Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Lijk Ploumen nog warm. Timmerfrans & Moorman willen boedel PvdA aan GroenLinks verpatsen

Wat is het toch een gezellige partij

Echt solidair dit. Lilianne Ploumen heeft nog niet eens de kaarsjes op de taart bij haar politieke crematie uitgeblazen, of Frans Timmermans en Marjolein Moorman willen al het gras voor de voeten van haar opvolger wegmaaien. Moorman (dankzij campagnebureau NPO de minst kleine fractie in 020) en Timmerfrans (bekend van internet) schrijven in de Volkskrant dat de Partij van de Arbeid haast moet maken met de fusie met GroenLinks. Want waarom zou je als hopeloos in zichzelf gekeerde van de arbeiders vervreemde socialistische partij een beetje in je eentje kansloos gaan zitten wezen, als er nog een hopeloos in zichzelf gekeerde van de arbeiders vervreemde socialistische partij bestaat waarmee je kunt fuseren om samen hopeloos in jezelf gekeerd van de arbeiders vervreemd te zijn? Nou dan. In het 'nieuws'-artikel over de 'primeur' schrijft de 'Volkskrant': "het opiniestuk van de twee PvdA’ers is opmerkelijk vanwege de timing". Alsof het opmerkelijk is dat PvdA'ers opportunistische machtswellustelingen zijn die een opgestapte leider als een ideaal moment zien om hun eigen ideetjes aan hun kameraden op te dringen. Schrijft u maar vast op. Van Timmerfrans zijn we nog niet af. 

Partijblad met hele neutrale omschrijving Moorman & Timmermans

GroenLinks ook bijna opgeheven

Social

Reaguursels

Inloggen

Meteen doen. Nieuwe ruggen waar die geriatrische nieuw linksers messen in kunnen zetten.

Waar is de popcorn?!

pietvanvliet | 15-04-22 | 19:46

Timmerhans naast verse groente: Fotosjoep!

vladimirows | 15-04-22 | 19:04

Jeetje, de Volks is al he-le-maal de afdeling Propaganda der beider Partijbureaus.
Die juichbio's van de Timmermoormansjes doet pijn aan je ogen.

De arrogante foute kak van dat GroenLinks, daar knapt ca 50% van de huidige aanhang van de PvdA zodanig op af dat die naar de SP/BBB/PVV vertrekken, definitief.
De arrogante regenteske kak van het PvdA-kartel, daar knapt ca een derde van de uberarrogante vol foute kak zittende Groenlinksers op af, die vertrekken naar Deug66.

Wat overblijft als ze gaan 'verbinden'/fuseren is dan misschien 12 of 13 zetels, en die gaan zich vet aan elkaars en hun eigen zelfgenoegzaamheid irriteren waardoor nog meer kiezers afhaken.
Ik zeg; doen!

*popcorn pakt*

Tierelier | 15-04-22 | 15:45

Timmermans verlaat echt niet zijn vorstelijk leven om een dode partij te reanimeren.

Dan maar opheffen net als hij Nederland opheft.

Wattman | 15-04-22 | 15:03

EN de NPO EN D66 wensen hen daarbij een
erg fijne ramadan.

Verderkijkert | 15-04-22 | 15:03

Heeft niet lang geduurd met Timmermans, Moornan en Klaver. De sociaal democratie kan blijkbaar niet snel genoeg gedood worden. Nog geen 2% gescoord in Frankrijk, en in Nederland binnenkort gewoon nul %. En eigenlijk was dat al een jaartje of wat de praktijk. Als je, zoals de PvdA dat doet, arbeiders ‘witte mannen met witte billen’ noemt dan is de verachting al totaal. Niemand zal de PvdA missen.

RWrw | 15-04-22 | 14:57

Moorman. Weer zo'n Amsterdams broedsel dat de landelijke politiek wil kapen. Waarom toch? We zien al 50 jaar dat de grootste bestuurlijke ellende daar vandaan komt. En omdat het 50 jaar al geen doorslaand succes is geweest - om het maar even netjes te zeggen - gaan we gewoon vrolijk op dezelfde voet verder met het aanvoeren van nieuw "talent" uit die eeuwige bouwput?

Graaisnaaiert | 15-04-22 | 14:14

Volgens mij kan de PvdA beter met het CDA fuseren.
En laat die 'hemelbestormende' kindjes maar voor wat ze zijn.

SIogra | 15-04-22 | 13:50 | 1

"Volgens mij kan de PvdA beter met het CDA fuseren."
Op die manier is dat contingent stuitend arrogante baantjesjagers nog enigszins te redden, wellicht.
Met een partijenfusie is dat kartel der zelfgenoegzame & zelfvoldane selfkickers nog voor het nageslacht in stand te houden in de Kamer, met een zeteltje of vijf.
Anders is het over twee a drie verkiezingen wel zo ongeveer afgelopen met dat gremium vol goedkoop gezwets & gladjanusjargon, gestoken in Piposchoenen en paulianeuze pakken met pronkerig uitgestalde manchetknopen.

Partij van de GristelijkArbeideristiese VroomZwaarwichtige Intellectuele IJdeltuiten.

Tierelier | 15-04-22 | 16:09

Stond dat ook in het verkiezingsprogramma van de PVDA en GL?
Anders wordt je wel genaaid, terwijl je al door andere partijen genaaid wordt.

TonAlias | 15-04-22 | 13:30


Mastru-beer Timmerfrans heeft het narcisme helemaal in z'n eentje uitgevonden.

Ervaringsdeskundige | 15-04-22 | 13:29

Eigenlijk is het best wel ironisch: Een partij die ooi voor de arbeiders moest zijn opgericht wordt dan opgevreten door een partij die er is voor de bakfietsfietsende generatie van managers in een eikeltjespyjama.

Als arbeider krijg je dan op het werk niet alleen opdrachten, regelmatig buiten de werkelijkheid van de werkvloer, van je manager, hij/zij gaat dan ook proberen te bepalen wat je in eigen huis met haard moet gaan doen.

BadPatNL | 15-04-22 | 13:08 | 3

Tjah, wanneer Omtzigt een partij begint voor de bevolking is die PvdA ook direct geheel overbodig.

Jan, Leiden | 15-04-22 | 13:31

Zo raak dit. Ik hoef zelf geen andere tegel meer te maken.

ZoekEenVrijeNick | 15-04-22 | 14:30

@Jan, Leiden | 15-04-22 | 13:31: Laat Omtzigt maar gauw een nieuwe party gaan beginnen a.u.b.Dan heeft het weer nut om te gaan stemmen!!!

Co7699 | 15-04-22 | 16:37

Misschien is het wel een voorschot op het feit dat wanneer Omtzigt de grootste partij wordt dat de PvdA dermate wordt gemarginaliseerd dat ze alleen als splinterpartij geen bestaansrecht meer hebben en dan valt het minder op wanneer ze onder GL vallen?

Jan, Leiden | 15-04-22 | 13:00 | 2

Lijkt me ook dat JA21 zijn borst nat kan maken als Omtzigt komt, zeker nadat Eerdmans met zijn nee, tegen de motie van wantrouwen van Hugo de Jonge tegen gestemd had.

jan huppeldepup | 15-04-22 | 13:33

@jan huppeldepup | 15-04-22 | 13:33: Eerdmans is gewoon Rutte twee , jammer voor Annebel !

geenhakbar | 15-04-22 | 17:27

Over die Moorman kunnen mensen bij de UvA nog wel een boekje opendoen. Dat was een hautaine nikszeggende pinda-wetenschapper die posities kreeg die nooit door de beugel konden, met verdenkingen van .... om die posities te krijgen.

Toen dat wat meer in de wandelgangen kwam, was het ook niet vreemd dat ze snel weg ging

Er zal vast wel 's wat op de deurmat bij GeenStijl vallen over die Moorman en de afdeling CW bij die linkse universiteit.

Snackbar van Allah | 15-04-22 | 12:54 | 1

Kom maar door.

Stijlicoon | 15-04-22 | 13:10

Klein beetje OT; van Leo Lucassen zijn we voorlopig ook nog niet af: '‘Doel is pure afschrikking en in dat opzicht is het succesvol’, zegt Leo Lucassen, hoogleraar aan de Universiteit Leiden en directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (en een van de weinige Nederlanders die migratie niet als een probleem ziet) over het plan van Groot-Brittannië om vluchtelingen 'elders' onder te brengen.

'Volgens Lucassen beweegt niet alleen Groot-Brittannië zich richting het afschrikkingsmodel, maar heel Europa. Denemarken stelde vorig jaar al een vergelijkbare deal met Rwanda voor. Ook wil het statushouders terugsturen naar landen als Syrië en Irak.'
In dezelfde Volkskrant.

www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

grietmetgroenefiets | 15-04-22 | 12:49 | 3

Lucassen is een dweil, linke soep met die vent.
Betweter, andere maatstaven zijn er niet in zijn gedachtengang, bah.

Zitvlak | 15-04-22 | 12:52

Het is ongelooflijk dat deze clown zo'n podium krijgt.
Gisteren in The Guardian, morgen vertaald door Leo in VK of NRC, overgoten met een Nederlands sausje.

gestoptmetroken | 15-04-22 | 13:02

Leo Lucassen is ook maar een mens met een mening.

SIogra | 15-04-22 | 13:54

Op zich al bijzonder dat een door en door elitaire, bijna bejaarde volgevreten Europa politicus denkt dat hij weet hoe de toekomst van een arbeiderspartij er uit moet zien.. Ik denk niet dat er ooit een Nederlander is geweest die Timmermans met een arbeider of diens belangen associeert.

Croisantneuf | 15-04-22 | 12:47 | 1

Binnen de partij is dat al lang geleden, denk ik.

Zitvlak | 15-04-22 | 12:53

Als de pvda fuseert ontstaat er een nieuwe partij die in het onstane gat zal springen. Resultaat is nog meer verdeeldheid op links.

FogerRederer | 15-04-22 | 12:45 | 3

Ik zou niemand aanraden in het peilloos diepe gat te springen dat de PvdA achterlaat. Tenzij u een sterke doodswens heeft uiteraard.

Het brein erachter | 15-04-22 | 12:48

Volgens mij is de VVD al in dat gat gesprongen...
En ze doen het toch niet slecht.

Dandruff | 15-04-22 | 12:56

Op dezelfde manier is de christenpolitiek al eerder gedecimeerd.

McSnor | 15-04-22 | 12:36

Mooi man. Hoe wat socialisten in de marge nog verder de marge in gaan. Op naar Rutte 5 !

Azijnist | 15-04-22 | 12:34

De linkse kerk gaat fuseren, moge hetzelfde gebeuren als met de gewone kerk, o Heer, die zo fijn oecumenisch werd voor haar ondergang.
Amen.

Hiram | 15-04-22 | 12:33

Ongelezen voor, elk plan van Timmerfrans om het socialisme te redden lijkt me uitstekend.

Blauwpetje | 15-04-22 | 12:33 | 1

Dat dus. Alles wat onze Franske aanraakt verandert in dunne poep.

FrankVeer | 15-04-22 | 12:42

Meteen doen die fusie. Binnen een jaar heb je drie partijen: de fusiepartij, en aan beide zijden een nieuwe partij met ontevreden diehards. Op naar de nul zetels!

robot from 1984 | 15-04-22 | 12:26

Zo ziet u hoe democratie werkt. Timmermans - PvdA, regeert niet en is een fractie van wat het ooit was. Dan wordt het GroenLinks. Hij vertegenwoordigt de minderheid en z'n partij houdt op met bestaan. Wat doet Timmermans dan nog in de EU?

Stonecity | 15-04-22 | 12:22

Gewoon nog een paar jaar wachten op de islamitische republiek vroeger Nederland en dan hebben we weer één partij, veel overzichtelijker en liegen zit in de kleine letters van het partijprogram van Mo, dus alle rubberen ruggengraten van onze regering kunnen naadloos mee ….

Habe das Gewust | 15-04-22 | 12:16 | 1

Rutte zal zijn baard laten staan, een tulband opzetten en doorgaan met wat hij al tijden doet.

Rennieflox | 15-04-22 | 13:35

Ik ken het woord progressief eigenlijk alleen van kanker en van ons belastingstelsel. En dan betekend het dat het steeds erger wordt.

RexMundi | 15-04-22 | 12:07 | 3

Betekent

RexMundi | 15-04-22 | 12:07

Haha, mooie scherpe opmerking. Chapeau!

Spartaan1888 | 15-04-22 | 12:14

Hahaha, die ga ik gebruiken!

Het brein erachter | 15-04-22 | 12:50

Gelijk fuseren, doen! Dan haken die laatste hondstrouwe PvdA stemmers ook af en is het voorbij. Zal GL dus nauwelijks stemmen opleveren.

Of... je zet een Plasterk op kop en gaat je weer richten op de oude idealen van de partij. Richten op de werknemer en de zzp-er die graag een huis wil huren of kopen en er ook warm bij wil zitten in de winter voor een fatsoenlijke prijs.

klaas24 | 15-04-22 | 12:06

Ik mis Jeroen Dijsselbloem in dit verhaal. Dat was een PvdA-man die daadwerkelijk iets kon. Zijn befaamde uitspraak zou wat mij betreft mogen worden opgenomen als wapenspreuk naast, of in plaats van, "je maintendrai".

"Als sociaaldemocraat vind ik solidariteit belangrijk. Maar wie aanspraak maakt op de solidariteit heeft ook plichten. Ik kan niet al mijn geld aan drank en vrouwen - Schnaps und Frauen - uitgeven en vervolgens bij u om bijstand vragen."

Jeroen als partijleider van een Sociaal Democratische Partij naar Deens model. Ik ben vóór.

Arnold Layne | 15-04-22 | 12:03 | 2

U bent vergeten dat de heer Dijsselbloem samen met Samsom, Cohen een dolk in zijn rug gestoken hebben. En hij is politiek niet echt een groot licht, wat doet ie nu, ik geloof iets met veilgheid. Over je eigen glazen ingooien gesproken. Laat maar.

Puntaanhakkendoet | 15-04-22 | 12:21

Ik maak daar in het geheel geen bezwaar tegen. Rekeningnummer is bij de redactie bekend.

Frau Merkel | 15-04-22 | 13:03

Nu de fusie VoltVVD66.
Groen-“rechts”-kapitalisme.
Het is even wennen, maar de wereld verandert.
“Alles moet anders worden, als we willen dat alles blijft zoals het is.”
Dan verandert er dus geen zak en da’s ook niet goed.

Ruimedenker | 15-04-22 | 11:59 | 2
-weggejorist-
KlimaClown | 15-04-22 | 12:10

Over een paar jaar zit de nieuwe kongsi van PvdA en GL daar dan ook bij.

Phantomas | 15-04-22 | 13:32

Was de PvdA niet een partij voor de arbeiders? Je weet wel, die mensen die de groene droom van GL met nogal wat tegenzin moeten bekostigen...

Sjompie | 15-04-22 | 11:54 | 1

Niet alleen bekostigen maar ook waar maken. Er zit namelijk nog al wat arbeid in waarmaken van de groene droom van GL. Trouwens niet alleen de droom van GL maar ook van, ik noem maar een willekeurige partij; de VVD.

forecastle | 15-04-22 | 16:31

Ik kan mijzelf steeds minder druk maken over deze theatervoorstelling.
De wal zal het schip wel keren, alleen zal het deze ronde veel schade aanrichten.
Met dank aan de linkse kliek.

Het leven is zwaar | 15-04-22 | 11:53
-weggejorist-
KlimaClown | 15-04-22 | 11:50 | 1

Ploumen is mede opgestapt vanwege de gevolgen van haar geflirt met GroenLinks. Genoeg leden die dreigden op te stappen als de fusie doorging.
Timmermans is een idioot en een charlatan.

Deflatiemonster | 15-04-22 | 11:45

Het verbijsterende is dat de idealen van de links liberale elite waaronder natuurlijk "red het klimaat" door arbeiders moet worden uit gevoerd. De arbeider die wordt veracht omdat die door zijn werk met materialen de klimaatdoelen gesteld door de elite frustreert. En daarbij komt dat de meeste arbeiders die zich hier in dit deel van de EU bevinden geen Nederlands spreken en daarom ook niet politiek vertegenwoordigd hoeven te worden. En die enkele Nederlander? Die kunnen de middelvinger krijgen van Frenske en co. want een smerige populist die stikstof produceert met zijn smerig werk.

forecastle | 15-04-22 | 11:42

De PvdA kan 'samenwerken' (samenspannen?) met GroenLinks wat het wil, het blijft uiteindelijk niets meer dan een wanhopige poging de onvermijdelijke teloorgang van 'links' sociaal-cultureel (wan)beleid op z'n best een beetje af te remmen.

De 'arbeider' stemt allang niet meer op 'links'.

Terwijl het 'linkse' (pluche-klevende) kader in dure (en jaarlijks steeds meer in waarde stijgende = prachtige oudedagsvoorziening, tezamen met het goudgerand pensioen dat.door.diezelfde.arbeider.wordt.betaald) koopwoningen woont, in 'blanke; geprivilegieerde wijken, ziet diezelfde arbeider ZIJN karige rechten op huur (niet koop dus, want een hypotheek krijgen is vrijwel onmogelijk) van een betaalbare sociale huurwoning, wonen in een veilige omgeving, recht op zorg zonder ellenlange wachtlijsten en verlies aan andere rechten die hier tot in den treure dagelijks worden aangestipt door menig reaguurder, VERKWANSELD worden door voorgenoemde 'linkse' bestuurlijke 'elite'. Een 'elite' die zaken als sociale huurwoningen zonder blikken of blozen aan kansarme- en kansloze immigranten weggeeft (sociale huurwoningen waar zijzelf uiteraard nooit aanspraak op zouden kunnen maken, want.zij.verdienen.teveel.aan belastinggeld middels hun door ú gefinancierde 'hoge' kaderbanen bij de overheid!).

In die zin is de opmerking dat 'in de afgelopen bijna tachtig jaar die nieuwe beweging een beslissende bijdrage geleverd heeft aan het bouwen van Nederland als welvaarts- en verzorgingsstaat' bijzonder - tsja - interessant?

Ach Fransje,

Wij begrijpen heel goed waarom jij uitspraken doet als: "idealen zijn als lantaarnpalen: zij verlichten de weg die wij moeten gaan. Maar wie zich dronken van nostalgie aan zo’n paal vastklampt, komt geen stap verder". Want volgens jouw eigen partijgenoot houd jij niet van 'probleem-oplossers':
nos.nl/artikel/2150253-timmermans-dee...
Beter kun je dus - in jouw optiek uiteraard - een half jaar uit je neus vr... n om je zin door te drukken. Laat die lantarenpaal-aanklampers de problemen maar oplossen, terwijl u uw zakken loopt te spekken, nietwaar meneer Timmermans?

Dat u het heeft over "uitdagingen" die moeten worden aangepakt is het enige waarmee wij het met u eens zijn.

Alleen, de meeste van die door u genoemde uitdagingen - te weten: oorlog, toenemende ongelijkheid en afnemende bestaanszekerheid - zijn nou net juist zaken waaraan u(w partij) direct en/of indirect (te weinig hebben willen investeren in defensie, massa-immigratie van kansarme- en kansloze immigranten, geen staatsfonds á la Noorwegen instellen voor aardgasbaten, geld over de balk smijten richting Derde Wereld paupers i.p.v. te investeren in de Nederlandse bevolking et cetera) aan heeft bijgedragen.

Dag Frans,

Flikker dus maar lekker op met dat megalomane wensdenk-idee van die grote GroenLinkse/PvdA eenheidsworst. Op naar de nul zetels voor jou, al jouw partijgenoten en je hele 'nieuwe' kut-partij.

Kompromat | 15-04-22 | 11:42

Kan de arbeiderspartij zichzelf niet gewoon opheffen.
De overgebleven arbeiders stemmen voortaan op de PVV
De overgebleven allochtonen stemmen voortaan op DENK.
En de overgebleven salonsocialisten gaan naar DDR'66 lekker elitair doen bij mevrouw Kaag die toch al de hele tijd op die 9 zetels zat te azen.

Osdorpertje | 15-04-22 | 11:38 | 1

Precies en de echt socialistische kiezer stemt op de SP. Gr.Links is een communistische partij Arbeiders stemmen op de PVV, als ze uberhaupt nog stemmen.

bqbq | 15-04-22 | 12:32

Lees ik nu, tussen de regels door, dat Klaver leider wordt van één grote CPN?
Worden alle ouwe grijze baarden de PvdA uitgegooid?
Ruimte voor de jonkies?
Hup oudjes! Sandalen aan shag mee en gaan!
Liever oud rood dan jong groen.
“I got your back!”
Oh huh… wie zei dat ook al weer? Klaver……
Ruimedenker | 12-04-22 | 11:13 |

Zo voorspelbaar.
Shagrokende baardapen eruit, paars haar met neusbel erin.
Maar ook dát links-communistische blok gaat het niet worden.
Hun antwoord op “rechts-populisme”, want dat groeit als kool.
Zie Frankrijk. Links poept in de tuinbroek van angst en dan ga je krachten bundelen..
Maar dan nog, realisme wint het van geschreeuw.
Dag FNV, dag VARA, dag Joop.
Paarse jeugd gaat jullie wippen.

Ruimedenker | 15-04-22 | 11:28

Ehm, jah dat lijkt me logisch.
Ze hebben geen bestaandsrecht meer.
.
Ietwat generaliserend...:
Voor ontevreden werkenden zijn er SP en PVV,
en voor allochtonen zijn er partijen, die zich op specifieke groepen richten.
en voor gutmenschen zijn ze links ingehaald door GL
.
En klimaat is een lekker makkelijk onderwerp waarbij je niet
al te confronterende keuzes hoeft te maken voor je achterban.
Ze alleen meer gratis geld geven. Dus GL maar.
.
PS Ik stem niet op alle bovenstaanden...

hotmint | 15-04-22 | 11:26

Breedbek-kikker? Noooooit van gehoord.

Sneerpoets | 15-04-22 | 11:23

Geen problemen meer met Frenske, hij vreet ze allemaal op.

Zeurders | 15-04-22 | 11:17

-kim jong un- frans timmermans looking at things.

360beatz | 15-04-22 | 11:12

In heel de EU is de politiek vervreemd van het electoraat, de progressieve richting die is ingeslagen is een compleet verkeerde inschatting geweest. De mens wil geen utopische vergezichten waar eerst pijn voor geleden moet worden maar gewoon een gedegen landsbestuur.
Mensen zijn gewoonte dieren en willen rust en niet continue geterroriseerd worden door marginale groepjes activisten waar de politiek dan weer wel naar luistert.

Nico1000 | 15-04-22 | 11:10 | 1

Felix Rottenberg heeft de partij gesloopt.

VolgendjaarkrygikAOW | 15-04-22 | 11:22

Moorman ? Nooit van gehoord. Doe maar Frenske Immerschrans, volgens mij hèt medicijn om een beetje vaart in de verdere afbraak van dit kneuzenpartijtje te houden....

Grijskijkert | 15-04-22 | 11:10

Het probleem van de PvdA is ze geen achterban meer heeft. De te verheffen arbeider van de eerste helft van de twintigste eeuw is verheven (project geslaagd, zeg maar), de nieuw gezochte achterban is voor zichzelf begonnen. Die achterban bleek ook niet zo heel erg groot, die stemt (de Here zei geloofd) niet heel enthousiast.
De PvdA heeft geen bestaansrecht meer. Ze zoekt niet alleen een achterban, erger nog, ze zoekt een ideologie.
De PvdA kan zich het beste opheffen, wat nu ook lijkt te gebeuren, door een fusie.

Otto Normal | 15-04-22 | 11:09 | 1

Precies, de PvdA is (ruim) ingehaald door de realiteit. En de PvdA zou de PvdA niet zijn als zou dat niet compleet aan de verzameling apparatsjiks voorbij zijn gegaan, overtuigd als men bleef van zelfimportantie en maatschappelijke & politieke relevantie. We zijn 5 jaar verder sinds het verkiezingsechec van 2017 en "oh, how the mighty have falen". Maar ga vooral de innige verbintenis aan met de Groene Khmer olv van voorman Yasser. Kan de race naar de bodem met z'n 2-en ongehinderd en sneller verlopen.

Grijskijkert | 15-04-22 | 11:18

Het maakt het voor de NPO wel makkelijker op. Waar ze eerst propaganda voerden voor beide partijen kan ze zich strak focussen op één partij.
Naast D66 natuurlijk, dat zal altijd de meest gepromote partij blijven bij de NPO gezien de zeer innige onderlinge banden.

2voor12 | 15-04-22 | 11:08

Nog meer off topic politiek, nu niet eens Nederlands, hoewel het ons wel gaat beïnvloeden. De NYT:
Marine Le Pen, the French far-right candidate for the presidency, said that France would quit NATO’s integrated military command and seek a closer alliance with Russia if she were elected.

cugel | 15-04-22 | 11:06 | 8

@cugel | 15-04-22 | 13:48: Dit is wat er staat: 'PARIS — Rejecting a “herd-like conformity” with the Biden administration, Marine Le Pen, the French far-right candidate for the presidency, said Wednesday that France would quit NATO’s integrated military command if she were elected and would seek for the alliance “a strategic rapprochement” with Russia.'
Dat is nét even anders.
'In a wide-ranging 75-minute news conference devoted to international relations, and apparently conceived to bolster her credentials on the global stage, Ms. Le Pen said France would remain in NATO and respect its core Article 5, which says an attack on one alliance member is an attack on all.
But, she added, “I would place our troops neither under an integrated NATO command nor under a European command.”
't Is eigenlijk meer tegen Duitsland gericht allemaal, als je de rest leest van wat zij heeft gezegd.

grietmetgroenefiets | 15-04-22 | 14:16

@grietmetgroenefiets | 15-04-22 | 14:16: Je hebt helemaal gelijk, ze wil terug naar een oude situatie waarbij Duitsland de tegenstander is, Rusland daardoor een mogelijke bondgenoot, Amerika niet Frankrijk domineert, een zachtere koers naar China, Frankrijk voor de echte Fransen, niet voor de moslim import etc.
Ik denk alleen niet dat terug naar het verleden de juiste weg vooruit is.

cugel | 15-04-22 | 15:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Raar dat de Deense PvdA totaal niet lijkt op de Nederlandse versie.

pejoar | 15-04-22 | 11:06 | 1

En de Belgische PvdA is ook van een andere orde, maar dan de andere kant op. (letterlijk en figuurlijk)

small_town_dude | 15-04-22 | 11:12

In een oogwenk van 'hot item' naar hete aardappel. Het politieke leven hangt aan een zijden draadje, ook dat van degenen die zich onoverwinnelijk wanen.

MickeyGouda | 15-04-22 | 11:05

Baantjes,baantjes,baantjes socialisme is dood, Drees ook.

Pensionista | 15-04-22 | 11:05

Prima toch, zelfde kliek. Zelfde vervreemding.

Wel lullig voor die arbeidersklasse die nu echt niet meer weet wat te stemmen.

Omtzigt, BBB en Ja21 worden nog veel groter lijkt me

HetIsWatAllemaal | 15-04-22 | 11:05 | 1

Wat nog PvdA stemt doet dat doorgaans uit gewoonte ("muh opa stemde op Drees, muh vader altijd PvdA gestemp dus ik stemp ook PvdA. Want die komuh tenminste op voor de arrebeiduh en zijn teguh het grootkapitaal".

Uitstervend ras, deze stemmers en daarmee dus ook de PvdA. Heeft iemand het partij orakel Rottenberg al geconsulteerd ?

Grijskijkert | 15-04-22 | 11:23

Beide partijen zijn van de verbinding. Zij verbinden grachtengordelsalonsocialisten met klimaatfanatici, voor zover die laatsten niet in de grachtengordel wonen.

goedverstaander | 15-04-22 | 11:03

Het mag natuurlijk, fuseren. Als ik op de PvdA wil stemmen dan stem ik op de PvdA en niet op GroenLinks. En vice versa.

Iets anders: heeft GroenLinks ooit verantwoording afgelegd over de gelden die ze kreeg van de KGB (Hallo Poetin) toen ze nog CPN werd genoemd?

El Rico Grande | 15-04-22 | 10:57

Die Moorman lijkt op die foto wel een Klingon. Of misschien is ze een Klingon, is ze dat altijd geweest.

Schoorsteenveger | 15-04-22 | 10:55 | 1

Die klingon hebben wel een hele rare stem. Dat kan dus kloppen.

strawdog | 15-04-22 | 11:16

De partij van volgevreten dikke mensen.

pibasso | 15-04-22 | 10:54

“Een substantieel deel van het Nederlandse volk ziet met lede ogen hoe de volkswijken waarin ze generatieslang hebben gewoond geleidelijk veranderen in complete Arabische woongebieden. Voorzien van Moskeeën en alles wat er verder nog aan Oosterse cultuur bijkomt (elektrisch versterkt oproep tot gebed). Dat deze nieuwe cultuur een steeds groter wordende 'clash between civilizations’ gaat worden laat zich niet moeilijk raden. Vanwege de culturele hervorming en het nieuwe dogma van de linkse kerk wordt er niet geluisterd naar de roep om aandacht voor de problemen waarmee de autochtonen uit die oude volkswijken zich zien geconfronteerd. Die grote doelgroep die eens zo belangrijk was voor de PvdA wordt in de steek gelaten en vervangen door een nieuwe ‘kwetsbare' groep. Men voelt zich niet meer vertegenwoordigd door Den Haag en de lokale politiek. De in de jaren zeventig ontstane kloof tussen de Haagse stolp (KVP) en het volk waarin Boer Koekkoek is gedoken wordt nu door de PvdA nog meer verbreed. In dat gat springt ditmaal de centrum-rechtse politicus Hans Janmaat. Het begin van het populisme en polarisatie”

Tiscali-2 | 15-04-22 | 10:51

Wanneer explodeert oes Franske eens?

eerstneukendanpraten | 15-04-22 | 10:49 | 3

Zal niet lang meer duren zo te zien..!

aardv@rk | 15-04-22 | 10:59

het expansievat wordt dagelijks ontlucht denk ik.

small_town_dude | 15-04-22 | 11:14

Of er is sprake van binaire deling. Zitten we ineens met twee Fransen.

Keutels | 15-04-22 | 12:21

Ach laat ze maar fuseren. De nieuwe combi wordt er gezamenlijk alleen maar kleiner door. Nu gezamenlijk ongeveer 18 zetels, dan maximaal 14. En de SP kan zich verder ontwikkelen tot de enige sociale partij aan de linkerzijde van het spectrum.

Phantomas | 15-04-22 | 10:49

Beetje gekke opmerking onder het stuk inderdaad, dat Timmermans de verkiezingen ‘gewonnen’ had. Winnen is als je 50%+1 stem hebt (of meerderheid zetels in het parlement). Als je een plurality hebt, dan zegt dat niets. Want je hebt andere blokken die misschien apart meedoen. Of je kunnen uitsluiten. Kijk maar eens naar de formatie in Den Haag of Rotterdam. Dus Timmermans ‘won’ niet de verkiezingen, hij zette een goed resultaat neer.

JohnLocke | 15-04-22 | 10:47

Kijk, Frans Timmermans krijgt maandelijks 25.000 Euro bijgeschreven op zijn rekening, hoeft geen verantwoording af te leggen aan welke burger dan ook, dus hij zal zeker geen partijleider worden van de PVDA waaraan hij zelf veel te danken heeft. En dan is het maar beter dat de PVDA zich maar laat annexeren door Groen Links.

therealbraindump | 15-04-22 | 10:46

Het is een beetje als met die confessionele partijen die op wilden gaan in het CDA. Dat doe je niet uit luxe, dat doe je omdat je beseft dat je dagen zijn geteld, dat het enkel maar bergafwaarts zal gaan. Uitstel van executie.

Schoorsteenveger | 15-04-22 | 10:45 | 3

Precies. (Nationaal-)socialisme is niet meer van deze tijd.

Mariner | 15-04-22 | 10:47

PvdA kan ik politiek plaatsen. Groen Links kan ik politiek plaatsen. CDA echter? Beetje hoe de politieke wind waait meewaaien partij. Hef dat clubje als eerste maar eens op.

Lorejas | 15-04-22 | 10:48

@Lorejas | 15-04-22 | 10:48:

Nou ja, dat geldt toch ook al een tijdje voor politiek links?
Ooit tegen religie, tegen conservatisme, tegen discriminatie en tegen racisme; nu dol op de conservatieve islam, "positieve" discriminatie en CRT-rassentheologie.
Het draait om nieuw stemvee vinden als de oude kudde wegwandelt.

Dandruff | 15-04-22 | 11:05

Als de PvdA zometeen niet meer bestaat, dan heeft Timmerfrans zelf toch ook geen bestaansrecht meer en kan ie zijn functie beschikbaar stellen aan een volksvertegenwoordiger.

tsjajaja | 15-04-22 | 10:42 | 3

Vergis je niet in het Timmermans-effect. Tot ieders verrassing bezorgde hij de PvdA de meeste Nederlandse zetels in 2019.
De SP - van de Hans Brusselmans-clip waar iedereen zo om moest lachen - haalde geen enkele zetel.
We zijn nog lang niet af van dit pleefiguur.

gestoptmetroken | 15-04-22 | 10:51

@gestoptmetroken | 15-04-22 | 10:51:

Probleem was dat met name de aanhang van SP en PVV toen niet ging stemmen.
Eikels. Niet stemmen is instemmen.

Dandruff | 15-04-22 | 11:01

@gestoptmetroken | 15-04-22 | 10:51: Nederland is te klein voor Frans, zelf de functie van premier is nu te min voor hem. Dus van Timmermans effect zal bij landelijke verkiezingen geen sprake zijn.

klaas24 | 15-04-22 | 11:56

Toch triest dat de PVDA gewoon echt niet doorheeft dat mensen niet meer op de PVDA stemmen, omdat de PVDA inhoudelijk niks meer brengt. Moormans en Timmermans hebben mentale hulp nodig om de realiteit te leren accepteren.
En dat zeg ik als ex-PVDA'er.

Bataafje | 15-04-22 | 10:42 | 1

Voor de kiezer is de relatie ook omgedraaid. Vroeger deed de partij dingen die goed waren voor de kiezer, nu wordt een kiezer gedwongen dingen te doen die de partij wil.

small_town_dude | 15-04-22 | 10:45

Politieke partijen hadden vroeger hun basis in de noden van de bevolking en dat was voornamelijk het verbeteren van de leefomstandigheden en verkrijgen van vrijheid. Inmiddels heeft iedereen en dat en ontbreekt het aan nieuwe doelen. Los van een enkele ideoloog of "principieel zuivere" is het verworden tot een ingekeerde inteeltkaste. De enige reden van bestaan van de oude politieke partijen is het bezetten van sleutelposities met de toegang tot geld, hetzij via subsidies, hetzij via lucratieve opdrachten. De PvdAllo's heeft niets meer te bieden. Hun doelgroep heeft geen geld meer om hun te financieren en de PvdA heeft slechts wat burgemeestersposities. Doods66 heeft het oude McKinsey onderzoek wel gelezen en begrepen dat het bezetten van een klein aantal posities in het overheidssysteem voldoende is om het apparaat te kunnen sturen. Vandaar dat dit tuig ook overal opduikt. De VolksVerlakkendeDilletanten heeft een financieel slagvaardige achterban en kan daarmee in positie blijven. De nieuwe partijen bestaan vooral uit die groepen die door het kartel genegeerd worden en gaan nu de cyclus doorlopen die de pvda en GifLinks nu aan het afronden zijn.

Frau Merkel | 15-04-22 | 10:39 | 7

De noden van het volk zijn nu huisvesting en koopkracht.

Piet Karbiet | 15-04-22 | 10:59

@Piet Karbiet | 15-04-22 | 10:59:
Is dat anders dan vroeger?

* Il Principe * | 15-04-22 | 11:16

@Piet Karbiet | 15-04-22 | 10:59:
Vergeet veiligheid en vrijheid niet.

Frau Merkel | 15-04-22 | 13:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger, lang geleden, was PVDA de partij voor de arbeider, de gewone werknemer. Alles sloot daar op aan, tot en met het taalgebruik. Masculien, niet feminiem.

GL is net als D66 de partij van de 'gestudeerd Nederland'. Voeger waren GroenLinkse mensen niet groen, maar 'sosjalistisch' of marxistisch; men studeerde bij voorkeur aan de Sociale Academie, waar je leerde lanterfanten, praten en eeuwig studeren. Tegenwoordig is het een feminieme partij met mensen die zich in de loop der jaren met hun theoretisch geklets over van alles en nog wat in de bovenlagen van de samenleving hebben gewurmd. Ze wonen in grachtengordels of door architecten ontworpen huizen, hebben prima nog uit de jaren 1970 daterende connecties met hogescholen (zodat het toekomstig electoraat verzekerd is), uitstekende inkomens en vertellen het liefst anderen hoe ze moeten denken of handelen.

De nuchter werknemer die met zijn handen het geld verdiend versus de theoreticus die graag anderen voorschrijft hoe iets het beste kan worden gerealiseerd.

Je zou zeggen een wereld van verschil tussen de PVDA en GL. Eigenlijk zou de PVDA veel beter bij de SP passen. Ware het niet dat de mentaliteit van GroenLinks de PVDA al jarenlang in zijn zak heeft. Op een enkele uitzondering na zijn de meeste arbeiders voor wie zij zeggen op te komen al lang geleden weggejaagd.

jochum1980 | 15-04-22 | 10:36 | 1

Prima verwoord

pete1023 | 15-04-22 | 10:46

Gisteren zat Wouke van Scherrenburg bij Khalid en Sophie (maar nu zonder Khalid) te vertellen dat er tegenwoordig heel veel mensen waren die het allemaal niet meer konden betalen. Ze konden zo snel niet bedenken waarom dat erg was, een juriste die naast haar zat wist nog wel te melden dat dat wel eens tot meer diefstal zou kunnen leiden, tot Van Scherrenburg zei: 'Maar straks staat er een populist op die met een goeie one-liner heel veel mensen aan zich weet te binden en dan zitten we met de gare rapen.' Daar werd niks meer op gezegd, de ellende die dat met zich mee zou brengen sprak voor zich.
Nee, dan liever een fusie van de leegte op links.

grietmetgroenefiets | 15-04-22 | 10:34 | 3

En eergisteren zat die bekakte rimpelkop Van Scherrenburg (lees: D66, Fortuynhater) bij Jinek of Op1.
Dat mens voegt nooit iets toe aan een gesprek.

leo de pejo | 15-04-22 | 10:41

@leo de pejo | 15-04-22 | 10:41:
Alleen maar omdat ze ooit kritisch was richting Fortuyn en hij zich uit zijn tent liet lokken.

Keutels | 15-04-22 | 10:53

Links? Ik denk dat de enige, echte linkse partij de SP is. De PvdA bezuinigde met de VVD van Rutte de halve zorg weg, gooide een ander deel over de schutting naar de gemeenten en werkte de verpaupering van het land verder in de hand.

GL, D66 en PvdA omarmen alle drie dezelfde agenda van drie heilig verklaarde doelen die boven alles staan: een klimaatagenda, het land multicultureler maken en een steeds verdergaande integratie in het EU-moloch.

Uiteindelijke doel: de opheffing van Nederland als natiestaat, de volledige afhankelijkheid van ongekozen leiders en het monddood maken van het proletariaat (dat zijn namelijk allemaal populisten).

jochum1980 | 15-04-22 | 13:47

Lichtelijk off topic, maar wel over de Nederlandse politiek: er is een 6 delige podcast over Pim Fortuyn, bij NRC. Begint vandaag.

cugel | 15-04-22 | 10:33 | 3

Ik luister alleen naar muziek. En dan niet de radio. Ranzig hoe de hele media nu opeens tracht te scoren over de rug van Fortuyn.

Lorejas | 15-04-22 | 10:46

@Lorejas | 15-04-22 | 10:46: Ja, die podcasten zijn vreemd. Ik val er sinds een jaar bij in slaap. Muziek uit de radio was iets uit mijn jeugd.
Eeuwig zonde dat Fortuyn dood is. En dat zijn moordenaar weer vrij rondloopt.

cugel | 15-04-22 | 10:54

Ah ja, oplossing voor al uw slaapproblemen ;-) Blijken podcasts toch een gat in de markt te wezen.

Lorejas | 15-04-22 | 11:42

Het latijnse woord voor links is sinister (boosaardig), daar trek ik me altijd aan op.

small_town_dude | 15-04-22 | 10:28 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

Hmm, wat betreft die timing, zou de eigenlijke reden van het opstappen van Ploumen misschien kunnen zijn dat zij zo’n fusie niet echt ziet zitten en min of meer gedwongen opgestapt is?

Sinterbikske | 15-04-22 | 10:27 | 3

Kan mij niet herinneren dat ze zich daar heel erg voor/tegen over heeft uitgesproken

Keutels | 15-04-22 | 10:41

@Keutels | 15-04-22 | 10:41: Ik dus ook niet, maar haar echte mening over een fusie zou dus wel eens een totaal andere kunnen zijn dan die van andere kopstukken.

Sinterbikske | 15-04-22 | 10:46

Ik schat in, dat het volgende min of meer gebeurde. He Ploum, met Bolle Frans. Je kunt nu nog opstappen, maar vrijdag gooi ik je sowieso onder de bus.

NUik | 15-04-22 | 10:48

Een echte, volledige fusie tussen PvdA en GL is waarschijnlijk hun beste optie. Het zal de neergang voorlopig even stoppen, denk ik, maar niet voor heel lang.

De fusie indertijd die geleid heeft tot het CDA heeft de neergang van de christelijke partijen ook nog lange tijd kunnen tegenhouden, maar de ondergang van het CDA - met nog maar 6 zetels in de peilingen - lijkt niet meer te keren.

Dat zal ook het lot zijn van een gefuseerde PvdA/GL; alleen denk ik dat die ondergang niet 40 jaar zal duren, zoals bij het CDA. Die ondergang zal zich veel sneller voltrekken.

Dr_Johnson | 15-04-22 | 10:25 | 2

Geen van de partijen zullen zich vertegenwoordigd voelen, interne strijd om de macht en de aandacht zal het resultaat zijn.

boerk | 15-04-22 | 10:37

@boerk | 15-04-22 | 10:37:
Nee, de PvdA'ers in de over te nemen PvdA zullen overstappen naar de SP, de rest, en dat zijn er meer stapt over op GL. De pvda bestaat niet meer en Timmerfrans wordt nu ook officieel een groenlinkser. Win win, als je het vanuit hun perspectief bekijkt. Timmerfrans bijvoorbeed heeft allang geen zin meer om zich met lokale politiek te bemoeien. Dit is gewoon even een mooi moment om de partij die hem weggepromoveert heeft naar de EU nog even de nek om te draaien als dank.

peterdh | 15-04-22 | 11:02

Als je het niet alleen kan, doe je het maar samen?
Dus 2 partijen die het niet alleen kunnen redden.
Wat een armoede.
Hef gewoon de pvda op. Die A stond toch nergens meer voor.

laurentius | 15-04-22 | 10:24

Ploumen? Kan je dat eten?

Egerius | 15-04-22 | 10:22 | 4

naar Seth Gaaikema. 'Nijpels, wat zijn dat eigenlijk'

small_town_dude | 15-04-22 | 10:25

Zoals: ‘Dit vind ik echt niet te Ploumen’?

Sinterbikske | 15-04-22 | 10:34

'Bedankt voor de Ploumen'

Keutels | 15-04-22 | 10:54
▼ 1 antwoord verborgen

De PvdA ziet een fusie met de Groene Khmer natuurlijk dat de Groene Khmer opgaat in de PvdA. "Want dan hebben wij meer zetels en kunnen wij de belangen van de arbeiders beter vertegenwoordigen" #wat zijn arbeiders ook al weer?
De Groene Khmer ziet een fusie uiteraard als dat de PvdA opgaat in de Groene Khmer "Want dan kunnen wij de belangen van de krakers en de communisten beter vertegenwoordigen" #wat was het milieu ook al weer?

Osdorpertje | 15-04-22 | 10:22 | 3

Een fusie tussen communisten, marxisten en een voormalige arbeiderspartij. De leus "Hou jij ze dom, hou ik ze arm" komt in me op.

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:25

@Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:25:
Daar heb je dan nog een of andere religie voor nodig. Welke zullen we eens nemen, wordt het old skool grrristelijk, lekker bruut islammen of verzinnen we er zelf eentje met Frenske als Paus d'n Eersten?

elfenstein | 15-04-22 | 10:35

@elfenstein
Ze hangen het klimafaat, de klimaatreligie momenteel aan. Dat is waar ze veel zeteltjes vandaan halen.

peterdh | 15-04-22 | 11:55

"Timmerfrans won de Europese verkiezingen"..... waar kon ik op Timmerschwanz stemmen? Heb ik iets gemist?

Blonde Nel | 15-04-22 | 10:21 | 2

De PvdA werd toen de grootste. Heel stom van al die thuisblijvers. Nu zit die bolle blaaskaak met 1000 miljard voor de klimaat in zijn handjes.

Piet Karbiet | 15-04-22 | 10:37

De veelvraat was lijsttrekker van de PvdA bij de EU verkiezingen. Beweerde ook bij hoog en laag dat hij in het parlement zou gaan zitten maar vond een veel verdienend baantje onder Leyen toch prettiger.

Zapata10 | 15-04-22 | 10:39

PvdA achterban bestaat enkel nog uit een klein groepje hoogopgeleide blanke boomers.

Diederik_Ezel | 15-04-22 | 10:19 | 10

@Keutels | 15-04-22 | 10:28:
Ik wilde hier iets gevats zetten over Saab maar het wil niet lukken.
Er is gewoon helemaal NIETS aan zo'n ding te vinden waar de lolmeter op aanslaat.

elfenstein | 15-04-22 | 10:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Frenske de moormann en pvda truus hebben gelijk.
Lekker samenvoegen en decimeren.
De arme middenmoot ( werkenden ) hebben hun buik vol van deze klungels.
Het eigen gewin gaat boven alles en iedereen.
Machtswellustelingen voor eigen parochie.
We gaan het zien wat hier van komt.

Zitvlak | 15-04-22 | 10:18

Er is helemaal niets ‘links’ aan Timmerfrans. Behalve zijn stuitende hypocrisie.

JJMS | 15-04-22 | 10:18 | 2

Misschien speelt ie wel linkshandig Flaterfoon, weet u veel.

elfenstein | 15-04-22 | 10:20

Collectivist, totalitair, autoritair, kleptocraat, apparatchik, schijt aan het gepeupel, vooral bezig met zichzelf verrijken.

Nee hij is wel degelijk (s)links.

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:22

Als je het figuur van Frans hebt, gebruik je heel weinig badwater.

Mr_Natural | 15-04-22 | 10:16 | 4

Eén badkuip Frans met een wolkje water erbij a.u.b.

Papa Jones | 15-04-22 | 10:24
▼ 1 antwoord verborgen

Wat werd er vroeger bij ons thuis al gescholden op Den Uyl, van Mierlo en Andrée van Es. Maar nu verlang ik eigenlijk wel terug naar zulke politici; al waren we het niet mee eens, die hadden nog charisma en een eerlijk verhaal zonder dat ze steeds moesten zeggen dat ze een 'eerlijk verhaal' hadden. Klaver, Kaag, Ploumen reiken nog niet tot de enkels van hun illustere voorgangers.

small_town_dude | 15-04-22 | 10:16 | 3

Den Uyl draait zich om in zijn graf.

Zitvlak | 15-04-22 | 10:20

@Zitvlak | 15-04-22 | 10:20: De doctorandus uit Buitenveldert is gecremeerd, die draait niet meer.

H. Drievuldigheid | 15-04-22 | 10:25

Herkenbaar. Er was ook nog een bepaald respect voor de politieke opponent. Nu alleen maar haat, verdachtmaking en uitsluiting.

Piet Karbiet | 15-04-22 | 10:41

Wat Jan in zijn Briefje zegt: Kopieer de Deense socialisten. Stop immigratie, Verplicht Deens leren vanaf je 1e en verplicht werken voor je uitkering. En als je niks kan dan ga je maar peuken rapen op het strand. tpo.nl/2022/04/15/briefje-van-jan-aan...

Piet Karbiet | 15-04-22 | 10:13 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan samen minder zetels halen dan de partijen nu individueel halen wegens interne machtsconflicten. Ik mag de popcorn wel aanschaffen in zeecontainers.

zevensprong | 15-04-22 | 10:13 | 2

Maar goed. Het idee zal wel zijn dat Timmerfrans MP wil worden, via deze partij met een totaal nieuw en totalitair partijprogramma. Waarbij de ijdelheid er weer vanaf spat en een veel te groot deel van NL denkt dat hij daadwerkelijk voor het goede opkomt ipv het nest nog verder onder schijt.

zevensprong | 15-04-22 | 10:18
-weggejorist-
J.P.Drapeau | 15-04-22 | 10:10 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Jammer, PvdA heeft toch wel een realistischer vibe dan GL.

konjodebonjo | 15-04-22 | 10:10 | 2

U leeft nog in de jaren '50?

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:12

Het laatste bundeltje links realisme is in splinterpartijtje SP verzand .

Castor12 | 15-04-22 | 10:16

Als het maar eens tot hen doordrong dat de 'Deense koers' een koers van succes is...

Aristotalloss | 15-04-22 | 10:09 | 1

Ik houd het voorlopig gewoon bij dat Zweedse model.

elfenstein | 15-04-22 | 10:13

Ik denk dat een PvdA'er als Hans Spekman nu stampvoetend rondloopt in Utrecht na het lezen van het artikel.
Het zal sowieso hommeles worden binnen de gelederen van de PvdA. Een deel vindt terecht dat de verschillen tussen hen en GL te groot is.

leo de pejo | 15-04-22 | 10:08 | 1

Spektrui. Het kroegmaatje van Biertje van der Roest. Hoe is het met die smeerpijp eigenlijk?

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:10

Expansie is dan ook de core-business van Timmerfrans.

johoost | 15-04-22 | 10:08 | 1

Ik moest lachen :)

80 | 15-04-22 | 11:11

Ze zijn in ieder geval tot inzicht gekomen dat ze allang niet meer de belangen van arbeiders behartigen maar vooral van asieleisers, zelfbenoemde slachtoffers van de maatschappij, volgevreten bejaarden en bakfietsmoeders die nog steeds ‘welkom’ staan te zingen in Ter Apel.

_pacman_ | 15-04-22 | 10:07

Voeg vooral samen, dan kunnen ze samen door het putje.
Partijen horen hoe dan ook afgeschaft bij gebrek aan grondwettelijke grondslag. Het zijn lobbyverenigingen met teveel politieke macht, meer niet.

Frau Merkel | 15-04-22 | 10:07

Wat let die vetklep om zijn riante maandelijkse toelage in te leveren, zijn copieuze diners, zijn chauffeur, etc etc om het leiderschap zelf op zich te nemen?
Krijgt hij tenminste een beetje beweging voor het lopen naar de microfoon.
Zal hem goed doen.

Maya de Blij | 15-04-22 | 10:06 | 2

25K per maand netto, excl 20K onkostenvergoeding zonder inzageplicht, vorstelijke pensioenregeling, auto met chauffeur en diverse andere waardevolle privileges. En dat om in 7 talen te oreren over onzin waar hij geen kaas can heeft gegeten. Toch knap.

_pacman_ | 15-04-22 | 10:09

Waarom zou je een begrafenisondernemer uithangen, met als engine functie als laatste het licht uit doen, terwijl je voor het veelvoudige kan laten fêteren door de Brusselse Orwelliaanse varkens, door onzin uit te kramen tegenover wat ambtenaren en verder geen verantwoordelijkheid?

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:10

Oranje Slinks.

Dr.Mabuse | 15-04-22 | 10:06

Manmanman, laat je dan meteen opslokken door D66: je moet die linkse kneuzen werkelijk alles letterlijk voorkauwen.

Hetkanverkeren | 15-04-22 | 10:06 | 2

DDR666 is gefuseerd met de VVD. Alleen heeft de tata dat nog niet door.

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:08

@Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:08: Sterker nog, zodra het over geld (en dus macht) gaat is het hele huidige politieke midden onderling inwisselbaar. Van een fusie tussen VVD en D66 kan nooit sprake zijn, voorlopig althans, als je kijkt hij zij hun respectievelijke achterban voor het lapje houden: de VVD als de conservatieve ondernemerspartij en D66 als de liberale onderwijspartij.

Allebei in de praktijk de grootste kolder uiteraard, maar je moet al die kiezers toch iets proberen wijs te maken.

Hetkanverkeren | 15-04-22 | 11:10

Waarom zou je ook alleen ten onder willen gaan als het ook samen met een ander kan?
Wens beide partijen veel succes.

Ichneumonidae | 15-04-22 | 10:06

Ja, fuseren met woke communisten. Goed plan. Dan lopen de laatste PvdA-stemmers met enig verstand ook nog weg.

Hommel | 15-04-22 | 10:05 | 1

Dat laaste lijkt me redelijk onwaarschijnlijk maargoed, alle kleine beetjes helpen.

elfenstein | 15-04-22 | 10:15

Een fusie om een achterban voor het dikke zwijn te genereren. Anders zou het zomaar afgelopen kunnen zijn met de copieuze maaltijden in Brussel voor Jabba the Timmermans. Dat kan Frenske niet aan.
Met een beetje geluk wordt de bosverbrandende coalitie gedecimeerd.
Het is een beetje als de Russen in Oekraïene waar Frans de rol van Poetin speelt. Misschien kan hij de achterban hergroeperen om een achterban te consolideren.

ratelaar | 15-04-22 | 10:05

Groen(s)Links is al een fusie partij tussen communisten en een aantal (s)linkse wappiepartijtjes uit Neerlands' hippie en provo verleden. Nu moet het voormalige arbeiderspartij, die haar achterban al sinds de jaren '70 bij het grofvuil heeft gezet, daaraan toegevoegd worden?

Waarom fuseren we niet alle partijen tot we op 3 partijen uitkomen zoals VK. (s)links, neo lib (VVD, D66, CDA, CU) en rechts (PVV, FvD, JA21). Ok misschien nog een vierde voor de race baiters en CRT fanaten.

Anyway het failliet van de PvdA is toch wel pijnlijk. Ben blij dat Drees sr. en de laatste goede PvdAer in Amsterdam, Jan Schaefer, dit allemaal niet meer mee hoeven te maken.

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:04 | 3

@F. Jacobse | 15-04-22 | 10:20:
Iets wat veel mensen zich niet helemaal realiseren. PVV wordt voor het gemak maar rechts genoemd, want boetnlaanders. Voor de rest is het eigenlijk best een sociale, middenlinkse beweging die wel vaker het vroegere pvda verhaaltje verkondigd. De ongemakkelijke waarheid is dat een deel van het vroegere pvda electoraat tegenwoordig zijn heil(sic) zoekt bij Geertje en daarmee tot vijand verklaard is van het socialisme.

elfenstein | 15-04-22 | 10:29

Drees heeft zijn lidmaatschap van de PvdA al opgezegd toen hij nog leefde. Zijn tijd vooruit dus.

MeppieRocks | 15-04-22 | 14:44

'Immers, idealen zijn als lantaarnpalen: zij verlichten de weg die wij moeten gaan. Maar wie zich dronken van nostalgie aan zo’n paal vastklampt, komt geen stap verder.'
Heb nog nooit zoiets stoms gelezen.

Leptob | 15-04-22 | 10:04

Nu arbeiders vooral PVV stemmen heb je inderdaad geen Partij van de Arbeid meer nodig.

small_town_dude | 15-04-22 | 10:02 | 2

Hun vervangende achterban, den allochtoon, stemt ook al op andere partijen, BIJna en KRENK. Behalve de Ghanezen uit de Bimre, de Bims, omdat PvdA Amsterdam hun kerken heeft gefinancierd met gemeenschapsgeld.

Graaf_van_Hogendorp | 15-04-22 | 10:05

Partij Vol Dode Ambtenaren

MeppieRocks | 15-04-22 | 14:43

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen