Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LEZEN. Hierom hebben we niet meer IC-bedden

Zo stuk is onze zorg

Eerst even twee dingen. Ten eerste is het probleem met corona (en zeker de deltavariant) de razendsnelle verspreiding: hoe goed je zorgsysteem ook is, als je geen preventieve maatregelen neemt, ga je vanwege de exponentiële groei altijd over de randen van je zorgcapaciteit heen. Ten tweede is denken dat we van de maatregelen af kunnen komen door nu al onze aandacht te richten op structurele veranderingen in de zorg, een beetje hetzelfde als niet op een reddingsboot stappen terwijl je dorp is overstroomd, omdat er eigenlijk iemand een nieuwe dijk zou moeten aanleggen. Bovendien stijgen de uitgaven aan de zorg al jaren en is de zorg dus niet kapotbezuinigd. Maar! Dat gezegd hebbende! Het gaat niet goed op onze IC's. Echt niet. Leest u deze deprimerende reconstructie in de Volkskrant er maar op na. Managers die de boel kapotmanagen, belangenverenigingen die alleen maar hun belang verenigen, Doekle Terpstra die opduikt (altijd als het ergens heel erg mis is, duikt op een gegeven moment Doekle Terpstra op), cliniclowns die meer verdienen dan verpleegkundigen en computersystemen waar niemand wat aan heeft behalve de computersystemen. Het is een puinzooi, en die is echt niet zo 1 2 3 opgeruimd. En al helemaal niet door die halve clownzool die nu op VWS zit.

Dit dus

"Als ic-verpleegkundige Rowan Marijnissen bij het begin van haar dienst in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg om 8 uur ’s ochtends haar computer opstart, eist het elektronisch patiëntendossier dat ze van elke patiënt een checklist invult. Is de patiënt acuut verward? Heeft hij pijn? Draagt de patiënt een polsbandje? 

 Het zijn vragen waarop soms geen zinnig antwoord mogelijk is, de dag is immers pas net begonnen. Maar als Marijnissen de standaard-invulvelden negeert, vallen alarmen en irritante pop-ups haar de rest van de dag lastig. En dus vinkt ze naar eer en geweten de beste optie aan, hoe lastig dat soms ook is."

Niet nieuw

Social

Reaguursels

Inloggen

Het aantal besmettingen per week per milioen inwoners van diverse eurpese landen. We zien dat het vooraal regionale trends zijn. Uitzondering is misschien Zweden die er positief uitschiet tov de andere scandinavische landen.
De data is afkomstig uit OUR WORLD IN DATA;
ourworldindata.org/explorers/coronavi...
--weeknr|--DEN-|--FIN-|--NLD-|--NOR-|--SWE-|
------41|--654-|--643-|--901-|--558-|--410-|
------42|--823-|--760-|-1339-|--525-|--405-|
------43|-1254-|--587-|-1892-|--723-|--400-|
------44|-2030-|--789-|-2787-|-1200-|--543-|
------45|-2487-|--891-|-3844-|-1684-|--549-|
------46|-2981-|--837-|-4648-|-1867-|--529-|
--------|------|------|------|------|------|
--weeknr|--FRA-|--ITA-|--NLD-|--POR-|--ESP-|
------41|--527-|--314-|--901-|--408-|--267-|
------42|--499-|--289-|-1339-|--445-|--230-|
------43|--536-|--364-|-1892-|--511-|--286-|
------44|--596-|--497-|-2787-|--527-|--287-|
------45|--722-|--576-|-3844-|--654-|--310-|
------46|--767-|--691-|-4648-|--753-|--460-|
--------|------|------|------|------|------|
--weeknr|--BEL-|--GER-|--IRL-|--NLD-|---UK-|
------41|-1195-|--679-|-1846-|--901-|-3678-|
------42|-1613-|--748-|-2400-|-1339-|-4178-|
------43|-2793-|-1084-|-2893-|-1892-|-4868-|
------44|-4151-|-1697-|-3106-|-2787-|-4205-|
------45|-4626-|-2040-|-4481-|-3844-|-3729-|
------46|-6039-|-2659-|-4825-|-4648-|-3188-|
--------|------|------|------|------|------|

mikes43357369 | 14-11-21 | 11:58

Goed stuk in de VK. Dat blijkt ook wel uit dat diverse reaguurders (werkzaam in Zorg en Onderwijs) dat beeld herkennen. Er wordt al enkele decennia geschreven over de almaar toenemende bureaucratisering bij overheid en semi-overheid, maar het wordt alleen maar erger.
Er gaapt een diepe kloof tussen werkvloer en management. Die kloof was zelfs de oorzaak van twee belangrijke schandalen van afgelopen jaar, de toeslagenaffaire en de val van Kaboel.

Er is sprake van een systeemfout; (semi-) overheden en overheidsorganisaties groeien van boven, niet van onderen.
De generatie van mijn ouders kon vaak niet studeren, de meesten gingen rond hun 16e aan het werk. Ze begonnen onderaan de ladder maar dankzij goed basis- en praktijk- onderwijs konden ze in de loop der jaren wel bijna altijd het laddertje op klimmen. Goed voor hen, maar ook goed voor het beleid dat dus werd bepaald door mensen die de praktijk goed kenden.

Tegenwoordig zijn de laddertjes verhoogd met managementslagen, een flink gegroeid ministerie en daartussen talloze commissies, raden, expertgroepen, task forces etc. En daarin is helaas geen plaats voor mensen uit de praktijk. Jammer voor degenen die onderop begonnen zijn en daar vaak blijven hangen, maar vooral jammer voor het beleid. Want dat wordt nu bepaald door ongeïnteresseerde job-hoppers en faalpolitici uit de baantjescarrousel. Mensen die niet weten wat er speelt in "hun" vakgebied, en weer vertrekken voor het hen kan worden uitgelegd.

Vaak wordt dit geweten aan "vrije marktwerking", maar juist in de vrije markt is een "waterhoofd" van overbodig management ondenkbaar. Een transportbedrijf heeft meer chauffeurs dan directeuren, een bouwbedrijf meeft meer bouwvakkers dan HRM-diversiteitsmedewerkers. Alleen onze (semi-) overheid is dankzij een belastingdruk van ruim 52% in staat om allerlei parasitair gespuis te onderhouden.
Het fors inkrimpen van de (semi-) overheid gaat niet alleen heel veel geld besparen. Letterlijk elke overheidstaak zal beter worden uitgevoerd als de kloof tussen werkvloer en beleid wordt gedicht.

Dandruff | 14-11-21 | 09:53 | 1

Dit is niet een nieuw fenomeen. Parkinsons Law(1957) beschrijft al de autonome groei van bureaucratien. De afstand tussen de werkvloer en management wordt steeds groter. Management die geen inhoudelijke en praktische kennis meer heeft van wat de werkvloer doet. Om toch greep te houden worden er allerlei protocollen, rapportage etc. bedacht. Hierdoor wordt op de werkvloer zelf denken uitgebannen. Gevolg is een bureaucratische organisatie die inefficient, traag en in veel gevallen incompetent is.

mikes43357369 | 14-11-21 | 12:29

"cliniclowns die meer verdienen dan verpleegkundigen", dat is pas echt om te lachen!

Waar-is-niets | 14-11-21 | 09:43

Men zou in de tweede kamer eens wat meer naar Fleur Agema moeten luisteren. Dit is allemaal geen nieuwigheid, Fleur vecht er al jaren tegen.

intrigant | 14-11-21 | 09:33

De nederlandse zorg in twee kabinetten gesloopt door VVD topper polticoloog Edith Schippers, nu president van DSM Nederland bv.

vranac | 14-11-21 | 09:25 | 2

Allemaal politieke-kansenpareltjes en ook nog eens "made in Holland". Leuker kunnen we het niet maken. Vroeger zeiden ze: als je nergens voor deugt, kun je nog altijd journalist worden of als dat nog te moeilijk is sportjournalist. Daar zou je nu als laatste nog aan toe kunnen voegen of Kamerlid, of Kabinetslid.

Waar-is-niets | 14-11-21 | 09:48

Haar man heeft goed geprofiteerd van dat slopen. Dat men bij de VVD Edith de verschrikkelijke zo hoog heeft zitten zegt alles over de VVD.

DeEchteWaarheid | 14-11-21 | 12:33

Zorg opschalen kan niet zomaar want deze zijn ni private ondernemingen! Met winstoogmerk enzo. Het is rendabeler om (gezien het 5jarig gemiddelde) om maar 1000 IC bedden te hebben, want niemand heeft er gebruik van gemaakt.
VVD lees eens mee: DIT is dus marktwerking:
Korte termijnen ter behoeven van WINST (want dat maakt de onderneming levensvatbaar).

boerk | 14-11-21 | 06:09

Nee, de zorg is niet kapot bezuinigd, want de kosten stijgen elk jaar!!! Maar waar blijft dat geld dan, want het gaat niet naar de handen aan het bed?! Overhead, vergadercultuur, vastgoed, investeringsvehikels, dividend, winstnemingen, buffers, fraude, zeg het maar?

PieterC | 14-11-21 | 01:53 | 1

De nieuwkomers , die kosten toch ook wat .

likmegaties | 14-11-21 | 07:43

één ding : Opdoekle!

DirkeBouten | 14-11-21 | 00:25

Dat de uitgaven aan de zorg stijgen, wil niet zeggen dat er niet op de zorg is bezuinigd.

Er is flinke inflatie.
Loonkosten stijgen.
Tijdsregistratie.
Regelen van geldstromen.
Steeds meer tijd gaat op aan allerlei papieren dingen, waaronder:
Alles moet opeens duurzaam en dat kost ook weer meer tijd.

Er komen steeds nieuwe ICT-systemen, de nieuwe is nog brakker dan de vorige. Het laatste gedrocht heet ONS. Je kan maar beter bidden dat je niets hoeft uit te printen. Werkelijk elke handeling is zo onergonomisch als dat maar kan.

Al deze dingen genereren overigens ook weer hun eigen overhead, aangezien dit niet werkt, dit dus moet aangegeven worden, er niets veranderd, en het dus opnieuw aangegeven moet worden dat dit echt heel slecht is voor het leveren van zorg...

Ik heb nog nooit zo veel werk gehad in zo weinig tijd als nu. Contact met patienten wordt geminimaliseerd, dat heet dan efficientie en goede zorg.

En dan hebben we het nog niet eens over hele segmenten van het zorgaanbod die worden wegbezuinigd, waardoor het doorverwijzen van patienten ook steeds tijdrovender wordt, als dit al lukt. Kost weer klauwen vol met geld i.v.m. pappen en nathouden, terwijl de patient achteruit holt.

O ja, had ik al gezegd dat een typisch zorginstelling zo'n 100 miljoen moet investeren in het reduceren van CO2 en al die andere groene hobbies, geld van de zorg die niet gaat naar zorg.

Bron: anoniemtje werkt in de zorg.

Anoniemtje | 13-11-21 | 23:17 | 1

Ik geloof je meteen ,het is tegenwoordig in elke branche zo. Alles moet geregistreerd , gedocumenteerd etc worden en dat alleen om anderen aan het werk te houden. Er kan menig laag tussen uit gehaald worden, dat zou de boel simpeler , makkelijker , effiecienter en een stuk goedkoper maken.

peet12 | 13-11-21 | 23:56

Standaard-invulvelden zijn in het belang van de cliënt. Die alarmen en irritante pop-ups ook.
Als je in 2021 nog steeds digibeet bent is er geen plek in dit werkveld, gebruik een tablet om die gegevens in te voeren en mogelijk moet men de behandeling aanpassen.
Of het onzin is of niet bepaalt niet de werkvloer, in overleg kun je natuurlijk de vinkjes en alarmen laten uitzetten en misschien is het nu nog wat onbeholpen maar a. i. zal echt gaan helpen.

28 | 13-11-21 | 22:37 | 4

PxQ en DBC minuten registratie is ook dom maar er is voor gekozen, om iets te bewijzen, een hoger doel.
Natuurijk is de manager en zijn netwerk de lachende derde, personeel invliegen met de belofte het probleem te verhelpen, not.
Maar ergens zit er ook een laagje verbetering voor de cliënt in, bij bezuiniging is dat als eerste verdwenen en beginnen we opnieuw met poc, user stories, actie lijsten.

28 | 14-11-21 | 00:17

Als ik al lees dat het 3-4 weken duurt om het herstelbewijs van 180 naar 365 dagen te doen, hou ik mijn hart vast voor die vinkjes

antfukker | 14-11-21 | 09:17

Pfff, "28" moet wel een robot zijn!
Kom zelf uit de automatiseringshoek; '28' vertoond typisch het gelul van de consultant die bij iedere suggestie van e.o.a dronken aardbei in de te automatiseren handeling denkt: "hoe meer code des te meer income. Ook kolossale sommen geld nodig om dergelijke prutsalgoritmes te onderhouden.

Het woord 'client' maakt al duidelijk waar deze omgeschoolde tweedehands autohandelaar omgeschoold is tot 'specialist'.

voordeoorlog | 14-11-21 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

Hebben cliniclowns ook heeeeeeeeel veeeeeel buraucratie (bijvoorbeeld schminck aftrekposten of zo, ja goed klinkt wat kudt, ik weet het...)?

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 22:13

Alles moest commercieel en dat betekent voor iedere pleister een formulier tekenen. Heel veel extra administratieve onzin dus, allemaal om iedere scheet te kunnen voorzien van een handtekening. Dat is de echte ellende in de zorg. Echt alle ziekenhuismedewerkers ergeren zich daar kapot aan. Vroeger was alles beter, in ieder geval wat dat betreft.

Beste_Landgenoten | 13-11-21 | 21:45

"Ten eerste is het probleem met corona (en zeker de deltavariant) de razendsnelle verspreiding: hoe goed je zorgsysteem ook is, als je geen preventieve maatregelen neemt, ga je vanwege de exponentiële groei altijd over de randen van je zorgcapaciteit heen."

Eeh, nee dus. Want 1: elke variant van een virus wordt besmettelijker maar tegelijkertijd ook minder agressief. Oftewel meer mensen raken besmet maar worden minder ziek. En 2: vaccins.

"Ten tweede is denken dat we van de maatregelen af kunnen komen door nu al onze aandacht te richten op structurele veranderingen in de zorg, een beetje hetzelfde niet op een reddingsboot stappen terwijl je dorp is overstroomd, omdat er eigenlijk iemand een nieuwe dijk zou moeten aanleggen."

Ja, dit is waar. Maar toont meteen wel de incompetentie van het huidige (en vorige) kabinet. En daar mag best de nadruk op liggen want het overgrote deel van Nederland ziet dit nog niet in.

"Bovendien stijgen de uitgaven aan de zorg al jaren en is de zorg dus niet kapotbezuinigd."

Ja en nee. Uitgaven zijn gestegen maar die gelden zijn niet terechtgekomen waar ze daadwerkelijk nuttig zijn: niet bij de handen aan het bed maar bij de hogere managementlagen. Het is dus niet een kwestie van *meer* geld naar de zorg, alswel een andere (betere) verdeling van de gelden.

Het voorbeeld van de ic-verpleegkundige geeft aan dat de focus compleet verkeerd ligt. Namelijk bij bureaucratie in plaats van zorg. Pak dat dan aan.

Zomaar wat gratis tips van een leek.

2Little2Late | 13-11-21 | 21:32 | 5

Al haar je tienmaal zoveel bedden. Dan had je ook tienmaal zoveel zieken. Is dat dan winst? Als er straks 20.000 corona patiënten tegelijk Inn de ziekenhuizen liggen? Kunnen we dan eigenlijk gewoon doorgaan met feesten?

Beste_Landgenoten | 13-11-21 | 21:46

“elke variant van een virus wordt besmettelijker maar tegelijkertijd ook minder agressief.” Klinkklare onzin en zeker geen feit. Neem al de verschillende (vogel)griep virus varianten waarbij er zeker een aantal besmettelijker en gevaarlijker zijn.

MasterGully | 13-11-21 | 22:53
▼ 2 antwoorden verborgen

"Bovendien stijgen de uitgaven aan de zorg al jaren en is de zorg dus niet kapotbezuinigd."

Dat is geen causaal verband. Ik durf zelfs te stellen dat de uitgaven aan "de zorg" al jaren mogen stijgen, maar dat de echte zorg zeker wel kapot is bezuinigd. Echte zorg is immers mensen die voor je zorgen, die aan je bed staan als dat nodig is. Die jou, een ander mens, behandelen en verzorgen. En dat is bijna kapotbezuinigd en belangrijk ander punt kapot gereglementeerd. Waardoor er en geen geld en geen tijd meer is om echt te zorgen. En daar gaan we massaal mee naar de klote en je kunt zeggen dat corona dat nu bloot legt, maar je kunt ook zeggen dat het toevallig is dat er nu net ook corona is, maar dat het onvermijdelijke (tenminste als je de combi bezuinigen en idiote regeltjes/formulieren hanteert) gebeurt is.

breakingnews | 13-11-21 | 21:15 | 2

Je kunt veel geld uitgeven aan het tunen van je auto, maar een roestbak blijft een roestbak als je geen onderhoud pleegt of oplichtende alarm knopjes blijft negeren: ic zorg is gewoon kapotbezuinigd. Glimmende nieuwe ziekenhuisgebouwen (kosten toientallen miljarden per jaar) betekent niet dat er meer of betere zorg wordt geleverd.

Analia von Solmsch | 13-11-21 | 21:27

@Analia von Solmsch | 13-11-21 | 21:27: Enerzijds hebben de afgelopen regeringen gegokt. Al decennia lang is er gewaarschuwd voor uitbraak van virussen maar dat zou niet zo'n vaart lopen. Lekker de andere kant op kijken en de snikkels tot op de bodem van het glas in de champagne laten hangen. Ondertussen de zaak privatiseren en kapot bezuinigen. Anderzijds vanaf de jaren '60 de instroom van de druk verhogen op onze zorg. Tot in den treure. Bekend is tevens dat bepaalde bevolkingsgroepen sneller gebruik maken van zorg. Waar de één nog even doormoddert gaat de ander bij een hoestje al naar de zorg. Oplossing is enerzijds hoogwaardige interne zorgopleidingen voor alle gasten die nu langdurig in de Bijstand hangen of net binnen zijn gekomen in ons land, zeg maar een soort van (vaderlandse) dienstplicht, en anderzijds maar eens even pas op de plaats voor de komende decennia v.w.b. instroom buiten de grenzen om onze eigen volksgezondheid even voorrang te geven in deze mondiale crisis. Het is tijd voor een ommekeer en niet enkel op het gebied van volksgezondheid. Als er dan zogenaamd oorlog is (tegen een virus) handel daar dan ook naar. Alle handjes helpen.

IdeasAreBulletproof | 13-11-21 | 22:23

Cliniclowns die meer verdienen dan verpleegkundigen. Dat is wel zó typisch Hollands. In het onderwijs verdienen ingevlogen oppasjuffen meer per uur dan vaste krachten. Wil je geld verdienen (en zogenaamd een 'onzeker' bestaan) wordt dan interimmer!

mozaard | 13-11-21 | 21:03 | 1

Wel heel symbolisch-realistisch-deep-dark: clowns verdienen meer...

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 21:25

Zoals een vriendin die in de zorg werkte zei:
“Prachtig nieuw pand later ze bouwen, maar ze betalen niet voor handen aan het bed” , en zo is het: met een minimale bezetting en een minimaal opleidingsniveau worden zorgcentra bezet, dus als de pleuris ergens uitbreekt dan zijn er afdelingen(!) tijdelijk onbezet.
Gaat al jaren zo.

Analia von Solmsch | 13-11-21 | 21:02 | 1

hou op hou op... zo herkenbaar....

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 21:48

Ik word niet goed niet.

Piet Karbiet | 13-11-21 | 20:39

Het eerste wat een manager doet als hij een probleem aan ziet komen, is een extra bestuurslaag creëren tussen het probleem en hem.

Ivoren Toren | 13-11-21 | 20:35 | 2

Hij gooit de coach in de ring. Die gaat praten met het gepeupel totdat de klagers afhaken.

KlaagGraag | 13-11-21 | 20:59

@KlaagGraag | 13-11-21 | 20:59: nou, de klagers worden gecoached, want ze zijn niet in staat te time managen in de door de managers ingezette niet functionerende systemen. En dat snappen de managers niet want de modellen zeiden dat...., cijfers zijn precieser dan mensen (zie ook dossier Kerona), dus betekenisvoller, dus mensen: verander naar de cijfers! Wat? Dat lukt niet? coaching want je functioneert niet! En dan lukt het nog niet? Mooi, ontslag, vaststellingsovereenkomst of wegwezen. We werven wel nieuwe schapen met 6 poten (of meer...): " Heb jij zin in een uitdagende baan, wil jij in een bevlogen team werken, heb je geen van 9 tot 5 mentaliteit, steek jij graag je handen uit de mouwen, ben je bevlogen en hou je van teamwork? Wordt IC verpleegkundige!"
Volste ontzag voor die mensen die het werk doen. Maar zelfs al die coachingstrajecten en "lean management" cursussen die er doorheen geplempt worden (verdienmodel en bestuurs-structuurbestendigingsgereedschap) en vol enthousiasme in Medisch Contact worden gepropageerd ontwaren niet de werkelijke ellende. Het lijkt net defensie wel (met officieren gesproken willen o zo graag en kunnen veel, maar het materiaal en mensen is er niet; goh het lijkt de zorg wel)....

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 21:39

Nederland managerland. Vaak zijn het van die duur betaalde interims, freelancers of zelfstandig zakkenvullend personeel. Komen binnen en willen hun eigen stempel drukken door als eerste het beleid van hun voorganger door de plee te spoelen. Met hun scrum en lean diploma wordt het personeel geterroriseerd met verandermanagement en ander geneuzel zoals het plakken van post-its op een bord. En na 2 jaar vindt die manager het wel genoeg, want hij of zij kan elders weer meer vangen. Hij of zij krijgt een afscheidsborrel plus dikke bonus om vervolgens schouderophalend in haar of zijn Audi te stappen en de teringzooi die is gecreëerd met gierende banden te verlaten.

Burgerzaken | 13-11-21 | 20:01 | 3

Maar niet voordat hij je een heads up heeft gegeven over de resultaten van het benchmarken en de nieuwe aanvliegroute van het verandertraject met betrekking tot het CSR

Plaktong | 13-11-21 | 20:47

Dit is zo waar!

Leo Middelkoop7232 | 13-11-21 | 20:59

Ondertussen heeft het personeel een 10-tal sessies gehad waarbij de karakterkleur is bepaald en/of welk dier het best past bij hun persoonlijkheid teneinde de teamsamenhang te verhogen. Uiteraard zijn die sessies verzorgd door een bevriende gozert van de extern tijdelijk ingevlogen ('top'-)manager...... Nederland is op dit moment een beetje een continu uitzending van Jiskefet, alleen kan ik er niet meer om lachen. Ik heb het te vaak gezien.

IdeasAreBulletproof | 13-11-21 | 22:33

Hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe minder ic bedden nodig zijn. Als al die wappies die zich hier nu al weken piswoest lopen te maken nou eindelijk eens even een prik gaan halen, dan helpen ze actief mee om hun eigen ergernis op te lossen. Iets zegt mij dat dit niet de bedoeling is.

Wiebenick | 13-11-21 | 19:57 | 13

Vorig jaar deze tijd was er niemand gevaccineerd en nu is 85% gevaccineerd. Het aantal besmettingen is nu echter een stuk hoger dan vorig jaar. Hoe vind je zelf dat het gaat?

Eagle0511 | 13-11-21 | 21:38

Ik heb nu zoveel vaccins in me, dat ik niet meer dood kan gaan. Dat heeft ook keerzijden ,weet je? Ik sta nu op de wachtlijst bij de GGZ. Kun je daar niet wat aan doen met je wijze inzichten?

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 21:50

@Eagle0511 | 13-11-21 | 21:38: Dat zegt op zichzelf nog niets over de effectiviteit van vaccineren. De relevante vraag is: als in de afgelopen periode nou eens *niemand* gevaccineerd zou zijn, hoeveel besmettingen zouden we dán nu hebben?

Argyronauta | 14-11-21 | 00:37
▼ 10 antwoorden verborgen

Goede organisatie in de gezondheidszorg wordt bestraft omdat de geldverspillers dan omvallen en zitten die managers zonder baan.
Het voorbeeld van Buurtzorg die zonder managers, minimale bureaucratie werken en directe banden tussen patiënten en hun hulpverleners. Zo hoort het,

Waarom goede zorg bestraft wordt.
www.zorgvisie.nl/blog/waarom-bestraff...

Het succes van Buurtzorg.
www.deroosenspetters.nl/inspiratie/fi...

Nuuk | 13-11-21 | 19:48 | 1

Er is al jarenlang geen enkele concurrentie in de zorgverzekeringsmarkt, enkele spelers die vele merken in de markt zetten. Allemaal dezelfde "produkten". Het ministerie weet dat ook al jaren en publiceren dit. Meer gebeurt er niet. Mooi toch? Sausje: marktwerking. Vlees: hetzelfde van hetzelfde van hetzelfde...(ik kan nog wel doorgaan).

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 21:46

Nederland heeft in totaal 51 asielzoekerscentra. En daar worden gemiddeld 500 tot 600 mensen verwend en vertroeteld. Voor slechts net geen 30.000 per jaar.

squadra | 13-11-21 | 19:36 | 3

Per persoon.

Kwakjeszalver | 13-11-21 | 19:40

@Kwakjeszalver | 13-11-21 | 19:40:
Er is niet zo veel marktwerking, dat is een automatische reflex welke in de gezondheidszorg veel geroepen wordt, of door mensen daarbuiten als het over die sector gaat. Zal er wel een beetje zijn, maar waar we last van hebben is enorme regelgeving die tot tijdverspilling leidt, bureaucratie en inefficiënte zorg. Regelgeving is meer een kenmerk van socialisme, of sterke overheidsbemoeienis. Hoe je het maar wil noemen.

Buurtzorg heeft dit doorbroken en een voet aan de grond gekregen omdat hun patiënten èn de mensen die er werken zeer tevreden zijn met een bedrijf dat het product zorg geven op één zet, en bureaucratie zo veel mogelijk buiten de deur houdt, en geen managers heeft.
Het werkt en nu een groot bedrijf waar internationaal naar gekeken wordt want met beduidend minder geld meer kunnen doen.

Nuuk | 13-11-21 | 22:03

Ik werk al heel lang in de zorg en ken de bureaucratie, die een belangrijke factor is in de zorgkosten. De stelling dat de zorg niet is kapot bezuinigd is niet juist. Er is geld bij gekomen vanwege de grote toename naar zorg, maar feitelijk zou die toename veel hoger moeten zijn als je dat aan de vraag wilt voldoen.
Patiënten en de lager betaalde beroepen in de zorg krijgen de rekening. Hoger betaalde beroepen (artsen) ook wel in de vorm van enorme werkdruk en niet realistische zorgverwachtingen.

Er zou eens gekeken mogen worden HOE de zorggelden besteed worden. Inderdaad heel veel managers en verpleegkundigen, artsen, therapeuten, enzovoorts die allerlei onzinnige dingen moeten doen in hun werktijd (en ja, tijd = geld). Het geld dat naar zorg gaat, kan echt lager en dan toch goede zorg blijven leveren. Of beter want je gaat winnen op wachtlijsten.

Tav wachtlijsten. Waar managers, inclusief die van het kabinet mee schermen is dat de zorg in Nederland op hoog niveau staat. Inhoudelijk klopt dat.
Dit is echter niet hetzelfde als goede zorg. Wanneer mensen erg lang moeten wachten vóór ze die goede zorg krijgen dan is de zorg toch van minder niveau. Symptomen, klachten zijn toegenomen, erger geworden, er gaan ook mensen dood, enzovoorts. Dat wordt niet meegenomen in die geweldige standaarden van de machthebbers.

Waar ik mij in de corona toestanden aan irriteert is dat er van alles aan maatregelen en en geld naar randzaken gaan, maar de zorg verbeteren, daar hoor je Hugo en Mark niet over. Al die virologen ook niet. Ik denk dat vaccineren een belangrijk wapen tov covid is, maar het discrimineren van niet gevaccineerden is schandelijk.
Ze doen wel extra beroep op de zorg bij ernstige ziekte maar zijn daarin niet anders dan allerlei andere mensen die ook in het ziekenhuis komen vanwege leefstijl die maakt dàt je daar terecht kan komen. Lees Girbes daar maar eens op na. Al die ander groepen tolereren we, maar de covid patiënten geven het laatste duwtje die het kaartenhuis van de huidige gezondheidszorg (onder verantwoordelijkheid van de overheid) een fatale duw geven. Daar zit de woede bij Hugo en Mark: het wanbeleid wordt ontmaskerd, ondanks dat het ook waar is dat een exponentiële besmetting door een virus inderdaad lastig op te schalen is in de gezondheidszorg die je hebt staan. Je moet echt wel wat maatregelen nemen zoals in een lockdown, maar niet zoals dat nu gaat, met slopen van bedrijven en sociaal verkeer tussen mensen. Ook dat laatste is gezondheid in een breed spectrum.

Nuuk | 13-11-21 | 19:33 | 8

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties op je tegel. Zeer informatieve toptegel dit!

lezeres | 13-11-21 | 20:31

Dit snijd tenminste hout.

vluchtelingallergie | 13-11-21 | 20:54

Wat nuuk zegt ! Ook in gebarentaal svp

Lieverdekeudandebal | 13-11-21 | 21:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Veel registratie van medisch personeel is niet omdat het vastleggen medisch relevante informatie is, maar om kwaliteitsindicatoren te overleggen op toezichthoudende instanties en zorgverzekeraars. In dir geval de NICE. Nog een leuke is de LIS van de SEH. Loopt een secrataresse extra werkzaamheden te doen zoals brief aan de huisarts doorspitten en gegevens extraheren om de LIS geldig ingevuld te krijgen.
Daarvan gaat de zorg niet kapot. Die gaat kapot omdat het traumatiserend is

Dr.Platypus | 13-11-21 | 19:31

Als je een slechte smartphone koopt of vieze koffie koop je iets anders. Als de lokale garage een oplichter is ga je ergens anders naartoe.
Je hebt zelfs de keus om helemaal geen koffie of nieuwe smartphone te kopen.
Maar als je leven er vanaf hangt of je crepeert heb je niet veel te kiezen.
En als je winst kan maken in de gezondheidszorg, zou je dat geld ook kunnen besteden aan meer zorg, in plaats van winst voor de aandeelhouders.
Er zijn ook vraagtekens bij hoe de farmacie medicatie onnodig tot absurd duur maakt, vooral bij kankermedicatie bijvoorbeeld. Want geen echte keus.
Zorgpersoneel kun je makkelijker uitwonen, want ze kunnen toch geen nee zeggen tegen patiënten die zorg nodig hebben. Dus die draai je de poeier in. As we speak.
En er is dus iets raars aan marktwerking in de zorg. Misschien hoort het er gewoon niet thuis.
Als je wereldwijd belastinggeld aftikt voor de wereldwijde ontwikkeling van nieuwe medicatie en het daarna patentloos of een heel klein bedragje in de markt zet ben je misschien wel gewoon goedkoper uit dan nu. Kunnen we dat geld beter besteden.
Nu wordt 70% van de kosten aan marketing uitgegeven. En iemand moet die betalen.

AdvocatusDiaboli | 13-11-21 | 19:31 | 1

Ik wacht daarom dan ook op de patentloze vaccinatie.

mozaard | 13-11-21 | 21:07

Ja de kosten van de zorg rijzen de pan uit. Alleen niet aan handen aan het bed. Misschien zouden we nu eindelijk eens kunnen toegeven dat het zorgstelsel waar Hoogervorst en de rest van het clubje neoliberalen zo een hard plassertje van hebben gekregen een enorme clusterfuck is.

Zapata10 | 13-11-21 | 19:26
-weggejorist-
Eye poke | 13-11-21 | 19:21

Toch mooi geregeld. Zo een dag na het bericht dat het aantal vacatures bij Defensie ook fors naar beneden is bijgesteld. Twee essentiële groepen door het putje van de politiek. Het kost ze geen moeite.

bovenopland | 13-11-21 | 19:17 | 3

Als de spreadsheet maar klopt en het vinkje kan worden gezet. Après nous la déluge.

Ivoren Toren | 13-11-21 | 20:21

Hetzelfde geldt voor de politie. Wel geld voor personeel, maar toch nauwelijks meer blauw op straat.

Leffe Blonde | 13-11-21 | 20:31

@Leffe Blonde | 13-11-21 | 20:31: Weer zo’n mythe. Dat méér blauw op straat méér veiligheid betekent.

theo-is-dood | 13-11-21 | 23:04

Er wordt nog steeds geroepen dat corona een groot gevaar voor de volksgezondheid is, maar daar hebben de vaccinaties en andere vormen van immuniteit inmiddels wel een einde aan gemaakt. Toch wordt dat argument nog steeds op tafel gelegd om maatregelen te rechtvaardigen die steeds bizarder en buitenproportioneel lijken te worden.
We hebben nu een crisis vanwege de extra druk op de zorg. Vorig jaar kregen we een lockdown bij 600 IC patiënten, nu al bij 300. In februari - maart nog even opleving van Influenza en alles kan weer op slot. In de winter van '22-'23 wil men geen risico lopen en wordt er vast zoiets als een preventieve, milde lockdown ingesteld.

Lomo | 13-11-21 | 19:10 | 1

Je hebt gelijk Lomo, alleen een beetje laat. Het is een zorg crisis. We hebben verkeerd bezuinigd, eigenlijk: de vvd heeft dat gedaan.

Analia von Solmsch | 13-11-21 | 21:05

De excel-manager regeert overal. Het onderwijs kan er net als de zorg ook wat van. Het wordt tijd dit heel snel te boycotten. En iedereen die je boycot saboteert, aan de schandpaal nagelen.

pibasso | 13-11-21 | 19:06

Heb ooit tijdje administratie gedaan bij thuiszorgorganisatie. Elke thuiszorgmedewerker was veel tijd kwijt aan het invullen van codes.(Elke handeling had zijn eigen code en tijd) ik moest die codes en gebruikte tijd invoeren in een systeem. Daarna ging dat naar het zorgkantoor, daar werd dat nagekeken. Als iets volgens hen niet klopte dan kreeg ik het terug en moest het weer nakijken. Na Evt wijziging ging 't terug naar het zorgkantoor. Daar werd 't weer gecontroleerd en ging het naar weet ik hoeveel andere afdelingen. Wat een geld- en tijdverspilling. Vroeger kreeg de thuiszorg medewerker gewoon per dag 10 cliënten ofzo. Die kregen zorg en dat was 't dan.

Tjatiswat | 13-11-21 | 18:56 | 6

@Pardoes | 13-11-21 | 20:56:
WijkVerpleerkundige! Zal mijn moeder zeggen! Het was haar vak, zuster mochten alleen patiënten tegen haar zeggen,

Analia von Solmsch | 13-11-21 | 21:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is echt weer Rutte-iaans opgelost. Tot 2017 werd het aantal IC bedden geïnventariseerd door aan de IC's te vragen hoeveel bedden ze hadden. Sinds 2017 is die inventarisatie stop gezet. Omdat we de cijfers niet meer produceren kan er niemand zeggen dat we er niet genoeg hebben, en dus is het geen probleem meer.

ParadiseLost | 13-11-21 | 18:47

En wie zijn de hoogste managers. Wel heel erg vaak oud 2e kamerleden die niks kunnen.

Snap_het_ook_niet | 13-11-21 | 18:39

In het onderwijs herken ik veel van het bovenstaande. Overal managers die betaald worden om plannen te maken, nou dan zullen ze ook plannen maken. De ene wijziging na de andere regeltjesuitbreiding. Klauwen met tijd en geld kost het. En als het personeel massaal klaagt over werkdruk, worden er dan extra collega's aangenomen? Nee, dan komt er een "health coach" die cursussen geeft over omgaan met stress. Waar dus niemand tijd voor heeft. Om gek van te worden.

Ivoren Toren | 13-11-21 | 18:38 | 9

In de zorg en in het onderwijs zitten regelaars en managers die bedrijfskunde gedaan hebben, ze hebben helemaal gen affiniteit met het onderwijs. Scholen worden gerund alsof het bedrijven zijn met labels en keurmerken. En de meeste van die managers en schooldirecteuren zijn echte jobhoppers. Ze denken ook met geld alles te kunnen compenseren. Ze vergeten dat zij het zijn die er voor moeten zorgen dat docenten en verpleegkundigen gewoon hun werk normaal moeten kunnen doen. Niet je persoon uitwonen en omkopen. Want dan zijn ze al gauw alsnog weg.
En o ja, de patiënten en de leerlingen. Die zijn er ook nog. Zouden we bijna vergeten.

AdvocatusDiaboli | 13-11-21 | 19:36

@ParadiseLost | 13-11-21 | 19:06: klopt.
En in de plaats van de ontslagen roeier komt weer een stuurman. Dus komen ze helemaal niet meer van hun plaats

Lijer | 13-11-21 | 20:33

Bij ons, ik werk bij een installatiebedrijf precies hetzelfde, 30 jaar terug draaiden ze op kantoor met 5 man de hele afdeling nu zitten er 12 en het loopt voor geen meter.

peet12 | 14-11-21 | 00:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Je mag alleen zeiken op het afschalen van de IC capaciteit, als je naar eer en geweten in het verleden nooit aan het zeiken bent geweest over de belastingdruk...
Over teveel managers moet overigens overal en altijd gezeken worden. Van die kale mannetjes die met woorden als efficiency en professionalisering smijten... hoed u, want dan wordt het er zelden beter op.

SterF... | 13-11-21 | 18:25 | 1

En 3x raden waar het geld heen gegaan is dat anders aan IC bedden besteed had kunnen worden...

naglfar | 13-11-21 | 20:09

Jarenlang rechts beleid heeft grote gevolgen gehad door alles maar aan de marktwerking over te laten. Het wodt weer tijd voor bezinning en soldariteit en idealisme. Dan hoeft niet persé links te zijn maar een vleugje van de SP en PVV en/of JA 21 zou misschien verfrissend kunnen werken.

johnyl | 13-11-21 | 18:24 | 6

@theo-is-dood | 13-11-21 | 19:08:
Als geld dan maar gaat naar de kwaliteit van de zorg. Niet naar de zakken van de aandeelhouders en de bobo's. Anders schieten we nog niets mee op.

AdvocatusDiaboli | 13-11-21 | 19:38

@theo-is-dood | 13-11-21 | 19:08: Zover ik weet is Duitsland één van de duurste gezondheidssystemen in Europa. Ik heb mijn twijfels of het beter is. Ik stuur er niet graag mensen heen. Overmatige ingreep drift en nog sterke hierarchie in patient arts relatie.

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 21:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is niet alleen de zorg, en is een gevolg van de juridificering van onze samenleving. Als het ergens misgaat wil de betreffende instantie en/of de verzekeraar een stok hebben om mee te slaan of een schild om mee te verdedigen. Er zij zeker bureaucratische handelingen die groot nut hebben, maar zodra men op het punt komt dat bureaucratische maatregelen iedere dag op een standaard wijze worden afgehandeld, dan hebben deze geen nut meer en kosten ze dus alleen maar tijd.

JohnFrederikstadtdt | 13-11-21 | 18:16

GVD Rutte Clown. Ga toch eens werken voor je geld en een land besturen!
Wat kun je nu eigenlijk?
Als je niets kan en je hebt geen ideeen, donder dan op en geef het roer aan Geert. Die weet tenminste wel wat hij wil.

appeltjesgroeneweide | 13-11-21 | 18:10

Die hele “coronacrisis” is een zorgcrisis, dat is toch al 2 jaar het geval? geef die ic verpleegkundigen gewoon 500 euro pm extra , ga extra mensen opleiden. Dat is vele malen goedkoper dan alle vergoedingen voor lockdowns, hoe moeilijk kan het zijn?

Thomtidom | 13-11-21 | 18:08 | 11

@Thomtidom | 13-11-21 | 19:18:
Er zijn heel veel mensen uit de zorg gestapt de afgelopen jaren. Ho, dat was toch even vervelend, dus smeet men er geld tegen aan.
Kwamen de mensen terug? Nee hoor.

Extra salaris is niet de enige oplossing; die hele sector is gewoon verziekt door manager geneuzel, en mensen willen daar niet in werken.

TeeJee | 13-11-21 | 19:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is dus godverdomme waar dat die cliniclowns meer verdienen dan verpleegkundigen! Bonjour die clowns eruit en meer goeie verpleegkundigen! Ook basta met die idiote administratie en flauwekul-managers die wel hun zakken vullen, wanneer houdt dit hersenloze beleid een keer op?!

Roetveegje | 13-11-21 | 18:08 | 6

@theo-is-dood | 13-11-21 | 18:34:
Je kunt nog zoveel geld krijgen, als je wordt afgedraaid en uitgewoond doe je dat werk niet lang. En bovendien hebben mensen in de verpleging ook een andere dan financiële ambitie. En juist die ambitie wordt onmogelijk gemaakt. Dus stoppen ze ermee.

AdvocatusDiaboli | 13-11-21 | 19:41
▼ 3 antwoorden verborgen

"Ten tweede is denken dat we van de maatregelen af kunnen komen door nu al onze aandacht te richten op structurele veranderingen in de zorg, een beetje hetzelfde niet op een reddingsboot stappen terwijl je dorp is overstroomd, omdat er eigenlijk iemand een nieuwe dijk zou moeten aanleggen"

Dat is hoe egoïsten denken.

Wat kan jou het nou scchelen of de inwoners van de dorpen verderop nog op een reddingsboot kunnen stappen. Omdat er geen nieuwe dijk gebouwd wordt.
Zolang JIJ maar op een reddingsboot kan stappen! De rest verzuipt maar.

gaffelbaard | 13-11-21 | 18:04 | 1

Huh? Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.

Wiebenick | 13-11-21 | 18:10

Zou het wat zijn om het leger in te zetten voor het invullen van alle computerschermen en overleg met managers? En eventueel de EOD voor computers die niet mee willen werken.

W_F | 13-11-21 | 18:04

zolang de mensen in nederland op rechtse partijen blijven stemmen,blijft de marktwerking in de zorg.

einstein brain | 13-11-21 | 18:01 | 9

@einstein brain | 13-11-21 | 18:15: weet je wel wat aorg kost? Wel eens in us geweest? We betalen vrij weinig voor zorg in NL

Thomtidom | 13-11-21 | 19:21

D66 en VVD hebben jarenlang een onwankelbaar geloof gehad in marktwerking. En nu hebben we hier het bijna duurste systeem ter wereld. En een zorginfarct.

squadra | 13-11-21 | 19:57
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat denk je? Al die zogenaamde alpha studies: laatste jaren exponentieel toegenomen, pedagogische cultuur historie, culturele antropologie, ken je allemaal een MASTER titel halen, ook het bespelen van een viool. En allemaal vanuit het linkse bastion verzonnen en uitgevoerd. Moet je eens kijken naar al die zogenaamde hoogleraren op die bastions: totaal nutteloze figuren die totaal nutteloze misbaksels afleveren die totaal nutteloze functies gaan bekleden. Ze zijn allemaal misbaar. En dat wordt ieder jaar erger en meer. Die Prutte ook zo’n nutteloze studie kunstgeschiedenis, wat een faal! Wat weet je dan? En wat heb je dan? Dat is het resultaat dat zo’n faal MP wordt. Ik heb ook een heel leger van dit soort mensen om me heen en sommigen zijn manager….allemaal faal narcisten, dat laatste is nog het best toepasbaar, kweken ze op die kweekscholen wat ze universiteiten noemen. Kennen nog geen hoop stront managen! Zielig voor de volgende genereratie, maar ja komt ook 11/12e alpha’s uit denk ik.

LoewiekedeVos | 13-11-21 | 17:57 | 3

Zolang jij geen kinderen neemt komt het goed kerel. Dat kan je op 2 manieren bekijken hahaha

movingsquare | 13-11-21 | 17:59

Die gaan allemaal onze energietransitie managen. Tot het licht uitgaat.

Joris Beltsin | 13-11-21 | 18:27

@Joris Beltsin | 13-11-21 | 18:27: Yep, want toen bleek energie door kabels gaat en met energie niet de toestand bedoeld werd hoe je op kantoor verschijnt

Mark van Leeuwen | 13-11-21 | 19:43

Ik zou als eerste die klote clini clowns wegbezuinigen ... al die amateur idioten die het hardst om zichzelf lachen... volgens mij is een ziekenhuis een plaats waar je ziek in gaat en genezen er weer uitkomt maar geen circustheater !

johnyl | 13-11-21 | 17:56 | 3

Clini Monsters, dan blijven ze wel weg uit het ziekenhuis.

Mr_Natural | 13-11-21 | 18:02

Wilskracht: daar kan geen placebo tegenop. Vooral ook omdat "alle kleine beetjes" helpen. En niet zo zuinig ook! Een dag niet gelachen?

Hetkanverkeren | 13-11-21 | 18:03

@Hetkanverkeren | 13-11-21 | 18:03: Eensch! Ik pleit ook voor meer cliniclowns in ziekenhuizen, wat heet: ik wil ze zelfs graag op straat zien!

mozaard | 13-11-21 | 21:11

Slechte heelmeesters, stinkende wonden. Mag ik de zorg van de jaren 70 en 80 terug? Dus eigen bijdrage van 3 Gulden pm all inclusief? En nee, ik hoef niet in het nieuwste ziekenhuis te liggen met verplichte kunst aan de muur en meer managers dan verpleegkundigen op de gang

Mark van Leeuwen | 13-11-21 | 17:55 | 2

precies dat!

einstein brain | 13-11-21 | 18:02

Was die drie gulden per minuut?

squadra | 13-11-21 | 19:59

"De uitgaven stijgen, DUS is de zorg niet kapot bezuinigd."

Ik snap waarom Ronaldo stukjestikker bij GS is geworden. Maximaal haalbare.

TeeJee | 13-11-21 | 17:51 | 1

Nou nou

niv01 | 13-11-21 | 17:53

Kortom.....terug naar het ziekenfonds , alle ziekenhuizen in handen van de staat en niet als bedrijf zien. Zou dat wat zijn...;-)

wimkezelf | 13-11-21 | 17:49 | 5

Mag niet van de EU…

Meester_010 | 13-11-21 | 18:04

@aardv@rk | 13-11-21 | 17:58: ga eens in Engeland kijken. Bij de NHS ziekenhuizen

Dat is de grootste motivatie om juiste WEL voor marktwerking te zijn.

In Duitsland zijn een aantal beursgenoteerde ziekenhuisondernemingen. Zie: www.fresenius.com/

Het gaat daar zeker niet slechter dan hier in Nederland. Eerder beter

theo-is-dood | 13-11-21 | 18:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Stop nou eens met Hugo de Jonge een clown te noemen. Dat is heel stigmatiserend voor alle clowns. Ik zit echt te wachten op de aangifte van de Vereniging van Clowns want zo kan het niet langer. Let op mijn woorden: Clowns laten zich niet meer zo tot het bot beledigen. Tijd voor Clowneske actie!!

whatsinthename | 13-11-21 | 17:47 | 2

Nee hoor! Nederlandse clowns zijn precies als Hugo de Jonge: autoverkopers.
Ooit - in 2005 - naar een Moskouws clownstheater geweest. Toen heb ik in een avondvullende show kunnen ervaren dat dat van een heel orde is. Een veel hogere waarin de lach veel meer diepgang heeft voor zowel de kinder- als de volwassenengeest.

aflaatverkoper | 13-11-21 | 18:27

Een Joker dan.

squadra | 13-11-21 | 20:00

Haha!

Joris Beltsin | 13-11-21 | 17:53

Een van zijn beste.

Mr_Natural | 13-11-21 | 18:03

mooi.

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 22:05

Overschat ze niet hoorrrr

Staat de vraag: zorg je dat dat het gips niet nat wordt tijdens het douchen? erbij?

Is nodig hoor. Een 85+ers heeft een ziekenhuisverpleegkundige erop moeten wijzen dat er echt een plastic zak om het gips heen moet voordat de kraan open gaat. "ooh ja! natuurlijk! stom van me!"

En ze deelt vast ook pillen uit........

Woppie | 13-11-21 | 17:43 | 3

Ja joh, verzin nog iets.

Wiezewalakristalix | 13-11-21 | 18:08

Als je enorm overwerkt bent en eerst een ziljoen administratie moet doen komt he normale werk nog weleens in de verdrukking.

NUik | 13-11-21 | 18:14

Deze verpleegkundige heeft er toch ziljoen+1 nodig. "heeft patiënt gips? Zorg je ervoor dat dat niet nat wordt tijdens wassen? J/N"

Woppie | 13-11-21 | 18:53

Managers die niet echt iets anders weten dan procedures en regels maken, omdat ze het niet begrijpen. Vertel me eens iets nieuws.

Accountants en juristen zijn het rot in de door de vakmensen gewenste flexibele organisaties. De wereld heeft nu eenmaal meer geld over voor hen die zand in de geoliede machine gooien dan voor degene die met de vetspuit klaar staat.

Peerkeoud | 13-11-21 | 17:40 | 2

Dit dus

shimanski | 13-11-21 | 17:58

Laat ik nu de afgelopen maand precies hetzelfde aan den lijve ondervonden hebben. Een heel scala aan professionals en managers die mij wel even gingen vertellen hoe ik me werk niet goed had gedaan en achteraf mij met de procedures om de oren slaan. Waar waren deze mensen toen ik al dik 36 uur op mn poten stond en me eigen letterlijk in het zweet werkte om problemen op te lossen? Het is godgeklaagd met dit soort volk te moeten werken.

clockandhammergame | 13-11-21 | 18:39

En door mensen als Wesley zitten we in de shit.
Ik mag geen linkjes plaatsen als zwitsal, maar als je zoekt op "Help Wesley zijn boete betalen na het delen van QR" op de site van doneeractie vind je hem wel.

Baasman | 13-11-21 | 17:39 | 3

Deze oproep heb ik hier vaker voorbij zien komen, ben je voor jezelf aan het collecteren?

Diederik_Ezel | 13-11-21 | 17:40

Wesley gaat maar kranten lopen.

ceriel82 | 13-11-21 | 17:48

Geachte GS redactie, ik wil die link wel nalezen, maar denken jullie echt dat er reaguurders hier een Volkskrant abonnement hebben? Waar zien jullie ons voor aan ?!

Diederik_Ezel | 13-11-21 | 17:39 | 4

Een verstandig mens doet zijn informatie overal op, om vervolgens op kwaliteit te schiften. Wie enkel informatie leest die gemakkelijk aanvoelt zal in zijn eigen vooroordeel blijven hangen.

Red shirt | 13-11-21 | 17:46

Red Shirt leest dus alleen de Volkskrant

clockandhammergame | 13-11-21 | 18:41

@Red shirt | 13-11-21 | 17:46: Zin 1 is een beschrijving van den reaguurder en zin 2 is een beschrijving van extreemlnkse NPO kijkende deugers.

Koning BongoBongo | 13-11-21 | 18:58
▼ 1 antwoord verborgen

Op de plaats waar het kijken over de grens heel nuttig zou zijn gebeurt dat natuurlijk niet. Er is een tabel met bijdragen die je moet betalen als je met een Nederlands inkomen in het buitenland verblijft en voor zorg verzekerd bent. Zo betaal ik voor mijn Oostenrijkse verzekering via Nederland 63% van de Nederlandse basispremie. De meeste EU landen liggen rond dat percentage.

Krijg ik daardoor minder zorg? nee, in tegendeel, om maar eens wat te noemen: als de dokter dat wenselijk kun je twee of drie weken op kuur gestuurd worden, het enige dat je zelf moet betalen is een (niet overdreven hoge) bijdrage voor het eten. Je vindt regelmatig steden met Bad er voor, dat zijn dus kuuroorden, bij mij in de ruime omgeving Bad Hall, Bad Ischl, Bad Schallerbach, maar er zijn er veel meer.

Veel specialisten zijn onafhankelijk van een ziekenhuis, ze werken snel en efficient zelden doorverwijzingen naar een andere specialist, apparatuur is allemaal in de praktijk aanwezig. Voor algemeen radiologisch onderzoek is een speciale praktijk. Ik ben nooit langer als een kwartier binnen geweest voor ik aan de beurt was.

Ooit, lang geleden heb ik een kamerlid aangeschreven of ze daar niet eens naar wilde kijken. Niet interessant genoeg, want in (noem maar een dwarsstraat) is het allemaal veel duurder.

bergsbeklimmer | 13-11-21 | 17:39

Dit soort zaken dus, erg nuttig voor het paarse broeken D66 circuit: www.volkskrant.nl/wetenschap/goed-dat...

Sowieso gaat sinds een jaar of 20 de aandacht naar managen vd processen ipv het proces zelf. Dat zou hetzelfde zijn maar de werkvloer denkt daar anders over. Kwaliteitsbeheer, protocollen, aansprakelijkheid, beeldvorming. Allemaal doorgeschoten. ICT afhankelijkheid en het dagelijkse gezeik daarmee. Helemaal gek word je ervan.
Gestold wantrouwen en meer dan goed genoeg willen zijn. Helaas niet door meer kennis te vergaren maar meer procesbeheerders die iedereen binnen de paaltjes moeten houden.

Nichtsneues | 13-11-21 | 17:38 | 2

Soms staan er toch goede stukjes in de Volkskrant, het sarcasme daarin is zeker op zijn plaats. Al die papier/computer registraties zijn alleen maar een vorm van schijnexactheid, bedacht door zogenaamde managers, lieden die zelf niets praktisch kunnen en alleen maar nutteloze regeltjes bedenken, die slechts hopen geld en verspilde tijd kosten, maar geen enkel nuttig effect hebben.

Argyronauta | 13-11-21 | 21:38

In de jaren 80/90 werd in Medisch contact dit al voorspeld... en zie daar... tadaaah! Magical Trick!

nobodiesunmighty | 13-11-21 | 22:09

Gisteren mailt de gemeente amsterdam tig seksbedrijven aan, u moet dicht op 13 nov vanaf 18:00 tot 06:00. Vandaag mailt amsterdam opnieuw, met het is niet op u van toepassing (escort bedrijven). Fysieke clubs natuurlijk wel.

https://twitter.com/Vanderlindemed/status/1459557943838449669

Clusterfuck gemeente Amsterdam weer.

Krachtkoe | 13-11-21 | 17:34

Inmiddels is haast iedereen gevaccineerd en/of al natuurlijk immuun. Dus nee: er gaat na 2 jaar groepsimmuniteit kweken niks meer "exponentieel" uit de klauwen lopen, ook als we weer normaal zouden gaan leven. Helemáál niemand meer in het ziekenhuis is alleen niet realistisch en zou met normale capaciteit ook niet nodig zijn.

RichardBandler | 13-11-21 | 17:34 | 4

@Diederik_Ezel | 13-11-21 | 17:44: zo is dat. Oude en ongezonde mensen gaan (vaker dan bij de seizoensgriep) voor de bijl, ook als zij gevaccineerd zijn. Het is de nieuwe realiteit. Er zit dus niets anders op dan de capaciteit in de zorg daarop aan te passen.

jemagookniksmeer | 13-11-21 | 17:59

Verdubbelt het *totaal* aantal mensen in de ziekenhuizen elke 10 dagen ? Ik geloof er niks van. Zo ja: denkt u dat dit nog weken zo doorgaat, of zou er - zoals altijd bij besmettelijke ziektes - snel een rem op komen door toenemende groepsimmuniteit?

RichardBandler | 13-11-21 | 18:00
-weggejorist-
Koning BongoBongo | 13-11-21 | 18:59
▼ 1 antwoord verborgen

Daarnaast Tweede Kamer leden die hard wegsprinten zodat een stemming over loonsverhoging voor verzorgend personeel niet mogelijk is en een motie van Wilders om de IC capaciteit te verhogen wordt weggestemd door VVD/D66/CDA/CU, de club die weer vier jaar wil gaan regeren.
Der Schnitzeljäger | 13-11-21 | 17:17 | reageer

Lijkt me idd waardevol om dat fragment te bewaren voor bij de komende 20 verkiezingen ,zowel gemeente/PS/Kamer.
Mensen zijn nl nogal vergeetachtig als het om dit soort eye-openers gaat...

roberto9715 | 13-11-21 | 17:30 | 1

De zorg naaien om Wilders maar niet in de kaart te spelen...

ReyNemaattori | 13-11-21 | 20:50

In mijn (overheids)baan heb je ook alleen maar last van het management. In plaats van me te helpen word ik aan banden gelegd en in nodeloze processen gedwongen.
Grappig: Niet functionerende collega's die wel alle hokjes aantikken worden nooit ontslagen. Smart meetbaar heet dat.

janjoker | 13-11-21 | 17:29 | 6

@janjoker | 13-11-21 | 17:29:
Je doet het jezelf aan. Zoek een andere baan.

aflaatverkoper | 13-11-21 | 18:41

Beste tip: verkas naar het bedrijfsleven ... zolang je nog niet teveel dienstjaren hebt ...

Steve_Hogarth | 13-11-21 | 18:48

@Steve_Hogarth | 13-11-21 | 18:48: alsof het daar zoveel beter is. Bij meeste bedrijven ben je groot deel kwijt aan administratie om aan allerhande iso-shit te voldoen.

Durkmans | 13-11-21 | 19:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Het viel mij ook op in het ziekenhuis hoe belachelijk veel die arme verpleegkundigen in die pc's moesten zetten die verspreid op de gang stonden. Dat gaat echt wel inmiddels ten koste van de patiënt en let wel: die verpleegkundigen lopen op hun tenen en proberen zoveel mogelijk bedden te bedienen, maar ze zijn met te weinig.

Jan, Leiden | 13-11-21 | 17:27

Het meeste wordt verdiend door coronaclowns!
(EN die kunnen niet, net zomin als medisch personeel wat een cliniclown kan!)

Einde van de Domheid | 13-11-21 | 17:27

Weet je wat er ook niet helpt, egoisten die bij een pandemie alleen aan hun eigen fantasietjes blijven hangen, ontkennen dat er problemen zijn, maar dan wel weer klagen als er voor de zoveelste keer een lockdown komt, en ze niet snel genoeg met hun hernia geholpen worden omdat het het ziekenhuis vol ligt met geloofsgenoten.

141535979 | 13-11-21 | 17:22 | 4

Het is juist egoïstisch, nee, een misdaad, om de bevolking een lockdown in te luizen (of een QR app maatschappij) - ongeacht welke pandemie er gaande is. De sociaal en economische schade is enorm. Kosten/baten plaatje maakt geen sense. Funest voor jongere, arme, en mentaal kwetsbare. Zodoende bekijk je het maar. Heeft niets met mijn fantasie, of een religie te maken.

superduperadmin | 13-11-21 | 17:38

@Happy People | 13-11-21 | 17:34: U heeft zo groot gelijk! Focus op de mederheid want daar valt meer te halen. Op basis van vrijwilligheid.

Bootvisser | 13-11-21 | 17:41

Lucht dat nou op?

zwenkwieltje | 13-11-21 | 18:37
▼ 1 antwoord verborgen

In ieder geval kun je het probleem van de zorg in het algemeen niet (beginnen te) verbeteren zolang dezelfde mensen aan de macht blijven.

VoltaireJohn | 13-11-21 | 17:21 | 1

Als je het probleem niet benoemt, kun je het ook niet oplossen

Bull-Sunnyboy | 13-11-21 | 17:27

Managers maken meer kapot dan u lief is. Gebruik met mate!
Dit zou de slogan van een reclamespot moeten zijn in iedere bioscoop voordat de film begint. Jaar in jaar uit.

aflaatverkoper | 13-11-21 | 17:20

Wat mij nog het meeste stoort aan dit hele gedoe is de tweedeling die is ontstaan.
Alle resources moeten en zullen naar corona patienten. Ook als ze te beroerd zijn geweest om even een paar gratis prikjes te gaan halen.

Het medisch personeel beschouw ik als mede verantwoordelijk hiervoor.
Ze roepen dan wel heel zalvend "wij helpen iedereen yada yada" maar dat is een grote leugen.
Als je geen corona hebt dan kom je het ziekenhuis niet eens meer in laat staan dat je geholpen word.
Ze noemen dat dan "uitgestelde zorg" nou maak er maar "afgestelde zorg" van.
Ze snappen niet dat "uitgestelde zorg" levens kost, veel levens. Meer dan ze denken.

Ik pleit voor het volgende.
Ben je niet gevacineerd dan kom je voortaan het ziekenhuis niet meer in.
Hard? Ja. Maar helaas nodig.

copywriter | 13-11-21 | 17:19 | 9

In Nederland is dit een probleem, buiten Nederland niet en nog nooit heb ik deze klacht gehoord over rokers met longkanker toen de ziekenhuizen uitpuilden met grieppatienten met longontsteking.

Nichtsneues | 13-11-21 | 17:47

@copywriter | 13-11-21 | 17:44: 1,3 miljoen. Dus landen die lopen te pochen met een vaccinatiegraad van 95% of hoger mag er best een korreltje zout op.

Dr. Blechtrummel | 13-11-21 | 17:54

@Dr. Blechtrummel | 13-11-21 | 17:54: Waar haal je dat vandaan? Met zwaar onderliggend lijden Covid-19 oplopen lijkt me toch echt wel een doodvonnis. Wie zijn die mensen die geen vaccinatie mogen?

Wiebenick | 13-11-21 | 18:41
▼ 6 antwoorden verborgen

We schijnen een arbeidstekort te hebben. We hebben te veel managers en ambtenaren die weinig zinnigs bijdragen aan de samenleving. Snoeien dat onkruid.

Sitting_targets | 13-11-21 | 17:18 | 5

Het probleem is dat je pas meetelt als je je op de een of andere manier manager kan noemen. Heb je een uitvoerende functie dan ben je een loser. Dus alles en iedereen wil manager worden, al was het maar voor het in de regel veel betere salaris.

matatwork | 13-11-21 | 17:44

@Tater salad | 13-11-21 | 17:25:
En ze moeten zich kenbaar maken. Daar ligt het probleem.

inCol | 13-11-21 | 17:45

@Tater salad | 13-11-21 | 17:25: geef de secretaresse een budget voor paperclips etc en laat haar zelf bestellen. De winst van de besparing gaat naar haar of het afdelingsuitje. Het geld hoeft dus niet op.

Nichtsneues | 13-11-21 | 17:45
▼ 2 antwoorden verborgen

De klaagzang dat zorgpersoneel meer met administratie bezig zijn dan met de patiënten is niet nieuw. Ook dat er maar volgens zorgcontract maar een aantal minuten besteed mag worden aan een patiënt is een groot probleem. Welkom in de managerswereld in de zorg, in veel bedrijven willen de managers meer inzicht hebben op de bestede tijden om zorg nog effectiever te maken. Nee, om meer geld uit minder tijd te persen. De zorg is al het stadium van menselijkheid voorbij.

Sinclair | 13-11-21 | 17:17

Daarnaast Tweede Kamer leden die hard wegsprinten zodat een stemming over loonsverhoging voor verzorgend personeel niet mogelijk is en een motie van Wilders om de IC capaciteit te verhogen wordt weggestemd door VVD/D66/CDA/CU, de club die weer vier jaar wil gaan regeren.

Der Schnitzeljäger | 13-11-21 | 17:17 | 2

Wilders zou eens moeten gaan begrijpen dat ie het tegenovergestelde moet gaan propageren dan dat ie eigenlijk wilt. Dus: loonsverlanging voor het zorgpersoneel bepleiten, meer managers en vooral meer asieleisers en natuurlijk veeeel meer mossels. Dan kan na een aantal moties en wetsvoorstellen de balans opgemaakt worden van een succesvolle PVV campagne.

aflaatverkoper | 13-11-21 | 17:26

@aflaatverkoper. Dat kan zomaar waar zijn. Ik had ooit eens een collega die je, als het mooi weer was vertellen dat het weer kut was. Nou, nee, zei hij dan, het weer is prachtig. Ik zei dan op m'n beurt, zo, nou kunnen we praten.

Bull-Sunnyboy | 13-11-21 | 17:36

IC-piet is gelukkig in t land.

dhrat | 13-11-21 | 17:15

Op alle fronten is het bij de overheid een tering zooitje, laat ik het zo maar even netjes zeggen.
Ze verstoppen zich liever ergens achter, want enige verantwoordelijkheid nemen zit er niet in, zelfs niet als ze weggaan.
Vroeg of later poppen ze ergens boven water.
Meestal op hoge plekken en goed doorbetaald.

Mr_Pikibelly | 13-11-21 | 17:15

Stapel-IC-bedden, is dat niks?

Mr_Natural | 13-11-21 | 17:14 | 2

Dan wordt draaien van patiënten weer zo n gedoe.

schijtzat | 13-11-21 | 17:31

Ons land is op bijna ieder vlak finaal kapot gemanaged. Al jaren wordt dat gesignaleerd en er is en wordt nooit iets mee gedaan.
Mijn collega zei in 2003 al dat we te maken zouden gaan krijgen met de slechtste generatie managers en bestuurders ooit, met als gevolg een werkwijze waar de honden geen brood van lusten, en daarmee drukte hij zich als ik de stand van zaken nu bekijk nog voorzichtig uit.

leo59 | 13-11-21 | 17:11

Standaardprocedure. Overheidsfalen wentel je gewoon af op de bevolking of nog beter, specifieke groepen. Mensen met een toeslag bijvoorbeeld. Of ongevaccineerden...
Het gros van de mensen denkt toch, 'gelukkig heb ik geen toeslag nodig' of 'ik ben toch gevaccineerd'.

Lafayette | 13-11-21 | 17:10

Pim Fortuyn merkte dit ruim 20 jaar geleden al op. Kennelijk weinig veranderd.

Stratum | 13-11-21 | 17:10 | 2

ISBN 9789061129110

Frau_Ferkel | 13-11-21 | 17:26

Die man had wel meer dingen op tijd door.

Krultang | 13-11-21 | 17:32

Mijn schoonzus werkt op de afdeling revalidatie afdeling als verpleegkundige. Het is een drama met personeelsbezetting en iedereen daar loopt de benen onder zijn lijf vandaan met lang en extra werkdagen. Als er nu nog meer covid patiënten bijkomen is het klaar er kan niet meer opgeschaald worden omdat er geen personeel is. Er ligt al een scenario klaar waarbij er gekeken gaat worden naar leeftijd, onderligend lijden en of een patiënt het daadwerkelijk gast redden. Want ja ook op deze afdelingen sterven mensen aan covid. Als je niet gevaccineerd bent dan hen je wat hun betreft al een kruisje achter je naam. Ze vinden het onbegrijpelijk dat men zich niet laat vaccineren. En voor de antivax wappies. Er liggen veel ongevaccineerden. Vaak gezonde mensen die een ic hadden voorkomen door gewoon de vaccinatie te nemen.

@NL | 13-11-21 | 17:09 | 11

Dan moet die schoonzus en haar collega’s hun mond open doen. En aan de baas vertellen dat ze Geen niet-gevaccineerden meer gaan helpen.

theo-is-dood | 13-11-21 | 18:49

@Ed Bever | 13-11-21 | 18:34: voor 98% zeker inderdaad
Optiefen die anti-vaxxers die Nederland een zorg-infarct bezorgen

theo-is-dood | 13-11-21 | 18:51

@VoltaireJohn | 13-11-21 | 17:11: De gemiddelde leeftijd die daar ligt is helemaal niet belangrijk. Er liggen daar relatief jonge mensen. Maar mannen van rond de 50 met een buikje en natuurlijk ook ouderen. De ziekte pakt wie het pakken . De verdeling mannen en vrouwen is daar 60/40.

@NL | 13-11-21 | 22:45
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik ken iemand die 1500 euro per seniorenstoel verdient, hij ziet die stoelen niet eens, die gaan direct naar de zorginstelling.

Mr_Natural | 13-11-21 | 17:08 | 3

Weet je ook welke stoelen en zorginstelling dat zijn?

John McClane | 13-11-21 | 17:15

@John McClane | 13-11-21 | 17:15:
Nog niet, nog een paar jaartjes wachten.

Mr_Natural | 13-11-21 | 17:16

Een aansprekende zin:

‘Het essentiële gebrek aan ons stelsel is de geringe waardering van de mensen die daadwerkelijk aan het bed staan, ten opzichte van de mensen die er allemaal zijn om te bepalen hoe wij moeten werken en controleren of wij dat wel goed doen.'

Duwbak_Linda | 13-11-21 | 17:07 | 4

Besturen staat in Nederland in het hoogste aanzien. Uitvoering staat niet in aanzien.

Sitting_targets | 13-11-21 | 17:21

Er zal wel is wat ‘verkeerd’ gegaan zijn , als er controle op controle word ingesteld .

Verkeerd spuitje , verkeerd been geamputeerd weet ik het .

Deze wereld is complexe complexiteit.

Gelukkig hebben we de mogelijkheid onze gedachten te delen .

alexanderpechtold | 13-11-21 | 17:29
▼ 1 antwoord verborgen

De overheid heeft geen belang bij een verruiming van de zorgcapaciteit (welke makkelijk te behalen is zonder extra kosten te maken).
Omdat het creëren van schaarste van een essentiele levensbehoefte mensen angstig maakt.
Bange mensen die het gevoel hebben met de rug tegen de muur te staan zijn snel bereid om vergaande maatregelen te accepteren en bovendien makkelijk tegen elkaar op te zetten en uit te spelen.
Zie ter illustratie de reacties hier in de panelen.

jemagookniksmeer | 13-11-21 | 17:04 | 5

Gepusht door de vaccinatielobby lijkt me meer aannemelijk voor dit moment dan dat men werkelijk kickt op QR codes...

RichardBandler | 13-11-21 | 17:37

@John McClane | 13-11-21 | 17:16: Om macht te krijgen, of in het geval van de Nederlandse situatie, te behouden. Daarvoor heb je een afhankelijk volk nodig. Ondertussen is meer dan 90% van de huishoudens in enige mate afhankelijk van de overheid, middels toeslagen en andere douceurtjes. Dat was 30-40 jaar geleden anders.
In het Nederland van de jaren 80 en begin jaren 90 zouden de VVD en meer nog D66 van nu, met het beleid van nu, volkomen kansloos zijn geweest en met algemene stemmen zijn weggestemd.

jemagookniksmeer | 13-11-21 | 18:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Het van bovenaf opleggen van systemen zonder dat de manager ooit op die werkvloer heeft gewerkt is vragen om moeilijkheden. Het aanschaffen van systemen omdat ze goedkoop zijn, van een vriendje komen. De werking is van minder belang.
En als je dan een goed betaalde cliniclown als minister hebt, zijn de rapen gaar.

El Rico Grande | 13-11-21 | 17:04 | 1

Ik val liever meteen dood dan dat Hugo aan m'n ziektebed staat.

Zeebonkus | 13-11-21 | 17:52

Armand Girbes is van Arts en Auto. Is dat een Volvo XC-90, Jaguar of een BMW?

TheseDays00 | 13-11-21 | 17:01 | 1

Rolls.....

Hexenstube | 13-11-21 | 17:13

Het probleem is dat iedereen overal over gaat en overal verstand van zegt te hebben maar dat uiteindelijk niemand ergens verantwoordelijk voor is.
Er is een ongebreidelde verzameldrift m.b.t. gegevens inventariseren.

Of deze gegevens relevant zijn doet niet ter zake, zij dienden om managers bezig te houden en zijn nuttig voor als het echt moeilijk wordt: dan gaat de politiek 'aantonen' dat zij een probleem heus wel serieus nemen en volgt er een 'onderzoek' (lees: uitstel).
En na heel veel hokus-pokus met cijfertjes, wordt er dan precies NUL veranderd.
Want tegen die tijd is er inmiddels wel weer ergens anders 'brand'.

In ziekenhuizen was in het verleden de hoofdzuster eindverantwoordelijk op een afdeling. Die verantwoordelijkheid voelde zij ook. En nog belangrijker: zij kón die ook nemen want zij had een alom gerespecteerd beroep.
M.i. lopen veel mensen en systemen stuk, juist op het ontbreken van (eigen) verantwoordelijkheid kunnen/mogen nemen: de 'managers' bepalen....

Wering | 13-11-21 | 17:01

Maar dit artikel suggereert dat het IT-probleem bij overheid en instellingen groter en ernstiger is dan het IC-probleem. Je zou kunnen spreken over een IQ-probleem maar zelfs een goed verstand gaat ten gronde aan een overdosis misplaatst gevoel: frustratie, angst, afhaken, desinteresse en woke.

GeenAccount | 13-11-21 | 17:01

Hoe het fenomeen Cost Driver je beste vriend is, als Cost Plus je verdienmodel betekent. Maar god verhoede dividend. Mark Rutte: loon naar werken. Winst maken mag niet, laat staan daar de op zich eerlijke vruchten van plukken binnen ons o zo marktgebonden zorgstelsel. Dividend dus. Je talenten.

De perverse prikkel zit er bij voorbaat ingebakken. Indachtig het OLVG debacle in de stad van Femke Halsema. Noem me Edith Schippers, maar wie in dit land van Vervlogen Hollanders was net weer even te verwaaid voor wat precies?

Er gaat iets zeer fundamenteel verkeerd luitjes. Het zou zo maar eens niets met de islam op zich te maken kunnen hebben. Waarvan akte.

Hopelijk geheel ten overvloede: e.a.a. is een link naar de bijbel. Het OT of het NT, daar wil ik even vanaf wezen.

Hetkanverkeren | 13-11-21 | 17:01

Dat is toch niet alleen een probleem in de zorg. Managers die geen verstand hebben van wat ze moeten managen zie je overal. Mijns inzien kunnen deze allemaal wegbezuinigd worden

Maggiderin | 13-11-21 | 16:59 | 2

We sturen er een consultancy bureau op af!

TheseDays00 | 13-11-21 | 17:02

Zorgmanagers verdienen peanuts vergeleken bij de fam. Mulder van chipsoft. Als er 1 bedrijf goed is in de zorg slopen en slapend rijk worden...

B.agger | 13-11-21 | 16:58

Mijn rechteroog zit nog steeds dicht...

neonreclame | 13-11-21 | 16:57 | 4

Nee precies. Het is dus dubbel zo erg dan wat jij ziet.

Hexenstube | 13-11-21 | 17:14

Watje met boorwater of lauw water nemen. Schoonmaken.

gato | 13-11-21 | 17:15

Hoe bevalt dat ? Alles vanuit een links oog ?

alexanderpechtold | 13-11-21 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

We zijn een land vol managers, ambtenaren en beleidsmedewerkers geworden die een riant salaris vragen voor iets onbeduidends. Een soort "De kleren van de keizer" syndroom. Kijk ook maar naar het onderwijs . Ik spreek uit ervaring.

antonconstandse | 13-11-21 | 16:55 | 11

@Fuck-a-duck | 13-11-21 | 17:24: Mijn leraar schots kwam een keer met een blauw gezicht op een paard de klas in .

Verder zijn we gewoon regelziek vanwege de angst voor schuld .

alexanderpechtold | 13-11-21 | 17:39

@Mr_Natural | 13-11-21 | 17:19:
Mijn directeur kwam de nieuwe geschiedenislelares aan ons voorstellen nadat we de oude hadden weggepest met de hele klas. Zij was een Indonesische oude mevrouw die in een jappenkamp had gezeten. Dat we het vooral niet in onze kop moesten halen om haar eenzelfde behandeling te geven. Wij begrepen het collectief en waren poeslief voor haar. Zij bleek een hele goede lelares te zijn ook die zeer aangrijpend kon vertellen over WOII.

aflaatverkoper | 13-11-21 | 17:43
▼ 8 antwoorden verborgen

Het is een heel fundamenteel probleem in het Westen. "Managers" hebben aanzien en het bijbehorende salaris. Dus iedereen wil graag manager worden. En dan krijg je de situatie dat er 5 managers zijn om 5 verpleegkundigen te managen. Daar valt niet veel aan te managen, dus gaan die 5 managers extra regeltjes bedenken.
En deze rot zet door naar de top. Doekle Terpstra die ergens opduikt als het mis is, dat is tsunami die gezellig langskomt om te "helpen" bij het opruimen van de aardbevingsschade. Schrap al die lagen. Betaal mensen die het werk uitvoeren meer dan degenen die ze managen.
Dit geldt, nu acuut in de zorg, maar je ziet dit overal in de westerse samenleving.

TheEgg | 13-11-21 | 16:53 | 5

Ook in het leger, meer generaals dan soldaten. Tijd om alle managers eruit te doen .

gato | 13-11-21 | 17:18

@Mr_Natural | 13-11-21 | 16:56: Die gasten werken wel hard, zomers met 36c staan ze op rotsen te hakken. Net erover voor het puin. Heb dan medelijden met ze.

gato | 13-11-21 | 17:20
▼ 2 antwoorden verborgen

" al helemaal niet door die halve clownzool die nu op VWS zit."
Ronaldo mag dan nog zo negatief over hem schrijven maar hij zou het niet beter kunnen, noch 1 van de reaguurders. In feite, als er een beter iemand voor de job was dan zat die daar allang. We hebben een best wel efficient systeem in Nederland, maar je krijgt natuurlijk geen lezers zonder de onvrede aan te wakkeren.

cugel | 13-11-21 | 16:50 | 18

@Dandruff | 13-11-21 | 20:19: Ik las je reactie nu pas en probeerde dus direct het Volkskrant artikel te openen, maar het is exclusief voor abonnees. En ik ga echt niet, naast betalen voor GS, Guardian, NRC, NYT en Blendle nu ook nog daarvoor betalen. In feite denk ik erover helemaal te stoppen met al dat nieuws en al dat boze gereaguur op GS. Wat schiet ik of de wereld er mee op? Uit de tekst van Ronaldo en jouw bovenstaande reactie begrijp ik dat het probleem is dat de mensen die het eigenlijke werk doen onderbetaald worden en de zorg verlaten omdat er een hele kaste van managers is die hun salarissen inpikt terwijl ze alleen maar onzin dingen doen als idiote computer programma's verplicht stellen die de kostbare zorgtijd van verpleegkundigen nog verder inperkt? Dat klopt?
Maar dat is toch een efficiëntie kwestie waar we in Nederland heel goed in zijn om daar wat aan te doen? Het is niet zo dat Hugo de Jonge puur corrupt al het geld van de zorg steelt.
Kijk, bij de woningmarkt is door deregulering wel een groot probleem ontstaan: mensen met geld kopen alles op en buiten vervolgens de arme sloebers uit die toch ergens zullen moeten wonen. Dat is rechts, de rijken, die de armen uitbuiten, terwijl Schafer, de PvdA, links dus daar wat aan probeerde te doen. We hebben onze gelijke (althans in vergelijking met de Angelsaksische wereld) maatschappij te danken aan de sociaal democratie. Die rechts dan weer wil afbreken door haat te zaaien tegen buitenlanders en Timmermans af te schilderen als een volgevroten papzak.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er een baantjescarrousel is van mensen die elkaar kennen, misschien wel door een PvdA lidmaatschap, maar zijn die slechter dan de mensen van de VVD die elkaar kennen van hun corpsdispuut? Lijkt mij niet. Ik ben zelf notoir slecht in netwerken. Ik las liever een boek. Dus ik ben onderaan de maatschappij beland maar dan moet je niet rechts gaan stemmen want die doen niets voor arme mensen.

cugel | 14-11-21 | 05:08

@cugel | 14-11-21 | 05:08:

Die paywall is te omzeilen. 12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.vol...

En niemand zegt dat de Jonge corrupt is en geld van de zorg steelt. Hem wordt wel verweten dat hij zichzelf voortdurend tegenspreekt en niet lijkt te weten waar hij mee bezig is. Hij is bovendien de zoveelste minister die niks van "zijn" sector afweet, waardoor problemen zoals die doorgeslagen bureaucratisering *nooit* zullen worden opgelost.

De woningmarkt is helemaal niet gedereguleerd, de overheid verstoort de woningmarkt al decennialang met tientallen overheidsmaatregelen; bestemmingsplannen; huur- en koop- subsidies; woningbouwverenigingen; voorranglijsten; huur- en koop- boetes; welstandscommissies; etc. Recentelijk kwam daar nog een lange bouwstop overheen terwijl de immigratie op bleef lopen.
En nee; immigratieproblemen aankaarten is géén "haat zaaien naar buitenlanders"; net zo min als vergrijzing aankaarten "haat zaaien naar bejaarden" is.

Dus terug naar de controleerbare feiten, heel simpel gezegd;
- als er op 100 huizen 50 woningzoekenden zijn dalen de huizenprijzen;
- geen enkele rijke kan dan de huizenprijzen laten stijgen;
- als er op 100 huizen 150 woningzoekenden zijn stijgen huizenprijzen;
- met of zonder rijke tussenhandelaren.
Het is dus wederom de overheid die deze woningcrisis heeft veroorzaakt met een bouwstop en een open-grenzen-beleid. Deze basale logica is geen vorm van "haat zaaien naar buitenlanders", er moet een keuze gemaakt worden;
- of we zetten een limiet op het aantal immigranten;
- of we vervangen alle natuur- en landbouw- gebieden door flatwijken.
Iedereen die meel*lt zonder die keus te willen maken is een onbelezen onbenul of een kwaadwillend populist.

Tot slot over je links-versus-rechts = goed-versus-fout dogma. Jouw vijandbeeld verhindert het zicht op de realiteit. Er zijn al heel lang geen relevante verschillen meer tussen "links" GL, D66 en PvdA versus "rechts" CDA en VVD. Ze voeren hetzelfde beleid waarbij ze elkaar allerlei baantjes in die baantjescarrousel toeschuiven. Een baantjescarrousel die ze zelf creëren met hun beleid; zie Timmerfrans die 1.000 miljard niet-bestaande euro's mag uitgeven aan zijn vrienden bij GL en VVD die oerbossen opstoken om het klimaat te redden.

Machtsmisbruik is niet links of rechts of religieus; het kan van alle kanten komen. De enige manier om dat te voorkomen is door de macht zoveel mogelijk te verspreiden, en kritiek op de macht altijd toe te staan.
In NL en andere Westerse landen echter zijn links, rechts en islam dusdanig naar elkaar gegroeid dat ze nu *samen* een machtsblok vormen. Volstrekt logisch dat dat overal leidt tot corruptie en machtsmisbruik natuurlijk. Zeker in combinatie met gelijkgeschakelde (want gesubsidieerde) MSM die hun pijlen op de oppositie richten, in plaats van op de macht.
Jouw GL, D66 en PvdA gaan ook niks doen voor de armen, zie de toeslagenaffaire. Alleen als je parasitair, crimineel of extremist bent zullen ze zich voor je inzetten en allerlei subsidies verstrekken, anders niet.

Dandruff | 14-11-21 | 11:16

@Dandruff | 14-11-21 | 11:16: Indrukwekkend hoe je die paywall van de Volkskrant kon omzeilen! Misschien moet ik uitzoeken hoe je dat doet, maar aan de ene kant ben ik er te lui voor (daar heb je dus gelijk in) en anderzijds denk ik ook dat die paywall er niet voor niets is: ik steel dan hun content zonder ervoor te betalen.
Ik heb je Volkskrant artikel met interesse gelezen en ja, er worden best nogal wat problemen in aangekaart die ik maar deels begrepen had zonder dat ik het artikel kon lezen. Maar ze schrijven:
"We kunnen wel roepen: minister De Jonge moet dit en hij moet dat, maar wat moet die man ermee? Als wij nu anders gaan opleiden, verpleegkundigen en artsen samen – niet zo gescheiden als nu – en we gebruiken onze creativiteit en flexibiliteit, dan kunnen wij dit zelf oplossen.’"
Daaruit lees ik niet de kritiek op de minister die jij en GS niet nalaten te etaleren: Ronaldo noemt hem een halve clownzool. Maar dus nogmaals: als iemand denkt dat hij het beter kan, waarom staat hij nog niet op de stoep bij Rutte om het baantje van Hugo de Jonge over te nemen? Vandaar dat ik denk dat het hier op GS allemaal blaaskaken zijn. Ik zou het ook niet kunnen, maar ik vertrouw de regering wel en loop er niet voortdurend op te schelden.
Nu over jouw tekst die mij in eerste lezing heel redelijk leek, maar ook daarbij, nogmaals, als iedereen het zo goed weet, waarom doen ze het dan niet? Als ik naar Amerika kijk zie ik Trump als een enorme blaaskaak, die de bescherming van natuurgebieden ophief, net als Bolsonaro, terwijl ik Biden als een hardwerkende man zie die de schade die Trump veroorzaakte weer probeert te repareren. En je weet hoe ik over Brexit denk en klimaatontkenning. Het gekke is dat Baudet me wel sympathiek lijkt, hoewel iedereen zegt dat hij zo gek als een deur is en waarschijnlijk hebben ze daarin gelijk.
Oké, jouw tekst. Eerste alinea: ja, misschien heb je gelijk: hoe kan het dat in Duitsland het wel op orde is? En dat er voortdurend andere inzichten over corona zijn ligt aan de aard van de epidemie. En dus nogmaals: waarom nemen anderen het dan niet over als ze het beter weten?
2e alinea: oké, er is regulatie en verstoring op de woningmarkt, maar hoe kan het dan dat onze pandjesprins en een investeerder als Blackrock talloze woningen op kunnen kopen en voor veel geld verhuren aan mensen die moeten wonen? Dan is er kennelijk niet genoeg regulatie.
En buitenlanders de schuld geven. Ik heb al vaak genoeg aangegeven dat ik ook niets heb met de islam en wel sympathie voel voor de joden, maar ik ben ook best wel veel moslims tegen gekomen die best hard werken en hun best doen. Ik zou ook liever geen islam in Nederland hebben en ja, Nederland is best vol en waarom moet half Afrika van onze sociale voorzieningen komen profiteren?
Maar toch denk ik dat rechts die argumenten gebruikt om hun eigen agenda van de rijken rijker en de armen armer erdoor te krijgen.
3e alinea: Net geprobeerd erachter te komen waarom er bouwstoppen zijn, ik nam aan vanwege het milieu, maar het is me nog steeds niet duidelijk. Niemand praat natuurlijk over het vervangen van alle natuurgebieden door flatwijken, behalve jij. Ik weet wel dat er hoe langer hoe minder mensen per huisoppervlakte wonen. Grote gezinnen in een klein huisje is iets van vroeger, nu zijn er veel alleenstaanden in veel te grote woningen. En daar kun je natuurlijk niet mee doorgaan als je ook nog een flinke immigratie hebt. Maar hoe kun je die immigratie verder stoppen? Volgens mij voeren we al op alle mogelijke manieren een ontmoedigingsbeleid.
Ben ik nu een onbelezen onbenul of een kwaadwillend populist? Volgens mij geen van tweeën. Ja, ik weet er niet veel van, dus in dat opzicht ben ik een onbenul, maar ik ga er toch vanuit dat de regering wel mensen heeft die weet waar ze het over hebben.
4e alinea: Ik ben het met je eens dat enerzijds VVD en CDA en anderzijds GL en PvdA redelijk dicht bij elkaar zitten. D'66 zou ik niet links maar centrum noemen. En ik denk dat het beleid dat ze voeren het enig mogelijke beleid is: technocratisch, tussen milieu en economie doorlaverend. Rechts zie ik als alles rechts van de VVD, als Trump, Bolsonaro, Orban, de Poolse regering; en ja, dat zie ik als slecht. Welke realiteit zie ik niet?
Je laatste alinea: eerste zin klopt helemaal. Maar ik ben toch soms wat huiverig voor referenda na Brexit: er zijn genoeg domme mensen en demagogen zodat ik meer vertrouwen heb in verstandige mensen dan in volksraadplegingen. Je hebt wel gelijk met het spreiden van de macht en kritiek die daar altijd op mogelijk moet zijn, maar de rest van de alinea wordt hoe langer hoe vager tot je eindigt met een volstrekte onzin zin.

cugel | 14-11-21 | 14:41
▼ 15 antwoorden verborgen

De gezondheidszorg in Nederland staat structureel in de top 10 van de wereld.
Zowel qua kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid.
Prima stuk trouwens in de Volkskrant

Worst | 13-11-21 | 16:50 | 1

En de Nederlandse verpleegkundigen hebben de hoogste salarissen ter wereld. Google zelf

theo-is-dood | 13-11-21 | 18:54

Het is voor mensen altijd heel moeilijk om om te gaan met het begrip exponentiële groei. Om het probleem van de IC te verduidelijken:

Stel, er is een meer, en ik gooi daar een minuscuul waterplantje in. Het plantje splitst zich elke dag. Dus op dag 1 is er 1, op dag 2 zijn er 2, op dag 3 zijn er 4, op dag 4 zijn er 8, enzovoorts. Op dag X kom ik terug en het meer is net vol gegroeid met waterplanten.

DE VRAAG IS: OP WELKE DAG WAS HET MEER HALFVOL ? Antwoord: Dag X -1. De moraal van het verhaal: Als wij in de gaten krijgen dat er wat aan de hand is, is het rijkelijk laat en is er kostbare tijd verspild.

Stel, ik kom niet terug op dag X, maar op dag X -1 en ik zie dat het fout gaat. Om te voorkomen dat het meer vol groeit met waterplanten, open ik een sluis, waardoor het meer 4 keer zo groot wordt: Het water en de planten verspreiden zich over een 4x zo groot oppervlak.

DE VRAAG IS: HOEVEEL TIJD WIN IK HIERMEE ? Antwoord: Door het meer 4x zo groot te maken, win ik slechts 2 dagen en daarna is het meer alsnog VOL. De moraal van het verhaal: Als de groei exponentieel is, los dan het probleem op aan de voorkant en niet aan de achterkant.

Dat het R-getal geen 2 is, maar 1.2, verandert alleen de details, en niet de kern van de zaak. Hou alsjeblieft op met zeuren over de IC. De IC capaciteit moet absoluut worden vergroot, maar dat lost het corona probleem niet op.

SjonnieC | 13-11-21 | 16:50 | 7

@Frau_Ferkel | 13-11-21 | 17:18: 22000 IC bedden? Ik kan het nergens terugvinden, wel dat we 37000-40000 ziekenhuisbedden hebben.

VoltaireJohn | 13-11-21 | 17:31

Factor 10 na 10 dagen is een detail, fractie ziekenhuisopnames onbekend, ic’s kom je ook weer van af, dead or alive…

Rest In Privacy | 13-11-21 | 18:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Het kan om te beginnen toch niet zo moeilijk zijn om helder inzicht te krijgen in de verhouding tussen de kosten van de handen aan het bed en kosten van de parasieten die de kwaliteit van de zorg ondermijnen. Dan is het meteen duidelijk in hoeverre de zorg, en in dit geval de IC-zorg, drastisch verbeterd kan worden zelfs zonder de kosten te verhogen.

smdyasc | 13-11-21 | 16:47 | 1

Denk dat dat tegenvalt als de handen aan het bed 75% van hun tijd besteden aan verslaglegging in computersystemen. Verslaglegging die overigen nooit voor de patient openbaar wordt gemaakt. Als iemand overlijdt volgt nooit analyse. Next.

Watching the Wheels | 13-11-21 | 16:51

Er zijn capaciteitsproblemen op de IC. Dat gaat de komende drie weken ook niet veranderen.

Ik las net in de Tubantia: gisteren avond topdrukte in de horeca van Enschede. De laatste avond om nog even te kunnen vieren. Dit soort volk heeft het nog steeds niet begrepen.

En is net zo verantwoordelijk voor een volle IC.

Frau_Ferkel | 13-11-21 | 16:47 | 5

Blame de overheid. Voor het eerder sluiten van de horeca hebben ze echt niet perse een persco nodig.

BrulSpin | 13-11-21 | 17:06

@BrulSpin | 13-11-21 | 17:06: "Blame de overheid"
Touché. Dat doe ik, ook.

Maar dat is voor een weldenkend mens geen reden, het gezonde verstand niet te benutten.

Frau_Ferkel | 13-11-21 | 17:10

De regering blijkbaar ook niet,
ze zijn de vorige lockdown parties blijkbaar vergeten.
Hadden de kroegen meteen moeten sluiten.

VW, alles ist vorbei | 13-11-21 | 17:34
▼ 2 antwoorden verborgen

In het onderwijs ben ik per les tegenwoordig vanwege de geweldig voortschrijdende automatisering 20% van mijn tijd kwijt aan het noteren van de absenten.

McSnor | 13-11-21 | 16:44 | 1

Als je nu de leerlingen/studenten een eigen id-nummer-pasje geeft, en ze scannen dat bij binnenkomst even in, net als bij het ov, dat weet de computer wie er wel is. Dan kun je aan het eind van de les, op verzend klikken. En weet het systeem wie er wel en wie er niet waren. Moet de software wel een beetje aangepast worden. Maar het is veel gemakkelijker. Bovendien ben je dan wel alvast voorbereid op de dag dat iedereen een chip in de had moet hebben.

Rest In Privacy | 13-11-21 | 16:56

Paywall. Zucht. Weer een artikel dat ik niet kan lezen...

Calastir | 13-11-21 | 16:44 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat zal dan wel de reden zijn dat ik 20 euries p/m meer moet betalen voor mijn zorgverzekering. Heb het er graag voor over, liever had ik het nog persoonlijk aan al die zorgmedewerkers die zulks fantastisch werk leveren gegeven.

Tishetnetnie | 13-11-21 | 16:43 | 2

Mijn premie is een euro goedkoper volgend jaar. Kan ik mooi aan de energierekening besteden.

Lorejas | 13-11-21 | 16:49

Heel GeenStijl wil hogere salarissen voor verpleegkundigen en meer ziekenhuisbedden. Maar niemand vertelt hoeveel zorgpremie hij/zij daarvoor extra wil betalen.

theo-is-dood | 13-11-21 | 18:57

Godskolere.. "de uitgaven stijgen al jaren dus de zorg is niet kapot bezuinigd" dat is net zoiets als "bedrijven draaien steeds meer omzet dus de koopkracht van alle Nederlanders neemt toe" of "huizen waren nog nooit zo duur, dus niemanda huis staat meer 'onder water', dus je kan prima scheiden". Geeft maar weer eens te meer aan dat je weer eens geen idee hebt waar je nu weer over raaskalt. Doe iedereen een lol en houd het lekker bij zaken waar je nog wél enige sjoege van hebt.

Pontius Vulgaris | 13-11-21 | 16:43 | 2

Hij bedoelt dus dat er nog steeds meer geld naar de zorg gaat elk jaar, niet minder. Probleem is dat dit geld niet terechtkomt waar het nodig is. Net als giro 555, zeg maar (dat geld eindigt vaak ik de handen van de lokale despoot).

Kaposi_Sarcoom | 13-11-21 | 17:37

Hoe zou u het dan willen uitdrukken? De uitgaven aan zorg stijgen met acht procent per jaar. Onze economie groeit misschien 2 of drie procent.
Kortom, een steeds groter deel van de begroting gaat op aan zorg. En niemand wil méér belasting betalen.
Dus waar moet de groei van de zorgsector van betaald worden?

theo-is-dood | 13-11-21 | 19:01

Allemaal de schuld van boomer sr.

Neuth | 13-11-21 | 16:43
-weggejorist-
ergoteringzooi | 13-11-21 | 17:11

Zoals een Duitse brandweerman in de grensregio ooit zei: Die Deutschen kommen mit Masse, die Holländer mit Klasse.

Zoethoudertje | 13-11-21 | 17:43
▼ 4 antwoorden verborgen

We hebben nu helemaal niet meer ic bedden nodig. Wat nodig is dat de idioten zich laten vaccineren.

TheBigKirth | 13-11-21 | 16:42 | 8
-weggejorist-
ergoteringzooi | 13-11-21 | 17:13

Leuk he? een beetje rellen.

zwenkwieltje | 13-11-21 | 18:30

Vaccinatieplicht invoeren! Toegang tot gemeentehuis slechts met QR-code. En snel graag

theo-is-dood | 13-11-21 | 19:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Zouden Spa Rood en Spa Blauw ook altijd ruzie met elkaar hebben?

Mr_Natural | 13-11-21 | 16:42 | 4

Tuurlijk, Spa blauw is naturel
en Spa rood is gevaccineerde troep!

TijdelijkOptimist | 13-11-21 | 17:24

Ik moest lachen.

Ad Hominem | 13-11-21 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

"de uitgaven aan de zorg al jaren en is de zorg dus niet kapotbezuinigd"
Wat is dit nu weer voor kutstelling.

De zorg en diens uitvoerend personeel zijn uitgekleed.
De managers, adviseurs en consultants zitten er inderdaad warmpjes bij in hun dure lease auto's.

Er gaat genoeg geld in, het komt alleen in de verkeerde zakken.

frickY | 13-11-21 | 16:41 | 4

Plus dat met de vergrijzing en de ieder jaar groeiende groep zorgbehoevenden, er simpelweg geld bij moet.

Nuchternederland | 13-11-21 | 17:04

Niet kapotbezuinigd maar kapotgemanaged kennelijk.

DenBeert | 13-11-21 | 17:30

Google eens de salarissen van verpleegkundigen internationaal. Nederland staat aan de top

theo-is-dood | 13-11-21 | 19:05
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals overal doen ook in de zorg managers meer kwaad dan goed.

Spring Bruissteen | 13-11-21 | 16:39 | 2

Vroeger toen er nog geen managers bestonden was alles beter.

de uitbater | 13-11-21 | 16:41

@de uitbater | 13-11-21 | 16:41: Is wel zo. Toen werd er nog gewoon gewerkt.

Pietie | 13-11-21 | 16:45

Zou het probleem opgelost zijn met een vergaande ophoging van de vaccinatie capaciteit naar 8x een prik per jaar tegen C19 en influenza? Dus 4 om 4?

JdelaT | 13-11-21 | 16:39

Stel: de hele familie Oranje krijgt corona en moet naar de IC, wat zal er dan gebeuren?

Mr_Natural | 13-11-21 | 16:37 | 9

Dan gaan ze naar hun privé-IC.

Usumani | 13-11-21 | 16:52

Leve de Republiek "roepen en lekker laten wachten.

MeppieRocks | 13-11-21 | 16:59

Eindelijk terug naar Duitsland?

Watching the Wheels | 13-11-21 | 17:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Als je eerst dit moet lezen dan heb je het al 2 jaar niet begrepen.

Prikken, prikken, prikken toch?

Remi A. | 13-11-21 | 16:37 | 1

Nee.

Lorejas | 13-11-21 | 16:40

De leeftijdsopbouw van de personen die zijn besmet in de periode van 12-11-2021 tot 13-11-2021 is;
0-9 1275 personen
10-19 2072 personen
20-29 2093 personen
30-39 2199 personen
40-49 1925 personen
50-59 1644 personen
60-69 1273 personen
70-79 810 personen
80-89 456 personen
90+ 101 personen
Totaal 13848

mikes43357369 | 13-11-21 | 16:36

De leeftijdsopbouw van de personen die zijn overleden in de periode van 12-11-2021 tot 13-11-2021 is;
50-59 1 persoon
60-69 6 personen
70-79 6 personen
80-89 12 personen
90+ 8 personen
< 50 0 personen
Totaal 33
Waarvan 2 in het ziekenhuis
Waarvan 15 in het verpleeghuis
Waarvan 11 boven 70 thuiswonend
De leeftijdopbouw van de personen die in het ziekenhuis zijn opgenomen is, volgens GGD;
0-9 1 persoon
10-19 0 personen
20-29 1 persoon
30-39 1 persoon
40-49 2 personen
50-59 4 personen
60-69 9 personen
70-79 9 personen
80-89 15 personen
90+ 0 personen
Totaal 42

mikes43357369 | 13-11-21 | 16:35 | 5

Dus onder de 60 moeten ze zo snel mogelijk iedereen met iedereen in contact laten komen, dan is het binnen een maand opgelost. Boven de 60 even iedereen thuiswerken en binnen blijven.

Watching the Wheels | 13-11-21 | 17:19

Onder uw tegel is er niet zoveel tegengeluid van de gebruikelijke reaguurende gevaccineerde mit Hitler reflex!!

TijdelijkOptimist | 13-11-21 | 17:22

Volgens EU overstefte rekenmethode: vanaf 5 maart 2020 inmiddels ruom DERTIGDUIZEND oversterfte slachtoffers. Oversterfte = te vroeg gestorven.

Dertigduizend. Enig idee hoeveel MH17's dat zijn?

Woppie | 13-11-21 | 17:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je echt wilt is er op korte termijn best wat te veranderen of op te schalen., ik kan me een slotervaart ziekenhuis herinneren dat een maand voor de pandemie failiet werd verklaard, doe daar wat mee. Uitgetreden zorgpersoneel onder goede voorwaarden terug lokken in de zorg etc. Er is in dit land geld zat voor allerlei flauwekul, maar structureel iets aanpakken durft niemand...

brammetaalman | 13-11-21 | 16:35 | 4

Faillissement was al ergens eind 2018.

Lorejas | 13-11-21 | 16:45

Je moet er maar zin in hebben, als je de zorg reeds verlaten om terug te komen.
Wat zou de reden zijn dat er zo'n verloop is in de zorg, denk je??
Niet alleen het salaris kan ik je vertellen.

VW, alles ist vorbei | 13-11-21 | 17:40

Ik kan me herinneren dat opknappen duurder zou zijn dan twee noodhospitaals optuigen. Compleet geoutilleerd maar nooit gebruikt weer gesloten. Hadden ze die neergezet zonder er genoeg personeel voor zou zijn of omdat er gewoon te weinig zieke mensen waren?

Harry_Witkamp | 13-11-21 | 18:51
▼ 1 antwoord verborgen

Bizar om hele volken te ruimen wegen een paar clowns.

rein9576 | 13-11-21 | 16:35 | 3

Da\s een rare tegel ... Raarrr ...
Rrraarrrr.

Usumani | 13-11-21 | 17:06

@Watching the Wheels | 13-11-21 | 17:22: Geweldig!

Opblaas_boot | 13-11-21 | 17:32

Hou een sop met dat gejank over IC bedden. Dat zijn “oplossingen” aan de achterkant van het traject. De laatste halte voor het kerkhof. Je moet voorkomen dat mensen besmet raken en überhaupt in het medische circuit terecht komen. Hoe moeilijk is dat te begrijpen? Daarnaast, hoeveel IC bedden is dan wel genoeg? Want we hebben geluk dat het geen ziekte zoals pest of pokken is. Want dan hadden we drie miljoen bedden nodig gehad. We zullen best wat krap met IC plaatsen zitten, maar om de oplossing en de schuld nu daar te leggen is onzinnig gelul.

Bigi Bana Boy | 13-11-21 | 16:35 | 6

@VoltaireJohn | 13-11-21 | 16:44:

Dat is het beleid van Rutte&Hugo,
houd de focus weg van hun incompetentie.
En het volk trapt er met open ogen in, niet verwonderlijk want dat doen ze al zo'n 12 jaar.

TijdelijkOptimist | 13-11-21 | 17:18

Als het pest of pokken was had ik een vaccinatie genomen. Niet met een kans van 1 op 36000 op IC met een vaccin dat het niet voldoende doet en je dus bij blijft prikken. Snap je het nou nog niet?

Ragnar_Lodbrok | 13-11-21 | 20:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Als zelfs onze "Volksvertegenwoordigers" de Tweede Kamer uitrennen over een stemming voor meer salaris voor mensen in de zorg, weet je al dat er iets goed mis is.

Ommezwaai | 13-11-21 | 16:34 | 2

We hebben de duurste zorg van heel Europa. Het niveau is zowel kwalitatief als kwantitatief beneden gemiddeld.
De salarissen zijn erg hoog vergeleken met vergelijkbare landen.
Het probleem zit in verkeerd verdeelde werkdruk, teveel managers en teveel onzin die afleidt van het echte werk.

jemagookniksmeer | 13-11-21 | 16:51

We zouden de zorg in ieder geval nooit moeten belasten met wapperds die ook gewoon even een vaccinatie hadden kunnen halen.

funda | 13-11-21 | 16:34 | 14

En zoals gebruikelijk geen enkel zinnig tegenargument, alleen wat argumentloos wapgebrabbel terug

funda | 13-11-21 | 17:37

funda 13-11-21 16:34
Als je een tegen argument verwacht moet je zelf misschien minstens 1 argument aandragen.
Je bent op exact gelijke wijze terug aangesproken pro vaxx wappie

Wit-Privilege | 13-11-21 | 17:54

We zouden de zorg in ieder geval nooit moeten belasten met mensen die een ander de les lezen over de zorg.

zwenkwieltje | 13-11-21 | 18:26
▼ 11 antwoorden verborgen

Geloof me, dit is niet specifiek de zorg waar dit in voorkomt.

tis_wat | 13-11-21 | 16:33 | 5

Dit is overal waar overheidsgeld verdeeld wordt, alleen deze wordt nu pijnlijk bloot gelegd. Ik denk dat het kroniek van een faalfabriek voor een groot deel gekopieerd kan worden naar de zorgsector,,. Immers talloze partijen in de keten die nada met de uitvoering te maken hebben en die alleen bezig zijn hun koninkrijkje te bewaken en zo'n groot mogelijk deel van de taart binnen te harken. Hun gedrag wordt beloond, want zo maken ze carrière. De stront die aan de onderkant uit de keten stroomt zien ze niet en ruiken ze niet. Iets simpels als meneer Liewersma uit Heerenveen is hartpatient, hij wordt tijdens een weekendje weg in Limburg met spoed opgenomen in het UMC Maastricht. Denkt u dat de dienstdoende cardioloog dan inzicht heeft in het ziektebeeld van meneer, of zijn medicatie gebruik. Of een referentie ECG van vorig jaar heeft? Het is 2021, de zorg loopt gemiddeld wel een jaartje of 15 achter, omdat niemand in de managersketen het eindproduct zorg voor patiënten centraal zet. Het gaat alleen maar over behandelingen en medicijnen.

Incitatus | 13-11-21 | 17:13

Dat klopt, maar het is in de zorg het meest doorgeslagen.

Julius Pace Car | 13-11-21 | 17:16

Klopt. En de administratieve rompslomp waar de boots on the ground zich doorheen moeten slaan is van belang voor de managers, anders valt er namelijk niks meer te managen. En zo houden de managers hun eigen baantjes in stand..

Boeddha18 | 13-11-21 | 19:33
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com