Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Nederlander kan niet zonder auto en dat kunnen we maar beter accepteren

Want de auto is evil, maar ook noodzakelijk

Willekeurige autobezitter

Hallo Klaver, Milieudefensie en andere klimaatdrammers, lezen jullie even mee met dit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid? Want jullie kunnen wel de Nederlander uit de auto willen halen, maar de meeste mensen kunnen dus helemaal niet zonder die vierwieler. Dat geldt in mindere mate voor die quinoaknagers in de Randstad, maar vooral voor iedereen daarbuiten. De mensen die hun auto nodig hebben voor de reis naar de werkplek, omdat een huis in de buurt onbetaalbaar is. Of de Nederlanders die de afgelopen jaren de apotheek, supermarkt, school en bankfiliaal zagen verdwijnen uit hun dorp en nu hun boodschappenkarretje keihard nodig hebben voor deze basisbehoeften. In de landelijke gebieden geeft 64 procent van de mensen aan dat ze steeds meer afhankelijk worden van hun bolide. Dus waar de door een chauffeur gereden heren in Den Haag bij het opleggen van belastingen en accijnzen doen alsof dat barrel voor de deur een luxeproduct is, geldt dat voor heel veel mensen niet. Sterker nog, vijf tot zes procent van de autobezitters kunnen die heilige koe nauwelijks veroorloven, maar zijn te afhankelijk van het voertuig om hem weg te doen. Maar ja, deze groep ontlasten door het autobezit goedkoper te maken geeft het verkeerde klimaatsignaal af en zo blijft de auto voor veel mensen een vloek en een zegen. Één ding is zeker: die Nederlander krijg je voorlopig niet uit de auto.

Ook vandaag, op de N33 tussen Assen en Veendam...

Reaguursels

Inloggen

Dan zou je eerst eens moeten kijken naar hoe het was vóórdat iedereen een auto had, ongeveer tot de jaren '70. Wonen bij je werk, winkels met basisbehoeften in je dorp, klussen liet je doen door bedrijven en dat was te betalen. Die infrastructuur is verdwenen juist door de komst van de auto en komt niet zo snel weer terug. Jammer? Weet ik niet. Mobiliteit en samenleving veranderen. Alles kan nu ook bezorgd worden.

Somsbestgenuanceerd | 23-02-22 | 07:56 | 1

Ja, dat vind ik wel jammer. Liever een dorpskern met lokale winkeliers, dan alles via de Appie o.i.d. thuisbezorgd.

NUik | 23-02-22 | 09:20

Moeilijke keuze hoor, 45km enkele reis, 2 uur en 45 minuten met het OV (dat dan nog niet rijdt maar dat terzijde) of 30 min met de auto deur tot deur. Maar ja, dat is het leven in de rest van Nederland, geregeerd worden door randdebielen die denken dat de Randstedelijke situatie te projecteren is op landelijk Nederland.

Vanilla | 23-02-22 | 07:42 | 2

Precies, dat. Dochterlief gaat volgend jaar naar een HBO. OV bijna 2u, auto 30 minuten, dat wordt dus rijbewijs en een autootje.

NUik | 23-02-22 | 09:21

Hier in de buurt is er in het weekend slechts om de 2 uren een bus. En wie wil er in Corona-tijd nog met het smerige openbaar vervoer? Je zit met z'n allen in dampende omgeving, alles aangeslagen, luchtvochtigheid 100%. Heerlijk.

Patatter | 23-02-22 | 09:31

De Nederlander kan niet zonder auto - en de Staat der Nederlanden al helemáál niet, verslaafd als zij is aan de inkomsten uit diezelfde auto’s.

bisbisbis | 23-02-22 | 05:31

Als de overheid echt de auto eruit wil. Zorg dan eerst voor fatsoenlijk openbaar vervoer, en stop het schrappen of verschralen van buslijnen, versoberen van dienstregeling enz.
En maak het betaalbaar. Retourtje trein voor 2 volwassenen (kinderen gratis met "kids vrij") naar Leiden (Naturalis): €86!!!!
We zijn met de auto gegaan. Inclusief parkeren voor minder dan de helft van de prijs.

Het brein erachter | 23-02-22 | 05:02

hier in het dorp werd afscheid genomen van een vrijwilliger die de elektrische" buurtbus reed de man was -slechts - 85

berg545 | 23-02-22 | 00:40

BP bij mij om de hoek rekent € 2.19 p/l. Staat een groot bord naast: "Tanken met korting."

Ruud Hazes56616330 | 22-02-22 | 22:25 | 1

De brandstof is niet duur ,de opslag( ruim 70% ) maakt het onbetaalbaar.

Coolcalmcollected | 22-02-22 | 22:59


Wat nog wel eens gebeurt op zaterdag: eerst wat zooi wegbrengen naar de milieustraat, vervolgens door voor de boodschappen (supermarkt, drogist, kaasboer, groenteboer, slager, bakker) en op terugweg naar huis nog wat klusmateriaal mee. Hoe doe ik dat zonder auto?

Dan nog een punt. In de trein en bus vindt de overheid het van belang dat alleen daar de mondkapjesplicht nog blijft bestaan. Waarschijnlijk dus een vieze besmettelijke bende.
Reis ik liever coronavrij en droog van deur tot deur in m'n eigen bubbel op benzine.

Zoelense Hobbyboer | 22-02-22 | 22:17 | 3

Die vrijheid ben je langzaam aan het verliezen.... Success over 15-20 jaar.

keetla | 23-02-22 | 00:40

Zolang jij nog apart naar een kaasboer, slager, bakker en groenteboer kan heb ik geen medelijden met je. Blijkbaar kun je dat allemaal betalen. Alles wat jij daar namelijk haalt kun je ook in 1 keer bij de supermarkt halen.

PaulusdeBosrouter | 23-02-22 | 04:43

Frans Timmermans of Guy Verhofstadt vliegen graag First Class of met een prive jet, hoor je nooit iemand over. Nee kudtburger, pak je fiets en eet insecten.

Stonecity | 22-02-22 | 22:07

In het openbaar vervoer wordt je nog wel eens gestoord tijdens het lezen, omdat een medereizer zonder vervoersbewijs een potje wil matten met de conducteur. Is toch een interessanter verhaal op een familieverjaardag, dan ergenissen delen over Audi/BMW/VW/Tesla bestuurders die na een paar minuten niet meer relevant zijn.

Boerhoektvrouw | 22-02-22 | 21:49

Door de geur van diesel en benzine voel ik me een echte vent.
De geur van kerosine maakt me echt warm van binnen..
Ik sta weleens geur te snuiven naast een landingsbaan waar het druk is met vliegtuigen..

jaja | 22-02-22 | 21:35 | 3

Kerosine scheelt weinig van diesel, de eerste heeft een wat hogere energiedichtheid en dat is meteen het belangrijkste verschil. Persoonlijk kan ik geen verschil ruiken tussen die 2, zelfs niet al sta ik op een tank met 50.000 kuub... en dat komt nog weleens voor.

Alfred E. Neuman | 22-02-22 | 21:50

@Alfred E. Neuman | 22-02-22 | 21:50:
Ik ken de geur van de petroleumlamp van mijn oma nog toen ik 4 was of zo.
Daar ruikt kerosine naar.
Is anders dan diesel.

jaja | 22-02-22 | 21:58

Petroleum is voor zover ik weet meer een soort van verzamelnaam voor brandstoffen gedestilleerd uit aardolie, het kan een soort van kerosine/diesel zijn maar ook een ander product. Zo werk ik voornamelijk in de "petrochemische industrie" maar dat loopt uiteen van olieraffinaderijen/naftakrakers, tot fabrieken waar men smaakstoffen en geurstoffen maken.... zolang het maar op basis van aardolie is.

Alfred E. Neuman | 22-02-22 | 22:15

Een ritje met de auto met verbrandingsmotor is goed voor de natuur. De CO2 wordt door (eetbare) planten (ook geschikt voor houtbouw) omgezet in zuurstof om te ademen. Het lijkt wel een kringloop een circulair systeem. En een die het beter doet dan het systeem dat de ‘klimaat redders’ proberen uit te rollen.
If it ain’t broken don’t try to fix it, dat geld ook voor het klimaat.

ratelaar | 22-02-22 | 21:30

En afgezien van de noodzaak zijn auto's gewoon leuk en gaaf, vooral de wat oudere exemplaren uit de jaren '80 en '90. Niet van die truttige kleine turbomotortjes zoals tegenwoordig maar gewoon een atmosferische 2 liter of meer, veel leuker om te rijden vanwege de dynamiek van de motor en het gaat ook nog eens langer mee dan al die lullige blokjes die aan de beademing liggen. Doe mij maar liever een oude Camry, Xedos of een BMW 3 of 5 dan een moderne VW of Audi.

Alfred E. Neuman | 22-02-22 | 21:29

De Nederlander kan niet zonder auto zoals de eskimo niet zonder koelkast kan, en de aboriginal niet zonder zonnebank.

Zenzeo | 22-02-22 | 21:20

Was vanochtend in Duitsland daar heb ik de tank vol gegooid:
E10 1,729 per liter

spamzuiger | 22-02-22 | 21:17 | 3

En 5% BTW op vlees.
Het paradijs..

jaja | 22-02-22 | 21:19

Nog steeds €1,589 in Sint-Niklaas.

uisge baugh | 22-02-22 | 21:26

Heb nooit gesnapt wat die idioot hoge belastingen rondom voertuigen nou pre ies goedpraten. Eerlijk gezegd is het geschift dat wij het ondertussen lijkt wel normaal zijn gaan vinden dat benzine 2+ euro de liter kan kosten. Stel je heft 100% belasting op de bruto prijs dan bebben ze alsnog ons bestolen maar betalen we in ieder geval 1.45 de liter

Baksteenbakker | 22-02-22 | 21:10 | 2

Zijn toch gewoon communicerende vaten? Schaf je accijnzen af gaat een andere belasting weer omhoog. Dan liever een belasting waar je nog enigszins invloed op kan hebben.

flame_me | 22-02-22 | 21:59

Wat is de reden dat het via brandstof meot. Brandstof brengt je naar je werk en geeft je vrijheid. Wat is de reden dat nou juist dit spul zo oneerlijk belast moet worden. Ander bijkomend punt, misschien meot de overheid geen geld uitgeven wat verkregen is door uit te knijpen. Misschien moet je dat zoveelste kut project lekker niet doen.

Baksteenbakker | 23-02-22 | 09:34

Even doorrijden naar Fieten (Beilen), betaal je €199.9 de liter.
Party like its 1999, al heb ik liever de jaren '80!

www.youtube.com/watch?v=rblt2EtFfC4

CarelJan7937 | 22-02-22 | 21:08 | 2

Typefout toch?

Risingson | 22-02-22 | 22:11

@Risingson | 22-02-22 | 22:11:
Nee, was 2 maanden geleden al ziek van €182,9 de liter.
Dus wel een tiepfaut of gedachtenkronkel.

Voor een goede prijs dus back to €168,3

CarelJan7937 | 22-02-22 | 22:39

In vijfentwintig jaar tweemaal een nieuwe Defender gekocht, zijn allebei nog steeds op de weg, zeer duurzame auto (hondehok) alleen weggedaan wegens debiele milieuzones.

uisge baugh | 22-02-22 | 20:55 | 2

Met een Defender vanuit uw standplaats een milieuzone bereiken is al een avontuur de Camel Trophy waardig.

reservebelgië | 22-02-22 | 21:05

@reservebelgië | 22-02-22 | 21:05: Klopt, dat hondehok hebben we er altijd ingehouden van toen ik zat te dromen bij het stoplicht, karre met dat hondehok!

uisge baugh | 22-02-22 | 21:07

Als de linkse clubs ons zo graag uit de auto willen hebben, zoals ze beweren, dan hadden ze wel voorgesteld het OV gratis te maken en te verbeteren.
Ik heb ze er nooit over gehoord.

jaja | 22-02-22 | 20:48 | 4

@Leffe Blonde | 22-02-22 | 21:03:
Echt waar?
Raar dat ik dat niet weet.. hahaha

jaja | 22-02-22 | 21:13

@Leffe Blonde | 22-02-22 | 21:03: Alles komt uit onze portemonnaie, alleen draagt de een wat meer bij dan de ander en profiteert de ander weer meer dan de een het is maar net welk doel je ermee beoogt.

Smoelensmid | 22-02-22 | 21:21

@Leffe Blonde | 22-02-22 | 21:03: Gratis OV is maatschappelijk goedkoper dan het OV in zijn huidige staat.

Shadowzz | 23-02-22 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een totale KUL. De Nederlander woont in een land ter grootte van een zakdoek, met fantastische verbindingen via het OV. Wel is de Nederlander verwend tot op het BOT.

m@rkus | 22-02-22 | 20:43 | 16

OV is prima in dicht bevolkte gebieden/steden, maar brengt je zelden in één keer van waar je bent naar waar je heen wilt (of je moet toevallig geluk hebben cq. het er op uitzoeken). En dan beschouw ik <5-10 min lopen nog wel acceptabel.

Maar als je niet in de Randstad woont, kan 't zo maar eens zijn dat je moet bellen voor een bus en zelfs ambulances zo'n hoge aanrijdtijd hebben dat je voor slagaderlijke bloedingen niet eens hoeft te bellen, ja met 't uitvaartcentrum wellicht.

ReyNemaattori | 22-02-22 | 23:23

Enkele reis naar mijn werk is 40km. Met de auto duurt de reis 35 minuten. met het OV twee uur en tien minuten.

Tietmier | 23-02-22 | 08:31

Mijn werk is in 15min te bereiken met de auto, 1 á 2 uur met het OV, want de trein valt gemiddeld 3 keer per week uit (ik overdrijf niet) en de bus is zo onbetrouwbaar als de nete, in combinatie met slechte aansluitingen. Ja daaag.

Had 20minuten kunnen zijn met de buurtbus die opgeheven is.

Shadowzz | 23-02-22 | 13:01
▼ 13 antwoorden verborgen

De oplossing is dat we de woonomgeving ook buiten de randstad zo inrichten dat je niet voor alles een auto nodig hebt. In plaats van alle negatieve effecten van al die auto's maar accepteren.

Oupoot | 22-02-22 | 20:38 | 12

Elk derde hoekhuis een supermapotheektheatertje.

NiCeY | 22-02-22 | 21:20

Grappig, de door de Eu doorgedrukte gemeenschappelijke markt heeft juist de mkb-ers doodgedrukt in Nl ! De Eu heeft daarmee dus anti klimaat beleid gevoerd.

Tee Of Cup | 23-02-22 | 00:25
▼ 9 antwoorden verborgen

IN je bolide kun je (ongestoord)... Vloeken/scheten laten/roken/ overal krabben/muzak hard/meelallen/met bek open vreten/lekker scheuren/afsnijen/rukken.... paradise on wheels....!

grapjasz | 22-02-22 | 20:33 | 5

Je vergeet telefoneren.
Telefoneren in het openbaar vervoer vind ik echt not done. Maar ja, toch genoeg mensen(wijven) die het doen. Dus ook daarom reis ik nooit met het openbaar vervoer.

VanBukkem | 22-02-22 | 21:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik snap nooit zo goed waarom iedereen die in de Randstad werkt een baan in de provincie wil en vice versa. Als nou gewoon iedereen een baan dicht bij huis of een huis dicht bij baan zoekt, dan is het probleem opgelost.

RBlake | 22-02-22 | 20:33 | 6

Ik wil dat werkgevers hun toko dichterbij mijn huis zetten

Risingson | 22-02-22 | 22:15

Een baan in de randstad als provinciaal snap ik wel, daar zijn nou eenmaal meer banen en ze betalen vaak ook iets beter. Maar waarom je per se in een grote stad wil wonen maar wel buiten de stad wil werken? Geen idee...

ReyNemaattori | 22-02-22 | 23:32

Ach is toch leuk. Zo zie ik ook allemaal bedrijfsbusjes mijn stad uit rijden op weg naar de rest van het land. Terwijl bedrijfsbusjes uit dezelfde markten uit het hele land deze kant op komen rijden.

We leggen onnozel veel zinloze kilometers af allemaal. Waarom moet een loodgieter van 50km weg komen terwijl de loodgieter die hier woont, juist 2 provincies verderop aan het werk is.

Shadowzz | 23-02-22 | 13:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan prima zonder autootje. Greenwheels abbo voor als het echt niet anders kan en via de werkgever 1e klas gratis reizen. En de Autohopper als ik op vakantie of weekendtrips ga. Happy camper hier.

UpdateAvailable | 22-02-22 | 20:31 | 2

Tsja, persoonlijk vind ik dat toch wat armoedig maar ik heb dan ook benzine in mijn aderen. Ik geef je gelijk hoor maar da’s puur vanuit rationeel oogpunt. En gelukkig ben ik geen boekhouder. Als die een auto rijden dan is het trouwens vaak zo’n duffe lijkenkist van Toyota of iets anders Aziatisch.

Nostra da Mus | 22-02-22 | 20:35

eigen fiets, auto en OV chipkaart.
Zonder auto kan ik echt niet bij het treinstation of supermarkt komen.
Een busdienst die is er in het verre verleden ooit eens geweest voor de schoolgaande jeugd.

captain-caveman | 22-02-22 | 20:41

Die oplegger op die foto... Is die van Hollander? Best wel lef om rond te rijden met 'Hollander'. Iemand gekwetst?

Leptob | 22-02-22 | 20:31

SUV-ificatie is een goeie term uit het nieuwsbericht.

Mensen kopen auto's met een hoge instap. Die zijn zwaarder en aerodynamisch minder efficient. (ik weet niet wat een groter effect heeft op verbruik).

Vroeger was een auto nog iets sexies. Tegenwoordig zijn het geriatrisch-comfortabele pseudo-deugwielers.

Plus: iedereen die in een Kona rijd moet naar het kamp.

Schwanzeleber | 22-02-22 | 20:31 | 7

Ik rij groot of ik rij niet. Niks te maken met formaat plasser, alles met gemak, veiligheid, overzichtelijkheid en comfort. Ga geen 1,5 uur per dag op en neer rijden in een rugzakje. Vroeger Volvo, nu Isuzu in Azie en Renault ( Espace ) hier. Zou niet anders willen, ook al maken ze alles 5x zo duur.

Graaisnaaiert | 22-02-22 | 20:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik voorzie handelskansen in gekleurde hesjes.

Harry.Langezwaal | 22-02-22 | 20:29

een leaseauto is best lekker als je geen huis kunt krijgen in de buurt van je werk. Gewoon je tarief aanpassen. 8 euro per uur op je basistarief is ~1200 per maand. Prima te doen, ook met huidige brandstofprijzen. De uitlaat cq schoorsteen moeten wel blijven roken.

Dr.Utker | 22-02-22 | 20:28 | 1

detacheren is geen dienstverband. Uw bluf verhoginkje is praktisch een heel salaris elders.

AntiZanicz | 22-02-22 | 21:06

Dat wagentje heet toch Vitamientje?
En AA staat toch voor Anonieme Alcoholisten?

Ruimedenker | 22-02-22 | 20:28 | 1

Precies weet ik het niet. Sowieso staat één A voor Anaal. Hoe het meisje in de auto heet weet ik niet. Hoe die meneer heet weet ik ook niet.

Leptob | 22-02-22 | 20:56

Een van de redenen dat ik ontslag heb genomen en iets anders dichter bij huis heb gezocht is omdat ik g*****me gewoon drie keer in de maand die tank stond vol te gooien, voor een godsvermogen. Maar een reiskostenvergoeding ho maar. Daar konden ze niet aan beginnen. Tja, toen heb ik op een gegeven moment toch een kostenbatenanalyse gemaakt en gezegd van de groeten.
Nu woon ik vlak bij mijn werk en hoef ik bijna nooit meer te tanken. :))) Hee, als het moet zou ik het zelfs op de fiets kunnen doen.

VanBukkem | 22-02-22 | 20:26 | 6

Toen ik begon te lezen dacht ik heel even aan een stukje spam dat we hier vaker zien.

Leptob | 22-02-22 | 20:52

@Nostra da Mus | 22-02-22 | 20:32: leuk, maar zoveel file is er al jaren niet meer.

AntiZanicz | 22-02-22 | 21:01

@Nostra da Mus | 22-02-22 | 20:32:
En ook de tijd die je kwijt bent met woon-werkverkeer. Als je dat allemaal bij mekaar optelt dan heb je gewoon een paar jaar van je leven weggegooid, in de file gestaan.

VanBukkem | 22-02-22 | 21:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Belast maar stuk. Lekker rustig op de weg voor de mensen die het wel kunnen betalen. Misschien ga ik dan nog wel eens mijn rijbewijs halen.

Lorejas | 22-02-22 | 20:26 | 6

Chauffeur!

van Oeffelen | 22-02-22 | 21:52

@van Oeffelen | 22-02-22 | 21:52: Fantast!

D-Fens_1963 | 22-02-22 | 23:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is al een halve eeuw beleid dat mensen in Vinexwijken in slaapsteden moeten gaan wonen.
Slaapsteden heten zo omdat mensen er alleen naar toe gaan om te slapen terwijl ze elders werken. In slaapsteden is de werkgelegenheid laag.
Maar is de steden waar de mensen weken mag dan weer niet gebouwd worden omdat steden daar van groeien en dat is niet wenselijk.
Het vervoer tussen waar mensen wonen en waar mensen werken is meestal niet goed geregeld. Dus worden ze wel de auto in gedwongen.
Verhuizen om dichter bij je werk te wonen is zo goed als onmogelijk in de huidige huizenmarkt, voor kopers omdat ze dan veel geld moeten bijleggen en voor huurders omdat de wachtlijsten te lang zijn.

Osdorpertje | 22-02-22 | 20:25 | 2

Het beleid was ook (om)dat alle gemeenten woningen mochten bouwen zodat d.m.v. het gemeentelijk grondbedrijf de gemeentelijke financiën op orde bleven, en het Rijk minder hoefde af te dragen aan de gemeenten.
Zo is decennia 'gebouwd aan de files'; woningen op plaatsen waar geen werk was.

Harry.Langezwaal | 22-02-22 | 20:32

Precies, en dubbel zoveel parkeerplaatsen, in de Vinexclub voor 's avonds, 's nachts en weekend. Bij de zaak voor overdag.

Ray Skak | 22-02-22 | 20:41

Noodzakelijk - dus zonder auto gaat het Nederlander dood.

HogeNood | 22-02-22 | 20:23 | 1

Klopt een volle aanhanger zonder auto trekken krijg je echt een dubbele hernia van.

captain-caveman | 22-02-22 | 20:33

Onder dit stuk mochten nog wel wat alineas met hoe kut Klaver, Kaag en HomoRob zijn.

Schwanzeleber | 22-02-22 | 20:23

Iedere keer als ik E5 moet tanken in plaats van Euro98 dank ik de EU.

Duwbak_Linda | 22-02-22 | 20:18

Gisteren getankt voor 2,26.9 de liter.
Was niet langs de snelweg, zo gek ben ik nou ook weer niet. Om de paar tankbeurten gooi ik de tank vol met de duurdere variant. Af en toe moet je je auto lekker verwennen.

Nostra da Mus | 22-02-22 | 20:16

De rOverheid wil ook helemaal niet dat stopt met reauken, zoals het al jaren aan ons liegt,
en dat zelfde geldt voor onze nationale melkkoe
Als we massaal stoppen met een of beide dan loopt het Haags gajes al die miljarden mis

Tobi | 22-02-22 | 20:16

2,25€/L, wie biedt er meer

Diederik_Ezel | 22-02-22 | 20:14 | 7

@van Oeffelen | 22-02-22 | 20:29: trapautootje? Of opgevoerde rollator wellicht een uitkomst?

dathoujetoch | 22-02-22 | 20:51

gestegen inkoop. Accijnzen zijn gelijk gebleven.

AntiZanicz | 22-02-22 | 20:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Prachtig Dafke!
Een DAF Kini, te bezichtigen in het DAF museum in Eindhoven. Zeker een bezoekje waard met een hele afwisselende collectie.

Nostra da Mus | 22-02-22 | 20:12 | 7

Het grappige is dat veel vroege Mercedessen in Mercedes museum in Stuttgart electrisch is. Met betere accutechniek (en minder goedkope olie) hadden we nu al een eeuw electrisch transport kunnen hebben.

AntiZanicz | 22-02-22 | 20:57

@W_F | 22-02-22 | 21:12: zoiets zal het wel worden, overal stopcontacten. Alleen het aan te bieden kw-laadvermogen blijft toch enigszins beperkt of gespreid. De vraag is hoeveel vermogen die oude autootjes daar krijgen. Of was het laagspanning met een grote stroom, gezien de dikte van de snoeren.

AntiZanicz | 23-02-22 | 09:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Hiervziet onze regering alleen maar meer mogelijkheden om de accijnzen nog meer te verhogen, men blijft toch wel rijden.

Crankhead | 22-02-22 | 20:12 | 6

@Smoelensmid | 22-02-22 | 20:20: we mogen wel hopen dat het snel rekeningrijden wordt. het is wel genoeg zo met geldtransfer van andere mensen af.

AntiZanicz | 22-02-22 | 20:54

@Nuchternederland | 22-02-22 | 20:33: Die van mijn dak afkomt wel ja! en bij de 50KW snellader net over de grens in Duitsland is gratis, courtesy laden noemen ze dat , een kleine beloning voor het winkelen een soort airmiles maar dan direct in de pocket ;)

Smoelensmid | 22-02-22 | 21:29

@AntiZanicz | 22-02-22 | 20:54: en dan nog , dan worden elektrische autos laag belast en verbrandingsmotoren naar rato uitstoot zwaar belast het blijft een piep knijp systeem om schoner rijden te bevorderen.

Smoelensmid | 22-02-22 | 21:30
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Merel1989 | 22-02-22 | 20:11 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

ZIE ik nou die nietspresterende Duitse graaifamilie in ónze DAF?

Verderkijkert | 22-02-22 | 20:11 | 1
-weggejorist-
Bakkenist | 22-02-22 | 20:19

Kunnen ze in de randstad ook niet een Donbassje doen? Zij deugen, wij leven.

Graaisnaaiert | 22-02-22 | 20:08 | 1

@Graaisnaaiert:
En wij niet meer betalen voor hun luchtfietserij!

Nostra da Mus | 22-02-22 | 21:57

Als die pruts betaling systemen en uitbestedingen niet als een bom onder het OV uitgaven belandde -- hadden we misschien nu wel met een accepteerbaar verlies het hele openbare vervoer gratis, meer frequent, en meer compact kunnen maken.

De helft van de kosten van strippenkaarten was het materiaal, en ik durf niet te vragen hoe onrendabel die chipkaarten zijn.

GeheidEenGeit | 22-02-22 | 20:08 | 1

De vergaarde data is veel geld waard. Dat was ook het hele idee van die "handige" chip kaart waar je op een reis tien miljoen keer mee moet in en uit checken afhankelijk van in welk merk veetransporteur je stapt.

Vanilla | 23-02-22 | 07:15

Het pientere pookje van DAF.

van Oeffelen | 22-02-22 | 20:07 | 4

Ja, vier willen.

dathoujetoch | 22-02-22 | 20:52

Het autootje zou nu niet meer kunnen vanwege de matige veiligheid. Een herontworpen exemplaar en electrisch zou een goed verkopend stadsautootje kunnen zijn.

AntiZanicz | 22-02-22 | 20:53
▼ 1 antwoord verborgen

De geldhonger is onstilbaar en de auto is nu eenmaal een makkelijk middel, zeker nu men zolang gedreind, gezeurd en gemekkerd heeft dat de auto nu ook niet langer deugd voor de moderne woke Randstedeling.

_pacman_ | 22-02-22 | 20:06 | 1

T. Deugt.

_pacman_ | 22-02-22 | 20:07

Ben ik effe blij dat mijn kustdorpje in de zomer omkiept van de toeristen. Duitsers zijn net sprinkhanen, maar ze hebben er wel voor gezorgd dat hier een superfijne (en grote) buurtsuper staat, waar ik op de fiets naartoe kan.

Divergente_Integraal | 22-02-22 | 20:06

De woningmarkt zit dusdanig op slot, dat, zelfs al zou je dichter bij je werk willen gaan wonen dit practisch vrijwel onmogelijk is.

Der Schnitzeljäger | 22-02-22 | 20:06 | 1

Ik zoek een baan, geen werk.

KlaagGraag | 22-02-22 | 20:20

Vanaf hier een kleine kilometer lopen naar de buurtbus die twee keer per uur komt. Met die bus word je gebracht naar een plek waar de echte bus komt. Eén keer gedaan en meteen klaar ermee. Ik pak mijn fiets.

Juffrouw op de fiets | 22-02-22 | 20:03

Als je de huidige brandstofprijzen ziet en het toenemen van de files..

Weet Den Haag dat ze de autobezitter bij de fiscale kloten hebben.

Wijze uit het Oosten | 22-02-22 | 20:01 | 1

20 cent goedkoper in Duitsland. Bij elke cent die ze er in Den Haag opgooien wordt het weer een kilometer extra naar het westen toe ook al lonend om daar te tanken en de boodschappen te doen. Zelfde geldt voor den Belgique.

Graaisnaaiert | 22-02-22 | 20:13

Van mij mogen autobezitters getreiterd worden. Ik reis met het OV, dus gaarne de auto veel belasten en veel investeren in het OV

thanseeuwen | 22-02-22 | 20:01 | 8

@thanseeuwen | 22-02-22 | 20:42:
Als ik zie wat voo een complete gekken tegenwoordig allemaal rondrijden in hun karretje en SUV's
kan ik mij nauwelijks voorstellen dat jij, met een wat trage reactie, werkelijk een gevaar op de weg zal zijn
Langzaam is vaak bedachtzaam, en beter bewust van hun omgeving

Tobi | 22-02-22 | 20:56

Op een gegeven moment had ik alle bijzondere verrichtingen onder de knie, maar kruispunten en rotondes waren een ramp, net als soepel schakelen en koppeling gebruiken maar dat had ondervangen kunnen worden met een automaat.

thanseeuwen | 22-02-22 | 21:01

Je kunt dus gewoon geen kut rijden.. prima hoor, helemaal niet erg, maar om dan iedereen die dag wel onder de knie heeft, te treiteren.. dat is gewoon heel zielig

Sanka4President | 23-02-22 | 12:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zeg niet dat ik absoluut niet zonder auto WIL. Maar hier geen NS-stasioen. Als ik met de bus wil moet ik eerst 10 minuten rijden met de auto. Bij bij de bushaltes zijn geen parkeerplaatsen. Hoe dan?

Leptob | 22-02-22 | 19:59 | 5

Snorfiets dan? Ook leuk.

Lorejas | 22-02-22 | 20:08

Bierfiets?

Duwbak_Linda | 22-02-22 | 20:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Gelukkig hebben we de VVD. De nationale autobezitter treiterpartij.

de Voorzittert | 22-02-22 | 19:59 | 2
-weggejorist-
Bakkenist | 22-02-22 | 20:22

hoezo, niks dan dikke subsidie voor VVD met werk autorijders.

AntiZanicz | 22-02-22 | 20:49

Wie gaat er dan ook met de wind van de afgelopen dagen vrijwillig fietsen.

En een sparta AMG dat is niet stoer...

Nodeloos Kwetsend | 22-02-22 | 19:55 | 1

Ja ik, elektrisch. Kan nog veiliger zijn ook, want dan hoor je de boom tenminste nog vallen.

Alexander des Burgus | 22-02-22 | 20:00

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen