Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland loopt HOPELOOS achter met gasopslag

Grafiek van De Dag

Social

Landgenoten. Prep uzelf voor een barre winter, want Uw Overheid doet weer eens niets om u warm te houden. Nederland staat weer eens achteraan als het gaat om de voorbereiding op een barre winter. Het Gele Lijntje, dat zijn wij. En als het zo doorgaat is het gas al begin november op, en wordt uw energierekening drie keer zo duur, mag u nog maar 1 x per maand douchen en gaan OZB en parkeergeld weer omhoog. Wij kennen inmiddels verhalen* van mensen die met een bakfiets en een accu-kettingzaag de bossen intrekken om de personal houtvoorraad 2023 op 115% te brengen. (*waar gebeurd)

Reaguursels

Inloggen

1 juli gaat voor, tot nu toe dan, voor een half jaartje de BTW op energie omlaag naar 9%.
Dat verschil van 12% wat we financieel gaan 'besparen' hebben ze in Den Haag het eerste half jaar al dubbel en dwars binnen geharkt op de hoge energie prijzen.

NLgaatnaardeklote | 27-05-22 | 20:30

Valt me tegen van je, Pritt. De energie wordt drie keer zo duur, maar neem van mij aan dat ze de energierekening gratis blijven versturen tot je ophoudt met betalen.

Hollandmix | 27-05-22 | 20:03

Het geld is niets meer waard en het gas op.
Twee d66 dossiers.
Nieuw leiderschap.

zokanhetookja | 27-05-22 | 18:43

Dat wordt bibberen in Groningen

Tjemig | 27-05-22 | 17:49

Als onze regering over de Sahara zou gaan, was er binnen vijf jaar een zandtekort.

Leffe Blonde | 27-05-22 | 17:11

Er zou toch verplichte vulling komen desnoods met onteigening?
Zijn de juristjes weer bang op een ministerie?
Hoe dan je hebt een extreem duidelijk maatschappelijk belang.
En al zou je het verliezen dan betaal je Gazprom maar een tegemoetkoming. Altijd nog beter dan geen gas

Shoarmamasutra | 27-05-22 | 16:37

Expres krapte genereren zodat men nog sneller overgaat op de warmtepomp.

Acidstain | 27-05-22 | 16:26

Nederland heeft zelf gas zat. Liggen hier voor mijn deur hele velden die niet eens worden benut.

Theodorus.Goldbach | 27-05-22 | 15:05

Als we onze voorraden nu vullen, moeten wij dan in geval van nood deze delen met andere landen. Onze buffers zijn EU buffers, let's go Rutte.

Het Noorden | 27-05-22 | 14:56

"Onze peer's". Wie of wat zijn dat nu weer?

Thuinman | 27-05-22 | 14:14 | 2

Kweenie, ik wil geen appels met peers gaan vergelijken

Shoarmamasutra | 27-05-22 | 16:34

Toffe peers?
Geschikte peers?
Als het maar geen gebakken peers zijn

naglfar | 27-05-22 | 18:38

Ja, die is wel een gokje met mogelijk shutdown van een flink stukje industrie deze winter, om genoeg voor verwarming van huizen over te houden.

hotmint | 27-05-22 | 14:07 | 3

Precies, bloemen, groente en fruit in kassen produceren is zó 20e eeuw!

Ray Skak | 27-05-22 | 14:26

Hopen op een flinke winter, anders blijven ze in Den Haag oliedomme besluiten nemen.

Harry.Langezwaal | 27-05-22 | 16:47

Ach die industrie en agribusiness, waarom zou je werken aan een gezonde betalingsbalans als je ook geld kunt printen

HD50 | 27-05-22 | 17:05

Het zijn nietszeggende grafieken omdat het om relatieve getallen gaat ipv echte volumes . Dus Nederland kan meer gas hebben opgeslagen dan Polen maar Polen kan minder opslagcapaciteit dan Nederland en lijkt dus voller

JeanDragage | 27-05-22 | 14:00

Wie heeft er gas nodig met biomassa netjes onder een afdakje

WellusNietus | 27-05-22 | 13:59

Meer electriciteit verslindende datacenters, dat was ook zo’n mooi plan tegen de werkloosheid in Dronten.
Het kabinet zou geen visie hebben?
Het is alleen de verkeerde visie.

Analia von Solmsch | 27-05-22 | 13:27

Het lijkt heel simpel. De overheid hoeft later niet de hoge prijzen te betalen. Dat moeten de consumenten. En dat zal partijen als VVD en D'66 een rotzorg zijn

batvoca2 | 27-05-22 | 13:21

Wij schijten hier in een tank.
Hopelijk voldoende om de kachel aan te zetten in Oktober.
Dat wordt vaker Chinees of bruine bonen eten.

Ruimedenker | 27-05-22 | 13:18

Ik zie overal van die houtstropers in de bossen. Telkens weer. Hondsbrutaal, dat wel.

Wat gasopslag betreft is er nog een gat onder het bodemoppervlak te vullen in Groningen, te beginnen bij Slochteren denk ik zo. Gratis ideetje.

mozaard | 27-05-22 | 13:14

Niks aan te doen. "Het overkomt ons", want we hebben hier geen regering.

Schmalz | 27-05-22 | 13:04

Ach we hebben een hele grote opslag in Groningen maar die noemen we voorraad. What's in a word? Ik schat de vulgraad daarvan op minstens 1000%.

Joris Beltsin | 27-05-22 | 12:55 | 1

alleen jammer dat die voorraad richting oosten verdwijnt wegens een of ander achterlijk contractje dat ze in den haag vergeten waren.

dumbfarmer | 27-05-22 | 14:53

Verloopt allemaal volgens plan. Brussel wordt dadelijk verantwoordelijk voor inkoop/opslag van gas. Je weet wel meer EU.

Nu ik dit schrijf besef ik mij gelijk waarom het voor Brussel zo belangrijk is om Oekraïne er bij te hebben.

nospuntnl/l/2422666

NLgaatnaardeklote | 27-05-22 | 12:54

Gas opslaan? Welnee... we hebben toch genoeg gas in de grond zitten in NL? Groningers, verstevig uw huis (met uw eigen geld) nu het nog kan.

Hanneske | 27-05-22 | 12:53

Je mag alles vergelijken hoor Visser, weet niet of dit echt veel zin heeft. Polen heeft een heel ander gas distributie netwerk in vergelijking met NL (en het 'peer' noemen??)

leofromrotjeknar | 27-05-22 | 12:46 | 2

De Polen hebben knarsetandend een wurgcontract met Vikingen gesloten en die hoeven zich even niet zo druk meer te maken. Belangrijker: waar staat Duitsland inmiddels?

Joris Beltsin | 27-05-22 | 12:57

@Joris Beltsin | 27-05-22 | 12:57: Ik geloof dat de Spiegel op hun website zo'n grafiekje heeft, maar weet het niet zeker. Dat is deels uit luiheid maar ook ihkv sws niet kunnen linken dus je moet zelf even checken..

anja | 27-05-22 | 13:26

Ik kwam deze tweet tegen "De Gasunie heeft twee drijvende LNG-installaties gehuurd die in de Eemshaven komen te liggen en de Shell is bezig met een uitbreding van hun LNG-terminal op de Maasvlakte. Dat kost tijd. Dus niet zo negatief zijn." Maar dat komt GeenStijl waarschijnlijk niet zo goed uit. Het moet NU goed zijn.

Wiezewalakristalix | 27-05-22 | 12:43 | 2

Goh, dat maakt het totaal van de Gasunie zo'n 8 milliard kuub! da's ongeveer 2 wintermaanden! (als ze helemaal vol zouden zitten, natuurlijk)

ParadiseLost | 27-05-22 | 12:55

Weet jij waar de LNG vandaan moet komen? Daar is namelijk nog helemaal niet genoeg van.
Bovendien, de LNG terminals worden met garanties van onze overheid aangelegd dus het kost sowieso een behoorlijke duit.

Barre_de_k | 27-05-22 | 13:17

In Nederland vullen we de gasopslagen op een inclusieve wijze, en ja, dat duurt langer.

Rhenium | 27-05-22 | 12:43

Gasopslag en de vulling hiervan is toch in Russische handen? Dat heeft NL zo gewild dus is het goed zo........

Galvez | 27-05-22 | 12:38 | 2

Overigens, waar is het Spaanse lijntje in de grafiek?

Galvez | 27-05-22 | 12:38

Deels in handen van Gazprom, deels in handen van Taqa uit Abu Dhabi.

ParadiseLost | 27-05-22 | 12:46

Wellicht was het goed geweest om, naast de algemene opmerking dat de overheid de schuld heeft, ook te vertellen waarom de opslag zo laag is.

De overheid in Nederland heeft de gasopslag geliberaliseerd. Dat betekent dat de ruimte verhuurd is aan handelaren (die speculeren op het verschil tussen de zomer en winter prijs) en leveranciers (als buffer voor hun lever-verplichting). Het prijsverschil tussen zomer en winter was de afgelopen tijd onvoldoende om de huur te betalen, dus handelaren bleven weg. Energieleveranciers proberen juist goede sier te maken met fossiel-vrij zijn. En daarnaast staat voorraad natuurlijk als dead-asset op de balans en zijn aandeelhouders daar niet blij mee. Dus daarom is er in Nederland minder opslag.

Daarnaast is er nog een grappige bijkomstigheid van de liberalisatie. Zo'n 40% van het Bergermeerreservoir is verhuurd aan Gazprom.

Leve de liberalisatie, zoals die is doorgevoerd door de achtereenvolgende VVD kabinetten!

ParadiseLost | 27-05-22 | 12:21 | 1

Liberalisering en een terugtrekkende overheid begon al met paars. Vvd+d66+PvdA. De neoliberale coalitie die alles lekker op afstand wilde zetten zodat ze niet meer zo veel hoeven te regeren en de "markt" het wel zou regelen. Niet dat het cda later ok maar enige liberalisering heeft teruggedraaid.

Barre_de_k | 27-05-22 | 13:20

Dat is wel een beetje de trend. Vooruitkijken dat is niet echt wat de kabinetten Rutte doen.
Brandjes blussen en steeds in crises verzeild raken lukt een stuk beter. Het overkomt de kabinetten Rutte eigenlijk steeds.
Het enige wat Rutte dan wel kan is sms-jes, e-mails en andere documenten kwijtmaken die mogelijk problemen gaan opleveren. Als het om machtsbehoud gaat is het immers verstandig vooruit te kijken, dan wel.
Dan ga je toch steeds vaker denken, het gaat om machtsbehoud en niet om het gemeenschappelijk belang. Gelukkig heb ik geen gasaansluiting. Echter, dat garandeert ook geen warme winter. Want het elektriciteitsnet wordt steeds onstabieler door klimaathysterie. Gelukkig is Poetin er nog als ultieme zondebok. Alsjeblieft, een gratis spin voor de beeldvorming. Beeldvorming is immers het meest belangrijk.

ratelaar | 27-05-22 | 12:10 | 1

Hey, als we maar genoeg beeldvorming van de gasopslag maken dan doen ze vanzelf wel iets dat de beeldvorm-technische goed overkomt.

Barre_de_k | 27-05-22 | 13:21

Misschien kunnen we nog wat kolen kopen bij de Polen?

Harry.Langezwaal | 27-05-22 | 12:09

Vooruit Robbie, geef hem es van Jetje!

Schriever | 27-05-22 | 12:08

Laatste hersenscheet die van van de week van robje j. las, was voorsorteren op verplichte zonnepanelen.

Zou het allemaal toch bewust zijn?

GKJP | 27-05-22 | 12:04 | 5

@Kaas de Vies | 27-05-22 | 12:27:

Verwarmde zonnepanelen?

GKJP | 27-05-22 | 12:38

Leuk alle huizen vol zonnepanelen, die vervolgens uitschakelen omdat het net het niet aankan.

usb stok | 27-05-22 | 12:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Zolang de Nederlander keer op keer op keer na een beetje morren zijn portemonnaie trekt en braaf de rekening van wanbeleid betaald, terwijl hij zich goed meent te moeten voelen door elke vier jaar het kruisje bij het gewenste plekje te zetten, zal het welzijn van diezelfde Nederlander geen prioriteit hebben bij de mensen die hij kiest en lachen die laatsten zich kapot.

Gladiator Fap | 27-05-22 | 12:02

Gaskraan in Groningen zal bij een strenge winter weer verder open moeten.

Diederik_Ezel | 27-05-22 | 11:56 | 1

Of minder dicht, het is maar net hoe je het bekijkt want de afname van gaswinning is vooral opgelegd vanuit aardbevings- en milieuoogpunt. Er zit namelijk nog steeds een behoorlijke hoeveelheid gas in de grond.

Barre_de_k | 27-05-22 | 12:03

Elke dag naar de kroeg is goedkoper, hoef je thuis niet te stoken. Wel beginnen bij de kantine van je plaatselijke sportvereniging om te douchen.

NLgaatnaardeklote | 27-05-22 | 11:55 | 1

Goedemiddag, Nederland gaat naar de kloten.

Barre_de_k | 27-05-22 | 12:03

Ideologisch (extreem) links vind het wel prima: mensen die gas gebruiken verdienen niet beter dan in de kou te zitten.

hetmoetdanmaar | 27-05-22 | 11:54

Past allemaal in "het plan".

(groningse) Gasvoorraden verkopen aan Duitsland en Italie, hier door de kraan zo ver mogelijk dichtdraaien waardoor je in ieder geval het gas kan blijven leveren aan Duitsland en Italië terwijl je via de MSM blijft brengen dat aardbevingen e.d. de schuld is van het gasgebruik van laag en midden inkomens, terwijl deze uitsluitend van Russisch gas gebruik mogen maken.

Zodoende kan je lekker Politiek bedrijven over leugens terwijl de groene lobby met zonnepanelen, windmolens en teringherriemakende warmtepompen die maar werken in 1 van de 9 huizen in NL (officieel onderzoek) door kunnen blijven gaan met extraveel subiside.

Ondertussen hou je stil dat het zuinige, goede, hoog-calorische gas van Groningen naar Duitsland en Italië gaat voor een habbekrats en niet naar de NL huishoudens terwijl je +/- 13 generaties heel NL nog kan voorzien van dit gas als je deze niet zou exporteren.

Heerlijk hollands weer.

LangeTijdGeleden | 27-05-22 | 11:52 | 1

Groningen heeft juist laag calorisch gas, waardoor het LNG aangelengd met stikstof het net in moet, en die stikstoffabriek is nog niet af ….

Analia von Solmsch | 27-05-22 | 13:21

Geen barre winter hier hoor. Hier pruttelt een warmtepompje wat u de afgelopen jaren zo kut heeft gevonden.

flame_me | 27-05-22 | 11:51 | 6

Ooooh, 25k in plaats van 40k. Doe nog maar een kapseltje,

Lorejas | 27-05-22 | 12:20

@flame_me | 27-05-22 | 12:06:
We zien andere, logischere oplossingen.
25k is veel geld, dat heb ik in mijn leven nog nooit achter de hand gehad.
Ik ben jaarlijks 2100 euro aan gas en electriciteit kwijt, dus heb ik een terugverdientijd van 12 jaar. Terugverdientijd van geld dat ik niet heb, om er pas wat op te verdienen als die 150 euro per maand een heel stuk minder waard zijn door inflatie?

No way dat dat een rendabele casus is om mijn huishouden "groener" te krijgen.

Nederlands aardgas en kerncentrales, daar moet het vandaan komen, daar heeft dit land de infrastructuur voor en dat is de verantwoordelijkheid van een fatsoenlijk vooruit regerende overheid.
Daar betaal ik ze voor.

WasHetMaarMakkelijk | 27-05-22 | 12:20

@flame_me | 27-05-22 | 12:06: "gewoon ff offerte aanvragen en 25k neerleggen"
En hoeveel mensen hebben zo even 25k te besteden denk je?

naglfar | 27-05-22 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben meer dan genoeg gas in voorraad. In Groningen wel te verstaan. Gratis ook nog.

Dickie1908 | 27-05-22 | 11:49 | 1

Nee hoor, dat wordt allemaal opgepompt en geëxporteerd naar Duitsland en Italië voor een habbekrats.
Of denkt u dat dit gas uitsluitend gebruikt wordt voor NL huishoudens? Ha.

LangeTijdGeleden | 27-05-22 | 11:55

Ander relevant plaatje dat aangeeft dat er helemaal niet genoeg gas wordt aangeleverd in west Europa om het Russische gas te vervangen. Gaat nog een duur grapje worden.
mobile.twitter.com/BM_Visser/status/1...

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:47

Doe es niet zo onnozel. Túúrlijk is dit met voorbedachte rade. Om windmolenparken in de polder, op zee, op de Wadden en in de Natuur te rechtvaardigen. De budgetten voor Groen Stroom subsidie zijn tegenwoordig groter dan wat de Olie-Industrie kan ophoesten. Ten minste, die conclusie trek ik hier uit.

Sans Comique | 27-05-22 | 11:44 | 2

Tegenwoordig worden windparken niet meer gesubsidieerd door geld aan ontwikkelaars of producenten te geven, HKZ was het eerste subsidieloze offshore windmolenpark ter wereld. Tegenwoordig bieden ontwikkelaars op kavels om er te mogen ontwikkelen, dus de windmolens zelf draaien niet meer op subsidie.
(Subsidie bestaat wel nog indirect door de aansluiting op zee te regelen, maar dit is infrastructuur die mijns inziens prima door de (semi-)overheid te regelen).

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:51

En waarom.zouden ze dat dan willen rechtvaardigen? Geilen ze op die grote palen?

Shoarmamasutra | 27-05-22 | 16:44

Om iedereen aan de warmtepomp te krijgen moet de behoefte gecreëerd worden als die er niet is. Zo doe je dat dus. Door op typische haagse wijze alles op z'n beloop te laten en zeggen dat het niet anders kan. Regeren heet zoiets.

Deflatiemonster | 27-05-22 | 11:43 | 1

Een warmtepomp die loopt op gas , de grootste bron van de elektriciteitsproduktie, (60 / 70 %) mede door het stupide besluit om de kolencentrales uit te faseren en kernenergie niet op te starten.

Zwizalletju | 27-05-22 | 12:18

Ons kabinet treedt doortastend en krachtdadig op wat de roepers langs de zijlijn ook roepen.

thanseeuwen | 27-05-22 | 11:43

Onze leiders wachten liever tot mensen in de kou zitten, en dan gaan ze voor de hoofdprijs gas inkopen.

usb stok | 27-05-22 | 11:43

Dat is typisch Nederlands beleid.
Niemand mag iets doen dat afwijkt van het afgesproken beleid.
Tot de boel volledig escaleert.
En dan gebeurt er alsnog niks.

Osdorpertje | 27-05-22 | 11:41

Als het een elektrische bakfiets is dan kun je daar toch geen bezwaar tegen hebben?

Verbandmeester | 27-05-22 | 11:40 | 2

Je bedoelt een Stint?

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:52

Dat ding gaat ' s avonds weer aan de lader, als de zon uitstaat. Dus lekker verse kolenstroom

Shoarmamasutra | 27-05-22 | 16:45

Nou en? We gaan immers toch van het gas af. *tralala, mooi weer*

Duwbak_Linda | 27-05-22 | 11:39

Gemeenten slagen er niet in een alternatief voor Russisch gas te vinden
Orla McDonald 26 mei 15:30 (FD)

Energiebedrijven sluiten vanwege de hoge gasprijzen nauwelijks nieuwe contracten af. Dat is een probleem voor de 120 gemeenten, die voor 10 oktober hun gascontract met het Russische Gazprom moeten verbreken. Zitten ze straks in de kou?

In het kort
-Het EU-sanctiepakket verbiedt contracten met Gazprom per 10 oktober.
-Ongeveer 120 van de 344 gemeenten in Nederland zijn klant bij Gazprom.
-Jarenlang was het Russische staatsbedrijf de goedkoopste leverancier.
-Energiebedrijven geven nauwelijks nieuwe contracten uit in deze risicovolle gasmarkt.
-Nederlandse gemeenten met een energiecontract bij het Russische gasbedrijf Gazprom lukt het niet een andere leverancier te vinden. Volgens het Europese sanctiepakket moeten gemeenten met een Gazprom-contract dit voor 10 oktober opzeggen, maar het aanbod aan nieuwe leveranciers is door de hoge gasprijzen extreem schaars.

Eind april kondigde minister voor Klimaat Rob Jetten (D66) deze sanctiemaatregel aan. De meeste van de ongeveer 120 Nederlandse gemeenten met een Gazprom-contract schrijven deze en komende week een aanbesteding uit voor een nieuwe energieleverancier. Maar nu is al duidelijk dat dit voor veel gemeenten een heilloze zoektocht is. Als er geen nieuw contract komt, heeft dat direct gevolgen voor de verwarming van publieke gebouwen zoals gemeentehuizen, zwembaden en musea.

Lees het volledige artikel: fd.nl/politiek/1440479/gemeenten-slag...

Zwizalletju | 27-05-22 | 11:37 | 5

@Frau Merkel | 27-05-22 | 11:45: Nu durf ik niet meer te vertellen wat ik doe. Nou, bedankt maar weer hoor.

Ichneumonidae | 27-05-22 | 11:50

Het mooie is natuurlijk wel dat zodra ambtenaren op gemeentehuizen er last van beginnen te krijgen ons Robje vrij snel in de hoek staat waar de klappen vallen. Burgers maakt geen reet uit, maar die ambtenaren joh! (die niet warm worden van hun inspanningen onder werktijd omdat ze nauwelijks werken)

BekiekUtMoar | 27-05-22 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

En zoals gewoonlijk wordt iedereen weer VOORGELOGEN.

Nederland heeft alle gasopslag verkocht aan, hou je vast, ja, ja, GAZPROM

Je grootste risicopartner waar je niet van afhankelijk wil zijn, daar doe je zaken mee. En o, o, wat een toeval, heeft Gazprom heel de gasvoorraad leeg laten lopen.

Maar de mensen in onze overheid hebben hier een heel goede reden voor : ze zijn namelijk ontzettend dom

Rest In Privacy | 27-05-22 | 11:36 | 8

@Gladiator Fap | 27-05-22 | 12:06: Het is eerder dat het ze niet interesseert omdat wij toch alles betalen.

Rest In Privacy | 27-05-22 | 13:03

@Verbandmeester | 27-05-22 | 11:42: Nou kloppen de getallen hier niet meer. "Ruyikbaar" schrijft 40% en alleen van Bergermeer? Hoe zit dat nou? Hoeveel is van Gazprom? En heeft Gazprom dat bewust laten leeglopen om ons afhankelijk te maken?

Rest In Privacy | 27-05-22 | 13:04

Ik weet dat gewlon uit de krant dus ben ik dan voorgelogen?

Shoarmamasutra | 27-05-22 | 16:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Accuzaag, tssk, een echte vent heeft er een op benzine.

knutsel_ | 27-05-22 | 11:36 | 3

ik heb alles op benzine, de grasmaaier, bosmaaier en de bladblazer. Krijg ik hier deugpunten voor?

pibasso | 27-05-22 | 11:44

Een echte vent gebruikt een zaag op spierkracht.

matatwork | 27-05-22 | 12:00

@matatwork | 27-05-22 | 12:00: In je eentje een boom omzagen op spierkracht. Oké het kan...
*enfin, drie weken later*

knutsel_ | 27-05-22 | 12:15

Even ter herinnering wat afgelopen 1 april al was gepubliceerd door de Europese commissie. Russiche energie is trouwens een eufemisme voor Russische olie en gas:
"It has recently come to light that environmental organisations operating within the European Union have, to a large extent, been a cover for Russian lobbying aimed at weakening the EU economically and making Member States dependent on Russian energy resources."
www.europarl.europa.eu/doceo/document...

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:34

Maar wat betekent "volledig gevuld"? Gewoon de opslagen die er zijn? Want dat zegt dan niet veel over de hoeveelheid. Stel dat Polen 1 gastankje heeft van 40 liter, dan snap ik dat ze die volledig gevuld hebben.

John McClane | 27-05-22 | 11:34 | 2

Scherp!

Kapitein Sjaak Mus | 27-05-22 | 11:36

Volgens mij krijgen de Polen veel gas uit Noorwegen.
Maar inderdaad, dit zegt niets over de absolute hoeveelheid gas op voorraad.

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:54
-weggejorist-
JJMS | 27-05-22 | 11:33 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

1x per maand douchen?
Meen je dat nou, Stift?
Met Pasen ben ik al in bad geweest.
Moet dat nou alwéér?

Kapitein Sjaak Mus | 27-05-22 | 11:30 | 2

In bad?!?!?!!?!?! Verspiller!!
Weet je dat je wel 5x kan douchen t.o.v. 1x badderen?

BekiekUtMoar | 27-05-22 | 11:51

@BekiekUtMoar | 27-05-22 | 11:51: Maar dat bad daar kan de hele familie in, zelfs de buren nog, een na ander. En je kunt het laten staan en er je toilet mee doorspoelen, afwas doen, plantjes water geven.

Met_baard | 27-05-22 | 12:11

Dit wordt bewust gedaan om ons aan de warmtepomp te krijgen. Stelletje teringleiers.

rman | 27-05-22 | 11:28 | 3

Ik betaal op dit moment met een gehuurde warmwaterboiler 50 euro per maand aan gas en stroom. Plus 20 euro voor de huur van de boiler zelf. Als ik op marktplaats voor een paar tientjes een nieuwe warmwaterboiler koop en dat huurcontract opzeg nog maar 50 euro per maand dus. Als ik een warmtepomp neem betaal ik ruim twee keer zoveel aan alleen stroom (!). Plus voor een beetje rendementspomp ben je heel snel 12K kwijt. Ik ben toch zeker gekke henkie niet?

JJMS | 27-05-22 | 11:41

@JMS
Gekke henkie hier. Tenminste zo werd ik jaren geleden ook genoemd. Energierekening 0 euro. Besparing 2K per jaar. In huidige omstandigheden waarschijnlijk 3K per jaar. Mag u uitrekenen hoe lang het duurt voor gekke henkie hier alles heeft terugverdiend (was inderdaad 12K voor de WP en 10K voor 33 zonnepanelen). Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Vanaf 2014 had iedereen beter moeten weten aangaande Rusland.

flame_me | 27-05-22 | 11:58

@flame_me | 27-05-22 | 11:58:

U is de maat der dingen? Ik heb door omstandigheden (oud huis) ruimte voor 10 panelen en in een goed jaar heb ik die dus alleen liggen voor die warmtepomp. Een zonneboiler is voor mij wel interessant.

JJMS | 27-05-22 | 12:06

De gasopslag Bergermeer, de grootste in Nederland, is eigendom van een commerciële partij die het verhuurd aan bedrijven die behoefte hebben aan opslag. Zo kunnen die gas inkopen als de prijs laag is, om dat vervolgens te gebruiken als de gasprijs hoog is.
Een groot deel van de capaciteit is verhuurd aan Gazprom, die daar vorig jaar - verrassing - helemaal geen gebruik van hebben gemaakt (maar natuurlijk wel netjes voor hebben betaald). Omdat de opslag geprivatiseerd is, heeft de Nederlandse regering daar niets over te vertellen.

Leon Tosti | 27-05-22 | 11:28 | 4

Prima idee van de overheid, gewoon de markt zijn werk laten doen. Robje heeft het te druk met stikstof opvegen.

WasHetMaarMakkelijk | 27-05-22 | 11:47

@WasHetMaarMakkelijk | 27-05-22 | 11:49:
Dit is wat je krijgt me champagne PvdA'ers, subsidiegraaiende VVD'ers, en goddeloze CDA'ers. Om over de rest van het soepie in de tweede kamer nog te zwijgen.

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:57
▼ 1 antwoord verborgen

De Belgen en Fransen lachen ons landje uit jonguh, zelfs met zo'n Waals-Vlaamse-Brusselse coalitie met drie regionale deelregeringen waardoor nooit iets lukt en Vlaanderen alles moet betalen omdat de Walen alles moesten betalen toen er nog kolen waren, presteren ze nog beter dan La Hollande Pays Bas.

Ben ik blij dat ik gratis wegwerppallets kan krijgen en gratis houtkachel stook. En ik tank benzine in de Bels, gisteren 24 cent per liter goedkoper. Alle bekeuringen die ik ooit kreeg verdien ik zo terug. Ik neem zonnecellen voor gratis stroom. Van de winter zit ik er gratis lekker warmpjes bij en gratis stroom voor het koude bier!

VolgendjaarkrygikAOW | 27-05-22 | 11:27 | 2

Zonnecellen, zo, zo.
Doe maar ruig klimaatdrammer.

Barre_de_k | 27-05-22 | 11:37

En dan gaat je AOW volgend jaar ook nog omhoog

Baksteenbakker | 27-05-22 | 11:37

Dan flikker ik gewoon nog wat extra hout in de kachel

pibasso | 27-05-22 | 11:41

Ja, want het weermodel van de eerstvolgende 24 uur al feilloos zonder fouten voorspellen is al niet makkelijk (die regen van vannacht was niet aangekondigd!), dus wat het weer dan over 9 maanden gaat worden moet dan een eitje zijn, he?

Met_baard | 27-05-22 | 12:06

@Met_baard | 27-05-22 | 12:06: Zo maken ze de seizoensverwachtingen. Dit model draait constant , dikt het in naar een maand en er klopt meestal helemaal niks van. Dit was natuurlijk een grapje.

Zwizalletju | 27-05-22 | 13:10

Ach in december heet het weer, " met de kennis van nu" of " We hebben hieruit geleerd voor de volgende keer" of nog andere kutsmoezen. Dan komt een oplossing waar de regering weer veel aan gaat verdienen.

jan huppeldepup | 27-05-22 | 11:26

Bewust schaarste creëren.
Héél goed om de burger een bepaalde kant op te duwen, namelijk het aanschaffen van een warmtepomp, zonnepanelen en elektrische auto's.
Zo haal je het doel wel.

DeKees | 27-05-22 | 11:26 | 2

Alles verloopt volgens plan. Blijkbaar is besloten dat alles naar klote moet en iedereen zo snel mogelijk failliet moet gaan. You will own nothing, en we zijn hard op weg.

4HoogAantWater | 27-05-22 | 11:31

Man die warmtepompen hebben al een jaar levertijd wat moet je dan gaan zitten drukken

Shoarmamasutra | 27-05-22 | 16:49

Môgge Pritt.
Als ik het koud krijg, mag ik dan bij jou?
Ik heb zelf namelijk geen houtkachel.

RickyLaRue | 27-05-22 | 11:22

Bij de verbouwing van het Binnenhof komt genoeg hout beschikbaar om een behoorlijk tijdje te kunnen stoken.

Frau Merkel | 27-05-22 | 11:21

Een tekort met daar aan hangende problemen zijn een handig tooltje om het groene narratiefje prio te geven toch?

NiCeY | 27-05-22 | 11:19

Brazilië is aan de andere kant van de wereld. Het AD ziet de problemen direct voor de deur niet en deugt liever vanwege een ANP berichtje.

Frau Merkel | 27-05-22 | 11:22

Lol en dan kijk je onderaan het artikel en zie je gewoon een typische braziliaanse man. Maarja de zwarten hebben weer een nieuw slachtoffer nodig he.

usb stok | 27-05-22 | 11:28

Ik laat mij omscholen tot kolenboer

Ridde Rogter | 27-05-22 | 11:17 | 2

Rode kool of boerenkool?

Kapitein Sjaak Mus | 27-05-22 | 11:32

@Kapitein Sjaak Mus | 27-05-22 | 11:32: Nat King Cole

Ridde Rogter | 27-05-22 | 11:55

* Aandelen deodorant en eau de cologne nemen gaat.
Als we nog maar eenmaal per 4 weken mogen douchen gaat iedereen daar zeker hun vervelende prutluchtjes mee vervagen, zoals in de tijd van Marie Antoinette, toch?

Met_baard | 27-05-22 | 11:15 | 2

Gewoon koud douchen. Is sowieso beter voor je gezondheid.

DulleGriet | 27-05-22 | 11:34

@DulleGriet | 27-05-22 | 11:34: Dan heb je mijn koud water nog niet uitgeprobeerd. Omdat ze ten tijden dat mijn appartement is aangelegd niet deden aan isolatie van buizen door de vloer, komt alle koude water met de temperatuur van een vrieskist uit de kraan. Je bent echt wel blij hoor als daar wat lauws tussen zit.

Met_baard | 27-05-22 | 12:02

haha, dit komt me bekend voor.
Heb in de bosachtige tuin van mijn ouders ook een 50 cm dikke, na de storm afgebroken kastanje tak in stukken gezaagd met de DeWalt accu kettingzaag.
Gaat prima, en heb weer 2 kuub gestapeld en gekloofd hout liggen. En kastanje droogt extra snel, dus komende winter al stookbaar.
2 kuub beuken en 2 kuub eiken erbij bestellen, en we hebben de opslag weer gevuld voor 900 euro.
Dat zouden we anders aan gas per maand verstoken.

Nuchternederland | 27-05-22 | 11:14 | 2

Precies dat, de prijs van hout is met deze gasprijzen totaal niet relevant
en niet kan tippen aan het instant warme gevoel van een knisperend houtvuurtje.

pibasso | 27-05-22 | 11:39

Gewoon belangstellend, stookt u alleen de huiskamer of zit er bijvoorbeeld nog een warmwatersysteem aan gekoppeld? En gebruikt u een open haard of een meer gesloten systeem, zoals een leemkachel of iets dergelijks?
Je kunt namelijk met efficiëntere kachels heel prima stoken op hout.

Verbandmeester | 27-05-22 | 11:49

Exporteren we trouwens nog gas naar Duitsland?
Daar ligt in de dorpen alles open om van hun olietanks over te gaan op gas.

shimanski | 27-05-22 | 11:12 | 4

Je reinste klimaatterroristen die Duitsers.. Gas gaan gebruiken terwijl de ijsbeertjes sterven en we niet meer kunnen skieën.

WasHetMaarMakkelijk | 27-05-22 | 11:19

Krijgen Duitsers nog steeds subsidie om naar gas over te stappen?

4HoogAantWater | 27-05-22 | 11:32
▼ 1 antwoord verborgen

Dat komt omdat ze het ook niet willen.
Ze laten de burgers liever creperen, dan dat ze af moeten wijken van hun idealen.

TonAlias | 27-05-22 | 11:12

Van een prutskabinet mag je inderdaad een doormodderstrategie verwachten: Prutsers zijn mensen zonder competentie (rekenwonder Kaag, überalpha Jetten en De Jonge die vooral zichzelf graag hoort praten) en doormodderen is hetzelfde als je door iedere crisis, ieder incident en zelfs ieder patroon opnieuw laten verrassen.
En voor ieder probleem dat was te vermijden verzinnen ze een oplossing die niemand wil.

Zeddegeizot | 27-05-22 | 11:12 | 1

Wat ik opmerkelijk vind is dat de Nederlandse overheid vijf bewindsleden naar het WEF laat gaan (waaronder 3 ministers die hier iedereen 2 volle dagen voor nemen), terwijl hier zeer urgente problemen zijn die je zeker niet dáár oplost. Daardoor krijg ik als belastingbetalende burger inderdaad het gevoel dat er door een aanzienlijk deel bestuurders en hoge ambtelijke functies geprutst wordt, of dat het gaat om het bereidwillig negeren van de zorgen die onder brede delen van de bevolking leven.

anja | 27-05-22 | 11:24

Bwoah
Gas zat in de Hollandsche bodem,
als het moet gaat de kraan op Slochteren wijd open hoor.

Puur politieke beslissing om dat nu niet te doen.
Kan overigens ook tactiek van Rutte zijn om de EU wat zand in de ogen te strooien.

vander F | 27-05-22 | 11:12 | 3

Rutte en zijn vazallen hebben het zwaar verpest bij de inwoners van Groningen. Met een beetje goodwill en inzicht hadden we dit gezever niet gehad.

Ommezwaai | 27-05-22 | 11:15

En je denkt serieus dat Rutte zn matties zand in de ogen strooit? Dat doet ie alleen bij ons.

4HoogAantWater | 27-05-22 | 11:34

Je vergeet een ding. Het gas in Groningen is niet bestemd voor Nederland, maar voor oa Duitsland. EC wil dat zeggenschap over gasvoorraden op Europees niveau komt te liggen.
En we laten sowieso onze buren toch niet in de steek? Daarvoor zetten Nederlanders graag de thermostaat wel op 15 hoor hartje winter.

Bataafje | 27-05-22 | 11:35

Ik ben van het gas af, en heb het hout 3 kuub al achter de keet liggen. Fok you Rob

pibasso | 27-05-22 | 11:12

Ik verwacht niks van Den Haag want ze kunnen ook niks.

Kris | 27-05-22 | 11:09 | 1

Die kunnen zich anders wel uitstekend manifesteren in Davos. Zelfs Mark Rutte denkt dat iemand hem daar nog serieus neemt.

Ommezwaai | 27-05-22 | 11:13

De vraag naar gas zal gedurende de zomer dalen. Dat zou dalende prijzen tot gevolg moeten hebben. Kun je toch beter je tanken vullen terwijl de prijzen laag zijn. Ik vind het niet bepaald schokkend. Daarnaast zit Groningen vol met gas dus wat onze lijders ook zullen zeggen; NL heeft geen tekort aan gas.

MarioKab | 27-05-22 | 11:09 | 1

Denk je niet dat de productie van gas niet evenredig meedaalt in de zomer?
Een weekje slecht weer , en geen zon, en de vraag overstijgt de productie weer en de prijs zit weer "op niveau".

Nuchternederland | 27-05-22 | 11:17

Gelukkig verzuipen wij in de gasvoorraden in Groningen en op de Noordzee. Eventuele extra opbrengsten kunnen besteed worden om schade aan huizen in Groningen te herstellen. Uitzonderlijke situaties vragen nu eenmaal om ongewone maatregelen. Je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken, nietwaar...?

B O Terletter | 27-05-22 | 11:09 | 1

Dit zeg ik ondertussen ook al jaren. iedere getroffen groninger vorstelijk afkopen, hek er om heen, en natuurgebied van maken. Veel vliegen in 1 klap.

Nuchternederland | 27-05-22 | 11:18

Die zwartgallige stukjes van PrepStift lees ik toch het liefst als ik weer eens last van een te zonnige kijk op de wereld heb.

Conan de Rabarber | 27-05-22 | 11:09

Aangezien bestuurders geen verantwoordelijkheid meer hoeven te nemen voor falen, zal dit niet meer goed komen, nee.
Wen er maar aan?

Bataafje | 27-05-22 | 11:08

Ach, in Nederland komt altijd alles goed. We liepen achter met de coronavaccinaties en iedereen riep er schande van. Maar puntje paaltje maakte het geen donder uit. Dus met het gas komt het ook wel goed.

Leptob | 27-05-22 | 11:08 | 1

Punt is dat we het niet kunnen.
het is geen weloverwogen beslissing, we kunnen het gewoon niet meer.
teveel coaches en managers, te weinig beta's en uitvoerenden.

Nuchternederland | 27-05-22 | 11:19

Waar moet dat heen als zelfs een lector energietransitie het niet voor elkaar krijgt om een tweet zonder taalfout te produceren? Het zal best een knappe vent zijn, maar het maakt zijn betoog meteen minder geloofwaardig.

Jammer, want waarschijnlijk heeft hij gewoon gelijk.

Kapitein Sjaak Mus | 27-05-22 | 11:08 | 10

@Kapitein Sjaak Mus | 27-05-22 | 11:27: Dank.
Prettig trouwens dat je 'unheimlich' schrijft. De meeste mensen hebben het in die gevallen over 'unheimisch'.

Ichneumonidae | 27-05-22 | 11:43

"eN dAt MoEt DaN oNzE eLiTe VoOrStElLeN."

Barre_de_k | 27-05-22 | 12:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Dit jaar ook al, we mogen oprecht blij zijn dat de winter niet streng was.

Baksteenbakker | 27-05-22 | 11:07

Soms denk ik dat ze het expres doen.

Keutels | 27-05-22 | 11:07 | 2

Echt?! Dat zal toch niet...

Pieter Breydel | 27-05-22 | 11:09

Ik weet niet of 'ze' het expres doen. Maar het lijkt me niet voorbarig om te constateren dat 'ze' elk gevoel van urgentie missen en dat 'ze' totale desinteresse hebben inzake wat er echt in dit land gebeurt.
Spread sheet bestuur.

Bataafje | 27-05-22 | 11:11

copy+paste 'vaccinatietempo NL 2021'

ZwengelMeister | 27-05-22 | 11:05 | 1

Echt heh? Altijd maar weer achter de kar aan rennen... nooit eens ervoor zien te komen. En ondertussen heeft ons landje de hoogst belastingdruk van Europa, maar er een beetje service voor verlenen is hier altijd moeilijk. Onverkoopbaar en toch laten we het spek en veren in de schuur staan. Murw geslagen en te veel brood en spelen...

Sjompie | 27-05-22 | 11:08

Robbie, je had maar 1 taak.

horsteknots | 27-05-22 | 11:04 | 1

Iedereen aan de warmtepomp te krijgen?

Met_baard | 27-05-22 | 11:12

Zo te zien is Italië wel goed op weg. Kunnen ze ons straks heel goedkoop gas leveren in plaats van wat wij andersom al decennialang doen.

2voor12 | 27-05-22 | 11:03 | 5

Volgens mij leveren wij Italië nog steeds gas, een verplichting die we ergens in de jaren 70 onder druk van de US zijn aangegaan.

Sjompie | 27-05-22 | 11:10

@aardv@rk | 27-05-22 | 11:26: Volgens mij sloot Den Uyl destijds de deal met Duitsland (gas tegen kostprijs). Dat loopt volgens mij ook nog steeds...

Sjompie | 27-05-22 | 12:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het vullen van de gasopslag? En wat is het beleid dat het dat zo langzaam gaat?

ole guapa | 27-05-22 | 11:03 | 8

Robje

WasHetMaarMakkelijk | 27-05-22 | 11:13

Die persoon die uw klimaatprobleem zo zwaar opblaast dat u verplicht aan de warmtepomp moet. Misschien dat hij stikstof om kan zetten in aardgas. Wacht even, die stikstoffabriek in Groningen die hoogcalorisch Russisch en Noors gas omzet naar laagcalorisch gas waar onze fornuizen en CV ketels op branden, is die onderhand al klaar?

Met_baard | 27-05-22 | 11:20
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl