Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zweedse Ollongren maakt Nederlands leger Duits

...en aan het einde winnen de Duitsers

Gevoelig zinnetje wel van Jonkvrouw Karin uit Zweden: "In het eindbeeld maakt het niet meer uit wie een Nederlands vlaggetje of een Duits vlaggetje op de mouw heeft." Er waren tijden die al wel heel lang geleden zijn maar waarvan we in ieder "debat" nog doen of het vorige week was, dat mensen werden kaalgeschoren en op een platte kar door het dorp werden getrokken als ze een Nederlander waren die een Duits vlaggetje op de mouw hadden. Maar hee, wat maakt het nog uit in een wereld waarin legers alleen nog op papier bestaan. Minister van Defensie Ollongren - grap op zich, wel - heeft een dikke nieuwe defensienota uitgebracht waarin een leger dat bijna niet bestaat een soort Rusland/Oekraïne-bonus van vijf miljard krijgt. Op papier voor nieuw speelgoed, in de praktijk voor gigantisch achterstallig onderhoud en in werkelijkheid dus allemaal omdat Poetin onze globalisten eindelijk een duwtje richting een Europees Leger heeft kunnen geven. We willen er best kwaad om worden maar we kennen ook die statistiek van hoe belachelijk klein het percentage Nederlanders is dat überhaupt (Duits woord - red.) met een Nederlands vlaggetje op hun mouw voor Nederland wil vechten. En weet je wie wel voor hun land wilden vechten? Genau.

UEBERRASCHUUUUUUNG!!!

Reaguursels

Inloggen

Je vraagt je af: wie zijn toch die mensen die D66 stemmen? Ze houden in ieder geval van hele grote verrassingen. De partij weet namelijk als geen ander voorstellen te doen waar geen burger ooit iets over kon zeggen.

Nu dus leger weer samenvoegen met Duitsland. Zat ze in Davos al zonder enig mandaat gezellig over te keuvelen. En wat maakt het ook uit, de freule wist als mindef niet eens het verschil tussen een sergeant en een majoor; voor kosmopolieten is namelijk alles inwisselbaar.

Ben wel benieuwd wat de voertaal in dat Duits-Nederlandse leger gaat worden? Is wel een dingetje, de Vlamingen hadden namelijk in de Eerst Wereldoorlog nare ervaringen met hun Waalse bevelhebbers.

jochum1980 | 01-06-22 | 19:08 | 3

Alles wat vandaag de dag besloten wordt heeft nooit in de programmaboekjes van de politieke partijen gestaan, daarom is het vertrouwen ook volledig weg in de politiek.

Jansen63 | 01-06-22 | 19:20

@Jansen63 | 01-06-22 | 19:20: volgens mij vinden D66 kiezers dit prachtig, hoor. En VVD stemmers vinden tegenwoordig niks meer nu Rutte ze heeft uitgeleverd aan D66.

Bataafje | 01-06-22 | 22:39

@Bataafje | 01-06-22 | 22:39: Dan zou je verwachten dat de VVD enorme verliezen zou lijden bij volgende verkiezingen.

Jansen63 | 01-06-22 | 23:42

Lekker dan. Als we moeten knokken met 'ons' Duitse leger dan wordt +31 vooruit geschoven om de kastanjes uit het vuur te halen want de Duitsers mogem grondwettelijk International kein fick!

darmflora | 01-06-22 | 19:01

Ik snap de combinatievoordelen maar Nederland moet eigenstandige inzetsafwegingen kunnen maken.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat de VS Irak inviel en Afghanistan binnenviel en Duitsland mordicus tegen was en Nederland de VS wel wilde helpen.
Nou lag de waarheid ook echt in het midden ( amerikaanse leugens maar van de andere kant Duitsland zag gevaar al qaeda in Afhhanistan ook onvoldoende.)
Hoe moet dat met een gezamenlijk leger

Shoarmamasutra | 01-06-22 | 18:47

Viking Legioen trekt wederom Oost! Voor een Groot Europa.

squadra | 01-06-22 | 17:55 | 2

Ja, die Zweedse vlag en Oekraïnse vlagen lijken verdacht veel ol elkaar.. hoe zou dat nu weer komen....

nobodiesunmighty | 01-06-22 | 18:42

@nobodiesunmighty | 01-06-22 | 18:42: er was eens een viking die Ros heette en die heeft een landje rond Kiev opgericht. Dat heette Rosland. Is later wat opgeschoven naar het oosten en Rusland gaan heten, sommige Russische dictators willen de Oekraine er nu zelfs nog bij want bakermat enzo.

Shoarmamasutra | 01-06-22 | 21:10

Dat volk ook. "Kijk moslims, maken elkaar allemaal dood!"

Zelfde volk ook. "ho ho ho, ik wil geen Franse soldaten in mijn land zodra de revolutie begint".

Dom volk.

Theodorus.Goldbach | 01-06-22 | 17:08 | 2

Waarom is dat dom?

De Romeinen gebruikte deze taktiek al; zorg ervoor dat soldaten van ver komen, dan hebben ze geen enkele sociale en emotionele binding met de lokale arme sloebers die onderdrukt worden…

Dan is het toch logisch dat we geen EU leger willen als dat betekent dat bv Poolse soldaten in NL opstanden neerslaan….

Als_je_me_nou | 01-06-22 | 18:41

Zolang Nederland een onafhankelijke staat is, dienen wij een eigen leger te hebben dat gehoorzaamt aan onze Koning en Joint Chief of Staffs (of hoe dat ook heet in ons landje). Internationale samenwerking is al zeer goed geregeld via het NATO bondgenootschap.
Een Europees leger is nergens goed voor. Levert alleen maar verwarring op en is weer een trede naar beneden op de trap die naar de hel (AKA Verenigde Staten van Europa) leidt.

spicegirlonsteroids | 01-06-22 | 16:55 | 5

Hi Theo , Frankrijk zet Nederland onder water als hunnie goed uitkomt, een italiaanse tank heeft 5 nooduitgangen. Samenwerking met Engeland en Duitsland zie ik wel zitten en je hebt dan gelijk wat slagkracht.

Schilder58 | 01-06-22 | 17:20

@Schilder58 | 01-06-22 | 17:20: samenwerking met gelijkgestemde landen is prima. In de praktijk gebeurt dit ook al decennialang. Maar niet onder eindbevel van een EU overlord please.

spicegirlonsteroids | 01-06-22 | 17:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Het mens voert overal - ongeacht het ministerie waar ze door de banencarrousel gedropt werd - haar D66/EU-plannen uit.
In de praktijk komt dit neer op het buitenspel zetten van ons nationale parlement, onderwerping aan de EU en het inzetten van Nederland als pinautomaat om het wanbeleid in Zuid-Europa te financieren.

NPOlitiekgekleurd | 01-06-22 | 16:36 | 9

Dat Ollengren eigen plannen zou hebben lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Daartoe is zij niet in staat. Zij zit daar, omdat ze een prima doorgeefluik is. Zij doet braaf wat haar opgedragen wordt, behoeft zich vanwege haar ontbrekende capaciteiten niet van de domme te houden of braakt er wat ambtelijk jargon uit, vanwege D66 & lesbi zal ze niet kritisch bevraagd worden door de media en als het echt een keertje te moeilijk wordt, is ze ziek, zwak en misselijk.

Grachus | 01-06-22 | 19:27

@McCain | 01-06-22 | 17:13: Blijkbaar denken veel Nederlanders dat het in Oiropa overal net zo is als hier. Hier hebben we een ijzeren betaaldiscipline en alles is wit. Dat is nergens zo. Zelfs in Duitsland wordt er nog meer gesjoemeld.

Vanilla | 01-06-22 | 19:28

@McCain | 01-06-22 | 16:42: ja maar de dollar is sindsdien ook 56% gedaald tov de euro dus helemaal eeerlijk is dat vergelijk niet

Shoarmamasutra | 01-06-22 | 21:23
▼ 6 antwoorden verborgen

Resistance is futile. Die paar duizend man en zooi achterstallig onderhouden materieel maakten toch al geen kans tegen de Duitse overmacht.
Kun je maar beter meedoen met ze. We hebben hun misschien harder nodig als zij ons in de toekomst.

Hiesjes | 01-06-22 | 16:33

We hebben ook een Duits volkslied.
Cirkeltje is rond.
Alleen niet zo leuk voor die dombo's die in de 2e wereldoorlog hadden gevochten

Arendsoogje | 01-06-22 | 16:19
-weggejorist-
Prutskip | 01-06-22 | 16:14 | 1

En krijgen de von Amsbergjes de leiding over de Nederlandse provincie?

Deflatiemonster | 01-06-22 | 16:11 | 1

Het schijnt dat WA nog een stadhoudersbrief op zolder heeft liggen voor het geval dat…

Mark zit te Dutten | 01-06-22 | 16:14
-weggejorist-
Mark zit te Dutten | 01-06-22 | 16:09 | 1

Dan kunnen Ungeimpften dadelijk tenminste door heus Duits sprekende soldaten uit het huis worden gesleept en op de trein richting das Coronalager worden gezet.

Jean Cul | 01-06-22 | 16:01 | 2

Sie sind ein Wappie!

Mark zit te Dutten | 01-06-22 | 16:06

@Mark zit te Dutten | 01-06-22 | 16:06: vom Gestwappio

nobodiesunmighty | 01-06-22 | 18:45

Vanavond geeft Ollongren tekst en uitleg.
Ze spreekt het volk toe vanuit Neurenberg.

Ruimedenker | 01-06-22 | 15:50

Je staat 4 mei op de Dam en plots heb je het door. Het Nederlandse leger moet bij dat van Duitsland. Wat voor een psychologische stoornis hebben deze mensen in Den Haag?!

McCain | 01-06-22 | 15:48 | 3

Boeren worden verboden.
Alle huizen met voorrang naar asielzoekers.
Het Nederlandse leger overdragen aan Duitsland.

McCain | 01-06-22 | 15:49

dit was dus ongeveer wat Anton Mussert ook voor ogen had.
die kwam er echter pas mee toen we al daadwerkelijk bezet waren.
mevr. ollengren neemt alvast een voorschotje.

strawdog | 01-06-22 | 15:44 | 3

Anton heeft zich tenminste vereeuwigd met paaltjes. Wat gaat zij planten?

nobodiesunmighty | 01-06-22 | 18:46

naar wat ik weet heeft ze het niet zo op "paaltjes". ze is meer van de rappe tong.

strawdog | 01-06-22 | 18:55

@strawdog | 01-06-22 | 18:55: Het 'mannetje' in haar relatie heeft altijd iets voorgebonden. Kasja is 100% hetero, maar door haar chronische onzekerheid en progressieve D66 ideologie denkt ze van niet en dat alles mogelijk is.

Grachus | 01-06-22 | 19:32

Auftragstaktiek en blitzkrieg/ air land doctrine zorgen toch wel nog steeds voor een tactisch voordeel op het strijdtoneel, zie de rigide top down commandostructuur van de Russen. Maar panzer geht wo Wasser fliesst werd door sommige zwarte baretten in Hohne-Langemannshoff toch wel letterlijk genomen

HetOorAakel | 01-06-22 | 15:43

Een europees vrijwilligersleger om onder duitse leiding met de russen te knokken hadden we toch al eens ?
Iets met waffen ss, of zo.....

zeur | 01-06-22 | 15:42

Ze begint met eindbeeld en dat eindigt met de Endlösung. De Duitse defensie heeft een heel andere structuur dan de Nederlandse. Operationeel past het aardig, maar daarachter zit heel erg veel meer. Niet dat Nederland nog veel te bieden heeft, want op vele gebieden is de expertise volledig weg en dat opbouwen kost jaren. Het werkt nu nog een beetje, maar zodra de laatste senioren met pensioen gaan is het over en sluiten. Op de meeste punten weten ze niet eens dat ze wat missen.

Frau Merkel | 01-06-22 | 15:40

gezellig Duitse marsliederen zingen
Die Fahne hoch

cobus12 | 01-06-22 | 15:36 | 2

ERIKA

SinisterNL | 01-06-22 | 15:45

Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen: Kunnen we niet gewoon een provincie van Duitsland worden? Worden we niet meer geregeerd door deze clowns + alles goedkoper.

KlikKlak | 01-06-22 | 15:35 | 5

Alsjeblieft niet zeg. De Duitse Belastingdienst is al helemaal een verschrikking, de Duitse overheid bestaat uit dezelfde soort clowns, maar lopen dan minstens 10 jaar achter tov hier en dan gaan de Duitsers ook voor ons bepalen dat we meer invloed van het Kremlin dienen te slikken en dat we hun uitgenodigde vluchtelingen moeten gaan opvangen. Ik persoonlijk vind de Duitse cultuur sowieso een zure bedoeling. Zal vast door de Sauerkraut komen.

Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:06

@Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:06: Maar je kunt er wel lekker eten, Bier und Grill mit Tittenkartoffelsalat.

nobodiesunmighty | 01-06-22 | 18:48

Wir schaffen das!

Shoarmamasutra | 01-06-22 | 22:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom niet met België samenwerken? Waarom per se met Duitsland? Vanwege dat EU-'eindbeeld'? Lijkt wel een complot, dit met alle geweld de meest foute beslissingen willen nemen.

Pieter Breydel | 01-06-22 | 15:31 | 6

alleen met Vlaanderen dan, die achterlijke lamlullen in Wallonië mogen zich bij die fransozen aansluiten, weigeren toch nederlands te spreken.

lagelander | 01-06-22 | 15:45

De Landmacht werkt al 40 jaar samen met de Duitsers. Ze hebben veel oefenterrein naast de deur die wij niet hebben. Ik persoonlijk zou het geen probleem vinden om ook wat meer met de Polen op te gaan trekken mbt de Landmacht, omdat zij de meest actuele kennis hebben van de verdediging van het Oostfront, verdomd goed materieel hebben en hun landmacht organisatorisch goed hebben ingedeeld. De Oekraïners hebben dezelfde Poolse organisatiestructuur en dat legt hun geen windeieren.

De marinesamenwerking met de Britten is niet meer dan logisch, maar dat zou wat mij betreft ook wat meer mogen op het gebied van de Luchtmacht om de veiligheid van Caribisch Nederland te kunnen waarborgen in de lucht, maar ook om onze handelsbelangen in de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de Straat van Taiwan te kunnen blijven behartigen. Dat kan niet alleen met schepen. Daar horen ook vliegtuigen op vliegdekschepen bij.

Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:17

In Belgie moet t leger vooral t gras maaien bij de minister

Shoarmamasutra | 01-06-22 | 18:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach ja dat Nederlanders niet meer voor hun land willen vechten ligt aan de politiek en globalisering. Missies in het verre buitenland voor de Globalistische Amerikaanse belangen dat soort dingen dat zorgt er voor dat niemand trek heeft bij de Grebbeberg op de tanks putin te gaan liggen wachten.

Feitje de meeste mannen die echt voor de Duitsers vochten zijn opgesloten in de Harskamp, en daar werden ze niet zachtzinnig behandeld.

ikworstelengadouchen | 01-06-22 | 15:30

De Europese dictatuur krijgt steeds duidelijker vorm, stap voor stap.

likdoorn | 01-06-22 | 15:27 | 3

Stein um Stein.

Duwbak_Linda | 01-06-22 | 15:28

Haha, en jij denkt dat een land als Polen, Oostenrijk of Frankrijk, Spanje noem maar op, ook zoiets gaat doen? Dat die landen hun eigen landmacht op gaan geven? Denk je dat echt?

Bataafje | 01-06-22 | 15:38

@Bataafje | 01-06-22 | 15:38: Oostenrijk was tijdens de WW2 net zo verraderlijk als Nederland. Dus daar is geen verbazing.

McCain | 01-06-22 | 15:53

Ongeacht welk vlaggetje (NL / D / EU / NATO) er op mijn arm zou staan, ik ben absoluut niet bereid een kogel te koppen voor NL. Als het aan mij ligt zit ik naast Willy in het eerste het beste vliegtuig naar Canada, mochten die Russen rare ideeën krijgen.

_pacman_ | 01-06-22 | 15:22 | 2

Ieder zijn ding, ik verdedig met liefde en plezier mijn huis en/of mijn stad.
Ondanks dat het op internet allemaal zo slecht hier lijkt ben ik best wel tevreden.

laaggeiletterd | 01-06-22 | 15:29

Ik verdedig niks, tenzij het tegen de EU stoote troepen van koningin Ursula is!

ikworstelengadouchen | 01-06-22 | 15:31

Zolans er geen ware Europese democratie is, vind ik alle Europese integratie onverstandig. Vandaag is het Europees Parlement nog altijd een tandenloze tijger en gedraagt een groep ongekozen, middelmatige bureaucraatjes als Europese Commissie zich als EU-regering.

Persoonlijk denk ik dat culturele en economische verschillen tussen de EU-lidstaten veel te groot zijn om te komen tot zelfs een federale staat als de VS of Duitsland. Liever zie ik liever dat de democratie dichter bij de burger georganiseerd wordt, dan steeds verder weg.

drs. Levi Samsonov | 01-06-22 | 15:22 | 1

Eens. Hoe verder democratie van de burger afstaat, hoe minder er van democratie over blijft.

ChalinaRosa | 01-06-22 | 15:28

Nederland is eigenlijk al een provincie van Duitsland. Dat wordt straks doorgetrokken naar een provincie van de Eu. Never waste a good crisis.

HoniSoit | 01-06-22 | 15:20 | 3

Al eeuwenlang probeert Nederland zijn soevereiniteit tegenover Duitsland te behouden. Waarom is dat zo gebleken? iemand met historisch inzicht?

McCain | 01-06-22 | 15:23

@McCain | 01-06-22 | 15:23: ons landje ligt op een unieke locatie. In een delta en aan zee en we hebben natuurlijke verdedigingslinies door de grote rivieren. Dit zorgt ervoor dat wij onafhankelijk een cultuur ontwikkelt hebben op de grens van het Angelsaksische, het Germaanse en het Romaanse. Maar het is vooral dankzij de afspraken die grotere Staten om ons heen over ons maakten, dat we niet ingelijfd zijn bij een van die staten. Ze gunden het elkaar niet en daarom konden we vaak neutraal zijn.

JB86 | 01-06-22 | 15:32
-weggejorist-
McCain | 01-06-22 | 15:19 | 1

Zusammen met de Alte Kameraden tijdens trainingen marcheren op Erika.
Nog even oefenen op de Duitse uitspraak van Scheveningen.

Reebensteeltje | 01-06-22 | 15:14 | 3

ach, kan slechter, met 180 km/u over de autobahn naar het Oktoberfest, lekker goedkoop tanken en eten. Heeft zo zijn voordelen en Nederland is toch Nederland niet meer.

lagelander | 01-06-22 | 15:48

Televaag ‘Ollongren wil legers van Nederland en Duitsland ’helemaal integreren’

Laten we eerst es mensen binnen onze landgrenzen laten integreren. Zoals we vieren sinterklaas met zwarte piet, we mogen oneens zijn over geloof zonder meteen geweld te gebruiken, we stelen niet van elkaar etc..

timmey | 01-06-22 | 15:14 | 1

Ze wilt dat helemaal integreren, maar dan wel met een Zweedse dienstplicht.

Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:20

Maar dan wel parades op de televee en liefst in zwart wit.

uisge baugh | 01-06-22 | 15:13

De ironie wil dat aan het einde van WO2 hooggeplaatste Nazi's, topindustrielen en andere figuren behorende tot de Duitse elite heimelijke plannen zaten te smeden hoe ze hun zaakjes veilig konden stellen en in de toekomst toch een verenigd Europa onder Duitse heerschappij zouden kunnen kunnen verwezenlijken. Het begint zo langzamerhand vorm te krijgen.. alleen de ideologie is wat veranderd. U moet nu meeklappen bij toespraken over inclusiviteit, klimaat, de energietransitie en de wond'ren der EU. Bent u er allemaal wat sceptischer over. Hoeft u gelukkig niet naar een kamp. Kan wel zo zijn dat u maatschappelijk een outcast wordt. U krijgt dan het predikaat.. ach dat weten jullie ook allemaal zelf wel.

JB86 | 01-06-22 | 15:13

En Berlijn als hoofdstad van één groot Europa.
Ik las dat ergens in een boek.

Ruimedenker | 01-06-22 | 15:12 | 1

OMG, Berlijn is één grote shithole.

ChalinaRosa | 01-06-22 | 15:30

Nederland in de uitverkoop voor internationale baantjes. Davos is nog niet voorbij en de steeds absurdere plannen worden werkelijkheid. De media en oppositie is monddood gemaakt door Noord Ruttiaanse spindoctors.

McCain | 01-06-22 | 15:12 | 1

Als je in de Nederlandse politiek hebt gezeten zou je niet naar de VN of EU mogen verkassen. De huidige verbintenis met internationale organisaties maakt een eind aan ons bestaan. Want het eerste wat Kaag, Timmermans en Rutte doen is de Nederlandse macht verschuiven van Den Haag naar de VN en EU.

McCain | 01-06-22 | 15:15

Allemaal op de fiets naar het front.

Ruimedenker | 01-06-22 | 15:11

Je herkent die Duitsers makkelijk aan hun mondkapje. Bevelen schreeuwen met een FFP2-maskertje zal overigens niet mee vallen voor Oberst Heinrich.

Computer_says_no | 01-06-22 | 15:11

"In het eindbeeld maakt het niet meer uit wie een Nederlands vlaggetje of een Duits vlaggetje op de mouw heeft."

In haar eindbeeld maakt het ook niet uit. Dat eindbeeld is het kosmopolitische D66 eindbeeld, waar alleen nog wat regionale smaakverschillen zijn binnen de EU, maar nationale soevereiniteit niet meer bestaat. Dat is ook geen wonder, want het is juist op nationaal niveau dat er het meeste weerstand tegen haar eindbeeld bestaat.

Tashtego | 01-06-22 | 15:09

Dat zielige wapen van Nederland, met je nationale leus "ik zal handhaven", in een land waar gedogen is uitgevonden en repressie een vies woord is.

Kaal-dik-en-lelijk | 01-06-22 | 15:08 | 1

Ik zou dan ook niet in een land willen wonen waar repressie gehanteerd wordt. Maar meer handhaven.. das geen gek idee.

JB86 | 01-06-22 | 15:16

Weet je wie ook een Europees leger had? Dat liep geweldig af trouwens.

wilmeister00 | 01-06-22 | 15:04 | 4

Franz Joseph?

Bataafje | 01-06-22 | 16:16

Majoor Bosshardt?

Shoarmamasutra | 01-06-22 | 22:01
▼ 1 antwoord verborgen

Ik dacht dat wij het enige land ter wereld waren waar de nationale driekleur juist niet op de jas mag.

uisge baugh | 01-06-22 | 15:03 | 4

@likdoorn | 01-06-22 | 15:30: Nee, maar hier vindt men het al gauw veel te nationalistisch zo'n gewoon Nederlands vlaggetje.

uisge baugh | 01-06-22 | 15:39

klopt, maar je mag dan wel weer een hoofddoek op of een haatbaardje, zucht. Mochten de Russen komen weet ik wel wie in de frontlinie mogen.

lagelander | 01-06-22 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

En dat net in een periode waarin mijn wantrouwen over de militaire aspiraties van de Duitsers van dag tot dag toeneemt.

WirMachenMusik | 01-06-22 | 15:03 | 4

@jan huppeldepup | 01-06-22 | 15:08: Dat kan wel zijn, maar leest of kijkt u eens de zogenaamde Duitse kwaliteitsmedia. En vooral ook de massale oorlogszuchtige lezerscommentaren.

WirMachenMusik | 01-06-22 | 15:13

@ChalinaRosa | 01-06-22 | 15:34: En dan te bedenken dat als die oorlog escaleert richting Westen dat dan vooral Duitsland met zijn strategische Amerikaanse bases nog zwaarder getroffen zal worden dan in WW2
Hoe onwetend moet je zijn om dat niet te beseffen?

WirMachenMusik | 01-06-22 | 16:02
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom heffen ze Nederland gewoon niet meteen op?

Bataafje | 01-06-22 | 15:00 | 5

Dan gaat Boris Johnson steigeren. Die is bezig met een nieuw Brits Imperium, deze keer in Europa met de naam "European Commonwealth" dat het doel heeft de tegenmacht te zijn van de Fransen, de Duitsers en de Russen in Europa.

Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:25

@Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:25: kunnen we niet Engeland mee doen? Dat zijn ten slotte ook een soort van buren.

Bataafje | 01-06-22 | 19:15
▼ 2 antwoorden verborgen

"Seit fünf uhr fünfunvierzig wird zusammen geschossen!"

wijsvinger | 01-06-22 | 15:00

Als die miljarden van NL, Duitsland, Amerika en overige NATO-landen omgezet zijn in bestellingen kan de Westerse wapenindustrie weer zo'n 10 jaar vooruit en hoeven ze even geen oorlogsdreigingen meer op te bouwen.

WirMachenMusik | 01-06-22 | 14:59

Totdat de Afd de grootste partij in Duitsland wordt natuurlijk. Dan ineens niet meer.

Kaal-dik-en-lelijk | 01-06-22 | 14:59 | 2

Daar waarschuw ik ook altijd voor. Die EU adepten gaan er altijd alleen maar vanuit dat het in de toekomst allemaal rozengeur en maneschijn is. Maar wie zegt dat er nooit eens een dictator de macht binnen de EU grijpt? En dan hebben opeens heel veel Europeanen er last van. Ipv dat zo'n staatsgreep beperkt blijft tot één bepaald land. Daarenboven genoeg historische voorbeelden van rijken en unies die weer uit elkaar vallen. Zelfs de Verenigde Staten hebben een gruwelijke burgeroorlog moeten doorstaan. Maarja.. ik ben maar een doomdenker natuurlijk.

JB86 | 01-06-22 | 15:21

@JB86 | 01-06-22 | 15:21: dat zou volgens sommige D66 ers wel eens goed zijn voor een jaartje of 4 max zo'n dictator.

Jan van Haerlem | 01-06-22 | 16:38

Merkel is gelukkig weg dus daar wordt het ook weer iets normaler.
Benzine is daar 49 cent goedkoper dus morgen of zo effe goed tanken.
En over een half jaartje is die oorlog voorbij en krijgen we weer gas van de rus.

pejoar | 01-06-22 | 14:58 | 2

Ik zou nog een paar dagen wachten, de benzine is door de grote aanloop nog niet echt goedkoper geworden, de benzine maatschapij wil eerst even cashen tot ze het goedkoper maken.

jan huppeldepup | 01-06-22 | 15:05

Ik ben helemaal niet weg!

Frau Merkel | 01-06-22 | 15:33

Ja we zingen toch steeds " bin ik van Deutschen blut". Dat is dus vragen naar een NL/D leger. Waarom eigenlijk ook niet, hoeven we geen tanks meer te leasen. Kaaskop en bierbuik passen goed samen weet ik uit ervaring.

jan huppeldepup | 01-06-22 | 14:53

Dan begin ik een partizanenleger

Icewallowkum | 01-06-22 | 14:51 | 3

Ofwel een "well regulated militia, being necessary to the security of a free State?"

wilmeister00 | 01-06-22 | 15:06

Maakt weinig kans in NL. Ons vlakke landschap en de verstelijking zitten niet mee. Daarom zijn tijdens WO2 ook relatief veel onderduikers en verzetsmensen opgepakt en vermoord.

JB86 | 01-06-22 | 15:23

@JB86 | 01-06-22 | 15:23: Dat zegt helemaal niets. Oekraïne is ook vlak. Desondanks hebben zij partizanenlegers in Melitopol en Cherson. Ik denk eerder dat Nederlanders niet echt voor hun eigen land willen vechten, omdat men het vergeten is dat het in het buitenland nog veel slechter kan.

Alexander des Burgus | 01-06-22 | 18:35

"In het eindbeeld maakt het niet meer uit wie een Nederlands vlaggetje of een Duits vlaggetje op de mouw heeft."

Wow, echt wow.

JohnLocke | 01-06-22 | 14:48 | 3

Ze had het ook al over een 'oorlog midden in Europa'. Terwijl de oorlog waar ze op doelde aan de rand van Europa speelt. Maar ach ja, feiten doen er allang niet meer toe. Het is de ideologie die bepaalt wat waar is en niet waar.

JB86 | 01-06-22 | 15:03

Demofoben66, het vleesgeworden landverraad.

J.P.Drapeau | 01-06-22 | 15:04

@JB86 | 01-06-22 | 15:03: Ollongren had het er eerder al over dat 'we' in oorlog waren. En dat is dan minister van Defensie. En dit kan gewoon allemaal. Adviseer je kinderen een vak te leren waar ze overal op de wereld mee terecht kunnen.

Bataafje | 01-06-22 | 15:25

Wat een ronduit belachelijk idee. Als ze nou met België was begonnen...
Ik laat alvast -gedeeltelijk- mijn snor staan, en oefen in een strakke rechterarm.
Wat een vreselijk idee. Maar ja, ik ben van nét na de oorlog hé.
-

Bernhard de II | 01-06-22 | 14:47 | 1

Geen zorgen, de huidige vredige status quo in Europa is eeuwigdurend.

Duwbak_Linda | 01-06-22 | 14:48

Ooit riep iemand, Wollen sie den (dem, der, die??) totalen Krieg... het begint er 80 jaar later behoorlijk op te lijken, als ze zo doorgaan.

Keyboardspeler | 01-06-22 | 14:46 | 3

U was " das" nog vergeten maar het is den, wollen Sie den totalen krieg. Graag gedaan.

jan huppeldepup | 01-06-22 | 14:57

Het was "wollt Ihr den totalen krieg" en Goebels was die dat zei

pejoar | 01-06-22 | 15:00

Maar die Betuwelijn, heeft die nu al een fatsoenlijke verbinding gekregen met het Duitse achterland? Zo maar een vraagje.

mozaard | 01-06-22 | 14:45 | 3

Nee, 11 miljard weggepist. Plus al 20 jaar peperduur onderhoud aan die onrendabele lijn.

_pacman_ | 01-06-22 | 15:28

Pas als we ons leger opgeven dan gaan ze hem aanleggen. Belooft.

McCain | 01-06-22 | 15:33

Duitsland loopt hopeloos achter met de elektrificatie van het spoor. De nieuwe Zijdenroute vanuit China stopt in Duisburg. De Duitsers gaan die lijn echt niet doortrekken.

Frau Merkel | 01-06-22 | 15:34
-weggejorist-
Meerkoet | 01-06-22 | 14:44

Ollongren is net zo wereldvreemd als haar Duitse collega, Christine Lambrechts. Die haalde "Luftwaffe" en "Lufthansa" door elkaar, gebruikte militaire helicopters om zich met haar zoon te verplaatsen naar een vakantieoord (overigens net nadat de Russen Oekraine binnengevallen waren) en maakt zich drukker over 'diversity' zaken binnen het leger dan over het gevaar Rusland.

LucaBrasi | 01-06-22 | 14:42 | 4

Die heeft vandaag weer stront aan de knikker, ze wil de duurdere CH-53K kopen die (nog) niet in de lucht getankt kan worden. De goedkopere CH-47F wil ze niet. En dat probeert ze vandaag zonder prijs aanbiedingen van beide fabrieken door te drukken.

jan huppeldepup | 01-06-22 | 15:03

@ChalinaRosa | 01-06-22 | 14:59: en gevaarlijk als zulke mensen op zulke plekken zitten. Die zijn namelijk mega beïnvloedbaar, je kunt ze alles wijsmaken.

Bataafje | 01-06-22 | 15:28

@jan huppeldepup | 01-06-22 | 15:03: Dat lijkt me eerder verstandig. Minder onderhoud en meer liftvermogen. Je moet wel even naar het totaalplaatje kijken.

Frau Merkel | 01-06-22 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn hemel, wat heb ik toch een pesthekel aan D66'ers.

langzullenweleven | 01-06-22 | 14:42

Laten nu net Defensie en ook Klimaatbeleid twee grote beleidsterreinen zijn die ik juist wel door de Europese (Economische) Ruimte gestalte wil laten geven. (Niet door de EU btw, dat gedrocht kan weg.) Uiteraard met vette en transparante controle op lobbyclubs.
W'rom?
- Defensie: elk land kan naar rato lekker doen en samendoen waar het goed in is/was; wij Marine m.n. en hightechdingen;
- Als je een economisch blok bent, dien je ook gezamenlijk dat blok (dat zorgt voor geld, voer en zekerheid) te beschermen;
- Klimaat: nationaal geharrewar en internationale beleidsverschillen vallen weg. In NL moeten we van het gas af, in D wilden ze tot Poetins 'speciale militaire actie' er juist op. En stikstof, PFAS, ruimtegebrek voor die ellendige windmolens; allemaal grensoverschrijdende kwesties, maar onze Europese buren kijken meewarig hoe wij ermee om (denken te) gaan.

Organische evolutie | 01-06-22 | 14:41

Een Europees leger. Ja, dat zal wel lekker snel kunnen reageren, zo zien we bij alle Europese besluitvorming. En ook weer een stap verder weg van dat gedoe met landen en inwoners die zich geen Europeaan maar eerst Nederlander voelen.

Hommel | 01-06-22 | 14:39 | 1

Als het op papier maar klopt.

Duwbak_Linda | 01-06-22 | 14:41

Er wordt al vele jaren hier naar toegewerkt. Elke crisis wordt dankbaar aangegrepen om de wil van een kleine elite van bureaucraten en politici door te drammen. Een Europees leger, belasting, ID kaart alles ligt jaren in de week en het komt er hoe dan ook. Die hele vorming van een EU als land is ook jaren aan de gang. We hadden een prima samenwerkingsverband in de Europese Gemeenschap, daar heb je alleen maar baat bij, maar een land is utopie. Er is geen breed gevoel dat we een land zijn en dus zal ieder volk en iedere subgroep alleen kijken naar hoe ze gebruik kunnen maken van die unie. De EU als pinautomaat.

Een samenleving bestaat uit mensen die minnow meer uit iets gemeenschappelijks willen samenleven.

Reken er maar op dat er ook weer echte dienstplicht komt zodat onze jongens, een paar meisjes en wie weet zelfs personages met een baarmoeder of met een penis, onder bevel van Duitsers en Fransen (die zijn de baas) moeten vechten voor belangen die niet de onze zijn, op plekken die zeker geen Nederland zijn.

Nuuk | 01-06-22 | 14:39 | 2

Zou daar de import van nieuwe landgenoten voor dienen?

Stuffed Human | 01-06-22 | 14:52

@Stuffed Human | 01-06-22 | 14:52:
Dat moeten we echt vrezen. De EU streeft naar een land zonder betrokken burgers want die speel je makkelijk tegen elkaar uit. Een “regering”die er voor de eigen bureaucratie en baantjes zit en los van burgers.

Een leger van “nieuwe burgers” zijn feitelijk huurlingen en hoe dat werkt, weten we van Afrika en ook van die oude Sovjet republieken. Geen band met burgers, alleen met wie betaalt en dat is de EU.

Nuuk | 01-06-22 | 18:50

Wir sind alle Berliner!

Patje | 01-06-22 | 14:37 | 1

Ik neem aan dat u refereert aan de uitspraak van J.F. Kennedy. Hij zei "Ich bin ein Berliner". Komt wel zo'n beetje op hetzelfde neer.

ChupaChupa | 01-06-22 | 17:39

Dat willen vechten wordt nauwkeurig bepaald door het afknijpen van de genoten soldij. Dat doet de regering dan ook, om daarna zogenaamd te kunnen klagen dat ze niemand kunnen krijgen. Het is gewoon bezuiniging om andere hobby's te kunnen financieren. Je laat je toch niet voor een appel en een ei verminken in een oorlog.

HogeNood | 01-06-22 | 14:35

"In het eindbeeld maakt het niet meer uit"

Maar het maakt mevrouw Ollongren al jaren 'niet meer uit'. Over welk onderwerp het ook gaat, ik denk dat als je met dit nare onsympathieke mens in discussie zou gaan, wat dan ook, dat ze uiteindelijk zegt "luister in het eindbeeld maakt het niets meer uit" en dan heeft ze nog gelijk ook. Als je bij het einde bent maakt niets meer iets uit tenslotte.

Dutchbeaurouge | 01-06-22 | 14:33 | 2

Zij lijkt me de ideale kandidaat voor een waardige opvolger van de "dan eten ze toch cake" meme.

elfenstein | 01-06-22 | 14:35

@elfenstein | 01-06-22 | 14:35: "S’ils n’ont pas de pain qu'ils mangent de la brioche!".
Het is te hopen voor deze moderne versie van Madame Déficit, dat haar hoogmoed niet op dezelfde manier ten val komt.

ChupaChupa | 01-06-22 | 17:46

In het Duits mogen schreeuwen als een kleine Hitler is dan wel weer leuk
'Wir werden diese Linie durchbrechen, gottverdammt!!'

Patje | 01-06-22 | 14:32

Kan niet wachten op Operatie Braadworst.

Duwbak_Linda | 01-06-22 | 14:30 | 2

Ik ga zoals altijd voor de Madonna wiz ze big Boobies.

elfenstein | 01-06-22 | 14:32

Dus tijdens WOIII mogen onze jongens straks onder Duits bevel en in Duitse uniformen aan het oostfront vechten ter verdediging van het grote EU rijk…

Mark zit te Dutten | 01-06-22 | 14:30 | 2

Op Sovjet-grondgebied.

bisbisbis | 01-06-22 | 14:47

De geschiedenis herhaalt zich niet maar rijmt wel..

LD69 | 01-06-22 | 14:47

Met de uitspraak "In het eindbeeld maakt het niet meer uit wie een Nederlands vlaggetje of een Duits vlaggetje op de mouw heeft.", laat die puntmuts goed zien dat ze er werkelijk geen ene reet van snapt!

5de colonne!

Tollebol | 01-06-22 | 14:29 | 1

Ze snapt het juist drommels goed, en dat is nu juist het enge.

mozaard | 01-06-22 | 14:37

Toch wel mooi hoor, Denemarken. Hier is vandaag in elk geval een referendum over het defensiebeleid. Helaas staat er op het formulier niet direct "voor deelname aan gemeenschappelijk EU defensiebeleid".

Het kon erger, zoals de eerste versie van het formulier: "stemt u Ja of Nee dat Denemarken meedoet aan de Europese cooperatie voor veiligheid en verdediging".

Op emoties spelen, want oorlog. Zijn ze overal wel wat goed in.

frankyw | 01-06-22 | 14:28 | 4

@elfenstein | 01-06-22 | 14:31: Een beetje aparte tekst, maar nu staat er op het formulier:

"Stemt u Ja of Nee voor Denemarken om deel te nemen aan de Europese samenwerking op 't gebied van veiligheid en defensie, door het EU defensie-akkoord (forsvarsforbehold) af te schaffen?"

Daaronder:
"(Voorstel voor een wet betreffende de deelname van Denemarkn aan samenwerken met Europa op het gebied van veiligheid en defensie door afschaffing van het 'EU defensie-akkoord')" - Defensieakkoord, ook wel genoemd.

Dat defensieakkoord (forsvarsforbehold, letterlijke vertaling is dan: defensievoorbehoud) is ooit een aparte/speciale wet geworden toen Denemarken bij de EU kwam. Nu, met de oorlog in Oekraïne, vinden ze het een mooi moment om dat af te schaffen. Komt goed uit, zo.

frankyw | 01-06-22 | 14:43

@frankyw | 01-06-22 | 14:43:
Heb me even verdiept. Dus rechts wil 't niet, geheel socialistisch-links-groen wil 't wel.
Jeg stemmer nej, usynlig.

elfenstein | 01-06-22 | 15:06

@elfenstein | 01-06-22 | 15:06: Haha klopt helemaal. De formulieren werden eerst lastig begrijpbaar gemaakt (net zoals in Nederland een tijd geleden). Na wat klagen hebben ze de tekst aangepast, nog steeds onbegrijpbaar.

Helaas lijkt het er op dat het e.e.a. afgeschaft wordt en er dus meer betalingen naar een nieuw EU Leger gaan komen. Denk dat Nederland volgt, zonder referendum dan.

frankyw | 01-06-22 | 15:14
▼ 1 antwoord verborgen

Sinds mijn opa wijlen geloof ik vooral in de ondergrondse.

mozaard | 01-06-22 | 14:28 | 2

Bij nalezen oogt dit zinnetje een beetje raar. Mijn opa zat in het ondergronds verzet en ik bedoel dus dat ik vooral vertrouw op de burgerstrijdkrachten en op het individu, mocht het ooit zover komen. (En vertrouwen in de levering van drones door Alibaba en in het Nigeriaans internetleger.)

mozaard | 01-06-22 | 14:35


Ach, aan "Werda" wordt "Sieg Heil" als antwoord toegevoegd.

Militairen hebben daar geen moeite mee.

Bolhoed | 01-06-22 | 14:25 | 1

Hier zeggen we altijd Heil Sigrid.

Super Vaagstra | 01-06-22 | 14:49

Aaaah weer een regiment samen met de Duitsers, paar opties voor de naam Landstorm, Viking , Niederlande…… de logos hebben we nog

Habe das Gewust | 01-06-22 | 14:25

Ik moest eigenlijk denken aan de belgen in de eerste wereldoorlog. De Vlamingen spraken geen woord Frans, en de officieren spraken geen woord Nederlands. Dat heeft nogal wat levens gekost (iets met ijzerbedevaart ofzo). Dat krijg je straks ook als de Duitsers in het Duits iets duiden, en de Nederlanders er weer geen flikker van begrijpen.
Of gaan we allemaal Engels praten (zoals Rutte....)

ParadiseLost | 01-06-22 | 14:24 | 6

Dat probleem signaleerde generaal Roméo Dallaire ook in Rwanda. Het verloop kennen we.

mozaard | 01-06-22 | 14:42

Duitsers spreken over het algemeen ook geen Engels.
Nur die Muttersprache.

ChalinaRosa | 01-06-22 | 14:55

@ChalinaRosa | 01-06-22 | 14:55:
Jongere generaties kunnen het wel hoor, die zijn wijzer geworden en zijn youtube gaan kijken ipv ZDF. Duitse neefjes kijken gewoon Linus tech tips etc... en spreken vloeiend engels.

elfenstein | 01-06-22 | 15:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Uiteindelijk zijn we allemaal Duits.

Duwbak_Linda | 01-06-22 | 14:24

We zingen toch 'ben ik van Duitsen bloed'. Nou dan.

DomuLuL | 01-06-22 | 14:23

Dat was toch eigenlijk al zo? Sowieso handig om een Europees leger te hebben. Scheelt een boel in de kosten en werkt veel efficiënter.

Theodorus.Goldbach | 01-06-22 | 14:20 | 8

Ja en wie gaat dat leger dan aansturen denk je? Eén of andere ongekozen klaplul of kudt uit Brussel die staat te trappelen om dat leger ergens te gaan inzetten zonder het ook maar aan iemand te vragen.

wilmeister00 | 01-06-22 | 15:03

Was jij ook niet diegene die zo snel mogelijk wilde intervenieren tegen Rusland? Ongeacht dat Rusland nogal veel kernwapens van vele gradaties heeft?

Al gesolliciteerd bij Defensie, of is het koppen van Russische munitie met bedenkelijke lading vooral iets dat anderen mogen doen?

quantumcollider | 01-06-22 | 15:40

Is van dezelfde strekking wat ik hier wel eens in de praktijk tegenkom.. duitse opdrachtgever, spaanse bouwer.. heel erg efficiënt.. wel humor.. en zeer goed voor de werkgelegenheid..

broervandenhollander | 01-06-22 | 15:51
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ik de dienstplichtige leeftijd zou hebben zou ik niet meer dit schijtland verdedigen. Vroeger nog wel. Bedankt deugers.

Tiscali-2 | 01-06-22 | 14:19

Dan hoop ik dat dat Duitse leger in een betere staat gaat verkeren dan de staat van de huidige door de heer A. Hitler opgeleverde Autobahnen nu verkeren.

Leptob | 01-06-22 | 14:18 | 1

En daarom kopen we dus allemaal SUV's. Duh.

elfenstein | 01-06-22 | 14:22

Ze zei ich schaffe das

SailingDuck | 01-06-22 | 14:18

Ik kan me nog goed herinneren dat een vlaggetje op de mouw wel degelijk uitmaakte, dat werd beschouwd als "beledigend" voor mensen met een migratie-achtergrond, zoals dat nu heet. Sterker nog, dat NL vlaggetje was een big deal, en leerlingen werden ervoor van school gestuurd ! (Not making this up !)

Asteroid-B612 | 01-06-22 | 14:18 | 2

Je bedoelt die drugsverslaafde kale gasten met bomberjacks?

Theodorus.Goldbach | 01-06-22 | 14:22

@Theodorus.Goldbach | 01-06-22 | 14:22: Nee, meer hippie achtige "alternatieve" types met kleding van de leger"dump" winkel.
Een woord waar ik nog steeds aan kan wennen, "dump" (betekent KAK).

Asteroid-B612 | 01-06-22 | 14:39

WO2 was Plan A.

Mr_Natural | 01-06-22 | 14:18 | 1

Welnee, slechts een onderdeel van het grote plaatje.

elfenstein | 01-06-22 | 14:20

Maar als je dan zegt dat het niet uitmaakt of je een Oekraïens of Russisch vlaggetje op je mouw draagt flipt mevrouw Ollongren weer wel. Terwijl dat toch een klein beetje de hele basis is onder al die extra miljarden die nu naar het leger gaan.

Maar goed, soevereiniteit is voor '66 hetzelfde als democratie: Leuk als het in je straatje past, maar net zo makkelijk te negeren als het je even niet uitkomt. En wie het niet met je eens is is een nazi of (mometeel) Poetin-vriendje.

TheEgg | 01-06-22 | 14:16

Zo'n vlag maakt inderdaad niets meer uit, uiteindelijk sterven we samen voor ongekozen EU leiders en oorlog ophitsers.

Reebensteeltje | 01-06-22 | 14:15

Heeft Ollongren dit met Duitsland overlegd en zeiden ze jawohl?

Madame Poitiers | 01-06-22 | 14:14

Ik vind dat we dan ook een Duits Nederlands voetbal elftal moeten krijgen.
Dat die zandhazen elkaar dan tweetalig af liggen trekken boeit me minder.

miko | 01-06-22 | 14:14

En die omvolking? Maar beginnen bij het nederlands-duitse leger? En daarna doorstoten naar België en Frankrijk? Of toch maar richting Moskou?
Niet vergeten hoor, er is een plan.

Schadenfreude | 01-06-22 | 14:13

Dat Europese leger is er niet om ons te verdedigen, want dat doet de NAVO al.
Dat leger is er om binnenlandse onlusten te dempen en kan bijvoorbeeld worden ingezet tegen de gele hesjes. Het is het operetteleger van Macron.
Als we daar geld in gaan steken, verzwakken we alleen maar de NAVO. Niet doen dus.

MAD1950 | 01-06-22 | 14:13 | 3

verzinsels

AntiZanicz | 01-06-22 | 14:34

Dat klopt. Nederlanse militairen zullen in eigen land misschien nog muiten als ze idiote orders krijgen. Het is veel makkelijker om een Franse divisie te laten optreden tegen Nederlandse burgers.

marcoplarco | 01-06-22 | 17:16

Toch nog achteraf eerherstel voor zij die dienden aan het oostfront. Historische wiedergutmachung, als me de pun vergeven mag worden......

slowpoke-htb | 01-06-22 | 14:12
-weggejorist en opgerot-
zzxxccvv | 01-06-22 | 14:11 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

..... en is ook nog zoiets als stikstof. Vreemd, daar hebben ze In Duitsland helemal geen last van.

[[[Mad.doC]]] | 01-06-22 | 14:11

Jammer dat niet even de link word gelegd tussen dit en de jonkvrouw's WEF speech.

Wilde Slechtdoener | 01-06-22 | 14:11 | 1

Waar ging die over?

Bataafje | 01-06-22 | 15:31

Nederland is toch al een economische provincie van Duitsland. Misschien beter om Nederland op te laten gaan in Duitsland. Misschien dat we dan ook beter Duits leren.

thanseeuwen | 01-06-22 | 14:09 | 4

Ik ben voor. Alleen al om de goedkopere drank en auto’s.

Plaque-doctor | 01-06-22 | 14:14

@Mark van Leeuwen | 01-06-22 | 14:12: lachwekkend, eerder Beieren of NRW

AntiZanicz | 01-06-22 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

goed idee, kan er gelijk een flinke bom op Moskou en die anderen russische steden, dat zal ze leren en mochten ze iets terug willen doen kan US mooi inspringen.

skylos | 01-06-22 | 14:09

Dan hoeven "de onzen" ineens niet meer pang pang te roepen. Dat is vooruitgang!

JanVergoor | 01-06-22 | 14:09

Vechten voor Nederland? Ik vraag wel snel asiel aan in Somalië voor gratis plaggenhut en wasvrouw.

2voor12 | 01-06-22 | 14:09

Nederland had na de oorlog gewoon een Duitse provincie moeten worden, dat had zo veel ellende gescheeld, we hadden nu goedkoop bier en goedkope benzine gehad, sigarettenautomaten op elke straathoek, 200+ op de A2, roken in de kroeg, geen Mark Rutte.....

elfenstein | 01-06-22 | 14:09 | 13

En heel veel Turken en nog veel meer kuilen op het strand.

Lochos | 01-06-22 | 14:40
▼ 10 antwoorden verborgen

NL-DE, dan PT-SP, vervolgens FR-IT, welke volgt? PL-CH?

VoltaireJohn | 01-06-22 | 14:09 | 1

A-H
euhm..., Oostenrijk-Hongarije

Lu_Tze | 01-06-22 | 14:21

Zijn we er toch ingetuind.

Keutels | 01-06-22 | 14:08

Dus pang pang, word auw auw? gelukkig hebben we nu een minister van defensie met jarenlang legerervaring.. was de rang nu generaal of maarschalk ? zin in een potje stratego nu.. niet de vlag in je zak stoppen he..

broervandenhollander | 01-06-22 | 14:08 | 1

mininsters zijn hier altijd burger. Al decennia. Alleen in dictaturen zie je generaals als ministers. U bent duidelijk niet in dienst geweest. Er wordt nergens pang geroepen. het is een media spinsel van Pechtold.

AntiZanicz | 01-06-22 | 14:32

Er is nu oorlog, Poetin is 69 jaar oud.

Minister van Defensie doet bestellingen met een levertijd van tien tot vijftien jaar.

Moet ik dit nog uitleggen?!

Feynman | 01-06-22 | 14:07 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Het Europese leger is niet ter verdediging van buitenaf maar als middel tegen het Europese volk.

davidhasseltoff | 01-06-22 | 14:06 | 4

Exact. Het Europese leger moet er komen om de dictatoriale EU werkelijke daadkracht te geven. Tegen ons, de schadelijke, racistische, nationalistische, vervuilende en viraal besmettelijke CO2/N² voetprintende klimaatvernietigers.

keestelpro | 01-06-22 | 14:09

Helemaal mee eens. U wordt straks eronder gehouden door Oekraïners, Duitsers etc. Verstaan toch geen Nederlands, dus je hoeft ook geen goed gesprek of waarschuwing te verwachten.

Isan | 01-06-22 | 15:32
▼ 1 antwoord verborgen

De derde wereldoorlog wordt op een sluwe manier gestreden.
Europaatje veroveren v2.0
Wie het ziet die ziet het en krijgt van de NPC's het predicaat complotdenker.
Maar is het nog een complot als het simpelweg beleid is?

keestelpro | 01-06-22 | 14:05

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen