Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rechter: Uberchauffeur is gewoon taxichauffeur

Verdorie, weer een droom kapot

Zo. Ingrijpend uitspraakje van de rechter wel (complete uitspraak daarrr). Mensen die een auto rondrijden om tegen betaling andere mensen van A naar B te brengen zijn gewoon taxichauffeurs. Of ze dat nou bij werkgever Taxicentrale Deventer doen of bij deelplatform wereldverbeterend initiatief goede doel werkgever Uber. Is onze droom dat al die Uberchauffeurs in feite razendknappe ondernemers zijn die oplossingen in de transportsector verzorgen ook weer aan duigen. Straks gaat de rechter nog beweren dat een broodje gezond eigenlijk helemaal niet zo gezond is omdat je dik wordt van kaas. Blijken al die leuke meisjes die je 's nachts op de reclame ziet eigenlijk helemaal niet zo hitsig en is je gulden op de markt helemaal geen daalder waard, maar gewoon vijfenveertig eurocents. Is er dan niks meer heilig? 

UPDATE - Duiding van de enige advocaat die wij vertrouwen: Stevige nederlaag!

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik ben een kapitalist in het diepst van mijn gedachten. Maar dit soort bedrijven moet je met wortel en tak uitroeien. Alleen is het daarvoor al te laat. Wat is de grap?

Ze beginnen met hun verdienmodel, uitbuiting in dit geval. Daardoor krijgen ze klandizie, want de prijs is (te) laag. Dan, uiteindelijk, tikt een rechter hen op de vingers. Dat leggen ze nog even naast zich neer, want hoger beroep etc. Hoewel het uitvoerbaar bij voorraad is. Maar in de tussentijd hebben ze wel de reguliere taxi/vreet/slaap-sector naar de klote geconcurreerd. Dus ook al moeten ze zo meteen daadwerkelijk hun werknemers het minimumloon betalen en andere normale voorwaarden dan nog hebben ze talloze bedrijven met gewoon een aantal taxi-chauffeurs in loondienst etc. naar de kloten geholpen, met voor de klanten zogenaamd aantrekkelijke prijzen. En uiteindelijk betaald die klant gewoon dezelfde prijs weer (of meer), krijgt de werknemer minder en is die een anoniem iemand geworden (1 van de 60.000 i.p.v. 1 van de acht medewerkers), en is de lachende derde een of andere trol in Silicon Valley die dit grapje gelanceerd heeft.

Dus een flinke uitspraak van de rechter hier, maar het probleem meneer, dat blijft.

breakingnews | 13-09-21 | 22:27

Uber, jij rijdt voor een habbekrats met alle kosten voor jezelf en het geld gaat naar een multi miljonair in Silicon Vally.

sparka | 13-09-21 | 16:30 | 1

En het algoritme perst alles uit je, en maar doorgaan voor een fooitje.

Wattman | 13-09-21 | 17:57

Uber is goedkoper omdat vinden dat ze zich niet aan de regels hoeven te houden. Omdat ze een platform zijn, gelden de wetten niet voor Uber, want Uber vind dat nou eenmaal.
Chauffeurs die dachten ZZP-er te zijn, zijn gewoon schijn-ZZP-er. Ze werken voor 1 bedrijf, het bedrijf bepaalt hoeveel ze krijgen, het bedrijf bepaalt welke ritten ze krijgen enzovoorts. Oh, ja, de ouderwetse personeelsgids heeft de nieuwe naam "algemene voorwaarden" gekregen. Maar Uber ziet dat toch anders. Er dient een holistische toetsing plaats te vinden, betoogt Uber. En Uber vindt juist dat ze opdrachten krijgt van de taxichauffeurs, en niet andersom.

ParadiseLost | 13-09-21 | 16:27

Een uitspraak die jaren te laat komt en bij de entree van die oplichters in NL veel krachtiger bestreden had moeten worden.

Altijd al gezegd dat dit Ubersocialisme niks anders is dan één grote naaipartij die vooral door (hoofdstedelijke) hipsters mit knotjeundbaardje de hemel in werd geprezen want zogenaamd leuk/lief/sociaal/en andere lulverhalen.
Waarom gelooft iedereen die hipperette-waanzin toch steeds, dat bewierroken van onzin met een verlengsnoer waarvan een gemiddeld mens toch meteen ziet dat het oplichterij is??

Valt alleen ietsje, ietsje, aan over te houden als je met twee anderen samen 1 auto in shifts van 3x8u exploiteert, en dan nog; alleen in een big shitty city net aan te doen dus want; waar ga je dan wonen? Parkeren hoeft niet want die kar tuft 24/7 en kan ook niet want onbetaalbaar.

Afijn: de hipsterjügend trapte er in want zij konden zo toch nog eens een taxi-achtig vervoermiddel nemen en dat paste natuurlijk net als de onvermijdelijke coffee to go in hun vreselijk geforceerd aandoende pseudochaotische ongeorganiseerde casual lifestyle die vol zit met dit soort uberdoorzichtige hypes waar men massaal in tuint.

De beleggers trapten erin want hun domheid neemt toe naarmate de beloftevolle 'dit gaat echt mega worden!'-mumbo jumbo Ubervaak herhaald wordt waardoor ze denken dat ze geld ruiken - dit zullen ze echter wel een beetje snappen dus alle kans dat de aandeeltjes als een raketje worden ingeruild voor opties in andere vormen van gebakken lucht.

Tierelier | 13-09-21 | 15:36 | 3

Jammer. Krijgen we weer van die tering dure taxichauffeurs met lichaamsgeur, onverschilligheid en alle trucjes om een rit langer te kunnen laten duren. Helaas te vaak meegemaakt. Recent nog. Inclusief theorieen over 9-11 en corona en hoe dat allemaal de schuld van USA is.

appeltjesgroeneweide | 13-09-21 | 15:50

Ik vond het eigenlijk wel fijn om niet afhankelijk meer te zijn van corrupte maffioso met hun Mercedessen en bizarre tarieven

Homer P. Simpson | 13-09-21 | 15:57

@Homer P. Simpson | 13-09-21 | 15:57: De Amsterdamse overheid blijft inderdaad een liefhebber van ranzig taxituig maar dat heeft geen reedt te maken met het, by the way, net zo misdadige karakter van die racketeeringwitte boordenUberblufbusinessteringzooi.
En hoezo afhankelijk. Ga lopen of fietsen, luie lamzak.

Tierelier | 13-09-21 | 16:09

Exit Uber uit Nederland dus. En dit gaat waarschijnlijk in andere (EU) landen ook precedent zetten.

Gregovic | 13-09-21 | 13:43 | 1

Hoezo, dit is toch ook al in het VK gebeurd en daar zit Uber toch ook nog steeds?

Dannyh1 | 13-09-21 | 21:53

Behalve dan dat een gulden helemaal niet 45 eurocent was maar de facto iets van 31 eurocent of zo, doordat de prijzen zo zwaar afgerond werden naar boven.

WodieBlumensind | 13-09-21 | 13:17 | 1

1 gulden / 2.20371 = 0.4537 Euro cent

ik_word_gek_in_NL | 13-09-21 | 14:15

nu nog de werknemers van postnl als gewone werknemers aanmerken.

hereboer | 13-09-21 | 13:04 | 4

Juist!
Postpakket gewoon minimaal 10€.
Gratis verzenden VerBoTen!

Ruimedenker | 13-09-21 | 13:17

Juist! Ook bij DHL doen. En gratis verzenden/retoursturen (zonder geldige reden) aan banden leggen.

XverderNix | 13-09-21 | 13:30

@XverderNix | 13-09-21 | 13:30: mijn vrouw bestelt vaak 5 of meer stuks kleding en stuurt er 4 terug. (En dan ook nog tegen mij over het milieu beginnen als ik een plastic zak in de vuilnisbak flikker)

small_town_dude | 13-09-21 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

de taximarkt in Nederland is nooit bedoeld voor iedereen. In tegenstelling tot andere hoofdsteden. In Athene of Madrid of Dubai of Londen zit het in de cultuur. En daar kon je (soms nog) voor 8 euro door het centrum geloodst worden, of voor 20 euro naar de andere kant van de stad of het vliegveld. In Nederland kost dat laatste dan al 85 Euro ofzo. In die andere steden zit je overigens prima in een Skoda Octavia van 6 jaar oud, of een Toyota van 10 jaar oud. Ik hoef voor een kort ritje niet perse in een Mercedes 300 E estate, of een Tesla S, maar in Amsterdam is dat blijkbaar de norm. Laat dan maar zitten.

small_town_dude | 13-09-21 | 12:58

Dan gaan de prijzen weer omhoog en zijn ze net zo duur als de “normale” taxi
Klanten blijven weg, chauffeur kan de ww in.
Niemand iets gewonnen.
Zelfs een groot aantal rijders wil niet wat het FNV wil.
Socialistische kortzichtigheid.

Ruimedenker | 13-09-21 | 12:51 | 2

Niet onder het minimumloon willen werken = socialistische kortzichtigheid. Laten we dan direct kinderarbeid ook maar weer invoeren.

Kaaspizza | 13-09-21 | 12:57

@Kaaspizza | 13-09-21 | 12:57:
De meeste chauffeur willen dat blijkbaar.
En kinderarbeid is ook arbeid.
Is in NL gelukkig niet nodig, maar brengt in arme landen iets van brood op de plank.
Wat mij betreft niet wenselijk, maar is wel de realiteit.
En de kortzichtigheid slaat vooral op het gevolg van wat het FNV wil.
Chauffeurs zonder werk, is dat zo lekker dan?

Ruimedenker | 13-09-21 | 13:06

Het idee alleen dat een aanzienlijk deel van de ritprijs waar dan ook ter wereld naar een Amerikaans platform gaat staat mij tegen. Dat zou een Amerikaan nooit doen.

Reaaalist | 13-09-21 | 12:35 | 1

Start dan een Nederlandse app. En noem het Unter ofzo.

small_town_dude | 13-09-21 | 12:47

Nog even en de rechter gaat bepalen dat je al vanaf je geboorte IB moet gaan betalen. Dan bouw je alvast een schuld op aan de overheid die je dan aflost zodra je gaat werken. Dezelfde rechter verbiedt je dan ook om als zelfstandige aan het werk te gaan, want je mag je uurloon niet zelf bepalen, je moet je verplicht tegen AO verzekeren en je mag geen mensen vervoeren. Ik bedoel, je hoeft niet voor Uber te gaan werken, ga anders gewoon bij taxi centrale Deventer in dienst als loonslaaf.

Rdock | 13-09-21 | 12:35 | 1

Lees het vonnis anders. De rechter heeft bepaald dat de zelfstandige die voor Uber rijdt ook loonslaaf is, juist door de manier waarop Uber te werk gaat.

JanVergoor | 13-09-21 | 13:16

Een hoop geklaag over Uber maar zo'n bedrijf is natuurlijk kansloos zonder klanten. Wie zijn toch die mensen die gebruikmaken van Uber? #JehoeftgeenUbertenemen.

Amsterdamsko | 13-09-21 | 12:17

Ik rij voor Uber en ben het eens met de uitspraak van de rechter maar heb nog vragen. Vanaf wanneer moet Uber alle chauffeurs in loondienst nemen? En hoe hoog wordt het minimum uurloon dan?

ArievanderValk | 13-09-21 | 12:15 | 10

je mag als eerste een basisinkomen krijgen, en dan rij je gewoon die klanten voor je plezier rond. Tenminste, als ik de voorstanders van het basisinkomen moet geloven.

small_town_dude | 13-09-21 | 12:49

Want die deden zoveel voor de postbode.. en met het Polenmeldpunt.. de SP ja..

Cable | 13-09-21 | 13:18
▼ 7 antwoorden verborgen

Straks gaan ze die electrische fietsjes, brommers en stepjes nog zien al openbaar vervoer.

Hadena | 13-09-21 | 11:59 | 3

Dan heb je alsnog een QR code en een bekpamper nodig om te kunnen fietsen xD

ReyNemaattori | 13-09-21 | 12:06

Vergeet de vliegtuigen niet !

Lebowski72 | 13-09-21 | 12:33

Ze zijn je al voor; die dingen zijn nu al verboten op de openbare weg...

Anomiemus | 13-09-21 | 19:34

Komen de postbodes nu ook weer terug?

de euro middenweg | 13-09-21 | 11:57

Verdrie, wilde net een Uberziekenhuis beginnen met goedkope operaties binnen het kwartier.

Een mooi produkt waar ongetwijfeld veel vraag naar is in de markt.

funda | 13-09-21 | 11:55 | 6

@Rennieflox | 13-09-21 | 12:00: Mijn Uber-Universiteit voorziet al onze werknemers binnen 8 uur van een geldig certificaat.

funda | 13-09-21 | 12:01

Volgens mij staat er in het slotervaart nog een gebouw vrij, specialiseren in landelijke coronaopvang en u bent binnen.

photto | 13-09-21 | 12:05

Uw vastgoedsite is nu wel uitontwikkeld en een succes. Mijn zegen heeft u.

small_town_dude | 13-09-21 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Neem regelmatig een Uber. Goede service, goedkoop en beleefde chauffeurs. Slechte chauffeurs met te veel slechte beoordelingen worden het platform afgegooid.

Diederik_Ezel | 13-09-21 | 11:55 | 3

Alleen jammer van de redenen van waarom ze zo beleefd en goedkoop zijn. Maar wat kan het jou schelen dat ze amper wat verdienen en in constante angst leven van een negatieve recensie van een zeikklant, toch?

2voor12 | 13-09-21 | 11:59

@2voor12 | 13-09-21 | 11:59: Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een normale baan erbij zoeken en Uber erbij doen (zoals origineel ook de bedoeling was). Dat mensen het rijden voor Uber als fulltime job zijn gaan beschouwen is niet echt Ubers probleem (al vindt de rechter blijkbaar van wel).

Mbovenka | 13-09-21 | 12:18

@Mbovenka | 13-09-21 | 12:18:
Dus mensen onder het minimuloon betalen is volgens jou prima. Waarom moet de rit eigenlijk betaald worden als het de chauffeur's hobby is? Laat hemzelf maar de kosten dragen van mij te vervoeren.

JanVergoor | 13-09-21 | 13:18

Ik heb even de uitspraak gelezen.
Hoger beroep acht ik betrekkelijk kansloos. Dit gaat Uber héél véél geld kosten.

wapster | 13-09-21 | 11:51

Goeie zaak dit.
Al moet ik erbij zeggen dat ik geen gebruik maak van taxi omdat het zo duur is. Maar wel (die enkele keer) van Uber.

We moeten af van de kaalslag. Het probleem is niet de dure taxi als losstaand iets. Het probleem is bijvoorbeeld torenhoge woonlasten, de inflatie van de euro tgv bijrprinten van geld, de VVD, de overbevolking, het tekort aan resources en het gegraai van grote organisaties en de belastingvoordelen.

Het hele westen zit in een spiraal naar beneden. Über is daar slechts een uitwas van.

hallofreen | 13-09-21 | 11:49

Mooi, opzouten met die uitvreters en hun platform economie.
Over de rug van mensen die ook het recht hebben om een normaal salaris en werkgever plus voorzieningen/ziek/pensioen etc. je centen te verdienen klinkt erg stoer, is echter maatschappij ontwrichtend.
Dank zij de 0 % rente van de FEd en ECB krijgen boeven als Uber de kans om het werknemerschap te slopen, blij dat er een rechter is wakker geworden, hoef je geen socialist voor te zijn om tot dit inzicht te komen.

Uw Verzekeringsadvis | 13-09-21 | 11:47 | 10

@2voor12 | 13-09-21 | 11:56: Voor grotere bedrijven (jouw internationale bedrijf) is dat ook niet zo'n punt. Voor kleinere werkgevers kunnen vaste krachten echt een pain in the ass zijn, waardoor het relatief erg kostbaar is om een prutser te ontslaan. Om maar wat te noemen.

Ichneumonidae | 13-09-21 | 12:04

@Ichneumonidae | 13-09-21 | 11:52:
De toename van de ZZP-er is helemaal de schuld van Lodewijk Asscher. Die heeft de Wet werk en zekerheid in elkaar gedraaid. En zoals iedereen weet, alles waar Asscher bij betrokken is verandert in stront. (soort inverse Midas effect)

JanVergoor | 13-09-21 | 13:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Jeuj, straks blijkt AirBNB in Amterdam vooral illegale onderhuur van corporatiebezit.
Je verwacht het niet.

wapster | 13-09-21 | 11:46 | 1

Interpretatierechtspraak. Maar in dit geval wel met een te volgen logica.

van Oeffelen | 13-09-21 | 11:44 | 1

ook al rechten gestudee...oh nee, niet afgemaakt natuurlijk.

dathoujetoch | 13-09-21 | 12:48

Als je Uber zou omturnen naar een franchise-organisatie, dan kan die rechterlijke uitspraak de prullenbak in.
Niet heel eenvoudig te regelen, maar zeker wel te doen.

Ichneumonidae | 13-09-21 | 11:43 | 1

Kan een oplossing zijn.

Uw Verzekeringsadvis | 13-09-21 | 11:47

Overbodige organisatie FNV maakt meer kapot als je lief is.

bergsbeklimmer | 13-09-21 | 11:38 | 6

@2voor12 | 13-09-21 | 11:43: bij schaarste wordt de boel duurder, echter niet bij te kort aan werknemers, hun lonen stijgen dan niet. Hoe zit dat, graag uitleg, wie ?

Henkie | 13-09-21 | 12:01

@Uw Verzekeringsadvis | 13-09-21 | 12:07: Hoe verhindert het bestaan van een *minimum*loon de stijging van lonen als er gebrek aan werknemers is?

Mbovenka | 13-09-21 | 12:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Vanmiddag even naar de KvK om mijn nieuwe bedrijf Unter in te schrijven. Businessmodel is dat ik particulieren in hun eigen auto andere mensen laat rondrijden. Die kan je heel gemakkelijk via een app bestellen en ik pak 20% van hun omzet.
Tegen de tijd dat ik als taxibedrijf word gezien sluit ik de tent en ga ik rentenieren.

2voor12 | 13-09-21 | 11:35 | 2

Dat dus. Raar dat men dit soort bedrijven als iets goeds ziet.

Deflatiemonster | 13-09-21 | 11:43

Bestaat al: Blablacar.

whitechocolateface | 13-09-21 | 12:35

Gaat nu ook het vergunningensysteem waarmee de taximarkt door criminele taxicentrales wordt beheersd afgeschaft worden?

Rennieflox | 13-09-21 | 11:28 | 2

Er is rond 1990 geprobeerd om de markt te verbeteren door meer vergunningen uit te geven. Het gevolg was de verdiensten dusdanig slecht werden dat de diensverlening hard achteruit ging en je alleen nog chauffeurs die dicht tegen wanhopig/crimineel aan zaten kon krijgen. Achteraf gezien was het systeem met een beperkt aantal vergunningen beter.

Koning Willy | 13-09-21 | 11:35

@Koning Willy | 13-09-21 | 11:35: kwaliteit van dienstverlening kun je op veel betere manieren waarborgen, zoals Über bijvoorbeeld doet. Als de overheid aanbod gaat afknijpen ontstaan juist misstanden en veel te hoge prijzen.

Rennieflox | 13-09-21 | 11:54

Dan ook in knappe auto,welgemanierd en fatsoenlijk gekleed.... wat ik op Schiphol aan Überhaupt ziet rijden is van alles het tegenovergestelde !

Jimmy Mc Clure | 13-09-21 | 11:28

Ik maak nooit meer gebruik van taxi's

Was helemaal klaar met de ritprijs in combinatie met ' wat is jouw probleem' types achter het stuur.

Ervaringsdeskundige | 13-09-21 | 11:28 | 3

U bedoelt 'Wollah, wat iez jouw probleem'.

klevert | 13-09-21 | 11:35

Heel fijn (maar niet heus) voor al die taxi ondernemers die dure vergunningen en extra voorzieningen in hun taxi's laten hebben inbouwen. En nu mag iedere uberlul gewoon voor een fractie van de kosten taxi spelen.
Zullen we het beroep van dokter, politieagent en minister ook maar gewoon vrijgeven? Uber-doctor: consult 2 euro 50. Uber-agent: geen wapenvergunning meer nodig. Uber-minister: eh, ja wat zou die eigenlijk voor nuttigs kunnen doen?

WalterSobchack | 13-09-21 | 11:26 | 7

@rondjesrijder | 13-09-21 | 11:38: Heb helaas in vele europese steden ervaring met zowel Taxi-chauffeurs en Uber-chauffeurs en spreek gewoon uit ervaring. Overigens zijn er nu ook steeds meer taxi-apps met een rating systeem, dus dat werkt prima.

BBRDWR | 13-09-21 | 11:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Uber is echt ideaal en niet duur.

rachid82 | 13-09-21 | 11:26 | 2

Daar gaat je baantje?

Nuchternederland | 13-09-21 | 11:36

Uber is fijn voor de klant, op dit moment is het schrapen voor de chauffeur. Als er een Uber systeem zou komen waarbinnen de chauffeur fatsoenlijk betaald werd zou dat prima werken.

Koning Willy | 13-09-21 | 11:38

En Tinder moet winst uitkeren aan de dames die in Natura handel drijven?

GeheidEenGeit | 13-09-21 | 11:24 | 3

Hmmm... zij betalen in natura, maar welke dienst levert u dan?

Nuchternederland | 13-09-21 | 11:25

@Nuchternederland | 13-09-21 | 11:25: Etentjes, drankjes, avondjes uit, overnachtingen, etc. De betalende klanten van Tinder zijn allemaal mannen die genoeg pijn prikkels hebben gekregen om de portomonee te trekken. Razend interessant, maar dit is te technisch en gevoelig voor de plebs; daarom sluit dit af met: Bier en tieten!

GeheidEenGeit | 13-09-21 | 14:35

Geweldige uitspraak van de rechter.

Theo 7933 | 13-09-21 | 11:24

Dus elke Uber chauffeur kan nu duizenden euro’s BPM/CO2 heffing die ze betaald hebben voor de auto met terugwerkende kracht terugvorderen??

MargauxGrandCru | 13-09-21 | 11:22 | 4

En de taxibranche laat het hier ook niet bij zitten. En als Uber in NL tonnen extra kosten krijgt door de cao dan zijn die leuke ritprijsjes nu wel voorbij.

horsteknots | 13-09-21 | 11:24

@Nuchternederland | 13-09-21 | 11:24: Ook dat nog... en inspectie milieu en leefomgeving springt nu ook bovenop Uber. Zoals de taxi's ook onderhevig zijn aan tig voorwaarden.. Keuringen, rijtijden, pauze's, voertuigonderhoud, heb je een diesel dan adblue etc...

horsteknots | 13-09-21 | 11:26

@horsteknots | 13-09-21 | 11:26: ps.. verzekeringsbranche nog daargelaten.. taxi's betalen aanzienlijk meer inzittendeverzekering.

horsteknots | 13-09-21 | 11:28
▼ 1 antwoord verborgen

en je tweede vrouw gewoon op je zaad en geld uitwas.

newray | 13-09-21 | 11:21 | 1

Dat is een uitwas.

Opblaas_boot | 13-09-21 | 11:22

taxi's tja.. dan liever de fiets of lopen.

Maar vraag me wel eens af als ik zo'n rij bij het station zie staan, hoe is zoiets rendabel? Veel ritjes hebben ze (buiten het weekend in de nacht) niet (afgelopen anderhalf jaar dus helemaal niet). Het uur tarief zal ook wel om te huilen zijn. Dat is toch amper vol te houden als je zelfstandig bent? Wat kun je dan per maand binnen halen? :s

Sp1tz | 13-09-21 | 11:21 | 5

@TRUMP | 13-09-21 | 11:33: Ja hier zal dat ook zoiets zijn, maar door de week zal je denk ik echt niet 2 van die ritjes per uur hebben.. dus als je daarvan ook je auto en peut van moet betalen dan hou je toch niets over? Althans lijkt me, wat zou dat per maand zijn voor zo'n chauffeur?

Sp1tz | 13-09-21 | 12:09

@Sp1tz | 13-09-21 | 12:09: Nou. Ik ken een chauffeur die deze zomer een gezin naar Gdansk heeft gereden. Hij zou wel niet aan de verplichte uren voor chauffeurs hebben gehouden. Maar zulke ritjes zijn vaak wel kassa.

TRUMP | 13-09-21 | 12:21

@TRUMP | 13-09-21 | 12:21: Gdansk.. dat is aardig binnenlopen ja. Maar lijkt me ook meer uitzondering dan regel. Kende er ook een die een bedrijf had en dan z'n vrouw naar zuid Spanje reedt, zodat het kon worden afgeschreven.. maar een reguliere station staander haalt volgens mij weinig op gemiddeld

Sp1tz | 13-09-21 | 16:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus Uber-chauffeurs zijn toch geen snorders! Of....?

Kernsplijter | 13-09-21 | 11:21 | 1

Precies wat ik dacht, een uber is toch gewoon een taxi zonder vergunning?

Nuchternederland | 13-09-21 | 11:22

Begrijp niet goed waarom je er niet zelf voor kunt kiezen of je onder een CAO wilt vallen of niet. Een opting-out systeem zou al voldoende zijn.
Wist trouwens niet dat de FNV nog bestond (en waar die goed voor is, zeker laatste decennia, heb ik al helemaal nooit begrepen).

Ichneumonidae | 13-09-21 | 11:20 | 5

@BlolB | 13-09-21 | 11:24: Oh ja? Kijk maar in de bouw, waar zijn die 10 anderen dan? Leraren, zelfde verhaal. Sowieso is een opt-out noodzakelijk voor een systeem om zichzelf in stand te houden. Zie de EU. Er is geen fatsoenlijke opt-out en daarom wordt je gedwongen meegezogen in de draaikolk van ellende, regeltjes en timmerfrans' vraatzucht.

BBRDWR | 13-09-21 | 11:33

Als er een mogelijkheid was voor een opt-out bij een CAO zul je krijgen dat werkgevers hun slaafjes gaan dwingen om dat te kiezen. Je ziet het al jaren in de low cost airline business, waar Ryanair het personeel dwingt om niet lid te worden van een vakvereniging om zo niet een CAO te hoeven ondertekenen. Het gevolg is dat die mensen best wel worden uitgebuit, zelfs onder het toch al karige Ierse arbeidsrecht.

Als je dan toch zo nodig je eigen baas wilt zijn of eigen regels wilt volgen, kun je natuurlijk ook gewoon al ZZP'er worden. Klinkt goed he? Volgens RTL leefde echter 35% van alle ZZP'ers onder het bestaansminimum in 2019. 1 op de 3. Best wel veel.

Jessinator | 13-09-21 | 11:55

@Jessinator | 13-09-21 | 11:55: En nu maar raden waarom werkgevers vaak niet zo dol zijn op vaste contracten met werknemers. Met dank aan de FNV.

Ichneumonidae | 13-09-21 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Alles gefaciliteerd door Vvd, d666 en cda, waar bijna 50% op stemde. Eigen schuld.

dathoujetoch | 13-09-21 | 11:20

Het is net als met de woningkrapte door AirBnB en het verdwijnen van 60% echte taxi's door Über. AirBnB-verhuurders maken 4x de jaar-huuropbrengst en über-auto's 2x de netto inkomsten.Betalen beide geen belasting, dus heeft een verzorgingsstaat er alleen ellende mee, maar dit verkwanselde land gedoogt ook al 40 jaar zware drugs.

hagelkruis | 13-09-21 | 11:18

Wilde laatst een Taxi regelen voor een ritje van 5 minuten heen, 5 minuten terug vanwege een besloten feestje in de binnenstad.
60-80(!!!) Euro werd er 'ongeveer' gerekend voor een heen/terug ritje. Wat de NEUQ.
Ik snap wel dat in veel landen Uber populair is en wordt. Dat was namelijk rond de 16 euro geweest (heen/terug).

Dus maar met eigen auto gegaan, 4 euro parkeerkosten, 4 euro benzine kosten en maar geen biertje.

LangeTijdGeleden | 13-09-21 | 11:14 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Dat was dan Uber. Gelukkig kunnen al die chauffeurs nu indiensttreden bij de gewone taxicentrale of een onderneming starten. De socialist kan veel regeltjes stellen, maar niemand dwingen te ondernemen.

Zatkniss | 13-09-21 | 11:14 | 3

Er zijn ook landen waar Uber gewoon ook taxi’s als dienst levert

PSYx | 13-09-21 | 11:16

Het makkelijke aan Uber was juist dat mensen het als een soort 'bijbaantje' konden gebruiken. Anders staat de auto maar stil. Ik dacht dat Groenlinks types hier juist super blij mee waren? Zodat zij geen auto oid hoeven aan te schaffen?

LangeTijdGeleden | 13-09-21 | 11:19

Denk je dat de socialist het makkelijk maakt om te gaan ondernemen?

DenBeert | 13-09-21 | 11:37

Natuurlijk een prima tool dat Uber, maar dat het geen taxi-chauffeurs zouden zijn is natuurlij k bullshit.

Behangdelul | 13-09-21 | 11:12

Het zijn dus geen FAKE taxi's, weer een droom aan diggelen.

kees de short | 13-09-21 | 11:12 | 1

Wat raar, ik stapte laatst nog in zo'n taxi . Was een leuke rit en ik hoefde ook niet te betalen.

hangtiet met knoop | 13-09-21 | 14:11

Dan mogen ze vanaf nu ook TE hoge prijzen rekenen en onbeschoft doen zoals de rest. Trouwens, de Nederlandse taal beheersen is ook geen must voor een taxi chauffeur in Nederland.

Swaffelkaffert | 13-09-21 | 11:10

Ik heb CAO's altijd gezien als een geschenk en een vloek. Het beschermt je bij een overvloed aan werknemers tegen lagere lonen. Als er te weinig werknemers zijn houdt een CAO mensen juist tegen om meer te verdienen. Dit blijkt wel uit het feit dat de laatste jaren steeds meer bedrijven een eigen CAO probeerde in te voeren waarin mensen meer verdiende dan de landelijke CAO.

Dit werd telkens door de FNV vernietigd. Het lijkt er in die situaties op dat juist de FNV loonstijgingen tegen probeert te houden. Een CAO houdt mensen ook tegen om harder te werken dan anderen voor een betere loonsverhoging. CAO's zijn een falende mechanisme van gelijkheid blijheid dat stamt uit begin 1900 toen socialisme en communisme helemaal trendy was.

Suncatcher | 13-09-21 | 11:10 | 1

ach ja, die nare vakbonden toch. Zonder had je nu anglo-saksische toestanden. Heel fijn.

MaarFeitelijk | 13-09-21 | 12:19

Ik heb een vriendin met een auto. Komt me ook 's nachts halen als fietsen niet meer lukt.

Lorejas | 13-09-21 | 11:10 | 3

Wat een verdrietig verhaal.

John McClane | 13-09-21 | 11:12

Kudt he, die fietsendief uit groningen.

Nuchternederland | 13-09-21 | 11:23

Ik moest een keer mijn vriendin halen toen auto rijden haar niet meer lukte.

Leptob | 13-09-21 | 11:25

Ik dacht dat bedrijven nog slechts via geheime commissies geschillen mochten afhandelen? Wat is dit voor raar gedoe?

Hadena | 13-09-21 | 11:09 | 1

TTIP is niet in werking gekomen, Voorts gaat lokaal recht voor,

MaarFeitelijk | 13-09-21 | 12:17

Ik weet niks van taxi's. Vroeger bestelde ik wel eens een taxi. Samen met twee MEAO-klasgenoten. Het was van school uit een klein kwartiertje wandelen naar de gymzaal. Maar wij bestelden een taxi voor Fl15. Ach ja, we waren 17. Dan doe je leuke dingen.

Leptob | 13-09-21 | 11:07 | 3

Achja, die vooroorlogse jaren, we waren onbezonnen.

dathoujetoch | 13-09-21 | 11:22

vroeg te lui en een grote fantasie rondom een keertje met de taxi gaan. In dienst had je ook lulhannessen die dachten tijdens oefening een taxi te bellen om een verplaatsing te voet te vermijden. Heel sympathiek.

MaarFeitelijk | 13-09-21 | 12:05

Joh....

Al die disrupters zijn bewust tegen de wet aan het handelen.

Deelscooters, gebruiken de openbare ruimte voor opslag.
AirBnB is een hotel
Jouw privé is hun verdienmodel

Kaas de Vies | 13-09-21 | 11:07

Past wel in een trend dit, veel platformen zijn te rijk en machtig geworden door het uitknijpen van hun werknemers die zogenaamd geen werknemers zijn. Ik ben niet links ingesteld maar ik vind wel dat soort bedrijven een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.

hetgeleteken | 13-09-21 | 11:07 | 2

Stem met uw portemonnee... Ga naar een aanbieder die U wel aanstaat.

Louter Leuter | 13-09-21 | 11:14

Helemaal mee eens. Alles wat het chique woord platform economie in ich draagt is niets anders dan pure manchester capitalisme.

Maar ja, de consument. Die denkt dat hij iets doet wat hip is (airbnb, gorilla, uber, thuisbezorgd.nl). Maar hierdoor geeft hij de koppelbazen een bestaansrecht.

hangtiet met knoop | 13-09-21 | 14:09

Dus dan ook graag taxipas behalen via het cbr stelletje zoetwatermatrozen! of anders geding wegens concurrentievervalsing.

horsteknots | 13-09-21 | 11:06 | 1

dat zou beter zijn. Ook zouden buiten EU bemiddelingssites hier helemaal niet moeten mogen opereren. ZO verdwijnt er Europees geld naar AMerika. En dat kan de bedoeling niet zijn. Zo tappen gewoon het bload van samenleving af.

MaarFeitelijk | 13-09-21 | 12:03
-weggejorist-
[x]-Ongeschikt | 13-09-21 | 11:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl