Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aantal zelfdodingen steeg in 2021 met 15% onder jongeren tussen 20 en 30 jaar

Niet leuk

Soms even een topicje zonder grappen, en zonder uit te rekenen wat een zelfdoding de maatschappij eigenlijk kost aan misgelopen productie en belastinginkomsten. Het totale jaarlijkse aantal zelfdodingen staat al jaren stabiel rond de 1800. Maar afgelopen jaar nam het aantal zelfdodingen bij jongeren vooral tussen de 20 en 30 jaar met 15% toe tot ruim 300. Vooral onder mannen, die over de hele linie al tweemaal vaker zelfmoord plegen. 

Maar, hoe komt die plotselinge stijging afgelopen jaar? Renske Gilissen, hoofdonderzoeker bij 113 zelfmoordpreventie en voorzitter van de Commissie Actuele Nederlandse Suïcide Registratie (CANS): "De precieze oorzaak weten we niet. We weten wel dat het zelden gaat om één oorzaak, maar dat het een opeenstapeling is van factoren. De maatregelen kunnen wel de druppel zijn geweest. In die leeftijdscategorie is een toekomstperspectief en de wereld ontdekken heel belangrijk. Dat zijn zaken die door de maatregelen in het geding komen."

Zelfdoding, die keuze kun je maar een keer maken. Dus stel hem uit. Meer zalvends, na de breek. 113 Zelfmoordpreventie bereikt u desgewenst hier.
COMMENTS closed. Gaarne verder reaguren in persco-topic. GU gaat morgen winkelen en wil vroeg slapen

Deze koning (Stromae) is terug van ver weg geweest

L'enfer (de hel)

Altijd de moeite waard

Reaguursels

Inloggen

Altijd in de psychiatrie gewerkt. Suicide heeft meestal vele oorzaken. De lockdown zal wel een rol spelen, maar een beetje normaal kind kan daar mee omgaan. Ik wil benadrukken dat een deel van de jeugd niet meer leert omgaan met frustraties, integendeel: hun ouders doen alle moeite om te voorkomen dat het kind iets lastigs meemaakt. En dat er zeer veel drugs en andere middelen gebruikt worden, waar een stemmingsbedervend effect van uitgaat.

Poes Fiep | 14-01-22 | 19:02

De Samson-generatie heeft veel schouderklopjes nodig. Ze kregen altijd een beloning om mee te doen, niet om te winnen. Met tegenslagen omgaan maakte geen deel uit van hun opvoeding.
Als je nooit tegenslag gekend hebt, en overwonnen hebt, dan is relativeren moeilijk.
Je kan het die generatie niet kwalijk nemen. Ze zijn miskweekt.

Nonkel Frituur | 14-01-22 | 18:08 | 3

Nonkel toch, wat harteloos.

Wiezewalakristalix | 14-01-22 | 18:52

Niks miskweekt, de huidige generatie jongeren staat voor grotere uitdagingen dan elke generatie geboren sinds de tweede wereldoorlog. Weg zijn vaste redelijk betaalde banen waar je met een mbo diploma binnenkwam, weg zijn betaalbare huizen, weg zijn vaste huurcontracten. Alles is dicht door corona (of beter door Rutte). Als je ergens niet weet mee te komen dan kan dat een grote weerslag hebben op je mentale gezondheid.

allesindewasmasjien | 14-01-22 | 19:00

@allesindewasmasjien | 14-01-22 | 19:00: Ben ik nou gek? Er zijn werkelijk overal banen beschikbaar. Toen in jaren 80 mijn opleiding als verpleegkundige afrondde vloog de hele lichting er uit: geen werk. NU smeken ze je om te komen helpen. En dat is in veel sectoren zo. Een huis kopen of huren toen ik 20 was? GA nou weg, ik was blij dat ik een kamer kon huren. Geld voor horeca hadden we toen ook helemaal niet. De jeugd is inderdaad verpest, verwend en verpapt. En wordt pedagogisch verwaarloosd. Omgaan met tegenslag moet je geleerd worden.

Poes Fiep | 14-01-22 | 19:05

Als je ziet hoe sterk het totale aantal zelfmoorden stijgt tussen 1950 en 1980 dan vraag je je af waarom daar zo weinig aandacht voor is geweest. Tussen 1970 en 1980 steeg het totale aantal van 1049 naar 1430 mensen. Schrikbarend.

Mark Bouwman | 14-01-22 | 16:35 | 2

heb het even opgezocht: opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
In 1980 waren die 1430 inwoners relatief: 10.1 per 100.000 v.d.gem.bevolking
in 2020 waren het er 1823 (relatief: 10.5 per 100.000)
in 1950 waren het er 559 (relatief 5.5 per 100.000)

Wering | 14-01-22 | 17:41

Ik heb ook nog even de statistieken opgezocht: www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistisch... en daaruit blijkt dat er eigenlijk weinig verschil is tussen 1950 en 2020: 9,3 resp. 10,5 per 100000 inwoners. Alleen in de jaren 80 is er een duidelijke toename tot 15 per 100000 in 1984(!).

Argyronauta | 14-01-22 | 18:15

Op die leeftijd zijn veel mannen een tijdje samenwonend en/of getrouwd en leven nog in een soort roes. Door het virus de lock-down's veel samen (24/7) thuis en dan begint het gezeik. Je gaat elkaar veel beter en op een andere manier leren kennen, korte lontjes, financiële tegenvallers, hogere kosten, problemen bij de werkgever, veel minder sociale contacten en weinig of geen positieve vooruitzichten. Op zichzelf elk punt een reden om niet vrolijk van te worden, alles tezamen een goed recept voor een totale mentale inzinking.

Mr. C | 14-01-22 | 16:29

Als je een minderheid in eigen land gaat worden en de sharia niet ver weg meer is en de regering voor iedereen behalve de autochtone cultuur opkomt, dan krijg je dit. In Noorwegen zijn de cijfers al jaren schrikbarend.

K. Westergaard | 14-01-22 | 16:25

Ik heb zelf eind jaren 80/begin jaren 90 van het studentenleven genoten. Basisbeurs van 640 gulden, vette bijbaan op zaterdag als postbode dus aan geld geen gebrek, Ik heb de volle zes jaar genoten. Ik heb echt oprecht medelijden met de huidige generatie studenten die dat allemaal moeten missen. De doorhaalavonden, dronken om 3 uur 's nachts een hamburger van de FEBO uit de muur trekken, sporten, de hele mikmak. Werk nu in het onderwijs als IT specialist en het is zo godvergeten leeg op de universiteit. Het is 1 groot drama, zeker als je buitenlandse student bent of beginnend student in een vreemde stad. Ik kan mij de wanhoop wel voorstellen. Vanuit de grond van mijn hart wens ik iedere student veel sterkte en hou vol, er komen betere tijden aan, daar ben ik van overtuigd.

Sir_Cumalot | 14-01-22 | 16:23

het zal hier weggezet worden als een soort boomer geklets, maar ik heb toch sterk de indruk dat de mensen, zo ook de jeugd, een paar decennia gelden veel zelfstandiger en zelfredzamer waren.
De persconferentie zal vanavond gelardeerd worden met 'infographics', ofwel plaatsjes "want anders begrijpen demense het niet". Drie hele volzinnen lezen, lukt kennelijk niet. Dat ging toch vóór internet, met alleen de krant, een stuk beter.
Toen kon je nog ouderwets opbellen naar de gemeente of de belastingen dan kreeg je een echt mens aan de telefoon. Of je kon bij de belastingdienst een papieren folder ophalen hoe dat moest als je met een T-biljet belasting over je zaterdagbaantje wilde terugvragen.
Maar goed, toen gingen de mensen nog een beetje over hun eigen leven.
En de meesten mensen groeiden op in veilig gezinsverband en binnen hechte families. Bovendien kon je bij de buren terecht als er iets was; dat kan nu niet meer want de buren moeten ook allemaal fulltime werken tot hun 67e jaar.

En in het verleden werden zaken wel eens bestempeld als pech, of 'hoort bij het leven', of iets dergelijks. Nu barst het van de therapeuten, begeleiders, coaches maar blijkbaar lukt het al die lieden niet 'verlichting' te brengen?
Allemaal 'goed' voor 'de' economie, maar niet perse voor het individu.

Samen-leven is steeds meer geworden: een verzameling individuen die zich allemaal 'samen' aan het handje van de overheid -op de door hun gewenste wijze- door het leven laat loodsen.

Wering | 14-01-22 | 16:05 | 4

@banana moeskoerie | 14-01-22 | 16:15:
Ook dat ja.
Gezin, familie, land... we moeten ons Europeaan voelen.
Waar voorheen met gezamenlijke inspanning (en fysieke arbeid) een goed en prettig land om in te leven tot stand werd gebracht, moeten we het nu doen met de mededeling dat 'we' het hier zo goed hebben en ons bezig houden met alle ellende verderop in de wereld. Dan kan je niet verwachten dat hier gemeenschapszin ontstaan (of blijft bestaan).

Wering | 14-01-22 | 16:33

Precies dat dus. Daarnaast hadden we ook nog oog voor en interesse in elkaar, probeerden we elkaar te helpen en was er respect over en weer.
Tegenwoordig draait bij de meeste mensen alles om henzelf.

PieterPuk | 14-01-22 | 18:15
▼ 1 antwoord verborgen

Merk ook in mijn omgeving dat veel jongeren somberder en meer onzekerheid hebben over hun toekomst. Probeer ze altijd maar voor te houden dat die periodes dat dingen niet lekker gaan ook weer voorbij gaan en dat ze op een punt in de toekomst moeten richten: wat wil je graag bereiken en wat wil je later graag doen en probeer je daar vast aan te klampen. Maar gemakkelijk is deze periode zeker niet voor veel jongeren nu.

Jan, Leiden | 14-01-22 | 15:46 | 1

Helemaal eens, let ook extra op mn kinderen. De lock down en avond klok was/is zwaar voor de jeugdigen.

Schilder58 | 14-01-22 | 16:07

Tsja als je alles op alles hebt gezet om succesvol influencer te worden en het lukt niet dan houdt natuurlijk alles op he?!

Smoelensmid | 14-01-22 | 15:39

Ik heb er vorig jaar een gevonden in het bos. Hangend aan een boom met een touw om zijn nek. Op het eerste gezicht leek hij zelfs gewoon te staan. Later hoorde ik dat de jongeman slechts 19 jaar was. Echt vreselijk om mee te maken.

pjotreke | 14-01-22 | 15:26 | 2

Pfoe heftig zeg. Sterkte daarmee!

TheManiac | 14-01-22 | 15:58

pffff niks erger als zelfmoord van dichtbij mee te maken.
heb het helaas zelf ook van dichtbij meegemaakt.
De wereld is echt fucked up dat mensen tot zelfmoord gedreven worden.

captain-caveman | 14-01-22 | 17:46

Vanaf zo rond mijn 18de begon bij mij het somberen. Vroeg iemand mij 'hoe gaat het' dan was mijn antwoord; 'goed hoor' maar ik dacht 'goed genoeg om geen zelfmoord te plegen. Die depressieve gedachte bracht een werkelijke depressie met zich mee en serieuze zelfmoord gedachtes. Evengoed mijn zeevaartopleiding voltooid en vervolgens 40 jaar in het zeevaartvak gewerkt. De zeevaart bracht perspectief in mijn leven. Eens Hwtk te zullen zijn en dat is dan ook gelukt. Het perspectief voor de toekomst in een loopbaan van de laagste in rang tot de hoogste in de MK rang en liefde voor het werk (en de nodige psychologen) heeft mij er door heen gesleurd. Ik denk dat de grootste makke voor de huidige jeugd niet eens het gemis aan vertier is, maar een perspectief voor de toekomst. Iets dat je bereikt dat voor jezelf is en niet van het collectief. Dat je kan delen met die je lief is en een zinvolle invulling geeft aan het bestaan. Ook nu ik gepensioneerd ben moet ik bezig blijven met werk. De afleiding die het bezorgd en het plezier dat ik er mee beleef houdt de depressies redelijk op afstand. Maar goed, ik begrijp waar menig jong mens nu mee worstelt.

forecastle | 14-01-22 | 15:19 | 1

Ik ken het gevoel, ik heb mijn opleiding marof afgerond toen de pandemie op zijn hoogtepunt was. Wilde werken op cruiseschepen en heb aan boord mogen meemaken hoe de industrie door zijn hoeven ging. Lekker maandenlang voor anker in de Carib.
Het probleem is dat het toekomstperspectief steeds smaller wordt. Met mijn salaris, contract voor onbepaalde tijd, en al wat spaargeld op de bank ben ik een van de weinige twintigers die zeer binnenkort zich een appartementje kan veroorloven. Maar ik ben een van de weinige. Ik kan emigreren, maar ja.
Er moet zeer veel gaan veranderen in dit land.

Nutbag Deluxe | 14-01-22 | 17:25

Het kan iedereen uiteindelijk overkomen, je hebt maar net dat laatste zetje nodig.
Persoonlijke ontboezeming, ik ben bijna 2 decennia geleden ook een periode door een hel gegaan, klap op klap op klap op klap, dat je niet meer wist maar je het moest zoeken. Het wake-up moment was dat ik mezelf erop betrapte tijdens het rijden dat ik hardop zat te zeggen "die boom is niet dik genoeg, die niet, dat zou wel kunnen...". Toen dat bewust doordrong meteen de auto aan de kant gezet en even 5 minuten een flinke pot staan janken. Vervolgens met de ramen open en blijmakende muziek aan naar huis en bij een paar vrienden en familieleden aangegeven wat er speelde, hulp van ze gehad en er goddank nooit meer in die positie gekomen.
Maar het kan dus echt iedereen overkomen.

Graaisnaaiert | 14-01-22 | 15:16

Dus die 15% van de 300 zelfmoorden onder de 30 jaar, is ongeveer 45 meer jongeren die zelfmoord hebben gepleegd.
Van alle corona doden onder de 30 jaar zijn 22 (over een periode van bijna 2 jaar)
zie www.rivm.nl/sites/default/files/2022-... pagina 72 voor bewijs.

Dus de coronamaatregelen hebben dus voor veel meer doden gezorgd onder de 30 jaar, Tribunaal!

SuperKoetje | 14-01-22 | 15:04 | 5

Die jongeren die zelfmoord pleegden hadden vaak ook onderliggend lijden. En pleegden ze nou zelfmoord mèt de lockdown of dóór de lockdown is wat ik me ook afvraag.

Bald_Gefkens | 14-01-22 | 15:15

Het aantal is *toegenomen* met 15% tot 300, dat betekent dat het vorige aantal 261 was en er 39 gevallen zijn bijgekomen.

Argyronauta | 14-01-22 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed filmpje, dat eerste van Jordan Peterson. Hij wijst de jongeren op hun verantwoordelijkheid, ze zijn niet alleen maar slachtoffer.

grietmetgroenefiets | 14-01-22 | 14:58

Om somber van te worden zeg.

grapo | 14-01-22 | 14:54

Waar zal het door komen?

Studieschuld --> Geen hypotheek (en binnenkort ook niet meer emigreren)
Kaag op financiën --> Belastingen zullen eeuwig meer stijgen dan de inflatie
Woke -->Je bent blank en hebt je school afgemaakt, dus deug je niet
Cancellen --> Één klein foutje en je bent voor de rest van je leven gebrandmerkt

Wanneer je je een van deze dingen erg aantrekt, dan komt voor de trein springen steeds dichterbij.

Misschien het leven voor de witte afgestudeerde belastingbetalers iets aantrekkelijker te maken. Zelfmoord plegen is voor de Overheid erg duur. Studieschuld kwijt en een belastingbetaler minder.

Haberdoebas | 14-01-22 | 14:50

Greta Thunberg, Extinction Rebel, Urgenda, de Groene Khmer, Rob Jetten en Frans Timmerfrans praten de jeugd allemaal een trauma aan.
Dat we over 20 jaar allemaal dood zijn, tenzij we radicaal ingrijpen en de macht overdragen aan de communisten, Urgenda, de Groene Khmer, Extinction Rebel, Rob Jetten en Frans Timmerfrans.
Want anders wonen we over 20 jaar in Waterworld en krijgt Kevin Costner vliezen tussen zijn tenen.
Met zo'n doom scenario in het vooruitzicht kan ik mij voorstellen dat jongeren uit het leven willen stappen.

Osdorpertje | 14-01-22 | 14:37 | 2

En de schoIen doen hieraan te hard mee

Piet Karbiet | 14-01-22 | 14:49

Wat wel weer goed was aan waterworld was Jeanne Tripplehorn als Helen. Pff wat een mooie vrouw was dat zeg. Zou ik -in haar prime- ook wel een boottochtje mee willen doen, zonder zwemvlies wel te verstaan.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:58

Als kinderen op een bepaalde leeftijd continu bang worden gemaakt dat de wereld vergaat en de boel overstroomt en mensen overal de schuld van krijgen door hun gedrag, en dieren boven mensen gesteld worden, en er allerlei onheilspellende rampscenario’s worden voorgeschoteld waar mensen de schuld van krijgen en de wereld naar de knoppen gaat, dan is er een percentage van die jongeren die zich dat persoonlijk aantrekt, en dat speelt mijns inziens ook mee met de negatieve kijk die veel jongeren mbt de wereld en de toekomst van de wereld en van hun leven hebben.
Zij kunnen dan in een instabiele fase van hun leven, als er allerlei andere ellende samenkomt, dit wellicht geestelijk niet meer aan en komen soms tot zelfmoord gedachten.
De jeugd moet minder angstig gemaakt worden en geen schuldcomplex aangepraat krijgen.
Daarnaast is een stabiele opvoeding in een liefdevolle stabiele omgeving natuurlijk sowieso een vereiste om de kans op geestelijke ontsporing te verkleinen.
Maar is ook weer geen garantie.
Het blijft een trieste tragedie voor alle partijen.

laurentius | 14-01-22 | 14:37

Ik lees hier en daar in de reacties dat jongeren geen ruggegraat hebben. Het niet hebben van ruggegraat is van alle leeftijden. Ik ben van 1967 en in mijn leven festivals en concerten in binnen- en buitenland bezocht voor drie levens. Daar teer ik nu op. Maar óók voor mij is de maat vol: recentelijk kaartjes voor Toots and the Maytals. Ging niet door want corona. Nu is de zanger door, eveneens door corona. Tot twee keer toe kaarten voor Unzipped. Ging niet door want: Corona. Toen ik jong was zijn wij nooit opgesloten geweest dus onze generatie weet niet wat dat is. Ik had het zeker niet leuk gevonden. Ik kan me heel goed voorstellen dat er nu een generatie ontstaat die veel noodzakelijke ervaringen missen om later op terug te kunnen vallen, indien nodig. Dat er een toename is in het aantal zelfmoorden is te triest voor woorden.

Opblaas_boot | 14-01-22 | 14:28 | 9

Ik ben zelf een tijdje eenzaam geweest op een etage voor mezelf. Het ging beter toen ik in een studentenhuis kwam te wonen. De jongeren hebben het nodig met elkaar om te gaan en uit te gaan. Het is een reeel probleem voor de jongeren en geen luxe probleem

thanseeuwen | 14-01-22 | 15:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Raar maar waar: het bespreekbaar maken van zelfdodingen door jonge mensen stimuleert andere jonge mensen alleen maar ook een einde aan hun leven te maken. Kopieer gedrag werkt ook in dit segment helaas. Hier werkt dus juist de taboesfeer.

_pacman_ | 14-01-22 | 14:28

Die zanger met zijn sentimentele valse lied gaat wel een Werther-effect veroorzaken zo.

jan cioran | 14-01-22 | 14:27 | 5

@Piet Karbiet | 14-01-22 | 14:52: ja dat wilde ik even laten zien

jan cioran | 14-01-22 | 14:59

Als je 'Fade to Black' van Metallica beluistert alvorens je de stoel wegschopt, ga je rockend naar je einde.

gestoptmetroken | 14-01-22 | 15:07

@entwederoder | 14-01-22 | 14:58: Wij lazen in de 70-er jaren bij Duits zelfs "die neuen Leiden des jungen W." van Ulrich Plentzdorff. Uiteraard daarna ook Goethes versie gelezen. Goeie ouwe tijden!

Spie | 14-01-22 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo'n 40 jaar geleden had het zin om extra hard te werken of om je best te doen: dan werkte je toe naar een betere toekomst voor jezelf. Toen kon je met een mbo diploma nog een aardige start maken op de arbeidsmarkt in een functie waarin je er als mens toe deed en verschil kon maken.
Ik benijd de jongeren van nu niet. Allemaal zogenaamd 'hoog opgeleid' en qua werk vooral druk-druk met elkaar bezig houden, maar systemen zijn nu meer leidend dan de mens. Weinig uitzicht dat e.e.a. beter zal worden, want nu geldt dat we allemaal 'gelijk' zijn en alles 'eerlijk' moeten delen met de rest, liefst van de hele wereld. Daar wordt een jongere, zelfs de sterkeren, niet altijd vrolijk van.

Wering | 14-01-22 | 14:21 | 5
-weggejorist-
alweer_eenBelg | 14-01-22 | 14:35

Blijkbaar wel, er wordt constant geroepen dat de banen voor het oprapen liggen en de economie op volle toeren draait. Geen wonder als er geld als water in de economie wordt gepomt met alle gevolgen van dien (huizenmarkt, inflatie etc.) moeten we nou werkelijk blij zijn dat de economie goed draait, of is dit pure schijn?

Woodywoodhacker | 14-01-22 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Alleen de mentaal iets sterkere jeugd is in staat zich aan te passen aan verslechterde economische situaties en sociale beperkingen en aldus te overleven. Wat we hier zien is het adagium 'survival of the fittest' in de praktijk. Darwin. That's all. Welcome to hell.

isitsoornot | 14-01-22 | 14:21

Kuipers weet wel waar het aan ligt. 'Afgelopen jaar is het aantal zelfdodingen onder jongvolwassen met 15 procent gestegen. Minister Ernst Kuipers (volksgezondheid) verklaart dat dit vooral komt door de coronamaatregelen.' (Trouw)

grietmetgroenefiets | 14-01-22 | 14:19 | 3

Erkent hij daarmee (deel-)verantwoordelijkheid? Want het is wel de regering die die maatregelen opdringt. Wel apart hoor

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:31

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:31: Nog een citaat uit hetzelfde artikel: 'De kersvers aangetreden minister Kuipers legt ter verklaring een directe link naar het coronabeleid van zijn voorgangers: “Dat heeft natuurlijk te maken met het herhaald sluiten van onderwijsinstellingen en daarmee het limiteren van contactmogelijkheden in een fase van het leven waarin dat ontzettend belangrijk is.” Ook de beperking van de groepsgrootte bij thuisbezoek draagt daaraan bij.'
Hij lijkt dus de verantwoordelijkheid bij het vorige kabinet te leggen.
www.trouw.nl/buitenland/kuipers-linkt...

grietmetgroenefiets | 14-01-22 | 14:36

@grietmetgroenefiets | 14-01-22 | 14:36: Dank voor de link. Dan wordt het dus wel interessant welke lijn hij kiest in de nabije toekomst, want als dat precies dezelfde is, legt hij het probleem dus automatisch ook bij zichzelf.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 15:02

Tellen deze jongeren die aan een corona depressie zijn gestorven ook mee als corona doden.
Misschien dat Mark daar duidelijkheid over kan geven.

likdoorn | 14-01-22 | 14:17

Het gaat slecht met steeds meer mensen, omdat je geen individu meer mag zijn maar het wel als individu moet redden in je eentje. Je bent een eenmansbedrijf, een verplicht wokerig betrokken en van je schuld en zelfs erfschuld bewuste burger, en je bent een burgerservicenummer dat gestuurd en gesanctioneerd wordt. Meer ben je niet. Door corona is de opgeleukte maatschappij door de mand gevallen en werd de grauwe werkelijkheid duidelijk. Niet alleen omdat er niets meer mocht, maar omdat mensen de tijd hadden om echt over hun situatie in deze wereld na te denken, èn omdat de goorlingen in deze covidcrisis harder dan ooit gingen brullen eisen pushen konkelen lobbyen liegen bestormen dan ooit tevoren met als doel sterker uit de verwarring te komen dan ooit. Wat decennia beetje bij beetje gaande was is de afgelopen twee jaar in versnelling afgerond: de activist, de radicaal heeft gewonnen.
En voel je, vooral als jongere, dan nog maar eens prettig in deze "samenleving".

zeurmachine | 14-01-22 | 14:14 | 7

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:28: En het toenemende besef dat bij iedere generatie een lulverhaal als oorzaak gegeven wordt door hetzelfde systeem: "Het is oorlog, het is voor de wederopbouw, er is een grondstoffencrisis, er is een beurskrach, de oogsten zijn mislukt, in Belize is het boerenopstand, en dáárom is uw leven weggegooid."

zeurmachine | 14-01-22 | 14:42

Maar mensen laten zich ook makkelijk van alles afnemen, o.a. qua privacy.
Blijkbaar is 'gemak' of 'tijdswinst' (om een minuutje extra te kunnen Facebooken of zo?) al voldoende argument om contante betalingen uit te bannen.
Men lijkt niet collectief in de gaten te hebben in wat voor een beklemmende situatie men zich (zelf) op termijn zet.

Wering | 14-01-22 | 14:42

@zeurmachine | 14-01-22 | 14:42: Dat valt mijns inziens allemaal samen te vatten onder één noemer: (gebrek aan) eigenverantwoordelijkheid en initiatief. Soort van collectieve smoesjes dus.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 15:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk erg vervelend dat de cursus "omgaan met teleurstellingen" wederom niet doorgaat.

HankHill | 14-01-22 | 14:09 | 3

Zieke opmerking hoor

Piet Karbiet | 14-01-22 | 14:54

@Piet Karbiet | 14-01-22 | 14:54: Ik vind hem wel leuk.

forecastle | 14-01-22 | 14:59

Renske Gilissen zegt:" de precieze oorzaak weten we niet". Om daarna een hele hoop speculatieve redenen te noemen.

de euro middenweg | 14-01-22 | 14:04 | 1

Misschien weet ze het wel, maar verliest ze haar voorzitterbaantje als ze het beestje bij de naam noemt? Een verschijnsel dat je tegenwoordig wel vaker ziet.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:23

Zelfdoding hoort gewoon bij het sociale leven. Niks aan de hand. Socioloog Durkheim beschreef dat in 1897 al in zijn boek 'Le suicide, étude de sociologie'.

isitsoornot | 14-01-22 | 14:00

Ik zou wel eens een kosten baten analyse willen zien. Wat is de schade ten kosten van alle corona maatregelen. Helaas zal dit later pas uit komen.

Propositie | 14-01-22 | 14:00 | 2

Dat hangt af van de toekomstige sociaal-politieke ontwikkelingen. Anders wordt het gewoon onder het tapijt geveegd. Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:04

De kosten baten analyse kun je natuurlijk op veel niveau's . Bijvoorbeeld op politiek, economisch, persoonlijk niveau. Waarbij je zult zien dat er op alle niveau's kleine groepjes er blij zijn corona, ze krijgen meer macht en verdienen veel geld aan alle maatregelen rond het virus. Ik denk echter dat veruit de meeste mensen ontzettend balen van de maatregelen.

straatsurfer | 14-01-22 | 14:14

Voor iedereen die zich helemaal klote voelt om wat voor reden dan ook, en zelfmoord overweegt: hou het nog even vol. De lockdown gaat een keer voorbij, deze sombere winterdagen gaan voorbij. Niet dat ik daarmee jullie ellende wil bagatelliseren, want ik heb zelf al sinds mijn tienerjaren last van depressies en sombere gedachten. Maar het wordt beter.

Toos Bevergeil | 14-01-22 | 13:58 | 1

+1

entwederoder | 14-01-22 | 14:00

Mijn voetbalteam 18+ houdt zich kranig met te veel blowen en sterke drank. Gamen en les op de iphone. Mogen al maanden niet trainen. Ziek land. Een jonge generatie opofferen voor een generatie die al is opgegeven.

Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:55 | 10

@Piet Karbiet | 14-01-22 | 14:21: Aankomende keer misschien eens een peptalk proberen. Het voelt soms nutteloos, zeker aangezien er in deze geweldige "democratie" grote partijen gewoon buiten spel worden gezet. Maar toch zal ik persoonlijk altijd blijven stemmen, voorlopig op Geert Wilders. *Ik mis Pim Fortuyn nog vaak*

keistad | 14-01-22 | 14:30

@keistad | 14-01-22 | 14:30: Leg ze uit: als je het niet eens bent met het regeringsbeleid, stem dan op de partij aan wie de zittende macht de grootste hekel heeft.

Spie | 14-01-22 | 17:33

@piet
Mogen al maanden niet trainen. God,God dat is een probleem .Moeten zich op de been houden met blowen, zuipen en waarschijnlijk illegale feestjes. Vroeger noemden we dat de patat generatie nu de crack generatie. Jammer dat de dienstplicht is afgeschaft voor die kneusjes.

neolib | 14-01-22 | 18:57
▼ 7 antwoorden verborgen

Suïcide? Ik kan het iedereen adviseren.

McSnor | 14-01-22 | 13:52 | 3

Is ooit een lied over gemaakt.

2voor12 | 14-01-22 | 13:53

"Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zal doen."

entwederoder | 14-01-22 | 13:56

Na een mislukte zelfmoord ligt er anders nog een heel leven voor je hoor.

McSnor | 14-01-22 | 14:08

Wat ik elders al las: De invloed van de lockdowns e.a. op deze zelfmoorden wordt toch een beetje gebagatelliseerd als 'de maatregelen kunnen wel de laatste druppel zijn geweest'. Dat zouden we zo ook over Covid kunnen zeggen, daar het vooral fysiek zwakkeren zijn die hieraan overlijden. Maar als je daar op die manier mee om zou gaan dan wordt gelijk iedereen boos. Best triest.

En ik vind de opmerking(en) hieronder over die neerkomen op "zwakke generatie" echt erg kwalijk. Ouderen als "dor hout" beschrijven vind ik niet kunnen, maar dit dan ook niet.

Upendo | 14-01-22 | 13:49 | 4

Klagen over 'zwakke generaties' is niet meer dan de rechtse/anti-woke versie van virtue signalling. Het is preken voor eigen parochie zonder met (constructieve) oplossingen te komen.

Battery!!! | 14-01-22 | 14:17

@Battery!!! | 14-01-22 | 14:17: Hier is de oplossing: grow a spine, respecteer andere meningen en ga in een vrije samenleving niet vertellen hoe andere mensen hun leven moeten inrichten. Done, klaar. Opgelost. Aan het werk. Easy!

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:35

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:35: Dit bedoel ik dus. Ik ben het niet met je oneens, maar het is gewoon naïef te denken dat alleen dit zeggen de kous af is.

Battery!!! | 14-01-22 | 14:52
▼ 1 antwoord verborgen

Maatschappij: blanke mannen slecht!!!!
Mannen: *worden en depressief en suïcidaal*
Maatschappij: verbaasde_pikachu.jpg

Daan611 | 14-01-22 | 13:49 | 2

Ook een belangrijk element inderdaad: mannen. Er wordt door onze diversity & inclusion strijders altijd graag vergeleken met de witte mannen aan de top, waarbij álle mannen gelijkgesteld worden aan die 0,0001 % van zeer succesvolle mannen. Maar wat vaak vergeten wordt, is dat de mannen ook oververtegenwoordigd zijn aan de absolute bodem van de maatschappij: veruit de meeste daklozen zijn mannen. De meeste gevangenen zijn mannen. De meeste mensen die sterven onder harde werkomstandigheden zijn mannen. De meeste mensen die in een oorlog sterven zijn mannen. En dus ook: de meeste mensen die zelfmoord plegen zijn mannen (ik meende ooit eens 78% gelezen te hebben). Willen we dat ook gaan gladstrijken, lieve feministjes?

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:01

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:01: Feministjes strijken niet en zijn niet lief, dat is het probleem.

Calastir | 14-01-22 | 14:27

Gerede kans dat deze extra zelfmoorden onder jongeren sterk samenhangen met de gevolgen van de coronamaatregelen terwijl deze overledenen niet meetellen in de corona statistieken. En wanneer je dan nog de levensverwachting meeneemt word je helemaal cynisch. De prijs van de coronamaatregelen die de politiek neerlegt bij de jongeren is disproptioneel hoog. Maar dat zal pas worden geconstateerd bij de parlementaire enquête.

therealbraindump | 14-01-22 | 13:47 | 1

Of over 20 jaar

Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:57

"tussen de 20 en 30 jaar" Jonge ondernemers die zijn gesloopt door de maatregelen of belastingdienst?

keistad | 14-01-22 | 13:47

You are not your thoughts...

We hebben iets verloren dat aan de bakermat van de vrije maatschappij stond: met het post-moderne identiteitsdenken wordt geen verschil meer gemaakt tussen wie iemand is en hetgeen deze persoon zegt (of denkt). Daardoor kun je niet meer relativeren en krijg je dus in de polarisatie. De kracht van het vergeven van fouten bestaat er ook in de persoon niet als "fout" te zien, maar de "daad" als fout te zien. Vandaar dat tegenwoordig het groepsdenken zo populair is: Je bent geen persoon meer die op Geert Wilders gestemd heeft, nee je bent een PVV'er, waarbij je alle eigenschappen erft die arbitrair die groep toegedicht worden, ongeacht je persoonlijkheid, mening en individuele kwaliteiten. Je bent geen persoon meer met een mening over je eigen lichaam, nee, je bent een "wappie". Geen persoon meer die het Sinterklaasfeest een belangrijke Nederlandse traditie vindt, nee, je bent een "racist". Zwart-wit. Niks grijs, geen relativering en belangrijk voor dit verwerpelijke gedachtengoed: álles dat je doet of zegt wordt vanaf dat punt alleen nog maar in die context gezien. De persoon zelf wordt dus effectief "gecancelled" om één of meerdere individuele nuances die niet in het straatje passen. Precies zo werkt totalitair fascistisch gedachtengoed. Ik wordt er behoorlijk nerveus van hoe makkelijk mensen zich laten verleiden tot het meedoen aan dit soort afgrijselijk gedrag. De toon van het debat is zo grillig geworden dat het debat zélf verdwenen is.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:47 | 15

Mooi verwoord Gladiator! Deed me denken aan het mooie boekje Over dialoog, van David Bohm.

Timide_Aso | 14-01-22 | 14:40
▼ 12 antwoorden verborgen

Dus 45 jonge mensen meer dood dan voor corona. Tel daarbij de uitgestelde behandelingen, kanker, etc. Hoeveel doden gaan daardoor vallen? Hoeveel leed omdat iemand meer naar de klote gaat dan dat nodig was? Hele sectoren naar de klote omdat "maatregelen". En dat allemaal omdat een paar bejaarden tegen corona beschermd moesten worden. Bejaarden die anders een paar weken later toch al dood zouden gaan, aan een andere griep. Denk hier maar eens aan u weer Wappie roept, of "maatregelen" toejuicht.

jemoeder29 | 14-01-22 | 13:46 | 5
-weggejorist-
alweer_eenBelg | 14-01-22 | 15:48

Wie zegt dat deze 45 niet helemaal knettergek zijn gemaakt door alle achterlijke schreeuwers? Wie zegt dat dit *veroorzaakt* is door de wappies?

Want wappies liegen, zaniken, maken elkaar horendol en knettergek.

omanders | 14-01-22 | 16:18
▼ 2 antwoorden verborgen

En boven de 30 business as usual? Geloof er geen zak van.

Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:42

Misschien ook uitzichtloosheid op een eigen woning een onoverzienbare studieschuld en een besteedbaar inkomen waarmee je nooit een beetje zorgenvrij kunt leven? Oftewel de Rutte erfenis.

Rennieflox | 14-01-22 | 13:42 | 4

Ik kan bevestigen, als nog net geen dertiger, dat vooral het gebrek aan toekomstperspectief soms best deprimerend is.

Woodywoodhacker | 14-01-22 | 13:47
-weggejorist-
alweer_eenBelg | 14-01-22 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Scheelt toch weer kwa woningtekort.

Asteroid-B612 | 14-01-22 | 13:40 | 2

elk nadeel hep ze voordeel zei de grote profeet JC al eens.

BoerKoekoek | 14-01-22 | 13:42

Als je minimaal twee feesten per week als minimale eerste levenbehoefte meent te moeten hebben dan krijg je dit.
Vroeger spaarde je je centen bij elkaar met een bijbaantje en zakgeld om zo eens per week of twee weken een zaterdagavond uit te gaan, tegenwoordig stroomt de studiefinanciering binnen en is het normaal het hele weekend los te gaan.
En nu alles dicht is komen ze in de problemen want zichzelf vermaken is er niet meer bij.

2voor12 | 14-01-22 | 13:39 | 17
-weggejorist-
alweer_eenBelg | 14-01-22 | 14:11

@SavingPrivateHenk | 14-01-22 | 13:53: Hoezo aandacht, ik ben van 55 en zelf geen cent studie financiering gehad, heb zelf er voor gewerkt en mijn ouweheer heeft er ook krom voor gelegen net zo goed als ik nu 3 kinderen helemaal zelf heb moeten/mogen financieren voor hun masters.. geen cent studie financiering en drie kinderen aan de start van hun carriere afgeleverd, dat zouden er meer moeten doen, in plaats van obligate TUI reisjes stedentrips dagjes shoppen eindeloos naar de kroeg uit eten en obligaat backpacken aan het andere eind van de wereld., ben gvd 25 jaar niet op vakantie geweest om mijn kinderen een goede toekomst te bezorgen!

Smoelensmid | 14-01-22 | 15:29
▼ 14 antwoorden verborgen

Eckhart is een beetje een boefje. Hij steelt wat principes van de Bijbel. Bijv. Vrede die ieder verstand te boven gaat komt uit de Filipenzen brief. Fil 2:6-8: Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.
5Uw welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij.
6 Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
7 en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
8Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat.
9Wat u ook geleerd en ontvangen en gehoord en in mij gezien hebt, doe dat; en de God van de vrede zal met u zij

nerugaer | 14-01-22 | 13:37

Ik moet even denken aan mensen die misschien wel zitten met een studieschuld vanwege het leenstelsel en daar constant mee worden geconfronteerd. 20/30k. Als je student bent is alles yolo. De kater komt later.

Leptob | 14-01-22 | 13:37 | 2

Het verschil is echter dat mijn generatie -en ik vermoed ook die van u- wist dat die kater komt en een gezonde arbeitsinstelling heeft meegekregen onder het motto "je bent niet zó speciaal, dus doe maar iets voor je toekomst", dus dan is die schuld weg in 3,2,1. De huidige jonge generatie heeft van hun ouders veelal te horen gekregen hoe "speciaal" ze zijn en waarop ze allemaal "recht" hebben. Ze hebben niet meer geleerd om conflicten op een goede manier op te lossen. Compromis bestaat niet: het is de schuld van de ander als iets niet goed gaat. Eigenlijk is generation snowflake een stelletje narcisten. En dat is best wel een probleem, want narcisten luisteren niet naar anderen. Ga die maar eens vertellen dat je niet alleen rechten, maar ook plichten hebt. Of dat het NIET normaal is dat je zesstellig begint, onderaan de ladder na de één of andere flutstudie. Een lening is geen probleem, als daar maar iets tegenoverstaat: een studie met goede kansen en een degelijk arbeidsethos. Haal die componenten weg en je krijgt een stijging in het aantal gedesillusioneerden.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:55

Is van alle tijden , kreeg in 1980 ook 60K aangeboden van de ABN als ik later maar zou financieren bij hun .. smerige listige praktijkjes ben er niet op in gegaan gelukkig maar velen gingen voor de bijl en kochten een auto.. Ik hield de centen in mijn zak besteedde het later aan mijn aov premies en ging op mijn 38e door ernstige ziekte met welvarend vroegpensioen ... beslissingen in je jeugd zijn van invloed op de rest van je hele leven...

Smoelensmid | 14-01-22 | 15:35

Ik snap het wel ergens dit verhaal. Het duurt steeds langer voordat jongeren op zich zelf gaan wonen. En als ze dat doen hebben ze een aantal vierkante meter wat meer op een gevangenis lijkt, maar dat noemen ze een "studio". Je probeert nog te sparen maar inflatie is sneller dan wat je kan bijverdienen. Dan heb je de social media waar iedereen een filter opgooit om zichzelf te bewijzen dat hun leven mooier is dan die van jouw. Misschien wil je nog gaan zuipen tot coma en gaan friemelen aan vrouwen, maar de kroegen zijn dicht. En als ze open zijn dan schik je jezelf helemaal de tering want bier is duur. Ja als je dan ook nog 3.50 voor een klein biertje moet aftikken. Wat is dan de zin van het leven?

bullent | 14-01-22 | 13:37 | 2

Je vergeet nog de studieschuld waar ze mee opgezadeld zijn door Rutte & Co en het vooruitzicht te moeten werken tot ver na 70 jaar

Waakvlam | 14-01-22 | 13:39

@Waakvlam | 14-01-22 | 13:39: Klopt. De grootste reden voor een depressie is altijd geen toekomst perpectief en geen doel in het leven. Zodra mensen zich voelen dat ze er niet meer tot doen krijg je mentale klachten. We hebben allemaal onzin opleidingen die verkocht worden door autoverkopers. Ik ken het nog wel vroeger zoekend naar een studie. En de druk om door te gaan terwijl je eigenlijk na een jaar wat anders wilt doen is heel groot. De meeste zijn na de middelbare school nog helemaal niet volwassen om zo'n keuze te maken en bij het kruisje te tekenen voor een opleiding/lening, omdat dat ook niet geleerd is op de middelbare school. Maar ze krijgen wel mee dat ze snowflakes zijn. Die arrogantie die aangeleerd is in de veilige wereld naar de echte wereld geeft de klapper. Je kan ze zeker niet de schuld geven van dit. Zo werkt het systeem gewoon op dit moment.

bullent | 14-01-22 | 13:57

Als we het rubberentegel metafoor toch gebruiken: wie heeft ze dan neergelegd? Toch niet die generatie zelf?

Boerhoektvrouw | 14-01-22 | 13:35 | 1

Ongetwijfeld zelfs met de beste bedoelingen. Maar dat betekent niet dat alle schuld van alle problemen automatisch bij de ander ligt. Er is ook nog zoiets als "gezonde mensenverstand" en individuele verantwoordelijkheid. Anders kun je overal mee wegkomen, want "moeilijke jeugd gehad".

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:14

Deze tijd van het jaar moet ik altijd denken aan T. Enorm leuke en sociale gast. Praeses van z'n dispuut, studeerde vlot, kon goed lullepotten houden voor grote groepen, leuke vriendin en veel vrienden. Echt zo iemand die je gelijk mocht als je hem sprak. Alleen z'n vader

Diederik_Ezel | 14-01-22 | 13:34 | 3

wist van de demonen in z'n hoofd. Maakt lang geleden rond deze tijd v/h jaar -voor z'n omgeving geheel onverwachts- een einde aan z'n leven. Hij had genoeg mensen om mee te praten maar schaamde zich te veel hiervoor. Nog nooit zo'n drukke begrafenis gezien. Kan weer huilen als ik eraan terugdenk.

Diederik_Ezel | 14-01-22 | 13:41

@Diederik_Ezel | 14-01-22 | 13:41: Dat is in één woord verschrikkelijk. Het geeft ook een machteloos gevoel, want wat doe je eraan als je het niet eens ziet aankomen? Ik kan er met mijn verstand niet bij hoe diep de ellende in iemands hoofd moet gaan om een zulke beslissing te nemen, maar het moet een soort van ellende zijn van een hele andere categorie. Kan me je tranen dus goed voorstellen.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:16

Moge de bedenker van 'niet-essentieel' kreperen in de door hem zelf gemodelleerde hel.

Eeuwig..Op..Vakantie | 14-01-22 | 13:34 | 1

Samen met de napraters van die klote-term in de media.

entwederoder | 14-01-22 | 13:43

Ik kan hier natuurlijk pas een mening over hebben als ik weet of deze mensen wel of niet zijn gevaccineerd.

C1O2 | 14-01-22 | 13:32

Schoonvader was afgekeurd treinmachinist. Reden: dit dus.

Schriever | 14-01-22 | 13:31

Binnen mijn kennissenkring in de afgelopen drie maanden een handvol mensen die er uit gestapt zijn. Stuk voor stuk mensen die binnen de metalscene de sombere gedachten konden verdrijven. En dat viel in ene weg en zit je thuis opgesloten met je gedachten..

Metaalenzo | 14-01-22 | 13:30 | 2

Je ziet geen andere gemeenschappelijke deler?

MrLahey | 14-01-22 | 13:35

Ja, toevallig ook die ene uit Utrecht laatst toevallig? Zonde, maar wellicht was het zonder de pandemie vroeg of laat ook gebeurt.

Pluisbaard | 14-01-22 | 14:09

Hoe je het ook wendt of keert, dit is een verschrikkelijke ontwikkeling. We (als in: wij allemaal) zouden misschien een beetje meer kunnen nadenken vooraleer we op de gedachte komen mensen uit te sluiten om wat voor reden dan ook, legitiem of niet. Want dit is hetgeen waartoe het in de meest extreme gevallen leidt.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:28

Veel uitvaartverzorgers gaven dit signaal al af op basis van hun empirisch ervaringen. Is m.i. veel te weinig mee gedaan door Lockdown Hugo. Heel triest deze jonge lockdowndoden.

Mickdestok | 14-01-22 | 13:28

Als je al wat ouder bent en je hebt de kabinetten Balkenende meegemaakt, dan ben je wel wat gewend.
Maar voor de jeugdige is het toch andere koek.
Kabinet Rutte 1 was al niet te pruimen. Toen kreeg je kabinet Rutte 2………dat je dan in een depressie raakt.
Als dan blijkt dat Rutte 3 en Rutte 4 eigenlijk kabinet Kaag 1&2 is dan snap ik heel goed dat je de stekker van het leven er wel wil uit trekken.

Broekpaling_bezitter | 14-01-22 | 13:26 | 1

ikook

Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:46

Dat is ook dor hout maar dan van een andere categorie. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag.

zwellevertje | 14-01-22 | 13:25 | 3

Als je een fris jong tomatenplantje hebt en je zet het in de schaduw en geeft het geen water dan is het nog voor de zomer zo dor en droog als suïcidale lockdownie.
Maar je mag zeggen wat je wilt hoor.

keestelpro | 14-01-22 | 13:35

@zwellevertje | 14-01-22 | 13:52:
Zelfmoord komt niet alleen voort uit ondraaglijk lijden hoor.
Ook een sobere jeugdtijd waar sociale contacten aan banden worden gelegd en er geen mogelijkheid is te socialiseren met mede jeugdigen en met alleen maar wanhopige angstbeelden voor de toekomst kan de geest van jongeren zo leeg en inhoudsloos maken dat de wil om te leven compleet weg ebt.

keestelpro | 14-01-22 | 14:01

De kracht van een echt goed gesprek, iets geheel anders dan uurtjefactuurtje professionele therapie. Het is helaas niet altijd zo, maar vind ook ergens de kracht om aan je dierbaren te denken, hullie van het echte leven.

Je leeft inderdaad maar één keer, een onomstotelijk feit. Met uitzondering van de Belastingdienst die niet eens weet wat leven betekent. Vergeet de belastingtelefoon, het woord belasting alleen al, en maak die keuze.

113. Of loop/fiets naar de dichtstbijzijnde huisarts, sociale dienst of desnoods het gemeentehuis. Uiteindelijk red je het niet alleen, dat kan zelfs de beste superheld niet. Hulp "durven" vragen, een kracht zonder weerga.

En, wie weet.

Hetkanverkeren | 14-01-22 | 13:23

Tijdens een totale oorlog pleegt niemand meer zelfmoord. Ik denk in oplossingen.

Rest In Privacy | 14-01-22 | 13:23 | 4

Tijdens de laatste totale oorlog hebben heel veel mensen zichzelf van kant gemaakt.

Stijlicoon | 14-01-22 | 13:34

U vergeet de bunkerscene in der Untergang

Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:48

@Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:48: Jullie denken in problemen.

Rest In Privacy | 14-01-22 | 14:44
▼ 1 antwoord verborgen

We’re all gonna make it bros

Icewallowkum | 14-01-22 | 13:23

Stromae kampte met donkere gedachte.
Valt mij op dat creatieve mensen vaker psychische problemen hebben.

MargauxGrandCru | 14-01-22 | 13:22 | 6

Die creativiteit kan je wel weg-zuipen en -blowen.

knutsel_ | 14-01-22 | 13:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Er wordt ook een hoop angst over de jongere generatie heen gegooid. Klimaat ed.

dhrat | 14-01-22 | 13:22 | 10

@Plaque-doctor | 14-01-22 | 13:40:

Deze opmerking valt gewoon in het straatje van Godwin..

Dus wat mensen vroeger overleefde moet vandaag de dag nog de standaard zijn..?? Of denk je dat je als simpele sterveling in de beide wereldoorlogen een kans had op een oplossing...

neonreclame | 14-01-22 | 13:47

Juist! We worden nu al tijden gek gemaakt met een geconstrueerd beeld van 'voor altijd en eeuwig crisis', en als klapstuk 'wij zijn schuldig aan het einde van de wereld'. En die schuld ligt toch echt bij de boetepredikers die momenteel de hoogste toon aanslaan in politiek&media.

Abject | 14-01-22 | 13:48

@Abject | 14-01-22 | 13:48: uit eigenbelang welteverstaan, want ze weten dondersgoed dat de aarde niet vergaat, maar ze denken er willens en wetens niet over na. Tegen de tijd dat duidelijk wordt dat het niet het geval is, liggen ze al lang onder de zoden na een dekadent leven op kosten van anderen en mag iemand anders het stokje overnemen. Het is eigenlijk gewoon een moderne vorm van religie.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 14:47
▼ 7 antwoorden verborgen

Met andere woorden, 113 preventie heeft geen goed werk geleverd in 2021.

Sarcastica | 14-01-22 | 13:21 | 1

Minder budget naar 113 dan naar klimaat. De wereld hè?

Adriel | 14-01-22 | 13:22
-weggejorist-
BoerKoekoek | 14-01-22 | 13:20 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Blij dat we met onze jongens samen kunnen lachen. Maar vooral ook samen huilen als er stront aan de knikker is. Dat laatste helpt misschien…

Verderkijkert | 14-01-22 | 13:19

Maar het totaal is stabiel gebleven? Dan is er een andere leeftijdsgroep waar juist minder zelfdodingen hebben plaatsgevonden.

MrLahey | 14-01-22 | 13:19 | 2

Ja die overleden aan ceaureauna onderweg naar het spoor.
Wat zo verloopt de ziekte. Je valt deaud neer.

keestelpro | 14-01-22 | 13:29

Die zijn aan COVID gestorven ;-)

Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:29

Hartverwarmend, al die empathische tegels.

*voorlopig even uitlogt*

Kapitein Sjaak Mus | 14-01-22 | 13:16 | 1

Triest hè

Leptob | 14-01-22 | 13:19

Ben geen helderziende, maar dit voorspelde ik in mei 2020 al.
De sociaal-maatschappelijke schade tgv tante Corrie.
Heel triest allemaal.
Het zal je kind maar zijn, of wie dan ook van wie je houdt.

Ruimedenker | 14-01-22 | 13:15 | 8

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:34: Hear Hear! 100% eensch.

Atheist-Priest | 14-01-22 | 13:39

@MrLahey | 14-01-22 | 13:40:
Welja jongen, creëer je eigen waarheid.
Heel vermoeiend.
Als je goed gelezen had, had je begrepen dat de aantallen er niet toe doen wat mij betreft.
Ik reageer niet op een topic over statistieken, ik reageer op een topic over zelfdodingen.
Natuurlijk is 40 extra op 3 miljoen niks.
Het zal je kind maar wezen.

Ruimedenker | 14-01-22 | 14:12
▼ 5 antwoorden verborgen

En macron zag dat het goed was....

Baski | 14-01-22 | 13:15

Zelfdodingen 'stabiel' op 1800 per jaar!?!
Wat de neuk!!

De_Middelvinger | 14-01-22 | 13:14 | 6

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:35: Nee. Dat doet het niet. "stabiliteit - Zelfstandignaamwoord 1. een situatie waarin zonder verstoring geen verandering zal plaatsvinden. Dit kan zowel een maatschappelijke, psychologische alsook een natuur- of scheikundige betekenis hebben"

MrLahey | 14-01-22 | 13:39
▼ 3 antwoorden verborgen

"You are not your thoughts".

Dat is een mooie gedachte.

omanders | 14-01-22 | 13:14 | 5

Lelijkste uitspraak ooit.

keestelpro | 14-01-22 | 13:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Sjonge, jonge mensen die eenzaam zijn. Ik heb vrienden die ik nauwelijks zie en contact mee heb, zit meestal alleen thuis, maar eenzaam? Moeten die jongeren per se elke dag weekend naar de discotheek om zichzelf in coma te drinken?
Maar goed, ik ken ze niet dus andere factoren spelen ook mee, daar moet rekening mee gehouden worden. Maar even serieus, een paar weken zonder feest en dan is het leven ten einde?

Adriel | 14-01-22 | 13:14 | 4

@JRShield | 14-01-22 | 13:17: Klopt. Vooral je tweede zin, ik denk dat ze niet weten waar ze moeten zoeken of hun netwerk is te klein om erachter te komen.

Adriel | 14-01-22 | 13:18

Ik dacht er aanvankelijk ook zo over, tot ik een premaster van een jaar deed en alleen online colleges kreeg. Ideaal voor mij. Het kon naast mijn werk en vanuit mijn comfortabel ingerichte huis. Mijn jeugdige medestudenten zaten echter opgehokt op hun piepkleine kamertjes, waren hun bijbaantjes kwijt door de maatregelen en lockdowns, hun schuld zagen ze iedere maand toenemen en voor hen was er geen studententijd zoals 20 jaar eerder voor mij. Kroegen dicht, verenigingsleven op z'n gat, sportaccomodaties gesloten. Zit je dan als kersverse student. Met sommigen heb ik echt te doen gehad en ik kan me voorstellen dat wie toch al niet zo sterk in zijn schoenen staat of een thuisbasis om op terug te vallen mist er uiteindelijk aan onderdoor gaat. Dan liggen vereenzaming, leerproblemen en depressies op de loer. En in het uiterste geval dus zelfdoding. Nee, ik benijd de studenten van nu niet.

Stijlicoon | 14-01-22 | 13:26

@Stijlicoon | 14-01-22 | 13:26: Goed dat je dat ziet en deelt. Oudere kunnen zich zo slecht verplaatsten in deze studenten.

Atheist-Priest | 14-01-22 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Maar zijn dit zelfmoorden *met of *door corona

Jeggeworist | 14-01-22 | 13:14 | 1

Alleen al het feit dat men in het begin het aantal corona doden zo hoog mogelijk probeerde te maken door ieder overleden persoon die positief getest was (ook na overlijden) op te tellen maakt deze hele pandemie zo pervers als maar zijn kan.
Een pandemie van angst en onderdrukking. Terwijl de daadwerkelijke ziekte al erg genoeg was. Waarom groter maken als het al groot genoeg is?
Een zeer vies spelletje wat er gespeeld werd.

keestelpro | 14-01-22 | 13:26

"We weten niet waar het door komt, dus we geven corona maar de schuld" Lekker makkelijk weer. Misschien wordt de jeugd steeds mider weerbaar door de rubber-tegel cultuur waarin ze opgroeien.

Rest In Privacy | 14-01-22 | 13:13 | 2

Wanneer de jeugd steeds minder weerbaar wordt kun je dit zien door een constante stijging over de jaren, die is dan meegerekend in de resultaten. De covid maatregelen zijn dus waarschijnlijk de grootste oorzaak.

hisxxx | 14-01-22 | 13:40

ZoaIs hier aI eerder gesteId. Wie heeft die tegeIs neergeIegd ?

Piet Karbiet | 14-01-22 | 13:52

Iets met onbetaalbare kosten in NL?

MoslimMolen | 14-01-22 | 13:11

En dit gaat alleen nog maar over jongeren. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen er überhaupt zelfmoord hebben gepleegd dit coronaseizoen. Normaal is vijf Nederlanders per dag (die het beleid van Mark Rutte niet langer zien zitten.) Vijfendertig per week. Maar ik denk dat dat nu wel ongeveer het dubbele is.

VanBukkem | 14-01-22 | 13:10 | 3

Onder de andere leeftijden is geen significante stijging waargenomen. Althans het totaal aantal is niet toegenomen, zo stelt het AD.

Lood om oud ijzer | 14-01-22 | 13:14

Onder mensen die jou kennen zou het wel wat vaker voorkomen.

MrLahey | 14-01-22 | 13:23

@MrLahey
Nu u het zegt, mijn psychiater heeft wel zelfmoord gepleegd.

VanBukkem | 14-01-22 | 14:16

Ik ben keihard geworden tegen mensen die zelfmoord dreigen te plegen. Zoek professionele hulp.

Papa Jones | 14-01-22 | 13:09 | 5

Voor hulp eerst even een paar jaar in de wachtrij staan.

GroetenVanUrk | 14-01-22 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Is er een causaliteit met de wokebeweging?

Kaas de Vies | 14-01-22 | 13:09 | 5

@Baski | 14-01-22 | 13:14: Ja, ik kan er niets aan doen. Als er niets meer te lachen is op GeenStijl, kan ik me niet beheersen om ook nog even op de Joop te kijken.

Help !!!

Papa Jones | 14-01-22 | 13:18

Dat was ook mijn eerste gedachte. Want woke-achtige trends polariseren. En waar polarisatie is, zijn haat en segregatie niet ver te zoeken. Factoren die bijdragen aan depressie en zelfdoding.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 13:25
▼ 2 antwoorden verborgen

In mijn jeugd 2 pogingen gedaan. Nu veel ouder. Ik snap de grijze zone waar men in kan zitten. Maar suïcide is m.i. een eenmalige aandachtspoging. Mijmeren over je nagedachtenis en daadwerkelijk springen, snijden of slakken is narcistisch en egocentrisch.

horsteknots | 14-01-22 | 13:08 | 5

@J.P.Drapeau | 14-01-22 | 13:16: mmmmm.. duidelijk maar niet eens. Er is iets heel verongelijkst aan suïcide. Dat bedoel ik eigenlijk.

horsteknots | 14-01-22 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

En denk je dat Rutte of die heks zich daar druk om maken!?
Zelfs fucking refo partijen zien dit als een zonde voor hun heilige sokpop, alles wat niet into de heere is én de laatste levensjaren lijd,
krijgt geen ticket naar fopsaland.

De_Middelvinger | 14-01-22 | 13:08 | 1

Die hebben een ideologie. Mag wat kosten, ook een paar jonge levens zijn maar een klein offer voor zij die totalitaristisch zijn.

Atheist-Priest | 14-01-22 | 13:56

45 extra doden in één jaar. Dat is een kwart van de corona doden onder de 50 jaar verspreid over de hele pandemie. En dat alleen in de categorie 20 tot 30 jaar. Niet best.

Rolling_Ronny | 14-01-22 | 13:06 | 4

@Plaktong | 14-01-22 | 13:08: Dan moet je terug naar school, want je begrijpend lezen heb je niet succesvol afgerond.

Rest In Privacy | 14-01-22 | 13:11

Die balans is onder de 30 jaar sowieso heel erg negatief.

Lood om oud ijzer | 14-01-22 | 13:16

Thanks voor de tip. Ik ben even terug geweest naar school en heb een kopcursus begrijpend lezen gedaan. Ik heb voor jou een uurtje rekenen met percentages geboekt zodat je ook uitkomt op ≈ 39 extra doden in plaats van 45.

Plaktong | 14-01-22 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen we daaruit voorzichtig concluderen dat niet vrouwen maar mannen het zwakke geslacht zijn? Alhoewel ik ook weer denk dat je ballen moet hebben om jezelf van het leven te beroven. Ik heb wel eens moeite met dat er beweerd wordt dat mensen die zelfmoord plegen kiezen voor de gemakkelijkste weg en er bijvoorbeeld een treinmachinist mee opzadelen. Dan krijgt de geverzelfmoorde nog een trap na ook.

Leptob | 14-01-22 | 13:05 | 3

Ik heb zo'n een treinmachinist gekend, die dacht dat de ziel van degene waar hij overheen reed, een nieuwe plek had gekregen in zijn lichaam. Compleet veranderd van een vrolijke gast naar een deprimerend figuur.

ChatBot | 14-01-22 | 13:11

Daar zit wel wat in. Uiteraard wordt de machinist ermee opgezadeld en daarna vaak slecht opgevangen. Echter iemand die uit pure wanhoop voor de trein springt realiseert zich dat niet, had niet de intentie om de machinist een vreselijke ervaring te geven. 12 jaar geleden liep ik het station van Rijswijk binnen, dat ligt in een tunnel waaruit opeens een hels lawaai kwam. Dat bleek veroorzaakt door een remmende trein die zojuist iemand had overreden. Op de rails wat flarden van wat enkele seconden eerder nog een mens was. En het was doodstil. Geen conducteur die polshoogte kwam nemen en voor mijn gevoel duurde het eeuwen voordat de hulpverlening op gang kwam. Gewoon iedereen in shock. Het was een daad uit wanhoop en de gevolgen voor anderen zijn inderdaad verschrikkelijk.
Maar de gemakkelijkste weg is het zeker niet. Er is nog maar één gedachte en verder is er niets.

wijsvinger | 14-01-22 | 13:31

Vrouwen hebben geen enkele reden om ongelukkig te zijn. Er is altijd wel een man die voor ze zorgt. Als man sta je er in het leven helemaal alleen voor.

Calastir | 14-01-22 | 14:12

Genoeg donkere dagen gekend..

Zelfmoord hebben anderen om mij heen gedaan en ik heb daar lering uit getrokken...

neonreclame | 14-01-22 | 13:04 | 10

Dat gaat wel heel ver, om jezelf daarvan de schuld te geven, het kan ook toeval zijn natuurlijk.

Ovideenznvrienden | 14-01-22 | 13:24

Hoera…!!
Blijf weg bij de rand, ouwe.
Vier het leven. Je bent aan iets nieuws begonnen, maak er het beste van.

Ruimedenker | 14-01-22 | 13:34

Goed om te horen, neon. Leer ervan en leer het herkennen.

Graaisnaaiert | 14-01-22 | 15:10
▼ 7 antwoorden verborgen

Rubbertegel generatie.

Als er maar ietsje tegenzit kunnen ze het geestelijk al niet meer verwerken.

Wijze uit het Oosten | 14-01-22 | 13:04 | 6

En waarom hebben jullie dat gedaan? Om lekker te kunnen klagen over de jeugd ? Of uit goede bedoelingen

Icewallowkum | 14-01-22 | 16:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit zijn toch allemaal in het verkeerde lichaam geboren mensjes, niet?

The-loopy-cowboy | 14-01-22 | 13:02 | 1

als je boven de 20 nog als jongere gezien wordt is er wel wat mis.

AntiZanicz | 14-01-22 | 16:55

Dus daar komt die oversterfte vandaan, ook weer opgelost

Piet Pielemuis | 14-01-22 | 13:01 | 1
-weggejorist-
SexBierEnRum | 14-01-22 | 17:49

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl