Maastricht ontsnapt aan ramp, 81+ Duitsers dood en honderden vermist
Maastricht gespaard en on-Duitse toestanden in Duitsland en België.
Vrij hoog water te Maastricht, gisteren
Nou, dat ging maar net goed. De piek werd in Maastricht rond 03:45 bereikt, maar het morste allemaal net niet. "De piek van het hoogwater in de Maas is Maastricht inmiddels gepasseerd, meldt de Veiligheidsregio. De hoogste waterstand lijkt iets lager uit te vallen dan eerder werd verwacht. Volgens een woordvoerder bleef het waterpeil van de rivier net "onder het doemscenario". De Veiligheidsregio is opgelucht, maar de problemen in Maastricht zijn nog niet voorbij." De waterpiek verplaatst zich nu langzaam noordwaarts, verplichte evacuaties in Roermond, Roerdalen en Echt-Susteren begonnen rond 06:00 en ook in Zuid-Limburg worden inwoners van Stein, Eijsden en Bunde opgeroepen te evacueren, als is het daar niet verplicht. Foto's van gisteren HIER.
In Duitsland is het dodental inmiddels opgelopen tot boven de 81, en zijn er honderden (!) vermisten - 1300 in stad Bad Neuenahr-Ahrweiler alleen al. In België staat het dodental op 12 en zijn er vijf personen vermist. Veel meer beeld en geluid, vooral ook van die ondoenlijke ellende in Duitsland, na de breek.
Update: Inmiddels meer dan 100 doden in Duitsland.
Rampgebied Maastricht
Social
Social
Social
Doffe Duitse ellende
Gvd hey
Social
België
Het hoefijzer
Reaguursels
InloggenDe Duitse pers schrijft, dat onze koning naar Limburg is GEVLOGEN ..... dat zál toch niet !!!!
Zijn oma deed dat in 1953 ook. Gegarandeerd dat die beelden nu weer opduiken zodra Willy per heli Borgharen of zo aandoet. Maxima kan een World Press Photo scoren als ze achter het stuur van een legertruck kruipt en mensen uit het rampgebied meehelpt te evacueren. Ze heeft immers haar vrachtwagen rijbewijs...
Het is 15:14, niet vijf voor twaalf voor Limburg.
Als de kades van Maastricht overstromen is er geen ramp, maar wat schade en een hoop ongemak. Dat ga je niet tegen elke prijs voorkomen.
Gelukkig heeft de Groene Khmer olv Frans Timmermans de oplossing al klaarliggen: meer heffingen, sancties en belastingen. (Beleid)
Als dat niet helpt tegen het klimaat zien we wel weer verder.
Wie er dan nog geld heeft zal moeten bloeden om onze Groene Leiders van de levensstandaard te voorzien die zij en hun families gewend zijn en waar ze gewoon recht op hebben.
Nu we weten hoe en waar de knelpunten zijn, is het toch geen moeite om daar enorme spaarbekkens te graven voor de droge jaren? We gaan toch steeds meer recreeren, Europese bevolking is afnemend, hoop werkgelegenheid in de EU en dan daaromheen lekker veel bos aanplanten.
Samenvattend: in Duitsland een ramp, in België een kleine ramp, in Nederland wat wateroverlast in de generaliteit gebieden
hebben we net ons eigen water verwerkt, komt dat buitenlandse water er weer aan. daar hebben we echt geen plek meer voor. En wat komt het hier eigenlijk doen? een Miele vullen? onze rivieren verpesten?. dicht die grenzen.
Ben zo nieuwsgierig naar het spontaan en massaal aangeboden hulpaanbad door de miljoenen buitenlanders , uitkeringstrekkers en dubbele paspoorters, zodat zij eindelijk iets terug kunnen doen voor de samenleving, als kleine dankbetuiging zeg maar.....................
Ik woon in Duitsland en tot een 200m van hier is alles ontruimd. Een asielzoekerscentrum is ontruimd hier. Er zijn een stuk of 50/60 jonge donkere mannen van het azc die hier gisteren en vandaag bij de brandweer zakken met zand slepen.
Het ligt in ieder geval niet aan klimaatverandering volgens de in Limburg nog altijd zeer populaire Geert. Een hele geruststelling!
al stond de ene helft van de aarde in brand en was de andere helft een stomende sauna geworden, dan nog zou het volgens een flink deel van de reaguurders hier niet aan klimaatverandering door menselijk handelen liggen. Geert kan daar stemmetjes mee winnen. Kikkers en een pan water op het vuur zijn het.
@zeeman73 | 16-07-21 | 13:16: Exact. Cognitieve dissonantie is zijn zuiverste vorm. Bevalt de waarheid je niet dan ontken je die gewoon of past hem aan zodat het weer overeenkomt met jouw eigen waarheid.
Dat is juist. Zoals alles is het statistiek. Overal op elke m2 op deze planeet wonen mensen. Gaat het ook maar ergens een keer mis met het weer dan ja heb je veel slachtoffers. Met klimaat verandering heeft het weinig te maken eerder overbevolking.
Of het opportunisme of toeval is, op de dag van de ramp publiceerde het nationaal Kennis- en innovatieprogramma Water en Klimaat (NKWK) de Klimaatschadeschatter. Een interactief plaatje waarin je de gesuggereerde schade per stad bij klimaatverandering kan inzien.
Ik denk er het mijne van, maar soit.
klimaatschadeschatter.nl/
Zij hebben dit veroorzaakt! Nu is alles duidelijk. Inside job is het.
Hoezo zou je dat aan opportunisme wijten?
Van de winter nog onoplosbare droogte door klimaatverandering, opgelost door "weer", nu we ateroverladt "ramp door klimaat"
@RandyBiel | 16-07-21 | 13:34: De timing uiteraard.
Kan toeval zijn, kan ook zijn dat ze dachten van: Hier hebben we op gewacht, of nu versnellen we de publicatie.
Nou kunnen ze een avondklok instellen voor de gebieden waar niemand meer aanwezig mag zijn, om b.v. roversbendes geen ruimte te geven, en dan doen ze het niet...
Hier in Duitsland ook niet. Dat is ook de reden dat veel mensen hun huis niet verlaten hadden en dan achteraf moeilijk gered moesten worden door brandweerlieden die zelf daarbij hun leven cq gezondheid op het spel zetten
Klimaatverandering ? Jawel ik ben van mening dat het klimaat constant verandert.
Ik volg ook electroverse.net/ totdat iemand hier meldt dat hun cijfers niet kloppen.
Ik ben van mening dat de aarde om de zon draait.
@RandyBiel | 16-07-21 | 13:35: Misschien verrassend, maar uw mening strookt niet geheel met de werkelijkheid. De aarde draait wel meer om de zon dan de zon om de aarde draait.
Aangezien het elektriciteitsnet een van de eerste is die sneuvelt lijkt het mij zaak dat alle voertuigen die bij noodsituaties ingezet moeten worden gewoon op diesel of benzine blijven rijden.
Is daar al over nagedacht?
Nee. Eerst moeten er doden vallen totdat men eindelijk beginnen te snappen.
Heeft de EU zich al gemeld om uit een noodfonds (dat zullen ze toch wel hebben?) de getroffenen zo snel mogelijk te compenseren? Of melden ze zich alleen maar als ze geld willen binnen harken? Ik ben benieuwd. Deze waterramp overstijgt de landsgrenzen dus het EU moet iets doen.
Hoho... Eerst de herstelbetalingen voor het slavernij verleden medio 1750. Herstelbetalingen waternood 2021 kunt u indienen medio 2270.
Er wordt een gezamelijke kosteninventaris gemaakt voor België, Nederland en Duitsland, en dan gaat de factuur naar Nederland.
NL28 INGB 0000 000 777
@beter-laat-dan-nooit | 16-07-21 | 12:58: gedoneerd, beter dan geld naar verweggistan.
Wat heeft dat bezoek van de Von Amsbergs opgeleverd? Behalve een extra helicoptere-CO2 uitstoot van Den Haag naar Limburgië en terug.
Een potje emo-deugen met een geveinsde geschokte gezicht van Maxima.
@TRUMP | 16-07-21 | 12:31: Máxima nam haar gemaal mee.
Nog steeds geen Giro 555? Als de slachtoffers in een exotisch land vallen buitelt de deuggemeente over elkaar heen om te doneren (en daar over op te scheppen).
Waar zijn ze nu?
NL28 INGB 0000 000 777
Alles wat onder water staat, is een indicatie dat daar niet gebouwd had moeten worden.
Dan haal Nederland leeg.
Ben even op vakantie naar de toekomst geweest, naar Nederland anno het jaar 2100 ;) Met bij 00:11 eerst een Duitse vlag die er troosteloos bijhangt, en vervolgens het rood, wit, blauw dat in die zee van water nog vier overeind staat. nos.nl/video/2389569-vanuit-de-lucht-...
Als Rutte nou op tijd de grenzen had gesloten had het water lekker in België en Duitsland gebleven. Hopelijk gaat hij wel excuses maken.
Het water houd zich niet aan de maatregelen.
Ik moet nodig afwateren, komt wel heel dichtbij zo
Was van plan morgen naar zwitserland te rijden. Iemand een idee of de Duitse snelwegen nog goed begaanbaar zijn richting het zuiden?
De A61 voert deels door de getroffen regio. Ik zou persoonlijk omrijden via België en Frankrijk ..
We zijn Geenstijl, niet de ANWB!
Ik ben dinsdag jl. via Duitsland en Zwitserland naar Noord Italië gereden. Dat ging goed maar wel hevige regenval zwarte woud omgeving (route Karlsruhe richting Bazel). Je kan door Frankrijk rijden maar dan evt. de vraag of dat nog mag omdat Nederland op (donker)rood staat vanwege Corona. Duitse grens blijft 'altijd' open (is niet dichtgegaan tijdens deze Corona crisis). Succes!
Reken op oponthoud door omrijdend vrachtverkeer. Vrienden moesten gisteren naar Duitsland en kwamen 4 uur later aan op de bestemming.
@Nederlandop1 | 16-07-21 | 10:50:
Ja precies. Route om via Luik/Ardennen zou ik ook niet doen.
Ga liever met de boot.
Misschien een spontaan ingezakt (vergeten)V2 gangenstelsel aan de wortel van dit kwaad..?
Eindelijk die nazi-trein vol goudstaven terecht?
Dit zal de prijzen van tweedehands auto's wel doen stijgen (behalve dan die met waterschade). Lokaal zal er wel een tekort aan zijn.
Er zijn bij mij in Limburg wat tweedehands autos met Duitse nummerplaten aan komen spoelen. Af te halen voor een leuk prijsje
Hier in Oostenrijk (vakantie)zijn de dijken pas hoog! Zo hoog dat boven op de dijk sneeuw ligt.
Ja maar zorg dan weer voor kanaalvorming tussen die dijken. Een een bijna recht kanaal dat naar beneden afloopt, is nooit succesvol bij veel regen.
Misschien wil Oostenrijk Timmermans dan hebben? Woensdag zei hij namelijk dat als de EU lidstaten zijn klimaatplannen niet uitvoeren, 'onze kinderen voor water moeten gaan vechten'.
2 dagen later zijn ze tegen water aan het vechten. Wat gaat er mis bij Frans?
@Bataafje | 16-07-21 | 11:09: het weer strookt niet altijd met de klimaatdoelen
Oh jee. Heleboel boze mensen die op de rapporteer knop rammen.
(beste joris-van-dienst: ik kan er ook niets aan doen dat de feiten niet leuk zijn, ik zet ze hier nog even neer)
Op verzoek van hele boze Koyt: Ik heb de historische cijfers er even bij gepakt.
1993: 3120 kuub per seconde.
Vannacht: 3100 kuub per seconde. (en een voorspelling van 3780)
Dat is gewoon hetzelfde.
Mijn punt: het probleem is niet "het klimaat" of "het weer", het is dat we de situatie kennelijk alleen maar slechter gemaakt hebben met betrekking tot de waterhuishouding.
Dat jij 's nachts schotten staat te bouwen is heel vervelend voor je (en dat bedoel ik niet sarcastisch), maar dat ge-eikel over extreme omstandigheden: gelul.
Deze extreme omstandigheden zijn voor een groot deel man-made. En dan bedoel ik niet klimaat, dan bedoel ik bebouwing, bossen kappen, nog meer bebouwing. en niet willen leren van onze fouten in het verleden.
Te goede drainage ook want je wilt geen water op straat en in je tuin of op je veld.
Klopt. Mooi woord voor: Verstening. Met tot gevolg dat het water niet meer de grond in zakt maar massaal moet worden verwerkt door kanalen en rivieren waar het water zo snel doorheen stroomt dat het geen tijd heeft om weg te zakken. En later in het jaar hebben wij weer te maken met te laag grondwaterpeil. Maar goed, dit is de letterlijke natte droom van D66 en GL. Verstedelijking van het land. Nederland zou een stadstaat moeten worden volgens D66 omdat het energie technisch de beste oplossing zou zijn en de wereld wordt gered.
Precies dit. De EU lult maar over het klimaat, en laat de oorzaken die we wél kunnen terugdraaien/aanpakken ongemoeid.
Je vergeet een punt in je onderbouwing: het jaargetijde. In 1993 hebben we het over de laatste weken van december, nu hebben we het over midden juli. Een groot verschil voor watermanagement.
Je laatste alinea begrijp ik niet zo. Sinds de club van Rome in de jaren zeventig wordt klimaatverandering als man-made beschouwd. Jij zegt in principe hetzelfde, tenzij je nog een wat meer uitleg hebt die we nog missen.
Verder: goed verhaal lekker kort.
Salut
@Kryptonov | 16-07-21 | 11:21: In principe zit je in de winter met een groter probleem wat absorptie van water betreft. Dus dat we er nu, bij eenzelfde water aanbod, een grotere puinhoop van maken is veelzeggend.
De club van Rome heeft het nooit over klimaatverandering door de mens gehad. Die hele klimaatverandering-door-de-mens flauwekul is pas van de laatste 15 jaar. (het eerste artikel erover is 30 jaar oud) Zo recent? Ja, zo recent.
Het grootste probleem is het totale gebrek aan wetenschap. Alle wetenschappelijke principes worden overboord gegooid. Er is een "model", maar dat model wordt niet gevalideerd. Telkens als de voorspellingen niet uitkomen, wordt het model bijgesteld. Maar de belangrijkste conclusie wordt niet getrokken: Je model was dus NIET goed, en je voorspellingen gebaseerd op dat model waren dus niet valide.
Wetenschap is falsificeerbaar. Als onderzoeker probeer je er gaten in te schieten om de onderliggende modellen te verbeteren.
Klimaatverandering-door-de-mens probeert uit elke waarneming een bevestiging van het model te maken. Vorig jaar was het nog droogte. Dit jaar met voldoende regenval (en dan tel ik de situatie met de Maas nog even niet mee) is het weer wat anders. Data wordt achteraf aangepast om de verschillen met vroeger groter te maken. (het KNMI heeft al zijn historische temperatuurmetingen naar beneden bijgesteld) Het model wordt continue bijgesteld naar de data, en als dat niet gaat, de data naar het model
En het ter discussie stellen maakt je een ketter. (klimaatontkenner)
Dat is geen wetenschap, dat is een religie.
Waar is het Nederlandse watermanagement gebleven? We waren zo trots op meanderen, deltaen en polderen.
Ja, dat is in de poldergebieden aan de noord/westkant van Nederland, niet in het steenachtige zuid-oosten waar niks te bemalen valt en alles relatief dicht op elkaar is gebouwd.
@Dezenaamhier | 16-07-21 | 10:12: Een EU Deltaplan door het aanleggen van een reeks stuwmeren in de Ardennen en de Eifel als waterbuffers om het ongecontroleerd wegstromen van water in al die kleine rivieren te beteugelen. Tevens kunnen die opgeslagen waterbuffers in tijden van droogte, zoals we de afgelopen zomers meemaakte, zeer nuttig zijn.
Volgens mij is juist dat watermanagement hier heel erg goed gegaan. Over de grens allemaal doden en vermisten, en hier alleen natte kelders en een weggespoelde brug.
@FLP_du_Stok | 16-07-21 | 10:22: Exact.
In Nederland hebben we juist wel geleerd van '93 en '95. Daarna is het programma Ruimte voor de Rivier opgezet, met o.a. prachtige projecten als i-Lent (Ruimte voor de Waal) en de nevengeul bij Ooijen-Wanssum, wat recent is opgeleverd, tot gevolg.
youtu.be/S54sX9LwG5I
Het ligt niet aan de klimaatverandering, nee, het klimaat verandert juist weer terug. Het regent eindelijk weer omdat er zoveel minder CO2 in de lucht is omdat er bijna geen vliegtuigen meer vliegen!
Een lijstje met natuurrampen.
nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_natuu...
We kunnen alles wel aan “klimaatverandering” hangen, maar dergelijke rampen komen al eeuwen voor.
daarom zeggen ze nu ook dat dit eens in de honderd jaar voorkomt. En er is niets aan te doen. Als dit nu elke 2 jaar gaat gebeuren dan krab ik me nog eens achter de oren, maar nu is dit statistisch gezien niet volkomen absurd.
@small_town_dude | 16-07-21 | 10:06: Mja .. Het kan ook de voorbode zijn op wat komen gaat, indien we niets doen en vooral landen als China en India, ongegeneerd doorgaan met vervuiling van.
Dit kon wel eens een voorproefje gaan worden, van wat ons op een dergelijk pad, te wachten staat. En dan ?
Greta Thunberg heeft nog geprobeerd om Timmerfrans in beweging te krijgen voor het klimaat. Maar omdat ze zo klein en tenger is, is dat haar niet gelukt. Daarom zou ze een bulldozer huren, waarmee het volgens specialisten wel zou moeten lukken. Maar de specialisten adviseerden Greta om dat wel tijdig te doen, dus voor het avondeten.
Thurnberg is een klimaat ramptoerist.
Tsjonge, ik denk dat de invasie van 1940 minder Duitsers heeft gekost.
Nou, nog niet.
Wehrmacht slachtoffers 1940:
2032 doden
6000 - 7000 gewonden.
Ik weet dat ramptoerisme niet echt acceptabel is, maar die mensen zijn zo blij met een sneetje brood, zo dankbaar. Als het water nog een meter zakt gaan we weer terug.
Eind juni voorspelden deskundigen en wetenschappers dat juli heel droog en heet zou worden.
Dat klopt, dat was voor de Sahara.
Tja, die deskundigen hebben het maar moeilijk de laatste jaren. Vroeger was je dan nog wat. Tegenwoordig kom je verder met een glazen bol bijwijze van spreken.
(knipoogemo niet inbegrepen).
Is hier ook altijd hollen of stilstaan. Iets fatsoenlijks ertussenin is er niet.
Maar het wordt lastig voorspellen als die deskundigen en wetenschappers niet weten wanneer de HAARP-installaties aan- of uitstaan en/of men op andere manieren het weer aan het beïnvloeden zijn...
@kweethetooknietbeter | 16-07-21 | 10:03: Het weer van morgen is al een stuk lastiger dan dat vandaag. Het weer van gister gaat meestal wel goed. En dan gaan ze heel veel weer voor de toekomst berekenen. Met door hen zelf bedachte modellen. En beconcurreren ze mekaar. En waarschuwen ze voor klimaatcrises des doods. Terwijl die mensen die nu verdronken zijn graag hadden geweten dat er heel veel water naar beneden zou komen zetten.
Het model kan niet anders.
De commentaren zo lezend is in ieder geval duidelijk dat klimaatontkenners en viruswappies heel veel overeenkomsten hebben. Blind voor argumentatie en vol in de aanval op de mensen die er wat aan willen doen. Duning kruger effect is ruim vertegenwoordigd.
@De Pilsvogel | 16-07-21 | 09:54: Nee, ik ben de man die de klimaatwetenschap volgt en snapt dat extremere regenval een gevolg van klimaatverandering is. Ik ben ook de man met een fascinatie voor complotters en maar moeilijk kan accepteren dat mensen zo dom zijn.
"mensen die er wat aan willen doen"
Eh je bedoelt mensen die denken dat ze alles beter weten en vooral "iets" willen doen met andermans geld. Ja, die mensen ken ik wel.
Mensen die er wat aan willen doen? Wat denk je dat er dan aan gedaan moet?kan worden?
@zoalsikhetzeg | 16-07-21 | 10:00: Volgens mij is de wetenschap unaniem van mening dat broeikasgasreductie een mitigerende maatregel is om de stijging van de mondiale wereldtemperatuur af te remmen. Alleen wappies geloven niet in het opwarmend effect van broeikasgassen en gaan over tot kersenplukken in de wetenschap of verkiezen meninkjes in blogjes boven wetenschappelijk publicaties.
U bedoelt het dunning-kruger effect? En in welk kamp schaart u zich? Zo te lezen, vindt u zichzelf zeer competent, bent u zeer zelfverzekerd. U slaat uw eigen competenties toevallig ook hoger aan, dan die van anderen?
@stekkel, of dit soort rampen nou wel of niet door klimaatverandering komen, het blijft debiel om te denken dat wij als mensen dat kunnen beïnvloeden. Het is beter en goedkoper om ons aan te passen. Juist Nederlanders doen dat al eeuwen met succes. Ja het gaat wel eens mis maar grosso modo zijn wij hier succesvol in. Er van uitgaande dat geld een schaars goed is en je keuzes moet maken, denk ik dat je beter geld kunt steken in dammen en uiterwaarden en dat soort zaken dan in windmolens en zonnepanelen en biomassa. Ik ben zelf vaak in China geweest en ik weet nog dat in 1999 Beijing 3 ringroads had, in 2002 hadden ze er 6! Geloof me het is een absolute illusie te denken dat wij hier in Holland of Europa het wereldklimaat kunnen beïnvloeden. Weggegooid geld en energie.
@Usumani | 16-07-21 | 10:12: Vroeger wel, nu weet ik beter. Ik was vroeger kritisch op klimaatwetenschap totdat ik de intellectuele luiheid doorbrak en kritische klimaatartikelen ging factchecken. Het resultaat is dat mijn vertrouwen in de wetenschap gestegen is doorzag hoe smerig het spelletje van de klimaatontkenners gespeeld werd.
@Cherokee | 16-07-21 | 10:16: Het grootste geo-engineering experiment is verbranden van fossiele brandstoffen die het CO2 gehalte in de lucht met 55% heeft doen stijgen (270ppm - 420 ppm). Allemaal door de mens. Dus hoezo zijn wij niet in staat om het klimaat te veranderen? Dat het niet eenvoudig is snapt iedereen maar dat het niet zou kunnen is wat klimaatontkenners jou willen doen geloven.
@stekkel | 16-07-21 | 10:18: Een klimaat ontkenner, is dat iemand die ontkent dat er klimaat is. Of is dat iemand die ontkent dat wij een zee klimaat hebben? Hoe moet ik dat zien?
Veeleer conformation bias van de klimaatreligieuzen. Je kan er bij ieder uitzonderlijk weersverschijnsel de klok zowat op gelijk zetten.
@stekkel | 16-07-21 | 10:18: Ah, je hebt een kant gekozen in het debat? Er zijn ook mensen die menen dat de wetenschappers voor het karretje van politici worden gespannen. Iets met macht, geld en wat dies meer zij. Beide fenomenen vertroebelen het beeld nogal, waardoor een helder inzicht helaas moeilijk te verkrijgen is.
@Usumani | 16-07-21 | 10:31: Ik heb de kant van de wetenschap gekozen. Zouden meer mensen moeten doen. Die zogenaamde andere mensen kunnen hun beschuldigingen niet hard maken dus kan je negeren.
@TheEgg | 16-07-21 | 10:25: Over het algemeen zijn mensen die zich afvragen wat een klimaatontkenner is een klimaatontkenner. Ik heb de vraag nog nooit van weldenkende mensen gehad.
@stekkel | 16-07-21 | 10:06: Het is nutteloos hier te argumenteren, had sommigen wat hoger ingeschat maar ze denken hun eigen facebook en wiki onderzoeken te doen en passen dat in zodat ze hun oude leventje kunnen verdedigen. Dit heeft meer met psychologie te maken dan dat je ze kan overtuigen, het zijn geen 'goede' luisteraars. Ik maak me dan ook geen illusie en denk dat het een beetje over is, mensen willen zich door hun egoisme niet aanpassen terwijl ze overal de signalen zien, maar focussen dan opeens op specifiek deze bijvoorbeeld natuurramp, maar vergeten even dat het al jaren helemaal misgaat met natuurbranden in Australie, amerika. Vroeger dacht ik dat die rampfilms niet realistisch waren, tot je leert wat het smelten van alleen het ijs bij groenland al 7 meter zeeniveau extra is. Nee heeft niets met elkaar te maken natuurlijk. Het probleem is wel dat je het gewoon niet meer tegen gaat houden, alle derde wereld landen zeggen nu gewoon, fuck you, nu zijn wij aan de beurt, en vervuilen als het even kan nog 10 keer meer dan wij ooit gedaan hebben. Maar om het even, klimaatverandering is echt of wij dat nou deels veroorzaken of niet, als je dat niet ziet dan ben je echt niet de snuggerste. Of we er wat aan kunnen doen is een tweede.
@Cherokee | 16-07-21 | 10:16: De homosapiens lijkt inderdaad niet in staat te begrijpen dat zij met z'n allen het biologische maar ook geestelijke milieu nadelig beïnvloeden. Zo'n liegende, bedriegende huichelachtige diersoort is not fit to survive en zal de oorzaak van z'n eigen ondergang worden. De natuur kan dat heel goed regelen, die is uiteindelijk veel sterker dan wij met z'n allen. Wat betreft die Amazone slopers in Brazilië, of het grof vervuilende en mensenrechten vertrappende China, moeten gewoon torenhoge milieu en beschaving invoerrechten worden opgelegd zodat hun producten hier de markt worden uitgeprijst. Dat zal ook al die miezerige westerse multinationals leren die o.a. via China hun ouderwetse ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit blijven uitbaten.
@stekkel | 16-07-21 | 10:18: Helaas spat de intellectuele luiheid nog steeds van je reactie af. De grap is namelijk dat de klimaatalarmisten juist de grootste 'klimaat(veranderings)ontkenners' zijn. En dat de "klimaatontkenners" doorgaans helemaal niets ontkennen en zich vaak veel bewuster zijn van klimaatverandering dan de mensen die er zo bang voor zijn. En je doorziet dus ook totaal niet dat de klimaatalarmisten net zulke spelletjes spelen en zich schuldig maken aan framing.
@stekkel | 16-07-21 | 10:24: Hi Stekkel, dank voor het tegengeluid en discussie! Persoonlijk denk ik dat beide kanten de wetenschap misbruiken voor hun eigen doelstellingen. Ook lijkt de huidige situatie in Limburg vooralsnog een hoogst unieke situatie te zijn, veel te vroeg om dit aan mens veroorzaakte klimaat verandering toe te schrijven.
Echter...... Ik heb een heel ander punt. Zelfs als de mens verantwoordelijk is, geloof ik niet dat we dit kunnen veranderen. Strategisch is het investeren van 100en miljarden om een paar % reductie te bereiken in europa totaal onzinnig gezien de jaarlijkse groei van uitstoot in Azie. Wel eens in China of India geweest???
Cherokee heeft dus een zeer goed punt dat we beter kunnen investeren in aanpassen.
Er zijn helaas te grote belangen in het spel om de echte oorzaak (een ecomisch systeem gebaseerd op continue groei, extreme machts en welvaart concentratie etc) aan te pakken...
@Als_je_me_nou | 16-07-21 | 10:53: Thnxs. Ik sta er positiever in als techo-optimist. Zelfs China en India nemen het Parijsakkoord serieus. Nu hernieuwbare energie op veel plaatsen al goedkoper is dan fossiele energie, waterstof serieus op de agenda staat en uiteindelijk goedkoper wordt dan fossiel, de investeringen in fossiel afnemen, is het niet ondenkbaar dat in 30 jaar tijd de emissies significant gaan afnemen. Dat ondanks alle misinformatie van mensen die geen flauw benul hebben van de complexiteit en niet verder komen dan ja maar kolencentrales in China of kerncentrales lossen alles op.
Daarnaast, we moeten zowel aan adaptie doen als mitigatie. Zonder mitigatie is de adaptie onbetaalbaar. Om bij het topic te blijven, de 25 jaar investeringen om de Maas meer ruimte te geven zou de ramp de komende dagen nog veel erger worden. Die ruimte voor de Maas heeft miljarden gekost.
@stekkel | 16-07-21 | 11:14:
China neemt het Parijs akkoord serieus? Echt stoppen met de drank jongen. Als ze zo doorgaan hebben ze een kolencentrale per Chinees. Luchtfietser dat je dr bent
@amateurrr | 16-07-21 | 11:40:
Bron: e360.yale.edu/features/despite-pledge...
@amateurrr | 16-07-21 | 11:40: Niet iedereen snapt dat de transitie een langzaam proces is met vele schakels als infrastructuur en energiezekerheid. Als je het stuk goed leest zie je voldoende aanknopingspunten dat China CO2 reductie op de agenda heeft staan. Moet je wel wat snappen van energietransities om dat te zien.
Ik snap trouwens niet waarom je het nodig vind om mij te beledigen om je punt te maken. Zegt veel over jou. Vast FvD of PVV stemmer.
Ik denk dat de Limburgers heel blij zijn dat het allemaal niet door klimaatverandering komt. Dus die kunnen weer rustig gaan slapen. Niks aan de hand.
In een plaatsje in Rheinland-Pfalz trad de rivier opnieuw buiten de oevers in 2018. Geen schade, wel overlast.
De gemeente e.a. gingen er wat aan doen. Er werd een plan gemaakt zodat er geen overstromingen meer zouden plaatsvinden. Goed plan overigens. Gisteren is het hele plaatsje overstroomd want er was wel een goed plan maar het ligt nog steeds op het bureau of in de la van de een of andere ambtenaar. Dit wat betreft " de mensen die er wat aan willen doen". Has gewoon voorkomen kunnen worden als er inderdaad wat aan was gedaan, namelijk uitvoeren dat plan.
Ja!!! We moeten iets doen!!! Laten we bossen gaan kaalkappen om te verbranden!!!
De laatste tien jaar werd het in midden Frankrijk steeds droger. Vanaf 2015 was het gras in de zomer helemaal bruin zover je kijken kon en je had weken aan een stuk blauwe luchten zonder wolken maar wel propvol met spoorstrepen van vakantievliegtuigen.
Sinds corona waren er vorige zomer bijna geen en deze zomer helemaal geen spoorstrepen van vliegtuigen meer. En de luchten waren niet blauw meer maar propvol met witte wolken. Ik heb foto's van toen en nu.
In juni/juli regende het als de ziekte in midden Frankrijk. Geultjes langs de weg waar in geen tien jaar water was gekomen, stroomden nu vol als bulderende rivieren.
Ik trek maar één conclusie: het regent eindelijk weer volop in midden Frankrijk en het gras is weer groen voor de koeien lekker om te eten omdat er geen vliegtuigen meer in de lucht zitten. Het komt door al die vreselijk veel CO2 van die vliegtuigen dat het niet meer wou regenen en nou wel. Dat al het overtollige water dan uiteindelijk via de Maas naar Limburg stroomt en Nederland overstroomt, tja, zo is het nou eenmaal gemaakt. In midden Frankrijk staan ze een regendansje te doen van blijdschap en de koeien eten zich tonnetje rond aan dat lekkere verse gras.
Wil iemand dit aan die wetenschaps bobo's zeggen, want die weten dit niet en staan ze maar de spreektijd vol te lullen voor de tft monitor of tv. Het ligt dus aan de CO2 van de vliegtuigen die er niet was vanwege corona.
Dit kan bijna niet serieus bedoeld zijn.
@BobDobalina | 16-07-21 | 09:54: - bijna. Dit zijn van die berichten die soms of faceboek staan, als je geluk hebt meer dan een uur alvorens ze verwijderd worden door een slim fake nieuws algoritme.
@BobDobalina | 16-07-21 | 09:54:
Dit is de gemiddelde reaguurder onder klimaatverandering of coronatopics. Wappie as fuck.
@Bobdobalina, @small_town_dude, @De Eierbal, jullie zijn duidelijk nooit in midden Frankijk geweest of daar eens naar de lucht of het grasland gekeken. Het was bezig woestijn te worden daar, alle landschap dor en verdroogd, koeien hadden niks meer om te eten, geen wolkje meer aan de lucht. En opeens komt de regen met bakken uit de lucht en is alles groen. Een week later stroomt dat water naar Neferland. Hiezo verbaasd? Het water stroimt toch altijd naar de lage landen. In midden Frankrijk is het 450 meter boven de zeespiegel, met je vliegertje kan je de wolken raken.
@BobDobalina | 16-07-21 | 09:54: vorigjaar geen condensstrepen hier in Nederland strak blauwe luchten en schitterend weer dan ben ik maar een wappie
Weer is niet hetzelfde als klimaat.
ik leerde op school dat zij een Cf klimaat hebben hier, dus een zeeklimaat met gematigde temperatuur en neerslag in de zomer. En dat is van hier tot Berlijn en Wenen, daar begint een landklimaat.
@small_town_dude | 16-07-21 | 09:53: waar ik zij zeg moet wij zijn. (domme azerty toetenbord)
Zomers 2017-2020: "Deze droogte en hitte gaan nu echt bij de NL-zomer horen"
Zomer 2021: "Tja, deze enorme neerslag hoort nu echt bij een NL-zomer"
Wat moet het heerlijk zijn om als klimaatactivist te leven, je kan alle kanten uit met de hysterie.
Zelfs de T. heeft het er nu over dat dit gekomen is door de klimaatverandering.
Terwijl ze tevens stellen dat het eens in de 100 jaar voorkomt.
Dus hoe zat het met de klimaatverandering 100 jaar geleden?
Wat een dommigheid, gesteund door activistische wetenschappers.
@Nuchternederland | 16-07-21 | 09:46: Hoe denk je dat Nederland een delta geworden is? Al die klei, al dat veen
@small_town_dude | 16-07-21 | 09:48: Nederland is ooit zelfs een tropische zee geweest, en de mammoeten liepen over de niet-bestaande Noordzee naar Engeland.
Alle uitersten hebben we al wel gezien.
De impact van weer is alleen groter geworden door de almaar uitdijende bevolking en bebouwing. Dit was 300 jaar geleden geen nieuws.
Nu is het een ramp, met veel slachtoffers.
Zonder lockdowns en reisbeperkingen: droog en hitte
Met lockdowns en reisbeperkingen: nat en niet overdreven warm
"Extreme weersituaties gaan meer voorkomen".
Dat is wat er gezegd wordt en past bij beide situaties. Doe niet zo dom, joh.
@De Eierbal | 16-07-21 | 10:05: Ben je nu klimaathysterici aan het ontkennen?
Ik zeg; vooral doorgaan met boeren wegsaneren, weilanden vol bouwen met woningen en zoveel mogelijk bomen weghalen tbv biomassa.
Met andere woorden; zoveel mogelijk de natuur tegenwerken zodat de milieuindustrie blijft bestaan tbv inkomen voor mensen die in het pluche willen blijven zitten.
En vergeet vooral niet de import van asielzoekers te vermeerderen zodat het CO2 op hoog niveau kan blijven voor de stumpers Timmermans en consorten.
Zodat zijn gewicht ook op niveau kan blijven.
Veel sensatie rond die 1300 "vermisten". Wat is nu het geval? Ook het telefoonnetwerk heeft in die regio een klap gekregen en werkt niet meer. Daardoor zijn die 1300 mensen niet bereikbaar. Om dat nu "vermist" te noemen?
Media.
Paniek.
u zult het weten hoe men vermisten moet detecteren.
@MaarFeitelijk | 16-07-21 | 09:53: Zijn we zo afhankelijk geworden van het (mobiele) telefoonnetwerk dat wanneer we iemand niet meer telefonisch kunnen bereiken het over "vermist" gaan hebben? Dan zijn in de vakantieperiode heel veel mensen "vermist".
Nu heeft het woord "Blank" niet zo'n positieve connotatie, of wel?
Ik ben tijdelijk wit.
Racist.
En maar klagen over die te droge zomers.
We worden op onze wenken bediend.
Die caravan kun je bij hoek van Holland weer afhalen.
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom.
Bent u achterlijk of heeft u gewoon geen enkel beeld gezien van de ramp die zich nu afspeelt? Met uw "paniekhazen". 80+ doden en vele honderden vermisten, ezel.
Toch knap dat er reaguurders zijn zoals TheEgg die maar blijven ontkennen, ook al zijn er tientallen doden en honderden vermisten, niks aan de hand... Fear and guild...
@Do-na-zi | 16-07-21 | 09:37: Al in een andere post aangegeven: die "vermisten" zijn telefonisch niet bereikbaar, heel wat anders. Daarbij kan een groot deel van de doden een Darwin-award krijgen, deels doordat ze niet luisteren naar adviezen om te vertrekken en deels door domme acties van mensen die het gevaar niet zien en gaan varen/surfen/etc.
GuilD ?
Deze reactie is van een ongekende stupiditeit en hét bewijs dat inteelt leidt tot achterlijkheid. Kruip a.u.b. weer terug in het ei waar je bent uitgekomen. En voordat je gaat roeptoeteren, daar zijn onwetenden zoals jij nogal goed in zo blijkt, zoek dan het aantal kuub water dat in 1993 langs kwam eens op. Totale idioot dat je er bent.
(Redactie: mijn excuses voor deze tegel en het taalgebruik. We hebben hier gisteren tot 2 uur 's nachts met het leger schotten staan opbouwen en dan trek je commentaar van dit soort debiele, eencellige micro-organismen niet zo best.)
Guild maakt hele mooie gitaren. Nadat Epiphone door Gibson werd gekocht zijn er veel werknemers overgestapt naar Guild. Kwalitatief erg ondergewaardeerd. Geen idee wat dit met klimaatpaniek te maken heeft.
Hear hear koyt. Geen excuses nodig. Hoop dat je veilig en wel bent.
Het lijkt er soms een beetje op dat men de laatste tijd iets te makkelijk strooit met de worst-case-scenario's ipv met de meest-realistische-scenario's.
Zijn er al inzamelingsacties gestart in het buitenland? Of zijn wij altijd degenen die geld over hebben voor slachtoffers van rampen?
De EU heeft een noodfonds opgezet zodat wij een deel van onze inleg terugkrijgen.
@Kaas de Vies | 16-07-21 | 09:32: Zo werkt een verzekering ook
Ik denk dat er inzamelingsacties gaan komen bij de Nederlandse burgers via milieu-/CO2-/PFAS-/klimaatbelastingen en -accijnzen.
een soort Concert For Bangladesh, maar dan krijg je nu natuurlijk Andre Rieu en Gers Pardoel in plaats van E. Clapton en G. Harrison
@small_town_dude | 16-07-21 | 09:39:
Beppie Kraft. Maar dat kun je die mensen daar niet aandoen die hebben al genoeg problemen nu.
@Kaas. Waarschijnlijk moet NL daar 1 miljard in storten om 300 miljoen te krijgen. De rest gaat naar Italië en Polen.
Het is echt vreselijk als je je spullen zo ziet wegdrijven.
Maar euh, hebben we hier ook niet te maken met verwende mensen die inmiddels de gevaren van het wonen bij bij rivieren lang vergeten zijn?
Je kan een kelder nog uitrusten met allemaal luxe speeltjes, ombouwen tot luxe slaap en badkamer, maar het blijft een kelder, en 'vroeger' was een kelder nat ...
Wat we zien in Duitsland, ja, dat is een ramp, maar wat ik nu in limboland zie is voor 90%/95% volgens mij verwijtbaar aan de bewoners zelf.
Een rivier kan buiten zijn oevers treden, dat is altijd al zo geweest.
Deel heb je gelijk. Maar, betalen we in Nederland niet allemaal belastingen en dergelijke, zodat bijvoorbeeld waterschappen en overheidsinstanties maatregelen kunnen treffen om dergelijke situaties (zo veel mogelijk) te voorkomen?
Een vulkaan kan uitbarsten, een aardbeving kan plaatsvinden, springtij en storm kunnen de kust steden overspoelen, blikseminslag kan brand veroorzaken, storm kan een ravage aanrichten en een meteoriet kan het leven uitroeien. Dat is ook altijd zo geweest, dat weet je toch?
Dus als een van die dingen gebeurd is het voor 90-95% verwijtbaar aan de bewoners zelf. Moet je maar niet zo dom zijn om ergens te gaan wonen.
@kweethetooknietbeter | 16-07-21 | 09:40: Ja dat betalen we zeker, maar we nemen toch ook genoegen dat we in de file komen te staan? Net als dat we betalen voor internet en telefoon wat soms ook stopt met werken omdat er storingen of hacks mogelijk zijn.
Dus een rivier heeft lijkt mij ook het recht om soms 'even' stuk te zijn na jaren van goed functioneren.
@kweethetooknietbeter | 16-07-21 | 09:40: Je moet de weergoden betalen.
@ratelaar | 16-07-21 | 09:41: Lompe opmerking!
@Teun2 | 16-07-21 | 09:55:
Klopt. Het is nogal lomp om mensen de schuld in de schoenen te schuiven van natuur geweld. Valt het kwartje?
Die dommerts ook he, die in 1953 in een polder woonden. Eigen schuld...
@Roeieber | 16-07-21 | 10:31: Ook voor toen: Je gaat onder zee niveau wonen. Wat verwacht je bij 'extreem-weer'?
Gelukkig gaat het al jaren goed, en gelukkig hebben we als land heel veel geleerd om de fouten van 53 te voorkomen. Maar dat sluit niet uit dat je er zorgeloos kan wonen omdat het nooit weer zal gebeuren.
@ratelaar | 16-07-21 | 10:27: Lomp is vooral de rubbertegelmentaliteit dat een ander je rotzooi opruimt.
Iemand maakt zelf de keuze om in het stroomgebied van een rivier te gaan wonen. Niemand heeft hem/haar/het daar toe gedwongen.
Goh, waarom was dat huis toch zo goedkoop, of GOH, waarom was die bouw kavel toch zo goedkoop.
Dat is hier in provincie Groningen precies het zelfde. Ben je hier de afgelopen 10 jaar komen wonen dan moet je niet zeiken over aard/gasbevingen.
Je wist, of had het kunnen weten voordat je het koop contract tekende.
@FLP_du_Stok | 16-07-21 | 12:11
Stoere praatjes. Ben benieuwd of je ook zo flink bent als je door een beving je huis en een familielid verliest en je berooid achterblijft en niemand naar je omkijkt.
Dat waag ik te betwijfelen.
@ratelaar | 16-07-21 | 12:48: Het is je goed recht om te betwijfelen. Maar waar lees jij dat ik gezegd heb dat de limbo's geen hulp mogen krijgen of de overheid niet mag betalen?
Ik denk toch echt dat je de verkeerde aanvalt vanuit emotie en wanneer je rationeel gaat nadenken je dat zal beseffen.
Ik ben niet van de rubbertegels en ik gooi liever met bakstenen. Die hebben namelijk meer effect en zetten mensen eerder aan tot nadenken.
@FLP_du_Stok | 16-07-21 | 13:01:
“Maar waar lees jij dat ik gezegd heb dat de limbo's geen hulp mogen krijgen of de overheid niet mag betalen?”
Dat zeg ik ook niet.
Mijn punt is dat er altijd het risico is op natuurgeweld. Sterker nog, veel van de bebouwde gebieden liggen daar waar een risico op natuurgeweld is.
Dan kun je zeggen, ja je had het kunnen weten had je daar maar nieg moeten gaan wonen verwend nest.
Dat doet geen afbreuk aan de ellende. Dan ben je nogal lomp en misschien arrogant.
Daar is niets mis mee. Het viel me op. Kortom mijn reactie is net zo zinloos als dit gesprek.
Hier hebben wat watermanagers toch flink liggen slapen hè?
Nee hoor, de eurootjes zitten in hun zak.
Nee hoor. Gisteren is er nog eentje komen kijken.
Hoezo?
Tegen dit soort extreme regenval valt weinig te beginnen en bovendien zijn de dijken niet bezweken.
Alleen simpele stadsmensjes denken dat de natuur te managen valt.
@Gulliver | 16-07-21 | 09:37: het is te managen, maar tegen welke kosten? Gisteren ook bij Op1: wat hadden we kunnen doen?
Je had van alles kunnen doen maar wie gaat het betalen voor een natuurramp die tot nu toe 1 keer per honderd jaar voorkomt?
@Gulliver | 16-07-21 | 09:37: Extreme regenval? Gebeurt vaker. Zie ook eerdere topics.
@Draak uit Brabant | 16-07-21 | 09:42: per 10 jaar
Na 93-95 hebben we 2,5 mrd aan het "ruimte voor de rivier" programma besteedt. Dat betaalt zich nu uit. Geen doden, minder schade.
Of je gaat kijken hoe en waar je meer ruimte kunt creëren voor water, of je gaat met 12.000 pagina's wetteksten proberen onze manier van leven totaal om te gooien (en hopen dat dat ooit gaat werken). Het zal het laatste wel worden.
Ja, en als die 12.000 pagina's niet blijken te werken, moeten we alsnog aanpassen aan de natuur, zoals altijd.
@Harry.Langezwaal | 16-07-21 | 09:34: Kun je altijd zeggen dat we nóg meer moeten doen. Zo werkt dat met religies.
Als nou elke Europeaan die 12000 pagina's uitprint kunnen we daarvan best een dijk bouwen.
Heeft Timmermans op die manier bijgedragen..
@Noobster | 16-07-21 | 09:45: Je kanook Timmermans in het gat leggen bij een dijkdoorbraak, dat is ook uiterst effectief, mar weer esthetisch onverantwoord.
En hij blijft ook dan natuurlijk doorpreken dat dankzij hem de nood is gekeerd.
En, hebben we nog steeds 12 provincies?
Anders spuiten we wel een nieuwe op.
Het water vloeit vanzelf naar de Noordzee, maar waar gaat er nog meer ellende komen?
Lekkerkerk? Rotterdam?
Verder naar beneden verwachten ze geen problemen. In Brabant zijn enorme bekkens gebouwd met letterlijk tientallen miljarden m2 aan opslagcapaciteit. Bij Lith bijvoorbeeld al 9 miljard. Dus als het voorbij Limburg is dan is het grootste gevaar voorbij.
Niets te vrezen daar, het water uti Limburg is al door de Maas en de bult uit de Ardennen is langgerekt. In de Betuwe krijgen ze alleen hoog water in de bedding maar geen dreiging.
@The-loopy-cowboy | 16-07-21 | 09:54: jaja, miljarden m2 hoeveel km2 is dat en hoe groot is Nederland
@MaarFeitelijk | 16-07-21 | 09:59: m3. Zou je het ook zo kunnen lezen?
@loopy "tientallen miljarden m2". Zo praat een kleuter (en kabouter Wesley) ook. 1 miljard m2 is 31.5km x 31.5km en dat tientallen keren? In NL?
De overheid betaalt mee. Waarom Shell niet? Oh ja die betaalden ook al niet voor de schade in Groningen.
Shell heeft niet heel veel te maken met watermanagement.
Volgens de NOS komt die regen door extreem klimaat door koolstofdioxide uitstoot... door oa Shell. En als we de NOS niet meer kunnen vertrouwen.
@Sitting_targets | 16-07-21 | 09:42: Het schijnt dat 7 miljard mensen ook wat CO2 uitstoten, maar ik kan me vergissen.
Kan ik u alvast een CO2 heffing voor ademen opleggen?
Shell betaalt via de belastingen indirect mee.
@kweethetooknietbeter | 16-07-21 | 10:12: ze betalen praktisch geen belasting.
"For some it flows
For some it drips
But most of us get none of it"
The power of (sweet) water.
Ja, ja, niet altijd zo sweet helaas.
youtu.be/1QiftAFZoZM
Haha, in de categorie. Buurman staat de auto te wassen. "Zal ik de mijne ernaast zetten?"
Gaaaap.
Het spreekwoord luidt: het staat blank. Heel Limburg blank is niet multi-interpretabel, dat betekent niets anders dan een blanke bevolking.
Ik had hem, in tegenstelling tot de anderen, nog niet gehoord.
Nou Foger, de hoogste tijd om je rennistacket aan de wilgen te hangen.
twitter.com/jesseklaver/status/141537...
Dominee Jesse Klaver !!!!
Jesse is een beroerde dijkenbouwer, hij zet bovendien liever de uiterwaarden vol met sociale huurwoningen voor al die asielzoekers.
Populist.
Nationalist bovendien, geen woord over het drama bij onze beide buren.
@Papa Jones | 16-07-21 | 09:28:
Hij stopt hooguit z’n vingertje in de dijk
Small_IQ_dude
Zolang klimaatfanatici kernenergie niet als oplossing zien, en overbevolking niet als probleem, kunnen we wel miljarden uitgeven aan foplossingen maar daar schiet alleen Frans zelf wat mee op.
Exactly!
Als je nu weet hoever een rivier kan overstromen, de beelden ziet van ondergelopen buinkoolmijnen, wellicht is de kennis die we nu hebben vergaard, waar we dat ding vooral niet moeten te bouwen ook wel handig.
Vertel eens. Hoe gaat u de overbevolking oplossen?
@BobDobalina | 16-07-21 | 09:47:
U bent waarschijnlijk al geïndoctrineerd door de pers en politiek met...."In China hebben ze het geprobeerd maar maakten ze de meisjes dood"
Pfffff,
HLN opinie: "Terwijl mensen in grote delen van Wallonië, Limburg en Vlaams-Brabant verbouwereerd het slijk van hun inboedel stonden te vegen en van op hun dak om hulp smeekten, stak Greta Thunberg op sociale media haar vinger in de lucht. De Zweedse klimaatactiviste liet de kans niet liggen om het noodweer boven Nederland, Duitsland en België aan te grijpen om te benadrukken dat ze ons hier al jaren voor waarschuwt. “Dit is het begin van een globale klimaatnoodsituatie!” Ook Groen sprong op de kar: “Zie je wel dat klimaatverandering geen ver-van-mijn-bed-show is!” Natuurrampen zijn voor de groenen wat moslimterreur is voor Vlaams Belang: een kans om de agenda te zetten."
Ze maken zich druk om de verkeerde zaken. Stop de explosieve bevolkingsgroei. Daarnaast zijn natuurrampen een gegeven, zorg dat je deze zo goed mogelijk de baas kunt in gebieden met een almaar toenemende bevolkingsdichtheid.
Ik ben blij dat ze ons al jaren waarschuwt voor een meteorologisch verschijnsel dat zeldzaam is.
@Nuchternederland | 16-07-21 | 09:37: Als je maar lang genoeg blijft waarschuwen, krijg je op een dag je gelijk.
Tsja, populisme. Je moet de comments hier lezen als er inderdaad weer een moslim een aanslag pleegt. Beetje gematigdheid aan beide kanten zou wellicht beter zijn.
Paniekelingen met een gebrek aan kennis zoals Greta kunnen de grootste onzin uitkramen zonder het zelf door te hebben.
@BobDobalina | 16-07-21 | 09:51: dat is volgens die redenering" gewoon"geworden.
dat heeft ze helemaal niet geschreven.
Ik acht het causaal verband tussen import van moslims en het fenomeen terreuraanslagen toch wel wat groter dan tussen klimaatverandering en het huidige noodweer.
@BobDobalina | 16-07-21 | 09:51: ik kan niet gematigd zijn als er in Würzburg willekeurig vrouwen worden doodgestoken.
Damn.... vaak in ahrweiler geweest maar ik kon me echt niet voorstellen dat dat beekje tot zo'n rivier omgetoverd kon worden..... (en ja beekje omdat wanneer je je schoenen uittrok je meestal op elk willekeurig punt de beek kon oversteken)...
En dat als smurf, zeker laag water!
Als dit de calamiteit is die eens in de 10000 jaar voorkomt, verhoog dan alle rivierdijken maar met een meter of wat.
Lijkt me dan stug dat het in onze levenstijd nog een keer voorkomt. Toepasselijk: na mij de zondvloed.
u heeft er niets van gegrepen. De deltawet geldt alleen voor de zeewering en niet 300km stroomopwaarts. Voorts is er niets overschreden.
Om de 8 jaar. Met uitzondering van 2019.
Zojuist het hotel gebeld in Daun, dat ligt boven op de heuvel.
Daar is weinig tot niets aan de hand.
Wegen goed begaanbaar, hemelsbreed niet ver van de dorpen waar het écht goed mis is.
We gaan morgen dus “gewoon” afreizen, alsof er niets aan de hand is.
Benieuwd wat voor ravage we aan treffen en daarnaast vooral menselijk leed.
Neem zeker je camera mee. Lekker vastleggen al dat menselijk leed. Geniet van je vakantie he jongen!
Ja leuk! Laat even weten hoe het was. Dork!!!
De volgende vakantie naar Zuid-Soedan al geboekt? Of wordt het de volgende keer toch Alleppo? Heerlijk. Menselijk leed.
De tering.
@SeingaltUNo | 16-07-21 | 09:20:
Nee, zo zijn wij niet.
Sterker nog… ik haat ramptoeristen.
Dit hadden we 3 mnd geleden geboekt, ervan uitgaande dat de CoronaShit wel over zou zijn.
Dan krijg je dit.
Verschrikkelijk voor de mensen daar.
We zullen wel zien wat we nog kunnen doen.
We zijn tevreden met een boswandeling en een goede hap eten.
“Een dagje Ahrweiler of Schuld” zie je ons niet doen.
Ik zou me kapotschamen als die locals me zouden zien foto’s maken.
@ik_word_gek_in_NL | 16-07-21 | 09:25:
Niet te bijdehand hè, sukkeltje.
Ik wens je een goede vakantie toe. Als de toeristen wegblijven, dan is de ramp compleet natuurlijk.
Een snorkelvakantie in de Eifel, wie had dat gedacht?
Ga je daar ook nog wadlopen?
@Papa Jones | 16-07-21 | 09:31:
Thx Indiana.
Annuleren kost 1100,- en dat kan altijd nog.
We gaan gewoon en als het écht te erg is, zijn we zo weer thuis.
Mooi kasteel, daar in Daun. Ondanks alles toch veel plezier gewenst.
@Ruimedenker | 16-07-21 | 09:30:
Proest!!
Poah, en ook nog al die plastic rietjes etc. die nu naar zee drijven he
Ik heb laatst begrepen dat die rietjes rete handig zijn voor vissen. Probeer maar eens een biertje te drinken zonder handen.
Applaus voor jezelf en applaus voor de koning. Watermanagementland met een watermanager aan het roer. Nog geen enkele dode!
Omdenken, een ondergewaardeerde kunst.
Strikt genomen blijkt alles te werken en is er niets te ontspannen geweest. Het is geen wonder dat het goed gaat in Maastricht maar het is omdat alles zo is ontworpen en uitgevoerd, een wonder in Limburg.
@MaarFeitelijk | 16-07-21 | 10:19: matige uitvoering....
Frans! Frans! Het water stijgt.
Het water... stijgt.
Waar blijft de Green Deal. We kunnen niet meer wachten.
Red ons!
Als Frans nou eens geen bommetje had gedaan in het EU-parlements-zwembad, dat had een hoop gescheeld...
Haal Frans uit het water en zie daar.... het waterpeil zakt een meter over heel Duitsland.
Laten we net als de Duitsers maar hopen dat er onder die 1300 vermisten heel veel vakantiegangers zitten die daardoor niet thuis zijn zonder dat hun omgeving dat weet.
Je zou zo maar eens niet kunnen zwemmen. Dan baal je...
@Jos Tiebent | 16-07-21 | 09:14: en kun je wel zwemmen dan verdrink je alsnog
Dit is niet grappig meer...
Misschien wordt het wel grappig....
Nou, de regeringen van Italie, Griekenland en Portugal zullen wel miljarden noodsteun overmaken. Solidariteit in moeilijke tijden. Toch?
Girootje 555 en Carolien Tensen...
Toen Rutte gisteren aankondigde dat het kabinet bij een ramp van deze omvang steun verleent bedacht ik mij hetzelfde…
er zal inderdaad EU steun zijn
@MaarFeitelijk | 16-07-21 | 09:49: Een deel van ons eigen geld dat de EU bij hoge uitzondering aan ons teruggeeft, bedoelt u.
Wonende in het Noord westen van het land,aan de kuststreek. Vervloek ik vaak de harde wind hier als het in limburg weer eens lekker warm zonnigzomerweer is.
Als het hier in het Noordwesten weer eens grijs en bewolkt is , vaak met regen met vooral veel harde wind.
Als het zonnetje maar mager door de grijze wolken komt en je weer in limburg is daar wel weer die stralende zon.
Maar dit keer ben ik enorm blij in het Noorwesten te wonen.
Je zal er nu maar mee te maken hebben daar in limburg.
Sterkte daar.
Hoi. Het noordwesten waar ik woon heeft juist de meeste zon van het land. Maar het duurt wel altijd lang voordat het een beetje gaat zomeren.
Edit: ik moest de tuin sproeien. Kurkdroog
Ze wonen niet allemaal in het stroomgebied van de rivier, heuvel op heb je niet zoveel last maar nee vlak langs het water of in de uiterwaard gaan wonen en dan klagen dat het een keertje mis gaat. Dat is niet als zeuren over vliegtuigen als je bij Schiphol woont of klagen over gaswinning in Groningen.
In het Westen zit nog enorm veel gas in de bodem. Met fracken komt dat vrij. Daar moeten we maar gauw aan beginnen.
@voldemort | 16-07-21 | 09:20: Sommige mensen hebben geen andere keus dan vlak onder schiphol te gaan wonen, maat. Zeker als de helft van de vrijkomende sociale woningen naar statushouders gaan.
Veel steun aan de nabestaanden van slachtoffers en aan mensen die de gevolgen ervaren van deze ramp.
Dank u, uw tegel ervaren we als een stevige zood aan de dijk.
@Krokettenfabriek | 16-07-21 | 09:20: Als iedereen nou even een waterdichte tegel plempt, kunnen we daarmee dijken ophogen.
De verzekeringsmaatschappijen krijgen het druk.
Misschien een Europees rampenfonds benaderen? Of mogen we dat als nettobetaler niet?
1.300 vermisten in Duitsland, waarvan de meesten nooit meer worden teruggevonden. Herman leest wel 100 keer de krant.
Precies, lekker naar een blokhut in Noorwegen, en daar een beetje vissen, jagen en aan je Sjonnie sjorren.
Omdat delen van het mobiele netwerk zijn uitgevallen, kan geen contact met deze mensen worden gelegd. Vandaar dat ze als vermist worden geteld. Waarschijnlijk zitten ze met een bier en een bretzel te wachten, dat ze weer kunnen whatsappen en op KeinStil.de kunnen reaguren.
hoezo zou men die mensen niet vinden? uiteindelijk komen ze gewoon in NL aan de oppervlakte.
Gecondoleerd aan de nabestaanden.
Timmermans heeft gelijk. Jullie weten het.
Het narcisme heeft zulke grote vormen aangenomen dat geen enkel argument tegen ons Frans is opgewassen.
Oké, alleen het beleid en de maatregelen die genomen worden gaan weinig tot niets helpen, maar wel heul erg verschrikkelijk veel geld kosten. Uw geld. Waardoor u toekomstige problemen minder goed het hoofd kan bieden.
Er zijn te veel bomen in zijn bio massa centrales verdwenen.
De wetenschappers hebben de meeste kans op gelijk. Of het komt door vervuiling of gewoon een normale cyclus van het milieu is blijft de discussie, maar sowieso goede zaak om minder te gaan vervuilen en verspillen met zijn allen. Helaas wordt milieu altijd als links politiek ingedeeld. Het wordt tijd om om te denken.
Stoppen met asfalteren en bouwen zal beter helpen. Maar dat gaat niet gebeuren, want de bevolking moet groeien van de economen.
Haal die megalomane, volgevreten kabouter Plop niet in de aandacht aub.
Die ijdeltuit doet werkelijk alles om zijn walgelijke p.. figuur en nog walgelijker waanzinnige plannen te tonen.
Deze regenval kan niet zomaar aan een veranderend klimaat worden toegeschreven, dat is te simplistisch. De invloed van de mens daarop is al helemaal discutabel dus een eventueel gelijk van Timmermans valt daarmee weg.
@penis-aqua-rosA | 16-07-21 | 09:12: De klimaatwetenschap heeft vooral een enorm tekort aan wetenschap.
Kijk, het is een prima idee om zuinig om te gaan met grondstoffen. En bijvoorbeeld een huis isoleren ipv 3 keer zo veel gas verstoken om het warm te houden (en in de zomer de airco vol gas om het koel te houden), dat is gewoon een goed idee.
Afval scheiden, recyclen, prima. Dat plastic hoort niet in de natuur én je hebt minder grondstoffen nodig. win-win.
Maar dat klimaatgeleuter is vooral een machtsmiddel. Een manier om de bevolking onder druk te zetten, en in de praktijk enorm nadelig voor de natuur. Sterk vervuilend, in sommige plaatsen totaal verwoestend voor de natuur. Maar "de media" hebben iets geroepen over ijsbeertjes, en elke idioot tuint er in. Het is vooral schandalig hoe veel hoog opgeleiden, wetenschappers, in de overduidelijke niet-wetenschap tuinen.
Het helpt natuurlijk wel dat tegenwoordige je baan afhankelijk is van je politieke mening. Dus zeg nou maar gewoon wat de regering wil horen, anders kun je die baan aan de universiteit wel vergeten.
@TheEgg | 16-07-21 | 09:43: De kenmerken van een hype. Helaas weten veel mensen te weinig, en ze zoeken bijna niets zelf uit; vanuit het verleden zit 'overlevering' (napraten) in ons systeem.
Komt door het bezoek van de ramptoeristen, de von Amsbergs. Dat heeft de dijkdoorbraken bezworen.
Japanse toestanden
Bleib zu Hause
@kees1386 | 16-07-21 | 09:07: Bleiben Sie auf Ihrem Haus
Hoeishetmetdoel?
- Moet je maar niet onder de rivieren gaan wonen
- Heeft Wilders eindelijk zijn zin, heel Limburg blank
Haha dat is keestelpro’s grap.
Gaap.
@RickTheDick | 16-07-21 | 09:04:
Of het eeuwig doorgestuurde plaatje via Whatsapp
U heeft nog whatsapp?
Het water stroomt toch nog verder. Als je in de randstad woont zou ik vast zandzakken inslaan voor over een dag of 5.
Originele grap joh, nog bijna niet voorbij zien komen
Nee, onder zee niveau in de randstad gaan wonen is handig...
Eigen schuld dikke bult dus? 60 procent van Nederland woont in risicogebied dat kwetsbaar is voor overstromingen
REAGEER OOK