Beelden. Grootste schip Iraanse marine "vat vlam onder onduidelijke omstandigheden" en zinkt
Nou zeg, doet-ie anders nooit
Nou, daar gaat Irans grootste schip de Kharg (wiki), een Ol-class fleet replenishment oiler aangepast zodat het tevens drooggoed en munitie kan vervoeren. Het was een van Irans drie all round replenishment schepen. Nu zijn er in die categorie alleen nog twee aanzienlijk kleinere schepen uit de Bandar Abbas-klasse over. Volgens Iraanse semi-overheid-outlets Fars en Tasnim News begon de brand om vannacht onder "onduidelijke omstandigheden" om 02:25 nabij de Jask-haven (locatie). Volgens een persbericht van de Iraanse marine was de Kharg "op trainingsmissie".
Mogelijk heeft het ook iets te maken met dat Iran deze week een fregat en hun nieuwste (en sinds vannacht dus grootste) oorlogsschip de Makran (wiki) richting Venezuela stuurde, tot bijzonder groot ongenoegen van de Amerikanen. En misschien heeft het ook iets te maken met dat Hamas Iran zo expliciet bedankte voor alle steun tijdens de Gaza-oorlog van afgelopen maand. Hoe het ook zij, 1 boot minder. Meer beelden na de breek.
POV je bent Israël
Meer video
F
Social
Social
Ondertussen, elders
Social
Reaguursels
InloggenIk vind hem mooi.
Hamas vraag waar hun bestelling blijft?
"Nou zeg, doet-ie anders nooit".
Nee, zulks doe je maar één keer.
Heeft iemand het tosti-ijzer laten aanstaan?
Ik geniet nog steeds, van het feit dat de Iraanse bevolking de Ayatollah verkoos voor de Shah, inmiddels twee generaties verder lijden ze nog steeds door die keuze. Door onze verloedering mag je daar niet van genieten, zielig voor ze vindt men, want die Sjah was ook gemeen hoor, Savak en nog meer van dat gebazel. Savak natuurlijk nodig om de fanatieke moslims geen kans te geven.
Ooit zal Oost Europa en Rusland lachen om onze naïviteit als de Islam het in Europa over heeft genomen, gewoon door massa Immigratie en de ongebreidelde kinderbijslag.
Rusland? De Islam is de tweede godsdienst in Rusland. Tataren en ook andere bevolkingsgroepen in Rusland zijn moslim. Rusland is een groot, uitgestrekt land, he.
Typisch weer zo'n relativerende deugreactie, Inderdaad zijn daar ook enige procenten moslims.
Nederland is een klein land hè. Ging er hier vandaan af en toe een passagiersschip naar Canada en Australie, hier komen er elke week 500, voornamelijk moslims. Ze zullen hier sneller dan je zou wensen een dominante meerderheid hebben.
Dus zal ik je helpen, voor wat deugargumenten, ik ken een moslim die goed meedoet en aardig is, de meerderheid levert gewoon zijn bijdrage aan onze samenleving, cijfers zijn voor dit argument niet nodig, Abutaleb en Arib doen toch toch ook goed mee, ja hoor maar die zitten onder een kaasstolp, ik kijk ook naar opsporing verzocht, daar kijken we voor weg.
Omdat er ook in Rusland moslims zijn hoef ik niet bang te zijn dat ze hier de dienst uit gaan maken, zoiets ?
De situatie is iets ingewikkelder. In 1953 had Iran een democratisch gekozen parlement en premier. Deze nationaliseerden de Iraanse olie-industrie, die toen in handen was van Britse oliemaatschappijen, nadat die weigerden hun boeken in te laten zien. Amerika en Groot Brittannie organiseerden toen een coup, en de Shah was hun zetbaas.
Het Iraanse volk heeft nergens voor 'gekozen'. Zoals ook bij ons zijn ze daar voornamelijk bezig met het hoofd boven water te houden. Machtstrijd wordt altijd gevoerd door werkeloze nietsnutten en overheden. Het Volk heeft daar doorgaans geen tijd voor. Trouwens, ook bij ons kun je zien hoe zielloos dom en behoudend een volk wordt als het een beetje angst aan gejaagd wordt.
Als Israël hier bij betrokken is dan bij deze de welgemeende felicitaties maar het was natuurlijk ook oude meuk.
Mooi.. Een bevooradingsschip en tanker.. Schakel de bevoorrading en logistiek uit en dan kunnen ze met de andere speeltjes ook niets meer. Slimme militaire zet.
Kwam dit gister tegen toevallig news.usni.org/2021/06/01/iranian-wars...
Interessante website.
Sowieso #teamisrael.
Gewoon omdat ik bij het andere team binnen 24u dood ben.
Gezonde portie opportunisme, niks mis mee.
En ik beaam uw laatste zin volledig, al weet ik niet of het vanwege dezelfde reden is ( doet er ook niet toe ).
Vuur is achterlijk. Er valt bepaald niet uit te sluiten dat dit een ordinaire machinekamerbrand is. Dit schip is zo'n 45 jaar oud - en de mate van getraindheid van Iraans marinepersoneel is niet al te best. Je zult deze ouwe meuk maar in de vaart moeten houden....
En jij weet van de Iraanse marine....
@MeneerGuggenheimer | 02-06-21 | 17:52: onmogelijk om het hier in een paar woorden te beschrijven, ik heb verhalen voor een lange middag op het terras. De Iraanse marine is echt te smerig en onkundig voor woorden. Munitie die los op het dek lag en bij windkracht 5 gewoon de zee in rolde. Hagel nieuw schip waarvan alle toiletten verstopt (en tot over de rand vol gescheten) want doortrekken vond men onrein. Echt ik discrimineer niet maar soms moet je gewoon toegeven dat je zo veel van elkaar verschilt dat het beter is om elkaar te mijden.
Goed nieuws bij thuiskomst!
Lees je mee Sigrid ?
Ze komen je halen.
Mocht Israël hierachter zitten, dan kan ik maar één (of eigenlijk twee) ding(en) concluderen; in Nederland lukt eigenlijk niets van belang meer terwijl men Israël nog wel van wanten weet. *heimwee hebben naar VOC-mentaliteit doet*
Die VOC-mentaliteit is er nog wel, maar je mag het niet meer hebben.
Das niet deugend en slecht voor het milieu
Dat is allemaal toeval mensen, een ongeluk zit in een klein hoekje en iedereen weet dat Iraniers niet met vuur om kunnen gaan. Doorlopen alstublieft.
Euhhhh ... pardón? : en.wikipedia.org/wiki/Zoroastrianism
Ik gok op een payback actie van Shin Bet/Shabak.
Die jongens van Hamas en Islamitische Jihad waren iets te lovend over de rakettenhulp van Iran.
Las dat die groepen in Gaza nu ook een aantal konrurs AT raketten heeft uit Syrië,hoe ze zijn binnengekomen is nog een raadsel,Israël en de Russen zijn er pissig over.
Geen raadsel: de Houthi 'milities'in Jemen hadden er nog een paar liggen.
Maar: u denkt toch zeker niet dat Israël wakker ligt van een paar anti-tank raketten met een draagwijdte van (in warm weer) zo'n 2.500 - 3.000 meter?
Heeft iemand de blanke hoog opgeleide man van middelbare leeftijd al beschuldigd. Want ik vrees dat die het ook deze keer weer gedaan heeft.
Had ie een karakteristieke neus?
@Schwanzeleber | 02-06-21 | 17:00: Dat kan ik niet zeggen. Het viel wel op dat hij er wat bleekjes uit zag.
Kan iemand mij eens uitleggen waarom Iran het internationale pispaaltje is? Gaat het dan enkel en alleen om de staat Israël? Als we de boycot van Iran beëindigen en dat land weer volop olie laten exporteren zakt de olieprijs weer naar een verdraagzame $25 per barrel
Een Iran met kernwapens vind je wel een goed idee?
@Gulliver | 02-06-21 | 16:30: Leg mij eens uit waarom India, Pakistan en Israël dan wél kernwapens mogen hebben?
Nee, natuurlijk ben ik er niet voor dat aan die onbetrouwbare nucleaire meute nog een land wordt toegevoegd.
Dat betekent dat dan ook gas goedkoper word,en dat vind de VS weer niks omdat ze nu al verlies draaien met die schaliegas.
Dus de vs ook ivm de dollar is alleen maar.blij als je een vermogen uit geeft aan olie.
Wel eens van islam-fascisme gehoord?
Staatsterrorisme?
Theocratie? Dictatuur, onderdrukking eigen bevolking?
Dertig jaar lang terreur in andere landen?
Lees eens:
en.wikipedia.org/wiki/Iran_and_state-...
Lees nog eens na wie precies die raketten geleverd hebben aan Hamas.
En wie uitvoerig bedankt werden door Hamas, en de Islamitische Jihad.
Iran kan wat mij betreft niet hard genoeg geboycot worden.
Maar met die kwezel van een Biden zullen ze wel weer genoeg fondsen hebben om weer los te gaan in de regio via hun proxies.
@michelpen | 02-06-21 | 16:36: Saudi-Arabië is het nog erger,alleen is dat een bondgenoot en houden we onze kop er over.
In iran heb je nog kerken en synagogen,kan je in Saudi-Arabië wel vergeten.
De enige juiste verklaring natuurlijk is dat Mekka in Saudi Arabie ligt en derhalve Iran de verkeerde Islam aanhangt. De verrijking van de wereld vanuit Saudi arabie gaat al ver genoeg en Iran moet niet verder willen plassen.
Omdat Iran beleid uitdraagt en actief exporteert dat op alle fronten strijdig is met artikel 1 van onze grondwet ( en dat van de meeste andere EU-landen ).
Heeft u uberhaupt enig benul hoe in leven in een shariahstaat is, inclusief het actief vervolgen en elimineren van Nederlanders van Iraanse komaf buiten Iran zelf?
@Roger-Rabbit | 02-06-21 | 16:44:
ik beantwooord een vraag.
Jij komt vervolgens niet verder dan een whataboutisme.
(van het soort dat je ook altijd tegenkomt op JOOP en NU....)
Is IRIS Kharg toevallig de Arabische vertaling voor de Nederlandse Naam Sigrid Kaag ?
LOL
Alles aangaande Iran is nu éénmaal licht ontvlambaar....
Misschien ging het fout toen ze weer eens ritueel Israëlische vlaggen aan het verbranden waren.
Goed voor de olieprijs/aandelen.
En voor de transitie.
En bent man en wordt vrouw en of vice versa ?
@Nodeloos Kwetsend | 02-06-21 | 16:25: Ben fossiel en wil dat graag blijven ;-)
Iets met mileu en Greta
Ach, mag ik de vele fans van het fantastische Iran, lichtend voorbeeld voor alle democraten, mevrouw Kaag natuurlijk voorop, van harte condoleren met dit smartelijke verlies?
Hier sluit ik mij bij aan.
De moeder van alle democratieën in het M.O.
Opgeruimd staat immers netjes
Ah, Iran, dat in de VN vrouwencommissie zit, dankzij het ultra-linkse BUZA stemgedrag van de Nederlandse delegatie bij de VN.
Bekend van het steunen van de anti-Israel moties.
www.rd.nl/artikel/924575-buza-zwijgt-...
@Roadblock | 02-06-21 | 16:27: Hoeveel Iraanse atoomgeleerden zijn al door Israël vermoord?
@theo-is-dood | 02-06-21 | 16:34:
Hoe vaak heeft Israel al jaarlijks feestelijk verklaard dat zij Iran gaan vernietigen?
Israel verkiest om niet op hun krent te gaan zitten wachten totdat Iran uitvoert wat ze al decennia roepen.
En ik geef ze groot gelijk.
Want van de anti-semitische VN en EU hoeven ze niets te verwachten.
@theo-is-dood | 02-06-21 | 16:34: te weinig......
Ze moeten die Perzen geld, tijd en gelegenheid geven om die fanatieke baardmannen in soepjurken aan een hoogwerker te hangen.
Het is echt prima volk, ze verdienen een Sjah en geen fanatieke idioten die het land in de afgrond helpen.
Die sjah was helemaal een tiran,die hebben de vs aan het roer gezet zodat ze ongestoord die olie velden konden leeg trekken.
Liep toch anders als gehoopt.
@Roger-Rabbit | 02-06-21 | 16:42: Ja, maar niet zoals de opstandelingen hadden gehoopt, de opstand werd uiteindelijk door de Ayatollah gekaapt en de communisten konden naar de door hen gewenste heilstaat fluiten.
Zal wel een foutje van een Iraanse duikboot zijn.
Nu nog brandend zand om de hele teringzooi terug in de 7e eeuw te krijgen.
(NL is overigens al hard op weg met het goede voorbeeld)
Stuur Anneke Grönloh.
Het is daar al tijden hommeles. 2019, toen Abe op de koffie was, vloog toevallig in de Straat van Hormuz een Japanse tanker in de brand. Vergelding? Of is het weer vriendelijk vuur, zoals een jaar terug, toen men de Konorak per ongeluk naar de kelder joeg tijdens een oefening, en daarmee 19 man te grazen nam?
Het container schip was spiksplinternieuw. Maar ja een lekkende container met wat chemicaliën die zich prettig weten te mengen tot iets dat fikt en niet te doven is met water. Dat bleek het alleen maar erger te maken tijdens blussen. Er gaan verhalen dat de havens in de buurt het schip niet binnen wilden hebben met de lekkage toen er nog geen brand was. En ook dat Kappie dacht het zelf wel te kunnen rooien. De waarheid zal in het midden liggen.
Ik gok in het midden van de Golf van Oman...
Heeft Gretta al getweet over de impact op het milieu?
Volgens mijn oom in Tel Aviv heeft een lading raketten vlam gevat. Hamas moet even wachten op de volgende lading. Overigens, brandbaar en explosief spul die raketten. Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Ik las..."een lading kroketten". Brand ook goed denk ik. Wel jammer.
Zou kunnen. Raketstuwstof heeft de vervelende eigenschap goed te branden. De oxidator zit bij een vaste stuwstofraket al in de stuwstof, wat het blussen praktisch onmogelijk maakt.
@nobodiesunmighty | 02-06-21 | 14:58: Daar krijg je brandend maagzuur van
@El Rico Grande | 02-06-21 | 14:59: Ach, weer iemand met een mislukte carrière als raketgeleerde.
@D-Fens_1963 | 02-06-21 | 15:51:
Hij kan altijd nog een Tesla kopen...
De tonnages op wiki roepen vragen op. Volgens wiki is de Kharg 33.000 ton volledig beladen, en de Makran 121.000 ton. Dan was de Makran dus by far groter dan de Kharg, en niet andersom, zoals in dit artikel staat. Zelfs groter dan een gemiddeld Amerikaans vliegdekschip. Dat zou kunnen, want die Makran ziet er uit als een olietanker met helikopterdek.
Tip: lees u eerst even in over de gemiddelde grootte van een gemiddeld Amerikaans vliegdekschip, voordat u tegelt?
"The IRIS Kharg was a 33k-ton fleet replenishment ship built in the UK..." Duidelijk, die Britonnen hadden dus een kill switch ingebouwd en Boris vond het wel genoeg en trok op afstand de stekker eruit.
Zou wel humor zijn, alles wat we aan struikroverstaten leveren voorzien we van een heimelijke killswitch. Het is dat die ayatollah's zich niet scheren, anders zou een speciaal hidden standje "zeis" in de Philishave best wel een aardig idee zijn.
Het is al weer veel te lang vredig.
Karma.
En die Amerikanen lachen natuurlijk. Want op hun indrukwekkende oorlogsschepen en vliegtuigen durven de UFO's niet te schieten. Daar zijn zelfs filmpjes van. Filmpjes van bange UFO's. UFO's die wegduiken voor de Amerikanen.
Er staan levensgrote foto's van Biden op de schepen en vliegtuigen van de Amerikanen.. Daar duikt alles en iedereen voor weg natuurlijk.
Zo'n schip vat toch niet vanzelf vlam? Daar moet de CIA en de Mossad achter zitten. Heeft Iran die verdenking al geuit? En de rest van de vele miljoenen islamitische complottertjes?
Omgevallen theelichtje misschien.
Denkt u dat daar aan boord vergelijkbare veiligheidsvoorschriften zijn zoals op westerse oorlogsschepen? En als die voorschriften er al zijn, dat ze worden nageleefd?
Volgens mijn oom in Tel Aviv heeft een lading raketten vlam gevat. Hamas moet even wachten op de volgende lading. Overigens, brandbaar en explosief spul die raketten. Een ongelukje zit in een klein hoekje.
@Pleegzuster B | 02-06-21 | 14:24:
Ik denk eerder een omgevallen waterpijp!
Nee, 't is een covert operation van de Iraanse veiligheidsdiensten. Operation Kamikaze. Middels zelfvernietiging jezelf onzichtbaar maken.
Doet-ie anders nooit... hilarisch !!
It is the first time that this vessel got fire and sinks zegt CNN dan.
@homieguerneville | 02-06-21 | 14:37: oh man.... kan de media dan écht niks?
1 down, many more to follow. Maak dat schijtland helemaal van vervoer over land afhankelijk. Zijn die ayatollah's zo pleite.
Door de lucht, zei u? Ach, als die sukkels hun eigen vliegtuigen niet neerhalen kunnen wij als het vrije westen ze daar wel een handje bij helpen.
Extragratis tip, mijdt Iran en mijdt het luchtruim de komende maanden. Ik verwacht namelijk hommeles daar. Iets met Iran en een nucleaire reactor die overuren maakt. En dat geldt ook voor jou, Robje J. Saoedi-Arabie is een prima alternatief voor je vrouw en je mat met zijn ega.
"Maak dat schijtland helemaal van vervoer over land afhankelijk."
Je zou maar zo simplistisch zijn.
Gelukkig zijn er mensen met hersenen.
Echt. Hoe kan je zo simpel zijn en toch vinden dat je gehoord moet worden?
@Schout-bij-Nacht-J | 02-06-21 | 14:17:
Sommigen noemen het simplistisch, anderen oplossingsgericht. Alles om die achterlijke ayatollah's weg te krijgen. Wel eens van een tijdelijke, korte blokkade gehoord, net genoeg om de zittende macht net dat laatste zetje te geven? En je hebt gezien hoe Iran geopolitiek ten territoriaal ligt? Weinig vriendjes hoor, om zich heen.
Maar goed, blijkbaar heeft u moeite met meningen die niet gelijk aan de uwe zijn. Vinnik prima.
@Graaisnaaiert | 02-06-21 | 14:22:
Grappig dat je niet snapt dat je de Ayatollah helpt. Echt uniek dit.
@Schout-bij-Nacht-J | 02-06-21 | 14:31:
Leg uit. Het zijn trouwens Ayatollah's, meervoud dus. Was het er maar eentje, dan waren we na Khomeini van dat tuig afgeweest. Oerigens gaan blokkade's, boycots en sancties natuurlijk nooit zonder het carrot-gedeelte. Dus ondersteun de oppositie en bombardeer ze de moeder met propaganda, leaflets, sociale media, beloof ze een re-entry in de beschaafde wereld met opheffen van sancties en wederopbouw van die op sterven na dode economie als ze zelf die Ayatollah's eruit hebben gewipt ( of liever nog, de plaats van bungelende homo's hebben laten innemen ). Maar goed, u gaat begrijp ik liever de dialoog aan of "blijft in gesprek" of "wilt de deur niet helemaal dichtgooien" of, nou ja, verzin zelf nog maar een softe dooddoener.
Het is weer zo'n UFO die in zee verdwijnt, dit keer met resultaat.
Hoewel er natuurlijk mensen zijn die de hand van Israel zien in alles wat daar gebeurt, kan het afbranden van dit schip trivialer zijn. Scheepsbranden zijn gevaarlijk en lastig te blussen. Het ongeluk kan in dezen in een klein hoekje (letterlijk) zitten. Er heeft geen explosie, voor zover bekend, aan de buitenkant plaatsgevonden. Het schip is ook al lastig ongezien benaderbaar van zee. Slecht onderhoud, een ongeval met brandbare stoffen, het kan allemaal.
Ik ken enkele mensen die wel eens naar het MO moesten en daar hoor je altijd hetzelfde van: complottheorieën zijn daar schering en inslag. Om de gekste dingen worden daar complotten gezien waarbij de VS en Israël de kwade geniussen zijn.
Natuurlijk zal er weer sabotage door een van deze twee, of allebei als verklaring komen. Dat kan natuurlijk wel. Niet ieder complot is per se niet waar. Lijkt echter meer op een ongeluk en als zo’n schip fikt dan zal er geen houden meer aan zijn.
De VS, the big satan, het VK, the little Satan en Israel, de Zionistische entiteit die kapodstuk en doodvermoord moet worden gemaakt. En het trieste is, zo denkt niet alleen de heersende klasse maar wbt Israel ook de overgrote meerderheid van de Iraniers. Achterlijk volk, en dan wordt dat vaak nog door rechtsmensen als beter alternatief voor die achterlijke Soenni-arabs gezien. Nou, neem van Ome Graai aan, geen haar beter. Die Perzen ( en de Meden ) vielen ons al aan toen de Soenni's nog bedacht moesten worden.
@Nuuk | 02-06-21 | 14:14: als je noordnafrikaanse schoteltv kijkt zoals in Nederland velen, dan zie je dat het daar stikt van documentaires waarin Israël en de VS van werkelijk álles de schuld krijgen
@Nuuk | 02-06-21 | 14:14: ik vermoed broei in verboden porno boekjes.
@Graaisnaaiert | 02-06-21 | 14:26:
Qasem Soleimani was een Iraanse generaal bij de Iraanse Revolutionaire Garde. Hij kwam om het leven bij een Amerikaanse luchtaanval op de Internationale Luchthaven Baghdad. Hij was hoofd van de al-Quds-eenheid, een divisie van de IRG, die verantwoordelijk is voor buitenlandse en geheime operaties. Wikipedia
Het Quds-korps heeft de opdracht om de invloed van Iran in het buitenland te vergroten. Op dat gebied had Soleimani de afgelopen decennia veel successen geboekt. Hij gold op momenten als de facto buitenlandminister van het internationaal relatief geïsoleerde land. Hij was het meesterbrein achter de strategie van Iran in het Midden-Oosten.
De generaal benutte de chaos die in de regio ontstond na de Amerikaanse invasie in Irak in 2003 en het uitbreken van de Syrische burgeroorlog. Soleimani gebruikte de wanorde om gewapende groepen te financieren en om te vormen tot pro-Iraanse milities.
Dus: Good Riddance.
@Roadblock | 02-06-21 | 16:57: Die troepen vochten tegen Isis en hebben daar een behoorlijke slag tegen geslagen.
En waarom mag Iran zijn invloed in de regio niet uitbreiden?
De USA zitten op ieder continent hun invloed op te dringen via het IMF, NATO en hun leger. De USA is defacto al 17 jaar de baas in Irak (het verspreiden van democratie en mensenrechten) en stelen daar de olie, want de Irakezen moeten hun bevrijding betalen. Daarnaast steunen ze Israël, die haar invloed in de regio constant doet gelden.
De dood van Soleimani zal nog jarenlang kringen in het water veroorzaken. Sterker nog, we zullen er een prijs voor gaan betalen.
Moord is moord. Als dat afhangt over hoe wij over een land, de bevolking of de leiders denken, dan is dat willekeur. En dat staan toch op 4 mei met zijn allen te veroordelen met de vlag halfstok, de kransen en het luiden van de doodsklok op de Waalsdorpervlakte.
Sjah, van Perzië, wat had je dan gedacht?
Ik ben nogal pro-Israel. Maar denk dat dit niet handig is.
Strategisch gezien is Iran onverslaanbaar. Zelfs Amerika kan het niet. Dit heeft alles te maken met de ligging. Ik weet niet of Iran pesten zin heeft. Natuurlijk er zijn tig Mossad spionnen in Iran. (vaak moslims trouwens)
Maar heeft dit zin?
Laten we ons niet vergissen. Iran hebben we aan onszelf te danken. Wij moesten zo nodig een communist uit de weg ruimen waardoor de religieuzen (eng volk) de macht konden grijpen. Erg dom van ons.
Ik heb wel het idee dat het Iraanse regime al een hele tijd wankelt. Groot deel van de bevolking pruimt ze voor geen meter.
Je kunt de Perzen nauwelijks verslaan, Alexander III van Macedonië is het ooit gelukt en dat is alweer lang geleden. Maar ze kunnen historisch gezien niet veel anders dan thuis zitten, zodra ze veroveringsambities hebben gaat het mis. De Grieken en de Arabieren hebben dat wel bewezen. Het beste is om ze een beetje te temmen.
Ik zeg 10 icbm's. 10 koppen per icbm. Vervolgens 25 jaar hek er om heen en daarna asfalteren en ombouwen tot de grootste parkeerplaats ter wereld dat Iran. Onverslaanbaar? My ass.
Iraniers vertrouwen elkaar voor geen meter.
@BoerKoekoek | 02-06-21 | 14:10:
Je doet je naam eer aan. Net zo dom.
@2021 sla ik ff over | 02-06-21 | 14:09: Ze zijn omver gelopen door Arabieren en MOESTEN moslim worden op straffe van de dood. Daarom hebben veel Iraniers een haat/liefde verhouding met Islam.
@Slough | 02-06-21 | 14:11:
Mooi volk hoor die Perzen. Ik mag ze graag maar er is iets anders aan de hand. Om dat te begrijpen moet je iets snappen van oorlog en geschiedenis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Khorasan_Province
Dat is onverslaanbaar. En daar gaat Iran gebruik van maken. Kan je er miljoenen troepen naartoe sturen maar je gaat het niet winnen.
Alexander (die de Iraanse huurlingen had) lukte het ook niet.
Maar ja. Dan moet je slim zijn.
Je kunt ze wel kortwieken.
@BoerKoekoek | 02-06-21 | 14:10:
Iran is een soort Afghanistan, maar dan met slimmere mensen. Onverslaanbaar.
@Slough | 02-06-21 | 14:13:
Inderdaad, wat je schrijft klopt helemaal.
@2021 sla ik ff over | 02-06-21 | 14:25:
Ja. Inderdaad.
Denk dat iedereen de Sjah mist
@2021 sla ik ff over | 02-06-21 | 14:25:
Eerder onverstaanbaar.
@Slough | 02-06-21 | 14:13: Aanvulling:
De Iraniërs zijn wel voornamelijk Shia's dus echte moslims zijn het niet geworden. Althans volgens een hoop Sunni's.
De Sjah communistisch?
@Scepticus | 02-06-21 | 14:46:
Hij was niet bepaald een vriend van de open samenleving, eerder een vijand. En ach, dat onderscheid tussen communisme, fascisme en al die andere totalitaire stromingen is uiteindelijk kinnesinne gebleken. Voorbeeld: je hebt antifascisten maar dat zijn gewoon Neo-Communisten van na de val van De Muur. En nazi's en commies, ze noemen elkaar aartsvijanden maar het blijken als het er op aan komt gewoon vriendjes. Ik bedoel, zodra Polen weer eens verdeeld moet worden lopen ze hand in hand de waarheid en de vrijheid te vermoorden. En als je teveel protesteert: jou erbij.
@Scepticus | 02-06-21 | 14:46:
Zucht....
"Iran hebben we aan onszelf te danken. Wij moesten zo nodig een communist uit de weg ruimen waardoor de religieuzen (eng volk) de macht konden grijpen."
Doelt u nu op de laatste Sjah van Iran, Mohammad Reza Pahlavi, of iemand anders? De laatste Sjah is tijdens de Iraanse revolutie verdreven ("uit de weg geruimd"), waarna de religieuzen inderdaad de macht konden grijpen, maar de Sjah was zelf juist heel pro-westers en geenszins communist. Met de verdrijving van de Sjah hadden "wij" dan ook niet veel te maken: dat was het resultaat van de Iraanse bevolking die in opstand kwam tegen hem vanwege o.a. zijn "verwesteringsbeleid" en de grote ongelijkheid in de samenleving.
De Sjah een communist...
Nou niet bepaald.
@countus | 02-06-21 | 15:56: "Wij" hadden alles te maken met het verdrijven van de sjah. Demonstraties van studenten (Afshin Ellian) verdrijven geen heerser. De val van de sjah is georganiseerd door de CIA. De sjah was zeker pro westers, echter gaf scherpzinnig commentaar op spelers in de regio en in het westen (hoofdzakelijk USA).
De CIA steunde en de communisten en de terugkeer van Khomeini. Met een communistische USSR naast de deur, had de CIA geen behoefte aan communisten en waren ze snel uitgespeeld. De islam heeft niets met het communisme. Een zielloze lege ideologie.
De Aframax tanker was ook al zo'n vaag incidentje.
Captain Stubing strikes back.
The Lost Boat gestopt met varen.
Zou me niets verbazen als Iran er een lanceerinrichting voor raketten opgeknutseld heeft.
En die eerste lancering heeft de rest in de fik gezet.
Israël? Of heette de kapitein Hugeau? Waren er geen penningen betaald aan Sywert? Wilde WA geen grotere boot in zijn buurt dan zijn eigenste speeder? Was het toevallig het jacht van meneer AlQaq? Goeddkope seuqel van Titanic, the return of?
Goede actie Israël. En shalom voor de iraanse marine.
Wie dit ook gedaan heeft, zeer netjes uitgevoerd.
Hoe gezond is het eten van vis eigenlijk nog?
Die helden van de Mossad zullen helaas nooit publiek geëerd mogen worden.
U wilt een geheime dienst van een land in constante staat van oorlog, eren? Weet u het motto van de mossad? Rise up and kill first.
Ik zit momenteel eventjes zonder lievelingsland, en als Israel dit daadwerkelijk gedaan heeft zonder dat iemand er achter komt maken ze best kans. Dus als Benjamin mij eventjes een brief wilt sturen waarin hij uitlegt hoe ze dit gedaan hebben zou ik dat waarderen. Adres hebben ze vast wel en ik beloof niks door te vertellen.
Fijn vakantieland ook.
Al die lekkere wijvon in bikini met biertje in de hand….
Het is toch allemaal de schuld van Allah...
Waar rook is is vuur
Is niet het geval bij de rookmachines die ik verhuur
Stuxnet variant in actie
Iraanse incompetentie (met aansteker spelen) of een actie van Israel ?
Israel vermoordt om de haverklap Iraanse kerngeleerden. En wat dacht u van de Amerikaanse aanslag op Qasem Soleimani. Dat was een Iraanse generaal bij de Iraanse Revolutionaire Garde. Hij kwam om het leven bij een Amerikaanse luchtaanval.
@theo-is-dood | 02-06-21 | 16:19:
Mja, wat deed jouw Soleimani eigenlijk in Bagdad?
@Roadblock | 02-06-21 | 17:11: Een topconferentie over het terugdringen van Isis of hoe die groep zich noemt. Hij was daar op uitnodiging van Irak, een land dat de VS na 17 jaar nog steeds bezet houd. Verder zijn het niet onze zaken met wie Irak ontmoetingen heeft of in gesprek is of thuis (Bagdad) uitnodigt.
Het steeds verder verdichte netwerk van toezicht op soevereine staten door de USA, is een wurgconstructie.
Nederland zit daar toch ook met zijn kleinere klasse duikboten?
Iemand, iemand anders 'PANG' horen roepen misschien?
Ze trainen tegenwoordig met rubberbootjes en dan roepen ze heel erg hard 'BLUB'.
Waar kan ik demonstreren tegen Trump want het is zijn schuld natuurlijk.
Museumplein natuurlijk.
Dûh.
"fire the nuclear weapon".gone wrong. (Serie is een aanrader voor wie van Engelse humor houdt)
www.youtube.com/watch?v=t8xliaDUPwg
Verniksniebangnieskip.
die Gaaikema humor, onbetaalbaar toch. Dank.
HMS Dreadnaught. Was wel een gamechanger toendertijd.
Beetje Goliath seizoen 1. (Op Prime Video, aanrader! Leuke acteur ook Billy Bob Thornton. Ex van Angelina Jolie, kun niets mee verder)
Toch geen experimentele bouw met een natrium/kalium en magnesium legering romppanelen?
Uit de UK uit 1970? Ze mogen blij zijn dat dat ding überhaupt nog dreef. In de jaren 70 werden zowel de auto's als de schepen in de UK gebouwd door 7 dagen per weerk beschonken britten en ieren. Ga eens op zoek naar een engelse morris of zo uit die tijd. Die ga je niet vinden, allang weggerot of uit elkaar gedonderd. Voor de schepen idem.
Kharg wordt omgetoverd naar Krak.
Of Argh.
En hoe denkt Iran deze extra CO2 uitstoot te gaan compenseren?
Ik vraag het namens GL.
Waarschijnlijk door een extra kerncentrale te bouwen.
Door wat olie op de zeebodem op te slaan.
Produceren van extra raketten voor Hamas, is dat een idee? En dan de factuur naar Sigrid Al Qaq.
Ik zie de oorzaak al, vlam gevat.
Van vuur alleen zinkt zo'n boot niet. Eerder al dat zeewater dat ze uit de omringende zee pompen en op het vuur gooien, dat daarna de boot laat zinken. Dus oorzaak: zeewater.
"Kharg" dat klinkt meer als een Klingon "Bird of prey".
Klinkt ook een beetje als Kaag ...
@Usumani | 02-06-21 | 13:57: Kaag is ook Klingon, net als Ollongren (volgens de Klingong vertaler betekend "Ollongren": naar wijf dat niks kan.
De man van Kaag heeft een echte Klingon naam: Qag
Gagh! Dat zijn de grote wormen die de Klingons levend vreten. Dus de Klingons zijn schuldig aan het afzinken van dit Schip van de Vrede.
@funkyd | 02-06-21 | 14:04:
Qaq..
Anis Al Qaq om precies te zijn.
REAGEER OOK