Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Maar wanneer valt Taiwan?

Nou, dat weten we niet

En weet u wie het wel weet? Helemaal niemand behalve Xi Jinping. Chinese schendingen van Taiwanees luchtruim met straaljagers en bommenwerpers zijn natuurlijk helemaal niets nieuw, afgelopen oktober piekten ze nog met zo'n 150 per dag. Waarop Biden de wereld  er tijdens een townhall van 'verzekerde' dat het Taiwan "militair" zou verdedigen in het geval van een Chinese invasie. China vliegt bijna dagelijks met militaire toestellen door Taiwanees luchtruim. En ook gisteren waren het er weer 9. Maar hey, als Biden Oekraïne onweersproken in laat nemen dan zet dit na Afghanistan natuurlijk wel hét precedent voor de Chinese inname van Taiwan. Het is overigens ook vrij duidelijk dat China Rusland steunt tijdens deze blitz. Dus, weddenschappen mogen in de comments afgesloten en zijn juridisch bindend. De winnaar wint een lidmaatschap van wat tegen die tijd de nieuwe partij van Henk Krol is.

Russische pannenkoeken

Chinese dumplings

In een trein is alles fijn

Reaguursels

Inloggen

Dictators die de krachten bundelen.

Wattman | 25-02-22 | 19:16

En als Noord-Korea dan ook Zuid-Korea aanvalt is het helemaal een bende.

Trasnochador | 25-02-22 | 14:55 | 2

En Nederland Belgie binnenvalt en de VS Mexico binnenvalt. En Mercurius Venus binnenvalt

Fijn_dat_je_er_bent | 25-02-22 | 14:59

Koekenpan verhitten, gesmolten boter erin en dan goed uitwrijven met keukenpapier zodat de pan weer droog is. Dan opnieuw boter toevoegen, pannenkoekenbeslag erin en tata, de eerste pannenkoek blijft niet plakken.
Hierbijplus is 'de eerste pannenkoek bakken' een russische uitdrukking die zoveel betekent als aan iets beginnen waarvan je weet dat het in het begin niet gaat lukken. Maar als je niet begint heb je geen pannenkoeken.

Alquest | 25-02-22 | 14:05

We waren verslaafd aan goedkoop gas van de Russen en goedkope troep uit China en daarom deden we zaken met dictators. Die gebruikten onze poen om een dik leger in stand te houden. We hebben deze tirannen zelf gemaakt.

Zeddegeizot | 25-02-22 | 12:59 | 5

Precies...wij financieren onze eigen vijanden en gaan daar nog steeds mee door. Door de gestegen gasprijs is de oorlog voor poetin prima te financiren

EWON | 25-02-22 | 13:23

Ondertussen maakten jullie je druk om een VIJFDE COLONNE. . Lol! Als we ten ondergaan is het een derdewereldoorlog ingeluid door Rusland, China of india/Pakistan.

Rationele Mocro | 25-02-22 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Taiwan is van Nederland. Made in Taiwan. Ik word weemoedig.

Piet Karbiet | 25-02-22 | 12:54

www.telegraaf.nl/nieuws/1021006410/oe... Leuke verschrijving in de Telebelg: 'Accijnzen en blastingen'. Door het Oekraïne conflict moet opeens veel geld naar de burger die de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen. Waar komt dat geld vandaan volgens de Telebelg? U gelooft uw oren niet: door te bezuinigen op Defensie.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-02-22 | 12:42 | 1

"Overigens zijn het niet alleen de regeringspartijen die de koers noodgedwongen moeten verleggen. De linkse oppositiepartijen PvdA en GL presenteerden onlangs hun alternatieve plannen met het landsbestuur. Aan alle kanten zou mensen geld worden toegestopt. En waar zouden die euro’s vandaan komen? Onder andere door ruim twee miljard weg te halen bij Defensie."

Volgens mij alleen de plannen van PvdA en GL. Maar die leven toch in een andere realiteit.

"Dat het kabinet met iets zal komen wordt evenwel met de dag waarschijnlijker. Minister Kaag hoopt op Europees niveau het een en ander te bereiken, maar in eigen land wordt het voor Rutte-IV steeds moeilijker uit te leggen dat er miljarden in de eigen ’hobby’s’ wordt gestoken en de burger steeds minder geld overhoudt om van te leven. Het is waar dat veel van de ambities rond klimaat en stikstof voor de langere termijn in de financiële boeken staan, maar volle klimaatfondsen en lege portemonnees voor burgers zijn politiek onverkoopbaar en daarmee levensgevaarlijk voor de coalitie. "

Het kabinet zelf wil denk ik een EUro steunfonds zo te zien. Maar ja waar komt dat geld dan weer vandaan? Bij de netto betalers natuurlijk. Eigenlijk is het nog erger wat het kabinet voorstelt dan wat PvdA/GL voorstellen. Als ze deze weg ingaan.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 12:52

Taiwan, Oekraïne, wordt het geen tijd dat wij België innemen, en misschien Luxemburg als bonus erbij? Lijkt me wel wat.
Als het dan toch zo 'in' is, laten wij er dan tijdig werk van maken.
-

Bernhard de II | 25-02-22 | 12:31 | 1

Kunnen we ons beperken tot Vlaanderen en Wallonië aan Frankrijk schenken. Is sowieso bijna failliet en is de taalstrijd ook opgelost.

Ericpo | 25-02-22 | 12:40

Pst ... goud kopen ?

Castor12 | 25-02-22 | 12:24

En ik maar denken dat die Tsjetsjenen zo'n hekel hadden aan die Russen...

Wijze uit het Oosten | 25-02-22 | 12:22 | 1

Hebben ze ook. Maar Ramzan Kadyrov heeft een dealtje met de Russen gemaakt. Zijn Kadyrovsky ruimt vuile klusjes op en Kadyrov heeft een eigen koninkrijk waar hij homo's kan vermoorden. Mooi land Rusland. Toch?

GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:30

Met het oog op de aspiraties van China lijkt het me heel verstandig als Japan zo snel mogelijk een nucleaire macht wordt. De rest van Zuid-Oost Azië en Australië en co. zullen ook die kant op moeten gaan.
Je ziet wat er met je kan gebeuren als je geen kernwapens hebt. Of ze, zoals Oekraïne, hebt ingeleverd, tegen de verzekering dat Rusland je soevereiniteit zal respecteren.
Beloftes van Rusland of China zijn geen cent waard. Die twee zijn maar op één ding uit: revanche voor van alles en nog wat uit het verleden, dat ze over hun kant hebben moeten laten gaan. Daarvoor willen ze nu wraak nemen, dat drijft ze in belangrijke mate; gekrenkte trots, nationalisme, machtswellust.
Lekkere jongens, die je maar het beste zoveel mogelijk op afstand kunt houden. En daarvoor zijn kernwapens toch echt de meest effectieve weg, zoals dezer dagen weer duidelijk blijkt.

KeesBruin | 25-02-22 | 12:22 | 4

@Kees Beloftes indertijd gedaan aan Gorbajov door US dat Europesche invloedssfeer niet zou worden uitgebreid, blijken geen cent waard te zijn, zul je bedoelen. Je moet ook niet proberen om raketten in de invloedssfeer van de US neer te zetten, zoals bij de Cubacrisis. Kennedy liet dat ook niet gebeuren.

Rest In Privacy | 25-02-22 | 12:28

@Wachtmaar! | 25-02-22 | 12:28: De Cubacrisis is niet vergelijkbaar met de zaken anno 2022. Toen was het bereik, en de snelheid etc. van raketten véél minder dan nu, dus toen vormde de plaatsing van raketten op Cuba een veel grotere verstoring van het evenwicht dan eventuele raketten in Oekraïne nu zouden vormen. Turkije, Polen etc. liggen al, met de huidige wapens, pal tegen Rusland aan, dus Oekraïne maakt in die setting niet veel verschil meer.
Die mondelinge toezegging aan Gorbatschov hebben de Amerikanen inderdaad niet waar gemaakt, waarvan akte.

KeesBruin | 25-02-22 | 12:46

@litebyte | 25-02-22 | 12:25: Leg dit eens nader uit. Niet dat u half Japanner bent, maar waarom u tegen de plaatsing van nukes in Japan bent.

KeesBruin | 25-02-22 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Maar wir HAben Zimmerfranz!

Verderkijkert | 25-02-22 | 12:22 | 3

Is dat een kernbom?

nobodiesunmighty | 25-02-22 | 13:15

Rusland en China zijn nu eenmaal van een ander kaliber dan golfstaatjes en andere zandbakstaatjes.
Zelfs de superieure, Amerikaanse legermacht kan daar weinig tegen doen.
Laten we de EU maar helemaal buiten beschouwing.
Afgelopen jaren is de wereld getuige van een verschuiving van de “supermacht”.
Economisch zijn Europa en Amerika nog toonaangevend, maar ook dát verandert.
Helaas maar waar.
Als de Chinezen besluiten Formosa terug te nemen kan het Westen vooral toekijken.
Spijtig, maar het is niet anders.
Ik zie Amerika niet zomaar eventjes de Chinezen op de knieën krijgen.
En financiële sancties?
Nee, de wereld kan niet om de Chinese handjes heen, het raakt ons allemaal in het Westen.
Blijft over….een totale kernoorlog.
Dat wil niemand, maar uitsluiten kan ook niet.
De wereld zal moeten accepteren dat Amerika niet langer de agenda bepaalt.
Het blijft bij het verdedigen van de eigen grenzen.
Nu maar hopen dat Putin niet verder gaat dan Oekraïne.
Amerika en Europa moeten lekker blijven samenwerken, maar vooral niet een te grote broek aan trekken.
De stoere woorden hebben Putin gemotiveerd om z’n tanden te laten zien, de Chinezen zullen ook niet onder de indruk zijn van gespierde Westerse taal.
Beter kijken naar een lange termijn, van pakweg 30 jaar, om de dictators in hun vet gaat te laten koken.
Daar heb je de rest van Azië voor nodig en of dat gaat lukken is nog maar de vraag.
Het was een stuk eenvoudiger toen er nog een muur stond en China gewoon een gesloten, communistische staat.
De “vrijheid” voor alle mensen in de wereld is een illusie gebleken.

Ruimedenker | 25-02-22 | 12:17 | 2

"Ik zie Amerika niet zomaar eventjes de Chinezen op de knieën krijgen."

Stoppen met kopen. Landen zoals Rusland staan bij de gratie van wat we kopen.

GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:28

@GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:28:
Klopt, zonder Russisch gas kunnen we het hier wel redden, maar de handel met China is een ander verhaal.
Rusland heeft niets te bieden vwb spulletjes, China wel.
Daar zijn jaren voor nodig om hen te negeren.
De handjes, de lonen, de grondstoffen etc. zijn niet zomaar beschikbaar.
Ik zie ook liever “Made in Europe”, voor een iets hogere prijs, maar zo eenvoudig is dat niet.
25/30 jaar is mijn inschatting, en dan moeten we heel veel mensen importeren, iets wat nu heel actueel is én zeer gevoelig ligt.

Ruimedenker | 25-02-22 | 12:40

Wanneer er in een "zwak" land peop aan de knikker is staan de .v.s. en E.U. landen klaar om hun spierballen te tonen (zie yugoslavia- Iraq - Afghanistan - Syrië ), maar alleen wanneer het om binnenlandse problemen gaat, maar wanneer het zoals nu tussen 2 landen gaat trekken ze allemaal hun keutel in, ongeacht of een land onterecht aangevallen wordt. Zo zal het verloop bij Taiwan ook verlopen, de Chinezen kunnen dat zonder bemoeienis innemen, net zoals Rusland de Oekraïne inneemt.

Mr. C | 25-02-22 | 12:13
-weggejorist-
Kameraansteker | 25-02-22 | 12:07 | 1

Stuk achtergrond uit de Economist van deze week.
"Choosing sides
Xi Jinping drew closer to Russia on the eve of war in Ukraine
Will he come to regret it?"
www.economist.com/china/2022/02/26/xi...

Basil Fawlty | 25-02-22 | 12:03 | 6

@Muxje | 25-02-22 | 12:17:

Meesterlijk in propaganda. 1 op de 5 Nederlanders vind hem een toffe peer. Het is dan ook echt zijn vak.

GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Goh wat waren we blij dat die botte hork Trump weggestemt werd en vervangen door de seniele ouwe gek Biden. En wat kunnen we ons hard op de borst slaan over onze morele superioriteit. Helaas wordt die morele superioriteit alleen verbaal beleden. En dan ook het liefst excuses aanbieden voor iets dat al (lang geleden) gebeurd is.
Ondertussen is de kans groot dat landen, volkeren en mensen die zelfbeschikking hoog in het vaandel hebben staan, hun zeggenschap verliezen. Maar hè, wij hebben excuses gemaakt voor de slavernij, denken niet meer binair in hokjes zoals mannen en vrouwen en we strijden diversiteit en inclusie. Eat that Xi Jin Ping en Vladimir Putin.

ratelaar | 25-02-22 | 12:01 | 4

Toen Joe Rogan excuses ging maken ging ik stuk. Er zit een grens aan wat een mens kan hebben.

Pekketrikker | 25-02-22 | 12:07

@Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 12:04:

Je bent wel een beetje achterlijk als je denkt dat stotteren hetzelfde is als seniel zijn. Als er al iemand was die overduidelijk aan het sundownen is dan is het Trump wel. Lees zijn statements maar. De man is knettergek. Nu vind ik Biden ook een zak hooi hoor. Nooit een fan van de man geweest maar seniel is hij niet.

GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:20

@GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:20:
Ok. Geen fan van Twamp, dat kan. Maar Biden stotterde vroeger nooit. En kon redelijk toespraken houden. Heb genoeg beelden van hem gezien, pre 2019. Hij mag dan niet seniel zijn (ik vermoed sterk van wel, en een hoop Amerikanen denken dat ook) hij heeft overduidelijk mentale en lichamelijke gezondheidsproblemen. Hij kan Amerika niet leiden tegen Poetin en Xi. Niet dat hij de leiding heeft overigens, dat scheelt iets. Maar voor de perceptie is het dodelijk.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

China die Taiwan binnenvalt? Die Xi is veel te intelligent daarvoor.

Kijk maar naar de map. Vlak naast Taiwan in Okinawa stikt het van de Amerikaanse Mariniers. Dan heb je ook nog een heel contigent in Korea en daarnaast nog het Japanse en Koreaanse leger die dat helemaal niet zien zitten.

Al is het maar voor de Taiwanese chips industrie. Nee, Xi gaat door met plagen maar aanvallen. Njet.

GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:00 | 7

@GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:26:

Jammer van die ad-hominem. Ik schets alleen hoe het hypothetisch kunnen plaatsvinden. Lijkt me een intelligente en plausibele zet. Waar jij ‘zelfhaat’ ziet ontgaat me een beetje.

ratelaar | 25-02-22 | 13:09
▼ 4 antwoorden verborgen

In 2023 valt niet alleen Taiwan maar ook bijna de gehele mensheid.
Gelukkig voorzag de USA dat in 2014.

steekmug | 25-02-22 | 11:59

Van de strategische denkwijze van teamChina wordt dikwijls de vergelijking gemaakt met het bordspel 'Go'. Dat is een soort landjekap, waarbij het erom gaat dat je telkens je gebied uitbreidt met niet-inneembare stellingen. Zo zal in het geval Taiwan op het Chinese menu staat, dat eiland nooit meer zelfstandig worden. Hetzelfde gebeurt nu al met Hong Kong. Langzaamaan wordt Hong Kong min of meer inwisselbaar met andere Chinese haven/handelssteden. Wat betreft Oekraïne heeft Poetin al van te voren aangekondigd het land niet langdurig te willen bezetten. Mijn inschatting is, dat er een Russischgezinde regering wordt ingesteld en dat de tweetaligheid weer wordt hersteld in de ambtenarij. Poetin heeft ook aangekondigd, dat het land 'gedenazificeerd' wordt en dat onbestrafte misdaden (zoals de brandstichting in Odessa) bestraft worden. Langs deze lijnen verloopt de rationale van teamPoetin om Oekraïne binnen te vallen. Of ook de overwegend anti-Russisch gezinde West-Oekraïne (met Lviv/Lvov/Lemberg als de plek waar de Westerse ambassades nu zitten) wordt aangepakt, zullen we zien. Reken maar dat de FSB haar huiswerk gedaan heeft. Zelf lijkt me dit geforceerd terugdraaien van de klok onbegonnen werk. Waarschijnlijk raakt Oekraïne verdeeld in een geïndustrialiseerd (zij het vervallen) oosten en een niet-geïndustrialiseerd westen. Een copycat van het uiteenvallende Joegoslavië.

Eeuwig..Op..Vakantie | 25-02-22 | 11:58 | 2

Een bijzondere kijk op de wereld. Ik zou natuurlijk punt voor punt kunnen uitleggen waarom je onzin verkoopt. Maar laat ik maar beginnen met het feit dat de meeste neonazi's ter wereld zitten in Rusland. Daar gaat je betoog al. Zal ik dan ook nog eventjes toevoegen dat ruim 70% van Oekraïne uitgesproken anti-Poetin is en dat hun President een Russischtalige jood is.

Dus, ja... Daar ging je verhaal. Ik wil nog wel verder uitleggen waarom je onzin praat als je daar zin in hebt.

GrandMechantLoup | 25-02-22 | 12:06

Op zich een idee ja. Ik denk dat Ukraine achteruit gaat. Van Renault dealers daar weet ik dat het allemaal erg moeizaam ging, maar, er was her en der, " vooruitgang" op sociaaleconomisch gebied. Dat is nu uiteraard helemaal voorbij. Een vazalstaat installeren? Dat gaat Putin zeer veel geld kosten.

nobodiesunmighty | 25-02-22 | 13:21

Nu we het over Chinezen hebben. Valt me in NL op dat die gasten altijd superfanatiek met mondkapjes zijn en een soort superieur hygiene idee lijken te hebben. Maar toch komt op de 1 of andere manier uit China altijd de meest vreselijke virussen vandaan. Compensatiegedrag?

UpdateAvailable | 25-02-22 | 11:56 | 2

Dat komt omdat je beelden ziet van gemondkapte mensen uit grote steden. Die mensen verblijven in ruimtes waar de lucht dro(o)g(er) is, waardoor hun slijmvliezen óók verdrogen en extra bevattelijk zijn voor het binnendringen van virussen.
Die 'meest vreselijke virussen' komen van het platteland en/of dorpen, waar de mensen met de meest diverse varianten van domestic life stock samenwonen en alwaar eveneens volop bushmeat wordt geconsumeerd. Ook zijn er diverse grote steden die hun inwoners (en marktkooplieden) toestaan om markten op te tuigen met de meest exotische wezens van alle uithoeken van de planeet. Een relatief rijke inwoner kan er een moot boa constictor uit Brazilië, samen met wat Muskusossenvlees uit Noorwegen en een wolkje kwallen uit de Golf van Mexico.

Boris Poepnagel | 25-02-22 | 12:10

Heeeeel vroeger heb ik moeten leren dat in Azïe zoveel mensen en dieren bijelkaar leven, dat kleine beestjes daar heeeeel erg veel veranderen. Daar is nog niks aan veranderd.

nobodiesunmighty | 25-02-22 | 13:23

Lekker puh, wij hebben gender neutrale toiletten, Frans Timmermans en the mighty EU, woke, warmtepompen, geen zwarte Piet meer. Wie kan ons nog wat doen?

MargauxGrandCru | 25-02-22 | 11:55 | 1

Wij hebben anders zwarte pieten genoeg .

likmegaties | 25-02-22 | 12:06

Prettig moment voor China! Twee frontenoorlog...
Die infantiele Rutte/EU speelt echt geen enkele rol. Kan Hollandia niet eens managen. Met die Ollongren in uniform heb je natuurlijk al die lesbiennes aan je kant.

Bouwfraudeur | 25-02-22 | 11:54 | 3

Waar is dat eerste front? In elk geval niet Oekraïne. Het Westen gaat daar niets tot weinig doen.

Ichneumonidae | 25-02-22 | 12:08

Hopelijk is het niet besmettelijk.

Pekketrikker | 25-02-22 | 12:11

USA heeft ervaring met 2+ frontenoorlogen en een zeer krachtige versatiele "USA" mentaliteit en idem economie. Europa blijft een club van zeurende zeikende bejaarden.

nobodiesunmighty | 25-02-22 | 13:25

Jullie gaan nu wel full scale Arend Jannetje Boekestein zo!

Laten we eerst maar eens afwachten totdat en vooral OF Ukraine is geannexeerd (dat doet Xi ook), het is ten slotte niet een Iraq waar je zo binnenrolt en binnen een maand in handen is.

litebyte | 25-02-22 | 11:52 | 2

Is Boekestein niet die overgewaardeerde lekkert uit contacten met Paleis Noordeinde? Ik vertrouw hem niet. En hij is nu te vaak op de TV. Net als Ploert Ploertsma. Ik kijk liever naar Linda.

dathoujetoch | 25-02-22 | 12:05

@dathoujetoch | 25-02-22 | 12:05: Het is die man die net als Han Ten Broeke en al die andere zogenaamde 'kenners' tot enkele dagen geleden nog steeds dachten dat Putler niet het lef zou hebben om binnen te vallen

litebyte | 25-02-22 | 12:37

-’... helemaal niets nieuw …’
?

HogeNood | 25-02-22 | 11:45

Even heel egoïstisch gezien, he.. voor welk land moet ik persoonlijk nu het meest in d'n broek gaan schijten als vrije westerling? Het gevaar dat Rusland lekker op stoom komt en heel Europa maar in 1 keer overneemt? Of dat China hun cyberaanval inzetten, heel de wereld ontregelen en we dan allemaal China zijn? Want dan zou ik graag hebben dat onze grote leiders dat probleem als eerste aanpakken..

Of is geen van beide, realistisch gezien, echt een bedreiging voor mij en die paar mensen om me heen die ik lief heb?

Want als het geen van beide is, dan laat die mannen met kleine pikkies het maar een tijdje uitzoeken. Vind het alsnog kut voor de Oekraïners en Taiwanezen, maarja shit happens, zullen we maar zeggen.

Puur egoïstisch gezien he..

Ilyrm | 25-02-22 | 11:41 | 6

@jeweettochniet | 25-02-22 | 11:54:
Ze zijn buiten tanks en kernwapens dan ook een veel groter gevaar dan de Russen. Alleen ze hebben ook hun zwaktes. Hun vastgoedmarkt is onlangs ingestort. Hun populatie, gek genoeg met 1.3 miljard, vergrijst. En hoewel hun middenklasse veel groter is dan in het westen, is een zeer groot deel van hun bevolking nog geweaun keutelboertje.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 11:58

Rusland gaat al failliet met deze oorlog tegen Oekraine.

miko | 25-02-22 | 12:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Biden hier, Biden daar. Jullie hebben wel hele hoge verwachting van wat een Amerikaans president vermag. Het is geen opperwezen hoor. Bovendien zijn zowel China als Rusland kernmachten, dat maakt het allemaal wat minder eenvoudig.

wapster | 25-02-22 | 11:41 | 4

Drs. P. zong het al in zijn 'Dodenrit':

"Biden hier, Biden daar...
overal zit paardenhaar..."

Yrrab | 25-02-22 | 11:56
▼ 1 antwoord verborgen

Heb die trein ook weleens genomen vanuit Peking naar Shanghai, gelukkig had ik beter gezelschap en dronken wij geen slappe thee.............. verder een mooi ding, binnen no-time op 300KM/H. Maar toen zag je al dat Chinezen gewoon boeren zijn en Russen zitten met hun sovjet complex, geen ideale combinatie.

Knip | 25-02-22 | 11:40

Schoonfamilie in Taiwan maakt zich er niet zo druk over nog. En laten we niet doen alsof Taiwan nu zo ontzettend anders is dan China. Het is nog altijd een semi-politiestaat met een debiel zero-covid beleid, een keihard drugsbeleid en de doodstraf.
De verkiezingen gaan tussen twee partijen die maar weinig van elkaar verschillen.

C1O2 | 25-02-22 | 11:38 | 6

@drs. Levi Samsonov | 25-02-22 | 11:57: Nooit in China geweest, heel vaak in Taiwan.
Vorig jaar nog drie maanden en het land is echt veranderd in de hel omdat ze de covid crisis zo nodig 'goed onder controle willen hebben'. Het was echt verschrikkelijk en we waren blij dat we weer naar huis konden.
De enige twee landen op de wereld die vast blijven houden aan deze totale idioterie zijn Taiwan en .... China.

C1O2 | 25-02-22 | 12:04

Taiwan is een soort Nieuw-Zeeland vergeleken met China. Hoog-opgeleide bevolking, praten goed engels, vrije(re) pers, etc. Met betrekking tot Covid stellen ze zich wat aan mbt quarantaine regels, maar dat geldt ook zeker voor NZ (en NL sloot zijn burgers savonds ook op).

Ir_HardGelag | 25-02-22 | 12:11

@C1O2 | 25-02-22 | 12:04: Ik begrijp je oprecht niet. Restaurants, cafe's en nachtmarkten in Taiwan zijn gewoon open. Iedereen gaat naar zijn werk. Letterlijk de enige beperking die men hanteert is het mondmasker... Enfin, als dat voor jou de hel is.

drs. Levi Samsonov | 25-02-22 | 16:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien moeten wij gewoon Belgie weer inlijven

Mouth Of The South | 25-02-22 | 11:37 | 6

@horsteknots | 25-02-22 | 11:57: Graaf, kun je ook zeggen dat alles onder de rivieren terug moet naar Italie. Hoe ver wil je teruggaan?

horsteknots | 25-02-22 | 11:58

@horsteknots | 25-02-22 | 11:58:
Haha, SPQR bestaat helaas (nou ja ligt aan je perspectief) niet meer, en zover ik weet heeft geen een pizzamannetje meer sindsdien de boel hiero geclaimed. Hoewel Napoleon een Corsicaan was en deels van Italiaans komaf. Hmmm.

Aan de andere kant, sindsdien hebben verschillende Europese leiders het oude Romeinse rijk proberen te herstellen. De laatste iteratie is de EU. In feite zijn we al geclaimd, en tot ver boven de rivieren. Mijn excuses over Limburg, wellicht kunnen we een referendum houden waar ze zelf bij willen horen.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 12:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Nu wordt er opeens gedaan alsof het nieuw is dat China in het luchtruim van Taiwan aan het kloten is. Dat is al jaren aan de gang.

Dr_Prepper | 25-02-22 | 11:37 | 2

Dit is dan ook geen plek voor geopolitieke duiding. Wel voor linkjes, veel linkjes.

Komjehiervaker | 25-02-22 | 11:39

@Dr_Pepper Alle agressie jegens andere landen gaat een lange zorgvuldige voorbereiding aan vooraf. Obama en Biden maakten al lang geleden de eerste voorbereidingen voor oorlog Oekraïne/Rusland. Als je maar genoeg ophitst via de media, gaan mensen er vanzelf in geloven.

Rest In Privacy | 25-02-22 | 12:49

Koeweit was het laatste land dat ooit verdedigd zou worden.

Colin.Fart | 25-02-22 | 11:34 | 2

Volgens mij ook de enige keer dat iedereen het in de VN eens was met elkaar

Pierke Smulders | 25-02-22 | 11:38

Als geen land zou aanvallen hoeft er ook geen land zich te verdedigen. De miljarden die dan vrijkomen zouden de wereld beter kunnen maken. Helaas werkt het zo niet en is het slechts een gedachte van dom mens zoals ondergetekende.

Pekketrikker | 25-02-22 | 12:01

De Russen en Chinezen vegen hun reet af met de genderneutrale, GHBBBQ, of hoe al die types ook mogen heten, woke zeikerds die de huidige zg. leiders van het zg. Vrije Westen zijn.
Leer van het verleden, houd op met dat wensdenken en ander links gelul en ga aan de slag om ons zo ongeschonden mogelijk naar de toekomst te leiden.
Zo, dat was het het wel zeg maar.

RGV42 | 25-02-22 | 11:33 | 5

GHBBBQ, haha thanx die hou ik erin

ventilatiesysteem | 25-02-22 | 11:58

@RandyBiel | 25-02-22 | 11:42: Homohuwelijk is ook normaal. Mensen moeten zoiets helemaal zelf weten.
Heeft verder geen bal te maken met al die woke-bullshit dat al een tijdje aan de gang is.

Shadowzz | 25-02-22 | 12:01

@Shadowzz | 25-02-22 | 12:01:
Hoe heet tegenwoordig de partner van een homo of lesbo eigenlijk, sinds man/vrouw ook verboden begrippen zijn?

Rest In Privacy | 25-02-22 | 12:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Teambuilding en eten bereiden gaan goed samen, ze lijken de beste maatjes. Tja, Taiwan, ook spannend, maar gelukkig even geen corona.

Zoelense Hobbyboer | 25-02-22 | 11:32
-weggejorist-
ja-nee-misschien | 25-02-22 | 11:30 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Een nuke op Moskou zal die Chinezen wel weerhouden

Claude Jacque | 25-02-22 | 11:30 | 1

Een nuke op Moskou is het einde van de beschaving zoals we 'm kennen.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die Russen 't Dead Hand systeem hebben uitgeschakeld, retaliatie is dus zeer waarschijnlijk en je kan er gif op innemen dat zowel Europa als de VS grotendeels worden weggevaagd.

ReyNemaattori | 25-02-22 | 11:34

hup taiwan in de navo, finland zweden in de navo, zuid korea ook. en dan gewoon keihard vechten. al die kut woke gender kutzooi we hebben opschudding nodig anders vervallen we tot decadente papzakken op crocs met paars haar.

henniebal | 25-02-22 | 11:29 | 3

Het is al te laat. Maar goed het staat u nog vrij om een olifant te bestijgen en de Alpen over te trekken om de commies te verslaan.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 11:30

Woke en de NAVO/VN (en EU) hebben meer gemeen dat je denkt

ja-nee-misschien | 25-02-22 | 11:31

Dus dan gaan we navo lid en super wokestaat USA aanvallen? Let's go Brandon!

GoedGaan | 25-02-22 | 11:41

China gaat Taiwan nooit militair aanvallen.
China ziet Taiwan als provincie, je eigen land aanvallen zoveel gezichtsverlies wilt China niet.
En daarnaast is er nog het verdrag tussen Taiwan en de VS/JPN.
China, en Taiwan, is veel meer gebaat bij de huidige situatie van naar elkaar roepen en wat heen en weer vliegen.

Dofolo | 25-02-22 | 11:27 | 2

Tijdens de Chinese Burgeroorlog werd er best pittig gevochten en hele provincies gewoon aangevallen. CCP gaat voor controle ook ten koste van winst en progressie(zie Hong kong, zie de Chinese tech reuzen die door CCP gesloopt worden), wat niet onder controle is is effectief een vijand of concurrent van de Partij.

ReyNemaattori | 25-02-22 | 11:38

Uhm, dat is juist het probleem onder commie regimes. Die vervolgen en moorden juist hun eigen bevolking uit.

ventilatiesysteem | 25-02-22 | 12:01

Chinezen zijn al bezig Australië in te pikken, maar dat doen ze op de demografische manier.

Der Schnitzeljäger | 25-02-22 | 11:27 | 2

Welk land niet?

UpdateAvailable | 25-02-22 | 11:53

Zoals Marokko dat bij ons doet zeg maar.

R.F.Pickering | 25-02-22 | 12:03

Nederland stuur al hulp naar Taiwan. Een Nummel 3 met Rijst en een Nummel 24 met Kip. Sambal was op.

johnvdnl | 25-02-22 | 11:25 | 3

Vond je het zelf wel grappig toen je dit onnavolgbare en inconsistente 'l'-grapje typte?

_pacman_ | 25-02-22 | 11:26

Pacman teveel azijn gedlonken, vond het ook glappig.

Pekketrikker | 25-02-22 | 11:32

Taiwan heeft serieus wapentuig tot beschikking en is betrekkelijk gunstig om te verdedigen. Daarnaast heeft Taiwan in woord de dekking van Japan en USA. De Chinezen zitten duidelijk op het vinketouw maar of ze echt doorduwen moet ik nog zien. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de huidige ontwikkelingen in Oekraine ook niet helemaal had verwacht dus voor zover de waarde van mijn analyse.

_pacman_ | 25-02-22 | 11:24 | 1

Taiwan heeft nul dekking vanuit Washington, maar wel nog vanuit overige oost Aziatische partners en dat is deels hun redding, alsmede ze ook door de jaren heen regelmatig zijn bewapend door de Amerikanen.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 11:26

China kunnen we makkelijk hebben. Sociaal kredietsysteem hacken en geen Chinees die nog kan reizen.

Duwbak_Linda | 25-02-22 | 11:23 | 3

Probleem is alleen dat ze eerder ons hacken en platleggen. Energievoorziening en supermarkt bevoorrading platleggen en achterover leunen kijken hoe de bakra en anderskokende medelanders supermarkten gaan plunderen voor schijtlint en voedsel.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 11:29

Wanneer kunnen we het 1e tribunaal verwachten ?

Karel Kruizenruiker | 25-02-22 | 11:22

Okay, ga ik vanavond een keer naar de Taiwanees. Zal mij benieuwen. Weet er weinig vanaf. Eten ze er honden of katten?

Pekketrikker | 25-02-22 | 11:22

Ooit Indo-China, toch? Vanaf het moment dat er op iedere Dinky Toy "Made in Taiwan' stond werd het Taiwan. Klonk wat Engelser. Maar ik denk dat Taiwan het zelfde lot is beschoren als Hong Kong.

Dubbelepunthoofd | 25-02-22 | 11:21 | 2

Nee. Indochina is een term voor de Franse kolonie in zuidoost Azie. Taiwan heette vroeger Formosa toen tata's in houten bootjes nog rondcirkelden in het gebied, maar heet toch echt een hele poos Taiwan.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 11:24

Wat een pannenkoekenbakkers. Maar voorlopig bakken ze er in het filmpje helemaal niks van.

On-Topic: Hopelijk gaat dit alles niet tot een steeds meer uitbreidend conflict leiden.

DankeSchon | 25-02-22 | 11:20

China heeft in de regel vrij veel geduld. Denk ook niet dat China Taiwan zal aanvallen, althans niet op korte termijn.
Wat zouden de Chinezen op dit moment ook hebben aan gedonder met het Westen, Japan etc.?

Ichneumonidae | 25-02-22 | 11:15 | 5

@SinisterNL | 25-02-22 | 11:18:
Poetje hoeft zijn T-72 hordes maar wat diesel te geven en ze waren zeau in het Oekrainse. Xi moet een vloot samenstellen, deze over vijandige wateren krijgen om vervolgens een invasie te lanceren en een bevolking te onderwerpen die vijandig tegenover hem staat. Bovendien kijken Zuid Korea en Japan met argusogen toe en hebben ook materieel in het gebied.

Een ding is zeker, van Sleazy Joe, zijn ondermijnde regering en zijn incompetente woke generaals hoeft Vladje en Mao Jinping niets te vrezen.

Graaf_van_Hogendorp | 25-02-22 | 11:21

@SinisterNL | 25-02-22 | 11:18: Rusland-Oekraïne is een totaal ander verhaal. De VS bemoeien zich er nauwelijks mee en Europa kan niks (behalve wat sancties opleggen).
Voor de VS zijn er dus geen twee fronten.
De situatie rond Taiwan ligt wel anders. De handelsbetrekkingen tussen China en het Westen zijn ook de Chinezen nogal wat waard.
Enfin, ook ik heb geen glazen bol. Time will tell.

Ichneumonidae | 25-02-22 | 11:27

Ik heb ook het idee, sinds ik die laatste toespraak van Putin zag, dat hij ideologisch gedreven is en dat dit best ten koste mag gaan van de economie. Dat zijn de gevaarlijkste jongens. De Chinezen zijn meer met hun portemonnee bezig lijkt het, dus die zitten niet te wachten op sancties etc.

R.F.Pickering | 25-02-22 | 12:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Taiwan is extreem belangrijk voor de VS o.a. vanwege TSMC/ASML en hun technology, dus zou goed kunnen dat de VS bereid zijn om militair in te grijpen als China besluit Taiwan aan te vallen.
Oekraïne is niet te vergelijken met Taiwan.

Diederik_Ezel | 25-02-22 | 11:15 | 2

In ieder geval die chipfabrieken opblazen.

bqbq | 25-02-22 | 11:21

@bqbq | 25-02-22 | 11:21: Er is al een enorm tekort waardoor bv autofabrieken tijdelijk stil worden gelegd. EU begint eindelijk wakker te worden en te investeren in chipfabrieken in Europa.

Diederik_Ezel | 25-02-22 | 11:42

Sinds de woke zwakte van Joe Biden bij de val van Afghanistan aan de Taliban en de mislukte evacuatie uit Kabul, zien Putin en Xin Jinping de zwakte van de Westerse wereld en grijpen hun kans. Von der Leyen kan wel roepen dat Putin niet kan en mag slagen, maar dat is juist het signaal dat hem dat wel gaat lukken. Uiteraard hoop ik ook op van niet.

VolgendjaarkrygikAOW | 25-02-22 | 11:14 | 2

Von der Leyen.., hahahahahaha

ja-nee-misschien | 25-02-22 | 11:34

Diplomatie is pas diplomatie als je ook de slagkracht hebt om je wil af te dwingen en ervoor kiest dat niet te gebruiken.

Von der Leyen heeft eerst d'r eigen Duitse leger afgebroken om zo een vacuüm te creëren voor een EU leger, terwijl de rest van de wereld daar niet op gaat wachten en gewoon door draait.

ReyNemaattori | 25-02-22 | 11:44

Wat een vergelijking weer… de VS stellen al decennia dat ze Taiwan militair zullen verdedigen tegen China. Dat de VS niet ingrijpt in Oekraïne - wat ze al maanden openlijk zeggen - heeft geen reet met een zwakke houden tov Taiwan te maken.

Het trucje om een niet onderbouwde mening toch de ether in te kunnen slingeren door er - bij gebrek aan kennis - maar een vraag van te maken, wordt wat sleets.

Komjehiervaker | 25-02-22 | 11:13 | 1
-weggejorist-
Dubbelepunthoofd | 25-02-22 | 11:17

Het is al eerder gezegd hier: wat het Vrije Westen nodig heeft is een NATO 2.0 met daarin via artikel 5 van alle beschaafde landen die de waarden van het Westen delen en zich bedreigd voelen. Dus: NATO inclusief Zweden, Finland, Oostenrijk, Zwitserland, Oekraïne (wat ervan overblijft), Israël, India (?), Taiwan, Japan, Z-Korea, Australië, N-Zeeland. Zoniet, dan gaan Rusland en China de komende jaren vrolijk verder met landje pik.

VlaamseReus | 25-02-22 | 11:12 | 2

Ela, en mijn geliefde Suriname dan? Ik moet daar nog steeds mij AOW van krijgen uit de tijd dat ik daar zat als middelbare scholier van m'n 16e tot m'n 19e.

VolgendjaarkrygikAOW | 25-02-22 | 11:17

@VolgendjaarkrygikAOW | 25-02-22 | 11:17: als Suriname zich serieus bedreigd voelt door (bijv.) Venezuela, dan kan dat in overweging worden genomen.
2% van het BNP van Suriname zal niet heel veel zijn, maar alle beetjes helpen.
Voor Ronnie Brunswijk zie ik nog wel een mooie post op NATO HQ Brussel in het verschiet.

VlaamseReus | 25-02-22 | 11:48

Het zijn allemaal pannenkoeken.

Kaas de Vies | 25-02-22 | 11:12

Laat die kok Poetin nou 'hangen' in dat eerste filmpje? Oei, oei...

Lerp | 25-02-22 | 11:11 | 2

...goeren

Klaas_de_Waal | 25-02-22 | 11:14

Taiwan is helemaal niet altijd Chinees geweest. Integendeel...
thediplomat.com/2020/12/has-taiwan-al...

Taiwan is een kapitalistisch land en een economisch wonder. Is Japan en Zuid-Europa qua inkomen per capita allang voorbij gestoken. Gecorrigeerd voor prijzen rijker dan Duitsland of Belgie. Bijna geen staatsschuld, heel veel reserves.
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countri...

Taiwan is vrij en democratisch. Ze mogen er zelfs burgemeesters zelf kiezen.
freedomhouse.org/country/taiwan/freed...

Eigenlijk verdient Taiwan haar vrijheid nog veel meer dan het toch wel ietwat corrupte en van neo-Nazi-vrijwilligersbataljons voorziene Oekraine...

drs. Levi Samsonov | 25-02-22 | 11:11

Ik zit nog een beetje te puzzelen hoe we nou van deze situatie gebruik kunnen maken om van Limburg af te komen. Iemand ideeën?

John McClane | 25-02-22 | 11:09 | 2

De rest van NL af laten zinken...?

horsteknots | 25-02-22 | 11:11

Alle Russen en Chinezen in NL er verplicht huisvesten en dan een onafhankelijke republiek uitroepen. Dan afwachten weke van de twee er als eerste komt kloppen.

WellimHollander | 25-02-22 | 11:16

trump zou er gewoon een paar carrier groups naartoe sturen. maar Biden is niet zo'n goede president als trump.

motje013 | 25-02-22 | 11:09

Notabene, het is van het allegrootste belang dat we niet betrokken raken bij een tweedaagse oorlog rond Taiwan. Stop met het zenden van marineschepen.
Omdat er veel chip Foundries op Taiwan zitten doen we er goed aan subiet te beginnen aan het inrichten van chip fabrieken in de Noord-EU. Dwz in ipv van Facebook kiever 160 hectare met high tech fabrieken in Flevoland.

AntiZanicz | 25-02-22 | 11:09 | 1

Die staan er in Nijmegen, maar verouderen omdat de industrie liever investeert in het verre Oosten.

Jan_Pietersen | 25-02-22 | 11:20

14 Maart begint de invasie van Taiwan, direct na de Paralympische Spelen.

happen_maar | 25-02-22 | 11:08 | 1

Hier durf ik ook op in te zetten.

Ilyrm | 25-02-22 | 11:29

Ik heb even een straatje tarot kaarten gelegd en ik zie dat het over 18 maanden gaat gebeuren.

Yoda von Siam | 25-02-22 | 11:08

Hij heeft niet alleen verstand van liften, ook van afkortingen. Leuk twitterbericht hoor, snap er geen reet van. Next!

Klaas_de_Waal | 25-02-22 | 11:06 | 1

Ja, ik moest die afko’s ook opzoeken. ADIZ kan zowel een luchtverdedigingszone zijn, maar kwam ook tegen dat het kan gaan om de Administratieve Diensten Zomer Meppel. Stel dat het om Meppel gaat dan komt het wel heel dicht bij! Russen in Kiev en Chinezen die Meppel overnemen. Wat gaat Biden doen?

Die PLAAF is het People’s Liberation Army Air Force. Bevrijders dus, geen aanvallers. Dat stelt mij dan weer gerust.

Nuuk | 25-02-22 | 11:13

Ik zou echt helemaal kapot zijn van een invasie in Taiwan. Net zoals in Oekraine. Niet omdat ik dat zo voel. Maar omdat ik simpelweg geacht word om er kapot van te zijn want Rutte slingert dan namens de Nederlanders weer van alles de wereld in.

Leptob | 25-02-22 | 11:04 | 8

@Met_baard | 25-02-22 | 11:50:
gewoon Samsung of sony kopen, komen uit japan en Korea. En die apple meuk in China laten samen met de Huawei

miko | 25-02-22 | 12:10

@miko | 25-02-22 | 12:10: Waar denkt u dat de zeldzame aardmetaal grondstoffen vandaan komen waarmee Samsung en Sony hun apparatuur maken? Uit China. De moederborden van al deze apparatuur worden bovendien voornamelijk in China en Taiwan vervaardigd.

Met_baard | 25-02-22 | 13:45

@Graaisnaaiert | 25-02-22 | 12:02: Ik probeer mijn cirkel van betrokkenheid sinds een aantal jaren zo klein en leeg mogelijk te houden. Is beter voor mij.

Leptob | 25-02-22 | 13:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Taiwan is gewoon chinees, zo gek is het niet dat ze niet accepteren dat het eiland ooit door de Kwo Min Tang ingenomen werd en dan afgescheiden blijft en dat men dat dan maar accepteren zou moeten.

AntiZanicz | 25-02-22 | 11:03 | 10

Kaliningrad is gewoon Duits o nee Pruisisch, België is gewoon Nederlands. En dan hebben we nog Süd-Tirol, de Duitse Sauerkraut-eters in Elzas-Lotharingen, het Habsburgse Triëst, Slovenië... tijd voor een totale restauratie van Europa, een soort Congres van Wenen in wiederholung.

18konijn | 25-02-22 | 11:38

Ja joh. Alsof de CPN hier ooit Nederland heeft overgenomen, het deel van Nederland dat wel bij zijn volle verstand is gebleven naar Texel is vertrokken en dan komt Zanik propageren dat het eigenlijk gewoon terecht is dat de communisten uit Nederland dan ook maar Texel binnen mogen vallen.
Links sukkeltje.

Graaisnaaiert | 25-02-22 | 11:42

Texel is van de Romeinen !!1!!

Piet Karbiet | 25-02-22 | 12:49
▼ 7 antwoorden verborgen

Hee schrijf je met twee e's en zonder y.

OverdaanDerOnderheid | 25-02-22 | 11:03 | 4

Ik dacht altijd als 'Hé'?

ReyNemaattori | 25-02-22 | 11:48

Mijn vriend Barry schrijft het weer als 'Hay'. Deze hele discussie is in ieder geval gé.

kanookmorgen | 25-02-22 | 12:10

Oi !

Tobi | 25-02-22 | 14:42
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl