechts enkele procenten volgens het IPCC zelf
Dus die desastreuse gevolgen, dan met name in die regio's van de wereld die nu al qua armoede, hitte en droogte nauwelijkks leefbaar te noemen zijn komen wel. Daar gaat die onwetende relnicht en klimaatpopulist Jetten maar ook de Nederlandse boer geen bips aan veranderen.
Zet dus in om de gevolgen op te vangen - maak gewassen resistenter, neem infrastructurele maategelen, pas dijken en bebouwing aan etc. Dan met name in die landen die het zelf niet kunnen.
Hoe je het ook wendt of keert, het is ronduit belachelijk boeren preventief te ruimen teneinde de bevolking te laten groeien.
Verleden jaar was stikstof nog een probleem door Boer en Bouw, nu moet de boer oprotten en is bouw oneens geen probleem meer.
Als de bevolking toeneemt en daardoor de consumptie toeneemt en je tegelijk het voedselaanbod, uit eigen land, tegenwerkt pleur je de shit over de schutting van je buurlanden, of andere landen waar vanuit geïmporteerd moet worden.
Per saldo schiet de aarde er niets mee op.
Sterker nog, kennis gaat verloren.
Nederlandse boeren weten hun land efficiënt te bewerken, mede doordat ruimtegebrek.
Je moet nog maar eens zien of boeren in het buitenland ook zo efficiënt kunnen boeren.
Ondertussen maken ze van Nederland één groot blok beton.
Enig idee hoeveel CO2 uitstoot het maken van beton geeft?
Mega.
Laat je geen rad voor ogen draaien.
De aarde schiet er inderdaad niks mee op.
En Nederland gaat gewoon stuk. Als je bevolking toeneemt en je voedselproduktie wordt afgeknepen krijg je vroeg of laat honger.
"Je moet nog maar eens zien of boeren in het buitenland ook zo efficiënt kunnen boeren."
Nee, dat kunnen ze niet. Zeker niet in een land als bijvoorbeeld Frankrijk. Daar heeft de techniek jarenlang stilgestaan, de keuterboeren die je als toerist zou leuk vindt, zijn er nog zat. Met verouderd materieel en klein beetje land en vee.
Niet voor niets gaat er bizar veel geld naar Frankrijk om die boertjes te ondersteunen.
@Harvey2Face | 11-06-22 | 22:13:
Gelul,
je kunt in Frankrijk rustig een uur over de péage scheuren (130) terwijl je door een landschap met eindeloos enorme graanvelden rijdt.
Zo groot zie je ze hier niet, maar in Frankrijk houdt men ook van goed eten met verse producten.
Die krijg je van de meer plaatselijke boer, en die wordt gekoesterd,
zoals die volstrekt niet wordt gekoesterd in ons frikandellen land.
Zo werkt onze democratie, stemmen word niets mee gedaan. De volgende keer maar weer gewoon bij de minister op bezoek.
Weten we nog niet. De provincies zijn nu aan zet en daar zitten een hoop CDAers VVDers en FvDrestanten die zeer genegen zullen zijn tot een reductie die zo redelijk mogelijk uitpakt.
Ze kunnen ook de hoogovens kopen, dan ben je in Noord of Zuid Holland waarschijnlijk in 1 klap klaar.
In Limburg kan je de DSM gebruiken. Daar zitten ook eborme methaanlekken.
Jeetje Feynman, wat knap beredeneerd. Wat weet jij eigenlijk veel.
Niet alles klopt altij maar Feynman is tenminste iemand die de zaken eens echt bekijkt en niet alleen de rest nalult zoals zoveel journalisten
Daarvoor mijn petje af. Absoluut.
Kan iemand uitleggen waarom er geen enkele journalist te vinden is die de minister eens het vuur aan de schenen kan leggen om te achterhalen waarom de voorgestelde alternatieve oplossingen niet haalbaar zijn, zoals de stikstofwasmachine die klaarblijkelijk al sinds 2019 aan de man gebracht wordt, waarom de Natura2000 regelingen niet aan het buitenland aangepast kunnen worden, wat nu het eigenlijke idee achter deze waanzin is, hoe het huizenprobleem dan opgelost gaat worden, hoe de energievoorziening geregeld gaat worden en hoe Den Haag in vredesnaam denkt dit in de praktijk te gaan omzetten? Er zijn te weinig middelen, er is te weinig kabelcapaciteit, er zijn te weinig mensen en mensen hebben het geld simpelweg niet voor een complete verbouwing en elke tien jaar een nieuwe warmtepomp.
In de Tweede Kamer komt er geen enkel zinnig antwoord, het kartel houdt alles tegen en de onrust onder de bevolking neemt heel drastisch toe. De overheid heeft de laatste jaren elke vorm van geloofwaardigheid verloren en dat is zeker voor dit soort onderwerpen funest. Dat er geen visie is was al duidelijk, maar deze mate van idioterie is ongekend. De overheid had uit de grote maatschappelijke debatten op zijn minst kunnen leren dat uitleggen en draagvlak creëren van cruciaal belang zijn. De wappies waren gek, de 5Gprotestanten waren gek, en verder alles en iedereen die niet woke en kneiterlinks leken te zijn. Op een gegeven moment is iedereen gek en dan staan ze geheel alleen voor het tribunaal.
De regering heeft dan ook helemaal geen voorstellen gedaan maar schuift alles op het bordje van de provinciën. Die mogen het oplossen.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 21:07: En net als bij vergunningen voor gaswinning en windmolens gaat het rijk weer overrulen als ze het niet eens zijn met de beslissingen die de provincie en gemeentes nemen. In de huidige begroting is precies nul euro gereserveerd voor schade door gaswinning in Drenthe. Er is dus al een begrotingstekort voordat de boeren aan bod komen.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 21:07: die onzin is allemaal bedacht aan de ondemocratische klimaat-tafels,die nergens genoemd werden in het regeer akkoord.
In de jaren 50 heeft de overheid zelf aangestuurd op een efficiëntere landbouw en stimulatie van het exporteren van onze landbouwgoederen onder leiding van Sicco Mansholt. Hierdoor zijn ook de Nederlandse prijzen voor landbouwgoederen onder druk komen te staan, waardoor er voor de kleine boer geen plek meer was. Door de opkomst van handelsconsortia en supermarkten werd de prijs nog verder naar beneden onderhandeld en werden de boeren gedwongen steeds maar efficiënter te worden. Daarnaast is een eigen boerenbedrijf niet goedkoop, veel boeren hebben daarom hoge leningen bij banken bijvoorbeeld voor aanschaf van machines, stalinrichtigen, zaai- en/of pootgoed. Met als gevolg de megastallen, landbouwgrond die geïnjecteerd moet worden met mest voor optimale opbrengst en hele velden vol raaigras voor de melkkoeien om zo veel mogelijk melk te geven.
Neem dat laatste als voorbeeld en kijk eens wat een liter melk kost. Ongekend dat het voor deze prijs kan. Geef de boeren op z’n minst 25ct meer per liter en je geeft ze de financiële ruimte om te verduurzamen en in ieder geval al de melkveestapel aanzienlijk te kunnen verkleinen.
Weinig boeren zijn hier op tegen, zolang ze maar met passie hun werk kunnen doen. In plaats van de boeren tegen je in het harnas te jagen vanwege de eigen schaalvergrotingsdrang, kan de overheid ze beter helpen die eerlijk prijs te krijgen en ze kunnen een stapje terug doen met die schaalvergroting en de uitstoot te verminderen.
Daarnaast is het stikstofbeleid rondom natura2000 gebieden natuurlijk lachwekkend. Gebieden als de Veluwe hiervoor aanwijzen. Nota bene een door de mens gecreëerd en onderhouden landschap, met heide als prachtig voorbeeld. Hier de soortenrijkdom kunstmatig proberen te vergroten en op basis van de behoeftes van hele specifieke soorten planten een stikstofnorm bepalen, is als tuinieren in het groot.
Ander voorbeeld is het natuurgebied van Mander in het oosten van het land. Als ze daar de stikstofnorm willen halen, moeten zo’n beetje alle boeren in de omgeving stoppen. 1 kilometer verderop, net over de grens met Duitsland staan een aantal megastallen met van die grote ventilatoren in de richting van dit gebied. Dit is dan ook het toonbeeld van de hele theoretische kant van het denken op te kunnen lossen door onze boeren uit te kopen of te onteigenen. De vraag is dan ook maar zeer of het de oplossing is.
Neem daarbij een minister van stikstof, die in godesnaam geen benul heeft van stikstof, natura2000 of de impact van boeren, partijen als het CDA die je laten vallen als een baksteen en je voelt je al snel niet meer serieus genomen als boer. Dreig ze dan ook nog eens hun bestaanszekerheid in de toekomst te ontnemen met stoere taal als wij gaan de veestapel halveren en onteigenen, en je creëert zoveel wrijving dat dit alleen maar tot conflict kan leiden. Zie de huidige situatie.
De oplossing: geef de boeren een eerlijkere prijs zodat het wat minder kan. Kijk ook eens naar onzinnigheden in de supermarkt zoals avocado’s en quinoa uit Latijns Amerika en peultjes uit Zimbabwe (los van de ellende die de handelsorganisaties, veilingen en supermarkten met hun lage prijzendrang daar veroorzaken), waardoor we minder onze eigen goederen zijn gaan gebruiken. Onderzoek de praktische kant en de daadwerkelijke impact van de voorgenomen reductie in de aangewezen gebieden. Kijk ook naar de benodigde voedselvoorziening voor de langere termijn. Financier initiatieven zoals bijvoorbeeld het inzaaien van bloemenstroken tussen het raaigras of speciale stalvloeren die ontlasting en urine van koeien kunnen scheiden. Help ze in plaats van ze in een hoekje te drukken dat dat de overheid zelf heeft gecreëerd. Stop met de dreigende taal. Pak een spiegel, constateer dat dit een door de overheid gemaakt probleem is, stuur iemand die ter zake kundig is en los het netjes op.
Oja en voor ik het vergeet, die betweters in hun Vinex- of stadswoning, die nog nooit een boer van dichtbij hebben gezien en denken dat de boeren hier de schuldige zijn, kunnen ongezien de t krijgen.
*staande ovatie*
*klap klap klap*
Lekker stukkie ouwe.
En inderdaad, de grootste hypocrieten zijn zij dus op de bakfiets geitjes gaan aaien in de “kinderboerderij”.
Geen woord tussen te krijgen.
VVD'er Gert Jan Oplaat, initiatiefnemer motie tegen de stikstofplannen. Audio: www.nporadio1.nl/uitzendingen/in-de-k...
+1
stikstofbeleid rondom natura2000 is inderdaad lachwekkend. des tijds mocht er alleen het belang van natura2000 meegenomen worden in het onderzoek, andere partijen werden buitengesloten. Met de huidige plannen moeten zelfs sommige bio boeren de tent sluiten..
Zolang de bedweters kinderen denken dat een pak melk door AH gemaakt wordt,is er weinig hoop.
Je hebt gelijk. Gebieden als Veluwe, gooi en Brababt en Gelderland zijn zelfs moedwillig verarmd omdat de boeren telkens de heide afplagden om die samen met de mest te gebruiken om de schrale akkers werkbaar te krijgen, het zogeheten potstalsysteem dat tot de kunstmest functioneerde.
Maar met Mansholt ga je wat kort door de bocht. De EU, toen nog EEG gaf juist minimumgarantieprijzen voor allerlei landbouwproducten.
En zo is het! Goed verhaal. Stuur ff door naar die muts die het in Den Haag voor het zeggen heeft. Kijk bent overduidelijk op dit vlak geen amateurrr.
@Coolcalmcollected | 11-06-22 | 22:51: of dat het zeer doet aan de koe haar kont, omdat het pak vierkant is (stadskinderen van nu denken zo!)
Zegt ook wel genoeg over de vvd, dat 49% het stikstof gewauwel wel prima vonden.
Dat zijn degenen die eraan gaan verdienen.
Deze regering heeft geen idee
- allemaal aan de elektrische auto en elektrische warmtepomp. Waar de stroom vandaan moet komen geen idee.
- duizend asieleisers per week importeren. Waar we die gaan huisvesten geen idee.
- de boeren opofferen ten gunste van een fictief stikstof probleem. Hoe we de alsmaar uitdijende bevolking (asieleisers ) gaan voeden? Geen idee
Deze regering mist visie en vooral daadkracht.
@Ommezwaai | 11-06-22 | 21:01: Deze regering heeft nooit visie gehad.
Nederland wordt gereageert door vrouwen en kinderen.
Ook nog even hoogovens, de havens en de tuinbouw om zeep helpen, moet je ook allemaal niet willen
Laat Rutte eerst de Hoogovens eens aanpakken,daarvan worden de mensen letterlijk ziek.
@Zorc
Zet een alternatieve tak van hoogovens op in Groningen die op basis van waterstof werkt en sluit dat Indiase bedrijf dat kinderen kanker geeft in IJmuiden.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 20:57:
Dan gaan de mensen daar naast wonen en begint het opnieuw. Voor hoogovens heb je aanvoer via zee nodig en koelwater. Dat gaat lastig in Groningen.
@Frau Merkel | 11-06-22 | 21:05:
Weet jij wel waar Groningen ligt? Google eens op Eemshaven....
@* Il Principe * | 11-06-22 | 21:09:
"Zet maar een alternatieve tak van hoogovens op... op basis van waterstof..." Klinkt allemaal net iets makkelijker dan het is.
En de diepgang van Eemshaven is niet zo geschikt, Rotterdam is 9 meter dieper. Voor ijzererts geldt wel dat grotere bulkschepen de prijs in een toch al peperduur land iets kunnen temperen.
@Dandruff | 11-06-22 | 21:40:
Tja, ijzererts wordt in IJmuiden gelost, niet in Rotterdam.
Nederland is niet geschikt voor bulkproductie van vervuilende goederen. Het is hier te krap en we zijn te duur. Zet in op R&D en hoogwaardige producten zoals ASML bijvoorbeeld. Staal op basis van H2 produceren is zo'n vernieuwende en schonere techniek, bovendien ook al bewezen techniek. Laat de bulkproductie in gebieden plaatsvinden waar er niet zoveel kinderen kanker van kunnen krijgen.
Maar op de korte termijn verdient men meer met huizen, en asielzoekerindustrie.
Het punt dat je chantabel bent als je ergens anders je gerief gaat halen is gewoon waar. Buiten het feit óf je op een ander iets kan krijgen, kan diegene bepalen wat jij moet betalen.
Maar dat zal die alpha-lulhannessen uit Den Haag een worst wezen.
De groente en brood , dus granen, is in belabberde toestand te koop. Dus van Spanje moet je niet invoeren, vlees is ook niet zoals in Nederland en vol water en zout.
@gato | 11-06-22 | 21:01: Hoorde laatst van handbalsters in buitenland hetzelfde verhaal, Estafana loopt net als ik te likkebaarden in winkels als Nederland. Daarbij moet je als land voor je eigen burgers zorgen en dat doen de boeren prima. Een puntje, geel levende beesten in vrachtwagens naar het buitenland sturen, eerst slachten en in koelwagens naar het buitenland vervoeren.
Wanneer komt het kabinet met de eerste dreigementen dat het gaat ingrijpen met excessief geweld als de boeren hun democratische recht om te protesteren tegen dit onrecht gaan uitoefenen?
Mag ik dan ook met een tank komen demonstreren voor het huis van pak hem beet, Caroline?
Als Kuipers roept dat er maatregelen tegen de zogenaamd opkomende corona-golf en apepokken moeten komen. We mogen dan niet meer naar buiten.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:38: Ja, hoor. Daarvoor krijg je mijn permissie.
Dag ga ik nu Duitsland bellen om een tank te leasen.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:41: Ergens in 't Harde zal nog wel een ouwe Centurion staan.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:38: Hou jij je nu maar bij je elektrische step. Veel minder ongelukken.
Heel goed en gebalanceerd stuk, Feynman. 22 juni is de datum waarop het hele land achter de boeren moet gaan staan. Laat Den Haag weten dat we hun doorzichtige smoesjes (klimaat, stikstof) om meer land voor woningbouw en goedkope arbeidskrachten in te pikken ten koste van de boerenstand niet accepteren. Boeren weg? Nee, weg met dit nepparlement.
Het gaat hier niet om boeren, het gaat om ondernemers met megastallen. Ga voor de lol eens een dagje fietsen in de Peel en je weet wat voor vervuiling ze produceren.
Inderdaad. Het gaat vooral om grootvervuilers die heel veel ammoniak produceren. Lees, veestallen.
Die overigens, vrijwel allemaal frauderen met hun mest. Dat loopt in de miljoenen per jaar.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:40: vrijwel allemaal.. dan is het niet best gesteld met de controle , laat de overheid daar dan eerst eens naar kijken voordat ze anderen de maat gaat nemen ....
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:39: Er zijn zoveel kleine Natura-2000 gebieden dat er altijd wel een kleine boer bij in de buurt zit. Nederland heeft zichzelf in de vingers gesneden door een lappen deken aan Natura-2000 gebieden aan te wijzen. En een ander is de lul.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:40:
O, dus het is de bedoeling die frauderende grootvervuilers met megastallen voor miljarden aan belastinggeld uit te gaan kopen?
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:40: Graag een link waar dat bewezen wordt.
@TonAlias | 11-06-22 | 20:48:
www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/onde...
Is je Google kapot?
@* Il Principe * | 11-06-22 | 21:01: Trouw verwijst naar NRC en die hebben het uit een onderzoek dat niet gepubliceerd is en waarvan de gebruikte definities onbekend zijn. Ik wil eerst wel eens zien wie dat betaald heeft.
@Frau Merkel | 11-06-22 | 21:07:
Prima, ik hoor het graag als je dat allemaal hebt uitgezocht.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 21:01: Nee, en zie Frau Merkel.
@il Principe. Newspeak. Door boeren ondernemers te noemen frame je een nobel beroep. Een beroep dat nota bene voedsel produceert, in de vorm van landbouw en vee. Ja, er zijn grote landbouwintensieve bedrijven, maar die zijn opgelegd door de overheid. En wat is er mis met export? Ambtenaren, asielzoekerscentra, uitkeringstrekkers, adviseurs, NGO's en consultants leveren geen geld op. Die worden betaald met het geld dat de export oplevert. Nu belangrijker dan ooit, omdat de andere bron van inkomsten, aardgas, niet meer opgeboord mag worden. Schiphol en de Rotterdamse haven moeten volgens diezelfde milieu drammers ook inkrimpen of weg, dus wie gaat dan geld verdienen voor ons?
@Kaal-dik-en-lelijk | 11-06-22 | 21:23:
Simpel toch?
We gaan allemaal genderwetenschappen en Kritiekloze Rassen Theologie studeren! Dat zijn tenminste studies waar je wat aan hebt. De hele wereld zal springen om talenten uit onze "kenniseconomie".
Hoe zeg je boer op zijn Goois?
Burp
Boerrrrr
Variërend van 'boejj' tot 'boegh'. Hangt van de verhouding kak/'tonneelschol' af.
En zo is het Feynman
De mens is een experiment op komische schaal zijn we een stukje planck tijd dat er even heeft mogen zijn .
Evenwicht zal weldra herstelt worden als dit stukje universum definitief naar de klote is geholpen .
boer?
Weer een Putin-fan die hier op GS de Russische belangen komt verdedigen.
Er zijn teveel mensen en te weinig boeren.
Maar politici zijn niet geïnteresseerd in boeren die voedsel produceren, ze zijn alleen maar geïnteresseerd in de extra stemmen van de asielindustrie. De grondspeculanten spelen er handig op in. Voor iedere boer die verdwijnt kunnen ze weer zo'n blokkendoos-wijkje bouwen. Waar de bewoners vervolgens hun eten vandaan moeten halen is niet belangrijk.
Het is ook al decennia niet belangrijk waar we in de zomer drinkwater vandaan halen. Ook dan moeten de boeren het ontgelden. En hoe die duizenden extra inwoners per jaar aan electeiciteit moeten komen maakt ook geen pepernoot uit. En iedereen blijft het maar accepteren.
Dat de agrarische sector astronomische bedragen belastinggeld binnensleept voor zorg, onderwijs, en defensie wordt maar door weinig zo gezien.
Onzin. Het gaat om ongeveer 4% van de productie van Nederland. Zo astronomisch is dat niet.
Kort en goed: De boeren moeten weg omdat er HUIZEN moeten komen. De boeren zijn de enigen die veel grond bezitten. En er moeten honderdduizenden woningen komen (want ook gigantisch veel asieleisers).
Eén en één is twee. De boeren zijn de sjaak. Onder het mom van stikstofuitstoters.
Ik geef de boeren gelijk: Niet pikken dat gedrag. De boer is troef.
Ik geloof ook niet dat de aarde gered kan worden met zonnepaneeltjes, elektrische auto’s en een warmtepomp.
Dat weten politici ook wel. Ik kan alleen echt niet begrijpen dat er zoveel geld aan fopmaatregelen wordt besteed.
Vervang 'besteed' door 'verdiend' en het wordt een stuk makkelijker te begrijpen.
Omdat de vriendjes van de politici daar rijk van worden. Nadat een minister afzwaait nemen ze daar dan een dik betaald commissariaatje met 3 keer de Balkenende norm. Dat soort shit zou eens wat meer in de media belicht moeten worden, maar goed, we weten allemaal dat die aan de leiband van den Haag lopen.
We helpen de wereld naar de kloten met onze co2 uitstoot. Das erg.
Daarbij vergeleken is het slopen van de boeren door Rutte klein bier.
Hahahaha zo naief
@yawni | 11-06-22 | 20:27: Makkelijk gezegd, naief.. Ik bouw toch liever op het oordeel van onze hoogbegaafde en goed opgeleide natuurkundige astronaut Wubbo Ockels die weet het in zijn passievolle final speech zo mooi te duiden en die heeft het niet over naief.. maar benoemt het juist zo krachtig.. we gaan naar de kloten als we niets doen. www.youtube.com/watch?v=5V045-b7EAI
Allemaal onzin, als we 1% van al het geld wat naar de Ukraine is gegaan naar Zimbabwe sturen dan gaat de graanschuur van Afrika weer open en gaat dan minimaal 5X zoveel produceren als de Ukraine kan. Onzin, onzin, onzin.
ja, maar dan moeten ze niet alle blanke boeren uitmoorden. Ik wil niet zeggen dat zwarte boeren niets kunnen, maar volgens de cijfers....
Nee, want Zimbabwe wordt nu geregeerd door een extreem corrupt bewind. Boeren die wisten hoe ze hun land moesten bewerken voor een goede graanopbrengst zijn weggejaagd of vermoord en hun plek werd veelal ingenomen door Mugabe's soldaten die geen idee hadden hoe ze het land moesten bewerken. Geld naar Zimbabwe overmaken heeft geen zin.
@Toos Bevergeil | 11-06-22 | 20:22: Afrikanen weten ook heel goed hoe ze ze hun land moeten bewerken voor een goede graanopbrengst. Ook de benodigde machines hebben ze "overgenomen" van de blanke boeren. Maar het lijkt gewoon te veel op werken dus gebeurd er niets.
Lol. Dat Zimbabwe nu geen graanschuur meer is ligt niet aan een gebrek aan geld. Dat ligt aan de mores in dat land. Ze hebben zelf alle boeren (die toevallig blank waren) daar uitgemoord / verjaagd want witmang. Die Zimbabwanen daar dachten dat alles vanzelf uit de grond komt. Gevolg, alles naar de klote. En Zuid Afrika is nu hard op weg daar achteraan te gaan.
@Vanilla | 11-06-22 | 20:45: De mores in het land is inderdaad een groot probleem. Leer de Afrikanen hoe ze de opbrengst kunnen verdubbelen en het volgende jaar laten ze de helft van het gewas staan en wegrotten. Ze hebben immers minimaal dezelfde opbrengst als vorig jaar met minder inspanning. In plaats van de rest van het land te voorzien van meer graan, kiezen ze er voor om de tijdswinst door te brengen in hun hangmat.
Alles is eindig behalve belastingbetalen.
Na de hongerwinter.
Verplaats de Natura 2000 gebieden, niet de boeren.
Het is toch allemaal door de mens aangelegd in dit kikkerlandje.
Probleem is dat ze niet verplaatst/opgeheven mogen worden door EU. De overheid heeft een probleem gecreëerd door van alles maar aan te wijzen als natuurgebieden. Om het probleem op te lossen moet een bedrijfstak gesloopt worden.
@yeps | 11-06-22 | 20:04: vindt de overheid het wel een probleem? Die indruk krijg ik namelijk niet.
Die zien bouwgrond vrijkomen voor datacenters, blokkendozen en willen vaste kapitale villa's op de Veluwe bouwen wat nu niet kan.
Dan verhuis ik mee. Een land dat naast stedelijk gebied alleen bestaat uit megastallen en eindeloze vlaktes met betongras hoeft van mij niet.
@yeps | 11-06-22 | 20:04: Je kunt ze gewoon wel verplaatsen. Je moet het val dood hebben aan de EU-regels. Ze maken in Den Haag een nieuw briefje, vermeldt daarop dat je e.e.a. wilt veranderen, en ze accepteren het maar. Voet bij stuk houden, want Nederland is een netto betaler, en die zijn ze niet graag kwijt.
Het zijn allemaal volkstuintjes met heel veel subsidie, das het ergste van alles.
Wat vroeger cultuurgebied was noemen ze nu ineens natuur
Dit verhaal is nu precies de kern, kan t niet mooier zeggen. Schreef vandaag in the year 2525 …. Waar staan we dan …
Rutte draait alles en iedereen de nek om, behalve de overheid. #vvdwegermee
Nee, Rutte weg ermee!
@Julius Pace Car | 11-06-22 | 20:01: Als de VVD het wil is Rutte morgen weg. Dus #VVDwegermee
Wat ik de politiek moet nageven is dat het meesters zijn in het tegen elkaar uitspelen van de bevolking.
Graan en zonnebloemolie kun je ook uit Oekraïne halen. Zo hard hebben we die boeren nou ook weer niet nodig.
Als die boeren eenmaal vertrokken zijn kan de overheid de landbouwgrond goedkoop opkopen en dan een ander bestemmingsplan geven en weer duur verkopen voor de 100.000 woningen die we 10 jaar lang ieder jaar moeten bouwen. En dan geven we er straatnamen die refereren naar de boerderijen die er ooit stonden.
We importeren nu al 6x zoveel graan als we verbouwen. Die vermeende zelfvoorzienendheid is een mythe.
Pfffff nieren brengen waarde op.
Die huizen van hè zijn daarna opgepot geld.
Een groot deel van Nederland heeft de vakken verstand van de bizar hoge effectiviteit en rendabiliteit van onze boeren.
Met enorm hoog % verduurzamend en innovatief een grote hoeveelheid voedsel voorbrengen.
Deze jennusvecporteren we naar enorm veel landen.
Landbouw en veehouderij is ook wetenschap en specialisme dat we superieur kunnen.
Men gooit echt een houde fans weg.
Het is koehandel (sic)
@Komjehiervaker | 11-06-22 | 19:58: Meer dan we verbouwen en als we naar Zandvoort gaan ;)
@Komjehiervaker | 11-06-22 | 19:58: geldt ook voor olie.. U wilt internationale waardeketens dan maar opbreken begrijp ik..
@Komjehiervaker | 11-06-22 | 19:58:
Dat lijkt alleen zo als je internationale handel niet snapt. Nederlands graan is minder geschikt voor brood, dus importeren we dat. Zoals we ook olie, kleding en telefoons importeren.
Waar het om gaat is dat de landbouw netto onder de streep een flinke bijdrage aan onze welvaart levert.
Maar gelukkig mogen we binnenkort wel weer 130 rijden op de snelweg!
Trekkers ook?
Ja, want we verbruiken te weinig onbetaalbare benzine sinds 100 de max is.
Fijn, een sector die ‘strategisch goud waard is’ maar ondertussen volledig afhankelijk is van import om het werk te klaren.
Dat geldt toch voor bijna alle economische sectoren? Zie brandstof maar ook kleding, fietsen, uitkeringstrekkers, zonnepanelen, etc. Zonder import hebben we bijna niks.
@Dandruff | 11-06-22 | 19:59: Dozenschuivers land Nederland..
Als ze rond 2030 bij de deur komen bedelen om wat eten, dan vraag ik een dochter. Tenzij je van D66 bent, dan is het twee dochters.
Belangrijk voor Den Haag is dat 10, nou vooruit hoogstens 20 procent, van onze bevolking -die op vele belangrijke dossiers hun zin krijgen- lekker kunnen slapen. En dat noemen we democratie. Mijn familie trilt er van.
Dus je bent boer. Hebt een prachtig bedrijf en je koeien grazen op je land. Er komt gezonde melk uit die beesten. Maar je woont naast een natura 2000 aangelegd park en daar meten ze "teveel" stikstof. Jij moet sluiten en oprotten. Dan gaat men ter compensatie landbouwgrond bebouwen met woningen voor statushouders. Dit
alles schijnt beter te zijn voor het milieu. Kan iemand mij dat uitleggen?
Ja, de koeien en hun stront zijn weg.
Jawel; geld,money,pecunia.
Ja, want die situatie die jij beschrijft is nu net niet het probleem. Het gaat om megastallen op de Veluwe en in de Peel. Ooit in de buurt van zo'n bedrijf geweest?
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:46: Echt dichtbij hoef je niet eens te komen. De hele Peel ruikt 24/7 naar stront.
@Komjehiervaker | 11-06-22 | 19:49: Ja, dat is het grote probleem.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:46: jazeker. enig historisch besef ontbreekt. De Peel was na het afsteken van het turf gewoon armoede op zandgrond. Boeren gingen succesvol op zoek naar alternatieven. Veeteelt is tegenwoordig groot in de regio. Innovatieve relatief schone bedrijven tamelijk dichtbij het zeer vervuilend Ruhrgebied moeten verdwijnen. Er wordt gemeten met twee maten.
@Komjehiervaker | 11-06-22 | 19:49: je kunt nu eenmaal niet 17,5 miljoen mensen op een postzegel hebben zonder dat daar ongemak bij komt komen. Dat gaat niet. Echt niet.
Ook al denken de D66, VVS, CDA alfa's van wel.
Wat is er gebeurd met gezond verstand of gewoon verstand van zaken? Het gaat enkel over modellen en theorieën, realiteit komt gewoon amper nog aan bod. Dat is erg ongezond.
Je bent boer. Je verkoopt wat grond omdat de provincie graag wat natuur wil, en als boer draag je de natuur natuurlijk ook een warm hart toe . Men spendeert vervolgens een half jaar of langer aan dat stukje natuur. grote machines graven de toplaag af, en vrachtwagens vol aarde worden ergens anders gedumpt. Maanden lang groot en zwaar materieel door het kleine gehucht waar je woont. Een samenwerking met diverse overheidsinstanties ben natuurclubjes houden alles nauwlettend in de gaten, daarvoor zijn veel adviseurs benodigd. Aannemer Klaas uit het dorp verderop heeft de klus niet gekregen, dat is allemaal via-via geregeld. Politiek gedoe en zo. En niet te vergeten de aanbesteding. daar heeft Klaas z'n vrouw geen verstand van of tijd voor, maar Barry als projectmanager van een klein team specialisten met een paar mensen in Den Haag en bij de natuurclub krijgt dat zo voor elkaar. Na de verbouwing van dat grasveldje naar natuurgebied komt er als kers op de taart nog een natura 2000 toewijzing op. Was natuurlijk een voorwaarde voor de subsidie, waarmee de overheid die hele verbouwing geregeld heeft. Als het klaar is een feestje met de burgemeester, aannemer, natuurclubjes, adviseurs, etc. als oud landbezitter krijg je een uitnodiging, maar als je om je heen kijkt zie je helemaal geen bekenden. Een paar jaar later tijd je dagelijks langs het verbouwde stukje land. Vogeltjes, hagedissen, de hertjes, het lijkt allemaal prima. Tevreden kom je thuis op je boerderij. Je schopt je klompen uit, en zie een brief op de mat liggen. ziet er officieel uit, van een of andere overheidsinstantie. Zodra je begint te lezen valt je bek zover open dat je kin over de grond schraapt. Volgens een of ander computermodel is er te veel stikstof, en dat kan allemaal niet naast een natura2000 gebied. Helaas, u wordt onteigend om het natuurgebied te redden.
Spannend verhaal. Je moet schrijver worden.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:46: Ik woon middenin de Peel, sterker nog als een steen hard genoeg gooi dan raak ik een varkensboerderij. Wat is je punt?
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:44: Goeie reactie, je zou iets in de politiek moeten gaan doen. Social media officer of zo.
@Vanilla | 11-06-22 | 20:51:
Je woont in een openbaar toilet.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 20:44: Hee Paternotte, hoe zie jij het dan?
Altijd Weinig geloof gehad in die wappiepraat. Echter…
Vanmiddag Baarsma op radio1 bij jortKelder. Baarsma pleit voor een co2 portemonnee voor iedereen. Zonder enige tegenspraak.
Volgens mij alleen te realiseren met QR-codes voor tanken, vliegen en vlees eten en houtstoken.
Eigenlijk te vergelijken met China en haar socialpoints.
Jort is een stuk minder slim dan ik dacht
Baarsma is een vreselijke nare neoliberale engnek.
@Zapata10 | 11-06-22 | 19:46: We zijn niet allemaal communistisch, vergeet dat niet.
@Après toi | 11-06-22 | 19:54: Tussen liberaal en neoliberaal zit een wereld van verschil. Wou je de discussie aan?
@Après toi | 11-06-22 | 19:54:
Baarsma, waar werkt die ook alweer? Ah, nu weet ik het weer, bij de Rabobank want die zijn sinds ex-ceo Wijffels (protestantse zonde linker kant CDA waar ook de Jonge en co ook bivakkeren) zo woke als de neten dus haar uitspraken verbazen mij niet.
@Basil Fawlty | 11-06-22 | 20:06: Aanbeden bij DWDD waar ze bijna wekelijks mocht aanschuiven met haar prietpraat.
@Zapata10 | 11-06-22 | 20:09:
Exact die.
@Basil Fawlty | 11-06-22 | 20:06: Wijffels is katholiek. Feiten, niet onbelangrijk.
@Après toi | 11-06-22 | 20:32:
I absolutely stand corrected en toch zo rood groen als de neten. Losgeslagen Katho van de KUT, oh sorry Tilburg University. Mijn pa heeft daar in die tijd ook gestudeerd en was ook lid van het "corps" en in ieder dispuut had je wat linkse CDA katho zonde mafklappers waar mij pa altijd over vertelde. Nu begrijp ik het zelfs beter. Intuitie heeft mij toch niet in de steek gelaten. En NCW waar hij aanpielde was een fusie Protestants en katholieken.
nl.wikipedia.org/wiki/Herman_Wijffels...
@Basil Fawlty | 11-06-22 | 20:51: Hij is wel links, dat klopt. Wat die boerendiscussie betreft: natuurlijk heb je keurige en serieuze boeren die zich prima aan de regels houden en het beste met land en milieu voorhebben. Maar er zijn ook nogal wat uitwassen, boeren die megastallen met varkens bestieren-veel stank!- die grotendeels voor de export -China- zijn bestemd. Dat mag allemaal wel wat minder.
Hey Feynman, 'de rioolput die ammoniak uitstoot' is niet zo spannend als je het laat klinken.
www.rivm.nl/stikstof/videoverslag-bij...
De eerste vragen gaan direct in op de problemen bij deze meetpunten. Van 2005 tot 2015 werden ze gebruikt, maar er modelmatig gecorrigeerd. Vanaf 2015 worden ze helemaal niet gebruikt, want genoeg andere meetpunten waar geen correctie nodig is.
Sssst. Je verpest het feestje.
Vandaar dat de minister op navraag van Caroline aan de microfoon toe moest geven dat er geen betrouwbare meetgegevens zijn.
De VVD heeft een simpele keuze, afscheid nemen van het absurde beleid dat alleen dient om D66 te appeasen, of afscheid nemen van het electoraat.
Ik gok dat ze eieren voor hun geld kiezen en het electoraat tevreden houden
Dit dus, dit kabinet moet eigenlijk asap vallen om een veel grotere schade (niet alleen dat stikstof-geneuzel, maar ook het getob rondom de gasvoorraden aanvullen en dat energienet-drama) te voorkomen. Met die tobbers van D66 bereik je letterlijk niets, want die kunnen immers niets (zie Kaag, zie Jetten, zie Kuipers en zie afgelopen jaren waar er allemaal chaos was).
@Nuria | 11-06-22 | 19:48: Mee eens, ze smijten met onze miljarden. Naar Klimaat, Stikstof, Gelukzoekers, Compensatie kolencentrales, Knoflook landen. Lijkt wel of ze Nl willen vernielen
Het treft natuurlijk niet alleen de boeren. Duizenden gezinnen leven van de inkomsten van gerelateerde bedrijven.
Denk aan onderhoud rollend materieel, de veevoer industrie, transport van vee en voer, slachthuizen, de vleesverwerkende industrie, en ga zo maar door.
We gooien inderdaad de hele sector over de schutting naar de buurlanden.
Dit gaat een ongekende ramp worden.
En wat krijgen we er voor terug?
Prachtige natuur en als het tegen zit nieuwe woonwijken.
Een gigantische hoop ellende, de grond van de koeienboer gaat in de verkoop of gaan andere teelten telen, met als gevolg dat daar meer productie van komt.
Met als gevolg nog lagere prijzen van die teelten.
Zo help je de akkerbouwers, bollentelers ed ook om zeep.
Gezamenlijk minder dieren houden, over het gehele land, de pijn verdelen, tegen hogere prijzen voor de boer.
Laat de supermarkten hier maar aan mee betalen.
Het buitenland lacht zich de ballen uit de broek, zij vullen de tekorten als die er al zijn met plezier aan. De hoogwaardige kennis uit Nederland krijgen ze er gratis bij.
Ervoor terug? Helemaal niets! Sterker, de boeren zijn slechts het begin, daarna komt de rest van Nederland. De regering met de EU folders in de hand gaat Nederland heel arm en kaalgevreten maken als ze de kans krijgen
De agrosector is niet zo groot als alle ophef je zou doen geloven. 4 procent van het BNP ongeveer. Een beetje minder kan prima.
@Komjehiervaker | 11-06-22 | 19:55: Met 4 procent heb je het al gauw over 376000 mensen werkzaam in de agrosector.
@SNAFU | 11-06-22 | 20:35:
2/3 daarvan zijn waarschijnlijk Oostblokkers. Goed argument.
Enorme containerschepen met veevoer (sojaschroot) komen de Rotterdamse haven binnen. Het voer worden in Nederland aan kippen en varkens gegeven die vervolgens geslacht en grotendeels geëxporteerd wordt. Het Nederlandse volk blijft met de rotzooi zitten.
Dit inderdaad.
Ja, werkgelegenheid en belastinginkomsten moet je niet willen.
@smdyasc | 11-06-22 | 19:42: Wel een beetje selectief zijn waarmee je als land je geld verdient.
In ruil voor die rotzooi krijg je wel macht over een hele voedselketen terug.
A) zelf altijd te eten
B) je kunt landen helpen die met voedsel gechanteerd worden als het geopolitiek echt allemaal uit de hand loopt.
Eerst maar eens afwachten hoe de oorlog af loopt, en dan daarna kijken we verder.
Ik stem er voor om de veestapel pas in te krimpen als Oekraïne bij de EU zit.
@smdyasc | 11-06-22 | 19:42:
Tsja, een xtc-lab in een woonwijk levert ook werkgelegenheid op maar moet je ook niet willen.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:45: Wat moet je wel willen dan?
@UpdateAvailable | 11-06-22 | 19:47:
Gezonde bedrijven die niet hun vervuiling op het bordje van de burger pleuren?
@Après toi | 11-06-22 | 19:40:
Net of die containerschepen in de Rotterdams haven zo een zegen zijn, wij de luchtvervuiling van de vrachtwagens die de containers naar Duitsland en verder brengen.
De overvolle wegen met als gevolg files krijgt Nederland er gratis bij.
Wel heel erg Simpel gesteld:
Voorafgaand aan sojalandbouw: Houtpulp voor onze ‘schone energie’ bestaat uit vernietigd tropisch regenwoud wat met de ruwste vorm en meest vervuilende vorm van stookolie naar Europa wordt gevaren. De biomassacentrales maken van de ergste vorm van natuur en klimaatvernietiging ‘schone stroom”. De Enorme schade in ZuidAmerika, de atlantische oceaan doet er niet toe. Er wordt alleen gekeken wat er vrij komt in het postzegeltje Nederland
@zuurtjeregen | 11-06-22 | 19:54: Biomassa is ook een slecht idee.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:49: Dat is natuurlijk dom gelul van de bovenste plank.
Werkelijk, ongelofelijk dom.
Je legt de schuld bij de boeren, terwijl de regering (ook door jou gekozen) gekozen heeft voor mega-stallen, en vervuilende industrie.
Eerder had je lokale boeren, die zich prima konden redden, en heel verspreid waren. Maar de regering in de jaren '70 en '80 voornamelijk hebben vol ingezet om alles te centraliseren en zo groot mogelijk. Dan kan de beschikbare ruimte lekker gebruikt worden voor de uitdijende bevolking. Niet beseffend dat grootschaligheid ook ziekteverspreiding in hand werkt en samen met veel gebruik van anti-biotica om dit maar de kop in te drukken.
Ook niet toevallig, in die jaren kwamen de supermarkten op, ook mede door de burgers, die konden lekker cooperatief inkopen om de boeren nóg verder te dwingen om efficienter en goedkoper te produceren. Dat het buitenland meer wil betalen is niet de schuld van de boeren (wederom).
Nu het blijkt dat er stikstof in het spel is, worden deze boeren alweer klem gezet. En dan durf JIJ te zeggen dat de vervuiling op het bordje van de burger gepleurd wordt?!?
Triest, maar geef mij eens een gezond bedrijf wat geen vervuiling zou geven volgens jij?
@tis_wat | 11-06-22 | 20:03:
Ik geef niet af op boeren. De megastallen die de problemen veroorzaken hebben niets met boeren te maken. Dit zijn ondernemers met tientallen of zelfs honderden werknemers. Nederland is te klein voor veel van dit soort industrie.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 20:33: Nederland is te klein voor al die Natura2000 gebieden. Misschien eerst eens heroverwegen of we die wel allemaal willen als dit ten koste gaat van inkomsten en we er mensen hun levenswerk en passie voor afpakken.
@nieuwe_Deen | 11-06-22 | 23:17:
Jij leeft liever in een betonnen jungle zonder natuur?
Net een discussie met mijn zoon van 22.
Ja pap, we moeten anders gaan leven.
Zelf gaat hij volgende week met vliegtuig naar Milaan voor een verjaardagsfeestje en dat voor 45 euro
Toen ik dat aanhaalde was ik een Boomer.
Herkenbaar van mijn jongere collega's. Dikke babbels over het klimaat, maar het afgelopen jaar zijn ze allen minimaal één keer met vliegvakantie geweest. Eentje zelfs al 4 keer....
@Roos | 11-06-22 | 19:46: Troost je met de gedachte dat de op zonnenergie levende en batterij auto rijdende smoelensmid compenseert met al 25 jaar niet meer zomervakantie vliegen ;) alle kleine beetjes helpen... www.bol.com/nl/nl/f/the-sum-of-small-...
Ben blij dat ik een pesthekel heb aan vliegen. Vooral ook het gedoe er omheen. En het gezeul met koffers. De afgelopen 45 jaar heb ik 6 keer gevlogen: 2x Tunesië, 1 keer Sicilië, 1x India en 2 x Barcelona. Aantal malen naar mijn geliefde dorrup aan de Costa Brava per trein. Kan niet meer; vroegâh ging dat rechtstreeks: 3 uur 's middags instappen op 020-Centraal, volgende ochtend om 09.00 uur in Port-Bou. Tegenwoordig moet je twee keer overstappen. Dus weer gezeul met koffers. Nog één keer trein geprobeerd van 020 naar Berchtesgaden, bij Salzburg. Drie keer overstappen, waarvan 1 keer slechts 6 minuten de tijd om de overstap te halen, 6 perrons verder. Gezeul & geren met koffers. Buiten adem, hartkloppingen en zweet op de rug & in de bilnaad.
Mij nooit meer gezien. Ik pak de auto wel. Eén van de beste & comfortabelste uitvindingen van de westerse beschaving.
@Roos | 11-06-22 | 19:46: Wij zijn toch geen collega's.
Ik mis in deze opsomming de vele varkenshouders die voor de Chinese markt produceren en die ervoor zorgen dat het op het platteland nogal onaangenaam ruikt.
paranoide modus: Omvolkpartij gebruikt de stuikstof als argument om boeren te onteigenen zodat meer huizen voor de import gebouwd kan worden.
Dat het een versie van social engineering betreft lijkt het verdomde veel op. Hoe wilt u anders enige zin geven aan de debiele plannen?
Mooi voorbeeld van zo'n "boer" waar we nu allemaal medelijden mee hebben:
www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel...
Laag, erg laag dit en goedkoop. Guilt by association, een complete sector spiegelen aan 1 negatief geval.
Ja, dit soort types zitten er ook tussen.
@therealbraindump | 11-06-22 | 19:33:
Tsja, een complete sector spiegelen aan een boer die lekker op zijn trekker zich de pleuris werkt mag wel?
De bedrijven waar het nu om gaat, de grote vervuilers, zijn megastallen met tientallen tot honderden medewerkers. Het gaat hier niet om boeren maar om industrie.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:43: en daarom moet een complete sector worden gedecimeerd? U bent erg goed in framing en feitenvrij wat roepen.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:43: dat het exclusief de mega-stalen zouden zijn, is niet conform berichtgeving.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:43: Zoals in de asielindustrie?
@Roos | 11-06-22 | 19:50:
Tsja, als jij je berichtgeving hier bij GS of de Telegraaf haalt, dan snap ik dat.
@Roos | 11-06-22 | 19:50: precies, het betreft ook veehouders in gebieden waar alleen sprake is van veeteelt.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 19:53: Geef jij maar de bron aan waar dat expliciet vermeld staat. Dat is constructiever dan deze flauwe opmerking
@Roos | 11-06-22 | 19:55: iedereen heeft recht op zijn eigen feiten, typisch postmodernistisch gewauwel.
@Roos | 11-06-22 | 19:55:
www.nrc.nl/nieuws/2022/06/10/kabinet-...
De Peel word expliciet genoemd in het artikel en het gebied rond Barneveld kleurt felroze op het kaartje.
De regering noemt trouwens niet expliciet wat er moet gebeuren maar schuift het op het bordje van de provincies.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 20:00: het gaat niet exclusief over 2 gebieden.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 20:00: Kabinet staat voor afschuiven. Iedere week 800 gelukszoekers verwelkomen en alle eruit voorkomende problemen bij de gemeente neerleggen.
@* Il Principe * | 11-06-22 | 20:00: hier lees ik niet dat het alleen mega stallen betreft
@* Il Principe * | 11-06-22 | 20:00: Wanneer stop jij met schijten?
@Roos | 11-06-22 | 20:57:
Ken je de Peel of Barneveld eigenlijk wel? Dat zijn de plaatsen in Nederland met de hoogste concentraties aan megastallen. Waarom denk je dat juist die gebieden zo duidelijk naar voren komen?
@* Il Principe * | 11-06-22 | 21:05: niet zo betuttelend doen.
Jij gaf aan dat het ALLEEN om mega stallen gaat. Dat blijkt gewoon niet.
@Roos | 11-06-22 | 21:44:
Ah gelukkig, niets om ons over op te winden dus, want we weten niet precies wat de effecten van het beleid gaan zijn. Trekkers mogen op de boerderijen blijven staan en Lientje mag ook gewoon uitslapen.
Mijn opa vroeger. 25 koeien, een Ford Dexta trekker en een melkmachine op het land. ´s Ochtends de geur van zijn sigaar, de koeien, het land, de mest en de mist op het land. De zon die opkwam. Dand e bussen met verse, nog warme melk op de platte kar terug en aan de weg zetten. Ik was 11 en mocht de trekker gewoon rijden. Later kwam de koeltank, de regeltjes, de schaalvergroting, het raaigras en de quota´s. De boerderij werd een Vinexwijk en het land is bebouwd. Nog weet ik waar de sloten liepen die we uitbaggerden. Blij dat hij dat niet meer hoefde mee te maken.
In de trant van : thuis heb ik nog een ansicht kaart( het Dorp).
@Coolcalmcollected | 11-06-22 | 19:38: ik vind het een mooie anekdote...
Nu wonen de Demeter Opa boeren net over de grens, jammer dat het in Nederland allemaal Campina en Arla grootschalig moest massa fabrieks melk uit een ranzig kartonpak, en je voor een echte bruine glazen fles ongehomogeniseerde Demeter melk met een heerlijke klodder room in de flessenhals de grens over moet www.soebbeke.de/unsere-milchbauern/
Voorlopig hebben de VVD-leden zich tegen de stikstof-plannen uitgesproken. Dat lijkt mij een lichtpuntje.
Zomaar akkoord gaan, kan nu echt niet.
Dat is een afleidingsmanoeuvre. Dat geeft een idee dat de VVD toch een goeie partij is. En mensen gaan er dan toch op stemmen, en dan naaien ze je opnieuw.
Ik trap er niet in. Eens een VVD-er met slechte smaak, altijd een VVD-er met slechte smaak.
Er is geen echte natuur in Nederland en zelfs in Europa is het zeldzaam. Stap in het vliegtuig (oh wacht) en kijk naar beneden. Overal zie je de hand van de mens.
Natuurlijk verdwijnen soorten en komen er nieuwe soorten. Zo is het altijd gegaan en zo zal het blijven gaan. Lang nadat de soort Homo Sapiens is verdwenen. Gimme a break met dat stikstof gelul.
Klopt, soms worden beken ook weer terugelegd in een " natuurlijke" stroming.
Wat een Efteling soms, overal zie je de zelfde lay-out. Gewoon kitsch
Nepnatuur is ook goed.
Dat hele stikstof geneuzel is alleen maar in het leven geroepen om de intensieve veeteelt de nek om te draaien.
Hier zijn deze natuurfanaten al 10 jaar geleden op voorgesorteerd.
Verzin een klein probleem, zorg dat iedereen er zijn handtekening onder zet en het dan vol gaan afdwingen.
Deden we dit handhaven maar op ons asiel beleid.
Vanmiddag flinke discussie op de VVD-alv. Uiteindelijk 51 tegen 49% voor een motie om een andere koers te varen.
nos.nl/artikel/2432312-vvd-leden-will...
Maar dat gaan ze niet doen. Ze leggen die motie naast zich neer. Overigens... 49% wat voor de plannen is. Wat een luitjes die VVDerts.
@Zapata10 | 11-06-22 | 19:30: dat kan echt niet zomaar zonder gedoe met deze leden te krijgen. Daarvoor zijn het er echt te veel. Dat gaat de VVD echt niet riskeren
En wat is die andere koers? De stikstof normen moeten overboord, we moeten terug naar Brussel om alle Natura2000-aanduidingen te schrappen. Lijkt me voldoende aanleiding om dit een noodgeval te maken.
@Muxje | 11-06-22 | 19:35: dat is de andere koers: het her-overwegen van Natura2000.
@Roos | 11-06-22 | 19:37: Dat is niet wat ik over dat congres lees: ze stellen de doelen niet ter discussie, maar alleen de manier om die doelen te bereiken. Als je echter Natura2000 overboord zet wordt die discussie opeens een heel stuk eenvoudiger.
@Muxje | 11-06-22 | 19:51: misverstand.. Ik dacht dat je hier in de panelen de vraag opwierp wat een alternatief zou zijn.;-)
Laten we hopen dat de VVD-leden dit ook lezen en die kant op willen.
@Roos | 11-06-22 | 19:33: www.trouw.nl/politiek/minister-van-de... O, het lijkt me dat het wel kan.
Lijkt op dezelfde software als die het CDA gebruikte tijdens de keuze tussen de Jonge en Omtzigt. Dezelfde percentages, je zou er iets van gaan denken.
Boeren zijn ook nog eens witte hetero-mannen, hoe fout wil je het hebben?
De RIVM en modellen.
Dat kan alleen maar fout gaan.
Gemaakt door witte hetero mannen
De natuur is nog nooit zo fris en groen geweest als nu.
Alle Natuur in Nederland is aangelegd,vroeger kon je naar Engeland lopen en was de Noordzee er niet,gaan we de Noordzee ook weer droogmaken?,dus zoals het eeuwen geleden was?.de aarde is noch nimmer zo groen geweest als nu.
Waneer de boeren hier moeten verdwijnen stappen andere agrariërs in het gat ,die vrijwel zeker minder hoogwaardige veehouderij bedrijven en waarop geen of nauwelijks controle is.
Pfff. Aan de ene kant een compleet uit de hand geëscaleerde intensieve bio-industrie met dito uitstoot. Aan de andere kant schuimbekkende eco-fetisjisten die het liefst alle boerderijen in de fik steken.
Blij dat ik (door omstandigheden) niet heb kunnen stemmen. Hoef ik ook niet te zeiken.
Die intensieve veehouderij is ook indirect afgedwongen door de overheid, door diezelfde ondoordachte regeltjes. Ik zie een patroon.
Ik ben voor de boeren.
Dus.
Dat was het, zo ongeveer.
Boeren, tegenwoordig kun je ze beter ingenieurs noemen, wat die mensen moeten bijhouden.... Dat is nogal wat.
Of industrielen.....
Ik ben benieuwd als hier een poll voor/ tegen wordt gehouden, hoe groot het percentage voor is .
@Roos | 11-06-22 | 19:31:
Percentage voor zal groot zijn, ervan uitgaande dat nederland nog weldenkende mensen telt......
Deze stikstof problematiek is gewoon een verdienmodel. En niet zo'n beetje ook.
Het is een verhaal dat Brussel zeer goed uitkomt.
De grote natte europese droom is immers een grote natie. Allemaal even arm of rijk.
De rijkste landen moeten inleveren zodat de arme landen rijker worden.
Zuivel uit Roemenië of graan uit toekomstig lid Oekraïne. Het ontvolken hoort daarbij. Zoveel mogelijk cultuur weg. Een ratjetoe. Van volkeren die moeten fungeren als robotjes.
De nieuwe wereldorde.
Dat angst daarbij het middel is om mensen zover te krijgen is het oudste spel ter wereld dat gespeeld wordt.
Maar gelukkig kunnen we zonder geld te wisselen Europa door. Dat dan weer wel.
Het verlies van export zal u op moeten gaan hoesten.
Makkie toch,?
De wereldbevolking groeit en daarmee ook de landbouw. Mensen moeten tenslotte eten.
Laat je de wereldbevolking krimpen dan laat je ook de landbouw krimpen.
Helemaal gelijk: de groei van de bevolking de afgelopen eeuwen en de toekomst (en ook die in Nederland) is de echte oorzaak van dit (als het al een echt probleem is) en vele andere problemen. De olifant in de kamer.
@TheseDays00 | 11-06-22 | 19:22:
Mensen worden ook steeds langer.
@Mr_Natural | 11-06-22 | 19:25: En dikker.
@matatwork | 11-06-22 | 19:28:
En dommer.
De Russen doen het aardig op dat vlak om de wereldbevolking te laten krimpen.
Boeren zijn het probleem niet, de industrie die doet in varkensflats en enorme hallen met kippen wel. Vraag me af of mensen wel een goed idee hebben bij die "boeren" waar ze het nu voor opnemen.
Het zijn toch ook boeren die enorme hallen met kippen hebben?
@matatwork | 11-06-22 | 19:29:
Zo nomen we ze nu wel, maar het zijn managers, ondernemers met moderne geautomatiseerde systemen. Er is weinig romantisch meer aan een bedrijf met een miljoen kippen.
Wij produceren nauwelijks voor NL.
Dus dat verhaal gaat niet op.
Vooral de varkenshouderij is zeer schadelijk, rampzalig voor de dieren en de vuil spuiterij.
Alsof stront injecteren in de grond een oplossing is.
Vergeet het.
De grond wordt langdurig vervuilt en de schadelijke stoffen gaan via het grondwater naar diep gelegen waterhoudende lagen.
Daar komt wel het water vandaan voor je biertje...
Veevoer wordt op grote schaal geïmporteerd. Het geproduceerde vlees wordt voor een groot deel weer geëxporteerd, maar de stront blijft hier. Ziedaar het probleem waar iedereen omheen danst.
@matatwork | 11-06-22 | 19:32:
Stront gaat ook de grens over of wordt verbrand om er energie op te wekken.
Mest wordt vergist om brandstof van te maken,
www.nieuweoogst.nl/nieuws/2015/05/02/...
Je bent vast groot genoeg om hier zelf wat over op te zoeken op goegel, ipv wat selectief te zwetsen.
@VW, alles ist vorbei | 11-06-22 | 19:59: Hoezo selectief swetsen? De titel waar jij naar verwijst: Mestvergisting de toekomst? Oftewel het gebeurt nu nog niet, misschien in de toekomst. We zullen zien.
@matatwork | 11-06-22 | 20:04:
Het gebeurt op grotere schaal dan jij denkt.
De olifant in de kamer is dierlijk voedsel, ofwel vleesproductie. Of we dat nu zelf doen of uitbesteden, netto levert dat teveel uitstoot op. Er zit weinig anders op dan veel minder vlees te consumeren. Dat is ook veel efficiënter gebruik van grond.
En u denkt dat het verbouwen van soja geen gevolgen heeft voor natuur en milieu?
Ja, Jan, we weten het ondertussen wel.
Dus onze boeren moeten minderen, maar we gaan niet minder eten. Dus gaan onze buurlanden dat leveren. Dus per saldo net zoveel koeien op de wereld, onze boeren naar de klote en wij afhankelijk van onze lieve buurtjes over de grens. Goed plan....
Dus zullen we minder (vlees) moeten gaan eten. Daar zit de grote oorzaak.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:19: We? Speak for yourself BL. Niet iedereen is fan van een semi totalitaire samenleving.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:19: nee hoor. Dit is gewoon idioterie. Niks meer en niks minder. Je kunt lullen wat je wilt maar dat is het gewoon.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:19: prima: bronbestrijding.
Nu we de oorzaak hebben benoemd moet de overheid zich dáár op richten.
Laten we de boeren met rust en houden we miljarden in de knip.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:19: Nee, hoor. Want als mensen zoals jij pleiten voor minder vlees eten, en JULLIE doen dat, dan kan een ander gewoon vlees eten.
Visserij en landbouw worden gesloopt door vvd66.
Het begint met eu-regelgeving ism milieugroupies en ngo's het de sectoren zo te bemoeilijken dat ze na verloop kunnen zeggen dat die sectoren niet meer winstgevend zijn en beter kunnen stoppen.
Daarna weet iedereen wel wat er op land en in zee voor terugkomt.
VVD is gelukkig nog niet helemaal overgenomen door linkse activisten...
Het congres heeft met een nipte meerderheid de plannen mbt stikstof verworpen.
Er is nog hoop!
Als er al teveel stikstof wordt 'geproduceerd' dan moet dat volgens mij op een of andere manier te 'oogsten' zijn en als mest overal op de wereld verkocht. Gewoon net zolang zoeken tot je de oplossing hebt gevonden!
@Aristotalloss | 11-06-22 | 19:28: da's heel simpel....planten nemen stikstof op...
@GazonMaaierMan | 11-06-22 | 19:53: Voila!
Dus: om veeteelt-boerderijen heen kun je een hele dichte bossage van planten aanleggen die - extreem - veel stikstof opnemen, die oogst je, droog/verhit en vermaal je en verkoop je. C'est ça!
De overval op de rest van Oekraïene door Rusland die al sinds 2014 oorlog voert komt min of meer als een verassing. De inflatie geenszins @Feynman.
Het idiote monetaire beleid van de ECB "whatever it takes" van Draghi en Lagarde met daar twee jaar alles slopende Corona maatregelen erover heen, dat zijn de oorzaken van de toenemende geldontwaarding.
Ga er maar niet op in.. Maar nein nein
kletskoek, het ECB beleid is niet anders dan de FED. En we mogen hopen dat men inderdaad whatever it takes als motto heeft. Er is geen geldontwaarding door de QE, bij onbenul beter niet posten
De tasjesdrager van Mark heeft de laatste jaren zeker onder een steen geslapen.
De linkse VVD gaat een rechts geluid laten horen, wat betekent dit.
Parkeer het stikstofgeneuzel tot echt belangrijke zaken zijn opgelost. En waar gaat het geneuzel over, helpt dit op een of andere manier ook maar enig probleem op globaal niveau? Ga maar weer deugkneuzen nadat de huidige crisis achter de rug is, het is een verspilling van middelen.
Soms weet je dat iets niet klopt. Zonder dat tot ver achter de komma uit te beredeneren. Maar ja wetenschapgezeikzeur. Was eens bij een psycholoog die mij vertelde dat ik wat vaker naar mijn gevoel moet luisteren. Die twee zaken gaan vaak lastig samen.
duidelijk dat de landbouw en veeteeltsubsidies vergeten zijn, die hoeven na al die decennia ook niet meer te betalen.
Ik ben benieuwd hoe Nederland er over twintig jaar uitziet. Een groen paradijsje - waarin dorpen worden afgewisseld met natuur, of een dichtgebouwde hel - waarin alle open ruimte is opgeofferd aan almereachtige treurnis.
Een groot Nederlandistan , het is dan ook het ene waar menig voor gekozen heeft .
haha, u komt nergens maar weet wel hoe de toekomst er uit ziet.
Ik hoop van harte dat de boeren grote acties gaan voeren en het land stevig ontregelen, dat zal de randdebielen in de regering wel aan het denken moeten zetten. Stikstof is geen probleem, het is alleen fictief door de overheid zo benoemd en er zit een verborgen agenda achter.
www.vork.org/nieuws/nederland-heeft-t...
Het is hierin aardig samengevat ook. De enige optie zelfvoorzienend te worden is meer landbouwgrond voor plantaardig voedsel. Maar onze eigen omgeving opzadelen met de producten van vooral export voedsel is niet handig. Stikstof is daar onderdeel van.
Voedsel produceren wat stikstof opslaat (zonder ervoor te hoeven importeren) en dan exporteren!
Komt door al dat papier voor die wobjes...
Voor plantaardig voedsel heb je juist veel meer landbouwgrond nodig. Omdat de meeste planten maar een paar weken per jaar eetbare vruchten, knollen, etc opleveren. Het is niet voor niets dat volken op karige grond zoals de Inuit en Masai uitsluitend vlees eten.
Veganisme is een luxe, alleen haalbaar in landen die rijk genoeg zijn om het hele jaar door quinoa en kiwi's te importeren.
@Dandruff | 11-06-22 | 19:26: Het vegetarische vee wil ff met je om tafel...
@Neuth | 11-06-22 | 19:29: Gras groeit het hele jaar door als het warm genoeg is.
Precies. Een rund is dan wel minder efficient, over een jaar gezien, dan een koe, een koe is een wandelend buffer voor voor die calorieen, die, als je op de planten af moet gaan, alleen de helft van het jaar beschikbaar zijn voor consumptie.
@voldemort | 11-06-22 | 19:33: Helaas vind de boer gras niet voedzaam genoeg voor snelle groei. Tis allang uitgezocht dat dierlijke producten nou eenmaal inefficiënter zijn.
@Neuth | 11-06-22 | 20:01:
Klopt, dat kan ook niet anders gezien de prijs/kwaliteitverhouding die wij eisen. Vandaar dat er ook allerlei andere restproducten als veevoer gebruikt worden. Pulp van soja en bieten, mindere kwaliteit graan en maïs, etc. Dat verandert niks aan het feit dat veganisme een luxe is. 100 jaar geleden at je 's winters alleen uien, kool en (aard-) appels als AGF. Zonder vlees kan je daar niet op leven.
@Dandruff | 11-06-22 | 20:14: Men kan eigenlijk ook niet zonder dierlijke producten. Alleen net als bij veel andere dingen is er sprake van overdaad.
Het begint bij de basis. Waarom heeft Nederland in hemelsnaam meer dan 150 postzegels gecultiveerde arme grond, terwijl dat tegennatuurlijk in een rivierendelta is, en waarom laten we ons dwingen om dat tot in den eeuwigheid in stand te moeten houden, ten koste van werkelijk alles?
Wie of wat hier achter zit, ik weet het niet. Maar er is een oer-Nederlands spreekwoord dat luidt "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". Hoog tijd om de verantwoordelijken dit spreekwoord uit te leggen. Desnoods thuis.
Er zit niet zoveel achter. Behalve biodiversiteit. Zoek het eens op. Wat dat is.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:10: je doelt wellicht op de kaalslag die is ontstaan door onverantwoorde houtkap die we met een mooi woord 'heide' noemen?
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:10 Biodiversiteit is weinig interessant voor een land wat van plan is zichzelf vol te bouwen. Streep dat argument maar door.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:10:
Straks 30 miljoen mensen op een postzegel huisvesten?
En dan verbaasd kijken als er geen weilanden, bossen en heidegronden meer zijn?
Hahaha, Nederland is gewoon een klein overbevolkt landje met heel veel hekken en bordjes. Voor echte natuur moet je elders in de wereld zijn
Lees nou eerst gewoon eens ff wat over biodiversiteit. In plaats van onmiddellijk uit de rechter heup te schieten.
@Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 19:10: ik heb het opgezocht. En nu?
De adel houdt anders wel van een beetje hoge zandgronden. Voor de jacht. Groenlinks is niet voor niets zo'n chique club.
Kortom, beleid gebaseerd op gebakken lucht.
En juridisch afgedwongen door de millieubeweging.
Net als dat gedoe met plastic rietjes. Men was vergeten te tellen hoeveel roetjes er vroeger via onze grote rivieren de oceaan in stroomde, dus of de maatregel effect heeft is nu niet meer te achterhalen.
Deze overheid moet worden afgezet. Niets meer en niets minder.
Ik denk dat we zelfs een stapje verder moeten gaan, om te zorgen dat die politieke kaste ook de komende 50 jaar zich beseft wie er hier de baas is...
@robbie103 | 11-06-22 | 19:17: ja te paaard! Mee eensch en tijd van afwachten is wel voorbij.
De overheid afzetten, hoe doe je dat?
@Après toi | 11-06-22 | 19:42: Letterlijk met doorslaggevende argumenten. Het is al eens eerder vertoond.
@Après toi | 11-06-22 | 19:42: Ik wilde het nog veranderen in 'dit kabinet', maar dat hele ambtenarenapparaat, en dan met name de 'hogere' ambtenaren zouden moeten wieberen. Hoe je zoiets doet. Kweenie. Nog nooit zoiets hoeven doen. Neemt niet weg dat het wel nodig is.
@Usumani | 11-06-22 | 20:30: Op zijn minst 5 lagen diep, liefst 8 lagen. De vis is rot aan de kop. Al jaaaaaaaaaaaren.
Boeren, boeren. De minister zei al dat dit ons allemaal raakt, dus reken er maar op dat we allemaal gaan bloeden. De stikstofcrisis is een hele lange stok om ons mee te slaan.
Wij zijn met meer. Maar dat kwartje lijkt nog maar niet te vallen bij het gros van het gepeupel.
Dit gaat natuurlijk binnen de kortste keren fout. Gisteren stonden ze al bij de minister op de stoep en ik snap dat. Die boeren kunnen namelijk nergens hun visie geven en worden consequent genegeerd. Die plork van BBB gaat ook de kastanjes niet voor ze uit het vuur halen en het CDA steunt het beleid ook nog eens, wat ze enorm veel kiezers heeft gekost (en terecht).
Het is wachten op het eerste ongeluk. Ik heb liever niet dat 't zover komt maar als het zover is, zal ik niet verbaasd zijn.
REAGEER OOK