Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kabinet overwoog nog meer bedrijven te sluiten om hun flutbeleid te corrigeren

Na corona alles op slot tegen CO2

Nu je zin?

Het dichtgooien van complete sectoren lijkt de nieuwe Haagse manier te zijn om problemen op te lossen. Vraag maar aan de horeca die te pas en te onpas op slot gaat omdat het kabinet te laat begon met vaccineren danwel boosteren. Een tactiek die de regering schijnbaar ook overwoog voor het CO2-probleem. Gewoon de grootste vervuilers een tijdje dichtgooien en met belastinggeld compenseren voor de CO2 die ze niet uitpoepen en zo toch voldoen aan het Urgendavonnis dat dit kabinet over zichzelf heeft afgeroepen. Passend in het we-smijten-gewoon-heel-veel-geld-er-tegenaan-om-ons-eigen-falen-te-verdoezelen-beleid van Rutte III. Het plan ging uiteindelijk niet door, maar "het is niet uitgesloten dat het plan om bedrijven stil te leggen in de toekomst alsnog een optie is". Gezien Rutte IV zich nog meer op klimaat gaat focussen vrezen we het ergste. Na corona is het klimaat de volgende stok om mee te slaan. Arbitraire doelen moeten en zullen gehaald worden en daarbij is zeer veel geoorloofd. Maar ook andere ministeries kennen hun problemen en we zijn benieuwd wat er nog meer dichtgaat om falend beleid te maskeren. Riskante sporten verbieden om de verwaarloosde zorg te ontlasten? Alle kinderopvang dicht om maar geen toeslagen te hoeven betalen? Alle hotels in staatshanden om meer woonruimte realiseren? Blijkbaar kunnen we momenteel met Rutte & Co niets uitsluiten. 

Reaguursels

Inloggen

CO2 is geen vervuiling. En als je beweert dat dat wel zo is, dan speel je de klimaatoplichterij in de kaart.

DutchLion33 | 29-12-21 | 01:05

Klimaat lockdowns? Dat was toch een complottheorie? Of zijn er al 6 maanden voorbij?

klaasjanhenk | 28-12-21 | 13:56

De energietransitie gaat heel veel ellende opleveren en zeker als je net als Nederland haantje de voorste wilt zijn.

Rechters die het beleid bepalen, blijft apart.

Wattman | 28-12-21 | 13:08

Bekijk het van de positieve kant : de Urgenda-fail heeft nu iedere politicus nog meer kopschuw gemaakt ook maar iets te doen waarvoor zij/hij ter verantwoording kan worden geroepen.
Te zijner tijd verandert de politiek de wetten wel weer, zodat de rechter niet lastig meer kan doen tegen zijn politieke bazen.

funda | 28-12-21 | 12:52

Het Urgenda vonnis werd mede mogelijk gemaakt door de Postcode loterij,

Fi-Bu-Bla | 28-12-21 | 12:35 | 1

Postcode loterij.
Die organisatie sponsort wel met foute clubjes.

jufrouw theelepeltje | 28-12-21 | 13:00

In plaats van bedrijven & horeca te sluiten vanwege Corona of het klimaat, zou het kabinet er veel beter aan doen al die muljeu- en klimaatclubjes te cancellen, klimaatwijvenclubje 'Urgenda' voorop.

Die kongsi's - zonder uitzondering links & nóg linkser - bepalen in feite het reilen & zeilen in dit land. Ze zullen niet rusten totdat de hele economie in dit land op zijn gat ligt.

Peter Emile | 28-12-21 | 12:26

Sja, "we" willen doorgroeien naar 20 tot 25 miljoen inwoners de komende decennia en dat kan alleen als we allemaal een beetje inschikken. Zoals met de trein tijdens de spits. Alleen rijdt die op een gegeven moment wel weg, als er echt niemand meer bij kan en worden de kaartjes ook niet duurder naarmate er minder plaatsen beschikbaar zijn.
Ik zie het nu al hier in de buurt, nieuwe koophuizen met een voorgevel van nog geen 5 meter breed, hoog en diep. Oftewel, als je buurman van 3 huizen verderop een peuk opsteekt moet jij deuren en ramen dichtdoen, anders staat jouw huis blauw. En het is te hopen dat niemand in die rij 2 auto's heeft ( of een busje, of een grote bak ), anders is diegene die als laatste thuiskomt de lul en moet de auto elders wegzetten. Pure waanzin dit.

Graaisnaaiert | 28-12-21 | 12:19 | 4

@Keutels | 28-12-21 | 12:23: Ja, maar voor die 5 ton heb je ook ieder mogelijk keurmerk, ieder mogelijk advies, iedere mogelijke deskundige en iedere controlerend ambtenaar- van gemeente tot EU- bij je huisje gehad.
Dat die ambtenarij, plus gestapelde heffingen, ondertussen meer dan 80% van jouw huis'waarde' is praten we niet, en dat je het huis middels een hypo van de bank huurt (die het geld uit het niets tovert) ook niet.
Enjoy beste burger, vraag niet hoe het kan maar geniet ervan.

funda | 28-12-21 | 12:31

@funda | 28-12-21 | 12:31: Vergeet het. Dat mag je allemaal nog zelf organiseren en betalen. Zie wet Kwaliteitsborging.

Schietlood | 28-12-21 | 13:01

@Keutels | 28-12-21 | 12:23:
Ik wandel er bijna dagelijks langs, het is net zo lachwekkend als triest. En dan ligt er ook nog een kunstmatig watertje dus wordt de voorste rij van die huizen als "duinwoning" in de markt gezet. Echt, knettergek.

Graaisnaaiert | 28-12-21 | 13:06
▼ 1 antwoord verborgen

Waar komen die 100.000 huizen per jaar dan vandaan in hun formatieplannen? Óók weer gebakken lucht. Iedereen weet het, iedereen ziet het, en weer kijkt iedereen de andere kant op. Man man man… wat een mooi land zijn we toch.

Marvin_NL | 28-12-21 | 12:16

Problemen worden niet opgelost, er worden alleen maar zakken gevuld. Om iets op te lossen hebben we immers legio organen, commissies, denktanks, lobbygroepen en projecten nodig.

Super Grover | 28-12-21 | 11:56 | 1

at krijg je in een maatschappij waarin iedereen met een MBO-diploma en een cursus Schoevers "manager" is en dientengevolge dus budget heeft om uit te geven. Dus worden er een hoop "oplossingen" verzonnen voor "behoeften" waar de gemiddelde Nederlander niet van wist dat hij of zij ze had.

Graaisnaaiert | 28-12-21 | 12:22

Fascinerend hoor, hier alle bedrijvigheid dicht vanwege CO2 en wapperend met het Verdrag van Marrakesh de grenzen open voor de CO2 klimaatvluchtelingen.

Gewapend met CO2 blijk je heel wat af te kunnen dwingen in deze wereld.

Zoelense Hobbyboer | 28-12-21 | 11:48

Niet zeuren, de VVD van Mark Rutte is onverminderd en met enorme afstand veruit de grootste partij van Nederland. Wie dat niet zint stemt wat anders en anders succes met de emigratie.

zxcv | 28-12-21 | 11:41 | 3

De immigratie zul je bedoelen.

zeurmachine | 28-12-21 | 11:55

Immigranten kunnen niet stemmen. Emigranten zijn de lui die vertrekken uit Nederland zoals ik. 6 jaar geleden beste beslissing ooit. Ik ben nu in Nederland op "vakantie" en eigenlijk ben ik best blij dat ik deze week weer naar huis ga.

EmilioEsteves | 28-12-21 | 12:06

Haarlems Dagblad: 'Het kabinet overwoog afgelopen zomer om grote CO2-producerende bedrijven in Nederland te vragen om de productie tijdelijk stil te leggen om aan het zogeheten Urgenda-vonnis te voldoen. Die overweging gold echter niet voor de allergrootste CO2-producent Tata Steel, dat al jaren met 12,5 miljoen ton CO2 per jaar eenzaam aan de top van megavervuilers prijkt.'

Bibop | 28-12-21 | 11:39 | 1

Van die dingen ja, van die dingen!

Marvin_NL | 28-12-21 | 12:17

Goh, dat lijkt het stikstof beleid wel.

frank87 | 28-12-21 | 11:32

Eigen falen eerst verdoezelen met leugens, en, als dat niet meer werkt, afkopen met geleend geld. De politiek van de kabinetten Rutte.

Schmalz | 28-12-21 | 11:32 | 2

Geleend geld? Belasting stroomt toch maar een richting op?

Gebakschep | 28-12-21 | 11:46

Het enige dat gaat helpen op de lange termijn is de wereldbevolking terugdringen naar 1 miljard of zoiets.
Maar als je op Wikipedia kijkt bij Wereldbevolking ziet dat er niet goed uit. Vooral niet Afrika en Azië.

AdvocatusDiaboli | 28-12-21 | 11:30 | 3

Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Blonde Nel | 28-12-21 | 12:22

@Blonde Nel | 28-12-21 | 12:22:
Inderdaad, heb zelf geen kinderen.

Wat ben ik goed bezig.

Keutels | 28-12-21 | 12:24

@Blonde Nel | 28-12-21 | 12:22:
Moeten we in Afrika gaan wonen? Nee toch?

AdvocatusDiaboli | 28-12-21 | 15:14

Gelukkig willen de nitwits in Den Haag voor het volgende kabinet vol inzetten op het bouwen van huizen: scientias.nl/co2-uitstoot-van-de-bouw...
Maar als het om bevolkingsgroei gaat, speelt CO2 ineens nooit een rol.

Festen | 28-12-21 | 11:29 | 1

Een datacenter bouwen van 2 km groot dat ook nog eens 1% van de energie van Nederland opvreet in plaats van C02-uitstoot vervangen voor huishoudens, dat kan wel.
En om dat mogelijk te maken moeten alle burgers weer verder inschikken.
Voor hunnie de grote Mercedes.
Daar klopt toch helemaal niets van.

AdvocatusDiaboli | 28-12-21 | 11:32

In Spanje kan je voor relatief weinig een kompleet dorp kopen. Beetje renoveren, geiten, kippen en een moestuin. Fruitbomen en bessen struiken er bij. En natuurlijk een beste moonshine installatie. Eventueel telewerken voor een bedrijf in, of beter nog, voor de overheid van het gekkenhuis dat Nederland is geworden.

kaplaarzenverkoper | 28-12-21 | 11:11 | 3

En dan hopen dat je geen medische zorg nodig hebt, die accepteren ook daar geen eieren meer.

funda | 28-12-21 | 11:27

Misschien ligt het aan m'n leeftijd. Maar zolangzamerhand heb ik het idee, dat de laatste 10 jaar, zo'n beetje de hele wereld in de een na de andere psychose vervalt.
Klimaatpsychose, Kleurpsychose, Deugpsychose, Genderpsychose, Grieppsychose.

De weinige rationele, kordate mensen die er nog zijn, vaklieden en mensen met "gewone baantjes" die de boel letterlijk draaiende houden, worden, n.m.m., steeds vaker gemarginaliseerd en geschoffeerd.
Hoe lang, zullen zij deze waanzin nog volhouden?

LoesjeP | 28-12-21 | 11:01 | 11

Ze rennen met de gekte mee om lekker veel te kunnen verdienen om lekker veel te kunnen kopen. Wie echt werkt is tegenwoordig een sukkel en wie dat geraas wil tegenhouden een boomer minded egoïst die niet wil inschikken en inleveren zoals de great reset fladderaars dat zèlf nou niet bepaald van plan zijn.

zeurmachine | 28-12-21 | 12:02

Ik ben geen wappie zeg ik maar vooraf, maar hier moet toch een oorzaak voor te vinden zijn? Of een doel aan verbonden zijn? We zijn toch niet collectief verdwaasd geworden.

ChalinaRosa | 28-12-21 | 14:25
▼ 8 antwoorden verborgen

VVD stemmers zijn van die figuren die richting de verkiezingen in discussies over partijen roepen van 'Wilders heeft wel gelijk maaaaaaaar'

Bibop | 28-12-21 | 10:54 | 1

Maar heeft maar 1 punt

geenjagergeenneeger | 28-12-21 | 11:31

Ik weet dat Struikrover iemand anders is dan Van Rossum... Maar als medium kun je Geenstijl toch niet serieus nemen als de éne schrijver de overheid verwijt dat het vaccineren niet hard genoeg gaat, terwijl de andere schrijver de overheid verwijt dat ze iedereen verplicht zo'n prik willen geven.

Clay Regazzoni | 28-12-21 | 10:53 | 7

Het één sluit het ander niet uit. Je kan pro-vaccinatie zijn en toch tegen het dwangmatig inenten van mensen. Net zoals je tegen Baudet kan zijn, maar voor zijn recht om vrijuit te spreken staat. Bovendien: de klacht tegen de trage vaccinatie / boosters gaat niet over de mensen die niet willen of gebrekkige overheidsvoorlichting daarover, maar over de knullige organisatie van het prikken zelf.

Muxje | 28-12-21 | 10:57

@Muxje | @LonelyWanker | @VoltaireJohn
Jullie hebben natuurlijk een punt. Ieder zijn kijk op zaken. Maar op het moment dat je de overheid de schuld geeft dat vaccinaties niet opschieten, dan moet je toch ook kritisch zijn naar die groep die zich tegen vaccineren verzet. Je kunt de overheid vanalles verwijten. Qua aanpak, qua visie, qua communicatie... ze doen ook echt een hoop dingen onhandig. Maar de vaccinatiegraad wordt harder tegengewerkt door Van Rossum en consorten dan door de overheid. Dus los van dat ieder zijn mening mag hebben vind ik dat een vreemd punt om op Geenstijl te lezen.

Clay Regazzoni | 28-12-21 | 11:21

@Clay Regazzoni | 28-12-21 | 11:21: Hear, hear!

Wiebenick | 28-12-21 | 14:55
▼ 4 antwoorden verborgen

"Vergeet Urgenda niet". De dame die dat spandoek vasthoudt beseft het misschien niet, maar het is zeer wijze raad, ook voor onze beleidsmakers. Na die uitspraak, en na de vele waarschuwingen dat het nog steeds een enorme opgave wordt om de eerder gestelde doelen te halen, moet je je afvragen wat de regering bezield heeft om eenzijdig de doelen nog een tandje scherper te stellen. Waarom in godsnaam? Om ergens een wit voetje te halen, om een goede indruk te maken op het internationale toneel? Die positieve indruk is iedereen na een paar dagen alweer vergeten. Dus waarom?

Vergeet ook niet dat wij in bepaald opzicht een nadelige voorsprong hebben: de landen om ons heen schakelen massaal over van kolen en stookolie op gas; wij gebruiken overal al gas en schakelen dus over op... nou ja, wie het weet mag het zeggen. In elk geval niet op groene stroom die we zelf opwekken, want dat kunnen we niet. In dat licht, met de Urgenda-uitspraak in het achterhoofd, is het volstrekt onverantwoord om de te behalen normen aan te scherpen. Het is virtue-signaling van onze politici, waar wij straks een buitengewoon hoge prijs voor gaan betalen.

Muxje | 28-12-21 | 10:53 | 1

Het tekent de huidige macht van '66. Maar, zoals altijd, hoogmoed komt voor de val. Het Einde Is Nabij (van '66)!

tectonicos | 28-12-21 | 11:17

Die CO2-knop, daar kan je eindeloos aan draaien. Het maakt alleen niets uit, kost een paar centen en nobody cares.

tectonicos | 28-12-21 | 10:49

Effect van alle verdragen en plannen zoals de groene agenda van Frans Timmermans is bijvoorbeeld dat de gasprijzen 13x zo hoog zijn dan in de VS. Er zijn nu 20 supertankers onderweg vanuit de VS met LNG gas wat enige verlichting geeft. (De VS moeten ons weer helpen)
Hoge energieprijzen zijn slecht voor ons bedrijfsleven, zo heeft mijn bedrijf vanaf 1 januari te maken met een elektriciteitsprijs die 0,12 cent hoger ligt per kWh dan in 2021. Op een verbruik van 4 miljoen kWh is dat toch weer een extra kostenpost van 480.000 euro die ik gelukkig kan doorbereken, maar uiteindelijk zijn jullie de consumenten degene die het gaan betalen.

MargauxGrandCru | 28-12-21 | 10:48 | 2

De Frans Timmermansen in deze wereld zullen de uit de hand gelopen prijs niveaus toejuichen als "hoe duurder het is, hoe mínder de mensen gaan verbruiken!" Dat heeft namelijk nog nooit gewerkt, iets duurder maken waar je niet zonder kan, en dus vind men dat het briljant werkt want ze proberen het, of in dit geval, juichen het toe, telkens maar weer opnieuw. Dan lees je over een 'suikertaks' en denk ja! Daar gaan we weer, head first down useless lane. Maak een fles cola 3,2 cent duurder en nou, dát zal ze léren!

Dutchbeaurouge | 28-12-21 | 10:59

Je zal maar eens eigenaar van de NS zijn. Een zien wat voor een bedrag die op de reiziger moet verhalen om de gestegen kosten voor elektriciteit te compenseren.

1 TWh x 0,12 = 12 miljard Euro. Mooi bedrag.

Peerkeoud | 28-12-21 | 11:49

Maar wat gaat de rechter doen als de overheid zich gewoon niet aan de Urgenda uitspraak houdt? We hebben toch Trias politica, dus volgens mij hebben rechters helemaal geen macht om wetten te maken en uit te voeren.

heldheino | 28-12-21 | 10:48 | 3

Sinds dat int. verdragen precedent hebben boven de grondwet. In feite maakt elk int. verdrag de grondwet overbodig. Wat ook is gebleken de afgelopen decennia.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:50

De rechter houdt de overheid aan haar eigen wet / verdrag.

Verdrag opzeggen.

Dat kan dus gewoon maar ze blijven het vertikken.

Kaas de Vies | 28-12-21 | 10:51

De rechter kan de overheid een boete opleggen. Een boete die betaald wordt van de ene overheidsdienst naar de ander en of naar partijen zoals Urgenda.

Xbitt | 28-12-21 | 11:04

We jagen de CO2 veroorzakers het land uit. Waar daar gebeurt is onze zorg niet meer.
Vingers in de oren, ogen dicht en lalala zingt.

BrutusBosch | 28-12-21 | 10:46

"Vraag maar aan de horeca die te pas en te onpas op slot gaat omdat het kabinet te laat begon met vaccineren danwel boosteren."
Nou Struikrover, als je die mening (nu nog/weer) bent toegedaan, is de hoop wel een beetje verloren...

VP732 | 28-12-21 | 10:45 | 3

Nou ja, dit is toch gewoon een feit?

Papa Jones | 28-12-21 | 10:47

Bij alle burgers die niet in de (semi)ambtenarij, NGOs, onderwijs, rechtspraak en MSM werken zou de hoop verloren moeten zijn. We zijn de klos, het bokje, de pineut.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:48

@Papa Jones | 28-12-21 | 10:47: van jou had ik niet anders verwacht ;)

VP732 | 28-12-21 | 11:16

Urgenda als terroristische club bestempelen.
Probleem opgelost!!

likdoorn | 28-12-21 | 10:44

De idioten in het kabinet en het parlement hebben zichzelf in de hoek laten drijven met waanzinnige lage normen die nergens ter wereld bestaan en het enige waar ze mee komen is de boel plat te gooien zoals ze al deden en kennelijk beseffen ze nog steeds niet dat de oplossing is om de fout te herstellen , neem die van Duitsland en België over en laat dan maar wat groen groeien ipv dorre vlaktes die kennelijk het doel van de Urgenda gekken zijn.

Zwizalletju | 28-12-21 | 10:43

Ik voel me een beetje verloren, nu. Ik snap dat de CO2 toename de zeespiegel doet stijgen. Maar ik kan me niet vinden in de oplossingen en ik heb nu niemand meer om op te stemmen. De VVD is compleet van het padje af en wordt geleid door - naar mijn mening - een crimineel. Geert en Cherry zijn one-issue en met name Cherry zouden ze moeten afvoeren in een dwangbuis. Wopke is te glad (en heeft bovendien Pieter verraden) en Sigrid is een even grote crimineel als Mark. Daarnaast ben ik met nadruk niet gelovig.

Ik voel me rechts / liberaal. Op wie moet ik nu stemmen?

konjodebonjo | 28-12-21 | 10:42 | 14

Op de next best thing want er zijn geen klassiek liberale partijen. Dus wat u maar leuk vindt. PVV, FvD, JA21.... heel misschien Omtzigt. Doe maar wat.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:51

Waarom zou je nog stemmen? De partijen die het meest hebben verloren zitten er nu als nog. Stemmen is de illusie van keuze. Échte verandering komt er nooit van.

freakz0rz | 28-12-21 | 11:19
▼ 11 antwoorden verborgen

De samenleving, de Umwelt moeten aangepast worden aan de bestuurlijke realiteit om politieke doelen op papier te behalen.

Het is zo wereldvreemd dat een zeker gevoel van onmacht en gelatenheid zich van mij meester maakt. 2+2=5

Duwbak_Linda | 28-12-21 | 10:41 | 3

Aardig filmpje, jou mss bekend, over 2 + 2 = 5. Toch een 10 mln views.
youtu.be/I86TArVgnNs

Ichneumonidae | 28-12-21 | 10:49

Geniet nog maar even van de de tijd dat Big Brother '5' als antwoord accepteert.
Het non-binaire gekkenhuis groeit, en de rechterlijke macht moet hoognodig multi-interpretabele uitspraken gaan doen.
Want 'de wereld is complex en verandert snel.'

funda | 28-12-21 | 11:16

Tekenend is de foto van onze eigen Rob Jetten, die als getrainde selfie fotograaf een foto van zichzelf maakt bij de nieuwe bio-massa centrale in Amsterdam.
Dat de biomassa van verre moet komen en dat die biomassa niet binnen de Amsterdamse cirkel waar de energie verbruikt wordt onttrokken en daarna weer aangroeit om dezelfde cyclus te doorlopen en daardoor het systeem in Amsterdam een fata morgana is. Dat had ie zelf toen nog niet door.
Nu de centrale in Chinese handen is vanwege financieel wanbeleid van de Amsterdamse gemeenteraad en ze daardoor de controle helemaal uit handen hebben gegeven, dat zien we niet terug in een sappige en sturende NPO reportages.
-
Door dit soort naïef drambeleid zullen bedrijven zich achter de oren gaan krabben en de EU verlaten. Het zou bijvoorbeeld na de Brexit andersom zijn, maar helaas.
Maar ach wij zijn als gidsland van het gas af, terwijl de ons omliggende landen dit juist stimuleren.
-
Als deze Urgenda mensen nu eens consequent zijn, kopen ze geen producten meer gemaakt in de PRC. Want daar worden nu nagenoeg al alle consumentengoederen geproduceerd (op XTC na dan dat ze lekker progressief slikken). Met een leeg winkelmandje zal dan hopelijk daar ook eens doordringen, dat de economische wereld iets anders werkt. Alle vervuilende fabrieken zijn hier al weg en zijn nou niet veel schoner terug gekomen in China. denk daar maar eens aan als je de boeren weg jaagt.
-
Misschien gaan ze dat ook snappen als de subsidiepot van de EU weer aangevuld moet worden en dit rechtstreeks door de Urgenda mensen betaald moet worden. Gewoon bij de belastingaangifte aanvinken, vindt u dat de EU tig miljard hieraan moet besteden? Als u JA invult wordt u voor 5.000 EUR extra aangeslagen + 20% van een spaartegoed.
Kijken hoe enthousiast men dan is.

bananabanana | 28-12-21 | 10:40 | 1

Wat dat laatste betreft... de ene helft van de urgenda fans bestaat uit mensen die zo rijk zijn dat ze het geld makkelijk kunnen missen, de andere helff geeft juist geen geld en krijgt het geld via subsidies uit de staatsruif.
Dat soort figuren heeft echter altijd wel een trucendoos om de rekening van hún activistische mening bij jou neer te leggen.

me163komet | 28-12-21 | 11:04

Goed idee. Biomassacentrales dicht. Vinden de bomen fijn, Urgenda.

Piet Karbiet | 28-12-21 | 10:40

Wacht maar tot de regering eindelijk besluit om boeren te gaan onteigenen. Want het blijft niet bij onteigenen van alleen boeren kan ik u voorspellen.

Welkom to 2030 gentlemen. I love the smell of tyranny in the morning.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:40 | 1

'I love the smell of tranny in the morning'?

funda | 28-12-21 | 12:25

Als je van de wereld een speeltoneel maakt voor bedrijven krijg je dit. Er is geen beleid. Wetgeving bestaat niet echt meer. Er is alleen nog maar een voortdurend geschipper om elite te kunnen laten verdienen. Daarvoor moet alles oneindig geflexibiliseerd en mobiel zijn. Vandaag hebben ze je voor het één nodig, morgen voor het ander.
Volksverhuizinkje naar Canada hier, volksverhuizinkje naar Europa daar. Even wat kleine landjes in Azië en Afrika afgraven voor delfstoffen. De inboorlingen daar worden verleid of gedwongen het woud mee af te breken of ze gaan in de grote stad maar voor hoer zitten. In westerse landen moeten burgers herverdelen en gedwongen geld en ruimte afstaan aan overbevolking uit het MO en Noord-Afrika, zodat oorlogen in die gebieden om water en voedsel voorkomen worden en dan kan fijn in goed gefaciliteerd Europa ook op hen verdiend worden. Soms moet je dan even wat bedrijvigheid hier dichtgooien, want anders gaat het hier te snel en krijg je opstoppingen en overbelasting van de europese infrastructuur. Zo snel gaat de technologie tenslotte nou ook weer niet. Klimaatgekte biedt de beste rotsmoes de native european dit alles te laten aanpakken.
Dit allemaal voor kapitaalbehoud van mensen zonder moraal die hun romeins-christelijke roots niet wensen los te laten.

zeurmachine | 28-12-21 | 10:39 | 2

?

De wereld wordt juist een speelbal voor individuele multi miljardair (families) die grootaandeelhouder zijn in multinationals, financiële instellingen, MSM en politici in alle landen in hun zak hebben. Nationalisme en populisme is het antwoord hierop, alsmede hervorming van de financiële instellingen en/of blokchain en digitale munteenheden en trust busting.

Maar dat vereist een actieve houding van de westerse midden en arbeidersklasse in hun bestuur, en dat zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. We gaan eerder richting tirannie van big corporate, big tech en big government.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:43

@Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:43: Dat bedoel ik nou juist ook: het zijn die bedrijven die dit doen. Die families zijn de voortzetters van de romeins-christelijke tradities waar deze waanzin uit voortkomt. Zij hebben patent op de mythe dat een of ander belang boven het welzijn van de rest gaat. Altijd is er een fictieve crisis of een heilig doel waar alles voor opzij moet. We moeten leren om rustig "Nee, hoor. Is niet zo." te zeggen. Wat zij willen is niet belangrijk, maar het is moeilijk niet in hun tactieken te tuinen.

zeurmachine | 28-12-21 | 11:05

Niet stikstof (-oxiden en amoniak) zijn het probleem maar de rechters zijn het probleem, zij kennen hun plaats niet en laten zich meeslepen in door het alarmisme. De relevante stikstofverbindingen zijn alle vluchtig,. Dat blijkt alleen al uit het feit dat injecteren van drijfmest geen merkbaar verschil heeft opgeleverd ten opzichte van het waaiersproeien. De bossen in Noorwegen groeien sneller vanwege de depositie van stikstof uit met name het Verenigd Koninkrijk. Stikstof lokaliseren is een illusie. Daarbij slaan de relevante in water oplosbare stikstofgassen door neerslag neer. De plaats is daarmee onbepaalbaar. Stikstofarme gronden in onze delta zijn allesbehalve natuurlijk, delta's zijn nu eenmaal niet stikstofarm. De heidegronden zijn door mensenhand ontstaan evenals de duinen in hun huidige vorm en zelfs de Loonse en Drunense duinen zouden er zonder menselijk toedoen niet zijn geweest, de Veluwe is heidegrond door eeuwenlange uitputting afplaggen en begrazing. Stikstof betekent plantengroei en een toename van biomassa daar is toch niet veel mis mee? Waar is Urgenda bang voor? Sterfte van exotische boomsoorten als fijnsparren die niet voor niets niet inheems zijn? Stikstof cumuleert niet maar vervluchtigd, twee jaar jaar geen kunstmest en je kunt als bioboer zien dat je met klaver, lucerne en lupine nog genoeg stikstof in je grond krijgt. De overheid heeft natuurlijk ook slecht geprocedeerd anders was deze uitspraak er nooit gekomen.

AlexanderVissers | 28-12-21 | 10:38 | 4

U mag vaker voor mij het woord doen, dank hiervoor.

Hebbiehemookweer | 28-12-21 | 10:44

Het zijn EU normen en alleen in dit land worden die strict nageleefd.

heldheino | 28-12-21 | 10:55
▼ 1 antwoord verborgen

We moeten de geestelijke vervuiling tegengaan.
Dat is veel belangrijker

laurentius | 28-12-21 | 10:38

Dat Urgenda vonnis hadden we kunnen voorkomen als Balkenende niet ongelezen alles tekende in Brussel.
Niet dat Rutte de internationale verdragen wel leest voor ie ze tekent.
Andere landen hebben de verdragen wel gelezen en hebben voor zichzelf uitzonderingen weten te bedingen.

Osdorpertje | 28-12-21 | 10:37 | 2

Nederlandse politici krijgen een stijve piemel als ze een handtekening mogen zetten onder verdragen die ze meestal zelf niet begrijpen, maar kijk mij eens belangrijk zijn.

MargauxGrandCru | 28-12-21 | 10:39

Hoeveel van die bordesfotos met medeministers kan zo’n Rutte kwijt in zijn halgang?

Piet Karbiet | 28-12-21 | 10:43

Zit toch te dubben over de teneur van dit artikel. Wil de schrijver nu inderdaad dat er iets gebeurt met Urgenda, en wordt die Urgendazaak geloofd? Zijn we ineens wokie leftie greenie geworden? Is hij/zij/het wel vóór ingrijpen? Moeten er bedrijven dicht ja of nee? Ik lees: De grootste vervuilers sluiten: ja, en de mensen die daar werken, wat gaan we daar mee doen? Gaan we nog minder huizen bouwen, alle koeien weg? Autoverkeer limiteren? Hoeveel gaat het sluiten van een aantal industrieën kosten? Mag dat weer door extra belastingen worden betaald? Bovenop de stijgende staatsschuld dan maar? Europese samenwerking? Dankuwel.

dathoujetoch | 28-12-21 | 10:31

Dus, datacenters dicht(veel verbruik, dus vies) en die dan betalen?

rifraf | 28-12-21 | 10:30

Dat gaat naar Den Haag toe, zoete lieve Markje
Wie gaat dat betalen, zoete lieve Kaag?

Dat gaan jullie als belastingbetaler betalen, zoete lieve Wauter
en we gaan door tot ik en Mark in Brussel zitten en jullie bij de voedselbank

Wauter Bos | 28-12-21 | 10:29

Boskalis zit ook in ‘ik vertrek’
dus we hebben weer zuurstof - voorlopig.

Ambiorix | 28-12-21 | 10:28 | 4

@me163komet | 28-12-21 | 10:34: Boskalis heeft hier veel mensen werken en draagt netto ook bij aan de schatkist. Dus ja als we onze afdracht aan de EU willen blijven kunnen betalen, is het wel belangrijk dat je zulke bedrijven nog het in Nederland.

bananabanana | 28-12-21 | 10:47

Dat bedoel ik ook, de mensen en machines komen voornamelijk uit Nederland, het geld uit de opdrachten voornamelijk uit het buitenland. Gaat boskalis hier weg, dan lopen we een hoop geld mis, maar voor het milieu hier maakt het geen fluit uit.

me163komet | 28-12-21 | 11:09

@me163komet | 28-12-21 | 11:09:
Het milieubeleid ( in principe niet het verhaal ) vind ik één grote hyperige komedie. En dat ook Boskalis vertrekt is een net zo veel zeggend resultaat van het gevoerde beleid in Europa de afgelopen decennia als het verhaal van de persoon die The English Queen wilde vermoorden.
Maar we verdwijnen binnenkort toch onder het water/ijskap dus waar maken we ons druk om.

Ambiorix | 28-12-21 | 11:30
▼ 1 antwoord verborgen

Zolang economische systemen gebaseerd zijn op "never ending growth" kun je Co2 reduceren tot je een ons weegt, het gaat niets helpen.

normanius | 28-12-21 | 10:27

Eén ding is zeker: Iedere cent voor klimaat is weggegooid geld, iedere maatregel voor klimaat is zinloos. Maar Rutte, die zal er nooit op worden afgerekend.

Zeddegeizot | 28-12-21 | 10:27 | 1

Het mooie van het geld wat we hebben bedacht, is dat het nooit op gaat. Sterker nog, er komt alleen maar meer geld bij.

Timide_Aso | 28-12-21 | 10:40

Fossiele brandstoffen verbranden = uitstellen van de eerstvolgende ijstijd waarin een boel mensen gaan sterven van de kou.

Leptob | 28-12-21 | 10:26

Huh? Maar toen Baudet iets soortgelijks vorig jaar al voorspelde, was hij een wappie en was dat een complottheorie. Net als toen bij het Coronabewijs. En toen Rutte werd geconfronteerd met the Great Reset en hij nog nooit van het boek had gehoord (zei hij). Vreemd hoor...

2Little2Late | 28-12-21 | 10:24 | 13

@Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 10:45: Het is geen Judas alliantie, toen Beaudet helemaal van het pad af ging hadden zij de moed om de goede punten van het FvD in effectief beleid om te zetten.
Beaudet heeft zijn kiezers in de steek gelaten met z'n gedrag en recente verkeerde afslagen. Wie is hier de Judas?

bananabanana | 28-12-21 | 10:55

@bananabanana | 28-12-21 | 10:55:
Eerdmans en Nanninga. Snap dat Sjerry niet de nieuwe Pim bleek en dat sommigen daar overstuur van zijn maar kom op. Ze hebben hem nota bene uit zijn eigen partij proberen te wippen. Terwijl vooral Nanninga jarenlang deed alsof haar neus bloedde toen de verhalen voorbij kwamen dat de Tjerry jugend stout was. Maar ineens na de komst van Eerdmans was alles anders en kon het allemaal niet meer.

Daarnaast heeft onze boreale vrind nog wel stemmers, hij staat niet op 0 zetels in de peiling en ik verwacht ook niet dat hij uit de kamer verdwijnt.

Er komt geen groot rechtse partij. Dat was zelfs met Pim twijfelachtig geweest, gezien wat er gebeurde met de LPF en de implosie daarvan.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-21 | 11:00
▼ 10 antwoorden verborgen

Een centrumrechts kabinet dat ongebreideld asielzoekers toelaat, dat burgers vrijheden ontneemt en zelfs overweegt om bedrijven te sluiten om tegemoet te komen aan notabene gesubsidieerde linkse hobby’s. En het Nederlandse volk maar braaf blijven opkomen bij de verkiezingen.

zuurtjeregen | 28-12-21 | 10:22 | 1

Dit kabinet is dan ook niet centrumrechts, maar centrumlinks. Dat de VVD rechts zou zijn is afgelopen jaren door Rutte compleet achterhaald.

hatsikidee | 28-12-21 | 10:55

CO² uitstoot is niet de vijand van onze planeet. Ook de Chemische industrie niet. Evenals Dieselauto's, plastic, mijnbouw en noem maar wat op niet slecht is voor onze planeet. Het enige wat slecht, vervuilend en vijandig is voor onze planeet is.... De mens. Een wereldpopulatie van maximaal een half miljard volgens de Georgia Guidestones klinkt ineens helemaal niet zo gek. En het zal me aan mijn reet roesten hoe de rest verdwijnt en of het familie is en of ik er zelf bij zit. Misschien dat degene die overblijven er wat moois van kunnen maken maar ik ben bang van niet. Het blijven mensen ten slotte en die zijn nogal vernietigend van aard.

Hangtietsmurfin | 28-12-21 | 10:21 | 5

@tandwiel | 28-12-21 | 10:23:
Die wordt geïmporteerd om de voorziene problemen van de vergrijzing uit te smeren over een nog langere periode en een gebalkaniseerd Europa achter te laten voor toekomstige generaties. Maar wat deugen we nu lekker hè?

ratelaar | 28-12-21 | 10:29

Ik hoop al tijden op een echte pandemie. Niet zo'n laffe als corona. Als ik corona was, zou ik me de ogen uit de kop schamen. Een paar oudjes 2 maanden eerder de pijp uit jagen. Zo komen die klimaat doelen nooit in zicht.

2Benen | 28-12-21 | 10:39

@2Benen | 28-12-21 | 10:39: 2 jaar geleden had ik eigenlijk ook een scenario zoals in "The stand" verwacht, viel dat even tegen.

Hangtietsmurfin | 28-12-21 | 10:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Gooi de Shell in Pernis en de Shell in Moerdijk eens een maand dicht. Dat zal helpen. Eventjes een poosje geen benzine raffineren. Alleen loopt de schatkist dan miljarden accijnzen mis en breekt er paniek uit vanwege een acuut benzinetekort.

Haberdoebas | 28-12-21 | 10:20 | 4

Het branfstof tekort is dan nog maar één van de problemen. Wat dacht je van de grondstoffen voor oa medicijnen, grondstoffen voor de voedselindustrie, polymeren etc... de aardolie wordt vrijwel volledig gekraakt tot al het bruikbare er uit is. Op vele punten in de maatschappij zijn we afhankelijk van de producten die uit aardolie worden gewonnen... helaas begrijpen veel klimaatwappies dit niet.

Alfred E. Neuman | 28-12-21 | 10:30

@Alfred E. Neuman | 28-12-21 | 10:30: Maar die klimaatwappies gaan met de trein of met de bus, dragen veganistische kleding en snappen er dus geen zak van.

Dezenaamhier | 28-12-21 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ok, er is een kabinet geformeerd -dezelfde samenstelling als het kabinet dat is afgetreden om de toeslagenaffaire- dat nu al twee jaar aan het stuntelen is met corona en ons belastinggeld blijft verspillen met lockdowns. Dezelfde lockdowns die economische activiteit bevriezen en die dat financiert met belastinggeld ook wel eufemistisch ‘steunpakketten’ genoemd.
Niet alleen verzieken deze nono’s het leven nu, met lockdowns, maar ook in de toekomst als we nog een cadeautje krijgen van Rutte 1t/m 4: een naheffing in de vorm van inflatie en belastingverhoging. Want de rekening voor de lockdowns verdwijnt niet.
Wanneer zijn de herverkiezingen? Dit kabinet is al sinds 15-01-21 over de datum en er is nog niets nieuws voor in de plaats gekomen.

ratelaar | 28-12-21 | 10:18 | 4

In tien maanden tijd heeft de overheid 59 miljard euro extra geleend. Dat komt per werkende Nederlander neer op een extra schuld van tienduizend euro.
Linksom of rechtsom moet dat bedrag binnen enkele jaren uit extra belastinginkomsten voor de overheid worden opgehoest

theo-is-dood | 28-12-21 | 10:33

@ 2little2late,
U is ook alleenstaand en kinderloos?

me163komet | 28-12-21 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

En ondertussen bouwen ze in India en China nog een paar 100 nieuwe kolencentrales.

Piet Karbiet | 28-12-21 | 10:17 | 2

Gebruik je hetzelfde argument ook om proletarisch te shoppen bij de Appie?

* Il Principe * | 28-12-21 | 10:26

@* Il Principe * | 28-12-21 | 10:26:
Je snapt toch wel dat dan het overhaast sluiten van de kolencentrales hier weinig zin heeft maar wel veel geld kost.

kortebroek | 28-12-21 | 10:30

Ja gewoon alle vervuilende fabrieken sluiten en dan het materiaal uit 10x meer vervuilende fabrieken in China kopen. Lijkt me win win, wij schone lucht en doordat er meer Chinezen sterven door smog hun overbevolking een beetje reduceren. Gewoon ruute3 logica.

jan huppeldepup | 28-12-21 | 10:16

Klimaatlockdowns en klimaatcredits gekoppeld aan een QR code, dat was toch iets voor wappies…?

Mark zit te Dutten | 28-12-21 | 10:16

Had die vulkaan op La palma dichtgegooid.
Dat had pas wat CO2 gescheeld.

laurentius | 28-12-21 | 10:14

“Never waste a good crisis”

BASinnic | 28-12-21 | 10:14 | 1

"Never waste a good emission"

goedverstaander | 28-12-21 | 10:38

Stop met het waaindee dat we terug moeten naar een CO2 uitstoot van 1990 met nog geen 15 miljoen inwoners.

tandwiel | 28-12-21 | 10:13 | 2

Waarom? De techniek heeft niet stilgestaan de afgelopen 30 jaar....

* Il Principe * | 28-12-21 | 10:27

@* Il Principe * | 28-12-21 | 10:27: Daarom juist. Meer inwoners willen nog meer een nieuw mobieltje, elk jaar opnieuw. Etc.

Peerkeoud | 28-12-21 | 12:13

Ze hoeven het CdA niet te sluiten, dat zakt vanzelf in elkaar. Hoewel, al die energie die aan Hugeaus foto's en optredens wordt weggesmeten. Daar valt nog wel wat te bezuinigen.

dathoujetoch | 28-12-21 | 10:13 | 1

Ik hoor nu iemand in Zwitserland huilen...

Ichneumonidae | 28-12-21 | 10:31

Die mevrouw met het masker en de blauwe spandoek heeft al een huis.
"Ga geen nieuwe huizen bouwen om de woning crisis op te lossen" "Dat is slecht voor de stikstof uitstoot"

Osdorpertje | 28-12-21 | 10:12 | 2

Ze gaat dan zeker al die nieuwkomers in haar eigen huis opnemen?

tandwiel | 28-12-21 | 10:21

Elk huis kost een stukje grond, waarop je ook een mooi park had kunnen zetten. Ik heb liever groen dan nog een of andere kuttige Vinexwijk met allochtonen.

2Benen | 28-12-21 | 10:48

Ik weet niet meer welk programma op tv afgelopen week maar 1 of andere lijp vertelde dat lockdowns nog veel vaker kunnen worden ingezet, niet alleen moeten we rekening houden met winterse lockdowns i.v.m. covid (varianten) maar zo ook voor milieu zoals ze kennelijk ook al doen in andere landen als er teveel smog is. Bedrijven moeten dan maar gewoon gesloten kunnen worden en producties stil worden gelegd.... ligt het aan mij of is Nederland echt compleet gestoord aan het worden?

Swaffelkaffert | 28-12-21 | 10:12 | 6

@theo-is-dood | 28-12-21 | 10:18:
Dat is nog maar één voorbeeld, er is een flinke uitstroom op gang aan het komen. Veel bedrijven zijn serieus aan het nadenken om de EU te verlaten wegens de onmogelijke klimaatwaanzin.

tandwiel | 28-12-21 | 10:20

@theo-is-dood | 28-12-21 | 10:18: Geef ze geen ongelijk, als multinational ben je in Nederland per definitie fout volgens sommigen.
Ik vind het ontzettend jammer dat 'onze' multinationals vertrekken.
AH, Heineken de volgende.

civilian | 28-12-21 | 10:29

@theo-is-dood | 28-12-21 | 10:18: Dat is vooral omdat Nederland -als enige ter wereld- aardgas gelijk stelt aan steenkool. Grootst mogelijke onzin natuurlijk, want aardgas is de schoonste fossiele brandstof. Rake opmerking: Volgens de Boskalis-topman moet Nederland ervoor waken dat we weer eindigen als “gidsland zonder dat de rest van de Europese landen volgt”.
Ik kan Boskalis echt geen ongelijk geven.

goedverstaander | 28-12-21 | 10:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Probleem in de basis aanpakken: overbevolking tegengaan en grenzen sluiten. We kunnen niet jaarlijks meer dan een hele provincie aan mensen erbij hebben, daar ligt de basis van dit probleem. Het is al te volgebouwd in Nederland, die agenda haal je nooit zo.

Jan, Leiden | 28-12-21 | 10:11 | 4

@Swaffelkaffert | 28-12-21 | 10:13: Ook de meerderheid van 10 miljoen stemgerechtigden wil deze import. Anders valt het niet meer te verklaren.

de Voorzittert | 28-12-21 | 10:20

Juist!

civilian | 28-12-21 | 10:30

@de Voorzittert | 28-12-21 | 10:20: zou het daaraan liggen denk je? Volgens mij is de bevolking wel het laatste waar dit en een volgend kabinet naar luistert

Swaffelkaffert | 28-12-21 | 10:39
▼ 1 antwoord verborgen

Het is erg makkelijk om mensen de doodsstuipen op het lijf te jagen en de meest idiote maatregelen te nemen. Al tijden geleden voorspeld dat na de corona er weer een ander, nogal voorspelbaar, lulverhaal de media wordt ingepompt.
Krijgen we het knmi ipv het rivm als beleidsmaker. Dat wordt een megasucces.

Ichneumonidae | 28-12-21 | 10:10 | 6

Iets met weer vs klimaat… Appels., peren.

W_Drees | 28-12-21 | 10:33

@W_Drees | 28-12-21 | 10:33: Klimaat vs weer. Dus als het klimaat in een tendens een stijgende temperatuur laat zien krijgen we geen warmer weer? Goh. Ik zal nog wel 200 jaar moeten wachten zeker.

goedverstaander | 28-12-21 | 10:36

@W_Drees | 28-12-21 | 10:33: Dat verschil begrijpt een normaal mens uiteraard wel. 't Is meer dat het weer door het knmi vrijwel altijd wordt aangegrepen om weer te zeiken over het klimaat.
Iets in de geest van 'Warmste december sinds begin metingen'. Dat wordt dan strijk en zet gekoppeld aan het klimaat, hoe onzinnig ook.

Hebben we de kutste zomer in eeuwen, hoor je niks.

Ichneumonidae | 28-12-21 | 10:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Boskalis sorteert ook al voor en vertrekt uit Nederland.

klaartjewijn | 28-12-21 | 10:09 | 1

Hoeveel signalen heeft de VVD nodig?

Bataafje | 28-12-21 | 11:08

Alle datacenters dicht, dat zal ze leren.

robot from 1984 | 28-12-21 | 10:09 | 3

Inderdaad, als je dan een stap wilt zetten, gooi dan alle datacenters in NL op zwart.
De puinhopen zijn dan niet te overzien, al verwacht ik aan de andere kant dat datacenters noodaggregaten hebben op diesel, heel veel diesel.

Nuchternederland | 28-12-21 | 10:14

Door een datacenter te sluiten kun je heel Amsterdam van groene stroom voorzien.
Kun je nagaan hoeveel groene stroom we hebben als faceboek, microsoft, dropbox, whatsapp en pornhub hun datacenters sluiten.

Osdorpertje | 28-12-21 | 10:22

Niet alleen in Zeewolde, maar ag een kaartje dat er minstens nog 35 datacenters komen. Niet zo groot als Zeewolde, maar toch.

gato | 28-12-21 | 10:48

En weer gaat een falende MP ten onder door te lang aan te blijven. Dit gaat niet lang duren.

J.Cash | 28-12-21 | 10:08 | 1

Oh, was het maar waar...

Nuchternederland | 28-12-21 | 10:14

#kutland

Fijn_dat_je_er_bent | 28-12-21 | 10:08 | 1

Fijn dat je je uitspreekt. De waarheid mag gezegd worden. Nog wel.

schijtzat | 28-12-21 | 10:09

Weet niet wie er elke keer massaal op de VVD stemmen maar als het (kleine) ondernemers zijn dan snijden ze zich uiteindelijk zelf in de vingers. De VVD is er uitsluitend voor het grote geld, nooit anders geweest.

Bibop | 28-12-21 | 10:07 | 3

Ik heb me er in het verleden schuldig aangemaakt maar ben tot inzicht gekomen dat de VVD louter mensen kapotmaakt: de huizenbezitter, de auto-rijder en de ondernemer voorop. Ook de boer, de militair en de zorgmedewerker wordt gratis genomen. Maar het kan niet anders of de mensen vinden dat heerlijk. Want lijkt me niet dat al die stemmen komen uit de nieuwe doelgroep van de VVD: de klimaatknuffelaars, COA-medewerkers en eurofielen op de gracht.

de Voorzittert | 28-12-21 | 10:18

Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat de VVD "fatsoenlijk rechts" is. Daarnaast een heleboel "oud geld"; oudere mensen die het prima voor elkaar hebben en die geen last/weet hebben van alle misère in ons land.

2Little2Late | 28-12-21 | 10:22

Ik weet het ook niet meer, zelfs in Groningen wint de VVD nog.

civilian | 28-12-21 | 10:31

— Schuld Rijksoverheid
De schuld van de Rijksoverheid lag eind oktober op 383 miljard euro, 4 miljard euro minder dan een maand eerder. Sinds eind februari 2020 is de schuld van de Rijksoverheid toegenomen met 59 miljard euro. Vooral in de eerste maanden na het begin van de coronacrisis steeg de schuld flink. De laatste keer dat de schuld zo snel toenam was in 2008 ten tijde van de financiële crisis. - - Bron: CBS

theo-is-dood | 28-12-21 | 10:06 | 1

En iedereen maar denken dat Wopke en Rutte zo goed op de uitgaven letten... Zolang er voldoende de staatskas invloeit, geen enkel probleem. Maar vele Nederlanders met mij zijn inmiddels om zich heen aan het kijken waar het beter toeven is en je niet de helft van je zuurverdiende centen mag afdragen aan een bodemloze put.

Ommezwaai | 28-12-21 | 10:54

"Blijkbaar kunnen we momenteel met Rutte & Co niets uitsluiten."

Jawel hoor, dat de gewone boerenlul er eens een keer op voor uit gaat.

NLgaatnaardeklote | 28-12-21 | 10:05 | 6

@theo-is-dood | 28-12-21 | 10:10: lekker ook voor alle boerenlullen die net 4 jaar lang een godsvermogen hebben betaald aan kinderopvang.

de Voorzittert | 28-12-21 | 10:21

@de Voorzittert | 28-12-21 | 10:21:
> D66 ideetje: “ Vijf redenen waarom D66 gratis kinderopvang wil
Ieder kind tot en met 4 jaar, moet vier dagen per week gratis naar de kinderopvang kunnen. Alleen zo zorgen we voor écht gelijke kansen. ”
Klik: d66.nl/gratis-kinderopvang/

theo-is-dood | 28-12-21 | 10:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Grenzen dicht en de asielindustrie lamleggen lijkt me een uitstekend idee.

Nee dus! | 28-12-21 | 10:04 | 1

Dat bespaart gelijk een hoop centen en co2

civilian | 28-12-21 | 10:32

Wanneer gaat iemand procederen dat de immigratie dient te stoppen door de Urgenda-uitspraak?

Kaas de Vies | 28-12-21 | 10:03 | 4

Pas op wat u hier schrijft, u wilt toch morgenvroeg niet door tien man ME uit uw bed gesleurd worden.

jan huppeldepup | 28-12-21 | 10:21

@de Voorzittert | 28-12-21 | 10:15:
Zo’n crowdfunding was er al: Defend-Europe.
-European right-wing extremists have chartered a boat and set sail for the Mediterranean to help obstruct the flow of refugees. The so-called Identitarians are just the latest player in a complex flotilla of groups.
Pan-European members of the right-wing group known as the Identitarian Movement announced this week that they had chartered a ship and were sailing to the Mediterranean to stem the flow of refugees and migrants.
The group, calling themselves Defend Europe, crowd-funded more than $100,000 (87,000 euros) over about a month to fund their so-called "search and rescue" mission—

theo-is-dood | 28-12-21 | 10:23

@theo-is-dood | 28-12-21 | 10:23:
Alleen een beetje jammer dat er weer extreemrechtse clubs bij betrokken zijn of worden genoemd.
Ieder weldenkend mens -van links tot rechts- kan op zijn of haar klompen aanvoelen dat deze vloedgolf aan immigranten op den duur onhoudbaar is.

Ommezwaai | 28-12-21 | 10:48
▼ 1 antwoord verborgen

Al dat geld voor de CO2-reductie, opgenomen in het nieuwe regeerakkoord. U weet waar dat terecht komt. Mogelijk gaan ze Tata Steel zelfs uitkopen. Kunnen die net over de grens gaan zitten.

goedverstaander | 28-12-21 | 10:03

‘Zee greet reset’
Kost wat, maar dan heb je ook niks.

Toetsenbordcomplex | 28-12-21 | 10:02 | 4

Zee reset by Greet

skoftig | 28-12-21 | 10:34

@Osdorpertje | 28-12-21 | 10:19: Lieftinck's tientje, de val van de Sovjet Unie, landen na oorlogen. Ja, hoor, je kunt best resetten. Gebeurt wel vaker. Wat Collateral damage, maar dat houd je altijd.

Bataafje | 28-12-21 | 11:15

@Bataafje | 28-12-21 | 11:15: Men is al volop bezig de Russen in een heel erg kwaad daglicht te zetten. Ook vandaag weer berichten van 290 NAVO acties om die slechte Russische vliegtoestellen te onderscheppen.

Het zijn de Russen die Europa de oorlog aansmeren, wil men ons doen geloven. Ik zou niet weten wat het belang van Poetin zou zijn om Europa te veroveren, buiten het feit dat hij dan af is van die vervelende vlieg die telkens om z'n hoofd zoemt.

Peerkeoud | 28-12-21 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

Je kan ook Urgenda eruit flikkeren.

Is ook een oplossing, naast grenzen dicht.

Kaas de Vies | 28-12-21 | 10:02 | 3

Achtereenvolgende Nederlandse regeringen hebben als een kip zonder kop meegelopen in een polonaise van 'het afsluiten van internationale overeenkomsten'. Vele tientallen, misschien wel honderden internationale verdragen.
En nu is het land onbestuurbaar geworden en staan alle moderne, 'progressief liberalen' met de handen in het haar.

Aristotalloss | 28-12-21 | 10:21

Urgenda is een organisatie die volledig door de staat gefinancierd wordt om tegen de staat te procederen. Cynische ik denk dan dat die club wordt gebruikt om impopulaire maatregelen erdoor te drukken waarvan de regeringspartijen weet dat als ze het zelf oppakken ze gedecimeerd worden in de peilingen.
Nee, ik vind het een hele nare club. Bij mij zouden ze geen poot aan de grond krijgen.

Graaisnaaiert | 28-12-21 | 11:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland