Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Opinie: 'Aanwezigheid Indonesische ambassadeur bij Indië-herdenking ongepast'

Een opinie-inzending van de Federatie Indische Nederlanders

Op 15 augustus 1945 capituleerde Japan. Daarmee kwam een einde aan de Tweede Wereldoorlog. Het is de reden dat ieder jaar op 15 augustus de Nationale Indiëherdenking plaatsvindt. Tijdens deze herdenking worden alle slachtoffers van de oorlog tegen Japan en de Japanse bezetting van het toenmalige Nederlands-Indië herdacht. Dat zijn er nogal wat: aan Nederlandse zijde tenminste 25.000 doden.

Indische Nederlanders staan veelal ambivalent tegenover 15 augustus. Het markeert aan de ene kant het einde van de Tweede Wereldoorlog en aan de andere kant ook de opmaat naar de bloedige Bersiap. Bersiap is Maleis voor “Wees paraat!” of “Geef acht!” Het duidt op de geweldsexplosie tussen 1945 en 1946 én 1947, waarin Indonesische ((para)militaire) organisaties en bendes met bamboe-roentjings en machettes dood en verderf zaaiden onder met name niet-Indonesiërs. 

Aanvankelijk waren de gruwelijke Indonesische martel-, verkrachtings- en moordpartijen vooral gericht tegen mensen van Europese afkomst, waaronder hoofdzakelijk (Indische) Nederlanders. Al snel werden ook Chinezen, Molukkers en andere bevolkingsgroepen slachtoffer. Het exacte aantal Nederlandse (burger)doden dat tijdens de Bersiap is gevallen is onduidelijk. De schattingen variëren tussen de 5.000 en 30.000 doden en 15.000 vermisten. Hoeveel slachtoffers er onder andere bevolkingsgroepen zijn gevallen is volledig ongewis.

Het was precies deze achtergrond waartegen Nederland in 1947 besloot om in Nederland-Indië de Nederlandse Krijgsmacht grootschalig in te zetten – ook wel eufemistisch bekend als de Politionele Acties – en zo de “rust en orde te herstellen”. Buiten kijf staat dat toen ook door Nederlandse militairen oorlogsmisdaden zijn gepleegd. Nederland is daarvoor herhaaldelijk door het stof gegaan. Vorig jaar nog bood Koning Willem-Alexander aan Indonesië zijn excuses aan voor deze “excessive violence”.

In tegenstelling tot Nederland heeft Indonesië nooit kritisch gereflecteerd op de door haar onderdanen gepleegde misdaden jegens weerloze burgers. Tot op de dag van vandaag weigert Indonesië de gruwelijkheden te erkennen en daarvoor excuses aan te bieden. In Indonesië zijn de oorlogsmisdaden die Indonesiërs hebben gepleegd onbekend. De vele bamboe-roentjingmonumenten doet de Indonesiër inhoudelijk geen bel rinkelen anders dan het heldenepos van de nationale vrijheidsstrijd. Bersiapontkenning is daar tot nationale sport verheven.

Toch zit de Indonesische ambassadeur bij de Indiëherdenking al jaren steevast op de eerste rij. Hij legt dan tevens een krans bij ons Indisch Monument. Maar hoe geloofwaardig is dit alles nu Indonesië tot op de dag van vandaag de Bersiap blijft ontkennen?  Vergelijk het met de Duitse ambassadeur op De Dam. Terwijl Duitsland wél excuses heeft aangeboden, zou een kranslegging door die ambassadeur voor velen een brug te ver zijn. Waarom hanteren wij dan andere maatstaven voor Indonesië?

Daarbij komt dat het een publiek geheim is dat slachtoffers en nabestaanden grote moeite hebben met de aanwezigheid van de Indonesische ambassadeur bij de herdenking. Zolang Indonesië weigert enig inzicht te tonen in haar geschiedenis kunnen die gevoelens niet langer worden genegeerd.

Namens Federatie Indische Nederlanders,
Micha’el Lentze

Fotobijschrift: Eerste-Kamervoorzitter Jan Anthonie Bruijn en Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp tijdens de herdenking bij de Tweede Kamer voor de gevallenen en slachtoffers van voormalig Nederlands-Indie tijdens de Tweede Wereldoorlog. 14 augustus 2021, Bart Maat, ANP

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
gaffelbaard | 15-08-21 | 13:48 | 1

- Tijdens het grootste gedeelte van de koloniale periode had Nederland slechts een lage mate van autoriteit in de gehele archipel. Pas in de jaren twintig van de twintigste eeuw kreeg de Nederlandse dominantie de omvang tot wat heden ten dage de grenzen zijn van Indonesië. Nederland onderdrukte nationalisten onder meer door het inrichten van een concentratiekamp in Nieuw-Guinea, Boven-Digoel (vanaf 1926). -
Als er 1 ding is wat miljoenen jaren heeft overleefd, dan is het wel de expansiedrift van onderdrukkers en Nederland is daar niet vreemd van.
Wat we heden ten dage steeds weer terugzien.
De mens is nog lang niet uitgespeeld, het veld is alleen veranderd.

Wat de Indië-herdenking betreft, of welke herdenking dan ook,
laat ze.

ptrck | 15-08-21 | 13:43 | 3

Maar wat herdenken ze precies? Hun eigen afkomst?

van Oeffelen | 15-08-21 | 14:25

@van Oeffelen | 15-08-21 | 14:25:
serieuze vraag?

ptrck | 15-08-21 | 14:35

@van Oeffelen | 15-08-21 | 14:25:
U moest zich doodschamen om zoiets te zeggen.
Bij het Indie monument worden de slachtoffers van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog herdacht.
Het heeft heel lang geduurd voordat in Nederland officieel erkent werd, dat daar misschien ook weleens slachtoffers gevallen zouden kunnen zijn.
Pas 43 jaar na de Japanse capitulatie werd er een monument onthult.
Nederland heeft ook zijn ereschuld weggemoffeld.
82.000 voormalige militairen en ambtenaren in Nederlands-Indië hebben tijdens de Japanse bezetting (1942-1945) geen salaris noch pensioenopbouw gekregen.
www.ad.nl/binnenland/miljardenschuld-...

Roadblock | 15-08-21 | 15:24

Nederlanders bestuurden eeuwenlang een land waar we weinig te zoeken hadden en maakten slechts 0,5 van de bevolking uit. Iedere vorm een democratischer bestuur te vormen in het land is door de Nederlanders lang afgedaan als extremisme en met geweld de kop ingedrukt. Zelfs na WOII gingen vele politici in Den Haag er vanuit dat dit koloniaal bestuur voortgezet zou worden omdat we de inkomsten na de oorlog hard nodig hadden. Maar internationaal kwamen we daarin steeds meer alleen te staan. Ik ben blij dat we er weg zijn en spijtig dat er zoveel onnodige slachtoffers zijn gevallen door de starre houding van Nederland in het dekolonisatieproces.

Simon_GS | 15-08-21 | 12:04
-weggejorist-
opnint7 | 15-08-21 | 11:04

Het heeft vast niet te maken met de aldaar heersende godsdienst van de vrede die nog nooit iets fout heeft gedaan.

De luis | 15-08-21 | 07:21 | 1

Kop. Spijker.

gaffelbaard | 15-08-21 | 13:54
-weggejorist en opgerot-
666d | 15-08-21 | 06:34 | 2
-weggejorist-
F. von Zeikhoven | 15-08-21 | 06:43
-weggejorist-
Bad-Karma | 15-08-21 | 08:38

Ik zou Duitsland hier niet met de haren bijslepen alstublieftdankuwel. Willie zal wellicht ook bedoeld hebben dat onder Nederlands of VOC(daar istie!) bevel nog in 1905 volkerenmoord in wat nu Indonesië heet os gepleegd zolang de Oranjes er de baas waren. Laat de ambassadeur er bij, het verleden rust on vrede. Opdat het niet meer komt spoken...

F. von Zeikhoven | 15-08-21 | 06:32 | 2

Don’t mention the war, nie wieder , ich bin ein berliner ,
Laat rusten

666d | 15-08-21 | 06:37

De Oranjes waren daar niet de baas. In 1905 was Nederland al een constitutionele monarchie, dus Van Heutsz moordde daar in opdracht van ons parlement. De VOC bestond toen allang niet meer; die was in 1800 opgeheven.

MAD1950 | 15-08-21 | 08:25

Herdenken is best goed. Alleen jammer dat de gemiddelde mens te kort leeft om echt te beseffen dat de geschiedenis niet herhaalt zou hoeven worden.
Dat we nu relatief lang in vrede leven komt omdat mensen langer leven, we de verhalen over gruwelijkheden effectiever kunnen delen, en er tvbeelden van zijn. Vroeger was dat minder, dus was er sneller weer stront aan de knikker.
Nu betekenen die beelden en verhalen na een tijdje ook weer minder, dus komt een nieuwe oorlog -in welke vorm dan ook- steeds dichterbij.
De naïviteit dat mensen ooit allemaal in vrede samen zullen leven, is een illusie.
Tot die tijd: geniet van alles wat kan!

Het brein erachter | 15-08-21 | 02:41 | 1

De geschiedenis zal zich altijd herhalen omdat de aard van de Mensch niet verandert.

Sans Comique | 15-08-21 | 11:29

Dat speelt zeker! En niet minder voor Papua nieuw Guinea dat in eerste instantie niet opgegeven werd.
In mijn ogen zorgt dat voor extra zeer, alle kanten op, dat er geen fatsoenlijke afwikkeling van de dekolonisatie heeft kunnen plaatsvinden.

Het brein erachter | 15-08-21 | 02:14

@Het brein erachter | 15-08-21 | 02:14: De Engelsen hebben dat veel beter gedaan. Zo onafhankelijk als hun voormalige koloniën nu zijn, heben ze nog steeds de beeltenis van Queen Elizabeth op hun geld.

Sans Comique | 15-08-21 | 11:31

Als kind van een vader die in het Jappenkamp gezeten heeft. Als kleinkind van een grootvader die omgekomen is bij de Pakan Baru spoorlijn. Als kleinkind van een grootmoeder die daar nooit overheen gekomen is, denk ik laat gaan. Begraaf die barre tijd en ga door met leven. Waren de voormalig tot slaafgemaakten maar zo.

austinhealey | 14-08-21 | 23:31 | 4

Fijn dat u zichzelf een complimentje geeft maar leren van de geschiedenis lijkt mij erg belangrijk en dat betekent niet zo zeer begraven van een barre tijd maar alles een plek geven. Veel van familieleden zaten in Jappenkampen maar ik heb pas door REVOLUSI van David Reybrouck geleerd over wat daar in onze recente geschiedenis is gebeurd.

Simon_GS | 15-08-21 | 12:09

Ik herken me hier volledig in want ook mijn pa belandde als jochie van 6-7 op west-java in een internerings vrouwenkamp ( LamperSari als ik het goed heb) samen met mijn iets oudere tantes en mijn oma. Mijn opa werd elders vastgehouden en heeft het lichamelijk gezien kunnen navertellen maar pfffff.... dat was het dan ook wel... in 1948 stierf hij, kort na terugkomst in Nederland. Grote , sterke, noestige kerel was het, op de foto's. En toch.... toch hebben de jappen hem indirect omgebracht.
Mijn pa heeft er de rest van zijn leven grote last van ondervonden, gevoed door een diepgewortelde haat tegen alles wat Japans was.
Mijn beide tantes echter, toonden zich een heel pak nuchterder en milder jegens de jap.
Ik kan het er nu niet meer met ze over hebben want ze zijn allemaal overleden maar zou nog steeds wel een aantal vragen voor ze hebben.
Wat ik wel weet is dat ik zelf geen rechtstreekse haat meer voel tegenover Japanners.
Het verleden is geweest en ik kijk liever vooruit.
Slavina, lees je mee hier?

loze stijl | 15-08-21 | 16:00

@Simon_GS | 15-08-21 | 12:09:
Ik heb een bepaalde mening betreffende hedendaagse historici die hun geschiedkundig werk als pamflet beschouwen, en passant Nederland niet alleen aanklagen, maar ook de les willen lezen.
www.jhsg.nl/recensie-david-van-reybro...
Ik heb Koloniale Oorlogen in Indonesie gelezen.(1024 pagina's) en dat vond ik toch wat minder een politiek pamflet.

Roadblock | 15-08-21 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
kleybeuker | 14-08-21 | 23:17

Alles wat ik lees maakt me woest.

djs | 14-08-21 | 23:11

En dan zeg je "sorry joh, we zaten fout" wat schiet je ermee op? Tante Lien is er niet mee geholpen. Haar opa,s en oma,s zijn allang dood en vergeten. Net zoals de daders van toen.

hero_of_heaven | 14-08-21 | 22:54

Vind dat we als Nederland vooraan mogen staan om morele mores te bepalen. We hebben de Molukkers keihard genaaid en nooit excuses gemaakt. Johannes 8:7 "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen"

R. Skickr | 14-08-21 | 22:53 | 2

Ergens is het woord "nooit" weggevallen. Vul zelf maar in.

R. Skickr | 14-08-21 | 22:54

Wie zonder zonde is, werpe nooit de eerste steen?!?

Het brein erachter | 15-08-21 | 02:20

NL dacht op 15 augustus 1945 na de Japanse geruisloos door te kunnen starten met de Nederlandse bezetting. Dat viel vies tegen dus plukte de NL elite honderduizenden jonge kerels uit hun burgerbestaan en parachuteerde ze zo een guerillaoorlog in.

Martin Jokt | 14-08-21 | 22:44 | 3

Ik ontmoette er eentje, in 2015. 90 jaar inmiddels en zéér boos nog steeds over de leugen volgens hem waarmee 'die in die villa's op de Scheveningseweg hem en de 6000 kameraden die daar omkwamen, daar naar toe stuurden.'...

F. von Zeikhoven | 15-08-21 | 06:40

NL dacht op 15 augustus 1945 na de Japanse geruisloos door te kunnen starten met de Nederlandse bezetting.

Dat klopt niet helemaal.
NL kwam zelf nét uit een oorlog (wo2). Nederland was zo goed als bankroet. We werden door de Amerikanen zelfs geholpen met wederopbouw (het Marshallplan).
Nederland had helemaal geen geld meer voor welke expansiedrift dan ook.
Soekarno (een extremistische nationalist, collaborator van de Japanners, en ex-banneling) had dat door en pleegde samen met zijn kornuiten een staatsgreep nét na de Japanse capitulatie en riep de onafhankelijkheid uit.
De rest is geschiedenis.


Over die datum van de guerilla oorlog , die heb je verkeerd. Die begon niet in 1945 maar in 1947. De NLse reactie kwam na Soekarno's staatsgreep, niet andersom.

Dat is wat mij bij de geschiedenislessen is geleerd.

gaffelbaard | 15-08-21 | 14:15

Klopt voor geen kant.
Zoek het verschil maar eens op tussen OVV-ers die erheen gingen om de jappen eruit te gooien, en de dienstplichtigen.
Verder vind ik het kwalijk, dat u de Japanse bezetting gelijk stelt met de Nederlandse aanwezigheid.
Tijdens de Japanse bezetting zijn er 2.5 miljoen doden gevallen.

Roadblock | 15-08-21 | 16:25
-weggejorist-
Wapaki2268 | 14-08-21 | 22:12

Eerder reaguurde ik met "landberradelijk links"...
Anno nu-12jr Ruttop, heeft deze term geen lading meer.
Dus: Kartel voor alle gebroken pangpang geweertjes.
Laten we nimmer vergeten

MoslimMolen | 14-08-21 | 21:58

Is die rechtse Tom de Graaf niet?

Eucalyppta | 14-08-21 | 21:48 | 2

Ook niet weg te krijgen. Jammer. En vast ook erg Indisch.

dathoujetoch | 14-08-21 | 21:51

Ja dus, dat verklaart het ambassadeur raadsel.

Uw Verzekeringsadvis | 14-08-21 | 22:32

Wat ook beschamend is, dat onze regering Papoea Nieuw Guinea onafhankelijkheid beloofd heeft.
De praktijk is echter, dat de vlag van onafhankelijk Papoea Nieuw Guinea - De Morgenstervlag geweerd wordt bij een gebeurtenis als Veteranendag, omdat het comite besloten heeft dat het tonen van deze vlag een politieke uiting is.
En dat wordt met geweld gehandhaafd.
joop.bnnvara.nl/nieuws/politie-maakt-...
Ik heb mariniers gesproken die indertijd in Nieuw Guinea zij aan zij met het Papoea Vrijwilligerskorps tegen de Indonesische Para-infiltranten gevochten hebben.
Die vinden dit beschamend en onbegrijpelijk.

Roadblock | 14-08-21 | 21:28 | 3

Ik denk dat onderhand Indonesië een langere geschiedenis heeft van koloniseren van andere volkeren dan Nederland.

Nuuk | 14-08-21 | 21:55

Dank voor de link. Verhelderend. En beschamend.

Carlos_I | 14-08-21 | 22:38

Het zijn twee betekenissen voor dezelfde vlag. Aan de andere kant, sinds wanneer heeft een commitee openbare orde handhavende macht op de openbare weg? Die agenten die de man om z'n vlag arresteren en mishandelen, plegen een ambtsmisdrijf. Ik zou ze op basis van het Pikmeer arrest helemaal de moeder procederen, die neof*sc*stem die de burger daar op de openbare weg aanvielen en mishandelden. Is keihard een onrechtmatige daad. De vlaggenkwestie is voer voor de civiele rechtbank. Zoiets vecht je niet op straat uit...

F. von Zeikhoven | 15-08-21 | 07:02

Vergeven is deze Indische Nederlanders niet gegeven. Een volk dat streed voor onafhankelijkheid, kwaadvolk was het, meneer, kwaadvolk. Wij daarentegen waren goed

dathoujetoch | 14-08-21 | 20:45 | 3

U zou zich iets meer in de gebeurtenissen van die tijd moeten verdiepen, voordat u met de politiek correcte meute meehuilt.

Roadblock | 14-08-21 | 21:04

@Roadblock | 14-08-21 | 21:04: eerst naar eigen fouten kjjken eer u andren beschuldigt. Bent u toevallig ook historicus? U niet he? Vergeven is voor allen een deugd.

dathoujetoch | 14-08-21 | 21:15

@dathoujetoch | 14-08-21 | 21:15:
Laten we zeggen dat ik mij er behoorlijk in verdiept heb, en ook vaak met betrokkenen voor zover ze nog leven gesproken heb.
Vergeven is een Christelijke deugd.
Maar de Indonesische regering heeft nog zelfs niet de slachtpartijen erkent.
Men maakt zich hier ongelofelijk druk over de Armeense genocide. En terecht.
Maar dit hier moeten we maar vergeven.

Roadblock | 14-08-21 | 21:22

Privilege van een kleurtje hebben.

goettel | 14-08-21 | 20:41

Herdenkingen worden constant gekaapt door links tuig.
Het moet altijd op hun manier.
www.federatie-indo.nl/21-08-12/
Verder weet ik domweg te weinig over deze periode in Nederlands Indië.

Ruimedenker | 14-08-21 | 20:28

Mooi en redelijk stukje proza.
Evenwel gaat de schrijver voorbij aan de heersende tijdgeest.
Reflectie en zelfkritiek zijn witte privileges geknecht aan een imperialistisch verleden.
Dat primitieve inboorlingen de meest verachtelijke misdaden jegens de menselijkheid hebben begaan, is bij voorbaat al vergeven als men dit koloniaal perspectief plaatst.

De verwarde man | 14-08-21 | 20:28

'Terwijl Duitsland wél excuses heeft aangeboden'
Ik kan op Youtube geen enkel filmpje vinden waarin die excuses worden uitgesproken. Wel heel veel filmpjes van Hitler trouwens.
Of ik zoek niet goed.

Leptob | 14-08-21 | 20:23 | 2

Is ook pas 76 jaar geleden, dus iedere Duitser die nu leeft, heeft sowieso meegedaan aan die misdaden, of heeft een ultiem foute opa, dus elke paar maanden hoor ik graag opnieuw van de Duitsers een nederig excuus.
Afgaande op de slavernij discussie zijn ze de komende paar honderd jaar zoet.

Het brein erachter | 15-08-21 | 02:27

Het zou goed zijn voor mensen om het verleden te laten rusten. Gebruik die energie om te voorkomen dat dingen in de toekomst weer gebeuren.

Quib | 14-08-21 | 20:19 | 6

Het hele punt van herdenken en het kennen van de geschiedenis is om te voorkomen dat deze zich herhaalt. Het "verleden laten rusten" is altijd een eufemisme voor censuur.
Ik zal daar ongetwijfeld wel een uitzondering in zijn, maar deze periode is bij mij niet bekend. Daar ben ik voornemens na een korte excursie n.a.v. dit artikel verandering in te gaan brengen.

Mazzelstof | 14-08-21 | 21:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb net nasi goreng op.
Komt wel heel dichtbij nu.

King of the Oneliner | 14-08-21 | 20:09 | 3

Ik zag net nog een film met Nazi Göring er in. Dat komt pas dichtbij

Arnold Layne | 14-08-21 | 22:27

Ik zag dat alle Conimex nu in de bonus is, 2e gratis...
Hoe diep systemisch racistisch zijn we gezonken in dit land. #juistnu

Het brein erachter | 15-08-21 | 02:29

Met kroepoek?

van Oeffelen | 15-08-21 | 10:46

De mens wordt van nature geboren als egoïstisch, wreedaardig wezen, dat er enkel op gericht is zichzelf te doen overleven.
Beschavingen waar vooral het Christendom een grote invloed heeft gehad voeden hun kinderen op tot solidaire wezens, die respect en hulpvaardigheid betonen. Dat is cultureel bepaald, niet biologisch.
In sommige delen van de wereld is die beschaving nooit doorgedrongen.
RIP Nederlandse slachtoffers van de Indonesische genocide.

Nonkel Frituur | 14-08-21 | 19:53 | 10

@KritischeKrikker | 14-08-21 | 22:47:
De peuters en kleuters uit die onderzoeken zijn gesocialiseerd sinds hun geboorte.

Vanaf de geboorte leert een kind grenzen. Die grenzen zijn verschillend voor verschillende culturen, omdat iedere cultuur een eigen moraal heeft. Die moraal vloeit voort uit religie (geloof in een hogere macht), welke wetten en voorschriften geeft en wordt bewaakt door de priesters van de religie.

Baby's huilen midden in de nacht. Als de baby sociaal was (zo geboren), zou deze wachten tot deze 's ochtends uit de wieg gehaald wordt.

Rousseau, de man die zijn eigen kinderen naar het weeshuis bracht omdat hij de verantwoordelijkheid niet wilde. En vervolgens een toonaangevend boek over de opvoeding schreef. Charlatan.

"... alle vruchten der aarde van ons allen zijn en de aarde van niemand.."

Hoe kan een burgermaatschappij ontstaan, als alles van iedereen is?

Arachne | 15-08-21 | 01:12

Ja, dat mooie christendom dat condooms en de pil verbiedt in die delen van de wereld met de kwetsbaarste vrouwen en kinderen (waar de bijbel sowieso weinig woorden aan vuil maakt). Dat mooie christendom zoals bij Zuster Theresa die vond dat hoe meer je op Aarde leed, hoe hoger je geacht wordt in het Hiernamaals, en dus iedereen die voor hulp kwam een stretchertje kreeg en een hoekje in een tent om tot het einde toe door te creperen.

Dat mooie christendom dat kinderen uitstoot omdat hun gelovige ouders niet met hun geaardheid overweg kunnen.

Of mensen fatsoenlijk worden hangt voor een groot deel af van de genen en voor de rest van opvoeding en omgeving. Er zijn heel veel fatsoenlijke mensen die niet in een God geloven en die ook niet nodig hebben als stok achter de deur om zich fatsoenlijk te gedragen.

"Kijk die andere religies
Wat een puinhoop heerst er daar
Baby's vol met vieze vliegies
Hele volk'ren de sigaar

Moeten ze maar niet zo maf zijn
Om te zweren bij een God
Waardoor ze arm of slechter af zijn
Ontevreden met hun lot

Mohammed doet in leproze
Kijk maar bij de evenaar
Hindoestonen zelfs in dozen
Boeddha maakt je bedelaar

Brahma is 1 van de booste
Shiva een grote klier
Al die gozers uit het Oosten
Nee, die moeten wij niet hier

Ja, wij zijn hier in het westen
Nog het best in goede doen
Onze Heer blijft toch de beste
Hij is wereldkampioen

Hij is wereldkampioen"

Sans Comique | 15-08-21 | 11:42
-weggejorist-
Roadblock | 15-08-21 | 17:02
▼ 7 antwoorden verborgen

Herdenkingen in Nederland worden gekaapt voor politieke boodschappen. Dus gewoon afschaffen en in stilte herdenken....

Na die koekwaus van een Grunberg op 4 mei is het voor deze Oppergod over en uit. Ik herdenk zelf wel.

Odin | 14-08-21 | 19:53

Van de andere kant bekeken. Toen de lage landen helemaal klaar waren met de heerschappij van de Spanjaarden enige eeuwen geleden en het katholicisme. (en de tiende penning) Werden de Spanjolen (spekken) op niet zachtzinnige wijze uit onze landen verdreven. De arme Spanjool die zich over gaf kon zichzelf verheugen op kerkers, hongeren, hier en daar wat afranselingen en zelfs in sommige gevallen het rad. Het is van alle tijden. Ik neem aan dat wij nu ook excuses moeten aanbieden aan de Spanjaarden?

Zapata10 | 14-08-21 | 19:50 | 6

"Arme Spanjool" my ass. Zoek maar eens op wat die ellendelingen in Naarden hebben uitgespookt.

Asteroid-B612 | 14-08-21 | 21:39

@Asteroid-B612 | 14-08-21 | 21:39:
En Leiden de toen burgemeester wilde zijn lichaam schenken aan de bevolking om op te eten .
De burgemeester van nu is nu niet te vreten want Pvda .

666d | 15-08-21 | 06:24
▼ 3 antwoorden verborgen

"Federatie Indische Nederlanders". Zijn die ook Finnen?

Lochos | 14-08-21 | 19:50

kijk de film/docu "the act of killing". zeer indrukwekkend, onvoorstelbaar.

Ir. Wilhelmus | 14-08-21 | 19:50

Die ¨jongeren¨met scherpe bamboesperen waren vooral op Java aktief. Toevallig het meest islamitische deel van Indonesië, toevallig het naar bevolking grootste Islamitische land ter wereld. Hedentendage is er op Java sharia-politie. Er is veel bereikt.
en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Indone...

squadra | 14-08-21 | 19:48 | 1

De moslimbevolking van Java wordt gebruikt volgens de eeuwenoude methode van de Islam om gebieden onder hun macht te krijgen.
Er is volop emigratie naar gebieden die nog niet overwegend moslim zijn zoals Bali, en de Molukken.
Over een paar decennia is daar ook de meerderheid moslim.
Toen ik op Bali was, waren er in het hogere gedeelte in het binnenland al moslimdorpen.
Dus wil je daar nog genieten van een vriendelijke (Hindoeistische) bevolking moet je gauw zijn.

Roadblock | 14-08-21 | 19:54

Eens gezien, nu nogmaals.
Kotsmisselijk word je ervan.
(Beetje laat maar dank)

Plotselinge Aandrang | 15-08-21 | 02:08

De Koran biedt smoesjes en rechtvaardigingen aan de man om zich als een beest te gedragen tegenover vrouwen en meisjes (kinderen zijn sowieso mensen die nog niet af zijn dus nog niet volwaardig). Wel een beetje oppassen, als je je vergrijpt aan een kind van een mede gelovige is eerwraak ook toegestaan.

Sans Comique | 15-08-21 | 11:45

'Boeng' Soekarno werd en wordt door Molukkers en de nog overgebleven militairen die in Indonesie gevochten hebben, gezien voor wat hij was:
Een Jappen collaborateur.

Roadblock | 14-08-21 | 19:42
-weggejorist-
nutsniet | 14-08-21 | 19:39

Veel mensen realiseren zich niet dat voor een groot deel van Indonesie de Nederlandse bezetter werd ingeruild voor de Javaanse. En voor de economisch bijzonder succesvolle Chinezen - de 2 rijkste inwoners van Nederlands-Indie bijv. waren Chinese plantagehouders op Soematra - was de machtsovername in feite het begin van een culturele en etnische oorlog tegen hen.

drs. Levi Samsonov | 14-08-21 | 19:35 | 4

@drs. Levi Samsonov | 14-08-21 | 19:36: Indonesië moest het voorbeeld worden voor de wereld van een multiculturele samenleving. Prima geslaagd zou ik zeggen.

squadra | 14-08-21 | 19:52

In Maleisie wordt de Chinese bevolking nu nog zwaar gediscrimineerd

BASinnic | 14-08-21 | 20:19
▼ 1 antwoord verborgen

Excuses?
kleeft daar dan ook een schadevergoeding aan?
schijnt populair te zijn onder generaties van nazaten die er geen zak mee te maken hebben!

TijdelijkOptimist | 14-08-21 | 19:26 | 2

We hebben daar zeer gedreven advocaten voor,die zeker belangeloos dit gaan oppakken en direct een zaak tegen de indonesische regering opstarten,of geldt hun drang alleen als het tegen de Nederlanders is.

Coolcalmcollected | 14-08-21 | 19:42

Als die ambassadeur er toch is, meteen even de Molukken en Papoea Nieuw Guinea aankaarten. Komt hij nooit meer.

P. Breidel | 14-08-21 | 19:23 | 5

@Roadblock | 14-08-21 | 20:01: Ja uiteindelijk was PNG natuurlijk geen wingewest. Het kostte veel geld ipv dat het iets opleverde. Dat is denk ik de reden dat ze gedacht hebben, laat dat PNG maar zitten.

Old_Spice | 14-08-21 | 20:58

@Old_Spice | 14-08-21 | 20:58:
Kuch:
Papoea-Nieuw-Guinea is rijk aan natuurlijke grondstoffen, zoals ertsen, gas, vis en hout. De exploitatie van deze producten, veelal door buitenlandse bedrijven, zorgt voor 72% van de inkomsten van het land.

Roadblock | 14-08-21 | 21:09

@Frau Merkel | 14-08-21 | 20:24:
U zegt het.
Die laten we evenals de tolken in Bosnie ook weer barsten.
Ik ben tegen asielzoekers uit culturen die het Westen vijandig zijn.
Daar maak ik geen geheim van.
Maar mensen die voor je getolkt hebben gaan er gewoon aan als je ze niet hierheen haalt.
En dit gebeurt er in West Papoea Nieuw Guinea:
petities.nl/petitions/stop-de-slow-mo...

Roadblock | 14-08-21 | 21:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Blijf het bizar vinden dat ruim 90 jongens uit ons dorp toendertijd 3 jaar moesten dienen,om het koninklijk huis en de NL elite,te pleasen !

Jimmy Mc Clure | 14-08-21 | 19:20 | 1

Niet alleen om het koninklijk huis en de elite te pleasen, maar vooral ook om de gewone Nederlander die daar zat en de Indonesiers die liever onder Nederlands bestuur bleven te beschermen tegen moorddadige bendes.

Barend Braakbal | 14-08-21 | 19:35

Indonesië is een moslimland geworden. Enige vorm van zelfreflectie kun je dus wel vergeten.

Frau Merkel | 14-08-21 | 19:19 | 4

Dat was het al een tijdje..

Jimmy Mc Clure | 14-08-21 | 19:22

Vanaf de 13e eeuw en iets van 90% islamitisch.

P. Breidel | 14-08-21 | 19:25

Nederland ook, staat alleen nog niet in de geschiedenisboeken gedrukt.

Forex | 14-08-21 | 19:34
▼ 1 antwoord verborgen

De documentaire "Onze jongens in Indië" laat ook wel goed zien dat 1 veteraan beweert dat de Nederlanders zich daar schandalig gedragen hebben en de Indische rebellen niet. Terwijl vrijwel alle andere veteranen heel stellig zeiden, ja Nederland was wel hard en schandalig bezig, maar de Indische rebellen waren veeeeeel erger. Lokale bevolking had meer te vrezen van de rebellen dan van de Nederlanders. Het lijkt mij dat deze veteranen wel weten waar ze het over hebben. Bijzonder dat het huidige Nederlandse narratief in media en overheid is dat wij klootzakken waren en de Indische rebellen geen blaam treft. Ik hoor liever het volledige verhaal. Maar deze houding van media en overheid zal wel weer onderdeel zijn van de woke revolutie; witte mannen zijn slecht.

Old_Spice | 14-08-21 | 19:18 | 2

@ Old_Spice
'witte mannen zijn slecht.' Dat niet alleen;
Muzelmannen zijn goed.

vliegende knorrepot | 14-08-21 | 19:23

U ziet het scherp.
Natuurlijk zijn er excessen begaan in Indonesie.
Maar zo'n film als "De Oost" die met medewerking van het Indonesische leger tot stand kwam is 1 brok geschiedsvervalsing.
Veteranen hebben natuurlijk tegen het beeld wat in deze film naar voren kwam (Commando's in zwarte uniformen die met vlammenwerpers dorpen in brand staken) geprotesteerd.
Maar de tijdgeest EN hedendaagse geschiedschrijving is:
ZIJ waren vrijheidsstrijders (Er waren ook islamitische rampokbendes die christelijke dorpen uitmoorden omdat ze christen waren maar dit ter zijde)
WIJ waren vieze kolonialistische onderdrukkers.

Roadblock | 14-08-21 | 21:41

Etnische zuivering is uiteraard niets om trots op te zijn.
Het vechten tegen een ongewenste bezettingsmacht daarentegen wel. Aan deze geweldsexplosie ging 350 jaar bezetting, uitbuiting en vernedering vooraf.
En voor iedereen die tegenwerpt: "ja maar de Nederlanders hebben ook veel voorspoed gebracht": sterph.

Daar komt nog bij dat tov de Nederlandse gesneuvelden een veelvoud aan Indo's gedurende de Japanse bezetting het leven heeft gelaten. En dat is waar deze herdenking over gaat.

jemagookniksmeer | 14-08-21 | 19:18 | 6

@Old_Spice | 14-08-21 | 19:28:
Wat zal ik zeggen.
Nederland zit vol met onnozelaars die alleen al bij het horen van het woord Kolonie al hun politiek correcte riedeltje beginnen af te draaien zonder enige historische kennis.

Roadblock | 15-08-21 | 00:28

U klets maar een eind weg met uw ongewenste bezettingsmacht.
Zalig zijn de onnozelen van geest.
En u hoeft van mij niet te sterven.
Misschien kan u meehuilen met die imbeciel van Michael van Zeijl van de Grauwe Eeuw.
U klinkt net zo.

Roadblock | 15-08-21 | 00:30

Als er gevochten wordt tegen een 'bezetter' wordt dat altijd gedaan door de nieuwe wannabe machthebber die, om de revolutie te kunnen betalen als eerste begint met het verhogen van de belastingen en het hardhandig incasseren daarvan. (meerdere wannabe machthebbers eigenlijk. Doorgaans wordt een dergelijke revolutie gevolgd door grote zuiveringen binnen eigen gelederen). Het gewone klootjesvolk dat bezig is met van dag tot dag te overleven zal het een worst wezen wie er heel ver weg in een duur paleis zit. Of je nou door de hond of door de kat wordt gebeten.

Sans Comique | 15-08-21 | 11:51
▼ 3 antwoorden verborgen

El lentze.

de visser | 14-08-21 | 19:17

Ik weet er te weinig van. Op school leerden we alleen over de Molukse KNIL-ers, die naar Nederland werden gehaald. Nooit echt begrepen waarom, want zijzelf wilden graag naar Nieuw-Guinea.

Deksmaat | 14-08-21 | 19:16 | 9

@Deksmaat | 14-08-21 | 21:06:
Vorig jaar geweest en was een nieuw item. Ook direct naast d ei gang een fraai stukje Amsterdamse achterbuurt. Ook bijzonder hoe die mensen leefden in begin 20ste eeuw. Het is leuk museum.

Nuuk | 14-08-21 | 21:53

@Deksmaat | 14-08-21 | 20:18:
What da fuck moeten Molukkers in Nieuw Guinea?
Ik heb verhalen gehoord dat Nederlandse hoofdofficieren hun bij inscheping voorlogen dat ze naar de Molukken gebracht zouden worden.
Maar dat wilde "Boeng"Soekarno natuurlijk niet.
30.000 geoefende troepen die de pest aan hem hadden in de Molukken?
Nee, hij heeft een dealtje met de Nederlandse regering gemaakt.
En die hebben mensen, die eeuwen met hun samen gevochten hebben in Atjeh en tegen de Jappen, en met de Politionele acties, besodemieterd, en daarna vanaf de loopplank in Nederland hun de waardigheid als militair ontnomen door ze te ontslaan, en hen in kampen op te bergen waar de NSB-ers net uit waren.
Ik schaam mij daar voor.

Roadblock | 15-08-21 | 00:04
▼ 6 antwoorden verborgen

De schrijver zegt zelf dat tijdens de Indië herdenking alle slachtoffers van de Japanse bezetting worden herdacht. Dus de slachtoffers die onder de Nederlanders vielen die destijds in Indië zaten maar ook slachtoffers onder de Indonesiërs zelf. In dat opzicht is het logisch dat de Indonesische ambassadeur erbij is. Met de Bersiaptijd die na de capitulatie van Japan volgde heeft dit niet veel van doen.

Barend Braakbal | 14-08-21 | 19:15 | 1

En u gelooft dat zelf?

Roadblock | 15-08-21 | 00:09

Ik heb helemaal niks met herdenken. Ik weet wel dat er overal vreselijke dingen zijn gebeurd - en nog steeds gebeuren. En ik vind dat jammer.
Maar op 4 mei sta ik altijd keurig hier op het dorpsplein, rechtop 2 minuten stil te zijn. In mijn functie. Omdat het moet. Omdat het hoort. Dan sta ik 2 minuten te wachten tot ik weer onopvallend de jeuk onder mijn ballen kan wegkrabben.

Leptob | 14-08-21 | 19:11 | 2

Omdat het moet of omdat het hoort zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen.
Maar goed, met je eerste twee zinnen ben ik het dan wel eens; de meeste mensen waren, zijn en zullen klootzakken blijven. Daar hoef ik ook geen twee minuten bij stil te staan.

Forex | 14-08-21 | 19:24

Ik zal de volgende 4 mei denken aan een megafoon in Amsterdam die ongestoord "Kill the Jews" kon roepen.

Roadblock | 15-08-21 | 00:10

Veel dank voor dit topic. Op de lagere school werd ons nog onderricht dat Nederlands Indië nog deel uitmaakte van het Koninkrijk.
Ook later werd ons op school niks verteld over wat die mensen die Indië ontvluchtten hadden meegemaakt. Later krijg je te maken met collega's met een PTSS dingetje. Zeg je (heel stom natuurlijk() iets verkeerd, krijg je een mes naar je kop.
Dat soort dingen.

Edit: En ja, ik ben een ouwe zak.

hotnot | 14-08-21 | 19:07

Huilie huilie, net een nummer uitgebracht.

TheBigKirth | 14-08-21 | 19:04

Hun hebbe wel voor de babi Pangang gezorgd he

Coño de Barbaar | 14-08-21 | 19:03 | 2

Daar hebben de Chinese Indonesiërs voor gezorgd
babi = oink dus haram

Tobi | 14-08-21 | 21:33

@Tobi | 14-08-21 | 21:33:
"De naam babi pangang komt van de Maleis/Indonesische woorden babi (varken) en panggang (geroosterd)." Bron; Wiki.
Daar zit geen woord chinees bij.

Sans Comique | 15-08-21 | 11:54

Zullen we ophouden met de erfzonde en gewoon samen stilstaan bij wat nooit had mogen gebeuren?

Malle moer | 14-08-21 | 19:02 | 4

Inderdaad. Onder "progressief' Nederland heerst het waanbeeld dat den soldaat met de geneefse conventie in de hand gaat afwegen of gericht terug schieten wel proportioneel verantwoord is. De praktijk was dat veelal jonge dienstplichtigen met de boot zonder noemenswaardige training in de jungle werden gedropt. In de realiteit wordt de geneefse conventie in elke oorlog door beide partijen met de voeten getreden, dus ook in deze. Vervolgens gaan we bijna 80 jaar na dato alle handelingen afwegen tegen maatstaven van deze tijd en komen we tot de conclusie dat we het niet goed hebben gedaan, en dat we boete moeten doen. Verlossing kan gevonden worden excuses aan te bieden voor daden waar niemand die nu leeft enige verantwoording voor kan nemen. Gevolgd door het aflaat van de herstelbetalingen aan de paar weduwen of kinderen die nog over zijn. Deze discussie vindt op dit moment plaats omdat de dienstplichtigen van toen, letterlijk zo oud als elizabeth II, vrijwel allemaal hemelen zijn. Pak em beter 15 jaar geleden had dit tot een mediarel geleid omdat de oud-indie gangers stelling zouden nemen tegen deze totale schoffering van het offer wat zij voor volk en vaderland moesten brengen. De schrijver van het stuk zit zo diep met zijn hoofd in het deugfuik, dat hij inmiddels niet meer snapt dat de Indonesiërs niet hun onafhankelijkheid strijders niet de grond in trappen. Dat kan toch zomaar niet? Dat moet toch consequenties hebben? Ik zeg ambassadeur niet meer bij de Indië herdenking!

Incitatus | 14-08-21 | 20:54

@Incitatus | 14-08-21 | 20:54:
U begrijpt.
Amerikaanse troepen hebben bij de bevrijding van Europa 17.000 vrouwen verkracht.
De Ruski's 2 miljoen alleen al in 1945.
Maar wie wint is goed.
Ik heb oud militairen gesproken die in dorpen kwamen in Indonesie, waar de islamitische "pemuda's" de babies bij de ingang van het dorp op palen gespiets hadden, en de mannen hun gerrit in de mond gepropt was.
Waarom? Omdat dat dorp Christelijk was.
Niets met vrijheidstrijd te maken.

Roadblock | 15-08-21 | 00:13
▼ 1 antwoord verborgen

Precies precies precies. Het wordt tijd dat ook dit eens op Nederlandse scholen wordt onderricht, in plaats van enkel weg-met-ons propaganda zoals de recente film ‘De Oost’ dat schandalig genoeg onderdeel gaat uitmaken van het lesmateriaal. Mooi dat scribent hier een plek voor krijgt.

JohnLocke | 14-08-21 | 19:02 | 4

Helemaal mee eens. De Oost is ook zo’n gotspe. Die film, geproduceerd met Indonesisch geld, zou al een reden moeten zijn om de Indonesische ambassadeur niet meer uit te nodigen. En wat doen wij? Wij indoctrineren er onze kinderen mee.

Trekhaas | 14-08-21 | 19:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ja precies opbokken met de landverraders

miko | 14-08-21 | 19:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland