Biden buigt voor Taliban-deadline van 31 augustus, Team Trump dropt vernietigende vid
Oplopende spanningen in het Midden-Oosten!
Okay, we zijn het niet helemaal eens met de strekking van de bovenstaande video. De totale terugtrekking was Trumps idee, en het was een goed idee. En wellicht had de terugtrekking iets soepeler gekund qua uitvoering, maar het resultaat van een totale terugtrekking zou uiteindelijk hoe dan ook hetzelfde zijn geweest. Heel Afghanistan zou door de Taliban heroverd worden, omdat ondanks een Amerikaanse campagne van 20 jaar t.w.v. $2 biljoen inclusief $89 miljard (dat is exclusief NAVO-lidstaten) aan training en uitrusting van het Afghaanse leger, de Afghaanse overheid nooit genoeg doorleefde tribale en ideologische coherentie had om de Taliban het hoofd te bieden. Kortom, als een overheid na zo'n investering binnen 10 dagen valt, dan behoort Afghanistan de Taliban gewoon rechtmatig toe.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat Biden deftig mee hoeft te buigen met de Taliban-deadline van 31 augustus (die ze vanochtend voor de tweede keer deze week herhaalden), terwijl er gewoon nog Amerikaanse staatsburger geëvacueerd moeten worden. Dat vinden we dan wel weer lafjes, vooral omdat ook andere NAVO-lidstaten aangeven hun evacuaties niet de komende zes dagen al af te kunnen ronden en tevens aangeven niet zonder Amerikaanse hulp te kunnen - en Nederland natuurlijk al helemaal niet. Dat kan anders, dacht Jocko Willink gister, die de onderstaande alternatieve POTUS-speech plaatste. Jocko hedenochtend bij FOX, na de breek.
Reaguursels
InloggenWauw, die Jocko Willink zeg. Een Man zoals een Man hoort te zijn. Dat masculine is eruit gefokt bij veel mannen in het westen. Vrouwen zelfs als ministers van defensie... Vrouwen horen niet op topposities in defensie, omdat ze het niet op kunnen nemen tegen door mannen gedomineerde culturen. Vrouwen behandelen ze alsof ze hun kleine stoute zoontjes zijn. Met een koekje, een aai over de bol en: "Hebben we een afspraak?" Westerse vrouwen willen ook die Afghanen opvoeden en feminiseren. Ze bekijken het allemaal door hun westerse moederogen. En de westerse 'mannen' die ze hebben opgevoed doen zo ongeveer hetzelfde. Levensgevaarlijk.
Het wordt ook tijd dat de natuurlijke mannelijkheid in ere hersteld wordt en het testosteron weer vrijelijk mag stromen. En dan kunnen mannen weer man zijn. Zoals Jocko Willink. En Trump. En dat zeg ik als vrouw.
Iedereen is opeens tolk, kom maar binnen. Tandtechnici en hoogopgeleiden hebben we meer als genoeg.
Ik denk dat die harige verzameling theologie studenten helemaal geen zin in vechten hebben. Ze zijn al eens weggejaagd.
De VS hebben geen keus. Ze "beheersen" uitsluitend nog een vliegveld dat compleet omsloten is door de stad. Nu de confrontatie aangaan is gekkenwerk. Je moet je voorstellen dat die geytenneukers vanuit de stad mortiervuur openen op de startbaan. Gewoon inpakken en snel wegwezen.
In vergelijking met Jocko's voorbeeld steekt het filmpje van Trump maar rancuneus af.
De fout toegeven en als de wiedeweerga belangrijke punten innemen en voorkomen dat wapens etc in handen van de taliban vallen, da's toch de eerste logische stap.. kon een kind bedenken.
Die generaal met die ijzervreterskop Milley, da's dus gewoon een studiebol die zelf nooit gevechtshandelingen heeft meegemaakt. Hij heeft o.a. crt het leger in geholpen. Ik denk dat ze hem make up op doen om m meer badass te laten lijken. Wat een farce.
Ik wil even kwijt dat er meer gezond verstand in Jocko Willink zit dan in de hele politiek-feministische terugtrekmeute olv Biden en met medewerking van onze eiggen Lizzy, Juultje en Babbetje ( Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol ).
#TeamJocko
De deadline die Trump bedacht was maanden eerder, in mei. Deze extentie is erg aardig van de Taliban want zij begrijpen ook wel met een demente, machteloze regering te doen te hebben waar ze geen ruzie mee zoeken, per se. Maar je moet ergens grenzen stellen. Ook bij je tandeloze opa.
Die gast rechts op het plaatje bij het eerste filmpje lijkt wel een beetje op de Zaanse tuigvlogger. Hij heeft alleen niet zo'n grote neus.
Huh, wie zijn *verkiezingsbelofte* was het ook alweer om alle VS troepen uit Afghanistan te laten vertrekken?
En wie heeft dat een in het einde van zijn termijn abrupt en zonder overleg met partners in gang gezet?
Handig over zijn termijn heen, zodat iemand anders nu de afronding kan doen van deze actie waar we spijt van gaan krijgen.
.
Biden heeft dit inderdaad (en helaas) niet (deels) teruggedraaid.
en de uitvoering loopt nu chaotisch.
Maar ik ben er van overtuigd dat de VS niet zo massaal vertrokken was onder Biden, als het niet al eerder in gang gezet was.
Obama
Wat ik in alle berichten omtrent Afghanistan mis in de media, is de rol van de NAVO. Die is toch compleet uitgespeeld op het internationale toneel? Rusland, China, Iran, Pakistan en weet ik het welk land nog meer ziet toch ook dat die hele NAVO vooral loszand is, en totaal geen tanden heeft?
Want nog meer dan ooit is duidelijk geworden dat NAVO = USA. Al de rest mag leuk meespelen, alleen als USA er geen zin meer in heeft, dan kan iedereen barsten. Met hun retoriek dat als we niet meededen, we tegen ze waren...
Hoelang nog voor Rusland Polen ofzo binnenvalt?
Daarom moet er een EU leger komen! (sorry, teveel gedronken)
Tot voor kort was het volledig ondenkbaar dat we ons daar ooit nog zorgen over zouden moeten maken. Maar sinds we lid zijn van#Team Staart tussen de Benen is het inderdaad niet denkbeeldig meer dat... Biden is de grootste ramp die de VS en het westen heeft kunnen overkomen. Anyone but him. Hadden we nog beter een gangsterrapper kunnnen krijgen, die verdedigt zijn belangen, territorium en gang tenminste nog. Zelfs dat kun je van Pops Biden niet zeggen.
En dan de EU. De afgenomen slagkracht van Duitsland. Fatsoensrakker Macron. "Kom maar binnen met je 40 rovers"-Von der Leyen. Immigratie is goed voor het klimaat-Timmermans. Die wijven die er bij ons een puinzooi van maken. Genderneutraal geeikel. Regenboogvlaggetjes. Woke. Tiny housing. Energietransitie. Bodemloze migratie- en feelgoodputten in Afrika. Newspeak.
G*dverdomme.
@histor | 25-08-21 | 22:57: Daarbij krijg je 500 EU bemoeials in Brussel bij kado. Is niks, wordt niks.
Stop het ophalen van vakantiegangers in Kabul
Als je naar een gebied reist met een negatief reisadvies moet je ook accepteren als het mis gaat en je extra "Taliban tijd" krijgt
Nederlandse militairen hoeven geen risico's te lopen voor vakantiegangers.
Ik vind het ook merkwaardig dat er zo veel "Nederlanders" uitgerekend Afghanistan als ideale reisbestemming voor hun "vakantie" kiezen...
@gijnsteel666 | 25-08-21 | 22:24:
Het is wel prachtig om door de Stan's te rijden met je motor.
Besmet of onbesmet.
Toen Jocko 18 werd, gingen zijn ouders het huis uit.
Geniaal.
Hahahaha
Toen Jocko in Afghanistan op missie ging gooide hij een granaat waarbij 50 talibanstrijders omkwamen, daarna ontplofte de granaat. 's Avonds moest hij de kok helpen uien snijden, de uien huilden.
Het was Trump die de koerden aan erdogan uitleverde en trump die deze terugtrekking uit afghanistan heeft bevolen. Ter reminder...
Er zijn maar weinig Amerikanen die tegen het terugtrekken van de troepen uit Afghanistan zijn, het gaat om de manier waarop. Biden is ook niet voor het houden van de troepen daar. Het gaat dus niet om Trump, maar om Biden. En die heeft het dus verkloot.
Jocko Willink is ook (mede) auteur van best vermakelijke boeken.
Wat eigenlijk best grappig is, is dat een linkse softie als Russel Brand afgelopen week zijn waardering van Jocko uitsprak. Hij zou graag meer zoals Jocko willen zijn. Russel had hem hiervoor geinterviewd.
Overigens dus wel familie/bloedverwant aan Tjeenk Willink. Bij de Amerikaanse tak van de familie is op Ellis eiland de Tjeenk per abuis niet meegenomen. Jocko staat dus wel in de genealogie van Tjeenk Willink.
Die Jocko kun je als Navy Seal, beter niet in het donker tegenkomen.
Dat is een inspirerende alternatieve speech.
Ben ik nu de enige die alle moslims toewenst onder de sharia te mogen leven? En de Taliban ('student') hebben ervoor geleerd en zijn naar ik mag aannemen gediplomeerd islamkenner. Onze moslims zouden juist Schiphol moeten bestormen voor enkeltje Afghanistan. Of mis ik iets?
Uitkering, huurtoeslag, kinderbijslag, toeslag ziektekosten, huurtoeslag, goede gezondheidszorg, vrijheid van godsdienst en een overheid die je geen strobreedte in de weg ligt. Kortom, een verzorgingsstaat. Of mis ik nog iets?
Een shariastaat, een emiraat, is de optimale samenlevingsvorm voor een consequente moslim. Vrijheid van godsdienst is absoluut in tegenspraak met islam, met als enige toelaatbare uitzondering wanneer en precies zolang moslims in de minderheid zijn.
Afghanistan onder de Taliban zou voor de meeste moslims ideaal zijn. Helemaal terug naar de tijd van Mohammed. Voor de moslims die hun geloof nog serieuzer nemen en de Taliban beschouwt als een stelletje losbandige flierefluiters is er de belofte van IS.
Moslims die in het Westen blijven wonen zijn derhalve een stelletje poseurs. Een kudde wannabe-mossels die om het weigeren toe te treden tot de warme schoot van de oemma en bij te dragen tot de glorie van Allah (bij voorkeur op YouTube) gegarandeerd zijn het vuur in Jahannam te doen oplaaien. (Of ze geloven eigenlijk helemaal niet meer in die onzin en vinden het eigenlijk wel best zo, in welks geval niks eigenlijk.)
Onze "mafkees" Nikko Norte (Chuck Norris) schrijft anders best zinnige dingen over onze missie in Afghanistan:
www.militairespectator.nl/thema/inter...
Blijkt dat de Hollanders niet bepaald ontzag wekten bij de lokale bevolking. Eropuit met zeer zwaar beveiligde konvooien die al op tientallen kilometers afstand waarneembaar waren en met een slakkengang door het land gingen uit angst voor bermbommen, deden veel Afghanen meesmuilen over die dappere buitenlanders. Met enkele geweerschoten waren ze dan ook gemakkelijk in paniek te brengen. En dat gebeurde volgens Nolte dan ook veelvuldig. Volgens hem waren het vooral lokale drugshandelaren en opportunisten, die de zogenaamde "taliban" vormden waar Nederland tegen vocht.
Nederland neemt uit respect altijd snel de mores over van het land dat ze gaan helpen en beschermen.
"Weg Met Ons" staat bij Beste_Landgenoten boven z'n reet getatoeëerd. Bijna elk reaguursel van deze nietsnut is hierop terug te voeren.
Respect krijgen door als schietschijf rond te lopen in onbekend terrein. Ik vind het maar een raar verhaal.
@kapoerewiet | 25-08-21 | 20:56: ha ha ,
@kapoerewiet | 25-08-21 | 20:56:
"staat bij Beste_Landgenoten boven z'n reet getatoeëerd"
Er in, beste kapoerewiet.
En WMO aan de voorkant.
We gingen niet voor ontzag, druif, we gingen voor de "hearts and minds", remember? Schooltjes bouwen en politieagenten trainen. Helpen, begeleiden en beveiligen dus. Niet om de Talbannista uit te roeien.
Overigens kan ik u vertellen dat onze jongens en meisjes, de "beggar army", door buitenlandse troepen enorm worden gewaardeerd. Keihard waren ze. Heb een paar Britse Irakveteranen gesproken die me bijna huilend om de nek vielen omdat ik Nederlander was, zo onder de indruk waren ze van wat onze jongens en meiden daar hebben gepresteerd.
@Graaisnaaiert | 25-08-21 | 23:10:
Je wint de hearts and minds toch niet als je alleen in je zwaarbeveiligde compound blijft of alleen met Apaches als escorte de deur uit durft? Zo was het meerendeel van de operaties daar, nietwaar? Op het KCT na dan misschien.
Grappig hé, de "bondgenoten van Amerika" vragen of ze langer blijven.
Trump vroeg eerder aan de bondgenoten om te betalen. Navo bondgenootschap is niet gratis.
"Yankee go home, please take me with you" (Filipijnen, lang geleden)
Te betalen? Die NAVO norm gaat er om hoeveel je als land uitgeeft aan je eigen defensie, het geld gaat niet in een NAVO potje ofzo.
Kunnen ze die poort niet wat eerder dichtgooien? Aangezien de media zo pro-islam en toch vreemd genoeg anti-Taliban is kan ik enige schadenfreude niet onderdrukken.
Maar wacht ff.
Wie regelde ook weer die geweldige "deal" met de Taliban?
Gelukkig hebben Trumps kiezers een slecht geheugen.
Serieus? Na negen maanden president Biden, en het is de schuld van Trump? Was Biden niet in staat om slechte beslissingen van Trump te corrigeren? Daarmee heeft hij zich toch het witte huis ingeluld... eh….geslapen.
@Malle moer | 25-08-21 | 19:56:
Nee Biden heeft de lijn voortgezet, dat zegt ie zelf ook. Maar dat Trump nu doet of Biden dit allemaal heeft alleen gedaan, is weer typisch Trump. Maar gelukkig krijgt het land misschien straks weer de president die het echt verdient.
@Beste_Landgenoten | 25-08-21 | 20:05: je mist 'm echt, hè. Je vertrouwde zondebok. Jammer dat het toch echt een democrat is die weer een mondiaal conflict op z'n cv kan schrijven.
Jij snapt het niet. Trump had een deal met de Taliban. Sleepy Joe heeft die deal gebroken door zich niet aan de datum te houden. Toen dat eenmaal duidelijk was, had de Taliban geen reden meer om zich aan de deal te houden.
Dit fiasco is totaal de verantwoordelijkheid van Biden en gelieerde vriendelijke troepen die zonder Amerika niets, maar dan ook niets weten klaar te spelen. Het is patetisch dat Europa zonder Amerika geen vuist kan maken. Lachwekkend gewoon.
@kapoerewiet | 25-08-21 | 20:58:
Haha volgens mij mis jij hem, die ouwe rukker. Maar als je braaf bent, kan je hem misschien weer verwelkomen als je geliefde POTUS over een paar jaar. Als er maar genoeg idioten op hem stemmen en dat zou zomaar kunnen, wordt ie weer even je baasje.
Just wondering: hoe groot is de kans dat Afghanen die hier al jaren wonen, binnenkort hun beulen zullen tegenkomen, die momenteel 'gered' worden?
Geldt hetzelfde voor tal van andere echte asielzoekers.
Dit is allang het geval met Afghanen, maar ook met andere volken, bijvoorbeeld met Rwandezen. Het zijn de mensen met connecties die het snelst de weg naar Europa weten te vinden. En die connecties hebben ze vaak niet voor niks.
Russisch liedje voor de sfeer: Kaskad- We are leaving www.youtube.com/watch?v=_Wv4Pe13CK0
Trump geeft late reflectie oo eigen beleid.
Team Trump dropt. Natuurlijk.
Trump is akkoord gegaan met terugtrekking zonder enige voorwaarde af te dwingen bij de Taliban. Nu hebben ze plots een grote muil van team Trump. Toen hij die 'greatest deal' sloot had Orange man bad een beetje beter moeten opletten. Maar hij wist het weer beter dan zijn legerstaf.
Je beweerd nog al wat. Zo uit je duim natuurlijk, als je Trump maar kan trollen.
Ik stapte net in een drol. Onbegrijpelijk dat Trump dat niet heeft voorkomen.
@Malle moer | 25-08-21 | 19:52: Trump, de narcistische engnek, die nog nooit een fout in zijn leven heeft toegegeven, zelf nog nooit iets geleerd heeft van iemand anders en zichzelf uitsluitend 10'en geeft voor eigen prestatie.
Maargoed, onzekere mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor charismatische en narcistische leiders, want dat geeft ze een stukje eigen waarde.
Op de een of andere manier doet die Biden een beetje aan Carter denken. Ook de nodige ervaringen met het managen van kwesties in den vreemde.
De enige reden dat Nederland niet zonder de Amerikanen kan, is omdat Nederland, zelfstandig, niet over een leger beschikt, waarmee zij een veilige terugkeer af kunnen dwingen tegenover 75.000 man. Hierdoor gaan Nederlandse burgers, ter plaatste een ongewisse tijd tegemoet, waarbij zaken als mishandeling en moord niet zijn uitgesloten.
Ondertussen koopt een zekere minister, die in de publieke sector werkt en met gemeenschapsgeld wordt betaald, een huis van € 1,4 miljoen.
En zo leren we elke dag weer iets nieuws.
Ik heb blijkbaar iets gemist. Wie?
@B. Randnetel | 25-08-21 | 19:36: Kaag.
Tandarts en medewerker van multimiljonair/miljardair Arafat Al-Qaq is voldoende bemiddeld hoor. Die heeft die paar rotcenten die Kaag nu als minister en daarvoor als diplomaat bij elkaar heeft gescharreld echt niet nodig.
Die "Nederlandse burgers" zijn afghanen met een NL paspoort, die daar VRIJWILLIG heen zijn gegaan ondanks hun zielige vluchtverhaal. Zij hebben daar niets te vrezen anders waren ze er niet heen gegaan. Lekker daar laten!
@Mokum Kosher | 25-08-21 | 21:08: Bedankt!
Gewoon een bom er op. Ben er nu wel een beetje klaar mee.
Straks hebben wij 5000 tolken met hun tante en oma op de Harskamp zitten, waar eens Neerlands kogels trots de zeeblauwe lucht doorkliefden, en de heide het bed was onder onze dromen, en de einder oneindig leek, met slechts hier en daar een boer op klompen of een eenzame fietser die kromgebogen over een stuurwiel, toch een soort sterkte uitstraalde, hoewel hij zichzelf een weg moest banen against the wind.
Of zoiets.
Opzoutkampen.
WIJ HEBBEN HET HIER OOK ZWAAR.
Vandaag was bijvoorbeeld het bosvruchten waterijs op (kan geen link plaatsen) terwijl ik als autist gewoon elke dag een bosvruchtenijsje moet hebben om 19.30, en wel van hetzelfde merk G'WOON.
Ik voel nu al een tantrum aankomen.
Ik heb hier nog wel een bosvruchten waterijsje
voor je in de vriezer li...ggen.... Oh nee, laat maar. Ook op...
@naglfar | 25-08-21 | 19:34: Gelukkig nemen autisten de uitdrukking: op een verkeerd been zetten- letterlijk op.
Ik denk dat veel mensen in Afghanistan tevreden zijn. Gezien de opmars krijgt de Taliban kennelijk veel steun en al die laffe mannetjes uit dit land zitten in het vliegtuig. Win-Win situatie. Daarnaast hebben wij kennerlijk allerlei grondstoffen uit dat land nodig voor o.a. onze telefoons dus goed contact met deze baardmannen is essentieel. De uiteindelijke situatie in Ned er land: het kan erger.
De manier waarop die man spreekt, doet me aan Arnold Karskens denken.
Nog zo'n bikkel.
Biden is de grootste bedreiging voor wereldvrede sinds 9/11, als hij niet snel terugtreedt, moet hij maar afgezet worden, wat een aanfluiting voor zijn ambt.
Maar de mensen op de maan zijn gisteren.. En toen ging ik bowlen.. Waar is mijn telefoon? O ja, ik dacht al, ik was al bang dat ik mijn creditcard thuis had laten liggen, maar gelukkig kan ik dus gewoon nog T.V. kijken wanneer mijn vrouw straks thuiskomt van de Bridge club waar ik gisteren nog was geweest om te golfen met de afstandsbediening in mijn hand. Maar die mannen op de maan hè? Die waren.. Zeg, wat vindt jij eigenlijk van mijn nieuwe stropdas? Ik bedoel, kom op man!
Dan wordt Harris automatisch president, die is geen haar beter.
Onzinnig allemaal om de "schuld" nu zomaar bij Biden te leggen. De Amerikanen zouden in eerste instantie afgelopen mei weg zijn, dat is uitgesteld naar 31 augustus. De in Afghanistan aanwezige mensen als buitenlanders en mensen die uit Afghanistan weg wilden zijn, zodra de Taliban het land zouden hebben teruggenomen, wisten dit ruimschoots van tevoren, wij hier wisten dit vorig jaar al. Oftewel die mensen die weg wilden hadden ruimschoots de tijd om hun zaakjes te regelen en tijdig te vertrekken. Het getuigd van een enorme kortzichtigheid en domheid van die mensen dat ze tot het allerlaatste moment gewacht hebben. Erg beschamend en kortzichtig, volkomen woke en van de zotte zou ik zeggen, om nu jan en alleman hier in het westen op te laden met de schuld van het eigen falen van de nu nog in Afghanistan aanwezige mensen die nu weg willen. Zelden zulk onvolwassen naïef gedrag aanschouwd van mensen die hier hoge functies als leidinggevenden bezetten als Snel en consorten.
Heb ik nou goed begrepen, dat als de Taliban zich aan de afgesproken datum van 31 augustus houdt, wij ze opnieuw de oorlog willen verklaren? Vanwege een stel sufkutten, die tegen het negatieve reisadvies in op vakantie naar dat kutland zijn gegaan? Als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag. Maar ik ben die kudtbuitenlanders meer dan zat!
Nou heeft de Taliban een Belgische bus tegengehouden.
En die passagiers hebben het al zo zwaar !!
Hebben de Afghaanse Nationaliteit en als tweede de Belgische !!
Biden die tot 3 keer struikelt op de vliegtuigtrap, haha een seniele oude man met een slechte motoriek leidt Amerika.
Maar als de pers nu spreekt dan is het "de Amerikanen" doen dit of dat maar Biden's naam wordt nauwelijks genoemd.
Als we in Nederland snel de Sharia invoeren, vluchten ze dan weer terug, of was het toch alleen maar voor de uitkering?
gezien de toeslagen affaire hebben we al de Sharia. De overheid maakt u zonder reden helemaal kapot.
Fatima zegt dat ze alleen maar Bolletje wou, maar happen naar Peijnenburg vindt ze geloof ik ook wel spannend. Ik wil alleen maar Sharia als ik dan weggestuurd wordt naar een onbewoond eiland met een internet verbinding. Dan kan ik tenminste nog beenham in mosterdhoningsaus bestellen mocht ik daar trek in krijgen.
Kan Jocko Willink niet het Witte Huisje overnemen? Zo hoeven demense niet meer bang te zijn voor de Orange Man en hoepelen die demente corrupte bejaarde met zijn eveneens corrupte hyena op.
Haal maar hier naartoe. Ik wil meer! Meer! Meer! Jocko en minder! Minder! Minder X66.
Trump zei duidelijk dat het leger als laatste moest gaan, niet als eerste, zoals bij de uiterst zwakke Biden.
Uitkomst hetzelfde weet ik niet Spartacus.
Da's een veronderstelling.
Pompeo had het duidelijk over based on conditions on the ground en inflicting cost.
Denk dat dat onze 'vrienden' een beetje in check hield.
Zag zo'n interactief Aghanistan kaartje waarin de opkomst van de taliban in kleuren werd weergegeven. Dat begint pas een beetje te lopen vanaf April.
Er zaten slechts 2.500 VS soldaten bij aantreden Biden. Zet je wel aan het denken. Waarom flikten ze dan bij Trump niks?
Ik denk dat de Tailban gebruik heeft gemaakt van de Amerikaanse (non)focus op domestic terrorism (wat er niet is) en hoe verschrikkelijk allerlei marginale minderheden zichzelf behandeld denken te zien worden CRT. Dat in combinatie met een flinke dosis met geriatrische problematiek.
Het punt is dat de Taliban Trump vreesden. Biden duidelijk (en overigens terecht) niet. Dat maakt alle verschil.
@HoogToontje | 25-08-21 | 19:12:
Dat is het. Twamp was onberekenbaar en hij liet zijn tanden zien toen het nodig was ( het elimineren van die Iraanse Hezbollahgeneraal naast natuurlijk IS-kopstukken ). Die Talibaasjes keken toen wel 3 keer uit. Maar ja, Biden...
Kijk, je had ook gewoon je consulaat open kunnen houden om MVVs uit te schrijven. Hoe eerder de VS weg is van dat vliegveld, des te eerder kan Transavia een lijnvluchtje Schiphol opzetten. (Waarom de VS voor de evacuatie Bahram niet opengehouden heeft, beats me)
Laten we even wel wezen, Trump heeft februari vorig jaar, zonder daarbij de Afghaanse regering te betrekken, de Amerikaanse capitulatie aan de Taliban ondertekend. Hij liet Joe vervolgens slechts 1500 militairen om de aftocht, die volgens Trumps capitulatie-akkoord al op 1 mei afgerond had moeten zijn, voor elkaar te krijgen. Joe, die er in zijn verkiezingscampagne nooit een geheim van gemaakt heeft dat hij de VS-troepen ook terug zou trekken, was gedwongen 5000 militairen te sturen om de evacuatie nog enigszins ordelijk te laten verlopen. En is er nu in geslaagd om meer dan 80.000 Afghaanse helpers en bondgenoten veilig het land uit te krijgen. Daarnaast heeft hij de Taliban financieel bij de ballen. Meer dan 9 miljard dollar aan Afghaanse reserves staan bij de Federal Reserve geparkeerd. De Taliban kunnen daar niet aan komen.
Bravo,Joe B.verdedigen door Donald D. de schuld te geven. U stemt GL, D66, PvdA oid
@echtpaul | 25-08-21 | 18:42:
Hier geven ze geweaun Geertje en onze Tjer de schuld.
9 miljard, daarmee heb je een land niet bij de ballen. Bovendien werd de Afgaanse overheid flink ondersteunt door de VS. Dus dat geld is ook gewoon van de Amerikanen.
Ja, ik schreef het vanmorgen al: het geweld en de leuzen van die demonstrerende mensen bij de Harskamp zijn natuurlijk nooit goed te keuren, maar het protest op zich is gewoon legitiem.
Opmerkelijk is wel hoe politici over elkaar heen buitelen om zonder enige terughoudendheid die demonstranten af te keuren:
"Dit is harteloos,’ twittert D66-leider Sigrid Kaag"
"Ik vind het verschrikkelijk, echt verschrikkelijk,’ zei Bijleveld."
"VVD-Kamerlid Peter Valstar noemt de groep demonstranten een ‘stelletje klapharken’, en '' een groep xenofobe amoebes".
Vooral die laatste kwalificatie: het mag allemaal hoor, maar ik vermoed dat het woord 'amoebes' alleen gebruikt wordt omdat het om autochtone, oorspronkelijke Nederlanders gaat. Bij lieden met een migratieachtergrond passen politici wel op hun tellen.
Overigens, alleen Geert Wilders zegt wel wat een overgrote meerderheid van die autochtone, oorspronkelijke Nederlanders vindt:
"In een andere tweet prijst Wilders Oostenrijk. ‘Vang die Afghanen maar op in de regio maar niet bij ons, niet hier! Genoeg is genoeg. Nederland is vol.’
Vreselijk deugen en de daaruit voortvloeiende ellende bij iemand anders leggen en die dan uitmaken voor xenofoob en erger.
Als die evacuees nu gewoon zeggen dat ze allemaal op Democraten stemmen en hun grote familie willen laten overkomen die ook op Democraten stemmen, dan is Biden zo overstag.
Er moeten Sigride middelen ingezet worden! Alle Afghanen in haar huis uitnodigen. Die in Palestijns gebied.
Frigide?
Ik ben benieuwd in welk jaartal de mensheid definitief zal stoppen met oorlog voeren. Echt doodvermoeiend dit.
Als alle atoomwapens worden ingezet dan zal de aarde stoppen om te bestaan. Er zal dan in het hele heelal niks meer van de aarde te vinden zijn dan wat ruimtegruis.
Of dat nou zo erg is weet ik eigenlijk niet eens.
@ZZP-er | 25-08-21 | 18:25: Wat een mooi moment! Kunt U dit nog eens herhalen, opdat ik oprecht en met volle wepwokiness kan genieten van de deugdiness van de mensheid?
Laten we het Op Mars beter doen.
@ZZP-er | 25-08-21 | 18:25: Hubris. Met al onze kernwapens ingezet is hooguit 15% van het aardoppervlak (land) tijdelijk onbewoonbaar.
Als de klok weer gereset wordt naar het jaar nul en uur nul.
Eén komma vier miljoen. En dan woon je in Den Haag.
Verkeerde topic.
@Goofy Goofball
Ik dacht al: Waar hebben jullie het over?!
Het military–industrial complex zet maximaal de druk erop, zoveel is duidelijk. Ik noem een Lara Logan, "Award-winning Investigative journalist", die de kruisraketten op Kaboel wenst: twitter.com/laralogan/status/14302034... Maar Biden buigt niet. Dat is leiderschap. Die 31 augustus is overigens de deadline zelf is afgesproken door Amerikanen.
Juist, dat is leiderschap. Je landgenoten in dat shithole achterlaten. Dat zal ze leren!
En voor ettelijke miljarden aan geschonken wapentuig.
Ik las zelfs een heuse luchtmacht.
Zodat de Yanks straks met hun eigen spullen overhoop geschoten worden.
Idd het ultieme zenith van leiderschap.
De Biden-adminstartie IS het MIC. De minister van defensie komt regelrecht uit de Raytheon bestuurskamers gelopen.
Daarbij is Lara Logan niet meer welkom bij de propagandazenders nadat ze tijdens de Arabische lente in Caïro door een menigte werd meegenomen en een uur lang werd verkracht, en het lef had over die Arabische mannen te klagen.
Daarnaast zegt ze niets over kruisraketten maar wil ze o.a. de wapens die de V.S. hebben achter gelaten bombarderen en het verzet in bijv. de Panshjir-vallei ondersteunen.
@JdelaT | 25-08-21 | 18:20: What's new? De Yanks hebben een lange traditie van groeperingen opleiden en bewapenen en er daarna mee om de oren geslagen worden.
@Sans Comique | 25-08-21 | 18:57:
Je doelt op die stingers etc tijdens de Rusland bezetting.
Dat is natuurlijk spielerij vergeleken met dit monster van om en nabij de 80 miljard.
Idd het is meer gebeurd maar in deze proporties niet.
"Stranded" zo vaak in een preekje. Toepasselijk dit nummer van de Saints. Moest er gelijk aan denken.
www.youtube.com/watch?v=Q-GueNOKolo
Jee, toen was ik jong.
1 september is het dus weer vertrouwd oorlog daar. Wat een verassing!
Freudiaanse typo. Het zal een soort van crematorium worden inderdaad.
@goedverstaander | 25-08-21 | 18:07: Sambal elbij mevlouw?
Kunnen we die ALTUS niet inhuren voor de derde dinsdag in september?
Biden heeft na 31 augustus helegaar geen tijd. Hij heeft zich in de dagen erna voor van alles opgegeven. De bingo in de recreatiezaal, het bootreisje en de rolstoelwandeling. Ook staan de pedicure en de audicien op de agenda.
Precies. Op 3 of 4 september geven we dan wel even een persco. Na afloop geen vragen want dan - valt hij weer door de mand - moet hij naar bed.
Nu de peilingen van Biden dalen, maken de Democraten zich zorgen dat de Afghaanse exit de verkiezingen van volgend jaar kan beïnvloeden
Biden met 41% goedkeuring, 55% afkeuring in nieuwe nationale peiling
www.foxnews.com/politics/biden-poll-n...
Dit komt alleen door de media. Straks komt dit allemaal goed en is iedereen blij dat het is afgelopen.
@Vula | 25-08-21 | 18:04:
Hangt van de eventuele publicatie van allerlei "hak video's" af.
Oppervlakte Turkmenistan, grenst aan Afghanistan:
491.210 vierkante kilometer.
Oppervlakte Nederland:
41.543 vierkante kilometer.
Ze hadden 5 jaar geleden al een twee staten achtige 'oplossing' moeten invoeren en dan blijven. Permanent. Net als in Zuid Korea. Japan. Duitsland.
Bepaalde delen zijn altijd taliban gebleven.
Gaat niet werken, de Taliban hebben alles zo snel kunnen overnemen omdat ze er al zaten. Jouw oplossing had boots on the ground tot in de eeuwigheid gehouden. Prima maar dan wel van jouw centen.
Japan? Oost en West Japan? Noord en Zuid Japan? Midden en halverwege Japan?
De enige stoere Jock was Jock Ewing.
youtu.be/bzzuwYEKLeo
Vergeet Jock Stein niet, gestorven in het harnas!
Oh ja en de pensioenpotten zijn leeg.. ecb is failliet maar mag geen url’s plaatsen.. fijne dag!.
Dat de VS en europese bondgenoten niet in staat zouden zijn het land onder controle te krijgen en te moderniseren (blijvend) was al vanaf het begin duidelijk. De taliban is nooit verslagen geweest. Het was vanaf het begin een nutteloze missie, behalve het vergeldingsaspect voor 9/11. Trump heeft de troepenmacht verkleind en een vertrekdatum vastgesteld na de verkiezing. Biden heeft dit doorgezet en er de stekker uitgetrokken. Ik denk dat Biden en de regering prima wisten dat het zo zou gaan, maar dat ze gewoon toch besloten te doen. Maakt ook niet uit of je een paar maanden langer blijft of niet; de afghanen zijn toch wel de klos en de amerikanen hebben toch wel dik verloren.
Dus toch een goed besluit. consequent beleid.
Toch is het vertrek niet erg gedisciplineerd. En erg laat. Lichtpuntje is dat de taliban wel redelijk gedisciplineerd te werk gaat en geen oorlogstaal uitslaat.
Mij bekruipt het gevoel dat ik hier vandaag om de oren wordt geslagen met allerlei narigheid van Afghanen en mij in wordt gewreven dat ik moet vinden dat wij dat allemaal moeten oplossen. Of een deel van die oplossing moeten zijn.
Ik voel mij daar ietwat ongemakkelijk bij.
Ik kijk er anders naar. En dat probeer ik vol te houden.
Ik heb belemaal niéts meer met vluchtelingen. Ze brengen ons namelijk flink in de shit.
Vrouw en ik gaan apart wonen, kinderen blijven bij mij, probleempje: er is geen huis voor mijn vrouw.
Wachtlijst van 17 jaar.
Qua inkomen heeft ze recht op een sociale huurwoning en huursubsidie. Maar ja, dat lopen we dus allemaal mis, want er zijn geen sociale huurwoningen.
Honderd kilometer van de kinderen wonen, in Groningen of zo, gaat hem ook niet worden voor haar.
Waanzinnige, maar énige oplossing: hypotheek afsluiten voor een tweede woning. Nooit gedacht dat ik op mijn 50ste en een prima inkomen nog eens helemaal krom zou liggen, simpel om allemaal een dak boven ons hoofd te hebben.
En zo'n vluchteling krijgt zomaar een huis, huursubsidie en een inkomen, zonder te werken of hier ooit gewerkt te hebben... dat is toch wel héél raar.
@Papa Jones | 25-08-21 | 18:01: Ik mag voor uw gemoedsrust hopen dat u bij de afgelopen verkiezingen niet op het kartel heeft gestemd.
@goedverstaander | 25-08-21 | 18:10: Nee, Wilders heeft mijn stem.
@Papa Jones | 25-08-21 | 18:01: Ik ben tweemaal uit elkaar gegaan. Gelukkig was dat kwa woning snel geregeld. Ik hoop voor jou/jullie dat er snel een oplossing komt. Financieel gezien achtervolgt mij dat op mijn 48e ook nog. En voorlopig nog heel lang. Maar als je samen het er over eens bent dat het klaar is, is bij elkaar blijven wonen onder het mom van geld meestal geen optie meer.
@Papa Jones | 25-08-21 | 18:01: Nee meneer Papa Jones, dat is helemaal niet raar. Het is gewoon onrecht, niet meer en niet minder.
@Leptob | 25-08-21 | 18:30: Ja klopt, bij elkaar blijven wonen is echt geen optie. Dan voel ik me Frodo in het huis van Shelob.
Ach ja, jammer dat het zo gelopen is. Ik heb er wel weer wat van geleerd.
@Papa Jones | 25-08-21 | 18:01: En dan doet Papa Jones met open grenzen VVD stemmen. Dat is nog niet het ergste, Papa Jones copuleert zich een slag in de rondte brengt kroost voort, doet dat bij verschillende partners en verwacht dan dat de rest van Nederland klaar staat om te zorgen voor het onderbuik genot van Papa Jones. Zoek het effe lekker zelf uit.
@Zapata10 | 25-08-21 | 18:39: Zeg meneertje chagrijn, ik stem helemaal geen VVD. Dat ik het wel eens voor Rutte opneem wil niet zeggen dat ik VVD stem.
En wat zit jij nou te bazelen over verschillende partners. Heb je gezopen of zo?
@Papa Jones | 25-08-21 | 18:42: Hou toch op, wanneer er een VVD topic is sta je vooraan om dat stelletje opgeblazen bitterballen te verdedigen. En ook al zou je 1 partner hebben, sinds wanneer zijn anderen verantwoordelijk voor de gevolgen van jouw onderbuik?
@Zapata10 | 25-08-21 | 18:39: watwatwat??? Waar komen die negatieve vibes opeens vandaan?
@Zapata10 | 25-08-21 | 18:55: Haha!! Ik heb wel kwaad bloed bij jou gezet blijkbaar he, in al die jaren.
Het VVD-programma op zich is lang niet verkeerd. Zij zijn ook voor opvang in de regio, niet voor het ter beschikking stellen van onze sociale huurwoningen.
Anderen zijn helemaal niet verantwoordelijk voor mij. Maar als linkse idioten onze huurwoningen massaal weggeven aan immigranten heb ik wél goed de ziekte in ja.
@Sans Comique | 25-08-21 | 19:07: Neem nog een joint.
@Papa Jones | 25-08-21 | 19:12: De VVD geeft onze huurwoningen aan immigranten. Die regeren al 10 jaar.
@Zapata10 | 25-08-21 | 19:14: Dat komt omdat ze met links regeren.
@Papa Jones | 25-08-21 | 19:16: Ah en daar worden ze toe gedwongen. Welk links CU? D66? zit in Alde. CDA? Nou nou, poe wat links.
@Zapata10 | 25-08-21 | 19:18: D66 en daarvoor PvdA ja. Ik vind dat links.
Maar dan nog, Rutte heeft genoeg dat-ie wél goed doet. Alleen op GS zitten bavianen die totaal uit hun plaat gaan wanneer je iets positiefs over Rutte zegt. Dat is te leuk om te laten liggen.
@Papa Jones | 25-08-21 | 19:24: D66 is totaal niet links en de PvdA hooguit midden sinds de derde weg. Sociaal economisch staat D66 voor flexibilisering arbeidsmarkt, langer doorwerken, versoepeling regels bankensector, versobering uitkeringen, decentralisering en kleiner maken overheid. Ik weet niet wat daar links aan is. Sinds de derde weg is de PvdA daarin meegegaan. Het lijkt me eerder dat er bavianen zijn die D66 links vinden.
Sow weer terug uit ballingschap.. de reden waarvoor geen idee en tik dit maar nogmaals want ik mag (nog) geen urls plaatsen (tof..) anyways ga ik weer : mensen rondom Bidden willen hem gewoon weg hebben, maar Kamelenteen Harris kan niet de opvolger worden want dat wringt in het hogerhuis (haha), er is een orgaan die dan kan inspringen en dat is het leger.. vanaf minuut 6 luisteren naar de laatste podcast van Adam Curry (No Agenda), wordt dit heel mooi verwoord.. helaas kan ik geen url plaatsen.
Er staat iets te gebeuren hier in de US maar wat het is, is nog onduidelijk. Dat Sleepy Joes dagen zijn geteld, begint steeds duidelijker te worden.
"Airbnb offers free accommodation for 20,000 Afghan refugees."
Ik denk dat nu de GroenLinks grachtenpandbezitters in Amsterdam als de wiedeweerga hun huis / kamer van AirBnB gaan halen.
"Het komt nu even niet uit".
Of er op laten staan, deugen, extra poen van de overheid vangen en de refugees na twee maanden op straat flikkeren.
Ego trippin with nuclear bombs.
Joe heeft weken keihard aan de plannen gewerkt, samen met Hunter.
Wat een masturbatie sessie is die alternatieve POTUS-speech, zo voorspoedig heeft het Amerikaanse leger alleen in films geopereerd.
Instagram video's to the rescue! Misschien kunnen we een TikTok-off organiseren met de Taliban? Wie verliest mag een jaar lang geen podcast maken.
Herhaal dat nog eens als hij voor je staat.
@dihydrogenmonoxide | 25-08-21 | 18:15:
En dan, moet ik net als u mijn broek vol schijten met de regenboog vlag omdat meneertje benen als armen heeft?
Of bedoel je eigenlijk dat ik een Instagram videootje met filter moet maken waarin ik alles beter weet en overdreven aannames doe over alles en iedereen en dat vervolgens uitmelk totdat er alleen nog uierbrood uit komt zetten omdat ik een boek en podcast te verkopen heb?
Niet helemaal. Ze kennen de weg. En ze hebben de infra. Baghram airforce base ligt er nog prima bij. Die 2 Blackhawks die de Talibi's hebben, gaan geen Amerikaan verhinderen om daar opnieuw te landen.
Met die ca. 2500 USA troepen in Afghanistan werden de Taliban koest gehouden. Zet dat af tegen te ca. 20/30.000 USA troepen in Zuid Korea. En daar zijn ze al vanaf 1953 om de boel koest te houden. GS, moeten die ook daar maar weg? Zo ja, leg eens uit. Zo nee, leg eens uit.
Maar de VS traint regelmatig met Zuid-Korea?
Waarom zou je constant overal troepen willen hebben om de wereld koest te houden?
Iets met wij pleuren militairen neer en jij moet je bek houden want wij zijn goed en jij bent slecht?
U weet niet dat Kim in Noord-Korea gewoon een zetbaas van China is? China wil geen westerse bondgenoot in zijn achtertuin.
Wie weet wat de afspraken zijn. Zuid Korea leeft onder de constante dreiging van Noord-Korea en in mindere mate China. En voor de VS is communisme, terecht, nog steeds het grootste kwaad.
Daar moet je nog 9500 overige NAVO militairen bij optellen, en ook 7800 private contractors. Al met al werden de 80.000 strijders van de Taliban in toom gehouden door 20.000.
@Allemaal | 25-08-21 | 18:11: Dat jullie het 200,000 man sterke Afghaanse leger niet meetellen is jullie vergeven.
Die worden daar niet afgeknald middels aanslagen
Uit de column van Leon de Winter, Telegraaf van gisteren.
""Acht jaar geleden publiceerde het Amerikaanse onderzoeksbureau Pew een rapport over de manier waarop moslims in de wereld over „Religie, Politiek en Samenleving” dachten. Over de vraag of de sharia de wetten van het land moest vormen, scoorde van alle islamitische landen in de wereld Afghanistan het hoogst: 99 procent van de bevolking vond dat de sharia de leidende wetgeving moest zijn.
Van deze 99 procent vond 81 procent dat lijfstraffen nodig waren, 85 procent vond dat overspel bestraft moest worden met steniging en 79 procent oordeelde dat afvalligheid bestraft moest worden met de dood. 66 procent wees westers entertainment als immoreel af.
Als de cijfers van 2013 nog steeds een indicatie vormen, dan lijken de reactionaire Taliban qua opvattingen een behoorlijke afspiegeling te vormen van de Afghaanse meerderheid.""
Zegt genoeg.
Ze kiezen er zelf voor, dan moeten ze ook niet zeuren.
En diegene die voor sharia zijn en westerse geneugten reizen af naar het vrije westen. Nee, met de islam is weinig mis
Juist. Het heeft geen enkele zin om daar miljarden kapot te slaan om er onze waarden af te dwingen.
Andere wereld die wij niet begrijpen. Ook niet proberen, want je projecteert alleen je eigen hersenspinsels.
@Zapata10 | 25-08-21 | 17:44: Het is nu anderdom. Miljarden investeren om het westen te islamiseren.
@jitro | 25-08-21 | 18:18: Ja u wilt VVD en open grenzen. Niet aan mijn kop lopen zeiken.
Ja maar, 1% van de populatie moet er heus waar helegaar niks van hebben en dat komt nu natuurlijk allemaal hier naar toe, en geef ze eens ongelijk. Zo dadelijk doen ze hun gewaden en sluiers af en komen er ineens hele hippe moderne mensen tevoorschijn! De koran wordt ritueel verbrand en dan gaan ze onze universiteiten bevolken. Zij gaan ons opstuwen in de vaart der volkeren. Weten niet veel mensen. Aldus een kuchende man in een regenjas.
@jitro | 25-08-21 | 18:18: Zo krijgen we onze oliedollars weer terug.
Ik ben klaar met al die kudt vluchtelingen, ik krijg mijn eigen kinderen het huis niet zonder 200k "lening" zodat ze een hut in Groningen oid kunnen kopen.
*Woordje ‘uit’ aanreiken doet..*
@Wijze uit het Oosten | 25-08-21 | 17:37:
Als je boos bent (wat terecht is) dan gebeurd dat.
Kan ik me wat bij voorstellen. Aan de andere kant interesseert het mij ook weer geen drol hoe het u wel of niet vergaat met uw kinderen. Tenslotte is uw kroost u niet komen aanwaaien.
Tsja, huizen worden niet bij je op de stoep gezet. Mijn meiden (21 en 24) hebben gewoon een huis. 1 een koophuis met haar man en de andere een klein huurhuisje. Moet je wel vanaf je 18e ingeschreven staan en op het moment dat je serieus in aanmerking wil komen moet je iedere dag reageren. En dat blijven volhouden. En niet kieskeurig zijn. Duurde voor haar 6 maanden. Regio Den Haag. Maar het kan echt wel.
@YoMoms | 25-08-21 | 17:52: prima. Maar vind u het een gezonde situatie, dat het zo moeizaam moet gaan?
30k + overbieden op een koophuis? 10 jaar + op een wachtlijst staan?
Zag eerder een docu over het Afghaanse leger voorbij komen; die gasten werden getraind door Amerikaanse militairen maar konden niet eens tot 3 tellen, laat staan lezen en schrijven. Die gasten konden echt helemaal niks en zaten het liefst de hele dag hasj te roken en thee te drinken.
En allemaal motorisch gestoord, soort Dad's Army.
Dat zijn de 'dappere eenheden' die nu als vluchteling bij ons allen om de hoek komen wonen en het land verrijken.
This is what winning looks like.
Aanrader
Voor wie Ff wil lachen video heet "Interesting insight into the abysmal state of the Afghan Army. No wonder they posed no resistance." op youtube.
Als de sterken zijn uitgedund door oorlog dan blijft er niet veel over..
En zouden die 70.000 taliban tulbanden wel iets kunnen, denk dat de VS ze alsnog van de aardbodem kan laten verdwijnen en dat ze dat verdomde goed weten.
Thee drinken werkt. Aldus een zekere Burgemeester te A.
Als Amerika langer wil blijven, moet het dokken. Daar wordt nu misschien achter de schermen over onderhandeld. Op 31 augustus zullen er nog duizenden Amerikanen in Kabul zijn, dus er staat iets op het spel.
In het land waar ik af en toe woon betekent "onderhandelen" "schuiven" of "motiveren"
Het zijn inmiddels geen 700, maar meer dan 1200 ex-asielzoekers, welk vrolijk op vakantie gingen naar het land wat ze juist ontvlucht waren. Je weet dat het gebeurt, maar je voelt je toch weer in het ootje genomen.
De deadline van 31 augustus is prima. Laat ze er lekker blijven.
Vakantie is vakantie, die ga je niet zo maar onderbreken.
Gezien het feit dat de Taliban zo makkelijk de boel konden heroveren kan je alleen maar concluderen dat de bevolking te beroerd is om na 20 jaar westerse hulp er zelf iets voor te doen óf omdat ze de Taliban gewoon wel prima vinden.
Exact.
Voor een groot deel kun je die conclusie nemen ja, al zal angst dat je kop eraf wordt gesneden misschien ook meespelen.
De soldaten en politie hadden al maanden geen soldij ontvangen. Hun lust om voor de heren corrupte politici te vechten was daarom ook niet erg groot.
@BrutusBosch | 25-08-21 | 17:40: tja als dat je enige reden is om voor je land te knokken dan houdt het op en gaat het licht uit.
Motivatie ver te zoeken.
Eigenlijk snap ik wel dat er miljarden mensen zijn die 'de Amerikanen' haten.
Na WO 2 ging het al fout met de VS involvement in Europe.
Werden in 1945 en jaren daar na door de vrij los lopende nazi s in de zeik genomen, lees de historie over Claus Barbie maar eens VS spoort echt niet.
Opheffen van het leger in Irak, hoe dom etc.
Knettergek, en hoeveel schuld hebben ze, daar moeten ze wel door gaan want nu moeten ze tegen de Chinezen op blijven knokken.
Die hebben geen schuld.
Zie het somber in voor de niet spleetogigen op deze aardbol.
Snap jij ook dat er miljarden mensen zijn die moslims haten? Dat er miljarden mensen zijn die 'links' haten? Dat er ook miljarden mensen zijn die André Hazes jr. haten? Of Gordon?
@LangeJannetje | 25-08-21 | 17:52:
Zeker! Dat begrijp ik wel. Daarom is het zaak een en ander van elkaar weg te houden.
@Uw Verzekeringsadvis | 25-08-21 | 17:48:
De VS is een uitwas van de West-europese cultuurontwikkeling: ons voorland.
Die Jocko lult stoer uit z'n militaire nek, waar alle ellende mee is begonnen en zich 20 jaar heeft voortgesleept met lachende en golfende wapenfabrikanten en andere defensie leveranciers in zijn kielzog, maar het is in ieder geval zeker géén Tjeenk Willink.
Hij is overigens wel familie van Tjeenk Willink. Bij zijn grootvader is de Tjeenk per abuis uit de registers verdwenen. In de Tjeenk Willink stambomen staat Jocko dus gewoon in, als de Amerikaanse tak.
@Lafayette | 25-08-21 | 20:41:
Wow! Thanks voor het zoeken :)
Voor hoeveel miljoen per persoon zou de Taliban een buitenlander verkopen?
Een maagdje heb je er voor 3 geiten en 500 scherpe patronen, maar voor buitenlanders zal een toeslag gelden.
Ik mag hopen dat al die Amerikaanse legervoertuigen die nu uitblijven nog uitgerust zijn met tracers , raket erop klaar.
Een moderne televisie kan op afstand onklaar gemaakt worden door de producent.
@Mr_Natural | 25-08-21 | 17:33: Dit is met wapens zeer zeker niet het geval, ook omdat ze onder zeer zware omstandigheden moeten blijven werken.
@Mr_Natural | 25-08-21 | 17:33: Zenden ze gewoon -The Best of Gordon- uit in een marathonuitzending van 48 uur.
Nou ,dat trekt geen enkel flatscreen, dat kan ik je wel vertellen.
Ik denk wel dat je op de uitdaging van de Taliban ('er mogen nu geen Afghanen meer naar de luchthaven & btw je moet op 31 aug weg wezen') een antwoord moet hebben, dat een supermacht waardig is. Iets als 'dat bepalen jullie niet'. En een manier om dat te onderstrepen, zou kunnen zijn, inderdaad, een bezettingsmacht invliegen die gewoon controle heeft over een luchthaven. Dan is Kabul te slecht gesitueerd. Beter is het dan om Baghram opnieuw in te nemen - dan kun je een perimeter bouwen die het gebruik van gewone attillerie onmogelijk maakt. Alle andere luchthavens worden, in ieder geval tijdelijk, onbruikbaar gemaakt. Iets met een paar flinke bomkraters in het asfalt van de start- en landingsbanen.
Juist, Baghram.
Maar zonder spuit niet reizen ,toch.
Vraag met af of de troepen ook een afspiegeling zijn van de maatschappij en niet te ‘wit’. Heb trouwens nog geen regenboogvlag gezien in dit hele gebeuren, hoop dat er een hoop vergadert gaat worden over hoe dit in de toekomst kan veranderen.
Zooo, die alternatieve speech is GOED!
Onverlet het mismanagement van van Kaag, Bijleveld en Broekers-Knol...
straks kan je life-feed van een drone kopen.
en in macau de levensverwachting van terroristen in dagen gokken.
alle inleg van boven de 1000 ., gratis livestream.
Die yanks zijn er gek genoeg voor om dat voor te stellen. Verdienen aan je eigen oorlog! Ziek wel
Stel je hebt een Jocko Willink of je hebt een Ank Bijlevelt op defensie zitten.
Zou dat nog een verschil maken?
Bij Ank Bijlevelt is de voorraad munitie na 5 jaar nog op peil. Bij Jocko Willink is de voorraad binnen twee weken compleet weggeschoten.
De vraag stellen, is hem beantwoorden, maar dat had u al lang door!
Tja wat een wereld van verschil tussen deze mensen.
Jazeker, die Jocko heeft de schouders van Rico Verhoeven en Bijleveld niet.
'Kortom, als een overheid na zo'n investering binnen 10 dagen valt, dan behoort Afghanistan de Taliban gewoon rechtmatig toe.'
Eens, bizar eigenlijk. Wilde de Afghanen wel 'bevrijd' worden.
Laat dit een wijze (en vooral) laatste les zijn om nooit, maar dan ook echt nooit meer naar USA te luisteren wanneer zij een oorlog willen voeren.
Breng peace, justice and prosperity eerst in je eigen land. Geen land ter wereld heeft zoveel problemen als USA zelf.
Onder Trump hadden zij meermaals een charme offensief in EU/NAVO gestart om vrede en veiligheid in Iran te realiseren, gelukkig mislukt. EU ambtenaartjes lijken het door te hebben, goed opgelet. Nooit meer.
Onnavolgbaar. Heeft u vervroegd verlof gekregen?
Misschien moeten we eerst voor zorgen dat we onze defensie op orde hebben. Zolang men dit wilt blijven wegbezuinigd, zullen we afhankelijk blijven van de Amerikanen. Als we zo doorgaan, dan gaat Amerika net zoals het Ottomaanse Rijk bij hun bondgenoten mensen ronselen voor hun leger.
@MorgenEenAnder | 25-08-21 | 17:32: Begrijpend lezen voor mensen met down is en blijft een opgave. Blijven proberen, kerel.
Trump tekende voor de terugtrekking, en accepteerde daarna deze lange lijst van schendingen door de Taliban van deze overeenkomst. www.factcheck.org/2021/08/timeline-of...
Factcheck.org is niet echt de beste bron voor informatie, Feynman.
@Non_Smoking_Gun | 25-08-21 | 17:31: Want?
@Non_Smoking_Gun | 25-08-21 | 17:31: Ja ik ben net als Me_Giant ook wel benieuwd wat de redenering zal zijn.
@Me_Giant | 25-08-21 | 17:33: Fact check laat regelmatig relevante informatie achterwege omdat dat hun verhaal niet uitkomt, of voegt niet er toe doende informatie toe.
Goed bezig, Jocko.
Groeten,
Rick
Navy Seal
In elk geval de mensen met Europese nationaliteit terughalen lijkt me?
Wel beschamend dat binnen w weken na 20 jaar bezetting en bescherming nu alles onder de Taliban valt.
Arme drommels die destijds aan de tijdelijke vrijheid hebben meegeholpen, komen van een koude kermis thuis.
En arme vrouwen: weer opgesloten in die huizen, buiten onder een Nikaab en meisjes weer geen onderwijs?
Waarom zijn die internationale troepen zo vroeg weggegaan en teruggetrokken en was het leger wel op afdoende sterkte tegen die hardnekkige door decennia heen Talibaan?
Janneman!!
Jan, rustagh!
Hey Jan! Goed je te zien reaguren.
Tja dat Afghanistan. Ik denk dat de Amerikaanse aanwezigheid door erg weinig Afghanen werd gesteund. Ze controleerden de stukken wat kon; steden, valleien. De bergen, het platteland is voor taliban en andere lokale krijgsheren. Dat regime was een ernstig corrupte vazal van de VS en hadden geheel geen steun van het leger. Dat leger is simpelweg niet bereid geweest te vechten, hadden de sympathie liggen bij taliban en dus stort het meteen ineen.
Wil zo’n land in meerderheid niet veranderen, dan zal dat niet gebeuren. Dan moet je er ook maar weg. 20 jaar is lang. Het is zoals het is. Triest voor de mensen die wel een prettig leven zonder taliban hadden en dat zullen vooral vrouwen zijn.
Hey Jan, alles ok?
Tsja, omdat het westen (en de VS dus) nu wel inzien na 20 jaar oorlog voeren en de Russen daarvoor.... je daar geen democratie kan instellen, als ik zie hoeveel Afghanen er langs de kant van de weg ze staan toe te juichen.... moet je op een gegeven moment zeggen ; dit was het, het is genoeg zo.
Natuurlijk houden ze de boel daar wel in de gaten vanuit de lucht (en ruimte) en anders sturen ze maar wat robots van Boston Dynamics er naartoe. www.youtube.com/watch?v=y3RIHnK0_NE
@Nuuk | 25-08-21 | 17:47:
Beetje afleiding aan het zoeken hier.
Ja, die vrouwen zijn vooral de pineut. Ja, in die bergen en buitengaats waren die Taliban er nog, maar sterker dan ik dacht. Maar heb toch ook het idee dat een partij toch die Taliban van wapens en munitie voorziet?
@SterF... | 25-08-21 | 17:52:
Gangetje, nog wat vaak moe helaas, is me niet in kouwe kleren gaan zitten blijkbaar. Maar loop nu 5-6 km aan stappen per dag, binnens- en buitenhuis. :D
Maar die atriumfibrulatie vind ik nogal lastig, ook al nu onderdrukt door tijdelijke medicijnen.
@Jan, Leiden | 25-08-21 | 18:13:
Sterkte Jan, een zware tijd voor je. Wel goed (denk ik dan) dat je die 5-6 km loopt.
En die taliban en hun wapens. Dat is wel de vraag waar die vandaan komen, maar volgens mij barst het in de wereld van de wapens. Dit soort bendes en legers heb je overal en vaak best goed bewapend als het om handvuurwapens gaat. Natuurlijk geen partij tegen een echt leger (dat wil vechten), maar dat is denk ik het probleem in Afghanistan. Het wordt graveyard of empires genoemd en lastig te controleren, maar dat gaat ook op voor binnenlandse groepen. Het leger en regering van de voormalige regering kon het ook niet. De taliban ook niet want worden nu al opgezadeld met binnenlandse strijd tegen andere warlords en clans. Ik geloof dat daar al sinds de jaren zeventig (!) een staat van oorlog is.
@Nuuk | 25-08-21 | 18:33:
Ja, dat duurt inderdaad al veel langer daar en verslagen zijn ze nooit dat soort groepen: Al Quaida, Taiwan en zo....
Willink, da's een (ex) Nederlander, Gelderland zelfs meen ik
en vast familie van Carel Willink
Dus Jocco weet wel raad met een kwast, wat ik je brom
Klinkt heel stoer en daadkrachtig van die Jocko, maar twee problemen.
1: Hij is geen president en heeft makkelijk praten.
2: Hij pleit voor het voortzetten van de oorlog en gaat er daarbij vanuit dat dat voorspoedig loopt. Een andere reële mogelijkheid is dat het zich dan nog jaren voortsleept, dat was juist niet de bedoeling.
3 (bonus): Hij heeft z'n mond vol van God's Mercy maar voelt zichzelf groter als hij zegt dat hij hoopt dat god medelijden met hun vijanden heeft aangezien hij dat niet zal hebben.
Kortom: een militaire missie is geen lineair videospelletje.
Jocko Willink heeft meer battlefield ervaring dan alle reaguurders bij elkaar. Leidde Navy Seal team Bruiser in de slag om Ramadi, en diende o.a. als battlefield commander voor Chris Kyle (die uit American Sniper).
Denk dat Jocko Willink meer over militaire missies begrijpt dan Joe Biden.
Als zo'n halve zool dan weer over god begint heb ik weer gegeten en gedronken.
1 en 2: Hij weet dat Amerika de vuurkracht heeft dit gewoon te kunnen doen. De Amerikanen kunnen ervoor kiezen zich niet helemaal terug te trekken zoals Irak en Syrië. De Taliban heeft dit maar gewoon te slikken. 3. 75% van de Amerikaanse bevolking is zwaar religieus. Een president moet dit maar zeggen om niet als communist over te komen.
Angstfilmpjes maken kunnen politici in de VS als geen ander. Het zwartmaken van de tegenstander is tot kunst verheven. Doe je zoiets in NL dan krijg je heel moraalridderend Nederland achter je aan.
Als ik de media mag geloven is er niets mis met Taliban 2.0. Ze hebben zelfs een inclusieve regering beloofd!
Staatburgers van westerse landen die er nog zitten zullen in 99% van de gevallen nog een tweede paspoort hebben en in die 1% bij hulporganisatie die er bijft, zoals UNHCR. Helemaal niks aan de hand dus, trap er niet in.
Jocko Willink die POTUS aan het larpen is. Lol
Totale fantast die Jocko.
Strekking is dus, Trump had een deal (gebaseerd op "good faith", tuurlijk, daar kennen we de Taliban van), Biden moet nu wel maar gaat natuurlijk geheid plat op elk detail.
Best wel handig van Trump om je opvolger op te zadelen met een puinhoop, gooi COVID erbovenop, zeg dat het allemaal Biden's schuld is op FOX en over 3 jaar zit ie er weer.
Is Biden zijn eigen schuld, had hij maar niet moeten frauderen bij de verkiezingen.
Gebaseerd op "good faith" is een aanname van u. Een deal op voorwaarden eerder. En het staat of valt of je bereid bent te handelen als die voorwaarden geschonden worden. Biden laat vooralsnog niet eens zijn tanden / kunstgebit zien, maar probeert ondertussen de wereld er van te overtuigen dat er niet zoveel aan de hand is en dat hij er niks aan kan doen en dat alles, ja echt alles wat verkeerd gaat in de wereld direct of indirect de schuld van Trump is.
Trump heeft het internationaal gewoon goed gedaan. In westerse, woke ogen niet, maar vergeet niet dat “het westen” maar een stukje wereld is. De spierballentaal, het snel wisselen tussen dreigen en vriendjes zijn, is wat men snapt in Rusland, China, Afghanistan, Iran, Noord Korea.
Biden maakt er een puinhoop van en dat is zelfs de media opgevallen die hem tot nog toe in vrijwel alles steunt en ontziet.
Had Biden de deal tussen Trump en Taliban niet willen uitvoeren, dan had hij dat niet hoeven te doen. Dat argument dat de voorganger besloten heeft is geen argument. Trump wilde niks met de klimaataccoorden van Parijs, Biden ondertekende die heel snel bij aanvang van zijn presidentschap.
Obama had een deal met Iran over nucleaire ontwikkeling in dat land en opschorten van boycotten. Trump veegde dat geheel van tafel.
Het kan dus wel. Biden is verantwoordelijk voor zijn eigen beleid, niet Trump, Obama of wie dan ook.
Trump zou zich inderdaad terug hebben getrokken op 31 mei, maar hij zou nooit zo'n opmars van de Taliban tolereren. Het zou vergelijkbaar zijn met Syrië. Daar zijn de Amerikanen ook bijna helemaal teruggetrokken, maar niet helemaal. Alles van strategische waarde is in handen van hun puppets en de actie van het platbombarderen van al-Bagdadi zie ik Biden niet zo doen.
@Thuinman | 25-08-21 | 17:18: Bonkers is kunstgebit dragend. Hem is al het snoep afgepakt voor Kim, Putin en de taliban. Best pres ever, maar niet heus. De worst ever, op 1
Dus Amerika moet zijn troepen langer daar houden, tegen de gemaakte afspraken in, omdat tokkieland Nederland "haar" mensen niet op tijd heeft weten weg te halen?
Waarom?
"Onze" mensen zijn gewoon afghaanse vluchtelingen met nederlands paspoort die op vakantie zijn in Afghanistan.
@2voor12 | 25-08-21 | 17:15: En het waren er geen 10 of zo, maar 1500 !!
@BASinnic | 25-08-21 | 17:20:
Ze flikken het massaal, afghanen, afrikanen.
Allemaal gevlucht voor vervolging en oorlog maar zodra het nederlandse papiertje binnen is weten ze niet hoe snel ze er terug op vakantie moeten.
Het beleid heeft geen aanzuigende werking ! Hoe komt U er toch bij
"Afghanen" worden opeens Amerikanen, Duitsers of Nederlanders?
De printwinkeltjes draaien overuren.
@parlinone | 25-08-21 | 17:16:
En Winston Smith herschrijft zich suf.
Zijn dat nou van die leuke Amerikaanse M4 geweertjes, op die video?
"Oplopende spanningen in het Midden-Oosten!"
Verhip, hebben ze nu heel Afghanistan verplaatst?
Ja, was wat werk dat landje uit Azië wegslepen, maar die talibanezen kunnen echt alles
Verwacht eerlijk gezegd niet dat Biden die mensen uiteindelijk laat zitten. Dan blijft dat hem de rest van zijn presidentschap achtervolgen.
Ik denk dat er nog wel een aardige sucker punch komt.
rare jongens die Talilalibanen www.youtube.com/watch?v=fzBFRnHTbng
Haha! Biden kan met z’n dichtgeknepen ogen met moeite de teleprompter voorlezen. En die met een sucker punch komen. Hoe dan?
@Themistocles | 25-08-21 | 17:22:
Je bent in de veronderstelling dat deze bejaarde ook maar iets in de buurt van besluiten neemt?
Sure, sure. He'd take them behind the gym and beat the hell out of them.
@NiCeY | 25-08-21 | 17:39: duidelijk meer en daadkrachtiger dan de vorige en eerdere presidenten. Dit is allemaal 10 jaar overdatum
De enige punch die Biden uitdeelt is een dikke bruine in z'n incontinentieluier.
Rol opa maar weer terug naar z'n kamer, tijd voor een fatsoenlijke president (die de Democrats niet kunnen leveren).
Je ziet in zijn ogen dat er weinig licht rest. Die man is de greep op de realiteit kwijt en in een ver gevorderd stadium van seniliteit en dat is erg genoeg voor die man.
Als je je terug trekt tot op het vliegveld van Kabul gaat het over "B52's" (lol) vs mortieren. Good luck met die sucker punch.
REAGEER OOK