Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS: Taliban geen echte sharia, vrouwen houden juist van echte sharia

Staatspropaganda, uw belastinggeld goed besteed.

NOSS

De SS zegt dat ze Europa willen gaan regeren binnen de strikte regels van het nazisme. Wat betekent dat? De NOS vroeg het aan twee experts; Heinz von Hilmmer en Janneke Duwemdermaarin. Heinz von Hilmmer is jurist en germanist en was tussen 1934 en 1945 als hoofd van de rechtsstaatmissie van de Verenigde Naties in Duitsland. Janneke Duwemdermaarin is Joodsekwesties-, Peace- & Security-expert bij hulporganisatie Cordaid. Het nazisme zijn de regels waar je je aan moet houden om te leven als een goede nazi. "Iedere nazi moet de wil van Hitler volgen en die is allereerst te vinden in Mein Kampf en in bierhallen, in die laatste worden de uitspraken en gewoontes van de Führer besproken", zegt Heinz von Hilmmer. Maar die regels worden in verschillende gebieden, binnen een bepaalde bandbreedte, op verschillende manieren uitgelegd. Dus HET nazisme bestaat in de strikte zin van het woord niet. De variant van de SS in Europa wordt als zeer streng beschouwd, en hun strenge regels vallen volgens veel nazi's niet meer binnen het nazisme.

"Door de eeuwen heen zijn door rechtsgeleerden afgeleide en nieuwe nazi-regels geformuleerd door met elkaar in debat te gaan over de interpretatie van Mein Kampf en de bierhallen", legt Von Hilmmer uit. Die rechtsgeleerden zaten verspreid over verschillende regio's van de vroegere nazistische wereld. Ze hielden rekening met plaatselijke wetten en gewoonterecht, hierdoor ontstonden verschillende rechtsscholen."

Na het uiteenvallen van het Derde Rijk, het laatste nazistische wereldrijk, werd een deel van de nazi-regels voor het eerst in de geschiedenis vastgelegd in wetten. "Zo komt het dat het nazisme in landen als Oostenrijk, Sudetenland, Polen, Elzas-Lotharingen en Italië verschillend wordt toegepast", aldus Von Hilmmer.

Ook de ideologie van de SS is een mengsel van algemene nationaal-socialistische rechtsregels en lokaal gewoonterecht, zegt Von Hilmmer. In deze ideologie hebben bijvoorbeeld joden veel minder rechten dan in andere nazivarianten. Dat komt doordat hij vermengd is met het gewoonterecht, de einsatzbratwurstschnitzel, van de Duits/Beierse 'Bruinhemden' waarin veel beperkingen zijn voor joden.

In Duitsland is het nazisme in de jaren '30 in de grondwet verankerd. In de grondwet staat dat geen enkele wet tegen de basisregels van het nazisme mag ingaan. Dus nu de SS terug is in Berlijn zou je kunnen zeggen "dat ze het ene nazisme willen vervangen door een andere", zegt Von Hilmmer.

"Wat de SS doet is niet in overeenstemming met de Duitse grondwet en het nazisme in juridisch-theologische zin", zegt hij. "Ze noemen het vaak Erwache! en Hét Nazisme, maar het komt neer op de politieke uitbuiting van een ideologie en een rechtssysteem. Je wordt gedwongen hun interpretatie van het nazisme te volgen, en dat mag niet volgens Mein Kampf. Iedere nazi heeft het recht, of de opdracht, zelf de wil van Hitler te zoeken."

Ook wil hij benadrukken dat "de SS nu niet het legitieme gezag heeft in Europa". In de grondwet van de EU staat dat na de dood of het vertrek van de zittende president de macht overgaat op de eerste vicepresident. "Dat is Frans Timmermans. Hij is nog in de EU en is juridisch gezien dus nu de leider."

Volgens Von Hilmmer doet de SS nu al heel veel dingen die tegen de regels van het nazisme ingaan. "Ze gebruiken geweld, dringen (kleding)voorschriften op, doen aan eigenrichting en ronselen dwangarbeiers zonder toestemming. Dit gaat niet meer over rechtsregels maar over macht en geweld met politieke druk."

Daarbij verkondigen ze volgens Von Hilmmer een goed narratief, een dwingend verhaal waarin ze claimen dat dit het juiste nazisme is, de enige die nog authentiek is en niet is verdund of verdwenen door invloed vanuit het Oosten. "Maar veel Europese mannen en vrouwen zijn het daar niet mee eens. Zij zeggen: zo kennen wij het nazisme helemaal niet."

Dat beeld herkent ook Janneke Duwemdermaarin. Ze is Joodsekwestiesexpert bij hulporganisatie Cordaid en was vlak voor de machtsovername van de SS nog in Berlijn. "Het probleem met het nazisme is dat die heel erg multi-interpretabel is", zegt ze.

De meeste joden kunnen volgens haar heel goed leven met het nazisme. "Maar wat de SS doet is niet het nazisme, zeggen ze tegen mij. Want het nazisme zegt niet dat je joden mag doodschieten zodat je hun huizen kunt plunderen of dat mannen joodse meisjes mogen verkrachten of ontvoeren."

Volgens het nazsime moet je een gele ster dragen en dat vinden de meeste joden volgens Duwemdermaarin geen probleem. Maar nergens staat dat joden moeten worden geweerd van het sociale en culturele leven, zoals de SS graag ziet.

Volgens Duwemdermaarin gebruikt de SS de Ausweiss en de rassenwetten, die voorschrijven dat ariërs niet met joden mogen trouwen, als een manier om joden te onderdrukken. "Ze doen er alles aan om de macht bij ariërs neer te leggen en daar te houden. Het nazisme komt ze daarbij als middel goed van pas."

Ze maakt zich zorgen over de ontwikkelingen in Europa en de gevolgen daarvan voor joden. "Ze zeggen dat ze de rechten van joden zullen respecteren, maar dat kan ook een propagandastunt zijn. De afgelopen dagen hebben we al dingen gezien die daarop lijken te wijzen. Zo werd een Joodse nieuwspresentator van de staatsomroep al vrij snel door de SS van het scherm verbannen."

Officieel zegt de SS dat er geen beleid is dat joden overal worden uitgesloten, dat ze niet naar ghetto's worden verplaatst en dat iedereen gewoon zal blijven kopen in joose winkels.


Reaguursels

Inloggen

Hebben die literaire antropologen bij de NOS wel eens van de ‘no true Scotsman fallacy’ gehoord?

Wat een inhoudloze textwall om maar niet over die roze olifant in de kamer te praten.

Haatejaculaat | 24-08-21 | 08:25 | 1

Volgens mij gaat dit veel verder dan een 'no true Scotsman fallacy'.

Het werkt ongeveer als volgt (een beetje Godwinnen...):

Mengele, die is pas echt erg!
Daarmee vergeleken, is de SS eigenlijk maar kinderspel.
Maar de nazi's dan?
- veruit de meest redelijke van deze drie.... dus die vallen nog alleszins mee.....

michelpen | 24-08-21 | 10:22

De nuance vind je alleen bij meelopers en wegkijkers, zoveel is zeker.

TmC | 24-08-21 | 06:29

Militaire graad subversie van onderwijs door activisme.
Zo geboren zijn, is blijkbaar soms een keuze ..
Brandbare boeken zijn moeilijk vindbaar.
Lekkere grote dikke worst.

hallevvezool | 24-08-21 | 00:52

Perfecte weergave, van hoe regressief links in NL 'redeneert'.
Dé islam bestaat niet, ongeveer de standaard-uitvlucht op Joop . En op NUpunt.

Zou graag zien dat Hans Teeuwen dit verhaal,
als uitgansgpunt neemt voor een nieuwe sketch.

Helaas krijg ik mijn grachtengordel-omgeving niet aan de GS.
Maar zo'n Teeuwen-sketch, die kan ik er in een onbewaakt moment misschien wél doorheen jagen....

michelpen | 23-08-21 | 22:10

Ook zo’n typische misvatting die wij westerlingen over de sharia hebben is dat bebaarde mannen wèl de geit bij z’n cordaid mogen pakken.

Bad-Karma | 23-08-21 | 21:56

Islam heeft niks met islam te maken. Echte islam is niet echt als islam. Sharia is geen sharia. Echte sharia is niet echt als sharia. En andermaal meedogenloos onweerlegbaar bewijs geleverd dat inderdaad: islam is right about women, QED.

Mazzelstof | 23-08-21 | 21:32 | 1

Je hebt ook heel veel soorten salafisme...

ger1306 | 23-08-21 | 23:25

Grandioos artikel

buster24 | 23-08-21 | 21:01

Fuck me. I mean, say what you like about the tenets of Islamism, Dude, at least it's an ethos.

Hater bij de Heijn | 23-08-21 | 19:23

Was Hans Jansen er nog maar voor duiding

Winston1 | 23-08-21 | 19:20

Niks slappe Koran, maar keiharde Sharia... dat is pas echt iets voor de Moslims in Afghanistan. Dat gezeik iedere keer!

Bunk-T | 23-08-21 | 19:03 | 1

Sharia is hun redding, een soort zelf-opruimend mechanisme. Moslims vechten elkaar al het kot uit. Hebben ze ons niet voor nodig.

Ray Skak | 23-08-21 | 20:15

De MSM weet ook na elke islamitische aanslag te melden dat het niets met de islam van doen heeft. Ze hebben er ook een term voor bedacht; islamisten alsof het een afgescheiden dwaalleer is in plaats gewoon letterlijk uitvoeren wat de islam opdraagt.
Vreemd genoeg is elke van de 3 "rechste" aanslagen wereldwijd de afgelopen 10 jaar, dan weer wel rechtstreeks te wijten aan Wilders en Baudet volgens diezelfde media.

Franker | 23-08-21 | 18:49

Boodschap van GroenLinks NOS is: de sharia is goed voor iedereen, maar de Afghaanse sharia zit vol foute volkselementen. Laten we die nu weg dan kunnen we zonder problemen in Europa de sharia toepassen, aldus GroenLinks NOS

thanseeuwen | 23-08-21 | 18:16

Waarom moeten al die mensen hier naartoe? Kunnen ze niet naar moslimlanden in de buurt, zeg koeweit, qatar, sa etc.

Justin_Case | 23-08-21 | 18:13 | 2

Volgens de nos;” In bijvoorbeeld Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten is slechts 10 procent van de bevolking afkomstig uit die landen zelf. De overgrote meerderheid bestaat uit gastarbeiders. Buitenlanders kunnen er alleen wonen als ze een voltijdbaan hebben en hun verblijf is strikt tijdelijk.” Dat is wat ze in NL ook zouden moeten doen.

Bad-Karma | 23-08-21 | 19:00

@Bad-Karma | 23-08-21 | 19:00:
Yep.
Filipino’s en Indonesiërs enzo, worden zo het land uitgegooid als ze geen werk meer hebben.
Met een beetje mazzel zijn ze dan niet verkracht.

Ruimedenker | 23-08-21 | 19:06

Zo in en in triest, die moslim vrouwen die hier schichtig over straat schuiven, gehuld in alles verhullende gewaden, de blik naar beneden gericht. Een leven in en om het huis, van nederigheid, dwang en onderdrukking.
Wat toch een droevig lot en zo lekker inclusief....

Jan Lange3373 | 23-08-21 | 18:05 | 2

Volgens mevrouw Kwakkenbos, gender-expert, kunnen ze er goed mee leven hoor.

Cassandra | 23-08-21 | 18:23

@Cassandra | 23-08-21 | 18:23:

In mijn zwakkere momenten denk ik weleens: de vrouwtjes willen dit toch zo graag, misschien moeten ze het dan maar krijgen ook.

HoogToontje | 23-08-21 | 20:10

"De sharia wordt gebruikt als manier om vrouwen te onderdrukken."
Okayy, de Sharia is dus eigenlijk geweldig,
alleen de uitvoering door oa de Taliban is een beetje kut?
.
.
Beste @NOS:
Sharia *is* een manier om oa vrouwen en ongelovigen te onderdrukken.
Lees graag even hier:
simple.wikipedia.org/wiki/Sharia#Crim...
Alcohol, sex met vreemden, en anti-moslim gedrag, naar inzicht van moslims levert u 80 zweepslagen tot de doodstraf op.
Prettige wedstrijd verder, NOS.

hotmint | 23-08-21 | 18:04

Ik vind de sharia niet zo tof. Mijn moeder droeg ook altijd een hoofddoekje bij het fietsen tot mijn vader het verboden had. Ook wilde hij mijn hand afhakken na het stelen van een koekje, maar daar was mijn moeder tegen. Dan had ik geen pianist meer kunnen worden.

jan huppeldepup | 23-08-21 | 17:53 | 1

Triest om te zien waar krap 40 jaar geleden godsdienst nog slechts een marginale rol speelde in de maatschappij, er nu op de staatsomroep serieus aan exegese wordt gedaan van een oerconservatieve van oorsprong vreemde godsdienst over de vraag of het hoofd van de vrouw gedeeltelijk of geheel bedekt dient te worden.

Cassandra | 23-08-21 | 17:04 | 3

Alleen exegese vind ik een moeilijk woord verder eens , nos fake news

alexanderpechtold | 23-08-21 | 17:40

Gelul, kom je hierheen om welke reden ,het is immers eenvoudig, gaat u zich aan onze wetgeving houden JA of NEE ? bij NEE zo snel mogelijk vertrekken. Moeilijker kunnen we het niet verzinnen, maar aangezien 1 + 1 = heel moeilijk op te lossen, lossen we dus niets op.

Henkie | 23-08-21 | 18:09

Sterker nog, 50 jaar geleden zat ik nog op de lagere school, en ik herinner me nog een lesboek met een hoofdstuk over wereldgodsdiensten. In het Westen en Zuid Amerika zat het Christendom, onderverdeeld in katholieken en protestanten. Rusland viel een beetje buiten de boot, maar ook Christelijk. Dan had je India met Hindoeisme en Boeddhisme, China eigenlijk nix want communisten, maar toch een beetje Confucianisme, in Israel het Jodendom, dat waren onze vrienden, in Afrika voornamelijk Christenen en "natuurgodsdiensten", en in het Midden-Oosten woonden verder alleen "de Mohammedanen", zoals die toen werden genoemd. Dan stond er een foto bij van een heel plein vol biddende moslims. En dat was ALLES wat wij over islam wisten of hoefden te weten. Er was nog geen massa-immigratie ! Er waren geen islamitische scholen, NUL hoofddoekjes op straat. Er waren wel een paar klasgenootjes die hadden dan een beetje Christelijke ouders, daar dan werd heel lacherig over gedaan. Die waren "ouderwets". Op progressieve televisiezenders werden Christenen ook alleen maar bespot om hun geloof. Dat heette toen "tegen heilige huisjes schoppen". Tegenwoordig sturen ze de hele klas naar de moskee, en wordt die kinderen allerlei gedoe over islamitische gebruiken en religieuze feestdagen door de strot geduwd. Trouwens in de steden zijn al die kids bijna allemaal al moslim.

Asteroid-B612 | 23-08-21 | 18:20

Hoeveel vluchtelingen uit Afghanistan had NL er nou, 700? www.bbc.com/news/world-asia-58283177 Duitsland 180.000, Iran 780.000 en Pakistan 1,45 miljoen in 2020? Heftige aantallen als dat klopt.

Watching the Wheels | 23-08-21 | 16:51 | 2

Nou dat is een grote ambassade al meer dan 500 medewerkers hier naar Nederland , zijnde tolken en aanverwant personeel .
Of klopt er hier iets niet ?

Simpele Drenth | 23-08-21 | 17:59

@Simpele Drenth | 23-08-21 | 17:59:
Je vergeet de koks en de jongens van thuisbezorgd.af.

Watching the Wheels | 23-08-21 | 19:03

Het naziregime verkeerde in de veronderstelling dat alle media het regime openlijk zouden blijven steunen. Immers was het de wil van het volk waardoor kritische media een gevaar zouden gaan vormen voor het welzijn van de staat. Afvalligen werden daarom bestraft of erger om te voorkomen dat het volk zich tegen hen zou gaan keren. Juist vanuit hun eigen belang en om hen zelf te beschermen werd de media gezuiverd van onwetenden.

Hoofdbreker | 23-08-21 | 16:49

Wat een geweldig stuk Brussen. Spijker. Kop. Raak. Daarnaast, voor de gulle lach; mw Duwemdermaarin. Epic.

quisnix | 23-08-21 | 16:38 | 2

Niet veel gewend, hè. Met je ‘epic’.

Von Knarrenstein | 23-08-21 | 17:08

Oei. Zomaar even complimenteren. Mag nirt he?

blikjegrolsch | 23-08-21 | 18:39

De meerderheid van de Nederlandse moslims is nog steeds van mening dat hun boekje, de islamitische voorloper van Mein Kampf, boven de Nederlandse wet staat.

Dat is heel erg. Maar nog erger is dat pseudo wetenschappers de wetten, voortvloeiend uit dat boekje, goed proberen te praten of te relativeren.

Zoelense Hobbyboer | 23-08-21 | 16:36

Briljante metaforen, waarvoor dank.

RayHolland | 23-08-21 | 16:34

Viel me vorige week al op, NOS knipte het meest cruciale zinnetje weg uit eerste persco van de Taliban. Vrouwenrechten zouden gerespecteerd worden bladiebla “binnen de regels van de sharia”, hoorde ik op CNN. Bij de NOS bleef het bij het respecteren van vrouwenrechten, niks sharia.

Cassandra | 23-08-21 | 16:34 | 1

Ze kunnen Wilders toch niet helpen, snap dat nou.

jan huppeldepup | 23-08-21 | 17:44

Geweldig stuk Heer Brussen, hulde! Ook ik heb het stuk op de NOS gelezen van de week, met stomheid geslagen door zoveel onwetendheid, onkunde en blindheid voor de feiten. De kunst verheven van het rechtlullen van bananen door hbo of universiteit gesdudeerden, volkomen ongehinderd door enig gevoel van geschiedenis, de lessen daaruit en esthethiek.

GuruOuwehuru | 23-08-21 | 16:21

ik heb een stelregel voor mijzelf: ik moet mijzelf 's avonds nog in de spiegel aan kunnen kijken. Kan dat niet dan heb ik iets niet goed gedaan en moet ik dat herstellen of excuses aanbieden.

Deze 2 droplullen eerste klas hebben thuis volgens mij geen spiegels.

Fedde71 | 23-08-21 | 16:11 | 1

Ze hebben tussen twee parallelle spiegels gestaan en zijn daar hun ziel verloren

plamoen | 23-08-21 | 16:26

Okay?! Wanneer de deskundigen van de NOS, toch wel een soort van instituut in Nederland, zeggen dat er helemaal niet zoveel aan de hand is in Afghanistan...

Waarom zitten/staan er dan zoveel Afghanen wachten op een vlucht naar het veilige Westen, dan kunnen ze toch ook daar blijven?

Valt allemaal best mee meld de aan die staatstiet hangende NOS.

BadPatNL | 23-08-21 | 16:10

Goed dat de NOS een genderexpert laat uitleggen welke theocratie het beste is.

Selassie | 23-08-21 | 16:03

Politici en linkse media zeggen altijd als het hen uitkomt, bijvoorbeeld als er maar één juist antwoord mogelijk is. "Gelukkig is ons rechtssysteem onafhankelijk, daar bemoeien de pers en politiek zich niet mee " Wat een geluk hè. ?!
Geweldig voor de rechters en advocaten, die kunnen nu schijt hebben aan alles.
Maar wat nu als bevolkingsgroepen aan rechters schijt gaan hebben vanwege hun eigen dogma''s en geloofsovertuiging. Wanen die rechters zich dan nog steeds onaantastbaar of gaan ze zich dan wel plooien en buigen, ik vrees het laatste, het zijn allesbehalve helden. Vergelijk het maar met onze z.g. conferenciers die wel het christendom afbranden maar geen grap over de islam maken, daar heeft bijna heel Nederland begrip voor, ik ben een buitenbeentje.

G.M.I.M. Pet | 23-08-21 | 16:01

Moslims in Europa willen geen sharia als in Afghanistan, SA, en Iran of Pakistan, maar willen zich met sharia wel afzetten tegen de Europese leefwijze.
Het Europese leven keuren ze in zekere zin af en willen het liefst shariaLight.
Nee, flikker op met welke sharia dan ook.
We hebben hier landelijke wetgeving en Europese wetgeving en we zitten niet te wachten om de wetten van Mo en z’n god.
Volleybalveldjes wolken verbieden en vrouwen inpakken als een soort bonbon.
Dacht het broer.
Misschien moeten moslims en vooral hun “jongeren” maar ‘s volgens de 10 geboden gaan leven.
Daar zou dit land pas van opknappen.
Wie sharia wil moet lekker naar de zandbak verhuizen.
NIMBY!
Goed stuk Bertussie! Veel overeenkomsten…

Ruimedenker | 23-08-21 | 15:57 | 3

Sneller getypt dan gedacht maar verder prima reactie. Overigens vind ik die Sharia wetgeving helemaal prima, Maar dan wel alleen voor diegene die dat aanhangen.

B@RRY | 23-08-21 | 17:54

@B@RRY | 23-08-21 | 17:54:
Dank je B@r…
Te snel op reaguur gedrukt ;-)
Om=op/ wolken=willen /“dacht het niet broer”
Haastige spoed zelden goed.

Ruimedenker | 23-08-21 | 18:43

Haha "vrouwen inpakken als een soort bonbon".... kostelijk!

meneer Q | 23-08-21 | 19:21

"Manier om vrouwen te onderdrukken
Volgens de sharia moet je je haar bedekken en dat vinden de meeste vrouwen volgens Kwakkenbos geen probleem". Wat een hypocriete lulkoek. En een al eerder benoemde schoffering voor vrouwen die in b.v. Iran strijden tegen de hoofdoekplicht.

Hommel | 23-08-21 | 15:56 | 2

Ho ho, wie is hier nou de genderexpert?

Selassie | 23-08-21 | 16:04

Ja maar dat protesteren tegen de hoofddoekplicht in Iran is maar een kleine groep en die wordt ook nog eens steeds kleiner onder het motto " zonder hoofd geen doek". Dus alle anderen zijn ervoor.

jan huppeldepup | 23-08-21 | 17:47

De NOS verspreidt nog erger nepnieuws dan de viruswappies, alleen doen zij het van ons belastinggeld en worden ze niet gecancelled.

Tempolier | 23-08-21 | 15:52

Een of andere vette pinguïn riep hier op de markt:
"Over 20 jaar zijn wij de baas hier".

meneer Q | 23-08-21 | 15:45 | 1

Dat roepen ze al sinds '95. Ze kunnen niet eens hun eigen regio's een beetje behoorlijk de baas zijn.

BASinnic | 23-08-21 | 17:00

Die zwaine deponeren hun kwakkies in het kwakkenbos? Hoe verzinnen ze zulke namen, om van de functies nog maar te zwijgen.

Argyronauta | 23-08-21 | 15:37

Prachtig van die 'experts' met een 'titel'.

Ga maar met de Taliban praten of met die sharia4belgie lui. Ga het niet aan mij uitleggen. Recht praten wat krom is.

Zolang er in dat stinkboekje staat dat ongelovigen dood moeten geloof ik niks van die halalwasserij.

sjef-van-iekel | 23-08-21 | 15:35

Warhoofden. Vrouwenrechten zijn trouwens ook multi-interpretabel.

jochum1980 | 23-08-21 | 15:27 | 1

Vrouw alszijnde vrouw is ook multi-interpretabel

sjef-van-iekel | 23-08-21 | 15:35

Ah, daar hebben we de Fabeltjeskrant weer. Water is nat en poep stinkt.

Gaat het niet dan? | 23-08-21 | 15:16

Het ging al een tijd gelden mis met invoering van de 'verhalende journalistiek' en het ging mis toen er functies ontstonden met het woord gender erin. Helemaal als die functies dan ook nog als enige expert opgevoerd worden in zo'n artikel. Het zou 'kwaliteitsmedia', NOS incluis, sieren als ze zich gewoon weer eens met feitelijke verslaggeving gingen bezig houden. Momenteel zijn ze teveel bezig met wensdenken en de wereld mooier maken dan hij is.

JB86 | 23-08-21 | 15:16

al-Zwaini, what's in a name?

WalterSobchack | 23-08-21 | 15:13

Ach, wat is die Brussen toch vaak enorm irritant.

"Maar veel Europese mannen en vrouwen zijn het daar niet mee eens. Zij zeggen: zo kennen wij het nazisme helemaal niet."

Dit artikel is echter een dikke 9.
Bravo Brussen!

Tierelier | 23-08-21 | 15:13

Haha prachtig!!! Ik las dit al op NOS inderdaad. Vond het bizar... Een expert in alles dat WOKE is,... En dan stellen dat (welke vorm dan ook, haar vorm?) van de Sharia geen vrouwen onderdrukt. Hoofd bedekken vinden kennelijk ALLE vrouwen prima daar. Niks individu voor of door deze mevrouw. Iedereen daar is hetzelfde. Dus de keuze hoeft men ook niet te krijgen.

Petertie | 23-08-21 | 15:07

Er zijn kennelijk goede en niet-goede moslims maar zeker is dat helemaal aan het eind er alleen nog maar moslims zijn.

squadra | 23-08-21 | 15:06

1992, toen de politiek nog het voortouw nam in het minderheden debat. Bolkestein (VVD): "Een van de elementen van mijn betoog was dat onze multiculturele samenleving grenzen kent, namelijk waar de fundamentele normen ervan in het geding komen. Minister Dales vindt dat ook. Minderheden moesten zich ervan bewust zijn dat een aantal fundamentele waarden niet onderhandelbaar is, schreef zij op 27 maart 1992 aan de Tweede Kamer."
De politiek heeft kennelijk niet kunnen of willen doorpakken. Historici in 2070, na de grote pan-Europese burgeroorlog, zullen met verbazing terugkijken op deze periode.

BASinnic | 23-08-21 | 15:03

mooi geschreven mijnheer Brussen.

Zyprexa20mg | 23-08-21 | 15:02

Alle geloven staan mijns inziens voor onderdrukking. Nou was dat wellicht nodig in de middeleeuwen om orde in de chaos te scheppen, maar heden ten dage zijn de meeste geesten vrij en is het geloof overbodig. Helaas zijn sommige geesten, voornamelijk die van D66 en GroenLinks te vrij geworden en willen ze de middeleeuwen weer in ere herstellen en de NPO helpt ze daarbij een handje, het kan verkeren…

Rdock | 23-08-21 | 14:51

Hold the train... we serveren de Sharia wel af ,maar zijn die wetten, bij invoering alleen voor moslims uiteraard, dan ook niet toe te passen op de criminele Mocro's en de straatterreur Mocro jeugd en moslim migranten ? Scheelt een hoop fopstraffen....

Koning BongoBongo | 23-08-21 | 14:46 | 3

Dat is wel een goeie zeg. Maar toch maar niet.

Rdock | 23-08-21 | 14:54

Reken je niet rijk. De sharia is bij misdaden van moslims tegen niet-moslims schaamteloos voor pro-moslim. Dat begint er al mee dat de getuigenis van een moslim in de rechtszaal twee keer zo veel waard is als die van een niet-moslim.

Ivoren Toren | 23-08-21 | 14:55

lastig scooter rijden met maar 1 hand

van Dam | 23-08-21 | 15:02

"God wins again." - Gozef Joebbels

funda | 23-08-21 | 14:42

Hoe meer de media propageert dat Islam ge wel dig is, hoe meer ik, en met mij velen, zich afkeren van dit hele circus.

vokfeez | 23-08-21 | 14:34

Het klopt wel dat er verschillende versies van de sharia zijn. Hans Jansen heeft dat al eens glashelder uitgelegd in zijn boek Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten (lees dat boek!) De clou is dat juist op de punten die er toe doen, al die verschillende versies niet van elkaar verschillen. Vraag: Is er één shariahandboek waarin uittreding uit de islam is toegestaan? Antwoord: Neen. #trapernietin

Ivoren Toren | 23-08-21 | 14:33 | 2

Dat is het 'm juist. Wanneer ontstaat een geloofssysteem? Als het gewoonterecht van al die talloze gemeenschappen zoveel congruentie is gaan vertonen dat er een grootst gemene deler zichtbaar wordt. Een openbaring is volgens mij het moment waarop die grootst gemene deler wordt omgesmeed naar een 'waarheid' die door 'de enige God' aan de mensheid is medegedeeld. Het is een magisch moment waarop kleinere machtssystemen zo synchroon zijn gaan lopen dat het lijkt alsof ze aan een hogere macht gehoorzamen. Degene die dat magische moment weet te grijpen is als religiestichter spekkoper en kan, als hij de kwaliteiten bezit, gaan bouwen aan een systeem. Dat hij meteen vanaf de eerste dag een tot in de kleinste detail uitgewerkt rechtssysteem voorhanden heeft waar iedereen zich in kan vinden is natuurlijk niet het geval, dus moet er de nodige ruimte worden ingebouwd voor interpretatie en herinterpretatie, al naar gelang welke machtsstrijd er gevoerd moet worden. Het einde van zo'n strijd, het moment waarop men het onderling eens is, is dan traditioneel het moment waarop voor allen plots duidelijk wordt wat God bedoeld heeft. Maar op de hoofdpunten is er geen compromis mogelijk, dan valt het systeem als geheel uit elkaar en wordt het weer ordinair moord en doodslag in plaats van onderhandelen.
Inmiddels is die Islam een veelkoppig monster dat als totale machine door niemand meer effectief gestuurd kan worden. Lokaal lukt dat evenwel nog aardig, en Afghanistan is daar een goed voorbeeld van.

Schoorsteenveger | 23-08-21 | 15:06

@Schoorsteenveger | 23-08-21 | 15:06: En dit relaas geldt voor ieder geloofssysteem, hoe klein het ook is. Ook al gaat het over geloven aan HEMA rookworst of geloven aan de goede moraal van Hugo de Jonge. Wordt het te groot, raakt het oncontroleerbaar, gaat het veelkoppig groot worden, vervloeit het naar repressie. Mooie verwoording.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 15:58

Eigenlijk ben ik tegen de doodstraf en dus al helemaal tegen de sharia. Maar de eikel die de functie "gender peace and security expert" heeft uitgezet dient toch eigenlijk wel per direct gestenigd te worden. Daar is echt geen enkel excuus voor.

Dandruff | 23-08-21 | 14:33 | 1
-weggejorist-
Rdock | 23-08-21 | 14:54

op zich staan er goede punten in voor de blanke patriarchale witman. Juist d66 en groenlinks vinden dat er een plek is voor sharia deels ook de gristenpartijen, terwijl de uitvoering van de sharia tegenstrijdig is met wat de feministen en lhbtgqt gemeenschap tot nu toe hebben bereikt in de Nederlandse samenleving mindblowing but so true

HetOorAakel | 23-08-21 | 14:32 | 3

Het is alsof ze van een hele zin het begin stuk wel goed vinden, maar het einde niet. En daarom dan toch de hele zin maar goedkeuren.

me | 23-08-21 | 14:48
-weggejorist-
Inverdan | 23-08-21 | 15:14

Taliban noemen het sharia, maar het gaat over macht."
"Ze doen er alles aan om de macht bij mannen neer te leggen en daar te houden. De sharia komt ze daarbij als middel goed van pas."
"Je wordt gedwongen hun interpretatie van de sharia te volgen, en dat mag niet volgens de Koran."
Hier zie je toch duidelijk de kortsluiting in het denken van dit soort figuren. Wat ze steeds proberen is een onderscheid te maken tussen de "echte" Islam en de "onechte" Islam. Hier stellen ze de "sharia", de "echte sharia" tegenover lieden die de sharia op oneigenlijke wijze zouden gebruiken. Maar de bovengenoemde citaten zijn toepasbaar op het denken en het gedrag van de machthebbers in letterlijk elke moslimstaat. Ze halen ook hun eigen stellingname volledig onderuit met de volgende woorden:
"Het probleem met de sharia is dat die heel erg multi-interpretabel is",
Precies, en in Afghanistan geldt nu de interpretatie van de Taliban, niet die van jullie. Je kunt proberen om sharia te verbijzonderen van de interpretatie van sharia, maar dat is wat steeds gedaan wordt wanneer moslims zich misdragen, dan wordt er een kunstmatig verschil getrokken tussen de Heilige Teksten die onaantastbaar en immuun zijn en de interpretatie van die teksten. Maar dat is nou juist het geniale van een gerijpt religieus systeem, dat het multi-interpretabel is, dat het kan buigen als het moet en daarom altijd ook weer overeind kan komen. Sharia zou geen sharia zijn als het niet multi-interpretabel was. Dat is het wezen van sharia, die veelkoppigheid.
Geen moslimland in de wereld waar er evenveel verschillende sharia's zijn als gelovigen. Natuurlijk gaat het om macht. Was binnen het Christendom niet anders.

Schoorsteenveger | 23-08-21 | 14:30 | 5

@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 23-08-21 | 14:39:
Het kromzwaard bepaalt welke interpretatie geldt. Dat is in Saoedi-Arabië of Qatar of noem maar op niet anders. Maar het kromzwaard heeft wel dat hele religieuze systeem nodig, alleen met een zwaard kom je er niet. De machthebbers moeten het altijd eens worden met de priesterkasten, of ze zijn dat zelf.

Schoorsteenveger | 23-08-21 | 14:43

Ga eens met formele logica door alle religie boekjes heen. Geen mens kan dit alles uitvoeren wat er staat. Einde verhaal dus.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:00

@Schoorsteenveger | 23-08-21 | 14:43: Het kromzwaard verwijst naar de manier waarop Alexander de Grote (legendarisch) Gordiaanse knopen (dwz lastige interpretatie cruxen) oploste. Niet met de botte bijl maar vlijmscherp zonder veel nadenken. De islam is geen denk godsdienst maar een strijders godsdienst. Zeer mannelijk, viriel en machtsbelust op imperiale wereldoverheersing. Het christendom van de 19e eeuw ging wedijveren in imperialistische machtslust en werd de facto een softe versie van de islam.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-08-21 | 18:16
▼ 2 antwoorden verborgen

IK mis Iran in dit rapport.

Jee-Dee | 23-08-21 | 14:42

Ja, maar die Amerikanen waren ook geen lieverdjes.

ED-209 | 23-08-21 | 14:29

Dogma's, ze zouden verboden moeten worden. En indoctrinatie van de NOS ook.

Krijgtheenenweer | 23-08-21 | 14:28 | 1

Is anders een goeie film, Dogma.

Sans Comique | 23-08-21 | 17:03

In het begin van het boek over Rome van de kunstcriticus Robert Hughes vertelt hij over de stichting van de stad. Romulus gaat met een koe en een stier een vierkantige figuur ploegen en zijn broer Remus springt in de voor. Daarop wordt Romulus boos, want zijn broer heeft heiligschennis gepleegd. Remus wordt vermoord. Wat opvalt, is de afwezigheid van verontwaardiging bij Robert Hughes. Omdat hij het als een mythe beschouwt, gaan bij hem de remmen los. Opeens is 'broedermoord' iets wat een esthetische prikkeling opwekt. Vergelijkbaar met deze esthetische vermythisering zijn ook westerse experts bezig met de Talibaan. Ze zijn zo gecharmeerd door de exotische sfeer van geweld in een mythische context, dat ze zelf niet meer verontwaardigd kunnen raken. Nu, dat is precies de bedwelmende macht van de mythe: geweld wordt esthetisch genietbaar. Zo was Richard Wagner bezig met de Nibelungen mythe en zo laten westerse experts zichzelf gaan in het totaalkunstwerk dat 'islam' wordt genoemd. Onderschat niet de macht van de mythe.

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-08-21 | 14:28 | 2

Er spelen ook romantische gevoelens in mee. Sharia wordt heilig verklaard, men wil al te graag geloven dat er in sharia iets "moois" en iets "schoons" verborgen ligt dat ontdekt kan worden. Er wordt door meneer de arabist zelfs een letterlijk onderscheid gemaakt tussen sharia en macht. Nou, dan ben je toch wel erg ver gegaan in het losscheuren van de sharia uit zijn cultuurhistorische verbanden, en in het ophemelen van wat sharia is, dan droom je van een zuivere, ware, verheffende, heiligende sharia die van elk mens een beter mens maakt.

Schoorsteenveger | 23-08-21 | 14:38

@Schoorsteenveger | 23-08-21 | 14:38: Ze zoeken er bijna wiskundig onweerlegbare wetmatigheden in die als een spiegel van de menselijke geest - hoog boven die van het dierlijke - weergeven hoe het ware aardse bestaan geleeft moet worden. Kortom: de sukkels trappen er in.

zeurmachine | 23-08-21 | 15:11

Dit is een weerzinwekkend goed topic dat in één klap het failliet van de NOS openbaart. Schaamteloze liefkozing van de sharia. Totdat het te laat is en deze hier democratisch wordt toegepast.

de Voorzittert | 23-08-21 | 14:25 | 1

Construcreëren hiurnalistie heet dat met een mooie vakterm. Een eufemisme voor volksmennerij door niet terzake kundige journalisten.

Ivoren Toren | 23-08-21 | 15:52

Zag op tv zo'n Talibanner met een mooi opvouwbare kabel mensen slaan en dacht das een mooi ding om aan mijn blonde dochters te geven tegen de sissers met losse handjes hier in de binnenstad.

Misterspok | 23-08-21 | 14:21

Ach ja, de sharia. Ik geloof best dat er verschillende interpretaties vna de sharia mogelijk zijn, en er in de praktijk ook echt zijn.

De ene richting moslims past hem strikter toe dan de andere, en de top-drie van strengste scherpslijpers zijn de Taliban, Al Qaida, en op nummer 1 natuurlijk IS. Die smerige ratten van IS legitimeren op grond van hun heilige boek en de sharia onder meer dat massale afslachten van andersdenkenden en het tot slaaf maken van Jezidi's.

Maar het verontrustende is dat uit onderzoek van een aantal jaren geleden alweer, ook blijkt dat een meerderheid van de hier in Nederland wonende moslims eigenlijk het liefst invoering van de sharia willen. En of het nu 'rekkelijken' of 'preciezen' zijn, allemaal vinden die moslims wel dit:

"In Afghanistan is de sharia in 2004 in de grondwet verankerd. In de grondwet staat dat geen enkele wet tegen de basisregels van de islam mag ingaan."

Ik bedoel dan uiteraard die laatste zin: moslims die vóór invoering van de sharia zijn - en dat zijn de meesten dus - zijn van mening dat de 'door Allah gegeven wetten' gaan boven de 'door mensen gemaakte wetten'. In de moderne, westerse, seculiere, democratische wereld is dat een volslagen onmogelijkheid, en feitelijk hoort elke moslim die dat vindt, niet in het westen thuis.

Helaas gaat de islamisering van Nederland 'full throttle' door, nu er ook honderden Afghaanse eitjesbakkers worden ingevlogen.

Dr_Johnson | 23-08-21 | 14:21 | 5

@Dr_Johnson | 23-08-21 | 14:21 |
Ik denk dat u op dit onderzoek doelt. Voor mij zijn de woorden "westerse moslim" al een behoorlijke contradictio in terminis want alles dat de islam te bieden heeft staat diametraal op de westerse waarden, voor wat die nog waard zijn:

- www.ewmagazine.nl/buitenland/blog/201...

PS: En ik mag inderdaad een volgende schouderoperatie tegemoet zien. Dus u zult mij de komende tijd een heel stuk minder in de Roze Panelen zien.

Sjefke7807 | 23-08-21 | 15:12

@Sjefke7807 | 23-08-21 | 15:12:
Ik wens u een snel volgend herstel toe van de operatie.
En daarna er weer de schouders onder zetten.

aflaatverkoper | 23-08-21 | 16:41

@Sjefke7807 | 23-08-21 | 15:12:

Dat is kut, Sjef. Ik wens je in ieder geval een spoedig herstel toe en zie je hopelijk weer snel in de Panelen.

Dr_Johnson | 23-08-21 | 17:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Uitgebreid interview van half uur met Talibanwoordvoerder Shaheen
youtu.be/ngW5YDwSkss
Interviewster maakt niet de indruk de man op zijn woord te geloven.

chausson61 | 23-08-21 | 14:16

De naïviteit van deze twee mensen en de NOS vind ik ronduit schattig om te zien. Al jaren, elke keer opnieuw. Zo lief, zo aardig, zo verbindend en oh zo positief over de Sharia, Halal, Moslims en Islam. Ik ben daarom helemaal omgeslagen. Ik hoop dat ze zichzelf uiteindelijk en zeer binnenkort, in de voet schieten maar hoop nog meer dat ze door gaan met het uitten van hun open, linkse moraal en Moslims vanuit overal ter wereld, van harte verwelkomen in NL en de EU. Hopelijk maak ik het nog mee in mijn leven dat het te veel wordt. En te laat is. Veel te laat is.

Omnisofos | 23-08-21 | 14:16 | 6

@Omnisofos | 23-08-21 | 14:16 |
Het is niet "schattig", het is doodeng en levensgevaarlijk bovendien. Want door die blaartrekkende naïviteit zit de rest van Nederland over een aantal decennia wel met de zwaar aangebrande Baklava. Pas dan zullen alle paars-harige feministes ervaren wat ze in hun tapijt knauwende domheid gefaciliteerd hebben, maar dan is het al te laat.

Sjefke7807 | 23-08-21 | 15:16

@Sjefke7807 | 23-08-21 | 15:16: Ze zullen het blijmoedig aanvaarden als hun nieuwe religieuze plicht. Onderschat nooit der mensen domheid.

Ivoren Toren | 23-08-21 | 15:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb een goed idee. We sturen militairen naar Afghanistan en dan gaan we de Afghanen bevrijden van de Talibanezen. En dan maken we er mooie democratie enzo met Sesamstraat op de tv voor de kindertjes en met Rutte als interim gouverneur-generaal tot er een fijn parlement en een jofele regering en een Burger King en een keigaaf land is. Leuk toch? En helemaal niet moeilijk. Wij hebben hartstikke veel soldaten en supercoole vliegtuigs.

HeerVanStand | 23-08-21 | 14:14 | 3

en -belangrijk- we hebben gender- , peace en security experts.

small_town_dude | 23-08-21 | 14:17

Wat een briljant idee, *Kaag bellen doet*

Jee-Dee | 23-08-21 | 14:28

Geniaal idee! Ik stel dat we Rutte vast vooruit sturen (of misschien beter de hele regering en doe die kamerleden er ook maar bij als extra gift) en als de democratie daar goed voet heeft gevat, bekijken we het nog eens en stippelen we een vervolgpolitiek uit. WIN-WIN!

Spie | 23-08-21 | 15:45

Volgens de sharia moet je homo's slechts van twee hoog uit het raam gooien, maar de Taliban ziet liever dat ze van het hoogste flatgebouw worden gekieperd. Heel lastig en multi-interpretabel allemaal.

Een paard | 23-08-21 | 14:12 | 5

Op welke pagina van de Heilige Quran staat dit? Ik heb m niet zien staan. Slechte vertaling?

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 14:32

@nobodiesunmighty | 23-08-21 | 14:32: Er staat noch in de Koran, nog in de Sharia iets over de minimale hoogte van flatgebouwen en un gebruik voor dit soort doeleinden. Dit is allemaal westerse propaganda om de Islam in een slecht daglicht te stellen. In de koran staat ook niet dat homo's van flatgebouwen gegooid moeten worden.

Wel iets met zweepslagen en doodstraf, maar echt helemaal niets over van flatgebouwen gooien.

ParadiseLost | 23-08-21 | 15:02

@ParadiseLost | 23-08-21 | 15:02: ah... gelukkig... dan kan ik me veilig bekeren tot de Islam. Hoef ik die troep in mijn tuintje niet op te ruimen als beheerder van onze torenflat in Hellimond.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Waar ligt het dieptepunt van de NOS? Nu verklaren dat vrouwen de sharia fijn vinden? Kunnen ze nog dieper zinken, of is dit het wel?

Goofy Goofball | 23-08-21 | 14:12 | 2

Kijk naar CNN en je weet dat het nog veel dieper kan.

Ivoren Toren | 23-08-21 | 14:49

@Ivoren Toren | 23-08-21 | 14:49: of de bbc die weten er nog in te mengen dat het door global warming komt. In bijna ieder topic.

echtpaul | 23-08-21 | 20:05

Wanneer Bert Brussen zo'n leuke pastiche kan maken op het NOS artikel over de Taliban en de Sharia, dan heb ik hier nog een artikel van hun site waar je los op kunt gaan.

Iets over immigratie en opvang in eigen land ofzo.

Glasgow Argus | 23-08-21 | 14:12

Een "gender, peace & security expert". Hoe verzinnen ze het ?

Asteroid-B612 | 23-08-21 | 14:09 | 1

kan die de wereld niet gaan regeren? Eindelijk geen gezeik meer.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 14:33

We leven echt in een Monty Python soap.
In de Koran (die door god zelf is geschreven en door mohammed alleen is opgeschreven) staat dat het woord van 1 man gelijk is aan dat van 4 vrouwen. Maar de sharia is echt wel vrouwvriendelijk hoor. In Saoedi Arabië krijgt een man, geheel volgens de sharia de doodstraf voor verkrachting, maar alleen als hij op heterdaad betrapt wordt en de vrouw overduidelijk verzet bood (lees gebroken botten). Zijn er geen mannelijke getuigen van de verkrachting en minder dan 4 vrouwelijke, dan hoeft de man alleen voor de rechter 3 keer te ontkennen en hij is onschuldig. Maar de islam is natuurlijk wel vrouwvriendelijk.
Het is eigenlijk best vreemd dat het feminisme zich niet sterker maakt voor de invoering van de vrouwvriendelijke sharia.

Blauwpetje | 23-08-21 | 14:09 | 4

Op de rest ga ik even niet in, moet nog andere dingen doen vandaag, maar je zit fout over mo. Hij kreeg visioenen na de dood van zijn eerste vrouw en dat is later de koran geworden. Maar mo kon dus niet lezen of schrijven, en de koran is 200 jaar na zijn dood opgeschreven. De hadith is ook zoiets, die is ook pas 2 eeuwen ofzo na zijn dood geschreven aan de hand van getuigenissen.
De sharia bepaald dat vrouwen vee zijn, in het beste geval komt er dus een 3 sterren kweekkip uit. Overigens is er wel verschil met ander vee, een geit ofzo moet je slachten na neuking en aan een ander dorp verkopen. Dit hoef je dus niet te doen met een vrouw. Zie je, zo is de sharia zelfs de eerste die recycling invoerde! Woohoei!

BootleggersSmurf | 23-08-21 | 14:29

Je vergeet dat die die Arabische krijgsheren al 600 jaar lang (dat is van Columbus tot nu) geconfronteerd werden met christelijke zendelingen ,christelijke cultuur en noem maar op.
Daarbij was de joodse cultuur ook duidelijk aanwezig en op sommige plaatsen zelfs nog langer dan de christelijke.
Dus Mo jatte van alles bij beide religies en zei doodleuk dat hij ook een profeet was.

pejoar | 23-08-21 | 14:46

Mohammed kon niet lezen en schrijven, iets anders beweren is blasfemie.

pejoar | 23-08-21 | 14:48
▼ 1 antwoord verborgen

Je zal maar Ria heten.

Leptob | 23-08-21 | 14:07

Wat een achterlijke omroep is het toch.

SeingaltUNo | 23-08-21 | 14:05

Vastzitten in het juk van religie, dat is wat Nederland doet
het eigen christelijke geloof beetje bij beetje afzweren omwille van
vrijheid en aan de andere kant het islamitische achterlijkheid met open armen
ontvangen, geen duimbreed in de weg zitten met het bouwen van moskeeën islamitisch onderwijs, islamitische verzorgingshuizen onder de noemer van vrijheid van godsdienst en dan realiseren dat het qua integratie misschien niet zo goed loopt en het meer lijkt op assimileren. Vastzitten in een geloofsjuk omdat het ene geloof niet verbannen kan worden zonder het andere geloof ook te dumpen,
daarom zal ook de radicale taliban/Pakistan islamitische achterlijkheid daar,
geen duimbreed in de weg worden gelegd omdat godsdienstvrijheid boven mensenlevens wordt gesteld.

TijdelijkOptimist | 23-08-21 | 14:04 | 4

@elevator | 23-08-21 | 14:14:

Socialisten zijn geen atheïsten. Nergens worden heilige rode boekjes en hun onfeilbare schrijvertjes zo vereerd als in socialistische landen.

Dandruff | 23-08-21 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Hee kijk, een nieuw topstuk voor onze Godwin collectie. We verzamelen ze voor het nageslacht, opdat wij niet vergeten. Er komt nog eens een tijd dat men terugkijkt naar deze periode in de geschiedenis en men zich afvraagt waarom we het niet eerder doorhadden, wij van het Godwinmuseum proberen zoveel mogelijk Godwins te archiveren en beschikbaar te mken voor het grote publiek. Sowieso is 2021 een topjaar voor de Godwin, niet eerder zagen we er zoveel, in zo'n variëteit aan onderwerpen en in zoveel verschillende vormen. Onze dank is groot voor deze parel,
Het Godwinmuseum.

elfenstein | 23-08-21 | 14:04 | 3

Wacht maar, tot in het kader van de nieuwe Orwellprijs alle publikaties die de Nazi' s in een slecht daglicht stellen gewoon gewist worden.

Glasgow Argus | 23-08-21 | 14:07

@Glasgow Argus | 23-08-21 | 14:07: beter de boel te printen en dan in stenen kruiken te verstoppen in een droge, donkere grot in de woestijn, of zo. Ter behoud.

Analia von Solmsch | 23-08-21 | 14:14

@Analia von Solmsch | 23-08-21 | 14:14: hmm... moet je mee oppassen, krijg je religies van als ze ontdekt worden....

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:08

Twee carrièmakers die kletsen alsof het wetenschappelijke bevindingen zijn. Afghaanse vrouwen betekenen geld voor hen. Afghaanse vrouwen zijn schimmen in een barbaars mannenland, doordrenkt met religieus geschreeuw en gemep en geschiet.
Dat meisje op de foto is zoals de meeste meisjes in dat soort landen. Een gezocht alsof er ieder moment weer een forse klap op haar kan neerdalen. Dit meisje wordt door een blauwe anonieme tent voortgetrokken met een identiteitsloze moeder er in. Dit meisje hoort de hele dag de woorden haram en halal en vooral dat een vrije geest westers imperialistisch koloniaal haram is, en dat je met lichaam en geest 100% van het geloof bent. Het is daarom ronduit schunnig dat de NOS een "expert" de ruimte geeft om ons voor te lichten over de sharia. Alsof ook wij dat nodig hebben. Valse woorden overheersen de brute feiten weer eens.

zeurmachine | 23-08-21 | 14:03

Deze Godwin zal bij NOS aan dovemans oren gericht zijn. Ze zien niet dat ze meegaan in de logica van moslimapologeten dat het verkeerde interpretaties betreft. Het is een gedachtenleer die mensen in meer of minderextreme maten bepaalde richtingen op duwt. Zoals een nazi die zegt dat joden wel mogen blijven leven maar niet vergast hoeven te worden inderdaad een gematigde nazi is. Overigens ben ik benieuwd waar dat vergassen of systematisch ombrengen van joden nu exact in mein kampf staat (heb het niet gelezen excuses). Want lijkt mij inderdaad dat de SS'ers iets te ver op het oorspronkelijke gedachtengoed zijn doorgegaan.
Het is toch walgelijk dat een gedachtengoed op dergelijke wijze wordt goedgepraat.

Als ik vervolgens in de volkskrant vandaag meerdere haatdragende opinieartikelen lees waarin scholieren die zich beklagen over gebrek aan tolerantie voor andersdenkenden het diploma moet worden afgepakt; PVVers niet voor de klas mogen staan; de VVD geradicaliseerd is; we een wooncrisis, klimaatcrisis en milieucrisis hebben, maar blijkbaar geen immigratie- en integratiecrisis, ben ik werkelijk bang voor wat er de komende jaren allemaal gebeuren gaat. Links radicaliseert momenteel in angstaanjagend tempo, op rechts zijn er wappies die de realiteit uit het oog verliezen, de anti-blanke haat onder de "nieuwe-nederlanders" groeit met de dag, en de moslims radicaliseren vrolijk verder, voorzover dat überhaupt nog mogelijk is.

Ik zit op een punt waar ik het nieuws eigenlijk voor mijn eigen geestelijke gezondheid niet meer kan en ook zou moeten volgen.

parlinone | 23-08-21 | 13:59 | 2

Pvv-ers hebben ook niets te zoeken voor de klas, net zo min als Sp-ers en Dierenpartijtypes.

van Oeffelen | 23-08-21 | 14:12

Ja, ik las het ook vanmorgen allemaal. Sander Schimmelpenninck staat vanaf nu elke maandag op 'de twee' met een column, las ik, dus hij trapte vandaag af. En wel met een heel sikkeneurig zeikstukje over 'bepaalde' VVDers, die een kabinet Rutte IV met zowel PvdA als GL niet zien zitten. Nou, persoonlijk vind ik dat een heel begrijpelijk, legitiem standpunt. Maar Schimmelpenninck zeikt over het ''anti-intellectualisme bij de VVD'' en ''de altijd vrolijke patatliberalen". Erkende VVD denkers en intellectuelen als Frits Bolkestein en Shakespearekenner Theo Joekes noemt hij niet.

Verontrustender is inderdaad die docent die pleit voor:

"Onderwijs moet leerlingen juist helpen goed en verkeerd te leren onderscheiden."

Althans, daar ben ik het mee eens voor zover het loepzuivere 'desinformatie' betreft, of het nou van 'links' of van 'rechts' komt. Maar het helpen goed en verkeerd te leren onderscheiden gaat bij hem min of meer naadloos over in het onderscheid maken tussen goede en verkeerde meningen, en waar het dus inderdaad eng wordt is als hij letterlijk pleit voor 'berufsverboten' in het onderwijs:

"We moeten onszelf de vraag durven stellen of een PVV'er wel voor de klas kan staan."

Tamelijk griezelig om die vraag te durven stellen.

Dr_Johnson | 23-08-21 | 15:00

Arabist Hans Jansen was niet beschikbaar ...

mozaard | 23-08-21 | 13:59 | 1

Al een aantal jaar niet.

Snake | 23-08-21 | 14:02

JIihad betekent Mijn Strijd. Goh, Mein Kampf auch.

Piet Karbiet | 23-08-21 | 13:58 | 2

Mein Kampf is geschreven door een blanke man en daarom fout.

Ing. eslapen | 23-08-21 | 14:00

@Ing. eslapen | 23-08-21 | 14:00: Maar hij was toch een Arier uit de regio van Iran, waar zijn vader grenswachter was?

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:10

Aha, een eigentijdse variant van "maar ISIS heeft NIETS met islam te maken", dat binnenkort als mantra tot in den treure herhaald gaat worden door de voltallige Nederlandse pers en politici. Het krampachtige ontkennen van de realiteit is een geestesziekte. ISIS had alles te maken had met islam, blijkens het FEIT dat 100 % van de lieden die naar het kalifaat afreisden, zich identiferen als vroom moslim, waarvan 100 % als reden voor hun reis aangaf, dat zij onder ware moslims onder sharia wet wensten te leven.
"De variant van de Taliban wordt als zeer streng beschouwd, en hun strenge regels vallen volgens veel moslims niet meer binnen de sharia." Kijk daar komt de aap uit de mouw. Deug newspeak : de taliban heeft evenmin als ISIS *iets* met islam te maken, Behalve dat het er alles maar dan ook alles mee te maken heeft.

Asteroid-B612 | 23-08-21 | 13:57 | 1

Ironisch wel, dat juist de groep die alle outsiders met allerlei zelfverzonnen geestesziektes (x-foben, x-isme, etc) bestempelt, zelf lijken te lijden aan een geestesziekte van het onkennen van observeerbare realiteiten.

Chuck the plant | 23-08-21 | 14:49

Die walgelijke NOs.
Ze hadden het al jaren verbruid bij mij.
Het meest irritante was dat fakenieuwsverhaal over een moslim die de hoofddoek werd afgetrokken.
Ze begonnen er ook nog het 8 uur nieuws mee.
De dag erna bleek dat het dus fake was. Er was niks gebeurd.
Maar de NOs had niet het fatsoen dit te melden.
Waarschijnlijk kennen reaguurders nog veel meer crap van deze subsidieslurper

pejoar | 23-08-21 | 13:56 | 1

En waarschijnlijk geen rectificatie van de NOS?

Lorejas | 23-08-21 | 14:04

Het goedpraten van de Taliban gaat heel groot worden. Zelfs de Britse opperbevelhebber Nick Carter doet eraan mee. Het zijn maar wat simpele boerenjongens met een traditionele erecode, volgens de generaal.
Intussen keert Democratische spreekbuis The New York Times zich tegen Biden, een sensationele ontwikkeling. Boze tongen beweren dat dat is omdat er nog de nodige elitevriendjes (contractors, NGO'ers) in Afghanistan zitten, en de Taliban wil dat het Amerikaanse leger uiterlijk 31 augustus vertrekt, zoals afgesproken. Anders dan Biden beweerde, zijn er nog steeds strijders van IS en al-Qaida in Afghanistan. We hopen maar dat het niet op een ramp uitloopt.

J.P.Drapeau | 23-08-21 | 13:54 | 1

Het zijn middeleeuwse egoistische eikels.

van Oeffelen | 23-08-21 | 13:56

Nee, want èchte sharia is - net als ècht socialisme - nog nooit geprobeerd.

Chuck the plant | 23-08-21 | 13:54 | 1

Weetje, misschien moeten we sharia hanteren voortaan. Eens zien of ze nog zo over denken.

Adriel | 23-08-21 | 13:55

Ja dat zet de zaken altijd aardig op scherp. Vervang "X" door "de Joden" in een discussie en je weet meteen of je betoog door de beugel kan.

Beste_Landgenoten | 23-08-21 | 13:53 | 1

Een sportschool hier in de buurt: Verboden voor mannen!

Urotsokudoji | 23-08-21 | 14:36

Wederom een hallucinant NOS broddelwerkje (what's new).
Maar tussen alle andere onzin viel deze zin mij op:
"Ook wil ze benadrukken dat de Taliban nu niet het legitieme gezag hebben in Afghanistan. In de grondwet van Afghanistan staat dat na de dood of het vertrek van de zittende president de macht overgaat op de eerste vicepresident."
Muwahaha. Hoe ongeloofljik dom en naïef ben je als je denkt dat de Taliban zich ook maar ene ruk aantrekt van de grondwet? Kan iemand dat wicht tegen zichzelf in bescherming nemen..... en de rest laat ik maar achterwege want dan wordt Joris boos. Trieste is dat ze voor deze baarlijke onzin ook nog betaald krijgt, zegt overigens genoeg voor de organisatie waar ze voor werkt.

Basil Fawlty | 23-08-21 | 13:51 | 3

Tsja, dat is het wezen van een Machtergreifung... Inderdaad beetje dom om te denken dat je democratische spelregels gelden voor partijen die niet volgens die regels spelen.

HoogToontje | 23-08-21 | 14:07

Wat jij zegt, Basil. Het sneeuwvlokjesgehalte is weer hoog, in deze meisje.

MickeyGouda | 23-08-21 | 14:12

@MickeyGouda | 23-08-21 | 14:12: soort van schoolkrantje op de basisschool, goedgekeurd door de basisschool directie.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:12

Nationaal Socialisme in Duitsland was niet alleen Hitler, maar het hele systeem daar.
Fascisme in Italie was niet alleen Mussolini, maar het hele systeem daar.
Van tijd tot tijd worden overheden knettergek en levensgevaarlijk voor velen.
Als rechters en media hun onafhankelijkheid van het systeem verliezen, worden ze ook gevaarlijk. Bij de NOS en NPO is dat goed zichtbaar.

Portemonnee van de A | 23-08-21 | 13:51

Islam macht frei.

Dr.Mabuse | 23-08-21 | 13:48

Het belangrijkste verschil tussen Mohammed en Hitler is dat Mohammed zijn wereldoorlog indertijd min of meer gewonnen heeft, en Hitler niet.

DutchLion33 | 23-08-21 | 13:47

De langste Godwin die ik ooit gehoord heb Brussen...

Odin | 23-08-21 | 13:47

Wordt er überhaupt nog naar de NOS gekeken dan wel gelezen? Ik krijg dan het gevoel dat ik weer bij mijn kleuterjuffrouw moet terugkomen omdat ik mijn veters niet op de juiste manier heb gestrikt. Als ik de NOS verhaaltjes lees. Dat ik het weer niet begrepen heb en dat zij het wel weet en als ik het de volgende keer niet goed doe ik op de gang moet gaan staan. Er is maar één manier blijkbaar van veters strikken.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 13:46 | 2

Check de hoge 8 uur journaal cijfers maar eens. Heel Holland Kijkt.

Lorejas | 23-08-21 | 13:50

Ergste is nog dat we er verplicht voor dokken. Vroeger kon je nog je kijkgeld weigeren te betalen.

namur62 | 23-08-21 | 13:54

De NOS heeft lang moeten zoeken, 1000-den mensen gebeld en toch liefst 2 'deskundigen' gevonden met radicaal idiote mening die we nu gewoon serieus moeten nemen.

Rest In Privacy | 23-08-21 | 13:46 | 3

Probleem is dat het MSM-consumerende boomer-restant de NOS/NPO nog volledig ziet als de hoeders van hun dagelijkse prettige luxe waarheid.

hagelkruis | 23-08-21 | 13:54

Dit linkse bolwerk hoeft niet lang te zoeken. Ze werken als een magneet op linkse gekken.

pejoar | 23-08-21 | 13:58

@pejoar | 23-08-21 | 13:58: ik vind ze niet eens een politieke richting hebben. Dat kan niet als je door het sleutelgat van je kamerdeur naar de wereld moet kijken.

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:14

Wat ´experts´ zeggen rond Islam is heel eenvoudig: als Moslims iets goeds doen is dat het bewijs van de ware Islam, als andere Moslims iets barbaars doen is het niet representatief voor de ware Islam. Die stelling proberen ze vervolgens nooit te onderbouwen met verwijzingen naar de Koran en Hadith, ze verwijzen uitsluitend naar hun autoriteit en het vanzelfsprekende racisme van zij die hen tegenspreken.

Zodra je eens zelf de geschriften gaat bestuderen wordt je al snel duidelijk waarom ze dat niet proberen: het zijn juist de kwade Moslims die zich consequent en coherent baseren op hun heilige boeken. Zo zeggen de laffe Dhimmi's dat muziek heus wel is toegestaan in Islam, want kijk eens naar al deze moderne Moslims die muziek maken? Dat meerdere Hadith duidelijk zeggen dat muziek van de duivel is (Bukhari 7:69:494), schuiven ze onder het Perzisch tapijt. En nee, passages waarin staat de muziek gewoon oké is, bestaan niet (anders zouden ze er wel naar wijzen, snapt u?).
Wist u verder dat tolerante passages uit de Koran (zijn er sowieso niet heel veel van) allemaal in de eerste hoofdstukken staan, terwijl de imperialistische en haatdragende in de laatste hoofdstukken op hun strafst worden (Surahs 5 en 9)?
Voor wie geïnteresseerd is in Sharia: Google eens de woorden 'Reliance of the Traveler'. Dan vindt u een modern Sharia handboek en kunt u uw eigen mening vormen.

stampertje85 | 23-08-21 | 13:46 | 4

Als er shit is in een islamitisch land zie je hoe weinig tot niks hun geloofsgenoten in andere islamitische landen voor hun doen.
Pakistan heeft de grens al gesloten voor afghanen.

pejoar | 23-08-21 | 14:00

De moslims die ik op Twitter tegenkom beweren altijd dat die hele bubs islamitische terreurorganisaties helemaal geen moslims zijn: twitter.com/IncorrectEddy/status/1426...

En wat betreft de verzen in de koran / hadith: De vreedzame verzen worden massaal gedeeld, geliked en gecirclejerked, zonder commentaar.

Wanneer ik dan een kophak vers daar tegenover zet is het altijd: "vertaling klopt niet", "context", "je spreekt geen Arabisch", "incorrecte vertaling" etc etc. Altijd dezelfde smoesjes.

Eduardo- | 23-08-21 | 14:01

Mo heeft in Mekka en Medina soera's geschreven.
Op 1 plaats was het rustig en op de andere plaats was oorlog.
Na zijn dood werd de hadith en de sharia gemeengoed.
Allemaal door mannen geschreven die de baas waren en dat ook wilden blijven.

pejoar | 23-08-21 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

De shaira in een nieuw jasje net zoals het ook nooit iets gaat worden met het nieuwe socialisme en communisme.
LOL @ NOS artikel ge peer reviewed door twee "experts".

Reebensteeltje | 23-08-21 | 13:46

Opeens weet je het, je wordt Gender, Peace & Security-expert. Dan mag je wat aan de basis krom en scheef is recht praten.

MickeyGouda | 23-08-21 | 13:44

Wacht even... is Mw. Anne Kwakkenbos die ietwat gezette blonde jongedame, die 'expert' van Cordaid, die deze maand -voor de eerste keer in haar leven- maar liefst DRIE hele weken in Afghanistan was?
-
Nou, dán ken je het land wel....

bisbisbis | 23-08-21 | 13:44 | 2

Ho, ho, ze is gender expert van Cordaid, dus misschien is het helemaal geen menstruerende.

Roadblock | 23-08-21 | 13:48

waarom heeft ze daar geen security en peace gebracht, daar is ze toch expert in?

nobodiesunmighty | 23-08-21 | 16:16

Laila al-Zwaini, en Anne Kwakkenbos, genderexpert bij Cordaid
(Verzinnen ze die namen?) zeggen dat de islam van de Taliban eigenlijk ook niet de Islam is.
DE Islam bestaat dan ook in de strikte zin van het woord eigenlijk niet.
Volgens "veel moslims" valt de versie van de Taliban dan ook niet onder de echte Islam.
Wat wel onder de Islam valt, is het vertellen van onwaarheid om tegenstanders van de Islam te misleiden.
Dat heet Takiyya.
En dit artikel is daar een aardig staaltje van.

Roadblock | 23-08-21 | 13:44

Krijgt die Brussen per woord betaald of zo ?

jvc | 23-08-21 | 13:43 | 1

Zeur niet. Heb je eens wat te lezen is het weer niet goed?

Lorejas | 23-08-21 | 13:51

De Taliban wil: "'A pure Islamic society based on the teachings of the Koran and envisioned by the prophet Muhammad".

Vraag me nog steeds af hoe mensen het presteren om weg te kijken, terwijl het er gewoon letterlijk staat.

Hefbrug | 23-08-21 | 13:43 | 3

Wat zij met dit door de NOS gepromote artikel willen bereiken is, dat als de Taliban straks losgaat met martelen, verkrachten, enfin de gebruikelijke Islamitische praktijk van de "Goddienst van de Vrede", ze kunnen zeggen:
Ja, maar wat de Taliban doen is niet DE Islam.

Roadblock | 23-08-21 | 13:50

@Roadblock | 23-08-21 | 13:50: Een paar Taliban verpesten het voor de rest van de islam, een paar relfinnen verpesten het voor de rest van de islam, een paar homoknuppelaars verpesten het voor de rest van de islam, een paar rapepakistanis verpesten het voor de rest van de islam, een paar geldautomaatopblazers verpesten het voor de rest van de islam, een paar Zandvoortmocros verpesten het voor de rest van de islam, een paar kransenvoetballers verpesten het voor de rest van de islam. Hoe groot is die rest eigenlijk?

Toverkol | 23-08-21 | 14:19

@Toverkol | 23-08-21 | 14:19:
Zij, die uw benen vasthouden, zodat de "niet-echte" Islam uw hals kan afsnijden.

Roadblock | 23-08-21 | 14:58

De NOS geeft een goede samenvatting van de sharia. Dat het een verwerpelijke ideologie is hoeft er van mij niet telkens bij gezegd te worden.

Pirata piraticus | 23-08-21 | 13:42

Vreemd dat de USA en consorten niet gewoon een boycot erin gooien want dat doen ze normaal altijd bij landen waarvan het regime hun niet bevalt (Iran, N-Korea). Ik ga Afghanistan boycotten. Voor mij geen Afghaanse windhond, geen Hasj of Opium meer. Mijn Lammy coat gaat naar de Kringloopwinkel.

small_town_dude | 23-08-21 | 13:41

Altijd leuk als het over der Führer gaat. Dan wordt het blijkbaar gezellig. Gister had ik op juniors verjaardag verbinding met de 300 watt bluetooth luidspreker die hij van mij had gekregen. Ik had eigenlijk zin om naar huis te gaan. Dus op enig moment zet ik die originale Deutsche Hymne op. Ik denk dan trappen ze mij de deur wel uit. Maar nee hoor, iedereen zong mee en werd gezellig. Ik werd gewoon bang van de mensen om mij heen. Gebeurt dit alleen in het grensgebied? Of is het stoute lol?

Leptob | 23-08-21 | 13:39 | 5

@Roadblock | 23-08-21 | 13:53: Nee, de Deutsch Hymne is ook wel bekend met de originele eerste woorden: "Deutschland, Deutschland uber alles", hetgeen vaak tot mis-interpretatie leidt door personen die de Duitse taal niet zo goed machtig zijn.

Tegenwoordig is alleen het oorspronkelijk derde couplet het Duitse volkslied:

Einigkeit und Recht und Freiheit
für das deutsche Vaterland!
Danach lasst uns alle streben
brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
sind des Glückes Unterpfand;
|: blüh' im Glanze dieses Glückes,
blühe, deutsches Vaterland.

En de Deutsch Hymne heeft dan ook niets te maken met het Horst Wessel Lied.

Glasgow Argus | 23-08-21 | 13:58

Laat ik nou het idee hebben dat iedereen dan het 1e couplet meezong.
Maar ik kan mij altijd vergissen.

Roadblock | 23-08-21 | 15:15

@Glasgow Argus | 23-08-21 | 13:58: er gaat niets boven Duitsland is de niet-letterlijke vertaling, zoals Grunn dat nu als marketing campagne heeft.

van Oeffelen | 23-08-21 | 16:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb zelf een talibandje. We spelen liefdesballades.

RickTheDick | 23-08-21 | 13:38 | 2

Verzoekje: speel "Monsieur Taliban".

Muxje | 23-08-21 | 13:40

Ik zag jullie! Bij Cuyahoga op twittert.

Poesmobiel | 23-08-21 | 13:58

Volgens Saskia van der Elst, groen-links uiteraard, valt het allemaal wel mee met de taliban. Maar misschien is ze zelf niet vies van een potje groepsseks met ongewassen meurende ruige behaarde inteeltmannen.

wijsvinger | 23-08-21 | 13:38

De NOS die Mein Kampf vertaald als mijn kamp.
Hoe geloofwaardig kan de rest dan nog zijn wat ze brabbelen.

Het leven is zwaar | 23-08-21 | 13:37 | 4

Wat dacht u van Henk Kamp?

piepelientje_ | 23-08-21 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Geniaal, en daarbij: alsof de Taliban een gekozen volksvertegenwoordiging is.

Koosjr | 23-08-21 | 13:34

Jaa lieve mensen wij nazi's zijn helemaal geen nare personen hoor, het is maar net hoe je het interpreteert. - A. Hitler

usb stok | 23-08-21 | 13:32

@zeurmachine | 23-08-21 | 13:45: Was afgelopen week in de wijk Borghout in Antwerpen. Alleen maar lappen doeken en jurken. Turkse en Somalische en Paki winkels en theehuizen. Shisha lounches en belwinkels. Geen Belgisch cafe meer te vinden. Mijn dochter van 14 vroeg: Waar zijn de Belgen?

Piet Karbiet | 23-08-21 | 14:30

@Piet Karbiet | 23-08-21 | 14:30: Toevallig ken ik een paar mensen die vroeger in Borgerhout woonden. Ze zijn vertrokken naar Zeeuws-Vlaanderen. Dag bananentaart, dag broodjes kummel van de Joodse bakker, dag 'Een goed planneke, neem het trammeke'. Het was daar ooit zo lief, leuk en rustig. Maarja, wie heeft daar nou wat aan?

Poesmobiel | 23-08-21 | 14:35
▼ 1 antwoord verborgen

"De meeste vrouwen kunnen volgens haar heel goed leven met de sharia." joe

Ontzettende Jan | 23-08-21 | 13:30 | 4

"Volgens de sharia moet je je haar bedekken en dat vinden de meeste vrouwen volgens Kwakkenbos geen probleem"
Kaag liet dat zo mooi zien in Iran, lekker bedekt buigen voor de Iraanse baardman. Heerlijk nieuw leiderschap, het komt wel goed met de Lage Landen..

Festen | 23-08-21 | 13:39

Ja, het is of leven met de sharia, of helemaal niet leven. Dan is de keuze snel gemaakt.

JJMS | 23-08-21 | 13:43

We konden ook prima leven met de lockdown. We houden de vrouwen gewoon nog wat langer binnen...

Muxje | 23-08-21 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

"Gender, Peace & Security-expert", weer zo'n titel die iemand zichzelf toe-eigent omdat er werkelijk geen enkele echte functie bestaat die zo getiteld is. Lekker vaag en abstract ook, kun je alle kanten mee op in interviews of sollicitatiegesprekken. Wat een intellectuele armoe weer zeg.

Do-na-zi | 23-08-21 | 13:30

Dus de NOS bepaalt nu wat echte sharia is. Dat maakt de NOS net zo erg als de taliban. Die weten namelijk ook precies wat het ware geloof is.

Tietmier | 23-08-21 | 13:27

Helemaal mooi toch. Als de NPO het zegt zal het zo zijn. Blijft Afghanistan een veilig land. Scheelt wat nieuwe vriendjes en vriendinnetjes.

Lorejas | 23-08-21 | 13:27

Waar blijven de massale en wereldwijde protesten uit de moslimwereld, na het zien van vreselijke beelden van moeders die hun kinderen uit wanhoop weggeven?
Wanneer ik het een moslim vraag komt er een onduidelijk antwoord. Of tref ik net die ene die er niets van vindt?

letopuwzaak | 23-08-21 | 13:25 | 4

Volgens mij heeft Israel net Gaza gebombardeerd, laten we ons niet afleiden door wat bijzaken in Afghanistan.

Festen | 23-08-21 | 13:40

@Festen | 23-08-21 | 13:40: Als reactie op. En ze waarschuwen vooraf. Doet geen enkel ander leger of terroristenclub ter wereld.

Piet Karbiet | 23-08-21 | 14:16

Oh, maar dat is heel simpel:
Ziet u nou wel wat het Westen Afghanistan aangedaan heeft?
Vul gewoon in dat het ALTIJD aan een ander ligt.
En zo niet. dan "was het geschreven".
Dus de wil van Allah.

Roadblock | 23-08-21 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

Heerlijk stuk Bert! Toch wel bijzonder dat over sharia vergoelijkende dingen wordt geschreven door een staatsmedium terwijl de sharia toch wel heel duidelijk extra belastingen (of erger) oplegt aan niet-moslims. Dacht dat we dat soort dingetjes niet meer zouden willen als land, maar kennelijk vindt onze Nationale Omroep Stichting het allemaal niet het doorvragen waard.

JohnLocke | 23-08-21 | 13:25 | 1

Waar de Sharia op zijn hardst botst met het Westen:
1.Afvalligen dienen gedood te worden.
2.De verplichting Jihad te voeren tegen niet-moslims.
3.Homo's dienen gedood te worden.
4.Het is een vrouw niet toegestaan iemand van haar eigen keuze te trouwen.
5.Een moslimvrouw is het verboden een niet moslim-man te trouwen.
6.Het is niet toegestaan voor een vrouw haar huis te verlaten zonder toestemming van de man.
7.Het is een man toegestaan zijn vrouw te slaan als zij "ongehoorzaam" is.
8.Het is een vrouw verplicht om seks te hebben, als de man daarom vraagt.
9.Het is verboden aalmoezen te geven aan niet-moslims.
10.Er is geen straf voor een moslim die een niet-moslim doodt.
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Roadblock | 23-08-21 | 15:27

En Godwin zag dat het goed was.

horsteknots | 23-08-21 | 13:24

Altijd maar weer die joden. Alsof die Nazi' s zulke lieverdjes waren!

Glasgow Argus | 23-08-21 | 13:24

Wat is trouwens een "Gender-expert"? Trekt die je onderbroek omlaag voor controle, en ziet dan in één oogopslag wat je geslacht is?

Koning Willy | 23-08-21 | 13:23 | 8

@Met_baard | 23-08-21 | 13:29:
Ja, en dat kan per dag verschillen.
Dat zeg ik niet, dat zegt die "Vreer" van BIJ1.

Roadblock | 23-08-21 | 15:41

Die adviseert moslimmannen welke kleur hoofddoek te dragen als ze transgender zijn.

Selassie | 23-08-21 | 15:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Heerlijk. Van deze analogie gaan veel linksen totaal over de rooie, terwijl het de spijker op de kop is.

kortebroek | 23-08-21 | 13:22

Alles en goed en wel, maar in Berlijn kun je tenminste ook nog lekker eten&drinken. Kom daar maar eens om in Kaboem (sic!) of elders in die zandbak.

Geil Kippetje | 23-08-21 | 13:21

De NOS blijft moslimknuffelen tot ze door een bende moslims gestenigd worden wegens één kritische opmerking bij Arnold Karskens of zo. Wat een club.

Koning Willy | 23-08-21 | 13:21 | 4

Degenen die de steniging overleven zullen beweren dat de aanslag niet islamitisch was.

koeberg | 23-08-21 | 13:29

@Koning Willy
En zelfs dan zegt de NOS: "We hebben het er ook een beetje naar gemaakt dat we gestenigd worden."

Basil Fawlty | 23-08-21 | 13:29

Nee het gaat anders. Door positieve discriminatie en geknuffel komen steeds meer moslims in de organisatie en die gaan dus ook steeds meer het beleid bepalen. Beetje een afspiegeling van heel Nederland zeg maar

J.Dokstijl | 23-08-21 | 15:28
▼ 1 antwoord verborgen

Als islam zo geweldig is, waarom vinden we vrouwen die een burka of hoofddoek afwerpen dan 'moedig'?

Knufter | 23-08-21 | 13:21 | 6

@FrankVeer | 23-08-21 | 13:24: En je tast de eer van de familie aan. Je familie wordt aangesproken: wie is die hoer zonder hoofddoek, en die trekt dat niet.

Koning Willy | 23-08-21 | 13:25

Blank Frankie , blank.

Plaque-doctor | 23-08-21 | 13:52

@Plaque-doctor | 23-08-21 | 13:52: Ja, vanuit mijn optiek als foute, witte man is het natuurlijk blank. Maar voor de woke goegemeenschap is het wit.

FrankVeer | 23-08-21 | 15:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja, als je het zo bekijkt valt het alleszins mee.

Eminent | 23-08-21 | 13:21

Het is inderdaad wel blaartrekkend genuanceerd, dat stuk. Iets met het verleden en een ouwe vos en zijn streken had er wel in gemogen.

konjodebonjo | 23-08-21 | 13:21

Ik ben ook vegetariër. Alleen met een wat minder streng regime.

The_Black_Knight | 23-08-21 | 13:20

Idioten.

Thoth | 23-08-21 | 13:20

Gender, Peace en Security-expert. Wat is dan je expertise, hoe kom je eraan en wat kun je ermee?

JJMS | 23-08-21 | 13:20 | 6

even antwoord per categorie wordt dat dan respectievelijk: niets, niets en extreem weinig.

Baksteenbakker | 23-08-21 | 13:27

Je kan de navigatie goed instellen, want je bent GPS expert.

Met_baard | 23-08-21 | 13:27

JJMS | 23-08-21 | 13:20
Ik denk dat het de meeste bedrijven ook totaal aan hun zak kan jeuken maar als je zo'n 'expert' hebt kun je altijd beweren met de waan van de laatste tijd mee te doen.

Der Schnitzeljäger | 23-08-21 | 15:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Sommige regels van de sharia zou ik best willen toepassen op feministen die tegenwoordig fan van de islam blijken

thanseeuwen | 23-08-21 | 13:20

Ze gebruiken geweld en dringen voorschriften op. Die stoute Taliban. De islam staat toch bekend om de geweldloosheid en iedereen vrij laten en niks opdringen.

maruyama | 23-08-21 | 13:20 | 1

Zeker, zó vredelievend. Daarom voelen minderheden en afvalligen zich ook zo veilig in landen waar moslims in de meerderheid zijn.

NPOlitiekgekleurd | 23-08-21 | 13:25

Als islam dan zo vredelievend is, wat is er dan erg aan een extreme islam?

Knufter | 23-08-21 | 13:19 | 4

@Graaisnaaiert | 23-08-21 | 13:20: Ja maar dat is een beetje dat je naar een restaurant gaat en het eten is lekker maar dat je dan zegt "maar ik wil het niet extreem lekker, hoor!"

Knufter | 23-08-21 | 13:22

@Knufter | 23-08-21 | 13:22:
Sja, ik bestel zelf altijd gematigd lekker. Er moet nog wat te wensen overblijven inderdaad.

Graaisnaaiert | 23-08-21 | 13:24

U heeft toch wel eens van "doodknuffelen"gehoord?

Roadblock | 23-08-21 | 15:42
▼ 1 antwoord verborgen

Prachtige vergelijking! En nu allemaal bidden richting Berlijn!

zaaddodende pasta | 23-08-21 | 13:19

Also Also Also...

TonAlias | 23-08-21 | 13:19

Goed stuk, lekker kort.

Von Bliksum | 23-08-21 | 13:18

"en die Joden waren ook geen lieverdjes hoor" (H. Teeuwen, toch?)

small_town_dude | 23-08-21 | 13:18 | 5

Het is van Herman Finkers.

grietmetgroenefiets | 23-08-21 | 13:57

"iedereen heeft het altijd maar over de Joden, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes"

WalterSobchack | 23-08-21 | 15:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed zo GeenStijl, Blijf jeuken, Wrijven en pijn doen

diddley2 | 23-08-21 | 13:18 | 1

Maar, maar, hoe maak ik hier nu nog een goede Godwin op?

J-van-de-Bontekoe | 23-08-21 | 15:33

Ach ja de NOS, daar kun je geen gezond verstand van verwachten.

Slough | 23-08-21 | 13:18 | 1

Ja, maar daar gaan godverdomme ook mijn belastingcenten heen. En dat kan je niet stopzetten. Pislink wordt je ervan.

Ceristimo | 23-08-21 | 13:20

Mijn God...... et tu Brute.

Giotto | 23-08-21 | 13:17

"Anne Kwakkenbos is Gender, Peace & Security-expert bij hulporganisatie Cordaid."
.
Dit is een grap toch? Alsjeblieft, zeg me dat dit een grap is. Please.
*verder lezen gaat*

Graaisnaaiert | 23-08-21 | 13:17 | 3

Ben bang van niet.
*Gaat ook verder lezen.*

Basil Fawlty | 23-08-21 | 13:24

Ik las dat gisteren en zat me stevig af te vragen wat dat nou weer mag zijn. Of maken we tegenwoordig maar titels om iemand aan een (betaalde?) baan te helpen?

Met_baard | 23-08-21 | 13:26

Typisch Bert stukje, houden zo
lekker onheilspellend en dystopisch, als het in werkelijkheid niet vele malen erger was

Tobi | 23-08-21 | 13:54
-weggejorist-
FooBar404 | 23-08-21 | 13:17

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland